Captain America: První Avenger / Captain America: The First Avenger (2011/119/USA/Akční, Dobrodružný, Sci-Fi) 67%

06.08.2018 10:45
JEDNOU VĚTOU
„Stačí být vytrvalý a můžete se stát superhrdinou.“

OBSAH
Steve Rogers (Chris Evans) je idealistický mladík, který stejně jako drtivá většina jeho vrstevníků touží vstoupit do armády, aby mohl Americe pomoci zdolat nacisty, až se jeho země zapojí do Druhé světové války. Jenže nemá sebemenší šanci, protože je podměrečný a neduživý a jediným jeho předpokladem je zarputilost, s jakou se nechává opakovaně vyhazovat od odvodových komisí. Ta ve finále rozhodne o tom, že ho vyberou jako vhodného kandidáta pro unikátní vědecký experiment, který má Americe produkovat Supervojáky. Jeho premiéra se vydaří a ze Stevea se díky vědeckému týmu vedeném Dr. Erskinem (Stanley Tucci) stane dokonalá lidská bytost. Na boj s nacisty přesto nedojde, protože se zjeví mnohem nebezpečnější nepřítel. Tajná organizace HYDRA, vedená všehoschopným gaunerem Johannem Schmidtem (Hugo Weaving), totiž začala spřádat vlastní plány na ovládnutí světa. Jejich nedílnou součástí má být i tajná formule Dr. Erskina na výrobu Supervojáků. Steve Rogers dostane štít, který se stane jeho poznávacím znamením, skupinku schopných parťáků a vyrazí do mise, která mu může zajistit nesmrtelnost. Nebo přinést smrt.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Captain America je popkorn jako blázen, to se mu prostě vyčíst nedá. To, co se mu vyčíst dá, už jsou jednotlivé scény, které naznačují samotnou akci, nebo scény, které by se za samotnou akci mohli považovat. Chvílemi to totiž vypadá jak kdyby tam lítal čínský válečník shaolin, co tvrdě v sedmdesátých létech cvičil kung-fu, aby se v tamních osmdesátkách mohl ukázat s tím, jak dobře ve filmech umí lítat. Nemůžu tak ale říct, že by akce byla úplně špatná, ale byla prostě divná. Digitální a v tomhle ohledu dost zvláštní. Pořád se ale jednalo o komiks a já to tak musím chápat. Musím tedy respektovat i fakt, že předloha vojela druhou světovou válku a přimíchala například lejzrový pistole, což je ještě pořád to nejmenší zlo, co se v tomhle filmu objevilo. Zábava v plném proudu, a pokud to od filmu neočekáváte, tak se do něj ani nepouštějte. (Malarkey) 3*

Čistá komiksová zábava. Joe Johnston udělal to, co umí nejlépe, obětoval logiku i fyziku bezchybné stylizaci a využil dobové a typicky americké symboly ve prospěch filmu. Kapitán Amerika se tak stává nejen zábavnou podívanou o looserovi, co se stal hrdinou, ale také hromadu odkazů, vsuvek (Praha) a návazností na zbytek (filmově) komiksové universa. Já osobně se nejvíc bál akce a humoru, protože vidět panáka se štítem ve vlasteneckých barvách běhat po bitevním poli prostě není to pravé. Výsledek však předčil očekávání, protože film si na nic nehraje, využívá svých "pravidel" a netváří se zbytečně vážně. A hlavně dokáže suverénně rozesmát a vy musíte jen hrát jeho hru. Pak všechny ty nelogičnosti, různé odkazy na staré filmy a postupy v nich (technické i příběhové->válečné/špionské filmy->před pevností -střih-v pevnosti) prostě přijmete a budete se bavit v jedné velké komiksové klasice, která si vzpomíná, do jaké doby vlastně patří... a já s chutí vzpomínám také. Nábor se povedl. PS: nechoďte na dabing, ani na 3D, možná ani na titulky, protože ten překlad je naprosto tragický. PPS: sakra lidi, dokoukejte titulky aspoň u komiksáků... (Djkoma) 5*

Joe Johnston, otec dieselpunkové pocty propagandistickým válečným comicsům jménem Rocketeer, se po letech vrací do téže řeky a křísí pro filmové plátno "prvního avenžéra". Nutno říct, že to sice dělá dost jednoduše a popcornově, ale dost zábavně a s tím správným švunkem starých časů;) Bohužel to ale i tak nějak zvláštně funguje a nefunguje zároveň - Evansův (realisticky nedokonalý) přerod a pochopení jeho osobních kvalit jsou v pořádku, ale proč mi přišli trapní Stanley Tucci s Tommy Lee Jonesem, i když mají právě na tom přerodu a vysvětlování svůj zásadní podíl, to "bůchsuť". Naopak skvěle funguje chemie i humor se slečnami, který je ovšem v dabingu nevyhnutelně zabit pro nepřeložitelnost. K českému znění bych vlastně měl ještě jednu připomínku - proč sakra mají Weaving a spol. ten prapodivný přízvuk? Je to potom nechtěně směšné tam, kde by být nemělo, respektive kde si to není možné dovolit, protože patetické padoušství a přestřelky plazmovými turbokanóny samy o sobě napínají divákovu toleranci až až. Čímž nechci říct, že by nebyly zvládnuté, naopak - je radost se na to dívat, i když je to prostě jen a pouze taková zábavka na jedno podívání. Které má ovšem dvě hodiny;) Ale jelikož se mi to tak dlouhé ani na chvilku nezdálo, můžu dát takových příjemných nenáročných sedmdesát procent a v poklidu očekávat, jestli bude takhle prostá i ústřední Avengerská filmová událost. Což doufám že nebude... (Gemini) 4*

VELKÁ RECENZE
Marvel se před pár lety vydal na nebývale ambiciózní misi. Jeho hlavouni se rozhodli filmovým divákům poprvé představit Iron Mana, Thora a Kapitána Ameriku, kteří by se potom měli spolu s Hulkem a pár dalšími superhrdiny objevit v týmovém celovečeráku jménem Avengers. Zdálo se to jako bláznovství, už kvůli odlišnosti jednotlivých postav a nutnosti vyrobit s nimi jakousi provázanou filmovou sérii, v níž nesmělo nic závratně selhat kriticky ani finančně. Jenže světe div se, ono to vyšlo.
Samozřejmě s drobnými problémy (Neuvěřitelný Hulk dře průměr), v tuhle chvíli už je ale jasné, že si v Marvelu můžou gratulovat. A velký děkovný dopis bych jim nejradši zaslal především za Kapitána Ameriku, který se z velmi obávaného projektu s nejistou režijní volbou vyklubal v… asi nejvyváženější marvelácký snímek vůbec. Co to znamená? Že to je další comicsová pecka, vám přeci nemůžu odhalit už na konci druhého odstavce! Ne ne, nadšené výkřiky si schovám pěkně na konec recenze. Nejdřív si bleskurychle osvětlíme, s kým že to vlastně budete mít v kině čest.
Možná jste to tušili, ale Kapitán Amerika nebyl vždycky nadčlověk ve modré uniformě, který kosil nácky házením štítu. Úplně nejdřív to byl hubený klučina jménem Steve Rogers, který se i přes svůj výškový a fyzický handicap snažil dostat do armády. Sedět doma, zatímco jeho druhové nahánějí Hitlera, mu totiž nepřišlo fér. Po řadě odvodových odmítnutí se Steve konečně připletl k tajnému armádnímu experimentu, na jehož konci měla stát banda supervojáků. Z poněkud explozivních důvodů se ale nakonec stal jedinou nezastavitelnou zbraní americké armády. Zklamání? Pro jeho nadřízené určitě. Díkybohu ale jen do chvíle, kdy Steve ukázal svůj pravý bojový potenciál.
Jak většina z vás ví (a ten zbytek to musel uhodnout už ze Steveova superhrdinského jména), Kapitán Amerika je pravý patriot. Dokonalý hrdina bez bázně a hany, který by bez mrknutí oka položil život za svůj národ nebo parťáka ve zbrani. A považoval by to za úplně jednoduché rozhodnutí. Jde tedy tak trochu o přežitek z šestákových comicsů minulosti, který sice funguje i v moderních papírových sešitech, ovšem s vypětím všech sil. Tohle bude holt vždycky tak trochu naivní superhrdina.
Za druhé světové války se ale téhle naivitě říkalo být patriot se srdcem na pravém místě, což je i jádrem filmového Kapitána Ameriky. Steve Rogers se stane prvním supervojákem prostě proto, že je největší správňák v okolí a jeho životní styl se blíží Rockyho krédu: „Není to o tom, kolik ran rozdáš. Ale kolik jich sneseš a nezastaví tě to.“ Právě takhle čistokrevného hrdinu tvaruje na plátně zkušený rutinér Joe Johnston (Rocketeer, Jurský Park 3, Vlkodlak), a skvěle se mu to daří už od prvních minut. Hubenému Steveovi budete fandit už po pár scénách, a když pak nasedne do vlaku, jenž míří do zastávky „skoro tak velká korba jako Thor“, je vyloženě radost sledovat všechno, čím prochází.
Steve pak začne diváka rychle utvrzovat v tom, že arogantní hejsci z minulých marvelovek si na hrdiny jen hráli. On jím opravdu je... a ani jeho přátelé si nejsou moc jistí, jak vedle něj mají fungovat. Steveův nejlepší kamarád Bucky smutně vzpomíná na doby, kdy byl za největšího borce on. Generál Phillips, velitel celého transformačního projektu, si nechce přiznat, že Amerika vlila svoje nejvzácnější sérum do žil té správné vyžle. A agentka Carterová si pomalu uvědomuje svoje city k muži, který ji poprvé ohromil, když byl o hlavu menší než ona.
Kapitán Amerika zkrátka dostává na lopatky všechny a výjimkou není asi osazenstvo kinosálu, které musí udělat jediné: Zapomenout na to, jak fungují superhrdinské filmy dnes, a nechat na sebe dýchnout perfektní retro atmosféru. Že se Johnstonovi víceméně povedl indianajonesovský feeling bylo jasné už od trailerů. Že ale zároveň trefí i správný poměr patriotické pohádky a akčního nářezu už tak jisté nebylo. Kapitán Amerika triumfuje hlavně v rovině příběhu, kde jsou přesně vychytané berličky, jež musí prodat maličko pochybný původ samotného hrdiny i jeho výstroje. Zároveň filmu ale nečiní problém vklouznout do vybroušeného akčního módu, do kterého Johnston umně zakomponoval Kapitánovu nadpřirozenou sílu (obavy z klipů rychle zmizí), překvapivě oslnivé lokace (těch pár vybuchujících hangárů a davových scén vyrábí dojem vůbec největší marvelovky) a především přehlednost.
V Kapitánovi na první pohled není zase tolik akce, protože třeba prostředek snímku stráví náš hrdina mimo bojiště, na neskutečně zábavném turné po USA (takhle se reflektuje doba!). Poslední třetina ale rázně přitvrdí a Kap ve výsledku pokosí víc protivníků než Thor a Iron Man dohromady. Co je ale hlavní, zvládá to v ještě lepším stylu než zmínění dva hrdinové. Žádná váhavá statičnost, žádné přehnané detaily. Jen nádherná „devadesátkou akce“ s velmi funkční příměsí hi-tech udělátek, v níž vyniká Kapova práce se štítem a dokonce i 3Dčko (konečně docela smysluplná konverze).
A stejně jako se lze radovat z akce, srší pozitivy i to ostatní. Dialogy mají ten správný dobový šmrnc a je v nich dostatek humoru, aby vás to bez problému protáhlo celým filmem. Záporácké křídlo (kódové označení „Hail Hydra!“) baví staromilským podáním dvojky „magor s božským komplexem a jeho vědátorský poskok“, v rámci kterého Hugo Weaving oživuje dalšího funkčního záporáka (byť na vrstevnatého Lokiho zdaleka nemá). A vůbec celé herecké osazenstvo je bez výjimky skvělé. Chris Evans JE Kapitán Amerika, Hayley Atwell k němu skvěle sedí a Marvel tak potvrzuje svoji sílu v romantických podzápletkách. Tahle je navíc doslova srdceryvná. Kolem nich potom krouží komiku i šarm dodávající Dominic Cooper (Tonyho otec Howard Stark), silně otcovský Stanley Tucci (Dr. Erskine) a hlavně nezastavitelná mašina na hlášky Tommy Lee Jones, jako věčně nabručený generál Phillips. Zkrátka casting na jedničku.
Je proto celkem škoda, že si moc neužijeme Kapovu jednotku Howling Commandos. V té každý dostane jeden dva momenty a utíká se dál - přičemž z pár záběrů čiší jak spousta nevyužitého potenciálu, tak vděčné upomínání na válečné klasiky jako Děla z Navarrone (může za to nejen skoro-klon Davida Nivena), k nimž se Kapitán Amerika snaží na chvíli přidružit. Na to ale druhá půlka filmu chytne až přílišnou zkratkovitost, přepaluje některé momenty nejen trikově (proč megatank?) a zbytečně uhání dopředu moc rychle. Odhalí se tím menší díry ve scénáři (kde Steve sebral tak dobrý výcvik?), a především poslední minuty filmu ve vás pak zanechají pocit, že toho mohlo být víc. Že toho chcete víc.
Tenhle problém neřeší ani boží navnazení na Avengers (které skrývá potitulková scéna) a Kapitánův příběh tak vlastně zůstává maličko neuzavřený. Na druhou stranu ale začnete okamžitě toužit po pokračování, nebo alespoň dostanete chuť zajít do promítací kabiny a bez okolků si vyžádat další projekci. Ano, Kapa bych si bez problému vpálil podruhé. A pak ještě jednou, abych se ujistil o tom, že jde o nadprůměrnou letní zábavu, ve které se kloubí akce s romantikou a dobrodružstvím přesně tak, aby vám dvě hodiny svítily oči. Je to naivní, nechybí tomu jistá dávka patosu a chvílemi to vážně chtělo trochu přibrzdit a ještě víc si s filmem pohrát. Po celou stopáž se ale servíruje velice příjemná retro zábava, která o sobě moc dobře ví, na jak ostré hraně balancuje. A zvládá to s grácií a mírou, která se pro marvelovské comicsy stává nepostradatelným trademarkem. Třikrát hurá!
P.S. Dabing je povedený překladem i výběrem hlasů. Palčivě bolestivé šišlání německých postav ho ale brutálně zabíjí!

PODROBNÝ POPIS FILMU
V březnu 1942 dorazí nacistický důstojník Johann Schmidt se svými muži do města Tonsberg, které se nachází v Norsku okupovaném Třetí říší. Zde ukradne Teserakt, záhadný prastarý artefakt, který disponuje nevýslovnou silou. V New Yorku se mezitím snaží mladík Steve Rogers vstoupit do americké armády, jeho přijetí je ale odmítnuto kvůli četným zdravotním a fyzickým problémům. Při návštěvě výstavy o budoucích technologiích, kam zajde se svým kamarádem, seržantem Jamesem „Buckym“ Barnesem, zkusí Rogers opět narekrutovat. Jeho rozhovor s Barnesem, ve kterém vysvětluje, že chce pomoct ve válce, zaslechne doktor Abraham Erskine, který jeho přijetí povolí. Mladý muž je tedy naverbován do vojenského vědeckého útvaru S.S.R., kde se stane součástí experimentu pro vytvoření supervojáků, jenž vede právě Erskine s pomocí plukovníka Chestera Phillipse a britské agentky Peggy Carterové. Phillips není zrovna přesvědčen o vědcově tvrzení, že právě Rogers je vhodnou osobou pro tento úkol, ale ustoupí poté, co je svědkem jeho hrdinství, při kterém nezaváhá sám sebe obětovat. Noc před zákrokem odhalí Erskine Rogersovi, že Schmidt podstoupil nedokonalou verzi této procedury a trpí trvalými následky.
V Evropě dokáže Schmidt a jeho pomocník, doktor Arnim Zola, ovládnout energii Tesseractu, kterou zamýšlí pohánět Zolovy vynálezy a změnit tak celý svět. Schmidt se dozví o Erskinově místě pobytu a vydá povel jej zabít. V USA začne experiment, při němž Erskine nechá Rogersovi aplikovat speciální sérum a následně ho vystaví „vita paprskům“. Po ukončení pokusu je skutečně mladík vyšší a mnohem svalnatější, jeden z návštěvníků laboratoře Howarda Starka ale doktora zastřelí, čímž se odhalí jako Schmidtův zabiják Heinz Kruger. Rogers ho pronásleduje ulicemi města a nakonec jej díky své nově nabyté nadlidské rychlosti a síle zadrží, Němec ovšem použije kyanidovou kapsli a spáchá sebevraždu.
Protože je Erskine mrtev a vzorec jeho séra je tedy ztracen, je projekt supervojáka, kterých měly být stovky, ukončen a novým Rogersovým úkolem je v kostýmu absolvovat estrádní propagandistickou show po Spojených státech jako „Kapitán Amerika“. V roce 1943 se se svým vystoupení objeví i u amerických jednotek v Itálii, kde se dozví, že po bitvě proti Schmidtovým silám je nezvěstná jednotka jeho kamaráda Barnese. Odmítne uvěřit, že by jeho přítel mohl zemřít, a s pomocí Carterové a Starka se letadlem dostane za nepřátelské linie a sám se Buckyho pokusí zachránit. Rogers se skutečně dostane až do opevněného sídla Schmidtovy organizace Hydra, odkud Barnese a další vězně osvobodí. Setká se i přímo se Schmidtem, který mu odhalí svoji nynější skutečnou podobu Red Skulla a který poté uprchne, stejně jako doktor Zola. Rogers se s osvobozenými spolubojovníky vrátí na základnu.
Nedlouho poté vytvoří speciální jednotku, do které naverbuje Barnese a další bývalé vězněné vojáky – Dum Dum Dugana, Gabe Jonese, Jima Moritu, Jamese Montgomeryho Falsworthe a Jacquese Derniera. Jejich úkolem má být zničit ostatní základny Hydry. Howard Stark vybaví Rogerse vylepšeným vybavením a především okrouhlým štítem z vibrania, velmi vzácného a téměř nezničitelného kovu. Tým postupně sabotuje mnoho operací Hydry a následně zaútočí na vlak převážející Zolu. Vědce se jim podaří zajmout, ale Barnes vypadne při boji z vozu a pravděpodobně zemře. Díky informacím od zadrženého Zoly se dozví místo poslední základny Hydry. Jednotka na ni zaútočí, protože Schmidt chce využít zde postavené zbraně k masovému zničení amerických měst a posléze i dalších velkých měst po celém světě. Rogers se dostane do letadla, se kterým nacista vzlétne. Během letu proběhne souboj, při kterém Schmidt uchopí Tesseract, což zapříčiní Němcovo zmizení v zářivém světle. Artefakt následně propálí podlahu letounu a spadne do oceánu. Protože Rogers neví, jak přistát bez možné detonace zbraní na palubě, obětuje se a letadlo pošle v Arktidě k zemi. Stark později objeví Tesseract na mořském dně, ale není schopen lokalizovat trosky Rogersova letounu, takže předpokládá, že voják zemřel.
Vrak letadla i se zmrzlým tělem je nalezen po téměř 70 letech. Steve Rogers se probere v kulisách nemocničního pokoje ze 40. let 20. století, ale brzo zjistí, že něco nehraje. Uteče ven na současné Times Square, kde ho ředitel agentury S.H.I.E.L.D. Nick Fury informuje o tom, jak dlouho „spal“.
Rogers se postupně zotavuje a ředitel Fury ho požádá o pomoc při záchraně světa.

O FILMU
Kapitán Amerika (neboli supervoják, alter ego mladého patriota Steva Rogerse) se poprvé objevil v březnu 1941, osm měsíců před tím, než Spojené státy vstoupily do druhé světové války. Nezapomenutelný obrázek z titulní stránky komiksu ukazoval mladého hrdinu s americkou vlajkou na hrudi, jak zasazuje ránu Adolfu Hitlerovi přímo do brady. Takovéto vyhraněné politické stanovisko znamenalo pro tvůrce Joe Simona a Jacka Kirbyho pohyb po tenkém ledě, ale také ukazovalo příchod odvážného bojovníka za všechny, kteří trpí tyranií a militaristickým autoritářstvím. Joe Simon a Jack Kirby měli jasno v tom, co je superhrdinovým posláním. Přesvědčivé, avšak poměrně pregnantní umělecké vyjádření způsobilo zmatek, jak vzpomíná Joe Simon: „Bylo to v době krátce před válkou, obléhali nás političtí aktivisté, kteří pořádali obrovská shromáždění na Madison Square Garden. Bývalo tam i 50 tisíc lidí. Někteří zjistili, kde žijeme, a ti nejagresivnější z nich na nás pokřikovali své protesty a plivali na nás. FBI zjistila, co se děje a přidělili nám do kanceláře agenty - pro všechny případy.” Prezident Marvel Studios a producent filmu Kevin Feige k tomu podotýká: „Když máte Kapitána Ameriku, který praští Hitlera někdy v březnu roku 1941, ještě před Pearl Harborem, pak to je jasné vyjádření, které hlásí ‘Už dál nemůžeme stát stranou’. A to okamžitě oslovilo Steva Rogerse a Kapitána Ameriku jako postavu.”
Skutečně tak bezprostřední byla hrozba v roce 1941, kdy tvůrci vytvářeli své zloduchy a k nim samozřejmě i hrdinu (samosebou, hrdinu jako prvního). Joe Simon a Jack Kirby navrhovali různé verze Kapitána Ameriky, až se nakonec shodli na té verzi, která se Martinu Goodmanovi líbila (Goodman spustil Marvel ve stejný čas jako Timely Publications - v roce 1939). Trh zareagoval okamžitě a kladně: kniha se začala prodávat.
Po mnoha různých verzích zůstává Kapitán Amerika z převážné většiny nezměněn. Joe Simon to komentuje: „Od té doby, co jsem pracoval na této postavě, se udělalo hodně věcí, nicméně zapomínat na to, kdo Kapitán Amerika je a jaký je. Je to symbol. Je ikonou.”
Až v září roku 1963 Marvel Comics poprvé představil The Avengers, superskupinu sestávající se ze čtyř nejoblíbenějších marvelovských hrdinů - Iron Man, Thor, Hulk, (všichni byli vytvořeni v 60. letech) a Kapitán Amerika; postava, která byla stvořena o dvě dekády dříve, a která mu vynesla označení “První Avenger.”
Od okamžiku, kdy se Kapitán Amerika poprvé objevil na komiksové scéně, se prodalo více než 210 milionů výtisků ve více než 70 zemích světa. A nyní, když fanouškové slaví 70. narozeniny svého super hrdiny, Marvel Studios připravilo původní příběh o tom, jak se Steve Rogers stal prvním Avengerem, Kapitánem Amerikou.
Ačkoliv studio mělo mnoho zkušeností v úspěšném převedení barvitých příběhů na filmové plátno, bylo v tomto případě rozhodnuto zachovat děj celého příběhu v době, kdy vznikl. Kevin Feige říká: “Věřím, že jsme nemohli vytvořit pojem vzájemně propojeného marvelovského filmového světa bez Kapitána Ameriky, protože je to právě on, kdo odstartoval v Marvelu filmový svět — nejen v historii našeho komiksu, ale v celkovém pohledu a vnímání postavy „zdokonaleného člověka“. Ať už to byl člověk kousnutý pavoukem, vystavený záření gamma paprsků, nebo někdo v dokonalém kovovém obleku, pojem člověka nadaného nadlidskou silou přišel až se Stevem Rogersem, Kapitánem Amerikou.”
Rozhodnutí vyprávět příběh Steva Rogerse, jehož děj se odehrává ve 40. letech, je pochopitelné. Kevin Feige to vysvětluje: “Nemůžete vyprávět příběh Kapitána Ameriky, a opominout toto období. Je toto období druhé světové války stejné, je autentické, jako všechny ty dokumentární filmy, které můžete vidět na History Channel? Ve skutečnosti ne. Tento film odráží historii marvelovského světa, a to je něco jiného, než jsme se učili ve škole - je to science fiction, která se snaží přiblížit ke skutečné historii. Použili jsme skutečné události, skutečná místa a trochu jsme to vylepšili, což nám dalo příležitost ukázat původ celého příběhu a převyprávět ten příběh tak jak nikdo jiný. Bylo natočeno mnoho válečných filmů a mnoho filmů o druhé světové válce, ale nikdo nikdy ještě nenatočil takový film jako my.”
Režisér a výkonný producent Joe Johnston s tím souhlasí a dodává: „Máte pouze jednu jedinou šanci natočit skutečně originální příběh. Čtyřicátá léta byla velmi energická, naplněná přesvědčením, že pravda zvítězí. Z filmařského pohledu to je taková skříňka plná hraček - vozidla, architektura, móda - a my tuto skříňku naplnili marvelovskými vynálezy a zbraněmi. Prostě to byla skvělá příležitost udělat takovýhle film a tím se pohnout dál.”
Christopher Markus a Stephen McFeely připravovali scénář celých 15 let (včetně všech tří Letopisů Narnie). Stephen McFeely dodává: „Kapitán Amerika není jen skvělé ztělesnění amerického ideálu tehdejší doby, ale je taky ukázkovým příkladem hrdiny: takového, který nebyl k hrdinství zrozen, ale který se k hrdinství dokázal vypracovat díky své neochvějné odvaze a víře v sebe samého. A ačkoliv je celkem snadné převést všechny tyto věci do moderní doby, pokud máte hrdinu oblečeného do národní vlajky, je přece jen poněkud náročnější ho vnímat v kontextu současnosti. A skutečnost, že všechno má být správné a čestné, tomu dodává přitažlivost.”
Marvel Studio nalezlo v Johnstonovi ideálního režiséra, který zastřešil celý projekt. Studio pro tuto práci chtělo někoho, kdo umí nejen vyprávět příběh, ale kdo by tomu příběhu dal také srdce. Joe Johnston zahájil svou kariéru filmaře prací na speciálních efektech, když pracoval u renomované Industrial Light & Magic, a v roce 1982 získal Oskara® za nejlepší vizuální efekty za film “Dobyvatelé ztracené archy”. Jeho schopnost vyprávět příběhy a jeho obeznámenost se všemi technickými aspekty spojenými s vytvořením dobrodružného příběhu a převedení tohoto příběhu na plátno z něj dělá ideálního režiséra pro film “Captain America: První Avenger.” Kevin Feige vzpomíná, že kdykoliv s Joe Johnstonem něco diskutovali, vždy se držel toho, aby ani na okamžik nespustil z očí postavu Steva: „Samozřejmě, musí to všechno vypadat skvěle, divákům se to musí líbit, ale nejdůležitější je, aby nejen obdivovali, ale aby se vydali na tu cestu s ním. On je ten správný chlapík, který umí příběh přiblížit dnešní době, dokáže přesvědčit diváky.”
Joe Johnston má v Kevinu Feigeovi letitého fanouška: „Jsem obrovský, dá se říci celoživotní fanda Joea Johnstona, a to od té doby, co pracoval na Hvězdných válkách. Jeho film „Říjnové nebe“ je nádherný kousek filmařiny. Žádný jiný režisér by nedokázal dát filmu, časově situovaného do 40. let, tolik zábavy co on.“
Jak scénář získával pevnější obrysy, scénáristé Chistopher Markus a Stephen McFeely velmi soustředně pracovali na tom, aby příběh Kapitána Ameriky bezchybně ladil s ostatními postavami a zapadal do filmového děje. Christopher Markus k tomu říká: „Porovnávali jsme to s ostatními projekty, abychom se ujistili, že je vše správně propojené — například, Howard Stark má v našich filmech celkem význačnou roli a jeho syn je Tony Stark, Iron Man. Vazby jsou zde od samého začátku.”
Po obsáhlém čtení původního materiálu dospěli scénáristé k závěru, že tím podstatným, co bude pro diváky přitažlivé, je postava Steva Rogerse ještě před tím, než se z něj stane Kapitán Amerika. Stephen McFeely podotýká, že od samého začátku bylo nejdůležitější to, aby se diváci mohli ztotožnit a současně si oblíbit Steva, dřív než se z něj stane idol.
Režisér Johnston k tomu říká: „Steva Rogerse poznáváme nejdřív jako jeho samého, a to je nejspíš ten důvod, proč je už přes 70 let oblíbený. On sám nemá žádné zvláštní schopnosti, výjimečnou sílu nebo moc — jeho schopnosti jsou schopnosti lidského těla dotažené k dokonalosti. Musím říct, že právě toto mě nejvíc oslovilo, a i proto jsem se rozhodl udělat tento film. Je to o chlápkovi, který se během několika málo minut změní z ani ne padesátikilového nedochůdčete na naprosto dokonalého lidského jedince.”

O OBSAZENÍ
Najít vhodného představitele pro roli Steva Rogerse/Kapitána Ameriky bylo náročné a dlouhé. Na papíře jde tato postava z extrému do extrému, od využívaného a odmítaného hocha k průbojnému vůdci. Kde najdete někoho, kdo začíná jako plachý člověk podprůměrného vzrůstu, přesto je schopný získat si sympatie a respekt diváků, a kdo se následně promění v nezdolného chlapíka, důvěryhodného vůdce, schopného napadnout elitní jednotky Hitlerových nejschopnějších vojáků? Filmaři procházeli seznam jmen a jedno po druhém ze seznamu vyškrtávali. Chris Evans se na seznamu herců objevil i díky své předchozí spolupráci s Marvel Studios, když ztvárnil Johnnyho Storma/Human Torch ve filmu „Fantastická čtyřka” a v dalších pokračováních tohoto filmu. Jak se seznam jmen zkracoval, Evansovo jméno stále zůstávalo. Kevin Feige k tomu říká: „Chris se líbil nám všem a překvapivě, jeho jméno bylo na seznamu herců od samého začátku. Přesto jsme museli celý seznam probrat, abychom zjistili, že to bude právě on. Je to jako když vykácíte les, abyste viděli strom uprostřed.”
Režisér Johnston k tomu dodává: „Uvědomili jsme si, že Chris splňuje všechny naše požadavky, všechno, co jeho filmová postava potřebovala. Působí podmanivě, je chlapecký, a přesto je to muž a vůdčí typ. Vypadá jako by vypadl přímo z komiksu.”
Chris Evans zpočátku trochu váhal, vzbuzovalo to v něm jisté obavy. „Byl jsem z toho nejistý a nervózní — tato postava patří do pokladnice Marvel Studios a má mnoho fanoušků. Lhal bych, kdybych tvrdil, že jsem nebyl z toho všeho pořádně zděšený, na druhou stranu hrát takovou roli, to je obrovská čest. Zkrátka, byl jsem za tu roli vděčný, ale současně i pekelně vynervovaný.”
Filmaři uspořádali schůzku, jejímž hlavním účelem bylo zmírnit Chrisovy obavy, a na této schůzce probírali především filmovou postavu a různé aspekty povahy této role, nikoliv akční film, a soustředili se na to, kdo Steve Rogers skutečně je. Chris Evans říká: „Je to opravdu dobrý příběh, dokonce i z pohledu hrdiny. Steve má hromadu nedostatků, ale přesto z toho není zatrpklý a netrápí se tím. Je to dobrý a čestný muž, je ušlechtilý, a díky všem těmto svým přednostem získá dar proměny. Když se z něj stane Kapitán Amerika, je schopen udržovat rovnováhu mezi svým novým životem a svými původními morálními hodnotami. Na té jeho „červené, bílé a modré“ filosofii je něco zvláštního, co na mě působí tak, že jsem chtěl být tím chlapíkem. Je sice fajn, když zmlátí zloducha, ale upřímně řečeno, fyzické schopnosti Kapitána Ameriky jsou zanedbatelné, když uvážíte schopnosti ostatních superhrdinů. Jeho kouzlo tkví v tom, že on je ten, koho jste rozhodnuti následovat do bitvy, je to ten, od koho chcete, aby vás vedl, ne však kvůli jeho statečnosti, ale protože je to zkrátka dobrý člověk.”
S obsazením klíčové role Chrisem Evansem začal kolotoč obsazování dalších rolí. Při obsazování ostatních rolí se Marvel Studios drželo svých „neoficiálně oficiálních“ zásad - nejdříve vybrat herce, pak přidělit roli. Kevin Feige to vysvětluje: „Obvykle máme sklon obsazovat roli podle toho, jaká je a co vyžaduje a ne vždy je obsazen někdo, s kým se můžeme ztotožnit. A představa, že všechny tyto postavy, které se ve filmu setkávají, mají příležitost se navzájem utvářet, je úžasná. Budujeme tak Marvelu jeho vlastní svět. Nikdy nevíte, kdo další se na plátně objeví, a proto chceme mít jistotu, že role jsou obsazeny nejlepšími herci od samého začátku.”
Obsazení filmu bylo skutečně vynikající, od nováčků až po ostřílené filmové veterány: Držitel Ceny Akademie® Tommy Lee Jones jako plukovník Chester Phillips a velící důstojník Kapitána Ameriky; všestranný Hugo Weaving v roli Johanna Schmidta/Red Skulla coby bídácký vůdce organizace HYDRA; Stanley Tucci, nominovaný na Cenu Akademie® jako Dr. Abraham Erskine, tvůrce projektu Znovuzrození a muž, který osobně vybere Steva Rogerse, aby se v tomto programu stal prvním testovacím subjektem. Hayley Atwell, herečka nominovaná na Zlatý Globus, v roli Peggy Carterové, vojenské spojky Kapitána Ameriky; Sebastian Stan jako Stevův nejbližší přítel Bucky Barnes; Dominic Cooper coby bohatý průmyslník a vynálezce Howard Stark nebo Toby Jones v roli Arnima Zoly, vědce spolupracujícího s nacisty, a samozřejmě mnoho dalších skvělých herců.
Tommy Lee Jones je jedním ze špičkových herců své generace, má za sebou nespočetně skvělých hereckých výkonů, lze o něm říci, že je téměř prototypem amerického velitele - muže, který několika málo slovy a svým působivým jednáním řídí armádu, vyšetřování, organizaci. Má také smysl pro poněkud drsný humor a mozek vědce - zkrátka a dobře, jako by byl pro roli plukovníka Phillpse zrozen.
Tommy Lee Jones to komentuje: „Hraju plukovníka, takový ten typ odměřeného armádního chlápka, který zodpovídá za jednotku Kapitána Ameriky. Mám pocit, že ve všech filmech je kousek mě samého, ale tady se mi líbí to, co Joe [Johnston] a Kevin [Feige] udělali, aby film byl svým způsobem jedinečný. Je to film založený na komiksu, ale kromě toho taky má zahrát na strunu patriotismu. Ale není to příliš vážné ani náročné, je to zkrátka legrace a mě to ohromně baví. Na některé lidi musím řvát, musím dávat mužům rozkazy, ale současně je také o vtipkování... Je to zábava.”
Christopher Markus a Stephen McFeely skoro nemohli uvěřit, jaké je potkalo štěstí, když se jim do role plukovníka Chestera podařilo obsadit Tommyho Lee Jonese. „Je to naprostá šílenost, když si pomyslíte, že cokoliv, co napíšete, pak uslyšíte z úst samotného Tommyho Lee Jonese,” říká Christopher Markus. „Při zkouškách, když Tommy četl svůj text, to bylo báječné — on byl tak skvělý, že jsme se občas zarazili a řekli si: ‘Moment, tohle přece neříká on sám, tuhle repliku jsme napsali my!’ Pořád je to pro nás tak trochu neuvěřitelné, že on čte dialogy, které jsme napsali my!”
Ve filmu „Captain America: První Avenger” čelí Steve Rogers nejznámějšímu a nejnechvalněji proslulému marvelovskému lumpovi — a tím je Red Skull, známý též jako Johann Schmidt, darebák, který se veřejnosti poprvé představil v březnu roku 1941. Ještě před tím, než Steve Rogers dostal injekci měnící tělo k dokonalosti v rámci projektu Rebirth, Johann Schmidt získal vzorek tohoto séra, které mělo zlepšovat všechny lidské schopnosti. Pro Steva Rogerse, jeho statečné srdce a odvážnou náturu sérum znamená stát se Kapitánem Amerikou — avšak pro Schmidtovu krutou a bezcitnou povahu a jeho touhu po moci to znamená, že se stane strašlivou nestvůrou, která prahne po tom, aby mohla vládnout celému světu.
Joe Johnston pomýšlel na obsazení Hugo Weavinga již po jejich spolupráci na filmu „Vlkodlak“. Režisér Johnston chtěl pro roli Red Skulla někoho, kdo by zářil i zpoza masky Red Skulla, někoho, jehož herecký projev se za maskou neztratí. Hugo Weaving toto předvedl zcela přesvědčivě ve svém představení „V jako Vendetta,” které bravurně odehrál se zcela statickou maskou.
„Důležité je udržet postavu Johanna Schmidta na plátně tak dlouho, jak je to jen možné, takže v okamžiku, kdy se objeví Red Skull, diváci ho již znají jako člověka — a stejné je to i se Stevem Rogersem, kterého diváci znají jako vychrtlé dítě,” říká Kevin Feige.
Hugo Weaving přiznává, že měl jen velmi mlhavou představu o komiksových postavách, a vůbec netušil, jakou ikonou jeho postava vůbec je: „Nevěděl jsem vůbec nic o příběhu Kapitána Ameriky, a o moc lépe jsem na tom nebyl ani s ostatními superhrdiny. To, že jsem se stal součástí něčeho takového, pro mě bylo rozšířením mých znalostí. Johann Schmidt je německý důstojník, který se zajímá o schopnosti přesahující běžné lidské síly, a co se týče té zlotřilé stránky role, věřím, že jsem jí dodal něco zajímavého.”
Stephen McFeely to komentuje: „To, co je na té postavě tak zvláštní a současně i charakteristické, je to, že se oddělí od nacistů a nakonec skončí u toho, že je zabíjí. Dokonce i náš zloduch nenávidí nacisty! Nenávidíte tu postavu a stejnou měrou jste jí fascinováni, a Hugo obojí umí předvést tak, že si to člověk pomalu nedovede představit.”
Hugo Weaving přiznává, že nebylo snadné proniknout do role Red Skulla: „Je tolik různých verzí příběhů a tolik různých představ a ztvárnění Red Skulla, že jsem si zkrátka nebyl jistý, kam mám směřovat a čím se mám řídit - mám se ponořit do komiksů a nastudovat si komiksy, anebo se prostě jen řídit scénářem? Nakonec jsem usoudil, že nejlepší bude čerpat z toho, co je ve scénáři, protože Marvel Studios zpracovalo tuto postavu i její dialogy po svém. Nezáleží na tom, jak dlouho je tato postava vytvořená, v kolika různých obměnách či úpravách se objevila v komiksech, pro mě jako herce je podstatné pouze to, abych porozuměl tomu, co je ta postava zač a čeho chce dosáhnout. A to je samosebou jenom ve scénáři.”
Weavingova spolupráce na filmu znamenala po letech opětovné setkání, a to nejen s režisérem Johnstonem, ale také s hlavním kameramanem Shelly Johnsonem a šéfem výpravy Rickem Heinrichsem — všichni čtyři pracovali společně na „Vlkodlakovi“. Hugo Weaving říká: „Říkal jsem si, že hrát Red Skulla bude zábava, a když jsem pak poprvé viděl nákresy Red Skulla, uvědomil jsem si, že mimo tu zábavu to bude i docela náročné. To, že jsme na tom pracovali s klukama [z „Vlkodlaka“] společně, to už byla jen taková třešinka na dortu.”
Ve filmu “Captain America: První Avenger” je objektem milostného zájmu Peggy Carterová, kterou ztvárnila britská herečka Hayley Atwell. Hayley Atwell vysvětluje: „Na té roli mě nejvíc zaujalo to, že tato žena se pohybuje v ryze mužském prostředí. Má v sobě notnou dávku bojovnosti, což já sama shledávám jako velmi zajímavé, a je velmi tajemná. Vztah, který vzniká mezi ní a Stevem Rogersem, není jen obyčejná love story všedního dne. Peggy Carterová má svou práci, je sebejistá a také ji jdou zatraceně na nervy všichni ti chlápci, co jí v armádě neberou vážně. Myslím, že právě díky tomu vzbuzuje respekt, zejména pak u Steva. Je totiž úplně jedno, jak a v co se proměnil, uvnitř zůstává malým chlapcem, který nikdy neměl zkušenosti se ženami. Je to jako kdyby šel ze základní školy rovnou na vysokou - a mezitím nebylo nic.”
Kevin Feige to hodnotí: „Ženy v marvelovských filmech pomáhají superhrdinům pochopit, kdo vlastně jsou - a to v průběhu celého děje a takovým způsobem, který je činí hrdinům rovnocenným. Myslím si, že takové příběhy jsou nejlepší: musí tam být někdo jako je Peggy Carterová stojící po boku Steva Rogerse. Je pro Steva obrovskou morální oporou i vzorem, když se transformuje do Kapitána Ameriky. Tohle je báječná příležitost, jak dát více projevu a prostoru ženským hrdinkám ve filmu.”
Všechny zážitky a zkušenosti, které Steve Rogers získal ještě před tím, než se stal Kapitánem Amerikou, nasbíral díky svému přátelství s Bucky Barnesem — Bucky je v mnoha směrech tím, kým by Steve chtěl být. Oba jsou odvážní, avšak Bucky není po fyzické stránce jako Steve: Bucky vyhrává rvačky i pěstní souboje, má dostatek sebedůvěry při kontaktu se ženami, a co je nejdůležitější - je uznán jako vhodným adeptem pro službu v armádě, zatímco Steve byl armádou odmítnutý.
Podobně jako postava Kapitána Ameriky i Bucky Barnes se v marvelovských publikacích objevil mnohokrát v mnoha různých verzích, takže herecké obsazení této role bylo poměrně náročnou záležitostí — herec musel vyhovovat požadavkům role, ale současně musel být schopen své postavě dát i „cosi“ navíc, co nebylo ve scénáři.
Producent na to vzpomíná: „Sebastian Stan sám nahrál svůj výstup, avšak pro postavu Steva Rogerse, nikoliv pro Buckyho. Líbilo se nám to a tak jsme mu řekli o postavě Buckyho, kterou jsme ještě pro tento účel trochu poupravili, aby na tom byli oba podobně - asi jako starší brácha, kterého Steve nikdy neměl.”
Sebestian Stan přijal roli Buckyho: „Hraji Jamese Buchanana Barnese, více známého jako Bucky. Bucky se Stevovi v mnoha směrech podobná a myslím, že právě toto je spojuje — oba jsou sirotci, oba jsou samostatní a nezávislí. Ale Bucky má vůči Stevovi pocit zodpovědnosti a udělá všechno, aby ho ochránil.”
Vztah, který se vytvoří mezi transformovaným Kapitánem Amerikou a vojákem Barnesem, Sebastian vysvětluje takto: „Jakmile se Steve stane Kapitánem Amerikou, stane se symbolem. Bucky vždycky dokázal dělat věci, které byly na hraně, a to je důležité i pro to, o co usiluje Kapitán Amerika. Líbí se mi to, protože mám pocit, že právě toto dodalo všemu ještě další rozměr.”
Podobně jako Hugo Weaving i Sebastian Stan si musel najít toho „pravého“ Buckyho mezi mnoha různými marvelovskými verzemi, avšak filmaři mu herci poněkud ulehčili. Sebastian to vysvětluje: „Způsob, jakým byl Bucky v prvotních komiksech vylíčen, je úplně jiný než ten filmový, a díky tomu jsem mohl do postavy vnést něco nového a neotřelého. I přesto si však Bucky musel zachovat některé původní rysy.”
Pro Dominica Coopera také nebylo snadné najít se ve vynálezci Howardu Starkovi, budoucím otci Tonyho Starka, muže, který se stane Iron Manem. Dominic Cooper k tomu dodává: „Nevyrůstal jsem na komiksech, byl jsem spíš dítě, které dělá rámus s autíčky. Ale jakmile jsem tu roli měl, zvedl jsem telefon a vedl se studiem velmi dlouhý hovor o tom, jaká ta postava vlastně je, jak ji vidí tvůrci a režisér a jakou úlohu má v příběhu sehrát. Howard Stark je velice živelný, energický podnikatel, kdysi tak trochu playboy, tvůrce i vynálezce. Měl jsem tedy hodně možností, jak jeho postavu v různých směrech utvářet. Taky mě mrzelo, že nemám oblek a plášť a nemůžu šplhat po kde čem, ale člověk nemůže mít všechno...”
Dominic Cooper hrál převážně v nízkorozpočtových a nezávislých filmech (hrál například budoucího zetě Meryl Streep v muzikálu „Mamma Mia!”). Bylo to tedy tak trochu šokující, když se najednou ocitl ve filmové vřavě, kterou s sebou přináší natáčení velkofilmu s obrovským rozpočtem: „Byl to naprosto neobyčejný zážitek, když jsem se poprvé objevil ve studiu. Pracoval jsem povětšinou na nízkonákladových a nezávislých filmech, a tady jsem potkal člověka, který kreslil obrázky ke scénáři. Všechny byly tak nádherné a propracované, že vypadaly jako opravdové obrazy a všechny se daly z fleku pověsit na zeď. Nejen že vytvořil celou řadu překrásných obrázků ke scénáři filmu, seděl taky u počítače a povídal si s Joem [Johnstonem] — a já byl najednou uprostřed jejich rozpravy, kdy Joe vysvětloval, kdy a kde má být ponorka. A oni všemi těmi obrázky dokázali díky grafice pohybovat, a já pochopil, jak výjimečný projekt to je, jak skvěle to mají propracované. Bylo to, jako bych vstoupil do svého vlastního komiksového světa.”
Pro herce Neala McDonougha byla role Dum Dum Dugana podle jeho vlastních slov „požehnání, prostě ta nejlepší věc.” Neal McDonough k tomu dodává: “Problémem většiny takovýchto filmů vytvářených na základě komiksových předloh je to, je nejsou ani tak o hraní jako spíš o efektech, kostýmech a pyrotechnice. Ale to, co dokázal Jon Favreau s Iron Manem v obsazení Roberta Downey Jr., odstartovalo úplně jinou éru komiksových filmů. To už nebyl jen takový komiks — to už byl skutečný příběh. Myslím, že lidé zapomínají, že tyto komiksy hlavně vyprávěly příběhy. A Marvel Studios se k tomu nyní vrací. Chrisovi se povedlo s Kapitánem Amerikou totéž co Robertovi [Downey Jr.] s Iron Manem”
Dr. Erskinea, tvůrce speciálního séra, po jehož užití se z obyčejných mužů stávají supervojáci, ztvárnil herec Stanley Tucci, který vždy obdivoval komiksy pro „jejich neobyčejné hrdinství a krásu jednoduché grafiky.” Marvel Studios věnovalo herci sbírku komiksů, takže z nich Stanley Tucci mohl čerpat náměty a inspiraci, kterými by dotvořil svou postavu. Sám herec k tomu říká: „Dr. Erskine je německý vědec, který během nacistického režimu musel pod nátlakem spolupracovat — vytvořil sérum, které dokáže zesílit všechny fyzické i psychické vlastnosti, které daná osoba má. Nacisté samozřejmě chtějí, aby toto sérum zkoušel na jejich vlastních lidech, a to dr. Erskine odmítá. Nakonec odchází do Ameriky a svůj vynález se rozhodne použít pouze pro dobrou věc. Bohužel, někdo v Německu již dříve získal toto sérum... A z použití tohoto séra vznikne zlo, které se pak stane protivníkem Kapitána Ameriky.”
A tak zatímco téměř všichni kolem doktora Erskinea pochybují anebo odmítají být pokusným králíkem pro sérum, Stevem Rogersem si je doktor jistý: „Vidí ve Stevovi neotřesitelný smysl pro to, co je správné a co je špatné, společně s vrozeným smyslem pro spravedlnost a s touhou bojovat za správnou věc. Po fyzické stránce Steve nejspíš není tím nejlepším možným k testování, ale je jasné, že sérum tento nedostatek vyrovná. Všechny dobré vlastnosti, které Steve má, sérum znásobí. Steve je morálně nejčistší člověk, jakého mohl najít.”

O PRODUKCI
Vytvoření kostýmu pro tak výraznou postavu jako je Kapitán Amerika bylo velmi náročným úkolem pro návrháře Ryana Meinerdinga a na cenu Akademie® nominovanou kostýmní návrhářku Annu B. Sheppard. Vzhledem k tomu, že postava komiksu se zrodila před 70 lety, bylo nutné najít rozumný kompromis mezi tím, na co byli zvyklí fanoušci a co vyžadoval film.
Kostým v sobě musel především spojovat vhodný vizuální efekt s praktičností, jak říká koproducent Stephen Broussard: „Ať už jde o Tonyho oblek v Iron Manovi nebo o Thorovo brnění, vždycky se musí najít ta správná rovnováha, která odpovídá požadavku předlohy a zároveň vypadá dobře na plátně.”
Zatímco Chris Evans trávil týdny fyzicky náročným tréninkem, aby propracoval k ‘fyzické dokonalosti’, kterou díky séru Dr. Erskinea ve filmu získá, tým výtvarníků se zabýval úplně jinou proměnou — transformací Johanna Schmidta, Red Skulla. Tuto nelehkou proměnu připravoval výtvarník David White společně s Hugo Weavingem. Herec mu musel být jakousi předlohou, na jeho tvář se přikládaly silikonové protézy a David White to vysvětluje: „Mým úkolem bylo najít rovnováhu a současně podobnost mezi Hugem a Red Skullem. Rozhodně jsem nechtěl, aby se Hugo pod maskou ztrácel.”
David White a producenti probrali několik konceptů, než objevili ten správný vzhled pro Red Skulla. Záměrem bylo dosáhnout kostlivého vzhledu. David White říká: „Joe [Johnston] nechtěl, aby diváci sympatizovali s Red Skullem, nebo aby k němu pociťovali lítost. Ale trval na tom, že Red Skull musí vypadat nezapomenutelně, možná i trochu groteskně, ale ne nechutně. Chvíli to trvalo, než jsme našli ten správný vzhled, který není příliš groteskní, a je dostatečně působivý… zkrátka abyste od něj nemohli odtrhnout oči! ”
Silikon, ze kterého se maska vyráběla, měl kromě jiného i tu výhodu, že díky jeho průhlednosti a pod správným nasvícením působil dojmem zářivě načervenalé barvy. Hugo Weaving říká: „Mít na sobě poprvé masku bylo hotové utrpení. Avšak při druhé zkoušce jsem si uvědomil, jak širokou škálu výrazů mohu použít, a myslím, že se mi to celkem dařilo.”
Hugo Weaving často trávil během natáčení 14 až 15 hodin plně namaskovaný: „Je hrozné horko, kterému se nevyhnete, takže se samozřejmě začnete potit, a protože jste celý namaskovaný, začnou se vám potit akorát uši a okolí úst. Vypadalo to, jako bych slintal.“ Aby se předešlo problémům s pocením, přišlo ke slovu důsledné a časté pudrování.
O prvním zkoušení svého kostýmu Chris Evans říká: „Dalo se předpokládat, že ten kostým na sobě budu mít celkem dlouhou dobu. Připadalo mi to, jako bych na sobě nosil váhu navíc. Na vzhledu kostýmu pracovala hromada lidí a opravdu se s ním nadřeli. Kostým jsem si zkoušel několik týdnů: něco bylo zkráceno, něco bylo přiděláno. Nakonec vypadal tak, jak mělo, a myslím, že vypadal skvěle.”
Tvůrce obleku Patrick Whitaker spolupracoval s kostýmní návrhářkou Annou Sheppard a návrhář Grahamem Churchyardem — vše bylo diskutováno s filmaři, aby to na plátně vypadalo přesně, funkčně, prakticky a dobře. Látka obleku byla z balistického nylonu, protože nylon je trvanlivý a silný, dobře drží barvy a umožňuje relativně velkou volnost pohybu. Patrick Whitaker podotýká: „Oblek musel být maximálně funkční a praktický, a to, že vypadal trochu humpolácky, příliš nevadilo… Ostatně byla to čtyřicátá léta.”
Howard Stark dá Stevovi Rogersovi to, co z něj nakonec udělá Kapitána Ameriku: štít. Jeho charakteristický kulatý tvar byl navržen původním tvůrcem a ilustrátorem Joem Simonem. Dominic Cooper, který hraje Howarda Starka, k tomu říká: „Štít byl vyroben z Vibrania, což je materiál silnější než ocel, ale mnohem lehčí. Materiál nepřenáší žádné vibrace, takže když cokoliv narazí do štítu, není zde žádný zpětný náraz. Štít z Vibrania udělá z kulky něco jako bavlněnou kuličku… a to jsem vynalezl já. Dobrý, co? ”
„Pro většinu lidí by to asi nebyla ta první zbraň, kterou by si vzali do bitvy. A přitom je s tím štítem taková zábava,” říká Kevin Feige, „jen v komiksech je asi 600 kousků, které s ním [Kapitán Amerika] provádí a pořád ještě přichází s dalšími a dalšími věcmi, které by člověka ani nenapadly.”
Film se natáčel z převážné většiny ve Velké Británii, produkce filmu se uskutečnila ve světově proslulém Shepperton Studios v Surrey (neboli ‘Sound City,’ jak se tomu také říkalo, když zde v roce 1931 produkce začínala; deset let předtím, než byl světu představen Kapitán Amerika). Hlavní natáčení začalo 12. července 2010 — na natáčení se podílelo více jak tisíc lidí jen ve filmovém štábu. Přestože se filmaři snažili držet marvelovské verze ze čtyřicátých let, koproducentka Victoria Alonso podotýká: „Je to vždy určitá kompilace historicky reálných faktů, které se pak upraví pro film.“
Vedoucí výpravy Rick Heinrichs velmi pečlivě vykreslil všechny lokality a zadaptoval ryze britské prostředí tak, aby odpovídalo americkému; vše pak bylo doladěné počítačem. Anna Sheppard, která připravovala kostýmy pro určité scény více než třem stovkám statistů, pečlivě studovala dobové materiály, aby kostýmy působily co nejautentičtěji. Vojenský poradce Billy Budd, který měl přes 15 let zkušeností z British Royal Marines, pomáhal hercům s vojenským vybavením a zbraněmi; filmaři na těch nejnáročnějších scénách spolupracovali také s armádou, v některých záběrech byla až třetina skutečných vojáků, vysloužilých či v aktivní službě. Billy Budd přiznává, že Chrisu Evansovi nedával žádné rady, dokud se z něj na plátně nestal Kapitán Amerika: „Nechtěl jsem, aby měl byť jen ponětí o tom, jak to všechno dělat „po vojensku“, všechno, čím prochází a s čím se potýká, ještě než se z něj stane hrdina, je pak mnohem věrohodnější.”
Fyzická příprava pro natáčení filmu nebyla určena výhradně mužům. Hayley Atwell podstoupila tvrdý vojenský výcvik s bývalým příslušníkem námořních sil, nejen kvůli fyzické zdatnosti, ale také proto, aby se naučila zacházet se zbraněmi a kulometem stejně přesvědčivě jako Peggy Carterová: „Když jsem se učila zacházet s revolverem, používala jsem Walther PPK. Samozřejmě jsem zbraň měla v ruce již dřív, ale nic tomu podobného. Velmi jsem se na to těšila a některé z mých cvičení se zbraní byly dokonce natočeny. Pak mě Joe [Johnston], který byl vždy pro každou legraci, pošťouchnul: ‘A co kdybychom si vzali kulomet? Myslím, že Peggy by měla být opravdu výjimečná.’ Přinesli tedy kulomet a já málem upadla, když jsem z něj poprvé vystřelila - všude střelný prach, strašné horko... říkala jsem si, jestli se mi to kdy povede, aniž bych ucukla. Trvalo to několik týdnů, než jsem si na to zvykla a dokázala zachovat klid. Nakonec mi to připadalo jako moje prodloužená ruka. Musím říct, že nakonec jsem byla sama se sebou spokojená — ale Joe [Johnston] byl taky, a to bylo hlavní.”
A zatímco se většina herců i štábu chystala předstírat boje druhé světové války, zbylí členové štábu se snažili upravit Steva Rogerse tak, aby vypadal co nejméně připravený na válku. Odborník na vizuální efekty Christopher Townsend měl za úkol vytvořit vzhled Steva Rogerse ještě před jeho transformací. Vyzbrojený mnoha zkušenostmi z fantastických, akčních a dobrodružných filmů se Christopher Townsend pustil do práce.
Udělat z Chrise Evanse ani ne pětačtyřicetikilového Steva Rogerse znamenalo pro Christophera Townsenda použít mnoho speciálních technik včetně úpravy hlavy, která byla velmi věrohodná díky „zeštíhlení“ Evansovy hlavy a obličeje. Štíhlejší dvojník Chrise Evanse sledoval všechny scény a poté se snažil napodobit mimiku i pohyby. Nakonec byla hlava a tělo spojeny. Dokonce ani 170 cm vysoký dvojník nepůsobil vždycky podle představ filmařů, takže se nakonec musel použít speciální software, který upravil tělo. „Chris Evans má tak úžasnou postavu, že to byl téměř zločin, udělat z něj něco takového,” říká výkonný producent Louis D’Esposito, „ale je to neuvěřitelně šokující vidět ten konečný výsledek počítačové grafiky.”
Kevin Feige je podle svých slov velkým fandou komiksů: „Počítáme se mezi fanoušky. Jestliže připravujeme něco, co chtějí lidé vidět, je to i proto, že to my chceme vidět taky. Víme, že nejhorší chybou je myslet si, že víme všechno líp, přestože postava Kapitána Ameriky tu je už přes sedmdesát let. Kapitán Amerika je mnohem starší než my, byl tu dříve než my a bude i tu i dlouho poté, co my odejdeme.”
Podle Kevina Feiga je na postavě Steva Rogers/Kapitána Ameriky fascinující právě to, že se i v průběhu let nemění. Je schopen se přizpůsobit kterékoliv době a dokáže reflektovat náladu společnosti v kterémkoliv okamžiku.
Chris Evans se počítá mezi ty šťastné, kteří měli možnost účastnit se tohoto projektu, který převedl komiks do filmové podoby: „Vznikla neuvěřitelná základna nadšených fanoušků. Mají silný hlas a chtějí, aby se o nich vědělo. Herec potřebuje své diváky a je fajn, když máte fanoušky, kteří vás podpoří. Nedělal jsem tento film jenom proto, že je od Marvelu, ale taky proto, že má tolik nadšenců. Pevně doufám, že jsem odvedl dobrou práci.”
Pro Joea Johnstona bylo režírování filmu “Captain America: První Avenger” splněním snu. Uzavírá to slovy: „Je to postava, do které se promítají ideály patriotismu. Tato postava se objevila ještě dřív, než jsme skutečně vstoupili do války, a myslím, že se z ní rychle stal symbol. Symbol „toho, čeho bychom mohli dosáhnout, jen kdyby nám to bylo dovoleno“. A mně to bylo prostřednictvím tohoto filmu dovoleno. Měli jsme v rukách sny celého národa a měli jsme možnost převyprávět příběh Kapitána Ameriky tak, že na něj mohou být jak fanoušci, tak tvůrci z Marvel Studios pyšní. Sotva bych mohl být šťastnější.”

Ocenění:
The Saturn Awards
2012 - Nejlepší sci-fi (nominace)
2012 - Chris Evans (Nejlepší herec) (nominace)
2012 - Stanley Tucci (Nejlepší herec ve vedlejší roli) (nominace)
2012 - Alan Silvestri (Nejlepší hudba) (nominace)
2012 - Anna Biedrzycka-Sheppard (Nejlepší kostýmy) (nominace)
2012 - Rick Heinrichs (Nejlepší scénografie) (nominace)
2012 - Christopher Townsend, Mark G. Soper, Paul Corbould (Nejlepší speciální efekty) (nominace)

DABING
V českém znění: Libor Bouček - Chris Evans (Steve Rogers / Captain America), Jan Vondráček - Hugo Weaving (Johann Schmidt / Red Skull), Jaromír Meduna - Tommy Lee Jones (plukovník Chester Phillips), Otakar Brousek ml. - Stanley Tucci (Abraham Erskine), Kateřina Petrová - Hayley Atwell (Peggy Carterová), Filip Jančík - Sebastian Stan (James 'Bucky' Barnes), Tomáš Borůvka - Richard Armitage (Heinz Kruger), Václav Knop - Toby Jones (Arnim Zola), Svatopluk Schuller - Dominic Cooper (Howard Stark), Filip Švarc - Derek Luke (Gabe Jones), Pavel Šrom - Neal McDonough (Timothy 'Dum Dum' Dugan), Ladislav Županič - Michael Brandon (Senator Brandt), Jiří Knot - Bruno Ricci (Jacques Dernier), Michal Jagelka - Kenneth Choi (Jim Morita), Pavel Rímský - Samuel L. Jackson (Nick Fury), Klára Oltová - Natalie Dormer, Amanda Righetti (Pvt. Lorraine, agentka SHIELDu), Karel Richter - David Bradley (správce věže), Radovan Vaculík - Robert Downey Jr. (Tony Stark), Bohdan Tůma, Jindřich Žampa, Jana Walterová, Jolana Smyčková, Jaroslav Kaňkovský, Libor Terš, Nikola Votočková, Marek Holý, Marek Libert, Michal Michálek, Zbyšek Horák a další
Překlad: Jakub Racek
Zvuk: Filip Mošner
Mix zvuku: Shepperton Studios
Produkce: Evelyna Vrbová
Dialogy a režie: Ladislav K.J. Novák
Vyrobila: LS Productions dabing 2011

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 4.08.2011 Bontonfilm
Premiéra USA: 22.7.2011 Paramount Pictures
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 23.11.2011 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 23.11.2011 Magic Box

Tržby v ČR - Kč 5 938 043
Tržby celkem - $ 365 762 652
Návštěvnost v ČR 45 837
Náklady (Rozpočet) - $ 140 000 000

FILMY V SÉRII
IIron Man gastonrolinc.webnode.cz/news/a0213/
Akční / Dobrodružný, USA, 2008
Režie: Jon Favreau, Hrají: Robert Downey Jr., Terrence Howard

Neuvěřitelný Hulk gastonrolinc.webnode.cz/news/a57/
Akční / Thriller, USA, 2008
Režie: Louis Leterrier, Hrají: Edward Norton, Liv Tyler

Iron Man 2 (Blu-ray) gastonrolinc.webnode.cz/news/a0214/
Akční / Dobrodružný, USA, 2010
Režie: Jon Favreau, Hrají: Robert Downey Jr., Mickey Rourke

Thor gastonrolinc.webnode.cz/news/a56/
Akční / Dobrodružný, USA, 2011
Režie: Kenneth Branagh, Hrají: Chris Hemsworth, Tom Hiddleston

Captain America: První Avenger gastonrolinc.webnode.cz/news/a0193/
Akční / Dobrodružný, USA, 2011
Režie: Joe Johnston, Hrají: Chris Evans, Hugo Weaving

Avengers gastonrolinc.webnode.cz/news/a0195/
Akční / Dobrodružný, USA, 2012
Režie: Joss Whedon, Hrají: Robert Downey Jr., Jeremy Renner

Thor: Temný svět gastonrolinc.webnode.cz/news/a56/
Akční / Dobrodružný, USA, 2013
Režie: Alan Taylor, Hrají: Chris Hemsworth, Natalie Portman

Iron Man 3 gastonrolinc.webnode.cz/news/a0211/
Sci-Fi / Fantasy, USA / Čína, 2013
Režie: Shane Black, Hrají: Robert Downey Jr., Gwyneth Paltrow

Strážci Galaxie gastonrolinc.webnode.cz/news/a0196/
Akční / Dobrodružný, USA / Velká Británie, 2014
Režie: James Gunn, Hrají: Chris Pratt, Zoe Saldana

Captain America: Návrat prvního Avengera gastonrolinc.webnode.cz/news/a0194/
Akční / Dobrodružný, USA, 2014
Režie: Anthony Russo, Joe Russo, Hrají: Chris Evans, Scarlett Johansson

Ant-Man gastonrolinc.webnode.cz/news/a22/
Akční / Sci-Fi, USA, 2015
Režie: Peyton Reed, Hrají: Paul Rudd, Michael Douglas

Avengers: Age of Ultron gastonrolinc.webnode.cz/news/a270/
Akční / Dobrodružný, USA, 2015
Režie: Joss Whedon, Hrají: Chris Evans, Robert Downey Jr.

Doctor Strange gastonrolinc.webnode.cz/news/a31/
Akční / Dobrodružný, USA, 2016
Režie: Scott Derrickson, Hrají: Benedict Cumberbatch, Chiwetel Ejiofor

Captain America: Občanská válka gastonrolinc.webnode.cz/news/a0234/
Akční / Dobrodružný, USA / Německo, 2016
Režie: Anthony Russo, Joe Russo, Hrají: Chris Evans, Robert Downey Jr.

Strážci Galaxie Vol. 2 gastonrolinc.webnode.cz/news/a238/
Akční / Dobrodružný, USA / Nový Zéland, 2017
Režie: James Gunn, Hrají: Chris Pratt, Zoe Saldana

Thor: Ragnarok gastonrolinc.webnode.cz/news/a77/
Akční / Dobrodružný, USA / Austrálie, 2017
Režie: Taika Waititi, Hrají: Chris Hemsworth, Tom Hiddleston

Spider-Man: Homecoming gastonrolinc.webnode.cz/news/a239/
Akční / Dobrodružný, USA, 2017
Režie: Jon Watts, Hrají: Tom Holland, Michael Keaton

Ant-Man a Wasp gastonrolinc.webnode.cz/news/a272/
Akční / Sci-Fi, USA, 2018
Režie: Peyton Reed, Hrají: Paul Rudd, Evangeline Lilly

Black Panther gastonrolinc.webnode.cz/news/a0264/
Akční / Dobrodružný, USA, 2018
Režie: Ryan Coogler, Hrají: Chadwick Boseman, Michael B. Jordan

Avengers: Infinity War gastonrolinc.webnode.cz/news/a271/
Akční / Dobrodružný, USA, 2018
Režie: Anthony Russo, Joe Russo, Hrají: Robert Downey Jr., Chris Hemsworth

Captain Marvel gastonrolinc.webnode.cz/news/avengers-endgame-avengers-endgame-2019-182-usa-akcni-dobrodruzny-sci-fi-fantasy-85/
Akční / Dobrodružný, USA, 2019
Režie: Anna Boden, Ryan Fleck, Hrají: Brie Larson, Samuel L. Jackson

Spider-Man: Daleko od domova gastonrolinc.webnode.cz/news/spider-man-daleko-od-domova-spider-man-far-from-home-2019-1830usa-akcni-dobrodruzny-sci-fi-80/
Akční / Dobrodružný, USA, 2019
Režie: Jon Watts, Hrají: Tom Holland, Jacob Batalon

Avengers: Endgame gastonrolinc.webnode.cz/news/avengers-endgame-avengers-endgame-2019-182-usa-akcni-dobrodruzny-sci-fi-fantasy-85/
Akční / Dobrodružný, USA, 2019
Režie: Anthony Russo, Joe Russo, Hrají: Chris Evans, Robert Downey Jr.
 
Black Widow gastonrolinc.webnode.cz/news/black-widow-black-widow-2021-134-usa-akcni-dobrodruzny-sci-fi-64/
Akční / Dobrodružný, USA 2021
Režie: Cate Shortland, Hrají: Scarlett Johansson, Florence Pugh

Shang-Chi a legenda o deseti prstenech gastonrolinc.webnode.cz/news/shang-chi-a-legenda-o-deseti-prstenech-shang-chi-and-the-legend-of-the-ten-rings-2021-113-usa-akcni-dobrodruzny-fantasy-80/
Akční / Dobrodružný / Fantasy, USA 2021
Režie: Destin Daniel Cretton, Hrají: Simu Liu, Tony Leung Chiu-wai

Eternals gastonrolinc.webnode.cz/news/eternals-eternals-2021-157-usa-akcni-drama-fantasy-sci-fi/
Akční / Drama / Fantasy, USA 2021
Režie: Chloé Zhao, Hrají: Angelina Jolie, Richard Madden

Spider-Man: Bez domova gastonrolinc.webnode.cz/news/spider-man-bez-domova-spider-man-no-way-home-2021-usa-akcni-dobrodruzny-sci-fi/
Akční / Dobrodružný / Sci-Fi USA 2021
Režie: Jon Watts, Hrají: Tom Holland, Zendaya

Thor: Láska jako hrom gastonrolinc.webnode.cz/news/thor-love-and-thunder-thor-love-and-thunder-2002-usa-akcni-dobrodruzny-fantasy/
Akční / Dobrodružný / Fantasy, USA 2022
Režie: Taika Waititi, Hrají: Chris Hemsworth, Tessa Thompson

Black Panther 2 gastonrolinc.webnode.cz/news/black-panther-2-akcni-dobrodruzny-sci-fi-usa-2022-pripravuje-se/
Akční / Dobrodružný / Sci-Fi, USA 2022
Režie: Ryan Coogler, Hrají: Letitia Wright, Lupita Nyong'o

Doctor Strange v mnohovesmíru šílenství gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/doctor-strange-v-mnohovesmiru-silenstvi-doctor-strange-in-the-multiverse-of-madness-2022-127-usa-akcni-fantasy-horor-67/
Akční / Fantasy / Horor, USA 2022,
Režie: Sam Raimi, Hrají: Benedict Cumberbatch, Elizabeth Olsen
 
Ant-Man and the Wasp: Quantumania gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/original-dvd174/
USA, Akční / Dobrodružný / Komedie 2023
Režie: Peyton Reed, Hrají: Paul Rudd, Evangeline Lilly

Strážci Galaxie Vol. 3 gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/original-dvd172/
USA, Akční / Dobrodružný / Sci-Fi 2023
Režie: James Gunn, Hrají: Chris Pratt, Dave Bautista

The Marvels (27.07.2023 gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/original-dvd216/
Akční / Dobrodružný / Sci-Fi, USA 2023
Režie: Nia DaCosta, Hrají: Brie Larson, Iman Vellani
 
Tvůrci a herci
Joe Johnston (Režie), Kevin Feige (Produkce), Alan Silvestri (Hudba), Shelly Johnson (Kamera), Robert Dalva (Střih), Jeffrey Ford (Střih), Sarah Finn (Casting), Randi Hiller (Casting), Priscilla John (Casting), Rick Heinrichs (Scénografie), Anna B. Sheppard (Kostýmy), David White (Masky), Ann Fenton (Masky), David Parker (Zvuk), Christopher Markus (Scénář), Stephen McFeely (Scénář), Joe Simon (kniha) (Předloha), Jack Kirby (kniha) (Předloha), Chris Evans (Herec), Hugo Weaving (Herec), Tommy Lee Jones (Herec), Hayley Atwell (Herec), Stanley Tucci (Herec), Sebastian Stan (Herec), Dominic Cooper (Herec), Neal McDonough (Herec), Toby Jones (Herec), Anatole Taubman (Herec), Richard Armitage (Herec), Natalie Dormer (Herec), Sam Hoare (Herec), Derek Luke (Herec), JJ Feild (Herec), Amanda Righetti (Herec), Samuel L. Jackson (Herec), Stan Lee (Herec), Laura Haddock (Herec), Lex Shrapnel (Herec), Kevin Millington (Herec), Jenna Coleman (Herec), Sophie Colquhoun (Herec), Ben Batt (Herec), Bruno Ricci (Herec), Jack Gordon (Herec), William Hope (Herec), Spencer Garrett (Herec), Luke Allen-Gale (Herec), Raed Abbas (Herec), Kenneth Choi (Herec), Simon Kunz (Herec)
 
2011/119/USA/Akční, Dobrodružný, Sci-Fi
 
Zajímavost k filmu
- Ve scénách, kdy je Chris Evans ještě vychrtlý, nebyl použit body double. Evansovo tělo bylo totiž digitálně smrštěno - byly odstraněny části jeho těla, dokud tvůrci nepřišli s finální podobou "Hubeného Steva".
- Komiks, který ve filmu vychází jako "pocta" Kapitánu Americovi a který si děti ve filmu kupují, nese obálku skutečného komiksu Captain America #1 z roku 1941.
- Během filmu bylo použito hned několik štítů. Gumový štít byl použit při bojových scénách. Jiný štít měl magnety, aby na zádech hlavní postavy dobře držel. Při scénách, kdy Capitán America (Chris Evans) štít vyhazuje a opět chytá, byl udělán skrze CGI.
- Červené šaty, které na sobě má Peggy (Hayley Atwell), když přichází za Stevem (Chris Evans) do baru, jsou dílem Anny B. Sheppard. Jde o upravený model šatů, které ve filmu Hanebný pancharti  (2009) nosila Shosanna (Mélanie Laurent).
- Pracovní název filmu byl Frostbite.
- Letadlo, ve kterém v závěru bojují Kapitán Amerika (Chris Evans) a Red Skull (Hugo Weaving), je inspirováno konceptem nacistického letounu Horten Ho 18. Tímto transkontinentálním létajícím křídlem bratří Hortenových chtěl Hitler v roce 1946 bombardovat Ameriku. Ho 18 byl odvozen od stíhacího bombardéru Horten Ho 229. Tato "zázračná" Hitlerova zbraň dokončena roku 1944 při testech překonávala stíhačku Messerschmitt Me 262 Schwalbe, ale do války již nestihla zasáhnout. I vzhled dalších letadel, které používá Hydra, je odvozen ze skutečných německých plánů vytvořených za druhé světové války.
- Když Red Skull (Hugo Weaving) v kostele otevírá schránku s kostkou, říká: "A fuhrer hledá nějaké cetky v poušti." Tím odkazuje na filmy Indiana Jones, kde nacisté na příkaz Hitlera hledali Archu a Svatý Grál.
- Když Kapitán Amerika (Chris Evans) vidí mapu s úkryty Hydry, jeden se nachází na území Československa poblíž Prahy.
- V marvelovském kraťasu Marvel One-Shot: Agent Carter (2013), který se objevil na Blu-Ray filmu Iron Man 3 (2013), zjistíme, že postava Peggy Carter (Hayley Atwell) po Kapitánově zmizení pracovala pro SHIELD a že to byla právě ona, kdo učinil přítrž řádění proslulého vraha Zodiaca. Rovněž se dovíme, že Iron Manův (Robert Downey Jr.) otec Howard Stark (Dominic Cooper) vynalezl bikiny.
- Sebastian Stan, který ve filmu hraje nejlepšího přítele Kapitána Ameriky/Stevea Rogerse (Chris Evans) Buckyho Barnese, nečetl komiksy o Kapitánovi, v rámci přípravy ale zhlédl několik dokumentů a filmů o druhé světové válce.
- Johann Schmidt alias Red Skull (Hugo Weaving) používa vo filme pištoľ typu Luger P08.
- V podobe lietajúceho auta budúcnosti filmári použili Cadillac Series 62 Touring Sedan z roku 1941.
- Pro roli Steveho Rogerse musel Chris Evans před začátkem natáčení nabrat šest kilo svalové hmoty. Věnoval se mu trenér Simon Waterson, který "zařídil" svaly i Danielu Craigovi nebo Jakeu Gyllenhaalovi.
- Představitelé Starka a Peggy Carter Dominic Cooper a Hayley Atwell se potkali už ve filmu Vévodkyně (2008).
- Když se ve filmu poprvé objevuje Arnim Zola (Toby Jones), vidíme pouze jeho obličej. Je to odkaz na ztvárnění v komiksech, kde se tvář holograficky promítá na hruď speciálního těla, které si sám vytvořil. Toto tělo nemá hlavu, ale zařízení pro ovládání jeho výtvorů.
- Pán s buřinkou, který se poprvé objevuje v pracovním táboře, je Dum Dum Dugan, další postava Marvel Comics Universe. Je ve společnosti svých Howling Commandos, kteří pak pomáhají Captainovi America (Chris Evans) s bojem proti Hydře.
 
Odkazy