Prorok / Un Prophete (2009/150/Francie, Itálie/Krimi, Drama) 75%

19.12.2018 16:30
JEDNOU VĚTOU
„Velká cena poroty, Cannes. Francouzská nominace na Oscara.“

OBSAH
Malik El Djebena, odsouzený k šesti letům vězení, neumí číst ani psát. Do věznice přichází úplně sám a působí mladším a křehčím dojmem než ostatní trestanci. Je mu 19 let. Šéf korsického gangu, který vládne i vězení, si ho okamžitě vezme na paškál a pověří ho několika „úkoly“, díky kterým se Malik nejen zocelí, ale zároveň si začne získávat šéfovu důvěru. Ale Malik je odvážný a učenlivý, a tak si tajně začne spřádat vlastní plány…(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Vysilující film, který se vám za zvýšenou pozornost bohatě odmění. Když si Malik bral zpět svou „zálohu“, pocitově jsem na to byl stejně jako v závěru Shawshanku. Zde do sebe vše tak hladce nezapadá, některé otázky jsou ponechány otevřené a máme mnohem větší volnost v tom, jak budeme celý film vnímat. Třeba jako syrové rodinné drama, z něhož byly milosrdně vypuštěny ženské postavy. Nevíme, odkud Malik přišel a co spáchal, za mřížemi pro něj začíná nový život (jeho první krvavá a traumatizující zkušenost představuje jakýsi porod). Postupně se naučí (vězeňským prostředím) chodit, číst a psát. Nejdůležitější postavami jsou pro něj dvě autority – otec (César) a učitel (Ryad). Po čase smí ven, ale do večera musí být zpět, což mu nezabrání v osamostatnění… atd. Prorok zároveň po svém splňuje požadavky mafiánské ságy o nule, která se vypracuje v eso. Omezený je hlavně prostor. Namísto celé čtvrti si Audiard vystačí s jednou věznicí, jež zásluhou hodně tělesné kamery rozhodně není místem, kde byste se cítili bezpečně. Střihové sekvence dokumentující protagonistův kariérní růst jsou podbarvovány výhradně americkými songy, jejichž texty záměrně nepoukazují na kriminalitu skrytou za Malikovými činy. Jako kdyby měly ironicky komentovat americké mafiánské ságy, v nichž organizovanný zločin tvoří přirozenou součást existence hrdinů. Vězeňské prostředí v konečném součtu nehraje až tak důležitou roli, ale činí tento příběh jednoho života ještě originálnějším. 85% Zajímavé komentáře: Marigold, Eddard, claudel. (Matty) 4*

Vůbec se nebojte těch 150ti minut, které film deklaruje. Pro mě to byl totiž jeden z důvodů, proč jsem Proroka neustále oddaloval, ale přitom to byla obrovská škoda. Jedná se o hodně silnou gangsterku, ve které nenápadná tvář Tahara Rahima neustále překvapuje. To, co si pro něj scénáristi napsali, byste do něj totiž vůbec neřekli a i přes snahu žít normální život jste chtě nechtě museli přemýšlet nad tím, jestli byste takový psychický tlak dokázali ustát právě Vy. Jelikož se Tahara ve filmu neustále ptají, jestli jí vepřový, tak bych ho za tento výkon nejradši pozval na pořádnej řízek z kotlety s bramborovým salátem... (Malarkey) 4*

Prolnutí dvou žánrů - mafiánské ságy a vězeňského dramatu - a oněmi žánry specifikovaných světů dělá z Proroka hodně osobitý film. Jacques Audiard je už nekorunovaným králem novodobé francouzské drsné gangsterky, v níž po několikáté variuje svá oblíbená témata (především specifický svět vězení a motiv vězně...) a kterou ozvláštňuje spojením naturalisticky popisného prostředí s poetickými scénami, jež dávají snímku funkčně umělecký rozměr. Symbolická postava zavražděného spoluvězně, která nevyčítá a nepronásleduje, leč naopak apelativním výkladem snů pozitivně ovlivní životní peripetie hlavního hrdiny, morálně relativizuje vyznění celému snímku, neboť přináší svět, v němž nejen že neexistuje svědomí, zábrany, jasné rozlišení dobra a zla, ale už ani mrtví nechodí ve spaní vyčítat vinu původcům svého utrpení. S kým v takovémhle vidění světa vlastně sympatizovat? Prorok je silný film, přesto jsme v něm občas postrádal výjimečný příval katarze, která by mi v diváckém zážitku přinesla punc mimořádnosti. Návštěva kina nebyla tentokráte událostí, na kterou nebudu moci dlouhou chvíli zapomenout...chyběly tomu mimořádné scény či třeba macho knírek a neodolatelné charisma režisérem Jacquesem Audiardem též dříve obsazeného Vincenta Cassela alias přímé konkurence v podobě Richetova Veřejného nepřítele č.1... (Radek99) 4*

VELKÁ RECENZE
Co si budeme nalhávat - za mořem měli vždycky rádi cizojazyčné tituly, které na hollywoodské žánrové vzorce nahlížejí způsobem, jenž je daným zeměpisným šířkám vlastní. Prorok má i díky tomu velkou šanci urvat „neanglického Oscara“ pro Francii, zvlášť když jej favorizují odborná sdružení a Velká cena ze slovutného festivalu v Cannes.
Zkušený režisér Jacques Audiard pracuje po svém s dvěma výsostně americkými žánry. Jeho Prorok jednak obohacuje množinu vězeňských dramat, hlavně je ale další gangsterskou ságou, originálně situovanou výhradně do období výkonu trestu. Během těch několika let, které si analfabet Malik odpykává ve vězení, se rozhýbává další archetypální příběh o zrodu velkého bosse. Neokoukaná je na něm samovolnost – nenápadný sled událostí, které osamělého losera tlačí na vrchol potravního řetězce, aniž by on sám v něm stoupal díky enormní píli, odhodlání nebo pečlivě prokalkulovaným činům.
Film v tomhle kopíruje „nevyzpytatelnost cest Páně“, jež nelze zredukovat na dva až tři zlomové momenty. Trpělivě provází svou hlavní postavu a postupně sleduje její vzestup. Audriard přizpůsobuje rytmus svého filmu vězeňské nudě, i skutečnosti, že něco zásadního se změní třeba v horizontu týdnů a měsíců (vydatně mu pomáhá Tahar Rahim v ústřední roli – ač se nezmění v gestech či vzhledu, drobné nuance jeho vývoj prozradí). Záludnost se však skrývá v ubíjející dvouapůlhodinové stopáži, jíž malé a často vlastně bezvýznamné epizodky, lemující jízdu vzhůru, nezvládnou utáhnout.
Takže i když film technicky, herecky a tematicky převyšuje cokoliv z české kinematografie, vnitřní náboj si udržet nedokáže. Mezi úvodem a závěrem se Prorok rozplizne do nesoudržného a vlastně i „nepoutavého“ tvaru. Autentické vylíčení vězeňského života je prokládáno impulzivními násilnými výlevy, stejně tak i snovými dialogy s Malikovou první obětí, nebo zcizujícími titulky. Navíc párkrát mimoděčně ťukne do obecnějších motivů a přisune se k významům náboženským a společensko-politickým, což možná rozšiřuje jeho pole působnosti, ale ještě víc utlumuje jeho pole silové.
Samozřejmě v téhle výrazové mnohosti může někdo najít jisté zalíbení a bránit Proroka jako otevřenější polemiku se schématy gangsterek, ale… s filmem, který je o čtvrt hodiny kratší než Kmotr, a přitom působí třikrát delším dojmem, mám jednoduše problém. Prorok pojednává víceméně o tomtéž, co jiné zločinecké kroniky, jen je zemitější a neopírá se o tak snadno čitelnou a přístupnou dramatickou konstrukci. Jenže nakonec se beztak uchýlí ke třem zásadním, ikonickým výjevům (auto, lavičky, závěr), které by zrovinka do Kmotra 4 zapadly bez větších problémů.
Prorok tedy nakonec taky zjednodušuje. Taky vtěsnává mnohaletou pouť do několika málo všeříkajících momentů. Dohrabat se k nim stojí za to. Ale v jiném filmu by to jistě nebylo tak úmorné.

Ocenění:
Academy Awards
2010 - Jacques Audiard (Zahraniční film) (nominace)

Golden Globes
2010 - Nejlepší zahraniční film (nominace)

BAFTA
2010 - Neanglicky mluvený film

European Film Awards
2009 - Tahar Rahim (Nejlepší herec)
2009 - Brigitte Taillandier (Cena znamenitosti)
2009 - Jacques Audiard (Nejlepší film) (nominace)
2009 - Jacques Audiard (Nejlepší režie) (nominace)
2009 - Abdel Raouf Dafri, Jacques Audiard, Nicolas Peufaillit, Thomas Bidegain (Nejlepší scénář) (nominace)
2009 - Stéphane Fontaine (Nejlepší kamera - Cena Carlo di Palma) (nominace)

Cannes IFF
2009 - Jacques Audiard (Velká cena) (nominace)
2009 - Jacques Audiard (Zlatá palma)

Los Angeles Film Critics Association
2010 - Niels Arestrup (Nejlepší herec ve vedlejší roli)

César Awards
2010 - Nejlepší film
2010 - Jacques Audiard (Nejlepší režie)
2010 - Tahar Rahim (Nejlepší herec)
2010 - Niels Arestrup (Nejlepší vedlejší herec)
2010 - Tahar Rahim (Nejslibnější herec)
2010 - Abdel Raouf Dafri, Jacques Audiard, Nicolas Peufaillit, Thomas Bidegain (Nejlepší původní scénář)
2010 - Stéphane Fontaine (Nejlepší kamera)
2010 - Nejlepší střih
2010 - Nejlepší výprava
2010 - Adel Bencherif (Nejslibnější herec) (nominace)
2010 - Alexandre Desplat (Nejlepší hudba) (nominace)
2010 - Nejlepší zvuk (nominace)
2010 - Nejlepší kostýmy (nominace)

British Independent Film Awards
2010 - Nejlepší zahraniční nezávislý film

Polskie Nagrody Filmowe: Orły
2011 - Jacques Audiard (Nejlepší evropský film) (nominace)

DABING
V českém znění: Petr Neskusil - Tahar Rahim (Malik El Djebena), Bohuslav Kalva - Niels Arestrup (César Luciani), Jakub Saic - Adel Bencherif (Ryad), Martin Sobotka - Reda Kateb (Jordi), Pavel Rímský - Slimane Dazi (Lattrache), Tomáš Borůvka - Taha Lemaizi (Hassan), Svatopluk Schuller - Hichem Yacoubi (Reyeb), Bohdan Tůma - Pierre Leccia (Sampierro + titulky), Pavel Vondra, Tomáš Juřička, Radana Herrmannová, Jolana Smyčková, Ivo Novák, Petra Tišnovská, Roman Hájek, Klára Šumanová, Libor Terš
Překlad: Lidmila Hrůzová
Dialogy: Luděk Koutný
Zvuk: Jan Rádr
Finální mix: Matěj Večeřa
Produkce: Markéta Kratochvílová
Režie: Martin Těšitel
Vyrobila: Tvůrčí skupina Markéty Kratochvílové, studio Budíkov pro Bontonfilm 2015

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 3.12.2009 Aerofilms
Premiéra USA: 26.2.2010 (limited)
Premiéra Francie: 3.3.2010 UGC Distribution
Premiéra Itálie: 19.3.2010
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 18.2.2015 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby celkem - $ 17 900 000
Náklady (Rozpočet) - $ 13 000 000

FILMY V SÉRII
Věznicegastonrolinc.webnode.cz/news/a0-0200/
Drama / Krimi, USA, 2000
Režie: Steve Buscemi, Hrají: Willem Dafoe, Edward Furlong

Zločinec gastonrolinc.webnode.cz/news/a0-0198/
Drama / Krimi, USA, 2008
Režie: Ric Roman Waugh, Hrají: Stephen Dorff, Marisol Nichols

Cela 211 - Vězeňské peklo gastonrolinc.webnode.cz/news/a0-0199/
Drama / Thriller, Španělsko / Francie, 2009
Režie: Daniel Monzón, Hrají: Luis Tosar, Alberto Ammann

Prorok gastonrolinc.webnode.cz/news/a0-0203/
Krimi / Drama, Francie / Itálie, 2009
Režie: Jacques Audiard, Hrají: Tahar Rahim, Niels Arestrup

Trestanec gastonrolinc.webnode.cz/news/a0-0207/
Drama / Krimi, USA, 2017
Režie: Ric Roman Waugh, Hrají: Nikolaj Coster-Waldau, Jon Bernthal
 
Tvůrci a herci
Jacques Audiard (Režie), Lauranne Bourrachot (Produkce), Martine Cassinelli (Produkce), Pascal Caucheteux (Produkce), Marco Cherqui (Produkce), Alexandre Desplat (Hudba), Stéphane Fontainefr (Kamera), Juliette Welfling (Střih), Mohamed Belhamar (Casting), Richard Rousseau (Casting), Michel Barthélémy (Scénografie), Virginie Montel (Kostýmy), Brigitte Taillandier (Zvuk), Frédérique Ney (Masky), Jacques Audiard (Scénář), Abdel Raouf Dafri (Scénář), Thomas Bidegain (Scénář), Nicolas Peufaillit (původní scénář) (Scénář), Tahar Rahim (Herec), Niels Arestrup (Herec), Farid Elouardi (Herec), Reda Kateb (Herec), Hichem Yacoubi (Herec), Adel Bencherif (Herec), Gilles Cohen (Herec), Pierre Leccia (Herec), Leila Bekhti (Herec), Antoine Basler (Herec), Farid Larbi (Herec), Frédéric Graziani (Herec), Pascal Henault (Herec), Slimane Dazi (Herec), Mamadou Minte (Herec), Gilles Bellomi (Herec), Salem Kali (Herec), Guillaume Verdier (Herec), Nathanaël Maini (Herec), Karim Leklou (Herec), Rabah Loucif (Herec), Jean-Philippe Ricci (Herec), Kamel Labroudi (Herec), Slim El Hedli (Herec), Hervé Temime (Herec), Mustapha Benstiti (Herec), Mourad Frarema (Herec), Jean-Emmanuel Pagni (Herec), Laurent Mendy (Herec)
 
2009/150/Francie, Itálie/Krimi, Drama
 
Zajímavost k filmu
- Ako motivácia poslúžila Audiardovi návšteva väznica, pretože ho šokovalo, v akých podmienkach väzni žijú.
- Jacques Audiard mal v angažovaní Nielsa Arestrupa (César Luciani) jasno, keďže toto bol v krátkom čase ich druhý spoločný film.
- Režisér si zvolil Tahara Rahima (Malik El Djebena) za hlavného herca svojho filmu po tom, ako ho videl jazdiť autom v jeho predchádzajúcom filme.
- Tahr Rahim získal „Evropskou cenu“ pro nejlepšího herce.
- Pro posílení autenticity najal režisér Jacques Audiard bývalé vězně jako poradce a komparz.
- V roku 2009 vyhral Grand Prix na filmovom festivale v Cannes.
 
Odkazy: