Pán prstenů: Společenstvo Prstenu / The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring (2001/172/USA, Nový Zéland/Fantasy, Dobrodružný, Akční) 90% -Originál DVD-

24.07.2018 16:17
JEDNOU VĚTOU
„Jeden prsten vládne všem, jeden jim všem káže. Jeden všechny přivede, do temnoty sváže."

OBSAH
Hlavním hrdinou je hobit Frodo Pytlík, který se ve své vlastní domovině zvané Středozemě dostal do samotného centra bitvy mytických proporcí. Bude muset během svého putování prokázat, že moc přátelství a individuální odvahy dokáže úspěšně čelit i těm nejničivějším silám temnoty. Frodova dobrodružství odstartuje dar jeho příbuzného Bilba. Od něj získá magický prsten, který Froda postaví do soboje se silami zla reprezentovanými krutovládcem Sauronem. Ten touží za každou cenu získat prsten, protože je pro něj zdrojem neomezené moci, jedině s jeho pomocí se mu může podařit zotročit lid Středozemě a stát se jeho neomezeným pánem. Ve snaze čelit Sauronovým temným plánům, se musí Frodo spojit se několika dalšími bytostmi. Vytvoří s nimi takzvané Společenstvo složené z jeho přátel, čaroděje, elfa, trpaslíka a dalších pomocníků, se kterými se vydá na cestu na jejímž konci doufají, že se jim podaří prsten jednou provždy zničit. Jejich cesta však prokáže, že nejenom magické prsteny, ale také sounáležitost všech živých bytostí mohou dokázat netušené věci. Musí však čelit nejen nebezpečím, která na ně číhají na územích ovládaných Sauronem, ale i rozkladné moci samotného prstenu.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Peter Jackson dokázal nemožné a natočil nezfilmovatelný příběh. Některé věci by se mu sice daly vytknout, ale není jich moc. Zato těch, za něž by si zasloužil pochvalu, těch je spousta. V prvé řadě to je vizuální stránka filmu. Když tady řeknu, že je to pastva pro oči, tak budu jen velmi nevýstižně definovat tu obrazovou fantazii, která se ve filmu prezentuje. Je to prostě pohádka. Speciálních efektů je tam tolik, že jsou prakticky v každém záběru, což ale vůbec nepůsobí rušivě, ba spíše naopak. Chytrým tahem, bylo i obsazení, kdy se namísto hollywoodských megahvězd angažovali sice známí, leč nikoli hvězdní herci, což filmu taky jen prospělo, neboť si lze jen těžko představit v hlavních rolích někoho, koho si divák ztotožňuje s nějakou jinou rolí z jiného velkofilmu. Také hudební složka je opravdu velkolepá, byť nedosahuje těch úplně nejvyšších kvalit, ale v celkovém rámci filmu je mistrovsky zakomponovaná. Samozřejmě se najdou šťouralové, kteří budou za každou cenu srovnávat film a knihu, což je přece jen nesrovnatelné, neboť kniha je rozhodně popisnější, ale dle mého názoru je tento film maximálně vydařený. (Radyo) 5*

Počátek trilogie, která čekala na zfilmování jako křesťané na Ježíše a ač se na ni čekalo s ohromným očekáváním svůj úděl splnila a tak se stala kultem nového tisíciletí. První díl je sice trochu volnější od velkých bojů okleštěný, ale zaujme svojí originalitou a pílí jakou Jackson natáčí, jež Vás do světa Středozemě vtáhne natolik jako mě že tomu ihned podlehnete a jen tak se z jejich kleští nedostanete. Fámózní knižní předloha = téměř dokonalý film. Bohůžel se do filmu nevešlo všechno, ale to by poté stopáž byla o mnoho mnoho delší. I tak je to výborné fantasy, které v Hollywoodu dlouho nebylo resp. nikdy nebylo. --- Jeden prsten vládne všem, Jeden jim všem káže, Jeden všechny přivede, do temnoty sváže. (Malarkey) 5*

Začátek největší (zatim) trilogie... Perfektní představení světa Pána prstenu, které postrácí perfekcionismus knihy a všechen její obsah, ale to jí nelze vyčítat. Peter Jackson se rychlím tempem žene do konce série, která mu změnila život a producent, který ho před pár lety najmul na režii trilogie Pána prstenu se právě así cítí jako Bůh. Kvalitní obsah, o který vzhledem ke knize nemohla být nouze je však trochu zdlouhavý a natáhnutí na skoro 3 hodiny funguje ve výsledku jako protahování krásného a nastavováním důležitého. Co se herců týče nelze nic vytknout. Mládí kupředu a pořádně se zlepšovat, stáří kupředu a držet standard. Nelze nedat 5*, protože krása tohoto filmu se odvíjí na každém milimetru filmového pásku. Hurá do dalšího dílu. (Djkoma) 5*

V.I.M. FILMU
Podle původních záměrů jste měli v tuhle minutu louskat ódu na Donnerova původního Omena. Jednoznačnou volbu ovšem naboural skřek jednoho z našich uživatelů, který zrovinka složil zkoušku z dospělosti a ve stavu emoční lability zaškemral o V.I.M. Pána prstenů. Většinou tyhle prosby povýšeně míjíme, protože: 1) maturantů je v řadách našich čtenářů víc než Martini v játrech Jamese Bonda a 2) V.I. M. není ekvivalentem DJe na přání. Jenže jednou za čas se zkrátka vyplatí porušit pravidlo a výjimečným činem znovu potvrdit jeho věčnou platnost. LOTR pro mě navíc představuje i v jistém smyslu osobní výzvu – nikdo v redakci na Jacksonovu trilogii neplive tolik jako já, nikdo neodcházel ze Dvou věží tak rozladěný, nikdo se mnou nesdílí pocit, že Návrat krále po druhém zhlídnutí v kině už nepotřebuji vidět nikdy víc. Ač Jacksona nevelebím a s přibývajícími minutami putování bych jej dokonce i nejednou vytahal za ouško, dokonalost jedničky jsem z palice pořád nedokázal vytřást.
Společenstvo prstenu mi i s notným časovým odstupem přijde jednoduše perfektní: Snad proto, že v něm Jackson tak bezhlavě neukájel své choutky po monstrózně-monumentální show s triky na hraně snesitelnosti. Samozřejmě i Společenstvo oplývá vizuálně velkolepými sekvencemi (Balrog a jeho „předchůdci“), zeleného pozadí však – snad i kvůli skromnějším finančním možnostem – Jackson využil mnohem citlivěji než v následujících dílech. Mnozí z vás to jistě vnímají jen jako podružný detail, mně však idylický úvod v Hobitíně, Frodo našlapující do zelené trávy, pobíhání po hvozdech Středozemě a napětí vyplývající většinou jen ze „skromné“ devítky postav v černých hábitech stále přináší pocit opravdové (tj. nedigitální) dobrodružné túry, který jsem v dalších dílech citelně postrádal.
Jacksonův rukopis a režijní fintičky postavené hlavně na specifickém využívání zpomalených záběrů tehdy zářily novotou a neokoukaností, podobně jako velkolepé produkční zázemí i hudba Howarda Shorea. Společenstvo prstenu si díky tomu pro mě uchovalo onen v BRAVU propíraný feeling „tenkrát poprvé“. Jacksonovi jsem sežral každou zpomalovačku, každou akční scénu i každý trik, který dokresloval plahočení našich výletníků do Mordoru. Zvláštní, že fluidum „osobního vztahu“ ke chlapům sdruženým ve Společenstvu, které mě nutilo uchechtávat se Gimliho brumlání, obdivovat Legolasovy spanilé pohyby a výskat nadšením nad Aragornovým bitkařením, podle mého odešlo i se závěrečnými titulky prvního dílu. Rukopis se omrzel, identické formální postupy mě začaly nudit. Přesto si Společenstvo hýčkám dál ve svojí hlavě, kde se mi zabydlely jak efektní (průlet nad lesem, jakmile zazní Horn of Gondor, Gandalfův útěk), tak i niterné (schovávaná před Černým jezdcem, pokec u Elronda) zprávy z Jacksonovy imaginace. Slova mého mladšího bratra, který na účet Společenstva krátce po projekci prohlásil „Bylo to fajn, ale takový neukončený, ne?“ proto budiž mementem dne, kdy Peter Jackson nasměroval důvěru producentů a diváků i do žánru fantasy.

OLDIES FILMU
Kdykoliv se během roku 2001 na plátně objevilo v bloku trailerů logo New Line Cinema, diváci znalí toho, co se o Vánocích chystá do kin, zbystřili pozornost – „co kdyby to bylo to, na co čekáme“? Když se pak objevila první ohnivá písmena textu, který je neradno vyslovovat, bylo u mnohých diváků dost důvodů pro zástavu srdce. A přitom si zpětně kriticky přiznejme, že na tomhle teaseru k celé trilogii (pokud mě zrak nešálí, jsou tam minimálně i záběry ze dvojky) není nic až tak světoborného – pár detailů na Prsten, v jednom táhlém záběru představení všech členů tzv. Společenstva prstenu, nějaká ta plakátová hláška, co i v časech populační exploze a přelidnění dodá vzpruhu („I ten nejmenší může změnit chod budoucnosti“), krátká pasáž se vznosnou hudbou a pochodujícími šiky skřetí armády a do toho chlapácký voice-over. A pak už jen spousta, spousta nápisů. Ten, kdo Tolkienovu trilogii neznal z knihy, si v tu chvíli musel nechat základní půdorys příběhu zběžně povykládat od těch sečtělejších, protože v teaseru prostě chyběl. Mnohé trailery na následující díly prstenové ságy tuhle první vlaštovku s přehledem strčily do kapsy… Ale, pravda je taková, že s dlouho očekávanými filmy (viz i nedávný teaser na Fontánu) se to má jako s čekáním na narození prvního potomka. Stačí vám, aby to škvrně bylo zdravé, nechybělo mu tu ani támhle… a je vám jedno, že z něj třebas nebude právník ani šéf nadnárodní korporace, ale obyčejný instalatér, co má všech pět pohromadě. Z nostalgie nad vzpomínkou na časy, kdy bylo ještě všechno před námi, tedy dávám malinko lepší hodnocení, než by teaseru s chladnou hlavou příslušelo.

GOLDIE FILMU
Protože jako jediný z autorů dnešní seance znám příspěvky kolegů, přesunu se bez úvodu rovnou k věcem, na něž bychom neměli zapomínat, ačkoliv se tak často děje. Trochu v kontextu dnešní doby, obzvláště impotentní filmové série o Harry Potterovi, která započala svou existenci současně s LOTRem, ale obrušovala hrany našeho vnímání "adaptování knih" až do nedávna, si na Pánovi prstenů vážím hlavně přístupu Petera Jacksona k převodu nesmrtelné a údajně nezfilmovatelné klasiky.
Jackson si správně uvědomil teatrální, archaické vyznění díla, které obalil do pseudo-antického (a tak trochu renesančního) světa a nepokoušel se ho téměř nijak modernizovat. Rovnou zachoval jeho zastaralost a neaktuálnost, dokonce je někdy ještě zvýraznil (změna Lothlórienu z barevného, optimistického místa na "mramorové" mausoleum), takže snímek vyznívá jako nějaký oživlý mýtus, což je zcela v pořádku. (Tolkienův pohled na fantasy jako cosi vznešeného a mýtického vytlačil i díky tomu druhý základní přístup, ten Howardův, středověký a násilný.) Zásadní je, že si přesto od počátku uvědomoval, že nemůže Pána prstenů adaptovat doslova. Dílo sepsané jako jeden celek rozdělený do šesti knih (vydávány po dvou jsou pouze ze zvyklosti, od níž se upouští - knižní Pán prstenů, na rozdíl od filmového, ve skutečnosti není trilogie) chtěl zprvu natočit ve dvou částech, až studio samo mu doporučilo dodržet (i když nesprávný) úzus trilogie. Vidíme tedy, že Jackson už samo Tolkienovo členění, hexalogii, nevnímal jako výchozí prvek.
Nemůžeme se proto divit, že se postavy chovají jinak, Frodo je asi dvakrát mladší, celé dialogy probíhají mezi úplně jinými postavami, zcela překopaný je konec trilogie. Co v knize pronáší moudrý Gandalf, ve filmu skřehotá úlisný Gríma - i takových drzostí se Jackson dopouští.
Pán prstenů jako film tak upravuje a přizpůsobuje psaný text, aby zachytil jeho ducha, ale využívá k tomu nečekaně radikální metody, z nichž je trapně často zmiňované vynechání Toma Bombadila nejmenší zásah. Knižní fanoušci, kteří Pána prstenů znali už před premiérou, proto nejsou nadšení jako my ostatní, to je ale pouze zatvrzelost.
Jako poselství filmu nevyplývající z jeho děje, ale jeho vzniku tedy nezapomínejme na to, že adaptace knih nemohou oplývat otrockou, falešnou úctou k předloze, kdy úlitby čtenářům nedovolují vzniknout kvalitnímu filmu. Právě tu tenkou hranici mezi dodržením "pravidel" a vlastní vizí Jackson pochopil, což je přední důvod, proč se Pán prstenů podařil.

VELKÁ RECENZE
J. R. R. Tolkien. Před třemi lety jste toto jméno možná ještě neznali. I když jeho knižní série Pán Prstenů patří k nejprodávanějším fantasy sériím všech dob. A zrovna tato série posloužila jako předloha k zpracování úžasné stejnojmenné trilogie. Právě před třemi lety propuklo šílenství okolo prvního dílu - tak si ho pojďme připomenout…
Film Pán prstenů: Společenstvo prstenu byl všeobecně přijat tak, jak to asi nikdo nečekal. Diváci plesali (mezi nimi i drtivá většina zarputilých Tolkienovců, kteří Jacksonovi nevěřili), kritici chválili ostošest a kina jen praskala ve švech. Co je tedy tajemstvím úspěchu této série, jejíž režisér se proslavil jen béčkovými horory?
Asi největší předností Společenstva je jeho dechberoucí vizuální zpracování. Všechny ty vyobrazení Mordoru, Roklinky, služebníků zla, zpěvu elfů a já nevím čeho ještě, to všechno vás prostě chytne za srdce a nepustí, dokud si vše nevychutnáte do posledního detailu. Peter Jackson si dal opravdu práci a s láskou ke každé prkotině vytvořil svět, přesný podle Tolkienovy předlohy. To vše je ještě podkresleno atmosférickou hudbou Howarda Shořeno, a tak je jasné, že se vám mýtický svět „LoTRa“ jen tak z paměti nevymaže.
Jednou z dalších předností je bezpochyby skvělá režie. Jackson si pochopitelně se svými filmy typu „Živí mrtví“ moc velkou reputaci v Hollywoodu nevybudoval. Takže když tenhle drobný mužík (který by mimochodem mezi hobity krásně zapadl) vyrukoval s nabídkou, že převede na plátno dílo, které bylo dosud považováno za nezfilmovatelné, sklidil spíš výsměch. Avšak teď už je těžké odhadnout, kdo by se toho zhostil lépe. Protože z každého záběru je znát to, že režisér skutečně ví, co dělá, což jen umocňuje zážitek z filmu.
Scénář. Další velké plus. Příběh je možná složitý, ale naprosto strhující a pochopíte v něm určitě vše. A jestli by vám někdy ukápla slza - například při závěrečné scéně, ve které naposledy vydechne jeden ze členů Společenstva, rozhodně se nemusíte stydět, protože prakticky celý film prožíváte spolu s postavami a sdílíte všechny jejich útrapy.
Pokud jste nějací moc velcí fajnšmekři a budete chtít kritizovat herecké výkony, tak máte smůlu. Všichni herci bez výjimky (no, možná jich pár je) se opravdu snaží, a je to vidět. Ať už můj oblíbený Viggo Mortensen coby Aragorn, který přímo srší charismatem, nebo třeba Elijah Wood v roli nevinného hobita.
Mimochodem jestli se vám bude zdát na začátku jako naprostý idiot, tak to byl záměr tvůrců - chtěli ho udělat na začátku příběhu co nejnevinnějším, aby se na něm ke konci jeho útrapy víc podepsaly. A jestli nijak nemusíte Orlanda Blooma, ten tady září taky - i když nadšené budou spíš ženy.
Má vůbec první díl trilogie nějakou výraznější vadu? Ani ne. Možná jen to, že jsou některé scény až příliš klidné a celý film také oplývá množstvím patosu - ale to snad nemůže vadit nikomu, to prostě k fantasy patří. A ještě něco je na filmu zajímavé. I když tento žánr rozhodně není pro každého a někomu se to může zdát jako „naprostá blbost“, tak si tato sága podmanila i ty nejzarytější odpůrce. Prostě má v sobě jakési kouzlo přitažlivosti, a to se tak často nevidí.

PODROBNÝ POPIS FILMU
Prsten zla se probudil a pokud nebude zničen, jeho majitel ovládne svět. Devět odvážných se vydává na nebezpečnou cestu.
Kdysi velmi dávno vykovali skřeti prsteny moci. Tři dostali elfové, sedm trpaslíci a devět lidé. Všichni však byli oklamáni Temným pánem Sauronem, který v zemi Mordor vykoval prsten, který všechny ostatní prsteny ovládal. S jeho pomocí chtěl ovládnout svět, v mohutné bitvě však by spojenou armádou lidí, elfů a skřetů poražen. Král Isildur však nedokázal kouzelný prsten zničit a ten ho později zabil a zmizel téměř na dva a půl tisíce let. Našel si tvora jménem Glum, ovládl ho a čekal. Když zlo zesílilo, rozhodl se prsten Gluma opustit a nechal se najít hobitem Bilbem Pytlíkem, který díky jeho moci přestal stárnout.
Čím déle však prsten vlastnil a používal, tím více ho prsten ovládal. Když se Bilbo chystal oslavit stojedenácté narozeniny, rozhodl se vydat znovu na cesty a najít si místo k dokončení svých pamětí. Během oslavy se rozloučí s ostatními hobity a s pomocí kouzelného prstenu se stane neviditelným. Je připraven vyrazit, ale na naléhavou žádost čaroděje Gandalfa se vydá cestu bez prstenu. Z temné věže vyrazí devět černých jezdců, aby prsten našli a přinesli svému pánovi Sauronovi, který znovu buduje vojsko, se kterým by ovládl svět a nastolil vládu zla. Gandalf pošle Bilbova synovce Froda s prstenem do hostince u Skákavého koníka ve vzdálené vesnici Hůrka, a pak se vydá pro radu za svým učitelem, čarodějem Sarumanem.
Ten se však přidal na stranu zla a Gandalfa zajme. Mezitím Frodo se svými kamarády Samem, Smíškem a Pipinem, kteří k němu cestou přidali, dorazí do Hůrky. Jen o vlas uniknou temným jezdcům s pomocí tajemného hraničáře přezdívaného Chodec. Ten je potom vede k elfovi Elrondovi, cestou jsou však opět napadeni temnými přízraky a Frodo je zraněn. život mu může zachránit jen elfský lék. Naštěstí se tu objeví elfka Arwen, která s umírajícím hobitem ujíždí ke svým lidem. V dramatické honičce se jí podaří uniknout černým jezdcům. Frodo se probudí v elfském sídle zvaném roklinka. Setká se tu nejen s ostatními druhy, ale také s Gandalfem, kterému se podařilo uprchnou Sarumanovi, a dokonce i se zestárlým Bilbem. Do Roklinky je svolána velká porada lidí, elfů a skřetů, která přes názorové rozdíly rozhodne, že prsten musí být zničen.
To je však možné pouze tam, kde byl prsten zrozen, v ohni hory osudu, uprostřed Sauronovy pevnosti Mordor. Odvážný Frodo se nabídne, že tam prsten odnese. Nebezpečí je však příliš veliké a tak se mu jako jeho ochránci postaví po bok čaroděj Gandalf, trpaslík Gimli, elf Legolas, bojovník Boromir, hobiti Sam, Smíšek a Pipin a také Chodec, ve skutečnosti potomek gondorského krále Isildura Araragorn. Zrodí se Společenstvo Prstenu, které se vydává na nebezpečnou cestu plnou nástrah a nebezpečí.

Ocenění:
Academy Awards
2002 - Andrew Lesnie (Kamera)
2002 - Howard Shore (Hudba)
2002 - Makeup
2002 - Vizuální efekty
2002 - Nejlepší film (nominace)
2002 - Peter Jackson (Režie) (nominace)
2002 - Ian McKellen (Vedlejší herec) (nominace)
2002 - Fran Walsh, Peter Jackson, Philippa Boyens (Adaptovaný scénář) (nominace)
2002 - Střih (nominace)
2002 - Píseň (nominace)
2002 - Výprava (nominace)
2002 - Kostýmy (nominace)
2002 - Mix zvuku (nominace)

Golden Globes
2002 - Nejlepší film - drama (nominace)
2002 - Peter Jackson (Nejlepší režie) (nominace)
2002 - Howard Shore (Nejlepší hudba) (nominace)
2002 - Enya (Nejlepší originální píseň) (nominace)

BAFTA
2002 - Nejlepší film
2002 - Peter Jackson (Nejlepší režie)
2002 - Masky
2002 - Vizuální efekty
2002 - Cena diváků pro film roku
2002 - Ian McKellen (Nejlepší herec v hlavní roli) (nominace)
2002 - Fran Walsh, Peter Jackson, Philippa Boyens (Adaptovaný scénář) (nominace)
2002 - Andrew Lesnie (Nejlepší kamera) (nominace)
2002 - Nejlepší střih (nominace)
2002 - Howard Shore (Hudba) (nominace)
2002 - Zvuk (nominace)
2002 - Kostýmy (nominace)
2002 - Výprava (nominace)

Florida Film Critics Circle Awards
2001 - Peter Jackson (Nejlepší režisér)

Los Angeles Film Critics Association
2001 - Howard Shore (Nejlepší hudba)
2001 - Nejlepší výprava (nominace)

DABING
V českém znění: Jan Maxián - Elijah Wood (Frodo Pytlík), Petr Pelzer - Ian McKellen (Gandalf), Jitka Ježková - Liv Tyler (Arwen), Michal Dlouhý - Viggo Mortensen (Aragorn), Jiří Krejčí - Sean Astin (Samvěd Křepelka), Simona Postlerová - Cate Blanchett (Galadriel), Pavel Pípal - John Rhys-Davies (Gimli), Matěj Hádek - Billy Boyd (Peregrin Pipin Bral), Petr Burian - Dominic Monaghan (Smíšek Brandorád), Michal Jagelka - Orlando Bloom (Legolas), Boris Rösner - Christopher Lee (Saruman), Vladislav Beneš - Hugo Weaving (Elrond), Lukáš Hlavica - Sean Bean (Boromir), Vladimír Brabec - Ian Holm (Bilbo Pytlík), Martin Zahálka - Andy Serkis (Glum) + Marton Csokas (Celeborn), Kamil Halbich - Craig Parker (Haldir), Karel Chromík - Brent McIntyre (Černokněžný král)
Překlad: Stanislava Pošustová
Produkce: Evelyna Vrbová
Zvuk: Martin Jílek
Dialogy a režie: Petr Sitár
Vyrobilo studio LS Productions - 2002

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 10.1.2002 Warner Bros. CZ
Premiéra USA: 19.12.2001 New Line Cinema
Premiéra Nový Zéland: 19.12.2001
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 10.10.2002 (VHS) Warner Home Video, 3.12.2001 (DVD) Warner Home Video
Poprvé na DVD: 13.09.2002 Warner Bros. CZ
Poprvé na Blu-ray: 12.4.2010 Magic Box

Tržby v ČR - Kč 91 138 393
Tržby celkem - $ 871 530 324
Návštěvnost v ČR 982 944
Náklady (Rozpočet) - $ 93 000 000

FILMY V SÉRII
Pán prstenů: Společenstvo Prstenu gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/a077/
Fantasy / Dobrodružný, USA / Nový Zéland, 2001
Režie: Peter Jackson, Hrají: Elijah Wood, Ian McKellen

Pán prstenů: Dvě věže gastonrolinc.webnode.cz/news/a076/
Fantasy / Dobrodružný, USA / Nový Zéland, 2002
Režie: Peter Jackson, Hrají: Elijah Wood, Ian McKellen

Pán prstenů: Návrat krále gastonrolinc.webnode.cz/news/a075/
Fantasy / Dobrodružný, USA / Nový Zéland, 2003
Režie: Peter Jackson, Hrají: Elijah Wood, Noel Appleby

Hobit: Neočekávaná cesta gastonrolinc.webnode.cz/news/a074/
Dobrodružný / Fantasy, USA / Nový Zéland, 2012
Režie: Peter Jackson, Hrají: Martin Freeman, Ian McKellen

Hobit: Šmakova dračí poušť gastonrolinc.webnode.cz/news/a078/
Dobrodružný / Fantasy, USA / Nový Zéland, 2013
Režie: Peter Jackson, Hrají: Martin Freeman, Ian McKellen

Hobit: Bitva pěti armád gastonrolinc.webnode.cz/news/a079/
Dobrodružný / Fantasy, USA / Nový Zéland, 2014
Režie: Peter Jackson, Hrají: Martin Freeman, Ian McKellen
 
Tvůrci a herci
Peter Jackson (Režie), Barrie M. Osborne (Produkce), Tim Sanders (Produkce), Peter Jackson (Produkce), Fran Walsh (Produkce), Howard Shore (Hudba), Andrew Lesnie (Kamera), John Gilbert (Střih), Victoria Burrows (Casting), Liz Mullane (Casting), Grant Major (Scénografie), Ngila Dickson (Kostýmy), Richard Taylor (Kostýmy), Mike Hopkins (Zvuk), Ethan Van der Ryn (Zvuk), Vivienne MacGillicuddy (Masky), Peter 'Swords' King (Masky), Fran Walsh (Scénář), Philippa Boyens (Scénář), Peter Jackson (Scénář), John Ronald Reuel Tolkien (kniha) (Předloha), Elijah Wood (Herec), Ian McKellen (Herec), Noel Appleby (Herec), Viggo Mortensen (Herec), Sean Astin (Herec), Cate Blanchett (Herec), Sean Bean (Herec), Liv Tyler (Herec), John Rhys-Davies (Herec), Billy Boyd (Herec), Dominic Monaghan (Herec), Orlando Bloom (Herec), Christopher Lee (Herec), Hugo Weaving (Herec), Ian Holm (Herec), Marton Csokas (Herec), Craig Parker (Herec), Andy Serkis (Herec), Ian Mune (Herec), Lawrence Makoare (Herec), Harry Sinclair (Herec), Elizabeth Moody (Herec), Peter Jackson (Herec), Bill Johnson (Herec), Billy Jackson (Herec), Bret McKenzie (Herec), Sala Baker (Herec), Alan Howard (Herec), Shane Rangi (Herec), Sabine Crossen (Herec)
 
2001/172/USA, Nový Zéland/Fantasy, Dobrodružný, Akční
 
Zajímavost k filmu
- Elfské jazyky v trilogii jsou quenijština a sindarština, přičemž v drtivé většině se jedná o sindarštinu. Quenijština, jakási elfí latina, zaznívá pouze při Sarumanově (Christopher Lee) zaklínání hor, při Gandalfově (Ian McKellen) šeptání u bran Morie, při Frodově (Elijah Wood) souboji s Odulou, při Elessarově (Viggo Mortensen) korunovaci a na soundtracku. Quenijsky je také Galadrielin (Cate Blanchett) pozdrav „namárië“.
- Protože domeček Froda Pytlka (Elijah Wood) je ve skutečnosti obrácen na východ, natáčela se scéna, kdy Frodo pozoruje západ Slunce, obráceně. Kamera nasnímala se východ ve čtyři hodiny ráno a pak se film pustil pozpátku.
- Stavba Hobitína začala dva roky před startem natáčení.
- Hobitín je součástí soukromé farmy nedaleko města Matamata. Vše je tak skutečné a pravé, výjimku tvoří pouze ikonický strom nad domem Frodo Pytlíka (Elijah Wood), který je umělý. Protože se Peteru Jacksonovi nelíbila původně vytvořená barva listí tohoto stromu, oslovil studenty a ti jednotlivé lístky přebarvili.
- Zvuky používané při davových scénách Peter Jackson často natáčel při zápasech All Blacks. Snímal např. přestávkový šum hovořících diváků, jindy je zase vyzval ke spolupráci a celý stadion pak dupal jako při pochodování velké armády.
- Filmový štáb zaměstnával člověka, který měl za úkol v Hobitínu vylovit všechny žáby a přemístit je jinam, aby nerušily natáčení.
- Hobití příbytky jsou veskrze prázdné, natáčení interiérů probíhalo ve filmovém studiu Weta Cave ve Wellingtonu.
- Peter Jackson si u vlády Nového Zélandu zařídil zákaz přeletu všech letadel nad oblastí Hobitínu. Dva letci zákaz porušili, za což byli potrestání doživotním odebráním letecké licence.
- Natáčení oslavy stojedenáctých narozenin Froda (Elijah Wood) trvalo devět hodin.
- Poté, co Gandalf (Ian McKellen) opustí kraj po Bilbově (Ian Holm) oslavě při snaze najít informace o prstenu, není zmíněno, kdy se vrátí zpátky. Ve filmu se to jeví jako pár dnů, v knižní předloze je to však 17 let.
- Po uvedení snímku se objevily informace, že součástí filmu je také product placement, tedy reklama na určitý výrobek nebo značku zapracovaná do filmu, v tomto případě na firmu Coca Cola. Konkrétně se mělo jednat o svítící nápis Coca Cola, který měl být součástí elfského popisu lemujícího vnější stranu prstenu, kterou film odhaluje nedlouho po začátku filmu poté, co Gandalf (Ian McKellen) vyndá prsten z Frodova (Elijah Wood) krbu. Internetové vyhledávače i dnes najdou mnoho důkazů v podobě obrázků z filmu, kde je nápis skutečně dobře patrný. Jde však o informaci, která se nezakládá na pravdě. Na inkriminovaném záběru nápis ve skutečnosti není, příznivci konspiračních teorií nicméně mohou přiživovat i verzi, že bylo jméno jedné z největších společností ze záběru odstraněno.
- Motiv prstenu převzal spisovatel Tolkien ze slavného německého středověkého eposu "Píseň Nibelungů."
- Sauron, kterého hrál Sala Baker a namluvil Alan Howard, Gandalf (Ian McKellen), Radagast Hnědý (Sylvester McCoy) z Bitvy pěti armád (2014), Saruman (Christopher Lee) a balrog zvaný Durinova zhouba jsou Maiar, duchové nižšího stupně.
- Materiál plánovali zfilmovat i členové kapely The Beatle. Paul McCartney měl hrát Froda, Ringo Star Sama, George Harrison Gandalfa a John Lennon Gluma. Byla již zakoupena i filmová práva, než se však vše stačilo dojednat, skupina se rozpadla.
- Liv Tyler o roli Arwen velice usilovala, ale protože má od mala fobii z koni, nebyly její šance na získání role moc velké. Povedl se jí ale husarský kousek. Naučila se elfsky a stala se v té době jedním z mála lidí, kteří tento jazyk ovládali. Roli nakonec opravdu dostala. Právě kvůli panickému strachu z koní za ní ve scéně, kde Arwen uhání před nazguly, zaskočila dablerka. Pro detailní záběry byl použit speciální trenažer.
- Večer po natáčení se Viggo Mortensen (Aragorn) oháněl na parkovišti svým mečem tak vehementně, až na něj někdo zavolal policii.
- Přestože se celá trilogie natáčela současně, na Oscara za kameru byl nominován pouze Pán prstenů: Společenstvo prstenu. Hlavní kameraman Andrew Lesnie nakonec sošku získal.
- První klapka padla v listopadu 1999 při natáčení záběru, kdy se hobiti schovávají před nazgůlem.
- Peter Jackson původně chtěl, aby Aragorna (Viggo Mortensen) hrál Nicolas Cage. Ten ale odmítl, protože se nechtěl na tak dlouho odloučit od své rodiny.
- Postava Sama (Sean Astin) bola obrazom anglického vojaka, radových vojakov a vojenských sluhov, ktorých Tolkien poznal vo vojne.
 
Odkazy