Piráti z Karibiku: Na konci světa / Pirates of the Caribbean: At World's End (2007/161/USA/Dobrodružný, Akční, Fantasy, Komedie) 66%

25.09.2018 10:00
JEDNOU VĚTOU
„Třetí pirátské dobrodružství kapitána Jacka Sparrowa."

OBSAH
V pokračování filmu PIRÁTI Z KARIBIKU: TRUHLA MRTVÉHO MUŽE, který v roce 2006 lámal rekordy, nacházíme naše hrdiny Willa Turnera (Orlando Bloom) a Elizabeth Swannovou (Keira Knightley) v okamžiku, kdy se přidali ke kapitánu Barbossovi (Geoffrey Rush) a zoufale pátrají po kapitánu Jacku Sparrowovi (Johnny Depp), aby ho osvobodili z pasti ve skříňce Davyho Jonese, která mu zatemňuje mysl – zatímco strašidelná loď duchů Bludný Holanďan a Davy Jones, pod kontrolou Východní indické obchodní společnosti rozsévají zkázu všude po sedmi mořích.Období pirátů se blíží ke svému konci, ale dosud nebyla vyřešena konečná rozepře. Will Turner se plaví na daleký východ, aby našel magické mapy, které mu pomohou najít skříňku Davyho Jonese a zachránit svého přítele Jacka Sparrowa. Jacka zachrání, ale… Davy Jones, lord Cutler Beckett, zuřivý asijský pirát Sao Feng a starší kapitán James Norrington zformovali nepřátelské spojenectví, které ohrožuje Jacka Sparrowa, Willa Turnera, Elizabeth Swann, jejich nového přítele kapitána Barbossu a všechny piráty na světě. Aby dosáhl vítězství, musí Jack se svou posádkou plout mimo okraj mapy, do nezmapovaného teritoria sedmi moří. Na Shipwreck Island (Ostrov vraků) až na konec světa.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Přiznám se, že jsem se na trojku bál jít do kina, přesto jsem šel. Nečetl jsem nic, názory ani recenze, pouze viděl hodnocení a netrpělivě jsem tušil zklamání, které se později....dostavilo, ale v určité podobě. Hlavní a asi nejdůležitější bod, který filmu škodí, krom tedy asi nejslabšího pirátského soundtracku, je jeho délka, jenž nechci naléhat na konec, který je skvělý i když trochu delší, ale na extrémně nudný začátek, u kterého jsem už i v kině nepatrně usínal. Singapur byl sice ponurý a atmosferou nabušený přístav, ale mě jeho ztvárněním nijak tvůrci neoslnili, možná je to právě tím, že jak bylo ponuré tak právě děsně šedé, bez barev a právě tak mě neměl čím zaujmout. Naopak ale musím přiznat, že jsem se u trojky překvapivě bavil, tedy po té humornější stránce a to nepočítám samotného Jacka Sparrowa, který byl jako obvykle skvělý i s jeho haluzemi a ač plno lidí řiká, že nedostal příliš prostoru opak je pravdou, co byste taky chtěli, když ho ve dvojce Kraken sežral...Když si to v hlavě postupně sesumíruji, od trojky jsem čekal trochu velkolepější závěr, přesto mi bylo jasné, že už to tak skvělé být nemůže. I jsem měl strach z očekávání, který později ubily určité vtipné i akční scény, ale také nesmírná nuda v první půlce. Na konci světa tato část pirátů rozhodně je, ale na Konci série zřejmě ještě dlouho nebude, nejspíš. (Malarkey) 3*

Osobně doufám, že Piráti jsou tímto na konci své cesty a Jack Sparrow bude navždy pryč. Příliš naivní já vím. Třetí díl pirátů z Karibiku dokazuje nejen pravidlo trojek, ale také i oblíbené " s každým pokračováním musí vše být větší a všeho více". To zde platí doslova a koho nepotěší více Sparrowů, toho potěší více totálních kravin a více minut. Všechno je to ke škodě, protože se Piráti stávají přesně tím, čím byli od prvního námětu, pouze velkou drahou atrakcí v zábavním parku. Johny Depp není k smíchu, ale přímo k pláči a celé jeho vystoupení bych možná shrnul do jedné věty " nejhorší Johnův výkon za poslední roky". Orlanda Blooma se divák velmi málo a Keira Knightley si hraje na drsného chlapečka. Opět. Vše je doplněno skvělým pirátem Geoffrey Rushem a naprosto zbytečným Yun-Fat Chowem. Ohledně příběhu není co říct, protože je na tolik šílený a postavený na hlavu, že se zalíbí jedině fanouškům série, kteří stejně logické myšlení a inteligenci dávno zahodili, aby si filmy lépe užili. Délka je neskutečná a závěr není vůbec tak super úžasný, jak se opět producent a herci nechali slyšet. Nuda, v které chybí nejen pořádná akce, ale i vtip. Ještě trochu a ta jedna hvězdička by tam byla. (Djkoma) 2*

S desetiminutovou přestávkou bezmála tři hodiny života, 99 korun českých a dobrou náladu – tyto tři věci mi vzalo třetí pokračování Pirátů z Karibiku, které si to na následujících řádcích náležitě odskáče. Expozice je hrozně zdlouhavá. Logicky jsem čekal okamžitou akci, nikoliv depresivní popravu, jež je zároveň prvním náznakem, že zábava tentokrát nebude tím jediným oč tvůrci usilují. Po nějakých dvaceti minutách (možná pěti reálného času, ale mi to připadalo jako celá věčnost) přichází první akce – několik paralelních soubojů muž proti muži (žena proti muži/žena proti kulce), nesmyslně snímaných v detailu, tudíž děsivě chaotických. Teprve po více než třiceti minutách se na plátně objevuje samotný Johnny Depp, nejočekávanější hvězda a vlastně jediný důvod, proč jednička nevyhořela na plné čáře, pročež mohla vzniknou dvě pokračování. Četnost jeho výskytu a naprostá iracionálnost deliria, v němž se nachází, mu sice dává hned zkraje odpovídající prostor k vyřádění, ale ani sebegeniálnější improvizace, sebepřehnanější přehrávání, vám bez pevnějšího scénáře nezaručí fůru komických situací. A vtipnost většiny rádoby vtipných scének s Deppem jakoby opravdu měla spočívat v pouhé jeho přítomnosti na plátně, doplněné nějakým tím legračním šklebem. Z Truhly mrtvého muže mi v paměti uvízla přinejmenším jedna vtipná scéna, připomínající němou grotesku, zde jsem ani neměl snahu se smát, stejně jako scénáristé neměli snahu dávat nám ke smíchu pádný důvod. Další katastrofou jsou pseudofilozické žvásty, pronášené (asi po vzoru Matrixu) mudrující černoškou, jejíž význam (tudíž i význam jejích řečí) je ve finále stejně bagatelizován. Od (skoro) tříhodinového bijáku bych rozhodně čekal lépe vystavěný příběh. K množství již tak matoucích motivů ze dvojky přibylo mnoho dalších, ještě méně důležitých (ale důležitě se tvářících), které se neustálým, na první i kterýkoliv jiný pohled neorganizovaným vršením sesouvají jako hrad z písku. Před úplným zavrhnutím a zadupáním do země, Piráty 3 zachraňuje posledních cca dvacet třicet minut napěchovaných svižnou a vtipnou akcí, které nelze mnoho vytknout nejen po technické (jako i zbytku filmu), ale ani po zábavností stránce. Trochu pozdě, trochu dost pozdě. Během sledování Na konci světa mě mnohokrát napadlo, že už tam jsem. Je to nehorázně nudný a nenápaditý blockbuster nesoucí s sebou stejný požitek jako pití slané vody. Chápu, že musel vzniknou, nechápu, proč musel trvat tak dlouho a být tak ubíjející nudou. Nebýt finále – jediné části filmu mající všechny náležitosti zábavné podívané –, s tou jednou hvězdičkou bych příliš neotálel. 40% (Matty) 2*

VELKÁ RECENZE
Navážu stejně zpříma jako trojka na druhý díl: Zdá se, že se mnoho nezměnilo. Klady zůstaly zachovány a odtušíte je bez problémů z paralelně natáčené Truhly mrtvého muže. Co se týče technických parametrů, nemají Piráti konkurenci. Bruckheimer naštěstí neodvelel svoje bukanýry před modrá a zelená plátna, takže si pořád můžeme užívat velkolepých závodů o to, kdo rychleji utratí svůj milion dolarů. Triková výbava se až do monstrózního finále drží na nevídané úrovni realističnosti a ani kostýmy, výpravu a masky netřeba podrobněji komentovat, protože právě tady se bude znovu leštit vitrína pro Oscary.
Jenže (zatím) poslední kapitola pirátské kroniky podědila i všechny neduhy, zvýraznila je a odvelela tak celý ansámbl o dvě až tři třídy pod první dvě seance. K popsání důvodů by stačilo překlopit na toto místo recenzi Truhly a každou výtku přejet zvýrazňovačem. Klasické „trojkové“ VÍCE A JEŠTĚ VÍCE se sice nedobralo digitální nabubřelosti třetího Spider-Mana, na druhou stranu ještě zhoubněji zvýraznilo všechny průšvihy, které odlišily příjemnou jedničku od bobtnající dvojky. Řečeno na rovinu: Scenáristy Teda Elliota a Terryho Rosssia by měl za guláš, který podstrčili Jerrymu Bruckheimerovi, vyliskat svými chapadly Davy Jones.
Desítky protikladných motivací jednotlivých postav a klopotné snahy o vytvoření nosné mytologie se ještě více proplétají, a to stále stejně tupým způsobem. Všechny charaktery se po deseti minutách změní v prohnané variace na Jacka Sparrowa, načež scenáristé lopotně představují sofistikované plány na ovládnutí všeho pirátstva / uchvácení Černé perly / záchranu táty / zisk truhly / zničení Jonesova srdce a desítku dalších tužeb, které si postavy vzájemně předávají a kradou. Výsledkem je úctyhodný maglajz, v němž každý podráží každého a který připomíná spíš soutěž rétoriků (nebo užvaněnou partii pokeru) než strhující akční dobrodružství. Ve třetích Pirátech se toho namluví snad tolik, kolik se nažvanilo v předchozích dvou dílech dohromady, což by zas tak nevadilo pokud by všechny ty psychologizující a mytologizující kecy měly nějaký skutečný význam. Bohužel, pokud by divák odřízl z trojky a dvojky nějakých 150 minut a pět vedlejších postav, vůbec by tím o nic nepřišel. Ústřední trio se totiž až do poslední desetiminutovky nijak nezmění. Všechno co se okolo něj pět hodin děje nakonec vyznívá jako nesmyslný a samoúčelný tanec, v němž se nepodstatné figury snažily dobrat svého štěstí.
My jsme o ně ale nestáli. Verbinski přesto stráví vysvětlováním motivací postav úmorné časové penzum. Za tu dobu se ale k žádnému z charakterů nepřiblížíme a nepocítíme nějaké skutečné emoce, které by zdramatizovaly jejich den zúčtování. Třetí Piráti se snaží vysvětlovat, jak kdyby šlo o existenciální román s hutným psychologickým podložím. Stokrát chytřejší než Singerovi X-Meni....
Chceme zábavu, ne rádoby-mytologii. Zkoumat psyché u šablonek, které se chovají jen podle toho, co zrovna chtějí, a které se klidně podrážejí dvakrát do minuty, prostě nemá smysl. Verbinski nechal své scenáristy několikrát prohodit mezi svými hrdiny kouzelný kompas, dvě vedlejší postavy zametl během pár sekund do záhrobí, čímž vlastně přiznal jejich neužitečnost, navíc přidal další rozměr Davymu Jonesovi, čímž se ze sympatického záporáka stalo nevábné chapadlovité nic, jež kdysi dávno milovalo. A miluje stále. Fuj. A to radši nebudu podrobněji popisovat dějovou odvěsnu s bohyní Kalypsó nebo Sparrowem v pouštním vězení. Argumentační rezultát by se nezměnil: Všechny tyhle příběhové kudrlinky jsou zbytečné, marné a pozbývají hloubky i smyslu. A nedají se snést. Když si přesně uprostřed filmu zajde Sparrow na deset mnut popovídat s Beckettem (už po dvou hodinách od projekce si při vší snaze nevzpomínám, o čem přesně se tu povídalo) a na palubě se mezitím odehrají další dva zvraty a nějaký ten podraz, skromný divák, který si vystačí se srozumitelným příběhem a trochou popcornové švandy, těžko uvěří, že za tím otravným kolosem stojí Jerry „zábava především“ Bruckheimer.
Ale už je to tak. Bruckheimer a spol. se mohli narychlo poučit z druhého dílu, ale miliarda utržených dolarů jim zjevně zastínila výhled. A tak se přihodilo, že zatímco Truhlu zachraňovaly tři bravurní scény (ostrov, hřbitov s kolem a finále) spojující rozplizlý děj, Na konci světa nečeká nic pamětihodného. Až do finální bitvy se dotýkáme v podstatě jen dávno viděného: Koho by ale po osmi hodinách též zábavy uhranulo další rozstřelování neznámých lodí a náhodné prosypávání fórků? Alespoň že rozhodující střet pojali tvůrci náležitě velkolepě, a to v matrixovsky šedé bouři s blesky. Jenže i narychlo spíchnuté zdání osudovosti se rozplyne pod znovu a znovu vkládanými gagy, které přestávají být naivní i infantilní a stávají se ryze dementními (viz dřívější hlídače Jonesova srdce). Během trilogie se mele pořád jedno a to samé. A okoukalo se, aniž by si to Verbinski uvědomil a vyřítil se s něčím, co by ztupenou čepel znovu nabrousilo.
Pirátská trojka představuje velkou prohru tohoto režiséra, přičemž náramně dokumentuje, proč se z Verbinskiho ani po tak úspěšných filmech nestala vzývaná režijní osobnost, kterou by znali běžní diváci a vzývali filmoví fajnšmekři. Jeho rukopis je totiž stále silně bezpohlavní. Žádnou scénu nedokáže zrychlit, popohnat, anebo vtisknout do paměťových center. Jistě, i velkolepé události pojímá přehledně, snadno prokáže komediální timing, ale vybavit si nějakou inovativní nebo osobitě natočenou scénu myslím není v jeho případě možné. Samozřejmě že Verbinskiho řemeslně zdatné vedení mohlo uspět ve skromnějších předchozích dílech, teď když jej ale válcují vodopády slov víceméně propadá. Pro čtvrtý díl, k němuž Piráti samozřejmě v dovětku nakročili, se snad dočkáme střídání.
Jestli ale něco MUSÍ zůstat zachováno, pak je to hudba Hanse Zimmera. Impozantní kompozice, která na závěr povolává i chorály, jako jediná dostává předpokladům a často sama o sobě připomíná, že sledujeme vrchol mnohaletého snažení. Zimmerovy heroické motivy mají v multiplexu ohromný tah a i něco tak trapného jako Keira Knightley burcující slovy Williama Wallace hordy pirátů („Svoboda!“) může pod dohledem Zimmerových smyčců projít. S opulentními triky a častou vizuální masturbací (kolik jen toho za ty tři hodiny vybuchne a kolik dřívek proletí zpomaleně před objektivem?) se Zimmerova hudba zasluhuje o to, že trojku nelze odpálit jako čirý průšvih znehodnocující celou ságu. A nejen kvůli citaci Leoneho opusů... Bez bouřícího orchestru by si divák až příliš bolestivě uvědomoval, že strávil několik hodin s velkým mlýnkem na peníze, z něhož v podstatě nic nevypadlo.
Ono se za těch pět hodin od úvodu druhého dílu totiž nic moc důležitého neudálo, ač se mohli herci málem užvanit. Nebýt té drobnosti v podobě vydělaných dvou miliard dolarů, pirátská nadstavba by se dala odmítnout jako naprosto zbytečná. Což není myšleno nějak filozoficky, jako úvaha nad prospěšností hollywoodského popcornu, ale naprosto jednoduše: Proč si místo mnohahodinového zívání u odchodu a příchodu deseti nadbytečných postav radši neužít devadesátiminutové jízdy, která by rychle a jednoduše naplnila všechny žánrové předpoklady? Proč? Protože kraken, Kalypsó a Sao Feng? Nezájem.
P.S.: Všechny scény, v nichž je Johnny Depp více než jednou, jsou absolutně trapné. Uvidíte sami.

O FILMU
Navázat na velký úspěch může být těžké. A pokud je tímto úspěchem film, který po celém světě vydělal přes miliardu dolarů a zařadil se na třetí pozici v žebříčku komerčně nejúspěšnějších filmů všech dob, může jeho tvůrce vzniklý tlak snadno vystrašit. To by jimi ovšem nesměli být producent Jerry Bruckheimer a režisér Gore Verbinski, kteří byli pevně odhodláni očekáváním publika nejen dostát, ale také je znovu výrazně předčit. „Někdy je až děsivé, jak se těm filmům daří,“ přiznává Bruckheimer. „Nikdy pořádně nevíte, jak to dopadne. To, že se film na motivy pouťové atrakce stal takovým hitem, šlo proti obecnému očekávání. Pak jsme přišli s druhým dílem a ten byl navzdory zažitému pravidlu, že pokračování vydělávají zpravidla o 20 až 30 procent méně než původní film, téměř dvakrát úspěšnější než Prokletí Černé perly.“
Úkolem scénáristů Teda Elliotta a Terryho Rossia, kteří mají na kontě celou trilogii, bylo i tentokrát posunout laťku zase o kus výše. Stejně jako v případě Prokletí Černé perly a Truhly mrtvého muže byli neustále na place - ať už se natáčelo v Karibiku, Hollywoodu nebo kdekoliv jinde. „Jejich přínos byl obrovský,“ říká Bruckheimer. „Pracovali s Gorem a herci přímo na place, aby zajistili, že se s tím příběhem a postavami děje přesně to, co měli v úmyslu.“
Film se tentokrát odehrává také ve starobylém Singapuru a mýtických světech, objevují se v něm nové důležité postavy včetně čínského pirátského kapitána Sao Fenga a na scénu se vrací hlavní padouch z prvního dílu - kapitán Barbossa, který se tentokrát po velkém přemáhání spojí se svým odvěkým nepřítelem Jackem Sparrowem, aby společně bojovali proti Východoindické společnosti. V úkrytu v Zátoce vraků se setkáme také s mezinárodním pirátským společenstvem, k němuž patří i Teague v podání nesmrtelného kytaristy Rolling Stones Keitha Richardse.
Johnny Depp se s nadšením vrhnul do dalších dobrodružství, která ve třetím dílu čekají jeho Jacka Sparrowa: „Když jsme se s ním loučili na konci Truhly mrtvého muže, zrovna mizel ve chřtánu krakena. Na začátku tohoto dílu se ocitá v říši Davyho Jonese, což je taková pokročilá verze očistce - peklo, kde je obklopen sám sebou. Ten nápad umístit ho někam, kde se nebude muset vypořádat se svými démony, nýbrž s různými stránkami své osobnosti, mi přišel vynikající.“
Geoffrey Rush se s velkou radostí znovu zhostil role kapitána Barbossy: „U téhle postavy došlo k zajímavému posunu,“ říká herec. „V Truhle mrtvého muže Barbossa nebyl a hlavním padouchem se tak stal Davy Jones. A když se nyní Barbossa objeví znovu, přichází na scénu spíše jako politik či diplomat, což pro mě bylo skvělé, protože jsem nemusel hrát stejně a využívat té samé palety hereckých poloh jako v prvním dílu, v němž jsem byl čistě jen Jackovým rivalem. Na tom se samozřejmě nic nezměnilo, ale tentokrát je hlavním úkolem Barbossy zajistit, aby to staré dobré pirátské společenství přežilo nelítostné výpady ze strany Východoindické obchodní společnosti, která jej chce vymýtit. Stal jsem se velkým manipulátorem. Myslím, že Barbossův známý zvyk zrazovat ostatní a nutit je dělat věci, kterém jim nejsou příliš po chuti, je prostě jeho přirozený způsob chování.“
„Ještě jsme z těch rolí nevypadli,“ říká Orlando Bloom, který si zahrál Willa Turnera. „Ale ve trojce postavy projdou zajímavým vývojem. Will Turner je rozhodně trochu drsnější. Ve druhém dílu bylo jeho hlavním vnitřním konfliktem rozhodování, jestli má zachránit svého otce nebo dát přednost lásce k Elizabeth. Chce dvě věci, které se navzájem vylučují.“
Ve filmu nemohla chybět ani Keira Knightley v roli Elizabeth. „Pořád cítí vinu za to, že Jacka na konci Truhly mrtvého muže přivedla do tlamy krakena, ale tomu se v té chvíli asi zkrátka nemohla vyhnout. Pak si nicméně uvědomí, že je třeba jej zachránit. V tomhle segmentu celého příběhu je Elizabeth rozhodně více než jen dívenka, která stojí v koutě. Bylo skvělé mít možnost zahrát si děvče, které je silné, zajímavé a nebojí se vrhnout do boje.“ <>Obrázek nenalezen<> „Keira se v průběhu této trilogie stala ženou,“ říká Jerry Bruckheimer. „A Elizabeth prošla zajímavým vývojem. Na začátku to byla tak trochu zhýčkaná guvernérova dcerka a postupně se z ní vyloupla žena, která se vzpírá všem konvencím a je stejně ostrá a schopná bojovnice jako Will nebo kapitán Jack.“
Role ďábelského Davyho Jonese se opět zhostil Bill Nighy. „Davy je nyní ve službách Východoindické společnosti a lorda Cutlera Becketta - to je úplně poprvé, co se musí někomu podřídit. Už to není ten svobodný pán moří. V tomhle pokračování se diváci dozví, jak zničila jeho život a celou další existenci láska a zrada. Touží po jediném - mít Kalypsó a moci se tak oprostit od té zničující bolesti, způsobené láskou. Trpí opravdu hrozně. Davy je milovník a byl její ztrátou naprosto zdrcen. Lidé jako on, kteří si nikdy v životě nebyli s nikým blízcí, a pak se jim to přece jen s někým podařilo, ale následně o něj přišli, si to pak nesou s sebou. A jsou to nebezpeční lidé, protože mají v duši nějakou velkou emocionální rýhu. To, že se přes to nikdy nedokázal přenést, je velmi zásadní atribut jeho života.“
„Už jsem s Gorem prožil kus života - a byl to velmi příjemný kus,“ směje se Stellan Skarsgard, který se vrací jako prokletý otec Willa Turnera Štrumple Bill. „A je to překvapivé, protože u tak velkého filmu by člověk čekal, že se bude práce před kamerou hodně lišit od natáčení těch nezávislých produkcí, na nichž jsem pracoval v minulosti. Ale neliší, protože je to okolo kamery hodně intimní. Pracujete v zásadě stejným způsobem, máte možnost zkoušet různé věci. Gore to nebere technicky, hodně jej zajímají herci a to, čeho jsou schopni. To je jeden z důvodů, proč jsem tuhle práci chtěl - když jsem viděl Prokletí Černé perly, viděl jsem spoustu herců, kteří si to zjevně dost užívali.“
Šarmantní Tom Hollander se opět objevuje v roli záměrně nešarmantního lorda Cutlera Becketta. „Davy Jones byl vnímán jako hlavní padouch v Truhle mrtvého muže, ale Beckett se tentokrát stane jeho nadřízeným, takže technicky vzato jsem teď na vrcholu celé té padoušské pyramidy. Mojí tajnou zbraní je Jonesovo srdce - protože ten, kdo ho vlastní, je pánem všech moří. Takže navzdory tomu, že fyzicky je Beckett proti Davymu Jonesovi zcela titěrný, to srdce mu nad ním dává moc.“
Kromě hereckých hvězd, které se představily už v předcházejících dílech, vzali Bruckheimer s Verbinskim na palubu také několik nových tváří, především pak hereckou superstar Chow Yun-Fata, který si zahrál singapurského pirátského kapitána Sao Fenga.
Film vznikl na mnoha různých místech, mezi která patří ostrov St. Vincent, kde 6. dubna 2005 natáčení začalo (paradoxně jednou ze závěrečných scén); ostrov Grand Bahama, kde filmaři natáčeli na otevřeném moři a v obrovské nádrži, kterou vybudovali; studio Stage 12 komplexu Universal Studios, kde vznikla obrovská napodobenina jedné čtvrti Singapuru z počátku 18. století (skládající se z 40 domů); město Bonneville Salt Flats v Utahu, kde byly natočeny scény, v nichž kapitán Jack Sparrow pomalu propadá šílenství ve svém osobním pekle; Disneyho studio Stage 2, kde vznikla Zátoka vraků; a obrovský hangár ve městě Palmdale v Kalifornii, jenž byl původně postaven v roce 1983 ke zkonstruování stovky bombardérů B-1 a filmaři v něm natočili závěrečnou apokalyptickou bitvu, která se odehrává v monumentální bouři.
Návrhářka kostýmů Penny Rose, která prokázala svůj zázračný talent už při natáčení prvních dvou dílů, se tentokrát snažila celý svět obohatit. „Karibské piráty jsme už naodívali dost, tentokrát přišel čas přidat do toho nějaké nové ingredience,“ vysvětluje Rose. „Dostali jsme spoustu obrazových i textových informací o pirátství v různých částech světa. Připravovala jsem ty filmy v Londýně, což je pro takový druh výzkumu dobrá základna.“
Při hledání látek a materiálu, z nichž by mohla se svým týmem tisíce potřebných kostýmů vyrobit, pročesala v podstatě celý svět. „Strávila jsem tři nebo čtyři týdny intenzivním nakupováním na textilních veletrzích a ve starožitnictvích specializovaných na textil. Byla jsem v Římě, v Madridu, v Paříži, v New Yorku a nashromáždila jsem obrovské zásoby, které jsme pak všude vozili s sebou. Měli jsme pracovní místnosti na každém natáčecím místě, aby bylo vždycky po ruce cokoliv, na co si vzpomenete. Bylo to jako hračkářství - herec k nám přišel, já jsem mu předvedla všechny možnosti a nechala jsem ho, ať si vybere dle vlastního uvážení… mně se tady stejně líbí všechno. Pro herce je důležité, aby se do toho taky trochu zapojili.“
Oddělení masek mělo stejně jako u předchozích dvou dílů plné ruce práce. Jejich úkolem bylo proměňovat ryze civilní bytosti, které proudily do jejich karavanu, v různorodou plejádu pirátů, vojáků, příšer a méně extrémních obyvatel Karibiku, Asie a Velké Británie. „Myslím, že v okamžicích maximálního nasazení jsme měli jenom na lidi ve vedlejších rolích asi 45 maskérů,“ říká vedoucí oddělení Ve Neill.
Zřejmě nejnáročnější chvíle je čekaly během natáčení ve studiích Universalu, kde herce připravovali na sekvence, odehrávající se v Singapuru. „Tyhle scény vyžadovaly hodně protetických prvků. Když jsou piráti Sao Fenga v lázni, vyrůstají z nich houby, aby to vypadalo, že se tam rozvalují už celé měsíce. Chtěli jsme těm asijským pirátům propůjčit opravdu stařecký, ošuntělý vzhled, jehož součástí byly samozřejmě i shnilé zuby. U Prokletí Černé perly jsme jim je malovali, což se ukázalo být trochu problematické - Gore se připravoval na záběr, už se mělo natáčet, jenže mezitím někdo snědl jablko a shnilé zuby byly pryč. Proto jsme si pro natáčení obou pokračování pořídili mobilní laboratoř na zubní dekorace.“
Vzhledem k mnoha dechberoucím akčním scénám hrály velmi podstatnou roli speciální efekty, které měli na starost především vedoucí vizuálních efektů John Knoll ze studia Industrial Light + Magic a Charles Gibson, kteří získali Oscara za práci na Truhle mrtvého muže, a vedoucí animace Hal Hickel. U tohoto dílu se k nim připojil také další držitel Oscara John Frazier, který dohlížel na přípravu a průběh spousty masivních speciálních efektů (těch, které nevznikly na počítači). Na usínání na oscarových vavřínech však neměli příliš mnoho času - slavnostní ceremonie byla pouze okem hurikánu a hned po ní se museli brzo ráno vrátit zpět k práci na efektových záběrech. Jen v tomto pokračování je jich na dva tisíce.
Obří scény, na nichž se Knoll s Gibsonem výrazným způsobem podíleli - říše Davy Jonese, Singapur, zelený záblesk a samozřejmě masivní vír, kterým film vrcholí - vždy kombinovaly vizuální efekty se skutečnými mechanickými triky. „Gore silně prosazuje myšlenku, že je důležité mít tam nějaké skutečné prvky, s čímž můžu jen a jen souhlasit,“ vysvětluje Knoll. „Čím více toho dokážete udělat v reálu, tím uvěřitelněji a realističtěji to bude na plátně působit. Snažíme se mít před kamerou co nejvíce skutečných věcí a také se nespoléhat pouze na jednu techniku. Takže v jednom záběru máme například nějakou věc na pozadí, která je ve skutečnosti miniatura, a hned v dalším už děláme něco pomocí počítače. Pokud ty techniky střídáme, publikum je nezačne rozpoznávat a film pak ve výsledku působí lépe.“

Ocenění:
Academy Awards
2008 - Makeup (nominace)
2008 - Vizuální efekty (nominace)

BAFTA
2008 - Vizuální efekty (nominace)

Razzies
2007 - Orlando Bloom (Nejhorší herec ve vedlejší roli) (nominace)

DABING
V českém znění: Saša Rašilov - Johnny Depp (Jack Sparrow), Michal Jagelka - Orlando Bloom (Will Turner), Kateřina Lojdová - Keira Knightley (Elizabeth Swannová), Pavel Rímský - Geoffrey Rush (Barbossa), Jan Schánilec - Stellan Skarsgard (Štruple Bill), Jaroslav Kaňkovský - Bill Nighy (Davy Jones), Bohdan Tůma - Chow Yun-Fat (kaptán Sao Feng), Ladislav Županič - Jonathan Pryce (guvernér Weatherby Swann), Aleš Procházka - Jack Davenport (James Norrington), Jaromír Meduna - Kevin R. McNally (Gibbs), Zuzana Skalická - Naomie Harris (Tia Dalma), Vladislav Beneš - Tom Hollander (Lord Cutler Beckett), Miroslav Saic - Lee Arenberg (Pintel), Roman Hájek - Mackenzie Crook (Ragetti), Jiří Hromada - David Bailie (Cotton), Miloš Vávra - Martin Klebba, David Schofield, Keith Richards (Marty, Mercer, Kapitán Teague Sparrow), Petr Burian - Reggie Lee (Tai Huang), Pavel Vondra - Greg Ellis (Theodore Groves), Martin Stránský, Libor Terš, Eva Miláčková, Ernesto Čekan, Hana Krtičková, Ludvík Král, Šárka Brázdová, Štěpán Krtička
Překlad: Markéta Záleská, David Záleský
Zvuk: Martin Novák
Výsledný mix: Shepperton Studios Londýn
Vedoucí výroby: Leoš Lanči
Produkce: Stanislav Wszolek
Dialogy a režie: Martin Kot
Vyrobilo: AW Studio Praha 2007

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 24.5.2007 Falcon
Premiéra USA: 25.5.2007 Buena Vista Pictures US
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 1.11.2007 Buena Vista CZ
Poprvé na Blu-ray: 17.2.2010 Bontonfilm

Tržby v ČR - Kč 44 895 241
Tržby celkem - $ 963 420 425
Návštěvnost v ČR 437 108
Náklady (Rozpočet) - $ 300 000 000

FILMY V SÉRII
Piráti z Karibiku: Prokletí Černé perly (Blu-ray) gastonrolinc.webnode.cz/news/pirati-z-karibiku/
Dobrodružný / Akční, USA, 2003
Režie: Gore Verbinski, Hrají: Johnny Depp, Geoffrey Rush

Piráti z Karibiku: Truhla mrtvého muže gastonrolinc.webnode.cz/news/pirati-z-karibiku1/
Dobrodružný / Akční, USA, 2006
Režie: Gore Verbinski, Hrají: Johnny Depp, Orlando Bloom

Piráti z Karibiku: Na konci světa gastonrolinc.webnode.cz/news/pirati-z-karibiku2/
Dobrodružný / Akční, USA, 2007
Režie: Gore Verbinski, Hrají: Johnny Depp, Orlando Bloom

Piráti z Karibiku: Na vlnách podivna (Originál) gastonrolinc.webnode.cz/news/pirati-z-karibiku3/
Dobrodružný / Akční, USA, 2011
Režie: Rob Marshall, Hrají: Johnny Depp, Penélope Cruz

Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta (Blu-ray) gastonrolinc.webnode.cz/news/a229/
Akční / Dobrodružný, USA, 2017
Režie: Joachim Ronning, Espen Sandberg, Hrají: Johnny Depp, Javier Bardem
 
Tvůrci a herci
Gore Verbinski (Režie), Jerry Bruckheimer (Produkce), Hans Zimmer (Hudba), Dariusz Wolski (Kamera), Stephen E. Rivkin (Střih), Craig Wood (Střih), Denise Chamian (Casting), Rick Heinrichs (Scénografie), Penny Rose (Kostýmy), Christopher Boyes (Zvuk), Melissa Lytle (Zvuk), Joel Harlow (Masky), Ted Elliott (Scénář), Terry Rossio (Scénář), Johnny Depp (Herec), Orlando Bloom (Herec), Keira Knightley (Herec), Geoffrey Rush (Herec), Jonathan Pryce (Herec), Bill Nighy (Herec), Yun-Fat Chow (Herec), Tom Hollander (Herec), Stellan Skarsgard (Herec), Mackenzie Crook (Herec), Jack Davenport (Herec), David Bailie (Herec), Naomie Harris (Herec), Keith Richards (Herec), Lee Arenberg (Herec), JB Blanc (Herec), Ghassan Massoud (Herec), Martin Klebba (Herec), Reggie Lee (Herec), Mark Hildreth (Herec), Dominic Scott Kay (Herec), Marshall Manesh (Herec), Kevin McNally (Herec), David Schofield (Herec), Art Hsu (Herec), Vanessa Branch (Herec), Hakeem Kae-Kazim (Herec), Omid Djalili (Herec), Stany Coppet (Herec), Patrick Hume (Herec), Greg Ellis (Herec), Peter Donald Badalamenti II (Herec), Sergio Calderón (Herec), Barnett O'Hara (Herec)
 
2007/161/USA/Dobrodružný, Akční, Fantasy, Komedie
 
Zajímavost k filmu
- Keith Richards byl během natáčení tak opilý, že jej musel režisér Gore Verbinski před kamerou podpírat, aby stál rovně.
- Kapitán Barbossa (Geoffrey Rush) je požádán Elizabeth (Keira Knightley) o oddání s Willem (Orlando Bloom). Ten tak učiní, ale jelikož není členem námořnictva, tak k tomu nemá pravomoc. To znamená, že Elizabeth s Wilem nikdy nemohli být oddáni.
- Podľa portálu "statisticbrain.com" išlo do novembra 2013 o najdrahší film v histórii. Vyšiel na 336 miliónov amerických dolárov.
- Herci a štáb natáčeli kolem posledního týdne v srpnu roku 2006 u pobřeží Jižní Kalifornie v oblasti South Bay. Přítomní mohli vidět, jak se Černá perla plaví do přístavu a z přístavu Palos Verdes Estates a u mola na pláži Redondo. Hvězdy filmu si tehdy vzali volno z natáčení, aby se pozdravili s fanoušky a rozdali autogramy.
- Štáb vybudoval šedesát stop dlouhou repliku přední části Černé perly na zádi návěsu na solných planinách v Utahu pro natáčení se Stínem perly. Natáčení bylo naplánováno na 19 dní, ale trvalo jen 4 dny.
- Film vznikl na mnoha různých místech, mezi která patří ostrov St. Vincent, kde 6. dubna 2005 natáčení začalo, paradoxně jednou ze závěrečných scén, ostrov Grand Bahama, kde filmaři natáčeli na otevřeném moři a v obrovské nádrži, kterou vybudovali, studio Stage 12 komplexu Universal Studios, kde vznikla obrovská napodobenina jedné čtvrti Singapuru z počátku 18. století skládající se z 40 domů, město Bonneville Salt Flats v Utahu, kde byly natočeny scény, v nichž kapitán Jack Sparrow (Johnny Depp) pomalu propadá šílenství ve svém osobním pekle, Disneyho studio Stage 2, kde vznikla Zátoka vraků, a obrovský hangár ve městě Palmdale v Kalifornii, jenž byl původně postaven v roce 1983 ke zkonstruování stovky bombardérů B-1 a filmaři v něm natočili závěrečnou apokalyptickou bitvu, která se odehrává v monumentální bouři.
- Natáčení začalo ještě před dokončením scénáře. Protože štáb nemohl místa natáčení znovu navštívit, některé scény se filmovaly během natáčení filmu Piráti z Karibiku: Truhla mtvého muže (2006).
- V kúpeľoch Sao Fenga (Yun-Fat Chow) bola kvôli filmu vytvorená skutočná extrémna vlhkosť kombináciou vody a prudkého osvetlenia.
- Spoločnosti Industrial Light and Magic a Digital Domain vytvorili spolu 1050 vizuálnych efektov pre film, vytvárali ich 5 mesiacov.
- Scéna v Singapure bola natočená na veľkom pozemku, kde sa postavilo 40 stavieb v rozhraní od 24 do 40 metrov a hĺbky jedného metra. Jeho vzhľad v 18. storočí nebol dostatočne zdokumentovaný, a tak sa tvorcovia rozhodli využiť expresionistický štýl založený na čínskych a malajzijských mestách v rovnakom storočí.
- V epizódnej úlohe otca Jacka Sparrowa sa predstavil Keith Richards zo skupiny Rolling Stones.
- Skladba "Parlay" (na soundtracku jako osmá skladba v pořadí), doprovázející scénu jednání na písečném ostrově před závěrečnou bitvou ve vodním víru, je pocta Hanse Zimmera k Enniemu Morriconemu, potažmo jeho slavnému soundtracku k filmu Tenkrát na Západě.
- Na elektrickou kytaru, která zazněla ve skladbě "Parlay" (scéna vyjednávání před závěrečnou bitvou), si zahrál sám režisér Gore Verbinski.
- Už po štyroch dňoch po premiere povedal Johnny Depp, že zahájili práce na 4. diely a vraj sa zvažuje možnosť natočiť aj piaty diel.
- Televize USA Network zaplatila za práva na televizní premiéru 28 milionů dolarů. Závěr trilogie se dostane na obrazovky nejdříve v září 2009.
- Zástavy v záverečnej bitke patrili skutočným pirátom: Calico Jack Rackhamovi, Thomasovi Tewovi a ďalším.
- Na pokyn producenta Jerry Bruckheimera a režiséra Gore Verbinskiho měli přijít scénáristé Terry Rossio a Ted Elliott s něčím novým. Vymysleli scénky, kde budou dělat "ptákoviny" - viz několikanásobný Jack.
- Mnoho scén z filmu bylo natočeno již během filmování Pirátů z Karibiku - Truhly mrtvého muže.
- K podobnému pirátskému setkání, jako bylo to ve filmu, jednou v historii skutečně došlo.
- Když piráti doputují na konec světa, hraje k tomu stejná muzika jako na atrakci v Disneylandu, která kdysi posloužila jako námět pro dnes již trilogii.
 
Odkazy
 

Hrají:

Johnny Depp, Orlando Bloom, Keira Knightley, Stellan Skarsgård, Bill Nighy, Yun-Fat Chow, Geoffrey Rush, Jack Davenport, Kevin McNally, Naomie Harris, Tom Hollander, Jonathan Pryce, Lee Arenberg, Mackenzie Crook, David Bailie, Martin Klebba, Keith Richards, JB Blanc, Ghassan Massoud, Reggie Lee, Mark Hildreth, Dominic Scott Kay, Marshall Manesh, David Schofield, Art Hsu, Vanessa Branch, Hakeem Kae-Kazim, Omid Djalili, Stany Coppet, Patrick Hume, Greg Ellis, Peter Donald Badalamenti II, Sergio Calderón, Barnett O'Hara, Christopher Adamson, Dermot Keaney, Andy Beckwith, David Meunier, Marcel Iureș, Chris M. Allport, Lauren Maher, Ned Wertimer, Natalie Victoria, Christopher S. Capp, Michelle Lee, Alexandr Bargman, David Prak, Giles New, Angus Barnett, Takayo Fischer, Rick Mali, Rohan Mehra, Thomas Isao Morinaka