Vetřelec: Vzkříšení / Alien: Resurrection (1997/109/USA/Sci-Fi, Akční, Horor, Thriller) 67%
24.07.2018 16:11
1997/109/USA/Sci-Fi, Akční, Horor, Thriller
Zajímavost k filmu
- Součástí kostýmů hlavních postav je i obuv španělské značky New Rock, která vyrábí boty pro metalisty, motorkáře či gothiky.
- Režisér Jean-Pierre Jeunet trval na tom, aby mal "Newborn" genitálie skombinované z oboch ľudských pohlaví. Avšak pod tlakom štúdia svoj názor zmenil a genitálie boli postprodukciou digitálne odstránené.
- Režisér Jean-Pierre Jeunet v dobe natáčania takmer vôbec nehovoril po anglicky. Preto mal na natáčaní vždy tlmočníka.
- Ron Perlman (Johner) sa počas natáčania takmer utopil po tom, čo si vo vode narazil hlavu a upadol do bezvedomia. Zachránili ho prítomní potápači.
- Posádka vesmírných pirátů operujících na hraně nebo zcela mimo zákon se později objevila coby hlavní motiv seriálu Firefly (od r. 2002), který vytvořil právě autor scénáře k tomuto filmu Joss Whedon.
- Všimněte si, že jména androidů jsou ve vetřelčí sérii řazena abecedně - v prvním filmu Ash, v dalším Bishop a nyní Call.
- Původně se uvažovalo i o tom, že naklonována bude místo Ripleyové Newt z druhého filmu o Vetřelcích.
- Režisérem filmu mohl původně být Danny Boyle nebo David Cronenberg.
- Ve filmu Vetřelec z roku 1979 se palubní počítač jmenoval "Matka". V tomto filmu se počítač jmenuje "Otec".
- Winona Ryder se během natáčení podvodní scény téměř utopila.
- První projekt Jean-Pierre Jeuneta jako samostatného režiséra.
- Na přání režiséra Jean-Pierre Jeuneta byla vetřelčí vejce více pulsující, protože se mu při sledování Vetřelce zdála moc statická.
- Mladý klon Ripleyové, je vytvořen podle fotky Sigourney Weaver, když byla dítě.
- Podvodní scény se točily tři týdny.
- První z vetřelčích filmů, který se netočil v Anglii. Jedním z důvodů je, že Sigourney Weaver se nechtělo cestovat.
- Role, kterou ztvárnila Winona Rider byla nabídnuta i Angelině Jolie.
- Scéna, ve které Ripleyová hodí za hlavu míč a trefí se do basketbalového koše, nebyl trik. Sigourney Weaver se skutečně trefila.
- Scéna v laboratoři, kdy Ripleyová zabije svůj nezdařený klon, byla parodována v seriálu South Park, kde Ripleyovou nahradil hypermoderní vynález "Ručníček".
- Rozpočet 70 000 000 $; výnos 161 000 000 $, z čehož 48 000 000 $ v USA.
JEDNOU VĚTOU
„Ellen Riplyová je už 200 let po smrti, je na čase ji znovu oživit."
OBSAH
Ellen Riplyová je už 200 let po smrti, ale vědci ve službách vojenské organizace se rozhodli, že ji ze starých krevních vzorků znovu sestaví. Biologický materiál však není úplně čistý, a tak je výsledkem klonování žena, která má sice lidskou podobu, ale vetřelčí náturu. Černé nehty na rukou, červenou kyselinu místo krve, nadpozemskou sílu a šestý smysl, každý ví kde se příslušníci jejího druhu nacházejí a co mají za lubem. Proto až moc dobře ví, že Vetřelci v útrobách kosmické lodi připravují lidem strašnou pomstu. Na kterou stranu se legendární bojovnice tentokrát přidá?(oficiální text distributora)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Poslední díl Vetřelčí série, která je jedinečným počinem na poli kinematografie. Nemusíte milovat Sigourney Weawer, ale ve 4řech dílech o vetřelcích se na režisérském křesle vystřídali velikáni. Každý si téma "něčeho zlého ve vesmíru" vyložil po svém a jediné co je spojuje je právě hlavní postava a mistrovské monstrum H. R. Gigera. Každý si najde v tetralogii svůj oblíbený film, který přesně vystihuje jeho pohled na stejné téma. Ať je to Ridley Scott, James Cameron, Fincher nebo právě J-P Jeunet. Poslední jmenovaný přináší do série asi nejméně, protože bohužel nevyužívá naplno své fantazie jak u něj nebývá zvykem. Pravděpodobně studio nechtělo fantastický snímek, který by trochu "zabíjel" původní hororově- akční záměr ságy. Je to škoda, že skvělému francouzi někdo asi šeptal, co jak má dělat, aby film byl "made in Hollywood". Dostáváme tak spíše film, který usnul na půl cesty do nebe. Velká škoda. V poddání francouzského vizuálního mága jsme se mohli dočkat neskutečných okamžiků. Tak snad jindy.... (Djkoma) 3*
„Země… taková díra!“ Upřímně, raději bych byl na ní, než na vesmírném korábu se dvanácti naštvanými vetřelci. To má pak i taková Ellen Ripleyová plné ruce práce. Zde přitom vystupuje skoro jako ikonická postava, které stačí pronést jedno dvě slova, aby divák uznale pokývl hlavou. A jaká je zatím poslední epizoda Vetřelce? Mno, ono to hodně záleží na vašich očekáváních. Mi například nedělalo problém akceptovat jej jako svižnou vesmírnou „požíračku“ s minimem opravdu strašidelných scén a inovací vůbec. Ale pokud jste velkými fanoušky alespoň prvních dvou dílů a s pohledem na jméno „delikátního“ francouzského režiséra Jean-Pierre Jeuneta vám ukápla chtivá slina, nejspíš vás zklame, že ke koukání není v podstatě nic víc než věčně uslintaní alieni a sexy Winona (nesnažte si to dávat do souvislosti :). Také jsem čekal větší „úchylnost“, bohužel, krapet odvázanější je pouze likvidace posledního mimozemského bastarda. Narozdíl od Fincherova Vetřelce nepůsobí tenhle tolik chaoticky a brzy po začátku vám bude jasné, kam a jakým způsobem směřuje. Minimálně podvodní akční scéna (jakkoliv za vlasy přitažená) byla bravurně zrežírována. Takže na Hollywood ucházející, na Vetřelce lehký podprůměr. Jelikož mám Hollywood radši než Vetřelce, volím sympatických 70% (Matty) 3*
Naklonovaná talentovaná paní Ripleyová, trénink basketbalu, kostka whisky a závěrečné vykuklení překrásného motýlka. Pár zajímavých nápadů, jinak tupé béčko se scénářem plným děr vyleptaných kyselinou. Vetřelčí vzkříšení snad, umrtvení vašich nervů nulovým napětím zcela jistě.. V rámci série o Alienech mě zaujalo, jak se každý film profiluje v charakteristických barevných tónech (u Scotta je to gotická čerň a šeď, Cameron je ocelově namodralý, Fincher ohnivě oranžový a nyní Jeunet slizce zelenkavý) a taky to, že jména androidů byla postupně Ash (I.Holm), Bishop (L.Henriksen) a Call (W.Ryder), což nám tvoří hezkou abecednou posloupnost a já již nedočkavě čekám na Vetřelce 11, kdy bude Kryton kosit zubaté Gigerovy stvůry plazmovou puškou napojenou na tříselnou zásuvku.. (Gilmour93) 2*
OLDIES FILMU
Trailerová klasika. Bylo nám zhruba kolem třinácti až patnácti let, když vstal Vetřelec z mrtvých a vydal se na plátna kin. Ripleyová se totiž přidala k Bobbymu z Dallasu a rozšířila skupinu hrdinů oživených bizarní scenáristickou kličkou, a tak jsme mohli vidět čtvrtý díl – nutno podotknout, že křísení Ripleyové se hezky prolínalo zápletkou, ale přetisklo se i do hereckého projevu a makabrózní výtvarné stylizace, na níž je v každém druhém záběru cítit rukopis francouzského divočáka Jeana-Pierra Jeuneta. Jeho plejáda divných ksichtů (Perlman, Wincott, Pinon) vytvořila zajímavý kontrapunkt k tajemné hlavní hrdince a jejímu okatému doprovodu (Winona Ryder ještě tehdy nekradla kabelky, odtud šla ale její kariéra dolů), bohužel pak už si člověk mohl užívat jen rozšafných kulis a vychutnat napínavou pasáž ve vodní pasti. Čtvrtý Alien je nejméně výrazným dílem série, což nám tenhle proradný teaser jaksi zatajil: Nejdřív výtečně navodil atmosféru vesmírného klidu, rozněžněl se nad inkubátorem s nejslavnější potíračkou šmejdů z vesmíru, a pak naservíroval říznou adrenalinovou montáž. Film ovšem takhle vysoko nedosáhl.
VELKÁ RECENZE
Začněme takovým malým testem. Jestlipak víte, co je to franchise? Ne, Franchise je název pro úspěšnou filmovou sérii. Batman je franchise, nebo alespoň byl do doby, než ho znásilnil režisér Joel Schumacher, Star Trek je a bude franchise, dokud ho neznásilní kapitán Sisko apod. A díky úspěchu čtvrtého dílu podtituleného příznačně Vzkříšení (vždyť ho natočili pět let po vzniku předchozího dílu, když už nikdo nedoufal, že Sigourney Weaver bude potřebovat prachy tak nutně, aby řekla opět oblíbené ne a nastavila hnědku) to vypadá, že Vetřelec se do tohoto vybraného klubu hodí a může na jeho cinedolarových orgiích v klidu strkat svoji výsuvnou čelist do skleničky s Martini a rozsévat tasemnice svých dalších pokračování místo navštívenek.
Na kosmické lodi ženou se k Zemi (že by konečně v předpokládaném pátém dílu nabyly pevných obrysů představy o boji s vetřelci na naší planetě, které provázely už vznik trojky?) bojuje Ripley se svojí přirozeností pod obojí, novými příslušníky rodu alienus všežerus, kosmikými piráty i vědecko-vojenským týmem všemocné (i když proti vetřelcům většinou bezmocné) Společnosti. Z Ripley vzejde zárodek královny, která přivede na svět nové zmutované vetřelce. Díky příklonu k H. R: Gigerovým vizím (ve dvojce a trojce se od nich ovlivnění Stanem Winstoem lehce odchýlili, aby se k nim ve čtyřce vrátili, ovšem bez poděkování autorovi) děsivější než kdykoliv předtím.
Vzkříšení je expresivně nahozený thriller s dokonale vychytanými akčními scénami, s nečekaným černým humorem a s nápady, který vetřelcovský fenomén posouvají zase o nějaký ten paprsek dál k filmové nesmrtelnosti.
A teď trochu o filmu. Noční můra se stala skutečností. Ani po smrti se astronautka Ellen Ripley nezbavila své Nemesis, vesmírného monstra zvaného Vetřelec. Od její smrti na vězeňské planetě uplynuly dlouhé dvě stovky let. Americká armáda pracuje na palubě kosmické lodě Auriga na nelegálním projektu. Ze vzorku krve se jim po sedmi neúspěšných pokusech podaří Ripleyovou naklonovat a odebrat z jejích těla zárodek Vetřelce. Z toho pak získají několik dalších exemplářů Vetřelce, které chtějí zkrotit a využít. Varování klonu Ripleové, který si uchoval vzpomínky na minulost, nebere nikdo vážně. A to byla chyba. Krátce poté, co na Aurize přistála pirátská loď Betty, aby vědcům podle dohody prodala ukradená hibernovaná těla, podaří se Vetřelcům uniknout z přísně střeženého oddělení. Aby mohla posádka Betty uniknout, musí projít téměř celou lodí a ta je zamořena Vetřelci. Přidá se k nim také voják Distephano a proti vůli křehce působící Annalee Callové, také Ripleová, která, jak se ukázalo, má v sobě nejen lidské, ale také vetřelčí geny. Je téměř nezranitelná, má nadlidskou sílu, nadlidsky dokonalé reflexy a její krev je silnou kyselinou. Cestou se skupina rozroste také o zákeřného vědce Wrena a jednoho z ukradených hibernovaných Purvise, který je však infikován vetřelcem. Tato rozmanitá skupina se probíjí poničenou lodí k Betty. Je však zřejmé, že ne všem se to vinou útočících Vetřelců podaří. Jeden po druhém se lidé stávají obětí krvelačných monster.
PODROBNÝ POPIS FILMU
Dvě stě let po událostech z filmu Vetřelec 3 slaví vědecká posádka vojenské lodi Auriga úspěch. Na osmý pokus se jim podařilo naklonovat Ellen Ripleyovou i s mládětem královny vetřelců v hrudníku. Královnu vyoperují a Ellen číslo 8 nechají žít jako zajímavý vedlejší produkt klonování.
Pirátská loď Betty přilétá na Aurigu, kde vojákům předá svůj náklad – uloupené hibernační kryogenické schránky, plně obsazené dělníky směřujícími do kolonie. Ti se tak místo zaměstnání stanou obětí experimentu, hostiteli vetřelčích embryí, která se z nich velmi rychle vylíhnou.
Posádka Betty se neplánovaně setká také s novou a vylepšenou Ellen číslo 8. Stal se z ní zvláštní tvor – rychlý, dravý a nebezpečný kříženec člověka s vetřelcem. Má nadlidskou sílu, bleskurychlé reflexy a její krev rozleptává jakýkoliv materiál. Na její jméno se znepokojením reaguje členka posádky Betty Annalee Callová. V noci se nenápadně přikrade až do Elleniny cely a nabízí jí rychlou smrt, Ripleyová odmítne. Callovou při odchodu z cely chytí vojáci a vyslýchají ji jako teroristku. Při potyčce však piráti zvítězí nad vojáky. Vzápětí ale vypukne poplach – vetřelci se osvobodili ze svých klecí a začali na Aurize hon na lidi.
Velké části vojáků a vědců se podaří uniknout v záchranných modulech, posádka Betty, doprovázená vojákem DiStephanem a hlavním vědcem Wrenem, se musí z nebezpečné lodi dostat vlastními silami, projít přes celou loď až k Betty umístěné v doku. Cestu však lemují hladoví vetřelci a v poslední chvíli je zachrání Ripleyová. Ač je křížená s vetřelci, stále v ní převažuje člověk. Do party přibírají i Purvise, jedinou z obětí vetřelčích embryí, který je ještě v pořádku, i když nakažený.
Při cestě za záchranou jsou řady unikajících decimovány vetřelci, zrádný Wren dokonce postřelí Callovou. Ukáže se však, že jí příliš neublížil – Callová je totiž auton druhé generace (robot sestrojený roboty). Jen pár metrů před dokem vetřelci unesou Ripleyovou, která je ve vetřelčím hnízdě svědkem zrodu nového druhu vetřelce kříženého s člověkem. Děsivý mutant ji považuje za svou matku, zatímco vetřelčí královnu, která ho porodila, bez váhání zabije.
Ellen ale není novým potomkem příliš nadšená. Navíc ji tlačí čas – Auriga se vydala v důsledku poplachu automaticky směrem k Zemi. Callová ji na radu Ripleyové přeprogramovala, aby namísto přistání na Zemi havarovala, neboť neměli kritické množství energie k destrukci Aurigy. Ellen musí využít všechny své síly, aby se na poslední chvíli dostala na Betty. Bez jejího vědomí se však vetřelčí mládě evakuovalo také a ohrožuje Callovou v nákladovém prostoru. Ripleyová se však nakonec pomocí své žíravé krve zmutovaného vetřelce zbaví a po staletích se vrací na Zemi.
DABING
1. DABING (VHS, DVD, Blu-ray, TV)
V českem znění: Dagmar Čárová - Sigourney Weaver (Ripleyová), Tereza Chudobová - Winona Ryder (Annalee Callová), Jiří Prager - Dominique Pinon (Vriess), Pavel Rímský - Ron Perlman (Johner), Gustav Bubník - Gary Dourdan (Christie), Stanislav Lehký - Brad Dourif (Gediman), Alexej Pyško - Michael Wincott (Elgyn), Jaroslava Brousková - Kim Flowers (Hillardová), Otakar Brousek ml. - Leland Orser (Purvis), Bedřich Šetena - J.E. Freeman (Dr. Wren), Bohdan Tůma - Raymond Cruz (Distephano), Jiří Plachý- Dan Hedaya (generál Perez), Aleš Procházka, Jiří Valšuba
Překlad: Blanka Vojířová
Zvuk: Tomáš Bělohradský
Dialogy a režie: Soňa Bubníková
Vyrobila: Tvůrčí skupina Josefa Petráska, studio Budíkov 1998
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 15.1.1998 Bontonfilm
Premiéra USA: 26.11.1997 20th Century Fox
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.8.1998 (VHS) Bonton Home Video
Poprvé na DVD: 1.1.2004 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 8.11.2010 Bontonfilm
Tržby v ČR - Kč 12 390 031
Tržby celkem - $ 161 376 068
Návštěvnost v ČR 238 144
Náklady (Rozpočet) - $ 70 000 000
„Ellen Riplyová je už 200 let po smrti, je na čase ji znovu oživit."
OBSAH
Ellen Riplyová je už 200 let po smrti, ale vědci ve službách vojenské organizace se rozhodli, že ji ze starých krevních vzorků znovu sestaví. Biologický materiál však není úplně čistý, a tak je výsledkem klonování žena, která má sice lidskou podobu, ale vetřelčí náturu. Černé nehty na rukou, červenou kyselinu místo krve, nadpozemskou sílu a šestý smysl, každý ví kde se příslušníci jejího druhu nacházejí a co mají za lubem. Proto až moc dobře ví, že Vetřelci v útrobách kosmické lodi připravují lidem strašnou pomstu. Na kterou stranu se legendární bojovnice tentokrát přidá?(oficiální text distributora)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Poslední díl Vetřelčí série, která je jedinečným počinem na poli kinematografie. Nemusíte milovat Sigourney Weawer, ale ve 4řech dílech o vetřelcích se na režisérském křesle vystřídali velikáni. Každý si téma "něčeho zlého ve vesmíru" vyložil po svém a jediné co je spojuje je právě hlavní postava a mistrovské monstrum H. R. Gigera. Každý si najde v tetralogii svůj oblíbený film, který přesně vystihuje jeho pohled na stejné téma. Ať je to Ridley Scott, James Cameron, Fincher nebo právě J-P Jeunet. Poslední jmenovaný přináší do série asi nejméně, protože bohužel nevyužívá naplno své fantazie jak u něj nebývá zvykem. Pravděpodobně studio nechtělo fantastický snímek, který by trochu "zabíjel" původní hororově- akční záměr ságy. Je to škoda, že skvělému francouzi někdo asi šeptal, co jak má dělat, aby film byl "made in Hollywood". Dostáváme tak spíše film, který usnul na půl cesty do nebe. Velká škoda. V poddání francouzského vizuálního mága jsme se mohli dočkat neskutečných okamžiků. Tak snad jindy.... (Djkoma) 3*
„Země… taková díra!“ Upřímně, raději bych byl na ní, než na vesmírném korábu se dvanácti naštvanými vetřelci. To má pak i taková Ellen Ripleyová plné ruce práce. Zde přitom vystupuje skoro jako ikonická postava, které stačí pronést jedno dvě slova, aby divák uznale pokývl hlavou. A jaká je zatím poslední epizoda Vetřelce? Mno, ono to hodně záleží na vašich očekáváních. Mi například nedělalo problém akceptovat jej jako svižnou vesmírnou „požíračku“ s minimem opravdu strašidelných scén a inovací vůbec. Ale pokud jste velkými fanoušky alespoň prvních dvou dílů a s pohledem na jméno „delikátního“ francouzského režiséra Jean-Pierre Jeuneta vám ukápla chtivá slina, nejspíš vás zklame, že ke koukání není v podstatě nic víc než věčně uslintaní alieni a sexy Winona (nesnažte si to dávat do souvislosti :). Také jsem čekal větší „úchylnost“, bohužel, krapet odvázanější je pouze likvidace posledního mimozemského bastarda. Narozdíl od Fincherova Vetřelce nepůsobí tenhle tolik chaoticky a brzy po začátku vám bude jasné, kam a jakým způsobem směřuje. Minimálně podvodní akční scéna (jakkoliv za vlasy přitažená) byla bravurně zrežírována. Takže na Hollywood ucházející, na Vetřelce lehký podprůměr. Jelikož mám Hollywood radši než Vetřelce, volím sympatických 70% (Matty) 3*
Naklonovaná talentovaná paní Ripleyová, trénink basketbalu, kostka whisky a závěrečné vykuklení překrásného motýlka. Pár zajímavých nápadů, jinak tupé béčko se scénářem plným děr vyleptaných kyselinou. Vetřelčí vzkříšení snad, umrtvení vašich nervů nulovým napětím zcela jistě.. V rámci série o Alienech mě zaujalo, jak se každý film profiluje v charakteristických barevných tónech (u Scotta je to gotická čerň a šeď, Cameron je ocelově namodralý, Fincher ohnivě oranžový a nyní Jeunet slizce zelenkavý) a taky to, že jména androidů byla postupně Ash (I.Holm), Bishop (L.Henriksen) a Call (W.Ryder), což nám tvoří hezkou abecednou posloupnost a já již nedočkavě čekám na Vetřelce 11, kdy bude Kryton kosit zubaté Gigerovy stvůry plazmovou puškou napojenou na tříselnou zásuvku.. (Gilmour93) 2*
OLDIES FILMU
Trailerová klasika. Bylo nám zhruba kolem třinácti až patnácti let, když vstal Vetřelec z mrtvých a vydal se na plátna kin. Ripleyová se totiž přidala k Bobbymu z Dallasu a rozšířila skupinu hrdinů oživených bizarní scenáristickou kličkou, a tak jsme mohli vidět čtvrtý díl – nutno podotknout, že křísení Ripleyové se hezky prolínalo zápletkou, ale přetisklo se i do hereckého projevu a makabrózní výtvarné stylizace, na níž je v každém druhém záběru cítit rukopis francouzského divočáka Jeana-Pierra Jeuneta. Jeho plejáda divných ksichtů (Perlman, Wincott, Pinon) vytvořila zajímavý kontrapunkt k tajemné hlavní hrdince a jejímu okatému doprovodu (Winona Ryder ještě tehdy nekradla kabelky, odtud šla ale její kariéra dolů), bohužel pak už si člověk mohl užívat jen rozšafných kulis a vychutnat napínavou pasáž ve vodní pasti. Čtvrtý Alien je nejméně výrazným dílem série, což nám tenhle proradný teaser jaksi zatajil: Nejdřív výtečně navodil atmosféru vesmírného klidu, rozněžněl se nad inkubátorem s nejslavnější potíračkou šmejdů z vesmíru, a pak naservíroval říznou adrenalinovou montáž. Film ovšem takhle vysoko nedosáhl.
VELKÁ RECENZE
Začněme takovým malým testem. Jestlipak víte, co je to franchise? Ne, Franchise je název pro úspěšnou filmovou sérii. Batman je franchise, nebo alespoň byl do doby, než ho znásilnil režisér Joel Schumacher, Star Trek je a bude franchise, dokud ho neznásilní kapitán Sisko apod. A díky úspěchu čtvrtého dílu podtituleného příznačně Vzkříšení (vždyť ho natočili pět let po vzniku předchozího dílu, když už nikdo nedoufal, že Sigourney Weaver bude potřebovat prachy tak nutně, aby řekla opět oblíbené ne a nastavila hnědku) to vypadá, že Vetřelec se do tohoto vybraného klubu hodí a může na jeho cinedolarových orgiích v klidu strkat svoji výsuvnou čelist do skleničky s Martini a rozsévat tasemnice svých dalších pokračování místo navštívenek.
Na kosmické lodi ženou se k Zemi (že by konečně v předpokládaném pátém dílu nabyly pevných obrysů představy o boji s vetřelci na naší planetě, které provázely už vznik trojky?) bojuje Ripley se svojí přirozeností pod obojí, novými příslušníky rodu alienus všežerus, kosmikými piráty i vědecko-vojenským týmem všemocné (i když proti vetřelcům většinou bezmocné) Společnosti. Z Ripley vzejde zárodek královny, která přivede na svět nové zmutované vetřelce. Díky příklonu k H. R: Gigerovým vizím (ve dvojce a trojce se od nich ovlivnění Stanem Winstoem lehce odchýlili, aby se k nim ve čtyřce vrátili, ovšem bez poděkování autorovi) děsivější než kdykoliv předtím.
Vzkříšení je expresivně nahozený thriller s dokonale vychytanými akčními scénami, s nečekaným černým humorem a s nápady, který vetřelcovský fenomén posouvají zase o nějaký ten paprsek dál k filmové nesmrtelnosti.
A teď trochu o filmu. Noční můra se stala skutečností. Ani po smrti se astronautka Ellen Ripley nezbavila své Nemesis, vesmírného monstra zvaného Vetřelec. Od její smrti na vězeňské planetě uplynuly dlouhé dvě stovky let. Americká armáda pracuje na palubě kosmické lodě Auriga na nelegálním projektu. Ze vzorku krve se jim po sedmi neúspěšných pokusech podaří Ripleyovou naklonovat a odebrat z jejích těla zárodek Vetřelce. Z toho pak získají několik dalších exemplářů Vetřelce, které chtějí zkrotit a využít. Varování klonu Ripleové, který si uchoval vzpomínky na minulost, nebere nikdo vážně. A to byla chyba. Krátce poté, co na Aurize přistála pirátská loď Betty, aby vědcům podle dohody prodala ukradená hibernovaná těla, podaří se Vetřelcům uniknout z přísně střeženého oddělení. Aby mohla posádka Betty uniknout, musí projít téměř celou lodí a ta je zamořena Vetřelci. Přidá se k nim také voják Distephano a proti vůli křehce působící Annalee Callové, také Ripleová, která, jak se ukázalo, má v sobě nejen lidské, ale také vetřelčí geny. Je téměř nezranitelná, má nadlidskou sílu, nadlidsky dokonalé reflexy a její krev je silnou kyselinou. Cestou se skupina rozroste také o zákeřného vědce Wrena a jednoho z ukradených hibernovaných Purvise, který je však infikován vetřelcem. Tato rozmanitá skupina se probíjí poničenou lodí k Betty. Je však zřejmé, že ne všem se to vinou útočících Vetřelců podaří. Jeden po druhém se lidé stávají obětí krvelačných monster.
PODROBNÝ POPIS FILMU
Dvě stě let po událostech z filmu Vetřelec 3 slaví vědecká posádka vojenské lodi Auriga úspěch. Na osmý pokus se jim podařilo naklonovat Ellen Ripleyovou i s mládětem královny vetřelců v hrudníku. Královnu vyoperují a Ellen číslo 8 nechají žít jako zajímavý vedlejší produkt klonování.
Pirátská loď Betty přilétá na Aurigu, kde vojákům předá svůj náklad – uloupené hibernační kryogenické schránky, plně obsazené dělníky směřujícími do kolonie. Ti se tak místo zaměstnání stanou obětí experimentu, hostiteli vetřelčích embryí, která se z nich velmi rychle vylíhnou.
Posádka Betty se neplánovaně setká také s novou a vylepšenou Ellen číslo 8. Stal se z ní zvláštní tvor – rychlý, dravý a nebezpečný kříženec člověka s vetřelcem. Má nadlidskou sílu, bleskurychlé reflexy a její krev rozleptává jakýkoliv materiál. Na její jméno se znepokojením reaguje členka posádky Betty Annalee Callová. V noci se nenápadně přikrade až do Elleniny cely a nabízí jí rychlou smrt, Ripleyová odmítne. Callovou při odchodu z cely chytí vojáci a vyslýchají ji jako teroristku. Při potyčce však piráti zvítězí nad vojáky. Vzápětí ale vypukne poplach – vetřelci se osvobodili ze svých klecí a začali na Aurize hon na lidi.
Velké části vojáků a vědců se podaří uniknout v záchranných modulech, posádka Betty, doprovázená vojákem DiStephanem a hlavním vědcem Wrenem, se musí z nebezpečné lodi dostat vlastními silami, projít přes celou loď až k Betty umístěné v doku. Cestu však lemují hladoví vetřelci a v poslední chvíli je zachrání Ripleyová. Ač je křížená s vetřelci, stále v ní převažuje člověk. Do party přibírají i Purvise, jedinou z obětí vetřelčích embryí, který je ještě v pořádku, i když nakažený.
Při cestě za záchranou jsou řady unikajících decimovány vetřelci, zrádný Wren dokonce postřelí Callovou. Ukáže se však, že jí příliš neublížil – Callová je totiž auton druhé generace (robot sestrojený roboty). Jen pár metrů před dokem vetřelci unesou Ripleyovou, která je ve vetřelčím hnízdě svědkem zrodu nového druhu vetřelce kříženého s člověkem. Děsivý mutant ji považuje za svou matku, zatímco vetřelčí královnu, která ho porodila, bez váhání zabije.
Ellen ale není novým potomkem příliš nadšená. Navíc ji tlačí čas – Auriga se vydala v důsledku poplachu automaticky směrem k Zemi. Callová ji na radu Ripleyové přeprogramovala, aby namísto přistání na Zemi havarovala, neboť neměli kritické množství energie k destrukci Aurigy. Ellen musí využít všechny své síly, aby se na poslední chvíli dostala na Betty. Bez jejího vědomí se však vetřelčí mládě evakuovalo také a ohrožuje Callovou v nákladovém prostoru. Ripleyová se však nakonec pomocí své žíravé krve zmutovaného vetřelce zbaví a po staletích se vrací na Zemi.
DABING
1. DABING (VHS, DVD, Blu-ray, TV)
V českem znění: Dagmar Čárová - Sigourney Weaver (Ripleyová), Tereza Chudobová - Winona Ryder (Annalee Callová), Jiří Prager - Dominique Pinon (Vriess), Pavel Rímský - Ron Perlman (Johner), Gustav Bubník - Gary Dourdan (Christie), Stanislav Lehký - Brad Dourif (Gediman), Alexej Pyško - Michael Wincott (Elgyn), Jaroslava Brousková - Kim Flowers (Hillardová), Otakar Brousek ml. - Leland Orser (Purvis), Bedřich Šetena - J.E. Freeman (Dr. Wren), Bohdan Tůma - Raymond Cruz (Distephano), Jiří Plachý- Dan Hedaya (generál Perez), Aleš Procházka, Jiří Valšuba
Překlad: Blanka Vojířová
Zvuk: Tomáš Bělohradský
Dialogy a režie: Soňa Bubníková
Vyrobila: Tvůrčí skupina Josefa Petráska, studio Budíkov 1998
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 15.1.1998 Bontonfilm
Premiéra USA: 26.11.1997 20th Century Fox
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.8.1998 (VHS) Bonton Home Video
Poprvé na DVD: 1.1.2004 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 8.11.2010 Bontonfilm
Tržby v ČR - Kč 12 390 031
Tržby celkem - $ 161 376 068
Návštěvnost v ČR 238 144
Náklady (Rozpočet) - $ 70 000 000
FILMY V SÉRII
Vetřelec gastonrolinc.webnode.cz/news/a056/
Horor / Sci-Fi, USA / Velká Británie, 1979
Režie: Ridley Scott, Hrají: Sigourney Weaver, Tom Skerritt
Vetřelci gastonrolinc.webnode.cz/news/a057/
Akční / Dobrodružný, USA / Velká Británie, 1986
Režie: James Cameron, Hrají: Sigourney Weaver, Carrie Henn
Vetřelec 3 gastonrolinc.webnode.cz/news/a058/
Akční / Horor, USA, 1992
Režie: David Fincher, Hrají: Sigourney Weaver, Charles S. Dutton
Vetřelec: Vzkříšení gastonrolinc.webnode.cz/news/a059/
Akční / Horor, USA, 1997
Režie: Jean-Pierre Jeunet, Hrají: Sigourney Weaver, Winona Ryder
Prometheus gastonrolinc.webnode.cz/news/a240/
Dobrodružný / Mysteriózní / Sci-Fi, USA / Velká Británie, 2012, 124 min
Režie: Ridley Scott, Hrají: Noomi Rapace, Michael Fassbender
Vetřelec: Covenant gastonrolinc.webnode.cz/news/a241/
Sci-Fi / Thriller, USA / Velká Británie, 2017
Režie: Ridley Scott, Hrají: Michael Fassbender, Katherine Waterston
Horor / Sci-Fi, USA / Velká Británie, 1979
Režie: Ridley Scott, Hrají: Sigourney Weaver, Tom Skerritt
Vetřelci gastonrolinc.webnode.cz/news/a057/
Akční / Dobrodružný, USA / Velká Británie, 1986
Režie: James Cameron, Hrají: Sigourney Weaver, Carrie Henn
Vetřelec 3 gastonrolinc.webnode.cz/news/a058/
Akční / Horor, USA, 1992
Režie: David Fincher, Hrají: Sigourney Weaver, Charles S. Dutton
Vetřelec: Vzkříšení gastonrolinc.webnode.cz/news/a059/
Akční / Horor, USA, 1997
Režie: Jean-Pierre Jeunet, Hrají: Sigourney Weaver, Winona Ryder
Prometheus gastonrolinc.webnode.cz/news/a240/
Dobrodružný / Mysteriózní / Sci-Fi, USA / Velká Británie, 2012, 124 min
Režie: Ridley Scott, Hrají: Noomi Rapace, Michael Fassbender
Vetřelec: Covenant gastonrolinc.webnode.cz/news/a241/
Sci-Fi / Thriller, USA / Velká Británie, 2017
Režie: Ridley Scott, Hrají: Michael Fassbender, Katherine Waterston
Vetřelec: Romulus gastonrolinc.cms.webnode.cz/news/aaaa/
USA, Sci-Fi / Horor, 2024
Režie: Fede Alvarez, Hrají: Cailee Spaeny, David Jonsson
USA, Sci-Fi / Horor, 2024
Režie: Fede Alvarez, Hrají: Cailee Spaeny, David Jonsson
Tvůrci a herci
Jean-Pierre Jeunet (Režie), Bill Badalato (Produkce), Gordon Carroll (Produkce), David Giler (Produkce), Walter Hill (Produkce), John Frizzell (Hudba), Darius Khondji (Kamera), Hervé Schneid (Střih), Richard Pagano (Casting), Nigel Phelps (Scénografie), Bob Ringwood (Kostýmy), John A. Larsen (Zvuk), Richard Bryce Goodman (Zvuk), Mike Smithson (Masky), Joss Whedon (Scénář), Sigourney Weaver (Herec), Winona Ryder (Herec), Dominique Pinon (Herec), Ron Perlman (Herec), Gary Dourdan (Herec), Michael Wincott (Herec), Dan Hedaya (Herec), J.E. Freeman (Herec), Brad Dourif (Herec), Raymond Cruz (Herec), Leland Orser (Herec), David St. James (Herec), Brad Martin (Herec), Archie Hahn (Herec)
- Součástí kostýmů hlavních postav je i obuv španělské značky New Rock, která vyrábí boty pro metalisty, motorkáře či gothiky.
- Režisér Jean-Pierre Jeunet trval na tom, aby mal "Newborn" genitálie skombinované z oboch ľudských pohlaví. Avšak pod tlakom štúdia svoj názor zmenil a genitálie boli postprodukciou digitálne odstránené.
- Režisér Jean-Pierre Jeunet v dobe natáčania takmer vôbec nehovoril po anglicky. Preto mal na natáčaní vždy tlmočníka.
- Ron Perlman (Johner) sa počas natáčania takmer utopil po tom, čo si vo vode narazil hlavu a upadol do bezvedomia. Zachránili ho prítomní potápači.
- Posádka vesmírných pirátů operujících na hraně nebo zcela mimo zákon se později objevila coby hlavní motiv seriálu Firefly (od r. 2002), který vytvořil právě autor scénáře k tomuto filmu Joss Whedon.
- Všimněte si, že jména androidů jsou ve vetřelčí sérii řazena abecedně - v prvním filmu Ash, v dalším Bishop a nyní Call.
- Původně se uvažovalo i o tom, že naklonována bude místo Ripleyové Newt z druhého filmu o Vetřelcích.
- Režisérem filmu mohl původně být Danny Boyle nebo David Cronenberg.
- Ve filmu Vetřelec z roku 1979 se palubní počítač jmenoval "Matka". V tomto filmu se počítač jmenuje "Otec".
- Winona Ryder se během natáčení podvodní scény téměř utopila.
- První projekt Jean-Pierre Jeuneta jako samostatného režiséra.
- Na přání režiséra Jean-Pierre Jeuneta byla vetřelčí vejce více pulsující, protože se mu při sledování Vetřelce zdála moc statická.
- Mladý klon Ripleyové, je vytvořen podle fotky Sigourney Weaver, když byla dítě.
- Podvodní scény se točily tři týdny.
- První z vetřelčích filmů, který se netočil v Anglii. Jedním z důvodů je, že Sigourney Weaver se nechtělo cestovat.
- Role, kterou ztvárnila Winona Rider byla nabídnuta i Angelině Jolie.
- Scéna, ve které Ripleyová hodí za hlavu míč a trefí se do basketbalového koše, nebyl trik. Sigourney Weaver se skutečně trefila.
- Scéna v laboratoři, kdy Ripleyová zabije svůj nezdařený klon, byla parodována v seriálu South Park, kde Ripleyovou nahradil hypermoderní vynález "Ručníček".
- Rozpočet 70 000 000 $; výnos 161 000 000 $, z čehož 48 000 000 $ v USA.
Odkazy
Hrají:
Sigourney Weaver, Winona Ryder, Dominique Pinon, Ron Perlman, Gary Dourdan, Michael Wincott, Kim Flowers, Dan Hedaya, J.E. Freeman, Brad Dourif, Raymond Cruz, Leland Orser, David St. James, Daniel Raymont, Tom Woodruff Jr., Archie Hahn, Brad Martin, David Prior, Steven Gilborn, Cris D'Annunzio