Captain America: Návrat prvního Avengera / Captain America: The Winter Soldier (2014/136/USA/Akční, Dobrodružný, Sci-Fi) 78%

06.08.2018 10:45
JEDNOU VĚTOU
„Kapitán Amerika bojuje i za náš svět."

OBSAH
Po katastrofických událostech, které Avengers prožili v New Yorku, žije Steve Rogers neboli Captain America ve filmu Captain America: Návrat prvního Avengera poklidně v ústraní ve Washingtonu, D.C. a snaží se přizpůsobit modernímu světu. Když ale dojde k útoku na jeho kolegu z organizace S.H.I.E.L.D., zaplétá se do pavučiny intrik, které ohrožují celý svět. Společně s Black Widow se Captain America pokouší odhalit stále se prohlubující spiknutí a současně se na každém kroku střetává s profesionálními zabijáky, kteří byli posláni, aby ho umlčeli. Když dojde k odhalení skutečné šíře zákeřného plánu, povolávají Captain America s Black Widow na pomoc svého spojence Falcona. Přesto se brzy ocitají +tváří v tvář nečekanému a zdatnému nepříteli – Winter Soldierovi.(Falcon)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Steve Rogers nám potemněl a pojal záměr vztyčovat ukazovák za hranice stříbrného plátna k otázce směřování našeho reálného světa. A docela mu to prospělo, i když hlavním tahákem se pro mě po svých prvních sekundách před kamerou stal Robert Redford. Víc jak dvouhodinová stopáž mi tentokrát přišla poněkud dlouhá, ale hajlující Hydry a jejich převratný boj o životní prostor (a to, že se díky němu Agents Of SHIELD stali v poslední třetině první série velmi atraktivní záležitostí) prostě potřebují adekvátní čas - a objektivně vzato si ho zaslouží... i když jak říkám, o čtvrt hodiny míň by to klidně sneslo. Opakované střetávání nejameričtějšího Kapitána s jeho novou srdcervoucí Nemesis je jedna z těch věcí, které jsou ve filmu navíc a jen přidávají další zápletku tam, kde jí není vůbec třeba (nebo máte pocit, že by do třetího Kapitána nebylo co dát?). Nutno ale přiznat, že hlavně díky práci Trenta Opalocha (který si odskočil od svého souputníka Blomkampa na kariérně velmi promyšlený melouch) jsou hlavně superhrdinské soubojové scény opravdu výživné, a vůbec celkově je vidět, že se z Marveláckého filmového univerza už stihl stát neotřesitelný moloch, který si může dovolit hodně investovat, protože ještě víc vydělá. Otázka je, kam až si tvůrci myslí, že můžou v měřítku hmoty a její destrukce zajít, a jestli se dokáží zastavit včas, než se to stane trapným jako třeba v Sins Of A Solar Empire, které rozšířením Resistance přepadly přes hranu akceptovatelnosti (a to je řeč o vesmírné budovatelsko-dobyvačné space-porn strategii s tisícovkami křižníků, orbitálními megakanóny a superstanicemi;)). A pokud jde o nedostatek informací, kterým hlavní hrdina trpí nejméně do poloviny filmu... je to dobrý pokus, ale to by nesměl být Kapitán Amerika 2 už devadesátýosmý kus miliardové skládačky comicsových adaptací jistého velmi vychytralého vydavatelství (prostě odhadnete jak se asi věci mají). V konečném účtování asi takhle... řekl bych, že si tentokrát tvůrci na jedné straně ukousli trochu moc velký krajíc a na druhé straně se všechno čím dál víc podřizuje rozvíjení kšeftu jménem Marvel Comics Film Universe. Faktem je, že je to rozhodně komplexnější a zajímavější než první díl, ale tou osmdesátkou, kterou dám, si jistý nejsem. (Gemini) 4*

Marvel je sekta, navenek přístupná všem a otevřená nekonvenčním duším, pro které se budování jejich vesmíru může stát vrcholnou štací, ale vevnitř je svázána tvrdou doktrínou o neomylnosti Kevina Feigeho a neochotě popustit uzdu alespoň u jediné značky. Cap do toho našlápne docela nekompromisně a dlouho se drží, kontaktní souboje jsou po dlouhé době zase cool, děj není pitomou omalovánkou tradičních klišé a hlavní záporák nastoupí s opravdu nevídanou razancí (skvěle podpořenou Jackmanovým hudebním motivem). Blbý je, že se musí ctít velkolepá destrukční pravidla a v závěru se tak vše sesype do tradičního bordelu 0 1 a thrillerová hra na starosvětskou notu zhořkne během pár okamžiků (navíc přestane být přehledná). Věřím, že Russovci měli hodně volnou tvůrčí ruku na place, ale tahle betonová dramaturgie na léta dopředu musí vést zákonitě do pekel. [Docela by mě zajímalo, jak Shane Black v IM3 prokličkoval, tady se to skoro 100 minut daří víceméně taky.] (Isherwood) 3*

Předně, interpretovat první polovinu Kapitána Ameriky prizmatem klasik špionážního žánru vyžaduje poměrně vysokou míru tolerance k nedomyšlenostem a jednoduše průhledným zvratům, zároveň to, obávám se, vede zhruba v polovině ke zklamání, když se neodvratnost přihlásí o slovo a Kapitán připomene, že zrovna on může těžko avengerovská pravidla porušit (svým způsobem je mnohem podvratnější twist IM3, ale tam to jaksi zapadne v humorné stylizaci). Jinými slovy, pro mě tenhle film udržuje stabilní level prostoty. Ono vnímat jako podvratný a přesahový moment, kdy symbol americké válečné propagandy žehrá na agresivitu a bezskrupolóznost zahraniční politiky USA, vyžaduje jistou míru shovívavosti. Ty pravé a autentické hodnoty totiž nejsou nijak zvlášť ohroženy, protože je v sobě nese od začátku do konce hlavní postava. Marvelovky v tomto ohledu integritu svých hrdinů příliš netestují a svět ohýbají k jejich obrazu (skutečně mi asi nikdo nebude tvrdit, že současnou Ameriku trápí vedle špízlování občanů a "leaků" i problém vnitřních nepřátel a denacifikace). Tady bych ale kritické úšklebky zaparkoval. Tohle je skutečně nástavba, kterou si člověk může / nemusí rozehrávat. Jinak je Kapitán naplněním škatulky marvelovského blockbusteru par excellence. Má vůbec nejlépe zrežírovanou akci z celé avengerovské linii (parádní kinetika i fyzická kontaktnost kupodivu přežijí bez nepřehlednosti i 3D brýle), Chris Evans ve své svalnaté verzi dědy Simpsona stále nachází dost křehkosti a správňáctví, vedlejší postavy mají svůj "opatrný magnetismus" a vyprávění tentokrát netrpí příliš dlouhým exponováním. I když mi dělá problém nechat se do toho emocionálně zaháčkovat, nedělá mi jediný problém se tím dobře bavit. Určitě jedna ze tří nejlepších avengerovek. [75%] P.S. Mimo soutěž: není marvelovské univerzum už trochu moc rozbíhavé a nezvládnutelné? Ve vzduchu levitují hrůzyplné ničivé objekty a člověk si říká... kde je sakra Tony Stark? (Marigold) 4*

VELKÁ RECENZE
Podobně jako byli Všichni prezidentovi muži, Rozhovor, Tři dny Kondora nebo Pohled společnosti Parallax reakcí Hollywoodu na Watergate, potažmo nekalé praktiky CIA, můžeme druhého Kapitána Ameriku vnímat jako hyperbolizovanou filmovou interpretaci dění spjatého s WikiLeaks a NSA. Steve Rogers nemá s hrdiny filmů od Pollacka a Pakuly společnou profesi, informace vzhledem ke své neznalosti moderních technologií neanalyzuje (to zůstává na Černé vdově), nýbrž to, že neví, co se kolem něj děje a komu může věřit. Tvůrci tak mohou dále rozvíjet „a fish out of water“ motiv, aniž by příliš kopírovali Avengers, kde byly zdroje této zmatenosti povrchnější. V Návratu prvního Avengera je střet pevné morálky s bezzásadovosti dneška rozvíjen důsledněji a na více rovinách.
Přestože Rogers zůstává pro svou tvrdohlavou zásadovost nejčitelnější postavou (zdrojem překážek ve vyprávění se nikdy nestává on sám, protože nemá žádné nedostatky), jeho stesk za minulostí, za tím, co pro něj reprezentuje i za lidmi, které dříve znal, z něj dělají psychologicky věrohodného hrdinu. Prohlubování charakteristiky protagonisty pomocí návratů do minulosti (namísto vývoje směrem vpřed) současně dává význam zdánlivě nadbytečné dějové linii se Zimním vojákem. Jednou z motivací Rogersova jednání může být hledání náhrady za umírající Peggy. Sám zmiňuje, že mu chybí osoba, která by si prošla tímtéž, co on – Bucky je právě takovou postavou, připomínkou období nevinnosti. Nestrávená traumata minulosti si v sobě navíc nesou také navrátilci z války, díky čemu může být do vyprávění vcelku nenásilně uvedena nová postava Sama Wilsona/Falcona.
Rogersovy vzorové oddanosti tomu, co vnitřně vnímá jako správné, scenáristé opakovaně využívají jako podkladu pro názorovou konfrontaci s morálně ohebnějšími postavami, které mezi pravdou a lží tak zřetelnou dělící linii nevedou a vymlouvají se při tom na dobu (Fury, Pierce, Černá vdova). Skutečnost, že cyničtější přístup k pravdě a dalším hodnotám není odsouzen (Furyho velká lež splní svůj účel, věčné měnění identit je stvrzeno jako Vdovin modus vivendi), činí ideové podloží filmu vrstevnatějším a snáze akceptovatelným také pro diváky, kterým Rogersová slušnost připadá úsměvná a kteří budou jistě kvitovat – stejně jako v Prvním Avengerovi a v Avengers – ironické poznámky vedlejších postav (narážky na Kapitánovu fyzickou dokonalost, pošťuchování Černé vdovy, Samův dotaz, zda měl Steve svůj velký proslov předem připravený).
Kromě paranoie ze spiknutí na vyšších místech zavedených organizací a výchozí situace typu „Nikomu nevěř“ film k sedmdesátkovým thrillerům upomíná také ikonografií Washingtonu, starými počítači, využitím odposlouchávacích zařízení, obsazením Redforda nebo hudbou (soundtrack k Trouble Manovi lze společně se závěrečnou stylizací Nicka Furyho chápat také jako odkaz k sedmdesátkovým blaxploitation).
Nechť již každý sám posoudí, nakolik účinným lékem na systémovou deziluzi může být návrat k jasně čitelnému (alespoň perspektivou filmu) hodnotovému nastavení druhé světové války, které Kapitán zosobňuje (a k němuž se ve finále velmi názorně přihlásí oblečením kostýmu z muzea). Tento konzervatismus se američtí filmaři pokusili oživit mj. během pozdní fáze studené války. Z jistého hlediska tak v sobě nová marvelovka v postavě Stevea Rogerse zpřítomňuje zároveň kus reaganovského konzervatismu maskulinních akcí, nabízejících namísto pochybností z přemíry odporujících si dat řešení v podobě přímé fyzické eliminace dle logiky „zlí jsou ti, kteří na nás budou střílet“ (filmy s Chuckem Norrisem, Rambo, z dřívější doby částečně i Rocky, kterého připomíná frontální nasnímání úvodního běhu).
Rogers ani mimo svou mateřskou organizaci nepřestává přemýšlet a jednat jako voják. Naplnění thrillerového schématu (rozpletení konspirační sítě) je tak neustále oddalováno dlouhými akčními scénami, které ve zmiňovaných thrillerech nejsou buď vůbec, nebo trvají mnohem kratší dobu. Pěknou ukázkou přechodu od paranoidního thrilleru k nekompromisní akci je scéna ve výtahu, začínající sice jako podobný moment ve Třech dnech Kondora (režisér ví, že tušíme něco zlého, pročež moment započetí akce oddaluje), ale končící mnohem spektakulárnějším způsobem.
Znovunastolení určité harmonie v posledním aktu nemá s ohledem na hrdinovo uplatňování přímočaré vojenské logiky charakter diplomatického vyjednávání, ale masivní akce (na kterou jsme připravováni jako na velkou bitvu dvou armád), vracející se k Furyho vzpomínce na dědu s papírovým sáčkem, bankovkami a dvaadvacítkou, a naplňující tak princip Čechovovy pušky (která zde má podobu tří obřích létajících pevností). Špionážní hrátky s paranoidním nádechem se zpětně, po odhalení původce „nákazy“ – a za uplatnění obdobně černobílého rámování, jaké dnes ruská média využívají k obhájení vpádu na Krym – mohou jevit jako přetvářka filmu, který navenek vyjadřuje znepokojení zkorumpovaným systém, ale ve skutečnosti jeho ideologii obhajuje. Mohli bychom však namítat, že film vyzývá k návratu k původní, nezkažené verzi daného systému. Toto čtení je podpořeno závěrečným zavrhnutím některých starých struktur (jiné, paradoxně také CIA, zůstávají), pomyslným návratem do bodu nula.
Tradicionalistický protagonista na sebe opět, stejně jako v záměrně staromódní jedničce, váže odkazy k filmům s odlišným hodnotovým podložím, než na jakém stojí dnešní společnost. Jen už ty hodnoty nejsou tak jednoznačné a jejich míšení myslím dobře vyjadřuje stávající snahu najít nový systémový model a přitom se zcela nezpronevěřit modelům starším.
Jak se mi akční scény poprvé (ve 3D) zdály nepřehledné, během druhé projekce jsem naopak oceňoval jejich variabilitu (osvobození rukojmí, automobilová honička, boj v uzavřeném prostoru…), linearitu (vyjma té poslední, která již s více paralelními konfrontacemi pracuje) a funkční využití ručního snímání, kterému celému filmu společně s živě působícími městskými ulicemi dodává na autentičnosti. Na stylistické rovině mne hladké přechody od kinetického politického thrilleru ke konzervativnímu superhrdinskému dobrodružství bavily a beru je jako důkaz snahy nespoléhat jen na zaručenou teenagerskou cílovku a oslovovat také diváky, kteří od filmu očekávají větší serióznost, než k jaké byl ochoten třetí Iron Man.
Last but not least – nápaditěji než jiné komiksové adaptace Návrat prvního Avengera oslovuje také divačky. Identita ani jedné ze tří ženských postav není odvozená od postavy mužské. Třebaže se k jedné romantické podzápletce schyluje, na její rozvíjení nezbývá čas. Nedochází k sexualizaci ženského těla (nanejvýš k dvojmyslným narážkám) a všechny hrdinky jsou srovnatelně samostatné a odvážné jako Rogers, stále věrný první a jediné ženě svého života.

PODROBNÝ POPIS FILMU
Dva roky po bitvě o New York žije Steve Rogers ve Washingtonu, kde pracuje pro špionážní agenturu S.H.I.E.L.D. vedenou ředitelem Nickem Furym a kde se snaží začlenit do života v současnosti. Společně s agentkou Natašou Romanovovou a protiteroristickým týmem S.T.R.I.K.E., jehož velitelem je agent Rumlow, je poslán na tajnou akci, jejímž cílem je osvobodit rukojmí zadržovaná Georgesem Batrocem a jeho žoldáky na lodi S.H.I.E.L.D.u. Během mise Kapitán Amerika zjistí, že Romanovová má jiný úkol: získat z lodních počítačů data pro Furyho. Po skončení akce se Rogers vrátí do Triskelionu, ústředí agentury, kde se setká s Furym, jenž ho informuje o projektu Insight – třech nových helicarrierech, propojených se špionážními satelity tak, aby mohly preventivně eliminovat hrozby. Ředitel ale nedokáže dešifrovat data od Romanovové, což v něm vzbudí podezření a požádá tajemníka S.H.I.E.L.D.u Alexandera Pierce o pozdržení projektu.
Během cesty na setkání s agentkou Marií Hillovou je Fury přepaden útočníky, které vede záhadný atentátník Winter Soldier. Ředitel dokáže uniknout a dostane se do Rogersova bytu, kde kapitána varuje, že S.H.I.E.L.D. není bezpečný. Poté, co mu předá flash disk s daty z lodi, je střelen Winter Soldierem a během operace zemře. Další den Pierce předvolá do Triskelionu Rogerse, avšak tajemník z něj žádné Furyho informace nedostane a proto jej označí za zběha. Rogers, s týmem S.T.R.I.K.E. v patách, se setká s Romanovovou a s pomocí dat na flash disku objeví tajný bunkr S.H.I.E.L.D.u v New Jersey, kde aktivují superpočítač obsahující zachované vědomí nacistického vědce Arnima Zoly. Zola jim odhalí, že již od té doby, co byl S.H.I.E.L.D. po druhé světové válce založen, operuje v jeho řadách tajná nacistická organizace Hydra, jejímž cílem je vyvolat globální chaos a přimět tak lidstvo, aby se dobrovolně vzdalo svobody výměnou za bezpečí. Oba agenti jen těsně uniknou smrti, neboť S.H.I.E.L.D. na bunkr vypustil raketu, která jej zničí. Dvojice si uvědomí, že právě Pierce je vůdcem Hydry uvnitř agentury.
Rogers a Romanovová přijmou pomoc od bývalého parazáchranáře amerického letectva Sama Wilsona, který se s Rogersem spřátelil a a který disponuje batohem se skládacími křídly. Vyvodí si, že jedním z členů Hydry je i agent Jasper Sitwell. Donutí ho prozradit, že Zola vyvinul algoritmus, pomocí kterého může identifikovat člověka, jenž by mohl být v budoucnu hrozbou pro plány Hydry. Helicarriery projektu Insight by pak mohly po celé Zemi svými zbraněmi, které jsou satelitně naváděny, miliony takových jedinců jednoduše odstranit. Sitwella poté zabije Winter Soldier, který zaútočí i na Rogerse, Romanovovou a Wilsona. Během souboje pozná Rogers v útočníkovi Buckyho Barnese, svého kamaráda, který byl za druhé světové války zajat a podroben experimentům a který měl později zahynout v akci. Hillová pomůže trojici uniknout a zavede je do tajného útočiště, kde naleznou Furyho, jenž svoji smrt pouze fingoval. Ředitel zde na ně čeká s plánem na sabotáž helicarrierů, které mají být zanedlouho vypuštěny ze svých doků.
Po příjezdu členů Světové bezpečnostní rady při příležitosti vypuštění helicarrierů začne Rogers dálkově vysílat každému v Triskelionu informace o plánu Hydry. Romanovová, přestrojená za členku Rady, odzbrojí Pierce. Dorazí také Fury a donutí tajemníka odemknout agenturní databázi, takže Romanovová může proniknout k utajovaným informacím, aby veřejnosti odhalila Hydru. V souboji zabije Fury Pierce, zatímco Rogers a Wilson vtrhnou na dva helicarriery, kterým vymění ovládací čipy. Objeví se Winter Soldier, který zničí Wilsonův oblek a na třetí lodi se utká s Rogersem. Ten se mu ubrání a nahradí i poslední čip, což umožní Hillové převzít řízení nad všemi třemi helicarriery a navzájem je zničit. Kapitán se pokusí znovu navázat přátelství s Barnesem a odmítne s ním dále bojovat, nicméně poničená a padající loď vrazí do Triskelionu, při čemž je Rogers odhozen do řeky Potomac. Winter Soldier jej zachrání vytažením na břeh a ještě než se kapitán probere z bezvědomí, zmizí pryč. Agentura S.H.I.E.L.D. se téměř rozložena, Romanovová vypovídá před senátním podvýborem, Hillová se nechá zaměstnat ve firmě Tonyho Starka a Fury, o kterém si skoro všichni myslí, že zemřel, zamíří do východní Evropy, aby zlikvidoval zbývající buňky Hydry. Rogers a Wilson se rozhodnou hledat Winter Soldiera a Rumlowa, ve skutečnosti dvojitý agent Hydry, je po zničení Triskelionu hospitalizován.
Baron Wolfgang von Strucker v jedné z laboratoří Hydry prohlásí, že nastal „věk zázraků“. Jeho vědci totiž zkoumají Lokiho energetické žezlo a dva vězně – dvojčata: muže s nadlidskou rychlostí a ženu s telekinetickými schopnostmi. Ve Washingtonu mezitím navštíví Winter Soldier v civilním oděvu Buckyho památník ve Smithonově institutu.

O FILMU
Prezident společnosti Marvel Entertainment a producent snímku Captain America: Návrat prvního Avengera Kevin Feige vysvětluje, proč se Marvelu daří pokračovat v nastolených trendech a udržovat vysokou výdělečnost uváděných filmů. „Jedním z hlavních důvodů, proč jsou naše filmy stále úspěšné, je to, že nikdy nepodceňujeme touhu diváků vidět, jak je spravedlnosti učiněno zadost, nebo touhu sledovat postavy, které mají své chyby, ale podaří se jim je překonat,“ míní Feige. „Jednou z mých nejoblíbenějších věcí na postavách světa Marvelu je to, že nic nemají zadarmo. I když mají superschopnosti nebo zvláštní dovednosti, jsou nuceny řešit i zásadní problémy a musejí si vítězství skutečně zasloužit. Naštěstí jsme schopni tyto věci přeměnit do podoby vizuálně přitažlivého filmu, který je zábavné sledovat. Máme také to štěstí, že můžeme čerpat z bohatého světa plného komplexních, ale zábavných postav, které diváky stále oslovují.“
Produkční viceprezident Louis D'Esposito k tomu dodává, že je také důležité uvědomit si, že jsou dějové linie filmů vzájemně nějakým způsobem provázané a každý z jednotlivých filmů ovlivňuje celkovou situaci ve filmovém světě Marvelu. „Pro diváky je mnohem zajímavější, když vědí, že děj Iron Mana 3 bude mít nějakým způsobem vliv na to, co se odehrává ve filmech Captain America: Návrat prvního Avengera či Thor: Temný svět,“ vysvětluje D'Esposito. „A to, co se odehraje v těchto filmech, bude mít zase vliv na děj snímku Avengers: Age of Ultron. Ne vždycky je to snadné a někdy nějakou dobu trvá, než se diváci dočkají vytoužených následků, ale myslím, že když k tomu dojde, skutečně to oceňují.“
Od svého debutu v roce 1941, kdy ho na stránky comicsu přivedli Joe Simon a Jack Kirby, prošla postava Captaina America významným vývojem, v rámci kterého se jí podařilo prodat více než 210 milionů výtisků ve více než 70 zemích. Přesto se ale v mnoha ohledech příliš nezměnila.
„Od dob, kdy jsme na téhle postavě s Jackem pracovali, se v mnohém změnila, nicméně stále bereme v patrnost, kým Captain America je a co představuje. Je to symbol,“ říká jeho spolutvůrce Joe Simon.
Pro Stana Lee, který tuto postavu znovu přivedl k životu, je Captain America nestárnoucím hrdinou, který je i v dnešní době velice relevantní. „Když jsem se stal v Marvelu editorem, zrovna přestali Captaina Americu vydávat, a já jim řekl, že bych ho chtěl na stránky comicsu znovu přivést, ale nechtěl jsem, aby šlo o prostého vojáka, který bojuje s padouchy, chtěl jsem, aby byl něčím trochu více,“ říká vedoucí výroby Stan Lee.
„První film této série byl v podstatě kompletně historický, kromě drobného zvratu na konci, díky kterému se Captain America ocitl v současnosti,“ říká producent Kevin Feige. „Pak se samozřejmě vydal na svá dobrodružství v rámci snímku Avengers, který se odehrával v současnosti. Ale Captain America se na rozdíl například od Iron Mana, jenž se vrací zpátky do Malibu k Pepper Pottsové, nebo Thora, který se má možnost vrátit do Asgardu a za Jane Fosterovou, nemůže vrátit k Peggy Carterové, protože je uvězněn v současnosti. Takže jsme měli jasnou představu toho, že právě pokračování jeho příhod bude zdaleka nejvíce navazovat na události z filmu Avengers, protože Steve Rogers se stále snaží přizpůsobit životu v současném světě. Stále spolupracuje s Nickem Furym a S.H.I.E.L.D.em a zvládá to celkem uspokojivě, ale přesto se cítí do jisté míry osaměle a my jsme chtěli, aby se významná část příběhu druhého filmu série zabývala tím, jak se Steve Rogers pokouší zařadit do současné společnosti.“
„Jednou z nejlepších věcí pro nás coby filmaře je skutečnost, že máme opravdu skvělý výběr mnoha úžasných příběhů a památných postav, kterými se můžeme inspirovat při práci na námětech a scénářích našich filmů,“ míní producent D'Esposito. „Nevyprávíme stejné příběhy, jaké se objevily v comicsu, ale používáme je jako odrazové můstky pro tvorbu zajímavých příběhů, které si podle nás budou diváci užívat a které chtějí vidět.“
Jedním z klíčů k úspěchu filmů společnosti Marvel byla jejich schopnost najít talentované režiséry, schopné filmu vdechnout vlastní specifický styl. V případě snímku Captain America: Návrat prvního Avengera Marvel oslovil dvojici režisérů, bratry Anthonyho a Joea Russoovy.
„Při našich setkáních s bratry Russoovými jsem tušil, že mají veškeré předpoklady náš film posunout skutečně někam dál,“ říká producent Kevin Feige. „Byli nadšeni z představy, kterou jsme jim předložili - představy filmu ve stylu politických thrillerů sedmdesátých let a současně mnohem současnějšího pohledu na superhrdiny, takže se jí chopili, vylepšili a natočili film, který je dost možná našim doposud vůbec nejlepším akčním filmem.“
Vedoucí výroby a režiséři kritikou velice ceněných seriálů Arrested Development a Zpátky do školy, bratři Russoovi, byli nadšeni z možnosti ponořit se do hlubin světa společnosti Marvel a udělalo na ně dojem, jakým způsobem je producent Kevin Feige schopen vyhledávat talentované režiséry mimo hranice akčního žánru. „Kevinovi se něco takového daří opakovaně a způsobem, jaký nemá obdoby a je velice pozoruhodný,“ komentuje vše Anthony. „Rád uplatňuje svěží a nový přístup a pobízí své režiséry k tomu, aby se na vše podívali vlastním pohledem.“
Bratři Russoovi se také rozhodli natáčet převážně ručně drženými kamerami, což je technika, která filmu dodává část jeho realističnosti. „Volba točit z ruky pro nás byla filozofická,“ vysvětluje Joe. „Vyplývalo to z děje. Chtěli jsme, aby náš film působil dojmem, jako byste byli přímo u toho, díky němuž vše působí intenzivněji. Další výhodou natáčení z ruky je to, že můžete kamerou plynule následovat akci. Můžete zabírat úder do obličeje a poté přejet záběrem na postavu, která ho uštědřila. Chtěli jsme, aby akce byla čistá a přehledná a domnívali jsme se, že ruční kamera nám dává větší možnosti, jak akci následovat, než by poskytl pevný záběr.“
„Captain America: Návrat prvního Avengera jsou v podstatě dva filmy v jednom,“ vysvětluje Joe Russo. „Až do konce druhého jednání se jedná o thriller. Jakmile je odhalena zápletka a hlavní hrdina ví, co musí udělat, stává se z něj dobrodružný film. Velice pečlivě jsme si tento přerod uvědomovali. Věděli jsme, že složka thrilleru nám umožní využívat realismu, stojícího především na zúčastněných postavách. Ale současně jsme po filmové stránce věděli, že jakmile dospějeme ke třetímu dějství, stane se z našeho filmu klasický film od Marvelu. Objeví se v něm výpravnost, kterou jsou filmy společnosti Marvel proslavené.“
„Je zábavné kombinovat dohromady dva prvky, které nejsou tak úplně slučitelné,“ poznamenává Anthony. „Připadáte si jako chemik, který se snaží smísit dva prvky a není si tak docela jistý, jaká bude jejich vzájemná reakce. Thriller a dobrodružný film. Ručně točený realistický film a méně improvizované záběry z třetího dějství. Touha po experimentování je dlouhodobě charakteristickým znakem naší kariéry.“
„Předchozí film této série nám představoval hlavní hrdiny, zatímco ve druhém sledujeme, jak jsou zahnáni do kouta,“ říká dále Joe Russo. „Tento film je mnohem syrovějším příběhem, než jaké jsme zatím mohli ve filmech společnosti Marvel vidět, a opravdu jsme chtěli zkusit něco odlišného. Měli jsme pocit, že je naší povinností obohatit svět společnosti Marvel o něco, co by mohla využít v dalším postupu v rámci druhé fáze svého filmového světa.“
„Odvedli skutečně skvělou práci,“ prohlašuje o režisérech Chris Evans. „Žádný z předchozích filmů Marvelu se nenatáčel tak, jako tenhle. Většina filmu je natáčena ručně drženou kamerou a to je v případě superhrdinského filmu opravdu zajímavý přístup. Zápletka se blíží spíše politickému thrilleru, ale způsob, jakým ho natočili, je opravdu odlišný a ojedinělý.“
Roberta Redforda přístup režisérů Anthonyho a Joea Russoových zaujal. „Chovají se velice ohleduplně, ale přesto jsou schopni jít přes mrtvoly,“ říká o nich. „Mají velice jasnou představu o tom, co chtějí dělat, a činí vše pro to, aby ji naplnili. To se mi líbí. Jejich vize toho, jak má tenhle film vypadat, byla velice specifická. Je mi sympatické, když má režisér vizi, které se drží a snaží se ji naplnit do té míry, jak je toho jen schopen.“
Producent Kevin Feige vysvětluje, proč mu příběh snímku Captain America: Návrat prvního Avengera připadal ve spolupráci s režiséry Anthonym a Joem Russoovými velice zajímavý: „Jednou z nejlepších příběhových linií comicsu Captain America byla linie s Winter Soldierem od Eda Brubakera,“ prohlašuje Feige. „Ovlivnila atmosféru a podobu prvního filmu a všichni jsme cítili, že je na čase, aby se Winter Soldier stal jednou z hlavních postav celé filmové série.“
Jakmile se tvůrci filmu shodli na tom, o čem bude jeho příběh, byla řada na scenáristech Christopherovi Markusovi a Stephenovi McFeelym, kteří napsali scénář i pro první díl. „Jsou skvělí, protože se v comicsech skvěle vyznají,“ chválí je Feige. „Jsou to také skvělí a tvůrčí scenáristé. Jednou nohou stojí mimo comicsový svět, druhou pevně v něm, a zejména v případě tohoto filmu jsme přesně něco takového potřebovali. Toužili jsme po filmu, který by oslovil obě skupiny diváků - jak skalní fanoušky, tak i ty, kteří o předloze vůbec nic nevědí.“
Pro zkušené scenáristy byl návrat do světa Stevea Rogerse vítanou výzvou. „Vždycky se nám zamlouval Winter Soldier, protože je to skvělá postava a velice důležitá pro spojení minulosti a budoucnosti,“ říká scenárista Christopher Markus. „Lidé z Marvelu v počátečních fázích příprav natáčení poněkud váhali, protože si chtěli Winter Soldiera nechat až na třetí film nebo možná dokonce na později. Takže jsme nachystali základní osnovu zcela jiného filmu, ve které nijak nefiguroval, což bylo uspokojivé, ale chyběla tu emocionální náplň, kterou filmu tahle postava dodává. Věděli jsme, že bychom mohli vyprávět úžasný příběh, ale nemůžeme, a pak se do věci konečně vložil Kevin Feige a prohlásil, že se přece jen máme pustit do psaní příběhu o Winter Soldierovi.“
„Winter Soldier je v podstatě inverzním zobrazením Captaina America,“ míní scenárista Stephen McFeely. „Steve Rogers 70 let spal, zatímco Winter Soldier po těch 70 let zabíjel. Jeden je zástupcem vlády, ten druhý po 70 let vlády ohrožoval, zabíjel prezidenty a důležité politiky.“
Stejně jako v případě prvního filmu najdeme i v pokračování velice výrazný vývoj jeho hrdinů, založený na emocích a citu. „Měli jsme to štěstí, že v obou scénářích filmů ze série Captain America bylo třetí dějství zcela přirozeně velice emotivní,“ dodává scenárista Stephen McFeely. „V prvním filmu se Steve Rogers obětuje v zájmu ostatních a tím se připraví o možnost velice emocionálního vztahu s Peggy Carterovou. Myslím, že to na diváky zapůsobilo tak, jako se to povedlo jen málokterému superhrdinskému filmu. A tentokrát je postaven před dilema záchrany blízkého přítele, takže z jeho pohledu jde opravdu o hodně.“
Protože od událostí z filmu Avengers uběhly už dva roky, Steve Rogers se poměrně dost přizpůsobil fyzickým změnám, kterými jeho život prošel, ale po citové stránce je stále velice zranitelný. „Na stavu, ve kterém se s ním v tomto filmu setkáváme, se nám líbilo, že nejde ani tak o snahu vypořádat se s moderními technologiemi - toho jsme se dotkli jen velice letmo, protože se domníváme, že se nejedná o tu zajímavější část pocitů našeho hrdiny,“ říká Joe Russo. „Mnohem zajímavější pro nás bylo zamyslet se nad tím, jaké jsou psychologické důsledky toho, když se někdo z období druhé světové války ocitne v současném světě, v čem to pro něj bude konfliktní, a zda dokáže pochopit kulturní pesimismus, který prostupuje vším, co v současné době známe. Markus a McFeely napsali skvělý scénář a jedny z nejlepších dialogů v něm se týkají právě Captainových názorů na tyto věci.“
Zatímco Christopher Markus a Stephen McFeely dokončovali poslední práce na scénáři, bratři Russoovi se zaměřili na herecký tým, který pochopitelně zahrnuje Chrise Evanse v roli Stevea Rogerse neboli Captaina Americu. „V tomto snímku od příhod s Avengers uběhlo docela dost času, takže měl Steve Rogers čas se vzpamatovat z toho, co se mu přihodilo,“ říká Anthony Russo. „Jakožto nejlepší voják na světě už nepracuje pro americkou armádu, ale místo toho se věnuje spolupráci s organizací S.H.I.E.L.D., což pro něj není tak docela jednoduché, neboť S.H.I.E.L.D. je komplikovaná špionážní organizace, jejíž motivace bývá často nejednoznačná, a to Captainovi příliš nevyhovuje.“
„Co se postavy samotné týče, Steve Rogers je nyní plnohodnotným obyvatelem moderního světa,“ říká Chris Evans. „Všichni, které znal, jsou dávno mrtví, a stále má problémy pochopit celou řadu věcí. Vždycky jsem se domníval, že v sobě tato postava nosí jistou dávku osamělosti, protože všichni vědí, kým je, ale on nikoho nezná. Právě z toho důvodu je myslím poněkud podezřívavější, pokud ho někdo osloví.“
„Chrisův návrat je pro nás skvělý, protože Chris Evans je skvělý herec a je v této roli stále lepší a lepší a dává nám možnost nahlédnout Steveovi takříkajíc pod kůži,“ pochvaluje si Evanse producent Kevin Feige. „Snaží se vyznat ve světě plném odstínů šedi a má s tím problémy, protože pochází ze světa, kde bylo naprosto jasné, kdo to myslí dobře a kdo je padouch.“
Jednou z postav, na které se Steve Rogers často obrací, je Nick Fury, kterého si znovu zahrál Samuel L. Jackson. Jakožto ředitel S.H.I.E.L.D.u, v podstatě jakési světové policie, je Fury po událostech z filmu Avengers nucen čelit mnoha výzvám. „Nick Fury se vrací na domovskou půdu a stará se o nápravy škod,“ říká Samuel L. Jackson. „Takže se snaží, aby svět byl o něco bezpečnějším místem, a musí zajistit i to, aby Steve Rogers začal v 21. století fungovat naplno. Nick má poměrně dobrý pocit z toho, co dokázal, protože přesvědčil světovou radu o tom, že superhrdinové mohou být pro bezpečnější svět přínosem.“
„Nick Fury se ocitá v situaci, v níž by se ocitl vedoucí každé podobné organizace - musí řešit světovou bezpečnost tím, že druhým lže a jedná za jejich zády, aby je dokázal ochránit,“ vysvětluje Joe Russo. „Hned zpočátku ve filmu říká, že motivací k jeho činům jsou události z New Yorku a on chce svět chránit proaktivně - objevují se nové hrozby a on má pocit, že potřebuje nové zbraně, které by se s nimi dokázaly vypořádat.“
Podle Feigeho je tento snímek pro Sama Jacksona jakýmsi vyvrcholením. „Už se v našich filmech coby Nick Fury objevil mnohokrát a v tomto snímku se s ním seznámíme lépe než kdykoliv předtím,“ tvrdí producent. „Uvidíme ho, jak se musí vypořádat se situací, v níž se coby ředitel S.H.I.E.L.D.u ocitl. Je skvělé mít k dispozici herce, který svou postavu hraje tak dlouhou dobu, že ji je schopen pojmout odlišným způsobem, a v tomto filmu s ní strávíme více času, než kolik jsme s ní strávili ve filmech předchozích.“
Další známou tváří je pro Stevea Rogerse Nataša Romanoffová neboli Black Widow. Z Nataši se současně v rámci S.H.I.E.L.D.u stala jeho nejbližší spolupracovnice, která mu pomáhá vypořádat se s nástrahami jeho nové role. „Když se s Natašou a Stevem setkáváme ve filmu poprvé, uběhlo už několik let a oni mají na svém společném kontě řadu různých misí,“ prohlašuje Scarlett Johansson. „Lépe se poznali, takže spolu hovoří uvolněněji a přátelštěji. Moc se mi jejich vztah líbí, protože jejich přátelství je pro mě mnohem zajímavější, než kdyby navázali nějaký intimnější vztah.“
„Nataša je velice svéhlavá, inteligentní a přemýšlivá žena, ale v podstatě nevíme, zda je schopna intimnějšího partnerského vztahu, protože má celou řadu problémů s důvěrou a to poslední, na co myslí, je s někým chodit,“ pokračuje herečka. „Steve Rogers je samozřejmě atraktivní muž, ale myslím, že ona se stále ještě učí, jak být sama sebou - ať už to znamená cokoliv - a začíná si uvědomovat, že její přátelství se Stevem Rogersem jí tento proces usnadňuje a umožňuje jí dívat se sama na sebe s větší dávkou sebereflexe a pochopení.“
Ve filmovém světě společnosti Marvel se objevila celá řada velice úspěšných a slavných herců, a snímek Captain America: Návrat prvního Avengera v této tradici pokračuje obsazením oscarového Roberta Redforda do role Alexandra Pierce, vysokého vládního činitele.
Pro Roberta Redforda je role ve filmovém světě Marvelu něčím, co se váže k jeho dětství. „Když jsem byl malý, četl jsem comicsy a představoval jsem si, jak soupeřím s Captainem Marvelem,“ říká Redford. „Moc mě bavily, ale moji rodiče to neschvalovali, protože chtěli, abych četl něco 'smysluplnějšího'. Takže jsem si je chodil číst s baterkou do skříně. Byly důležitou součástí mého dětství a naprosto chápu, proč jsou pro děti tak přitažlivé. Myslím, že právě moje láska ke comicsu mi umožnila skutečně ocenit literaturu v její vážnější podobě.“
„Ta postava byla původně velice vedlejší, ale postupem času se rozvinula,“ objasňuje Joe Russo. „Jak se vyvíjela v něco mnohem zásadnějšího, věděli jsme, že budeme potřebovat velice schopného herce, který by se jí dokázal ujmout. Vzhledem k tomu, že jsme velkými filmovými nadšenci, kteří vyrostli na thrillerech ze 70. let, je velice příznačné, že jsme s touto rolí oslovili Roberta Redforda. Captain America: Návrat prvního Avengera vděčí za mnohé Třem dnům Kondora. Captain v tomto filmu prochází podobnou cestou a z kulturního hlediska jsme byli přesvědčeni, že by bylo ohromné, kdybychom mohli Roberta Redforda vidět ve filmu podle comicsu. Nemluvě o tom, že je to jeden z nejúžasnějších lidí, jaké kdy poznáte.“
„Moje postava, Alexander Pierce, je z celkového pohledu poměrně nedůležitá, ale v rámci zápletky tohoto snímku je významná celkem dost,“ říká o své postavě Redford. „Myslím, že má jistá tajemství, která nejsou tak úplně patrná, když se s ním poprvé setkáváme. To se mi líbí. Líbí se mi, že ne všechno je odhaleno na začátku filmu, a když k tomu odhalení dojde, je poměrně zásadní a významným způsobem ovlivňuje celou zápletku a také Nicka Furyho. Líbí se mi nápad, že moje postava a Nick Fury k sobě mají opravdu blízko, a je potřeba divákům sdělit, že je tato skutečnost důležitá. Taková výzva se mi líbí.“
Zatímco Alexander Pierce a Nick Fury usilují o světový mír, objevuje se nová hrozba, která se zdá být nezastavitelná - Winter Soldier, supervoják a nejlepší nájemný zabiják na světě. „Winter Soldier je ve filmu vnímán jako člen těch nejtajnějších zásahových jednotek,“ říká Joe Russo. „Je to slavný zabiják, kterého špionážní agentury po celém světě nedokázaly nikdy stoprocentně identifikovat. Stejně jako v případě Bigfoota jsou k dispozici pouze rozmazané a nejednoznačné snímky, dokládající jeho existenci, které z nepochopitelných důvodů pokrývají rozmezí 60 let. Velkým odhalením filmu je skutečnost, že tento tajemný voják je podle všeho Captainův nejlepší přítel z druhé světové války.“
Pro Sebastiana Stana byl přerod do role Winter Soldiera šancí, o které doufal, že pomůže zvýšit úspěch a popularitu této série. „Buckyho Barnese nalezli Rusové a viděli v jeho osobě šanci využít ho jako zbraně proti Steveovi Rogersovi, protože je schopen zaútočit na jeho slabiny, na jeho city a minulost. Winter Soldier mě vždycky fascinoval a z možnosti zahrát si tuto komplexní postavu jsem byl nadšený.“
„Sebastian Stan nyní představuje docela jinou roli, než jakou hrál v prvním filmu,“ prohlašuje Kevin Feige. „Je úžasné sledovat, jak se po herecké stránce vyvíjí a jak k postavě Buckyho přistupuje zcela odlišným způsobem, který se přímo inspiruje comicsovou předlohou Eda Brubakera.“
Zatímco Winter Soldier je tajemnou a smrtící hrozbou pro Nicka Furyho i celý S.H.I.E.L.D., Steveovi Rogersovi se dostává v boji s tímto vražedným nepřítelem pomoci v osobě Sama Wilsona čili Falcona, kterého ztvárnil Anthony Mackie. Tento snímek je Falconovým filmovým debutem a tvůrci filmu se měli možnost inspirovat dlouhými roky, po které se tato postava objevuje v comicsech.
„Tvůrci filmu odvedli skvělou práci v tom ohledu, že z Falcona udělali svébytnou postavu,“ komentuje Anthony Mackie. „Když si vezmete Sama Wilsona, tak, jak ho poznáváme v tomhle filmu, nemyslím, že na vás bude působit jakkoliv lacině. Mám z něj pocit, že je to člověk, na kterého se dá spolehnout. Jedná morálně a spolupracuje s Captainem Americou a jde do toho všeho po jeho boku, protože mu věří, věří v americký sen a v to všechno, co Amerika představuje. Takže se domnívám, že tohle nám o něm říká mnohé.“
„Mackie má jako herec úžasnou integritu,“ svěřuje se Joe Russo. „To na něm máme tak rádi. Na plátně působí prostě ohromně. Chtěli jsme, aby Falcon byl platným členem Captainova týmu, nikoliv pouhým pomocníkem v pozadí. S ohledem na omezenou dobu, po kterou se na plátně objevuje, potřebujete někoho, kdo je schopen i v takové situaci podobnou postavu dokonale vystihnout - a to je právě Mackie. Stejně tak pro nás bylo důležité vyznění té postavy, protože Sam je někdo, kdo je schopen se Captainovi postavit, pokud si to žádá situace, ale současně ho je schopen podpořit ve chvílích, kdy se to od něj očekává.“
Novou postavou série je agent Brock Rumlow, který v celé řadě misí S.H.I.E.L.D.u vyřizuje „špinavou práci“. Pro tuto roli si tvůrci filmu vybrali Franka Grilla. „Brock Rumlow je v podstatě klasický člen speciálních jednotek,“ vysvětluje Grillo. „Je to elitní bojovník, který pracuje pro S.H.I.E.L.D. a dělá, co je potřeba. Když se Captain America vydává na nějakou misi, je právě on tím, kdo stojí po jeho boku a jistí ho.“
Další novou tváří je Agentka 13, kterou ztvárnila Emily VanCamp. Pro VanCamp byl vstup do světa společnosti Marvel zcela novým zážitkem. „Musím se přiznat, že jsem jako dítě nepatřila ke kdovíjak velkým fanouškům comicsu, takže jsem za domácí úkol musela načíst spoustu Captainových příběhů, abych věděla, oč se jedná,“ přiznává se herečka. „Vlastně bylo docela zábavné si je přečíst a uvědomila jsem si, že tu existuje úplně nový svět, který je velice zajímavý.“ Cobie Smulders se vrací v roli agentky Marie Hillové, věrné pobočnice Nicka Furyho. Herecký tým filmu Captain America: Návrat prvního Avengera pak doplňují Hayley Atwell coby Peggy Carterová, Toby Jones v roli dr. Armina Zoly, Maxmiliano Hernandez v roli agenta Jaspera Stillwella a Georges St-Pierre jako Batroc.
Na začátku filmu Captain America: Návrat prvního Avengera uplynuly zhruba dva roky od invaze mimozemšťanů v New Yorku, kterou se týmu Avengers Nicka Furyho podařilo zastavit. Svět si teď plně uvědomuje existenci mimozemšťanů, božských bytostí i děsivých nestvůr, a také to, že mezi námi žijí superhrdinové. Aby S.H.I.E.L.D. reagoval na stoupající a oprávněné obavy a žádosti o ochranu, rozšířil svou působnost tak, aby byl schopen bezpečnost Země zajišťovat na vyšší úrovni.
Producent Kevin Feige vysvětluje aktuální stav této organizace. „Na konci filmu Avengers Nick Fury zjevně neuposlechl přání světové rady, která krátce předtím vyslala na Manhattan jadernou hlavici,“ říká. „Naštěstí se ji Iron Manovi podařilo vychýlit z dráhy a nevybuchla. Důsledkem toho má Nick Fury poněkud více volnosti a je schopen lépe zajišťovat bezpečnost celé planety.“
Ve filmu Captain America: Návrat prvního Avengera se nám poprvé představuje nové sídlo S.H.I.E.L.D.u, známé jako Triskelion. To stojí ve Washingtonu D. C. a je v něm nejvyšší budovou. Právě tady sídlí Nick Fury se svými agenty, ale také Alexander Pierce, vysoce postavený činitel S.H.I.E.L.D.u, který je také předsedou světové rady.
Organizace také využívá tři přepracovaná vznášedla podobná tomu, které jsme měli možnost vidět ve filmu Avengers. S novými repulzními motory místo turbín, které navrhl Tony Stark, už nemusejí přistávat a mohou se vznášet neomezeně dlouhou dobu. Současně jsou vybaveny větším množstvím zbraňových systémů.
Steve Rogers neboli Captain America v současné době pracuje pro S.H.I.E.L.D., a z praktických důvodů nahradil svůj červenomodrobílý kostým oblekem, který by mu umožnil vystupovat poněkud nenápadněji. Výsledkem je nový, tmavě modrý oblek, který má pouze na bocích mírné náznaky červené barvy. Je neprůstřelný a odolává také bodnutí nožem. Captainova přilba už nezakrývá uši a je navržena tak, aby doplňovala jeho nový oblek. Současně obsahuje komunikační zařízení.
Klasickým symbolem Captaina America je jeho specifický štít. Když se vydává na tajné mise, nasazuje na něj speciální potah, díky kterému je podstatně méně nápadný. V tomto filmu ho Captain America používá podstatně aktivněji a využívá ho i jako zbraně, nikoliv pouze k obraně. Vývojem prošel i jeho styl boje. V minulosti bojoval velice klasickými způsoby, odpovídajícími člověku ze 40. let, ale nyní je Rogers proškolen i v bojových technikách jako kung fu, ju-jitsu či krav maga.
Natáčení filmu začalo 1. dubna 2013, ale herci samotní se už předtím řadu týdnů připravovali na vzrušující bojovou sekvenci ve výtahu, která měla být natáčena v průběhu prvních natáčecích dní. V této scéně na Stevea Rogerse ve velmi těsném výtahu zaútočí hned několik agentů. Scéna samotná je dokonalým příkladem kaskadérského a bojového výcviku, kterým musel Chris Evans se svými hereckými kolegy v přípravách na natáčení tohoto snímku projít.
„Bylo pro nás velice důležité, aby všichni herci před natáčením usilovně trénovali, protože jsme chtěli, aby je diváci skutečně viděli provádět nejrůznější akční scény v našem filmu,“ říká Anthony Russo. „Diváci chtějí cítit tu energii a chtějí na plátně vidět plynulé akční scény.“
„Všichni poctivě dřeli a celé měsíce trénovali stále dokola stejné sekvence,“ přitaká Joe Russo. „Všechno, co ve filmu vidíte, kdykoliv jim vidíte do tváří, jsou to skutečně přímo sami herci a skutečně dělají to, co dělají. Máme k dispozici skvělý kaskadérský tým, který s nimi spolupracuje, a pochopitelně dbáme na jejich bezpečí, takže pokud jde o něco příliš agresivního, nastupují dvojníci, ale všechny bojové scény natáčeli přímo sami herci.“
Režisér Joe Russo upozorňuje na velkou akční scénu na začátku filmu, odehrávající se na lodi Lumerian Star, která zdůrazňuje Captainovy nově nabyté dovednosti. „V této sekvenci si také všimnete, že Captain trénoval moderní bojové techniky jako krav maga - skutečné bojové techniky, vyvinuté za účelem boje v omezených prostorách. Jedním z našich nejoblíbenějších okamžiků, co se tohoto využití moderního způsobu boje týče, je scéna, v níž sebere jednomu z pirátů nůž a hodí ho po jiném, kterému se zabodne do ruky. Zmíněný druhý pirát se totiž natahoval po spuštění poplachu a Captain neměl jinou možnost, než situaci řešit takto. Použít zbraň vašeho nepřítele proti němu samotnému je jednou z hlavních filozofií krav maga.“
Anthony Russo podotýká, že bylo také důležité přijít na způsob, jak by mohl Captain America využívat moderním způsobem svůj štít. „V průběhu druhé světové války pocházela celá řada vojáků z ulice,“ vysvětluje Anthony. „Jen málokterý byl vojákem z povolání. V případě Captaina tomu nebylo jinak. Byl proměněn v supervojáka a následně povolán do boje dříve, než stihl podstoupit nějaký významnější trénink. Ale v současné době je boj skutečná věda a Captain má k dispozici mnohem více prostředků, které z něj mohou učinit skutečně moderního bojovníka. Chtěli jsme přistupovat ke způsobům použití jeho štítu inovativně.“
Vedoucí kaskadérů Thomas Robinson Harper vysvětluje bojové styly, které byly ve filmu použity. „Používáme kombinaci parkouru, brazilského ju jitsu, karate a boxu,“ říká Harper. „Takže jsme Chrise nechali trénovat skutečně pestrou kombinaci, protože součástí posunu této postavy do současnosti je předpoklad, že Steve Rogers tyto moderní bojové styly studoval a stal se v nich mistrem. Je velice těžké je všechny nějak zkombinovat, protože se hodně odlišují, ale přišli jsme na způsob, jak toho docílit.“
„Chris Evans je schopen naučit se bojovou choreografii rychleji než kdokoliv, koho jsem zatím poznal,“ prohlašuje bojový choreograf Chris Carnel. „Sledovat ho v plném boji, při kterém je současně schopen hrát naplno svou postavu, bylo velice pozoruhodné a opravdu nám to vyrazilo dech. Souboj ve výtahu byl velice náročný, probíhal stylem jeden na jednoho, ale když mu je přítomno ještě deset dalších lidí, začíná se vše rychle komplikovat. Ale on si s tím bez problémů poradil a spolupracovalo se nám s ním prostě dokonale.“
V případě Scarlett Johansson obnášela její role Black Widow především hodně běhání, práce na lanech a slaňování. „Celá řada soubojů, kterých se účastním, jsou v podstatě reakce na něco jiného, například nutnost schytat nějakou ránu, uštědřit na oplátku jinou a tak podobně, takže je pak na mojí dvojnici Heidi Moneymaker, aby létala několik metrů vzduchem a dělala u toho čtyři přemety.“
Herečka sice říká, že v každém dalším filmu dochází k posouvání hranic jejích kaskadérských scén, ale současně zdůrazňuje, že existují jisté specifické pohyby, které si fanoušci oblíbili. „Už jsme dokázali zavést některé charakteristické chvaty, které diváci poznávají a baví je, takže si s nimi trochu pohráváme. Poté, co jsem se stejným štábem pro Marvel natočila tři filmy, už většinu věcí znám nazpaměť. Cítím se mnohem uvolněněji, a to i při soubojích. Dokonce se cítím uvolněněji i tehdy, pokud zrovna visím 18 metrů vysoko ve vzduchu. Svěřuji jim svůj život a taková důvěra se buduje postupně.“
Interní vizuální stylista Marvelu Ryan Meinerding se zmiňuje o tom, jak došlo ke stylistickému posunu Captaina America do současnosti. „V případě jeho nového obleku jsme se v mnoha ohledech inspirovali jiným oblekem z comicsu - oblekem supervojáka - a snažili se ho realizovat,“ vypráví Meinerding. „Obvykle se v případě kostýmů nepouštíme do kdovíjakých experimentů, takže pokud v comicsu objevíme něco, co působí realističtěji, vrhneme se na to a realizujeme to. Tenhle nový oblek je po designové stránce poněkud jednodušší, protože není tak pestře barevný a je o něco tmavší.“
„Jsme rádi, že jsme mu mohli po většinu filmu dát výrazně soudobý oblek, protože je ztělesněním jeho nové role v nové době, ve které se ocitl a je nucen v ní žít a pracovat po boku dalších agentů S.H.I.E.L.D.u,“ říká Kevin Feige o Captainově novém vzhledu. „Celý oblek je stylovější, poněkud těsnější a mnohem modernější.“
Další výzvou tvůrcům bylo vytvoření podoby a stylu nejnovějšího superhrdiny série, Falcona. Jeho comicsová předloha si za dlouhé roky své existence našla velkou řadu příznivců, ale tvůrcům filmu bylo jasné, že jeho podobu z comicsu bude třeba poněkud pozměnit.
„Pokud se podíváte na starší comicsové postavy, většinou je třeba s nimi do jisté míry pracovat, protože jejich vzhled není možné jednoduše přebrat,“ vysvětluje Ryan Meinerding. „Joe a Anthony toužili Falconovu kostýmu dodat taktičtějšího vzhledu. Takže jsme do něj zapracovali spoustu popruhů a dalšího vybavení. V podstatě jsme ponechali ty nejklasičtější prvky a ty absurdnější, které by v moderním světě nikdy nemohly působit vážně, jsme vyřadili.“
Anthonymu Mackiemu se podoba kostýmu zamlouvala. „Kdykoliv jsem si ho na sebe vzal, dostal jsem chuť vydat se ven a jít si to rozdat s nějakými padouchy,“ říká s úsměvem. „Takže to bylo trochu zvláštní. Bylo to jako stát se doopravdy superhrdinou. Ale nemyslím, že bych ve skutečnosti mohl být superhrdinou, protože by ze mě určitě byl padouch - používal bych své schopnosti pro správné účely, ale špatným způsobem. Kdybych doopravdy mohl létat, byl by to pro všechny zúčastněné obrovský problém.“
Ačkoliv Mackie nepodstoupil kvůli roli létajícího Falcona žádný specifický výcvik, ani po něm nebyly požadovány seskoky padákem, přesto jeho trénink zahrnoval prvky, které napodobovaly pocity z letu. „Hodně jsem skákal do bazénu,“ vysvětluje. „Absolvoval jsem skoky ze tří metrů, z šesti metrů i z klasického prkna, abych si osvojil ten pocit. Z jistých výšek vám voda mnohé odpustí, z jiných ani trochu. Takže jsem musel zjistit, kde se nachází ta hranice. To mi hodně pomohlo.“
Kostým Winter Soldiera nepředstavoval pro tvůrce filmu takové problémy, protože byl už v comicsové podobě velice dobře navržený. „Návrh jeho kostýmu je v comicsu tak dobrý, že jsme neměli dojem, že bychom ho mohli nějak zlepšit, takže šlo spíše o jeho převod ze stránek comicsu na filmové plátno,“ říká Anthony Russo. „Až na pár drobností jsme byli přesvědčeni, že návrh podoby Winter Soldiera je úžasný a moderní.“
„Když jsem poprvé viděl Sebastiana Stana v roli Winter Soldiera, bylo v tom něco podivně realistického,“ svěřuje se Frank Grillo. „Působí na vás tak nějak temně a hrozivě a tajemně, a už jen vidět ho během natáčení bylo celkem děsivé. Nemyslím, že se v těchto filmech dosud objevil padouch, který by působil právě tak jako Winter Soldier.“
Ačkoliv se na tomto snímku podíleli jiní výtvarníci než na předchozích, kostým Black Widow zůstal víceméně stejný. „Mám tentokrát pár doplňků navíc,“ říká o něm Johansson. „Každý kostymér chce, aby bylo jasné, že se jedná o jeho vlastní verzi, ale celý oblek musí být v první řadě funkční. Mám pravděpodobně ten nejpohodlnější oblek ze všech zúčastněných, nemůžu si stěžovat. Je to v podstatě takový neoprén. V případě tohoto filmu je celý černý a má velice pěkné kožené doplňky. Je trochu líbivější a stylovější a o něco méně praktický než ten předchozí.“
Protože tvůrci filmu chtěli co nevíce akčních scén natáčet klasickým způsobem, patří mezi jedny z památných natáčecích dní ten, během kterého se točily bojové scény na obrovské lodi s názvem Lumerian Star. Ty se natáčely na skutečné lodi, kotvící v Long Beach v Kalifornii. Natáčení v těsných prostorách lodi představovalo celou řadu logistických problémů, které by se při natáčení v prostorných ateliérech mezi kulisami nebo na zeleném pozadí nevyskytovaly. Scény bylo třeba dokonale natrénovat, ale omezení, daná prostředím, současně jen posílila snahu o to, aby film působil realisticky.
Akcí nabité scény z Lumerian Star jsou na samotném počátku filmu a zahájit celý snímek takto intenzivně bylo pro režiséry velice důležité. „Chtěli jsme diváka hned na začátku skutečně usadit do sedaček,“ vysvětluje Anthony Russo. „Chtěli jsme, aby byli do filmu vtaženi tak intenzivně a dynamicky, jak to jen bylo možné.“
Ve filmu Captain America a Black Widow infiltrují na loď s cílem zachránit rukojmí. Následuje boj muže proti muži mezi Captainem Americou a Batrocem, francouzským žoldákem, kterého ztvárnil Georges St-Pierre, šampion welterové váhy.
„To, že se nám podařilo sehnat Georgese, byla víceméně shoda náhod,“ vysvětluje koproducent Nate Moore. „Batroc je francouzského původu a Georges St-Pierre je francouzský Kanaďan, a když jsme se rozhodli, že tuhle postavu ve filmu chceme mít, hledali jsme někoho, kdo by ji dokázal ztvárnit, aniž by bylo potřeba hledat mu dvojníka. Takže jsme oslovili Georgese a ten byl nadšený ze své první šance objevit se v akčním filmu.“
13. května 2013 se štáb vypravil do Washingtonu D. C., aby zde natočil Stevea Rogerse, Black Widow a Falcona ve scénách u některých z nejvýznamnějších národních památek, mimo jiné u Jeffersonova památníku, Lincolnova památníku, v muzeu letectví, u Capitolu či na mostu Theodore Roosevelta, který byl poprvé v historii uzavřen pro potřeby natáčení nějakého filmu.
„Když na začátku filmu vidíme Captaina na slavných místech ve Washingtonu, okamžitě tím nastavujeme atmosféru celého filmu a odkazujeme se na politické thrillery ze sedmdesátých let, kterým tenhle film po tvůrčí stránce vděčí za mnohé,“ poznamenává režisér Anthony Russo. Pro herce natáčení v ulicích měst znamená zástupy lidí, často malých dětí, které lemují ulice v kostýmech, převlečení za Captaina Americu. Evans se velice často se svými malými fanoušky fotografoval a natáčení v hlavním městě si velice užíval.
Poté, když natáčení ve Washingtonu skončilo, se tvůrci filmu vydali do Clevelandu v Ohiu, kde po šest týdnů natáčeli hlavní akční sekvence filmu. Současně to znamenalo, že se režiséři Anthony a Joe Russo ocitli ve městě, v němž vyrůstali a zahájili v něm svou filmovou kariéru. „Milujeme Cleveland,“ svěřuje se Joe Russo, nadšený z toho, že natáčí ve svém rodném městě. „Vyrůstali jsme tu, známe jeho atmosféru, lidi - všechno v něm nás utvářelo a především formovalo naše filmové vnímání.“
Pro společnost Marvel bylo natáčení v tomto městě výhodné z celé řady důvodů. „I když byl Cleveland velice dobrým dvojníkem New Yorku při natáčení Avengers, hodil se ještě mnohem lépe pro ztvárnění Washingtonu, jelikož celá řada budov v centru výškově i architektonicky odpovídá stylu našeho hlavního města, což nám umožnilo natáčet zde potřebné automobilové honičky a bojové sekvence.“
Ve filmu se objevují dvě velké akční sekvence, odehrávající se v exteriérech, které bylo možné natočit pouze v Clevelandu. Jednou z nich byla napínavá automobilová honička, které se účastní Nick Fury, druhou byla napínavá akční sekvence v druhém dějství filmu s Captainem Americou, Black Widow a Falconem proti Winter Soldierovi. „Sekvence samotné jsou plné intenzivní akce, auta se v nich řítí ulicemi, vybuchují náklaďáky, na ulicích se střílí z automatů,“ popisuje koproducent Nate Moore. „Budou působit skutečně reálně, protože čím méně toho doděláváte triky, tím uvěřitelnější to pro diváky je, takže to nebude působit jako něco, co jsme natočili někde na plácku u ateliérů.“
Jednou z věcí, na které se štáb i herci mohli vždy spolehnout, byla rodinná atmosféra, která vládne během natáčení s bratry Russoovými. Krátce poté, co všichni dorazili do Clevelandu, jim všem bratři Russoovi rozeslali pětistránkový dokument, kde byly uvedeny názvy a informace všech jejich oblíbených míst v Clevelandu - nejlepší restaurace, bary, obchody, příležitosti k výletům a další.
„Natáčet tenhle film pro nás bylo dosavadním vyvrcholením kariéry a to, že jsme ho mohli z velké části natáčet v našem rodném městě, se na tom rozhodně podílelo v nemalé míře,“ shrnuje své zážitky z Clevelandu za oba režiséry Anthony Russo.
Jelikož se jedná o jeho třetí film se společností Marvel, přiznává Chris Evans, že už chápe, co tyto filmy znamenají pro jejich diváky. „Začne vám docházet, že na diváky máte nějakým způsobem vliv. Je příjemné sledovat lidi, na které naše filmy nějakým způsobem zapůsobily, nebo jim daly šanci uniknout na chvíli z reality a užívat si zábavy. Je to dobrý pocit a jde o něco, co v současné době začínám brát mnohem vážněji.“
„Tím nejdůležitějším, o co nám šlo, bylo natočit film, který by se v ničem nepodobal žádnému z předchozích filmů společnosti Marvel,“ dodává producent Kevin Feige. „Má velice odlišnou atmosféru. Je v něm jako obvykle humor, jsou v něm akční scény, ale současně sledujeme postavy zabývat se situacemi, v nichž se nachází, podstatně intenzivnějším a zajímavějším způsobem než dříve, a akční scény tohoto snímku přesahují cokoliv, co jsme zatím divákům nabídli v předchozích filmech. Takže jsme nadšeni z toho, že přicházíme s něčím, co je natolik zásadní pro základy, které byly položeny dříve, stejně jako pro to, co nás teprve čeká, a současně se jedná o svébytný dobrodružný film, který myslím řadu diváků překvapí.“

Ocenění:
Academy Awards
2015 - Vizuální efekty

The Saturn Awards
2015 - Nejlepší film podle komiksu (nominace)
2015 - Anthony Russo, Joe Russo (Nejlepší režie) (nominace)
2015 - Christopher Markus, Stephen McFeely (Nejlepší scénář) (nominace)
2015 - Chris Evans (Nejlepší herec) (nominace)
2015 - Samuel L. Jackson (Nejlepší herec ve vedlejší roli) (nominace)
2015 - Anthony Mackie (Nejlepší herec ve vedlejší roli) (nominace)
2015 - Scarlett Johansson (Nejlepší herečka ve vedlejší roli) (nominace)
2015 - Henry Jackman (Nejlepší hudba) (nominace)
2015 - Jeffrey Ford, Matthew Schmidt (Nejlepší střih) (nominace)
2015 - Peter Wenham (Nejlepší scénografie) (nominace)
2015 - Bryan Grill, Dan DeLeeuw, Daniel Sudick, Russell Earl (Nejlepší speciální efekty) (nominace)

DABING
1.DABING (Kino)
V českém znění: Libor Bouček - Chris Evans (Steve Rogers / Captain America), Pavel Rímský - Samuel L. Jackson (Nick Fury), Jitka Moučková - Scarlett Johansson (Nataša Romanoffová / Black Widow), Jiří Štěpnička - Robert Redford (Alexander Pierce), Filip Jančík - Sebastian Stan (Bucky Barnes / Winter Soldier), Michal Holán - Anthony Mackie (Sam Wilson / Falcon), Tereza Chudobová - Cobie Smulders (Maria Hillová), Marek Holý - Frank Grillo (Brock Rumlow / Crossbones), Jiří Valšuba - Maximiliano Hernández (agent Jasper Sitwell), Jolana Smyčková - Emily VanCamp (Sharon Carterová / Agent 13), Kateřina Petrová - Hayley Atwell (Peggy Carterová), Václav Knop - Toby Jones (Arnim Zola), Bohuslav Kalva - Garry Shandling (senátor Stern), Ludvík Král - Callan Mulvey (Jack Rollins), Ladislav Županič - Alan Dale (Rockwell), Jiří Prager - Thomas Kretschmann (Baron Wolfgang von Strucker), Alena Procházková - Jenny Agutter (Hawleyová), Miloš Vávra - Henry Goodman (Dr. List), Petra Tišnovská, Zbyšek Horák, Ivo Novák, Ladislav Novák, Regina Řandová, Jakub Saic, Jan Szymik, Petr Neskusil, Libor Terš, Bohdan Tůma, Petr Vágner, Luděk Čtvrtlík, Martina Bucková, Tomáš Hospodský, Petr Hrach, Martin Svejštil, Kateřina Langerová
Překlad: Jakub Racek
Produkce: Evelyna Vrbová
Zvuk: Filip Mošner
Výsledný mix: Shepperton International
Kreativní supervizor: Aleksandra Sadowska
Dialogy a režie: Ladislav K.J. Novák
Producent české verze: Disney Character Voices International, Inc.
Pro Walt Disney Pictures vyrobila LS Productions - 2014

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 3.4.2014 Falcon
Premiéra USA: 4.4.2014 Walt Disney US
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 13.8.2014 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 13.8.2014 Magic Box

Tržby v ČR - Kč 19 803 217
Tržby celkem - $ 714 421 503
Návštěvnost v ČR 138 215
Náklady (Rozpočet) - $ 170 000 000

FILMY V SÉRII
IIron Man gastonrolinc.webnode.cz/news/a0213/
Akční / Dobrodružný, USA, 2008
Režie: Jon Favreau, Hrají: Robert Downey Jr., Terrence Howard

Neuvěřitelný Hulk gastonrolinc.webnode.cz/news/a57/
Akční / Thriller, USA, 2008
Režie: Louis Leterrier, Hrají: Edward Norton, Liv Tyler

Iron Man 2 (Blu-ray) gastonrolinc.webnode.cz/news/a0214/
Akční / Dobrodružný, USA, 2010
Režie: Jon Favreau, Hrají: Robert Downey Jr., Mickey Rourke

Thor gastonrolinc.webnode.cz/news/a56/
Akční / Dobrodružný, USA, 2011
Režie: Kenneth Branagh, Hrají: Chris Hemsworth, Tom Hiddleston

Captain America: První Avenger gastonrolinc.webnode.cz/news/a0193/
Akční / Dobrodružný, USA, 2011
Režie: Joe Johnston, Hrají: Chris Evans, Hugo Weaving

Avengers gastonrolinc.webnode.cz/news/a0195/
Akční / Dobrodružný, USA, 2012
Režie: Joss Whedon, Hrají: Robert Downey Jr., Jeremy Renner

Thor: Temný svět gastonrolinc.webnode.cz/news/a56/
Akční / Dobrodružný, USA, 2013
Režie: Alan Taylor, Hrají: Chris Hemsworth, Natalie Portman

Iron Man 3 gastonrolinc.webnode.cz/news/a0211/
Sci-Fi / Fantasy, USA / Čína, 2013
Režie: Shane Black, Hrají: Robert Downey Jr., Gwyneth Paltrow

Strážci Galaxie gastonrolinc.webnode.cz/news/a0196/
Akční / Dobrodružný, USA / Velká Británie, 2014
Režie: James Gunn, Hrají: Chris Pratt, Zoe Saldana

Captain America: Návrat prvního Avengera gastonrolinc.webnode.cz/news/a0194/
Akční / Dobrodružný, USA, 2014
Režie: Anthony Russo, Joe Russo, Hrají: Chris Evans, Scarlett Johansson

Ant-Man gastonrolinc.webnode.cz/news/a22/
Akční / Sci-Fi, USA, 2015
Režie: Peyton Reed, Hrají: Paul Rudd, Michael Douglas

Avengers: Age of Ultron gastonrolinc.webnode.cz/news/a270/
Akční / Dobrodružný, USA, 2015
Režie: Joss Whedon, Hrají: Chris Evans, Robert Downey Jr.

Doctor Strange gastonrolinc.webnode.cz/news/a31/
Akční / Dobrodružný, USA, 2016
Režie: Scott Derrickson, Hrají: Benedict Cumberbatch, Chiwetel Ejiofor

Captain America: Občanská válka gastonrolinc.webnode.cz/news/a0234/
Akční / Dobrodružný, USA / Německo, 2016
Režie: Anthony Russo, Joe Russo, Hrají: Chris Evans, Robert Downey Jr.

Strážci Galaxie Vol. 2 gastonrolinc.webnode.cz/news/a238/
Akční / Dobrodružný, USA / Nový Zéland, 2017
Režie: James Gunn, Hrají: Chris Pratt, Zoe Saldana

Thor: Ragnarok gastonrolinc.webnode.cz/news/a77/
Akční / Dobrodružný, USA / Austrálie, 2017
Režie: Taika Waititi, Hrají: Chris Hemsworth, Tom Hiddleston

Spider-Man: Homecoming gastonrolinc.webnode.cz/news/a239/
Akční / Dobrodružný, USA, 2017
Režie: Jon Watts, Hrají: Tom Holland, Michael Keaton

Ant-Man a Wasp gastonrolinc.webnode.cz/news/a272/
Akční / Sci-Fi, USA, 2018
Režie: Peyton Reed, Hrají: Paul Rudd, Evangeline Lilly

Black Panther gastonrolinc.webnode.cz/news/a0264/
Akční / Dobrodružný, USA, 2018
Režie: Ryan Coogler, Hrají: Chadwick Boseman, Michael B. Jordan

Avengers: Infinity War gastonrolinc.webnode.cz/news/a271/
Akční / Dobrodružný, USA, 2018
Režie: Anthony Russo, Joe Russo, Hrají: Robert Downey Jr., Chris Hemsworth

Captain Marvel gastonrolinc.webnode.cz/news/avengers-endgame-avengers-endgame-2019-182-usa-akcni-dobrodruzny-sci-fi-fantasy-85/
Akční / Dobrodružný, USA, 2019
Režie: Anna Boden, Ryan Fleck, Hrají: Brie Larson, Samuel L. Jackson

Spider-Man: Daleko od domova gastonrolinc.webnode.cz/news/spider-man-daleko-od-domova-spider-man-far-from-home-2019-1830usa-akcni-dobrodruzny-sci-fi-80/
Akční / Dobrodružný, USA, 2019
Režie: Jon Watts, Hrají: Tom Holland, Jacob Batalon

Avengers: Endgame gastonrolinc.webnode.cz/news/avengers-endgame-avengers-endgame-2019-182-usa-akcni-dobrodruzny-sci-fi-fantasy-85/
Akční / Dobrodružný, USA, 2019
Režie: Anthony Russo, Joe Russo, Hrají: Chris Evans, Robert Downey Jr.
 
Black Widow gastonrolinc.webnode.cz/news/black-widow-black-widow-2021-134-usa-akcni-dobrodruzny-sci-fi-64/
Akční / Dobrodružný, USA 2021
Režie: Cate Shortland, Hrají: Scarlett Johansson, Florence Pugh

Shang-Chi a legenda o deseti prstenech gastonrolinc.webnode.cz/news/shang-chi-a-legenda-o-deseti-prstenech-shang-chi-and-the-legend-of-the-ten-rings-2021-113-usa-akcni-dobrodruzny-fantasy-80/
Akční / Dobrodružný / Fantasy, USA 2021
Režie: Destin Daniel Cretton, Hrají: Simu Liu, Tony Leung Chiu-wai

Eternals gastonrolinc.webnode.cz/news/eternals-eternals-2021-157-usa-akcni-drama-fantasy-sci-fi/
Akční / Drama / Fantasy, USA 2021
Režie: Chloé Zhao, Hrají: Angelina Jolie, Richard Madden

Spider-Man: Bez domova gastonrolinc.webnode.cz/news/spider-man-bez-domova-spider-man-no-way-home-2021-usa-akcni-dobrodruzny-sci-fi/
Akční / Dobrodružný / Sci-Fi USA 2021
Režie: Jon Watts, Hrají: Tom Holland, Zendaya

Thor: Láska jako hrom gastonrolinc.webnode.cz/news/thor-love-and-thunder-thor-love-and-thunder-2002-usa-akcni-dobrodruzny-fantasy/
Akční / Dobrodružný / Fantasy, USA 2022
Režie: Taika Waititi, Hrají: Chris Hemsworth, Tessa Thompson

Black Panther 2 gastonrolinc.webnode.cz/news/black-panther-2-akcni-dobrodruzny-sci-fi-usa-2022-pripravuje-se/
Akční / Dobrodružný / Sci-Fi, USA 2022
Režie: Ryan Coogler, Hrají: Letitia Wright, Lupita Nyong'o

Doctor Strange v mnohovesmíru šílenství gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/doctor-strange-v-mnohovesmiru-silenstvi-doctor-strange-in-the-multiverse-of-madness-2022-127-usa-akcni-fantasy-horor-67/
Akční / Fantasy / Horor, USA 2022,
Režie: Sam Raimi, Hrají: Benedict Cumberbatch, Elizabeth Olsen
 
Ant-Man and the Wasp: Quantumania gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/original-dvd174/
USA, Akční / Dobrodružný / Komedie 2023
Režie: Peyton Reed, Hrají: Paul Rudd, Evangeline Lilly

Strážci Galaxie Vol. 3 gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/original-dvd172/
USA, Akční / Dobrodružný / Sci-Fi 2023
Režie: James Gunn, Hrají: Chris Pratt, Dave Bautista

The Marvels (27.07.2023 gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/original-dvd216/
Akční / Dobrodružný / Sci-Fi, USA 2023
Režie: Nia DaCosta, Hrají: Brie Larson, Iman Vellani
 
Tvůrci a herci
Anthony Russo (Režie), Joe Russo (Režie), Kevin Feige (Produkce), Henry Jackman (Hudba), Trent Opaloch (Kamera), Matthew Schmidt (Střih), Jeffrey Ford (Střih), Sarah Finn (Casting), Peter Wenham (Scénografie), Judianna Makovsky (Kostýmy), Al Nelson (Zvuk), Heba Thorisdottir (Masky), Allan A. Apone (Masky), Christopher Markus (Scénář), Stephen McFeely (Scénář), Joe Simon (kniha) (Předloha), Jack Kirby (kniha) (Předloha), Ed Brubaker (komiks) (Předloha), Chris Evans (Herec), Scarlett Johansson (Herec), Samuel L. Jackson (Herec), Dominic Cooper (Herec), Sebastian Stan (Herec), Anthony Mackie (Herec), Cobie Smulders (Herec), Emily VanCamp (Herec), Robert Redford (Herec), Hayley Atwell (Herec), Toby Jones (Herec), Frank Grillo (Herec), Maximiliano Hernández (Herec), Callan Mulvey (Herec), Brett R. Miller (Herec), Georges St-Pierre (Herec), Stan Lee (Herec), Danny Pudi (Herec), Branka Katić (Herec), Aaron Taylor-Johnson (Herec), Elizabeth Olsen (Herec), Thomas Kretschmann (Herec), Jenny Agutter (Herec), Bernard White (Herec), Charlene May (Herec), Pat Healy (Herec), Ed Brubaker (Herec), Evan Parke (Herec), Adrian Denzel (Herec), Zack Duhame (Herec), Gary Sinise (Herec), Nestor Serrano (Herec)
 
2014/136/USA/Akční, Dobrodružný, Sci-Fi
 
Zajímavost k filmu
- Když Captain America (Chris Evans) a Natasha (Scarlett Johansson) vešli do tajné místnosti bývalé základny S.H.I.E.L.Du, identifikoval je Arnim Zola (program v počítači), který zmínil i roky narození postav. Rok narození Natashy -1984 - se shoduje s datem narození herečky Scarlett Johansson.
- Když odjíždí výtahem kapitán Amerika (Chris Evans) ze schůzky s Alexandrem Piercem (Robert Redford) je v dálce u břehu vidět známý hotel Watergate spojený se skandálem ve světě znamém pod jménem "Aféra Watergate".
- Poté, co je spuštěn vyhledávací algoritmus, je v New Yorku lokalizován mj. Tony Stark (Robert Downey Jr.), na jehož věži si lze všimnout písmene A místo nápisu STARK, který byl zničen během bitvy ve filmu Avengers (2012). Věž ztvárňuje roli i ve filmu Avengers: Age of Ultron (2015), kde slouží potřebám všem členům skupiny.
- Zkratka S.T.R.I.K.E. pro speciální tým vedený Brockem Rumlowem (Frank Grillo) znamená "Special Tactical Reserve for International Key Emergencies".
- Brock Rumlow (Frank Grillo) je v komiksovém světě známý jako Crossbones, jeden z hlavních protivníků Kapitána Ameriky.
- Winter Soldier (Sebastian Stan) ve filmu používá československý samopal vz. 61, známý jako "škorpion".
- Projekt Insight měl kromě prezidenta a řady vojenských představitelů odstranit také Bruce Bannera - Hulka (Mark Ruffalo), agentku Marii Hillovou (Cobie Smulders), Capt. Americu (Chris Evans), Tonyho Starka – Iron Mana (Robert Downey Jr.) a Dr. Strange.
- Zimní voják (Sebastian Stan) v bojových scénách věrně kopíruje téměř všechny pohyby Kapitána Ameriky (Chris Evans) a dokonce chytne i jeho štít. Autoři filmu tak poukazují na fakt, že v komiksu Barnes po Rogersovi později přebral roli Kapitána Ameriky.
- Ed Brubaker, autor komiksového příběhu o Zimním vojákovi, si ve filmu zahrál jednoho z vědců, kteří přihlíží zrození Zimního vojáka (Sebastian Stan).
- V záběru na knihovnu ve scéně, kdy Steve Rogers (Chris Evans) leze do svého bytu oknem, lze zahlédnout i knihu "Všichni prezidentovy muži". Robert Redford, představitel Alexandera Pierce, si v roce 1976 zahrál ve filmové adaptaci této knihy a ujal se i producentské role.
- Anthony Mackie vždy snil o tom, že si zahraje komiksovou postavu Marvelu, a posílal pravidelně emaily do studia, které se poté dostaly až ke Kevinu Feigeovi a ten ho obsadil.
- Robert Redford se upsal své účasti na filmu proto, že si to přála jeho pravnoučata, fandové filmů studia Marvel.
- Bitka ve výtahu je odkazem na komiks, ve kterém Kapitán Amerika odmítne účast na vládním registru superhrdinů a S.H.I.E.L.D. se jej proto snaží zajmout.
- Natasha Romanoff (Scarlett Johansson) se krátce zmíní o kanadské agentuře zvané Oddělení H. Jde o organizaci, která v komiksech prováděla experimenty na Wolverinovi a které vděčí za svou adamantiovou kostru.
- Okrem Kalifornie prebiehalo natáčanie filmu aj v štátoch Ohio a Maryland a taktiež v metropole USA - Washingtone DC.
- Pro Chrise Evanse a Scarlett Johansson jde již o čtvrtou společnou spolupráci. Objevili se spolu již ve filmech Perfektní skóre (2004), Holka na hlídání (2007) a Avengers (2012).
- Sebastian Stan kvůli roli na Winter Soldiera studoval období studené války, KGB a všechno, co se týkalo vymývání mozku. Podstoupil také sedmiměsíční intenzivní trénink, ve kterém posiloval a cvičil bojové techniky, hlavně s nožem. Dokonce si ve volném čase na natáčení hrál s plastovým nožem, aby jeho pohyby s ním vypadaly v scénách co nejpřirozeněji.
- Na začátku snímku zazní hudební motiv, který pro první film s Captainem Amerikou (Chris Evans) složil Alan Silvestri. Zbytek soundtracku už je ale nová práce Henryho Jackmana. Na oficiální soundtrack se Silvestriho skladba nedostala, je pouze zmíněna v závěrečných titulcích filmu.
- Lze si všimnout, že se ve filmu pohybují vozy převážně značky Chevrolet.
 
Odkazy
 

Hrají:

Chris Evans, Scarlett Johansson, Samuel L. Jackson, Dominic Cooper, Sebastian Stan, Anthony Mackie, Cobie Smulders, Emily VanCamp, Robert Redford, Hayley Atwell, Toby Jones, Frank Grillo, Maximiliano Hernández, Callan Mulvey, Brett R. Miller, Georges St-Pierre, Stan Lee, Danny Pudi, Branka Katič, Aaron Taylor-Johnson, Elizabeth Olsen, Thomas Kretschmann, Jenny Agutter, Bernard White, Charlene May, Pat Healy, Ed Brubaker, Evan Parke, Adrian Denzel, Zack Duhame, Gary Sinise, Ricardo Chacon, Johanna McGinley, Nestor Serrano, Aaron Himelstein, Mitchell Yee, Eddie J. Fernandez, Les Mahoney, Ann Russo, Garry Shandling, Robert Clotworthy, Chad Todhunter, Alan Dale, Andrew Constantini, Justin Lally, Derek Talib, Drew Breeden, Layla Cushman, Jason L. Wang, Vimalraj Jayaseelan, Angela Russo-Otstot, Roshawn Franklin, Debbie Scaletta