Vetřelec / Alien (1979/122/USA, Velká Británie/Sci-Fi, Horor) 90%

24.07.2018 16:11
JEDNOU VĚTOU
„Nerovný boj sedmičlenné posádky kosmické lodi s nezničitelnou vesmírnou příšerou v jednom z nejslavnějších sci-fi hororů všech dob."

OBSAH
V první části kultovní sci-fi ságy se setkáváme se Sigourney Weaver v roli statečné Ripleyové, která jako jediná z posádky vesmírné lodi Nostromo zůstává naživu v souboji s hrůznou bytostí, jejíž zárodek se dostal na palubu z líhně na neznámé planetě. První část jedné z nejpopulárnějších ság v historii science fiction představuje americkou herečku Sigourney Weaver jako ženu ocelových nervů, předurčenou k boji proti nepřekonatelné bytosti z vesmíru. Posádka kosmické dopravní lodi Nostromo, která míří z obchodních cest zpět na Zemi, je palubním počítačem předčasně probuzena ze spánku. Pasažéři zjišťují, že loď zachytila jakýsi vzdálený signál. Zanedlouho přistanou na pusté planetě, odkud signál pochází, a objeví havarované kosmické plavidlo, v němž najdou podivnou líheň se spoustou velkých vajec. Při zkoumání jednoho z nich se náhle vylíhne zvláštní tvor a přisaje se jednomu členovi posádky na obličej. Jakékoli pokusy zbavit se ho jsou marné, a tak se výprava, jež poruší bezpečnostní předpisy, vrací i se záhadným tvorem na palubu lodi. Ten po pár hodinách zmizí, ale pak se stane cosi úděsného. Při společné večeři se z rozervaného hrudníku postiženého muže vyklube mimozemský organismus a ztratí se neznámo kam. Začíná boj o přežití, v němž jsou členové posádky postupně likvidováni, a proti vetřelci z vesmíru nakonec stojí už jen samotná Ripleyová.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Nevím, jak je to možný, ale za celý život jsem viděl akorát čtvrtýho Vetřelce. Proč, to opravdu nechápu, ale chtěl jsem to co nejrychleji napravit. Vždyť první tři díly režírovali režiséři, kteří doteď mají ve filmu v Americe hlavní slovo. Ridley Scott se ale s počátkem tohodle kultu popral fakt parádně. Nejenom, že jsem měl strach z temnoty, měl jsem taky strach ze samotnýho vetřelce, kterýho si Giger namodeloval opravdu moc hezky. On celkově má v hlavě docela zvláštní věci. Vymodelovat Vetřelce zrovna takhle by nedokázal každý, ale jemu to nedělá žádný problém. Taky díky tomu jsem z filmu byl tak vyjukanej. Vždyť já tam ty vetřelčí chapadla viděl snad v každý scéně. Sigourney si jde, kamera nahlíží na její ksicht a za zádama už vetřelec vykukuje, chapadlo se pohybuje a nejhorší je...že divák čeká a čeká a Sigourney nic neví. Já vlastně ani nevím, kde jsem se s touhle věcí ve filmu vůbec setkal. To je takovej napínák, že mít pásek u kalhot, tak okamžitě rupne a odstřelí na orbitě nějakej asteroid. (Malarkey) 5*

První setkání filmových diváků s vetřelcem. Temná procházka nekonečně prázdným vesmírem s Ridley Scottem, který brnká na všechny divákovi smysli a vychutnává si jeho očekávání. I po neskutečných 30ceti letech tento film nestárne, protože sází na "nesmrtelnou" hororovou pravdu, že se divák bojí nejvíce toho, co nevidí. Možná si někdo vychutnává pohledy na kapající sliny, plavající vetřelce nebo jiné pochoutky, ale už v žádném díle není tak silná a nepříjemná atmosféra jako právě tady. Ani chvílemi levnější prostředí nezamrzí, protože prostě nedostanete šanci myslet a budete se bát. Jeden ze stěžejních sci-fi snímků filmové historie, naplno využívající mechanizmů hororů. Ridley Scott si zaslouží potlesk. (Djkoma) 5*

Po sedmi letech jsem si film, kvůli kterému se o film jako takový začal zajímat, pustil znovu. Překvapilo mě, že za ta léta neztratil nic ze své působivosti. Snad jenom to, že ony legendární momenty si pamatuji až dostatečně živě na to, aby mě dokázaly nějak vyděsit, či napnout. Ale toť čistě subjektivní pocit, protože Scottova promyšlená režie, ve které dokonale ždíme všechny podstatné prvky – chladnou výpravu kosmické lodi, hru světel a stínů, Goldsmithovu hudbu, racionální posádku a v neposlední řadě legendárního nezvaného hosta, dokáže i po letech uchvacovat. Dnešní generaci (mých současníků), pro které se filmová hrůza vyrábí formou vřískajících teenagerů a remaků asijských bubáků, už tenhle vesmírný opus zřejmě nic neřekne, ale za ta léta už není podstatné co, ale jak! Bez kapky nostalgie, s plným vědomím ‚stárnutí‘, bez debat stále strhující pecka. (Isherwood) 5*

V.I.M. FILMU
Jsou filmy, u kterých je jen otázkou času, než dostanou razítko VIM a Vetřelec je bezpochyby jedním z nich. Skoro každý ho viděl a kdo náhodou ne, ten o něm určitě slyšel víc než dost. A přitom je to v podstatě tak jednoduchý film. Ridley Scott vzal klasický příběh o domu, ve kterém je skupina lidí a zlý vraždící bubák, přesunul ho do vesmíru a natočil tak intenzivně, že člověk, který ho právě dokoukal poprvé, odmítne spát bez rozsvícené lampičky. Vetřelec není v podstatě moc originální film, ale o to tady vůbec nejde. Vesmír a obrovitý kosmický koráb Nostromo na člověka působí správně depresivně a i kdyby se samotné monstrum ve filmu vůbec nevyskytlo, nebyl by Vetřelec příjemnou podívanou.
To monstrum tu však je. Scott ale vsadil na klasickou hororovou poučku, že divák se nejvíc bojí toho, co nevidí. A je to pravda. Samotného Vetřelce v celé jeho kráse nám režisér ukáže prakticky až v závěru a do té doby se můžeme jen bát toho, co se nekontrolovatelně pohybuje po lodi a přidělává vrásky postupně se zmenšující posádce. Není kam utéct, není kam se schovat a není žádná šance nepřítele přemoci. Díky opravdu povedeným kulisám, specifické atmosféře a konec konců i vizuálnímu stylu H. R. Gigera vtáhne Vetřelec člověka prakticky okamžitě. Nejdřív pomalu buduje atmosféru a pak, počínaje scénou zrození samotné stvůry, už jen stupá nápor na divákovy nervy.
Vetřelec za těch dvacet osm let možná trošku zestárnul a herec navlečený v sebelepším kostýmu zkrátka dnes nevypadá tak dobře, jako počítačem vytvořená monstra, ale atmosféra tísnivého prostoru, strachu a boje o přežití dodnes neztratila nic ze své působivosti. I když bylo od Vetřelce natočeno spoustu filmů, které jsou na tom technicky lépe, Scottův první megahit bude ještě nejspíš hodně dlouho považován za standard, se kterým se bude muset srovnávat veškerá konkurence. A to je pro při jeho kvalitách rozhodně dost nezáviděníhodná pozice.

OLDIES FILMU
Sigourney Weaver v upnutých a rozhodně velmi malých kalhotkách si to rozdává s příšerou, která má víc zubů než Addamsova rodina a plive kyselinu. Jestlipak to není jedna z nejzásadnějších scén konce sedmdesátých let, hm? Ani na ni se naštěstí nezapomnělo v závěrečné koláži traileru, z něhož museli diváci svého času před premiérou pěkně cvakat zuby. Začínáme od obligátního průletu vesmírem, pokračujeme po doplňující se písmenka až po objevené vejce, jehož prasknutí nastartuje táhlý hudební leitmotiv. Ten se snoubí se zoufalým útěkem Ripleyové v chodbě, aby ho vystřídaly depresivní výjevy předčasné smrti, chapadel vetřelce a zrzavé kočky, které společnost Vetřelce nedělá moc dobře. Vše, co se vejde do dvou minut, zaštiťuje všeříkající titulek, v němž vám tvůrci sdělují, že ve vesmíru vás nikdo křičet neuslyší. To je zatracená pravda, která působivě kontrastuje s peklem, které právě ustalo. Zvláště koukáte-li na ukázku ve dvě v noci a ve vedlejším pokoji vám bouchnou dveře (ozkoušeno ;).

VELKÁ RECENZE
 Nemám rád filmy Ridleyho Scotta. Tohle je věta, kterou už jsem tolikrát zopakoval, až to pěkné není, ale je to pravda. Nedojímal mě „Gladiátor“, znechutil mě „Hannibal“ – což je asi hlavní důvod mých antipatií – ale mohl bych ještě pokračovat filmem „Černý jestřáb sestřelen“ anebo nejnověji „Robinem Hoodem“, kde režisér zabil krásnou legendu už jen tím, že do hlavní role obsadil Russella Crowa. A to ani nemluvím o „G. I. Jane“. Ale abych Ridleymu nekřivdil, pro mě osobně natočil dva filmy, které jsou úhelnými kameny žánru. Tím prvním je „Blade Runner“ a tím druhým samozřejmě „Vetřelec“. Oba filmy především z ranku sci-fi, ale druhý, je mnohem více hororem s klasickými gotickými prvky.
Již úvodní scéna nám vytváří atmosféru, která z nás nespadne. Jsme v uzavřeném prostoru, což je doménou hororů, ale aby to bylo ještě děsivější, jsem v uzavřeném prostoru ve vesmíru. Hned je nám jasné, že tady se astronauti nemohou na nikoho jiného spolehnout, pouze sami na sebe. Takže když se jim stane něco zlého, když se třeba na lodi objeví mimozemšťan, budou se s ním muset vypořádat na vlastní pěst. Nikdo jim nepomůže. A kdo také? Venku je jen vesmír. Žádný kyslík, žádní lidé, žádné bezpečí. Kdyby se horor odehrával ve strašidelném domě, je tu alespoň nějaká naděje, že pomoc přijde, ale v tomhle případě? Nic. Jen vlastní schopnosti, zbraně a důmyslnost.
Vizuální stránka „Vetřelce“ je doslova úchvatná. Temná, dech beroucí, chodby jsou úzké, vesmírná loď velkolepá, a to všechno navíc ve stylu H. R. Gigera, umělce, který dal vetřelci podobu. To on vymyslel, jak by měla ta potvora vypadat. A že se mu to povedlo, co myslíte? Vetřelec se stal jednou z nejoblíbenějších – a nejikoničtějších – vesmírných potvor, konkurovat mu snad může pouze predátor, s kterým se již také dvakrát ve filmu setkal. Co si ale budeme povídat, pamatovat si budeme hlavně originální sérii a ne tenhle crossover, který by ještě trochu něco potřeboval k dokonalosti.
Příběh „Vetřelce“ je vlastně velmi jednoduchý. Loď Nostromo podnikne záchrannou misi na planetě, kde ztroskotala velmi zvláštně tvarovaná vesmírná loď – opět zásluha Švýcara Gigera –, jejíž posádka rozhodně nebyla lidského plemene. Ze záchranné mise si jeden z astronautů v podání Johna Hurta přinese suvenýr – k obličeji přicucnutého mimozemského tvora – první forma vetřelce. Od této chvíle se Nostromo mění v loď směřující rovnou do záhuby. Vetřelec se pomalu vyvíjí jako motýl, který prochází jednotlivými stádii svého života. A postupně se mění i posádka. Strach, panika, zkraty. Tohle všechno nakonec vede k tomu, že může přežít jen jeden jediný člověk. Ripley v podání skvělé Sigourney Weaver, která se stala ikonou celé série.
„Vetřelec“ je filmem, kde se sešli dobré nápady a skutečně kreativní lidé. Film funguje skvěle a budete se u něj bát. Hodně se budete bát. A když si budete myslet, že už je konec... No však víte. Konec jen tak nepřijde. I když říkám, že filmy Ridleyho Scotta nemám rád, na pokračování „Vetřelce“, které je vlastně prequelem a nese název Prometheus se vyloženě těším. Vysokou známku i za to, co film znamenal pro žánr. A taky za ten závěr, ten je vážně jedním z nejděsivějších v historii.

PODROBNÝ POPIS FILMU
Nákladní Vesmírná loď Nostromo se sedmi členy posádky zachytí signál neznámého druhu. Zpočátku se domnívají, že je to SOS, proto podle pravidel společnosti Weyland-Yutani musí přistát na místě, ze kterého vychází signál a jeho zdroj prozkoumat. Po přistání se výkonný důstojník Kane, kapitán Dallas a Lambertová vydávají za zdrojem signálu. Najdou neznámou kosmickou loď nelidského původu, vstoupí do ni a zde najdou zkamenělé pozůstatky humanoidního pilota (Space Jockey) a v podpalubí mnoho vajec. Po bližším ohledání se z jednoho z nich vyklube pavoukovitý parazit (Facehugger) a přisaje se Kaneovi na obličej.
Při návratu na loď je zpočátku Ripleyová odmítá z důvodu karantény vpustit, jenže vědecký důstojník Ash je na loď vpouští. Po neúspěšném pokusu o odstranění tvora z Kaneovy tváře, tento tvor později sám odpadá a umírá. Kane se probouzí. Zdá se, že je v pořádku, ale při společném jídle s posádkou se mu znenadání z hrudníku začne klubat mladý vetřelec.
Ještě mladý vetřelec utíká a během pár hodin doroste do velikosti dospělého člověka. Při pokusu o zabití tohoto tvora plamenometem umírá Dallas. Poté se stává velícím důstojníkem na Nostromu Ripleyová. Ripleyová se pokouší zjistit nějaké informace z lodního počítače Matky: společnost měla zvláštní rozkaz číslo 937, kde se jednalo o strategickou činnost firmy; studii vetřelce, jakožto biologické zbraně. Když se Ash dozvěděl, že Ripleyová zjistila tyto skutečnosti, pokusí se ji zabít, avšak Ripleyové pomůže Parker a Lambertová. Poté zjišťují, že Ash je ve skutečnosti android.
Přeživší se rozhodnou loď zničit autodestrukcí a opustit ji záchranným modulem. Parker a Lambertová musí nabít baterii, avšak při tom je vetřelec napadne a oba dva zabije. Ripleyová nastaví automatický výbuch lodi a nasedá do záchranného modulu. Avšak poté, co si myslela, že je zachráněna, zjišťuje, že vetřelec nezůstal na palubě lodi, ale je v záchranném modulu společně s ní. Dochází ke krátkému souboji, který skončí vystřelením vetřelce do vesmíru a jeho smrtí. Poté se Ripleyová ukládá společně se svým kocourem opět k hibernačnímu spánku a doufá, že jí objeví nějaká loď.

O FILMU
Kosmické lodě a planety ve filmu se natáčely pomocí modelů a miniatur. Ty zahrnovaly modely Nostromo, její minerální rafinérii a exteriér a interiér opuštěné kosmické lodi. Vizuální efekty dělal Brian Johnson a nad modelmakerem dohlížel Martin Bower. Jejich tým pracoval v Bray Studios, což je zhruba 30 mil od Shepperton Studios, kde probíhalo hlavní natáčení. Návrhy lodě Nostromo a jejich příloh byly založeny na kombinacích storyboardů Ridleyho Scotta a Rona Cobba na koncepčních nákresech. Základní obrysy modelů byly vyrobeny ze dřeva a z plastu a většina jemných detailů byla přidána od modelů bitevních lodí, tanků a bombardérů z druhé světové války. Byly tři modely lodě Nostromo: 30 centimetrový, verze pro střední a dlouhé záběry; 1,2 metrový, verze pro zadní záběry a 3,7 metrový. Nostromo bylo původně žluté a tým natáčel záběry modelu po šest týdnů, předtím Johnson odešel pracovat na Impérium vrací úder. Scott potom nařídil, že Nostromo bude šedé a tým musel začít se záběry znovu od nuly. Samostatný model, přibližně 12 metrů dlouhý, byl vytvořen pro spodní část Nostroma, ze které se měl oddělit Narcissus a ze které mělo být vyhozeno Kaneovo tělo pomocí malého katapultu natáčený při vysoké rychlosti. Model Nostroma byl tlačen vysokozdvižným vozíkem, který byl zakrytý v černém sametu. Záběry z vnějšku lodi, ve které jsou vidět pohybující se postavy, byly natočeny pomocí větších modelů. Samotný model byl vytvořen pro vnější opuštěnou kosmickou loď. Planeta nebyla ve filmu pojmenována. V roce 1986 byla tato planeta pojmenována LV-426.
Hudbu pro film složil Jerry Goldsmith a nahrál ji britský National Philharmonic Orchestra, který dirigoval Lionel Newman. Ridley Scott původně chtěl, aby skladbu složil Isao Tomita, ale 20th Century Fox chtělo známějšího skladatele a doporučilo Goldsmithe. Hudba byla nominována na cenu Zlatý glóbus za nejlepší hudbu, cenu Grammy za nejlepší filmovou hudbu a cenu BAFTA za nejlepší filmovou hudbu. Hudba k filmu byla vydána i jako samostatné album.
Konkurzy na film Vetřelec probíhaly v New Yorku a v Londýně. Ve filmu vystupovalo pouze sedm postav. Scott se snažil najít silné herce, aby mohl většinu své energie soustředit na filmový vizuální styl. Scott zaměstnal castingovou režisérku Mary Selway, která s ním pracovala na Duellists, do čela castingu ve Velké Británii, zatímco Mary Goldberg ovládal casting ve Spojených státech.

O OBSAZENÍ
Bolaji Badejo jako Vetřelec. Byl to nigerijský student designu. Objevil jej v baru člen castingového týmu a seznámil jej s Ridleym Scottem. Scott věřil, že se svými 218 centimetry by mohl dobře ztvárnit Vetřelce: jeho ruce i nohy byly delší než obvykle, což vytvářelo iluzi, že v tom kostýmu nemůže být člověk. Kaskadéři Eddie Powell a Roy Scammell také sehráli Vetřelce v několika scénách.
Veronica Cartwright jako Lambertová, navigátor Nostroma. Cartwright už měla zkušenosti se sci-fi a hororovými filmy, hrála ve filmu Ptáci (1963) a Invaze únosců těl (1978). Původně byla vybrána na roli Ripleyové a nebyla informována, že bude hrát roli Lambertové. Cartwright vyhrála cenu Saturna za nejlepší herečku ve vedlejší roli za její výkon.
Ian Holm jako Ash, lodní vědecký důstojník, který je odhalen, že je android kvůli rozkazu, podle kterého měl dopravit Vetřelce na Zemi. Holm do roku 1979 hrál už ve dvaceti filmech a byl taky nejzkušenější herec ve filmu.
John Hurt jako Kane, velitel, který se stane hostitelem Vetřelce. Hurt byl první herec pro tuto roli, ale Hurt zrovna hrál ve filmu v Jižní Africe a tak byl na roli vybrán Jon Finch. Nicméně, Finch onemocněl během prvního dne natáčení. Hurt byl tu dobu v Londýně a rychle nahradil Finche. Za svůj výkon si vysloužil cenu BAFTA za nejlepšího herce ve vedlejší roli.
Yaphet Kotto jako Parker, hlavní inženýr. Kotto byl částečně vybrán proto, aby dal posádce Nostroma mezinárodní příchuť.
Tom Skerritt jako Dallas, kapitán lodi Nostromo. Skerritt byl vybrán na počátku filmu, ale odmítl, protože film dosud neměl režiséra a film měl velmi nízký rozpočet. Později, když byl Scott režisér a rozpočet byl zdvojnásoben, přijal roli Dallase.
Harry Dean Stanton jako Brett, inženýrský technik, Stantonova první slova během jeho konkurzu byla nemám rád sci-fi filmy ani žádné netvory. Scott byl pobavený a přesvědčil ho, aby vzal roli Bretta.
Sigourney Weaver jako Ripleyová, praporčík na lodi Nostromo, Weaver měla zkušenosti z Broadwaye, ale nebyla známá ve filmu, přesto na Scotta zapůsobila. Byla poslední herec pro obsazení ve filmu. Role Ripleyové byla její první hlavní role ve filmu a vynesla jí nominaci na cenu Saturn za nejlepší herečku a cenu BAFTA za nejslibnějšího nováčka v hlavní filmové roli.

Ocenění:
Academy Awards
1980 - Vizuální efekty
1980 - Výprava (nominace)

Golden Globes
1980 - Jerry Goldsmith (Nejlepší hudba) (nominace)

BAFTA
1980 - Výprava
1980 - Soundtrack
1980 - John Hurt (Nejlepší herec ve vedlejší roli) (nominace)
1980 - Nejlepší střih (nominace)
1980 - Jerry Goldsmith (Hudba) (nominace)
1980 - Kostýmy (nominace)
1980 - Sigourney Weaver (Nejslibnější nováček) (nominace)

San Sebastián IFF
1979 - Nejlepší kamera a vizuální efekty
1979 - Ridley Scott (Zlatá mušle pro nejlepší film) (nominace)

DABING
V českém znění: Ilona Svobodová - Sigourney Weaver (Ripleyová), Zdeněk Mahdal - Tom Skerritt (Dallas), Oldřich Vlach - Ian Holm (Ash), Miloš Vávra - Yaphet Kotto (Parker), Yvetta Blanarovičová - Veronica Cartwright (Lambertová), Miroslav Středa - Harry Dean Stanton (Brett), Jiří Kodeš - John Hurt (Kane), Jana Altmannová - Helen Horton (matka)
Překlad: Jana Staňková
Dialogy: Jarmila Zavřelová
Zvuk: František Francl
Produkce: Josef Petrásek
Režie: Jiří Zavřel
Vyrobilo: Studio Budíkov ve spolupráci s videostudiem Klondike KF a.s. 1995

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 19.2.2015 APK Cinema Service
Premiéra USA: 22.6.1979 20th Century Fox
Premiéra Velká Británie: 1.3.2019 Park Circus
                                       30.10.2020 Park Circus
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 1.1.2004 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 8.11.2010 Bontonfilm

Tržby v ČR - Kč 808 756
Tržby celkem - $ 104 931 801
Návštěvnost v ČR 3 060 514
Náklady (Rozpočet) - $ 11 000 000

FILMY V SÉRII
Vetřelec gastonrolinc.webnode.cz/news/a056/
Horor / Sci-Fi, USA / Velká Británie, 1979
Režie: Ridley Scott, Hrají: Sigourney Weaver, Tom Skerritt

Vetřelci gastonrolinc.webnode.cz/news/a057/
Akční / Dobrodružný, USA / Velká Británie, 1986
Režie: James Cameron, Hrají: Sigourney Weaver, Carrie Henn

Vetřelec 3 gastonrolinc.webnode.cz/news/a058/
Akční / Horor, USA, 1992
Režie: David Fincher, Hrají: Sigourney Weaver, Charles S. Dutton

Vetřelec: Vzkříšení gastonrolinc.webnode.cz/news/a059/
Akční / Horor, USA, 1997
Režie: Jean-Pierre Jeunet, Hrají: Sigourney Weaver, Winona Ryder

Prometheus gastonrolinc.webnode.cz/news/a240/
Dobrodružný / Mysteriózní / Sci-Fi, USA / Velká Británie, 2012, 124 min
Režie: Ridley Scott, Hrají: Noomi Rapace, Michael Fassbender

Vetřelec: Covenant gastonrolinc.webnode.cz/news/a241/
Sci-Fi / Thriller, USA / Velká Británie, 2017
Režie: Ridley Scott, Hrají: Michael Fassbender, Katherine Waterston
 
Vetřelec: Romulus gastonrolinc.cms.webnode.cz/news/aaaa/
USA, Sci-Fi / Horor, 2024
Režie: Fede Alvarez, Hrají: Cailee Spaeny, David Jonsson
 
Tvůrci a herci
Ridley Scott (Režie), Gordon Carroll (Produkce), David Giler (Produkce), Walter Hill (Produkce), Jerry Goldsmith (Hudba), Derek Vanlint (Kamera), David Crowther (Střih), Terry Rawlings (Střih), Peter Weatherley (Střih), Mary Goldberg (Casting), Michael Seymour (Scénografie), John Mollo (Kostýmy), Derrick Leather (Zvuk), Tommie Manderson (Masky), Dan O'Bannon (Scénář), Sigourney Weaver (Herec), Tom Skerritt (Herec), Veronica Cartwright (Herec), Harry Dean Stanton (Herec), John Hurt (Herec), Ian Holm (Herec), Yaphet Kotto (Herec), Bolaji Badejo (Herec)
 
1979/122/USA, Velká Británie/Sci-Fi, Horor
 
Zajímavost k filmu
- Maketu vesmírné lodi Nostromo vytvořili architekti ve velikosti 1:1, ale nějak se zapomnělo, že se tam musí vejít i kamery a celý štáb. Toto nedopatření tak pomohlo vytvořit pocit stísněnosti, které je cítit ve výsledném filmu.
- Při proleptání podlahy krví vetřelce je jeden stejný záběr zespoda použit pro obě patra.
- Prožírání krve vetřelce podlahou bylo natočeno s chemikálií na bázi acetonu a s podlahou vyrobenou z polystyrenu. Struktura polystyrenu je dobře patrná na prvním záběru leptání podlahy.
- V roce 2008 byl film zařazen Americkým filmovým institutem v kategorii nejlepších sci-fi filmů na 7.místo.
- Vetřelcovy blanité "rty" byly vyrobeny z kondomů. V kostýmu vetřelce byla použita i plastelína či součástky z motorů pro Rolls Royce. Nohy vetřelce byly odlity podle 210cm vysokého černocha Bolaje Badejo. Kvůli docílení efektu výšky a jisté hubenosti. Pro zpracování vetřelcovy hlavy tvůrcům posloužila skutečná lidská lebka.
- Interiéry USCSS Nostromo byly vyrobeny z trupů vyřazených letadel, ze starých přístrojů a součástek posbíraných po šrotištích. Nejednalo se o jednotlivé segmenty, ale celek. I štáb byl nucen procházet chodbami na místa natáčení.
- V jedné z fází projektu se Ridley Scott při obsazování role Ripleyové rozhodoval mezi Sigourney Weaver a Meryl Streep. Zajímavostí je, že obě byly spolužačkami na Yale.
- Snahou Ridleyho Scotta bolo vykresliť napätie medzi inžiniermi a dôstojníkmi ako aj utrpenie hlavnej postavy.
- Ridley Scott použil kyselinu namiesto krvi, aby dosiahol vyššie napätie v scénach.
- Výzkum vědců na Westminsterské univerzitě zjistil, že při sledování filmu průměrně spálíme 152 kalorií, čímž se umístil na 4. místě. Výzkum byl založen na základě snímání tepu či spotřeby kyslíku.
- Bělostná „robotí krev“ tekoucí z úst robota Ashe (Ian Holm) byla ve skutečnosti směs jogurtu a mléka.
- Na vizuálních efektech se podílel i Dan O'Bannon, podle jehož návrhů se na planetě měla nacházet pyramida. Tento nápad byl později použit ve filmu Vetřelec vs. Predátor (2004).
- V období, kedy Jerry Goldsmith ešte nemal dokončený svoj originálny soundtrack k filmu, bola ako "orientačná" hudba k Votrelcovi používaná hudba z filmu Freud (1962), zhodou okolností taktiež od Goldsmitha. Tá sa Ridleymu Scottovi tak páčila, že ju odkúpil a časť z nej použil v hotovom filme.
- Vetřelec není jediným zástupcem mimozemské rasy. Ve filmu narážíme na pozůstatky mimozemského tvora, který bývá označován jako Spacey Jockey nebo také Pilot. Ridley Scott přiznal, že nemá tušení, kdo ze štábu označení Spacey Jockey použil, nicméně dotyčný vytvořil jméno, které dodnes používá fanouškovská komunita, a které je spojeno s mnoha tajemstvými. Označení Pilot je originální přezdívka, kterou pro tvora vymyslel jeho surrealistický tvůrce H. R. Giger.
- Režisér Ridley Scott o svém Vetřelci kdysi prohlásil: "Je to exotické, mimo cokoliv, co můžete zažít. Ale zároveň velice reálné."
- Představitelka Ripleyové (Sigourney Weaver) tvrdí, že co se týče akčních filmů, její postava otevřela dveře dalším ženám a bez ní by možná nikdy nebyla Sarah Connorová (Linda Hamilton) vzdorující Terminátorům, Lara Croft (Angelina Jolie) z fantasy snímků o dobrodružné archeoložce nebo Trinity (Carrie Anne Moss) z temného světa Matrixu.
 
Odkazy