Trestanec / Shot Caller (2017/121/USA/Drama, Krimi, Thriller) 76%

19.12.2018 16:31
JEDNOU VĚTOU
„Byl zvyklí na úspěch, tď musí čelit největší výzvě svého života. Přežít vězení.“

OBSAH
Jacob Harton (Nikolaj Coster-Waldau) býval úspěšným obchodníkem.Jedna nešťastná nehoda ho ale dostala na několik let za mříže, mezi ty nejhorší zločince. Aby vězeňské peklo přežil, musel si vydobýt respekt. Z Jacoba se tak rychle stává právoplatný člen árijců, začíná se řídit pravidlem buď my, nebo oni. Přijímá svou novou identitu vůdce a vůj nový vliv přenáší i za zdi věznice, kde plánuje obchod se zbraněmi pro mexický kartel.(Bontonfilm)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Vězeňské prostředí opět tak trošku jinak. Nikolaj Coster-Waldau totiž není žádnej trestanec. Bohužel se mu ale jednou situací změní život o 180 stupňů a americkej systém ho vhodí do věznice plné úchyláků, vrahů, černejch a nácků. A úplně si nejsem jistej, jestli je duševně labilní, když se podvolí náckům, ale scénáristi si pro něj připravili pár slušnejch výkrut a tak se tu divák úplně nudit nebude. Největším problémem je fakt, že Nikolaj na vraha opravdu nevypadá a když už vraždí, tak se u toho tváří jak nemluvně, co má prdy. Na druhou stranu film měl neskutečný koule a závěr byl naprosto bezchybnej. Rozhodoval jsem se mezi třemi až čtyřmi, ale nakonec jsem se podvolil lepšímu středu. (Malarkey) 4*

Warrior or victim, aneb přehlédnutá červená na semaforu postaví jemného finančníka před volbu, jestli být bílou pichnou, či bílou pýchou.. Waughova studie o kazivých účincích nápravných zařízení se snaží pohybovat ve dvou módech. Ten vězeňsko-gangsterský působí poněkud klišovitě a o atmosféře Training Day či černobílých scén American History X si může nechat jenom zdát. Psychologický mód se stavěním bariéry proti rodině vykazuje plochost Moneyho hrudníku ještě před nástupem do oploceného fitness centra a zbytečně bere prostor tomu prvnímu. Nehledě na to, že snaživý Coster-Waldau tu sice má Movember 12 měsíců v roce a spoustu tetování z časopisu Bravo, ale ten přerod na vypočítavého (skoro)gangstera mu nelze i kvůli konstrukci příběhu příliš věřit. Trošku mi zůstává záhadou, jak se Moneyho řitní pošta vypořádala se vstupní prohlídkou při posledním nástupu do vězení. Falešné dno konečníku? (Gilmour93) 3*

Protipól Shawshank Redemption. Darabontův opus byl filmem, kde bylo násilí a spousta drsných scén. Zároveň ale, a to všichni fandové dobře vědí, je to film plný životní vitality a melancholie. Je skoro až nasáklý nenápadnou poetikou a pozitivní náladou, která se divákovi postupně vkrádá do mysli čím déle film sleduje. Shot Caller je rovněž vězeňské drama. Rovněž svým záběrem měřítka téměr epochální. Ale psychologický efekt má přesně opačný. Tedy místo kam člověk přijde jako silák, avšak těžko někdy odejte. Místo, které odjímá svobodu, zároveň však může dramaticky měnit osobnost. Přerod miláčka z GoT je více než impozantní a Waldau potvrzuje jak vyjmečný herec je. Scénář vcelku sofistikovaně kombinuje vězeňský film bez příkras s typicky USA gangsterkou (točí se v L.A.). Manipuluje dobře i s časovou narací děje, takže scénář díky tomu působí složitě, zamotaně. Jasně, režijní virtuozitu Darabonta tam nenajdete a ani takové ambice film nemá, proto nemůže být nikdy milníkem a kultem. Ale je to jeden z těch snímků který vynikne postupně, časem a bude spíš pro fajnšmekry, než pro střední proud. Má malý marketing a zřejmě ví proč. Waugh chtěl natočit depresivní příběh muže který měl všechno a to ztratil. A podařilo se mu to náramně. Surově, stroze, bez kompromisů. (Kaka) 4*

VELKÁ RECENZE
Když se zkušený kaskadér rozhodne vyzkoušet si režii, každý tak nějak očekává, že se vrhne na akci. A i přes pár výjimek, jakou byl třeba John Wick, to obvykle dopadne špatně. Ric Roman Waugh dělal kaskadéra u filmů jako Tango a Cash, Univerzální voják, Smrtonosná zbraň 2, Total Recall nebo Vrána, ale když si řekl, že je čas na změnu profese, rozhodl se pojmout to trošku jinak. A udělal dobře. Jeho malé vězeňské drama Zločinec byla vynikající podívaná se silnými hereckými výkony i chytrým příběhem, v Práskačovi dal zase Dwaynu Johnsonovi příležitost ukázat, že umí i vážnější polohu a ani jeho novinka není akční nářez. Rozhodně však ani tentokrát nejde o podívanou pro slabé povahy. Shot Caller vás semele a nejspíš i donutí zapsat si Waughovo jméno mezi režiséry, které stojí za to sledovat. Kdo ovšem zná jeho Zločince, bude tu jako doma, ty dva filmy totiž mají společného poměrně hodně.
I tady je hlavním hrdinou zcela obyčejný a relativně úspěšný chlapík s dobrou kariérou a výstavní rodinou, jenž skončí za katrem. Jacob se zabil člověka při autonehodě a protože pil, čeká ho pár měsíců natvrdo. Nic hrozného, brzy by měl být venku a život půjde dál, ale za mřížemi rychle pochopí, že dělat si nějaké plány dopředu je hodně naivní a že tu možná nakonec stráví víc času, než si myslel. A že ho to od základu změní.
Ric Roman Waugh celkem chytře vypráví svou novinku ve flashbacích. Děj se odehrává těsně po tom, co Jacob, jemuž ostatní začali říkat Money, vylezl na podmínku ven. Je na něm vidět věk, ale i zkušenosti s životem za mřížemi. Je paranoidní, permanentně napjatý a od pohledu sakra nebezpečný. A všichni ho buď respektují, nebo se ho vyloženě bojí. Do vězení šel jako zákonů dbalý občan, teď z něho jde strach. Během následujících hodin musí vyřešit několik osobních problémů a zařídit jeden kšeft, ve kterém jde o velké peníze a náklaďák plný zbraní. Jak se ale ze slušnáka stal člověk, kvůli němuž byste bez váhání přešli na druhou stranu ulice?
Waugh roky za mřížemi ukazuje postupně, jakoby v kapitolách. Money přijíždí do vězení jako vyděšený chlap, stačí ale pár bitek, nutnost spojit se kvůli vlastnímu přežití s nácky, nějaká ta blbá náhoda, pár měsíců na samotce a přeřazení mezi největší sociopaty a násilníky Kalifornie a monstrum je na světě. Alespoň na první pohled. Režisér nechce kritizovat systém ani dělat z hlavního hrdiny chudáka. Jen konstatuje. Konstatuje, že v kriminále změkčilý člověk zvyklý na výdobytky jednadvacátého století nepřežije a musí se změnit. A právě sledování toho, jak se Money mění a zároveň se snaží zachovávat si v sobě alespoň kousek toho člověka, jakým byl, jsou nejzajímavější. A až do konce si nebudete jisti, jestli se pod tou hromadou tetování a za tím naštvaným výrazem pořád ještě skrývá dobrý chlap, nebo už jen krvežíznivý magor.
Shot Caller je obrovská herecká příležitost pro Nikolaje Coster-Waldaua a on ji využívá na maximum. Je prakticky v každém záběru a budete mu žrát vyděšeného vězeňského nováčka, respektovaného mukla, zlomeného otce a manžela i nekompromisního kápa. Předpokládám, že většina diváků ho zná jen ze Hry o trůny, ale kdo viděl některé jeho dánské filmy, moc dobře ví, jak schopný to je herec. A teď konečně dostal šanci předvést to i v Hollywoodu. Waugh ovšem dává možnost herecky se vyřádit i ostatním, především tím, že známější herecké tváře obsadil tak trochu proti jejich klasickým typům. Jindy drsňák Jon Bernthal nebo obvykle uhlazený Jeffrey Donovan toho dovedou využít v každé své scéně, ale především Holt McCallany s plnovousem dojí svou postavu na absolutní maximum a předvádí i na malém prostoru jednoho z nejděsivějších psychopatů poslední doby.
Waugh navíc na rozdíl od debutového Zločince zvládá i výraznější audiovizuální styl a ačkoliv se přímo ve vězení drží dost zkrátka, jeho výlety do nočního Los Angeles připomínají filmy Davida Ayera nebo Michaela Manna. I tak však zůstává nejsilnější stránkou jeho novinky strhující příběh, skvěle napsané a zahrané postavy a vtahující a mrazivá atmosféra. Škoda trošku nedotažené podzápletky s detektivy, kteří hrdinovi dýchají na svobodě na záda, a možná malinko přestřelené stopáže. I tak byste ovšem tuhle nenápadnou věc neměli minout. A popravdě mě trošku mrzí, že režisérovým dalším projektem bude Angel Has Fallen, pokračování Pádu Bílého domu a Pádu Londýna. Po Shot Caller jsem přesvědčený, že má na víc než na béčkovou akci s Gerardem Butlerem.

DABING
1.DABING (HBO)
V českém znění: Petr Štěpán - Nikolaj Coster-Waldau (Money), Lukáš Jurek - Omari Hardwick (Kutcher), Michal Holán - Jon Bernthal (Shotgun), Robin Pařík - Emory Cohen (Howie), Zdeněk Maryška - Holt McCallany (Beast), Oldřich Hajlich - Cru Ennis (Jason), Ondřej Kavan - Max Greenfield (Tom), Jiří Schwarz - Mark Sivertsen (Roberts), Jan Battěk - Jonathon McClendon (Joshua), Jana Postlerová - Esodie Geiger (soudkyně), Zdeněk Podhůrský - Jeffrey Donovan (Bottles), Zuzana Ščerbová - Sarah Minnich (Janie), Radovan Klučka - Matt Gerald (Cole), Marek Libert, Ivo Novák, Pavel Šrom, Marek Holý, Kristýna Valová, Ladislav Cigánek, Jana Štvrtecká, Ladislav Županič, Týna Průchová, Jan Köhler
Překlad: Martin Petřík
Produkce: Markéta Stegbauerová
Zvuk: Jaroslav Novák
Dialogy a režie: Vladimíra Wildová
Pro HBO vyrobila Společnost SDI Media v roce 2017

2.DABING (JOJ)
V českém znění: Petr Štěpán - Nikolaj Coster-Waldau (Money), Jan Grygar - Jon Bernthal (Shotgun), Daniel Dítě - Holt McCallany (Beast), Robert Jícha - Max Greenfield (Tom), Vilém Čapek - Jeffrey Donovan (Bottles), Zdeněk Junák - Benjamin Bratt (Sanchez), Tomáš Sagher - Michael Landes (Steve), Jana Štvrtecká - Jessy Schram (Jennifer), Ladislav Běhůnek - Juan Pablo Raba (Herman) a další
Zvuk: Michal Zatloukal
Produkce: Peter Čížek
Šéfproducent: Branislav Mitka
Režie: Daniel Dítě
Pro JOJ Group vyrobila Brněnská soukromá televize v roce 2018

3.DABING (Filmbox)
V českém znění: Ladislav Cigánek - Nikolaj Coster-Waldau (Money), Adéla Kubačáková, Radek Hoppe, Libor Terš, Jakub Saic, Milada Vaňkátová, Klára Šumanová, Otto Rošetzký, Martin Kubačák, Radovan Vaculík, Ivo Novák, Robin Pařík, Marcela Kyselová
Překlad: Jan Feldstein
Úprava dialogů: Eva Bálková
Produkce: Andrea Bodnárová
Zvuk: Michal Kraus
Režie: Milan Soták
Pro SPI International vyrobila Společnost SAGA TV v roce 2019

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 1.11.2017 Bontonfilm (internet)
Premiéra USA: 18.8.2017 Saban Films
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: -
Poprvé na Blu-ray: -
Poprvé na VOD: 1.11.2017 Bontonfilm

Tržby celkem - $ 3 400 000

FILMY V SÉRII
Věznicegastonrolinc.webnode.cz/news/a0-0200/
Drama / Krimi, USA, 2000
Režie: Steve Buscemi, Hrají: Willem Dafoe, Edward Furlong

Zločinec gastonrolinc.webnode.cz/news/a0-0198/
Drama / Krimi, USA, 2008
Režie: Ric Roman Waugh, Hrají: Stephen Dorff, Marisol Nichols

Cela 211 - Vězeňské peklo gastonrolinc.webnode.cz/news/a0-0199/
Drama / Thriller, Španělsko / Francie, 2009
Režie: Daniel Monzón, Hrají: Luis Tosar, Alberto Ammann

Prorok gastonrolinc.webnode.cz/news/a0-0203/
Krimi / Drama, Francie / Itálie, 2009
Režie: Jacques Audiard, Hrají: Tahar Rahim, Niels Arestrup

Trestanec gastonrolinc.webnode.cz/news/a0-0207/
Drama / Krimi, USA, 2017
Režie: Ric Roman Waugh, Hrají: Nikolaj Coster-Waldau, Jon Bernthal
 
Tvůrci a herci
Ric Roman Waugh (Režie), Jonathan King (Produkce), Michel Litvak (Produkce), Gary Michael Walters (Produkce), Ric Roman Waugh (Produkce), Antonio Pinto (Hudba), Dana Gonzales (Kamera), Michelle Tesoro (Střih), Lindsay Graham (Casting), Mary Vernieu (Casting), Guy Barnes (Scénografie), Kelli Jones (Kostýmy), Ric Roman Waugh (Scénář), Nikolaj Coster-Waldau (Herec), Jon Bernthal (Herec), Lake Bell (Herec), Omari Hardwick (Herec), Michael Landes (Herec), Jeffrey Donovan (Herec), Benjamin Bratt (Herec), Emory Cohen (Herec), Jessy Schram (Herec), Holt McCallany (Herec), Juan Pablo Raba (Herec), Matt Gerald (Herec), Chris Browning (Herec), Evan Jones (Herec), Max Greenfield (Herec), Sarah Minnich (Herec), Keith Jardine (Herec), Dylan Kenin (Herec), Brendan Kelly (Herec), J. Nathan Simmons (Herec), Cru Ennis (Herec), Euphrates Arthur (Herec), Isaac Barnes (Herec), Jetto Dorsainville (Herec), David House (Herec), Mark Sivertsen (Herec), Michael Sheets (Herec), Mike Ostroski (Herec), Rodger Larance (Herec), Brandon K. Hampton (Herec), Jacob Browne (Herec)
 
2017/121/USA/Drama, Krimi, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Jedno z tetování, které má na sobě Frank 'Shotgun' (Jon Bernthal), je hákový kříž.
- Celosvětová premiéra proběhla 17. června 2017 na Los Angeleském FF.
- Frank (Jon Bernthal) má na krku tetovanie "PEN1," čo znamená "Public Enemy No. 1" (verejný nepriateľ č. 1). PEN1 je tiež názov pouličného gangu z okresu Orange v Kalifornii.
- Money (Nikolaj Coster-Waldau) si svůj trest odpykává v cele číslo 13. Pokoj se stejným číslem má i v motelu v době, kdy je na svobodě.
- Filmovanie snímky prebiehalo v americkom štáte Nové Mexiko. Začalo 26.5.2015 v Albuquerque a v Santa Fe. Potom sa nakrúcalo predovšetkým v mestečku Los Lunas.
 
Odkazy:
-