Zločinec / Felon (2008/104/USA/Drama, Krimi) 80%
19.12.2018 12:42
JEDNOU VĚTOU
„Bránil svou rodinu a teď ho čeká boj o vlastní život.“
OBSAH
Do domu mladé rodiny jednoho večera vtrhne zločin zosobněný násilníkem a zlodějem v jedné osobě. Manžel na zlosyna při obraně svých blízkých sám zaútočí a zabije ho. Je obviněn a usvědčen z neúmyslného zabití a odsouzen ke třem rokům ve vězení s maximální ostrahou. Růžovou budoucnost nadějného mladého muže tak najednou vystřídá prostředí mezi zločinci nejhrubšího zrna, kde přestává platit standardní morálka a pro přežití se musí začít řídit zákony džungle, ve které se ocitl.
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Tři poctivé hvězdičky za snímek, který se rozhodně nemá za co stydět. Začátek je téměř perfektní. Nečistě švenkující kamera sice znemožňuje precizní orientaci v prostoru, ale vzhledem k jejímu postupnému uklidnění až tak nevadí. Úplně první scéna je příjemně atmosférická a svou syrovostí navazuje na to nejlepší z nové francouzské vlny, s jednou jedinou výjimkou. Nesnaží se totiž - bohužel či bohudík - o natahovanou intenzitu a pomalé doznívání traumatu. Díky trefně zvolenému hudebnímu doprovodu dokaží scény patřičně zapůsobit. Snímek nenudí. Největší trefou do černého je však obsazení, kterému kraluje dvojice Dorff-Kilmer zdatně táhnoucí celý děj na svých bedrech. Problémem tak zůstávají vedlejší linie. Zcela neopodstatněně narušují hlavní děj a ke konci na plno doznívá jejich zbytečnost. (Dudek) 3*
„When your life is defined by a single action, it changes the concept of time..“ Černobílé vězeňské pasáže z American History X, roztěkanou kamerou a v barvě. Odstíny strachu, bezmoci, odhodlání a naděje, které když správně smícháte s atributy rodiny a loajality, máte šanci vyváznout. Tak to aspoň tvrdí mentor a shit-pushed-in protector Val Kilmer, který v tomto století moc lepších filmů nenatočil. Autenticita je možná diskutabilní, ale mám za to, že Waugh vzhledem ke svým zkušenostem věděl, o čem točí. Předlohou mu byla kalifornská státní věznice Corcoran, která kromě Charlesa Mansona má ve své historii i podobné „gladiátorské“ škraloupy. Konec je sice trochu přitažený za vlasy, ale pokud je členem Árijského bratrstva, nemusí mu to vadit.. (Gilmour93)4*
Jako nenáročnou stylovou žánrovku tenhle kousek beru, ale důrazně odmítám představy, že jde o jakousi hlubokou analytickou sondu do stavu amerického vězeňského systému a zároveň silné a přesvědčivé psychologické drama. To přitom nemám o americkém vězeňství, které z podstatné části přešlo do rukou soukromých společností, které se snaží maximalizovat zisky na úkor svých oveček, velké představy. Je to přehnané, natočené na efekt a emocionálně manipulativní, jak už v tomhle proudu americké filmové produkce bývá často zvykem. Brutalita ze strany dozorců je samoúčelná a celá řada scén by při snaze o realistický přístup neobstála. Ale jak už jsem výše napsal, pokud jde o zábavnost, určitě neurazí a jako nízkorozpočtové béčko je to určitě od tvůrčího týmu trefa do černého. Celkový dojem: 60 %. (gudaulin) 3*
VELKÁ RECENZE
Co se týče Felonu, tak ano, je to jedno velké klišé, ale příběh vychází částečně ze skutečných událostí, a hlavně – není život a realita také jedno velké klišé? Neměli bychom vinit spíše ty filmaře, kteří do svých příběhů, často nepřiznaně, přimíchávají kdeco a svým fištrónem balamutí diváky. Ke kladné odpovědi existují čtyři pádné důvody:
Za prvé jsou klišé a opakované stereotypy, spíše než údělem konzervativních filmařů, důsledkem tautologické logiky – pokud chceme například vědět, co určuje western a zařadit určitý film do žánru westernu, musíme analyzovat určitý počet určitých filmu, ale jak poznáme, jaké filmy máme analyzovat, pokud už neexistuje určitá definice westernu?
Za druhé se každý tvůrce rodí do doby, kde klišé existují v tisících exemplářích a kde opouštět jedno klišé znamená pouze přimykat se ke druhému. Ano, jsou tu filmoví reformátoři, kteří chtějí modernizovat kinematografii tím, že ji zbaví všeho údajně zastaralého, všech klišé, a mají pocit, že představují avantgardu, která z kinematografie vymetá nepotřebné haraburdí. Mají cosi společného s reformátory neoliberálními – hovoří o modernizaci, ale myslí tím odbourání, nikoliv okysličení a oživení.
Dále by se dalo namítnout, že i když kinematografie odpovídá potřebám publika, jež vyžaduje rychlou a snadnou rekreaci po odcizující práci, fantazijní únik před její monotónností, neměli bychom zapomínat, že umění nemůže být zdrojem poznání a krása (dle Tarkovského) symbolem pravdy, pokud dočista opustí realitu.
A za čtvrté, byť jsou obecně klišé chápány jako něco hanlivého, jako řemeslničina stojící na protější straně vůči uměleckým počinům, domnívám se, že takové chápání filmů je mylné a nespravedlivé. Tenhle dalekosáhlý omyl a past, do které se lapili společně s publicisty i akademici, vychází z chybného ztotožňovaní filmů, pokládaných za svého druhu literární díla, s příběhem a z opomíjení filmového jazyka. Kritik tedy kupř. zmíní u filmu XY „staromilský styl práce, čili důraz na tzv. poctivý příběh a přímočarou režii“, ale dál to nerozvádí, nejde hlouběji, neptá se, jak je toho dosaženo. Zde nezbývá než vzpomenout Jana Němce, který si čtrnáct dní u střihacího stolu záběr po záběru pouštěl Bressonův snímek K smrti odsouzený uprchl, zapisoval si obsah záběrů, zkoumal, kde jsou celky, kde polodetaily, co rekvizity, kdy a kde se objeví ten který předmět, a tím se naučil filmovému jazyku.
Filmový jazyk, filmová gramatika, je něco, u čeho ale vůbec nezáleží na tom, zda-li je film artový, nebo mainstreamový. Pokud natočí kterýkoliv kameraman úžasnou pětiminutovou scénu a umístí ji do žánrového filmu, nikdo tuto scénu nezaznamená. Naopak z rutinních scén poskládaný film, za kterým stojí vynikající scénář, to je něco, na co akademik, kritik i divák slyší. Ovšem to je fatální pominutí, které zdiskreditovalo už stovky filmů a které se táhne kinematografií, co je stará.
DABING
V českém znění: Lukáš Hlavica - Stephen Dorff (Wase Porter), Aleš Procházka - Val Kilmer (John Smith), Adéla Kubačáková - Marisol Nichols (Laura Porter), Marek Libert - Harold Perrineau (poručík Jackson), Milan Slepička - Sam Shepard (Gordon), Filip Švarc - Johnny Lewis (Sněhulák), Dagmar Čárová - Anne Archer (Maggie), Ernesto Čekan - Greg Serano (dozorce Diaz), Michal Holán - Nate Parker (dozorce Collins), Pavel Šrom - Nick Chinlund (seržant Roberts), Jitka Moučková - Mara Holguin (veřejný obhájce), Bohuslav Kalva, Jiří Valšuba, Libor Terš - Chris Browning (Danny Samson), Miroslav Hanuš, Zbyšek Horák, Alice Šnirychová, Robin Pařík, David Štěpán
Překlad: Jitka Rybová
Produkce: Milena Čapková
Zvuk: Miloš Hájíček, Jiří Kleňka
Dialogy a režie českého znění: Ivana Slámová
Vyrobily: ABZ divize BontonFilms 2008
Premiéra ČR: -
Premiéra USA: 18.7.2008 (limited)
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 6.10.2008 (DVD) Bontonfilm
Premiéra v půjčovnách Blu-ray: 6.10.2008 Bontonfilm
Poprvé na DVD: 1.2.2012 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 6.10.2008 Bontonfilm
FILMY V SÉRII
Věznicegastonrolinc.webnode.cz/news/a0-0200/
Drama / Krimi, USA, 2000
Režie: Steve Buscemi, Hrají: Willem Dafoe, Edward Furlong
Zločinec gastonrolinc.webnode.cz/news/a0-0198/
Drama / Krimi, USA, 2008
Režie: Ric Roman Waugh, Hrají: Stephen Dorff, Marisol Nichols
Cela 211 - Vězeňské peklo gastonrolinc.webnode.cz/news/a0-0199/
Drama / Thriller, Španělsko / Francie, 2009
Režie: Daniel Monzón, Hrají: Luis Tosar, Alberto Ammann
Prorok gastonrolinc.webnode.cz/news/a0-0203/
Krimi / Drama, Francie / Itálie, 2009
Režie: Jacques Audiard, Hrají: Tahar Rahim, Niels Arestrup
Trestanec gastonrolinc.webnode.cz/news/a0-0207/
Drama / Krimi, USA, 2017
Režie: Ric Roman Waugh, Hrají: Nikolaj Coster-Waldau, Jon Bernthal
„Bránil svou rodinu a teď ho čeká boj o vlastní život.“
OBSAH
Do domu mladé rodiny jednoho večera vtrhne zločin zosobněný násilníkem a zlodějem v jedné osobě. Manžel na zlosyna při obraně svých blízkých sám zaútočí a zabije ho. Je obviněn a usvědčen z neúmyslného zabití a odsouzen ke třem rokům ve vězení s maximální ostrahou. Růžovou budoucnost nadějného mladého muže tak najednou vystřídá prostředí mezi zločinci nejhrubšího zrna, kde přestává platit standardní morálka a pro přežití se musí začít řídit zákony džungle, ve které se ocitl.
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Tři poctivé hvězdičky za snímek, který se rozhodně nemá za co stydět. Začátek je téměř perfektní. Nečistě švenkující kamera sice znemožňuje precizní orientaci v prostoru, ale vzhledem k jejímu postupnému uklidnění až tak nevadí. Úplně první scéna je příjemně atmosférická a svou syrovostí navazuje na to nejlepší z nové francouzské vlny, s jednou jedinou výjimkou. Nesnaží se totiž - bohužel či bohudík - o natahovanou intenzitu a pomalé doznívání traumatu. Díky trefně zvolenému hudebnímu doprovodu dokaží scény patřičně zapůsobit. Snímek nenudí. Největší trefou do černého je však obsazení, kterému kraluje dvojice Dorff-Kilmer zdatně táhnoucí celý děj na svých bedrech. Problémem tak zůstávají vedlejší linie. Zcela neopodstatněně narušují hlavní děj a ke konci na plno doznívá jejich zbytečnost. (Dudek) 3*
„When your life is defined by a single action, it changes the concept of time..“ Černobílé vězeňské pasáže z American History X, roztěkanou kamerou a v barvě. Odstíny strachu, bezmoci, odhodlání a naděje, které když správně smícháte s atributy rodiny a loajality, máte šanci vyváznout. Tak to aspoň tvrdí mentor a shit-pushed-in protector Val Kilmer, který v tomto století moc lepších filmů nenatočil. Autenticita je možná diskutabilní, ale mám za to, že Waugh vzhledem ke svým zkušenostem věděl, o čem točí. Předlohou mu byla kalifornská státní věznice Corcoran, která kromě Charlesa Mansona má ve své historii i podobné „gladiátorské“ škraloupy. Konec je sice trochu přitažený za vlasy, ale pokud je členem Árijského bratrstva, nemusí mu to vadit.. (Gilmour93)4*
Jako nenáročnou stylovou žánrovku tenhle kousek beru, ale důrazně odmítám představy, že jde o jakousi hlubokou analytickou sondu do stavu amerického vězeňského systému a zároveň silné a přesvědčivé psychologické drama. To přitom nemám o americkém vězeňství, které z podstatné části přešlo do rukou soukromých společností, které se snaží maximalizovat zisky na úkor svých oveček, velké představy. Je to přehnané, natočené na efekt a emocionálně manipulativní, jak už v tomhle proudu americké filmové produkce bývá často zvykem. Brutalita ze strany dozorců je samoúčelná a celá řada scén by při snaze o realistický přístup neobstála. Ale jak už jsem výše napsal, pokud jde o zábavnost, určitě neurazí a jako nízkorozpočtové béčko je to určitě od tvůrčího týmu trefa do černého. Celkový dojem: 60 %. (gudaulin) 3*
VELKÁ RECENZE
Co se týče Felonu, tak ano, je to jedno velké klišé, ale příběh vychází částečně ze skutečných událostí, a hlavně – není život a realita také jedno velké klišé? Neměli bychom vinit spíše ty filmaře, kteří do svých příběhů, často nepřiznaně, přimíchávají kdeco a svým fištrónem balamutí diváky. Ke kladné odpovědi existují čtyři pádné důvody:
Za prvé jsou klišé a opakované stereotypy, spíše než údělem konzervativních filmařů, důsledkem tautologické logiky – pokud chceme například vědět, co určuje western a zařadit určitý film do žánru westernu, musíme analyzovat určitý počet určitých filmu, ale jak poznáme, jaké filmy máme analyzovat, pokud už neexistuje určitá definice westernu?
Za druhé se každý tvůrce rodí do doby, kde klišé existují v tisících exemplářích a kde opouštět jedno klišé znamená pouze přimykat se ke druhému. Ano, jsou tu filmoví reformátoři, kteří chtějí modernizovat kinematografii tím, že ji zbaví všeho údajně zastaralého, všech klišé, a mají pocit, že představují avantgardu, která z kinematografie vymetá nepotřebné haraburdí. Mají cosi společného s reformátory neoliberálními – hovoří o modernizaci, ale myslí tím odbourání, nikoliv okysličení a oživení.
Dále by se dalo namítnout, že i když kinematografie odpovídá potřebám publika, jež vyžaduje rychlou a snadnou rekreaci po odcizující práci, fantazijní únik před její monotónností, neměli bychom zapomínat, že umění nemůže být zdrojem poznání a krása (dle Tarkovského) symbolem pravdy, pokud dočista opustí realitu.
A za čtvrté, byť jsou obecně klišé chápány jako něco hanlivého, jako řemeslničina stojící na protější straně vůči uměleckým počinům, domnívám se, že takové chápání filmů je mylné a nespravedlivé. Tenhle dalekosáhlý omyl a past, do které se lapili společně s publicisty i akademici, vychází z chybného ztotožňovaní filmů, pokládaných za svého druhu literární díla, s příběhem a z opomíjení filmového jazyka. Kritik tedy kupř. zmíní u filmu XY „staromilský styl práce, čili důraz na tzv. poctivý příběh a přímočarou režii“, ale dál to nerozvádí, nejde hlouběji, neptá se, jak je toho dosaženo. Zde nezbývá než vzpomenout Jana Němce, který si čtrnáct dní u střihacího stolu záběr po záběru pouštěl Bressonův snímek K smrti odsouzený uprchl, zapisoval si obsah záběrů, zkoumal, kde jsou celky, kde polodetaily, co rekvizity, kdy a kde se objeví ten který předmět, a tím se naučil filmovému jazyku.
Filmový jazyk, filmová gramatika, je něco, u čeho ale vůbec nezáleží na tom, zda-li je film artový, nebo mainstreamový. Pokud natočí kterýkoliv kameraman úžasnou pětiminutovou scénu a umístí ji do žánrového filmu, nikdo tuto scénu nezaznamená. Naopak z rutinních scén poskládaný film, za kterým stojí vynikající scénář, to je něco, na co akademik, kritik i divák slyší. Ovšem to je fatální pominutí, které zdiskreditovalo už stovky filmů a které se táhne kinematografií, co je stará.
DABING
V českém znění: Lukáš Hlavica - Stephen Dorff (Wase Porter), Aleš Procházka - Val Kilmer (John Smith), Adéla Kubačáková - Marisol Nichols (Laura Porter), Marek Libert - Harold Perrineau (poručík Jackson), Milan Slepička - Sam Shepard (Gordon), Filip Švarc - Johnny Lewis (Sněhulák), Dagmar Čárová - Anne Archer (Maggie), Ernesto Čekan - Greg Serano (dozorce Diaz), Michal Holán - Nate Parker (dozorce Collins), Pavel Šrom - Nick Chinlund (seržant Roberts), Jitka Moučková - Mara Holguin (veřejný obhájce), Bohuslav Kalva, Jiří Valšuba, Libor Terš - Chris Browning (Danny Samson), Miroslav Hanuš, Zbyšek Horák, Alice Šnirychová, Robin Pařík, David Štěpán
Překlad: Jitka Rybová
Produkce: Milena Čapková
Zvuk: Miloš Hájíček, Jiří Kleňka
Dialogy a režie českého znění: Ivana Slámová
Vyrobily: ABZ divize BontonFilms 2008
Premiéra ČR: -
Premiéra USA: 18.7.2008 (limited)
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 6.10.2008 (DVD) Bontonfilm
Premiéra v půjčovnách Blu-ray: 6.10.2008 Bontonfilm
Poprvé na DVD: 1.2.2012 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 6.10.2008 Bontonfilm
FILMY V SÉRII
Věznicegastonrolinc.webnode.cz/news/a0-0200/
Drama / Krimi, USA, 2000
Režie: Steve Buscemi, Hrají: Willem Dafoe, Edward Furlong
Zločinec gastonrolinc.webnode.cz/news/a0-0198/
Drama / Krimi, USA, 2008
Režie: Ric Roman Waugh, Hrají: Stephen Dorff, Marisol Nichols
Cela 211 - Vězeňské peklo gastonrolinc.webnode.cz/news/a0-0199/
Drama / Thriller, Španělsko / Francie, 2009
Režie: Daniel Monzón, Hrají: Luis Tosar, Alberto Ammann
Prorok gastonrolinc.webnode.cz/news/a0-0203/
Krimi / Drama, Francie / Itálie, 2009
Režie: Jacques Audiard, Hrají: Tahar Rahim, Niels Arestrup
Trestanec gastonrolinc.webnode.cz/news/a0-0207/
Drama / Krimi, USA, 2017
Režie: Ric Roman Waugh, Hrají: Nikolaj Coster-Waldau, Jon Bernthal
Tvůrci a herci
Zajímavost k filmu
- Režisér vnesl do filmu osobní zkušenost, když působil po dobu dvou let jako tajný kurátor ve státě Kalifornie, aby dokonale poznal gang svět.
- Stephen Dorff a Val Kilmer obývajú celu s číslom 13, čo je tiež názov filmu, v ktorom sa obaja herci znovu stretli v roku 2008.
- Val Kilmer strávil několik hodin denně v maskérně kvůli bezpočtu falešných tetování na hrudi, rukách a zádech.
- Souboje filmované během výroby byly náhodné a bez choreografie. Většina herců byla propuštěnými vězni, kteří během soubojů předváděli směs bojových umění a pouličního boje.
- Stephen Dorff utrpěl dvě zranění při natáčení jeho bojových sekvencí.
- Příběh je založen na událostech, které se odehrávaly v devadesátých letech v Kalifornské státní věznici.
Ric Roman Waugh (Režie), Dan Keston (Produkce), Tucker Tooley (Produkce), Gerhard Daum (Hudba), Dana Gonzales (Kamera), Jonathan Chibnall (Střih), Angela Damron (Casting), Nancy Nayor (Casting), Vincent Reynaud (Scénografie), Meriwether Nichols (Kostýmy), Jonathan Miller (Zvuk), Gretchen Bright (Masky), Ric Roman Waugh (Scénář), Stephen Dorff (Herec), Marisol Nichols (Herec), Val Kilmer (Herec), Harold Perrineau (Herec), Sam Shepard (Herec), Nick Chinlund (Herec), Anne Archer (Herec), Kierstin Cunnington (Herec), Johnny Lewis (Herec), Nate Parker (Herec), Roman Mitichyan (Herec), Greg Serano (Herec), Chris Browning (Herec), Tait Fletcher (Herec), Kevin Wiggins (Herec), Mike Seal (Herec), John Koyama (Herec), Jesus Payan Jr. (Herec), Antonio Leyba (Herec), Christopher Dempsey (Herec), Bill Allen (Herec), Cynthia Ruffin (Herec), Mark Sivertsen (Herec), Frank Bond (Herec), Z. Ray Wakeman (Herec), Christien Tinsley (Herec)
2008/104/USA/Drama, Krimi
- Režisér vnesl do filmu osobní zkušenost, když působil po dobu dvou let jako tajný kurátor ve státě Kalifornie, aby dokonale poznal gang svět.
- Stephen Dorff a Val Kilmer obývajú celu s číslom 13, čo je tiež názov filmu, v ktorom sa obaja herci znovu stretli v roku 2008.
- Val Kilmer strávil několik hodin denně v maskérně kvůli bezpočtu falešných tetování na hrudi, rukách a zádech.
- Souboje filmované během výroby byly náhodné a bez choreografie. Většina herců byla propuštěnými vězni, kteří během soubojů předváděli směs bojových umění a pouličního boje.
- Stephen Dorff utrpěl dvě zranění při natáčení jeho bojových sekvencí.
- Příběh je založen na událostech, které se odehrávaly v devadesátých letech v Kalifornské státní věznici.
Odkazy:
Hrají:
Stephen Dorff, Marisol Nichols, Val Kilmer, Harold Perrineau, Sam Shepard, Nick Chinlund, Anne Archer, Kierstin Cunnington, Johnny Lewis, Nate Parker, Roman Mitichyan, Greg Serano, Chris Browning, Tait Fletcher, Kevin Wiggins, Mike Seal, John Koyama, Jesus Payan Jr., Antonio Leyba, Christopher Dempsey, Bill Allen, Cynthia Ruffin, Mark Sivertsen, Frank Bond, Z. Ray Wakeman, Christien Tinsley, Esodie Geiger, Jermaine Washington, Larnell Stovall