Piráti z Karibiku: Na vlnách podivna / Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides (2011/131/USA/Dobrodružný, Akční, Fantasy, Komedie 63% -Originál-

25.09.2018 10:00
JEDNOU VĚTOU
„Přišel o posádku i o svůj koráb...“

OBSAH
Johnny Depp se vrací ke své ikonické roli kapitána Jacka Sparrowa v akčním příběhu plném pravdy, zrady, mládí a odchodů.  Když se Jack setká se ženou ze své minulosti (Penelope Cruz), není si jistý, zda jde o lásku - nebo zda tato žena jen „hraje na city“ a využívá ho, aby našla legendární Pramen mládí. Když ho donutí, aby vstoupil na palubu  Queen Anne’s Revenge, lodi obávaného piráta Černovouse (Ian McShane), Jack se ocitá v nečekaném dobrodružství, kde neví, koho se obávat více: Černovouse nebo ženy ze své minulosti. Film bude uveden v českých kinech ve 3D s dabingem, ve 2D s dabingem i s titulky.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Vlastně jsem vůbec nevěděl, co bych od nových Pirátů z Karibiku mohl čekat. Dalo se totiž čekat úplně všechno a tak jsem ty řeči kolem toho víceméně ignoroval a čekal na chvíli, až se na film samotný podívám. Při premiéře v USA a po celém světě následovalo kino. Kam jinam se také na film takového typu chodí. Samozřejmě bez 3D. To by akorát takový film zkazilo. Ve výsledku mě ale film velice pěkně překvapil. Příběh se neopakoval, herci minulých dílů mi tam vůbec nechyběli a Penelope Cruz neukázala to, co jsem od ní požadoval. Tak nějak bych tohle pokračování shrnul. Penelopička se snažila, jak jenom jí to šlo. Ale mně přišlo, že ona víc využívá skutečnosti, že na ten kukuč umí uhranout chlapa sama a nemusí vlastně nic dělat a tak to s ní taky v tomhle filmu šlo. Ona tam vždycky přiběhla, něco řekla, zase odběhla, pak se tam dlouho neukázala a pak zase video čočku stočila na sebe, ale mně to přišlo takový, jako kdyby tam ani pořádně super kočka nebyla. A ten vztah s Jackem? Ten byl sice klasicky pirátskej, ale já se spíš celou dobu smál, než abych slintal nad dekoltem od Penelopičky. Nicméně i tak film byl super a určitě se budu těšit na další díly. Nečekal jsem, že by to mohli rozjet takovým stylem, ale pokud by byly nápady i na další díly, tak proč ne. (Malarkey) 4*

Příjemná plavba po karibských vlnách a naštěstí také návrat k ucelenosti prvního dílu Pirátské série. Potěšující zpráva je, že Zimmer nasadil další ostré tóny a nebojí se vládnout filmu více, než sám střihač (ve výsledku velmi smutné). Dějově i vizuálně se je na co dívat, i když se opakuje přeplácanost a až nadlidské schopnosti Jacka Sparrowa, který mě pobavil za celý film jednou (klášter? nevěstinec!). Příběh má své kouzlo, Černovous má charizma a vlny podivna překvapivě fungují, i když občas jako by se tvůrcům ztratila nitka, kterou diváka chtějí vodit... Lehce přes dvě hodiny fajn zábavy, na kterou rychle zapomenete. Což k této sérii patří, již až příliš často... PS: že Penélope bude mluvit anglicky s tím krásným přízvukem mi nevadí, ale ti Španělé?:( PPS: ten přídavek po titulcích tam vážně být neměl... (Djkoma) 3*

Mě to přišlo spíš jako Indiana Jones, jenže namísto dobrodruha s kloboukem na hlavě a bičem v ruce tady pobíhala parta připomínající spíš než piráty, zkouřený polotransvestity. Nevím proč Gore netočil čtyřku, ale Rob teda žádný novum po kterým by mě zvhlo v gatích nepředved. Ok pár záběrů mu neupřu, třeba mořský panny, to byla dobrota, ale jinak...lodě, náhaněčka na moři, pořádná námořní bitva, to prostě šmudla hledal, ale nenašel. Spousta věcí pojal scénarista jako hurvínek válku. Johnny a Geoffrey dobrý, ale jen pod podmínkou že se nebudu koukat na předchozí díly. Penelope, kráska na kterou bych nejradši přilepil svoje oči byla sice fajn, ale ona je vždycky v každým filmu tak výrazná a tady já nevím proč, ale kdyby jí v půlce filmu vyměnili za Angelinu tak bych si toho snad ani nevšimnul. Mám karibský piráty hrozně rád, ale měl jsem pocit, že právě na to se tvůrci filmu až příliš spoléhali. P.S: Barbosso naval tu nohu ! (Enšpígl) 3*

VELKÁ RECENZE
Jack Sparrow se vrátil. Jenže přijel sám. Černou perlu má zakletou kdesi ve skleněné láhvi, tamtéž je i uječená opička, kapitán Barbossa se pak kvůli pomstě zaprodává královskému námořnictvu a věrný pobočník Gibbs pro změnu čeká na popravu. Zbytek vzal ďas. Známé obsazení bylo rozprášeno, tak aby se mohla původní trilogie definitivně uzavřít a pirátská sága začala tak trochu nanovo.
Megalomanskému producentovi Jerrymu Bruckheimerovi musíme přiznat k dobru, že nezačal Piráty restartovat od úplné nuly, tak jak je to dnes módní. Střízlivě si vyhodnotil, že lidi stáli o mix dobrodružné romantiky a akční komedie, zaštítěné svéráznou postavou Jacka Sparrowa. Ostatní se zdálo podružné. Jenže vsadit jen na eskapády Johnnyho Deppa a další řádění v pirátských kulisách, to taky nebyl úplně spásný nápad. Zvlášť když i Jerry Bruckheimer poslechl zákonitosti ekonomické krize a začal šetřit.
Není to tak dávno, co nám po třetích Pirátech z Karibiku zůstala v hlavě kocovina. Trojka upozornila, že všeho moc škodí a že ani mohutné trikové scény nemůžou spasit splichtěný příběh. Čtvrtý díl se vrací ke Sparrowovi pokorně, v rámci úsporného režimu, kdy se rozpočet seškrtal pod 200 milionů dolarů (hrozný pakatel, že?) a nezbylo tak úplně na velké trikové exhibice. Za kameru navíc usedl Rob Marshall, režisér orientovaný stále spíš divadelně. Marshalla víc zajímají herci, do detailu vypreparované kulisy, okrasné kostýmy a pečlivé inscenování klidně i banálních dialogových linek, nežli popcornový náhul. Režisér už Chicagem, Gejšou a muzikálem Nine napověděl, že není prototypem velkorysého hollywoodského vypravěče a na čtvrtých Pirátech se to neblaze podepisuje. Rozmáchlých celků je pomálu, ryzí popcornové atrakce chybí, akce je matná a opravdu kulervoucí moment ve filmu nenajdete ani kdybyste rok civěli pouze na produkci ČT Brno.
Mezi ostatními trikovými blockbustery působí čtyřka Pirátů jako chudý dříč drhnoucí palubu, snaživý a poctivý, ale stále s jednou kapsou prázdnou a druhou rotrženou. Marshall totiž nemá Verbinského vizuální cítění a už tak zkrouhnutý rozpočet nedokáže adekvátně prodat. V některých pasážích proto noví Piráti připomínají spíš levný DVD sequel, jenž si o krakenovi nebo monumentálním souboji flotil nedovolí ani snít. Natož aby tahle velká lákadla předváděl v plné palbě. Všechny eye-candy momenty jste mohli vidět v trailerech - a přiznejme si, že od Bruckheimera jsme byli zvyklí na víc než výbuch majáku, hopsání po lustru a trochu té explozivní rotyky v londýnských ulicích (i dvacet let staré řádění na kočárech z Ostrova hrdložezů působí mnohonásobně výpravněji, což je při možnostech dnešních digitálních technologií smutné).
Jenže právě díky Ostrovu hrdlořezů mimojiné víme, že jen rozpočet a výpravnost chytlavý flák nedělají. Naštěstí pro Marshalla. Jeho novinka je možná skromná, ale aspoň neotravuje svou přebujelostí a zbytečnou spletitostí, jakou místy ubíjely pirátská dvojka a hlavně trojka. Čtvrtému dílu evidentně prospívá, že se inspiroval v literární předloze - příběh o hledání pramene mládí tudíž má nějakou logickou výstavbu i dramaturgii, postavy v něm jen zmateně nepobíhají a naopak se sympaticky ujímají vytyčeného prostoru. Pirát Černovous jako záporák plně obstojí, jeho vnadná dcera (Penélope Cruz stojí za hřích) je Sparrowovi ucházející protihráčkou a Geoffrey Rush sice hraje Barbossu už potřetí stejným způsobem, ale nudit tím nezačne.
Vyprávění velmi účelně pracuje s nadpřirozenem a střídmé dobrodružství díky tomu nabírá na magičnosti i fanstasknu. Zombíky nebo očarovaná lana na Černovousově korábu netřeba brát příliš vážně. Celá linie s mořskými pannami se ale rozhodně povedla a vnáší do filmu koňské dávky dobrodružné nálady, kterou ještě doťukne indiana-jonesovské finále u pramene mládí. A protože výborně funguje i hudební podkres s rukopisem Hanse Zimmera (každá podbarvená scéna je o dvě třídy atmosféričtější i velkolepější), zvládnou v druhé polovině Piráti naskočit na vlnu solidní hrdinské podívané, jíž se není radno vysmívat. Svým naturelem má sice blíž k třetí Narnii než k třetím Pirátům, ale dokud to znamená pozornější vypravěčství, větší zájem o postavy a méně prázdných trikových exhibic, nebylo by fér filmaře lynčovat.
Po celou stopáž je tak složitá hlavně situace pro Deppova šášulu Sparrrowa. Roztržitý kapitán geniálně fungoval jako vedlejší hláškující postavička. Postupem času, tak jak mu přibývalo prostoru na plátně a s ním i přepálených fórů, ale začal iritovat. Teď má Sparrow obstát jako titulní hrdina, což je při jeho podivném mixu zbabělosti, vyčůranosti a komediální přestřelnosti dost zvláštní výzva. Mnoha nosných vtípků se Sparrow nedočkal (ty funkční navíc ohrožuje slabý dabing Saši Rašilova), takže z kapitána často zůstává jen karikatura otravného transexuála, jenž běhá jako postřelená ženská a ksichtí se jak feťák, jemuž zrovna spadl všechen matroš do latríny. Deppovo charisma se nedá popřít, stejně tak komediální cítění, ale Sparrow si jako přihrávač na plátně prostě vedl líp.
Sumář? Čtvrtým Pirátům je potřeba především přizpůsobit vlastní očekávání. Kdo chce digitální megaflák Jerryho Bruckheimera, ten nejspíš zapláče. Fandové klasických pirátských výprav ale z kina rozzuření nevyběhnou.

O FILMU
Film Piráti z Karibiku: Na vlnách podivna navazuje na trojici předchozích velice úspěšných filmů ze série Piráti z Karibiku s podtituly Prokletí Černé perly, Truhla mrtvého muže a Na konci světa.
„Po finanční stránce se jim daří skvěle,“ prohlašuje producent Jerry Bruckheimer, „ale ještě lepší je, že to hodně vypovídá o tom, co tyhle filmy znamenaly pro diváky. Ti si znovu zamilovali žánr pirátských filmů, přestože téměř tři desetiletí na plátnech kin absentoval, a rozhodně se bezhlavě zamilovali do Johnnyho Deppa coby kapitána Jacka Sparrowa! Jack Sparrow má před sebou ještě spoustu dalších dobrodružství a naši scenáristé Ted Elliot a Terry Rossio stvořili celý svět, který se může vydat prozkoumat.“
Johnny Depp, který svou postavu kapitána Jacka Sparrowa po předchozích třech filmech také naprosto zbožňuje, se rozhodně ani v nejmenším nebránil dalšímu pokračování. „Myšlenka na natočení čtvrtého filmu se po dokončení natáčení toho třetího rozhodně usadila v hlavě v oddělení 'snad to vyjde',“ přiznává Depp. „Když s rolí kapitána Jacka skončíte a opustíte ji, je to velice nepříjemný pocit, protože ji mám opravdu rád. Hrát kapitána Jacka je velice pohodlné, protože se v té roli můžete chovat naprosto neuctivě, buřičsky a bláznivě, a to za každých okolností. Znám ho tak dobře, že je to pro mě prostě druhá přirozenost.“
„Byl jsem velice spokojený s prací, kterou Terry a Ted odvedli na scénáři filmu Na vlnách podivna,“ dodává Depp. „Bylo to, jako by se znovu otevřela stavidla a začala proudit čerstvá voda. Pojetím se vše velice blížilo prvnímu filmu, nebylo zde příliš mnoho vedlejších dějových linií či komplikací.“
Jak Jerry Bruckheimer, tak Johnny Depp měli oba naprosto jasno v tom, kdo by měl film Na vlnách podivna režírovat: Rob Marshall, který měl na svém kontě oscarový snímek Chicago a neméně ambiciozní filmy Gejša a Nine.
„Rob je tvůrcem, který se nebojí těch největších výzev a troufá si riskovat,“ míní Bruckheimer. „Navíc má zkušenosti s muzikály a choreografií, což bylo pro film ze série Pirátů z Karibiku velkou výhodou. Potřebujete pro něj někoho, kdo si dokáže poradit s obrovskými akčními scénami a chápe pohyb. Rob je také skvělý vypravěč a má výtečný vkus.“
„Víte, jelikož jsme první tři filmy natočili s Gorem Verbinskim, který se na čtvrtých Pirátech nemohl podílet, protože se věnoval filmu Rango, měl jsem z toho zpočátku dost velké dilema,“ přiznává Depp. „Zazněla nějaká jména a když došlo na to Robovo, tak jsem si říkal, že to prostě musí vyjít a že teď už jen musíme doufat, že je to příjemný člověk. Přistupuje k postavám velice specificky a ojediněle a má ohromný cit pro estetiku. Takže jsme se sešli a povídali si a od prvního okamžiku mi bylo jasné, že jsme zvolili správně.“
Rob Marshall je skutečným velikánem současného amerického filmu, jehož styl chování během natáčení byl trefně označen jako „ocel, obalená v sametu“. Debutový celovečerní snímek vlídného, ale odhodlaného Marshalla, Chicago, byl nominován celkem na třináct Oscarů a šest z těchto nominací proměnil, včetně Oscara v kategorii Nejlepší film. Jeho další dva filmy, Gejša a Nine, byly nominovány celkem na deset Oscarů a tři z nich získaly. Film Na vlnách podivna ho lákal coby pokračování jím velice oblíbené filmové série, láskou k původní zábavní atrakci společnosti Disney a možností spolupráce s Johnnym Deppem a Jerrym Bruckheimerem.
„Jako většina lidí jsem měl moc rád původní zábavní atrakci v Disneylandu, a představa, že bych se mohl podílet na natáčení akčního a dobrodružného filmu, což jsem nikdy nedělal, mě velice lákala. V případě předchozích dílů série jsem vždy stál u pokladny mezi prvními, takže z pohledu režiséra pro mě byla taková změna po Chicagu a Gejše a Nine velice lákavá.“
„Rob měl okamžitě jasnou představu, jak film udržet na uzdě,“ podotýká Johnny Depp. „Věděl jsem, co použije a co ne. Pracuje ohromně efektivně a přitom zachovává podstatu příběhu samotného.“
„Johnny a Rob si od prvních chvil skvěle rozuměli a jejich vztah se s postupem času jen zlepšoval,“ popisuje vedoucí výroby John DeLuca. „Oba si při natáčení užívali přítomnosti toho druhého, nalezli v sobě spřízněné duše.“
Ted Elliott a Terry Rossio, úspěšný scenáristický tým, který kromě předchozích dílů série Piráti z Karibiku napsal scénáře klasických filmů jako Aladdin nebo Shrek, se v případě snímku Na vlnách podivna ponořil do truhly s pirátskými poklady a historií, mýty a legendami námořní plavby ponořil ještě hlouběji než v minulosti a inspiroval se také náměty ze stejnojmenné a velice úspěšné knihy Tima Powerse. „Hlavním úkolem bylo vytvořit samostatný příběh, nikoliv pokračování předchozí trilogie nebo začátek další,“ připomíná Rossio. „A kniha Tima Powerse Na vlnách podivna nám v tom byla samozřejmě velice nápomocná.“
Při práci na scénáři se Elliott a Rossio spoléhali především na své instinkty, ale současně samozřejmě stále mysleli také na obrovské zástupy fanoušků prvních tří dílů série. Zejména Rossio je pověstný diskusemi s fanoušky, které vede na svých internetových stránkách. „Bylo pro nás cenné sledovat reakce fanoušků na jednotlivá oznámení s filmem spojená,“ říká Rossio. „A pro mě samotného je vědomí, jak moc fanouškům na naší práci záleží, obrovskou vzpruhou.“
Jelikož příběhy jak Willa Turnera, tak Elizabeth Swann dospěly ve filmu Na konci světa ke svému závěru, snažili se Elliott a Rossio vytvořit příběh s postavami zcela novými, ale současně chtěli zachovat oblíbené postavy série, zejména kapitána Hectora Barbossu, Joshameeho Gibbse a samozřejmě kapitána Jacka Sparrowa. V románu Tima Powerse figuroval coby jeden z hlavních hrdinů legendární Černovous, nejobávanější ze všech pirátů, a lepšího padoucha byste pro svůj film těžko pohledali. Pro potřeby děje pak vytvořili zcela novou ženskou postavu zvanou Angelica - ženu, která se dokáže směle vyrovnat kapitánovi Jackovi.
Elliott a Rossio úzce spolupracovali s Jerrym Bruckheimerem, Robem Marshallem, Johnem DeLucou, Johnnym Deppem, vedoucími představiteli Bruckheimerovy produkční společnosti, a také s vedoucími výroby Mikem Stensonem a Chadem Omanem. „Johnny byl pro vznik snímku Na vlnách podivna naprosto klíčový,“ oznamuje Terry Rossio. „Ať už jde o příběh, návrh postav, lokace, zápletky či dialogy. Bez Deppa by nevznikl takový scénář, jaký máme v rukou. Zná postavu Jacka Sparrowa naprosto dokonale, takže by vás rozhodně měl zajímat každý jeho instinktivní dojem či každý nápad, který má, bez ohledu na to, jak bezvýznamný se zdá. Já si postavu Jacka Sparrowa musím představovat, Johnny v její kůži dokáže žít.“
Jerry Bruckheimer, Rob Marshall, Ted Elliott a Terry Rossio všichni věděli, v čem spočívají výhody vytvoření nových postav a pokračování příběhů těch již zaběhlých, ale od samého začátku bylo jasné, že kapitán Jack Sparrow zůstane takový, jaký je. „Pořád se toho namluví spousta o vývoji postav a o tom, jak hledají a nacházejí samy sebe a tak podobně,“ komentuje Johnny Depp, „ale upřímně, já se domnívám, že starý dobrý kapitán Jack sám sebe nalezl už dávno.“
„Jack Sparrow je jednou z těch postav, které se nemění,“ podotýká Rossio. „Diváci nechtějí, aby se měnil, a já nechci, aby se měnil. Místo toho je původcem změn v postavách okolo. Obzvláště zábavné bylo postavit bok po boku Jacka a Angelicu, protože se Jack zatím ještě nesetkal s ženou, která by mu dokázala zcela odporovat a navíc se mu vyrovnala v sobeckosti a vychytralosti.“
Právě tato skutečnost byla jedním z důvodů, proč měla o možnost hrát Angelicu velký zájem Penélope Cruz, držitelka Oscara a mezinárodní hvězda. Svou úlohu zde ale sehrála například i možnost znovu spolupracovat s Johnnym Deppem, se kterým si před několika lety zahrála ve filmu Kokain. A samozřejmě ničemu neuškodila skutečnost, že Cruz byla nadšenou fanynkou celé série. „Jsem obrovskou fanynkou původních třech filmů,“ přiznává se herečka, „a toho, co v nich Johnny předvedl. Jedná se o velké dobrodružství, o které musí mít zájem snad každý herec. Každý den se něco děje; ani na chvilku se nemůžete nudit.“
V případě Cruz se také jednalo o znovushledání s Robem Marshallem, který režíroval snímek Nine, za který byla nominována na Oscara. „Dva nejúžasnější zážitky z celé mojí filmové kariéry souvisely s Johnnym a Robem,“ říká Cruz. „Rob dokáže pracovat pod obrovským tlakem a stále se ke všem chová ohleduplně. Je to velice výjimečný člověk a myslím, že každý, koho se na to zeptáte, vám to potvrdí. S Johnnym se nám před deseti lety skvěle spolupracovalo a mám velkou radost, že si s ním mohu zase v nějakém filmu zahrát. Je tak skromný a inteligentní a je to jeden z nejzábavnějších lidí, jaké jsem kdy poznala. Má obrovský talent a je to podobný gentleman jako Rob.“
„Nenapadá mne mnoho herců, kteří by se dokázali vyrovnat Johnnymu Deppovi v jeho roli Jacka Sparrowa,“ míní Rob Marshall. „Potřebujete herečku, která ztělesňuje celou řadu různých věcí: humor, sex appeal, energii, sílu, krásu a vášeň. Protože jsem už s Penélope spolupracoval, věděl jsem, že ona v sobě tuto ojedinělou kombinaci vlastností má.“
„Angelica měla v minulosti s Jackem Sparrowem vztah, ale on ji zradil a zlomil jí srdce,“ vysvětluje Cruz. „Teď se mu chce pomstít. Uvažuje jako pirát a skvěle lidmi dokáže manipulovat, umí výtečně lhát a je to skvělá herečka. Opravdu umí podvádět druhé, ale je to velice čistá duše s dobrým srdcem. Potřebuje Jacka Sparrowa právě tak jako on potřebuje ji, aby se dokázali dostat k Pramenu mládí.“
„Okamžitě jsem si Penélope v té roli představil,“ říká Marshall. „Nedokázal jsem myslet na nikoho jiného. Muselo se jednat o herečku, která se dokáže vyrovnat Johnnymu po všech stránkách. Ta postava musela působit smyslně, ale také humorně, musela být silná - pirátka, která je tak chytrá, obratná a mazaná jako Jack Sparrow. Angelica v sobě musela tohle všechno mít a upřímně, Penélope byla jedinou možnou volbou.“
„Vzpomínám si, jak jsem se Penélope ptal, když jsme byli v jedné londýnské restauraci,“ pokračuje. „S Johnem De Lucou, vedoucím výroby, jsme ji pozvali na večeři a já se o tom zmínil až když jsme skoro dojedli a pořád jsem si říkal 'jestlipak ji to bude zajímat...' A velice váhavě jsem začal, 'Penélope, neměla bys třeba alespoň do jisté míry zájem zahrát si v Pirátech...' a ani jsem to nestihl doříct. Doslova vyskočila ze židle - stále jsme v restauraci - a vykřikla 'Moc ráda!' S tím se u skvělých herců setkáte - touží po rozmanité kariéře a nechtějí hrát pořád dokola totéž. Z představy, že si bude moci zahrát v klasickém pirátském dobrodružném filmu, filmu pro celou rodinu, pro naprosto kohokoliv, byla ohromně nadšená, stejně jako já. Z jejího pohledu se jednalo o něco zcela nového a vrhla se do toho po hlavě,“ vypravuje Marshall.
S náročnou rolí nejznámějšího piráta v dějinách se Bruckheimer s Marshallem obrátili na herce Iana McShanea, jehož pozoruhodná filmová a televizní kariéra - která v současné době trvá již téměř 50 let - zažila v poslední době významné oživení poté, co sklidil obrovské úspěchy svým výkonem v roli Ala Swearengena ve westernovém seriálu Deadwood stanice HBO.
„Černovous je pravděpodobně nejznámějším pirátem na světě,“ soudí Johnny Depp o úhlavním nepříteli kapitána Jacka ve filmu Na vlnách podivna. „Navenek působí jako racionální člověk. Ale jak ho poznáváte blíže, zjišťujete, že je to chladnokrevný zabiják, ve kterém není špetka srdce. Podrazil by kohokoliv, jen aby dosáhl svého, a proto je tak nebezpečný. A rozhodně si nemyslím, že pro jeho roli bylo možné vybrat někoho vhodnějšího než Iana McShanea.“
McShane se také těšil na spolupráci s Robem Marshallem. „Myslím, že nejlépe by bylo možné Roba popsat jako 'šarmantně neodbytného', což je skvělá vlastnost, pokud točíte takovýto film. Rob je odhodlaný a neústupný a kombinuje to s upřímným lidským šarmem, což je skvělé.“
Počtvrté se v roli Hectora Barbossy představuje Geoffrey Rush, který v předchozích filmech série Piráti z Karibiku stvořil jednu z nejoblíbenějších postav celé série. „Byl jsem velice nadšený, když jsem se doslechl, že se chystá další díl, protože s Johnnym moc rád spolupracuji,“ říká Rush. „Neutuchající konflikt mezi Jackem Sparrowem a Barbossou je ohromně zábavný.“
„Dokonce i tehdy, když jsou kapitán Jack a Barbossa na stejné straně,“ podotýká Johnny Depp, „jsou nějakým podivným způsobem na stranách opačných. Vždycky jsem měl pocit, že se tyhle dvě postavy špičkují jako nějaké dvě trhovkyně, prostě na sebe útočí za každou drobnost. Tak jsme to s Geoffreym od samého počátku pojali a v jeho osobě jsem rozhodně nalezl velice úctyhodného protivníka.“
„Pro mě jako herce je také velice příjemné to, že Barbossu v každém z filmů poznáváme o něco blíže,“ svěřuje se Rush. „A ve filmu Na vlnách podivna se Barbossa, ze kterého se v průběhu předchozích dílů série vyklubal vypočítavý nezmar, ocitá v dle svého názoru velice lákavé situaci - protože ví, že nemládne, spojil síly s králem Jiřím a stal se korzárem. Už v předchozím díle ukázal, že má překvapivě vyvinutý cit pro politikaření.“
„Co se našich dvou pirátských kapitánů týče, řekněme, že Jack a Barbossa jsou něco jako starý manželský pár,“ pokračuje Rush. „Pokud by spolu dokázali táhnout za jeden provaz a ne neustále proti sobě bojovat, byl by z nich ten nejúžasnější tým. Ale to jim bohužel není souzeno. Barbossa je čistý stratég, ale není podle mého názoru zrovna nejbystřejší. Jack neustále divoce improvizuje a riskuje, což se mu ve finále vyplácí, i když to tak často nevypadá.“
Jako starý mořský vlk Joshamee Gibbs se do série Piráti z Karibiku vrací už poněkolikáté také Kevin R. McNally, nyní ostřílený veterán všech čtyř dílů série. „Když za mnou přišli s tím, abych natočil další Piráty,“ přiznává McNally, „byl jsem překvapený, protože když jsme před lety s tímhle projektem začali, ani na vteřinu mě nenapadlo, že ještě dneska budeme točit další a další díly! Je to opravdu vzrušující, protože málokdy se vám ve filmu poštěstí vrátit se ke své předchozí postavě a znovu se jí ujmout.“
Při obsazování dvou mladších rolí příběhu - krásné a tajemné mořské panny Syreny a misionáře Philipa Swifta - se Bruckheimer s Marshallem a s castingovými vedoucími Francine Maisler, Lucy Bevan a Susie Figgis pustili do pátrání po celém světě. Z tisíců kandidátů byli nakonec vybráni Francouzka Astrid Berges-Frisbey a Angličan Sam Claflin, oba ve druhé dekádě svých životů a s jistými hereckými zkušenostmi ve svých rodných zemích, které ale zatím neměli možnost předvést na mezinárodní úrovni.
„Astrid a Sam nás oba při kamerových zkouškách ohromně zaujali. Prostě jsme věděli, že oba v sobě mají to, co je třeba, aby vás herec na plátně zaujal,“ říká Jerry Bruckheimer. „Představuji misionáře jménem Philip Swift, který bojuje za to, v co věří, a snaží se napravit škody, které způsobil Černovous,“ poznamenává Claflin. „V průběhu filmu prochází Philip zajímavými proměnami, zejména poté, co pozná Syrenu. Nikdy nebyl v kontaktu s žádnou ženou, takže se pro něj pochopitelně jedná o dost radikální změnu.“
Berges-Frisbey svou postavu popisuje takto: „Syrena se od ostatních mořských panen odlišuje, protože v rámci děje sympatizuje s lidmi a tím se sama mění. Philip změní Syrenu a Syrena změní Philipa, protože od prvního setkání oba v tom druhém vidí cosi povědomého.“
Zbytek obrovského hereckého týmu tvoří velmi talentovaní herci z celého světa, mimo jiné například Stephen Graham z Velké Británie, který s Deppem spolupracoval na filmu Veřejní nepřátelé, Richard Griffiths, Roger Allam, Greg Ellis a Damian O'Hare (oba posledně zmínění se vrací do svých rolí Grovese a Gilletteho), třináctiletý Robbie Kay, první dítě, které si v této sérii zahrálo piráta, Španělé Oscar Jaenada a Juan Carlos Vellido, Japonec Yuki Matsuzaki, australská supermodelka Gemma Ward v roli mořské panny Tamary či argentinská kráska Jorgelina Airaldi, taktéž v roli mořské panny.
Do série Piráti z Karibiku se v tomto díle vrací také Keith Richards, legendární kytarista skupiny Rolling Stones, který si znovu zahrál roli kapitána Teaguea. „Rozhodně chceme diváky vzít na dobrodružnou pouť, která se bude zcela odlišovat od těch předchozích a překoná vše, co zatím v předešlých dílech viděli,“ podotýká Jerry Bruckheimer. „V případě snímku Na vlnách podivna máme k dispozici skvělého oscarového výtvarníka Johna Myhrea, kterého přizval Rob Marshall, a natáčeli jsme na tak rozmanitých lokacích, jakými jsou Havaj, Karibik či Londýn.“
„Film je víceméně rozdělen do tří kapitol: úvod v Londýně, prostřední pasáž na Queen Anne's Revenge a v poslední třetině cestují naši hrdinové džunglí a hledají Pramen mládí,“ vysvětluje Myhre. „Právě pátrání po ideálních džunglích nás zavedlo na Havaj na ostrovy Kauai a Oahu, odtud jsme pak natáčeli masivní scénu s mořskými pannami v Los Angeles, pak jsme se zastavili na Portoriku kvůli jednomu malému ostrůvku a španělské pevnosti, a nakonec jsme skončili v londýnských exteriérech a v ateliérech Pinewood.“
Tvůrci filmu společně s Myhrem (který získal Oscara za svou dynamickou verzi jazzového věku ve filmu Chicago a za pozoruhodně evokativní Kjóto ve filmu Gejša) dali dohromady tým, který měl za úkol přijít s nápady, koncepty a představami, které by poté pro potřeby filmu proměnil do trojrozměrné reality s pomocí tvůrce kulis Gordona Sima, se kterým Myhre sdílel svého Oscara za Chicago, britským hlavním uměleckým vedoucím Garym Freemanem a obrovským týmem návrhářů, projektantů a umělců jak na pacifických, tak atlantických natáčecích lokacích.
„Ačkoliv jsme první tři filmy natáčeli z větší části ve skutečném Karibiku,“ připomíná Jerry Bruckheimer, „v případě Na vlnách podivna jsme potřebovali krajinu, která je tak krásná, že působí téměř nadpozemsky.“ Poté, co proběhlo velice intenzivní pátrání, se tvůrci filmu rozhodli pro volbu havajských ostrovů Kauai a Oahu, z nichž každý filmu nabízel specifické věci jak na souši, tak i na moři.
„Na obou ostrovech, ale zejména na Kauai, jsou fascinující džungle, hory a pobřeží,“ dodává Rob Marshall. „Jsou tak ohromně zelené, velkolepé a prostě úžasné. Na Oahu je také nádherná krajina a my jsme tam točili i na vodě, mimo jiné i na palubě Černovousovy lodi Queen Anne's Revenge.“
„Známkou toho, co vás čeká, je už to, když je první natáčecí den téměř tak dobrodružným zážitkem jako to, co se chystáte točit,“ směje se Bruckheimer při vzpomínce na 14. června 2010. Natáčení totiž začínalo na téměř nepřístupné pláži Honopu na legendárním pobřeží Na Pali. Jediným způsobem dopravy na tuto státem chráněnou pláž je vrtulník - kdy se vám naskytne velice surreálný pohled na Johnnyho Deppa, který v kompletním kostýmu a masce kapitána Jacka vystupuje z vrtulníku - nebo po vodě.
„Vždycky říkáme, že pokud lze něco udělat snadno, zvolíme si my tu nejkomplikovanější možnost,“ poznamenává vedoucí výroby Barry Waldman. „Dva dny před začátkem natáčení byly vlny na pláži Honopu jen šedesáticentimetrové. Když jsme pak chtěli začít natáčet, měly samozřejmě metr a půl. Ale natáčení na takovém místě film samozřejmě v ideálním případě ohromně obohatí.“
Natáčení v tropickém ráji herce rozhodně uchvátilo. „Během mého prvního natáčecího dne jsme točili v džungli a čekali jsme na to, až budou připravené kamery,“ vzpomíná Sam Claflin. „Malcolm, jeden z havajských pirátů, sebral kokosový ořech, který spadl z palmy, popadl jednu z šavlí, které sloužily jako rekvizity, a ořech rozsekl. Za chvíli jsme si všichni pochutnávali na kokosovém mléce, přímo na místě natáčení. Havaj je jedním z nejkrásnějších míst, které jsem v životě viděl, a vnímám jako obrovské štěstí, že jsem tam měl možnost pracovat.“
V podání Johna Myhrea je Queen Anne's Revenge, Černovousova loď, pozoruhodným, děsuplně krásným a brutálním námořním dopravním prostředkem - jedná se o zhmotnění Černovousových temných představ o životě...a o smrti. Na plně funkční loď, která je postavena mimo jiné i přímo z kostí Černovousových obětí - a jejíž podoba naznačuje i to, že Černovous pravděpodobně upaloval své oběti v obří ohnivé lucerně na zádi - je impozantní pohled. Její příď se inspirovala Černovousovou skutečnou vlajkou, na které byl velký rohatý kostlivec s pohárem vína v jedné ruce a oštěpem v druhé, který působil dojmem, že obětem svého pána připíjí na zdraví.
„Dostali jsme do rukou Černou perlu, kterou vytvořil Rick Heinrichs, výtvarník druhého a třetího dílu,“ prozrazuje John Myhre. „Rick se svým týmem Černou perlu postavili kolem moderní, ocelové lodi, a dalo se s ní bez problémů plout. A protože Černá perla v příběhu tohoto dílu nefiguruje, chtěli lidé ze společnosti Disney, abychom ji přestavěli na Queen Anne's Revenge. Takže jsme v podstatě odřízli vrchní část lodi pryč a mohli si dělat, co se nám zachtělo.“
Před svým přerodem na Queen Anne's Revenge musela Černá perla překonat vzdálenost úctyhodných 2400 námořních mil, když se po dva týdny plavila z kalifornského San Pedra do Barbers Point na ostrově Oahu pod velením zkušeného kapitána Glenna Halla, kterému sekundovalo sedm neméně zkušených lodníků. To nebylo kupodivu nic příliš výjimečného - od chvíle, kdy byla tato loď pro film Piráti z Karibiku: Truhla mrtvého muže postavena, už dokázala nasbírat celkem 8000 námořních mil.
„Práce na něčem jako Queen Anne's Revenge je tím, co mám na natáčení filmů nejraději, protože se jedná o dokonalou týmovou práci,“ přiznává John Myhre. „Začal jsem ve velice barokním stylu, a Jerrymu s Robem se to sice líbilo, ale připomněli mi, že Černovous je nejobávanějším pirátem vůbec. Vzpomněl jsem si na kostnici v Kutné Hoře v České republice. Jedná se o neuvěřitelný kostel, který je doslova ozdobený kostmi. A mně došlo, že místo složitých vyřezávaných ozdob bych mohl použít právě kosti Černovousových obětí.“
Queen Anne's Revenge byla nejen dějištěm celé řady akčních scén a nadpřirozeného řádění, ale současně místem, kde se odehrál romantický tanec ve svitu měsíce plný podvodů a lstí, kterého se účastnili kapitán Jack a Angelica a jehož choreografii na základě skladby pro mandolu, kterou zahrál v roli Scruma Stephen Graham, připravil vedoucí výroby John DeLuca.
Když natáčení na Havaji skončilo, opustil štáb zdejší zelené břehy a vydal se zpátky do Los Angeles, kde několik dní natáčel u pobřeží Long Beach na lodi Suprise - překrásné replice HMS Rose z roku 1757 - jež ve filmu představuje Providence, loď kapitána Barbossy.
Poté se natáčení přesunulo do ohromujících kulis zátoky Whitecap Bay sto metrů dlouhých a sedm metrů hlubokých, které navrhl John Myhre a s velkou zručností je postavil vedoucí amerického týmu kulisáků Grag Callas se svým týmem. Stavba vznikla ve „Falls Lake“ sekci Universal Studios v Los Angeles. Kulisy Whitecap Bay se skládaly z několika propojených betonových nádrží a byly ideálním prostředím pro natáčení složitých vodních scén. Jednalo se totiž o kompletně řízené prostředí, kde bylo možné připravit libovolné doplňkové kulisy a až poté vše zaplavit vodou.
„Whitecap Bay je začátkem pouti za Pramenem mládí,“ vysvětluje Myrhe. „Ve Whitecap Bay se po staletí shromažďují mořské panny, takže se jedná o místo, které v srdcích všech námořníků a pirátů vyvolává velkou hrůzu.“
„Černovous se s posádkou vydá do zátoky, která se jmenuje Whitecap bay a kde podle pověstí žijí legendární mořské panny, aby jednu z nich polapil,“ vzpomíná režisér filmu. „Natáčeli jsme tu scénu na Havaji na úžasném místě s názvem Halona Cove na Oahu. Jedná se o stejné místo, na kterém se Deborah Kerr a Burt Lancaster ve filmu Odtud až na věčnost líbají a leží v písku. A jedná se o nepříliš rozlehlé a velice skalnaté místo, ale současně opravdu krásné. Takže jsme tam celou tuhle sekvenci natočili a pak John Myhre se svým týmem celou zátoku zreprodukoval v Universal Studios v Hollywoodu, protože ta skutečná byla příliš nebezpečná, než aby se tam dala natáčet vodní bitva. A pak nastalo komplikované a dlouhé noční natáčení se spoustou kaskadérských scén a spoustou podvodních záběrů. Všechny naše postavy byly neustále na kost promočené. Takže to byla bez nejmenších pochyb nejkomplikovanější a nejnáročnější sekvence filmu.“
Vedle Syreny v podání Astrid Berges-Frisbey ztvárnilo mořské panny dalších sedm překrásných modelek či hereček a také talentovaný tým 22 plavkyň synchronizovaného plavání - z nichž některé byly členkami olympijského týmu z Pekingu z roku 2008 - které organizovala a choreografii jim vytvářela Candace Hipp a motion capture obleky, s jejichž pomocí byla později jejich těla počítačovou grafikou proměněna v těla mořských panen, navrhli specialisté na vizuální efekty Charles Gibson a Ben Snow ze společnosti Industrial Light & Magic.
A poté se štáb filmu Na vlnách podivna konečně ocitl ve skutečném Karibiku, konkrétně v Portoriku, kde natáčel v prostorách hradu Castillo San Cristobal v San Juan, a také na typickém pustém ostrůvku Palominito na východ od pobřežního města Fajardo.
Poslední byla na řadě Anglie - pro sérii Piráti z Karibiku velice netradiční místo. „Jedním z nejlákavějších aspektů filmu Na vlnách podivna je to,“ říká Jerry Bruckheimer, „že se v něm poprvé ocitáme i v Londýně, nejen v džunglích, na moři a v karibských koloniích. Film má díky tomu zcela odlišnou podobu a atmosféru.“
Ačkoliv vyhlášená Pinewood Studios na okraji Londýna poskytla štábu Johna Myhreho, uměleckého vedoucího Garyho Freemana a jejich mamutí oddělení, vybavené gigantickým „hřištěm“, na kterém mohli realizovat své představy, probíhalo natáčení Na vlnách podivna také na některých z nejznámějších historických míst v Londýně.
Stará královská námořní akademie v londýnském Greenwichi, pozoruhodný komplex historických budov z pozdního sedmnáctého až po polovinu osmnáctého století, se po tři týdny víceméně stala pro filmaře druhým domovem.
Pro vzrušující sekvenci honičky s kočáry byla využita velká část Staré královské námořní akademie, mimo jiné také kaple svatého Petra a Pavla, Grand Square, Queen Mary Court a budovy, v nichž v současné době sídlí Greenwichská univerzita a Trinity College of Music.
Ale vrcholným dílem Johna Myhrea byly rozhodně gargantuovské kulisy Pramene mládí. Výsledný koncept Pramene mládí navrhl Myhre se svým týmem uměleckých vedoucích a mistrovsky ho postavilo stavitelské oddělení Andyho Evanse ve slavém ateliéru 007 v Pinewood Studios, největšími prostory svého druhu v Evropě. Kulisy, které využívaly takřka každý čtvereční centimetr z plochy celkem 5480 metrů čtverečních - šlo o jediný ateliér, který byl dost velký na to, aby se do něj Myhreho velkolepá konstrukce vtěsnala - vznikaly celkem tři měsíce.
Další záběry z exteriérů se v Anglii natáčely v paláci Hampton Court v Londýně - bývalým domovem krále Jindřicha VIII. Zde dojde k nečekanému zatčení kapitána Jacka královskou gardou. Natáčení probíhalo i v historickém Knole House v Sevenoaks v Kentu, pozoruhodném venkovském sídle z patnáctého století, které nechal postavit arcibiskup z Canterbury a ve kterém od roku 1604 sídlí rodina Sackvillů.
Kapitán Jack Sparrow, Angelica, Hector Barbossa, Gibbs, Philip, Syrena a zhruba tisícovka dalších postav filmu Na vlnách podivna představují společné dílo (v první řadě) herců, kteří je ztvárňují, a poté také tvůrců filmu a tuctů dalších, kteří se podíleli na jejich kostýmech, účesech, maskách a rekvizitách.
Už počtvrté pročesala vážená kostymérka Penny Rose celý svět proto, aby nalezla odpovídající kostýmy nejenom pro hlavní představitele a vedlejší postavy filmu Na vlnách podivna, ale také pro stovky statistů. „Kostýmy jsou vytvářeny naprosto autenticky,“ trvá na svém Rose. „Nenajdete na nich žádné moderní vymoženosti jako klasické či suché zipy!“
Protože, jak konstatoval Johny Depp, „kapitán Jack sám sebe nalezl již dávno,“ nebylo třeba jeho nyní již ikonický vzhled příliš upravovat. Ano, dredy má o něco delší, některé trochu zešedly, jiné vybledly pod neúprosným karibským sluncem. A ano, nějakým způsobem přišel k tajemné jizvě ve tvaru „x“ na levé tváři a k zlatému zubu s černou perlou (místo toho, který mu teď visí z jeho šátku). Ale jeho celková podoba, představená už v Prokletí Černé perly, se v podstatě nezměnila.
V případě Penélope Cruz plánovala Rose pro Angelicu romantičtější stylizaci této pirátky. Vytvořila pro ni pánský kabát s dámským střihem, který doplnila kalhotami a vysokými botami. Celý kostým doplňuje klobouk s perem, jež její postavě dodává patřičnou eleganci.
Co se týče Černovouse v podání Iana McShanea, ačkoliv o tomto pirátovi existuje poměrně bohatá historická dokumentace, rozhodli se mu tvůrci filmu dodat specifickou podobu. „Věděli jsme o Černovousovi všechno,“ říká Rose. „Nebyl zrovna elegantní. Byl to pochopitelně zločinec, ale ve filmu jsme ho chtěli prezentovat trochu poutavěji.“ Rose přišla s nápadem stylizace do podoby člena motorkářského gangu Pekelných andělů, takže si na sebe Ian McShane oblékl spoustu obnošené kůže a kovových doplňků. Když herec dostal i legendární dlouhý a do pramínků spletený plnovous, byl McShaneův Černovous dokonalý.
Jednou z postav z předchozích dílů série, která ve filmu Na vlnách podivna prochází poměrně zásadní proměnou, je Hector Barbossa. V tomto díle se Hector Barbossa stal korzárem, takže na sobě nosí poměrně honosnou uniformu námořního komodora, která se velice liší od pirátského oděvu, jenž ve filmech této série Rush oblékal v minulosti.
„Jedinou možností, jak film Piráti z Karibiku: Na vlnách podivna uvést do kin, bylo s využitím 3D,“ prohlašuje Jerry Bruckheimer. „A jedná se o jeden z prvních výpravných dobrodružných filmů, které jsou ve 3D natáčeny přímo v exteriérech, nikoliv na zeleném pozadí v ateliérech.“
Snímek Piráti z Karibiku: Na vlnách podivna se natáčel v džunglích, na plážích i v ulicích Londýna osmnáctého století, takže poradit si s takovým prostředím při natáčení dvěma kamerami namísto jedné si vyžádalo více času a zvětšil se i rozpočet. Ale jak podotýká Bruckheimer, „natáčení ve 3D filmu dodalo skutečnou hloubku a atmosféru.“
„Tahle technologie je tak vzrušující proto, že máte pocit, jako byste se ocitli přímo uvnitř filmu,“ míní Rob Marshall. „Je to zcela nový pohled na Piráty z Karibiku, protože teď se stáváte součástí děje.“
„Musím říci, že jsme si v mnohém připadali jako naprostí průkopníci, protože na odlehlá místa, kde jsme natáčeli, se takřka nikdo s 3D vybavením zatím nevydal,“ říká dále. „Většina 3D filmů se točila v ateliérech před modrým pozadím, nebo se točily ve 2D a poté byly do 3D zkonvertovány. My jsme ty křehké a drahé kamery brali na místa jako jsou džungle, pláže, jeskyně a lodě. Bylo to náročné. Hodně věcí jsme se naučili až přímo za pochodu během natáčení.“
„Kvůli specifické povaze 3D filmu trvá natáčení déle, ale výsledek za to rozhodně stál,“ slibuje Marshall. „Když vidíte finální produkt, máte pocit, že jste součástí celého dobrodružství. Ocitnete se přímo v pirátském světě.“ Na vlnách podivna je také první film, který byl natáčen ve 3D digitálně s využitím převratných a revolučních digitálních kamer RED.
Film Piráti z Karibiku: Na vlnách podivna slibuje divákům svým novým velkolepým a akcí nabitým dobrodružným příběhem, ve kterém se objevují jak dobře známé, tak i zcela nové postavy, humorem a taškařicemi, dechberoucími kulisami a okouzlujícími lokacemi to, že se svým předchůdcům bez problémů vyrovná. Ačkoliv bude pro spoustu diváků po celém světě zdrojem památných zážitků, ty nejlepší z nich si z natáčení odnesli také sami tvůrci filmu, které práce na snímku Piráti z Karibiku: Na vlnách podivna inspirovala k dosažení nových tvůrčích výšin - a také jim pomohla navázat nová přátelství.
Jak shrnuje Jerry Bruckheimer: „Nejlepšími vzpomínkami na natáčení Pirátů z Karibiku: Na vlnách podivna jsou ty, které zahrnují vztahy mezi štábem a herci. Máme zpátky Johnnyho, Geoffreyho i Kevina, ale navíc jsme se seznámili s Robem, Johnem [DeLucou], Penélope, Ianem, Samem a Astrid. A to je na tom všem nejlepší - objevování nových přátel a spolupráce s nimi.“

DABING
V českém znění: Saša Rašilov - Johnny Depp (Kapitán Jack Sparrow), Dana Černá - Penélope Cruz (Angelica), Vladimír Čech - Ian McShane (Černovous), Pavel Rímský - Geoffrey Rush (Kapitán Barbossa), Jaromír Meduna - Kevin R. McNally (Gibbs), Martin Sobotka - Stephen Graham (Scrum), Pavel Vondra - Greg Ellis (Poručík Groves), Martin Písařík - Sam Claflin (Philip), Tomáš Borůvka - Roger Allam (ministerský předseda Henry Pelham), Kristýna Leichtová - Astrid Berges-Frisbey (Siréna), Milan Slepička - Anton Lesser (Lord John Carteret), Ernesto Čekan - Óscar Jaenada (Španěl), Hana Talpová - Judi Dench (Dáma), Radovan Vaculík - Damian O'Hare (Gillette), Miloš Vávra - Keith Richards (Kapitán Teague Sparrow), Jiří Knot - Richard Griffiths (Král Jiří II.), Vojtěch Kostiha - Richard Stoker (Dezertér), Svatopluk Schuller, Jan Cina, Irena Máchová, Zdeněk Maryška, Jan Szymik, Lucie Černíková, Michal Mařík, Čestmír Gebouský, Jakub Nemčok, Libor Terš, Petr Gelnar, Anna Nemčoková, Natálie Topinková, Vojtěch Hájek, Kateřina Petrová, Bohdan Tůma, Petra Jindrová, Jiří Prager, Jaroslav Kaňkovský, Tomáš Racek, Jindřich Žampa
Překlad: Vojtěch Kostiha
Zvuk: Robert Slezák
Produkce: Marek Hrazdil
Dialogy a režie: Jan Pecha
Umělecký dohled: Maciej Eyman
Výsledný mix: Shepperton International
Producent české verze: Disney Character Voices International, Inc.
Vyrobilo: Studio Virtual 2011

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 19.5.2011 Falcon
Premiéra USA: 20.5.2011 Walt Disney US
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 14.9.2011 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 14.9.2011 Magic Box

Tržby v ČR - Kč 60 830 633
Tržby celkem - $ 1 045 713 802
Návštěvnost v ČR 456 061
Náklady (Rozpočet) - $ 250 000 000
 
FILMY V SÉRII
Piráti z Karibiku: Prokletí Černé perly (Blu-ray) gastonrolinc.webnode.cz/news/pirati-z-karibiku/
Dobrodružný / Akční, USA, 2003
Režie: Gore Verbinski, Hrají: Johnny Depp, Geoffrey Rush

Piráti z Karibiku: Truhla mrtvého muže gastonrolinc.webnode.cz/news/pirati-z-karibiku1/
Dobrodružný / Akční, USA, 2006
Režie: Gore Verbinski, Hrají: Johnny Depp, Orlando Bloom

Piráti z Karibiku: Na konci světa gastonrolinc.w ebnode.cz/news/pirati-z-karibiku2/
Dobrodružný / Akční, USA, 2007
Režie: Gore Verbinski, Hrají: Johnny Depp, Orlando Bloom

Piráti z Karibiku: Na vlnách podivna (Originál) gastonrolinc.webnode.cz/news/pirati-z-karibiku3/
Dobrodružný / Akční, USA, 2011
Režie: Rob Marshall, Hrají: Johnny Depp, Penélope Cruz

Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta (Blu-ray) gastonrolinc.webnode.cz/news/a229/
Akční / Dobrodružný, USA, 2017
Režie: Joachim Ronning, Espen Sandberg, Hrají: Johnny Depp, Javier Bardem
 
Tvůrci a herci
Rob Marshall (Režie), Jerry Bruckheimer (Produkce), Hans Zimmer (Hudba), Dariusz Wolsk (Kamera), David Brenner (Střih), Wyatt Smith (Střih), Lucy Bevan (Casting), Kathy Driscoll (Casting), Francine Maisler (Casting), John Myhre (Scénografie), Massimiliano Amicucc, Penny Rosei (Kostýmy), Shannon Mills (Zvuk), Kenny Myers (Masky), Ted Elliott (Scénář), Terry Rossio (Scénář), Johnny Depp (Herec), Penélope Cruz (Herec), Geoffrey Rush (Herec), Ian McShane (Herec), Stephen Graham (Herec), Gemma Ward (Herec), Judi Dench (Herec), Kevin McNally (Herec), Óscar Jaenada (Herec), Sam Claflin (Herec), Robbie Kay (Herec), Bronson Webb (Herec), Steve Evets (Herec), Keith Richards (Herec), Astrid Berges-Frisbey (Herec), Richard Griffiths (Herec), Sebastian Armesto (Herec), Luke Roberts (Herec), Anton Lesser (Herec), Roger Allam (Herec), Emilia Jones (Herec), Greg Ellis (Herec), Antoinette Kalaj (Herec), Chuck Williams (Herec), Deobia Oparei (Herec)
 
2011/131/USA/Dobrodružný, Akční, Fantasy, Komedie
 
Zajímavost k filmu
- I ve skutečnosti se tvrdí, že po zabití bylo vyhozeno tělo piráta Černovouse přes palubu a to obeplulo několikrát loď. Jeho hlava byla předtím sťata a pověšena na stěžeň.
- Skutečná plachetnice Pomsta královny Anny (Queen Anne's Revenge) byl trojstěžník, Fregata se čtyřiceti děly.
- Černovousův (Ian McShane) koráb Pomsta královny Anny byla původně francouzská otrokářská loď La Concorde, kterou v roce 1717 zajal u Saint Vincent a následně přejmenoval na Queen Anne's Revenge.
- Jackovo (Johnny Depp) střelnou zbraní je .50 caliber English Flintlock Pistol. Mimochodem ji můžem vidět ve všech dílech série.
- Johnny Depp (Jack Sparrow) sa snažil prehovoriť Mick Jaggera, aby sa zúčastnil konkurzu na tento film.
- Režisér pozval španielsko-francúzsku herečku Astrid Berges-Frisbey hrať po tom, čo ju videl vo francúzskom časopise. Tá musela kvôli svojej úlohe Syreny brať hodiny angličtiny, plávania a taktiež sa zdokonaľovať v ovládaní dychu.
- Vo filme sa objaví 1 112 záberov s vizuálnymi efektmi, na ktorých pracovalo desať spoločností.
- Režisér vzal všetky predstaviteľky morských panien na plávanie a požiadal ich, aby sa naučili pohybovať vo vode ako delfíny.
- Producent Jerry Bruckheimer zásadne trval na tom, aby herečka stvárňujúca morskú pannu mala prirodzené prsia.
- Režie filmu byla nabídnuta Timu Burtonovi, ale ten odmítl.
- Snímek překonal v době svého uvedení hned několik rekordů. V mimoamerických tržbách dosáhl nejrychleji hranice vydělaných 500 milionů amerických dolarů, na které si přišel už po 14 dnech. Rekordní je i rychlost celosvětového výdělku 700 milionů dolarů, které si autoři na konto připsali po 16 dnech. Druhým nejrychlejším časem se může titul pyšnit mezi filmy, kterým se podařilo vydělat 800 milionů amerických dolarů. Snímek se stal rovněž finančně nejúspěšnějším filmem studia v Rusku a Číně.
- Jedná se o první film pirátské série natáčený technikou v systému Disney Digital 3DTM a také první kompletně hraným výpravným dobrodružným snímkem natáčeným kamerami Red 3D.
- Pro surfaře Tamaya Perryho, který byl obsazen jako jeden ze šesti havajských členů posádky Queen Anne's Revenge piráta Černovouse (Ian McShane), nešlo o první zkušenost se společností Walt Disney Studios. V roce 1999 hrál ve filmu Johnny Tsunami (1999) jednoho z protivníků hlavního hrdiny a také se na filmu podílel jako dvojník při natáčení surfařských scén.
- Ačkoliv je Juki Macuzaki prvním Japoncem, který si v sérii zahrál piráta, nejedná se o první případ, kdy taková role ve filmech společnosti Disney Pictures připadla některému z jeho krajanů. Pro společnost pracoval již Sessuema Hajakawa již pro, který ztvárnil velitele pirátské bandy ve snímku Švýcarský Robinson (1960).
- Film je celkově pátým společným dílem režiséra Roba Marshalla a výtvarníka Johna Myhrea, držitele Oscara za umělecké vedení snímků Chicago (2002) a Gejša (2005).
- Natáčení probíhalo na několika ostrovech, a to na Kauai, Oahu, Portoriko, Palominito nacházející se východně od Portorika a velmi „netropickém“ ostrově ve Velké Británii. Dále se natáčelo také na třech historických místech v Anglii v Old Roy Naval College v Greenwichi, Hampton Court Palace, kde byla natočena scéna, ve které byl Jack (Johnny Depp) nečekaně zatčen, a v Middle Temple. Natáčení v Anglii zabralo přibližně 3 týdny.
- Při natáčení v hustém kokosovém háji slavného a nyní uzavřeného hotelu Coco Palms v oblasti Wailua, kde Elvis Presley kdysi ve stejnojmenném filmu zpíval skladbu „Blue Hawaii“, byly sklizeny kokosové ořechy z celkem 773 palem, aby se předešlo nebezpečí, že by některý z nich spadl hercům nebo štábu na hlavy. Sklizené ořechy plně zužitkovali místní obyvatelé.
- Pramen mládí, legendární pramen, jehož voda údajně navrací ztracené mládí komukoliv, kdo se jí napije, byl ve skutečnosti předmětem vytrvalého ale marného pátrání španělského mořeplavce a objevitele Ponceho de Leóna ze 16. století. De León se dočkal zvěčnění pouze v rámci zábavní atrakce“Piráti z Karibiku v kalifornském Disneylandu“, kde je v jedné z místností vyobrazen coby kostlivec.
- V polovině ledna 2011 se objevily informace o tom, že při průzkumu vraku jeho vlajkové lodi Queen Anne's Revenge u pobřeží Severní Karolíny (kde v 19. století najela na mělčinu) byly nalezeny úlomky Černovousova meče. Možná se jedná o skutečný Tritonův meč?
- Původně se přemýšlelo, že roli Blackbearda bude hrát Alfred Molina.
 
Odkazy