Rychle a zběsile 7 / Fast & Furious 7 (2015/140/USA/Akční, Krimi, Thriller) 72% -Blu-ray-

24.09.2018 17:47
JEDNOU VĚTOU
„Pomsta se vrací domů."

OBSAH
I auta můžou létat. Alespoň pro nesmrtelnou sérii Rychle a zběsile to platí. Její hrdinové už stihli prožít a přežít neuvěřitelné věci, teď však narazí na nepřítele, vedle něhož všichni jejich dosavadní soupeři připomínají bandu dětí z mateřské školky. Statham hraje Deckarda Shawa, živý stroj na zabíjení, který vycvičila elitní vojenská jednotka. Pokud vám příjmení téhle postavy něco připomíná, pak se nepletete. Shawův mladší bratr Owen obtěžoval naše hrdiny v šestém díle tak intenzivně, až ho připravili o život. A rozrušený Shaw starší se rozhodne, že na oplátku připraví o život je a všechny jejich blízké. Bez ohledu na to, jak rychlí či zběsilí budou.(CinemArt)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Ano, pokud člověk přistoupí na to, že film ignoruje veškerý zákony fyziky, přírody, logiky a hlavní hrdinové mají v rodným listě napsáno "nesmrtelný ", měl by se bavit. A já bych se i bavil, jenže mně to přišlo tak přeakčnělé, že jsem v tom paradoxně neviděl akční poctivku. Já neměl strach ani o partu rychlozběsilých, ani jsem z Jasona necitíl, že by je nějak zásadně ohrožoval, vlastně mě byli všichni u prdele. Takže jsem se musel spokojit z vyzobáváním drobků, bitka Dwayna s Jasonem byl vrchol filmu, škoda že byla hned na začátku, ale alespoň jsem se nadchnul, jenže opakované záběry na drsný kluky a sexy holky, míchaný s výbuchy, hlášky a souboji na rychlý způsoby prostě nemůžou utvořit charismatický celek. Na druhou stranu trvalo to dlouho a na hodinky jsem neměl chuť se dívat ani jednou. Jason je mistr nasranýho obličeje se kterým jde z filmu do filmu, Dwayne působil sympaticky jenže zase měl ve filmu krátký uřední hodiny, Michelle i Jordana se mně pořád líbí, ale není to s jiskrou, jo Kurt, tak ten byl dobrej a Paul ? Paul si zasloužil konec, který mu kolegové připravili, přiznám se, že mě ta poslední pasáž dostala, ale víc dobrýho už z filmu prostě nevyzobu. Viděno v rámci projektu Challenge tour 2015 jako film číslo 1. (Enšpígl) 3*

O řadu níže přede mnou v kině seděli Pavel Soukup, Isaac Newton a primář traumatologie a všichni tři celou dobu jen nevěřícně kroutili hlavami.. Testosteronová jízda? Srovnatelné vzrušení zažívám při vjezdu do myčky. F&F7 absolutně nemá hlavu a pata v podobě předimenzovaných akčních scén je ta Achillova. Čekal jsem, že s novým talentovaným režisérem přijde nový směr, ale ať je to Lin nebo Wan, rozdíl nebyl rozpoznán. Vlastě jo, jedna změna by tam byla. Za ty neustálé mentorské kecy jsem měl sto chutí fláknout Toretta přes ksicht výfukem, ale asi by to nemělo smysl, když u něj prudký úder do hlavy klíčem číslo 32 má stejný efekt jako proud vzduchu při fénování. Tajně jsem doufal, že Domově partě zatne tipec odtahovka Statham, ale tohle by dokázala asi jen naše D1.. P.S.: Závěrečné goodbye Walkerovi proběhlo decentně. Jen jsem měl pocit, že ti tři přede mnou mumlali něco jako: „Proč si nás neposlouchal, Paule…“ (Gilmour93) 2*

Řidiči, pozor! (Nejne)bezpečnější jízda autem právě startuje na sedmé trati. Šílený koncept z trati číslo šest dostal solidně vytuněný upgrade. Závod řídí James Wan, a i přes nulové zkušenosti s akcí, to má pevně v rukou. Co ho tedy na trati zradilo? Spolujezdec scenárista je výraznou slabinou sedmé etapy. Je to obrovská škoda. Posádka díky němu musela nejednou absolvovat karambol, který ne vždy dopadl optimálně. S režií nemám v zásadě problém. Byla velmi profesionálně odvedena a často výborně, spolu s pěkným vizuálem, kopírovala terén a dosahovala bombastičnosti. Výraznější zlom či posun k horšímu nastal přibližně v druhé polovině filmu. Po skvěle rozjeté první polovině, která šlapala jako motor té nejluxusnější káry, najednou film vypadl z tempa, začal nudit a už jsem se nechytil na jeho příbojovou vlnu. A to mě čekal ještě souboj Diesel vs. Statham. Jenže ze souboje bylo hovno vidět. Ke všemu blbému se odehrával v noci a opravdu mimořádně nesnáším, když se akce ukryje do tmavého obrazu a nelze si ji plně vychutnat. I tak se jednalo o souboj na vysoké úrovni. Jen jsem litoval, že v celém filmu jsou jen tři bitky (bitkou číslo 1, Statham vs. Johnson, film v podstatě začíná). K vidění je i ženská bitka - Michelle Rodriguez vs. MMA dračice Ronda Rousey. V bitkách si režisér věřil a jako jediné měly v sobě napětí. O zbytku filmu se to říct nedá. Mimochodem, nejlepším tahounem filmu byl Jason Statham v roli cool záporáka, který se celé partě (čiui neceué ceué pautě) mstil za svého zmrzačeného bratra. Tyrese Gibson pro změnu obstaral sympaticky odlehčující prvek hláškování. Málo prostoru dostal Paul Walker. Film vyvrcholil rozlučkou s ním. To byla nejúděsnější scéna z celého filmu. Pustily se vzpomínkové ukázky z celé série. Nezůstal jsem tedy ušetřen Paula Walkera s lokny a jeho digitální hlavy zkopírované do záběru po vzoru filmu Vrána. Diesel odjíždí někam do piče, Walker ho dojede, vyhulí si péra a pak se každý rozjede jiným směrem. Polovina mamrdů se tady nad tím rozplývala. Mně to připomnělo scénu z Blbýho a blbějšího, kterak Carrey s Danielsem brečí nad reklamou v televizi. Něco jsem vám prozradil? Tak to pardon. Nikdo vás nenutil ty moje sračky číst. Konec tedy zoufalost. Příliš si divák neužije ani Dwayne Johnsona. Ten je hned v úvodu zraněn, skončí v nemocnici pochroumaný a s rukou v sádře, až do okamžiku, kdy usoudí (scenáristé usoudili, on ne), že je potřeba jeho akčních služeb. Následně se zbaví sádry jejím rozlomením (působilo to komicky), ruka zázračně asi po třech dnech srostla a milý hromotluk si to šupajdil na scénu, ve které měl sestřelit záporáka Djimon Honsoua v helikoptéře. Jednalo se opět o noční scénu. Pokud jde o herce, vůbec nikdo mě nesral, až na jednoho - Kurt Russell. Obstarožní pičus z hereckého smeťáku byl ve své kreaci natolik otravný, že jsem mu přál fyzickou likvidaci a skutečně pak vyklidil pole. Pokud jde o realističnost, film se jí vůbec nedrží, ale to není nic překvapivého. Sedmička po vzoru šestky úspěšně dlabe i na fyzikální zákony a dává jim zábavný rozměr. Úžasná je scéna double přeskoku autem z jedné budovy do druhé. Oproti tomu už méně úžasná je scéna, kdy dva protivníci rozjedou auta a v plné rychlosti se čelně srazí. Správně by měli skončit na maděru. Samozřejmě, že se jim nic nestane. Normálně vystoupí z auta a jen je bolí za krkem. Pokud máte rádi přestřelené scény, je tohle přesně film pro vás. Ze všech dílů je tenhle určitě nejakčnější a nejlépe zrežírovaný. Jenže scénář je slátanina na druhou. Jestli stejně jako já víte, že auto má čtyři kola a motor, pak vám jednoduchost sedmičky nebude vadit a přijde vám sedminásobně našlapaná. A to se jede přes dvě hodiny. Tak se nezapomeňte připoutat. Ať to s vámi nehází. 60% (kingik) 3*

VELKÁ RECENZE
A natočím to jako sedmdesátkovej thriller o pomstě, prohlásil drobný šlachovitý Asiat, který kdysi dávno přivedl na svět za pár babek Saw, a teď se chystal natočit stopadesátimilionový akční film se sedmičkou v názvu. Ve fanoušcích hrklo, protože jim začalo být jasné, že nedostanou ani vytuněný káry se zářivkami na podvozku, ani klasickou heist lambádu, která vypadá jenom o něco smysluplněji, než kdybyste svěřili čtvrtý díl Dannyho parťáků Michaelu Bayovi. Jenže Wan v tu chvíli ještě netušil, že se bude muset popasovat s Vinem Dieselem, coby hlavní hvězdou, producentem a organizátorem dějového proudu. V ringu by tenhle střet pravděpodobně nedopadnul pro Wana dobře, ale za kamerou ho lze označit skoro až za remízu. A co vlastně z případného brainstormingu u Vinova pověstného bazénu, kde vznikaly všechny dosavadní díly, nakonec vypadlo? Inu, od všeho trochu.
Už úvodní scéna, ve které bratr záporáka z předcházejícího dílu (Shaw mladší překvapivě přežil - ona ranvej zřejmě nebyla jen nejdelší na světě, ale byla taky vyrobená z měkčených plastů), se nepodobá ničemu, co jste kdy v sérii Rychle a zběsile viděli. Jason Statham v ní nejdřív skrz zuby procedí bráškovi kázání, a pak nemocnici opustí stylem, za který by se nemusel stydět ani Chev Chelios ze Zastav a nepřežiješ. Absurdita celé scény, včetně třešinky na dortu s předávkou granátu, je natolik vysoká, že ji podle mého názoru ani nelze zparodovat. Parodie by totiž musela zákonitě vypadat úplně stejně. Ale jestli máte pocit, že Wan dosáhl předčasného vrcholu ještě před úvodními titulky, šeredně se pletete. Stejně jako v případě, že nadáváte na upoutávky, jež prozradily příliš mnoho. Sedmička má rukávy plné es a tasí je vcelku rozvážně.
Nic jiného ani nezbývá, protože dějově je Rychle a zběsile pořád stejně mělké jako obvykle. Jason se chce pomstít, a tak nahání náš tým po celé zeměkouli. Na začátku odstaví od válu (byť jen dočasně) samotného Rocka, aby dokázal, že patří do stejné ligy nadsamců a mohl se pak poprat s Dieselem - hierarchie je zcela očividná a Diesel už se ani Domovo ego nesnaží nijak zakrývat. Jeden by si myslel, že bude mít Dieselova postava možná až příliš prostoru, vzhledem k okolnostem natáčení, ale Brian O´Conner Paula Walkera je ve filmu v podstatě stejnou měrou - hercův skon jeho roli nijak nezkrátil. Brian fasuje v zásadě druhou hlavní dějovou linii, dva výživné fighty (oba s Tonym Jaa), a na rozdíl od ostatních z plátna v podstatě nesleze.
Vůbec lze říct, že tempo snímku a rozdaný prostor jednotlivým postavám vychází na jedničku, co ale drhne poměrně nahlas je hlavní dějová kostra. Stathamův záporák nahání Dieselův tým po celé planetě, zatímco se ho ta samá parta snaží za každou cenu najít. Nedává to smysl? No právě... MacGuffin celého filmu je tajemná hackerská utilita, která vypátrá kohokoliv na planetě a Dom ji chce použít k tomu, aby našel Shawa staršího. Diesel a spol. se ale děsně diví, že na každé štaci Shawa potkají a musí před ním utíkat. Aby vás z téhle disproporce nebolela hlava, je vám vždycky naservírovaná královská akční scéna o rozměrech, které by se v jiných produkcí nalámaly do pěti sekvencí a bylo by vymalováno.
Otvíráková bitka Rocka se Stathamem je lepší než finále většiny akčních filmů loňského roku, hraní si na paragány za volantem aut totálně zlikviduje vaše představy o filmové fyzice, zásah v Emirátech je regulérním heistem s několika akčními scénami a i ten přeskok mezi mrakodrapy je šílenější, než byste mohli z trailerů odhadovat. A to jsme vlastně ještě vůbec nemluvili o třetím týmu, který se ve filmu vyskytuje a závěrečné akční kanonádě, která opravdu spíš pasuje do pecek od Rolanda Emmericha.
Jak to celé Wan zvládá kočírovat? S velkým přehledem. Herci už mají postavy tak navrčené, že snad ani není potřeba je režírovat. Ano, vtípky i linie jsou předvídatelné - Rock je totální bourák, Diesel mluví o rodině, Roman je k nesnesení a Letty kouká do dálky a přemýšlí o svojí ztrátě paměti, ale drží to pohromadě a všichni vědí, co mají dělat, přičemž nováčci jako Jason Statham a Kurt Russell si užívají plnými doušky návrat do regulérního akčního žánru (aneb házet granáty a usmívat se na všechny strany). Wan vás na svou přítomnost za kamerou ale výrazně upozorní záběrováním. Občas leze postavám do úsměvu na extrémní leoneovský detail, jindy se s nimi kácí i kamera, což především v IMAXu působí hodně sugestivně a celé je to takové osobnější a syrovější než předešlé díly.
Ne, žádný Temný rytíř se nekoná... Rychle a zběsile 7 je pořád především zábava. A možná až příliš bezuzdná, protože Wan spolu s Dieselem využívají magické číslovky, aby se ohlédli za celou sérií. Je tu scéna, která připomíná ozvěny jedničky a dvojky, vracíme se tu dějově ke trojce - dokonce potkáme i jejího hlavního hrdinu - a zároveň vlastně vrcholí proměna pouličních závodníků v profesionální lupiče a nakonec i v elitní agenty. Bude osmička a devítka připomínat spíš Mission: Impossible nebo Postradatelné? Ochota, se kterou se hrdinové pouštějí se svými auty proti tankům, obrněným autobusům a bojovým helikoptérám, je až neuvěřitelná. A to i bez Rocka a jeho commandos v zádech.
Kdo neviděl poslední tři díly, pro toho bude sedmé Rychle a zběsile pořádnou sprchou. Pětka, šestka a sedmička ale spolu pohromadě fungují jako macatá akční trilogie, která se po zádech tuningové kultury vyšvihla tržbami mezi elitu. Kdo ještě doufal, že se to akčnímu filmu kdy povede? Jasně, není nijak čistokrevný, opravdu je v něm od všeho trochu, ale Dieselovi se daří vládnout sérii pevnou rukou a ctít při tom svoje plakátové idoly z dětství. V lesklejším kabátku z digitálních efektů, naleštěných kár a tuc-tuc soundtracku lze totiž vypozorovat oldschoolové prvky - i kdyby to měla být jen ta černobílá polarizace hodných a zlých nebo rozestavění figurek tak, aby se po vzoru turnajových pavouků každý popral s každým.
Někteří na film půjdou, aby uctili památku Paula Walkera. To je bezesporu férový důvod, který dojde naplnění, protože závěrečné minuty jsou opravdu nádherným rozloučením, při němž nezůstane jedno oko suché. Zároveň je ale tohle Rychle a zběsile krásným připomenutím toho, že hollywoodské akční filmy, které jsou "larger than life", pořád ještě nevymřely. Tupí hrdinové, tupé hlášky a průhledná zápletka, tentokrát ovšem v aktuálním balení, které omámí i teenagery, co nepamatují Ramba, Komando nebo třeba i toho Likvidátora. Docela mě hřeje u srdce, že to takhle hezky dopadlo. Lepší už to asi nebude, ostatně jakkoliv sedmička po rozjívené šestce trochu lépe táhne na branku, zůstane asi nadobro pomyslným vrcholem spíš pětka, ve které Dieselovci dali definitivně sbohem svým kořenům. V souboji letošních týmovek ale Zběsilá sedma vystřelila nejen jako první, ale trefila se zatraceně blízko středu terče. Moc to Starkovi a jeho kumpánům nezávidím. Nás ale na druhou stranu čeká celkem epické letní derby.

O FILMU
Tato čtyři slova ilustrují samotnou podstatu ságy Rychle a zběsile, a to díky věrnému týmu filmových postav a partě herců, filmařů a filmového štábu, ze kterých se během sedmi dílů taková rodina v podstatě stala. Na počátku před 15 lety nikdo netušil, že se osud příběhu o partě pouličních závodníků ve východním Los Angeles stane jednou z nejpopulárnějších a nejstálejších filmových sérií všech dob.
Natáčení prvního filmu, do kterého byli obsazováni začínající herci, začalo se skromným rozpočtem v roce 2000. Akční thriller se inspiroval částí článku o pouličních závodních klubech v časopise Vibe, který dokumentoval činnost lidí spojených s ilegálními automobilovými závody ve východním L.A., kteří svůj koníček financovali drobnými krádežemi. Troufalá sága o mladých puškách, které žijí a svá auta řídí podle nelegálních pravidel, byla předlohou pro Rychle a zběsile, letní hit z roku 2001, který celosvětově vydělal více než 207 mil. USD.
Během šesti filmů, které si podmanily publikum a vydělaly celkově neuvěřitelné 2,4 mld. US dolarů, se tato sága stala nejvýdělečnějším a nevytrvalejším projektem studia Universal Pictures. Je působivé, že v prostředí sociálních sítí tato sága rezonuje nejvíce ze všech současných filmových sérií.
Série Rychle a zběsile s rodinou pevně zasazenou v jejím středu si brzy našla svou stálou a věrnou fanouškovskou základnu. Stal se z ní fenomén, který pouliční závodníky stojící mimo zákon přivedl k neuvěřitelným akcím v lokalitách od Japonska, Mexika a Dominikánskou republiku po Brazílii, Kanárské ostrovy a Velkou Británii.
Rychle a zběsile 7 se odehrává více než rok poté, co se Domova a Brianova omilostněná parta vrátila do USA. Nacházíme je na vstupu do života na správné straně zákona, ale jejich životy se přesto nenávratně změnily. Dom se zoufale snaží dát se znovu dohromady s Letty, zatímco Brian zápasí se svou aklimatizací na poklidný předměstský život s Miou a jejich synem, a Tej s Romanem oslavují svou svobodu životem snů všech playboyů.
Nikdo z nich zatím netuší, že přichází nebezpečí v podobě chladnokrevného britského zabijáka s nevyřízenými účty. Deckard Shaw svou hrůzovládu začne brutální vraždou Hana v Tokiu a pokusem o vraždu Hobbse v L.A., a systematicky pronásleduje ty, kteří oddělali jeho mladšího bratra Owena během poslední mise.
Když Shaw vyhodí do povětří dům Torettovy rodiny, zásadní rodinný symbol a útočiště, které ztělesňuje jejich znovunabytou svobodu, Dom se musí obrátit na vysoce postaveného vládního úředníka s žádostí o pomoc. Jedinou nadějí našich hrdinů je sednout znovu za volant a obstarat prototyp důmyslného sledovacího zařízení pro vládu USA, které na oplátku použijí k lokalizaci Shawa předtím, než znovu udeří. Rychlá a zběsilá sedma - Dom, Brian, Hobbs, Letty, Roman, Tej a Mia - teď čelí zatím největší hrozbě na místech tak vzdálených jako Abu Dhabí a Ázerbajdžán… a stejně známých jako ulice, kterým říkají domov.
Když skončilo natáčení Rychle a zběsile 6 a režisér Justin Lin ukončil svou čtyřdílnou cestu touto sérií, začali se producenti Moritz a Diesel spolu se scenáristou Morganem poohlížet po někom, kdo by se postavil za kameru. Potřebovali filmaře, který by byl ochotný vstoupit do rozjetého vlaku a dohlédnout na pokračování ságy, která má své stálé místo mezi fanoušky, disponuje pěkným rozpočtem, a zároveň posunul příběh, postavy a samotnou akci.
Tím pravým, kdo převzal otěže nad další kapitolou, byl nakonec australský režisér James Wan, který oživil napínavý žánr takovými hity jako Saw: Hra o přežití, V zajetí démonů a Insidious.
Wan byl nadšený z možnosti zanechat svůj otisk v žánru tak vysoce oceňovaném filmu jakým je Rychle a zběsile 7. „Jsem fanouškem série Rychle a zběsile, to především, ale zajímavá pro mě byla i možnost vymanit se z žánru, díky kterému jsem se stal známým a poprat se s tak velkou a oblíbenou sérií,” říká Wan. „Jedním z mých hlavních cílů v Rychle a zběsile 7 bylo posunout své hranice a ukázat něco trochu jiného. Myšlenka hrát na hřišti tak velkém a uznávaném jako je toto, je prostě neodolatelná.”
Vzhledem k překvapení obsaženém v závěru filmu Rychle a zběsile 5, který odhalil, že Letty Ortiz je stále naživu, čekali fanoušci netrpělivě na další závěr v Rychle a zběsile 6, který popožene celou ságu novým a překvapivým směrem. A filmaři je nezklamali. Finále posledního filmu napovědělo mnohé o tom, jakým způsobem Tokijská jízda a Sung Kangův chladnokrevný Han, který se v tomto filmu objevil poprvé, zapadá do časové linie seriálového vyprávění.
Odhalení dosud neznámého řidiče ztvárněného naprosto chladným Jasonem Stathamem, který napálil Hanovo auto svým mercedesem, je charakteristickým znakem celé ságy, která se vyznačuje chytrou provázaností minulosti postav a novými zápletkami. Je potvrzením toho, co tvoří celou ságu už více než desetiletí a co diváky baví.
Diesel oceňuje fanoušky, kteří vložili svou důvěru v tým, který je provázel všemi sedmi filmy. „Skutečnost, že nám diváci umožnili přeskakovat v chronologii Rychle a jsou ochotní tuhle jízdu absolvovat a zůstávají s námi, je sama o sobě výkon,” říká. „Jednou z prima věcí, které jsme v sérii posledních 10 let dodržovali, je, že nic není náhoda. V sedmičce spolu všechno souvisí. Otázky jsou zodpovězeny a objevila se nová témata.”
Pro dlouholetého scenáristu a výkonného producenta Morgana, který v sérii připravuje už pátý film, to znamená neustále aktualizovat svůj efektivní systém lepících lístečků s barevnými kódy - systém, který sleduje vše z minulosti postav, aut a specifické dějové linie a zvraty - které se váží k předchozím filmům, stejně jako důležité talismany, jakým je například Domův stříbrný přívěsek. „V našem světě má každý a všechno svou hodnotu” dodává Morgan. „Je to pocta tomu, čím tato sága je a zároveň pocta fanouškům, kteří se vracejí, aby si užili každou další kapitolu.”
Ukázkovým příkladem je Lettyina klikatá cesta zpět k Domovi, která se ukáže být téměř nemožnou, když se Letty snaží poskládat dohromady svou minulost a najít duševní rovnováhu … aby měla možnost sdílet svou budoucnost se spřízněnou duší.
Strhující dějové linie spolu s oblíbenými postavami nejsou tím jediným, co přitahuje fanoušky Rychle a zběsile. Velmi interaktivní život na sociálních sítích umožnil všem fanouškům bezprecedentní přístup k exkluzivním materiálům, a díky tomu si filmový štáb a herci vypěstovali se svými fanoušky pevný vztah, který se prohlubuje s každým dalším úspěšným filmem. Rychlí fanoušci tak často slouží jako barometr příběhu a hodnotitelé lokací a aut.
Diesel, který život ságy na sociálních sítích úzce sleduje, této zpětné vazby využil a pozornost věnoval zejména nářkům nad Lettyinou smrtí - a nechal fanoušky hlasovat, koho by rádi viděli znovu v sérii. Za to je odměňuje čerstvými informacemi, které se filmů týkají.
Herec a producent byl Wanovi cenným rádcem ohledně Rychlé ságy, čehož si Wan velmi vážil. „Vin pro mě byl pro tento film zásadním partnerem,” říká režisér. „Velmi brzy jsme mluvili o postavách a o celé sérii - kde se co stalo a jak by se to mohlo do budoucna odehrávat. Evidentně ví, co dál s postavou Doma, ale přesto byl velmi otevřený vůči mému vedení a režii. Byl a jsem za to velmi vděčný.”
Během produkce Rychle a zběsile 7 zasáhla v listopadu 2013 tragédie a naše rodina ztratila milovaného otce, syna a bratra a svět ztratil skvělého přítele a kolegu - talentovaného a lidumilného: Paula Walkera. Ti, kteří měli to štěstí, že s Paulem pracovali v pěti filmech série Rychle a zběsile, sdíleli žal všech, jejichž životy zasáhl, ať už na obrazovce nebo mimo ni. Ta ztráta byla zničující.
Producent Moritz, který stál spolu s Dieselem, Brewsterem a Rodriguez po boku Walkera od počátku své kariéry, tu dobu přibližuje: „Po tragickém odchodu našeho kamaráda a kolegy Paula jsme hodně diskutovali o tom, že tenhle film zastavíme a nedokončíme. Po nějaké době nám došlo, že Paul by chtěl, abychom to dodělali. S Vinem jsme o tom mluvili a shodli jsme se, že musíme udělat vše pro to, abychom to pro Paula udělali. Museli jsme pokračovat ne navzdory tomu, co se stalo, ale právě proto. Je v tom hluboký respekt k tomu, kdo byl Paul jako člověk, jako otec a jako přítel a my nedáme nikdy na obrazovku nic, co by tento obraz ohrozilo.“
„A potom jsme začali řešit, jak můžeme fakticky Rychle a zběsile 7 dokončit,” pokračuje producent. „Většinu filmu jsme natočili s Paulem, ale přemýšleli jsme, jak to skutečně celé uděláme. Nakonec díky nepoužitým záběrům, které jsme měli k dispozici z předchozích filmů a díky využití nové technologie jsme byli schopní dokončit film inspirovaný Paulovým duchem a dopřát jemu a jeho nejznámější postavě fantastické filmové rozloučení. Tento film je potvrzením jeho odkazu.“
Diesel mluví jménem svých kolegů a filmového štábu, když vysvětluje, proč musí být Rychle a zběsile 7 dokonalou oslavou Walkerova života: „Paul byl jako můj bratr. Vztahy mezi touhle filmovou rodinou jsou hluboké a důležité, a naše postavy by pro sebe udělaly cokoliv. Ta rodinná podpora a soudržnost, která existuje ve filmu, se s námi přenáší i mimo plátno. S tímto filmem dostává celý svět možnost cítit se součástí naší rodiny.”
Za laskavé pomoci bratrů Paula Walkera, Caleba a Codyho Walkerových, kteří se uvolili za Paula ve filmu zaskočit, se jeho poslední vystoupení na obrazovce stalo skutečností.
Chris Morgan, který na příběh dohlíží od Tokijské jízdy, shrnuje pýchu týmu na Rychle a zběsile 7 a jeho touhu umožnit fanouškům naplňujícím způsobem vzpomenout a oslavit Walkera: „Ztratit člena rodiny uprostřed natáčení bylo naprosto zničující. Ale jsem opravdu pyšný na tu schopnost semknout se a spojit síly, abychom dokončili film tak úžasným způsobem. Vím, to by se Paulovi opravdu líbilo.”
V Rychle a zběsile 7 je gang vržen do nových situací plných početných nepřátel a čelí rostoucím bolestem a přízrakům ze své minulosti. Co se týká další kapitoly Domovy a Brianovy cesty, cílem pro ně byl vždycky návrat domů do Los Angeles jako svobodní lidé. Jenže aklimatizace na novou existenci je jaksi něco naprosto jiného.
K diskuzi o tom, co vše pro ně návrat domů znamená, se vrací Wan: „Poté, co tak tvrdě bojovali za to, aby se mohli vrátit zpátky domů, se to našim hrdinům podařilo, ale potom zjišťují, že to pro ně možná už není ten pravý život. Všechna ta dobrodružství, která zažili, je formovala a díky nim se stali těmi, kým jsou. Je tam velký vnitřní konflikt, protože jsou najednou cizinci ve vlastním domě.”
Nově obnovená série Rychle a zběsile 5 představila nové postavy - na obou stranách práva - které daly Domovi a jeho týmu pořádně zabrat. Počínaje Johnsonovým elitním DDS agentem Hobbsem, přes Evansova hrozivého Owena Shawa bylo umění party zkoušeno na každém kroku. Překvapivě je to právě pravidla přísně dodržující Hobbs, který se po letech pronásledování Doma a jeho party nečekaně ocitne plně na Domově straně, když jsou životy všech ohroženy. Parta si získala Hobbsovu důvěru a respekt a spolu s tím přichází jedinečná úroveň ochrany a kamarádství.
Johnson o Hobbsově vývoji v průběhu ságy říká: „Naším cílem bylo vytvořit postavu, která byla od prvopočátku drsná a s citlivostí kovboje. V průběhu čtyř let se ale značně změní. Líbí se mi myšlenka vytvořit chlapíka, který má sklony a moc superhrdiny, ale superhrdinou není.”
V diskuzi o jedné klíčové bojové scéně shrnuje Johnson pocity všech svých hereckých kolegů ohledně velitele jejich lodi: Že Wan je a sérii Rychlých prostě dostal. „Byl jsem nadšený z Jamese i z jeho myšlenek na to, jak bude vypadat úvodní bojová scéna s Jasonem a společně jsme vytvářeli způsob, jakým se to bude točit. To, co jsme vymysleli, je skvělé. Je to něco úplně jiného.”
Hrát jednu postavu více než deset let je neobvyklé pro většinu herců, ale tento multikulturní soubor to bere velmi vážně - ať už se jedná o dialogy, pointy, kostýmy nebo výběr aut. Na tuto výdrž jsou všichni náležitě pyšní, nikdo ale není pyšnější než Michelle Rodriguez.
Uprostřed příběhu Rychle a zběsile 7 plného pomsty, rizik a zuřivých akcí se ční Domova a Lettyina milostná romance. Diesel a Rodriguez si uvědomují a tvrdě pracují na tom, aby tento románek udrželi reálný. I když naráží na nebezpečné okolnosti, amnézii nebo nové vztahy, jejich láska je založena na společné minulosti a na naprosté vzájemné důvěře.
„Vztah Doma a Letty nevidíte v této době a věku,” přemýšlí herečka. „Je to vzácná věrnost, kterou uvidíte už jen v manželstvích ze staré školy. Je to ta samá kvalita, jen s obraty ve stylu Bonnie a Clydea. Vidíte vývoj těchto postav a vidíte tu romantickou oddanost. S Vinem si tyto momenty uvědomujeme a říkáme si, jak je to krásné. Je to něco, co si všichni přejeme mít.”
Přestože Mia představuje emocionální spojení mezi Domem a Brianem, její starší bratr se ji vždy snažil chránit. Nejdřív se ji snažil držet dál od Brianových flirtů, teď je to daleko vážnější. Ať už řídí loupežné operace v Riu nebo se obětuje pro bezpečí svého malého syna Jacka, Mia je stabilním srdcem Torettovy rodiny… stejně jako tím, kdo usiluje o zdánlivý klid pro ně všechny.
Jako čerstvá matka Brewster naprosto rozumí Miině motivaci chránit své milované. „Jednou z věcí, na kterých jsem tvrdě pracovala, byla Miina vyváženost mezi mateřstvím a rodinou,” vzpomíná Brewster. „Mia svým šestým smyslem ví, co se děje s muži v jejím životě, i když nejsou zrovna z nejkomunikativnějších. Baví mě kroužit kolem tohoto konfliktu a obdivuji ji za její spolehlivost uprostřed všeho toho zmatku.”
A rodina se rozrůstá a k posádce Toretto/O’Conner/Ortiz se přidává Tyrese Gibson, který je zpět jako Roman Pearce, Brianův přítel z dětství. Roman se poprvé objevil v Rychle a zběsile 2, když se Brian na útěku setkal se svým dlouholetým přítelem v Miami.
V Rychle a zběsile 7 zůstává Roman dál suverénní a tlačí se čím dál víc do vedoucí pozice. Když se ale rozběhne jeho plán na záchranu elitní hackerky Ramsey, zjišťuje, že to pro něj je nakonec příliš velké sousto. Gibson, potěšený akcemi, které scenárista Morgan pro jeho postavu naplánoval, zdůrazňuje, že Roman má srdce na správném místě: „Roman musí být nohama na zemi. Zatímco všichni dělají všechno, co Dom řekne, Roman ne. Má věčný problém s autoritami, což bylo zřejmé od prvního dne dvojky. Ale Roman nikdy nenechá partu ve štychu, dokonce i přes své instinkty. Líbí se mi, že svůj život žije na hraně sebezničení.”
Chris „Ludacris” Bridges si zopakoval roli Teje Parkera, automobilového a technologického taktika, který se vedle Walkera a Gibsona poprvé objevil v Rychle a zběsile 2. Také Bridgese potěšilo, když zjistil, že si jeho postava tentokrát užije víc akce. Zábavná rivalita mezi Tejem a Romanem zůstává a skupina rivalů se navíc rozroste o brilantní Ramsey, která se ocitá uprostřed jejich popichování. S Tejem vytvoří úžasné pouto díky sdílené vášni k technologiím, a když playboy Roman neúspěšně zkouší svoje kouzlo osobnosti, zůstává Ramsey ve střehu.
„Je to úplně jako kdyby se Tej a Roman ocitli zpátky na střední,” směje se Bridges. „Nikdy si neodpustí legrácky a zábavu, zejména když je v tom krásná žena. Takže jsou zpátky - blázniví a dětinští a neustále soupeřící.”
Jedním z Domových komplikovanějších vztahů je vztah s další bývalou láskou, Elenou Neves, kterou opět hraje Elsa Pataky. Španělská herečka debutovala v Rychle a zběsile 5 jako odvážná policistka z Ria, kterou s odpadlým utečencem spojí společné ztráty a která opustí domov a kariéru a odejde s ním do exilu. Na Kanárských ostrovech si vybudují spokojený život, ale když se Dom rozhodne, že zjistí pravdu o Letty, je Eleně jasné, že ho ztratila. I když se jí daří v práci s Hobbsem v DDS a změní svůj život, stopy lásky k Domovi zůstávají.
Během čtení scénáře chtěla Pataky nejprve, aby Elena bojovala za společný život s Domem, ale brzy pochopila rozhodnutí své postavy, které ukazuje, jak hluboce Doma miluje. „Oběť, kterou Elena přinesla je úžasný způsob, jakým projevila svou lásku, což ale neznamená, že tím netrpí,” říká herečka. „Není moc lidí, kteří by toho byli schopní, a to je na tom to krásné. Elena není vůbec sobecká a věřím, že diváci cítí, že to, co dělá, dělá pro něj. Zároveň je také dost silná na to, aby si znovu vybudovala vlastní život, zejména profesní, což je to, oč bojovala. Je houževnatá.”
V Rychle a zběsile: Tokijská jízda se Lucas Black vrací v roli Seana Boswella, samotáře, který objeví své poslání a rodinu v prostředí tokijského světa ilegálních závodů. Blacka ohromilo, s jakou vynalézavostí a s jakým emocionálním dopadem vrátil scénář jeho postavu do hry. „Myslím, že to je geniální myšlenka,” říká k tomu herec. „To jen ukazuje, jak hluboké a souvislé to pouto je; pravidlo, podle kterého Dom žije, je v rodině, kterou jsme stvořili, hluboce zakořeněné. Dom je v podstatě Hanův velký bratr a přestože jsme se to v Tokijské jízdě nedozvěděli, Han vezme Seana pod svá křídla a vštěpuje mu ty samé základní hodnoty. To je to, co diváci milují - a co mám strašně rád. Tahle rodina jede nebo zemře společně.”
Do svých rolí se vrátil celý hvězdný soubor a filmaři opět hledali nové tváře, které by s nimi rezonovaly. V galerii Rychlých zločinců je Owen Shaw nejpůsobivějším soupeřem, s kterým parta dosud měla tu čest. Jediným smrtícím pohybem proti Hanovi zastínil Stathamův Deckard Shaw svého bratra daleko osobnějším cílem: sejmout Doma a jeho partu pěkně jednoho po druhém. „Shaw je síla, s kterou se musí počítat,” říká Moritz. „Z našich hrdinů jsou najednou válečníci. Jedni z nejlepších na světě, a proto jsme potřebovali bojovníka, který by byl schopen jít proti nim. Všichni jsme se shodli na tom, že tím pravým by mohl být Jason Statham, což se nám potvrdilo obrovským ohlasem na jeho vystoupení v posledním filmu.”
Statham, hvězda řady populárních akčních filmů, ovšem rychle uvádí na pravou míru, že jeho postava není jednorozměrným zločincem. Stejně jako Dom žije i Shaw podle jasného pravidla: pomstít svého bratra. A co se týká jeho honby za partou - Shaw je muž neměnného morálního kompasu, i když poněkud vychýleného. „Se Shawem to není složité,” domnívá se Statham. „Je prostě černobílý. Krev je krev a přes to nejede vlak, takže nemá jinou možnost, než bratra pomstít. Všechno je jasné a on se chystá udělat jim to, co oni udělali Owenovi. Navzdory všem rozdílům si jsou Dom a Shaw hodně podobní. Oba dva mají stejné pravidlo; oba věří v rodinu.”
Jakmile Dom zachytí novou smrtící hrozbu vůči své rodině, přechází do útoku a jde po Shawovi. V předtuše souboje titánů vytvořil Wan styl, který poskytuje dokonalé vizuální vyjádření akce a kaskadérských kousků, kterými je série proslulá … a pracuje zejména s přidaným tématem odplaty. „Rychle a zběsile 7 se dotýká těch nejklasičtějších témat pomsty, odplaty a následků, které s sebou nesou,” říká režisér. „Jsem velkým fanouškem těchto témat a možnost přinést do této konkrétní filmové série trochu temné citovosti byla velmi lákavá.”
Jedním z nejočekávanějších přírůstků do herecké sestavy je herecký veterán Kurt Russell, který zde má roli tajemného vládního úředníka nabízejícího Domovi, Brianovi a jejich partě skutečné řešení jejich smrtelně vážného problému. Tato postava není ve filmu identifikována blíž než vlastním označením „Pan Nikdo”.
Tento záhadný kodér pracuje quid pro quo, protože americká rozvědka Doma a jeho posádku potřebuje stejně, jako tým potřebuje jejich zdroje, aby vystopoval Shawa. Začíná závod o to, kdo se dostane k neocenitelnému prototypu sledovacího zařízení jako první. Všechny operace ale musejí být na pokyn vlády USA mimo záznam. To je naštěstí Domova specialita.
Když se rozneslo, že má Russell o tu roli zájem, byli herci i filmový štáb nadšení. Oblíbený herec prokázal svou všestrannost v akčních, komediálních i dramatických rolích, což z něj dělá perfektní volbu pro postavu vysokého úředníka, který se spojí s Domem a nabídne mu řešení problému se Shawem. Moritz vzpomíná na casting: „Všichni jsme byli nadšení, že si Kurt už jen pohrával s myšlenkou jít do toho s námi, a ve své roli je perfektní. V jeho postavě je stopa výstřednosti; ve skutečnosti uznává a oceňuje, že se Dom se svou partou pohybuje tak za hranou.”
Britská herečka Nathalie Emmanuel známá hlavně svou rolí Missandey, překladatelky a společnice Daenerys Targaryen v enormně úspěšném seriálu HBO Boj o trůny, se do herecké sestavy přidala v roli Ramsey, geniální hackerky a počítačové nadšenkyně, jejíž poslední technologický mistrovský kousek známý jako Boží oko je klíčem k vystopování Shawa dřív, než může vyslídit náš tým. Chce jej každá vláda i teroristická buňka na světě.
Ramseyino zařízení se dokáže současně nabourat do čehokoliv na digitální síti - ať už je to mobil, audio, video, ATM, bezdrátové nebo počítačové zařízení - a extrapolovat stovky bitů informací ke sledování kohokoliv a kdekoliv na zeměkouli. V nesprávných rukách to může být smrtící vševědoucí nástroj. Pokud Dom Ramsey najde, najde také její nejžádanější sledovací zařízení a předtím, než ho vydá vládě USA, ho může použít k vystopování Shawa. Háček? Informace o neocenitelném přístroji se dostala ven a Ramsey i s jejím zařízením unesl žoldák jménem Mosi Jakande.
Prvním úkolem nováčka Emmanuel bylo pozorně shlédnout celou ságu. Nutno říct, že se při čtení scénáře těšila na to, až uvidí, jak její britská hackerka do Rychlých zapadá. Odhalila to velmi rychle, hned na svém prvním natáčecím dnu. Filmaři mají zavedený rituál - hodí nováčka hned první den mezi plnou sestavu původních herců.
I když se navzdory rituálu se všemi svými kolegy nepotkala, Emmanuel si svůj první den užila. Natáčela se scéna, kdy se Ramsey poprvé setká se svými neznámými zachránci, kteří rychle zjišťují, že nejde o žádnou křehkou květinku, ale brilantní hackerku, která říká, co si myslí a která je má všechny rychle a dobře přečtené.
Ramsey je spíš samorost, který dává přednost svým počítačům před volným nekonfliktním kamarádstvím, které vládne ve skupině. Svými schopnostmi k nim ale rychle zapadne a i přes určité pochybnosti nakonec jejich kouzlu podlehne.
Dom se s Brianem a celou partou snaží uniknout před Shawem - s čím ale nepočítají, je pevné odhodlání žoldáka Jakandeho, kterého hraje Djimon Hounsou, a Kieta, Jakandeho hlavního pobočníka, ztvárněného thajským hercem a mistrem bojových umění Tonym Jaa: dvou mužů, kteří chtějí prototyp sledovacího zařízení za každou cenu.
Vzhledem k tomu, že zločinec Jakande nakonec z nutnosti spojí síly se Shawem, Hounsou pracovně doslova šlápl do pedálů. Během produkce Strážců galaxie letěl herec do Atlanty, kde se setkal s Wanem, Dieselem a s producenty, načež se bleskurychle přesunul do Colorada, kde točil akční scény s druhým štábem a poté se vrátil zase zpět do Atlanty. Role, kterou hraje Hounsou, je čistě adrenalinová a velmi akční.
Hounsou, který byl dvakrát nominován na cenu Akademie, vzpomíná: „Moje první filmovací dny s pomocným štábem s helikoptérou byly procházkou růžovým parkem v porovnání se scénami, které jsme točili s hlavním štábem. Měli jsme pár velkolepých kaskadérských scén a tam jsem prvně pocítil, že jsem opravdu uprostřed Rychle a zběsile 7.”
Herec, který se asi nejvíce proslavil svými akčními kousky popírajícími gravitaci v trilogii Ong-Bak a dechberoucími videi na YouTube, byl pro Wana a producenty přirozenou volbou, když přišlo na přetřes obsazení role Kieta. Herci i štáb se těšili, že na vlastní oči uvidí jeho vyhlášené kousky, které kromě jiného zahrnují prvky Muay Thai, Tae Kwon Da a akrobacie.
Ať už rychlá nebo zběsilá - když dojde na auta používaná v sérii Rychle a zběsile, je vzorec jednoduchý. Morgan se domnívá, že „auta jsou jako kovbojští koně nebo samurajské meče. Doplňují naše hrdiny a představují jejich osobnosti. Snažíme se udržovat tuhle filozofii, ale ukázat ji v každém filmu novým neotřelým způsobem. Co zůstává: Brian dostane vždy rychlé a Dom vždycky zběsilé auto.”
A to je na koordinátorovi jízd Dennisi McCarthym, celoživotním automobilovém nadšenci, který ze své vášně udělal kariéru. McCarthy začal spolupráci s týmem Rychlých v Tokijské jízdě a pokračuje v pořádání automobilové pastvy pro oči, která doslova ovládá vysokooktanové akce, jimiž je série proslulá. Na Rychle a zběsile 7 McCarthy opět prokázal, že je tím pravým pro vizualizace bizarních a náročných akčních scén, které z filmu - co se týká aut a jejich schopností - dělají nevšední podívanou.
Od samého začátku bylo McCarthymu jasné, že auta musí splňovat dlouhý seznam požadavků, aby vyhověla ději a prakticky prováděným akcím na zemi i ve vzduchu.
Společně s trikovým specialistou Danem Sudickem a jeho týmem pracovali na řadě klíčových scén, z nichž některé původně McCarthy plánoval provést pomocí CGI. To se ovšem spletl.
McCarthy vymyslel drsnou silniční verzi Domova spolehlivého Dodge Charger R/T z roku 1968, stejně jako Lettyina Dodge Challengera SRT 392 z roku 2015, Romanova Chevy Camara Z/28 z roku 1968, Brianova Subaru WRXSTI z roku 2014 a Tejova stejně starého Jeepa Rubicon X. Tahle auta musí vydržet celou škálu kousků hodných ságy Rychle a zběsile a navíc musí být jako doma i mimo silnice.
Na strmých a rozeklaných vrcholcích Colorada se točila scéna známá mezi herci a štábem jako „chytit-a-nepustit”. Jde o jednu z nejambicióznějších natáčených scén, kdy Dom a Brian se svým týmem padají ve svých autech volným pádem z nákladního letounu C-130 a pak s padáky dopadnou na zrádnou horskou silnici, kde sejmou konvoj.
Každé auto bylo přizpůsobené k mnoha specializovaným úkolům - ať už k padání, vysokorychlostní přechody z chodníků do úzkých uliček nebezpečným kopcovitým terénem a dokonce létat s připevněným padákem. Kdykoliv to bylo možné, volili filmaři natáčení přímo ve vzduchu, aby vizualizovali rozmístění Doma, Briana a jejich party z C-130.
Během tří dnů v Arizoně řídil pomocný štáb akce s letadlem C-130, helikoptérou s namontovanými kamerami a volným pádem seskakující kameramany a ve vojenském stylu pád každého z neřiditelných aut - v nadmořské výšce od 3000 do 3600 metrů - aby zachytil aspoň jeden z možných záběrů celé scény.
Další štáb se zatím připravoval na natáčení ve vyšších coloradských oblastech Pikes Peak a Monarch Mountain, kde je ale uprostřed natáčení zaskočilo mrazivé počasí doprovázené sněhovou bouří, která s sebou přinesla několik stop sněhu a na nějaký čas tak odstavilo herce, štáb i auta.
Jejich další zastávkou bylo naštěstí teplejší podnebí Atlanty, kde se setkali s hlavním štábem, aby zde natočili další konfrontaci Shawa, Jakandea a Kieta s Domem, Hobbsem a jejich týmem v katastrofálním souboji.
Počínaje impozantním zápasem mezi Domem a Hobbsem v Rychle a zběsile 5, souboje muž proti muži se staly součástí každé kapitoly. Mezi několik nezapomenutelných zápasů patří Hanův a Romanův souboj proti Jahovi, kterého hraje indonéský mistr bojových umění Joe Taslim, a osvobození všech z vnitřku nákladního letounu Antonov. Nejpamátnější je ale Lettyin souboj na život a na smrt s Riley, která má vojenský výcvik a kterou hraje s obrovským nasazením šampionka bojových umění a herečka Gina Carano.
Pro Rychle a zběsile 7 vybrali filmaři koordinátora kaskadérských scén Joela Kramera a choreografa bojových scén Jeffa Imadu, aby navrhli a provedli četné akční scény - včetně šesti ohromujících bojových scén - se stávajícím hereckým souborem i s nováčky a příležitostnými bojovníky Stathamem, Jaa a Rouseyem.
Wan, zapřisáhlý fanoušek akčních filmů, měl specifická měřítka na to, jak zachytit akci. Ve spolupráci s Kramerem, Imadou a Windonem přišel Wan s inspirujícími novými způsoby, jak natočit rychlé akce ze všech úhlů.
„Chtěl jsem akce točit tak, že necháme herce pracovat, aniž bychom jim do toho příliš zasahovali, prostě jsme na ně nechali kameru namířenou,” přibližuje režisér svůj způsob natáčení.
Kramer komentuje Wanovo jedinečné rozhodnutí takto: „James nám řekl svou představu o kaskadérských scénách, ale nechal nám poměrně volnou ruku v samotném provedení. Nemám rád líbivé scény jen pro ně samé, pokud neslouží hercům nebo příběhu, a v tom je James fantastický. Přesně ví, co může naložit na postavy a na scénu a Steve Windon to potom vždycky výborně sestříhá.”
Rychle a zběsile 7 si zakládá na věrohodné a prakticky prováděné kaskadérské práci. Imada nepracoval jen s různými bojovými disciplínami, ale zvedl také hereckou laťku tím, že jako další bojovou složku přidal okolní prostředí. Každý jednotlivý aspekt přispěl k úkolu vytvořit věrnou bojovou akci.
Výbušné scény ve filmu záhy odstartují Hobbs a Shaw, dva muži s vojenským výcvikem, kteří mají pořádnou dávku zkušeností i sebevědomí. Umělci úzce spolupracovali s Imadou, aby každá scéna působila svěže a originálně.
Hlavní zásadou Imadova přístupu bylo zdůraznit ty nejlepší schopnosti herců v rámci své koncepce. „Mým cílem bylo využít všechny těsné a omezené prostory a umožnit divákům zažít akci, při které Tony předvede své charakteristické pohyby,” říká choreograf bojových scén. „Bylo příjemné používat tradiční techniky, ale zároveň tomu nechat volnost a improvizaci, což je to, co scéna vyžadovala. Každá postava používá svůj specifický způsob zasazený do jejich riskantního prostředí. Je to pěkný boj.”
Poprvé se do bojových akcí zapojil Bridges, který přijal s nadšením, že jeho Tej dostal víc příležitostí se fyzicky projevit jak v autě, tak mimo něj. Během let se Bridges stal oddaným fanouškem technik bojového umění známého jako 52 bloků nebo Jailhouse Rock. Spolu s Imadou do scén zahrnuli prvky tohoto stylu vycházejícího z pouličního prostředí. „Tohle bojové umění má velkou historii,” říká Bridges, „a plno lidí nemá tušení, co to je. Je to velmi rychlé a s neustálými pohyby kolen, loktů a hlavy.”
Poslední, ale určitě ne nejméně významný, je rozhodující souboj mezi Domem a Shawem. Je to rukavice, kterou Dom hodí Shawovi, který okamžitě odkládá zbraň a utká se v boji tváří v tvář s mužem odpovědným za smrt jeho bratra. Boj se během několika vteřin rozhoří na plný plyn, když Dom, z hloubi duše poháněný touhou ochránit svou rodinu, vystartuje proti Shawovi, chladnokrevnému vrahovi, jenž se mstí se za svou rodinu.

Ocenění:
Golden Globes
2016 - Nejlepší originální píseň (nominace)

DABING
V českém znění: Daniel Dítě - Vin Diesel (Dominic Toretto), Filip Jančík - Paul Walker (Brian O'Conner), Tomáš Juřička - Dwayne Johnson (Luke Hobbs), Lucie Svobodová - Michelle Rodriguez (Letty Ortizová), Pavel Vondra - Tyrese Gibson (Roman Pearce), Petr Gelnar - Ludacris (Tej Parker), Jitka Ježková - Jordana Brewster (Mia Torettová), Irena Máchová - Nathalie Emmanuel (Ramsey), Pavel Rímský - Kurt Russell (pan Nikdo), Ladislav Cigánek - Jason Statham (Deckard Shaw), Jolana Smyčková - Elsa Pataky, Levy Tran (Elena Nevesová, holka na startovní čáře), Oldřich Hajlich - Lucas Black, John Brotherton, Tony Jaa (Sean Boswell, Sheppard, Kiet), Bohdan Tůma - Ali Fazal (Safar), Miroslava Součková - Ronda Rousey, Iggy Azalea (Kara, závodnice), Antonín Navrátil - Djimon Hounsou (Mose Jakande), Zbyšek Horák - Noel Gugliemi, Robert Pralgo, T-Pain (Hector, dispečer, DJ, titulky), Denisa Tůmová - Eden Estrella (Samantha Hobbsová), Jan Maxián - Romeo Santos, Bow Wow (Mando, Twinkie), Zdeněk Mahdal
Překlad: Petr Finkous
Zvuk: Michal Vašica
Produkce: Miroslav Vitvar
Vedoucí výrobního štábu: Zdeněk Mahdal
Dialogy: Lenka Tůmová
Režie: Bohdan Tůma
Vyrobila: Tvůrčí skupina Josefa Petráska ve studiu Pro-Time 2015

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 2.4.2015 CinemArt
Premiéra USA: 3.4.2015 Universal Pictures US
Premiéra Japonsko: 17.4.2015
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 12.8.2015 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 2.10.2019 Magic Box

Tržby v ČR - Kč 40 526 558
Tržby celkem - $ 1 516 045 911
Návštěvnost v ČR 309 864
Náklady (Rozpočet) - $ 190 000 000

BONUSY (Blu-ray)
• Prodloužená verze filmu
• Vynechané scény
• Komentář režiséra
• Chytit a nepustit
• Skok mezi věžemi
• V zákulisí soubojů
• Auta z filmu
• Smrtící závody
• Oficiální videoklip “See you again”
• Z natáčení Fast & Furious Supercharged ride
• Zpátky na startovní čáru

ROZLIŠENÍ Blu-ray
16:9 / 1920x1080p (FULL HD) / 2.40:1
česky DTS Digital Surround 5.1, anglicky DTS-HD Master Audio 7.1, maďarsky DTS Digital Surround 5.1, polský komentář Dolby Digital 5.1, rusky Dolby Digital 5.1, turecky Dolby Digital 5.1
anglické, bulharské, české, estonské, hebrejské, chorvatské, litevské, lotyšské, maďarské, polské, rumunské, ruské, řecké, slovinské, turecké, ukrajinské

FILMY V SÉRII
Rychle a zběsile gastonrolinc.webnode.cz/news/a279/
Akční / Krimi, USA / Německo, 2001
Režie: Rob Cohen, Hrají: Paul Walker, Vin Diesel

Rychle a zběsile 2 gastonrolinc.webnode.cz/news/a280/
Akční / Krimi, USA / Německo, 2003
Režie: John Singleton, Hrají: Paul Walker, Tyrese Gibson

Rychle a zběsile: Tokijská jízda gastonrolinc.webnode.cz/news/a281/
Akční / Krimi, USA, 2006
Režie: Justin Lin, Hrají: Lucas Black, Sung Kang

Rychlí a zběsilí https://gastonrolinc.webnode.cz/news/a282/
Akční / Krimi, USA, 2009
Režie: Justin Lin, Hrají: Vin Diesel, Paul Walker

Rychle a zběsile 5 gastonrolinc.webnode.cz/news/a283/
Akční / Krimi, USA, 2011
Režie: Justin Lin, Hrají: Vin Diesel, Paul Walker

Rychle a zběsile 6 gastonrolinc.webnode.cz/news/a284/
Akční / Krimi, USA, 2013
Režie: Justin Lin, Hrají: Vin Diesel, Paul Walker

Rychle a zběsile 7 gastonrolinc.webnode.cz/news/a285/
Akční / Krimi, USA / Japonsko, 2015
Režie: James Wan, Hrají: Vin Diesel, Paul Walker

Rychle a zběsile 8 gastonrolinc.webnode.cz/news/a228/
Akční / Krimi, USA / Čína, 2017
Režie: F. Gary Gray, Hrají: Vin Diesel, Dwayne Johnson

Rychle a zběsile: Hobbs a Shaw gastonrolinc.webnode.cz/news/rychle-a-zbesile-hobbs-a-shaw-fast-furious-presents-hobbs-shaw-2019-134-usa-akcni-krimi-thriller-komedie-62/
Akční / Krimi, USA, 2019
Režie: David Leitch, Hrají: Dwayne Johnson, Jason Statham

Rychle a zběsile 9 gastonrolinc.webnode.cz/news/rychle-a-zbesile-9-f9-2021-131-usa-akcni-dobrodruzny-krimi-thriller-43/
Akční / Dobrodružný, USA, 2021
Režie: Justin Lin, Hrají: Vin Diesel, Lucas Black

V přípravě
Rychle a zběsile 10 gastonrolinc.webnode.cz/news/rychle-a-zbesile-10-fast-furious-10-2003-usa-akcni-dobrodruzny-krimi-thriller/
Akční / Dobrodružný / Krimi, USA 2023
Režie: Justin Lin, Hrají: Vin Diesel, John West Jr.
 
Tvůrci a herci
James Wan (Režie), Michael Fottrell (Produkce), Vin Diesel (Produkce), Neal H. Moritz (Produkce), Brian Tyler (Hudba), Stephen F. Windon (Kamera), Marc Spicer (Kamera), Leigh Folsom Boyd (Střih), Dylan Highsmith (Střih), Kirk M. Morri (Střih), Christian Wagner (Střih), Anne McCarthy (Casting), Kellie Roy (Casting), Bill Brzeski (Scénografie), Sanja Milkovic Hays (Kostýmy), Peter Brown (Zvuk), Joe Dzuban (Zvuk), Sarah Mays (Masky), Autumn Butler (Masky), Chris Morgan (Scénář), Gary Scott Thompson (Scénář), Vin Diesel (Herec), Paul Walker (Herec), Jason Statham (Herec), Michelle Rodriguez (Herec), Jordana Brewster (Herec), Tyrese Gibson (Herec), Ludacris (Herec), Dwayne Johnson (Herec), Kurt Russell (Herec), Tony Jaa (Herec), Djimon Hounsou (Herec), Lucas Black (Herec), Cody Walker (Herec), Shad Moss (Herec), Nathalie Emmanuel (Herec), Iggy Azalea (Herec), John Brotherton (Herec), Susan Santiago (Herec), Noel Gugliemi (Herec), Ronda Rousey (Herec), Brian Mahoney (Herec), Ali Fazal (Herec), Anna Colwell (Herec), Elsa Pataky (Herec), Luke Evans (Herec), Gal Gadot (Herec), Gentry White (Herec), Romeo Santos (Herec), Bryan Casserly (Herec)
 
2015/140/USA/Akční, Krimi, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Do britských kín bola snímka distribuovaná pod krycím názvom Peach Tree.
- Čo sa týka rozpočtu, bol film Rýchlo a zbesilo 7 v čase premiéry druhým najdrahším, v celej histórii štúdia Universal Pictures.
- Počas natáčania filmu bolo poškodených a zničených viac ako 230 áut.
- Pouhých 10 dní promítání stačilo k překonání hranici 800 milionů dolarů z návštěv kin po celém světě.
- Ronda Rousey (Kara) je druhou bojovnicí MMA (Mixed Martial Arts - smíšených bojových umění), která si zahrála v filmové sérii Rychle a zběsile. Tou první je Gina Carano, která si zahrála v Rychle a zběsile 6 (2013).
- Na začátku filmu je také slyšet část písně "Don Omar - Guaya Guaya". Je to tedy další film v sérii, ve kterém zazní song Dona Omara, který hrál v Rychlí a zběsilí (2009) a Rychle a zběsile 5 (2011). Na oficiálním soundtracku filmu se však tento song neuvádí.
- Jedná se o filmový debut australské raperky Iggy Azalea.
- V celé sérii Roman (Tyrese Gibson) nikdy neosloví Doma (Vin Diesel) jménem.
- Ve filmu si zahrála menší roli Zafara bollywoodská hvězda Ali Fazal.
- Název nemocnice, kde se Hobbs (Dwayne Johnson) zotavuje, je stejný jako v seriálu Scrubs: Doktůrci (od r. 2001) -  Sacred Heart Hospital.
- Na konci filmu je sestřih všech scén Briana O'Connera (Paula Walkera) za celou sérii Rychle a zběsile jako pocta zesnulému herci.
- Zápas v americkém fotbalu, který sleduje Hobbs (Dwayne Johnson) v nemocničním pokoji na TV, je záznam zápasu univerzitní ligy mezi týmy Miami Hurricanes a Florida State Seminoles z 16. 11. 1991. V akci můžeme vidět přímo Johnsona, který byl tehdy hráčem týmu, jak v dresu Miami "sackuje" quarterbacka soupeře.
- Dominic Toretto (Vin Diesel)  v tomto snímku opět řídí Dodge Charger 1970. Auto, které Deckard Shaw (Jason Statham) řídí v závěrečném souboji s Dominicem Torettem (Vin Diesel), je Aston Martin. Od Rychle a zběsile 5 (2011) je toto potřetí za sebou, co Brian O'Conner (Paul Walker)  řídí stejné auto. Jedná se o modrý Nissan GTR.
- Jordana Brewster (Mia Toretto) musela své scény natočit až ke konci natáčení, jelikož v té době také spolupracovala na seriálu Dallas (2012). V rozhovoru uvedla, že natáčení nesla velmi těžce, jelikož většina jejích scén měla být s jejím filmovým přítelem Brianem O'Connerem, jehož představitel Paul Walker zemřel 30. 11. 2013, takže záběry s Brianem musela natočit buď s Paulovými mladšími bratry Codym a Calebem, sama s digitálně vloženým Brianem do scény nebo pomocí sestříhaných záběrů z předchozích dílů Rychle a zběsile.
- Píseň "See You Again", která zazní na konci filmu, zazpívali rapper Wiz Khalifa a zpěvák Charlie Puth a byla napsána na počest zesnulého Paula Walkera.
- Závěrečný monolog Dominica Toretta (Vin Diesel) je věnován památce zesnulého Paula Walkera.
- Hrob Letty, který můžeme zahlédnout na začátku filmu, je ve skutečnosti skutečný hrob zesnulého herce Paula Walkera.
- Ve filmu Rychle a zběsile 6 (2013) se Stathamova postava jmenovala Ian Shaw. Poté však tvůrci jméno změnili na Deckard Shaw.
- Postava Deckarda Shawa (Jason Statham) používá československý samopal vz. 61 Škorpion, který je oblíbený u speciálních jednotek a teroristů. Agent Luke Hobbs (Dwayne Johnson) má zbraně Smith & Wesson Model 629 ráže .44 Magnum a M134 Minigun ráže 7.62x51mm NATO.
 
Odkazy