Rychle a zběsile 2 / 2 Fast 2 Furious (2003/108/USA, Německo/Akční, Krimi, Thriller) 57% -Blu-ray-

24.09.2018 17:46
JEDNOU VĚTOU
„Volné pokračování úspěšného filmu, v němž hlavní roli hrála supersilná auta a nelegální uliční závody ve speciálně upravených vozech, nás tentokrát zavede do Miami."

OBSAH
Volné pokračování úspěšného filmu, v němž hlavní roli hrála supersilná auta a nelegální uliční závody ve speciálně upravených vozech, nás tentokrát zavede do Miami. Někdejší policista Brian O'Connor při vyšetřování svého posledního případu selhal. On sám se sice cítí jako oběť, ale zároveň si je vědom, že za svůj prohřešek musí platit. Proto opustil Los Angeles a nový případ chápe jako svoji poslední šanci. Hlavním podezřelým je tentokrát bohatý obchodník, který s největší pravděpodobností, pod rouškou vývozních a dovozních aktivit, pere špinavé peníze pro jakýsi mezinárodní kartel. Víc než rok už je sledován celníky i policií, ale jediným výsledkem je poznání, že Carter Verone má živé styky s organizátory adrenalinových automobilových závodů. Vše je tedy na Brianovi, který už nemá co ztratit.Úspěch filmu Rychle a zběsile byl natolik přesvědčivý, že krátce po premiéře už se začalo jednat o dalším pokračování. Rychlá auta, to je svět sám o sobě, a hazardní nepovolené závody magnetem pro diváky. Režisér John Singleton, který za kamerou tentokrát vystřídal Roba Cohena, v podstatě kráčí ve stopách svého předchůdce, ale jak zdůraznil v řadě rozhovorů, snažil se o maximální autenticitu prostředí a výrazné prokreslení charakterů lidí, kteří podlehli nebezpečnému kouzlu rychlých kol. Patří k nim i on sám, jak se přiznal. Připomeňme, že jeho jménem je podepsán akční kriminální příběh černošského detektiva Drsnej Shaft.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
ast & Furious je film, u kterého je děj až druhořadá věc...nebo spíš třetiřadá:) Druhá lajna totiž znamená vejvar pro producenta;) A tahle druhá lajna vlastně startuje tu první, která je ale natolik viditelná a bombastická, že je vám celkem šuma fuk kolik tenhle škvár zarobí:) A pokud se vám příčí filmy, kterým vévodí svalovci ztepilí až běda a slečny s výstřihem, jehož náplň by se dala sjet na lyžích, stejně by vám tenhle film neměl vadit, protože jak Vin TurboDiesel, tak sličné děvy vlnící se po plátně sem a tam jsou jen figurky, které plní jediný účel – umožnit těm nádherným natuněným broučkům, aby se v masovém měřítku dostali na plátna kin a televizní obrazovky, což je quest velice záslužný, i když ho ověsíte zoufalými líbivými rekvizitami jako jsou výše zmíněné dvounohé jalovičky, testosteronem zaslepení býčci s mužnými hlubokými hlasy a telecí hudební doprovod;) Celkově bych tedy Fast & Furious nezatratil, protože jen jeho úspěch dotlačil na PC NFS: Underground (i když tam je to těžce americká automobilová produkce) a zpopularizoval tuning tak jak se to doposud nikomu a ničemu nepovedlo...ačkoliv trvám na tom, že amíci by si měli tunit svoje lowridery a designovou dokonalost přenechat Evropě:) Rozhodně ale uděláte líp až za nějakého slunného letního dne vyrazíte do Hradce Králové nebo do Brna nebo někam jinam na tuning party, protože tam teprve uvidíte jak to ve skutečnosti chodí. (Gemini) 3*

Jezdci pohledem oťukávali nablýskané bouráky svých soupeřů, holky v minisukních se pohupovaly, testosteron byl na maximum a plynové pedály dostávaly zabrat. Tehdy to byla pecka, o které se hodně mluvilo, a asi málokdo čekal, že by vzniklo tolik pokračování. Překvapivě i dnes jednička poměrně spolehlivě funguje. Na scéně se objevuje respektovaný závodník Vin Diesel i uhlazený blonďák Paul Walker, který chce získat jeho respekt, ale hlavně přijít na kloub přepadávání kamionů s drahými náklady. Je totiž polda. Ovšem do téhle rodinné party zapadne tak silně, že bude nakonec docela těžké vytáhnout odznak. Výsledkem je nenáročná podívaná se svižným tempem a dynamickými songy. Nechybí několik laciných gest a patosových přešlapů, ale to k tomu už tak nějak patří. Auta jsou tu za sexuální objekty, z Diesela stříká charisma a akce je velmi solidně natočená. Co chtít víc? Nadhodnocené čtyři hvězdy. (castor) 4*

Vykrádačka Bodu Zlomu, který je ve všech aspektech o několik tříd lepší. Cohen je béčkař, který neví kudy kam a topí se v tunách klišé a drsných keců. Pokud si myslí, že dokáže zaujmout filmem s nulovým dějem, kde hrají prim rychlá auta, krasné ženy a drsné kecy, krutě se plete. Jednou a dost. Rychle a zběsile je použitelné, avšak ani na poli akčních filmů díru do světa neudělá. Světlé okamžiky tu nicméně jsou. Diesel má charisma, Jordana Brewster je božská a všechny scény s ní rovněž. Akce nic moc - ani ta automobilová a jediná opravdu památná je férovka s Ferrari na dálnici při pobřeží. (Kaka) 3*

OLDIES FILMU
John Singleton tehdy Rychle a zběsile 2 natočil jako popcornovou vatu, na kterou si za týden nikdo nevzpomene, ale měl proklaté štěstí, protože série vydělala solidní peníze i bez Vina Diesela, který i s režisérem Cohenem odešel za dobrodružstvím extrémního agenta Xandera Cage. Singletonovi nedělá problém udržet vizuální dynamiku předchozího dílu, ale do rozjetého kolotoče už nic nového nepřidává a snaha o trumfnutí staršího bratříčka žene děj až příliš často do křečovitých scén jako je ta s hromadným vyjížděním z garáže. A hlavně člověk musí zapomenout na ty dialogy, bez nich to ještě docela jde, když v úvodní scéně Brian všechny smete se svým Skylinem, drží film všechny trumfy v ruce, ale pak je hrozně rychle začne ztrácet v zatáčkách plných klišé a stupidních hlášek. Traileru se naštěstí tenhle problém netýká a tak si ho můžete v klidu užít, byť v mírně snížené kvalitě.

VELKÁ RECENZE
První díl série Rychle a zběsile byl neoddiskutovatelným úspěchem. Studiu vydělal celosvětově přes 200 milionů dolarů, což bylo při pětinovém rozpočtu chápano jako povel k natočení dalších pokračování. Po třech letech od premiéry původního filmu se tak v kinech objevil díl druhý. Tentokrát s takřka dvojnásobným rozpočtem a již vybudovanými základy fanouškovské základny.
To, co v prvním díle fungovalo, přináší i díl druhý. Stylizace automobilových závodů pro dosažení pocitu rychlosti, rychlá auta, ilegální závody a hezké baby jsou i v pokračování. Druhý díl ovšem ignoruje základní premisu svého předchůdce, který nebyl v první řadě o závodění a kurevsky hlasitých motorech, ale o vztahu dvou automobilových nadšenců, přátel na opačných stranách zákona.
Rychle a zběsile 2 na první pohled připlácává úspěšnou značku na mnohokrát viděnou šablonu akčního krimi filmu, do které přimíchává ozvláštnění v podobě zasazení do světa, jemuž dominují rychlá auta. Již u zařazení do správného žánru ale mohou u tohoto filmu nastat problémy,. Celek je po zhlédnutí možné brát jako akční krimi, ovšem akce a samotného kriminálního vyšetřování. Scénář dává za pravdu spíše těm, co film označují za buddy komedii v duchu Smrtononosné zbrani. Špičkování mezi oběma hlavními hrdiny ovšem nikdy nepřeroste v nic víc než epizodickou věc. kterou film dává, notně uměle, najevo, že počítá i s vývojem mezilidských vztahů.
To, že film nemá svou vlastní identitu, lze označit za jeho největší negativum. Samotný příběh, ve kterém Brian O’Connor (Paul Walker) pomáhá padouchovi přemístit hromadu peněz z bodu A do bodu B a přitom tajně pracuje se svým kamarádem Romanem (Tyrese Gibson) pro celní správu USA, je naplněn klišé a poučkami z příručky průměrného hollywoodského scénáristy. Výtku, kterou jsem už formuloval v recenzi na první díl musím použít i tady. Ploché postavy jsou stále přítomny a divák nemá šanci se s jakoukoliv z nich pořádně ztotožnit a  zajímat se o její osud.
Hledání vlastní identity pokračuje i v otázce stylu. Tam si film vypůjčuje postupy z prvního dílu. Během vůbec prvního závodu série použil režisér původního filmu, Rob Cohen, k navození pocitu rychlosti specifických postupů. Zkreslení prostoru a inspirace sci-fi efekty pro nadsvětelnou rychlost dokázalo diváka katapultovat společně s hrdiny do rychlostí prosyceného světa ilegálního závodění. To samé používá i Singleton, ovšem při každé rychlé jízdě. Postup se tak stereotypizuje a když ho vidíte podesáté během první poloviny filmu ztrácí svůj efekt.
Druhý díl si dále vypůjčuje i pohyblivost kamery, kterou ovšem posouvá na zcela novou úroveň. Zatímco první díl ji používal subtilně a kreativně ke komunikaci důležitých informací směrem k divákovi, ve druhém dílu je její použití čistě umělecké. Odpoutání kamery od světa chodců navíc extremizuje v záběrech, kdy kamera létá mezi jednotlivými závodícími automobily a ukazuje divákovi postupně tváře řidičů bez jediného střihu.
V čem ovšem dvojka vyniká a překonává svého předchůdce je špatný scénář. Stylistická stránka chce pohltit diváka do děje a nechat mu čuchnout trochu spáleného benzínu. Ta formální se ovšem drží při zemi a servíruje pevně ukotvené tradiční dialogy, které jsou místy moc vysvětlující, místy nadbytečné a v drtivé většině případů jen velice nudné a sloužící jako vata mezi jednotlivými honičkami. Režisér navíc scénáři pomocnou ruku nepodává, spíš naopak. Tupé konverzace postav v mnoha případech nepodporuje střihem a místo divákova zaujetí mu tak spíše nabízí pocit trapnosti situace.
Druhý díl Rychle a zběsile ovšem i přes řadu nedostatků nabízí atraktivní podívanou. Honičky  a závody dokážou přilít do krve trochu adrenalinu a právě díky svojí konvenčnosti dokáže příběh dostatečně zaujmout a přimět ke srovnávání s hromadou podobných filmů. Celkově jde o neduživého sourozence o dost lepší jedničky. Pro fanoušky rychlých motorů jde ovšem znovu o jasnou povinnost.

O FILMU
Úspěch filmu Rychle a zběsile byl natolik přesvědčivý, že krátce po premiéře už se začalo jednat o dalším pokračování. Rychlá auta, to je svět sám o sobě, a hazardní nepovolené závody magnetem pro diváky. Režisér John Singleton, který za kamerou tentokrát vystřídal Roba Cohena, v podstatě kráčí ve stopách svého předchůdce, ale jak zdůraznil v řadě rozhovorů, snažil se o maximální autenticitu prostředí a výrazné prokreslení charakterů lidí, kteří podlehli nebezpečnému kouzlu rychlých kol. Patří k nim i on sám, jak se přiznal. Připomeňme, že jeho jménem je podepsán akční kriminální příběh černošského detektiva Drsnej Shaft.
Nedovolené pouliční automobilové závody jsou kulturním fenoménem na předměstích některých velkých měst, například Los Angeles a Miami. Účastník v nich může získat balík peněz - nebo také policejní výstrahu.
Tato populární posedlost je podporována nadšenci (o jejich množství svědčí počet lidí, kteří na výzvu filmařů přijeli ukázat své vozy do Santa Moniky), ti stráví stovky hodin a vynakládají vysoké finanční částky na úpravu svých vozů.
Režisér Singleton a producent Moritz, autoři i filmový štáb vyvinuli veškeré úsilí a schopnosti, aby ve filmu ukázali tuto posedlost, v napínavých akčních sekvencích. "Pouliční závody se vyvinuly v událost svého druhu - je to životní styl mnoha dospívajících," říká Singleton. "Setkávají se tu odlišné skupiny mladých lidí, kteří sdílí společnou vášeň, a ta se stala součástí jejich života, stejně jako např. hudba nebo MTV." Film Rychle a zběsile 2 umožňuje divákům, aby symbolicky, jako pasažéři, usedli do těchto vysokovýkonostních vozů a spolu s hrdiny sdíleli vzrušení z jízdy.
"Scéna závodů v Miami se vyvíjela po léta," říká Singleton. "To dodává příběhu nový rozměr a přitažlivost."
Singleton a kameraman Matthew F.Leonetti zaměstnali řadu specialistů a filmových techniků, aby mohli zachytit herce za volantem jejich supervýkonných vozů. Již v prvním filmu byl použit Mick Rogers, neboli "mick-ray" což je v podstatě nákladní vůz s namontovanou karosérií vozu, který může jet takovou rychlostí, jakou filmaři potřebují k natáčení. Eliminují se přitom vibrace, které by nutně nastaly při filmování ve velkých rychlostech a je možno tam umístit jakoukoli techniku.
Singletonj dodává: "Většinou jsme natáčeli skutečně při jízdě, i když diváci si budou myslet, že to jsou záběry, vytvořené za pomoci zvláštních efektů.." K natáčení bylo použito na 150 vozů, ale pouze 15 jich dostalo významné role. Byly to mj.: Nissa Skyline GTR, Mitsubishi EVO 7, 1970 Hemi Dodge Challenger, 1969 Yenko Camaro, 1998 BMW M3, 2003 Dodge Viper, Chevy Corvette, 1994 Toyota Supra, 1994 Mazda RX7, 2001 Honda S2000 a 1993 Acura NSX.
Vzhled těchto automobilů byl přizpůsoben požadavkům filmové produkce, konkrétně výtvarníka Keitha Briana Burnse, který nechal vozy většinou přelakovat pro potřeby filmu. Produkce navíc využila dovednosti 40 mechaniků na plný úvazek, a specialistů, kteří se starali o celou flotilu vozů. V některých případech byla tato nablýskaná auta zachráněna z vrakoviště, přestavěna a patřičně nalakována během jednoho týdne. Navíc i herci přispěli se svými požadavky a představami o tom, jak mají jejich vozy vypadat, .
Automobilová horečka, která vynesla Rychle a zběsile na vrchol filmových žebříčků a vlila energii do očekávaného pokračování, neovlivnila jen filmové fanoušky a zástupy nadšenců automobilového sportu, ale také filmaře a herce, kteří byli šťastni, že mohou usednout za volanty těchto rychlých a zběsilých krasavců - ve filmu i mimo film.

O PRODUKCI
Raketový start filmu Rychle a zběsile v létě 2001 mohl překvapit leckoho ve filmovém průmyslu, ale pro úspěšného producenta Neala H. Moritze žádným překvapením nebyl. Cítil, že publiku, které hledá ve filmu nějaký vzrušující zážitek, poskytl snímek kombinaci vzrušení a zážitek z účasti na superrychlých závodech aut, vynikající herecké výkony a špičkovou filmovou techniku. Film nepřivítali jenom diváci, ale i filmová kritika a objevily se výzvy, aby vzniklo pokračování.
Moritz říká: "Vzhledem k neobyčejnému ohlasu na snímek Rychle a zběsile jsme si uvědomili, že jsme uhodili na strunu zájmu mladého publika. Dotkli jsme se problému určité vrstvy tím, že jsme zobrazili svět pouličních závodů. Film měl velký ohlas i na DVD a videu, kdy se dostal do povědomí dalších a dalších vrstev publika. Uvědomili jsme si, že je opravdu čas, pustit se do pokračování se stejnou autentičností a vzrušením, kterým se vyznačoval první film."
Moritz a jeho team se mohli ve svém názoru opřít o výsledky průzkumu, který provedla firma RU, která se specializuje na ankety mezi teenagery, a ta potvrdila, že na podzim 2002 a na jaře 2003 se film Rychle a zběsile stal favoritem teenagerů všech dob.
Pro režiséra Johna Singletona, nominovaného na Oscara, který se ujal režie druhého snímku, se stal první díl vzorem. "Když jsem viděl předchozí film napadlo mě. K čertu, proč jsem na něco takového sám nepřišel? Vždyť jsem vyrostl v jižním centru Los Angeles, kde se takové závody odehrávaly neustále. Na Crenshaw bulváru jsme pozorovali, jak tam lidé řadili své nablýskané vozy a pozdě v noci pak probíhaly závody mezi Crenshaw a Florence, do Inglewoodu a okolo Centinela Parku. Zmínil jsem se o tom ve filmu Chlapci ze sousedství."
Režisér se shoduje s producentem Moritzem že svět pouličních závodů je pro mladé publikum jednou z nejatraktivnějších akcí, ať už jde o to zúčastnit se jich, nebo je pozorovat. Cítí, že rychlost je nedílnou součástí městského životního stylu a perfektním předmětem zájmu diváků, hledajících v kině vzrušení. Proto se rád chopil práce na filmu Rychle a zběsile 2.
Režisér Singleton, producent Moritz a autoři scénáře se shodli v tom, že úspěch filmu podmínila neotřelost námětu ve všem, počínaje vizuální stránkou až po "rychlá kola". Obrátili se proto na milovníky závodů, aby získali přehled o tom, co je nejdůležitější pro řidiče a co současně zajímá diváky.
Singleton vzpomíná: "Vyzvali jsme majitele rychlých aut na Západním pobřeží, zdali by poskytli své vozy pro filmování. Měli jsme nějaké kontakty a také jsme tuto výzvu vydali na internetu pro řidiče, zdali by přijeli na parkoviště v Santa Monice. Výzva byla vyhlášena pouhých 36 hodin, takže jsme čekali, že by se mohlo shromáždit asi na 100 vozů. V určený den tam byla velká dopravní zácpa, protože ukázat své vozy přijelo na 700 řidičů, někteří byli dokonce až ze Seattlu. Je to opravdová automobilová kultura a tím, že jsme se do toho pustili, byli jsme také s to postihnout tuto atmosféru - a to je to, co ve filmu ukazujeme. Je to autentické. Přeji si, aby lidé přišli na film a něco si z něho odnesli opět do života."
Filmaři se ovšem nezabývali především auty, ale také charaktery jejich řidičů a tím, jak jsou rychlými auty ovlivňováni. Rozhodli se použít znova postavu policisty, O´Connora (Paul Walker), který je po svém průšvihu na útěku, a nyní dostává prostřednictvím svého řidičského umění příležitost očistit své jméno. To ho přivádí z Los Angeles do jiného místa, kde noční ulice opět ožívají burácením silných motorů, vlhkých a kamenitých silnic v Miami.
Další lákavou věcí pro filmaře, zejména pro Singletona, bylo, že zde nebyly žádné hranice v barevnosti vozů. Miami samo poskytuje širokou směsici charakterů i kulturního dědictví, což se projevuje ve všem, od barvité architektury, úžasných pohledů na pláže, až po nákladné usedlosti městského osídlení, rodiny s generačními kořeny a etnickou směsici obyvatel z celé planety: "Vzhledem k nečekaně velkému úspěchu filmu Rychle a zběsile jsme potřebovali dosáhnout napětí a vzrušení, které poskytl tento film, ale také ho posunout o kousek výš," dodává producent Moritz. "Získali jsme pro film zkušeného režiséra Johna Singletona, který dodal příběhu zemitý realismus, vybral si atraktivní a talentované hlavní představitele - a ve všech ohledech splnil naše očekávání."

O OBSAZENÍ
Paul Walker
obrazek Paul Walker se vrátil do druhého pokračování filmu Rychle a zběsile jako bývalý policajt a nadšený přívrženec "rychlých kol" protože režisér Singleton si přál mít ve filmu mužného, světlovlasého Kaliforňana. Walkerova řidičská dovednost umožnila režisérovi, aby zařadil ještě více scén z automobilového závodění, ale také možnost umístit kameru přímo do O´Conorova. vozu.
Walker sám říká: "Byl jsem rád, že se mohu vrátit k této roli, protože vím, že mi budou diváci fandit. Jen zřídka se člověku podaří hrát ve filmu, o němž je předem jasné, že si získá srdce publika. V tomto druhém pokračování je ještě více automobilových sequencí a jsou ještě lepší. Prostě jsme pokročili o něco dál. Dokonce i auta jsou exotičtější. Měli jsme vůz Nissan Skyline R-34, který dokonce není v USA k mání a Mitsubishi Evolution 7, který je novinkou v letošním roce. To jistě udělá radost automobilovým fanouškům." O spolupráci s režisérem Singeltonem Walker říká: "Měli jsme společnou vášeň. Jeho nadšení mě doslova pohánělo. John je člověk, který opravdu miluje film, takže když natáčí, neříká vám jak to máte dělat. Pohání a inspiruje vás svým nadšením."
Tyrese Gibson
Stejně tak si pochvaluje spolupráci se zpěvákem a hercem Tyresem Gibsonem, který si zahrál roli bývalého odsouzeného Romana Pearse. "Při našem setkání mi řekl: Hele kámo, nejsem herec, ale zpěvák.!'Řekl jsem mu, že kecá. Vnesl do role ohromnou autentičnost a je velmi přirozený. Naprosto přesvědčivě vyjadřuje, z jaké společnosti jeho hrdina pochází. Je určitě pro film velkým přínosem a sám také cítil jako svou povinnost vnést na plátno tuto přesvědčivost. Je to velmi dynamický a veselý člověk."
Když byla Gibsonovi nabídnuta tato náročná role, nijak se nerozpakoval. "Dostanete-li příležitost, jako je tato, musíte do filmu dát ze sebe všechno. Dostal jsem tuto nabídku poté, co ve společnosti Universal viděli můj výkon ve filmu Baby boy . Šel jsem do toho s velkým nadšením."
Automobilovou kulturu, jakou ukazuje tento film, však Gibson vnímal jako odlišnou od té, kterou znal z Los Angeles. Říká o tom: Příběh přináší řadu detailů, o kterých jsem předtím nikdy neslyšel. Je to pro mne zcela nová zkušenost, především to, oč oběma hrdinům jde. S ničím takovým jsem jsem se doposud nesetkal." O filmovém partnerství O´Connora a Pearse Gibson říká: "Muselo to mezi nimi opravdu fungovat, protože ve skutečnosti je moje postava kluk z předměstí, zatím co on je bílý chlapec z dobré rodiny."
Eva Mendesová
obrazek Postavou, která uvádí O´Connora do světa bosse Verona, je Eva Mendesová, hraje postavu tajné agentky Moniky Fuentesové. "To, co mě přivedlo k této roli," říká "byly sympatie k režiséru Singeltonovi, o jehož práci jsem se vždycky zajímala,"
Talentovaná herečka měla i další motiv, který ji přitahoval k filmu: "Mám ráda rychlá auta. Můj první vůz byl 66´Mustang. Bohužel mi producent Moritz neumožnil, abych také ve filmu mohla řídit vůz, moje postava k tomu jednoduše nedostala příležitost."
Cole Hauser
obrazek Pro roli Cartera Veroneho byl vybrán herec Cole Hauser, který už s režisérem Singletonem spolupracoval na filmu Higher Learning. Svou postavu charakterizuje takto: "Je to muž mnoha tváří, dovede být okouzlující, má okolo sebe mnoho oddaných lidí, a také má prsty ve všem v Miami... V legitimních obchodech, jako jsou kluby a reality, ale také v obchodech s drogami a praní špinavých peněz."
Hrát padoucha je něco, co herce vždy láká a Hauser připouští: Člověk nemá v takové roli dan hranice možností. Jestliže představuje hrdinu, musí se chovat určitým způsobem, ale jestliže hraje padoucha, závisí všechno na jeho vlastní imaginaci, může se chovat tak, jak se mu líbí. A práce s Johnem Singletonem je výtečná. Jako režisér vám dává absolutní důvěru, což vám umožní, abyste šel nejdál, jak to jde - a je to v zájmu prohloubení vaší postavy."

DABING
V českém znění: Filip Jančík - Paul Walker (Brian O'Conner), Pavel Vondra - Tyrese Gibson (Roman Pearce), Ivana Andrlová - Eva Mendes (Monica Fuentesová), Zdeněk Mahdal - Cole Hauser (Carter Verone), Jiří Zavřel - Thom Barry (Bilkins), Antonín Navrátil - Ludacris (Tej), Jitka Moučková - Devon Aoki (Suki), Martin Kolár - Mark Boone Junior (Whitworth, titulky), Zdeněk Podhůrský - Matt Gallini, Walter 'Duke' Foster (Enrique, tým #3), Jaroslav Kaňkovský - James Remar (Markham), Ladislav Novák - Roberto 'Sanz' Sanchez (Roberto), Marek Libert - Amaury Nolasco, Johnny Cenatiempo (Julius, Korpi), Filip Švarc - Michael Ealy, Eric Etebari, Mateo Herreros (Jack, Darden, tým #2), Michal Michálek - Jin Auyeung, Edward Finlay (Jimmy, agent Dunn), Lucie Svobodová - Sincerely A. Ward (Jackova přítelkyně), Hana Krtičková - Felecia Rafield (tým #1), Petra Hobzová - Limary L. Agosto, Marianne M. Arreaga (servírka, pilotka vrtulníku), Bohdan Tůma - Tony Bolano (zahradník), René Slováčková - Tara Carroll (svůdkyně), Pavla Adamová - Tamara Jones (celní technička) a další
Překlad: Petr Finkous
Zvuk: Alexandr Vrbata
Produkce: Ivana Koudelková
Dialogy: Veronika Kernová
Režie: Bohdan Tůma
Vyrobila: Tvůrčí skupina Josefa Petráska, studio Budíkov pro Universal Pictures v roce 2003

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 19.6.2003
Premiéra USA: 6.6.2003 Universal Pictures US
Premiéra Německo: 19.6.2003 Universal Pictures Germany
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.11.2003 (DVD) UPCR
Premiéra v půjčovnách Blu-ray: 3.8.2009 Bontonfilm
Poprvé na DVD: 24.11.2003 Universal
Poprvé na Blu-ray: 3.8.2009 Bontonfilm

Tržby v ČR - Kč 14 469 186
Tržby celkem - $ 236 350 661
Návštěvnost v ČR 160 271
Náklady (Rozpočet) - $ 76 000 000

BONUSY (Blu-ray)
• Komentář režiséra Johna Singletona
• Vynechané scény
• Úvod k Rychle a zběsile 2
• Vystřižené scény
• Uvnitř Rychle a zběsile 2
• Autoškola pro herce
• Zdobení žhavých zahraničních aut
• Nabité kaskadérské kousky
• Natáčení hudby s Ludacrisem
• Herci ve středu zájmu
• Auta ve středu zájmu
• Zběsilé přídavné spalování

ROZLIŠENÍ Blu-ray
16:9 / 1920x1080p (FULL HD) / 2.35:1
česky DTS Digital Surround 5.1, anglicky DTS-HD Master Audio 5.1, maďarsky DTS Digital Surround 5.1, polský komentář Dolby Digital 5.1, portugalsky DTS Digital Surround 5.1, rusky DTS Digital Surround 5.1, thajsky DTS Digital Surround 5.1, španělsky DTS Digital Surround 5.1
anglické, bulharské, české, hebrejské, chorvatské, islandské, maďarské, polské, portugalské, rumunské, ruské, řecké, španělské, thajské, turecké

FILMY V SÉRII
Rychle a zběsile gastonrolinc.webnode.cz/news/a279/
Akční / Krimi, USA / Německo, 2001
Režie: Rob Cohen, Hrají: Paul Walker, Vin Diesel

Rychle a zběsile 2 gastonrolinc.webnode.cz/news/a280/
Akční / Krimi, USA / Německo, 2003
Režie: John Singleton, Hrají: Paul Walker, Tyrese Gibson

Rychle a zběsile: Tokijská jízda gastonrolinc.webnode.cz/news/a281/
Akční / Krimi, USA, 2006
Režie: Justin Lin, Hrají: Lucas Black, Sung Kang

Rychlí a zběsilí https://gastonrolinc.webnode.cz/news/a282/
Akční / Krimi, USA, 2009
Režie: Justin Lin, Hrají: Vin Diesel, Paul Walker

Rychle a zběsile 5 gastonrolinc.webnode.cz/news/a283/
Akční / Krimi, USA, 2011
Režie: Justin Lin, Hrají: Vin Diesel, Paul Walker

Rychle a zběsile 6 gastonrolinc.webnode.cz/news/a284/
Akční / Krimi, USA, 2013
Režie: Justin Lin, Hrají: Vin Diesel, Paul Walker

Rychle a zběsile 7 gastonrolinc.webnode.cz/news/a285/
Akční / Krimi, USA / Japonsko, 2015
Režie: James Wan, Hrají: Vin Diesel, Paul Walker

Rychle a zběsile 8 gastonrolinc.webnode.cz/news/a228/
Akční / Krimi, USA / Čína, 2017
Režie: F. Gary Gray, Hrají: Vin Diesel, Dwayne Johnson

Rychle a zběsile: Hobbs a Shaw gastonrolinc.webnode.cz/news/rychle-a-zbesile-hobbs-a-shaw-fast-furious-presents-hobbs-shaw-2019-134-usa-akcni-krimi-thriller-komedie-62/
Akční / Krimi, USA, 2019
Režie: David Leitch, Hrají: Dwayne Johnson, Jason Statham

Rychle a zběsile 9 gastonrolinc.webnode.cz/news/rychle-a-zbesile-9-f9-2021-131-usa-akcni-dobrodruzny-krimi-thriller-43/
Akční / Dobrodružný, USA, 2021
Režie: Justin Lin, Hrají: Vin Diesel, Lucas Black

V přípravě
Rychle a zběsile 10 gastonrolinc.webnode.cz/news/rychle-a-zbesile-10-fast-furious-10-2003-usa-akcni-dobrodruzny-krimi-thriller/
Akční / Dobrodružný / Krimi, USA 2023
Režie: Justin Lin, Hrají: Vin Diesel, John West Jr.
 
Tvůrci a herci
John Singleton (Režie), Neal H. Moritz (Produkce), David Arnold (Hudba), Matthew F. Leonetti (Kamera), Bruce Cannon (Střih), Dallas Puett (Střih), Kimberly Hardin (Casting), Keith Brian Burns (Scénografie), Sanja Milkovic Hays (Kostýmy), Greg Hedgepath (Zvuk), Hallie D'Amore (Masky), Michael Brandt (Scénář), Derek Haas (Scénář), Paul Walker (Herec), Tyrese Gibson (Herec), Cole Hauser (Herec), Eva Mendes (Herec), Ludacris (Herec), Thom Barry (Herec), Devon Aoki (Herec), Amaury Nolasco (Herec), Michael Ealy (Herec), James Remar (Herec), Mark Boone Junior (Herec), Corey Michael Eubanks (Herec), Tara Carroll (Herec), John Cenatiempo (Herec), Jin Auyeung (Herec), Mo Gallini (Herec)
 
2003/108/USA, Německo/Akční, Krimi, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Carter Verone (Cole Hauser) má ve filmu Benelli M1 Super 90 ráže 12 Gauge.
- Ford Mustang, který ve filmu bourá, má speciální odstín laku pod kódem - (Harley Davidson).
- Niektoré autá z filmu sa objavili aj vo videoklipe na pesničku “Act A Fool“ od speváka Ludacrisa, ktorý vo filme hral úlohu Teja.
- Mitsubishi Lancer Evo VII, které řídí Paul Walker není v USA dostupné. Pro auto byl použitý současný model prodávaný v USA, který byl upravený tak, aby vypadal jako Evo VII. Všechny auta pro film "upravila" společnost EP Industries sídlící v El Segundo, Kalifornie.
- Na začátku filmu jezdil Brian (Paul Walker) v pouličních závodech v Nissanu Skyline GT-R R34. Suki (Devon Aoki) v úvodu filmu řídila Hondu S2000. Slap Jack (Michael Ealy) řídil ve stejném závodě Toyotu Supra. Ve stejné scéně se objevila také Mazda RX-7. Auto, které dostal Roman Pearc (Tyrese Gibson) poté, co přislíbil spolupráci při honu na Cartera Veroneho (Cole Hauser), bylo Mitsubishi Eclipse Spyder. Vůz, který patřil Korpimu (John Cenatiempo) a následně Brianovi, byl Chevrolet Camaro Yenko. Od Korpiho k Romanovi pak putoval Dodge Challenger R/T.
- Studio Universal mělo k dispozici dvě různé verze scénáře. V jedné verzi se počítalo s Vinem Dieselem.
- Elektrické zařízení, které používá policie ve filmu k odstavení aut, ve skutečnosti neexistuje
- Auta, proti kterým závodí Brain na začátku filmu, jsou ta samá auta, která vyhrála hlavní závody v prvním díle. Navíc byla použita s různými modifikacemi stejná auta jako v Rychle a zběsile.
- Ja Rule si mohl zahrát ve filmu, ale odmítl kvůli jiným projektům.
- Zatímco se film natáčel v jedné části Cape Florida State Park v Key Biscayne, na opačném konci se točili Mizerové 2.
- První auto, které Paul Walker ve filmu řídí, je jeho vlastní vůz. Osobně pak vybíral všechna závodní auta, která ve filmu uvidíte. K tomu všemu prováděl mnoho kousků s autem sám. Je velkým fanouškem pouličních závodů a velmi dobrým řidičem.
- Žlutý Dodge Viper byl prvním z nové série automobilky Dodge Vipers. Studio Universal dostalo k dispozici čtyři kousky, ale pouze pod podmínkou, že nebude žádné z nich poškozeno.
- Srážka Corvetty a Mustanga na dálnici nebyla ve scénáři.
- Cameo: Michael Thomas Dunn, tvůrce nezávislých filmů, si zahraje závodníka řídícího upravený PT Cruiser.
- Před produkcí filmu nevlastnila Devon Aoki řidičský průkaz a neměla zkušenosti s řízením auta.
- Poznávací značka Romeho Mitsubishi Eclipse Spyder hlásá „H8ter“.
- Sídlo Verona bylo vlastnictvím Sylvestera Stalloneho.
- S raperem Redmanem se vážně uvažovalo do role Teje.
- Do role Monicy Fuentes byla zvažována Rosa Blasi.
- Zadní křídlo Brianova Nissanu Skyline bylo celé vyrobeno z karbonových vláken a stálo 2000 dolarů.
 
Odkazy