Temný rytíř povstal / Temný rytíř povstal (2012/158/USA, Velká Británie/Akční, Krimi, Drama, Thriller) 86%

04.08.2018 11:42
JEDNOU VĚTOU
„Legenda končí."

OBSAH
Je tomu již osm let, co se Batman vytratil do noci, čímž se tak z hrdiny změnil v uprchlíka. Tím, že za něj padla vina za smrt Harveyho Denta, obětoval temný rytíř všechno pro to, co společně s komisařem Gordonem považoval za vyšší dobro. A na čas tato lež skutečně zabírala, když byla kriminální aktivita v Gothamu rozdrcena silou Dentova odkazu. Všechno se ale mění s příchodem prohnané zlodějky a jejích tajemných zájmů. Avšak ještě daleko nebezpečnější je nástup Banea, maskovaného teroristy, jehož nelítostný plán proti Gothamu vyžene Bruce z jeho dobrovolného exilu. Avšak ani pokud si znovu nasadí svou masku a temnou kápi, nemusí jeho síly proti Baneovi stačit.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Nolan to rozseknul a nakonec dovedl svého Batmana důstojně do finále... ale zdaleka ne tak vyváženě a setrvale kvalitně jako se mu to dařilo držet v prvních dvou dílech. Nedokážu pochopit, co přimělo poctivého architekta začít magořit způsobem motajícím Batmana, prapodivný anarchistický konstrukt jménem Bane alias svědomí naší směšné hnijící společnosti s ještě prapodivnějším a nerealističtějším modelem toho jak by to asi na tom Manhattanu fungovalo, kdyby se skutečně stalo to co v tomhle filmu, a nádavkem ještě regulérní úlet aka Scarecrow/Robespierre (včetně gigantického soudního stolce;)) a výsměch všem divákům v ratingu PG-13 (chrabří policisté se hrnou s holýma rukama úzkou ulicí proti militantním anarcháčům - jinak ovšem profesionálním zabijákům - s útočnými puškami a pár těžkými vozidly, a nejenže vítězí, ale těch několik heroicky padlých umírá zřejmě na infarkt, protože krev nevidno - a to je jedna z poměrně důležitých postav zabrána téměř v detailu...). Temný Rytíř byl inteligentním, temným a osobním thrillerem, kterému po stránce logiky nešlo nic vytknout. Tady se i přes nezvykle dlouhou stopáž musíme dívat na to, jak se hlavní hrdina zničehonic s veškerou výbavou (kterou předtím neměl) zhmotní na "nejnedobytnějším místě na světě", a ještě k tomu pronese stupidní buddy-movie hlášku... což jen tak BTW provádí v konfrontacích s lahůdkovým černou kůží obepnutým zadečkem Kočičí Slečny celý film, a rozhodně to ničemu neprospívá. Jenže věc má "z marxistického hlediska" ještě druhou stránku. A tou je - samozřejmě kromě brilantních hereckých výkonů Christiana Balea (dobře, u něj jen po lehce nadpoloviční většinu filmu), Michaela Cainea, Garyho Oldmana, Toma Hardyho (ten Baneův hlas je neskutečný) i Josepha Gordona-Levitta - to, že závěr v emocionální rovině naprosto dokonale funguje a dává divákovi (nebo alespoň mně) ten správný pocit comicsové osudovosti... a naděje. A co na tom, že se Nolan po zkušenostech s Inception rozhodl poslední Caineův záběr dovést do úplného konce, aby vznikalo méně pochybností:) Když zadunělo další z Zimmerových témat v posledním záběru v jeskyni, byl jsem ochoten odpustit Nolanovi úplně všechno... asi na pět sekund;) The Dark Knight Rises tak pro mě bude ukázkou dokonalého řemesla s občasnými trestuhodnými výkyvy v kvalitě scénáře, která sice (ta ukázka) nedosáhla mistrovské úrovně druhého dílu, ale přesto dovedla trilogii, která nemá ve světě filmu mnoho srovnání, do finále, jaké si zaslouží. 80% a nelituju ani jediné koruny za lístek do kina. (Gemini) 4*

Mám radost, že Christopher Nolan mi po dlouhé době nabídl naprosto úžasnou trilogii, se kterou jsem se po dobu několika let neuvěřitelně těšil na každé pokračování, které tento příběh Batmana bude mít. Započala to překvapivě skvělá jednička, dokonalá dvojka a nadešel čas, aby poslední část této série, na které jsem se několik let těšil, ale i bál, až usednu do křesla multikina, započne svůj poslední příběh. Srovnávat jednotlivé díly této trilogie prostě nelze. Každý ten díl je jiný, ale pokaždé takřka dokonalý. Christopher Nolan rozeběhl příběh, který mě po nějakou dobu dokázal ubezpečit alespoň tím, že se v budoucnu budu mít pořád na co těšit ve filmovém světě. Temný rytíř povstal tak ukončuje další kapitolu něčeho, na co divák jako já, žijící v této době, zaručeně nikdy nezapomene. Temný rytíř povstal je temný, krutý, hudebně skvostný a co je nejhorší, přibližuje se realitě daleko blíže, než by na první pohled vypadalo. Tenhle díl je totiž asi nejvíce komiksový, ale Bane je taková zrůda, že je dle mého otázka času, kdy se něco takového objeví i v našem západním světě. Někdo, kdo se postaví proti konzumní společnosti a za násilím bude skrývat život, který by si každý z nás přál. Co se týče herců, zde nemám ani jednu výtku. Každý, kdo se ve filmu objevil hrál naprosto skvěle a byl mi neuvěřitelně sympatický. Christian Bale, Gary Oldman, Michael Caine, Morgan Freeman, Marion Cotillard, Joseph Gordon-Levitt, který mimochodem hrozně připomíná Heath Ledgera a dokonce i Tom Hardy. Ten extra. Z jeho postavy šel strašný strach a respekt. To se mně ve filmu snad nikdy nestalo. Klobouk dolů. Do toho Hans Zimmer opět překonal sám sebe a složil naprosto nádherný soundtrack. Co více dodat? Důstojné zakončení něčeho, čeho jsme byli součástí několik let. Teď je na čase opět hledat nějaký námět, který mě dokáže takhle silně pohltit na několik let dopředu... (Malarkey) 4*

Teprve až po druhém zhlédnutí jsem plně pochopil a docenil to, proč Nolan po vzývané dvojce otočil kormidlo a opět zajel do komiksových vln, podobně jako u prvního dílu. Trojka totiž víc než cokoliv jiného především uzavírá trilogii. Chápu ty zklamané ohlasy, které čekaly něco ve stylu vtipného anarchistického magora Jokera, ale výtky o mizerném odvyprávěném příběhu neberu ani omylem. Slovní spojení ‚monstrózní epika‘, které mnozí kolem používají, se totiž na tohle hodí jak nic jiného. Nekompromisní Bane hrubou silou sráží Gotham na kolena, aby jej před tím, než mu dá ochutnat smrt, přinutil trpět. Stejně tak jako jeho strážce v černé kápi. Tohle není od bratrů Nolanových vyjádření jejich světonázoru, tohle je kritika všech, pro které je myšlenka sociální spravedlnosti politickou modlou. A proto, než poslední atom dokončí štěpnou reakci, je třeba povstat fyzicky, ale hlavně duchovně. A to je motor celého filmu, který buduje Nolanovo precizní vyprávění, které funguje jak v dialozích postav, tak v překvapivě střídmé, ale výborně surové akci. To vše pak už jen skvěle doplňuje Zimmerova hřmotná hudba, bez které by ten film fungoval o třetinu méně. Pokud tohle chce u Warnerů někdo restartovat, měl by už teď přemýšlet o změně povolání. PS: Christopher Nolan je spolu s Davidem Fincherem nejlepším filmovým vypravěčem své generace. Bez debat. (Isherwood) 5*

VELKÁ RECENZE
Temný rytíř povstal asi lépe slouží celé batmanovské trilogii, než jednorázovému pobavení v kině. Je to epické zakončení comicsové série, jaká nemá v historii kinematografie obdoby, a koncepčně velmi promyšlené uzavření jednoho mýtu o superhrdinovi v současném světě.
Christopher Nolan při jeho výrobě uvažoval snad až příliš ambiciózně a velikášsky. To je pravda, z diváckého hlediska občas i rušivá až bolestivá. Ale můžeme si za to sami, nevděčníci – i takhle zdrženlivý a mediálně uměřený tvůrce za sebou prostě musel cítit tlak diváků, kteří vyžadovali, aby geniální Temný rytíř byl ještě překonán a aby Nolan trumfl i osudový souboj Batmana a Jokera o duši Harveyho Denta. Nejen fanoušci prostě chtěli ještě víc.
Proto má Temný rytíř povstal asi patnáct důležitých postav, které se Nolan pokouší jaksepatří probarvit a odehrát jejich malá i větší dramata. A proto taky film působí i při bezmála tříhodinové stopáži občas uspěchaně, zkratkovitě a... no prostě frčí v rychlíku, odkud se hlavně dvěma ženským postavám těžko kouká do hlavy. To je ale koneckonců problém všech nolanovek, v nichž jsou ženy buď na okrasu, nebo nudí (viz Batman začíná), anebo dost nevěrohodně katalyzují války chlapáků (milostné dilema Rachel je v mých očích jedinou slabinou Temného rytíře) – a ani matná Catwoman tenhle nedostatek nezmírnila.
Zkrátka, comicsový film, ve kterém se na plátně šermuje rovnou se šesti záporáky (čtyři přijdou, jeden je na fotce a k šestému se odkazuje), nemůže co do údernosti soutěžit s vybroušeným Temným rytířem.
Batmanovské finále má ale jiné devizy: Maximální měřítko, absolutní vytěžení megalomanského rozpočtu, rozmáchlé akční scény, těžkotonážní řemeslo se snaživě vykreslenými postavami, zakomponovanými do pestrého příběhu. Ten se přitom nerozpíná jen napříč jedním filmem, ale pečlivě uzavírá celou trilogii.
Temný rytíř povstal je jedním z nejdůslednějších završení filmového triptychu v historii kinematografie, protože se v něm bratři Nolanové obrací s nevídanou urputností zpět k prvnímu dílu. Studna i Liga stínů vrací úder v novém kontextu. Rozjímání nad strachem, které mně osobně svým omíláním ubíjelo v prvním dílu, se inspirativně doťukává pod pláštěm smrti, v bezmála mystické vězeňské pasáži, v níž se má zbědovaný Bruce Wayne znovu postavit na nohy. Důležité party sehrají komisař Gordon, Lucius Fox i Alfréd, a i nově příchozí postava, jíž ztvárnil Joseph Gordon Levitt, pomáhá jasně oddělit stávající sérii od té nové, budoucí. Nolanové prostě velmi sofistikovaně dotahují linie, které se díky finále prodchnuly celou trilogií. Když tedy přijde nepřetřes socha, není to – navzdory některým pochybovačným hlasům – náhlý příliv patosu do realistického světa Nolanova Batmana, ale logické završení úvah o superhrdinovi jako symbolu.
Z výše nastíněných důvodů je právě osobní drama Bruce Waynea nejemotivnější linií filmu. Přitom ji Nolan vypráví velmi komorně. Vlastně mu stačí dvě kulisy a jeden herec, jemuž z očí zírá únava. To spojení mýtického příběhu o zraněném muži s ultravelkolepým comicsovým akčňákem je nejen úctyhodné, ale i funkční, protože přichází v precizním řemeslném podání. Úvodní rozklad letadla je esencí režisérových „bondovských vyznání“ v tom nejlepším slova smyslu. Honičky na motorkách dělají z filmu další fresku, u které projedete Gothamem křížem krážem. A akce se vznášedlem The Bat mezi mrakodrapy je i po Avengers asi tím nejmohutnějším, co si můžete letos v kině šlehnout.
Obrazy zkázy jsou sugestivní a zainteresovaný divák u nich může mít zase jednou pocit, že spolu s postavami i zpustošeným městem „odžil věky“. Což u instantních blockbusterů naší éry prostě zvykem nebývá. No a pak je tu hodně zapeklitá politicko-společenská rovina, která díky krizi nabyla na nových nuancích (Nolanové na příběhu prý makali ještě předtím, než byla krize ekonomy oficiálně zahájena), takže se tu poměrně originálně rozvrací prohnilý kapitalismus a nahradí se „ještě zlejším“ revolučním zřízením.
Ano, jeho vůdce, mocipán Bane, má jasnou nevýhodu v tom, že jej závěr snímku připraví o auru geniálního záporáka Jokerova formátu. Vždycky je holt výhodnější mít ve filmu Dartha Vadera než hraběte Dooku. Ale z Baneových impozantních výstupů mrazí (proslov na hřišti je jedním z vrcholů trilogie) a důraz na fyzickou akci je velmi vítanou, zpestřující kličkou. Finální bitva pak sice vytrhává film z kontextu Temného rytíře, tedy od hi-tech zemité kriminálky k superhrdinskému eposu s bitvou spíš jak z Prvního rytíře, kde se dva protivníci hledají uvnitř vřavy, aby si to na férovku rozdali - ale v mezích velkoformátové comicsové podívané jde o zcela legitimní manévr.
Temný rytíř povstal je tak hutnou hollywoodskou podívanou, i plnokrevným dramatem o muži, který za ty roky čelil... no vlastně úplně všemu. Když se v závěru spojí jeho vnitřní démoni s něčím naopak tak bezprostředním a jednoduše fyzickým, jako jsou Baneovy pěsti, drtící sloupy i páteře, je to neklamné znamení, že Batman došel na konec své pouti.
Díky Christopheru Nolanovi, že ho na té cestě vedl tak odvážně, originálně a s bezprecedentním úspěchem.

O NATÁČENÍ
Tato slova, vyslovená komisařem Gordonem na konci filmu „Temný rytíř“, uvedla do pohybu osudovou konspiraci, na jejímž základě byl Batman označen za vraha a Harvey Dent - který zemřel, aniž by se o tom veřejnost dověděla, jako pomstychtivý zločinec Two-Face - za bojovníka proti zločinu, který zaplatil tu nejvyšší cenu. Mimo jiné i v důsledku téhle lži přijalo město Gotham City nové zákony, díky kterým se podařilo dostat zločince buď za mříže, nebo aspoň za hranice města.
Režisér, scénárista a producent Christopher Nolan říká: „Náš příběh navazuje na situaci před osmi lety, kdy se zdálo, že Batman a komisař Gordon uspěli a že Temný rytíř už v Gothamu nebude zapotřebí. Pokud to vezmete takhle, tak Bruce Wayne svoji bitvu vyhrál, jenže on sám se cítí traumatizován tím, co se stalo a neví, jak se zbavit identity Batmana. Film ‘Temný rytíř povstal' pracuje s důsledky činů jeho i dalších postav v předchozích filmech,“ vysvětluje Christopher Nolan.
Tímto filmem, který je posledním v trilogii o Temném rytíři, Nolan završuje příběh, který počal v roce 2005 s filmem „Batman začíná“. Nolan k tomu říká: „Jsme moc rádi, že se nám podařilo ten kruh uzavřít. Právě to byla naše hlavní motivace pro další návraty do Gothamu. Současně jsme cítili obrovskou zodpovědnost, abychom současně naplnili očekávání vyvolaná předchozími dvěma filmy a současně abychom divákům nabídli něco nového, co předtím ještě neviděli. Takhle jsme vlastně balancovali docela na hraně.“
Tvůrci a herci zároveň usilovali o udržení křehké rovnováhy mezi dech beroucími akčními scénami a intimními emocemi. Producentka Emma Thomas to potvrzuje: „Chris od samého počátku usiloval o to, aby ani jeden z jeho batmanovských filmů nešel zaškatulkovat do žádného žánru. Tak třeba ‘Temný rytíř povstal' má v sobě vzrušení a legraci, jaké by měl mít každý letní film. Akční scény jsou velkolepé, nicméně příběh a postavy jsou minimálně stejně důležité, ne-li důležitější, protože je těžké prožívat všechny ty boje tehdy, pokud se s některou stranou neztotožníte po emocionální stránce.“
Producent Charles Roven k tomu dodává: „Všichni jsme chtěli, aby diváci byli omráčeni, ale také jsme se snažili do filmů něco vložit. Chris bez ohledu na velkolepé pojetí filmů nikdy nepřestával klást důraz na příběh a vztahy, které se táhnou všemi jeho filmy.“
Ve středu příběhu všech tří filmů je jeden hrdina. Nolan k tomu říká: „Naše hlavní myšlenka při vyprávění batmanovské legendy vždy byla založená na sledování cesty Bruce Wayna. Tím jsme si byli jisti jak já, tak i ostatní autoři námětu David Goyer a můj bratr Jonah.“
Christian Bale, který si ve filmu zopakoval hlavní roli, k tomu říká: „Ve filmu ‘Batman začíná' diváci sledují tragédii a bolest motivující mladého muže, který si připadá bezmocný, který hledá cestu a snaží se najít kdo je a čím se může stát. Pak přichází ‘Temný rytíř', ve kterém tu cestu nalézá. Stává se užitečným, konečně dělá to, co si představuje, že je to nejlepší, co může dělat po celý zbytek svého života. No a pak uplynulo osm let a on ztratil tu jedinou věc, která mu dávala smysl… až do okamžiku, než musí znovu čelit nové hrozbě pro město i pro něj samotného.“
Ta hrozba přichází v podobě nemilosrdného maskovaného zloducha jménem Bane, který dá svou přítomnost v Gothamu vědět obrovskou přehlídkou své moci. Zatímco Scarecrow byl blázen a Joker anarchista, „Bane je terorista, a to jak svoji mentalitou, tak i svými akcemi,“ říká herec Tom Hardy, který ve filmu hraje Batmanova hlavního protivníka. „Fyzicky vyloženě nahání strach a současně je mimořádně inteligentní, což ho dělá ještě nebezpečnějším.“
Nolan k tomu dodává: „Když jsme se rozhodovali, kdo bude novým hlavním nepřítelem Batmana, tak nám bylo jasné, že se musí naprosto odlišovat od Jokera - a že musí vyjadřovat brutální sílu. Pro filmy totiž bylo vždy velmi důležité, co po fyzické stránce předvádí Bruce Wayne jako Batman, který v prvních dvou filmech prakticky neměl rovnocenného soupeře. A proto jsem chtěl, aby si Batman v tomhle filmu sáhl na dno svých fyzických a intelektuálních schopností. Bane je kombinace hrubé síly s fanatickou oddaností povinnosti, a tahle kombinace ho dělá nezastavitelným.“
„V tomto filmu snad poprvé nastává situace, kdy vypadá mimořádně nepravděpodobně, že Batman uspěje ve fyzickém souboji,“ konstatuje Bale. „Batman několik let nic nedělal, takže je oslabený, zatímco Bane je nejen neuvěřitelně silný, ale současně i naprosto bezohledný ve své militantnosti a v ideologii, které ho ženou vpřed.“
Na začátku to nicméně není Bane, kdo Bruce Wayna vyžene z jeho sídla Wayne Manor, nýbrž je to setkání s mimořádně nadanou zlodějkou jménem Selina Kyle, známou v batmanovské sáze spíše pod jménem Catwoman. Nolan k její postavě říká: „Byli jsme si jistí, že Catwoman v našem filmu chceme mít, ale zároveň jsme hledali přirozený způsob, jak jí do příběhu zapojit. Selina je zlodějka a podvodnice, klasická filmová femme fatale. No a právě takovou jsme jí jako Catwoman do filmu dostali,“ vysvětluje režisér.
Jediný z hlavních hrdinů filmu, který s Nolanem spolupracoval poprvé, je Anne Hathaway. „O Selině Kyle je těžké cokoli říct, protože je velmi uzavřená a tajemná. Má svůj vlastní etický kód, jehož součástí je celá řada věcí, které by jiní lidé považovali za sporné.“
Scénárista Jonathan Nolan k tomu říká: „Něco na její morálně ambivalentní filozofii nakonec pro Batmana představuje to, k čemu se dokáže upnout. Svým způsobem se ti dva doplňují, ona jako jin a on jako jang. Funguje mezi nimi mimořádně živá dynamika, hlavně pokud jde o legraci, kterou si z něj ona dělá - a tak mezi nimi vzniká vztah, který Batmanovi ubere něco z jeho temnosti.“
Film „Temný rytíř povstal“ přivádí Bruci Waynovi i Batmanovi nové spojence. Marion Cotillard hraje Mirandu Tate, bohatou filantropku, která je členkou představenstva společnosti Wayne Enterprises a později se stane jeho důvěrnou přítelkyní. Dalším novým členem týmu je Joseph Gordon-Levitt, který hraje policejního důstojníka Johna Blakea, který zapůsobí na komisaře Gordona svoji odvahou a poctivostí.
V roli gothamského nejvyššího policejního představitele komisaře Gordona se vrací Gary Oldman. Byl to právě Gordon, kdo odhalil pravdu o pádu Harveyho Denta, a to za cenu obrovské osobní ztráty. „Gordon sice respektuje Batmanovu oběť, nicméně krmit gothamské občany lží je proti všemu, v co Gordon kdy věřil,“ vysvětluje herec.
Wayneova loajálního sluhu Alfréda ve filmu opět ztvárnil Michael Caine. Nolan k jeho postavě říká: „Alfred a Bruce mají sebou velice silná emocionální pouta, jejichž pevnost sice byla otestována už v předchozích filmech, ale rozhodně ne tolik, jako ve filmu ‘Temný rytíř povstal'. Alfred, který o Bruce maximálně pečuje, proto podrobuje pečlivému zkoumání všechna jeho rozhodnutí i směr jeho života, což nevyhnutně musí způsobovat určité konflikty.“
Další osoba, které je známo tajemství skutečné identity Batmana, je geniální generální ředitel společnosti Wayne Enterprises Lucius Fox, kterého opět ztvárnil Morgam Freeman. Jonathan Nolan říká: „Na tomhle filmu bylo mimo jiné skvělé i to, že jsme měli znovu možnost psát scénář pro herce, jako jsou Michael Caine, Gary Oldman a Morgan Freeman. Ti tři mají přitom společné to, že každý z nich byl pro Batmana tak trochu otcem, byť nejbližší z nich je mu pochopitelně Alfred. Nicméně Alfred, Gordon i Lucius Batmanovi každý svým vlastním způsobem ukázali rozličné aspekty toho, jak se stát lepším člověkem.
Fox v trilogii vybavil Batmana různými neustále se vyvíjejícími hračkami, počínaje jeho pláštěm přes jeho auto Tumbler až po motorku Bat-Pod, která Temnému rytíři umožňuje šikovně manévrovat v ulicích Gotham City. V posledním filmu k nim pak přibyl i dopravní prostředek umožňující létat nad městem, a to konkrétně stroj příznačně nazvaný Netopýr, který funguje zároveň jako vrtulník a tryskové letadlo.
Režisér také ve filmu „Temný rytíř povstal“ zvýšil laťku tím, jak hodně používal kamery IMAX. Téměř polovina filmu byla natočena velkoformátovými kamerami s použitím ultra rozlišení 15 perforací na 65mm filmu. Nolan k tomu říká: „S kamerami IMAX jsme u posledního filmu dosáhli skvělého výsledku. Samozřejmě oceňuji, co mi tato technologie nabízí po technické stránce, ale ještě víc mě zajímá, co mi nabízí jako vyprávěcí prostředek. Jak mi může pomoci dostat diváky více do filmového světa? IMAX nabízí nejširší možné vnímání a vytváří tak nejhlubší zážitky.“
Hlavní natáčení filmu „Temný rytíř povstal“ se odehrávalo na třech kontinentech, a to jak na zemi, tak ve vzduchu. Akce začíná ve vzduchu, kde Bane rozehraje svoji násilnou kampaň smrtících únosů. Většina nepříjemné vzdušné sekvence byla natočena napůl v letu na nebi nad Skotskem. Ve Spojeném království se dále natáčelo ve Walesu a v Cardingtonu, v obrovském leteckém hangáru, který se stal jakousi základnou Nolana a jeho týmu a kde se natočila i celá řada interiérů.
Stopy globálního natáčení dosáhly také tak daleko jako do Indie a do Spojených států. Poprvé v historii byly exteriéry Gotham City natáčeny v celkem třech různých městech, a to v Pittsburghu, Los Angeles a v New Yorku, což je město, které bývá někdy přezdíváno Gotham.
Režisér Nolan říká: „Když se za filmy ohlédnete, tak v nich uvidíte odraz světa, ve kterém žijeme, aniž bychom byli příliš konkrétní. Čeho se vlastně bojíme? Co nám dává naději? Co by se muselo v našem světě stát, aby se objevil hrdina, jako je Batman?
Bruce Wayne splnil svůj slib, který dal ve filmu „Batman začíná“, a obnovil své sídlo Wayne Mayor do původní podoby. Jenže ze sídla se pro jeho vlastníka nakonec stal spíš úkryt než domov, protože Bruce Wayne se rozhodl schovat se za jeho mocnými zdmi.
David S. Goyer, který je autorem námětu pro film „Temný rytíř povstal“ společně s Christopherem Nolanem, říká: „Pro osmiletou pauzu jsme se rozhodli hlavně proto, že jsme chtěli získat určitý čas pro to, aby Batmanova legenda poněkud povadla, a zároveň jsme chtěli, aby Bruce Wayne získal čas stáhnout se za závoj pověstí a tajemství.“
Christian Bale, který se potřetí a naposledy ujal titulní dvojrole Bruce Wayna a Batmana, k tomu říká: „Bruce si připadá naprosto izolovaný od onoho tragického okamžiku, kdy ztratil lásku svého života Rachel a kdy došlo k onomu strašnému sledu událostí, které se staly Harveymu Dentovi. Wayne si zároveň klade za vinu, že kdyby se nerozhodl dát se na dráhu Batmana, nic z těch tragických událostí by se nestalo. Jeho víra byla otřesena, a to se samozřejmě projevilo i na něm, a to jak fyzicky, tak emocionálně. Jenže jak dlouho Wayne dovolí, aby bolest z minulosti ovládala i jeho současný život a to, co v něm dělá? A v jakém okamžiku se začne chovat naprosto sebedestruktivně?“
Nolan říká, že tím, jak se Bruce na několik let vzdal masky Batmana, vlastně popřel své obě identity. „Setkáváme se s mužem, který už není na žádné misi, ačkoli právě mise byla vždy jeho cílem.“
„Na první pohled se ovšem Gotham zdá být místem, o kterém Bruce vždy snil,“ dodává Thomas. „Jenže protože všechna ta skutečnost byla založena na lži, nic není tak jednoduché, jak se může zdát. Mezi řádkami lze totiž číst, že je těžké mít jakákoli přání, protože bez Batmana Bruce ztratil smysl své existence.“
„Důvod, proč jsem měl vždycky slabost pro postavu Batmana, spočívá v tom, že je to superhrdina, který kromě svého bohatství nemá žádné mimořádné schopnosti,“ říká Nolan. „Jeho mimořádná povaha je důsledkem jeho extrémní motivace a naprostého odhodlání, což z něj dělá velmi důvěryhodného jedince.“ „Jedna ze skvělých věcí na téhle postavě je, že pokud se s něčím lze nejméně ztotožnit, je to jeho status miliardáře. Mít k dispozici takové zdroje je něco, o čem většina lidí nemůže ani snít. Ale všechno ostatní již lze po emocionální stránce pochopit,“ říká Bale.
„Bylo pro mě velkým potěšením sledovat postupný vývoj Christiana a jeho postavy v průběhu tří filmů,“ říká Nolan. „Christian vždy dělal maximum pro to, aby odhalil podstatu svého hrdiny, což je myslím obzvlášť vidět v posledním filmu, ve kterém Christian velmi dobře pochopil, že Bruce je sice starší, ale rozhodně ne moudřejší. Jeho pojetí hlavní postavy je mimořádně promyšlené, což je ostatně u talentovaného herce jako je Christian běžným standardem.“
Navzdory zjevné nepřítomnosti Bruce Wayna se nejvlivnější občané Gothamu shromáždili v jeho sídle Wayne Mano, aby uctili památku Harveyho Denta. No a takovéhle shromáždění je úplně ideálním působištěm pro troufalou a nepopiratelně atraktivní zlodějku aut, jejíž jméno je Selina Kyle. Její setkání s Brucem Waynem bude na něj mít neočekávaný vliv.
Bale k tomu říká: „Na Bruce především zapůsobí, že se po letech izolace setká s takovou ženou, kterou shledá fascinující a zábavnou. Díky si ní si Bruce najednou uvědomí, že byť možná nevědomky i teď něco hledal, že z jeho života zmizela veškerá radost a že potřebuje kontakt s lidmi.“
Anne Hathaway to potvrzuje: „Podle mě Bruce dluží Selině velké poděkování, protože do setkání s ní žil dost osamocený život. Teprve po jejím příchodu se v jeho žilách znovu rozproudila krev a on si znovu uvědomil, že tam venku ve světě žijí i vtipní lidé. To, co se divákům na Bruceovi a Selině vždycky líbilo, je hravá stránka jejich vztahu. Možná každý z nich sice funguje jinak, ale ve skutečnosti mají mnoho společného: oba rádi některé věci ukrývají pod povrchem, oba jsou většinou o několik kroků před ostatními v místnosti, a oba se rádi oblévají do černého,“ směje se herečka. „Práci s Christianem jsem si vyloženě užila. Není vůbec těžké ho rozveselit a užít si s ním skvělé chvíli, ale zároveň je velmi spolehlivý. Je to herec, který každého vybičuje k maximálnímu výkonu.“
Hraní po boku Christiana Balea ale nebyl jediný důvod, proč se Anne Hathaway tolik nadchla do ztvárnění ženy, kterou nazývá „nejslavnější komiksovou ženskou postavou všech dob.“ Anne Hathaway k tomu říká: „Dívala jsem se na spoustu archivních komiksů a přečetla jsem toho hodně o tom, jak Bob Kane hledal inspiraci pro Catwoman, ale nakonec pro mě stejně bylo nejdůležitější stát se tou pravou Catwoman právě v tomhle filmu a zapadnout do Gotham City Christophera Nolana. Jsem Chrisovou velkou fanynkou. Ve filmech o Batmanovi dokázal nastolit celou řadu zajímavých a řekla bych až filozofických otázek, a současně při tom natáčet velkolepé akční scény nebo scény plné humoru. Bylo úžasné moci pracovat s někým, kdo má všechno v hlavě tak skvěle srovnané a jehož talent je zároveň naprosto nezpochybnitelný.“
Nolan říká: „Museli jsme u každé postavy hledat rovnováhu mezi klasickou komiksovou postavou a mezi postavou, které dokáže divák uvěřit. No a obsazení Anne Hathaway bylo právě klíčem k takovému přístupu. Dokázala obě tyto stránky jedné mince skloubit tak, že nejenže nejsou v rozporu, nýbrž se navzájem dokonce umocňují.“
„Podle mého názoru Selina především dělá všechno co je potřeba pro to, aby přežila,“ říká Anne Hathaway, „a při tom někdy překročí hranice, které by jí řada lidí neodpustila. I když se snaží změnit, je těžké uniknout vlastní minulosti… a ona takovou minulost má. No a to jí dělá zranitelnou, obzvlášť v době, kdy se každý s počítačem nebi s chytrým telefonem dokáže o každém najít skoro všechno. Každý má v životě okamžiky, kdy si řekne: ‘Kdybych býval věděl, co vím teď…' Selina by možná uvítala, kdyby nemusela stát před rozhodnutími, kterým se teď musí postavit čelem.“
To Bane naopak žádné výčitky svědomí nemá. Všechno, co dělá, chce dotáhnout až do úplného konce. Tom Hardy to potvrzuje: „Bane prostě přišel splnit svůj úkol a nemá žádné pocity či lítost nad násilím a ničením, které způsobuje. Na Baneovi není nic ambivalentního. Je to prostě zloduch, a to zloduch vyloženě odporný.“
I když je možná méně známý než Catwoman, Bane je mezi batmanovskými fanoušky nechvalně proslulý tím, jak hrozně maskovanému bojovníkovi ublíží. Nolan, který s Hardym nedávno pracoval na filmu „Počátek“, si byl velmi dobře toho, že Hardy dokáže věrohodně ztvárnit extrémní fyzickou i psychickou hrozbu, ačkoli bude hrát zpoza masky. „Pokud ve filmu vytváříte monstrum jako je Bane, můžete se soustředit buď jen na fyzickou stránku, nebo i na psychologické aspekty. Když jsem obsadil Toma, tak jsem ovšem hned věděl, že od něj dostanu všechno. Je to neuvěřitelný herec.
Dokázal zahrát stvůru nejen s mimořádnými fyzickými schopnostmi, ale i se silně poškozeným vnitřním světem. Tom je herec, který si dokonce užil výzvu zahrát svoji roli s většinou tváře zakryté. To, co ve filmu dokázal, je neskutečné.“
Hardy říká, že nezbytnost nosit na sebe masku pro něj v žádném případě nepředstavovala demotivující faktor odrazující ho od další spolupráce s Christopherem Nolanem, obzvlášť když tato spolupráce se týkala dalšího filmu o Temném rytířovi. „Chris mi zavolal a řekl mi, že by pro mě ve filmu mohla být dobrá role, ale že si není jistý, jestli bych o ní stál, protože bych musel několik měsíců nosit masku. Nic dalšího mi o mé postavě neřekl, snad kromě toho, že je to opravdu velký zloduch. No a tak jsem mu řekl: ‘Půjdu rovnou k věci. Chceš po mě, abych za Tebou přijel, pracoval s Tebou, cestoval po světě, měl k sobě kaskadéry a mohl používat všechny ty zbraně, a všechno co budu muset dělat je jenom nosit masku?' A on odpověděl: ‘Ano, něco takového.' A tak jsem mu rovnou řekl, že jdu do toho.“
Na rozdíl od Batmana Bane nenosí masku proto, aby skryl svoji identitu, nýbrž proto, aby se ochránil před bolestí způsobovanou v důsledku dávných zranění. V reakci na Nolanovy obavy Hardy říká: „Tou maskou jsem se necítil nijak omezen. Naopak je na ní skvělé to, že jakmile si jí nasadíte, proměníte se ve svoji postavu.“
Herec také vysvětluje, že jeho ztvárnění postavy Banea zahrnovalo také vytvoření prokladu mezi hlasem a tělem. „Jeho mluva je sice květnatá, ale postavu má gorilí. A tak i když je výmluvný sám o sobě, chtěli jsme, aby na diváky působil i fyzicky.“ A tak Bane pracuje pod povrchem a neodhalen připravuje rozsáhlý útok na Gotham, který obsahuje palebnou sílu, finance i strach.
Součástí Baneova zločinného plánu je neutralizace policejního oddělení, stále vedeného komisařem Gordonem, přestože „Gordon byl užitečnější pro politické lídry Gothamu v době, kdy město ovládal organizovaný zločin,“ vysvětluje Nolan. „Nyní, kdy je zločin pod kontrolou, lidé pokukují po jeho pozici a říkají si, že už ho vlastně nepotřebují. Jenže Gordon pořád vnitřně bojoval s vědomím, že tohle všechno je založeno na falešných základech.“
„Je to tajemství, které ho užírá už řadu let,“ potvrzuje Gary Oldman. „Zločin je sice v Gothamu na historickém minimu, jenže Gordon ví, že je to jen klam. A tak se připravuje na to, že všem jednou řekne pravdu, jenže pořád nenachází ten pravý čas a místo na to, aby to udělal, a navíc si taky není jistý, zda je město na takovou pravdu vůbec připraveno. No a pak se kvůli Baneovi ocitne znovu na bitevním poli. Myslím si, že je něco jako voják, který je rád na frontě, s rukama špinavýma od prachu. V posledních letech asi dělal hlavně práci v kanceláři, což ho do určité míry oslabilo. Jenže teď je zpátky v plné síle.
Gordon si najde nového chráněnce, policistu Johna Blakea, jehož oddanost práci Gordona coby šéfa nadchne. Emma Thomas k tomu říká: „Gordon určitě v mladém policistovi Johnu Blakeovi vidí něco ze sebe. Kdekdo jiný v té době ztratil soustředěnost právě proto, že všechno šlo až moc hladce, ale Blake si jako jeden z prvních uvědomí, že se něco děje, a Gordon jeho instinkt rozezná a ocení ho tím, že ho povýší a udělá z něj součást svého týmu.
Joseph Gordon-Levitt svého hrdinu popisuje následujícím způsobem: „John Blake je chlap, který chtěl být vždycky policistou a který chce být ve své práci perfektní. Je to člověk, který ve svoji práci věří, a právě to já na každém obdivuji. Ve světě plném cynismu zůstává Blake člověkem, který je hrdý na to, že je policejním důstojníkem.“
Nolan k tomu dodává: „Komisaři Gordon a Bruce Wayne už jsou poněkud unavení, a proto jsme ve filmu chtěli vytvořit kontrast v podobě někoho, kdo bude mladý a plný ideálů a kdo bude představovat svět, ze kterého oni kdysi vyšli. Joe se tohoto úkolu zhostil přímo skvěle a perfektně ztvárnil sílu a odvahu muže, který odmítá zlu ustoupit, ať to stojí co to stojí.
Postavu Mirandy Tate taky jde k Bruceovi přirovnat, minimálně z hlediska bohatství. Marion Cotillard, která postavu hraje, říká: „Oba mají spoustu peněz a oba se snaží použít je správným způsobem, takže si hned rozumějí.“
Bale souhlasí: „Miranda je někdo, kdo podporuje Bruce v úmyslu použít jeho zdroje na zlepšení Gothamu prostřednictvím projektu na ochranu životního prostředí. Je krásná, chytrá a je altruistka, a to všechno dobré na ní si získalo jeho respekt a přitahuje ho to.“
Cotillard a Gordon-Levitt, kteří oba spolupracovali s Nolanem na dramatu „Počátek“, byli oba nadšeni z představy, že budou moci s režisérem znovu pracovat na finále jeho trilogie o Temném rytíři. Gordon-Levitt říká: „Přes všechnu tu velkolepou podívanou si myslím, že jsou to upřímná lidská dramata, co odlišuje Chrisův přístup k filmům tohoto druhu. A právě tenhle přístup je z pohledu herce inspirující a zábavný.“
„S Chrisem pracuji velmi ráda,“ říká Marion Cotillard. „Při natáčení máte na place pocit jako v jedné velké rodině, a to i v takhle velkém filmu. Chris má navíc takovou inteligenci a představivost, že Vás svým dobrodružstvím naprosto pohltí a že tomu dobrodružství uvěříte. Pro mě bylo obzvláště zajímavé pracovat s ním na postavě Mirandy proto, že tahle postava v komiksech není,“ dodává herečka.
Protože Miranda je členkou představenstva společnosti Wayne Enterprises, stane se v době snahy o nepřátelské převzetí společnosti důležitým Bruceovým spojencem. Pokud jde o osobnější stránku věci, Nolan říká: „Alfred a Lucius se na ní dívají jako na ženu, která by snad mohla Bruce dostat z jeho dobrovolného exilu a připomenout mu, že v životě jde dělat i jiné věci než sedět sám v Batmanově jeskyni. Marion vypadá nádherně a má v sobě něco exotického. Mirandě dodala kombinaci vřelosti a moudrosti, díky čemuž Bruce znovu získá naději.“
Morgan Freeman ve filmu znovu hraje geniálního zakladatele společnosti Wayne Enterprises Lucia Foxe. „Přestože Lucius pracuje pro Bruce, je pro něj něco jako učitel,“ říká Freeman. „Ve srovnání s Luciem a Alfredem je Bruce ještě pořád relativně mladý muž, a tak se ti dva snaží působit na něj a držet jeho morální kompas správným směrem.“
Charles Rovens říká: „Lucius byl vždy mozkem v pozadí všech nástrojů, které Bruce používá, aby se z něj stal Batman, a tuhle funkci má i v posledním filmu. Zároveň je ale na Bruce velmi hrdý a podobně jako Alfred se snaží dostat ho z oněch temných míst, ve kterých pobývá.“
Nepochybně vůbec nejbližší osobou pro Bruce je Alfred Pennyworth. Bale říká, že Alfred „je jedinou konstantou jeho života, jedinou rodinou, která mu zůstala. Alfred ho sledoval, když vyrůstal, když se z něj stával muž a zažil i všechnu tu bolest, kterou si prošel. Porozuměl Brucově potřebě uctít rodiče a snažit se napravit jejich smrt. Stejně tak ale věděl, že by Bruceovi rodiče byli hrozně nešťastní, že Bruce vlastně nežije žádný život. Alfred vždycky dával najevo, že tohle není z dlouhodobého hlediska pro Bruce to nejlepší, a takhle je to i v tomto příběhu.“
Nolan pokračuje: „Když jsme se poprvé zabývali vztahem mezi Alfredem a Brucem ve filmu ‘Batman začíná', pochopil jsem, že Alfredova akceptace Bruceových extrémních akcí při vytváření Batmanovy osobnosti byla vždy podmíněna tím, že ty akce jsou časově omezené a že jednou skončí - že prostě Batman zapůsobí jako katalyzátor změny Gothamu v lepší místo a že z toho pak Bruce ze všeho vycouvá. Ve filmu ‘Temný rytíř povstal' se pak zabýváme Alfredovou frustrací z toho, že se Bruce nedokázal od Batmana oprostit. Přestože Bruce teď nevyráží každou noc ven s pláštěnkou a maskou, nedokázal svoji minulost nechat za sebou. A Alfred tak má pocit, že v tom musí Bruceovi pomoci.“
Michael Caine, který si zopakoval roli Alfreda, poznamenává: „Pro Alfreda je bolestivé říkat Bruceovi, že ho v Gotham City nečeká nic jiného než bolest a tragédie, ale je to pravda. Z pohledu diváka jsem si říkal, že Alfred vlastně v tomhle filmu zastupuje nás diváky. Je jako náš mluvčí. Není jako ti ostatní, protože reaguje stejně jako by reagoval kdokoli jiný.“
„Michael postavě Alfreda vždy dodával srdce,“ říká Nolan. „Sledovat, jak spolu Christian a Michael vytvářejí jejich unikátní vztah, patřilo k jedněm z nejlepších věcí na filmech o Batmanovi.“
Od hrdinů až po zloduchy, kostýmy byly vždy integrální součástí uvádění postav trilogie o Temném rytířovi v život, a to na prvním místě pochopitelně počínaje samotnou nezničitelnou postavou Batmana. Po filmu „Batman začíná“ byl Batmanův oděv poměrně výrazně přepracován pro film „Temný rytíř“, a to zejména pokud jde o pohodlnost a flexibilitu v oblasti krku a ramen. Jak říká přísloví: „když to není rozbité, nemusí se to spravovat“, a tak autorka kostýmů Lindy Hemming a její tým na kostýmu pro film „Temný rytíř povstal“ už žádné další změny nedělala.
Batmanův oblek z více vrstev je složen z celkem 110 různých kusů, z nichž každý musel být během natáčení vyráběn znovu a znovu. Základ byl vytvořen z polyesterových ok, jaká jsou používána i při výrobě oblečení pro armádu nebo pro vrcholové sportovce, a to kvůli jejich vzdušnosti a nasákavost. Na tento základ byly následně připevněny individuálně vytvořené kusy flexibilního uretanu, které tak vytvořily brnění na těle. Další ochranné vrstvy z panelů tvořených silnými karbonovými vlákny byly dodány v oblasti nohou, krku a břicha. Kukla byla vytvořena s pomocí odlitku Baleova obličeje a následně patřičně uzpůsobena, aby perfektně padla.
Dále bylo vytvořeno celkem deset různých verzí Batmanova ikonického pláště, lišících se délkou a tvarem - od kratších verzí použitých v akčních scénách až po dlouhou verzi připomínající paraglide, která při roztažení tvoří Batmanova křídla.
Bale v Batmanově obleku měl také patřičný vliv na další herce. Gordon-Levitt říká: „Jakmile si Christian oblékl batmanovský oblek, nemusel jsem si nic představovat. Prostě jsem mluvil s Batmanem. Sice to nebývá často, ale občas se mi při natáčení stává, že mám pocit, jako by se jednalo o reálný život. No a při natáčení tohoto filmu jsem ten pocit měl snad úplně nejsilnější.“
Tom Hardy, jehož postava je pro Temného rytíře hlavním nepřítelem, si vybavuje: „Když jsem poprvé viděl Christiana na křesle maskérů, tak jsem si arogantně pomyslel: ‘To nebude problém, toho zvládnu.' Jenže když se pak na scéně objevil Batman, tak už to nebyl Christian Bale, byl to prostě Batman.“
Při tvorbě Banea kostýmu Linda Hemming potřebovala, aby „vypadal jako amalgám všech těch různých kousků a kusů, které dal dohromady při procházení všech možných vzdálených míst. Část jeho vesty jsme například vyrobily z kousků starého vojenského stanu. Jeho oblečení je militaristické, ale v žádném případě nejde o uniformu.“
Samozřejmě nejvýraznější součástí Banea vzezření je jeho nebezpečně vypadající maska připevněná k jeho obličeji, jejímž prostřednictvím do něj nepřetržitě proudí léky potřebné k odvrácení agónie coby hrozícímu důsledku jeho násilné minulosti. „Jeho život na té masce závisí,“ říká Nolan. „S Banem se nese jeho historie, a to hodně viditelně. Díky ní je vlastně monstrem,“ vysvětluje režisér. „Masku jsme udělali tak, aby vypadala animalisticky,“ říká Linda Hemming. „Musela vypadat naprosto jinak než maska Batmana… a taky nemohla být černá.“
Masku kompletně vytvořilo oddělení kostýmových efektů, a to s využitím digitálně vytvořeného modelu obličeje a lebky Toma Hardyho. Tvůrce kostýmových efektů Graham Churchyard k tomu říká: „Z našeho pohledu musela Banea maska padnout, jako by to byla protéza, ale na rozdíl od protézy jsme potřebovali, aby vypadala jako vyrobená z kovu. Naštěstí jsme mohli využít Tomovy záběry a následně v 3D masku vymodelovat tak, aby přesně odpovídala tvaru jeho obličeje a aby nikde nebyly žádné mezery.“
Jak se nakonec ukázalo, pojem „těsný“ je ještě silně podceňující. Linda Hemming přiznává: „Tomův obličej byl v té masce jak ve svěráku. Díky jeho asistenci a trpělivost jsme mohli masku udělat tak těsnou, jak to jen šlo. Na přední části byl snímatelný magnetický panel, takže všechno, co vidíte, má pod sebou magnety, a ještě pod nimi byla gumová část, která přilnula k Tomově obličeji a držela tam svým vlastním napnutím. To, jak to Tom toleroval, bylo naprosto ohromující.“
Zatímco Banea maska byla vyrobena primárně s myšlenkou funkce nad formou, maska Seliny Kyle je kombinací obojího. Nolan říká: „Pro nás bylo klíčové, abychom měli důvod pro zařazení této postavy do filmu nejen jako Seliny, ale také jako Catwoman. Pro mě bylo třeba rozhodujícím momentem vymyslet, jak jí vytvořit uši kočičího tvaru, aniž by se jednalo přímo o kočičí uši. Nakonec mě napadlo, že by mohla mít brýle na noční vidění, které by naprosto náhodou tvořily siluetu kočičích uší. Jakmile jsem vymyslel tenhle koncept, Lindy a její tým ho skvěle zrealizovali. Nosná myšlenka spočívala v tom, že všechno, co přispěje k ikonografii postavy, má svoji logiku.“
„Její kočičí oblek byl také velmi praktický, protože jí umožňoval zmizet do tmy a být připraven na akci,“ dodává Linda Hemming. „Když nemá svůj oblek, obléká se vždy do černého, přizpůsobuje se příležitosti. Je to klasický chameleon.“
Anne Hathaway poznamenává: „Diváci musí nabýt dojmu, že když to bude potřeba, dokáže rychle zmizet, a odnést si s sebou celou svoji identitu, či spíše víc svých identit.“ Selinin kočičí oblek se ve skutečnosti skládá ze dvou kusů, ale díky jejímu pásu vypadá jako jeden. Oblečení doplňují ještě dlouhé rukavice a úzké vysoké boty na jehlových podpatcích, které také mají svůj účel. „Dají se použít jako velice účinné zbraně,“ vysvětluje Linda Hemming.
I u kočičího obleku byly použity dvě různé vrstvy materiálu. Na vnější straně to byl polyuretanem pokryté syntetické vlákno prošité hexagonálním vzorem. „Je velmi jednoduchý a přímý,“ říká Linda Hemming. „Zdůrazňuje křivky jejího těla, aniž by toho ukázal příliš.“
I když je pravda, že tenký kostým herečku zakrýval od hlavy až k patě, Anne Hathaway současně říká: „Ten kostým ve skutečnosti neschoval skoro nic, a tak jsem pracovala s pohybovým trenérem, který dohlížel na to, abych si se svým tělem připadala pohodlně. Pokud totiž máte kočičí oblek nosit před celým světem, buďte si jisti, že vás to donutí vyrazit do posilovny,“ směje se herečka.
Před natáčením i během natáčení se Christian Bale, Tom Hardy i Anne Hathaway všichni věnovali osobnímu tréninku nezbytnému pro natáčení akčních scén.
Přestože Bale už hrál Batmana potřetí, musel ve filmu „Temný rytíř povstal“ předvádět trochu něco jiného už jen proto, že Bruce nebyl Batmanem několik let. V prvních dvou filmech Bale využíval smíšené bojové umění nazvané Keysi, jenže to muselo být upraveno právě z důvodu, aby odráželo jeho současnou fyzickou kondici a také styl jeho hlavního soupeře. Koordinátor kaskadérů Tom Struthers k tomu říká: „Keysi jsme neopustili, jen jsme ho povýšili na jinou úroveň tak, aby dokázalo čelit Baneově brutalitě.“
Fyzická kondice Bruce Wayna se možná s průběhem času zhoršila, ale kondice jeho hereckého představitele byla naopak naprosto skvělá. Bojový koordinátor Buster Reeves, který postavu dubloval v prvních dvou filmech, říká: „Učí se neuvěřitelně rychle. Ostatním kaskadérům jsem říkal, že stačí, aby si bojovou scénu prošel jednou nebo dvakrát, a už jí celou umí. Je neskutečný.“
Reeves ale ve filmu „Temný rytíř povstal“ přešel i na druhou stranu a dubloval Hardyho. Reeves k tomu říká: „Tom byl ve skvělé kondici, jakmile přišel k natáčení, a dokázal úplně všechno. Vlastně jsme ho museli ze zkoušek skoro vyhazovat, protože chtěl pořád dál a dál trénovat. Úplně nás všechny ničil.“ „Tom odvedl skvělou práci a vytvořil mi vskutku obdivuhodného soupeře,“ říká Bale. „Je to smělý herec, kterého hodně obdivuji. Bylo fantastické, že jsem s ním mohl pracovat.“
Jedna z největších výzev při tvorbě choreografie Baneových soubojů bylo sladění načasování jednotlivých momentů. Reeves vysvětluje: „Pohybuje se rychle, ale mluví velmi pomalu a metodicky. Rychle se pohybovat a zároveň pomalu mluvit je mnohem těžší, než si myslíte. Museli jsme mnohokrát zkoušet, než jsme dokázali jednotlivé scény rozbít na malé kousky a v nich určit, v jakých okamžicích akce má Tom promlouvat.“
Jakmile Batman a Bane bojují, „je to prostě velkolepá podívaná,“ říká Roven. „Diváci sledují, jak nezničitelná síla bojuje s nehybným objektem, a na to se dívá skvěle.“ Nolan potvrzuje: „Ty souboje byly opravdu tělo na tělo, a Christian a Tom do nich dali obrovské množství práce. Vezměte v potaz jenom ty kostýmy - jedna postava má zahalenou spodní část postavy, druhá zase horní - už jen to je problém. Herci taky měli problém se navzájem slyšet, protože jednak byli v maskách a jednak se při natáčení pohybovali v hodně hlučném prostředí.“
„Natáčení si vyžádalo velmi intenzivní přípravu,“ pokračuje režisér. „Jakmile jsme ale začali natáčet, ukázalo se, že Christian a Tom spolu pracují velmi dobře. A bylo to až strašidelně realistické a znepokojující sledovat, jak spolu na život a na smrt bojují ony ikonické postavy nadživotní velikosti. Ve filmu je sice celá řada akčních scén, ale pro mě jsou vrcholem právě scény, kde se utkávají oni dva,“ říká Chris Nolan.
Producentka Emma Thomas pokračuje: „Hlavní dva hrdinové odváděli skvělou práci, ale to samé je třeba říct i o Anně. Ta dokonce většinu akčních scén natočila sama, bez dublérů. Bylo to mimořádně náročné, ale ona to vše zvládala precizně a s velkým odhodláním, a ve filmu je to také vidět.“
Tom Struthers to potvrzuje: „Selina musela být tak silná, aby si poradila v každé situaci, a Anne tohle zvládala skvěle. Anne byla už před natáčením filmu výborná tanečnice, což se hodilo, protože tanec a bojová umění jdou ruku v ruce. Anne poslouchala, rychle se učila a mimořádně tvrdě trénovala, a to až do konce natáčení.“
Anne Hathaway k tomu říká: „Natáčení jsem spíš než jako výzvu brala jako příležitost dostat se na úroveň, kterou ode mě nikdy dříve nikdo nepožadoval. Obrovskou výhodou přitom byl skvělý tým, včetně mimo jiné Toma a mé dublérky Maxine Whittaker, která byla pro mě perfektní výzvou i podporou. Věděla jsem, že s těmito lidmi a s Chrisem jsem ve skvělých rukou. Už když jsem tu roli přijímala, tak jsem věděla, že to bude jedna z nejvíce zajímavých prací, jakou jsem kdy dělala, a že si natáčení opravdu užiji. Skutečnost pak v pozitivním smyslu slova dalece přesáhla moje očekávání.“
Jedna z výzev při ztvárnění Catwoman bylo řízení Bat-Podu, zvláštní silniční motorky, která se poprvé objevila v „Temném rytíři“. Design stroje vytvořili Chris Nolan a autor scény Nathan Crowley a stroj samotný pak v realitu proměnil autor zvláštních efektů Chris Corbould a jeho tým.
Bat-Pod používá stejné obrovské pneumatiky z kamionu jako původní Batmobil, známý v trilogii o Temném rytíři spíše pod jménem Tumbler. Přestože to tak na první pohled nevypadá, Bat-Pod je rychlý a dobře ovladatelný, a je plně vybaven plamenomety, kulomety a vystřelovacími lany s háky.
Bat-Pod se sice hodí na silnici, ale není jednoduché ho řídit. Vyžaduje to sílu a specifickou techniku ovládání. Během natáčení „Temného rytíře“ byl v podstatě jen jeden člověk, kdo ho uměl řídit, a to profesionální kaskadér Jean-Pierre Goy. Goy se k trilogii vrátil i ve filmu „Temný rytíř povstal“ a Bat-Pod znovu řídil. Mělo to ale jeden pochopitelný háček, na který poukazuje Anne Hathaway: „Stála jsem na scéně s Chrisem, koukala se na Bat-Pod, a on mi vyprávěl o Jean-Pierrovi a o tom, že je jediný člověk na světě, který ho dokáže řídit. A já se na něj otočila a ptám se ho: ‘A bude při tom vypadat jako žena?'”
Toma Strutherse pochopitelně napadlo to samé: „Muž nikdy nemůže řídit Bat-Pod tak, jak by ho řídila žena. Jenže my jsme naštěstí našli tu pravou ženu, která ho řídit mohla.“ Tou pravou ženou byla profesionální závodnice v motokrosu a kaskadérka Jolene Van Vugt - první žena, která dokázala udělat plné salto vzat na motorce - jako dublérka Anne Hathaway při jízdách Catwoman ulicemi Gothamu na Bat-Podu. „Když mi zavolali, tak jsem skoro nedýchala vzrušením,“ vzpomíná Jolene Van Vugt. „Když se mě zeptali, jestli si myslím, že bych ten stroj dokázala řídit, tak jsem jim na to řekla: ‘Vy mi dejte tu příležitost, a já vám zaručuji, že to dokážu.' Asi nejtěžší bylo zvyknout si na tu zvláštní pozici těla při jízdě. Bylo ale vlastně třeba najít rovnováhu a pohodlnou polohu. Po pár hodinách už jsem se to naučila a jízda pak už byla jenom radost.“
Corbould udělal na Bat-Podu také několik úprav potřebných pro řidičku ženského pohlaví. „Ten stroj je poměrně těžký, a tak jsme některé části rámu vyrobili znovu a z hliníku, aby mašina byla lehčí a Jolene měla možnost s ní dělat potřebné manévry,“ vysvětluje Corbould.
Bat-Pod a Tumbler daly Batmanovi sílu a pohyblivost v ulicích Gothamu, ale v posledním filmu může Batman vyrazit i na nebe, a to díky poslednímu příspěvku Lucia Foxe do jeho arsenálu v podobě stroje zvaného The Bat (Netopýr). Stroj společně vytvořili Nolan a Crowley, přičemž inspiraci hledali mimo jiné u útočného vrtulníku Apache, tryskového letadla Osprey a stíhačky Harrier. No a samozřejmě stroj musí mít černou barvu.
Tvůrci měli samozřejmě pořád na paměti, že stroj The Bat je vynálezem oddělení aplikované vědy společnosti Wayne Enterprises. Crowley k tomu říká: „Vycházeli jsme z toho, že to bude věrohodný vojenský projekt. Z pohledu designu bylo nejdůležitější zajistit, aby bylo vidět, že stroj The Bat pochází ze stejné rodiny jako Batmobil. Na začátku jsme tedy museli nejdřív najít vhodný tvar. Vytvořil jsem celou řadu různých skic, než jsem nakonec začal nějaký stroj modelovat.“
Nolan k tomu dodává: „Pokud jde o otázku funkčnosti, naše první myšlenka byla, že to bude vrtulník se dvěma vrtulemi, motory umístěnými pod strojem a vzduchem hnaným dvěma ventilátory nad nimi. Má také křídla a klapky, které mění jeho aerodynamiku a umožňují mu manévrovat v okolí budov.“
Chris Corbould říká: „Stroj má celou řadu pohyblivých částí: otevírá se kokpit, pohybují se klapky, pracují motory a světla. Je 9 metrů dlouhý a 5 metrů široký a váží cca tunu a půl. Použili jsme celou řadu různých metod potřebných k tomu, aby stroj létal, protože Chris chtěl, aby se co nejvíce materiálu natočilo ve skutečnosti a aby počítačová animace přišla na řadu až na posledním místě. Takže jsme ho různě zavěšovali na dráty, zabírali jsme ho z jeřábů nebo z vrtulníků, nebo jsme ho umísťovali na speciálně zkonstruovaný stroj vybavený hydraulickým ovládáním.“
Corbould nicméně přiznává, že v jednom museli ustoupit; stroj nedokázal sám startovat a přistávat. „Odlepit něco takového vlastní silou od země bylo nad naše možnosti. Byl bych bohatý muž, pokud bych dokázal postavit něco takového, co by opravdu létalo,“ směje se Corbould.

Ocenění:
BAFTA
2013 - Vizuální efekty (nominace)

Los Angeles Film Critics Association
2012 - Anne Hathaway (Nejlepší herečka ve vedlejší roli) (nominace)

DABING
V českém znění: David Novotný - Christian Bale (Bruce Wayne / Batman), Petr Oliva - Michael Caine (Alfred Pennyworth), Martin Sobotka - Heath Ledger (Joker), Kateřina Velebová - Maggie Gyllenhaal (Rachel Dawesová), Alexej Pyško - Gary Oldman (Jim Gordon), Libor Hruška - Aaron Eckhart (Harvey Dent), Pavel Rímský - Morgan Freeman (Lucius Fox), Filip Jančík - Cillian Murphy (Jonathan Crane / Scarecrow), Antonín Navrátil - Nestor Carbonell (Starosta Anthony Garcia), Zdeněk Mahdal - Eric Roberts (Salvatore Maroni), Milan Slepička - Ron Dean (detektiv Wuertz), Jitka Moučková - Monique Gabriela Curnen (detektiv Ramirezová), Marek Libert - Chin Han (Lau), Ivan Jiřík - Joshua Harto (Reese), Jiří Čapka - Keith Szarabajka (detektiv Stephens), Kateřina Petrová - Beatrice Rosen (Nataša), Petra Jindrová - Melinda McGraw (Barbara Gordonová), Vojtěch Hájek, Pavel Tesař - Anthony Michael Hall (Mike Engel), Stanislav Lehký, Jan Szymik, Pavel Vondra - Ritchie Coster (Čečenec), Svatopluk Schuller, Michal Mařík, Martin Kot, Daniel Košťál, Jiří Schwarz - Colin McFarlane (komisař Gillian B. Loeb) + Michael Jai White (Gamble, titulky)
Překlad: Silvie Šustrová
Zvuk: Pavel Špatný
Výsledný mix: David Pavlíček
Vedoucí výroby: Daniel Košťál
Produkce: Stanislav Wszolek
Dialogy a režie: Martin Kot
Vyrobilo: AW Studio Praha 2008

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 26.7.2012 Warner Bros. CZ
Premiéra USA: 20.7.2012 Warner Bros. US
Premiéra Velká Británie: 20.7.2012 Warner Bros. UK
                                       3.07.2020
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 28.11.2012 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 28.11.2012 Magic Box

Tržby v ČR - Kč 28 908 163
Tržby celkem - $ 1 081 041 287
Návštěvnost v ČR 240 742
Náklady (Rozpočet) - $ 250 000 000
 
FILMY V SÉRII
Batman (Originál) gastonrolinc.webnode.cz/news/a0122/
Krimi / Thriller, USA / Velká Británie, 1989
Režie: Tim Burton, Hrají: Michael Keaton, Jack Nicholson

Batman se vrací (Originál) gastonrolinc.webnode.cz/news/a0137/
Akční / Krimi, USA / Velká Británie, 1992
Režie: Tim Burton, Hrají: Michael Keaton, Danny DeVito

Batman navždy (Originál) gastonrolinc.webnode.cz/news/a0135/
Akční / Fantasy, USA, 1995
Režie: Joel Schumacher, Hrají: Val Kilmer, Tommy Lee Jones

Batman a Robin (Originál) gastonrolinc.webnode.cz/news/a0154/
Akční / Krimi, USA / Velká Británie, 1997
Režie: Joel Schumacher, Hrají: Arnold Schwarzenegger, George Clooney

Batman začíná (Blu-ray) gastonrolinc.webnode.cz/news/a0132/
USA / Velká Británie, Akční / Dobrodružný, 2005
Režie: Christopher Nolanm Hrají: Christian Bale, Michael Caine

Temný rytíř gastonrolinc.webnode.cz/news/a0133/
USA / Velká Británie, Akční / Drama / Krimi, 2008
Režie: Christopher Nolan, Hrají: Christian Bale, Heath Ledger

Temný rytíř povstal gastonrolinc.webnode.cz/news/a0134/
USA / Velká Británie, Akční / Krimi / Drama, 2012
Režie: Christopher Nolan, Hrají: Christian Bale, Gary Oldman
 
SERIÁLY V SÉRII
Gotham (seriál) gastonrolinc.cms.webnode.cz/news/gotham-tv-serial-gotham/
USA, Krimi / Drama / Thriller, 2014
Režie: Danny Cannon, Hrají: Ben McKenzie, Donal Logue
 
Tvůrci a herci
Christopher Nolan (Režie), Christopher Nolan (Produkce), Charles Roven (Produkce), Emma Thomas (Produkce), Hans Zimmer (Hudba), Wally Pfister (Kamera), Lee Smith (Střih), Toby Whale (Casting), John Papsidera (Casting), Nathan Crowley (Scénografie), Kevin Kavanaugh (Scénografie), Lindy Hemming (Kostýmy), Richard King (Zvuk), Gregg Landaker (Zvuk), Gary A. Rizzo (Zvuk), Jay Wejebe (Masky), Luisa Abel (Masky), Conor O'Sullivan (Masky), Jonathan Nolan (Scénář), Christopher Nolan (Scénář), Bob Kane (komiks) (Předloha), Bill Finger (komiks) (Předloha), Matthew Modine (Herec), Alon Aboutboul (Herec), Ben Mendelsohn (Herec), Burn Gorman (Herec), Daniel Sunjata (Herec), Aidan Gillen (Herec), Nestor Carbonell (Herec), Brett Cullen (Herec), Reggie Lee (Herec), Chris Ellis (Herec), Juno Temple (Herec), Thomas Lennon (Herec), Rob Brown (Herec), Fredric Lehne (Herec), Will Estes (Herec), David Dayan Fisher (Herec), Brent Briscoe (Herec), John Nolan (Herec), Robert Wisdom (Herec), Ian Bohen (Herec), Uri Gavriel (Herec), Aramis Knight (Herec), Josh Stewart (Herec), William Devane (Herec), Joey King (Herec), Liam Neeson (Herec), Cillian Murphy (Herec), Tom Conti (Herec), Desmond Harrington (Herec), Tomas Arana (Herec), Jillian Armenante (Herec), Aja Evans (Herec), Wade Williams (Herec), Jake Canuso (Herec), Daniel Newman (Herec), Warren Brown (Herec), Christopher Judge (Herec), Jason Yee (Herec), Michael Papajohn (Herec), David Gyasi (Herec), Aaron Eckhart (Herec), James Rawlings (Herec), Joshua Elijah Reese (Herec), John W. Iwanonkiw (Herec), Claire Julien (Herec), India Wadsworth (Herec), Ronnie Gene Blevins (Herec), Josh Pence (Herec), Edgar Jimz (Herec), Thomas Tull (Herec), Glen Powell (Herec), Shaun O'Donnell (Herec)
 
2012/158/USA, Velká Británie/Akční, Krimi, Drama, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Stejně jako v snímku Batman začíná (2005) má Bruce Wayne (Christian Bale) při prvním rozhovoru s Jamesem Gordonem (Gary Oldman) na sobě lyžařskou kuklu.
- Za 3 mesiace Tom Hardy (Bane) pribral niečo vyše 14 kg. Počas tohto obdobia veľa jedol, zdvíhal ťažké činky a nerobil žiadne kardio. Ako sa sám priznal, už sa cítil tlstý a "prerastený". Mnohé z informácií naznačujú, že Hardy dodržiaval silový tréning 5 krát 5. Vykonával 5 sérii, v každej 5 opakovaní s dôrazom na základné cviky a ťažké vá
- Samotné obsadenie Toma Hardyho do role Banea vyvolalo obrovský rozruch na webe. Komiksovým fanúšikom sa okrem nízkeho vzrastu herca nepáčila aj jeho, pre nich nedostatočná postava. Želali si obsadiť do role skôr nejakého typického "hromotlka".
- Děj filmu se odehrává 8 let po snímku Temný rytíř  (2008) a 9 let po Batman začíná (2005).
- Některé scény jsou širokoúhlé a opačně. Důvodem je použití dvou odlišných natáčecích technik, ze kterých byl sestříhán jeden film.
- Jméno hlavního "záporáka" Bane (Tom Hardy) lze do do češtiny příhodně překládat jako "kletba", "prokletí" či "záhuba".
- Jedná se již o čtvrtou spolupráce režiséra Christophera Nolana a herce Cilliana Murphyho.
- Scéna bitky na Wall Street sa točila aj v Pittsburghu. Nakrúcalo sa v lete pri teplote 38 stupňov Celzia, no napriek tomu vo filme poletuje sneh, samozrejme umelý.
- S tisícovými davmi už dlho nikto nepracoval. Nolan bol ale pevne presvedčený a peniaze, ktoré by sa inak minuli na triky, bol ochotný dať ľuďom, a tak vznikla veľkolepá scéna bitky na Wall Street.
- Úvodná scéna s lietadlami obsahuje podstatne menej trikových záberov, akoby sa na prvý pohľad mohlo zdať. Nolan trval na tom, aby sa natočilo čo najviac materiálu v reále. Základom boli reálne zábery, ktoré sa digitálne iba vylepšovali. Natáčalo sa v Škótsku.
- 72 minút z celkovej dĺžky filmu bolo natočených na kamery IMAX 70mm a 35mm, čiže sa jedná o najdlhšiu minutáž natočenú na tento typ kamier do tej doby.
- Ve scéně, kdy Bane (Tom Hardy) přepadne banku, má jeho komplic na nákladním autě český nápis firmy "BROUCEK CEMENT CO".
- Tom Hardy, který hraje asi 40letého Banea, je ve skutečnosti o 2 roky mladší než Marion Cotillard, jenž ztvárňuje přibližně 30letou Mirandu Tateovou.
- Jedná se o první film trilogie, který nekončí pohledem na Batmana (Christian Bale) v jeho obleku.
- Hans Zimmer zformoval chorál "deshi basara" tak, že pozval jedenáct svých nejbližších přátel a začal jejich hlasy stále zdvojovat, dokud nahrávka nenabyla požadované vyznění.
- Pre koncept tvorby vznášadla The Bat poslúžil mix stíhačky Harrier spojený s kokpitom vrtuľníka Apache.
- V žiadnom pôvodnom komiksovom príbehu nebol Bane (Tom Hardy) členom League of Shadows. Práve naopak, niektorých jej členov v komikse zabil.
- Během honičky na motorkách má na sobě Bayne červenou helmu s černým průzorem a hnědou motorkářskou bundu. Přesně tohle nosil Jason Todd jako Red Hood.
- Vznášedlo podporovaly při letu dráty spolu s helikoptérou.
- Kostýmní výtvarník Graham Churchyard vytvořil třídimensionální model tváře a lebky Toma Hardyho.
 
Odkazy
 

Hrají:

Christian Bale, Gary Oldman, Tom Hardy, Joseph Gordon-Levitt, Anne Hathaway, Marion Cotillard, Morgan Freeman, Michael Caine, Matthew Modine, Alon Aboutboul, Ben Mendelsohn, Burn Gorman, Daniel Sunjata, Aidan Gillen, Nestor Carbonell, Brett Cullen, Reggie Lee, Chris Ellis, Juno Temple, Thomas Lennon, Rob Brown, Fredric Lehne, Will Estes, David Dayan Fisher, Brent Briscoe, John Nolan, Robert Wisdom, Ian Bohen, Uri Gavriel, Aramis Knight, Josh Stewart, William Devane, Joey King, Liam Neeson, Cillian Murphy, Tom Conti, Desmond Harrington, Tomas Arana, Jillian Armenante, Aja Evans, Wade Williams, Jake Canuso, Daniel Newman, Warren Brown, Christopher Judge, Jason Yee, Michael Papajohn, David Gyasi, Aaron Eckhart, James Rawlings, Joshua Elijah Reese, John W. Iwanonkiw, Claire Julien, India Wadsworth, Ronnie Gene Blevins, Josh Pence, Edgar Jimz, Thomas Tull, Glen Powell, Shaun O'Donnell, Shannon Lanier, Oliver Cotton, Ed Heavey, Mark Falvo, James Harvey Ward, Mitchell Yee, Alex Ziwak, Rey Goyos, John Mancini, Adam Piacente, John Macmillan, Kevin Tanski, Jay Benedict, Gonzalo Menendez, Trevor White, Graham Curry, Joseph Lyle Taylor, Duane Henry, Andrea Vasiliou, Sarah Goldberg, Linus Roache (a.z.), James Blankenfeld, Peter Holden, Massi Furlan, Patrick Cox, Tyler Dean Flores, Daniel Jordano, Miranda Nolan, Russ Fega, David Monahan