Pán prstenů: Návrat krále / The Lord of the Rings: The Return of the King (2003/101/USA, Nový Zéland/Fantasy, Dobrodružný, Akční) 90% -Originál DVD-

24.07.2018 16:17
JEDNOU VĚTOU
„Nadešel čas rozhodující bitvy. Putování končí ..."

OBSAH
Nadchází čas rozhodující bitvy o přežití Středozemě. Putování jednotlivých členů Společenstva prstenu se dostává do poslední a rozhodující fáze. Čaroděj Gandalf, elf Legolas a trpaslík Gimli spěchají s dědicem trůnu Aragornem na pomoc zemi Gondor, která odolává ohromnému Sauronovu vojsku. Hobiti Frodo a Sam se v doprovodu Gluma snaží dostat hluboko do země Mordor, kde musí v ohních Hory osudu zničit magický Prsten moci. Jedině tak bude síla mocného pána temnot Saurona zlomena. Podaří se jim naplnit poslání Společenstva a zachránit Středozem? A za jakou cenu?(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Gigantické zakončení celé série se vydařilo nadmíru. Celému filmu dominuje zejména bitva u města Minas Tirith, ta zastiňuje dosud asi všechny filmové bitvy a dává tak nový rozměr slovu "velkolepý". Peter Jackson ukormidloval i tuto poslední část přesně na té vlně, na jaké se svezly i oba předešlé díly a dokázal něco, o čem se dosud jen hovořilo - převést snad až přebujelou Tolkienovu fantazii na filmové plátno a ukázat lidstvu to, co si zatím každý jen představoval. Odteď už asi většina Tolienových fandů při vyslovení něčího jména z tohoto úžasného příběhu nebude namáhat svou představivost při vytváření nějaké představy o hrdinově podobě, ale vybaví si tvář konkrétního herce, jenž onu postavu ztvárnil ve filmu. Ještě dlouho mi v uších bude znít i úžasná hudba z této trilogie a jediné co mě strašně, ale opravdu strašně moc mrzí je to, že se už nemám na co těšit - za rok už žádná "čtverka" nebude... (Radyo) 5*

Vyvrcholení celého děje a konečná cesta do srdce Mordoru, tak jak se od samotného mistra Petera Jacksona dalo čekat a již zde přetrhává domněnku, že i mistr tesař se někdy utne jelikož v případě jeho to není vůbec žádná pravda. Přesto, že se Dvě věže více zajímali o Společenstvo je jasné a samozřejmé, že tato část se bude zaobírat hlavně Frodem a Samem. A už zde je vidět Jak je důležité míti Sama, když se Frodo dostane do opravdu závažných problémů a musím se přiznat, že scéna s pavoukem mi opravdu nahnala strach až pocit klaustrofobie. Stopáž filmu se zdá být opravdu dlouhá, ale věřte tomu, že na konci budete vcelku smutní a nadávat stejně jako já, že chcete víc a víc, ale toužebného nášupu ne a ne přijít. Bohůžel je to tak a i ta největší a nejgeniálnější výprava musí někdy skončit. --- Nezmiňuj se o Frodovi, ani o prstenu a taky nic o Aragornovi…vlastně bude lepší když vůbec nebudeš mluvit. (Malarkey) 5*

Za mlhou hustou tak, že by se dala krájet, na kouzelném ostrově, žije Peter Jackson. Je to skřítek neposeda, zvědavý jako opička........eeeeeeh, promiňte. Dvě hodiny po premiéře a já jsem tak zahlcen dojmy, že ani nevím co píšu :o).... Tak jinak. To, čeho si na Jacksonově trilogii nejvíc cením, nejsou ty bombastické triky, ty mohutné válečné vřavy a dokonale vygenerovaná monstra. Zdařilé triky či megalomanské ohromující záběry nejsou pro mně měřítkem kvalitního filmu. Naopak. To, čeho si na této trilogii cením, je Jacksonova práce s detaily, jeho invence, to jak dokáže ze zdánlivě banální situace udělat emocionálně působivý moment, nebo to jak vede herce. Ať už jde např. o esoterikou dýchající scény z Lothloriénu ve Společenstvu, předávání darů Galadriel, kýčovitou a přitom nádhernou scénu s Arwen ve Dvou věžích, subtilně pojatou scénu Eowyn s Červivcem a následné utržení praporu při příjezdu Gandalfa a spol. atd. Byl by to dlouhý výčet, dokazující, jak velikou obrazovou fantazií Jackson disponuje. Tam, kde by jiní pouze standartně odvyprávěli příběh, tam Jackson naseká spoustu "pídžejovských machrovinek", které činí dělají z filmu nezapomenutelnou podívanou. Jediným problémem je, že těch obrazových vjemů je v každém dílu tolik, že člověk není schopen vše strávit na "jeden zátah" a vstřebá se to až tak na druhé, třetí skouknutí. A to je i problém NÁVRATU KRÁLE. První polovina na mně nenechala žádný emocionální dopad. Po vynikajícím začátku se Sméagolem se děj se příliš rychle řítil kupředu, scéna střídala scénu a přitom jsem velice silně pociťoval, jak ruka střihačova mocně úřadovala. Zde věřím, že výsledný dojem značně napraví rozšířena verze...Druhá polovina ale zahnala mé chmury. Ani ne tak díky mohutné bitvě (která je pro mně spíš ódou na schopnosti programu Massive se spoustou počitačově vygenerovaných figurek a modelem a v podstatě mně nechala chladnou), ale právě díky těm úchvatným momentům , jakým byla třeba Faramirova sebevražedná mise. Dále scéna v Hoře osudu - Eliah Wood a Sean Astin z ní díky svým hereckým výkonům dělají fantastickou podívanou. Ten Frodův výraz tváře, když.....ale ne, nebudu spoilovat a hlavně to se musí vidět....A ta tolik kritizovaná závěrečná scéna loučení? Tak nevím, jestli jsem divnej já, nebo ostatní, ale mně nepřišla vůbec dlouhá, naopak je strašně krásná, dojemná a možná nejlepší z celého filmu.... (Lima) 5*

OLDIES FILMU
V době, kdy nás ze všech stran masíruje reklamní kampaň na druhý díl navenek velkolepě vyhlížející Narnie, hodí se připomenout, jak tahle fantasy mánie vlastně odstartovala. Můžete sice namítnout, že Pán prstenů nebyl první a spousta před ním už se úspěšně pokoušela o vykreslení svých vlastních světů. Jenže – asi nikdy předtím z toho nečišela tak epická šíře, tak kvalitní triky a hlavně to celé dohromady (bráno jako jeden film) netrvalo dvanáct hodin. Dvanáct hodin hodně působivé zábavy, která se v rukou kouzelníka Jacksona z hlediska historie - a proč si to neříct - přetavila ve filmový milník, který už se dnes snaží každý jen napodobovat. Na počest celé trilogie vám kolegové z Movie-listu přichystali před pěti lety i tenhle Supertrailer, který shrnuje celé dění ze všech tří filmů do úhledných sedmi minut. Fanoušci Kevina Smithe budou jistě remcat, že i to je moc a víc času jak dvě minuty si tohle putování k Hoře osudu ani nezaslouží. Nechte je topit v jejich fanouškovství kolem světelných mečů a rozhodně se nenechte odradit. Trailer nabízí v podstatě vše, co od něj čekáte – přehlídku důležitých dějových mezníků, emocionálně vypjatých scén, líbivých bitek a navrch přihodí i trochu toho dojemného účtování několika málo hlavních postav. Zkrátka a dobře - ultimativní video pro všechny, kdo si na ty odvážné chlapíky z Kraje i dneska rád vzpomene. A že už to vypadá přece jen trochu ošuntěle? Inu, zub času je mrcha a jen se potvrzuje, jak rychle se ve filmové branži mění standardy, skrývající se pod slovíčkem "entertainment". Kouzlu filmu to však nic neubírá.

GOLDIE FILMU
Psát o takových kultech, jakým Pán prstenů, ať už v literární či filmové podobě, bezesporu je, je jedním z nejnevděčnějších úkolů vůbec. Především se nemůžete zbavit pocitu, že vše už bylo řečeno. Jenže vynechat na kfilmu.net v naší sekci Goldies právě třetí díl, jediný, jemuž jsme se doposud nevěnovali, by bylo ještě větším hříchem. Minulý týden vyšel text zabývající se Dvěma věžemi. Martin se pokusil obhájit tento film přede všemi, kteří jej neprávem upozaďují. Já se pokusím obhájit i Návrat krále, završení celé trilogie. Možná si řeknete, že tento snímek to potřebuje nejméně ze všech, vždyť je to právě on, kdo sesbíral všechny ceny a kdo se v žebříčcích popularity umisťuje nejvýše. Já se však stále častěji setkávám s názorem opačným, a to, že Návrat krále je nejslabším článkem série. Nemyslím, že je úplně šťastné celou trilogii škatulkovat a rozdělovat, vždyť záměrem byla spíše komplexnost díla jako takového, ale na druhou stranu: proč neocenit každý film samostatně.
Hned na úvod textu je potřeba pochválit Petera Jacksona, protože se dokázal zdatně poprat s literárním příběhem, který byl dlouhá léta považován za nezfilmovatelný. Zarytí fanoušci knihy sice tvrdí, že příběh osekal a zjednodušil, ale jinak to prostě nejde. S přemírou postav a dějových odboček se statečně vypořádal a stvořil něco, co lze považovat za milník žánru. Opět se navrátil k velkolepým eposům, pomohl znovu nastolit oblibu fantasy jako takového. V tomto si film s knihou v ničem nezadá. Právě v Návratu krále všechno kulminuje. Nechci být zlá a nepřející, ale až Jackson ukázal, jak Pána prstenů (ještě více) zatraktivnit. Pokud se totiž na knihu podívám kritickým okem a se značným odstupem, vidím chyby a nemůžu si nerýpnout. Ano, Tolkien stvořil archetypální postavy, příběh, který přes svou rozsáhlost a množství postav dává smysl, stvořil také dílo hodné obdivu pro svou velikost a míru, s jakou ovlivnilo tolik generací, avšak Pán prstenů je v mnohém přeceňovaný. Kniha je místy příliš statická, popisná, zato filmová adaptace má ten správný šmrnc.
Pána prstenů nám v kinech dávkovali v pravidelných intervalech. Očekávání před třetím dílem pak byla obrovská. Diváci se namlsali předchozími dvěma zdařilými filmy. Společenstvo prstenu nastínilo charaktery a svou komorní povahou uchvátilo. Dvě věže potemněly a ač je mnozí chápou jako mezičlánek, měly své kvality. Určitě si vzpomenete, jak byla velebena taková bitva o Helmův žleb. Není proto divu, že od třetího dílu se čekalo jediné. Všechno muselo být větší, epičtější, dojemnější, okázalejší. Lidé cítili, že TEĎ to přijde. Jacksonovi proto nezbývalo, než tato očekávání naplnit. Třetí díl zkrátka musel být takový, jaký je, a vůbec ne jiný. Pokud by nepřišlo velkolepé finále, lidé by byli zklamáni. Ano, lze diskutovat o tom, zda Návrat krále není epický, dojemný, megalomanský už moc. Nepřehnal to Jackson? Nemyslím si. Film stále dokáže balancovat na hranici kýče, být krásný, dokonalý a líbivý, přesto nepřekročit onu pomyslnou čáru. A navíc – většinový, Hollywoodem zhýčkaný divák si žádá přesně toto. Touží být emočně ždímán, drásán, ohromen. Chce, aby mu mráz běhal po zádech. Emoce jsou při vnímání uměleckého díla důležité. Sama je považuji za jedno z kritérií, které v mých očích film pozvedá. Snad mi dáte za pravdu v tom, že Pán prstenů: Návrat krále v tomto směru uspěl více než dobře.
Jackson se ve všech ohledech knihy nedržel. Pro potřeby filmu musel některé události v rámci jednotlivých dílů přeskupit. Jednou z hojně zmiňovaných příkladů je boj Sama s Odulou, který patří mezi to nejlepší, co třetí díl nabízí. Lehkou nevýhodou celého filmového Pána prstenů a v největší míře pak třetího dílu je fakt, že snímky nelze vnímat samostatně. Musíte znát kontext předchozích dílů, nejlépe pak vidět rozšířené verze, a úplně ideálně na tom jste, pokud máte načteny knihy. Věřím však, že tato banální výtka se netýká žádného pravého lotrovského fanouška.
Děj po malém intermezzu s Glumen alias Sméagolem pokračuje přesně tam, kde druhý díl skončil. Nic se nevysvětluje, jdeme rovnou do akce. S postavami se setkáváme na místě, kde jsme je opustili. Jejich příkoří pokračují. Výhodou je, že i když jste předchozí filmy viděli dávno, hned víte, zač je toho loket.
Na třetí části trilogie Pán prstenů nejvíce ohromí velkolepé a dojemné scény. Dříve velebený boj o Helmův žleb je brzy zapomenut, pokud spatříte bitvu o Minas Tirith. Ohromující řežba však v sobě má něco více. Záběry na bitevní pole se střídají s příběhem komorním a o to více drásavějším. Vřava se zklidňuje a my vidíme definitivní zhroucení a odevzdání se dříve mocného člověka, otec Faramira a Boromira právě páchá sebevraždu, protože nevidí jiné východisko. Všechny megalomanské bitvy mohou působit sebelépe díky dokonalým digitálním trikům, avšak mrazí vás ze zcela jiného důvodu. Nedíváte se totiž na anonymní vojska, ale doslova cítíte své hrdiny, jimž od počátku fandíte. Prožíváte jejich příběh na vlastní kůži. Gró Pána prstenů tak tkví právě v hluboce lidských příbězích v jejich nejkrystaličtější podobě, v lidských radostech i tragédiích, jakkoliv to teď zní kýčovitě. Návrat krále má takových scén nejvíce, zde se všechno spojuje v jeden velký celek. Ve výčtu památných scén bych mohla pokračovat skoro do nekonečna. Za sebe zmíním Pipinův zpěv, Aragornovo zvolání „For Frodo!“, Aragornovo povzbuzování sešikovaných vojsk před bojem o Minas Tirith, Éowynin boj s vůdcem Nazgûlů či pokleknutí všech před čtyřmi malými hobity.
O celé sérii by se dalo hovořit jako o filmovém projektu, který byl tvořen s láskou. Poznáte to podle těch nejmenších detailů, preciznosti kostýmů, kulis. Snímek vás zas a znova přenese do jiného světa, z něhož se nebudete chtít vrátit. A budu se opakovat, ale opět říkám – v Návratu krále vše kulminuje. Není proto divu, že právě závěrečný díl trilogie sesbíral rekordní počet Oscarů včetně toho za nejlepší film. Škarohlídi by sice mohli namítnout, že se tak trochu svezl a oceněn byl i za dva předchozí díly dohromady, ale formální kvality mu snad nikdo upírat nebude.
Příběh charakterů, lásky, přátelství, odvahy a odhodlání působí také jako archetypální boj dobra se zlem. Frodo však může být vnímán jako někdo, jehož prostřednictvím prozřeme, protože se s ním vydáme na cestu hledání. Výkladů je mnoho a myslím, že není důležité, který z nich je správný. V uměleckém díle nehledejte význam, ale nechte se jím opájet. Tato slova zde naprosto sedí. Pán prstenů: Návrat krále je totiž filmem, který vás opojí zaručeně.

VELKÁ RECENZE
Přepište dějiny! Po zhlédnutí závěrečného dílu Pána prstenů musí být všem jasné, že Peterovi Jacksonovi se povedlo to, co zatím žádnému jinému filmaři. Stvořil trilogii a zachoval jí od začátku až do konce stejnou, tj. mimořádně vysokou kvalitu. Strhnul diváky na celém světě a přiměl je, aby důkladně přehodnotili své žebříčky Nej… filmů. A k tomu všemu si získal i nadprůměrné hodnocení kritiků (jedenáct Oscarů mluví za vše). To vážně nemá obdoby. Ano, dobrá, žijí i lidé, kteří vám na otázku „Co ROTK, už jsi ho viděl?“ znuděně odvětí „Prosim tě, dyť jsem usnul/a už při prvním dílu“. Dovolím si však polemizovat s tím, že u mnohých to je jen póza, jak se za každou cenu lišit od davu („Dyť na to choděj všichni, to bude zas nějaká blbost.“). A že ten je početný.
Jelikož tedy předpokládám, že mezi skalní odpůrce nepatříte (že byste si tuto recenzi četli jen z trucu a škodolibosti?), bylo by zbytečné popisovat děj. Buď jste četli knihu, a víte, které zvraty a události máte očekávat a jak to celé nakonec dopadne. (I když i zde, jako u předchozích dílů, je řada pasáží, které knize vůbec neodpovídají – šťouralové si opět přijdou na své.) Nebo z již viděného sami tušíte, kam se děj bude vyvíjet a kdo a jak do osudů hrdinů zasáhne. Anebo, třetí možnost, netušíte nic. V tomto případě by bylo ale nejvíce nefér vám cokoli dopředu prozrazovat. Nutno totiž přiznat, že nic netušíc si celý ten spektákl asi užijete nejvíce.
Jak již bylo řečeno, film se do vás hluboko zahryzne a napětí až do konce nepoleví. Začátek je sice v porovnání s dvojkou pomalejší, ale určitě pro dobro věci. Konečně se totiž dozvíte, jak Glum k prstenu přišel a jak se z hobita proměnil v hubeného plíživého podraze. Hlavně ale to, jak vypadá „ten herec, co hraje Gluma“ (ve skutečnosti je Andy Serkis opravdu, ale opravdu docela fešák).
Tato retrospektivní dovysvětlující scéna je ale opět – jako začátek druhého dílu – kulantně s reálným dějem prolnuta, takže vůbec neruší. A pak to začne. Připravte se na dvě rozhodující bitvy, z toho první ještě velkolepější a napínavější, než byl Helmův žleb. Na unikátní animované stvůry, mezi nimiž zákeřnou osminohou chlupatou potvoru Odulu. Fascinujícím způsobem vytvořené lokace, jako sídlo Názghulů Minas Morgul či především město Minas Tirith (laickým okem rozdíl mezi kulisou a trikem nepoznáte). Na strhující výkony trojice Frodo, Sam a Glum (ano, Glum už skutečně NENÍ pouhá počítačem stvořená figurka, ale zcela rovnocenný herecký partner). Na další typické efektní Legolasovo zneškodnění nepřítele (olifanta), a to všechno doprovázené monumentální hudbou Howarda Shorea… Téměř tří a půlhodinový Návrat krále je prostě nabitý dějem a místy, kdy budete úžasem lapat po dechu.
Oddechových míst je v něm tak poskrovnu. Někteří z vás možná budou mít jisté vylučovací problémy a asi budou hodně dlouho váhat, kdy si mají odskočit, aby jim neuniklo něco zásadního. S tím jde ruku v ruce jedna z mála výtek, které lze vůči filmu mít. Nezbyl tady totiž čas na ony nápadité, děj nikam neposouvající, přesto však pro výslednou atmosféru možná ještě podstatnější scény, kterými se první díl přímo hemžil a kterých ve dvojce taky nebylo pomálu. Vzpomeňte jen například na noční scénu s hobity prchajícími lesem před Názghulem, následující „nájezd“ Prstenových přízraků do Hůrky a hospody U skákajícího poníka, resp. zpomalený záběr skřeta běžícího s pochodní do odvodňovací stoky v Helmově žlebu. Takových záběrů, které můžete vidět podesáté, a přece vám u nich stále běhá mráz po zádech, v Návratu moc nenajdete.
Naštěstí se může nadšený fanoušek tetelit radostným očekáváním do budoucna, že se jich třeba dočká v prodloužené verzi na DVD (které opět vyjde až koncem roku). A v tom spočívá asi největší kámen úrazu – tedy alespoň pro ty, kdo možnost zhlédnutí DVD nemají. Zaprvé nemůžete plně pochopit scénu na začátku filmu, kdy Aragorn, Gandalf a ostatní naši dobří známí dorazí do Železného pasu, a Pippin se Smíškem spokojeně bafají z dýmek. Kde vzali tabák a proč jim Gimli očividně tak závidí?* Poté se jistě budete divit, kam zmizeli Saruman s Grímou a jak je možné, že se ve filmu vůbec neobjeví! A což teprve zraněná Éowyn, kdo ji vyléčil a proč najednou v jedné z finálních scén stojí vedle Faramira a září štěstím – když má být její srdce zhrzeno, neboť Aragorn její lásku odmítne. Odpověď naleznete právě až na DVD, které vnese světlo ještě do mnoha dalších nedokončených či přímo nevyřčených scén. Ospravedlněním budiž však tvůrcům fakt, že kdyby měli do filmu vložit úplně všechno podstatné, musel by trvat minimálně dvakrát tak déle.
Nic z výše řečeného ovšem neubírá Návratu krále a celé trilogii Pána prstenů na jeho velkoleposti, nesrovnatelné s žádným jiným počinem světové filmografie, který dosud vznikl a dost možná i vznikne. Jak napsal jeden zahraniční kritik: Velký filmový zážitek tisíciletí. Svatá to slova.
* Na konci prodloužené verze ke Dvěma věžím je vtipná scéna, kdy Pippin se Smíškem objeví ve vodě zaplavenou Sarumanovu spižírnu. Kromě jablek, pečených krocanů a dalších laskomin najdou něco, po čem celou dobu nostalgicky snili: dolanské tabákové koření, „nejlepší v Jižní čtvrtce“.

PODROBNÝ POPIS FILMU
Bratři Smeagol a Deagol lovili ryby, Deagola obrovská ryba vtáhla pod vodu. Tam našel v bahně prsten a když se s ním vynořil, jeho bratr Smeagol po něm tolik toužil, že bratra zabil. Lidé ho vyhnali a prokleli, a tak začal žít ve skalách, kde postupně ztrácel lidské rysy i chování, až se stal Glumem...
Glum teď cestuje s Frodem a Samem a vede je k Hoře osudu, kde jedině může být prsten zničen. Aragorn, Legolas, Gimli a Gandalf přijíždějí k Železnému pasu, který je celý zničený, a setkávají se zde se Smíškem a Pipinem. Pipin ve vodě najde Sarumanovo vidoucí oko, ale Gandalf mu ho ihned sebere. Společně se všichni vrátí do Rohanu, ale nevědí nic o Frodovi...
Frodo zatím spí a Sam zaslechne Gluma, který si povídá sám se sebou o tom, že chce prsten zpět, a proto zavede hobity k tunelu, odkud už nevyjdou. Začne se s Glumem prát, ale Frodo se Gluma zastane, protože jen on zná cestu do Mordoru.
Pipin zatím sebere Gandalfovi vidoucí oko a podívá se do něj. Sauron zahlédne jeho myšlenky, ale i on uvidí část jeho plánů na zničení města Minas Tirith. Sauron se chtěl dozvědět o prstenu, ale Pipin mu nic neprozradil. Sám se tím však dostal do nebezpečí a Gandalf ho odváží s sebou do Minas Tirith, kam jede varovat vládce Denethora.
Arwen se svým lidem odchází, ale má vizi, ve které se objeví Aragorn a jejich syn. Vrátí se tedy zpět a její otec Elrond jí chce poslat pryč, aby ji zachránil. Ona ho požádá, ať nechá znovu ukout Narsil - meč, kterým byl Sauron již jednou poražen.
Gandalf dojede k Denethorovi, správci Gondoru, který je také otcem Boromira. Pipin mu řekne, že Boromir zemřel, aby zachránil jeho a jeho přátele, a nabídne mu svou službu. Denethor ví, že se vrací Aragorn, a odmítá mu předat vládu nad Gondorem, protože neuznává Aragornův nárok na trůn...
Frodo se svými společníky uvidí obrovskou armádu skřetů, vycházející z bran města. Skřeti se vylodí u hranic Gondoru, v Osgiliathu, kde jejich první nápor odrazí vojáci vedeni Faramirem, Boromirovým bratrem. Mezitím Pipin vyleze tajně na strážní maják, kam ho poslal Gandalf, a zapálí oheň. Ten dává signál dalším majákům a rohanský král Theoden se rozhodne vyjet Gondoru na pomoc...

O PRODUKCI
Po desetiletí živila tato slova fantazii a utvářela sny více než stovky milionů čtenářů po celém světě. Ti si je přečetli poprvé roku 1953 v románu Společenství prstenu, který napsal J.R.R. Tolkien jako první díl trilogie Pána prstenů.
Tolkienovo dílo bylo pro generace čtenářů zásadním ukazatelem na jejich cestě životem, protože jim umožnilo definovat si pro sebe archetyp boje mezi dobrem a zlem. Také díky tomu byl Pán prstenů čtenáři označen za knihu století. Zároveň také Tolkien položil základní kámen žánru fantasy, stvořil zcela nový a vzrušujícím způsobem skutečný svět. Jeho hlavním hrdinou je hobit Frodo Pytlík, který se ve své vlastní domovině zvané Středozemě dostal do samotného centra bitvy mytických proporcí. Bude muset během svého putování prokázat, že moc přátelství a individuální odvahy dokáže úspěšně čelit i těm nejničivějším silám temnoty.
 Filmový epos, který byl natočen podle Tolkienovy legendární trilogie, se stal jedním z nejkolosálnějších počinů jaké kdy spatřily přítmí kin. Mytické události, krajiny a stvoření vzešlá z Tolkienovy fantazie, to všechno si vyžádalo čtyři desetiletí trvající vývoj filmových technologií, než jsme se dostali na úroveň, kdy je možno převést je bez úhony na plátno.
Filmovou trilogii Pán prstenů napsal, režíroval a produkoval Peter Jackson, který se rozhodl v zájmu zachování integrity příběhu natočit všechny tři díly naráz. Brzy proto bude následovat závěrečný příběh: Návrat krále.
 Filmový kouzelník v těle hobita
Není pochyb po tom, že hlavním hybatelem celé hobití cine-ságy byl scenárista a režisér Peter Jackson.
Narodil se 31. října 1961 ve Wellingtonu na Novém Zélandě. Od svých devíti let natáčel amatérské videosnímky, ve kterých s přáteli hrál, a sám si k nim s oblibou vytvářel především latexové masky. Podporován rodiči vrhl se roku 1983 do natáčení své celovečerní prvotiny Bad Taste - kanibalové z vesmíru o lidožravých mimozemšťanech v modrých košilích a za čtyři roky ji dokončil.
Dalším počinem byl krutý pohled do zákulisní estrádní show - komediální loutkový muzikál pro dospělé Meet The Feebles, ve kterém moucha novinářka svačí čerstvé exkrementy a explodující vnitřnosti provázejí představení. Na vrchol se však dostal extrémním splatter komediohororem o boji dvou mladých lidí za jejich lásku ve vile plné zombie Braindead - živí mrtví. Pak se zklidnil. Následovalo pubertální drama dvou dívek, které vyřeší své problémy cihlou, za jehož scénář byl spolu s Frances Walshovou nominován na Oscara (Andělské bytosti). Do jacksonovy filmografie patří také nepříliš úspěšný komediohoror Přízraky a paradokument Zapomenuté stříbro.
"Chtěl jsem na plátno převést všechny nejsilnější okamžiky z Tolkienových knih a pomocí moderních technologií tak, aby diváci zažili v kině věci, které se jim tam ještě nikdy nepřihodily."
Když odečteme čas na přesvědčení studií, že tento obří projekt se jim vyplatí, můžeme suše konstatovat, že Jackson s projektem strávil sedm let života. Jak sám říká "To je to nejmenší, co může člověk pro Tolkiena udělat." Jen sepsání všech tří scénářů zabralo Jacksonovi, Fran Walshové a Phillipě Boyensové tři roky. Možná také proto, že, jak Jackson říká, "Jsem nechtěl dát divákům něco jako standartní fantasy film, chtěl jsem být ve výrazu mnohem realističtější." I při samotném natáčení jsem se neustále vracel k Tolkienovým knihám. Kdykoli jsme točili nějakou scénu, ihned jsme přečetli příslušnou kapitolu a vždy jsme v ní našli inspiraci.
O příběhu třetí části
Loajalita, osud a naděje
Peter Jackson tvrdí, že nejvíce ze všech tří částí Tolkienovy ságy se Návrat krále drží podstaty Tolkienovy spisovatelské vize. Všechny osudy postav se blíží ke svému vyvrcholení tak, jak je Tolkien předestřel ve svých knihách. Už nikdy nebudou těmi samými lidmi jako v době, kdy se pro své dobrodružství rozhodli. "Návrat krále je nejemocionálnější částí série," říká Peter Jackson. A producent Barrie M. Osborne ho doplňuje s tím, že nejzajímavější bude pro diváka otázka neustále se prolínající třetím dílem: která postava uspěje a která se řítí do tragédie. To je podle něj důvod, proč budou diváci napjatí jako nikdy.
Váhající král
Název Návrat krále vychází z postavy Aragorna, kterého hraje Viggo Mortensen. Když se uvolní trůn gondorského království znamená to, že se celá země blíží k hranici nezadržitelného úpadku. Vždyť co jiného zbývá zemi, která ztratí krále? Za normálních okolností by se tato situace dala připustit. Jenže svět není v normální situaci - každou chvíli mu hrozí zotročení ze strany Sauronových tlup. A právě Aragorn je jediným, kdo může ovládnutím gondorského království postavit do Sauronovy cesty mocnou překážku. Jenže Aragorn zároveň dobře ví, že stát se králem znamená přijmout moc a tudíž i pokušení z moci vyplývající. Protože nic neumí Sauron lépe, než zneužívat těch, kteří po moci touží. Je Aragorn dost silný na to být dobrým králem? A ještě zásadněji, je dost silný na to odolat pokušení královské moci? Nikdo o tom nepochybuje tak silně jako právě on. Rovnováha mezi dobrem a zlem
Frodo je nositelem prstenu. Většina bytostí, kterými je obklopen, by si ho okamžitě nasadila a nechala se unášet slastí z jeho vlastnictví. Frodo by nic neudělal raději. Bohužel právě on je tím, kdo ho musí zničit. Elijah Wood, který ho představuje, říká "V podstatě jsme svědky Frodovy naprosté změny a to až do bodu, kdy Frodo přestává být Frodem." A to má ještě po svém boku neustálou připomínku toho, co se stane s vlastníkem prstenu, který propadne jeho rozkladnému kouzlu - Gluma. Spoluscenáristka Philippa Boyensová říká, že díky tomu má Frodo před očima jasnou představu toho, jakou mocí prsten disponuje. Naštěstí má po svém boku také Sama a uklidňuje ho proto vědomí, že pokud je nemilosrdný osud nerozdělí, tak mu přítel kdykoli přispěchá na pomoc. Frodo se tedy má o koho opřít. A oba společně nemají jinou možnost než pokračovat v cestě, kterou začali - v cestě ke zničení prstenu.

Ocenění:
Academy Awards
2004 - Nejlepší film
2004 - Peter Jackson (Režie)
2004 - Fran Walsh, Peter Jackson, Philippa Boyens (Adaptovaný scénář)
2004 - Střih
2004 - Howard Shore (Hudba)
2004 - Annie Lennox, Fran Walsh, Howard Shore (Píseň)
2004 - Výprava
2004 - Kostýmy
2004 - Makeup
2004 - Mix zvuku
2004 - Vizuální efekty

Golden Globes
2004 - Nejlepší film - drama
2004 - Peter Jackson (Nejlepší režie)
2004 - Howard Shore (Nejlepší hudba)
2004 - Annie Lennox, Fran Walsh, Howard Shore (Nejlepší originální píseň)

BAFTA
2004 - Nejlepší film
2004 - Fran Walsh, Peter Jackson, Philippa Boyens (Adaptovaný scénář)
2004 - Andrew Lesnie (Nejlepší kamera)
2004 - Vizuální efekty
2004 - Cena diváků pro film roku
2004 - Peter Jackson (Nejlepší režie) (nominace)
2004 - Ian McKellen (Nejlepší herec ve vedlejší roli) (nominace)
2004 - Nejlepší střih (nominace)
2004 - Howard Shore (Hudba) (nominace)
2004 - Zvuk (nominace)
2004 - Kostýmy (nominace)
2004 - Masky (nominace)
2004 - Výprava (nominace)

New York Film Critics Circle
2003 - Nejlepší film
2003 - Peter Jackson (Nejlepší režisér) (nominace)

Florida Film Critics Circle Awards
2003 - Nejlepší film
2003 - Peter Jackson (Nejlepší režisér)
2003 - Andrew Lesnie (Nejlepší kamera)

Los Angeles Film Critics Association
2003 - Peter Jackson (Nejlepší režisér)
2003 - Nejlepší výprava

DABING
V českém znění: Jan Maxián - Elijah Wood (Frodo Pytlík), Petr Pelzer - Ian McKellen (Gandalf), Jitka Ježková - Liv Tyler (Arwen) + Sarah McLeod (Růžena Chaloupková), Michal Dlouhý - Viggo Mortensen (Aragorn), Jiří Krejčí - Sean Astin (Samvěd Křepelka), Simona Postlerová - Cate Blanchett (Galadriel), Pavel Pípal - John Rhys-Davies (Gimli), Jiří Plachý - Bernard Hill (Théoden, král Rohanu), Matěj Hádek - Billy Boyd (Peregrin Pipin Bral), Petr Burian - Dominic Monaghan (Smíšek Brandorád), Michal Jagelka - Orlando Bloom (Legolas), Vladislav Beneš - Hugo Weaving (Elrond), Sylva Sequensová - Miranda Otto (Éowyn), Saša Rašilov - David Wenham (Faramir), Aleš Procházka - Karl Urban (Éomer), Ladislav Županič - John Noble (Denethor), Martin Zahálka - Andy Serkis (Glum), Vladimír Brabec - Ian Holm (Bilbo Pytlík), Lukáš Hlavica - Sean Bean (Boromir), Jaroslav Kaňkovský - Bruce Hopkins (Gamling), Jiří Zavřel - John Rhys-Davies (Stromovous), Bedřich Šetena - John Bach (Madril) + Paul Norell (Král mrvých) + Craig Parker (vůdce střetů Gothmog), Radovan Vaculík - Bret McKenzie (Lindir) + Thomas Robins (Déagol), Bohumil Švarc - Lawrence Makoare (Černokněžný král), Bohdan Tůma - Peter Tait (skřet Šagrat), Miroslav Středa - Stephen Ure (skřet Gorbag), Karel Chromík - Craig Parker (Guritz)
Zpívá: Zbyšek Pantůček - Billy Boyd (Peregrin Pipin Bral)
Překlad: Stanislava Pošustová
Produkce: Evelyna Vrbová
Zvuk: Martin Jílek
Dialogy a režie: Petr Sitár
Vyrobilo studio LS Productions - 2004

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 15.1.2004
Premiéra USA: 17.12.2003 New Line Cinema
Premiéra Nový Zéland: 1.12.2003
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 15.9.2004 (DVD) Warner Home Video
Poprvé na DVD: 15.9.2004 Warner Bros. CZ
Poprvé na Blu-ray: 12.4.2010 Magic Box

Tržby v ČR - Kč 80 041 452
Tržby celkem - $ 1 119 929 521
Návštěvnost v ČR 778 852
Náklady (Rozpočet) - $ 94 000 000
 
FILMY V SÉRII
Pán prstenů: Společenstvo Prstenu gastonrolinc.webnode.cz/news/a077/
Fantasy / Dobrodružný, USA / Nový Zéland, 2001
Režie: Peter Jackson, Hrají: Elijah Wood, Ian McKellen

Pán prstenů: Dvě věže gastonrolinc.webnode.cz/news/a076/
Fantasy / Dobrodružný, USA / Nový Zéland, 2002
Režie: Peter Jackson, Hrají: Elijah Wood, Ian McKellen

Pán prstenů: Návrat krále gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/a075/
Fantasy / Dobrodružný, USA / Nový Zéland, 2003
Režie: Peter Jackson, Hrají: Elijah Wood, Noel Appleby

Hobit: Neočekávaná cesta gastonrolinc.webnode.cz/news/a074/
Dobrodružný / Fantasy, USA / Nový Zéland, 2012
Režie: Peter Jackson, Hrají: Martin Freeman, Ian McKellen

Hobit: Šmakova dračí poušť gastonrolinc.webnode.cz/news/a078/
Dobrodružný / Fantasy, USA / Nový Zéland, 2013
Režie: Peter Jackson, Hrají: Martin Freeman, Ian McKellen

Hobit: Bitva pěti armád gastonrolinc.webnode.cz/news/a079/
Dobrodružný / Fantasy, USA / Nový Zéland, 2014
Režie: Peter Jackson, Hrají: Martin Freeman, Ian McKellen
 
Tvůrci a herci
Peter Jackson (Režie), Barrie M. Osborne (Produkce), Frank Walsh (Produkce), Peter Jackson (Produkce), Howard Shore (Hudba), Andrew Lesnie (Kamera), Jamie Selkirk (Střih), Victoria Burrows (Casting), Liz Mullane (Casting), Grant Major (Scénografie), Ngila Dickson (Kostýmy), Richard Taylor (Kostýmy), Fran Walsh (Scénář), Philippa Boyens (Scénář), Peter Jackson (Scénář), John Ronald Reuel Tolkien (kniha) (Předloha), Elijah Wood (Herec), Noel Appleby (Herec), Billy Boyd (Herec), Dominic Monaghan (Herec), Sean Astin (Herec), Ian McKellen (Herec), Viggo Mortensen (Herec), Orlando Bloom (Herec), Liv Tyler (Herec), Christopher Lee (Herec), Cate Blanchett (Herec), John Rhys-Davies (Herec), Bernard Hill (Herec), Brad Dourif (Herec), Miranda Otto (Herec), Marton Csokas (Herec), Hugo Weaving (Herec), Karl Urban (Herec), Sean Bean (Herec), David Wenham (Herec), John Noble (Herec), Andy Serkis (Herec), Bruce Spence (Herec), Peter Jackson (Herec), Lawrence Makoare (Herec), Billy Jackson (Herec), Bret McKenzie (Herec), Sala Baker (Herec), Joel Tobeck (Herec), Alan Howard (Herec), Peter Tait (Herec), John Bach (Herec), Ian Holm (Herec), Bruce Hopkins (Herec), Pete Smith (Herec), Jed Brophy (Herec), Bruce Phillips (Herec), Shane Rangi (Herec), Harry Sinclair (Herec)
 
2003/101/USA, Nový Zéland/Fantasy, Dobrodružný, Akční
 
Zajímavost k filmu
- Morgulský pobočník zvaný Gothmog, jehož hrál Lawrence Makoare a namluvil Craig Parker, dostal své jméno podle Pána a jednoho ze sedmi balrogů, který – stejně jako kdysi Durinova zhouba a Sauron z prvního dílu (2001) – sloužil Morgothovi, Temnému nepříteli Světa.
- Během tří dílů filmové série bylo vyrobeno na 40 000 kostýmů.
- Jedná se o jediný fantasy snímek, který vyhrál Oscara pro nejlepší film. Zároveň jde o jediné pokračování, které vyhrálo Oscara za nejlepší film bez předchozího dílu, který ho vyhrál také.
- Přestože je Glum vytvořen digitálně, Andy Serkis byl ve většině scén před kamerou. Ztvárnil nejen jeho hlas, ale i mimiku a pomocí motion capture také pohyby, aby se mohli herci a kamera orientovat.
- Scéna, ve které Sam (Sean Astin) obviní Gluma (Andy Serkis) z to, že sebral elfský chléb, se točila 24. listopadu 1999 v sále pro squash. A Randy Cook, režisér animace, hrál provizorního Sméagola/Gluma, neboť role ještě nebyla obsazena.
- Alexandra, dcera Seana Astina, hraje Elanor Křepelkovou.
- Christopher Lee, představitel Sarumana Bíleho, byl velmi smutný z toho, že ho vystřihli.
- Po premiéře posledního dílu vzrostl turismus na Novém Zélandě o 1 000 %, což mělo dopad i na kurz místní měny.
- Legolas (Orlando Bloom) vystřelí v celém filmu celkem 12 šípů, nejméně z celé trilogie.
- Ve scéně, kdy se Pippin (Billy Boyd) vypraví za Gandalfem (Ian McKellen) kvůli záchraně Faramira (David Wenham), Gandalf pořád drží svoji kouzelnou hůl, avšak jakmile se dostane k Faramirovi, už ji nemá. Nejde však o filmovou chybu, protože v prodloužené verzi se dozvíme, že než k Faramirovi dojel, setkal se králem Nazghúlů (Lawrence Makoare), který mu hůl zlomil.
- Na konečné korunovaci nového krále můžeme vidět Éowyn (Miranda Otto) s Faramirem (David Wenham) bok po boku. V prodloužené verzi se do sebe postavy dokonce zamilují, nicméně režisér Peter Jackson se rozhodl jejich vztah z filmu vystřihnout.
- Cate Blanchett (Galadriel) je z hereckého obsazení jediná držitelka Oscara. Viggo Mortensen (Aragorn), Ian McKellen (Gandalf), Iam Holm (Bilbo) a Brad Dourif (Grima Wormtongue) byli na ocenění "pouze" nominováni.
- Právě kvůli roli Gandalfa v sérii Pán prstenů odmítl Ian McKellen roli Brumbála (Michael Gambon) ve filmu Harry Potter a vězeň z Azkabanu (2004).
- Herci si na Novém Zélandu mohli během natáčení zpříjemnit volné chvilky adrenalinovými sporty. Tuto možnosti nejvíce využíval Orlando Bloom (Legolas).
- Verze filmu, která byla uvedena v kinech, měla před posledními úpravami ještě o 63 minut více.
- Představitel čarodějnického krále Angmaru Lawrence Makoare o své zbrani, kterou použil proti Eowyn (Miranda Otto), prohlásil: "Někteří tomu říkají muškátový květ, někteří jitřenka, já jsem to nazval zatraceně těžký."
- Všichni hobiti nejhůře nesli natáčení "Šedých přístavů," protože se muselo filmovat třikrát, a to vždy po celý den. První den se zjistilo, že si Sean Astin (Sam) poté, co si během natáčení odběhl zatelefonovat, nenasadil vestu. Druhý den zhatil nezaostřený obraz, a tak se záběry podařily až napotřetí. Sean Astin však musel po celou dobu strpět narážky na svou vestu.
 
Odkazy