Vetřelec: Romulus / Alien: Romulus (2004/118/USA/Sci-Fi, Horor) 73%
15.11.2024 19:05
Vetřelec: Romulus gastonrolinc.cms.webnode.cz/news/aaaa/
USA, Sci-Fi / Horor, 2024
Režie: Fede Alvarez, Hrají: Cailee Spaeny, David Jonsson
JEDNOU VĚTOU
„Skupina mladých lidí ze vzdáleného světa čelí jedné z nejděsivějších a nejničivějších forem života ve vesmíru."
OBSAH
Vetřelec: Romulus navrací fenomenálně úspěšnou franšízu zpět k jejím kultovním kořenům, přičemž představuje zajímavé a neokoukané nové tváře. Při prohledávání opuštěné vesmírné stanice se skupina mladých kolonizátorů setká s nejneúprosnější a nejsmrtonosnější formou života ve vesmíru. A v hlubokém vesmíru nikdo neslyší jejich křik. (Falcon)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Marně přemýšlím, proč bych měl bejt rajc z trička adodas, když můžu mít adidas. To je můj hlavní problém s tímhle Vetřelcem. Nejde o to, že je špatně natočen, to určitě ne, má i docela kvalitní atmosféru, ale má v sobě tolik odkazů na originál, až mě to začalo vysloveně vadit a tvůrci zase přestali řešit to hlavní. Postavy mě byly naprosto ukradený, bez šancí je nějak více poznat a tudiž "být s nimi" no a všechno další už jsem plus minus dávno viděl. Tohle se opravdu hodí asi jen do bazaru s ojetým zbožím nebo na stánek do tržnice, ale já radši filmy z tuzexu. (Enšpígl) 2*
Mám tu další kameňák do sbírky Andyho s pomalejšími obvody. Víte, jak by se mělo říkat nevlastnímu bratrovi Rain? Rain Man.. Konceptem to působí schizofrenně právě jako android, kterému mění tam a zpátky kontrolní čip. Odehrávajíc se mezi jedničkou a dvojkou tam chtěl mít Alvarez vše až po Covenant, ale zároveň nechtěl potlačit vlastní talent. Výsledek? Generičnost, která tu franšízu už jen týrá. Stejně tak Wallfischova hudba, co si půjčuje od Goldsmithe a Hornera, aby do toho náhle vrazila něco jak z romantického cajdáku. Hrozně se to tam všechno bije a teď nemyslím novodobou Vasquezovou s bezedným zásobníkem, ale spíše tu snahu zavděčit se všem včetně producentské korporace. On leccos vysvětluje fakt, že zatímco průměrný věk posádky lodi Nostromo byl 39,7 let, tady je to 24,4. Půlčík s tváří jak z PC hry a tělem politým 33% smetanou se do statistik pochopitelně nepočítá.. (Gilmour93) 3*
Hororovej popík atraktivní pro generaci Z, a který staromilce neurazí. Z pozitiv si odnesu skvěle hrající a velmi talentovanou Cailee Spaeny a fantastickou poslední půlhodinu, z negativ ten prostý fakt, že ostatní teens jsou zaměnitelní jeden jako druhej, vůbec jsem si k nim nenašel cestu a bylo mi srdečně jedno, jestli si z nich vetřelec udělá sendvič. Ano, hezky to vypadá, má to punc sedmdesátkový techniky, jakou nastolil Scott ve svém majstrštyku, atmosféra je hezky sklíčená a klaustrofobická, ale první dvě třetiny se mi bolestně nedostávalo nějakého napětí, protože vyjma Cailee jsem si – jak už jsem psal – nevybudoval žádný vztah k postavám a následně ohrožení facehuggery tak vůbec neprožíval. Naštěstí je tu dost odkazů a referencí na starý díly a jako znalec oceňuju, jak je to v tomhle ohledu „rozparcelovaný“ – první třetina je slowburn starý Alien, druhá cameronovsky válečničtí Vetřelci a ta poslední zase návrat k jedničce, kde jí Alvarez doslova cituje. Takže jo, vlastně jsem se bavil slušně, a protože Alvarez na mě vybalil několik scén v tomhle žánru doposud nevídaných, dávám čtyři plivance kyselinou. (Lima) 4*
VELKÁ RECENZE
„Atmosféra se blíží jedničce, děj navazuje na Promethea a blbý je to zhruba na úrovni Rychle a zběsile.“ Nebojte, to není shrnutí nového Vetřelce. Tato slova jsem kdysi vyslal na adresu posledního Vetřelce z rukou Ridleyho Scotta, který mi osobně sice nijak neublížil, ale asi se všichni shodneme, že v rámci série posunul laťku zbytečně nízko a ve výsledku to jednoduše nebyl moc dobrý film. A to jsem myslím ještě v tom umírněnějším táboře.
Přetočme list, Scott šel od válu a na jeho místo nastoupil před pár lety Fede Alvarez, režisér relativně úspěšných hororů Lesní duch nebo Smrt ve tmě, které se ale nějaké univerzální chvály nikdy nedočkaly. Mnozí tak už pochopitelně ani nedoufali, že by ještě z vetřelčí série mohlo vzejít něco dobrého. S příchodem prvních trailerů a taky ohlasů se nicméně ten sentiment začal opatrně měnit a krátce před premiérou to naopak vypadá, že jsou fanoušci připraveni dát novému dílu zase šanci. Je tedy skutečně o co stát?
Krátká odpověď zní ano. V té delší nicméně padnou i nějaká ta „ale“. Začneme hezky popořadě. Příběh se točí okolo party mladých dělníků a dělnic z jedné lidské kolonie několik desítek světelných let od Země, kteří si tak trochu andorovsky (pojďme šířit slovo boží) uvědomí, že je Weyland-Yutani korporát doslova zotročil, a pakliže nevezmou osud do vlastních rukou, pravděpodobně se z planety nikdy nedostanou živí. Čirou náhodou je zrovna na orbitě opuštěná vesmírná stanice, která by mohla obsahovat vybavení umožňující naší partičce odletět za rájem. Mise je tedy narýsovaná, potravu pro facehuggery, xenomorphy a další možné fešáky bychom měli a zbývá jediné – přečkat zbytečně zdlouhavou expozici a skoro až procedurálně složitou výpravu do nitra stanice, než se konečně začne něco dít.
Což o to, film vypadá od prvních sekund famózně a ten retro osmdesátkový vizuál plný praktických efektů, ručně vyrobených kulis a fantastického nasvícení je něco, z čeho budou filmoví fanoušci snad univerzálně nadšení – zaslouženě. Rozjezd je ale skutečně pomalý a byť jsem si cenil snahy o rozšíření mytologie okolo Weyland-Yutani v tomto období (děj je mimochodem zasazený mezi jedničku a dvojku), zase tolik zajímavého se tam neřekne ani neukáže. Vadí to primárně proto, že Alvarez nedokáže tento omezený a důležitý prostor využít k tomu, aby postavil dostatečně silné emocionální základy pro pozdější vyvražďovačku, takže když na ni pak podle očekávání dojde, je to celé jaksi bez šťávy.
A to je další problém. Jelikož se režisér, nepochybně obří fanda série, soustředí na to, aby dávkoval odkazy a obecný fanservice vycházející ze všech předchozích dílů (včetně herního Isolation), nezbylo místo na jakákoli větší překvapení. Když se do první lidské postavy zaboří facehugger, ostatní sice ještě nevědí, co bude následovat, my diváci ovšem ano. Snímek tak mnohdy selhává ve vytváření elementárního napětí, protože pokaždé víme přesně, co se bude dít dál – a ono se to samozřejmě i děje.
Většinu stopáže si tak v zásadě můžeme odškrtávat povinné zastávky napříč celou ságou, přičemž jen výjimečně přijde Alvarez s něčím vlastním. Což je škoda, protože když už na to dojde, je to zpravidla skvělý moment či scéna. Třeba když postavy začnou využívat gravitaci k tomu, aby si poradili s vetřelčí kyselinou, která by jinak udělala díru do lodi a okamžitě všechny zabila. Stejně tak baví i nový syntetik Andy s tváří Davida Jonssona, který za film vystřídá hned několik poloh, ve všech je skvělý, pokaždé nepředvídatelný, a nakonec slouží jako jeden z mála zdrojů srdíčka v tomhle filmu. Jinými slovy je obří škoda, že Alvarez věnoval tolik času snaze, aby Romulus vypadal a dělal co předchozí filmy, místo toho, aby přicházel s vícero vlastními nápady. Snaha se všem a možná především Scottovi zavděčit jej tady tzv. kouše do zadku.
Abych zase nezněl příliš kriticky (od toho tu budou jiní), herecká sestava je opravdu parádní. Kromě výše zmíněného Jonssona je tu hvězdou pochopitelně Cailee Spaeny, která na mě udělala dojem už v Mare z Easttownu a pak v Občanské válce, jenom aby tady definitivně potvrdila, že se řadí mezi nejzajímavější mladé herečky současnosti. Její postava Rain není silnou ženskou hrdinkou, protože to tak scénář (a historie franšízy) vyžaduje, ale protože dokáže projevit lítost, dělá chyby, není fyzicky nejzdatnější ze všech, ale zároveň je chytrá, šikovná a v momentech krize nezpanikaří. Vizuálně ji pak Alvarez samozřejmě záměrně zabírá tak, aby vypadala co nejikoničtěji, připomínala od pohledu Ripleyovou a divákovi co nejvíc přirostla k srdci. Což se i díky perfektnímu herectví od Spaney krásně daří.
Onen vychvalovaný třetí akt pak není tak strhující, jak některé první reakce dělaly, že je. Zase je třeba stát nohama na zemi. Pokud budete čekat nějaké epické akční hody – nedostanete je. Stejně tak se nedostavují nějaké přehnané gore orgie. Jako horor to je vlastně docela chill, z velké míry kvůli tomu, co už jsem výše popsal. Tady se možná budou divácké názory a vkus rozcházet – mně totiž popravdě tento aspekt nechyběl, není to pro mě tak důležitý faktor. Když už jsem byl něčím skutečně zhnusen, bylo to posledních zhruba deset minut, kdy se přešlo do full WTF ridleyovského módu, který jsem si teda dosyta užil.
Když to shrnu, vycházel jsem z kina vlastně spokojen. S výhradami k několika detailům, například jedno konkrétní použití CGI za mě bylo naprosto zbytečné a spíš filmu ubíralo, než aby jej obohacovalo. Zároveň jsem přemýšlel nad tím, jestli vůbec můžeme ještě od Vetřelce dostat něco lepšího, než co vlastně naservíroval Alvarez s Romulem. Ono to totiž do velké míry připomíná posledního Predátora od Trachtenberga. Samostatný příběh jen lehce napojený na hlavní sérii a následný playlist sestavený z těch největších hitů v lahodném (tady skoro až dechberoucím) audiovizuálním balení. Příběh funguje, postavy baví a nikdo nedělá nic vyloženě špatně. Otázka je, jestli se s něčím takovým spokojíte. O moc lepší už to ale podle mě nikdy nebude.
Postavy a obsazení
• Cailee Spaeny - Rain Carradine
• Isabela Merced - Kay
• Robert Bobroczkyi - Offspring
• David Jonsson - Andy
• Trevor Newlin - Xenomorph
• Spike Fearn - Bjorn
• Aileen Wu - Navarro
• Archie Renaux - Tyler Harrison
DABING
V českém znění: -
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 15.8.2024 Falcon
Premiéra USA: 16.8.2024 20th Century Studios
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Premiéra v půjčovnách Blu-ray: -
Poprvé na VHS:
Poprvé na DVD: -
Poprvé na Blu-ray: -
Poprvé na VOD: (Zatím nevyšlo)
Tržby v ČR - Kč 31 978 716
Tržby celkem - $ 350 856 704
Návštěvnost v ČR 149 783
Náklady (Rozpočet) - $ 80 000 000
„Skupina mladých lidí ze vzdáleného světa čelí jedné z nejděsivějších a nejničivějších forem života ve vesmíru."
OBSAH
Vetřelec: Romulus navrací fenomenálně úspěšnou franšízu zpět k jejím kultovním kořenům, přičemž představuje zajímavé a neokoukané nové tváře. Při prohledávání opuštěné vesmírné stanice se skupina mladých kolonizátorů setká s nejneúprosnější a nejsmrtonosnější formou života ve vesmíru. A v hlubokém vesmíru nikdo neslyší jejich křik. (Falcon)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Marně přemýšlím, proč bych měl bejt rajc z trička adodas, když můžu mít adidas. To je můj hlavní problém s tímhle Vetřelcem. Nejde o to, že je špatně natočen, to určitě ne, má i docela kvalitní atmosféru, ale má v sobě tolik odkazů na originál, až mě to začalo vysloveně vadit a tvůrci zase přestali řešit to hlavní. Postavy mě byly naprosto ukradený, bez šancí je nějak více poznat a tudiž "být s nimi" no a všechno další už jsem plus minus dávno viděl. Tohle se opravdu hodí asi jen do bazaru s ojetým zbožím nebo na stánek do tržnice, ale já radši filmy z tuzexu. (Enšpígl) 2*
Mám tu další kameňák do sbírky Andyho s pomalejšími obvody. Víte, jak by se mělo říkat nevlastnímu bratrovi Rain? Rain Man.. Konceptem to působí schizofrenně právě jako android, kterému mění tam a zpátky kontrolní čip. Odehrávajíc se mezi jedničkou a dvojkou tam chtěl mít Alvarez vše až po Covenant, ale zároveň nechtěl potlačit vlastní talent. Výsledek? Generičnost, která tu franšízu už jen týrá. Stejně tak Wallfischova hudba, co si půjčuje od Goldsmithe a Hornera, aby do toho náhle vrazila něco jak z romantického cajdáku. Hrozně se to tam všechno bije a teď nemyslím novodobou Vasquezovou s bezedným zásobníkem, ale spíše tu snahu zavděčit se všem včetně producentské korporace. On leccos vysvětluje fakt, že zatímco průměrný věk posádky lodi Nostromo byl 39,7 let, tady je to 24,4. Půlčík s tváří jak z PC hry a tělem politým 33% smetanou se do statistik pochopitelně nepočítá.. (Gilmour93) 3*
Hororovej popík atraktivní pro generaci Z, a který staromilce neurazí. Z pozitiv si odnesu skvěle hrající a velmi talentovanou Cailee Spaeny a fantastickou poslední půlhodinu, z negativ ten prostý fakt, že ostatní teens jsou zaměnitelní jeden jako druhej, vůbec jsem si k nim nenašel cestu a bylo mi srdečně jedno, jestli si z nich vetřelec udělá sendvič. Ano, hezky to vypadá, má to punc sedmdesátkový techniky, jakou nastolil Scott ve svém majstrštyku, atmosféra je hezky sklíčená a klaustrofobická, ale první dvě třetiny se mi bolestně nedostávalo nějakého napětí, protože vyjma Cailee jsem si – jak už jsem psal – nevybudoval žádný vztah k postavám a následně ohrožení facehuggery tak vůbec neprožíval. Naštěstí je tu dost odkazů a referencí na starý díly a jako znalec oceňuju, jak je to v tomhle ohledu „rozparcelovaný“ – první třetina je slowburn starý Alien, druhá cameronovsky válečničtí Vetřelci a ta poslední zase návrat k jedničce, kde jí Alvarez doslova cituje. Takže jo, vlastně jsem se bavil slušně, a protože Alvarez na mě vybalil několik scén v tomhle žánru doposud nevídaných, dávám čtyři plivance kyselinou. (Lima) 4*
VELKÁ RECENZE
„Atmosféra se blíží jedničce, děj navazuje na Promethea a blbý je to zhruba na úrovni Rychle a zběsile.“ Nebojte, to není shrnutí nového Vetřelce. Tato slova jsem kdysi vyslal na adresu posledního Vetřelce z rukou Ridleyho Scotta, který mi osobně sice nijak neublížil, ale asi se všichni shodneme, že v rámci série posunul laťku zbytečně nízko a ve výsledku to jednoduše nebyl moc dobrý film. A to jsem myslím ještě v tom umírněnějším táboře.
Přetočme list, Scott šel od válu a na jeho místo nastoupil před pár lety Fede Alvarez, režisér relativně úspěšných hororů Lesní duch nebo Smrt ve tmě, které se ale nějaké univerzální chvály nikdy nedočkaly. Mnozí tak už pochopitelně ani nedoufali, že by ještě z vetřelčí série mohlo vzejít něco dobrého. S příchodem prvních trailerů a taky ohlasů se nicméně ten sentiment začal opatrně měnit a krátce před premiérou to naopak vypadá, že jsou fanoušci připraveni dát novému dílu zase šanci. Je tedy skutečně o co stát?
Krátká odpověď zní ano. V té delší nicméně padnou i nějaká ta „ale“. Začneme hezky popořadě. Příběh se točí okolo party mladých dělníků a dělnic z jedné lidské kolonie několik desítek světelných let od Země, kteří si tak trochu andorovsky (pojďme šířit slovo boží) uvědomí, že je Weyland-Yutani korporát doslova zotročil, a pakliže nevezmou osud do vlastních rukou, pravděpodobně se z planety nikdy nedostanou živí. Čirou náhodou je zrovna na orbitě opuštěná vesmírná stanice, která by mohla obsahovat vybavení umožňující naší partičce odletět za rájem. Mise je tedy narýsovaná, potravu pro facehuggery, xenomorphy a další možné fešáky bychom měli a zbývá jediné – přečkat zbytečně zdlouhavou expozici a skoro až procedurálně složitou výpravu do nitra stanice, než se konečně začne něco dít.
Což o to, film vypadá od prvních sekund famózně a ten retro osmdesátkový vizuál plný praktických efektů, ručně vyrobených kulis a fantastického nasvícení je něco, z čeho budou filmoví fanoušci snad univerzálně nadšení – zaslouženě. Rozjezd je ale skutečně pomalý a byť jsem si cenil snahy o rozšíření mytologie okolo Weyland-Yutani v tomto období (děj je mimochodem zasazený mezi jedničku a dvojku), zase tolik zajímavého se tam neřekne ani neukáže. Vadí to primárně proto, že Alvarez nedokáže tento omezený a důležitý prostor využít k tomu, aby postavil dostatečně silné emocionální základy pro pozdější vyvražďovačku, takže když na ni pak podle očekávání dojde, je to celé jaksi bez šťávy.
A to je další problém. Jelikož se režisér, nepochybně obří fanda série, soustředí na to, aby dávkoval odkazy a obecný fanservice vycházející ze všech předchozích dílů (včetně herního Isolation), nezbylo místo na jakákoli větší překvapení. Když se do první lidské postavy zaboří facehugger, ostatní sice ještě nevědí, co bude následovat, my diváci ovšem ano. Snímek tak mnohdy selhává ve vytváření elementárního napětí, protože pokaždé víme přesně, co se bude dít dál – a ono se to samozřejmě i děje.
Většinu stopáže si tak v zásadě můžeme odškrtávat povinné zastávky napříč celou ságou, přičemž jen výjimečně přijde Alvarez s něčím vlastním. Což je škoda, protože když už na to dojde, je to zpravidla skvělý moment či scéna. Třeba když postavy začnou využívat gravitaci k tomu, aby si poradili s vetřelčí kyselinou, která by jinak udělala díru do lodi a okamžitě všechny zabila. Stejně tak baví i nový syntetik Andy s tváří Davida Jonssona, který za film vystřídá hned několik poloh, ve všech je skvělý, pokaždé nepředvídatelný, a nakonec slouží jako jeden z mála zdrojů srdíčka v tomhle filmu. Jinými slovy je obří škoda, že Alvarez věnoval tolik času snaze, aby Romulus vypadal a dělal co předchozí filmy, místo toho, aby přicházel s vícero vlastními nápady. Snaha se všem a možná především Scottovi zavděčit jej tady tzv. kouše do zadku.
Abych zase nezněl příliš kriticky (od toho tu budou jiní), herecká sestava je opravdu parádní. Kromě výše zmíněného Jonssona je tu hvězdou pochopitelně Cailee Spaeny, která na mě udělala dojem už v Mare z Easttownu a pak v Občanské válce, jenom aby tady definitivně potvrdila, že se řadí mezi nejzajímavější mladé herečky současnosti. Její postava Rain není silnou ženskou hrdinkou, protože to tak scénář (a historie franšízy) vyžaduje, ale protože dokáže projevit lítost, dělá chyby, není fyzicky nejzdatnější ze všech, ale zároveň je chytrá, šikovná a v momentech krize nezpanikaří. Vizuálně ji pak Alvarez samozřejmě záměrně zabírá tak, aby vypadala co nejikoničtěji, připomínala od pohledu Ripleyovou a divákovi co nejvíc přirostla k srdci. Což se i díky perfektnímu herectví od Spaney krásně daří.
Onen vychvalovaný třetí akt pak není tak strhující, jak některé první reakce dělaly, že je. Zase je třeba stát nohama na zemi. Pokud budete čekat nějaké epické akční hody – nedostanete je. Stejně tak se nedostavují nějaké přehnané gore orgie. Jako horor to je vlastně docela chill, z velké míry kvůli tomu, co už jsem výše popsal. Tady se možná budou divácké názory a vkus rozcházet – mně totiž popravdě tento aspekt nechyběl, není to pro mě tak důležitý faktor. Když už jsem byl něčím skutečně zhnusen, bylo to posledních zhruba deset minut, kdy se přešlo do full WTF ridleyovského módu, který jsem si teda dosyta užil.
Když to shrnu, vycházel jsem z kina vlastně spokojen. S výhradami k několika detailům, například jedno konkrétní použití CGI za mě bylo naprosto zbytečné a spíš filmu ubíralo, než aby jej obohacovalo. Zároveň jsem přemýšlel nad tím, jestli vůbec můžeme ještě od Vetřelce dostat něco lepšího, než co vlastně naservíroval Alvarez s Romulem. Ono to totiž do velké míry připomíná posledního Predátora od Trachtenberga. Samostatný příběh jen lehce napojený na hlavní sérii a následný playlist sestavený z těch největších hitů v lahodném (tady skoro až dechberoucím) audiovizuálním balení. Příběh funguje, postavy baví a nikdo nedělá nic vyloženě špatně. Otázka je, jestli se s něčím takovým spokojíte. O moc lepší už to ale podle mě nikdy nebude.
Postavy a obsazení
• Cailee Spaeny - Rain Carradine
• Isabela Merced - Kay
• Robert Bobroczkyi - Offspring
• David Jonsson - Andy
• Trevor Newlin - Xenomorph
• Spike Fearn - Bjorn
• Aileen Wu - Navarro
• Archie Renaux - Tyler Harrison
DABING
V českém znění: -
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 15.8.2024 Falcon
Premiéra USA: 16.8.2024 20th Century Studios
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Premiéra v půjčovnách Blu-ray: -
Poprvé na VHS:
Poprvé na DVD: -
Poprvé na Blu-ray: -
Poprvé na VOD: (Zatím nevyšlo)
Tržby v ČR - Kč 31 978 716
Tržby celkem - $ 350 856 704
Návštěvnost v ČR 149 783
Náklady (Rozpočet) - $ 80 000 000
FILMY V SÉRII
Vetřelec gastonrolinc.webnode.cz/news/a056/
Horor / Sci-Fi, USA / Velká Británie, 1979
Režie: Ridley Scott, Hrají: Sigourney Weaver, Tom Skerritt
Vetřelci gastonrolinc.webnode.cz/news/a057/
Akční / Dobrodružný, USA / Velká Británie, 1986
Režie: James Cameron, Hrají: Sigourney Weaver, Carrie Henn
Vetřelec 3 gastonrolinc.webnode.cz/news/a058/
Akční / Horor, USA, 1992
Režie: David Fincher, Hrají: Sigourney Weaver, Charles S. Dutton
Vetřelec: Vzkříšení gastonrolinc.webnode.cz/news/a059/
Akční / Horor, USA, 1997
Režie: Jean-Pierre Jeunet, Hrají: Sigourney Weaver, Winona Ryder
Prometheus gastonrolinc.webnode.cz/news/a240/
Dobrodružný / Mysteriózní / Sci-Fi, USA / Velká Británie, 2012, 124 min
Režie: Ridley Scott, Hrají: Noomi Rapace, Michael Fassbender
Vetřelec: Covenant gastonrolinc.webnode.cz/news/a241/
Sci-Fi / Thriller, USA / Velká Británie, 2017
Režie: Ridley Scott, Hrají: Michael Fassbender, Katherine Waterston
Horor / Sci-Fi, USA / Velká Británie, 1979
Režie: Ridley Scott, Hrají: Sigourney Weaver, Tom Skerritt
Vetřelci gastonrolinc.webnode.cz/news/a057/
Akční / Dobrodružný, USA / Velká Británie, 1986
Režie: James Cameron, Hrají: Sigourney Weaver, Carrie Henn
Vetřelec 3 gastonrolinc.webnode.cz/news/a058/
Akční / Horor, USA, 1992
Režie: David Fincher, Hrají: Sigourney Weaver, Charles S. Dutton
Vetřelec: Vzkříšení gastonrolinc.webnode.cz/news/a059/
Akční / Horor, USA, 1997
Režie: Jean-Pierre Jeunet, Hrají: Sigourney Weaver, Winona Ryder
Prometheus gastonrolinc.webnode.cz/news/a240/
Dobrodružný / Mysteriózní / Sci-Fi, USA / Velká Británie, 2012, 124 min
Režie: Ridley Scott, Hrají: Noomi Rapace, Michael Fassbender
Vetřelec: Covenant gastonrolinc.webnode.cz/news/a241/
Sci-Fi / Thriller, USA / Velká Británie, 2017
Režie: Ridley Scott, Hrají: Michael Fassbender, Katherine Waterston
USA, Sci-Fi / Horor, 2024
Režie: Fede Alvarez, Hrají: Cailee Spaeny, David Jonsson
Tvůrci a herci
Fede Alvarez (Režie), Ridley Scott (Produkce), Michael Pruss (Produkce), Walter Hill (Produkce), Benjamin Wallfisch (Hudba), Galo Olivares (Kamera), Jake Roberts (Střih), Sydney Shircliff (Casting), Mary Vernieu (Casting), Naaman Marshall (Scénografie), Zsuzsanna Sipos (Scénografie), Carlos Rosario (Kostýmy), Tamás Csaba (Zvuk), Will Files (Zvuk), Sharon Watson (Masky), Andrea Kozma (Masky), Annamária Dunai (Masky), Fede Alvarez (Scénář), Rodo Sayagues (Scénář), Cailee Spaeny (Herec), David Jonsson (Herec), Archie Renaux (Herec), Isabela Merced (Herec), Spike Fearn (Herec), Aileen Wu (Herec), Robert Bobroczkyi (Herec),
2004/118/USA/Sci-Fi, Horor
Zajímavost k filmu
- Milovníky retra dozajista potěší, že tento snímek vyšel také na plně funkčních videokazetách. Limitovaná edice VHS byla k dispozici od prosince 2024.
- Název lodě, která je rozdělena na 2 části a pojmenována Romulus a Remus, odkazuje na legendu o dvojčatech, které byli jako děti opuštěni a posléze vychováni i odkojeni vlčicí. Bratři jsou podle legendy zodpovědní za založení starověkého Říma, který nese název Roma právě podle Romula. Ve filmu je na určitých místech, jako třeba na posuvných dveřích, možné vidět i jejich podobiznu jakožto dvou dětí s vlčicí.
- Ve filmu můžeme na jednom z počítačů vidět nápis „MU-TH-UR“, což je samozřejmě odkaz na umělou inteligenci, která řídila loď Nostromo ve filmu Vetřelec (1979), známou také jako MOTHER. Nicméně, zdá se, že tato AI byla aktualizována, protože nyní je označována jako MU-TH-UR 9000 místo původní verze 6000.
- Pulzní puška F44AA z tohoto filmu je ve skutečnosti kombinací plamenometu Ripley (Sigourney Weaver) a pušky M41A z filmu Vetřelci (1986). Navrhl ji výjimečný designér sci-fi zbraní Andrew Bradbury.
- Produkční tým se rozhodl nevytvářet hybrid mimozemšťana a člověka pomocí speciálních efektů. K jeho ztvárnění proto využili Roberta Bobroczkyiho, rumunského basketbalistu s výškou 231 cm, jehož štíhlá a dlouhá postava byla ideální pro vytvoření obrazu humanoidního protivníka.
- Čtyřkolová vozidla, která se pohybují po planetě na začátku filmu, jsou ruská terénní auta Sherp ATV.
- Když hrdinové vstupují v čase 29:33 na vesmírné stanici Renaissance, do centra výzkumu a vývoje společnosti Weyland-Yutani, tak na stěně visí obraz (29:47) od Michela Serre (1658–1733) „Radnice v Marseille během moru 1720–1722“ a je ve filmu komentován: „Stanice je rozdělena na dvě části: Romulus a Remus. Obě slouží našim snahám o zlepšení lidské role ve vesmíru. Nemoci jako mor byly totiž cenou za lidskou mobilitu – cestování. Výzkum na vetřelcích má tyto nemoci potírat a lidi vylepšit.“
- Scéna, kdy Tyler Harrison (Archie Renaux) učí Rain Carradine (Cailee Spaeny) zacházet s pulzní puškou, je co se dialogů a kamerových záběrů téměř shodná se scénou z filmu Vetřelci (1986), kdy Hicks (Michael Biehn) učí Ripley (Sigourney Weaver) zacházet s podobným modelem pulzní pušky.
- Poté, co Andy (David Jonsson) zachrání Rain (Cailee Spaeny) před Xenomorphem, pronese hlášku: „Get away from her, you bitch.“ („Jdi od ní pryč, ty mrcho.“). Stejnou hlášku pronesla Ripley (Sigourney Weaver) ve filmu Vetřelci (1986) poté, co zachránila Newt (Carrie Henn).
- I když je ve filmu využit hlas a tvář Iana Holma, který ztvárnil roli androida i v prvním díle, byl v době premiéry již 4 roky po smrti. Studio Disney k jeho návratu využilo CGI a umělou inteligenci.
- Když probíhá restart palubního počítače, můžeme vidět, že se jedná o HAL9001. Jedná se o referenci na počítač HAL9000 z filmu 2001: Vesmírná odysea (1968).
- Pevné disky obsahující IMAX verzi filmu byly do kin distribuovány pod názvem „Clones“.
- Film si bere inspiraci nejen z ostatních dílů série, ale také například ze hry „Alien: Isolation“, ze které se do filmu dostali například nouzové telefony či stanice první pomoci, které v ní sloužily jak checkpointy.
- Režisér Fede Álvarez vyhledal pro práci na speciálních efektech tým, který pracoval na filmu Vetřelci (1986) od Jamese Camerona. Vše, co se dalo udělat pomocí reálných kulis, praktických efektů a miniatur tak bylo vytvořeno, aby byly práce na počítačových efektech co nejkratší.
- Filmaři se snažili využít praktické efekty co nejvíce to šlo. Pro potřeby natáčení vznikla řada komplexních animatronických loutek, ovládaných celými jednotkami loutkovodičů. Počítačovou animaci si tvůrci šetřili jen na několik vzácných momentů, na něž už loutky nestačily.
- Vetřelec: Romulus měl být původně uveden na Hulu, ale 20th Century Studios jej přesunulo do kin, a to na den 16. srpna 2024.
- Režisér Fede Alvarez chtěl, aby Ridley Scott, režisér původního Vetřelce (1979), viděl brzký sestřih filmu. Ridleymu se líbilo, co viděl.
- Katherine Waterston projevila zájem o to, aby se v tomto filmu znovu ujala role Daniels z filmu Alien: Covenant (2017).
- Filmovanie snímky prebiehalo v budapeštianskych filmových štúdiách Origo. Rovnako aj na tamojšej stanici metra. Natáčanie prebiehalo od 9.3 do 3.7.2023.
- Yvaga, názov nezávislého systému/planéty, do ktorého sa protagonisti snažia emigrovať, znamená v jazyku guaraní obloha alebo nebo resp. podľa režiséra raj. Postavy ho vnímajú ako zasľúbenú zem.
- Název lodě, která je rozdělena na 2 části a pojmenována Romulus a Remus, odkazuje na legendu o dvojčatech, které byli jako děti opuštěni a posléze vychováni i odkojeni vlčicí. Bratři jsou podle legendy zodpovědní za založení starověkého Říma, který nese název Roma právě podle Romula. Ve filmu je na určitých místech, jako třeba na posuvných dveřích, možné vidět i jejich podobiznu jakožto dvou dětí s vlčicí.
- Ve filmu můžeme na jednom z počítačů vidět nápis „MU-TH-UR“, což je samozřejmě odkaz na umělou inteligenci, která řídila loď Nostromo ve filmu Vetřelec (1979), známou také jako MOTHER. Nicméně, zdá se, že tato AI byla aktualizována, protože nyní je označována jako MU-TH-UR 9000 místo původní verze 6000.
- Pulzní puška F44AA z tohoto filmu je ve skutečnosti kombinací plamenometu Ripley (Sigourney Weaver) a pušky M41A z filmu Vetřelci (1986). Navrhl ji výjimečný designér sci-fi zbraní Andrew Bradbury.
- Produkční tým se rozhodl nevytvářet hybrid mimozemšťana a člověka pomocí speciálních efektů. K jeho ztvárnění proto využili Roberta Bobroczkyiho, rumunského basketbalistu s výškou 231 cm, jehož štíhlá a dlouhá postava byla ideální pro vytvoření obrazu humanoidního protivníka.
- Čtyřkolová vozidla, která se pohybují po planetě na začátku filmu, jsou ruská terénní auta Sherp ATV.
- Když hrdinové vstupují v čase 29:33 na vesmírné stanici Renaissance, do centra výzkumu a vývoje společnosti Weyland-Yutani, tak na stěně visí obraz (29:47) od Michela Serre (1658–1733) „Radnice v Marseille během moru 1720–1722“ a je ve filmu komentován: „Stanice je rozdělena na dvě části: Romulus a Remus. Obě slouží našim snahám o zlepšení lidské role ve vesmíru. Nemoci jako mor byly totiž cenou za lidskou mobilitu – cestování. Výzkum na vetřelcích má tyto nemoci potírat a lidi vylepšit.“
- Scéna, kdy Tyler Harrison (Archie Renaux) učí Rain Carradine (Cailee Spaeny) zacházet s pulzní puškou, je co se dialogů a kamerových záběrů téměř shodná se scénou z filmu Vetřelci (1986), kdy Hicks (Michael Biehn) učí Ripley (Sigourney Weaver) zacházet s podobným modelem pulzní pušky.
- Poté, co Andy (David Jonsson) zachrání Rain (Cailee Spaeny) před Xenomorphem, pronese hlášku: „Get away from her, you bitch.“ („Jdi od ní pryč, ty mrcho.“). Stejnou hlášku pronesla Ripley (Sigourney Weaver) ve filmu Vetřelci (1986) poté, co zachránila Newt (Carrie Henn).
- I když je ve filmu využit hlas a tvář Iana Holma, který ztvárnil roli androida i v prvním díle, byl v době premiéry již 4 roky po smrti. Studio Disney k jeho návratu využilo CGI a umělou inteligenci.
- Když probíhá restart palubního počítače, můžeme vidět, že se jedná o HAL9001. Jedná se o referenci na počítač HAL9000 z filmu 2001: Vesmírná odysea (1968).
- Pevné disky obsahující IMAX verzi filmu byly do kin distribuovány pod názvem „Clones“.
- Film si bere inspiraci nejen z ostatních dílů série, ale také například ze hry „Alien: Isolation“, ze které se do filmu dostali například nouzové telefony či stanice první pomoci, které v ní sloužily jak checkpointy.
- Režisér Fede Álvarez vyhledal pro práci na speciálních efektech tým, který pracoval na filmu Vetřelci (1986) od Jamese Camerona. Vše, co se dalo udělat pomocí reálných kulis, praktických efektů a miniatur tak bylo vytvořeno, aby byly práce na počítačových efektech co nejkratší.
- Filmaři se snažili využít praktické efekty co nejvíce to šlo. Pro potřeby natáčení vznikla řada komplexních animatronických loutek, ovládaných celými jednotkami loutkovodičů. Počítačovou animaci si tvůrci šetřili jen na několik vzácných momentů, na něž už loutky nestačily.
- Vetřelec: Romulus měl být původně uveden na Hulu, ale 20th Century Studios jej přesunulo do kin, a to na den 16. srpna 2024.
- Režisér Fede Alvarez chtěl, aby Ridley Scott, režisér původního Vetřelce (1979), viděl brzký sestřih filmu. Ridleymu se líbilo, co viděl.
- Katherine Waterston projevila zájem o to, aby se v tomto filmu znovu ujala role Daniels z filmu Alien: Covenant (2017).
- Filmovanie snímky prebiehalo v budapeštianskych filmových štúdiách Origo. Rovnako aj na tamojšej stanici metra. Natáčanie prebiehalo od 9.3 do 3.7.2023.
- Yvaga, názov nezávislého systému/planéty, do ktorého sa protagonisti snažia emigrovať, znamená v jazyku guaraní obloha alebo nebo resp. podľa režiséra raj. Postavy ho vnímajú ako zasľúbenú zem.
Odkazy