Quantum of Solace / Quantum of Solace (2008/106/Velká Británie, USA/Akční, Dobrodružný, Krimi, Thriller) 71%

05.08.2018 09:19
JEDNOU VĚTOU
„Quantum of Solace je pokračováním strhujících dobrodružství Jamese Bonda z filmu Casino Royale."

OBSAH
Filmem QUANTUM OF SOLACE pokračuje vysokooktanové dobrodružství Jamese Bonda (DANIEL CRAIG) ve filmu CASINO ROYALE. Agent 007, zrazen Vesper, ženou, kterou miloval, bojuje s nutkáním, aby ze své poslední mise učinil osobní misi. Bond, který je odhodlán odhalit pravdu, spolu s M (JUDI DENCH) vyslýchají pana Whitea (JESPER CHRISTENSEN), od kterého se dozví, že organizace, která vydírala Vesper, je mnohem spletitější a nebezpečnější než kdokoli tušil. Soudní zpráva spojí zrádce Mi6 s bankovním účtem na Haiti, kde se Bond díky záměně identity setká s krásnou, ale prudkou Camillou (OLGA KURYLENKO). Je to žena, která touží po své osobní vendetě. Camilla dovede Bonda přímo k Dominicu Greenovi (MATHIEU AMALRIC), bezcitnému obchodníkovi a hlavnímu šéfovi tajemné organizace. Bond se spojí se starými přáteli na poli plném zrady, vražd a podvodu, aby v této bitvě odhalil pravdu. A dostává se blíže k tomu, aby našel muže zodpovědného za zradu Vesper. Musí být o krok napřed před CIA, teroristy a dokonce i M, aby rozpletl hrozivý plán pana Greena a zastavil jeho organizaci.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
ames Bond se rozpomněl. A je to zábava větší i hlubokomyslnější než by jeden čekal. Zkuste být originální po 21 filmech téže série. Film si z tohoto nesnadného požadavku na většinu pokračování tropí legraci, v niž mohou všímaví fanoušci série dešifrovat rafinovanější sdělení (klasické zlato například vytlačilo zlato černé). Odlišnost Quantum of Solace od předchozích bondovek tkví i v dalších inovacích. Pokračuje Casinem započatý příklon k syrovější akci bourneovského typu (závěr nápadně připomíná konec Bourneova mýtu), na což se váže nápaditá práce s pohybem v prostoru (některé pády by výborně vynikly ve 3D). Více péče je věnováno psychologii postav a snad definitivně se změnil i sexistický přístup k ženám. Jsou to právě ony, kdo Bondovy nejvíce pomáhají, když bojuje, aby se udržel ve vzduchu (někdy doslova). Oživení série „artovým“ režisérem přišlo v době, kdy jsem byl přesvědčen, že pro Agenta 007 není v 21. století místo. Je, a on o něj ještě bude tvrdě bojovat. Mám radost a snad poprvé v historii bondovek se těším na další díl. (Matty) 4*

Tohle je.... James Bond. Naplno rozhodnutý se pomstít a najít své malé velké množství útěchy. Tohle je ten jediný agent, který má styl, i když neříká vše, co by mohl a ani neukazuje minimálně deset sekund na plátně značku svých hodinek. Nejde o film tradičního bondovského střihu, ale o akční jízdu, v které je Bond postavou, dobře oblečeno, perfektně vycvičenou a s chutí se pomstít. Jistě, příběh by mohl být "trochu jiný" (méně strohý, propracovaný a mohl by dávat trochu více smysl... ale to možná přijde s dalším dílem;)), postavy by mohli mít lepší dialogy (někdy mluvili a přitom obsahově nic neříkali....), střih by se nemusel snažit "být jako v Bournovi" a ta opravdová Bond girl by mohla být hezčí (a ta druhá aspoň jednou nahá, když už je tak pěkně opálená). Bond se nemusí představovat, aby divák věděl, kdo je ten chlap v obleku, co právě zabil 3 strážné. Znáte jeho vkus na oblečení a víte, že nechodí do levných hotelů a to je přesně ten James Bond, jeho kouzlo a jeho síla. Chápu, proč se tenhle film mnoha lidem nelíbí, nečekali takovýhle směr, ale mě se líbí a baví mě a budu se opět těšit na dalšího agenta, který nosí drahé oblečení a (konečně) s ženami jenom spí. Už jen pro tu nejpůsobivější scénu v historii Jamese Bonda během opery Tosca, stojí za to naskočit do téhle jízdy a užít si ji naplno a bez zábran. "Co to piješ, Jamesi?" (Djkoma) 4*

Všechny výtky, které jsem měl vůči Casinu Royale, setrvaly na svých místech i pod novým režisérem, a jejich intenzita se nemá důvod zmenšit - právě naopak. Teď už je tu divák definitivně za blbce, respektive za zcela nedůležitý element, který přijme bez otázek úplně všechno, pokud se to pro něj natočí ve stylovém designu a s pěknými roštěnkami (přičemž u Gemmy Trntrntrn si ani tím nejsem jistý). Jak jinak si chcete vysvětlit, že zase jednou nastala ta konstelace "je to děsně osobní, je to naturalistické, je to na krev, a je to cítit" (aspoň tak to prezentují tvůrci), ale dějí se tu šílenosti vyžadující nárazuvzdorného, neprůstřelného a nehořlavého geroje, a to do té míry, že už nestačí lidské síly, a je potřeba vyztužit tu chatrnou konstrukci pořádnou dávkou počítačového cvrkotu. Zkrátka ať žije skotačení v provazišti a chvála buď výkonným grafickým procesorům, které tuto "poctivou zábavu nového věku" umožňují...děkuji, ale opravdu nechci:P A jinak kdo sakra je Mathieu Amalric, a proč je jeho postava naprosto nijaká? I oproti jen na první pohled chladnému, ale uvnitř slabošskému a připosranému (ovšem dobře zahranému) Chiffreovi je to obrovský krok do prázdna. Na druhou stranu se mi Bondův přístup stal vcelku sympatickým, a Judi Dench a Giancarlo Giannini jsou tu vyloženě luxusní. Jenže bondovky nikdy nebyly o prožitcích z individuálních hereckých výkonů, a argument v tom smyslu, že je to přece restart, a tudíž nelze používat ta samá kritéria, vzhledem k velkým slabinám tohoto pojetí nezasluhuje sluchu. Quantum Of Solace prostě nefunguje, a narozdíl od jeho bezprostředního předchůdce nejsem ani omylem ochoten ztrácet s ním čas ještě jednou. Ale na pohled je to dost vymazlené, aby si to ve spojení s těmi povedenými momenty zasloužilo 60%. (Gemini) 3*

VELKÁ RECENZE
Protirecenze na Quantum of Solace obsahuje spoilery, sluší se tedy říci, že její četba je jen na vlastní nebezpečí. A možná více než o klasickou recenzi půjde o několik málo poznámek k tématu. Nechci tu přesvědčovat přesvědčené, jako spíše vyzvat k tomu, aby ti, kdo jsou s 22. dobrodružstvím agenta Jejího Veličenstva nespokojení, dali filmu ještě jednu šanci a nebrali kauzu Quantum jednou provždy uzavřenou.
Mnohé z toho, co se v Quantum of Solace napoprvé příčí a celkem špatně polyká, sklouzne napodruhé do žaludku bez větších obtíží. A naopak se to ukáže jako jeden z největších devíz zatím posledního dílu nejdelší - a v určitých ohledech kolovrátkově stále stejné - filmové série. Stále stejná chuť nevadí u řízků, u filmů to bohužel není ono už napodruhé. Zajímavé je, že málokterý blockbuster posledních dvou let vzbudil v okruhu mých známých tak živou debatu jako Temný rytíř a právě Forsterův Bond. Inu, něco na tom Bondovi je...
Na konci Casino Royale, kdy se Bond klasickou hláškou přiznal k prověřenému konceptu, zavládlo u diváků přesvědčení, že napříště se setkáme s hrdinou v podobě, jež bude mnohem bližší tomu, jak ji vykolíkovalo jeho pět předchůdců. Nestalo se tak - a je to jen dobře. Původní seladonský James Bond, který má v dnešních měřítcích stejně blízko k agentu Smartovi jako ke Xanderu Cageovi, nemá vedle Jamese Bournea a Ethana Hunta sebemenší šanci. Forsterův Bond se ve svém účtování s minulostí, a to i tou filmovou, dostává ještě dále než minule. A po pravdě řečeno, jen výdělky ukážou, jestli je to divákům po chuti a nebo ne. Je jasné, že pokud nový koncept nezaujme, už příště nám Barbara Broccolli a Michael G. Wilson nabídnou recyklovanou zápletku, nezávaznou a nezávadnou candy akci, okázalou eleganci, směšné záporáky, povolné Bondgirls, Q a jeho technické sarapatičky v míře vrchovaté.
Quantum of Solace je podle všeho díl zlomový. Je to jeho nevýhoda, ale zároveň i příslib. Bez Casino Royale samostatně úplně nefunguje (ne že by to vadilo), a i vzhledem ke stopáži je to spíš jakési doťuknutí děje (jako jsou dvojky a trojky série Matrix či o agentu Bourneovi), respektive přemostění. Nejvýrazněji se v něm dotahuje Bondova linie s Vesper, vyjasňují se vztahy s M, ale zároveň naznačuje, že v následujícím/-ch díle/-ch bude mít agent dočinění s lidmi z organizace Quantum. A ti, jak se tvrdí, "mají své lidi všude." Takže bude rušno. Od příštího dílu - snad s výjimkou osudu pana Whitea - už to asi zdaleka nebude tak osobní. Ale počkejme si dva roky...
Forsterovo angažmá byl ze strany producentů odvážný experiment. Od samého začátku jim muselo být jasné, že tenhle hollywoodský chameleón bez zkušeností s akčním žánrem není pro resuscitovanou sérii tím pravým, navzdory bourneovským choreografům v týmu. Forster však filmu vtiskl svéráznou vizuální poetiku a co do typů záběrů a snímání natočil zřejmě nejkošatější díl série. Ať už záměrně nebo z nedostatku času na přetáčky tak vznikl film, který je významným argumentem proti tvrzení, že žánrové hollywoodské filmy - nebo konkrétněji bondovská série - jsou sázkou na vyčpělou jistotu a recyklace téhož. Právě to, čím se Forsterův Bond od svých předchůdců liší - a je toho hodně - umožňuje uvažovat nad tím, v čem vlastně spočívá unikum bondovského konceptu, respektive zda něco takového vůbec někdy v krystalické podobě existovalo. Jde o stavbu příběhů? Výčet shodných znaků? Napětí mezi fyzičnem a moderní technikou? Střet ideologií? Nebo snad velikost překážek? Každý Bondův představitel ostatně postavě vetkl velmi výraznou tvář (s výjimkou George Lazenbyho), ale už jen první střídačka hlavní role musela nutně znamenat transformaci pojetí. Není tedy nakonec jedno co pije, v čem jezdí a zda se představí svou ikonickou hláškou?
Forster o sobě sice v četných rozhovorech tvrdí, že jej nejvíc baví psychologické scény, ale ani ona tolik kritizovaná akce nakonec nedopadla až tak zle. Střih je Quantum of Solace dostal řadu výtek za nepřehlednost a neumělé vykrádání Greengrassova Bournea, choreografové si však podle mého soudu dali dobrý pozor, aby to nebyl Bourne přes kopírák. Jen v prvních 40 minutách jsou hned čtyři akční scény. Je pravda, že jejich střih je rychlý a ztěžuje prostorovou orientaci, ale vzhledem k nárokům na dnešního diváka nijak neúnosně. Zvolený vzuální styl zvyšuje dynamiku a posouvá diváka z objektivní do subjektivní role, kdy má menší možnost kochat se krásou a vynalézavostí sestav, ale zato víc cítit vybuzenou hřebčí sílu. Akcent na podhledy, polocelky, detaily a makrodetaily zase evokuje zúžení zorného pole při rychlé jízdě. Forster také každou akci viditelně ukončuje, v kontrastu k tomu bourneovské těkaní jen poleví na intenzitě, hrdina jako takový se nezastavuje. V bondovském vesmíru ojedinělá je paralelní akce při árii v rakouské opeře (zpomalená, s tlumeným zvukem a máznutým obrazem) a několikeré použití akcentů v podobě prolínaček. Jako geniální mi přijde „výdech“ v podobě záběru na zadumaného Bonda na závěr akce na člunech (něco podobného jsme letos viděli při Jokerově jízdě taxíkem).
Forsterův Bond je stejně jako ten Campbellův sebejistý, ale zároveň poměrně zranitelný. A to hned na dvou frontách. Bondova zranitelnost je nejzřejmější v popření klasického pravidla "nikdy tě nesmí vidět krvácet, vždycky musíš mít připravenou únikovou cestu". Rozdíl mezi zakrváceným Bondem v Quantum of Solace, který často situace řeší zbrkle a bez plánu, a na začátku Dnes neumírej je propastný, a to na to recenzenti kdysi psaly ódy. Forster ještě výrazněji než Campbell boří i koncept Bondgirls, ale zároveň nechává bulvár a reklamní průmysl, ať si kolem agentových ženských protějšků dál dělá své mediální tanečky. Je vůbec Strawberry Fields alias Gemma Aterton ještě onou Bondgirl? Podle plakátů firmy Avon na zastávkách MHD ano, vzhledem k jejím třem minutám ve filmu se o tom dá spíš pochybovat. Podobně i Camille v podání Olgy Kurylenko je více Bondovým protějškem na cestě za svou osobní vendetou, než jen doplněk obleku a snadná kořist, jak tomu bývalo v minulosti. Nebýt ve filmu ta trapná odhalená scéna se Strawberry Fields, už bych měl na jazyku, že Quantum of Solace jednoznačně signalizuje  změnu jeho přístupu k ženám. Možná příště...
Forster podle mého soudu dokáže udržet napětí během akce i v dialogových scénách, každopádně připouštím, že bych si u Bondova rivala představoval poněkud temnější rejdy. To co tvůrci nabízí je v naší části světa bohužel zatím příliš málo filmově atraktivní. Postava Dominika Greena jako taková mi však sedí, dokonce je mi jako představitel světa, kde dobro a zlo závisí spíš na tom, pro koho člověk pracuje, jaksi bližší než klasicky charizmatický záporák pan Šifra s astmatem a krvácejícím okem k tomu.
Kromě výše uvedených slabin filmu podle mě chybělo explozivnější finále a trochu méně okaté zakončení akční scény s letadly. Jinak jsem velmi spokojen a těším se, na jakou misi se Bond vydá příště. Doufám, že tvůrci nevsadí na jistotu, když se teď tak slibně odpíchli. Nechci tvrdit, že bych chtěl aby další Bondy točili jen arťáci, ale Forster minimálně prokázal, že má větší záběr a schopnost improvizovat a vyprodukovat co se od něj v danou chvíli čeká, než bych kdy řekl.
Kam až to boření ikon zajde? Nevím, začne mě to trápit až v okamžiku, kdy se Bond přestane jmenovat Bond.

O FILMU
Film Quantum of Solace se natáčel na více lokacích, než kterýkoliv jiný film ze série o Jamesi Bondovi za celých 46 let její existence. Štáb začal natáčet v Pinewood Studios ve Spojeném království, odkud se posléze přesunul do Panama City a Colonu v Panamě, do poušti Atacama v Chile, do Sienny, Carrary, k jezeru Garda a do Fonteblanda v Itálii a do Bregenzu v Rakousku. Pomocný štáb pak ještě současně natáčel letecké scény v San Felipe v Mexiku.
Pinewood Studios v Buckinghamshire nedaleko Londýna jsou v podstatě synonymem pro filmy s Jamesem Bondem - točily se tu kromě dvou (Povolení zabíjet a Zlaté oko) všechny. Natáčení probíhalo ve světoznámém ateliéru 007, ovšem kromě něj i v pěti dalších. V průběhu půlročního natáčení tu vyrostlo čtrnáct různých dekorací. Před ateliéry byl postaven exteriér Perla De Las Dunas, hotelu, který si generál Medrano vybral k provedení své finanční transakce s Greenem a s plukovníkem bolívijské policie. Interiér hotelu, osazený více než padesáti náložemi, ve kterém se natáčela divoká přestřelka mezi Bondem a Greenem, byl vytvořen právě v ateliéru 007.
Vojenská základna Bruneval v Aldershotu posloužila jako kulisa pro zasněženou Moskvu, kde Bond stopuje Yusefa, Alžířana, který Vesper zradil, a kde ho také předá do rukou MI6.
První britský větrný tunel pro simulaci volného pádu (a současně největší na světě) Bodyflight využil tým pro výrobu speciálních efektů k natáčení scény, při které James Bond a Camille padají v Bolívii z letadla. Původně se jednalo o instalaci, určenou ke zkoumání nových možností ovládání letadel, ale posléze byla přestavěna a zprovozněna jako zábavní centrum. Tunel má průměr 4.95 metru, je osm metrů vysoký a simuluje volný pád rychlostí 280 km/h, aniž by přitom bylo třeba vyskakovat z letadla!
The Reform Club v londýnském Pall Mall byl využit jako vládní budova, ve které ministr zahraničí kárá M za Bondovo divoké chování a nařizuje jí, aby Bonda z pronásledování Greeneho stáhla. Tento klub je neodmyslitelně spjat s Julesem Vernem a jeho Cestou kolem světa za osmdesát dní, jelikož je právě tím místem, kde hrdina tohoto románu uzavřel svou věhlasnou sázku.
Panamské lokace ve filmu zastoupily Bolívii. Natáčení začalo na panamském letišti Howard, které se nachází nedaleko Panama City a do roku 1999 zde byla základna amerického vojenského letectva. Ve filmu posloužilo jako bolívijské letiště, na kterém vítá agentka Fieldsová Jamese Bonda a Mathise při jejich příletu.
Kromě natáčení v ulicích si štáb v Panama City vyhlédl dvě pozoruhodné budovy. První fungovala jako Grand Hotel Andean, který si Bond pro svůj pobyt v Bolívii vybral. Jednalo se o budovu Inac Building v Casco Viejo a štáb si zdejší kanceláře do značné míry upravil. Ve filmu zde James Bond pobývá v novomanželském apartmá s agentkou Fieldsovou, pro kterou se zdejší pobyt nakonec stane osudným.
Dvě minuty chůze od Inac Building se nachází budova The Old Union Club, pozoruhodná ruina kdysi nejprestižnějšího soukromého klubu v Panamě. Proslýchá se, že zde měl svůj štáb nechvalně známý diktátor, generál Noriega, a během americké invaze v roce 1989 byla budova bombardována. Štáb trosky celé měsíce vyklízel a posléze tu byly natočeny scény z Greeneova večírku, na který Bond s agentkou Fieldsovou proniknou.
Natáčení bolívijských scén pokračovalo ve městě Colon a v jeho okolí. Aby bylo možné natáčet v některých zchátralejších částech města, například ve Fenix Building, kde Felix Letier informuje Bonda o některých podrobnostech Greeneovy dohody s Medranem, bylo třeba podstoupit rozsáhlé opravy elektroinstalace, vodovodů a kanalizace.
Některá místa v Colonu posloužila také pro natáčení scén z Haiti. Jak v případě budovy Coco Solo, lemované palmami, tak v případě Arboix Building bylo opět třeba vynaložit velké úsilí na opravy a údržbu - většina kdysi krásných domů v Colonu je ve velice špatném stavu. V Arboix Building se pak natáčela i rozsáhlá bojová scéna.
U bolívijského ostrova Cabra se natáčela i honička v motorových člunech. Tento dříve neobývaný ostrov, který ve filmu představuje skutečný tropický ráj, je v současnosti v soukromém vlastnictví. Traduje se, že na dně moře u korálového útesu, který ostrov obklopuje, leží olověná rakev sira Francise Drakea.
V mexických horách Baja California se natáčely scény ve vzduchu. Bond je se svou DC3 napaden akrobatickým Marchetti s kulomety a vrtulníkem Huey. Z bezpečnostních a ekologických důvodů nebylo možné natáčet střelbu naživo, takže byly všechny střely a kouř později dodělány jako zvláštní efekty. Místa, ze kterých se natáčely záběry na souboj ze země, byla tak nedostupná, že tam byli členové štábu každý den dopravování vrtulníky.
Pustiny severního Chile zastupují ve filmu vyprahlou Bolívii. Cesta na natáčecí místa zabrala štábu každý den dvě hodiny. Nezvyklý zážitek si odnesli také pracovníci chilského ESO Paranal - obrovské astronomické observatoře, na které obvykle pracuje jen zhruba 20 astronomů. Teď měli neobvyklou možnost setkat se se štábem, čítajícím přes 300 lidí, a sledovat Bonda s Camille, jak se jim prohánějí po střechách a pronásledují padouchy.
Napjatě očekávaná úvodní sekvence filmu se natáčela v Itálii na třech různých místech a její natáčení trvalo osm týdnů. Začátek honičky Aston Martinu s Alfou Romeo se točil u jezera Garda v severní Itálii. Natáčení pokračovalo ve 2000 let starém lomu na mramor v Carraře. Zdejší mramor dal vzniknout například Michelangelovu Davidovi. Finále honičky pak proběhlo v historickém centru Sieny. Celá sekvence pak končí v galerii, která byla postavena v ateliéru 007 v Londýně.
Scény z opery, během kterých Bond odhalí tajné setkání Greeneho s nejmocnějšími lidmi světa, se natáčelo v průběhu dvoutýdenního nočního natáčení v Bregenz Festival House v Rakousku. Scénu v sedmitisícovém obřím amfiteátru doplňovala více než tisícovka statistů ve smokinzích a večerních róbách.
Do role Jamese Bonda se po fenomenálním úspěchu předchozího filmu Casino Royale vrací Daniel Craig, který v této roli debutoval v roce 2006. „Připadá mi, jako bych natáčení Casina Royale skončil teprve včera. Tentokrát jsem se na filmu podílel o něco více a začali jsem na něm pracovat zhruba tři měsíce před začátkem samotného natáčení. Bondovka je jako obrovský stroj, rozběhnout ho stojí hodně úsilí. Opřeli jsme se do toho hned po Vánocích a všechno to do sebe začalo zapadat.“
„Nemyslím, že by pro mě byl tenhle film snazší,“ míní s ohledem na obrovský úspěch předchozího filmu. „Musíme teď splnit jistá očekávání, tenhle díl musí být lepší. Diváci měli pocit, že Casino Royale nebyla tak docela Bondovka, na jaké byli zvyklí, a my ho teď musíme zopakovat. Příběh je pokračováním minulého filmu, ale zkoušíme s ním dělat další, nové věci.“
Quantum of Solace je prvním přímým pokračováním v sérii o Jamesovi Bondovi vůbec. „Měli jsme dojem, že Casino Royale nezodpovědělo celou řadu otázek, a chtěli jsme, aby si lidé uvědomili, že zase točíme Bondovky. Jde mi o vytvoření něčeho, co obstojí samo o sobě, ale když ty dva filmy spojíte, bude to skvělý zážitek, protože půjde o jeden souvislý příběh.“
Ve filmu Quantum of Solace bude podle tvůrců dvojnásobné množství kaskadérských kousků a Craig vítá možnost absolvovat jich osobně tolik, kolik je jen možné. „V určitém smyslu je to pro mě úplně nové, ale musíte si krýt záda a snažit se nazkoušet a nacvičit tolik, kolik jen zvládnete. Kulisy jsou složité a leckdy nebezpečné, takže musíme být pořád ve střehu a snad to bude pro hotový film přínosem.“
Daniel Craig se účastnil i procesu obsazování rolí a vzpomíná, jak těžké bylo najít tu pravou herečku pro roli Camille. „Najít pěknou dívku, která umí hrát, to může být těžké, ale vytipovali jsme si pár možností a Olga byla u konkurzu prostě neuvěřitelná, naprosto přesně vystihla, co bylo třeba. Je to skvělá herečka a navíc je krásná, takže to byla dokonalá kombinace. Působí zvláštně odtažitě, což je ideální, protože jak ona, tak Bond se chtějí mstít. Jsou z nich tak trochu nedobrovolní partneři a funguje to mezi nimi velice specificky. Nesmíme totiž zapomínat, že navazujeme na Casino Royale, kde se Bond zamiloval a Vesper mu zlomila srdce. To je podstatou celého tohohle filmu, takže by nedávalo smysl, aby se tu hned zase do někoho zakoukal.“
Přesto si ale do jisté míry užívá s agentkou Fieldsovou, kterou ztvárnila Gemma Arterton. „Gemma svou postavu hraje naprosto na doraz. Je to agentka, která působí na první pohled strašně naivně, ale je chytřejší, než se zdá, a spojí se s Bondem. Ten trpí a má problémy, takže díky bohu za to, že tam Gemma je!“
Bondova protivníka, Dominica Greeneho, hraje francouzský herec Mathieu Amalric. „Mathieu je úžasný herec a Bondovi protivníci musejí působit inteligentně. Nejde tu o nějakého šíleného vědce nebo génia, snažícího se ovládnout svět pomocí vědy. Jde prostě o agresivního a inteligentního člověka , který využívá své schopnosti manipulovat s lidmi a zabrat si pro sebe tolik pozemků, kolik jen za život dokáže, je mu jedno, komu ubližuje, nikdo se mu nepostaví do cesty.“
Olga Kurylenko, která hraje ve filmu postavu Camille, míní: „Camille je děvče s tragickou minulostí - když byla malá, zabili jí před jejíma očima celou rodinu. Prožila toho hodně a je proto hodně drsná. Ví, kdo její rodinu vyvraždil, a jde jí jen o pomstu.“
„Když se s Bondem poprvé setká, ani si ho nevšimne, protože se zabývá jen vlastní pomstou, ale potom pozvolna začíná chápat, že jim jde o podobnou věc, i když se rozcházejí v tom, čeho přesně chtějí dosáhnout.“
„Nemyslím, že je Camille klasická Bond girl,“ pokračuje Kurylenko. „Je jednou z mála Bond girls v historii série, která se s Bondem nevyspí! Camille má pevně daný cíl, ví, co chce a je rozhodnuta toho dosáhnout.“
Kurylenko musela kvůli kaskadérským číslům ve filmu intenzivně trénovat. „Jakmile jsem si přečetla scénář, hrozně jsem se těšila,“ popisuje. „Líbilo se mi, že bude moje postava tak akční. Říkala jsem si, že to bude spousta práce se zbraněmi, různé pády, automobilové honičky, volné pády - a kde jinde se k něčemu takovému dostanete? Kaskadéři byli hrozně ochotní, všechno se dá naučit, když máte dobré učitele, a to oni jsou, všechno vám dokonale vysvětlí. V jedné scéně mě má Greene (kterého hraje Mathieu Amalric) téměř shodit z vysokého balkónu. Mám hrůzu z výšek a když jsem to poprvé uviděla, nevěřila jsem, že to dokážu - nejsem se ani schopna procházet po balkóně doma ve svém bytě. Ale kaskadéři tam šli se mnou a všechno jsme to společně pečlivě probrali. Byli tak trpěliví, že jsem to nakonec zvládla.“
Kurylenko také pěje chválu na režiséra Marca Forstera: „Marc je velice nadaný, viděla jsem všechny jeho filmy a mám je moc ráda. Je to umělec a já mu důvěřuji, protože vím, že má jasnou představu. Režíruje hrozně nenápadným způsobem, nejde mu jen o akci, ale i o lidi a o to, co cítí.“ Jako hlavní filmová partnerka Daniela Craiga má co říct i o něm: „S Danielem se pracuje skvěle. Je to profesionál, který se soustředí na svůj výkon. Má ale i skvělý smysl pro humor - u jeho vtípků jsme se všichni hrozně nasmáli. Myslím, že je v roli Jamese Bonda tak úspěšný proto, že je to skvělý herec, ale i proto, jak vypadá. Působí opravdu mužně a drsně. A má neuvěřitelně uhrančivý pohled, který vámi projede jako nůž.“
Mathieu Amalric se domnívá, že jeho postava Dominica Greeneho je důležitou „modernizací“ klasického Bondovského padoucha. „Líbí se mi na něm, že je jiný ve společnosti a v soukromí. Ve společnosti je stydlivý, nemluví moc nahlas, neumí mluvit k lidem, ale v soukromí je zcela jiný. Snaží se zabít Camille, protože se domnívá, že ho využívá ke své vlastní pomstě. Například jsem se režiséra zeptal, jestli si mám oholit hlavu, nechat si vyrobit jizvu, krvavé oko nebo něco takového, co by mi pomohlo, ale on prohlásil, že mi bude stačit hrát očima. Takže jsem se musel zamyslet nad tím, co dělá z člověka padoucha. Nemůže jít jenom o šílence, kteří chtějí zničit svět, tak jednoduché to není. Musí to vycházet z duše. Pokud jde o člověka, který se snaží zmizet, být neviditelný, nenápadný, pak to dává smysl, protože pak může škodit mnohem efektivněji. Bohužel, tak to je, dnes zkrátka není tak snadné rozpoznat, kdo je ve skutečnosti hodný a kdo zlý, a přesně o to nám tu šlo. Kromě toho se mi líbilo, že má Greene hrůzu z krve, takže jde o velmi odosobněné násilí a to do dnešní doby, kdy můžete všechno upravit v počítači, taky dobře zapadá.“
Jako Bondův protivník si Amalric s Danielem Craigem zahrál v mnoha scénách, ale nejvíce nadšený je z jejich souboje. „Mám velké štěstí, protože padouch obvykle nikdy nebojuje, ale v tomhle filmu mám s Danielem skvělý souboj. Greene se neumí prát, takže Jamese Bonda dost zaskočí, protože nejde o něco, na co by byl trénovaný. Půjde o souboj dvou zvířat.“
Amalric sdílí celou řadu scén se svou kolegyní Olgou Kurylenko a společně na svých postavách pracovali. „Natáčení tohohle filmu mě baví, protože jde o neustále se měnící dílo, pořád něco upravujeme a zkoušíme. Máme s Olgou něco společného, takže spolupráce s ní je pro mě radost. Nemusím hrát, musím jen uvěřit tomu, že to prožíváme. Stejně jako všichni dobří herci nedokáže hrát sama. Máme společné i to, že nemůžeme uvěřit tomu, že ten film točíme, oba zbožňujeme všechny ty věci, které se učíme - jak řídit auto ve vysoké rychlosti, jak někoho uhodit, věci, které se mohou hodit i v reálném životě. Greene a Camille neustále lžou jeden druhému a všem kolem sebe. Musíme myslet na to, jak by to fungovalo ve skutečnosti, jak by člověk dokázal lhát tak přesvědčivě, že by tomu sám uvěřil, protože na tom závisí jeho život.“
Judi Dench se vrací jako M, velitelka MI6 a nadřízená Jamese Bonda. „Je to báječné být zase zpátky, prostě úžasné! Práce s Marcem [Forsterem] je skvělá. Ví přesně, co chce, a když dostanete denní rozvrh, je tam i seznam záběrů, nikdy jsem ještě nic takového neviděla, dokonalé. V takovém pořádku je radost pracovat.“
Dench se jako M poprvé představila ve filmu Zlaté oko, ve kterém v roli Bonda debutoval Pierce Brosnan. Quantum of Solace je její druhou Bondovkou po boku Daniela Craiga. „Daniel je teď uvolněnější, ačkoliv se zdá, že jeho nadšení pro tuhle roli je nevyčerpatelné. Je dokonalým Bondem, prostě dokonalým. Musíte být přístupni myšlence, že vás něco může překvapit, potěšit nebo vzrušit. Naším úkolem je vyprávět nějaký příběh, a tenhle je velice napínavý.“
„Baví mě to, samozřejmě, nedá se tomu odolat,“ vysvětluje převážně divadelní herečka Dench své návraty k postavě M. „Ve filmu Quantum of Solace se o M dozvíte něco více, stejně jako v Casino Royale, dokonce ještě více, zejména co se týče jejího vztahu a jednání s Bondem. Je zajímavé, jak se k němu chová a jak se on chová k ní. Není si Bondem úplně jistá, neví, jestli mu může zcela důvěřovat. A také MI6 se nám v tomhle díle docela zmohlo. Troufám si tvrdit, že naše vláda nemá dost peněz na to, aby proměnila skutečné MI6 v moje MI6, asi by to nezvládli. Je to neuvěřitelné, už vůbec nepoužíváme telefony!“
Gemma Arterton, která ztvárnila postavu agentky Fieldsové, míní, že její postava není klasická Bondovská femme fatale. „Agentka Fieldsová pracuje pro MI6. Snaží se jednat profesionálně a bere se velice vážně, ale je naivní a to z ní činí velice zábavnou postavu. Fieldsová si myslí, že má Bonda pod kontrolou a přetvařuje se, ale její přetvářka rychle selže, takže působí dost uvěřitelně. Fieldsová není femme fatale, silná a krásná, je velice přirozená a jde o postavu, se kterou se můžete ztotožnit.“
Hned první natáčecí den musela Arterton točit scénu, ve které umírá. „Fieldsovou zabijí padouši. Snaží se je zdržet a zachránit Bonda, ale oni vědí, že to byla ona, takže ji utopí. Je nalezena nahá na posteli, ve které předešlé noci s Jamesem Bondem spala. Natáčet tuhle scénu bylo skvělé, ale hodně podivné. Skoro dvě hodiny jsem tam musela ležet. Nemohla jsem se pohnout, nic jsem neviděla, nemohla jsem pořádně dýchat a nic jsem neslyšela, protože mi nateklo do uší. Tehdy jsem si říkala, že je to hodně nepříjemné, ale pak jsem si uvědomila, že jde o něco, co si budu pamatovat napořád a bude to nezapomenutelnou součástí celého filmu.“
„Když jsem dělala kamerové zkoušky, myslela jsem, že jsem je pěkně podělala, ale za pár týdnů jsem natáčela uprostřed moře u Gibraltaru, měla jsem na sobě potápěčskou výstroj, a najednou mi zavolal můj agent a místo toho, aby řekl, o co jde, mi do telefonu zanotoval Bondovskou znělku. Nikdy na to nezapomenu, moje kolegyně se na mě otočila se slzami v očích a řekla, že jde o naprosto zásadní okamžik mého života a že je ráda, že u toho byla.“
Louise Frogley, návrhářka kostýmů, chtěla, aby jí Arterton s vybíráním vhodných kostýmů pro Fieldsovou pomáhala. „Netušila jsem, jak budou moje kostýmy vypadat. Původní záměr byl, abych působila hodně upjatě a odměřeně, ale stejně tak jsme chtěli, aby moje postava působila trochu zanedbaně, což by odpovídalo její povaze. Vybírat kostýmy byla zábava. Myslím, že Marc přišel s několika skvělými nápady a všichni měli jasno v tom, jak by měla Bond girl vypadat, ale já chtěla, aby moje postava působila svěže a uvěřitelně. Bylo úžasné zkoušet si různé kostýmy, a zatímco jsem je zkoušela, kostymérky se bavily o tom, jak odpářou tohle a tamto a já v duchu úpěla „Ale vždyť je to Prada!“. Dokonce i na kamerových zkouškách jsem měla šaty Dolce a Gabbana - a to šlo jen o zkoušky!“
Quantum of Solace je první Bondovkou režiséra Marca Forstera. „Bylo to obrovsky náročné, odhodlat se k tomu, protože se to tolik odlišuje od všeho, co jsem zatím dělal. Když točíte Bondovku, máte spoustu věcí jasně daných: máte Bonda, dívky, auta, zavedenou mytologii a milióny netrpělivých fanoušků. A právě to mě zaujalo. Chtěl jsem si zkusit vyprávět v rámci zmíněných omezení svůj vlastní příběh.“
Forster přiznává, že navázat na fenomenální úspěch Casina Royale byl další nelehký úkol. „Lidé měli vysoká očekávání. Připadalo mi, že staré filmy s Bondem ze šedesátých let (ve kterých hrál Bonda Sean Connery a výtvarníkem byl Ken Adam) byly velice nadčasové, a proto jsem se jimi inspiroval.“ Na pomoc si Forster povolal oscarového výtvarníka Dennise Gassnera. „Jedním z důvodů, proč jsem chtěl pracovat s Dennisem, bylo, že jeho dílo ve filmech jako Truman Show nebo ve filmech bratří Coenových bylo zcela unikátní.“
Po řadě úspěchů s charakterními filmy se Forster poprvé pustil do práce na vysokorozpočtovém snímku. „Pomyšlení na režírování akčního filmu mě děsilo mnohem více než samotná jeho režie. V případě těchto filmů máte k dispozici skvělou podporu a máte štáb, který má s natáčením podobných filmů zkušenosti. Není těžké ho natočit, je těžké akci rozvrhnout a napsat. Klíčové je, aby akce měla nějaký smysl, protože točit akční scény jen proto, aby ve filmu byly akční scény, je nuda a není to k ničemu dobré.“
Quantum of Solace se točil na více exotických místech než kterákoliv předchozí Bondovka za celých šestačtyřicet let a lví podíl na tomto rozhodnutí má právě Marc Forster. „Exotická místa jsou poznávacím znamením filmů s Bondem, pomáhají diváky vtáhnout do jiného světa. Je těžké natáčet Bondovku, aniž byste neposunuli laťku výš, a svět se stále zmenšuje. Také jsme museli objevit místa, která by odpovídala tomu, v jakém emocionálním stavu se Bond právě nachází. Jedním z důvodů, proč jsem se rozhodl točit v poušti, bylo právě to, že představuje osamění a samotu - představuje to, co Bond právě prožívá.“
„Hlavním tématem filmu Quantum of Solace je důvěra. Důvěra samotná má mnoho podob. Komu doopravdy věříme? Věříte sami sobě? Věříte druhým? Všichni lidé mají s důvěrou problémy, protože jsme někdy v životě byli všichni někým zrazeni.“
Quantum of Solace začíná hodinu po skončení Casino Royale a jde o první přímé pokračování v dějinách filmového Jamese Bonda. „Nemyslíme si, že by existovala nějaká pravidla, jak má série fungovat,“ míní producent Michael G. Wilson. „V minulosti už se v jednom filmu vyskytovaly odkazy na jiný, ale tady nám připadalo pokračování naprosto přirozené, protože na konci Casina Royale je spousta nezodpovězených otázek a myslíme si, že naše diváky odpovědi na ně budou zajímat.“
Producenti se také zamýšlejí nad tím, proč mělo Casino Royale takový úspěch a proč bylo podle nich vhodné vrátit se na samý počátek Bondovy kariéry a uvést v roli 007 Daniela Craiga. „Jakmile jsme s Danielem [Craigem] udělali kamerové zkoušky, okamžitě jsme věděli, že by byl skvělým Bondem. V první řadě je pohledný, velice mužný a udržuje se ve špičkové kondici - to všechno je pro tuhle roli klíčové. A pak je to samozřejmě skvělý herec. A to je celé. Prostě na to má. Je to pravděpodobně nejlepší herec své generace v celé Británii, ne-li na celém světě, takže jsme byli šťastni, že o téhle roli uvažuje a je odhodlaný do toho jít. Příběh byl přímo z pera Iana Fleminga, takže byl dokonale promyšlený. Kdykoliv točíte s novým Bondem nebo se snažíte změnit atmosféru série, nemáte sebemenší jistotu, jak to diváci přijmou. Casino Royale si vedlo velice dobře a my se teď chceme pokusit jeho úspěch zopakovat a překročit.“
Producenti také vysvětlují význam názvu Quantum of Solace a jeho roli ve scénáři. „Název pochází z Flemingovy povídky a v tomto kontextu znamená, že vztah nelze zachránit, pokud obě strany nejsou schopny ze sebe vydat 'quantum of solace'. 'Quantum' znamená 'množství' a 'solace' znamená 'útěcha' - takže pokud tohle nefunguje, pak nemá takový vztah naději. V našem případě je název víceznačný - Bond se snaží po svých zážitcích z Casina Royale dosáhnout svého 'quantum of solace', a 'Quantum' je shodou okolností také název zločinecké organizace, která ve filmu figuruje.“
Výtvarník Dennis Gassner se ke štábu připojil už ve fázích příprav a vysvětluje, jak k filmu takového formátu přistupoval. „Když jsem začínal, představoval jsem si film jako čisté plátno. Prosil jsem Marca, aby mi poskytl něco, čeho bych se mohl zachytit, nějaký základ. Pak mi došlo, že je to naprosto jednoduché, že tím je pro mě Daniel. To je náš James Bond. Spolupracoval jsem s ním už potřetí a on se jako herec vyvinul a změnil, ale jedna věc zůstávala stejná - ten jeho skvělý obličej. Má hranatý tvar a ostře řezané rysy, a jsou v něm pochopitelně posazeny i jeho pronikavé modré oči. Pak jsem najednou věděl, jak postupovat dál. Když film zhlédnete, zjistíte, že je plný malých i velkých věcí, které se soustředí kolem Daniela.“
Jednou z nejpůsobivějších lokací filmu je ústředí MI6. Gassner navrhl špičkové nervové centrum tajné služby plné světla a skla. „Výrazně jsem se MI6 snažil zmodernizovat. Z Casina jsem měl pocit, že se M nachází někde na pomezí svého starého světa a toho nového, ve kterém se pohybuje Bond, a chtěl jsem, aby se i ona přemístila do současnosti, chtěl jsem ji u počítače. Její hlas je symbolem MI6, její hlas je nejvyšší autoritou. Usoudil jsem, že by měla mít inteligentní stěnu, kterou by hlasově ovládala a poroučela svému světu, cokoliv se jí zachce. To byla zábavná představa. Chtěl jsem, aby z ní byla silná a rozhodná postava, ale aby to stále byla Judi, takže musela mít i citlivější stránku. Například jsme jí postavili moderní kancelář, ale osvětlili jsme ji měkkým světlem a vybavili příjemným nábytkem. Chtěli jsme zachovat její minulost, ale současně z ní udělat rozhodnou velitelku.“
Krátce po zahájení prací na filmu Gassnerovi zavolal Daniel Craig. „Barbara mi podala telefon a ozval se Daniel. Říkal, že je šťastný, že se na tomhle filmu podílím, a že se s tím nemám párat a mám si pořádně zašpinit ruce.“ To bylo přání, kterého se Gassner po zbytek práce na filmu držel. Dan Bradley, pomocný režisér, se při práci na akčním filmu cítí jako doma - začínal totiž jako kaskadér a posléze napsal a režíroval jedny z nejpřevratnějších akčních scén poslední doby. Quantum of Solace je jeho první Bondovka. „Když mě poprvé zavolali na pohovor, nemohl jsem tomu uvěřit. Najednou se ve mně probudil ten dvacetiletý kaskadér, kterým jsem před třiceti lety byl, a ačkoliv jsem takřka bez přestávky natočil šest filmů po sobě a potřeboval jsem oddech, rozhodně jsem si nehodlal nechat ujít možnost pracovat na dvaadvacáté Bondovce.“
„Jednou z věcí, o které se vždy snažím, je to, že bychom se neměli pokoušet všechno propočítat na milimetr přesně. Pokaždé štábu říkám, že chci, abychom měli pocit, že jsme měli štěstí a natočili úplnou náhodou záběr na nějakou šílenou akční scénu. Nechci, aby diváci měli pocit, že sledují nějaké mechanizované představení,“ prohlašuje.
„Mám moc rád tu část úvodní honičky, ve které Bond přijde u svého Aston Martinu o dveře. Nikdy jsem nic takového v automobilové honičce neviděl. Bond si při jednom nárazu na své straně urazí dveře a od té chvíle je všechno mnohem intenzivnější, každé auto a každý výstřel ho doslova ohrožuje na životě. Moc se mi líbí, jak to funguje.“ „Pokaždé, když někdo sevře zděšením v kině opěradlo sedačky, nebo se nakloní ve snaze zahlédnout něco důkladněji, jsem splnil svůj úkol. Takový člověk už není jen obyčejným divákem, aktivně se zapojil do děje, který sleduje.“
Chris Corbould, odborník na speciální efekty, je v Bondovkách jako doma. „Poprvé jsem pracoval na filmu Špion, který mě miloval, to mi bylo sedmnáct a zaučoval jsem se. Pak jsem se osamostatnil, mou první zakázkou na volné noze byl Moonraker, a od té doby jsem s nimi pořád!“ Courbould se svým týmem obvykle začíná přípravy na natáčení nové Bondovky pět měsíců předem. „Tentokrát to ale nešlo, protože jsem musel nejdříve dotočit jiný film, takže jsem měl na přípravu jen dva měsíce, ale měl jsem zvláštní tým, který se na přípravách podílel a všechno se mnou konzultoval.“
Štáb Quantum of Solace natáčel veškeré scény z interiéru Perla De Las Dunas v Pinewood Studios a Chris se svým týmem měli plné ruce práce, aby za čtyři týdny natáčení dokázali vytvořit všechny exploze. „Dělo se toho najednou hrozně moc. V ateliéru 007 bylo pět různých částí interiéru, takže to byla spousta výbuchů a spousta střelby.“
Speciální efekty ale nejsou jen pyrotechnika. „Jsou to výbuchy, jistě. Jde tu ale také o počasí: vítr, kouř, déšť, mlha, sníh. Vytváříme různé hračky: hodinky, ze kterých jde vystřelit šipky, dudy se zabudovanými plamenomety, upravujeme auta jako Jaguar a Aston Martin ve Dnes neumírej - museli jsme je předělat na pohon všech čtyř kol, abychom mohli natočit honičku na zamrzlém jezeře - a různé aparáty, od miniaturních až po obří, s jejichž pomocí zbouráme čtyřpatrový dům!“ Producenti slibovali, že ve Quantum of Solace bude dvakrát tolik akce než v Casino Royale. Pro vedoucího kaskadérů Garyho Powella to znamená dvojnásobek práce. „Jen v úvodní sekvenci je tolik akce, kolik bylo v celém Casinu Royale. Práce s Marcem nám prospěla, protože přišel s úplně novými nápady. Zejména to funguje proto, že já chci, aby se všechno točilo naostro, a on zase chce, aby všechno působilo co nejrealističtěji. Chtěl nechat Daniela zastupovat dvojníkem jen skutečně v nejnutnějších případech. Pak záleží na mně, abych posoudil, jestli to půjde, nebo jestli musíme povolat dvojníka. Jsou jisté věci, které Daniela nemůžete nechat dělat.“
Daniel Craig je vždy nadšený z možnosti točit své kaskadérské scény sám a Powella svým odhodláním často udivoval. „S Danielem jsme už spolupracovali na Casinu Royale, takže jsme teď už věděli, co dokáže. To nám práci hodně usnadnilo, takže jsme prostě jen navázali tam, kde jsme minule skončili, a vrhli se do práce. Nevadí mi, když Daniel točí nějaký pěstní souboj sám, ví, že je tu riziko, že ho někdo doopravdy uhodí, nebo že někoho uhodí on. Když točíte něco tak rychlého, vždycky tu takové riziko je. Daniel ví, jak velké riziko to zrovna je, a sám se rozhodne, jestli to hodlá podstoupit. V devíti z deseti případů do toho jde! V Casino Royale toho točil sám hodně, ale tentokrát je toho ještě víc. Ocitá se v hořící budově, kolem něj všechno vybuchuje, skáče na hořící podlahu, klouže po hořící podlaze, ale vy víte, že to zvládne, má to v malíčku.“
V Quantum of Solace se k radosti fanoušků vrací Bondovo oblíbené auto, Aston Martin DBS. Aby bylo možné natočit italskou automobilovou honičku, nechal je Powell trochu upravit. „Máme těch aut sedm a jsou uzpůsobena pro dva různé povrchy: pro silnici a pro šotolinu v lomu. Dali jsme do nich tvrdší pérování, upravili geometrii a použili speciální pneumatiky. Odstraňujeme z nich veškeré systémy proti prokluzu kol, abychom byli schopni udělat velký smyk, když to potřebujeme. Pak může kaskadér ovládat auto, místo aby auto ovládalo kaskadéra. Instalovali jsme tam také hydraulickou ruční brzdu, pomocí které může řidič projíždět zatáčky smykem.“
Natáčení Bondova a Camillina seskoku z DC3 probíhalo ve výcvikovém středisku jménem Bodyflight. 'Létání' v aerodynamickém tunelu se podobá volnému pádu. „Když nás to poprvé napadlo, přemýšleli jsme o tom, že bychom natočili parašutisty a posléze jim digitálně dodělali obličeje Daniela a Olgy. Chtěl jsem místo drátů použít Bodyflight, takže jsme tam šli a udělali pár zkoušek. Marc je zhlédl a výsledek se mu zamlouval tak moc, že se tam rozhodl natočit celou sekvenci. Točili jsme Daniela s Olgou celý den a výsledek je velice dobrý, protože jsou to opravdu oni, kdo z letadla padá. Na drátech by se nemohli pohybovat tak věrohodně, takže jsme s výsledkem vážně spokojeni.“ Na natáčení Quantum of Solace bylo zakoupeno přes 200 tisíc slepých nábojů.

Ocenění:
BAFTA
2009 - Zvuk (nominace)
2009 - Vizuální efekty (nominace)

DABING
V českém znění: Jiří Dvořák - Daniel Craig (James Bond), Kateřina Lojdová - Olga Kurylenko (Camille), Matěj Hádek - Mathieu Amalric (Dominic Greene), Alena Vránová - Judi Dench (M), Jaromír Meduna - Giancarlo Giannini (René Mathis), Lucie Vondráčková - Gemma Arterton (Strawberry Fields), Martin Zahálka - Jeffrey Wright (Felix Leiter), Jan Vondráček - Rory Kinnear (Bill Tanner), Milan Slepička - Joaquín Cosio (General Medrano), Pavel Tesař - Anatole Taubman (Elvis), Bohdan Tůma - David Harbour (Gregg Beam), Václav Mareš - Jesper Christensen (pan White), Pavla Vojáčková - Oona Chaplin (recepční na Haity), Alice Šnirychová - Lucrezia Lante della Rovere (Mathisova žena), Marek Libert, Michal Holán, Jaroslav Kaňkovský, Zdeněk Dolanský, Václav Legner a další
Dialogy a režie: Vladimíra Wildová
Vyrobeno v roce 2008

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 6.11.2008 Falcon
Premiéra USA: 14.11.2008 Columbia/Sony
Premiéra Velká Británie: 30.10.2008
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 30.3.2009 (DVD) Bontonfilm
Premiéra v půjčovnách Blu-ray: 30.3.2009 Bontonfilm
Poprvé na DVD: 30.3.2009 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 30.3.2009 Bontonfilm

Tržby v ČR - Kč 26 158 626
Tržby celkem - $ 586 090 727
Návštěvnost v ČR 225 864
Náklady (Rozpočet) - $ 200 000 000
 
FILMY V SÉRII
Dr. No gastonrolinc.webnode.cz/news/a0276/
Akční / Dobrodružný, Velká Británie, 1962
Režie: Terence Young, Hrají: Sean Connery, Ursula Andress

Srdečné pozdravy z Ruska gastonrolinc.webnode.cz/news/a0277/
Akční / Dobrodružný, Velká Británie, 1963
Režie: Terence Young, Hrají: Sean Connery, Daniela Bianchi

Goldfinger gastonrolinc.webnode.cz/news/a0278/
Akční / Dobrodružný, Velká Británie, 1964
Režie: Guy Hamilton, Hrají: Sean Connery, Gert Fröbe

Thunderball gastonrolinc.webnode.cz/news/a0279/
Akční / Dobrodružný, Velká Británie / USA, 1965
Režie: Terence Young, Hrají: Sean Connery, Claudine Auger

Žiješ jenom dvakrát gastonrolinc.webnode.cz/news/a5/
Akční / Dobrodružný, Velká Británie / USA, 1967
Režie: Lewis Gilbert, Hrají: Sean Connery, Akiko Wakabajaši
 
V tajné službě Jejího veličenstva gastonrolinc.webnode.cz/news/a3/
Akční / Dobrodružný, Velká Británie, 1969
Režie: Peter R. Hunt, Hrají: George Lazenby, Diana Rigg

Diamanty jsou věčné gastonrolinc.webnode.cz/news/a4/
Akční / Dobrodružný, Velká Británie, 1971
Režie: Guy Hamilton, Hrají: Sean Connery, Jill St. John

Žít a nechat zemřít gastonrolinc.webnode.cz/news/a6/
Akční / Dobrodružný, Velká Británie / USA, 1973
Režie: Guy Hamilton, Hrají: Roger Moore, Yaphet Kotto

Muž se zlatou zbraní gastonrolinc.webnode.cz/news/a7/
Akční / Dobrodružný, Velká Británie, 1974
Režie: Guy Hamilton, Hrají: Roger Moore, Christopher Lee

Agent, který mne miloval gastonrolinc.webnode.cz/news/a9/
Akční / Dobrodružný, Velká Británie, 1977
Režie: Lewis Gilbert, Hrají: Roger Moore, Barbara Bach

Moonraker gastonrolinc.webnode.cz/news/a8/
Akční / Dobrodružný, Velká Británie / Francie, 1979
Režie: Lewis Gilbert, Hrají: Roger Moore, Lois Chiles

Jen pro tvé oči gastonrolinc.webnode.cz/news/a10/
Akční / Dobrodružný, Velká Británie, 1981
Režie: John Glen, Hrají: Roger Moore, Carole Bouquet

Nikdy neříkej nikdy gastonrolinc.webnode.cz/news/a235/
Akční / Dobrodružný, Velká Británie / USA, 1983
Režie: Irvin Kershner, Hrají: Sean Connery, Klaus Maria Brandauer

Chobotnička gastonrolinc.webnode.cz/news/a/
Akční / Dobrodružný, Velká Británie / USA, 1983
Režie: John Glen, Hrají: Roger Moore, Maud Adams

Vyhlídka na vraždu gastonrolinc.webnode.cz/news/a2/
Akční / Dobrodružný, Velká Británie / USA, 1985
Režie: John Glen, Hrají: Roger Moore, Christopher Walken

Dech života gastonrolinc.webnode.cz/news/a20/
Akční / Dobrodružný, Velká Británie / USA, 1987
Režie: John Glen, Hrají: Timothy Dalton, Maryam d'Abo

Povolení zabíjet https://gastonrolinc.webnode.cz/news/a21/
Akční / Dobrodružný, Velká Británie / USA, 1989
Režie: John Glen, Hrají: Timothy Dalton, Carey Lowell

Zlaté oko gastonrolinc.webnode.cz/news/a275/
Akční / Dobrodružný, Velká Británie / USA, 1995
Režie: Martin Campbell, Hrají: Pierce Brosnan, Sean Bean

Zítřek nikdy neumírá gastonrolinc.webnode.cz/news/a276/
Akční / Dobrodružný, Velká Británie / USA, 1997
Režie: Roger Spottiswoode, Hrají: Pierce Brosnan, Jonathan Pryce

Jeden svět nestačí gastonrolinc.webnode.cz/news/a277/
Akční / Dobrodružný, Velká Británie / USA, 1999
Režie: Michael Apted, Hrají: Pierce Brosnan, Sophie Marceau

Dnes neumírej gastonrolinc.webnode.cz/news/a278/
Akční / Dobrodružný, Velká Británie / USA, 2002
Režie: Lee Tamahori, Hrají: Pierce Brosnan, Halle Berry

Casino Royale gastonrolinc.webnode.cz/news/a0155/
Akční / Dobrodružný, Velká Británie / Česko, 2006
Režie: Martin Campbell, Hrají: Daniel Craig, Eva Green

Quantum of Solace gastonrolinc.webnode.cz/news/a0160/
Akční / Dobrodružný, Velká Británie / USA, 2008
Režie: Marc Forster, Hrají: Daniel Craig, Olga Kurylenko

Skyfall gastonrolinc.webnode.cz/news/a0156/
Akční / Dobrodružný, Velká Británie / USA, 2012
Režie: Sam Mendes, Hrají: Daniel Craig, Judi Dench

Spectre gastonrolinc.webnode.cz/news/a0157/
Akční / Dobrodružný, Velká Británie / USA, 2015
Režie: Sam Mendes, Hrají: Daniel Craig, Christoph Waltz

Není čas zemřít gastonrolinc.webnode.cz/news/neni-cas-zemrit-no-time-to-die-2021-163-velka-britanie-usa-akcni-dobrodruzny-krimi-thriller/
Akční / Dobrodružný, Velká Británie / USA, 2021
Režie: Cary Joji Fukunaga, Hrají: Daniel Craig, Rami Malek
 
Tvůrci a herci
Marc Forster (Režie), Barbara Broccoli (Produkce), Michael G. Wilson (Produkce), David Arnold (Hudba), Roberto Schaefer (Kamera), Matt Chesse (Střih), Richard Pearson (Střih), Debbie McWilliams (Casting), Dennis Gassner (Scénografie), Louise Frogley (Kostýmy), Eddy Joseph (Zvuk), Mark Taylor (Zvuk), Mike King (Zvuk), Paul Engelen (Masky), Neal Purvis (Scénář), Robert Wade (Scénář), Paul Haggis (Scénář), Daniel Craig (Herec), Olga Kurylenko (Herec), Mathieu Amalric (Herec), Judi Dench (Herec), Giancarlo Giannini (Herec), Gemma Arterton (Herec), Jeffrey Wright (Herec), David Harbour (Herec), Jesper Christensen (Herec), Anatole Taubman (Herec), Rory Kinnear (Herec), Tim Pigott-Smith (Herec), Joaquín Cosio (Herec), Fernando Guillén Cuervo (Herec), Jesús Ochoa (Herec), Simon Kassianides (Herec), Stana Katic (Herec), Neil Jackson (Herec), Oona Chaplin (Herec), Rachel McDowall (Herec), Mark Wakeling (Herec), Guillermo del Toro (Herec), Alfonso Cuarón (Herec), Lucrezia Lante della Rovere (Herec), Sarah Hadland (Herec), Luis Antonio Gotti (Herec), Carl von Malaisé (Herec), Antonio Gil-Martinez (Herec), Paul Ritter (Herec)
 
2008/106/Velká Británie, USA/Akční, Dobrodružný, Krimi, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Film se natáčel i v italském městě Craco, jehož domy na kameném hřbetě jsou dočista opuštěny od roku 1972, kdy byla oblast v důsledku zemětřesení prohlášena za nestabilní. Protože Italové s ohledem na ohrožené stavby zamítli filmařům používat vrtulníky, scény byly filmovány ze 4 velkých jeřábů.
- Daniel Craig (James Bond) a Mathieu Amalric (Dominic Greene) si spoločne zahrali už vo filme Mníchov (2005).
- Podle odborné studie jsou filmy s Bondem čím dál násilnější. Od první bondovky Dr. No (1962) do posledního zkoumaného filmu, jímž byl právě Quantum of Solace, se počet násilností více než zdvojnásobil ze 109 na 250. Do studie se nezapočítávají triviality jako "facy", naopak jde o rány pěstí, kopání či použití zbraně.
- Daniel Craig za film inkasoval 4,4 milionu liber.
- Aston Martin Jamesa Bonda (Daniel Craig) má poznávaciu značku 72 GH3LD.
- V den padesátého výročí uvedení filmu Dr. No (1962) do kin, tedy v pátek dne 5. října 2012, se v aukční síni Christie's konala charitativní aukce, na které se prodal automobil Jamese Bonda (Daniel Craig) Aston Martin DBS V12 za 241 000 liber.
- Keď sa Daniel Craig (James Bond) dopočul o scéne, v ktorej bude padať voľným pádom, nechcel aby bol zavesený na lanách, a aby naňho fúkal silný ventilátor. Počas natáčania nosil Craig a Olga Kurylenko (Camilla) vetru odolné kontaktné šošovky, ktoré im umožňovali otvárať oči počas padania. Z bezpečnostných dôvodov netrvalo ich natáčanie nikdy viac ako tridsať sekúnd.
- Vo filme bola využívaná kamera v tvare periskopu, a teda sa mohla otáčať o 360 stupňov.
- Počas natáčania bolo zničených šesť áut Aston Martin a jeden kúpil fanúšik.
- Pôvodne sa uvažovalo, že v úvodnej sekvencii sa použije Ford GT.
- Tvorcom filmu sa zdalo, že obleky, ktoré nosí James Bond (Daniel Craig) pôsobia príliš voľne a tak sa rozhodli najať výtvarníkov, ktorí by navrhli priliehavejšie obleky.
- Hlavný výtvarník Peter Lamont bol členom štábu na osemnástich predchádzajúcich filmoch o legendárnom agentovi 007, avšak na natáčaní Quantum of Solace sa nezúčastnil.
- Koordinátor kaskadérov Gary Powell na svoju obhajobu množstva úrazov a nehôd povedal, že počet nehôd je dôkazom toho, že vo filme vznikala realistická akcia.
- Akčné scény na strechách boli natáčané priamo na strechách v meste Sienese, pretože to bolo lacnejšie ako keby ich museli natáčať v štúdiách.
- Scenár k filmu sa prepisoval každý deň, aby vyhovoval predstavám hercom. Dokončiť sa ho podarilo iba dve hodiny pred veľkým americkým štrajkom scenáristov.
- Vo filme bolo použitých 900 scén s vizuálnymi efektmi.
- Při premiéře filmu byl představen i nový model hodinek Omega Planet Ocean XL Quantum of Solace Limited Edition James Bond Model: 222.30.46.20.01.001, vyrobeného v číslované limitované sérii 5007 kusů. Ve filmu má Daniel Craig hodinky OMEGA Seamaster Planet Ocean 600m Co-Axial Chronometer 2201.50.00.
- V celém filmu nezazní křestní jméno Fieldsové (Gemma Arterton). Až v závěrečných titulcích se dozvíme, že jím bylo Strawberry.
- První přípravy na film probíhaly už před natočením předcházejícího snímku o Bondovy Casino Royale (2006).
- Jde o první bondovku, kde se v úvodních titulcích neobjeví scéna s hlavní - tato scéna je naopak až na konci filmu před závěrečnými titulky.
 
Odkazy