Vetřelec 3 / Alien 3 (1992/110/USA/Akční, Horor, Sci-Fi, Thriller) 74%

24.07.2018 16:11
JEDNOU VĚTOU
„Třetí střetnutí odvážné astronautky Ripleové s děsivými vesmírnými monstry.“

OBSAH
Důstojník Ripleyová jediná přežije nouzové přistání její poškozené vesmírně lodi na planetě Fiorina 161. Je to pusté skladiště odpadu obydlené lidmi, které společnost odsoudila. Setkává se tak s vrahy a kriminálníky, obyvateli bývalého přísně střeženého vězení. Ripleyová tuší, že na palubě její lodi byl Vetřelec. Brzy se její předtucha potvrdí, když najednou vzroste počet mrtvých a začne se nacházet stále více zmrzačených těl. Bez zbraní a moderní techniky se Ripleyová pouští spolu s vězni do boje proti nemilosrdné příšeře. Brzo však zjišťuje, že také ona nosí v sobě jednoho z nich. Aby zničila Vetřelce jednou provždy, musí zabít i sama sebe.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Každého z prvních tří Vetřelců dokonale charakterizuje jedno přídavné jméno. Jednička byla napínavá, dvojka akční a trojka úchylná. Jak jinak taky, když Ripleyová ztroskotá na vězeňské planetě obydlené těmi nejzvrhlejšími sexuálními devianty, kteří neviděli ženskou dýl než pevnou stolici. Ale je tu ještě jeden host do domu – alien. I když vlastně ne jen jeden. Spíš jeden na třetí. Nebo na druhou? David Fincher netočí tak docela normální filmy a když už, tak ne o docela normálních lidech. A netočí špatně, pokud zrovna... netočí špatně! Vetřelčí zářez na jeho pažbě nejspíš nebude moc hluboký, respektive neměl by být. Nemohl jsem se zbavit dojmu, že tentokrát natáčel pod tvrdým tlakem z vnějšku, je to hodně mainstreamové a hodně neosobní (až na pár chutných honiček v závěru). Chvílemi hrůzně zmatené, jako by Fincher utíkal před vetřelcem a jindy tak klišovité, jako by zrovna vylezl z hibernátoru. Dokonce i ta pověstná fincherovská depresivní nálada tu chybí. Ale byl to jeho první vážnější počin na poli celovečeráků, což část křivd ospravedlňuje. (Matty) 3*

Ať se na mě Fincher ani jeho Vetřelec nezlobí, ale na 4* jsem toho viděl sakra málo. Slušná atmosféra, které však hodně scházelo k atmosféře prvního dílu. Fincherová láska... jeho kouzla s kamerou jsou opět úchvatné, ale to nestačí. Vetřelec je kapku jiný a upřímně až moc počítačový (a nepovedený!! Zlatá animatronika). Film má v některých okamžicích nakročeno k 4-5*, ale nedokáže tuto kvalitu udržet po celou dobu. Škoda, mohl to být další geniální Vetřelec... Možná, kdyby to všechno nechali producenti na Finchrovi vzniklo by něco stejně osobního a odlišného jako v případě ostatních dílů vetřelců, ale to možná ukáže jen Director cut, jestli někdy vyjde. (Djkoma) 3*

Fincherův celovečerní debut studio evidentně potrápilo macešskou peněženkou i propagací, což je i po letech, kdy si film stihnul dobýt zpět zaslouženou reputaci, docela viditelné. Každopádně to jde ruku v ruce s trendem, aby k tomu každý režisér přistoupil radikálně jinak, což se daří i zde na výbornou. Atmosféra trestanecké kolonie, kde nic nefunguje, má rozhodně něco do sebe, zvláště při pohledu na místní osazenstvo, které za život spáchalo evidentní řádku nepěkných věcí. Jako bonus slušná Goldenthalova hudba, skvělé kamerové fígle s FPS pohledem a vystřihaná Elen Ripley. 4 a 1. (Zbytek ponechávám možnostem rozšířené edice.) (Isherwood) 4*

OLDIES FILMU
Píše se rok 1992 a svět má za sebou dva díly Vetřelců. Oba režírované dodnes nejuznávanějšími režiséry - Ridley Scottem a Jamesem Cameronem. Bylo by škoda nechat celou mytologii jen tak u ledu. Ale stejně tak byla chyba, kdyby davy fanoušků sbořily půlku Hollywoodu, pokud by se trojky neujal někdo s opravdovým talentem. Dostal ho proto David Fincher. Nenechte se mýlit, tenkrát ho ještě nepředcházela pověst režiséra Sedm nebo Klubu rváčů. Své renomé si musel vydobýt. S Vetřelcem byl na správné cestě. Tahle slizká potvora co krvácí kyselinu totiž umí slušně vydělávat. Kromě něj se vrací samozřejmě i Ellen Ripleyová. Ta už má věčného nahánění mimozemské entity plné zuby, ale on se jí Vetřelec ne a ne vyhnout. Při útěku je nucená nouzově přistát na vězeňské planetě. Což bude problém. Je tu totiž spousta masa, na kterém si Vetřelec může naklást vajíčka, ale žádná zbraň. Když je většina její posádky zabita a ona je poslední, kdo ví, proti čemu stojí, začne závod o čas. Stihne ji Společnost vyzvednout dříve, než se stane hostitelkou malého stvoření s protrženou hubou?

VELKÁ RECENZE
Masakr na Acherone přežila jen Ripleyová, Newt, Dwayne Hicks a horní polovina androida Bishopa.Ale na lodu Sulaco vypupkne požár a kabiny se spícími lidmi jsou automaticky převezeny do záchranného modulu, který stroskotá na Fiorine 161, což je bývalá trestanecká kolonie společnosti Wailand Yutanni.Dnes tu najdete jen správce, jeho zástupce, lékaře a 25 vyholených sexuálních deviantů (většinou).Přistání záchranného modulu přežije jen Ripleyová.Vlastně ještě někdo…
1-HISTORIE FILMU.Vznik scénáře k prvnímu Vetřelci byl v porovnání s trojkou skoro procházkou v růžovém sadě.Na scénáři se podílelo několik tvůrců a vzniklo několik verzí scénáře, přičemž v některých se měl děj odehrávat přímo na planetě Zemi.Nakonec se scénáře chytil Walter Hill s Davidem Gilerem (spolu s Gordonem Carrollem produkovali i předchozí části), přibrali Larryho Fergusona a vykreslili něco, co dává jakž takž smysl.Režie se ujal David Fincher, který se proslavil natáčením reklam (jako Ridley Scott) a na stoličce u celovečerního filmu nebyl právě nejzkušenější (tak, jako Ridley Scott).Naproti tomu měl očividně nadání pro visuálně působivé obrazy a Foxovci do Finchera investovali velmi slušných 60 miliónů.Peníze jsou teoriticky na hotovém filmu vidět, prakticky Fincherovi úplně nepomohli ke zhmotnění jeho myšlenek a plánů, přičemž Alien 3 připomíná víc komorní psychothriller, než nějaký sci-fi velkofilm.
2-EFEKTY.Moc jich tu není (na sci-fi s 60 milionovým rozpočtem).Za vizáží samotné příšery stáli Alec Gillis a Tom Woodruff Junir.Svoji práci odvedli dobře, ale je třeba podotknout, že H.R.Gigerovi a Stanu Winstonovi se vyrovnali jen do poloviny (což zas není až tak hrozný).
3-KULISY.Žádný filmový Vetřelec se nepodobá tomu předcházejícímu, ale tvůrcové zůstali věrní hlavně jednomu společnému prvku-skupinka lidí je uvězněná v ohraničeném prostoru a snaží se přežít krutý horror.Kulisy jsou díky režisérovi a kameramanovi většinou působivé, a je pravdou, že všechny ty kilometry a kilometry podzemních chodem a tunelů mají svoje zvrhlé kouzlo.
4-HUDBA Elliota Goldenthala je dobrá, ale machrům jako Goldsmith a Horner se jen málokdo vyrovná.Ani Goldenthal.Jeho hudba sice nahrává atmosféře filmu, ale je to spíš kulisa, než cosi víc.Škoda?Asi ano.
5-HRŮZA.Řeknu vám to na rovinu-slabota.Jak z jednotky tak i z dvojky sálá skutečný děs a hrůza zarytá hluboko ve vašem mase, ale trojka jakoby dobrovolně ztrácí horrorovou kolej, a omezuje se na už vzpomínaný komorní thriller.Takže šance, že se budete bůhvíjak bát, je mizivá.
6-KREV, NÁSILÍ.David Fincher nikdy nebyl (a asi nikdy nebude) režisérem, jehož filmy byste si pouštěli těsně před spánkem (pokud tedy nejste úplné hovado jako já) a Vetřelec 3 kráčí v těchto šlépějích.Ale víc než krev a násilí se Fincher soustředil na silnou atmosféru plnou beznaděje, deprese a pesimizmu.Jestli se rozhodl správně, to je otázka-zaléží spíš na tom, jakou máte sami povahu.
7-HERCI.Sigourney Weaverová (kterou si Fincher získal otázkou: „Co bys říkala na to, když by sis měla vyholit hlavu?“) je samozřejmě vynikající (tak, jako vždy).Je dobře, že dostala i velmi vydařených nahrávačů v podání dvou Charlesů.První je Charles Dance, modrooký Angličan (zahrál si v epizodě klasických Profesionálů , ale i v Posledním akčním hrdinovi nebo Tmavomodrém světe), jako sympatický (ale s temnou minulostí) lékař Clemens.Vzpomenout musím i černou vazbu se jménem Charles S.Dutton (Náhodné setkání, Mimic), který je v uloze sadistického kněze Dillona nepřehlédnutelný.Dalo by se říct, že i Ralph Brown a Brian Glover (správcové věznice) jsou dobří, anebo alespoň tak dobří jak v takových průměrných rolích výt mohli.Pro mě osobně bylo dost bolestivé sledovat Lance Henriksena, který se objeví na pár minut v závěru.Henriksen (Terminátor) jako sám ani nevěděl, co v tomto filmu dělá, což mi přijde jako škoda.Ostatní herci nestojí ani za plivanec, za co může fakt, že všichni jsou škaredí a vyholení chlapy v obludných špinavých hadrech pobíhající v temných kulisách.Myslím, že výběr vězňů jako „hrdinů“ byl ani ne tak absurdní, jako prostě mimo mísu a v jejich společnosti se divák necítí ani na chvilku příjemně.Můžete namítat: „Vždyť jsou to vězni, tak co by si chtěl?!“Ano, s tím souhlasím, vtip je v tom, že pokud chce mít film , musí mýt dobré postavy.Klidně to můžou být kriminálníci (ani ti v 60 sekundách nebyli bůhvíjací hrdinové, ale byli sympatičtí a všechny postavy byli dobře napsané), ale musí mýt nějaký styl, charisma, něco nehmatatelného, co vás osloví, zaujme a přinutí říct: „No fajn, sou to hajzlové, ale celkem se mi páčí.“Chápete?A kyž jste v situaci, že postavy nedokážete strávit ani dobrovolně, ani nedobrovolně, tak vás jedna Sigourney Weaverová (jakkoliv dobrá) prostě nezachrání.
8-RESUMÉ.Ani Vetřelec ani Vetřelci nebyli rodinné komedie, ale přece jen měli cosi, co bylo příjemné (ehm), nebyli tak depresivní.Vetřelec 3 depresivní je.Dovolím si tvrdit, že v tabulce dvaceti nejtemnějších filmů by se mohl zařadit na popřední místo.Ale něco vám povím:Viděl jsem kopec filmů, které absolutně postrádali jakoukoliv atmosféru a byli odrežírované tak mdle, průměrně, nevýrazně a nudně, až jste začali pochybovat o smyslu kinematografie.V takovémto případě je třeba podotknout, že Fincherův film má jemně řečeno koule.Styl, pro který se Fincher rozhodl je kontroverzní, ale alespoň že JE.Fincher netápal mezi áčkem a béčkem a rozhodl se pro áčko, a tomuto áčku zůstal věrný od začátku do konce.Ne každý režisér je schopný něco takového udělat.

PODROBNÝ POPIS FILMU
Film navazuje na předchozí díl, v němž Ellen Ripleyová na mariňácké lodi Sulaco porazila vetřelčí královnu, načež společně s Newt, Hicksem a androidem Bishopem ulehla do kryogenického spánku. Avšak královna před tím stačila naklást do lodi dvě vejce. Z jednoho z nich se vylíhne facehugger, který napadne Ripleyovou ve spánku a naklade do ní zárodek vetřelce. Na lodi propukne požár, kvůli čemuž lodní počítač všechny hibernační komory vystřelí v záchranném modulu na planetu Fiorina „Fury“ 161, kde se nachází slévárenské zařízení, v němž žije skupinka mužských vězňů jakožto poslední údržba tamního zařízení. Záchranný modul se zřítí poblíž vězeňského zařízení. Když v nestřeženém okamžiku pronikne do modulu pes jednoho z vězňů, objeví se druhý facehugger, který se mezitím vylíhl, a naklade zárodek do psa.
Ripleyová je probuzena Clemensem, vězeňským lékařem, který jí informuje, že je jedinou přeživší. Ripleyová proto naléhá, aby na mrtvolách byla provedena pitva za účelem nálezu vetřelčího embrya, avšak Clemens nic nenalézá. Následně jsou mrtvoly Newt a Hickse zpopelněny a nenávratně poškozený Bishop odvezen na smetiště.
Mezitím se v nitru vězeňského zařízení zrodí z hrudníku psa mladý vetřelec, který rychle dorůstá do dospělosti a později zabíjí Murphyho, Boggse a Rainse, zatímco vězeň Golic zešílí. Ripleyová si je jistá, že se společně s ní dostal na planetu i vetřelec, proto se rozhodne aktivovat Bishopa a získat odpovědi. To se jí zadaří; ještě před definitivním zkratem jí Bishop potvrdí její teorii. Ripleyová varuje Andrewse, ale ten jí stejně nevěří a podotýká, že stejně nemají žádné zbraně a jejich jedinou nadějí je loď Společnosti letící pro Ripleyovou.
Vetřelec překvapí Ripleyovou a Clemense v ošetřovně, kde Clemes umírá. Nicméně vetřelec Ripleyovou kupodivu ušetří. Následně vetřelec zabíjí i Andrewse. Ripleyová proto shromáždí zbývající vězně a navrhuje nalít hořlavý toxický odpad do ventilace a tím vetřelce zabít. Nicméně dojde k předčasnému výbuchu a nejen, že vetřelec přežívá, ale umírá i několik vězňů. Avšak Ripleyové je podezřelé, že ji vetřelec odmítá zabít, proto se společně s Aaronem vydává do záchranného modulu, kde se Ripleyová zkontroluje pomocí lékařského vybavení. Tehdy přijde šok; v hrudníku jí pomalu roste embryo vetřelčí královny. Dojde jí, že se Společnost jistě opět pokusí zmocnit se vetřelce coby biologické zbraně.
Ripleyová se tedy vydává za vetřelcem se záměrem, aby ji zabil a ona zemřela společně s královnou, ale vetřelec ji nezabije. S tímto požadavkem přijde i za vězni, ale ti souhlasí pouze v případě, že jim Ripleyová pomůže zabít vetřelce. Vymyslí plán, jak přilákat vetřelce do slevárny, kde jej chtějí zalít roztaveným olovem. Plán sice vyjde, ale umírají všichni zbylí vězni kromě Morse, Aarona a Dillona. Dillon zůstává ve slévárně a přiláká vetřelce, načež jsou oba zaliti olovem. Když se zdá, že je vetřelec mrtvý, vyskočí z olova ven, ale Ripleyová spustí vodní systém chlazení. Náhlé ochlazení vetřelcova těla způsobí, že exploduje. Vetřelec je mrtvý.
Ripleyová se postaví na okraj obří nádoby s roztaveným olovem. Do zařízení vtrhne komando Společnosti, včetně pravého Bishopa (tvůrce jeho androidího protějšku). Bishop přemlouvá Ripleyovou, že jsou schopni jí embryo vetřelčí královny vyoperovat. Ripleyová však odmítá a vyhrožuje, že skočí do nitra pece s olovem. Aaron se pokusí Bishopa zabít montážním klíčem, ale je zastřelen, zatímco Morse, stojící za ovládáním jeřábu, na němž Ripleyová stojí, je střelen do nohy. Ripleyová se rozhodne; skočí do lázně s olovem, kde umírá společně s vetřelčí královnou, která se v témže okamžiku začala líhnout. Společnost tedy celé zařízení uzavírá a s prázdnýma rukama odvádí Morse pryč.

Ocenění:
Academy Awards
1993 - Vizuální efekty (nominace)

BAFTA
1993 - Vizuální efekty

DABING
V českém znění: Jana Paulová - Sigourney Weaver (Ellen Ripleyová), Miroslav Saic - Charles S. Dutton, Lance Henriksen (Dillon, Bishop), Jiří Štěpnička - Charles Dance (Clemens), Jaroslav Kaňkovský - Lance Henriksen, Brian Glover (Bishop II, Andrews), Zdeněk Podhůrský - Ralph Brown, Paul McGann (Aaron, Golic), Michal Dlouhý - Danny Webb, Pete Postlethwaite, Christopher John Fields (Morse, David, Rains), Radan Rusev - Leon Herbert (Boggs)
Překlad: František Fuka
Zvuk: Ing. Jaromír Svoboda
Produkce: Pavla Draxlerová
Režie: Jiří Strach
Vyrobilo: Studio Dabing AB Barrandov 1993

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: -
Premiéra USA: 22.5.1992 20th Century Fox
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.3.1993 (VHS) Bonton Home Video
Poprvé na VHS: 1.5.2000 Bonton Home Video
Poprvé na DVD: 1.1.2004 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 9.5.2011 Bontonfilm

Tržby v ČR - Kč 893 045
Tržby celkem - $ 159 814 498
Návštěvnost v ČR 55 150
Náklady (Rozpočet) - $ 60 000 000
 
FILMY V SÉRII
Vetřelec gastonrolinc.webnode.cz/news/a056/
Horor / Sci-Fi, USA / Velká Británie, 1979
Režie: Ridley Scott, Hrají: Sigourney Weaver, Tom Skerritt

Vetřelci gastonrolinc.webnode.cz/news/a057/
Akční / Dobrodružný, USA / Velká Británie, 1986
Režie: James Cameron, Hrají: Sigourney Weaver, Carrie Henn

Vetřelec 3 gastonrolinc.webnode.cz/news/a058/
Akční / Horor, USA, 1992
Režie: David Fincher, Hrají: Sigourney Weaver, Charles S. Dutton

Vetřelec: Vzkříšení gastonrolinc.webnode.cz/news/a059/
Akční / Horor, USA, 1997
Režie: Jean-Pierre Jeunet, Hrají: Sigourney Weaver, Winona Ryder

Prometheus gastonrolinc.webnode.cz/news/a240/
Dobrodružný / Mysteriózní / Sci-Fi, USA / Velká Británie, 2012, 124 min
Režie: Ridley Scott, Hrají: Noomi Rapace, Michael Fassbender

Vetřelec: Covenant gastonrolinc.webnode.cz/news/a241/
Sci-Fi / Thriller, USA / Velká Británie, 2017
Režie: Ridley Scott, Hrají: Michael Fassbender, Katherine Waterston
 
Vetřelec: Romulus gastonrolinc.cms.webnode.cz/news/aaaa/
USA, Sci-Fi / Horor, 2024
Režie: Fede Alvarez, Hrají: Cailee Spaeny, David Jonsson
 
Tvůrci a herci
David Fincher (Režie), Gordon Carroll (Produkce), David Giler (Produkce), Walter Hill (Produkce), Elliot Goldenthal (Hudba), Alex Thomson (Kamera), David Crowther (Střih), Terry Rawlings (Střih), - (Casting), Norman Reynolds (Scénografie), Michael White (Scénografie), Bob Ringwood (Kostýmy), David Perry (Kostýmy), Gary S. Gerlich (Zvuk), Tony Dawe (Zvuk), Nick Dudman (Masky), David Giler (Scénář), Walter Hill (Scénář), Larry Ferguson (Scénář), Sigourney Weaver (Herec), Charles S. Dutton (Herec), Charles Dance (Herec), Paul McGann (Herec), Holt McCallany (Herec), Lance Henriksen (Herec), Pete Postlethwaite (Herec), Philip Davis (Herec), Danny Webb (Herec), Ralph Brown (Herec), Leon Herbert (Herec), Clive Mantle (Herec), Hi Ching (Herec), Deobia Oparei (Herec)
 
1992/110/USA/Akční, Horor, Sci-Fi, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Mimo kamier, v pohodlí domova bola Sigourney Weaver (Ellen Ripleyová) nútená nosiť parochňu, nakoľko sa jej, v tom čase 2-ročnej, dcérke Charlotte nepáčil pohľad na holohlavú matku.
- Scéna v jídelně, když si jde Ripleyová (Sigourney Weaver) sednout s tácem jídla, má sklenku s džusem nalitou do půlky, při dalším záběru je ale sklenka plná. (Nýdnol)
- V celém filmu nezazní křestní jméno Ripleyové (Sigourney Weaver), které je Ellen.
- V prvním Vetřelci od R. Scotta je v jídelně kosmické lodi Nostromo na stole párek skleněných ptáků (asi čápů) a ti pijí ze skleničky, ze které naberou vodu, zhoupnou se, a tak dále. V tomto snímku se objevují stejní ptáci na stole v kanceláři šéfa věznice.
- Nabídku role doktora Clemense obdržel i Gabriel Byrne.
- První díl v sérii, ve kterém je nahlas vysloven název společnosti Weyland-Yutani. V předchozích částech se občas objevil nápis, postavy však společnost nazývali prostě Společností.
- V jednom z raných trailerů byl použit slogan "Na Zemi všichni uslyší tvůj křik". Jeden z prvních námětů totiž zavlekl vetřelce na Zemi, slogan tak byl parafrází pro známou větu z prvního Vetřelce "Ve vesmíru nikdo neuslyší tvůj křik".
- Uvažovalo se i o tom, že se vetřelec vylíhne z Hickse, jednoho z přeživších z předchozí části. Byl už zhotoven model postavy s roztrženým hrudníkem, avšak Michael Biehn se vše dozvěděl a obvinil producenty, že s prací začali bez jeho souhlasu. Ti nakonec Biehnovi zaplatili, aby mohli použít alespoň jeho obrázek v počítači.
- Alternativní scénář k třetímu dílu napsal William Gibson, známý svým cyberpunkovým románem “Neuromancer“. Scénář byl ale producenty zamítnut. Jedním z důvodů mohlo být i to, že se měl odehrávat na vesmírné stanici ve stylu Sovětského svazu.
- H. R. Giger navrhl pro film i vetřelce, který měl zvířecí pařáty, čímž připomínal pumu. Když mu producenti řekli, ať zkusí něco trochu víc sexy, vymyslel xenomorfa s ženskými rty, který měl zabíjet polibkem. Tenhle polibek smrti byl pak využit v hororu Mutant (1995).
- Renny Harlinovi se zdál scénář příliš akční, proto od filmu odstoupil a přešel ke Smrtonosné pasti 2.
- Vetřelce vylíhlého ze psa měl původně hrát důkladně zamaskovaný pes, ale tento nápad se nakonec nerealizoval.
- V jedné z původních verzí scénáře se nepočítalo s přítomností vetřelců.
- V jiné z původních verzí scénáře naopak nebyla Ripleyová (Sigourney Weaver).
- Natočený film se do konečné verze upravoval přes rok.
- Filmu se několikrát přepisoval scénář i během natáčení. I díky tomu bylo utraceno 7 milionů dolarů za věci, které se pro výrobu filmu vůbec nepoužily.
- Sigourney Weaver si pro svou roli hlavu holila nerada, proto si vymohla, že pokud se zastaví natáčení a bude to muset udělat znovu, dostane 40 000 USD navíc. Když k tomu opravdu došlo, producenti raději nechali vyrobit zvláštní umělou pleš za 14 000 USD.
- Pro film Vetřelec 3 H.R.Giger kompletně přepracoval Vetřelce. Vpodstatě navrhl zcela nové monstrum, které místo vnitřní čelisti mělo jazyk, upravenou hlavu, lidské rty, chyběly zádové roury a celkově měl nový vetřelec dravější vzezření. Produkcí však změny neprošli a tak se Vetřelec dočkal pouze několika menších, spíše "kosmetických" úprav vyplývajících ze psího hostitele.
 
Odkazy