Rychle a zběsile: Tokijská jízda / The Fast and the Furious: Tokyo Drift (2006/100/USA/Akční, Krimi, Thriller) 54% -Blu-ray-

24.09.2018 17:47
JEDNOU VĚTOU
„V rychlosti je krása."

OBSAH
Absolutní outsider Sean Boswell (Lucas Black) vidí v nelegálních automobilových závodech jediný způsob jako utéct před tíživou realitou světa sešněrovaného konvencemi a nesmyslnými zákazy. Tím si ovšem proti sobě poštve řadu oficiálních autorit, které ho po jednom velmi nepříjemném karambolu chtějí poslat do vězení. Aby se Sean této nepříjemnosti vyhnul, odjíždí do Tokia žít ke svému příbuznému. Jenže tady se cítí ještě hůř, protože mu tu cbybí jeho největší koníček. Pak ale pronikne do světa drifterů, vyznavačů speciální automobilové disciplíny, kterou charakterizuje kouř z pálících se pneumatik, a nálada a problémy jsou zpátky. Bohužel několikanásobně větší, než jaké měl doma. Cena za prohru v souboji s tokijským šampiónem v driftu, který má navíc vazby na japonskou mafii Jakuzu, je příliš vysoká. A podtrhuje ji fakt, že se Sean zakoukal do jeho přítelkyně. V tokijských ulicích bude brzy pořádně horko.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Těžko se zlobit na film, který je o závodění v nablýskaných autech, která řídí zlatá mládež (nesympatický kokotek included). Sporťáky se lesknou, holky v minisukních jsou hot a všechno je tak neskonale dementní, až je těžké tomu nepodlehnout. Že tady někdo rád Need for speed není pochyb, Prodigy – You’ll be under my wheels v tracklistu. Za takový povrchní kýč režiséra vykastrovat a nebo blahořečit. (Isherwood) 3*

Trojka využívá akorát známost předcházejících dílů jinak toho moc společného nemá. Maximálně tak poslední scénu, ve které se vyklube švihák Vin Diesel, což mě příjemně potěšilo. Škoda toho, že drifty jsou tak nudné závody jinak by to rozhodně stálo za povšimnutí. Aspoň, že poslední závod se upíná spíše na závodění než driftování a tak nakonec divák neodejde nespokojen. Celkově je to pro mě příjemné překvapení i přesto, že zde má tak nízké hodnocení. --- Má 500 koňí, výfuk od Borla a stovku udělá za 4,3 sekundy - Hmm zdá se, že sis přečetl příručku (Malarkey) 3*

Rychle a zběsile s podtitulem "Tokijská jízda" naráží na impotentní scénář. Má vynikající začátek s automobilovým závodem, slabší prostředek a vynikající závěrečnou scénu, ve které se objevuje Vin Diesel. Scénář je jinak hodně triviální a jediným originálním výplodem je výraz "driftování" vozu a znalcům nemusím vysvětlovat. Neokoukaný Lucas Black není úplně špatný, ale na to, že má představovat ani ne 18 letého týpka, vypadal poněkud starší. Jeho postava se hned po příjezdu do Japonska zaplete s pochybnými existencemi a jde z maléru do maléru a vždy mu to jako zázrakem projde. Aby to nebylo málo, tak si ho všichni nevysvětlitelně oblíbí, svěří mu drahé bouráky, aby s nimi jezdil a závodil a hlavnímu záporákovi pochopitelně nepadne do oka, protože jde po jeho atraktivní holce, a tak se stačí poprat, a pak si o svou čest i zazávodit na náročné horské silnici, kterou doposud sjel pouze ten záporák, ale tentokrát ji už nesjede a sjede ji ultrakladný Black. Takže scénář odhadnutelný a i současně příšerný. Ovšem velkým plusem je režie Justina Lina, která má propracovaný vizuál, dynamické akční scény a pár dalších nápadů se sem taky vejde. Nablýskaná fára, pěkné holky a dost to drhne, když se ke slovu nedostane akce a hrdinové ve filmu právě "nedriftují". (kingik) 3*

VELKÁ RECENZE
Každoročně se i do kin dostanou filmy, při jejichž sledování se vám hromadí v hlavě tolik nadávek, že se až začnete bát, jestli se do recenze nakonec všechny vejdou. Ještě o něco horší to pak mají témata, ke kterým máte nějaký vztah a můžete tak scenáristu či režiséra snadno usvědčit z totálních podpásovek. A úplně nejhorší je, když se zároveň jedná o film, který nikdo nechtěl a všichni si o něm předem mysleli, že ho někdo podělá. Chtěl bych před následujícím výpraskem pogratulovat tvůrcům Rychle a zběsile 3 - s přehledem vyhrávají ve všech zmíněných kategoriích. A teď... stáhnout gatě, vytáhnout rákosky a jde se na to.
Vezmeme to hezky od začátku. Šel jsem na projekci s tím, že dám šanci hlavnímu týpkovi, další pokřivené momentce ze zákulisí japonské kultury a překousnu i fakt, že driftování je v myslích amerických scenáristů něčím, co se praktikuje čistě proto, že to vypadá cool. Dokonce budu chvíli i věřit, že Justin Lin je zručný režisér a Annapolis měl otřesné kritiky jen nešťastnou shodou náhod. Ve zkratce řečeno... pokusím se být milý. Řeknu vám upřímně, vydrželo mi to asi pět minut. Během téhle krátké doby se stihnul Lucas Black pohádat s nějakým buranem, kterému tatínek k narozeninám nadělil Vipera a rozhodl se s ním závodit o výstavní blondýnu ve svém nevýstavním muscle caru. Scénář velí Seanovi (Black) vyhrát nějak napínavě, což v reálu vypadá tak, že maník s Viperem, prokazatelně silnějším vozem, jede absolutně bezchybně a Sean cestou zbourá co se jen dá. Nakonec ale prostřednictvím několika zkratek a nenadálého zrychlení na rovinkách, za které by se nemusela stydět ani F-16tka, vyhraje, načež se po průjezdu cílovou rovinkou totálně zruší. Prostě lama největší.
Přesně po vzoru tisíckrát prošmejděného klišé se Sean vydává do Japonska, kde žije jeho strýc. Kdyby odmítnul, američtí dopraváci by s ním udělali krátký proces - v jeho rejstříku už je příliš mnoho "obecných ohrožení dopravy" a při jeho jízdním stylu není těžké tomu uvěřit. Čemu se naopak věří těžko je další vývoj děje. Jenom mě chvilku poslouchejte, nebude to bolet: Sean přijede do Japonska, pozdraví strejdu, který dole v dílně zádumčivě opravuje prastarého Mustanga a jde do školy. Neumí ani slovo japonsky a přesto normálně studuje, vybavuje se s yakuzákama a dokonce začne balit jedinou nejaponskou studentku v celém Tokiu a to prosím bez asistence Bow Wowa. Eh... vy nevíte, kdo je Bow Wow? Neviděli jste Like Mike? To je jedině dobře. Tak stáhněte okýnka, popojedem.
Poté co vám Justin Lin svým omezeným režijním obzorem předvede, že Tokio je vlastně jen Las Vegas s nerozluštitelnými nápisy, podivnými tvory, co konzumují syrové ryby a jsou závislí na automatech, je na čase navštívit místní racing scénu. Opět se nejedná o nic, co už byste předtím neviděli - yakuzáci jsou div ne moderní samurajové, jejich groupies sledují závody prostřednictvím displejů mobilních telefonů (což možná vychází z reality, ale vypadá to neskutečně trapně) a Sean se hned zakecá s maníkem, co driftuje nejlíp v okolí. Inu, co byste chtěli, stopáž je krátká a všechno se to musí hýbat. Problém je v tom, že Lucas Black hrát neumí a když mu ještě scenárista přisoudí tupou větu "Proč mi jako říkáš gaijin? A co to sakra je?", musí vám být jasné, že u tohohle filmu budete bez trávy či alkoholu nevýslovně trpět.
Ani jedno jsem po ruce neměl a tak jsem si říkal, že se třeba Justin Lin vzpamatuje během těch akčních scén. A tak jsem si počkal na garážové driftovací rodeo. Sean prostě überdrifterovi řekne, že si to s ním chce rozdat a jeden z přihlížejících typů mu hodí klíčky od vytuněný japonský káry. A pak že jsou Asiati nevrlí... vy byste snad půjčili špičkovej stroj někomu, kdo přijel v nákupní tašce s motorem ze sekačky a airbrushem z Hulka?
Tož maník naskočí do káry, nechá se totálně ztrapnit, otře se o všechny myslitelný sloupy v garážích a málem vjede (autem!) do půlky Japonek v okolí. Totálně káru rozseká, nechá se vysmát od konkurence a maník co mu půjčil auto jenom zaroluje očima. Tak tomu říkám nátřesk. Problém je v tom, že půlhodina stopáže je v háji a náš Sean je pořád stejná trubka, co neumí vůbec řídit, nedokáže sbalit babu a musí dodržovat večerku v deset hodin, jinak mu strejda ráno nepřipraví svačinu do školy. Muhaha... sorry, ale Brian O'Conner z jedničky je oproti tobě megamacho, lůzře.
Další minuty se nesou v duchu jediného povedeného fóru v celém filmu (kdo chce ušetřit vstupné, ať si stáhne klip "Tokyo Police") a tréninku našeho hrdiny. Jak to funguje? Maník projede kolem kamery, jeho japonskej guru řekne "Znovu..." a takhle na to vejráte asi tři minuty, až se to konečně Seanovi povede a začne řezat zatáčky v driftovacím stylu. Naučí se to za dva týdny, přičemž všichni kolem to trénovali od narození, ale tuhle drobnou zkratku bych snad prominul, kdyby se Justinu Linovi povedlo trochu proniknout do hloubky. Nemusí to být zrovna scenáristická exploze instantních mouder, ta je zabitá scénou, ve které guru ukazuje Seanovi, proč driftuje jen tak pro legraci. Udělá smykovej "donut" kolem dvou Japonek v autě a slečny s vlhkým pohledem předávají lísteček s telefonním číslem. Chápu, že diváci My Sweet 16, Laguna Beach a dalších MTV Show jsou z toho na větvi, ale tvorové s dvojciferným počtem mozkových buněk v tu chvíli pociťují mučení srovnatelné s návštěvou zubaře.
Naštěstí se po hodině absolutně bezvýrazného ježdění (Sean po úvodním debaklu v garážích jenom trénuje, nikdo nikde nezávodí... dočkáte se jen několika epizodek ze školního prostředí a yakuzáckého popichování) objeví na scéně Sonny Chiba a nechá zahrát alespoň svoje vrásky. Jako jediný z herců je v pohodě, protože vlastně nehraje... on prostě "je". Sprdne hlavního záporáka, nechá odklidit klíčovou postavu a může se jet do finále. Jen ještě strýček dodělá toho Mustanga a Sean do něj vrazí motor z Nissana. Cože? Radši se fakt neptejte. Tohle způsobuje křeče i mojí matce a ta nerozezná Fabii od Felicie.
Nejsmutnější na tom jsou dvě věci. Ta první je fakt, že Tokyo Drift je v podstatě velkou vykrádačkou japonského anime seriálu Initial D, který pomohl odstartovat driftovací mánii v masovém měřítku - prostor pro vykradení různých fintiček, jezdeckých stylů, závodnického přemýšlení a asfaltových triků je tu OBROVSKÝ, ale dočkáme se jen jedné obrovsky nudné a řekl bych až trapné vykrádačky, která musí zákonitě celý film v očích fanoušků Takumiho driftovací školy zahanbit. Vzít tuhle situaci a použít jí bez jakékoliv změny ve vlastním filmu, to je ostuda na max, zvlášť když jde o pointu finálního závodu. Záležitost hodná lamy.
A ta druhá věc? Justin Lin je fušér. Za celý film nedokázal vymyslet jediný zajímavý záběr, který by ze závodů udělal trochu víc, než rambajz snímaný děckem, které dostalo k Vánocům novou digitální kameru. Jednička je oproti trojce vizuální skvost hodný síně slávy, dvojka pak obrazovou lahůdkou, na kterou nezapomenete. Ve trojce není nic, jen jeden průjezd skrz zalidněné náměstí a pak nesouvisle stříhané polocelky, ve kterých budete váhat nad tím, zda hrdinové zkoušejí drifty, nebo jim právě někdo useknul ruku a oni se řítí vstříc neodvratné zkáze. Nejvíc patrné je to právě v posledním závodě, kdy dlouhé vteřiny nevíte, co se vlastně děje. Ale tak to asi mělo být, jak jinak uvěřit přeměně hlavního hrdiny z cápka, kterého byste neposlali ani trabantem pro nákup, v maníka co řídí japanizovaný muscle car. Hahaha... ještě teď se tomu musím smát. Navíc ve chvíli, kdy Seanovi tohle monstrum postaví, začne zase odznova, tj. než ho jako ovládne, musí zbourat alespoň půlku prázdných sudů a komínků z pneumatik, co jsou v okolí. Na nic víc se nezmůžete? L.A.M.Y.!
Autoři tak stihli za sto minut nejen potopit celou sérii Rychle a zběsile, ještě k tomu dokonale ztrapnili všechny Japonce, když z driftování udělali jen "nějaký smyky, který jdou dělat jen s japonskejma autama/motorama" a absolutně tak zahodili příležitost seznámit diváky s tímhle fenoménem. Do pekla... deset minut jakékoliv epizody Initial D má v sobě víc hloubky, než tenhle naleštěnej odpad. Když už chcete krást, musíte se to naučit. Takhle to vypadá, že parta scenáristů (čtyři!) šla čmajznout bonboniéru a omylem skončila u projímadla. Úplně posledním záběrem se pak snaží Justin Lin všechny udobřit, ale nejen že to překvápko propálilo marketingové oddělení ještě před premiérou (v posledním TV spotu je všechno prozrazeno), ono to vlastně ani nemá tu správnou váhu. Je to spíš taková výhružka, že by někdy snad mohla vzniknout čtyřka. Jestli se tak stane, už se k recenzi ukecat nenechám a to i kdyby se ve filmu objevil "on". :)
p.s. Když se Sean projíždí s tou cizokrajnou dívčinou horskou stezkou, která jako by vypadla z oka Akina Mountain z Initial D, a ona mu zasněně vypráví o tom, jak kdysi bylo driftování o něčem jiným, chtěl jsem dát někomu hrozně moc přes držku (asi jednomu ze scenáristů). Naštěstí následoval střih, Drift Kápo přiběhnul do garáží a dal přes držku Seanovi. Tak alespoň něco... Vážně bych tenhle film rád urážel ještě alespoň tři odstavce, ale když si vzpomenu, jakýho losera v hlavní roli nám Rychle a zběsile 3 servíruje, musím se zase začít smát.

O FILMU
Když začali filmaři, kteří stojí za třetím pokračování filmové série Rychle a zběsile s podtitulem Tokijská jízda, zvažovat další návrat do světa rychlých kol, věděli, že se nesmí vzdálit od unikátního konceptu, který se osvědčil v obou předcházejících dílech: jejich hrdiny byli nepochopení lidé na okraji společnosti, kteří byli vtaženi do světa zběsilých závodů, což byla určitá metafora ke ztrátě kontroly nad životem v šíleném světě.
„Nechtěli jsme natáčet třetí díl, dokud jsme nevěděli, kam by měl směřovat příběh,“ říká producent Neal H. Moritz. „Jednoho dne se objevila myšlenka umístit děj do Tokia a celý tým začal diskutovat o tom, že tohle japonské město je kolébkou nového stylu závodění - driftingu. Pomyslel jsem si, že tohle je něco, co rozhodně musíme použít. A výsledky mluví samy za sebe - nemohl jsem být spokojenější.“
„Záběry z těchto závodů, které se nám podařilo získat, ve mně ihned probudily velký zájem. Dostane vás to do transu. Najednou setřesete veškerou opatrnost. Podstatou tohoto řízeného chaosu jsou smyky, které využíváte ke zdolání každé ostré zatáčky. S grácií kloužete okolo zábran na okrajích silnice, které váš nárazník míjí jen o centimetry,“ pokračuje producent.
Další kapitola této série, proslulé svými strhujícími akčními sekvencemi, vyžadovala mladého a dynamického režiséra, který by s novým hereckým obsazením dokázal opět navodit nervydrásající atmosféru automobilových závodů. Tím se stal Justin Lin.
„Pokud jsme měli točit třetí díl Rychle a zběsile, museli jsme si být jisti, že bude působit svěžím dojmem,“ říká Moritz. „A v momentě, kdy jsem se dodíval na film Better Luck Tomorrow, mi bylo jasné, že Justin je režisér, se kterým chci pracovat. Byl první, koho jsme s touto nabídkou oslovili, a velmi ho to nadchlo. Tenhle film potřeboval pořádnou dávku nadšení a Justin byl v tomhle směru absolutně nejlepší. Je skutečně neúnavný.“
„V době, kdy se objevilo první Rychle a zběsile, jsem studoval na filmové škole a ten film jsem viděl ve vyprodaném kině s ostatními diváky, které zcela pohltil. Nejvíce mě přitahovala možnost tuhle energii ovládnout - vytvořit úplně novou kapitolu a dát publiku, které miluje akci a rychlost, ještě něco navíc,“ říká Lin.
Moritz měl štěstí také při hledání scénáristy - Chris Morgan byl díky své zálibě v rychlých vozech taktéž nadšeným fanouškem této filmové série. I on věděl, že drifting je skvělým prvkem, který by mohl třetí díl vítaným způsobem okořenit. „Drifting není o tom, že zmáčknete pár tlačítek, dupnete na pedály a snažíte se strhnout tachometr. Při driftingu musíte své auto znát lépe než člověk, který ho navrhl. Tihle chlápci jsou opravdoví kouzelníci, kteří dostávají auta až na samotné hranice jejich fyzických schopností a tam je po zbytek jízdy udržují - pohybují se v těsné blízkosti nebezpečné hranice, za níž člověk ztrácí nad vozem kontrolu. Je to ukrutně nebezpečná záležitost. Jakmile jsem drifting poprvé viděl, okamžitě jsem si ho zamiloval.“
Základem Linova přístupu k projektu byla snaha autentickým způsobem zachytit život moderních teenagerů - vytvořit uvěřitelný svět mladých outsiderů, kteří žijí na hraně. Série Rychle a zběsile v minulosti odstartovala kariéry představitelů titulních rolí včetně Paula Walkera, Tyrese Gibsona a Vina Diesela. Herce Lucase Blacka, který ztvárnil titulní roli v thrilleru z prostředí vysokoškolského fotbalu Friday Night Lights a objevil se v jedné z hlavních rolí válečného dramatu Mariňák, čeká díky jeho mimořádnému hereckému charismatu a přirozenému hereckému projevu pravděpodobně stejný osud.
„Rozhodování bylo velice jednoduché. Je to série Rychle a zběsile - to je záruka strhující akce a rychlých aut,“ říká 23letý Black, který ztvárnil titulní postavu renegáta Seana Boswella.
Bow Wow, který začal kariéru v showbusinessu jako hudebník, ale později se přiklonil k herecké profesi, se rozhodl odpočinout si od rodinných komedií, ve kterých v poslední době hrál (Rodinka na tripu, Roll Bounce) a vrhnout se do víru akce. V Tokijské jízdě si zahrál postavu Twinkieho. „Twinkie je velice chytrý a dost si to užívá - ať už kšeftuje v Harajuku, baví se s holkama v klubu nebo odpočívá s přáteli. Je to pro něj byznys a on ví, co dělá,“ říká herec.
Role Seanova úhlavního rivala D.K. - tokijského krále driftu - se zhostil Brian Tee a jeho přítelkyni ztvárnila 21letá australská kráska Nathalie Kelley, pro níž je Tokijská jízda filmovým debutem.
„Potřebovali jsme neokoukanou herečku, která by dokázala obstát v i tak silné mužské konkurenci,“ říká Lin. „A tu jsem našel v Nathalii. Když je na obrazovce, nedokážete z ní spustit oči.“
Do vedlejších rolí filmaři obsadili spoustu různorodých herců včetně Sunga Kanga a Jasona Tobina, kteří s Linem spolupracovali již na jeho režijním debutu Better Luck Tomorrow, Leonardo Nama, japonské herečky Keiko Kitagawy, Zachery Ty Bryana a Nikki Griffin.
Pro Kanga byl přechod od nízkorozpočtové nezávislé produkce k velkorozpočtovému letnímu snímku poměrně bizarní. „Nádherná auta, nádherné ženy, nádherná místa natáčení… děkuju Justinovi každý den,“ říká s úsměvem. „Přešli jsme od nezávislého filmu k velkému projektu hollywoodského studia. Je to obrovský rozdíl, a pokud se o tu radost můžete podělit i s přáteli, je to moc fajn.“
Mladé obsazení drží zdravým způsobem při zemi Sonny Chiba - známá osobnost světa bojových umění ze 70. let - v roli hrůzu nahánějícího Kamaty, který je vlivným mafiánským bossem a shodou okolností také strýcem D.K.
„Jednou z nejlepších věcí na tomto projektu pro mě byla možnost spolupráce s legendárním Sonnym Chibou,“ říká Lin. „Když jsme tenhle film připravovali, bylo pro nás důležité obsadit roli Kamaty někým, kdo má kultovní status a dokáže na plátně působit výrazným dojmem.“
Vzhledem k tomu, že plynulou japonštinou mluvili pouze dva herci (Kitagawa a Chiba) a s fenoménem driftingu nebyl seznámen v podstatě nikdo, Lin věděl, že bude muset být ve věci zjišťování reálií a jejich předávání hercům obzvláště pečlivý. Mladým hercům proto připravil určité osnovy toho, co by měli v rámci příprav na své role zvládnout.
K obeznámení produkce i herců najal najal jako technického konzultanta Toshiho Hayamu a četné rozhovory s ním jej dokonce inspirovaly k tomu, aby jednu z postav (driftingového puristy Virgila) založil na něm. Pro své studenty také připravil hodiny japonštiny plné tokijského slangu a intenzivní lekce driftingu. Pro jednotlivé herce to pak znamenalo buď učit se detaily japonštiny nebo sedět za volantem vytuněného auta za 50 000 dolarů a šlapat na plyn.
Typický tréninkový den na jednom kalifornském závodním okruhu sestával z jízd s filmovými „driftery“ Rhysem Millenem (úřadujícím americkým šampionem v disciplíně Formula Drift) a Tannerem Foustem. Ke svému velkému nadšení dostali možnost vyzkoušet si drifting i samotní herci.
„Když nás poprvé vzali na závodní dráhu a ukázali nám, jak to máme dělat… no to bylo super. Úplně jsem tomu propadl. Za volantem se mi líbilo rozhodně víc než na sedadle spolujezdce,“ vzpomíná Black.
Před začátkem práce na tomto filmu uměla Kelley - stejně jako Bow Wow - coby čerstvá držitelka řidičáku jezdit pouze v autě s automatickou převodovkou. Nyní ji čekal nesnadný úkol naučit se zároveň řadit, brzdit s přesností na setinu sekundy a driftovat. Toto umění se jí nakonec podařilo ovládnout zcela bravurně, čímž za sebou zanechala všechny ostatní herce. Svůj úspěch přičítá tomu, že pozorně poslouchala: „Šla jsem do toho s tím, že o tomhle sportu nevím ani ň, proto jsem se snažila věnovat instruktorům maximální pozornost. Naproti tomu hoši si často hráli na všeuměly a měli tendence brát to do vlastních rukou …“
Drifting se zrodil na klikatých horských cestách a v kaňonech venkovských částí Japonska, které tímto nebezpečným způsobem většinou po nocích sjížděli mladí řidiči. Adrenalinový způsob jízdy brzy pronikl i na místní závodní okruhy, odkud se dostal za hranice Japonska a brzy se stal novým celosvětovým fenoménem. Záměrem filmařů bylo přenést tuto sportovní disciplínu na plátno s co největší autenticitou.
„Sehnali jsme ty nejlepší techniky,“ říká Moritz. „Naši tvůrci vizuálních efektů dělali i na dvou předchozích dílech. Znají naše základní pravidlo: Nechceme, aby ta auta dělala cokoliv, co ve skutečnosti udělat nemohou. A z hlediska zachování věrohodnosti se našemu týmu podařilo odvést fantastickou práci.“
Hayama, který se dokonale orientuje v japonské závodní komunitě, však filmařům neposkytoval cenné rady pouze v oblasti driftingu. Seznámil je také s dalšími charakteristickými prvky japonské kultury, počínaje závodnickým slangem a hudbou konče.
Úkol převést náročné řidičské manévry před kamerou filmaři svěřili mezinárodně uznávaným profesionálním drifterům - Rhysi Millenovi, Tanneru Foustovi a Samuelu “The Crazy Swede” Hubinetteovi. Ty doplňovali přední japonští závodníci Nobushige Kumakubo a Keiichi Tsuchiya. Tsuchiya s Kumakuboem také navrhli choreografii strhující sekvence, v níž sjíždějí silnici s použitím driftingu dvě auta jako tandem.
„Drifting je velmi filmový sport,“ říká režisér. „Natáčet něco, co ještě nikdy natočeno nebylo, je velmi vzrušující. Připadá mi úžasné, na kolik nových úhlů a pohybů kamery se nám podařilo přijít. Tihle řidiči jsou skvělí a precizní a my jsme se snažili přijít na nové a neotřelé způsoby, jak jejich umění nejlépe zachytit.“
Hayamovi, který pociťuje k drahým vytuněným autům velkou lásku, vstávaly při jejich nevyhnutelném ničení hrůzou vlasy na hlavě. Zděšení jej postihovalo především během natáčení vizuálně náročných sekvencí, v nichž auta závodí uvnitř několikapatrové garáže. Tomuto filmovému segmentu padlo za oběť celkem sedm vozů Nissan Silvia, které Hayama při závodech preferuje.
Aby bylo možné natočit některé komplikované záběry, museli filmaři spoustu aut doslova naporcovat. „25 aut jsme museli rozřezat a přes 80 jich bylo během natáčení zdemolováno. Ta, která jsme řezali, byla buď rozpůlena nebo jim byla odřezána střecha či jeden z boků,“ říká Dennis McCarthy, který dohlížel na práci s vozovým parkem.
Zkrátka však nepřišlo ani prostředí, ve kterém se film odehrává - režisér Lin věděl, že zachytit věrohodným způsobem atmosféru závodní subkultury a supermoderního města nebude jednoduché. „Ve filmu uvidíte Tokio v takové podobě, v jaké ho vnímám já. Zaujme vás na několika různých úrovních. Chtěl jsem znázornit divoký západ, kde se lidé projevují extrémním způsobem… ať už pomocí svého oblečení nebo svých aut.“
K realizaci jeho vize bylo nutné, aby se tým sestávající z kameramana Stephena F. Windona, hlavní výtvarnice Idy Random a návrhářky kostýmů Sanjy Milkovic Hays úzkostlivě zaměřil na všechny detaily. Pro Random bylo od začátku nejnáročnější vytvořit jednotnou vizuální atmosféru, která by jí umožňovala přecházet z nábřežních doků v kalifornském San Pedru a předměstí Los Angeles na pusté venkovské cesty, které obepínají kopce příměstských parků Griffith a Elysian. Právě ty zastoupily prostředí tokijské periferie, kde se ve filmu pořádají vzrušující horské závody.
Tokijskou čtvrť Shibuya Random se svým týmem vytvořila v centru Los Angeles. Pro účely natáčení jedné z honiček, které nakonec dvěma štábům zabralo téměř dva týdny, filmaři zavřeli celých šest městských bloků. Tři bloky výtvarníci vyzdobili japonskými značkami, stánky, restauracemi a autobusovými zastávkami. Když na scénu omylem vstoupila skupina japonských turistů, došlo ke komickému nedorozumění.
Přestože prostředí Los Angeles týmu poskytlo dostatek možností největší japonské město věrohodně napodobit, shodli se Lin s Moritzem na tom, že bez návštěvy skutečného Tokia se natáčení neobejde. „Bylo pro nás důležité mít pocit, že se v Tokiu můžeme vypravit kamkoliv. Proto jsme tam vyrazili s menším štábem, který nám to umožnil. Nikoho z diváků ani nenapadne, že jsme tam nebyli po celou dobu,“ říká producent Moritz.
Úvodní akční sekvence filmu, která se jako jediná odehrává ve Spojených státech, vznikla během necelého týdne na prašných rovinách města Victorville, které leží 86 mil na východ od Los Angeles.
Po několika měsících natáčení v Jižní Kalifornii a krátké přestávce na díkůvzdání odcestovali herci a část filmařů, tvořících dva oddělené štáby, do Tokia, kde pak po čtyři týdny natáčeli scény odehrávající se v exteriérech.
Uprostřed chaosu, který nutně doprovází natáčení v hodně lidnatém městě, jehož úřady ani obyvatelé nejsou zvyklí na velké filmové produkce, se Lin rychle adaptoval a vrátil se ke svým filmařským začátkům u nezávislých produkcí. Jeho běžným postupem bylo natáčet kamerou na Windonově rameni s minimálním štábem. Tímto způsobem vznikly scény v Shibuyi, na Tokyo Tower, Rainbow Bridge a v módním centru pro teenagery Takeshita Dori.
„Nakonec jsme tímhle partyzánským způsobem natáčeli po celém městě a snažili jsme se využít všech možností, které nám tenhle styl práce nabízel. Pro mě to bylo vynikající, protože jsem si vzpomněl na všechny ty nezávislé filmy, u kterých jsme běhali po městě a natáčeli co se dalo… byla to velká sranda,“ vzpomíná Lin.
Herci brali natáčení profesionálně, ale určitou změnu, související s životem a prací ve velmi odlišné kultuře, samozřejmě pocítili. „Pocházím z malého městečka v Alabamě a nikdy by mě nenapadlo, že se někdy podívám do města jako je Tokio. Je to obrovské město s mnoha lidmi… Žít a pracovat v téhle nové kultuře bylo na chvíli docela fajn, ale brzy se mi začalo stýskat po domově,“ říká Lucas Black.
Při snaze zachytit ducha tohoto města bylo nutné vzít v potaz také skutečnost, že Tokio je známé svým přejímáním kulturních vlivů (včetně hudby, módy či aut) z Ameriky a Evropy, jejich přetvářením a integrací do vlastní kultury.
Autorka kostýmů Sanja Milkovic Hays, která je Moritzovou dlouholetou spolupracovnicí, se pokusila překonat laťku, nastavenou dvěma předcházejícími díly, a znázornit výstřední, často nedefinovatelný módní styl tokijské mládeže, uctívající popkulturu. „Japonskými módními časopisy jsem si listovala už při práci na prvním Rychle a zběsile, protože tamější mládež je v té pouliční módě hodně popředu. A u tohoto filmu jsem to mohla rozjet naplno,“ říká Hays.
Soundtrack filmu je stejně výstřední směsicí různých stylů jako jeho výtvarná stránka. Na místy akční a místy soulový soundtrack, který doprovází Seanovu cestu z ulic Los Angeles to Tokia, přispělo široké spektrum interpretů včetně Pharrella Williamse, Kida Rocka, Teriyaki Boyz, Shonen Knife nebo Mose Defa. Průnik hudebních stylů a vlivů do jisté míry ilustruje dění na plátně - když v písních “Mustang Nismo” a “Welcome to Tokyo” hraje na kytaru bývalý kytarista Guns ‚N‘ Roses Slash, prolínají se kultury západu a Dálného východu.

DABING
V českém znění: Bohumil Švarc ml. - Lucas Black (Sean Boswell), Filip Švarc - Sung Kang (Han), Radek Kuchař - Brian Tee (D.K.), Jan Maxián - Bow Wow (Twinkie), Jitka Ježková - Nathalie Kelley (Neela), Pavel Šrom - Brian Goodman (major Boswell), Petr Burian - Leonardo Nam (Morimoto), Anna Suchánková - Nikki Griffin, Keiko Kitagawa, Kaila Yu (Cindy, Reiko, holka na startovní čáře #1), Pavel Rímský - Sonny Chiba (Kamata), Zuzana Skalická - Lynda Boyd (paní Boswellová), Zdeněk Mahdal - Vincent Laresca (policista), Petr Gelnar - Zachery Ty Bryan (Clay), Luděk Čtvrtlík - Vin Diesel (Dominic Toretto), Michal Michálek - Jason Tobin, Daniel Booko (Earl, Clayův kámoš #2), Bohdan Tůma - Brandon Brendel (Clayův kámoš #1), Ladislav Novák - David V. Thomas, Satoshi Tsumabuki, Jimmy Lin (Clayův kámoš #3, chlap na startovní čáře, Jimmy), Miroslava Součková - Amber Stevens, Aiko Tanaka (roztleskávačka #1, holka na startovní čáře #2), Jiří Balcárek - Joseph 'Bama' Crumpton, Alden Ray (policista #2, Alden), Lucie Svobodová, Antonín Navrátil (titulky)
Překlad: Petr Finkous
Zvuk: Tomáš Čisárik, Jiří Peřina
Produkce: Jan Fišer
Dialogy: Veronika Kernová
Režie českého znění: Bohdan Tůma
Vyrobila: Tvůrčí skupina Josefa Petráska pro Bontonfilm v roce 2006

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 20.7.2006
Premiéra USA: 16.6.2006 Universal Pictures US
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Premiéra v půjčovnách Blu-ray: 3.8.2009 Bontonfilm
Poprvé na DVD: 1.12.2006 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 3.8.2009 Bontonfilm

Tržby v ČR - Kč
Tržby celkem - $
Návštěvnost v ČR
Náklady (Rozpočet) - $

BONUSY (Blu-ray)
• Vynechané scény s volitelným komentářem Justina Lina
• Škola driftu
• Herci točí
• Velká havárie: Hanova poslední jízda
• Připraven k driftu
• Vítejte při driftování
• Opravdový král driftu
• Japonský způsob
• Videoklipy
• Komentář režiséra Justina Lina
 
ROZLIŠENÍ Blu-ray
16:9 / 1920x1080p (FULL HD) / 2.35:1
česky Dolby Digital 5.1, anglicky DTS-HD Master Audio 5.1, maďarsky Dolby Digital 5.1, polský komentář Dolby Digital 5.1, portugalsky Dolby Digital 5.1, rusky Dolby Digital 5.1, thajsky Dolby Digital 5.1, španělsky Dolby Digital 5.1
anglické, bulharské, české, hebrejské, chorvatské, islandské, maďarské, polské, portugalské, rumunské, ruské, řecké, španělské, thajské, turecké

FILMY V SÉRII
Rychle a zběsile gastonrolinc.webnode.cz/news/a279/
Akční / Krimi, USA / Německo, 2001
Režie: Rob Cohen, Hrají: Paul Walker, Vin Diesel

Rychle a zběsile 2 gastonrolinc.webnode.cz/news/a280/
Akční / Krimi, USA / Německo, 2003
Režie: John Singleton, Hrají: Paul Walker, Tyrese Gibson

Rychle a zběsile: Tokijská jízda gastonrolinc.webnode.cz/news/a281/
Akční / Krimi, USA, 2006
Režie: Justin Lin, Hrají: Lucas Black, Sung Kang

Rychlí a zběsilí https://gastonrolinc.webnode.cz/news/a282/
Akční / Krimi, USA, 2009
Režie: Justin Lin, Hrají: Vin Diesel, Paul Walker

Rychle a zběsile 5 gastonrolinc.webnode.cz/news/a283/
Akční / Krimi, USA, 2011
Režie: Justin Lin, Hrají: Vin Diesel, Paul Walker

Rychle a zběsile 6 gastonrolinc.webnode.cz/news/a284/
Akční / Krimi, USA, 2013
Režie: Justin Lin, Hrají: Vin Diesel, Paul Walker

Rychle a zběsile 7 gastonrolinc.webnode.cz/news/a285/
Akční / Krimi, USA / Japonsko, 2015
Režie: James Wan, Hrají: Vin Diesel, Paul Walker

Rychle a zběsile 8 gastonrolinc.webnode.cz/news/a228/
Akční / Krimi, USA / Čína, 2017
Režie: F. Gary Gray, Hrají: Vin Diesel, Dwayne Johnson

Rychle a zběsile: Hobbs a Shaw gastonrolinc.webnode.cz/news/rychle-a-zbesile-hobbs-a-shaw-fast-furious-presents-hobbs-shaw-2019-134-usa-akcni-krimi-thriller-komedie-62/
Akční / Krimi, USA, 2019
Režie: David Leitch, Hrají: Dwayne Johnson, Jason Statham

Rychle a zběsile 9 gastonrolinc.webnode.cz/news/rychle-a-zbesile-9-f9-2021-131-usa-akcni-dobrodruzny-krimi-thriller-43/
Akční / Dobrodružný, USA, 2021
Režie: Justin Lin, Hrají: Vin Diesel, Lucas Black

V přípravě
Rychle a zběsile 10 gastonrolinc.webnode.cz/news/rychle-a-zbesile-10-fast-furious-10-2003-usa-akcni-dobrodruzny-krimi-thriller/
Akční / Dobrodružný / Krimi, USA 2023
Režie: Justin Lin, Hrají: Vin Diesel, John West Jr.
 
Tvůrci a herci
Justin Lin (Režie), Neal H. Moritz (Produkce), Brian Tyler (Hudba), Stephen F. Windon (Kamera), Kelly Matsumoto (Střih), Dallas Puett (Střih), Fred Raskin (Střih), Randi Hiller (Casting), Sarah Finn (Casting), Ida Random (Scénografie), Sanja Milkovic Hays (Kostýmy), Peter Brown (Zvuk), Peter J. Devlin (Zvuk), Silvina Knight (Masky), Kim Ayers (Masky), Chris Morgan (Scénář), Lucas Black (Herec), Sung Kang (Herec), Brandon Brendel (Herec), Zachery Ty Bryan (Herec), Nathalie Kelley (Herec), Brian Tee (Herec), Shad Moss (Herec), Vin Diesel (Herec), Satoši Cumabuki (Herec), Vincent Laresca (Herec), Caroline de Souza Correa (Herec), Silvia Šuvadová (Herec), Sonny Čiba (Herec), Leonardo Nam (Herec), Nikki Griffin (Herec), Brian Goodman (Herec), Lynda Boyd (Herec), Keiko Kitagawa (Herec), Kevin Ryan (Herec), Jóko Maki (Herec), Ashika Gogna (Herec), April Betts (Herec), Amber Stevens (Herec), Rie Šibata (Herec)
 
2006/100/USA/Akční, Krimi, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Topánky, ktoré chcel Seanovi (Lucas Black) predať Twinkie (Shad Moss), boli Air Jordan XXI vo farebnom prevedení Varsity Red/Black/Silver.
- Původně měla být hlavní postava Han (Sung Kang), ale studio chtělo, aby byla hlavní postava běloh. Byl osloven Vin Diesel, aby si zopakoval svoji roli z prvního dílu, ten ale požadoval moc peněz, a tak dostal ve filmu alespoň cameo. Uvažovalo se i nad návratem Paula Walkera, ale ten byl shledán už moc starým. Až teprve pak byl obsazen Lucas Black.
- Major Boswell (Brian Goodman) má ve filmu zbraň Beretta 92FS ráže 9x19 mm.
- Vůz, v kterém jezdil D.K. (Brian Tee), byl Nisan 350Z v tuningové verzi vyráběný v Japonsku v letech 2002 až 2009. Sean (Lucas Black) řídí Mitsubishi Evo 8. Dominic Toretto (Vin Diesel) řídí Plymouth Road Runner z roku 1970 zvaný „Hammer," který postavil Steve Strope z Pure Vision Design v Simi Valley v Kalifornii.
- Jediný díl série, ve kterém se neobjevil Paul Walker (Brian O'Conner).
- Společnost EA Games se nechala filmem inspirovat při tvoření hry NFS Carbon. Driftové závody ve hře jsou vždy v horách, stejně tak jak tomu je ve filmu.
- V cameo roli se jako jeden z rybářů objevil bývalý automobilový závodník Keiichi Tsuchiya.
- Volkswagen do filmu věnoval 4 prototypy R32 a Tourany. Toyo přispělo 4000 pneumatikami, z nichž byla použita sotva polovina.
- VeilSide RX-7, které řídí Han, bylo speciálním autem, které vyhrálo ocenění „Best of Show 2005“ na autosalonu v Tokyu. Jeho cena činí 150.000 dolarů, z čehož jen interiér stojí 20.000 dolarů. Universal ho dostal za 50.000 dolarů a předělal kompletně jak interiér, tak vnější nástřik.
- Všechen drifting předvedli profesionální jezdci, nebyly použity žádné speciální efekty.
- Rhys Millen, hlavní kaskadér filmu, se objeví v letadle.
- Nathalie Kelley dostala řidičský průkaz teprve pár měsíců před natáčením a až do natáčení nikdy neřídila auto s manuálním řízením. Čekal ji speciální kurz se specializací na drift - průjezd zatáčkou řízeným smykem.
- Trojka v závodnické sérii zaostala za svými předchůdci už během prvního víkendu promítání (14. – 16. 6. 2006), protože v kinech USA vyjezdila jen 23,9 mil. dolarů. Jednotka přitom debutovala se 40 miliony a dvojka jich dokonce nasbírala během prvních třech dnů zaokrouhlených 50. Tokijská jízda vydělala jen něco nad 63 milionů, což je přibližně polovina sumy každého z předcházejících filmů.
- Při natáčení v Los Angeles najal štáb 600 asijských statistů, aby vyvolali dojem, že se točí v Tokiu. Nakoupili proto v Japonsku množství aut, tamější vozidla totiž mají volant na pravé straně.
- Během natáčení poslali kaskadéři na vrakoviště více než 100 aut.
- Všechny závodnické kousky ve filmu jsou dílem profesionálních řidičů bez použití počítačů.
- Film napadli členové australského parlamentu a vzkázali rodičům diváků, že snímek nabádá jejich ratolesti ke krádežím aut a rychlé jízdě.
 
Odkazy