Vetřelec: Covenant / Alien: Covenant (2014/122/USA, Velká Británie, Austrálie, Nový Zéland, Kanada/Sci-Fi, Thriller, Horor) 63%
23.09.2018 14:33
Zajímavost k filmu
- Scéna s vtáčikom pijúcim vodu odkazuje na originál, v ktorom sa rovnako táto dekorácia objavila.
- Jde již o osmý film, ve kterém si společně zahráli James Franco a Danny McBride. Předtím se společně objevili ve filmech Travička zelená (2008), Princ a pruďas (2011), As I Lay Dying (2013), Apokalypsa v Hollywoodu (2013), The Sound and the Fury (2014), Buchty a klobásy (2016) a In Dubious Battle (2016).
- Děj se odehrává 10 let po událostech filmu Prometheus (2012).
- Některé scény byly natočeny v Sydney ve Fox Studios. Ridley Scott dal Michaelu Fassbenderovi (David)na jehožádost volno mezi natáčením, aby se mohl zůčastnit premiéry filmu X-Men: Apokalypsa (2016), která se tam konala.
- O výrobu filmových příšer se postarala australská firma Odd Studio, která se může pyšnit Oscarem za Šíleného Maxe: Zběsilou cestu (2015). V minulosti pracovala firma například na The Wolverine (2013) nebo na pokračování Matrixu Reloaded (2003).
- Natáčanie prebiehalo aj na Novom Zélande, konkrétne v rôznych lokalitách Milford Sound.
- Katherine Waterston a Michael Fassbender už spolu hrali vo filme Steve Jobs (2015).
- Rebecca Ferguson byla považována za favoritku na hlavní ženskou roli, ale nakonec byla obsazena Katherine Waterston.
- 27. listopadu 2015 Ridley Scott oznámil, že se bude jednat o první film nové trilogie s vetřelci.
- V jednej chvíli sa uvažovalo o tom, že film bude prequel k snímke Prometheus (2012). Nakoniec však filmári zmenili názor.
- Natáčelo se ve městě Sydney v Austrálii.
- Spekulovalo se, že film nesl podtitul či rovnou název Paradise, a to kvůli tomu, že příběh by byl být zasazen na planetu Tvůrců. "Paradise" je převzato z alternativní scény z Promethea, kde tento název zmiňuje postava Davida (Michael Fassbender).
- O natočení pokračování se začalo jednat hned po premiéře prvního filmu.
- Před začátkem produkce se uvažovalo, zda by Ridley Scott neměl být na postu režiséra nahrazen.
JEDNOU VĚTOU
„Posádka lodi Covenant objeví na vzdálené planetě androida Davida, známého z mise Prometheus. A ještě jeden tvor se na planetě skrývá..."
OBSAH
Snímkem Vetřelec: Covenant se režisér Ridley Scott vrací do vesmíru, který sám stvořil ve Vetřelci, prvním filmu věnovaném nejstrašnějšímu mimozemskému monstru filmové historie. V nejnovější a ještě děsivější kapitole se připravuje posádka vesmírné lodi Covenant kolonizovat vzdálenou planetu na druhé straně galaxie. Nový svět, který nečekaně objeví, se jim z počátku zdá být dosud nezmapovaným idylickým rájem. Ve skutečnosti je to ale temný a brutální svět, jehož hrůzy si nikdo z členů posádky nedokázal představit ani v těch nejhorších představách. Když se tito vesmírní poutníci ocitnou tváří v tvář smrtícímu monstru, nezbývá jim nic jiného než se aspoň pokusit o zoufalý únik z tohoto zdánlivého ráje proměněného ve skutečné peklo.(CinemArt)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Konečně někdo pochopil, v jaké roli chtějí diváci vidět Jamese Franca. Bohužel jde o jediný moment, kdy si film dovolí být stručný. Covenant je podobně jako Prometheus rozpolcený mezi snahou poskytnout skrze návrat k hororovým kořenům prvního Vetřelce (k němuž je odkazováno okatými narážkami) prvotřídní fan service a ambicí být epickým (s úchvatnými záběry jako z Fordových westernů) a hlubokomyslným sci-fi v duchu Stanleyho Kubricka (k němuž má nejblíže minimalistický prolog). Naplnění schématu tuctového osmdesátkového (tzn. před Vřískotem) slasheru, s postavami dělajícími ty nejzákladnější chyby (lezou a koukají tam, kam by neměly, často po jednom, ne ve skupině, mají spolu sex), je tak zdržováno disputacemi o náhodě, osudu a stvoření (roli zde hraje Matka i různí otcové), které jsou rozpracované stejně málo jako kolonizační linie. Nový Vetřelec je paradoxně dobrý film až do momentu, než se v něm nějaký vetřelec objeví. Do přistání na cizí planetě funguje poměrně dobře, neboť se nabízí řada možností, jakým směrem by vyprávění mohlo pokračovat a dlouho není jisté, jaký si tvůrci vyberou. Slibně je například rozehrán konflikt mezi vírou a vědou, mezi kapitánem a Danielsovou (nosící na krku namísto křížku šroub, který jí později přijde vhod), namísto něhož ve druhé polovině sledujeme androida hrajícího na flétnu a recitujícího Shelleyho, což je sice zásluhou Fassbendera fascinující, ale jde o trochu jiné téma a trochu jiný film. Scott je umělými bytostmi a vetřelci najednou fascinován mnohem víc než lidmi, s nimiž jsme strávili skoro hodinu filmu (spárování postav ale emocionálnímu zapojení diváka moc nepomáhá, protože dlouho není pořádně jasné, kdo spí s kým), a všechny složité otázky existence začíná řešit ukousáváním rukou a utrháváním hlav. Z chytře se tvářícího filmu se stává hloupé (ale zábavné) akčně hororové béčko s pěkně nechutnými gore efekty, které mi nebylo zcela lhostejné zejména díky sympatické Katherine Waterston (jakkoli jedinou propracovanější postavou zůstává android). Nový Vetřelec je sice neotřele vystavěn, skvěle vypadá a nabízí jednu velmi dobře vygradovanou akční scénu (se sekyrou), ale ve většině ohledů působí polovičatě, jako kdyby nebyl čas a prostor rozvést mnohé nápady (neorganicky včleněný flashback, který by šlo nahradit dialogem, považuji nejen za příklad ohromné scenáristické lenosti, ale i za náznak toho, že by to celé mohlo fungovat lépe, kdyby film hledisko vzpomínající postavy zohledňoval ve větší míře). 55% (Matty) 3*
Covenant není horor, ani lepší film než Prometheus. // Ridley Scott stárne a možná si plní své sny. Je mu úplně jedno, co na to fanoušci, prostě si jede dál svojí ságu (u Promethea se problémy a logické chyby hodili na Lindelhofa, tentokrát nevím na koho) o stvoření a tvůrcích všeho druhu. Ono to totiž ani tolik není o vetřelcích, ti jsou produkt, výsledný a ikonický. A lidé ve filmu, i přes prvních 20 minut, je to jen maso na mlýnek, způsob, jak ukázat brutální "porod" nebo "krmení" (mimochodem, krmí se vetřelci mrtvími? proč vlatně zabíjí? z čeho tak rapidně rostou, především v závěru?). Covenant jde ve šlépějích Promethea, který byl lépe natočený a obsazený, a snaží se ukázat, jak na sebe mohou "náhodně" navazovat a na konci filmu vám dojde, že opravdu většina posádky byla zbytečná a jde tu o jediné a tím je android. To je v podstatě hlavní postava, Ridleyho důraz na AI ať v Alienovi nebo BR je patrná. David a Walter jsou nosné prvky, které předvádí filozofickou hru, snahu o další hlubší mytologii, která nemá silné základy a sráží většinu dřívějších dílů. Tím se pomalu dostává k pohledu na hlavní myšlenky filmu/spíše série a tím je zmíněné stvoření (nebo i tvůrce, nově tvůrčí proces?). Díky postavě a směru, kterým jde David, tu máme pomalu se uzavírající smyčku, která skončí neodvratným (spoiler - David jako matka někam uloží svá vejce a ty počkají na posádku Nostroma). Tohle není směr, který chci vidět v dalších 2 dílech a bojím se, že ani nemůže být dostatečně vypointovaný (s aktuální úrovní logiky v příběhu). Gratuluji (a závidím) všem, kteří s tím nemají problém a baví je to. (Djkoma) 2*
Je to horší, než Prometheus a nejméně zajímavý film z celé vetřelčí ságy. Zatímco tolik kritizovaný Prometheus s opakovaným shlédnutím tak nějak zraje k lepšímu zážitku, Covenant je přezrálý a úplně vymačkaný citrón. Mytologie postavená kolem nejslavnějšího vesmírného zabijáka není zajímavá a výsledek připomíná průměrnou vyvražďovačku od nějakého průměrného režiséra, která se polovinu stopáže odehrává v noci, v přítmí, při tlumeném světle (Prometheus v tomhle ohledu byl vizuálně mnohem, mnohem poutavější a pestřejší) a scottovskou obrazovou bravuru, aby zde člověk pohledal. Marně. Korunu tomu nasazuje WTF vzájemná přivítací "prostná" androida a čerstvě vylíhnutého vetřelce, která je jak vystřižená z parodie bratří Zuckerů. Tak co s tím, milí producenti? Nechte, prosím, aliena milníkem filmové historie, kam svým významem spadá a nedojte to jak dojnou krávu, už tak se chudák drží sotva na nohách. (Lima) 2*
VELKÁ RECENZE
Prometheus. Šlo o film, na který jsme se hodně těšili, nakonec jsme nebyli úplně nadšení. Ačkoliv tahle sci-fi nabídla skvělé řemeslo, výborný casting a pár zajímavých scén, všechno to táhl ke dnu vetchý příběh - jeho tvůrci raději pokládali otázky, než aby se na ně pokoušeli odpovědět, a především postavy, které svou blbostí dovedly zničit divácký zážitek tak moc, že to veškeré ostatní kvality přebilo. Teď je Scott zpátky s filmem, jenž se sice jmenuje Vetřelec: Covenant, všichni jsme však od začátku věděli, že to bude spíš Prometheus 2. Ale konec konců, proč ne. Potenciál k rozvíjení mytologie tu existoval, Scott má i v téměř osmdesáti řemeslo v ruce a těch negativních reakcí na Promethea se objevilo tolik, že by bylo velké překvapení, kdyby se z nich tvůrci nepoučili. Alespoň to jsme si mysleli.
Vetřelec: Covenant se zpočátku tváří víc jako film ze ságy o monstrech s vyskakovací čelistí. Posádka kolonizační lodi, která je daleko od Země, se po nehodě probouzí vyděšená a zmatená a zjišťuje, že má na dosah planetu, která si vyloženě říká o prozkoumání. A tak tam vyrazí a zjistí, že tu existuje dýchatelná atmosféra, ideální gravitace a dokonce i pšenice. Ale jsme v hororu, takže pochopitelně brzy dojde na problémy, které jsou velmi krvavé. Na téhle planetě se totiž usídlil i android David z Promethea, jenž tu dělá hodně ošklivé věci.
Tak. A teď si jen vybrat kudy dál. Všechno je rozehrané tak, že by Vetřelec: Covenant mohl pokračovat tam, kde se skončilo minule, a mohli bychom řešit, odkud pochází lidstvo, zabývat se hledáním Boha, stvořením nového života a zodpovědností za něj. Anebo lze vypustit ze řetězu monstra, zredukovat vedlejší postavy a udělat z Covenanta pořádnou hororovou podívanou, která by si zasloužila jmenovat se Vetřelec. Scott se pokouší o oboje zároveň. A nevychází mu ani jedno.
Atmosféra tajemna z Promethea je víceméně pryč, protože je od začátku jasné, že David není úplně kladný android, a i přes jeho pokusy citovat klasickou literaturu, tvořit hudbu a hrát si s genetikou jde o zoufale nudnou postavu, jejíž potenciál byl vyčerpaný už v prvním filmu. Jeho plán je prostinký, od začátku průhledný a hra na „něco víc“ tu působí občas až směšně. David nepřekvapí, nezaujme a dělá přesně to, co od něho člověk očekává. A tváří se u toho, jakoby objevoval Ameriku. V tomhle směru se Vetřelec: Covenant nikam neposouvá a zůstává na místě, takže kdo se těšil na nějaké odhalování toho, odkud lidi přišli a co byli zač Inženýři, čeká ho velké zklamání. Ne ale takové jako fandy hororů.
Alien: Covenant si dává hodně na čas, než vypustí do akce zabijácké potvory, bohužel ani během tři čtvrtě hodiny, kterou strávíme s posádkou, se neobjeví jediná zajímavá postava. Víme sice, že jsou to všechno manželské páry, ale co jsou zač a proč by se o ně měl člověk bát, když jim klape čelist vetřelce u držky, to fakt nevím. Všichni do jednoho se chovají jako idioti. Takoví idioti, proti nimž jsou vědci šťouchající klackem do mimozemského organismu géniové. Scén, kdy si budete klepat na čelo a ptát se, jestli tohle někdo myslí vážně, je tu hned několik. S každým dalším momentem, kdy se někdo v nepřátelském území oddělí od skupiny hrdinů, aby se šel umýt nebo s bezelstným výrazem následuje do jeskyně zloducha, který se před dvaceti vteřinami vybarvil jako zloduch, se film víc a víc propadá do béčkových vod. Hlavní hrdinka se jako hrdinka projeví až na samotném konci a já doteď nepochopil, kde se v ní to hrdinství vzalo. Jediný, kdo alespoň trochu stojí za pozornost, je překvapivě Danny McBride. Na rozdíl od všech ostatních postav totiž má ta jeho alespoň nějaký vývoj.
Je ubíjející sledovat pokusy o napětí, když se o nikoho nebojíte. A ačkoliv některé hororové scény nevypadají úplně špatně a krví a tělesnými tekutinami se v nich nešetří, fandy vetřelců asi stejně moc nepotěší. Ikonická monstra tu jsou totiž tak trochu navíc, a kdyby na plátně byla jakákoliv jiná potvora, posloužilo by příběhu stejně. Jakoby se do Covenanta dostali jen proto, že jejich přítomnost (a tudíž i název snímku) prodají film lépe, než kdyby se jmenoval Prometheus 2.
Alien: Covenant je zklamání ve všech směrech. Jako pokračování pět let staré sci-fi nefunguje, protože neumí nebo nechce odpovědět na otázky z minula a pořád sází na nic neříkající filozofické bláboly, které reálně nikam nevedou. A jako horor zase padá na hubu kvůli tomu, že tu skutečně nenajdete nikoho, kdo by se nechoval jako úplný debil. Výsledkem je mix nudných dialogů s nefungujícími pokusy o filmovou hrůzu, jenž dělá značce Vetřelec medvědí službu a má děsivě blízko ke zbytečným a hloupým béčkům Alien vs. Predator, která si však (na rozdíl od Covenanta) svoji hloupost alespoň uvědomovala. Nejděsivější je tak na téhle pitomosti nakonec fakt, že by Scott rád natočil další díl.
PODROBNÝ POPIS FILMU
V prologu filmu mluví Peter Weyland s nově aktivovaným androidem, který si sám zvolí jméno David při pohledu na stejnojmennou Michelangelovu sochu. Weyland má s Davidem plány, že jednoho dne budou společně hledat samotné tvůrce lidské rasy.
O mnoho let později, konkrétně v roce 2104, deset let po Prometheovi, je kolonizační loď USCSS Covenant na cestě ke vzdálené planetě Origae-6 s dvěma tisíci kolonisty, tisíci zmraženými embryi a patnáctičlennou posádkou na palubě. Loď je kontrolována Walterem, novější verzí androida, jenž však vypadá stejně jako zastaralý David. Zvrat přijde, když loď zasáhne náhlý výboj neutrin, který způsobí po celé lodi škody a zabije několik kolonistů. Walter probudí velící posádku, ale kapitán lodi Jacob Branson zemře kvůli poruše hibernační komory. Novým kapitánem se stává Oram. Jakmile začnou opravovat vnější poškození lodi, obdrží matný signál z nepříliš vzdálené planety, která se zdá být pro život dokonce vhodnější než Origae-6. Posádka, i přes námitky Daniels Bransonové, ženy Jacoba, se rozhodne planetu prozkoumat.
Několikačlenný tým sestoupí na povrch planety porostlý rostlinnou biosférou podobnou té pozemské. Následují zdroj onoho neznámého signálu až k havarované lodi Tvůrců, kde naleznou zprávu nahranou Elizabeth Shawovou. Mezitím jsou však členové týmu Ledward a Hallet nevědomky infikováni cizími spórami pocházejícími z houbovitě vzhlížejícího organizmu. Karine, Oramova žena, pomáhá infikovanému Ledwardovi zpět do přistávácího modulu, kde Maggie, žena pilota Tennessee, uzavře jak Ledwarda, tak Karin do karantény. Z Ledwardových zad se na svobodu protrhne neomorf, tvor podobný vetřelci, který zabije Karin. Maggie se pokusí stvůru zastřelit, ale omylem střelí do palivové nádrže, což způsobí explozi modulu. Maggie ve výbuchu umírá, leč neomorf unikne pryč. Ve stejnou dobu se na svět zrodí druhý neomorf skrz Halletovo hrdlo, což samozřejmě vyústí v Halletovu smrt.
Po setmění oba neomorfové zaútočí na zbývající členy posádky a zabijí Ankora. Posádce se podaří zabít jednoho z nich, před druhým je zachrání David, přeživší android z lodi Prometheus. Zavede je do mrtvého města nelidského původu plného mrtvol Tvůrců. David jim vysvětlí, že Shawová zemřela při příletu na planetu před deseti lety a loď omylem vypustila černou kapalinu – biologickou zbraň –, jež se rozšířila do atmosféry a zahubila veškerou místní živočišnou biosféru, Tvůrce nevyjímaje. Později posádka kontaktuje Covenant, avšak přeživší neomorf se infiltruje do města a zabije Rosenthalovou. Kupodivu se David pokouší s neomorfem komunikovat, ale zděsí se, když jej Oram zabije. Šokovaný Oram žádá vysvětlení, které od Davida obdrží – ve skutečnosti David s černou kapalinou a zdejší biosférou úmyslně experimentoval, čímž vytvořil nové mutagenní druhy (včetně neomorfích spór). Následně Orama zavede do podzemní místnosti, kde mu představí vrchol svého genetického snažení – vetřelčí vejce. Zde je Oram infikován facehuggerem. Zanedlouho se z jeho hrudi vyklube mládě vetřelce.
Mezitím, co celý tým hledá Orama a Rosenthalovou, Walter konfrontuje Davida poté, co si uvědomí, že David černou kapalinu na město Tvůrců vypustil schválně. David mu sdělí svůj názor, že lidé jsou na cestě k záhubě a že by nemělo být dovoleno, aby kolonizovali galaxii. Walter však nesouhlasí a je Davidem vypnut. David se vzápětí setká s Bransonovou a vyjde najevo, že to on ve skutečnosti zavraždil Shawovou, aby mohl dále experimentovat s černou kapalinou. Walter se mezitím reaktivuje a napadne Davida, díky čemuž Bransonová uprchne. Na útěku z povrchu planety jsou také Cole s Lopem, který je však napaden facehuggerem. Facehuggera se sice zbaví, ale zaútočí na ně již dospělý vetřelec a zabije Colea. Jediní přeživší – Bransonová, Lope a Walter, jenž očividně porazil Davida, se dostanou do nákladního modulu Covenantu pilotovaného Tennesseem. Jsou napadeni vetřelcem, ale Bransonová jej zabije pomocí hydraulické paže.
Na palubě lodi Covenant, když už se zdá, že je nebezpečí u konce, se spustí poplach. Z hrudi Lopea se zrodil další vetřelec, který zabije Rickse a Upworthovou. S Walterovou pomocí naláká Bransonová s Tennesseem vetřelce do doku, kde jej odpálí do volného kosmu.
Covenant obnoví svůj let k Origae-6 a přeživší posádka vstoupí do hibernačních kójí. Na poslední chvíli si Bransonová zděšeně uvědomí, že Walter je ve skutečnosti převlečený David, načež je hibernována. Za doprovodu Wagnerovy hudby přidá David mezi zmražená lidská embrya i dvě facehuggeří embrya, která na loď propašoval v jícnu. Poté nahraje zprávu, v níž lže, že poslední žijící členové posádky – Bransonová, Tennessee a necelé dva tisíce kolonistů – jako jediní přežili výboj neutrin z úvodu filmu a nadále mají namířeno k Origae-6.
O FILMU
Ve vesmíru váš řev nikdo neslyší. Po téměř čtyřech desetiletích zůstávají tato slova synonymem pro čirou a neúprosnou intenzitu mistrovského díla Ridleyho Scotta, futuristického hororu Vetřelec. Teď se otec ikonické franšízy opět vrací do světa, který vytvořil, aby prozkoumal jeho nejtemnější zákoutí ve filmu Vetřelec: Covenant a přinesl nová dobrodružství, která vám zrychlí tep a která posouvají hranice hororových filmů s ratingem R.
Na palubě vesmírné lodi Covenant panuje hluboké ticho. Posádka a další 2 tisíce duší na palubě průkopnického plavidla jsou v hluboké hibernaci, takže umělá bytost Walter bloumá chodbami sama. Loď je na cestě k vzdálené planetě Origae-6 na opačné straně galaxie, kde, jak osadníci doufají, založí novou základnu pro lidstvo. Klid ale skončí, když výbuch blízké hvězdy roztrhne energetické plachty Covenanta, což vyústí v tucty obětí a výrazně změní směr celé mise.
Přeživší členové posádky brzy objeví něco, co vypadá jako neprozkoumaný ráj, neporušený Eden s horami, jejichž vrcholky jsou skryty v mracích a se stromy tyčícími se do ohromné výše, a to ve vzdálenosti daleko menší než Origae-6, a co by mohlo být potenciálně stejně životaschopné jako domov. To, co našli, je však ve skutečnosti temný a smrtící svět plný nepředpokládaných otáček a zvratů. Tváří v tvář strašné hrozbě, která přesahuje jejich představivost, se napadení průzkumníci musí pokusit o trýznivý útěk.
Deset let po událostech vylíčených ve Scottově trháku Prometheus z roku 2012, se Vetřelec: Covenant vrací ke kořenům režisérovy průlomové ságy. Vetřelec: Covenant přináší jedinečný děsivý příběh naplněný dech beroucím dobrodružstvím a obludnými novými stvořeními. V šestém dílu této blockbusterové série se vizionářský režisér přibližuje k odhalení původu matky všech vetřelců, smrtícího Xenomorphu z původního filmu.
„Myslím, že Ridleyho první slova byla ‘Bude to tvrdý film ratingu R a budeme potřebovat opravdu hodně filmové krve,” vzpomíná producent filmu Vetřelec: Covenant Mark Huffam. „To byla naše úplně první konverzace - udělat to tak, aby se z toho všichni podělali.”
Jestli někdo umí diváky vyděsit chytrým a důmyslným vyprávěním, je to Scott. Jeho původní Vetřelec zůstává měřítkem hororového žánru - psychicky napnutý a nepříjemně klaustrofobní film, stejně štíhlý a efektivní jako lesklá, hladká a brutální bestie, která původně pronásledovala Ellen Ripleyovou a posádku vesmírné lodi Nostromo v roce 1979. „V určité legraci jsem o Vetřelci vždycky přemýšlel jako o opravdu dobře udělaném B-filmu,” říká Scott. „Podtext byl velmi jednoduchý - prostě sedm lidí zamčených ve starém tmavém domě a někdo zemře první a někdo přežije.”
Ve filmu Vetřelec: Covenant se na Oscara nominovaný filmař snažil znovu zachytit stejně zlověstnou atmosféru neustále přítomného nebezpečí a děsu a současně nabídl nové pohledy, které dodají mytologii Vetřelce bohatství a hloubku. Sám říká, že tento přístup byl nezbytný, aby příběhu zachoval svěžest a překvapení. „Nemůžete si vystačit s tím, že vás neustále v chodbách honí příšera - časem to začne nudit,” říká Scott. „Připadalo mi, že se nikdo nezeptal, kdo to vytvořil a proč. Samozřejmě můžete říct, že příšery jsou z vesmíru, bohové jsou z vesmíru, a vytvořili to inženýři z vesmíru. Jenže nevytvořili. Vetřelec: Covenant to celé otočí.“
Film začíná mírovou misí, jejímž cílem je dovést lidstvo za hranice Země a osídlit hvězdy. Na seznamu cestujících kosmické lodi Covenant jsou páry, které mají zalidnit planetu Origae-6 a tucty embryí, která pomohou založit novou kolonii. Všichni cestující jsou pod ochranou lodní posádky ve složení kapitán Jacob a jeho žena Daniels, vedoucí osídlovacích operací; zástupce velitele Christopher Oram a jeho žena, bioložka Karina; piloti - bouřliváci Tennessee a Farisová; bezpečnostní šéf seržant Lope a jeho zástupce a manžel, seržant Hallett. Spolu s nimi je na lodi Covenant věrná a loajální umělá bytost Walter, která zůstává na stráži, zatímco jsou ostatní cestující zavřeni v kryoschránkách, dokud nedosáhnou cíle cesty.
Když hvězdný zážeh prolétne lodí, je Walter nucen vzbudit předčasně posádku, aby tak zachránil jejich životy. Mechanická porucha ale uvězní kapitána v jeho hibernační komoře a kapitán tak skončí strašlivou, brutální smrtí. Díky této nehodě se vedení ujímá hluboce věřící Oram, zatímco Daniels je bez sebe žalem ze ztráty manžela.
Daniels hledá útěchu ve společnosti jediné další osamělé postavy na lodi, Waltera, který bude divákům bezpochyby povědomý. Je dalším vývojovým stádiem umělého člověka Davida, ztvárněného v Prometheovi Fassbenderem. Přestože je technologicky vyspělejší než jeho předchůdce, jeho emoční stupnice je nějak omezená. Nemůže se zamilovat a je naprogramovaný tak, aby byl vždy a za všech okolností věrný a oddaný posádce Covenantu - Fassbender ho popisuje jako „super majordoma”.
Navzdory Walterovu naprogramování je jeho vztah k Daniels složitý a zabarvený nádechem náklonnosti. Waterston říká, že Daniels „na něj po Jacobově smrti spoléhá. V jeho společnosti se cítí příjemněji než zbytek posádky, protože Walter je svým způsobem emočně omezený. Je pro ni jednodušší mít kolem sebe někoho, kdo ve skutečnosti úplně nerozumí tomu, čím si Daniels prochází, takže ji nechává být a ona může být sama se svým žalem. Kromě toho se s ním cítí být určitým způsobem spojená, protože jsou jediné single bytosti na lodi.”
Zatímco se Covenant pokouší sebrat z katastrofy, jsou všichni znovu hozeni do smyčky. Tennessee je mimo loď a opravuje energetické plachty, když slyší záhadnou zprávu, která zní jako tísňové volání. Posádka lokalizuje zdroj volání na blízké planetě a Oram poháněný svou silnou křesťanskou vírou se rozhodne vytyčit nový kurz, který loď zavede na neznámou cestu směrem ke zdroji. Břemeno velení pro něj není lehké - stále s sebou nosí sadu kovových korálků, které používá, aby se uklidnil ve chvílích stupňujícího se napětí.
„Jakmile dostane příležitost, spadne na něj podle mého ohromná tíha odpovědnosti za těch víc než 2 tisíce duší,” říká Crudup. „Má obrovské pochybnosti o svých schopnostech ukočírovat svůj vlastní strach a o tom, zda je schopen vést tolik lidí do neznáma. Myslím, že tohle tvoří velkou část příběhu - jak je propojen s dalšími členy posádky a jak on sám nakonec najde určitou sebedůvěru a morální autoritu ve snaze je chránit.
„Chvíle zmatků a strachu je čas, kdy je třeba se soustředit na svou víru, protože ta vám dá sílu a schopnost jasně uvažovat v nebezpečných situacích,” pokračuje Crudup.
Jeho žena, známá svým bystrým úsudkem, kterou hraje britská herečka Ejogo, je pro Orama zásadní kotvou. „Oram ji velmi miluje,” říká Crudup. „Její podpora je tím hlavním a nejdůležitějším pro jeho schopnost zvládnout den. Nevím, co by bez ní dělal - ona se dokáže dostat k těm částem jeho osobnosti, do kterých ostatní nahlédnout nenechá.”
Iontová bouře, která obklopila atmosféru, neumožňuje Covenantu dostat se na povrch planety, takže je tam vyslána skupina vědců a bezpečnostních strážců, zatímco Tennessee pilotuje mateřskou loď, která krouží nahoře. Když se McBride, herec a scenárista známý svými komediálními rolemi ve filmech jako Travička zelená poprvé potkal se Scottem, aby spolu probrali roli Tennesseeho, měl režisér v hlavě velmi konkrétní srovnání - Majora T.J. ‘King’ Konga, kterého hrál Slim Pickens v klasické satiře Stanleyho Kubricka Dr. Divnoláska aneb Jak jsem se naučil nedělat si starosti a mít rád bombu.
„Ridley říkal, že pro něj byl Tennessee poctou, takže jsme pracovali na tom, abychom nalezli ten správný kovbojský klobouk a perfektní skafandr,” říká McBride. „Ale ze scénáře byla ta postava naprosto jasná, věděl jsem, co je potřeba udělat. Ridley Scott najde herce, které chce a o kterých ví, že to dokážou sami a kterým teprve potom dá instrukce. Když potom zajdete trochu moc daleko, přivede vás zpátky, ale pořád tam je a čeká, co do té role přinesete.”
Zatímco Daniels, Oram, Karina, Walter a Farisová směřují spolu s dalšími kolegy a s bezpečnostním týmem v Landeru k povrchu planety, Tennessee zůstává na Covenantu, kterému velí, spolu s komunikačními a navigačními experty Upworthovou a jejím manželem Rickem. Brzy ale narůstá neklid a obavy, protože vzhledem k bouři není schopen dosáhnout s týmem na povrchu planety žádného spojení. „Jednou z nejzajímavějších věci ve scénáři je skutečnost, že na lodi jsou prakticky samé páry, což okamžitě zvedne hladinu hrůzy celé situace,” říká McBride. „Není to jen o vašem vlastním přežití, ale o přežití člověka, s kterým jste sem přišli.”
Po dlouhé době frustrujícího ticha se musí rozhodnout, jestli s Covenantem poletí blíž k planetě a dochází k rozporu mezi Tennesseem a Upworthovou, která trvá na zachování pravidla, že Covenant a jeho lidská posádka nesmí být ohroženi. „Je to bezmoc k zešílení,” vysvětluje Hernandez. „Ztratili spojení. Pokud se v jakémkoliv kontextu snažíte spojit s druhým člověkem a když to spojení ztratíte, bojujete za to, abyste ho získali zpět. To je to, o co se Tennessee snaží.”
Lander se při manévrování bouřkou poškodí, ale posádka přesto bezpečně přistane na planetě, kde objeví úchvatnou a majestátní scenérii. V nádherném terénu je ale něco zneklidňujícího - prostředí je prostě příliš tiché. „Ta planeta je úžasná a velkolepá a svým způsobem těmi rozměry hrozivá,” vysvětluje Scott. „Je to mrtvá planeta, strašidelný dům. Nenajdete tam žádné formy života, kromě rostlin a stromů. Vůbec žádná zvířata.”
Farisová zůstává poblíž Landera, aby mohla provést nezbytné opravy a Karina, doprovázená bezpečnostním šéfem seržantem Ledwardem, se odváží vyrazit nasbírat biologické vzorky. Jejich cesta do čím dál neobvyklejší krajiny se vyvíjí děsivě špatně - Ledward strašlivě a z nevysvětlitelných důvodů onemocní a Karina se ho s vypětím sil snaží dostat zpátky do Landeru na ošetřovnu.
Na lodi zatím začne Farisová zachytávat zoufalá tísňová volání svých kolegů. „Ridley to se mnou točil pod Landerem uprostřed Milford Sound na Novém Zélandu,” vzpomíná Seimetz. „Byla jsem sama, jen jsem ve sluchátku slyšela všechny ty strašlivé zvuky a reagovala jsem na ně. Nemohla jsem s tím nic udělat, protože jsem netušila, kde jsou - zněli zmateně, vysílačka se rozbila. Tahle vytvořená scéna byla strašidelná, ale zároveň úžasná, protože umožňovala velmi efektivní výkon - typicky Ridleyho moudré vedení.”
Když se Ledward s Karinou dostanou na ošetřovnu, situace se ještě vyostří a Karina se pod fluorescenčním světlem stane svědkem příšerného zrození Neomorphu, nejnovější inkarnace vetřelce, který se připojí k pantheonu příšer celé série. Ejogo o tom říká: „Karina nemá ani tušení, co je to zač a právě tahle záhada je v této chvíli nejpalčivější a nejsilnější. Tohle není jako situace, kdy vás ohrožuje tygr, a vy tušíte, co bude následovat. Neexistuje způsob, jak s těmito nestvůrami jednat.”
„Tohle je poprvé, kdy si diváci s hrůzou připomenou, že jsme se připojili k filmům o Vetřelci,” dodává herečka. „Cítíte, že se chystá něco, co bude mimo naše chápání a že to bude děsivé.”
Když bestie začne řádit v Landeru a ohrožuje všechno, co jí přijde do cesty, věci se rychle vymykají kontrole. Posádka je zahnána do úzkých, když najednou přijde pomoc v podobě záhadné postavy s kapucí, která dravé druhy podle všeho dokáže nějakým zvláštním způsobem kontrolovat. Ukáže se, že tím neočekávaným zachráncem je David z plavidla Prometheus, který byl zhruba deset let uvězněn v izolaci a vypadá dost hrozně.
„Když se s Davidem setkáme ve Vetřelci: Covenant, odejde,” říká Fassbender, který zde kromě toho, že hraje Waltera, opakuje svou roli z Promethea. „Má dlouhé vlasy, je neupravený a na téhle planetě žije sám a objevuje kreativní stránku sebe sama - dělá hudbu, kreslí, maluje.”
David vede vyděšené průzkumníky do úkrytu v opuštěném městě, ale každá další minuta představuje novou a složitější hrozbu. „V tomto okamžiku se pokoušíme udržet se naživu a pohromadě, ale začínáme ztrácet lidi a také jsme už ztratili Lander, naši jedinou cestu ven,” říká Bichir. „Lope musí obnovit kontrolu a udržet ji, a to jakýmkoliv způsobem.”
Dokonce i pro ostříleného vojáka je zničující vidět svůj tým naprosto zpustošený. „Ani v nejdivočejších nočních můrách si nedovedl představit, že by se něco takového mohlo živé lidské bytosti stát - nevědí, co to je a kromě toho, láska jeho života, Hallett, je v ohrožení,” říká Bichir.
O autenticitě vztahu mezi Hallettem a Lopem Dean říká: „Jsou manžely už pěkných pár let. Mají se opravdu rádi. Nezdůrazňujeme tu skutečnost, že jsou gayové. Myslím, že je skvělé, že Ridley s ostatními producenty vložili toto vlákno příběhu do kontextu vesmíru, do filmů Vetřelce, protože tak můžete věřit, že pro lidstvo tohle v budoucnosti tohle nebude žádné zvláštní téma. Jsou to prostě prima lidi, kteří se milují a kteří se stali sakra dobrými vojáky a zvlášť dobrými v zacházení s M-4s!”
Bichir a jeho parťáci z herecké čety absolvovali intenzivní trénink v zacházení se zbraněmi i fitness trénink, ale k tomu všemu vidí Bichir jako nesmírnou hodnotu individuální setkávání s Ridleym Scottem, při kterých mluvili o vývoji Lopeho vnitřního života. „Někdy pracujete na filmech, kde nejsou zkoušky nebo kde si dokonce o své postavě s režisérem ani nepromluvíte,” říká Bichir. „Existuje řada způsobů, jak přistoupit ke své práci a předpokládá se, že budete schopni vyřešit jakýkoliv problém za jakýchkoliv podmínek - ale mít možnost se takhle s režisérem v případě potřeby setkat, mi v celém procesu neuvěřitelně pomohlo.“
Bichir obecně považuje zkušenost z práce se Scottem za naprosto vzrušující. „Scottovo jméno je jedním z těch, která si přejete od Ježíška,”říká Bichir. „Přál bych si vidět Julese Vernea při psaní nebo Michelangela při práci v soukromí jeho studia. Když mám tedy možnost pracovat s géniem současnosti, vnímám to jako obrovský dar.”
„Myslím, že Ridley potvrzuje, že velcí mistři dělají opravdu vše jednoduché, lehké a s láskou,“ pokračuje Bichir. „Samozřejmě svému řemeslu velmi dobře rozumí a je velmi chytrý. Způsob, jakým všechno řeší, je jednoduchý a v rámci celé složité situace prostý. Má víc energie než my všichni dohromady. Vždycky tam je a vždy je připraven.“
Zatímco pro Bichira tohle byla první příležitost pracovat se Scottem, pro Fassbendera byla práce na filmu Vetřelec: Covenant po filmech Prometheus a Konzultant už třetí společnou prací s tímto režisérem. „Michael je skvělý herec, který má navíc úžasný smysl pro humor,” říká Scott. „Práce s ním mě vždycky bavila, což je velmi důležité. Hodně mě baví Michaelův rošťácký smysl pro humor.“
Herec s filmařem společně zkoumali celý složitý systém obvodů, které jsou k Davidovi pevně připojené a dotkli se i jeho lstivé a podvratné strany. „Zkoušeli jsme v něm s Ridleym najít nějaký humor, něco legračního,” říká Fassbender.
Protože nebezpečí roste závratnou rychlostí, musí posádka Covenantu zastavit odvážnou záchrannou misi, pokud má někdo z nich uniknout. Daniels v sobě objevuje vnitřní sílu a přebírá velení na zemi. „Film se odehrává jako v šíleném klipu,” říká Waterston. „Není tam žádný čas na to, aby postavy zpracovaly to, co se děje. Všichni musí rychle jednat.”
Watersonová se soustředila na to, aby Daniels získala místo v širším odkazu Scottových žen - hrdinek, mezi které patřila i Ellen Ripleyová, kterou hrála Sigourney Weaver. „Ridley je režisér, který vždycky ztvárňuje ženy čestným a uvěřitelným způsobem, vždycky ho zajímaly tyhle typy postav,” říká Waterston. „Daniels je typ člověka, který se ukáže během krizí. Na začátku filmu je Daniels schopná a chytrá a ve své práci je dobrá, ale nemyslím si, že by se považovala za nějakou hrdinku. Jak se ale události v průběhu filmu vyvíjejí, je schopná fungovat a myslet jasně a skvěle právě v těchto krizových chvílích. Bylo pro mě jednodušší ji chápat jako ženu, která postupně pochopí, že je schopná a odvážná, než kdyby se už narodila připravená k bitvě. Neznám nikoho takového.”
Scott poprvé Watersonovou zaznamenal její průlomovou rolí ve filmu Paula Thomase Andersona Skrytá vada natočeném v roce 2014 podle předlohy Thomase Pynchona, a jak sám říká, filmové role Daniels se ujala skvěle. „Potřeboval jsem někoho, kdo bude fyzicky impozantní, vysoký, atletický a zároveň skvěle herecky vybavený,” říká režisér. „A ona je velmi speciální. Je zajímavé, že oba s Billym Crudupem přicházejí z divadla a přinášejí s sebou velmi silně specifickou techniku, znalosti i citlivost. Když děláte film jako je tenhle - kde vám neustále umírají lidé a jste vystaveni velké námaze - musí na vás být vidět všudypřítomný strach. Strach má mnoho podob a barev, stejně jako výčitky svědomí. Člověk, který má za sebou divadelní zkušenosti, má kam sáhnout a umí to vytáhnout na světlo. Hodně to pomohlo.”
Také producent Huffam oceňuje práci Waterston v tomto filmu. „Katherine do filmu vstoupila s naprostou samozřejmostí,” říká producent. „Pro tu roli byla strašlivě nadšená a byla ochotná udělat vše, co jsme na ni hodili. Byla zaklesnutá v drátech vznášejících se ve vzduchu, bily ji ocelové rampy, uvízla v bojích. Ono to ale vypadalo, že si v tom libuje. Svoji ženskou akční hrdinku naprosto dostala do děje.”
Fyzická stránka role vyžadovala, aby herečka absolvovala obtížný fitness trénink, rozsáhlý bojový trénink a podrobné lekce v zacházení se zbraněmi. „Připadala jsem si jako na hřišti,” říká Waterston. „Bylo zábavné se učit choreografii boje a objevovat agresivní stránku sebe samé, kterou nemám v běžném osobním životě nebo ve filmech moc příležitostí odhalit.”
I když rázná postava Katherine Waterston doplňuje zástup Scottových silných hrdinek, děsivé hrozby, kterým čelí, jsou nové a neokoukané - dokonce až do okamžiku, kdy klasický Xenomorph nakonec udělá svůj velkolepý a vrcholný návrat. „Vetřelec: Covenant je pro mě v mnoha ohledech jako první Vetřelec,” říká Fassbender. „Je drsný a temný a od začátku, kdy Covenant zasáhne vesmírná bouře, je to řada událostí rychle za sebou, které se nezastaví až do posledního filmového obrazu. Myslím, že to bude nejstrašidelnější ze všech filmů.”
To je pravda. Vetřelec: Covenant nenechá nikoho na pochybách, že se vizionář Scott vrátil ke své podstatě a vytvořil odvážný, jedinečným způsobem děsivý, niterný zážitek jdoucí ruku v ruce s přístupem a sebevědomím klasického Vetřeleckého filmu. Neočekávejte nic míň než neúprosný horor ratingu R, u kterého vám ztuhne v žilách krev.
„Doufám, že ten film lidi dost zneklidní, že jim rozproudí krev v žilách a spustí pěkné bušení srdce,” říká filmař. „A doufám, že vám z toho vyschne v krku, ale že nebudete schopni odtrhnout oči od obrazovky. Vyděsit, skutečně vyděsit lidi, je poměrně obtížné, ale můžeme jim aspoň přinést noční můry. A to je dobrá věc.”
Ocenění:
The Saturn Awards
2018 - Nejlepší sci-fi
DABING
V českém znění: Martin Stránský - Michael Fassbender (David / Walter), Anna Brousková - Katherine Waterston (Janet Danielsová), Filip Jančík - Billy Crudup (Chris Oram), Tomáš Juřička - Danny McBride (Tennessee Faris), Pavel Šrom - Demián Bichir (Lope), Kateřina Lojdová - Carmen Ejogo (Karine Oramová), Jiří Krejčí - Jussie Smollett (Ricks), Irena Máchová - Callie Hernandez (Upworthová), Kateřina Petrová - Amy Seimetz (Maggie Farisová), Radovan Vaculík - Nathaniel Dean (Hallett), Josef Pejchal - Benjamin Rigby (Ledward), Zdeněk Podhůrský - Uli Latukefu (Cole), Zuzana Slavíková - Lorelei King (Matka), Ladislav Cigánek - Guy Pearce (Peter Weyland), Vojtěch Hájek - James Franco (Branson), Ivo Hrbáč, Zbyšek Horák (titulky)
Překlad: Vojtěch Kostiha
Zvuk: Petr Posolda
Mix: Deluxe Media
Produkce: Pavla Draxlerová
Režie: Petr Pospíchal
Vyrobilo: Barrandov Studio a.s. 2017
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: Bonton Home Video
Premiéra USA: 19.5.2017 20th Century Fox
Premiéra Velká Británie: 12.5.2017 20th Century Fox UK
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 20.09.2017 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 11.10.2017 Bontonfilm
Tržby v ČR - Kč 17 757 044
Tržby celkem - $ 240 745 764
Návštěvnost v ČR 119 620
Náklady (Rozpočet) - $ 97 000 000
„Posádka lodi Covenant objeví na vzdálené planetě androida Davida, známého z mise Prometheus. A ještě jeden tvor se na planetě skrývá..."
OBSAH
Snímkem Vetřelec: Covenant se režisér Ridley Scott vrací do vesmíru, který sám stvořil ve Vetřelci, prvním filmu věnovaném nejstrašnějšímu mimozemskému monstru filmové historie. V nejnovější a ještě děsivější kapitole se připravuje posádka vesmírné lodi Covenant kolonizovat vzdálenou planetu na druhé straně galaxie. Nový svět, který nečekaně objeví, se jim z počátku zdá být dosud nezmapovaným idylickým rájem. Ve skutečnosti je to ale temný a brutální svět, jehož hrůzy si nikdo z členů posádky nedokázal představit ani v těch nejhorších představách. Když se tito vesmírní poutníci ocitnou tváří v tvář smrtícímu monstru, nezbývá jim nic jiného než se aspoň pokusit o zoufalý únik z tohoto zdánlivého ráje proměněného ve skutečné peklo.(CinemArt)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Konečně někdo pochopil, v jaké roli chtějí diváci vidět Jamese Franca. Bohužel jde o jediný moment, kdy si film dovolí být stručný. Covenant je podobně jako Prometheus rozpolcený mezi snahou poskytnout skrze návrat k hororovým kořenům prvního Vetřelce (k němuž je odkazováno okatými narážkami) prvotřídní fan service a ambicí být epickým (s úchvatnými záběry jako z Fordových westernů) a hlubokomyslným sci-fi v duchu Stanleyho Kubricka (k němuž má nejblíže minimalistický prolog). Naplnění schématu tuctového osmdesátkového (tzn. před Vřískotem) slasheru, s postavami dělajícími ty nejzákladnější chyby (lezou a koukají tam, kam by neměly, často po jednom, ne ve skupině, mají spolu sex), je tak zdržováno disputacemi o náhodě, osudu a stvoření (roli zde hraje Matka i různí otcové), které jsou rozpracované stejně málo jako kolonizační linie. Nový Vetřelec je paradoxně dobrý film až do momentu, než se v něm nějaký vetřelec objeví. Do přistání na cizí planetě funguje poměrně dobře, neboť se nabízí řada možností, jakým směrem by vyprávění mohlo pokračovat a dlouho není jisté, jaký si tvůrci vyberou. Slibně je například rozehrán konflikt mezi vírou a vědou, mezi kapitánem a Danielsovou (nosící na krku namísto křížku šroub, který jí později přijde vhod), namísto něhož ve druhé polovině sledujeme androida hrajícího na flétnu a recitujícího Shelleyho, což je sice zásluhou Fassbendera fascinující, ale jde o trochu jiné téma a trochu jiný film. Scott je umělými bytostmi a vetřelci najednou fascinován mnohem víc než lidmi, s nimiž jsme strávili skoro hodinu filmu (spárování postav ale emocionálnímu zapojení diváka moc nepomáhá, protože dlouho není pořádně jasné, kdo spí s kým), a všechny složité otázky existence začíná řešit ukousáváním rukou a utrháváním hlav. Z chytře se tvářícího filmu se stává hloupé (ale zábavné) akčně hororové béčko s pěkně nechutnými gore efekty, které mi nebylo zcela lhostejné zejména díky sympatické Katherine Waterston (jakkoli jedinou propracovanější postavou zůstává android). Nový Vetřelec je sice neotřele vystavěn, skvěle vypadá a nabízí jednu velmi dobře vygradovanou akční scénu (se sekyrou), ale ve většině ohledů působí polovičatě, jako kdyby nebyl čas a prostor rozvést mnohé nápady (neorganicky včleněný flashback, který by šlo nahradit dialogem, považuji nejen za příklad ohromné scenáristické lenosti, ale i za náznak toho, že by to celé mohlo fungovat lépe, kdyby film hledisko vzpomínající postavy zohledňoval ve větší míře). 55% (Matty) 3*
Covenant není horor, ani lepší film než Prometheus. // Ridley Scott stárne a možná si plní své sny. Je mu úplně jedno, co na to fanoušci, prostě si jede dál svojí ságu (u Promethea se problémy a logické chyby hodili na Lindelhofa, tentokrát nevím na koho) o stvoření a tvůrcích všeho druhu. Ono to totiž ani tolik není o vetřelcích, ti jsou produkt, výsledný a ikonický. A lidé ve filmu, i přes prvních 20 minut, je to jen maso na mlýnek, způsob, jak ukázat brutální "porod" nebo "krmení" (mimochodem, krmí se vetřelci mrtvími? proč vlatně zabíjí? z čeho tak rapidně rostou, především v závěru?). Covenant jde ve šlépějích Promethea, který byl lépe natočený a obsazený, a snaží se ukázat, jak na sebe mohou "náhodně" navazovat a na konci filmu vám dojde, že opravdu většina posádky byla zbytečná a jde tu o jediné a tím je android. To je v podstatě hlavní postava, Ridleyho důraz na AI ať v Alienovi nebo BR je patrná. David a Walter jsou nosné prvky, které předvádí filozofickou hru, snahu o další hlubší mytologii, která nemá silné základy a sráží většinu dřívějších dílů. Tím se pomalu dostává k pohledu na hlavní myšlenky filmu/spíše série a tím je zmíněné stvoření (nebo i tvůrce, nově tvůrčí proces?). Díky postavě a směru, kterým jde David, tu máme pomalu se uzavírající smyčku, která skončí neodvratným (spoiler - David jako matka někam uloží svá vejce a ty počkají na posádku Nostroma). Tohle není směr, který chci vidět v dalších 2 dílech a bojím se, že ani nemůže být dostatečně vypointovaný (s aktuální úrovní logiky v příběhu). Gratuluji (a závidím) všem, kteří s tím nemají problém a baví je to. (Djkoma) 2*
Je to horší, než Prometheus a nejméně zajímavý film z celé vetřelčí ságy. Zatímco tolik kritizovaný Prometheus s opakovaným shlédnutím tak nějak zraje k lepšímu zážitku, Covenant je přezrálý a úplně vymačkaný citrón. Mytologie postavená kolem nejslavnějšího vesmírného zabijáka není zajímavá a výsledek připomíná průměrnou vyvražďovačku od nějakého průměrného režiséra, která se polovinu stopáže odehrává v noci, v přítmí, při tlumeném světle (Prometheus v tomhle ohledu byl vizuálně mnohem, mnohem poutavější a pestřejší) a scottovskou obrazovou bravuru, aby zde člověk pohledal. Marně. Korunu tomu nasazuje WTF vzájemná přivítací "prostná" androida a čerstvě vylíhnutého vetřelce, která je jak vystřižená z parodie bratří Zuckerů. Tak co s tím, milí producenti? Nechte, prosím, aliena milníkem filmové historie, kam svým významem spadá a nedojte to jak dojnou krávu, už tak se chudák drží sotva na nohách. (Lima) 2*
VELKÁ RECENZE
Prometheus. Šlo o film, na který jsme se hodně těšili, nakonec jsme nebyli úplně nadšení. Ačkoliv tahle sci-fi nabídla skvělé řemeslo, výborný casting a pár zajímavých scén, všechno to táhl ke dnu vetchý příběh - jeho tvůrci raději pokládali otázky, než aby se na ně pokoušeli odpovědět, a především postavy, které svou blbostí dovedly zničit divácký zážitek tak moc, že to veškeré ostatní kvality přebilo. Teď je Scott zpátky s filmem, jenž se sice jmenuje Vetřelec: Covenant, všichni jsme však od začátku věděli, že to bude spíš Prometheus 2. Ale konec konců, proč ne. Potenciál k rozvíjení mytologie tu existoval, Scott má i v téměř osmdesáti řemeslo v ruce a těch negativních reakcí na Promethea se objevilo tolik, že by bylo velké překvapení, kdyby se z nich tvůrci nepoučili. Alespoň to jsme si mysleli.
Vetřelec: Covenant se zpočátku tváří víc jako film ze ságy o monstrech s vyskakovací čelistí. Posádka kolonizační lodi, která je daleko od Země, se po nehodě probouzí vyděšená a zmatená a zjišťuje, že má na dosah planetu, která si vyloženě říká o prozkoumání. A tak tam vyrazí a zjistí, že tu existuje dýchatelná atmosféra, ideální gravitace a dokonce i pšenice. Ale jsme v hororu, takže pochopitelně brzy dojde na problémy, které jsou velmi krvavé. Na téhle planetě se totiž usídlil i android David z Promethea, jenž tu dělá hodně ošklivé věci.
Tak. A teď si jen vybrat kudy dál. Všechno je rozehrané tak, že by Vetřelec: Covenant mohl pokračovat tam, kde se skončilo minule, a mohli bychom řešit, odkud pochází lidstvo, zabývat se hledáním Boha, stvořením nového života a zodpovědností za něj. Anebo lze vypustit ze řetězu monstra, zredukovat vedlejší postavy a udělat z Covenanta pořádnou hororovou podívanou, která by si zasloužila jmenovat se Vetřelec. Scott se pokouší o oboje zároveň. A nevychází mu ani jedno.
Atmosféra tajemna z Promethea je víceméně pryč, protože je od začátku jasné, že David není úplně kladný android, a i přes jeho pokusy citovat klasickou literaturu, tvořit hudbu a hrát si s genetikou jde o zoufale nudnou postavu, jejíž potenciál byl vyčerpaný už v prvním filmu. Jeho plán je prostinký, od začátku průhledný a hra na „něco víc“ tu působí občas až směšně. David nepřekvapí, nezaujme a dělá přesně to, co od něho člověk očekává. A tváří se u toho, jakoby objevoval Ameriku. V tomhle směru se Vetřelec: Covenant nikam neposouvá a zůstává na místě, takže kdo se těšil na nějaké odhalování toho, odkud lidi přišli a co byli zač Inženýři, čeká ho velké zklamání. Ne ale takové jako fandy hororů.
Alien: Covenant si dává hodně na čas, než vypustí do akce zabijácké potvory, bohužel ani během tři čtvrtě hodiny, kterou strávíme s posádkou, se neobjeví jediná zajímavá postava. Víme sice, že jsou to všechno manželské páry, ale co jsou zač a proč by se o ně měl člověk bát, když jim klape čelist vetřelce u držky, to fakt nevím. Všichni do jednoho se chovají jako idioti. Takoví idioti, proti nimž jsou vědci šťouchající klackem do mimozemského organismu géniové. Scén, kdy si budete klepat na čelo a ptát se, jestli tohle někdo myslí vážně, je tu hned několik. S každým dalším momentem, kdy se někdo v nepřátelském území oddělí od skupiny hrdinů, aby se šel umýt nebo s bezelstným výrazem následuje do jeskyně zloducha, který se před dvaceti vteřinami vybarvil jako zloduch, se film víc a víc propadá do béčkových vod. Hlavní hrdinka se jako hrdinka projeví až na samotném konci a já doteď nepochopil, kde se v ní to hrdinství vzalo. Jediný, kdo alespoň trochu stojí za pozornost, je překvapivě Danny McBride. Na rozdíl od všech ostatních postav totiž má ta jeho alespoň nějaký vývoj.
Je ubíjející sledovat pokusy o napětí, když se o nikoho nebojíte. A ačkoliv některé hororové scény nevypadají úplně špatně a krví a tělesnými tekutinami se v nich nešetří, fandy vetřelců asi stejně moc nepotěší. Ikonická monstra tu jsou totiž tak trochu navíc, a kdyby na plátně byla jakákoliv jiná potvora, posloužilo by příběhu stejně. Jakoby se do Covenanta dostali jen proto, že jejich přítomnost (a tudíž i název snímku) prodají film lépe, než kdyby se jmenoval Prometheus 2.
Alien: Covenant je zklamání ve všech směrech. Jako pokračování pět let staré sci-fi nefunguje, protože neumí nebo nechce odpovědět na otázky z minula a pořád sází na nic neříkající filozofické bláboly, které reálně nikam nevedou. A jako horor zase padá na hubu kvůli tomu, že tu skutečně nenajdete nikoho, kdo by se nechoval jako úplný debil. Výsledkem je mix nudných dialogů s nefungujícími pokusy o filmovou hrůzu, jenž dělá značce Vetřelec medvědí službu a má děsivě blízko ke zbytečným a hloupým béčkům Alien vs. Predator, která si však (na rozdíl od Covenanta) svoji hloupost alespoň uvědomovala. Nejděsivější je tak na téhle pitomosti nakonec fakt, že by Scott rád natočil další díl.
PODROBNÝ POPIS FILMU
V prologu filmu mluví Peter Weyland s nově aktivovaným androidem, který si sám zvolí jméno David při pohledu na stejnojmennou Michelangelovu sochu. Weyland má s Davidem plány, že jednoho dne budou společně hledat samotné tvůrce lidské rasy.
O mnoho let později, konkrétně v roce 2104, deset let po Prometheovi, je kolonizační loď USCSS Covenant na cestě ke vzdálené planetě Origae-6 s dvěma tisíci kolonisty, tisíci zmraženými embryi a patnáctičlennou posádkou na palubě. Loď je kontrolována Walterem, novější verzí androida, jenž však vypadá stejně jako zastaralý David. Zvrat přijde, když loď zasáhne náhlý výboj neutrin, který způsobí po celé lodi škody a zabije několik kolonistů. Walter probudí velící posádku, ale kapitán lodi Jacob Branson zemře kvůli poruše hibernační komory. Novým kapitánem se stává Oram. Jakmile začnou opravovat vnější poškození lodi, obdrží matný signál z nepříliš vzdálené planety, která se zdá být pro život dokonce vhodnější než Origae-6. Posádka, i přes námitky Daniels Bransonové, ženy Jacoba, se rozhodne planetu prozkoumat.
Několikačlenný tým sestoupí na povrch planety porostlý rostlinnou biosférou podobnou té pozemské. Následují zdroj onoho neznámého signálu až k havarované lodi Tvůrců, kde naleznou zprávu nahranou Elizabeth Shawovou. Mezitím jsou však členové týmu Ledward a Hallet nevědomky infikováni cizími spórami pocházejícími z houbovitě vzhlížejícího organizmu. Karine, Oramova žena, pomáhá infikovanému Ledwardovi zpět do přistávácího modulu, kde Maggie, žena pilota Tennessee, uzavře jak Ledwarda, tak Karin do karantény. Z Ledwardových zad se na svobodu protrhne neomorf, tvor podobný vetřelci, který zabije Karin. Maggie se pokusí stvůru zastřelit, ale omylem střelí do palivové nádrže, což způsobí explozi modulu. Maggie ve výbuchu umírá, leč neomorf unikne pryč. Ve stejnou dobu se na svět zrodí druhý neomorf skrz Halletovo hrdlo, což samozřejmě vyústí v Halletovu smrt.
Po setmění oba neomorfové zaútočí na zbývající členy posádky a zabijí Ankora. Posádce se podaří zabít jednoho z nich, před druhým je zachrání David, přeživší android z lodi Prometheus. Zavede je do mrtvého města nelidského původu plného mrtvol Tvůrců. David jim vysvětlí, že Shawová zemřela při příletu na planetu před deseti lety a loď omylem vypustila černou kapalinu – biologickou zbraň –, jež se rozšířila do atmosféry a zahubila veškerou místní živočišnou biosféru, Tvůrce nevyjímaje. Později posádka kontaktuje Covenant, avšak přeživší neomorf se infiltruje do města a zabije Rosenthalovou. Kupodivu se David pokouší s neomorfem komunikovat, ale zděsí se, když jej Oram zabije. Šokovaný Oram žádá vysvětlení, které od Davida obdrží – ve skutečnosti David s černou kapalinou a zdejší biosférou úmyslně experimentoval, čímž vytvořil nové mutagenní druhy (včetně neomorfích spór). Následně Orama zavede do podzemní místnosti, kde mu představí vrchol svého genetického snažení – vetřelčí vejce. Zde je Oram infikován facehuggerem. Zanedlouho se z jeho hrudi vyklube mládě vetřelce.
Mezitím, co celý tým hledá Orama a Rosenthalovou, Walter konfrontuje Davida poté, co si uvědomí, že David černou kapalinu na město Tvůrců vypustil schválně. David mu sdělí svůj názor, že lidé jsou na cestě k záhubě a že by nemělo být dovoleno, aby kolonizovali galaxii. Walter však nesouhlasí a je Davidem vypnut. David se vzápětí setká s Bransonovou a vyjde najevo, že to on ve skutečnosti zavraždil Shawovou, aby mohl dále experimentovat s černou kapalinou. Walter se mezitím reaktivuje a napadne Davida, díky čemuž Bransonová uprchne. Na útěku z povrchu planety jsou také Cole s Lopem, který je však napaden facehuggerem. Facehuggera se sice zbaví, ale zaútočí na ně již dospělý vetřelec a zabije Colea. Jediní přeživší – Bransonová, Lope a Walter, jenž očividně porazil Davida, se dostanou do nákladního modulu Covenantu pilotovaného Tennesseem. Jsou napadeni vetřelcem, ale Bransonová jej zabije pomocí hydraulické paže.
Na palubě lodi Covenant, když už se zdá, že je nebezpečí u konce, se spustí poplach. Z hrudi Lopea se zrodil další vetřelec, který zabije Rickse a Upworthovou. S Walterovou pomocí naláká Bransonová s Tennesseem vetřelce do doku, kde jej odpálí do volného kosmu.
Covenant obnoví svůj let k Origae-6 a přeživší posádka vstoupí do hibernačních kójí. Na poslední chvíli si Bransonová zděšeně uvědomí, že Walter je ve skutečnosti převlečený David, načež je hibernována. Za doprovodu Wagnerovy hudby přidá David mezi zmražená lidská embrya i dvě facehuggeří embrya, která na loď propašoval v jícnu. Poté nahraje zprávu, v níž lže, že poslední žijící členové posádky – Bransonová, Tennessee a necelé dva tisíce kolonistů – jako jediní přežili výboj neutrin z úvodu filmu a nadále mají namířeno k Origae-6.
O FILMU
Ve vesmíru váš řev nikdo neslyší. Po téměř čtyřech desetiletích zůstávají tato slova synonymem pro čirou a neúprosnou intenzitu mistrovského díla Ridleyho Scotta, futuristického hororu Vetřelec. Teď se otec ikonické franšízy opět vrací do světa, který vytvořil, aby prozkoumal jeho nejtemnější zákoutí ve filmu Vetřelec: Covenant a přinesl nová dobrodružství, která vám zrychlí tep a která posouvají hranice hororových filmů s ratingem R.
Na palubě vesmírné lodi Covenant panuje hluboké ticho. Posádka a další 2 tisíce duší na palubě průkopnického plavidla jsou v hluboké hibernaci, takže umělá bytost Walter bloumá chodbami sama. Loď je na cestě k vzdálené planetě Origae-6 na opačné straně galaxie, kde, jak osadníci doufají, založí novou základnu pro lidstvo. Klid ale skončí, když výbuch blízké hvězdy roztrhne energetické plachty Covenanta, což vyústí v tucty obětí a výrazně změní směr celé mise.
Přeživší členové posádky brzy objeví něco, co vypadá jako neprozkoumaný ráj, neporušený Eden s horami, jejichž vrcholky jsou skryty v mracích a se stromy tyčícími se do ohromné výše, a to ve vzdálenosti daleko menší než Origae-6, a co by mohlo být potenciálně stejně životaschopné jako domov. To, co našli, je však ve skutečnosti temný a smrtící svět plný nepředpokládaných otáček a zvratů. Tváří v tvář strašné hrozbě, která přesahuje jejich představivost, se napadení průzkumníci musí pokusit o trýznivý útěk.
Deset let po událostech vylíčených ve Scottově trháku Prometheus z roku 2012, se Vetřelec: Covenant vrací ke kořenům režisérovy průlomové ságy. Vetřelec: Covenant přináší jedinečný děsivý příběh naplněný dech beroucím dobrodružstvím a obludnými novými stvořeními. V šestém dílu této blockbusterové série se vizionářský režisér přibližuje k odhalení původu matky všech vetřelců, smrtícího Xenomorphu z původního filmu.
„Myslím, že Ridleyho první slova byla ‘Bude to tvrdý film ratingu R a budeme potřebovat opravdu hodně filmové krve,” vzpomíná producent filmu Vetřelec: Covenant Mark Huffam. „To byla naše úplně první konverzace - udělat to tak, aby se z toho všichni podělali.”
Jestli někdo umí diváky vyděsit chytrým a důmyslným vyprávěním, je to Scott. Jeho původní Vetřelec zůstává měřítkem hororového žánru - psychicky napnutý a nepříjemně klaustrofobní film, stejně štíhlý a efektivní jako lesklá, hladká a brutální bestie, která původně pronásledovala Ellen Ripleyovou a posádku vesmírné lodi Nostromo v roce 1979. „V určité legraci jsem o Vetřelci vždycky přemýšlel jako o opravdu dobře udělaném B-filmu,” říká Scott. „Podtext byl velmi jednoduchý - prostě sedm lidí zamčených ve starém tmavém domě a někdo zemře první a někdo přežije.”
Ve filmu Vetřelec: Covenant se na Oscara nominovaný filmař snažil znovu zachytit stejně zlověstnou atmosféru neustále přítomného nebezpečí a děsu a současně nabídl nové pohledy, které dodají mytologii Vetřelce bohatství a hloubku. Sám říká, že tento přístup byl nezbytný, aby příběhu zachoval svěžest a překvapení. „Nemůžete si vystačit s tím, že vás neustále v chodbách honí příšera - časem to začne nudit,” říká Scott. „Připadalo mi, že se nikdo nezeptal, kdo to vytvořil a proč. Samozřejmě můžete říct, že příšery jsou z vesmíru, bohové jsou z vesmíru, a vytvořili to inženýři z vesmíru. Jenže nevytvořili. Vetřelec: Covenant to celé otočí.“
Film začíná mírovou misí, jejímž cílem je dovést lidstvo za hranice Země a osídlit hvězdy. Na seznamu cestujících kosmické lodi Covenant jsou páry, které mají zalidnit planetu Origae-6 a tucty embryí, která pomohou založit novou kolonii. Všichni cestující jsou pod ochranou lodní posádky ve složení kapitán Jacob a jeho žena Daniels, vedoucí osídlovacích operací; zástupce velitele Christopher Oram a jeho žena, bioložka Karina; piloti - bouřliváci Tennessee a Farisová; bezpečnostní šéf seržant Lope a jeho zástupce a manžel, seržant Hallett. Spolu s nimi je na lodi Covenant věrná a loajální umělá bytost Walter, která zůstává na stráži, zatímco jsou ostatní cestující zavřeni v kryoschránkách, dokud nedosáhnou cíle cesty.
Když hvězdný zážeh prolétne lodí, je Walter nucen vzbudit předčasně posádku, aby tak zachránil jejich životy. Mechanická porucha ale uvězní kapitána v jeho hibernační komoře a kapitán tak skončí strašlivou, brutální smrtí. Díky této nehodě se vedení ujímá hluboce věřící Oram, zatímco Daniels je bez sebe žalem ze ztráty manžela.
Daniels hledá útěchu ve společnosti jediné další osamělé postavy na lodi, Waltera, který bude divákům bezpochyby povědomý. Je dalším vývojovým stádiem umělého člověka Davida, ztvárněného v Prometheovi Fassbenderem. Přestože je technologicky vyspělejší než jeho předchůdce, jeho emoční stupnice je nějak omezená. Nemůže se zamilovat a je naprogramovaný tak, aby byl vždy a za všech okolností věrný a oddaný posádce Covenantu - Fassbender ho popisuje jako „super majordoma”.
Navzdory Walterovu naprogramování je jeho vztah k Daniels složitý a zabarvený nádechem náklonnosti. Waterston říká, že Daniels „na něj po Jacobově smrti spoléhá. V jeho společnosti se cítí příjemněji než zbytek posádky, protože Walter je svým způsobem emočně omezený. Je pro ni jednodušší mít kolem sebe někoho, kdo ve skutečnosti úplně nerozumí tomu, čím si Daniels prochází, takže ji nechává být a ona může být sama se svým žalem. Kromě toho se s ním cítí být určitým způsobem spojená, protože jsou jediné single bytosti na lodi.”
Zatímco se Covenant pokouší sebrat z katastrofy, jsou všichni znovu hozeni do smyčky. Tennessee je mimo loď a opravuje energetické plachty, když slyší záhadnou zprávu, která zní jako tísňové volání. Posádka lokalizuje zdroj volání na blízké planetě a Oram poháněný svou silnou křesťanskou vírou se rozhodne vytyčit nový kurz, který loď zavede na neznámou cestu směrem ke zdroji. Břemeno velení pro něj není lehké - stále s sebou nosí sadu kovových korálků, které používá, aby se uklidnil ve chvílích stupňujícího se napětí.
„Jakmile dostane příležitost, spadne na něj podle mého ohromná tíha odpovědnosti za těch víc než 2 tisíce duší,” říká Crudup. „Má obrovské pochybnosti o svých schopnostech ukočírovat svůj vlastní strach a o tom, zda je schopen vést tolik lidí do neznáma. Myslím, že tohle tvoří velkou část příběhu - jak je propojen s dalšími členy posádky a jak on sám nakonec najde určitou sebedůvěru a morální autoritu ve snaze je chránit.
„Chvíle zmatků a strachu je čas, kdy je třeba se soustředit na svou víru, protože ta vám dá sílu a schopnost jasně uvažovat v nebezpečných situacích,” pokračuje Crudup.
Jeho žena, známá svým bystrým úsudkem, kterou hraje britská herečka Ejogo, je pro Orama zásadní kotvou. „Oram ji velmi miluje,” říká Crudup. „Její podpora je tím hlavním a nejdůležitějším pro jeho schopnost zvládnout den. Nevím, co by bez ní dělal - ona se dokáže dostat k těm částem jeho osobnosti, do kterých ostatní nahlédnout nenechá.”
Iontová bouře, která obklopila atmosféru, neumožňuje Covenantu dostat se na povrch planety, takže je tam vyslána skupina vědců a bezpečnostních strážců, zatímco Tennessee pilotuje mateřskou loď, která krouží nahoře. Když se McBride, herec a scenárista známý svými komediálními rolemi ve filmech jako Travička zelená poprvé potkal se Scottem, aby spolu probrali roli Tennesseeho, měl režisér v hlavě velmi konkrétní srovnání - Majora T.J. ‘King’ Konga, kterého hrál Slim Pickens v klasické satiře Stanleyho Kubricka Dr. Divnoláska aneb Jak jsem se naučil nedělat si starosti a mít rád bombu.
„Ridley říkal, že pro něj byl Tennessee poctou, takže jsme pracovali na tom, abychom nalezli ten správný kovbojský klobouk a perfektní skafandr,” říká McBride. „Ale ze scénáře byla ta postava naprosto jasná, věděl jsem, co je potřeba udělat. Ridley Scott najde herce, které chce a o kterých ví, že to dokážou sami a kterým teprve potom dá instrukce. Když potom zajdete trochu moc daleko, přivede vás zpátky, ale pořád tam je a čeká, co do té role přinesete.”
Zatímco Daniels, Oram, Karina, Walter a Farisová směřují spolu s dalšími kolegy a s bezpečnostním týmem v Landeru k povrchu planety, Tennessee zůstává na Covenantu, kterému velí, spolu s komunikačními a navigačními experty Upworthovou a jejím manželem Rickem. Brzy ale narůstá neklid a obavy, protože vzhledem k bouři není schopen dosáhnout s týmem na povrchu planety žádného spojení. „Jednou z nejzajímavějších věci ve scénáři je skutečnost, že na lodi jsou prakticky samé páry, což okamžitě zvedne hladinu hrůzy celé situace,” říká McBride. „Není to jen o vašem vlastním přežití, ale o přežití člověka, s kterým jste sem přišli.”
Po dlouhé době frustrujícího ticha se musí rozhodnout, jestli s Covenantem poletí blíž k planetě a dochází k rozporu mezi Tennesseem a Upworthovou, která trvá na zachování pravidla, že Covenant a jeho lidská posádka nesmí být ohroženi. „Je to bezmoc k zešílení,” vysvětluje Hernandez. „Ztratili spojení. Pokud se v jakémkoliv kontextu snažíte spojit s druhým člověkem a když to spojení ztratíte, bojujete za to, abyste ho získali zpět. To je to, o co se Tennessee snaží.”
Lander se při manévrování bouřkou poškodí, ale posádka přesto bezpečně přistane na planetě, kde objeví úchvatnou a majestátní scenérii. V nádherném terénu je ale něco zneklidňujícího - prostředí je prostě příliš tiché. „Ta planeta je úžasná a velkolepá a svým způsobem těmi rozměry hrozivá,” vysvětluje Scott. „Je to mrtvá planeta, strašidelný dům. Nenajdete tam žádné formy života, kromě rostlin a stromů. Vůbec žádná zvířata.”
Farisová zůstává poblíž Landera, aby mohla provést nezbytné opravy a Karina, doprovázená bezpečnostním šéfem seržantem Ledwardem, se odváží vyrazit nasbírat biologické vzorky. Jejich cesta do čím dál neobvyklejší krajiny se vyvíjí děsivě špatně - Ledward strašlivě a z nevysvětlitelných důvodů onemocní a Karina se ho s vypětím sil snaží dostat zpátky do Landeru na ošetřovnu.
Na lodi zatím začne Farisová zachytávat zoufalá tísňová volání svých kolegů. „Ridley to se mnou točil pod Landerem uprostřed Milford Sound na Novém Zélandu,” vzpomíná Seimetz. „Byla jsem sama, jen jsem ve sluchátku slyšela všechny ty strašlivé zvuky a reagovala jsem na ně. Nemohla jsem s tím nic udělat, protože jsem netušila, kde jsou - zněli zmateně, vysílačka se rozbila. Tahle vytvořená scéna byla strašidelná, ale zároveň úžasná, protože umožňovala velmi efektivní výkon - typicky Ridleyho moudré vedení.”
Když se Ledward s Karinou dostanou na ošetřovnu, situace se ještě vyostří a Karina se pod fluorescenčním světlem stane svědkem příšerného zrození Neomorphu, nejnovější inkarnace vetřelce, který se připojí k pantheonu příšer celé série. Ejogo o tom říká: „Karina nemá ani tušení, co je to zač a právě tahle záhada je v této chvíli nejpalčivější a nejsilnější. Tohle není jako situace, kdy vás ohrožuje tygr, a vy tušíte, co bude následovat. Neexistuje způsob, jak s těmito nestvůrami jednat.”
„Tohle je poprvé, kdy si diváci s hrůzou připomenou, že jsme se připojili k filmům o Vetřelci,” dodává herečka. „Cítíte, že se chystá něco, co bude mimo naše chápání a že to bude děsivé.”
Když bestie začne řádit v Landeru a ohrožuje všechno, co jí přijde do cesty, věci se rychle vymykají kontrole. Posádka je zahnána do úzkých, když najednou přijde pomoc v podobě záhadné postavy s kapucí, která dravé druhy podle všeho dokáže nějakým zvláštním způsobem kontrolovat. Ukáže se, že tím neočekávaným zachráncem je David z plavidla Prometheus, který byl zhruba deset let uvězněn v izolaci a vypadá dost hrozně.
„Když se s Davidem setkáme ve Vetřelci: Covenant, odejde,” říká Fassbender, který zde kromě toho, že hraje Waltera, opakuje svou roli z Promethea. „Má dlouhé vlasy, je neupravený a na téhle planetě žije sám a objevuje kreativní stránku sebe sama - dělá hudbu, kreslí, maluje.”
David vede vyděšené průzkumníky do úkrytu v opuštěném městě, ale každá další minuta představuje novou a složitější hrozbu. „V tomto okamžiku se pokoušíme udržet se naživu a pohromadě, ale začínáme ztrácet lidi a také jsme už ztratili Lander, naši jedinou cestu ven,” říká Bichir. „Lope musí obnovit kontrolu a udržet ji, a to jakýmkoliv způsobem.”
Dokonce i pro ostříleného vojáka je zničující vidět svůj tým naprosto zpustošený. „Ani v nejdivočejších nočních můrách si nedovedl představit, že by se něco takového mohlo živé lidské bytosti stát - nevědí, co to je a kromě toho, láska jeho života, Hallett, je v ohrožení,” říká Bichir.
O autenticitě vztahu mezi Hallettem a Lopem Dean říká: „Jsou manžely už pěkných pár let. Mají se opravdu rádi. Nezdůrazňujeme tu skutečnost, že jsou gayové. Myslím, že je skvělé, že Ridley s ostatními producenty vložili toto vlákno příběhu do kontextu vesmíru, do filmů Vetřelce, protože tak můžete věřit, že pro lidstvo tohle v budoucnosti tohle nebude žádné zvláštní téma. Jsou to prostě prima lidi, kteří se milují a kteří se stali sakra dobrými vojáky a zvlášť dobrými v zacházení s M-4s!”
Bichir a jeho parťáci z herecké čety absolvovali intenzivní trénink v zacházení se zbraněmi i fitness trénink, ale k tomu všemu vidí Bichir jako nesmírnou hodnotu individuální setkávání s Ridleym Scottem, při kterých mluvili o vývoji Lopeho vnitřního života. „Někdy pracujete na filmech, kde nejsou zkoušky nebo kde si dokonce o své postavě s režisérem ani nepromluvíte,” říká Bichir. „Existuje řada způsobů, jak přistoupit ke své práci a předpokládá se, že budete schopni vyřešit jakýkoliv problém za jakýchkoliv podmínek - ale mít možnost se takhle s režisérem v případě potřeby setkat, mi v celém procesu neuvěřitelně pomohlo.“
Bichir obecně považuje zkušenost z práce se Scottem za naprosto vzrušující. „Scottovo jméno je jedním z těch, která si přejete od Ježíška,”říká Bichir. „Přál bych si vidět Julese Vernea při psaní nebo Michelangela při práci v soukromí jeho studia. Když mám tedy možnost pracovat s géniem současnosti, vnímám to jako obrovský dar.”
„Myslím, že Ridley potvrzuje, že velcí mistři dělají opravdu vše jednoduché, lehké a s láskou,“ pokračuje Bichir. „Samozřejmě svému řemeslu velmi dobře rozumí a je velmi chytrý. Způsob, jakým všechno řeší, je jednoduchý a v rámci celé složité situace prostý. Má víc energie než my všichni dohromady. Vždycky tam je a vždy je připraven.“
Zatímco pro Bichira tohle byla první příležitost pracovat se Scottem, pro Fassbendera byla práce na filmu Vetřelec: Covenant po filmech Prometheus a Konzultant už třetí společnou prací s tímto režisérem. „Michael je skvělý herec, který má navíc úžasný smysl pro humor,” říká Scott. „Práce s ním mě vždycky bavila, což je velmi důležité. Hodně mě baví Michaelův rošťácký smysl pro humor.“
Herec s filmařem společně zkoumali celý složitý systém obvodů, které jsou k Davidovi pevně připojené a dotkli se i jeho lstivé a podvratné strany. „Zkoušeli jsme v něm s Ridleym najít nějaký humor, něco legračního,” říká Fassbender.
Protože nebezpečí roste závratnou rychlostí, musí posádka Covenantu zastavit odvážnou záchrannou misi, pokud má někdo z nich uniknout. Daniels v sobě objevuje vnitřní sílu a přebírá velení na zemi. „Film se odehrává jako v šíleném klipu,” říká Waterston. „Není tam žádný čas na to, aby postavy zpracovaly to, co se děje. Všichni musí rychle jednat.”
Watersonová se soustředila na to, aby Daniels získala místo v širším odkazu Scottových žen - hrdinek, mezi které patřila i Ellen Ripleyová, kterou hrála Sigourney Weaver. „Ridley je režisér, který vždycky ztvárňuje ženy čestným a uvěřitelným způsobem, vždycky ho zajímaly tyhle typy postav,” říká Waterston. „Daniels je typ člověka, který se ukáže během krizí. Na začátku filmu je Daniels schopná a chytrá a ve své práci je dobrá, ale nemyslím si, že by se považovala za nějakou hrdinku. Jak se ale události v průběhu filmu vyvíjejí, je schopná fungovat a myslet jasně a skvěle právě v těchto krizových chvílích. Bylo pro mě jednodušší ji chápat jako ženu, která postupně pochopí, že je schopná a odvážná, než kdyby se už narodila připravená k bitvě. Neznám nikoho takového.”
Scott poprvé Watersonovou zaznamenal její průlomovou rolí ve filmu Paula Thomase Andersona Skrytá vada natočeném v roce 2014 podle předlohy Thomase Pynchona, a jak sám říká, filmové role Daniels se ujala skvěle. „Potřeboval jsem někoho, kdo bude fyzicky impozantní, vysoký, atletický a zároveň skvěle herecky vybavený,” říká režisér. „A ona je velmi speciální. Je zajímavé, že oba s Billym Crudupem přicházejí z divadla a přinášejí s sebou velmi silně specifickou techniku, znalosti i citlivost. Když děláte film jako je tenhle - kde vám neustále umírají lidé a jste vystaveni velké námaze - musí na vás být vidět všudypřítomný strach. Strach má mnoho podob a barev, stejně jako výčitky svědomí. Člověk, který má za sebou divadelní zkušenosti, má kam sáhnout a umí to vytáhnout na světlo. Hodně to pomohlo.”
Také producent Huffam oceňuje práci Waterston v tomto filmu. „Katherine do filmu vstoupila s naprostou samozřejmostí,” říká producent. „Pro tu roli byla strašlivě nadšená a byla ochotná udělat vše, co jsme na ni hodili. Byla zaklesnutá v drátech vznášejících se ve vzduchu, bily ji ocelové rampy, uvízla v bojích. Ono to ale vypadalo, že si v tom libuje. Svoji ženskou akční hrdinku naprosto dostala do děje.”
Fyzická stránka role vyžadovala, aby herečka absolvovala obtížný fitness trénink, rozsáhlý bojový trénink a podrobné lekce v zacházení se zbraněmi. „Připadala jsem si jako na hřišti,” říká Waterston. „Bylo zábavné se učit choreografii boje a objevovat agresivní stránku sebe samé, kterou nemám v běžném osobním životě nebo ve filmech moc příležitostí odhalit.”
I když rázná postava Katherine Waterston doplňuje zástup Scottových silných hrdinek, děsivé hrozby, kterým čelí, jsou nové a neokoukané - dokonce až do okamžiku, kdy klasický Xenomorph nakonec udělá svůj velkolepý a vrcholný návrat. „Vetřelec: Covenant je pro mě v mnoha ohledech jako první Vetřelec,” říká Fassbender. „Je drsný a temný a od začátku, kdy Covenant zasáhne vesmírná bouře, je to řada událostí rychle za sebou, které se nezastaví až do posledního filmového obrazu. Myslím, že to bude nejstrašidelnější ze všech filmů.”
To je pravda. Vetřelec: Covenant nenechá nikoho na pochybách, že se vizionář Scott vrátil ke své podstatě a vytvořil odvážný, jedinečným způsobem děsivý, niterný zážitek jdoucí ruku v ruce s přístupem a sebevědomím klasického Vetřeleckého filmu. Neočekávejte nic míň než neúprosný horor ratingu R, u kterého vám ztuhne v žilách krev.
„Doufám, že ten film lidi dost zneklidní, že jim rozproudí krev v žilách a spustí pěkné bušení srdce,” říká filmař. „A doufám, že vám z toho vyschne v krku, ale že nebudete schopni odtrhnout oči od obrazovky. Vyděsit, skutečně vyděsit lidi, je poměrně obtížné, ale můžeme jim aspoň přinést noční můry. A to je dobrá věc.”
Ocenění:
The Saturn Awards
2018 - Nejlepší sci-fi
DABING
V českém znění: Martin Stránský - Michael Fassbender (David / Walter), Anna Brousková - Katherine Waterston (Janet Danielsová), Filip Jančík - Billy Crudup (Chris Oram), Tomáš Juřička - Danny McBride (Tennessee Faris), Pavel Šrom - Demián Bichir (Lope), Kateřina Lojdová - Carmen Ejogo (Karine Oramová), Jiří Krejčí - Jussie Smollett (Ricks), Irena Máchová - Callie Hernandez (Upworthová), Kateřina Petrová - Amy Seimetz (Maggie Farisová), Radovan Vaculík - Nathaniel Dean (Hallett), Josef Pejchal - Benjamin Rigby (Ledward), Zdeněk Podhůrský - Uli Latukefu (Cole), Zuzana Slavíková - Lorelei King (Matka), Ladislav Cigánek - Guy Pearce (Peter Weyland), Vojtěch Hájek - James Franco (Branson), Ivo Hrbáč, Zbyšek Horák (titulky)
Překlad: Vojtěch Kostiha
Zvuk: Petr Posolda
Mix: Deluxe Media
Produkce: Pavla Draxlerová
Režie: Petr Pospíchal
Vyrobilo: Barrandov Studio a.s. 2017
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: Bonton Home Video
Premiéra USA: 19.5.2017 20th Century Fox
Premiéra Velká Británie: 12.5.2017 20th Century Fox UK
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 20.09.2017 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 11.10.2017 Bontonfilm
Tržby v ČR - Kč 17 757 044
Tržby celkem - $ 240 745 764
Návštěvnost v ČR 119 620
Náklady (Rozpočet) - $ 97 000 000
FILMY V SÉRII
Vetřelec gastonrolinc.webnode.cz/news/a056/
Horor / Sci-Fi, USA / Velká Británie, 1979
Režie: Ridley Scott, Hrají: Sigourney Weaver, Tom Skerritt
Vetřelci gastonrolinc.webnode.cz/news/a057/
Akční / Dobrodružný, USA / Velká Británie, 1986
Režie: James Cameron, Hrají: Sigourney Weaver, Carrie Henn
Vetřelec 3 gastonrolinc.webnode.cz/news/a058/
Akční / Horor, USA, 1992
Režie: David Fincher, Hrají: Sigourney Weaver, Charles S. Dutton
Vetřelec: Vzkříšení gastonrolinc.webnode.cz/news/a059/
Akční / Horor, USA, 1997
Režie: Jean-Pierre Jeunet, Hrají: Sigourney Weaver, Winona Ryder
Prometheus gastonrolinc.webnode.cz/news/a240/
Dobrodružný / Mysteriózní / Sci-Fi, USA / Velká Británie, 2012, 124 min
Režie: Ridley Scott, Hrají: Noomi Rapace, Michael Fassbender
Vetřelec: Covenant gastonrolinc.webnode.cz/news/a241/
Sci-Fi / Thriller, USA / Velká Británie, 2017
Režie: Ridley Scott, Hrají: Michael Fassbender, Katherine Waterston
Horor / Sci-Fi, USA / Velká Británie, 1979
Režie: Ridley Scott, Hrají: Sigourney Weaver, Tom Skerritt
Vetřelci gastonrolinc.webnode.cz/news/a057/
Akční / Dobrodružný, USA / Velká Británie, 1986
Režie: James Cameron, Hrají: Sigourney Weaver, Carrie Henn
Vetřelec 3 gastonrolinc.webnode.cz/news/a058/
Akční / Horor, USA, 1992
Režie: David Fincher, Hrají: Sigourney Weaver, Charles S. Dutton
Vetřelec: Vzkříšení gastonrolinc.webnode.cz/news/a059/
Akční / Horor, USA, 1997
Režie: Jean-Pierre Jeunet, Hrají: Sigourney Weaver, Winona Ryder
Prometheus gastonrolinc.webnode.cz/news/a240/
Dobrodružný / Mysteriózní / Sci-Fi, USA / Velká Británie, 2012, 124 min
Režie: Ridley Scott, Hrají: Noomi Rapace, Michael Fassbender
Vetřelec: Covenant gastonrolinc.webnode.cz/news/a241/
Sci-Fi / Thriller, USA / Velká Británie, 2017
Režie: Ridley Scott, Hrají: Michael Fassbender, Katherine Waterston
Vetřelec: Romulus gastonrolinc.cms.webnode.cz/news/aaaa/
USA, Sci-Fi / Horor, 2024
Režie: Fede Alvarez, Hrají: Cailee Spaeny, David Jonsson
USA, Sci-Fi / Horor, 2024
Režie: Fede Alvarez, Hrají: Cailee Spaeny, David Jonsson
Vetřelec: Romulus gastonrolinc.cms.webnode.cz/news/aaaa/
USA, Sci-Fi / Horor, 2024
Režie: Fede Alvarez, Hrají: Cailee Spaeny, David Jonsson
USA, Sci-Fi / Horor, 2024
Režie: Fede Alvarez, Hrají: Cailee Spaeny, David Jonsson
Tvůrci a herci
Ridley Scott (Režie), David Giler (Produkce), Walter Hill (Produkce), Mark Huffam (Produkce), Michael Schaefer (Produkce), Ridley Scott (Produkce), Jed Kurzel (Hudba), Dariusz Wolski (Kamera), Pietro Scalia (Střih), Carmen Cuba (Casting), Chris Seagers (Scénografie), Janty Yates (Kostýmy), Oliver Tarney (Zvuk),Ben Osmo (Zvuk), - (Masky), John Logan (Scénář), Dante Harper (Scénář), Michael Fassbender (Herec), Katherine Waterston (Herec), Billy Crudup (Herec), Danny McBride (Herec), Demian Bichir (Herec), Carmen Ejogo (Herec), Jussie Smollett (Herec), Callie Hernandez (Herec), Amy Seimetz (Herec), Alexander England (Herec), Goran D. Kleut (Herec), James Franco (Herec), Guy Pearce (Herec), Noomi Rapace (Herec), Javier Botet (Herec)
2014/122/USA, Velká Británie, Austrálie, Nový Zéland, Kanada/Sci-Fi, Thriller, Horor
- Scéna s vtáčikom pijúcim vodu odkazuje na originál, v ktorom sa rovnako táto dekorácia objavila.
- Jde již o osmý film, ve kterém si společně zahráli James Franco a Danny McBride. Předtím se společně objevili ve filmech Travička zelená (2008), Princ a pruďas (2011), As I Lay Dying (2013), Apokalypsa v Hollywoodu (2013), The Sound and the Fury (2014), Buchty a klobásy (2016) a In Dubious Battle (2016).
- Děj se odehrává 10 let po událostech filmu Prometheus (2012).
- Některé scény byly natočeny v Sydney ve Fox Studios. Ridley Scott dal Michaelu Fassbenderovi (David)na jehožádost volno mezi natáčením, aby se mohl zůčastnit premiéry filmu X-Men: Apokalypsa (2016), která se tam konala.
- O výrobu filmových příšer se postarala australská firma Odd Studio, která se může pyšnit Oscarem za Šíleného Maxe: Zběsilou cestu (2015). V minulosti pracovala firma například na The Wolverine (2013) nebo na pokračování Matrixu Reloaded (2003).
- Natáčanie prebiehalo aj na Novom Zélande, konkrétne v rôznych lokalitách Milford Sound.
- Katherine Waterston a Michael Fassbender už spolu hrali vo filme Steve Jobs (2015).
- Rebecca Ferguson byla považována za favoritku na hlavní ženskou roli, ale nakonec byla obsazena Katherine Waterston.
- 27. listopadu 2015 Ridley Scott oznámil, že se bude jednat o první film nové trilogie s vetřelci.
- V jednej chvíli sa uvažovalo o tom, že film bude prequel k snímke Prometheus (2012). Nakoniec však filmári zmenili názor.
- Natáčelo se ve městě Sydney v Austrálii.
- Spekulovalo se, že film nesl podtitul či rovnou název Paradise, a to kvůli tomu, že příběh by byl být zasazen na planetu Tvůrců. "Paradise" je převzato z alternativní scény z Promethea, kde tento název zmiňuje postava Davida (Michael Fassbender).
- O natočení pokračování se začalo jednat hned po premiéře prvního filmu.
- Před začátkem produkce se uvažovalo, zda by Ridley Scott neměl být na postu režiséra nahrazen.
Odkazy
Hrají:
Michael Fassbender, Katherine Waterston, Billy Crudup, Danny McBride, Demián Bichir, Carmen Ejogo, Jussie Smollett, Callie Hernandez, Amy Seimetz, Alexander England, Goran D. Kleut, James Franco, Guy Pearce, Noomi Rapace, Javier Botet, Tess Haubrich, Nathaniel Dean, Uli Latukefu, Benjamin Rigby