Povolení zabíjet / Licence to Kill (1989/133/Velká Británie, USA/Akční, Dobrodružný, Krimi, Thriller) 70%

09.09.2018 16:36
JEDNOU VĚTOU
„Slavný agent 007 v Bratislavě.“

OBSAH
Brzy po svatbě je žena Felixe Leitera (David Hedison) zavražděna a Felix je znetvořen svým úhlavním nepřítelem, narkobaronem Franzem Sanchezem (Robert Davi). James Bond se vydává pomstít svého starého přítele a dokonce ignoruje příkaz od M, který mu odejímá "licenci na zabíjení". Za pomoci agentky CIA Pam Bouvierové (Carey Lowell) se pouští do boje proti Sanchezovi a jím korumpovaným vládám v Jižní Americe.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Dalton představuje největší selhání v dějinách bondovské série. Nechte mě to vysvětlit. Po skomírající éře "moorovek" přišel herec s obrovským kouzlem, fyzickým potenciálem a ochotou postavu posouvat, produkce ale bazírovala na tradičním scenáristicko-režisérském týmu. U Dechu života ten konflikt pohledů není ještě tak vyhraněný, ambice a tradice se střetly nejvýrazněji právě zde. Snaha dostat do hry emoce a privátní sféru došla naplnění jen na straně hlavního představitele, který skvěle kombinuje "ikonické" pózy (casino) a privátní charakteristiky (Bond je uzavřený samotář, který, když s ironií v oku nehraje roli neporazitelného agenta, působí unaveně, plaše, v kritických situacích dokonce vystrašeně). Scénář se pokouší o příběhový posun, zakomponování přesahu (k samurajským filmům i žánru revenge movie), změnu zaběhaného stylu, kdy příběh neslouží jako oslí můstek "from stunt to stunt", ale kdy vyprávění je alfou a omegou. Jenže klíčová linie s pomstou je nedohraná a nedotažená, nakonec se zase spíš zachytává povrchních rekvizit, a tak je Dalton a jeho touha "pochopit Bonda jako člověka" sám voják v poli. I John Glen, jakkoli se víc posunul k realistickému stylu (zobrazení násilí, ale i akčních scén), pořád spoléhá na osvědčené trademarky - problém je, že za svou pětifilmovou bondovskou kariéru se nikdy vysloveně neblýskl a šanci uchopit sérii zcela po svém nevyužil ani zde. Přes všechnu kritiku jde o výtečný počin, odkazující v mnohém k In Her Majesty Secret Service a díky Daltonovi posouvající potenciál tohoto odmítaného dílu. Strašná škoda, že se Timothy už nestihl setkat s Martinem Campbellem a jeho vklad do bondovského vesmíru tak naplno využil až Daniel Craig. Stejně mi ale přijde, že Povolení zabíjet vlastně předběhlo svou dobu - úsilím přesadit mýtus do realističtějšího světa a dát mu "kořeny" a city. Lze pochopit, že v době, kdy křižoval kiny Indy, Návrat do budoucnosti 2 či Smrtonosná zbraň 2, se to mohl jevit celkem bláhové... snad jen k tomu Burtonovu Batmanovi měl náhle James překvapivě blízko. (Marigold) 4*

Po té kritické vlně na tento snímek mám chuť říci, že to byla nejlepší bondovka s Daltonem,abych měl klid, ale já to řeknu na plno--byla to doposud nejlepší Bondovka. To že je Bond v tomto příběhu osobní a není ve službách jejího veličenstva je rozhodně lepší než když se courá někde ve vesmíru. A já půjdu ještě dál, Timothy Dalton je pro mě nejreálnější BOND . Padouch Sanchez nikdy neměl zabíjet Bondovi kámoše a nebo vlastně měl, protože teď skutečně vidíme co to znamená nasrat BONDA. Dalton je nehorázně dobrej zabiják ať už s povolením nebo bez něj. Budu ještě osobnější Carey Lowell považuji za jednu z nejkrásnějších Bondgirl, doslova mě posadila na prdel, přesně to mě chybělo v posledních bondovkách, opravdu krásná a sexy a společně se sexy Talisa Soto vytvořili snad nejkrásnější dívčí tandem v bondovkách. Je jen škoda, že BOND byl tak nasranej a tak moc se chtěl pomstít, protože si klidně mohli střihnout trojku. Neodpustím si jedovatou poznámku, že byla obrovská hloupost neobsadit Daltona mnohem dříve do role agenta 007, jeho tvrdost mě doslova chytla. Půjdu si sehnat povolení zabíjet a producenti .........má msta bude osobní ! (Enšpígl) 5*

Povolení zabíjet znamená optikou obyčejného diváka přesně ten samý problém, jako v novém miléniu Quantum of Solace. Tedy žánrově naprosto ryzí film, který je sebevědomý, sveřepý, se syrovou akcí, vědom si "sám sebe" a svých kvalit. Licence to Kill není samostatně příliš funkční. Je potřeba, aby měl divák Bonda trochu "nakoukaného" a dokázal číst mezi řádky, spojit si paralely. V tu chvíli ví, že se koukáme na nejsevědomější díl, který v rámci tvrdé akce posouvá laťku o level dále. To samé se koná v rámci bondgirls, kdy poprvé můžeme vidět to, co v následujících letech bude samozřejmost - tedy sebevědomé mladé ženy, uhlazené, elegantní, "imidžové", reprezentující nejnovější módní trendy. Do té doby to byly až na výjimky (např. Barbara Bach - Spy Who Loved Me) jen doplňky téměř s absencí mozkových závitů. Zde se trademarky trochu mění - či snad upravují. A změnu dostává i samotný hrdina, který je tady paradoxně mnohem tvrdší a přímočařejší než kdy dříve a přece jen je mnohem víc člověk než by se na první pohled mohlo zdát. Jeden ze stavebních kamenů Jamese Bonda. Náklaďákové finále je na učebnici. (Kaka) 4*

V.I.M. FILMU
Nedávné 25. výročí od premiéry mi poskytuje výborný důvod, jak do rubriky VIM zařadit nejlepší bondovku. Už slyším ty nářky – nejlepší bondovka je přece Goldfinger/Srdečné pozdravy z Ruska/Zlaté oko/Skyfall, no prostě cokoliv jiného, ale nikdy to nebude Povolení zabíjet. A já zajdu ještě dál a napíšu, že to není jen nejlepší bondovka, ale taktéž jeden z nejlepších akčních filmů všech dob.
Taková silácká prohlášení budu muset řádně podložit. Začněme výlučným postavením v rámci série. Nejedná se o klasický špionážní akčňák, na jaký byli fanoušci zvyklí. Chybí tradiční propriety jako technické hračičky, KGB, záporák se světovládnými choutkami a sličné děvy padající dvojité nule do postele. Především však chybí světácký Bond, který s šarmantním úsměvem zachraňuje svět, zatímco jeho pečlivě uvázaný uzel na kravatě se nepohne ani o milimetr.
Povolení zabíjet je ze všech bondovek nejosobnější a nejsyrovější. V prvé řadě je nebývale krvavým akčním thrillerem, v němž se umírá rozličnými drastickými způsoby. Dalton poprvé a naposled ukázal v plné kráse temnou stránku Bondova charakteru – agresivita, vztek a fanatismus, s jakým plní mise.  Předešlé filmy se jim vyhýbaly nebo ji jen lehce nakously, pouze Craigovky to teď dohání. Bond v Daltonově podání je chladnokrevný násilník, který pase po ukojení své touhy po pomstě, zanechává za sebou desítky mrtvol a rozehrává sofistikovanou hru na kočku a na myš se sadistickým drogovým bossem Sanchezem, kterého tu Robert Davi vystřihl se vší parádou.
Daltonův Bond nebyl Conneryovský svůdník ani Mooreovský superman. Byl mnohem více z masa a kostí a především z krve, než kterýkoliv jiný akční hrdina té doby. Když leží po spektakulární závěrečné honičce s cisternami špinavý v rozervaném obleku a tratolišti krve, začínáte mít o Bonda poprvé v životě strach.
Povolení zabíjet tímto způsobem dekonstruovalo akční žánr a ukázalo hrdinu z divácky tehdy neatraktivní perspektivy jako rozervaného nešťastníka, jehož život se skládá jen ze spirály násilí a bolesti. Všichni si dnes myslíme, že první „filozofující“ hrdina byl Bourne, ale chyba lávky – byl to Bond, jen na to nebylo publikum připravené. Právě proto můžeme s určitostí tvrdit, že Povolení zabíjet bude pro mnohé překvapením, zvláště proto, jak dokázalo nezestárnout jako mnohé jiné bondovky (včetně Brosnanovek). Což je na čtvrt století starý akčňák úžasné vysvědčení.

VELKÁ RECENZE
Jamesi Bondovi odeberou povolení zabíjet, když se vydá na cestu pomsty a zlikviduje drogového bosse Sancheze. Podobně lokálnímu zločinci by normálně nevěnoval pozornost, ale když se pokusíte zavraždit Bondova kamaráda Felixe Leitera a při té příležitosti zabijete jeho novopečenou ženu, můžete stokrát říkat, že to nebylo osobní - pro agenta 007 to prostě osobní bude.
A protože Bond už připravil o moc jinčí ptáčky, Sancheze si navzdory předpisům, přání tajných služeb i protidrogových organizací podá sám. Je ironické, že ačkoli Bondovi nakonec povolení zabíjet vrátí, filmová série o svá povolení po tomto filmu na šest let přišla.
reklama
A nelze říci, že by to bylo vinou úrovně snímku, jehož tvůrci moc dobře věděli, že v konkurenci Smrtonosné pasti nebo filmů o Indianu Jonesovi je třeba nabídnout něco nového.
Bohužel přišli s konceptem, který by skvěle uspěl v devadesátých letech; a bráno kolem a kolem, na emotivnější pojetí Jamese Bonda navázal i Pierce Brosnan. Ale na konci osmdesátých let (konkrétně v roce 1989) šlo o příliš sebevědomý krok.
Snímek sice z Flemingových románů víceméně nečerpá (až na zranění Felixe Leitera žralokem), ale jeho hrdina je otevřeně rozzuřený, nespokojený a na rozdíl od Brosnanova Bonda navíc ne vždy primárně loajální Jejímu Veličenstvu. Nelze posuzovat, zda by se to (jakkoli hypotetickému) Flemingovi líbilo, ale k jeho literárnímu popisu Bonda to má velmi blízko.
Pro hrst hereckých možností…
Zatímco Connery  do role nastupoval jako herec na počátku kariéry, Lazenby coby úplný začátečník a Moore v pozici televizní hvězdy, Dalton byl zkušený herecký profesionál otrkaný ze seriózních adaptací literárních klasik. Už v předchozím filmu Dech života se role Bonda ujal v mnohem civilnějším modu, ale v Povolení zabíjet vyvádí věci vskutku nečekané.
Je pravda, že film nedodržuje mooreovským obdobím nastavené kanonické schéma vyprávění a mnohem očividněji odkazuje ke schématu ze Sluhy dvou pánů - alias Yojimba - alias Pro hrst dolarů. Do padouchova klanu se Bond vetře jako nezaměstnaný (ale zkušený a užitečný) nájemný vrah, který začne do spokojeného spojenectví lumpů vnášet podivné neshody, přičemž cesta míří přes peníze a přes ženu.
Jak už to ve zmíněném příběhovém modelu chodí, těm špatným dojde plný rozměr hry příliš pozdě. V Leoneho filmu Pro hrst dolarů to vedlo k bolestivému masakru a geniální závěrečné přestřelce, v Bondovi je vyústěním krvavá bitka muže proti muži (padouchova psychotického poskoka si zahrál mladičký Benicio del Toro) a velkolepá akční scéna s kamiony.
Honička kamionů je svým moderním uspořádáním jedním z důvodů, proč film na konci osmdesátých let působil pro některé příliš „žánrové" (jinak než bondovsky) a hlučně. Ironické je, že ve stejném roce šel do kin třetí Indiana Jones, kde byla podobně monumentální sekvence s tanky, auty a koni (a velbloudy), ale na rozdíl od Bonda hozená do mnohem okázalejší nadsázky.
Změnit, nezapomínat
Zasvěcený divák si jistě všimne, že jsou to paradoxně dva nejanarchističtější filmy série, které zároveň patří mezi snímky nejzuřivěji citující filmy z „klasického období". Quantum of Solace nabídlo mnohem důmyslnější síť odkazů na předchozí dobrodružství než Dnes neumírej - a film Povolení zabíjet sice otevřeně narušuje zaběhané konvence, ale cituje jako divý.
Najdete zde slovní hříčky („Bon apetit" se neříká po hození lumpa piraním, ale červům) nebo odkazy na Bondovu minulost („Jednou byl ženatý, kdysi dávno" - ačkoli Dalton nevypadá tak staře, že by to mohlo být až tak dávno).
Mnohem intenzivnější je i zapojení oblíbeného vynálezce Q: v Povolení zabíjet se tento odvěký mudrlant přímo vydá za dezertujícím Bondem do akce, spojí se s jeho současnou bondgirl a oba mu vydatně pomáhají.
Desmond Llewelyn si vrchol své bondovské kariéry odbyl právě v Povolení zabíjet. Po šesti letech ve Zlatém oku už se na něm jeho věk dost podepsal, ačkoli jeho vstup je nejnostalgičtější moment Brosnanova 007-debutu. V dalších dvou filmech už měl jen krátké, jakkoli vynikající štěky.
V Povolení zabíjet jako kdyby odhodil všechnu svou zodpovědnost sucharského vědce, který sardonicky odmítá akceptovat Bondův „dětinský" smysl pro humor a neúctu k pracně vynalézaným agentským pomůckám. Žene se do nerozumných akcí… a očividně si to užívá. Respektive oba; Q i Llewelyn.
Krutost násilí
Bondovská série zejména v Conneryho éře vždycky koketovala s neskrývaným cynismem, pokud šlo o nedotknutelnost lidského života a rovnoprávnost žen. Ale zobrazení násilí zmírňovalo svůj dopad na diváka jasným zapojováním comicsové nadsázky.
Lidé umírali čím dál bizarnějšími způsoby, ale násilí jen zřídka skutečně bolelo (většinou šlo o zbytečná ženská úmrtí - dívka v lese v Goldfingerovi, smrt Bondovy manželky na konci V tajné službě Jejího Veličenstva).
Ne tak v Povolení zabíjet, kde se nadsázka ve způsobu úmrtí snoubí s krutostí jejího zobrazení: lidé krvavě vybuchují v přetlakových komorách, rozšmelcovávají je nože drtiček v továrnách. Bond je nejen nelítostný, ale především - pardon - nasraný.
Na explicitnější zobrazení násilí pak volně navázaly filmy Zlaté oko a Zítřek nikdy neumírá, ale v (druhé) polovině 90. let už nešlo ani v bondovkách o nic neobvyklého - o šest až devět let dříve ano.
Historie se opakuje
Nejrevolučnější kroky filmu se ovšem obrátily proti němu. Civilnější, krutější, psychicky nevyrovnanější a profesionálně nezodpovědnější Bond víceméně předešel éru hrdinů jako Jack Traven (Nebezpečná rychlost), John McClane (druhý a třetí díl Smrtonosné pasti), Sam Goodspeed (Skála) nebo Richard Kimble (Uprchlík). Nesetkal se s pochopením.
Povolení zabíjet se dostalo do díry mezi akčním filmem jako kultem těla, akčním filmem jako filmem pohybu a kombinaci akčního filmu s thrillerem. Jeho schéma nebylo bondovské a zároveň bylo kolem příliš mnoho snímků, které od tohoto pojetí agenta 007 odváděly pozornost.
Ostatně i dnes je spousta lidí otevřeně proti pojetí Casina Royale a Quantum of Solace, které přišly po Brosnanovi podobně jako Daltonovy filmy po Mooreovi. Když vedle sebe položíme Dech života/Casino Royale a Povolení zabíjet/Quantum of Solace, najdeme mnoho koncepčních podobností.
Jenže zatímco před jednadvaceti lety bylo „diváckých odpůrců" příliš mnoho, dnes je po civilnějším Bondovi navzdory všem protihlasům poptávka… ovšem pro změnu kolabuje filmové studio.
Ale to už je jiný příběh. Dalton se ke třetí bondovce už nedostal, Craigovi se to snad podaří.

DABING
1.DABING (VHS, DVD, Blu-ray)
V českém znění: Jiří Štěpnička - Timothy Dalton (James Bond), Jana Paulová - Carey Lowell (Pam Bouvierová), Priscilla Barnes (Della Churchillová Leiterová), Caroline Bliss (slečna Moneypenny), Martina Hudečková - Talisa Soto (Lupe Lamora), Teresa Blake (prodavačka letenek), Edna Bolkan (číšnice v baru Barrelhead), Cynthia Fallon (Consuelo), Marcel Vašinka - Robert Davi (Franz Sanchez), Bohuslav Kalva - Anthony Zerbe (Milton Krest), Grand L. Bush (Hawkins), Don Stroud (Heller), Christopher Neame (Fallon), Umberto Elizondo (zástupce ředitele hotelu), Honorato Magaloni (chemik), ? (letecký mechanik), ? (hlídač institutu), ? (Sanchezův hlídač domu), Soběslav Sejk - Desmond Llewelyn ('Q'), Jorge Russek (zaměstnanec kasína), George Belanger (doktor), Samuel Benjamin Lancaster (Dellin strýček), Jaroslav Kaňkovský - Frank McRae (Sharkey), Cary-Hiroyuki Tagawa (Kwang), Wayne Newton (profesor Joe Butcher), Alejandro Bracho (Perez), Pedro Armendariz (prezident Hector Lopez), Jeff Moldovan (hlídač skladiště č. 1), Carl Ciarfalio (hlídač skladiště č. 2), Juan Peleaz (manažer kasína), ? (muž v baru Barrelhead), Sergio Corona (hotelový poslíček), Zdeněk Mahdal - Anthony Starke (Truman-Lodge), Everett McGill (Ed Killifer), Benicio Del Toro (Dario), Enrique Novi (Rasmussen), Roger Cudney (kapitán lodě Wavekrest), Eddie Edenfield (Clive), Mark Kelty (rádio operátor pobřežní hlídky) a Bohumil Švarc - David Hedison (Felix Leiter), Robert Brown ('M'), Claudio Brook (Montelongo) + (titulky)
Zvuk: Ivo Novák
Produkce: Jaromír Šindelář
Překlad: Ivan Němeček
Režie: Tomáš Tintěra
České znění: AB Barrandov Studio Dabing 1993

2.DABING (Nova, ČT)
V českém znění: Vladislav Beneš - Timothy Dalton (James Bond), Dana Černá - Talisa Soto (Lupe Lamora), Aleš Procházka - Robert Davi (Franz Sanchez), Veronika Jeníková - Carey Lowell (Pam Bouvierová), Petr Haničinec - Robert Brown ('M'), Dalimil Klapka - Desmond Llewelyn ('Q'), Jiří Kvasnička - David Hedison (Felix Leiter), Miroslav Saic - Anthony Zerbe (Milton Krest), Rostislav Čtvrtlík - Everett McGill (Ed Killifer), Josef Nedorost - Grand L. Bush (Hawkins), Wayne Newton (profesor Joe Butcher), ? (muž v baru Barrelhead), Otto Rošetzký - Benicio Del Toro (Dario), Jeff Moldovan (hlídač skladiště č. 1), ? (Sanchezův hlídač domu), Carl Ciarfalio (hlídač skladiště č. 2), Stanislav Lehký - Frank McRae (Sharkey), Don Stroud (Heller) + (titulky), Václav Rašilov - Anthony Starke (Truman-Lodge), Jeff Moldovan (hlídač skladiště č. 1), Jana Vaňková - Teresa Blake (prodavačka letenek), Lucie Svobodová - Priscilla Barnes (Della Churchillová Leiterová), Caroline Bliss (slečna Moneypenny), Edna Bolkan (číšnice v baru Barrelhead), Zdeněk Hess - Christopher Neame (Fallon), Roger Cudney (kapitán lodě Wavekrest), Umberto Elizondo (zástupce ředitele hotelu), ? (letecký mechanik), Jorge Russek (zaměstnanec kasína), ? (hlídač institutu), George Belanger (doktor), Honorato Magaloni (chemik), Pedro Armendariz (prezident Hector Lopez), Juan Peleaz (manažer kasína), Samuel Benjamin Lancaster (Dellin strýček), Petr Křiváček - Cary-Hiroyuki Tagawa (Kwang), Claudio Brook (Montelongo), Enrique Novi (Rasmussen), Alejandro Bracho (Perez), Eddie Edenfield (Clive), Mark Kelty (rádio operátor pobřežní hlídky), Sergio Corona (hotelový poslíček) a další
Překlad: Zdeněk Hofmann
Zvuk: Vladimír Žďánský
Produkce: Jan Všetíček
Dialogy a režie: Čestmír Gebouský
České znění připravila: Nova
Vyrobila: ČNTS, spol. s r.o. 1999

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: -
Premiéra USA: 10.7.1989 (Hollywood, California) (premiere)
Premiéra Velká Británie: 13.6.1989 (London) (premiere)
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.7.1993 VHS) Warner Home Video
Premiéra v půjčovnách Blu-ray: 30.3.2009 Bontonfilm
Poprvé na VHS: 1.4.1996 Warner Home Video
Poprvé na DVD: 1.11.2004 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 14.7.1989 United Artists

Tržby celkem - $ 156 100 000
Náklady (Rozpočet) - $ 32 000 000

FILMY V SÉRII
Dr. No gastonrolinc.webnode.cz/news/a0276/
Akční / Dobrodružný, Velká Británie, 1962
Režie: Terence Young, Hrají: Sean Connery, Ursula Andress

Srdečné pozdravy z Ruska gastonrolinc.webnode.cz/news/a0277/
Akční / Dobrodružný, Velká Británie, 1963
Režie: Terence Young, Hrají: Sean Connery, Daniela Bianchi

Goldfinger gastonrolinc.webnode.cz/news/a0278/
Akční / Dobrodružný, Velká Británie, 1964
Režie: Guy Hamilton, Hrají: Sean Connery, Gert Fröbe

Thunderball gastonrolinc.webnode.cz/news/a0279/
Akční / Dobrodružný, Velká Británie / USA, 1965
Režie: Terence Young, Hrají: Sean Connery, Claudine Auger

Žiješ jenom dvakrát gastonrolinc.webnode.cz/news/a5/
Akční / Dobrodružný, Velká Británie / USA, 1967
Režie: Lewis Gilbert, Hrají: Sean Connery, Akiko Wakabajaši

Diamanty jsou věčné gastonrolinc.webnode.cz/news/a4/
Akční / Dobrodružný, Velká Británie, 1971
Režie: Guy Hamilton, Hrají: Sean Connery, Jill St. John

Žít a nechat zemřít gastonrolinc.webnode.cz/news/a6/
Akční / Dobrodružný, Velká Británie / USA, 1973
Režie: Guy Hamilton, Hrají: Roger Moore, Yaphet Kotto

Muž se zlatou zbraní gastonrolinc.webnode.cz/news/a7/
Akční / Dobrodružný, Velká Británie, 1974
Režie: Guy Hamilton, Hrají: Roger Moore, Christopher Lee

Agent, který mne miloval gastonrolinc.webnode.cz/news/a9/
Akční / Dobrodružný, Velká Británie, 1977
Režie: Lewis Gilbert, Hrají: Roger Moore, Barbara Bach

Moonraker gastonrolinc.webnode.cz/news/a8/
Akční / Dobrodružný, Velká Británie / Francie, 1979
Režie: Lewis Gilbert, Hrají: Roger Moore, Lois Chiles

Jen pro tvé oči gastonrolinc.webnode.cz/news/a10/
Akční / Dobrodružný, Velká Británie, 1981
Režie: John Glen, Hrají: Roger Moore, Carole Bouquet

Nikdy neříkej nikdy gastonrolinc.webnode.cz/news/a235/
Akční / Dobrodružný, Velká Británie / USA, 1983
Režie: Irvin Kershner, Hrají: Sean Connery, Klaus Maria Brandauer

Chobotnička gastonrolinc.webnode.cz/news/a/
Akční / Dobrodružný, Velká Británie / USA, 1983
Režie: John Glen, Hrají: Roger Moore, Maud Adams

Vyhlídka na vraždu gastonrolinc.webnode.cz/news/a2/
Akční / Dobrodružný, Velká Británie / USA, 1985
Režie: John Glen, Hrají: Roger Moore, Christopher Walken

V tajné službě Jejího veličenstva gastonrolinc.webnode.cz/news/a3/
Akční / Dobrodružný, Velká Británie, 1969
Režie: Peter R. Hunt, Hrají: George Lazenby, Diana Rigg

Dech života gastonrolinc.webnode.cz/news/a20/
Akční / Dobrodružný, Velká Británie / USA, 1987
Režie: John Glen, Hrají: Timothy Dalton, Maryam d'Abo

Povolení zabíjet gastonrolinc.webnode.cz/news/a21/
Akční / Dobrodružný, Velká Británie / USA, 1989
Režie: John Glen, Hrají: Timothy Dalton, Carey Lowell

Zlaté okogastonrolinc.webnode.cz/news/a275/
Akční / Dobrodružný, Velká Británie / USA, 1995
Režie: Martin Campbell, Hrají: Pierce Brosnan, Sean Bean

Zítřek nikdy neumírá gastonrolinc.webnode.cz/news/a276/
Akční / Dobrodružný, Velká Británie / USA, 1997
Režie: Roger Spottiswoode, Hrají: Pierce Brosnan, Jonathan Pryce

Jeden svět nestačí gastonrolinc.webnode.cz/news/a277/
Akční / Dobrodružný, Velká Británie / USA, 1999
Režie: Michael Apted, Hrají: Pierce Brosnan, Sophie Marceau

Dnes neumírej gastonrolinc.webnode.cz/news/a278/
Akční / Dobrodružný, Velká Británie / USA, 2002
Režie: Lee Tamahori, Hrají: Pierce Brosnan, Halle Berry

Casino Royale gastonrolinc.webnode.cz/news/a0155/
Akční / Dobrodružný, Velká Británie / Česko, 2006
Režie: Martin Campbell, Hrají: Daniel Craig, Eva Green

Quantum of Solace gastonrolinc.webnode.cz/news/a0160/
Akční / Dobrodružný, Velká Británie / USA, 2008
Režie: Marc Forster, Hrají: Daniel Craig, Olga Kurylenko

Skyfall gastonrolinc.webnode.cz/news/a0156/
Akční / Dobrodružný, Velká Británie / USA, 2012
Režie: Sam Mendes, Hrají: Daniel Craig, Judi Dench

Spectre gastonrolinc.webnode.cz/news/a0157/
Akční / Dobrodružný, Velká Británie / USA, 2015
Režie: Sam Mendes, Hrají: Daniel Craig, Christoph Waltz

Není čas zemřít gastonrolinc.webnode.cz/news/neni-cas-zemrit-no-time-to-die-2021-163-velka-britanie-usa-akcni-dobrodruzny-krimi-thriller/
Akční / Dobrodružný, Velká Británie / USA, 2021
Režie: Cary Joji Fukunaga, Hrají: Daniel Craig, Rami Malek
 
Tvůrci a herci
John Glen (Režie), Albert R. Broccoli (Produkce), Michael G. Wilson (Produkce), Michael Kamen (Hudba), Alec Mills (Kamera), John Grover (Střih), Janet Hirshensonm (Casting), Jane Jenkins (Casting), Peter Lamont (Scénografie), Jodie Lynn Tillen (Kostýmy), Graham V. Hartstone (Zvuk), John Hayward Zvuk), Naomi Donne (Masky), Richard Maibaum (Scénář), Timothy Dalton (Herec), Carey Lowell (Herec), Robert Davi (Herec), Talisa Soto (Herec), Frank McRae (Herec), David Hedison (Herec), Everett McGill (Herec), Wayne Newton (Herec), Benicio Del Toro (Herec), Anthony Starke (Herec), Desmond Llewelyn (Herec), Pedro Armendáriz Jr. (Herec), Priscilla Barnes (Herec), Don Stroud (Herec), Grand L. Bush (Herec), Caroline Bliss (Herec), Cary-Hiroyuki Tagawa (Herec), Christopher Neame (Herec), Claudio Brook (Herec), Branscombe Richmond (Herec), Anthony Zerbe (Herec), Carl Ciarfalio (Herec)
 
1989/133/Velká Británie, USA/Akční, Dobrodružný, Krimi, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Přestože film není točen podle žádného Flemingova románu, objevuje se zde scéna z knihy "Žít a nechat zemřít". Konkrétně se jedná o předhození Felixe Leitera (David Hedison) žralokovi.
- Ve scéně, kdy Sanchéz (Robert Davi) střílí po Bondovi (Timothy Dalton) na návěsu cisterny, je možné zaznamenat, že zvuk odražených kulek od kovové konstrukce koinciduje s melodií filmu.
- Jedná se o první film ze série o agentu Bondovi, který dostal pro svou násilné a temné provedení hodnocení PG-13. Některé scény, které byly vystřiženy, aby se snímek vyhnul ohodnocení R-18, jsou k nahlédnutí na Ultimate Edition DVD.
- Natáčení probíhalo převážně v Mexiko City a na Florida Keys.
- Přestože si ve světě vedl snímek dobře, v USA se jedná o do té doby nejméně výdělečným filmem ze série.
- Mike Grell, spisovatel a výtvarník, pracující pro DC Komiks v New Yorku, přepracoval filmovou předlohu do barevného grafického románu.
- Ve filmu hraje i Branscombe Richmond známý ze seriálu Odpadlík jako Boby Sixkiller, hraje mini roličku při rvačce v baru.
- Film měl také původně nést titul “Licence Revoked”. Použitý titulní název je první, který nepochází od Iana Fleminga.
- Původně se měl odehrávat v Číně. Vzhledem k tamní politické situaci té doby se místo děje muselo přesunout.
- Kamion jedoucí jen po dvou kolech na levé straně není žádný trik. Technici sice měli připravené speciální podpěrné rameno, ale zkušený řidič z týmu kaskadérů Rémy Julienne takové „udělátko“ nepotřeboval. Prostě nasedl, nastartoval - a jel. „Vlastně dodnes nechápu, jak se mu to povedlo," tvrdí režisér filmu John Glen.
- Kvůli stávce Svazu amerických scénáristů, která se roku 1989 odehrála, nemohl jeho člen Richard Maibaum svou práci na filmu dokončit. Scénář tak musel dopsat spoluautor Michael G. Wilson sám.
- Posledná bondovka natočená s Timothym Daltonom a zároveň prvá, ktorá začala sériu filmov natočených nie podľa Flemingovej predlohy.
- Povolení zabíjet je poslední film s Bondem, který natáčel režisér John Glen.
- Úvodní píseň s názvem "Licence to Kill" zpívá Gladys Knight.
 
Odkazy