Prometheus / Prometheus (2012/124/USA, Velká Británie/Dobrodružný, Mysteriózní, Sci-Fi) 66%

23.09.2018 14:33
JEDNOU VĚTOU
„Hledání našeho počátku může znamenat náš konec."

OBSAH
Dva mladí, úspěšní archeologové Elisabeth Shaw (Noomi Rapace) a Charlie Holloway (Logan Marshall-Green) objevili na různých místech Země několik jeskynních piktogramů z dávných civilizací a postupně se jim podařilo rozkrýt, že všechny piktogramy poukazují na jedno jediné místo ve vzdáleném vesmíru. S týmem dalších badatelů se tak na palubě kosmické lodi Prometheus vydávají na cestu, na jejímž konci chtějí nalézt odpovědi na nejzákladnější a nejniternější otázky lidského bytí. Oba však mají poněkud rozdílnou motivaci, proč se expedice účastní. Elisabeth věří, že lidstvo bylo stvořeno vyšší mocí a chce se se stvořiteli setkat a pochopit původ lidské existence, zatímco Holloway se převážně snaží uvést věci na pravou míru. Nikdo z posádky ovšem není připraven na nepředstavitelnou hrůzu, která na ně čeká a netuší, že právě oni budou muset svést děsivý boj o záchranu budoucnosti lidské rasy.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Ridley už neví, co by vymyslel. Intenzivně opisuje z Aliena, nenápaditě cituje jiné mistry velkých filmových pláten (Kubrick, Lean), ale propracovanou mytologii ze spousty tajuplných náznaků dohromady dát nedokáže. Konzistentnější je přímočará, méně namachrovaná závěrečná třetina, kdy namísto nikam nesměřujících tautologií nastupují zlámané kosti, plamenomety a hrdinská gesta a pokus o filozofické sci-fi prodělává urychlenou transformaci v intergalaktickou variaci rape revenge movie (čím se Scott opět projevuje jako tvůrce schopný nezvyklé feminní empatie a velmi chytrého využívání genderových stereotypů). Proměna přístupu k látce je tak náhlá a nečekaná, že nutí plodit hypotézy, zda ze strany režiséra nešlo o krutý vtípek na účet natěšených diváků: chtěli něco velkolepého, fajn, tak je na to úvodu skutečně připravím, abych je pak ale tím surověji mohl vrátit do reality guilty pleasure žánrovkou. Spíše než v ironii bych ale opodstatnění hledal v nutnosti krátit – čili nám nezbude, než si na plnohodnotného Prométhea počkat do podzimu, kdy by mohl vyjít režisérský sestřih (po Království nebeském a Robinu Hoodovi začínám nabývat podezření, nejde-li tak trochu o součást promyšleného marketingu – vyvolat v divácích pocit, že bylo svébytné autorské dílo zprzněno zlými studiovými bossy a chtějí-li vidět původně zamýšlené film, musí utratit další peníze za digitální nosič...). Prométheus je úchvatně nedesignovaný produkt s nejasným účelem. V prodlužování - reklamní kampaní spuštěné - nejistoty, s čím na nás vyrukuje, spočívá jeho napínavost i kámen úrazu, neboť nedokáže nabídnout uspokojivou odpověď. Svým způsobem velmi vtipná „pointa“ už totiž, obávám se, napodruhé nikoho nenaštve ani nepřiměje k potutelnému úsměvu. Jestli bylo cílem filmu vyvolat rozpaky, svou misi splnil, uspokojivou letní zábavu však nenabízí. Čím netvrdím, že jsem se nebavil. Bavil, jenomže podobným způsobem jako například u Černočerné tmy, v jejímž případě byl poměr cena-výkon značně odlišný. 75% (Matty) 4*

Velmi hezky zabalené "nic", které každou vteřinou více podporovalo můj dojem, že tady se někdo zapomněl rozhodnout, čím a o čem, tenhle film má být. Jako by někdo vzal kvalitní scénář (film) a půlku z něj vyhodil (režisérský sestřih aneb historie se opakuje?), aby to pro diváky nebylo moc složité a pro jistotu nevysvětlil vůbec nic, aby se mohl schovat pod roušku tajemství a divákovi fantazie... Když pominu příběh, jsou efekty a atmosféra chvílemi opravdu vynikající, ale nestačí to. Jediný kdo z posádky stojí za pozornost je Michael Fassbender (fakt velké překvapení) a do určité chvíle (setkání s kapitánem u mapy) Charlize Theron. Ostatní průměr, který nestojí za řeč, ale "naštěstí" je scénář u postav tak plochý, jak jen to jde. A hlavní myšlenka filmu, koncept? To nechám na každém, ať si o tom odnese své, ale já v tom vidím velké množství nedomyšleností, které film prostě zabíjí. Chci komplexní vizi, chci myšlenku, chci cítit soudržnost toho vesmíru... Jako povrchní zábava Prometheus funguje, ale mě to opravdu nestačí. PS: to propojení s alieny tam vážně není;-);-);-) PS: hudba je průměrná, skoro až armádní melodie s trumpetou mi spíš evokují US Army, ale budiž... při scénách s obrovskou 3D prezentací vesmíru tam byla cítit snaha o Vangelise:) (Djkoma) 3*

Small thing has big beginnings? Mediální kampaň a pozvolné vypouštění informací nafoukly očekávání k prasknutí a pak někteří lupou hledají hloubku a filozofické aspekty tam, kde vůbec nejsou a v minulosti ani nikdy nebyly. Mně stačí poznání, že za mým vznikem stojí maminka a tatínek a že život je až po okraj naplněn kompromisy.. Zdá se, že Prometheus byl bohy dříve milován, avšak nyní jej za jeho opovážlivost rozbořit ideály připoutali ke skále, kde mu orel ostrým zobákem kritiky trhá játra z těla. Věřím a snad to nebude trvat dvanáct generací, že se objeví Héraklés, zabije orla obrazem rituálního předání tekutiny do rukou Space-Jockeye, co hodlá na Zemi zasít život, zoufalá Elizabeth Shaw sepne ruce k modlitbě a Prometheus se v očích všech navrátí tam, kam celou dobu patří, na Olymp. A nebo taky ne a já těch pár nelogicky bzučících much, co mi krouží nad opulentní hostinou, budu muset navždy tolerovat.. Ať to dopadne jakkoliv, "Engineer" Scott má jako stvořitel zvláštní výsadu - stvořil Promethea, protože mohl. Jeho božství zdůrazňuje skutečnost, že mi všichni budeme rádi, když v osmé dekádě života udržíme moč, on si drží výsostné postavení mezi filmovými režiséry.. Dodatek: Fassie jako android vládne a vůbec bych se nedivil, kdyby začali fanynkám prodávat jeho dekapitovanou verzi, tzv. "Cestovního Fassbendera". Jen aby jim ten bílý sajrajt, co z něj vytéká, neznečistil zavazadlo.. (Gilmour93) 4*

VELKÁ RECENZE
Kariérní rozkvět Ridleyho Scotta je jedinečný a sám o sobě by unesl dizertační práci. Vitální čtyřiasedmdesátník stále zvládá kočírovat monstrprodukce za dvě stě milionů dolarů a ještě u toho převyšuje po stránce audiovizuální drtivou většinu mladších filmařů. Fascinující je ale hlavně to, jak jej u Promethea „doběhla“ kvalita jeho vrcholných děl - Vetřelce a Blade Runner.
Kvůli nálepce „živoucí klasik se vrací k těžkotonážní trikové sci-fi“ se ke Scottovi vzhlíželo jako ke spasiteli letošní filmové sezóny. A díky chytrému spojení s aliením univerzem, díky vypulírovaným záběrům z klipů a trailerů a s podporou pečlivé webové kampaně vyletěla očekávání spojená s Prometheem až někam na oběžnou dráhu. Že byla tak trochu nepodložená, vymodlená jmény zúčastněných tvůrců, odvozená od žánru, jenž vždycky plodil revoluční bijáky, a hnaná touhami diváků, kteří chtějí dostat na dobírku další milník světové kinematografie, to všechno vám dojde hned u závěrečných titulků. Prometheus je totálním vítězstvím marketingu ve všech jeho současných podobách a možnostech a jako takový jen tak neusne – koneckonců i po uvedení v kinech se bude mluvit o rozšířené Blu-ray verzi, která má zahladit jizvy z verze pro kina. Dychtivě se tak bude čekat dál, hlad neustane, peníze se točit nepřestanou...
Přitom je Prometheus promarněnou šancí a velikášským klopýtnutím. Jenže se mu nesluší posmívat – každý věrný divák musí cítit spíš lítost, že se takhle ambiciózní projekt docela banálně zbortil. Je podružné, jestli vinu svalíme na razantní prostříhání filmu, nebo neschopnost scenáristů, kteří se podíleli na srágorách jako Kovbojové a vetřelci nebo Černá hodina, a přesto jim ještě nikdo neusekl ruce. Pro koncového uživatele rozhoduje to, že i když Ridley Scott virtuózně zrealizoval jednotlivé scény (často jsou extrémně působivé), jejich spojením vznikl prapodivný zmetek, který v podstatě nedává smysl.
Jelikož prolog odporuje závěrečnému odhalení a velké filozofické náběhy utopí béčkový sliz, Prometheus se nezvratně hroutí dovnitř. Ridley Scott si zálibně čvachtá v ostrých scénách s plamenometem, s operací sebe sama nebo s rozežráním ksichtu, prostě se nebojí intenzivních hororových scén, kdy do uhlazeného a výtvarně vypulírovaného megafilmu najede krásná porce brakového hnusu. Jenže operuje tu s bezkrevnými postavami, uspěchaným dějem a větami, které zní vzletně na papíře, ale na plátně jim nemáte šanci uvěřit.
Velké sci-fi klasiky jako Matrix, Star Wars, Avatar, Vetřelci nebo Návrat do budoucnosti, ale i podvratnější projekty typu Sunshine nebo Videodrome, se vždycky musely odpíchnout od jasně vyprofilovaných figur a pečlivé dramatické stavby. Zápletky pozvolna houstnou, drama graduje, výbuch se rovná katarzi a divácké blaho se stupňuje s každým úlevným vydechnutím, když hrdinové překonají další překážku. Jenže v Prometheovi motivace plavou ve vesmírném vakuu, takže se člověk kolikrát nestihne divit, odkud že přilítla ta osudová věta, co že se to tak náhle vyhrotilo a proč se někdo dojemně sebeobětuje po patnácti sekundách dialogu s cizí osobou.
Opravdu chceme chodit do kina na filmy, které bude spravovat až režisérský sestřih na Blu-ray?
Prometheus je obsahově jednoznačně odfláklý a ledabyle poslepovaný z různých myšlenek, vlivů, inspiračních zdrojů a jiných uměleckých děl – během výroby se mluvilo o dvou různých filmech, o prequelu Vetřelce i o samostatné sci-fi, o vykrádání Lovecrafta i  o dohánění Vesmírné odysey. A právě takhle zparchantělý je i výsledek. Mrzí to moc, protože Scott je stále famózním realizátorem, který jakmile spojí skvostné kulisy se špičkovými herci, drahými triky a znělou hudbou, bere dech.
Scott oslní bouří na jiné planetě i toulkami po galaxii, ukáže šmakózní potvory i hutný hnus, pomazlí se se zadkem Charlize Theron v oplé kombinéze nebo poutavě zhmotní rozporuplný vztah mezi robotem Davidem a hlavní hrdinkou Elizabeth (ano, Michael Fassbender vládne dalšímu filmu a jen Noomi Rapace má dost interesantní postavu na to, aby mu stačila). Ale ve výsledku Prometheus stejně zklamává jako ten nešťastný typ filmu, u kterého se člověk slušně baví, očima polyká plátno, ale za žádnou cenu si pak nesmí spojovat scény dohromady a pídit se po interpretacích pod naleštěným povrchem. Ne, klišé o vypínání mozku ode mě neuslyšíte… ale možná si na něj sami po pár hodinách vzpomenete.
Prometheus si totiž pokládá velké filozofické otázky, a zároveň s popcornovou přímočarostí zkouší ukázat, jak se zrodilo lidstvo, Vetřelci a vlastně i žánr moderní filmové sci-fi. Přitom operuje s příběhem, ve kterém chabě sestavená banda astronautů třikrát přejede tam a zpátky mezi svou lodí a tajemnou základnou a zhruba patnáct minut čistého času se potýká s jakýmsi mimozemským bordelem. No a pak to všechno bouchne.
Z tohohle materiálu nemohl vydolovat opus ani machr jako Ridley Scott.
P.S.: Ač v IMAXu, 3D jsem subjektivně nezaznamenal ani na sekundu.
P.P.S.: Hardcore fandové Alien Tetralogy budou spíše rozladěni, že to k sobě jaksi nepasuje.

PODROBNÝ POPIS FILMU
Většina děje filmu se odehrává v prosinci roku 2093. Doktorka Elizabeth Shawová (Noomi Rapace) a Charlie Holloway (Logan Marshall-Green) přesvědčili miliardáře Petera Waylanda, aby vypravil průzkumnou expedici do hvězdné soustavy, na kterou na několika místech planety našli odkazy v tisíce let starých malbách.
Jediná planeta v této soustavě je schopná udržet život. Na mapě je označena jako LV-223 (ve stejné sluneční soustavě se nachází i LV-426). K této planetě se tedy vydává sedmnáctičlenná posádka ve vesmírné lodi Prometheus. Zde by se podle Shawové a Hollowaye měli setkat s rasou obřích mimozemšťanů (nazývaná Stvořitelé, Strůjci nebo také Inženýři), která údajně stvořila lidskou rasu a možná i celý život na Zemi. Na pustém skalnatém planetoidu najdou tajemnou pyramidu a v ní obrovskou hrobku, kde je ve skále vytesána lidská hlava. Je zde vidět také tisíce podivných hliněných nádob připomínajících urny. Po několika minutách se z nádob začíná valit jakýsi organický černý sliz. U vchodu ještě před tím najdou mrtvé tělo jednoho z mimozemšťanů s useknutou hlavou, kterou poté odnesou do lodi.
Lodní android David však potají vezme do lodi také jednu z nádob. Po jejich odchodu z pyramidy se však dva průzkumníci, kteří se rozhodli odejít do lodi dříve než ostatní členové výpravy, ztratí, a jsou napadeni slizkým tvorem podobným hadovi, který byl dříve červem, jenž zmutoval při styku s černým slizem. Když chtějí na lodi hlavu prozkoumat, objeví na ní jakési nové buňky, které se velmi rychle šíří. Hlava poté exploduje. Elizabeth si myslí, že výbuch zapříčinila nějaká nemoc. Teorie se potvrdí, když spolu mají Holloway a Elizabeth pohlavní styk.
Dopravní modul používaný pro opuštění mateřské lodi Promethea
Ráno si Charlie Holloway v zrcadle všimne v očích malého červa. Když se jdou do pyramidy podívat po dvojici výzkumníků, v hrobce najdou pouze jejich mrtvá těla. Z jícnu jednoho těla vyleze onen had a zmizí v kaluži slizu. Elizabeth si pak všimne, že je Charlie nakažen virem, co způsobil výbuch hlavy strůjce. Když přijdou zpět k lodi, Vickersová nechce Charlieho z důvodu nemoci vpustit na palubu. Holloway se rozhodne obětovat, aby nenakazil další členy posádky, přiměje Vickersovou ať jej spálí plamenometem. Ráno David pomocí rentgenu zjistí, že je Elizabeth těhotná. Avšak nastává zde problém - zárodek není lidský. Elizabeth si jej pomocí operačního přístroje dá vyoperovat. Z jejího břicha se vynoří slizký tvor podobný malé chobotnici. Shawová unikne a stvůru zamkne v operačním sále. Poté zjistí, že na lodi je sám Weyland a s Davidem se chystají vydat se do pyramidy za posledním mimozemšťanem a dozvědět se tajemství lidského stvoření.
Zatím přichází před bránu lodi Fifield (jeden z dvou vědců), který se ovšem proměnil v mutanta. Ten začne likvidovat posádku lodi. Velitel lodi Janek s přítelem vyzbrojeni plamenometem a laserovnicí jej jdou zneškodnit, což se jim nakonec podaří. Janek řekne Elizabeth, že ať se stane cokoliv, domů sliz v nádobách brát nemůžou a udělá všechno, aby se to nestalo. Expedice vedená Weylandem se nezdaří. Mimozemšťan po probuzení utrhne Davidovi hlavu (David jakožto robot žije dál) a vyvraždí zbytek výpravy kromě Elizabeth, která mu uteče. Janek s Vickersovou na radaru vidí, že pod pyramidou je obří kosmická loď. Stvořitel poté uvede loď do chodu. Elizabeth pochopí, že mimozemšťan chce přistát na Zemi, aby virem vyhladil lidstvo. Elizabeth řekne Jankovi, že loď "nese smrt" a míří k Zemi. Janek se dvěma přáteli se rozhodne obětovat pro záchranu lidské rasy, Vickersová s plánem obětovat se nesouhlasí a rozhodne se evakuovat a Janek jí vystřelí záchranný modul. Poté vletí s Prometheem do mimozemské lodi, čímž se zničí a mimozemská loď se vlivem nárazu porouchá a začne padat, zřítí se k zemi a zabije Vickersovou.
Ridley Scott, Charlize Theronová a Michael Fassbender v březnu 2012, Anaheim
Elizabeth jde do záchranného modulu. Zjistí, že za těch několik minut chobotnice narostla do několika metrů. David ji mezitím zavolá vysílačkou, že mimozemšťan přežil a jde ji zabít. Když obr přijde do modulu, Elizabeth otevře dveře do operační místnosti. Chobotnice mimozemšťana napadne a do úst mu strčí kladélko, Elizabeth zatím uteče. David pak řekne Elizabeth, že to nebyla jediná loď. Jsou tu další a věděl by, jak je řídit. Elizabeth jde pro Davida a oba se vydávají v kosmické lodi hledat domovskou planetu stvořitelů. Film končí scénou, jak se z hrudníku mrtvého stvořitele vylíhne stvoření podobné vetřelci.

O FILMU
Sir Ridley Scott, proslulý filmař, který znovuobjevil žánr sci-fi filmu. Po Vetřelci, průkopnické kombinaci sci-fi a hororu, následoval Blade Runner, jeden z filmů zásadně ovlivňující žánr a také jeden z nejvíce ceněných filmů současnosti. V jeho novém filmu Prometheus se můžeme těšit na mnohem akce, napětí, úděsu a vzrušení.
Scott vytvořil novodobou mytologii, ve které se tým průzkumníků snaží najít klíč k počátkům lidstva na Zemi. Na palubě kosmické lodi Prometheus se vydávají na vzrušující cestu a to do nejtemnějších koutů vesmíru. Tam musí vybojovat děsivou bitvu o záchranu budoucnosti lidské rasy.
Ačkoli Ridley Scott v posledních třech dekádách nerežíroval sci-fi snímek, jeho zájem o tento žánr nikdy nezeslábl. "Další sci-fi film jsem nenatočil tak dlouho, protože jsem byl zaneprázdněný natáčením jiných filmů a objevováním dalších žánrů. A upřímně řečeno jsem nenarazil na něco hodnotného, originálního a silného. V tomto filmu se spojují všechny tři věci. "
Nápad na film Prometheus dostal po náhodném zhlédnutí jedné scény z filmu Vetřelec. Tajemná bytost, obří tvor s roztrženou hrudí, který připomínal člověka, jej nadále znepokojovala. "Něco mi od Vetřelce nedalo spát," říká Scott. „Kdo to byl? Kde se vzal? Jaké bylo jeho poslání? Jaké technologie jeho druh vlastní? Tyto otázky byly jen odrazovým můstkem."
Prometheus začal svůj život před mnoha lety již ve Vetřelci. Film otevírá nové myšlenky a otázky, které upoutaly filmařovu obrovskou fantazii. Scott dodává: „Z těchto tvůrčích procesů vyvstala nová mytologie, ve které se tento originální příběh odehrává. Horlivý fanoušek pozná řetězce DNA vetřelců, ale myšlenky řešené v tomto filmu jsou jedinečné, dalekosáhlé a provokativní. Prometheus je pozoruhodný způsobem vyprávění, který jsem dlouho hledal.“
Scénárista Jon Spaihts dodává: „Nejtěžší na tom bylo, že jsem nedostal žádné podklady. Všechno se muselo vymyslet. Při vytváření celého světa jsme se Scottem měli obrovské pole volnosti. Je to odvážný, instinktivní projekt a doufejme, že i ta poslední věc, kterou by čekali."
Jakmile byl scénář na světě, vyvstaly další myšlenky: Během cesty se vědci posádky setkávají s „tvůrci" - bytostmi, které možná vytvořili život na naší planetě. Posádka kosmické lodi Prometheus a mega-korporace financující jejich velmi drahou misi, aby zpochybnily existenci bohů. Kdo však zná řeckou mytologii, z nichž pochází název lodi, pustit se do boje s bohy, je hodně špatným nápadem.
"Centrální metaforou filmu je báje o řeckém titánovi Prométheovi, který se vzepře bohům tím, že dá lidem oheň, a je za to potrestán," vysvětluje Scott. "Když mluvíte o mýtu, po kterém je film pojmenován, máte co do činění s bohy - s bytostmi, které nás stvořili - a co se stane, když jimi opovrhujeme."
Tým vědců a badatelů na palubě Prométhea se vydává na cestu, aby našel odpovědi na některé z nejniternějších otázek života. Dva mladí, skvělí vědci Shaw a Holloway mají poněkud rozdílnou motivaci, proč se expedice účastní. Shaw je věřící a chce se s bohy setkat, aby prohloubila svou víru, zatímco Holloway se snaží uvést věci na pravou míru. Jako archeologové objevili stopy jeskynních piktogramy z dávných civilizací po celé Zemi a všechny tyto stopy poukazují na jedno jediné místo ve vzdáleném vesmíru. Zbývá jen přesvědčit korporace, aby jejich misi zafinancovaly.
Nikdo z nich nebyl připraven na nepředstavitelnou hrůzu, kterou při tom zažijí. "Když jejich mise byla schválena, očekávali, že budou objevovat laskavé tvory, kteří jim rádi poskytnout odpovědi na některé z našich největších záhad," říká výkonný producent Michael Ellenberg. "Jinými slovy, doufali, že potkají bohy. Ale tyto bytosti jim ukázaly úplný opak. Jsou to nebezpeční netvoři.“
"Posádka Promethea si myslela, že míří do ráje, ale čekal je jen temný a děsivý svět,“ dodává Jon Spaihts. "Chladný a nesmiřitelný svět podobající se peklu."
Na planetě se tým Promethea setkává se zbytkem civilizace ve formě některých velmi nebezpečných prvků, včetně různých forem biologie a biomechaniky, které jsou schopné v mžiku zlikvidovat své oběti. "To nás přivádí k otázce," říká Scott, "jaké by mohly být důsledky setkání s vyšší bytostí, jejíž schopnosti jsou těžko pochopitelné lidstvu."
Jinak řečeno: Možná, že je lepší některé věci nechat neprozkoumané.
Posádka
Silné ženské postavy jsou pro Ridleyho Scotta typické: Sigourney Weaver jako Ripleyová ve Vetřelci, Geena Davis a Susan Sarandon ve filmu Thelma a Louise, Demi Moore v GI Jane ...a seznam pokračuje. Prometheus nabízí ne jednu, ale dvě impozantní protagonistky, pokračující v jeho působivé tradici. Noomi Rapace v roli Elizabeth Shaw je vědkyně plná víry, která se záhy transformuje do role bojovnice, když čelí nebezpečí. Charlize Theron v roli Vickers zastupuje zájmy megakorporací, které financují jejich cestu do vzdáleného světa.
Rapace, která podala silný a zneklidňující výkon ve filmu Muži, kteří nenávidí ženy, v prvním z filmů podle trilogie Stieg Larssona, si získala pozornost celého světa - včetně Scotta. "Noomi kombinuje vzácnou inteligenci a tělesnosti v tomto filmu." říká režisér. "Bylo to tak silné, že když jsem se s Noomi setkal, čekal jsem drsnou, zatvrzelou individualitu, místo toho, Noomi byla milá laskavá a chytrá. Byl to skvělé spojení, které jí pomohlo při ztvárnění Shaw."
Zavolání Ridleyho Scotta je rozhodujícím momentem v kariéře každého herce, včetně Rapace. "Po schůzce s Ridleyem,jsem si řekla, když ta práce s ním na Prométheovi nedopadne, jsem šťastná, protože jsem s ním mohla strávit hodinku." Ukázalo se, že Shaw s ním bude trávit mnohem více času, neboť ji obsadil ihned po kamerových zkouškách natočených kameramanem Dariuszem Wolskim, ASC. "Použili jsme skladovou místnost, kde výtvarník Arthur Max připravil hrůzu nahánějící atmosféru, a Noomi se s tím poprala," říká Ellenberg. "Všichni jsme byli unešení její divokostí a energií."
Jako velmi odlišný druh se projevuje Meredith Vickers, která je na palubě Promethea, aby reprezentovala tajemné zájmy korporace. Když Charlize Theron přijala roli Vickers, její role nabrala úplně novou dimenzi. Říká Lindelof : "Charlize a já jsme společně pracovali na postavě, která má více vrstev. Vickers musí diváci nenávidět, ale zároveň jsou chvíle, kdy vidíme její zranitelnost a začínáme chápat, jak a proč se stala tak zištnou a zatvrzelou . Tím pádem je mnohem zajímavějším protipólem k Shaw."
V samotné Vickerts se skrývají hlubší vrstvy a tajemství. "Záhady, které ji obklopují, jsou něčím, co se mi opravdu líbí," říká Theron. "Vickers je pragmatická a zoufale chce mít situaci pod kontrolou. Bojuje se vším a je zřejmé, že má buď alternativní plán, nebo něco skrývá.“
Její chladná výkonnost by mohla být charakterizována jako strojová, ale jiný člen posádky, David, ztvárněný Michaelem Fassbenderem, je strojem doslova - je robotem vytvořeným korporací. Zatímco David má mimořádnou inteligenci a mnohé další schopnosti, jeho hlavní úkoly na Prometheu jsou práce otrocké. Scott říká: "Je to v podstatě hospodyně, dohlíží na vše, zatímco lidská posádka je zaneprázdněna dvouletým putováním."
David je však mnohem více "lidský", než by se dalo očekávat od umělého tvora. Lindelof to vysvětluje: "David je naprogramován tak, aby pomáhal lidským členům posádky, ale on si myslí, že toto jeho poslání je samo o sobě směšné, neboť je ve společnosti svých tvůrců - lidí a naprosto jimi opovrhuje.“
Kombinace Davidova intelektu a ponižujících směrnic jsou jedny z nejhumornějších částí filmu. Když se setkáváme s Davidem, je jako dítě na dětském hřišti, ale jeho hřištěm je Prometheus. “Zatímco jsou ostatní zaneprázdněni animovanými filmy, David se šťourá v technických vymoženostech vesmírné lodi," říká Fassbender. A jako dítě sleduje jeden a ten samý film pořád dokola. Tím filmem je epický mistrovský kus Lawrence z Arábie v podání Petera O'Toolea. Je to v mnoha ohledech zidealizovaná konstrukce člověka. Dodává Lindelof: "Lawrence byl cizincem v cizí zemi. Pokládal se za osvoboditele a všechny tyto věci jsou Davidovou součástí.“
Navíc jsou Davidovy názory na lidskou posádku poněkud dětinské. "Žárlí a je arogantní, neboť si uvědomuje, že jeho znalosti jsou všestranné a proto je lepší než lidé," říká Fassbender. "David chce být uznáván a chválen pro svou jedinečnost, ale nikdo mu nevěnuje pozornost. Ostatní Davida neberou a to ho štve. A je jako dítě, umí být velmi troufalý v rozhodnutích, které udělá."
Postava Janeka, kapitána Promethea, je popsána Scottem jako "starý mořský vlk" - typický námořní důstojník a také alfa samec, jehož hlavním posláním je chránit loď a její posádku. Jeho ambice a poslání naráží nejvíc u Shaw a Holloway. Britský herec Idris Elba už se Scottem spolupracoval na filmu American Gangster. Elba je impozantní a jeho přítomnost a výkon v tomto filmu udělal na Scotta silný dojem. Elba popisuje Janka jako "Přístavního dělníka a námořníka. Je to celý jeho život a posádka je jeho odpovědnost. Nakonec, on učiní velké rozhodnutí, které ho prověří jako člověka."
"Shaw je srdcem hledání, Holloway je kuráž," dodal Marshall-Green. "Myslím, že Holloway hledá odpovědi na otázky, protože má v ruce obálku. Jde do extrému ve všem, co dělá, někdy k lepšímu, někdy k horšímu."

O VÝROBĚ
Ačkoliv Ridley Scott už dlouho využívá nové triky včetně počítačem vytvořených obrazů, je také známý svou vírou v opravdové natáčení. V dnešních filmech se silně spoléhala na počítačovou animaci. Z tohoto pohledu je Prometheus raritou: představuje monumentální sci-fi svět, kde většina ze scén, rekvizit a kaskadérských kousků je skutečná. Tím vytváří přesvědčivou a působivou realitu, s jednou ohromující scénou za druhou. Jak říká jeden člen týmu: "Ridley postavil největší hřiště pro mimozemšťany na světě."
Herci a štáb byli ohromeni úsilím výtvarníka Arthura Maxe a jeho uměleckého týmu. "Je těžké změřit, jak se podíleli na záběrech," říká Ellenberg. "Bylo to inspirující na mnoha úrovních. Je tam tolik decentních a instinktivních věci, které se přihodí pouze při reálném natáčení. Všichni se chovají přirozeněji. Každý detail byl založen na reálném podkladu. Některé z nich jsou poměrně nadnesené, ale pochází z našeho světa."
Produkce natáčela v Pinewood Studios ve Velké Británii, včetně slavného "studia 007" (jedno z největších studií v Evropě, na zhruba 59.000 metrech čtverečních). Ve studiích filmaři museli natáčet na pět etap a zvětšit velikost plochy 007 nejméně o třetinu. Natáčení bylo zahájeno v srpnu 2010, ačkoli přípravné práce začaly mnohem dříve.
Arthur Max navrhnul nejen kosmické lodě a vozidla, ale i krajinu planety, na které se výprava pohybuje. Budovy a kosmické lodi, které tam objeví, byly také na něm. U lodi Prometheus Max říká, že chtěl navrhnout loď, která by představovala nejmodernější technologie potřebné ke zkoumání nejhlubších koutů galaxie. „Podívali jsme se na návrhy NASA a Evropské kosmické agentury a pohrávali si s myšlenkou, jak to bude vypadat za další generaci." Max pak navrhnul vnitřek, který ladí s vnější podobou lodi.
U můstku Promethea je důraz kladen na detail a fascinující technologie, včetně gigantického pásu obrazovek. Asi nejpropracovanější na Prometheovi je část určená pro Vickers, která se podobná plyšovému bytu na Páté Avenue víc než kabině mezihvězdného objektu. Prostor je zářivý s moderním vybavením starého i nového, včetně klavíru Fazoili, Swarovského lustrů a high-tech zdravotnického zařízení. Průsvitná rakev v jedné z určujících sekvencí filmu, míchá akci, děs a hrůzu, jakou jste nikdy předtím ve filmu nezažili. "Co se tam děje je prostě to nejhorší, co si umíte (nebo pravděpodobně ani neumíte) představit," říká Rapace.
K dalšímu vybavení na Prometheovi patří laboratoř, kam posádka nosí vzorky k prozkoumání, přípravná místnost, kde se posádka obléká na misi, spánková laboratoř, kde David sleduje posádku během cesty, pořádková místnost s úžasnou řadou high-tech vybavení a kabiny pro posádku.
Maxovy epické záběry, které dávají do pohybu život na cizí planetě včetně Pyramidy, která obsahuje Juggernaut, loď podobnou té, která havarovala ve Vetřelci. Použitím série chodeb, komor a tunelů spojujících větší prostory, vzniknul nakonec prostor obrovský jako Empire State Building. Bylo to tam tak prostorné, že někteří členové posádky ztratili orientaci.
Na pozemcích Pinewood Studios Max a jeho tým postavili tři garáže pro lodě, které se nacházejí pod hlavní částí, ty byly postaveny zcela nově. "Museli jsme také vytvořit vozidla, které mohou jet na neznámém povrchu, který je zvlněný a skalnatý," říká Max. "Potřebovali jsme vozidla, která by byla schopná se vypořádat s těmito podmínkami, ale zároveň vypadala dost futuristicky." Jejich vytvoření trvalo jedenáct týdnů a to s kompletní technologií, LED osvětlením a polstrovanými sedačkami.
Po 15 týdnech ve studiu se herci a štáb přestěhovali na Island, kde natočili klimatické sekvence a prolog. Ve městě Hekla dokonce zachytili hrozící výbuch jedné z nejaktivnějších sopek na Islandu. Dodatečné záběry byly natočeny u velkolepého vodopádu v Dettifoss.
Dalším častým spolupracovníkem Scotta je kostýmní výtvarnice Janty Yates. "Ridley se chtěl vyhnout skafandru v NASA stylu, který diváci dobře znají," říká Yates. "Líbil se mu lineární vzhled a tak jsme navrhli nový skafandr, který používá biomedicínských objevů nahrazení kůže a vytvořili tak oblek, který by mohl věrohodně poskytnout flexibilitu a komfort v každém mimozemském prostředí. Každý kostým se skládá z vnějšího skafandru a neoprenu pod oblekem a třmene, na které byla připevněna helma a batoh. Scott vyžadoval kulatou helmu. Každá přilba měla devět obrazovek, osvětlení, přívod kyslíku, který běžel na dva ventilátory s baterií uvnitř batohu. Vnější část helmy má plně funkční osvětlení, HD kameru s vysílačem a rekordérem.“
Davidův palubní kostým odpovídá lidskému oblečení. Theronová nosí krásné hedvábné šaty v barvě stříbra. "Vickers je ledová královna. To bylo vždy naším záměrem, aby vypadala co nejvíc jako socha, "vysvětluje Yates. Elba měl vypadat jako námořník a tak dostal plátěnou bundu. Marshall-Green jako Holloway v mikině s kapucou a v žabkách vyzařuje ležérní, pohodlný a nadčasový vzhled.
Nová stvoření jsou dílem Conora O'Sullivana a Neala Scanlana."Představujeme vývoj těchto zrůd vytvořených evolucí tak, jak by asi vypadaly," říká Scott. A Scanlan dodává: "Každá etapa životního cyklu tohoto tvora má výrazný smysl. Zavedli jsme nové prvky, které se moc neliší od Vetřelce a mají podobnou DNA. Ridley se hodně odvolává na přírodu - rostliny, vegetaci, mořské tvory a další zvířata. Vymyšleno není nic."
Prometheus je Scottův první film natočený digitálně a ve formátu 3D, jehož technické možnosti zlákaly už nejednoho filmaře. Scott a Wolski použili tuto technologii pro zvýšení akce a napětí v malých uzavřených prostorech.
V tomto žánru Ridley Scott opět definoval stále se posouvající hranice vyprávění příběhů, a to jak vizuálně tak i tematicky. Jak sám poznamenává, zajímá jej všechno - od příběhu po casting, od dekorací a kostýmů po nové způsoby, jak příběh vyprávět.
"Až uvidíte Promethea," uzavírá Scott, "zažijete něco zcela neočekávaného."

Ocenění:
Academy Awards
2013 - Vizuální efekty (nominace)

BAFTA
2013 - Vizuální efekty (nominace)

DABING
V českém znění: Dana Černá - Noomi Rapace (Elizabeth Shawová), Josef Vrtal - Michael Fassbender (David), Kamila Špráchalová - Charlize Theron (Meredith Vickersová), Bohdan Tůma - Idris Elba (Janek), Pavel Rímský - Guy Pearce (Peter Weyland), Marek Holý - Logan Marshall-Green (Charlie Holloway), Zdeněk Podhůrský - Sean Harris (Fifield), Michal Holán - Rafe Spall (Millburn), Petra Hobzová - Kate Dickie (Fordová), Petr Burian - Emun Elliott (Chance), Svatopluk Schuller - Benedict Wong (Ravel), Ivan Jiřík - Patrick Wilson (otec Shawové), Jiří Valšuba, Petr Pospíchal, Zbyšek Horák, Martin Kubačák, Vladimír Kudla a další
Překlad: Anna Polanská
Dialogy: Marek Jindra
Režie: Petr Pospíchal
Vyrobilo: Barrandov Studio dabing pro Bontonfilm v roce 2012

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 7.06.2012 Bontonfilm
Premiéra USA: 8.6.2012 20th Century Fox
Premiéra Velká Británie: 1.06.2012 20th Century Fox UK
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 10.10.2012 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 10.10.2012 Bontonfilm

Tržby v ČR - Kč 21 910 858
Tržby celkem - $ 403 170 142
Návštěvnost v ČR 150 925
Náklady (Rozpočet) - $ 130 000 000
 
FILMY V SÉRII
Vetřelec gastonrolinc.webnode.cz/news/a056/
Horor / Sci-Fi, USA / Velká Británie, 1979
Režie: Ridley Scott, Hrají: Sigourney Weaver, Tom Skerritt

Vetřelci gastonrolinc.webnode.cz/news/a057/
Akční / Dobrodružný, USA / Velká Británie, 1986
Režie: James Cameron, Hrají: Sigourney Weaver, Carrie Henn

Vetřelec 3 gastonrolinc.webnode.cz/news/a058/
Akční / Horor, USA, 1992
Režie: David Fincher, Hrají: Sigourney Weaver, Charles S. Dutton

Vetřelec: Vzkříšení gastonrolinc.webnode.cz/news/a059/
Akční / Horor, USA, 1997
Režie: Jean-Pierre Jeunet, Hrají: Sigourney Weaver, Winona Ryder

Prometheus gastonrolinc.webnode.cz/news/a240/
Dobrodružný / Mysteriózní / Sci-Fi, USA / Velká Británie, 2012, 124 min
Režie: Ridley Scott, Hrají: Noomi Rapace, Michael Fassbender

Vetřelec: Covenant gastonrolinc.webnode.cz/news/a241/
Sci-Fi / Thriller, USA / Velká Británie, 2017
Režie: Ridley Scott, Hrají: Michael Fassbender, Katherine Waterston
 
Tvůrci a herci
Ridley Scott (Režie), David Giler (Produkce), Ridley Scott (Produkce), Walter Hill (Produkce), Marc Streitenfeld     (Hudba), Dariusz Wolski (Kamera), Pietro Scalia (Střih), Nina Gold (Casting), Avy Kaufman (Casting), Arthur Max (Scénografie), Janty Yates (Kostýmy), Timothy Everest (Kostýmy), Victor Ray Ennis (Zvuk), Simon Hayes (Zvuk), Mark P. Stoeckinger (Zvuk), Aisling Nairn (Masky), Jon Spaihts (Scénář), Damon Lindelof (Scénář), Noomi Rapace (Herec), Michael Fassbender (Herec), Charlize Theron (Herec), Idris Elba (Herec), Guy Pearce (Herec), Logan Marshall-Green (Herec), Sean Harris (Herec), Rafe Spall (Herec), Emun Elliott (Herec), Benedict Wong (Herec), Kate Dickie (Herec), Branwell Donaghey (Herec), Vladimír Furdík (Herec), C.C. Smiff (Herec), Ian Whyte (Herec), John Lebar (Herec), Patrick Wilson (Herec), Lucy Hutchinson (Herec), Giannina Facio-Scott (Herec), Eugene O'Hare (Herec), Philip McGinley (Herec), Robin Atkin Downes (Herec), Harry Fowler (a.z.) (Herec), Ian MacNaughton (a.z.) (Herec), Peter O'Toole (a.z.) (Herec), Stuart Saunders (a.z.) (Herec)
 
2012/124/USA, Velká Británie/Dobrodružný, Mysteriózní, Sci-Fi
 
Zajímavost k filmu
- Hudbu složil Marc Streitenfeld a po filmech Robin Hood (2010), Labyrint lží (2008), Americký gangster (2007) a Dobrý ročník (2006) to byla už jeho pátá spolupráce s režisérem Ridley Scottem.
- Natáčení scény, kdy si Elisabeth Shaw (Noomi Rapace) sama vyoperovala mládě Trilobita, herečka označila za nejtěžší scénu, kterou kdy musela zahrát s tím, že nic podobného už nechce zažít.
- V původním skriptu vypadal film jinak. Ve snímku se měli objevit Facehuggeři i Vetřelec. Osobnost postavy Davida (Michael Fassbender) měla být násilnější a vetřelec se měl objevit krátce.
- Ve filmu je odhaleno, že univerzum Vetřelců je samostatné a neslučuje se s univerzem filmových sérií Predátor nebo  Alien vs. Predátor, zatímco v univerzu Predátor zmínka o Vetřelcích je.
- Hlava mimozemšťana, která ožije v laboratoři, nebyla vytvořena počítačem. Uvnitř hlavy byla zabudovaná složitá mechanika, která umožnila vytvořit realistické pohyby obličeje.
- Stephen A. Stills, minulý majitel věci, kterou v budoucnosti vlastní kapitán Janek (Idris Elba), přišel na svět před koncem druhé světové války. Byl americkým zpěvákem a jedním z nejlepších kytaristů všech dob. V 70. letech 20. století se inspiroval opakovaně používaným sloganem: „Když nemůžeš být se svojí láskou, ten, koho miluješ, bude s tebou,“ od muzikanta, přezdívaného Billy, Williama E. Prestona.
- USCSS Prometheus vyrazilo z matičky Země pravděpodobně v pátek 3. srpna roku 2091, 42. den od závěrečné zprávy skoro stojednaletého sira Petera Weylanda (Guy Pearce). Letělo dlouhých 34,6 světelných let až 14,5 násobkem rychlosti světla a dosáhlo své odlehlé destinace za 2,4 roku, přesně v pondělí 21. prosince roku 2093.
- Čerstvě vyklubané mládě neobvyklého typu vetřelce jménem Diákon, to díky vrcholu hlavy ve tvaru biskupské mitry, má vysouvací čelisti stejné jako Žralok šotek anebo také diblík z čeledi hlavorohovitých.
- Kolem hvězdy jménem Zeta-2 obíhá plynný obr zvaný Calpamos, jenž má tři planetoidy. Ten s jedovatým ovzduším je označen kódem LV-223, který poukazuje na [Lv 22,3] pasáž z Bible kralické: „Rci jim: Kdo by koli ze všeho semene vašeho v pronárodech vašich přistoupil ku posvěceným věcem, kterýchž by posvětili synové Izraelští Hospodinu, když nečistota jeho na něm jest, vyhlazena bude duše ta od tváří mé: Já jsem Hospodin.“ A toho se zárodečnou atmosférou z filmu Vetřelec (1979) značíme jako LV-426, což ukazuje na [Lv 4,26] úryvek z Bible: „Všecken také tuk jeho páliti bude na oltáři, jako i tuk obětí pokojných. A tak očistí jej kněz od hříchu jeho, a odpuštěn bude jemu.“
- Melodie zahraná na flétnu, která startuje systém mimozemské lodi, byla použita ve filmu Moonraker (1979), kde je možné ji slyšet při zvolení přístupového pinu na klávesnici vstupních dveří vývojové laboratoře v Benátkách.
- Ridley Scott odmítl vytvořit tzv. director's cut, ačkoliv ho o to žádalo samotné studio Fox. Vyjádřil se, že vytvořil film, jaký chtěl, a že všechen vypuštěný obsah měl svůj důvod.
- V závěru roku 2012 činil zisk filmu více jak 402 milionů amerických dolarů, což z filmu dělá 155. nejvýdělečnější film historie. Současně jde o 35. nejvýdělečnější film, jež byl uveden ve 3D, 9. s tématikou robotů, vůbec nejvýdělečnější snímek v sérii Vetřelec a konečně 335. nejvýdělečnější snímek se zohledněním inflace.
- Vozidla použitá ve filmu jsou vystavena v Museum of Transport v Coventry.
- Marc Streitenfeld, který je zodpovědný za soundtrack k filmu, nechal při jeho vytváření hrát orchestr podle převrácených not pozpátku a poté hudbu digitálně převrátil zpět, aby zněla podle not původních.
- Ako kamera na skafandroch posádky bola pre svoj vzhľad a vlastnosti vybraná V.I.O POV.HD.
- Na počítačích je vidět logo internetového prohlížeče Internet Explorer.
- Terenní vozidla, která se ve filmu objevují, která byly vytvořeny na podvozcích ze šestnáctitunových transportérů Tatra, které ma ve výbavě také česká armáda. Podvozky 10 metrů dlouhé a 3 mětry široké i vysoké byly zakoupeny a přepraveny do Spojeného království pro jejich vynikající vlastnosti při pohybu v členitém terénu.
- Filmování úvodní sekvence filmu natáčené na Islandu zabrala celé dva týdny, které na ostrově štáb strávil.
- Ridley Scott sa vrátil späť do vôd sci-fi aj vďaka Jamesovi Cameronovi, ktorý mu pri natáčaní filmu Avatar (2009) poradil, aby zanechal historický žáner a vrátil sa späť k žánru sci-fi, ktorý ho preslávil.
- Sám Ridley Scott o svém filmu prohlásil: "Poté, co uvidíte Promethea, budete odcházet z kina s pocitem, že jste viděli něco neočekávaného."
 
Odkazy