Piráti z Karibiku: Truhla mrtvého muže / Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest (2006/150/USA/Dobrodružný, Akční, Fantasy, Komedie) 73%

25.09.2018 10:00
JEDNOU VĚTOU
„Kapitán Jack je zpět ... a s ním i Will Turner, Elizabeth Swann a celá řada nových i dobře známých postav, které se vrací na plátna kin v druhém dílu velkolepé ságy Piráti z Karibiku."

OBSAH
V tomto dobrodružném a velkolepém pokračování filmového hitu z roku 2003, které vzniklo opět pod vedením producenta Jerryho Bruckheimera a režiséra Gorea Verbinskiho, je kapitán Jack Sparrow znovu lapen ve spletité síti záhrobních intrik. Prokletí Černé perly se mu sice podařilo zlomit, avšak nyní musí se svou posádkou čelit mnohem děsivější hrozbě - ukáže se, že Jack se upsal krví legendárnímu Davymu Jonesovi (Bill Nighy), který je vládcem oceánských hlubin a kapitánem tajemné lodě BLUDNÝ HOLANĎAN, jíž se v rychlosti a schopnosti rychlého zmizení nedokáže vyrovnat žádná jiná loď. Pokud se Jackovi nepodaří najít způsob, jak se z této faustovské dohody vyvázat, bude nucen strávit celý posmrtný život jako otrok v Jonesových službách.Překvapivý vývoj událostí přeruší svatební plány Willa Turnera a Elizabeth Swann, kteří se znovu ocitají ve víru Jackových dobrodružství, během nichž dojde na strhující souboje s mořskými monstry, nepřátelský naladěnými ostrovany a výstřední věštkyní Tiou Dalmou (Naomie Harris) a dokonce i na tajemné setkání s Willovým dlouho ztraceným otcem Štruplem Billem (Stellan Skarsgard).Mezitím si nemilosrdný lovec pirátů lord Cutler Beckett (Tom Hollander) z Východoindické společnosti začíná brousit zuby na bájnou Truhlu mrtvého muže. Dávná legenda praví, že ten, kdo se truhly zmocní, bude moci ovládnout Davyho Jonese a celou jeho posádku - a Beckett chce této obrovské síly využít k tomu, aby jednou provždy očistil Karibik od všech pirátů, kteří jej křižují. Časy se mění a skutečnými loupeživými piráty se pomalu stávají draví obchodníci a úředníci... zatímco staromódním bukanýrům jako je Jack, kterému jde především o dobrodružství a nespoutaný způsob života, hrozí vymření.(Magic Box)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Nemůžu dát méně jak za 5 to prostě nejde. Mám pro filmy odehrávající se v karibiku slabost. I když podle mě si to tento film zaslouží. Nemá smysl porovnávat tenhle film s jedničkou každý hned vyskočí s tim že jednička byla lepší. Byla, ale v tomhle filmu je zase víc akce. Například boj na mlýnském kole, který byl fantastický. Tenhle film bohůžel ponese špatnou pověst v nejmenovaném karibském ostrůvku, kde se to odehrávalo. Místní obyvatelé se ohradili tím, že nechtějí vypadat ve filmu jako kanibalové bohůžel tvůrcům to bylo jedno. I místní doufali, že jim trochu pomůžou s výstavbou silnic bohůžel nedostali ani vyndru a tvůrci ostrůvek naprosto zdevastovali i s jeho ekosystémem. Co naplat Hollywood je bohůžel na prvním místě. Jinak Johnny Depp byl naprosto dokonalý. Role kapitána Jacka Sparrowa se k němu náramně hodí a on to ví. Je vidět, že si dali velkou práci s maskami, ale nakonec se to vyplatilo. Na tenhle film jsem šel po dlouhých dvouch letech do kina, je vidět že se to vyplatilo a už se nemůžu dočkat, ale i trochu obávat s čím novým příjdou ve třetím pokračování jelikož konec je více než otevřený. (Malarkey) 5*

Jsou to slabé 3* a proč? Důvodů je několik. Scenáristicky se dvojka od jedničky neliší. Primitivní děj, skok jsem skok tam, nepochopitelné jednání apod. Herecky jde o pokles a to dost rapidní. Všichni vědi, že sázet na odhalená ňadra(??) Keiry Knightley nebude to pravé ořechové a tak bylo rozhodnuto, že si zahraje na chlapa(ne že by to byl problém). Johnny Depp ztratil všechen svůj humor a je jen slabým odvarem hippísáka z jedničky. Už není ani tolik proradný dokonce se umí obětovat... :). Orlando Bloom je spíš takový panák na přilákání mladších dorostenek, ale herecky se trochu zlepšil. Takový Stellan Skarsgard pro mě nejde hodnotit, protože ten chlapík se neustále v realitě tváří hrdě a drsně a tak hraje kapitána Bludného holanďana stejně jako sám sebe ve skutečnosti. Ostatní herci neherci jsou jen zbylým křovím. Triky jsou chvílemi kvalitní, ale takový kraken není žádná velká bomba. Co se týče posádky BH efekty jsou až přehnané a pro mě nepůsobí příjemně. Akce je podle mě ve filmu málo a jsem asi jediný kdo si to myslí. Nějaké mlýnské kolo mě nepotěší a nezničí natolik, abych klesl na kolena(to dokázali jen trilogie matrix...:)). Opravdu nechápu co lidi na tomto filmu vidí. Nechápu jeho tržby. Nechápu šílenství okolo. Přesně pro lidi jako jsem já, si autoři přichystali třetí díl a závěrečné pojištění proti "sakra trojka bude určitě stejně nezajímavá" a darovali Geoffrey Rushe. Ten svůj účel splnil a tak se i já na trojku podívám, ale počkám si na dvd žádný kino zase nebude. (Djkoma) 3*

Nezbývá mi než souhlasit s renomovanějším hlasem Tomáše Baldýnského. Není to Davy Jones a Bludný Holanďan, co proklelo kapitána Jacka, je to tučný disneyovský měšec, ze kterého Piráti číslo dvě čerpají z plna hrdla. Výsledkem je klasický film prostředníček, který nemá pořádně ohraničený začátek a konec, čili působí vcelku vesele chaotickým dojmem. Postavy tak nějak vplují do starých kolejí, odskajují si tu sem, tu tam, vykonají přemnoho skopičin, pobaví diváky, přiberou do party nového záporáka a když člověk cítí v kostech, že by se mělo už konečně začít dít něco pamětihodného, zatroubí Hans Zimmer nezapomeutelnou pirátskou tuš a plachtí se do přístavu jménem "Díl číslo tři". Veselá navršenina historek "Truhla mrtvého muže" tak zůstává napůl otevřená, napůl zavřená. Určitě potěší fakt, že se postavy v rámci schopností scénáristy a režiséra někam vyvíjejí, profilují, že se pouze neopakují staré animozity a přátelství, že vzniká nové tření a napětí. Oku nepochybně zalahodí skvělé efekty a uchu zase Zimmerova hudba. Citlivější chuťové buňky bude provokovat zmíněná neohraničenost a hraní na efekt. Jenže o efekt v tomhle špektáklu jde především, takže proč vlastně plakat? Možná proto, že filmu v některých momentech chybí gradace a odpich. Že se některé dialogy vlečou jako krakenův sliz. Že Johnny Depp používá svůj vybudovaný repertoár grimas a jeho Jack už není tím úžasným středobodem. Že ne všechny choreografie jsou tak nabité jako ta na mlýnském kole. Prašť jak uhoď, i druzí Piráti chytili vítr do plachet a lokli si dobrého rumu. Možná trochu zvážněli a určitě ztratili něco rošťáctví jedničky. A naprosto bezpochyby trpí syndromem prostředního dílu trilogie. (Marigold) 3*

VELKÁ RECENZE
Poslední bašta hollywoodského popcornu dorazila do amerických kin a zbořila všechny rekordy. Kapitán Jack Sparrow se vrátil. Bude to stačit na záchranu chatrné letošní sezóny, nebo je to poslední hřebíček do rakve hollywoodské zábavy? Přišli jsme, viděli jsme a máme pro vás odpověď.
Druzí Piráti jako obvykle slibovali, že budou větší, akčnější a lepší než předchozí díl a tentokrát bylo po vzoru Matrixů vyhrožováno hned dvěma díly, které pirátskou mytologii rozvedou do nevídaných souvislostí... Jako by se už v téhle marketingové hlášce skrývala past, do které Gore Verbinski dobrovolně vstoupil s více než dvousetmilionovým rozpočtem. Hned v prvních minutách totiž poznáte dva hlavní znaky tohoto filmu - vlhkost a rozporuplnost.
Zatímco té první věci se ve filmu o pirátech vyhnout nelze (stejně jsem si ale pořád říkal, že jsem měl vzít do kina ručník), do té druhé snímek navezla dvojice scenáristů, která si po úspěchu jedničky chtěla pořádně přihřát polívčičku. Proto se sequel místo sázení trumfů v první polovině velkorysé stopadesátiminutové stopáže, věnuje spíše dlouhým vysvětlovačkám, jejichž úkolem je vás předsvědčit, že všechno souvisí se vším a že svět načrtnutý v jedničce byl pouhým zlomkem.
Tuhle tendenci jsme mohli dost dobře sledovat u sequelů k Matrixu, ale podobného obratu se vskutku obávat nemusíte. V Pirátech se totiž nefilozofuje, jediné co by vás mohlo zarazit je táhlé tempo a spousta nových postav, které se mnohdy chovají nelogicky (např. scéna s kostkami, ve kterých se hraje o duše klíčových postav je trestuhodně odfláknutá) a nebo jsou oběťmi všemožných oslích můstků. Jako by Ted Elliott a Terry Rossio zapomněli na to, že jedničku nedržela nad vodou pirátská atmosféra, ale svižné akční scény a všudypřítomný humor. Jako by Jerry Bruckheimer tentokrát při kontrolách scénáře polevil, ve dnech ostražitosti by totiž některé scény zákonitě letěly přímo na podlahu střižny.
Všem ostatním ale naštěstí smysly slouží a tak ačkoliv Truhla mrtvého muže připomíná auto se špatně seřízenou spojkou, ve kterém přeskakují rychlosti proti vaší vůli, žene jí Gore Verbinski vpřed pod vlajkou nejzábavnějšího blockbusteru sezóny. Co naděláte... Jack Sparrow je opět ve formě, za triky ILM zřejmě vyfasuje Oscara a akční scény vypadají jako velkorozpočtový remake nejlepších honiček Toma a Jerryho.
Verbinski sliboval všem bručounům, že Jacka Sparrowa odsune trochu do pozadí, aby se poprávu prosadil hlavní hrdina celé ságy - Will Turner v podání Orlando Blooma. Povedlo se to jen napůl a není to ani tak zásluha Verbinskiho, jako dlouhé stopáže, ve které jsou přece jen osudy jednotlivých postav víc rozdrobeny. Talent Johnnyho Deppa zkrátka nelze svázat a jeho hláškovacímu uragánu nestačí nikdo, tím méně pak nevýrazný slušňák Bloom a o něco akčnější a méně elegantní Keira Knightley. Scénář se sice snaží budovat něco na způsob milostného trojúhelníku mezi těmito hlavními postavami, ale v houštině slepých uliček a vedlejších linií jakýkoliv děj zaniká a zůstává jen sbírka momentálních úkolů - sežeň klíč, dojeď támhle, sejmi tohohle.
Vlastně by to vůbec nevadilo, kdyby humor oproti prvnímu filmu nebyl tak infantilní. Je to neuvěřitelně dvojsečná zbraň - vytváří až příliš ostrý kontrast mezi zábavnými jízdami a momenty, ve kterých se herci mají tvářit a jednat naprosto vážně (s výjimkou Jacka, který tohle nedělá nikdy), díky němuž si uvědomíte, že ve druhých Pirátech něco skřípe. Oproti jedničce zkrátka sequel přišel nejen o moment překvapení, ale i jakousi nenucenou eleganci ukrytou v Jackových hláškách a jeho gestech. Verbinski ale naštěstí našel novou cestičku, spočívající právě v oné příznivé tváři infantilního humoru.
Jde vůbec tuhle "komoditu" posuzovat obojetně? Dvě největší akční scény filmu - rande s lidojedy a souboj na ostrově, kde se nachází truhla mrtvého muže, vám předvedou, že možné je úplně všechno. Místopřísežně přiznávám, že jsem nevěřil vlastním očím a chechtal jsem se naplno prakticky celou dobu. Tak chytře vymyšlený mix humoru a akce jsem letos ještě neviděl a Jerrymu v tu chvíli musela nad hlavou zasvítit svatozář. Místy je sice vidět všudypřítomné CGI, ale groteskoidní háv, do kterého Verbinski tyhle sekvence zahalil je neuvěřitelně osvěžující a nepřímo tak zbavuje Johnnyho Deppa zodpovědnosti za zničené bránice. V obou případech má jeho postava klíčovou roli, ale nesmějete se jí, jde o hlavně o absurdnost situací a jejich timingu. Ještě k tomu přičtěte dva velmi povedené útoky Krakena (ten o svojí bezchybnou image přijde až v úplném závěru, když "ukáže zuby") a máte chutné akční menu, které samo o sobě stojí za výlet do kina.
Rád bych chválil víc, ale druzí Piráti bohužel nejsou blockbusterem bez kompromisů a to jim ubližuje. Zatímco u třetích X-Menů jsme nadávali na přílišné zjednodušení, tady bych naopak vyčítal přílišné zašmodrchání děje, které brání publiku, aby se dostalo do toho správného rytmu. Pomalé pasáže se příliš střídají s ukecanými vložkami a ani posádka Bludného Holanďana v čele k chapadly ověnčeným Billem Nighym není ve slabších chvilkách oporou. Scénáři navíc nijak nepomáhá fakt, že končí v půlce a nechá nás celý rok čekat na pokračování. Spousta otázek zůstane nezodpovězených, spousta smyček neutáhnutých a to zkrátka akční pecce bruckheimerovského typu nesluší. Během filmu na to víc než často rádi zapomenete, ale jakmile promítačka zhasne nadobro (počkejte na konec titulků, letos jsou dovětky v módě ;), dojde vám, že Piráti o kus svého kouzla nenávratně přišli. Nezbývá než se modlit za to, aby ve trojce nedošlo ke větším ztrátám.
p.s. Přeju Pirátům každý dolar, protože navzdory všem chybičkám se dělí o žezlo blockbusterového krále letošní sezóny spolu se třetími X-Meny. Přeberte si to jak chcete, lepší doporučení pro vás nemám.

PODROBNÝ POPIS FILMU
Přijíždí lord Beckett a překazí právě chystanou svatbu Elizabeth Swannové a Willa Turnera. Na oba dva je vydán zatykač za spiknutí a jsou odsouzeni k trestu smrti. To samé má potkat i Norringtona, ale ten zde již není. Pirátský kapitán Jack Sparrow zatím získává nákres záhadného klíče a vede svoji posádku s Černou perlou do neznáma. Beckett jedná s Willem - chce jeho a Elizabethin život vyměnit za vzácný kompas, který vlastní právě Jack Sparrow... Jacka zatím na jeho lodi navštíví Willův otec - pirát měnící se v mořské monstrum, který pracuje pro Davy Jonese. Jack se totiž Jonesovi kdysi zavázal, že bude sto let sloužit na jeho lodi, a předává mu znamení černé skvrny. Jack se však snaží uniknout. Místo něj pak Jonesova nestvůra Kraken zničí loď plnou nevinných námořníků a utopí je... Will se vydá hledat Jacka a začíná ve městě Tortuga. Černou perlu nalezne na jednom z ostrovů, kde je zajat místními domorodci. Zjistí, že se Jack stal jejich náčelníkem a z jeho posádky jsou zajatci. Ukáže se však, že zachránit potřebují všichni. Pomocí náhod se osvobodí nejen posádka s Willem, ale i sám Jack. Will mu řekne o svých problémech a Jack mu kompas slíbí za klíč ze záhadného nákresu. Ten však vlastní sám Davy Jones, což ovšem Will zatím neví... Elizabeth se s pomocí svého otce dostane z vězení. Tajně pluje v přestrojení za muže na jedné lodi, která končí ve městě Tortuga. Jack a Will mezitím navštíví čarodějnici Tia Dalmu. Ta jim sděluje, že hledají klíč od truhly, ve které Jones ukryl svoje srdce ztrápené láskou. Jack ví, že jen tak se Jonese zbaví. Will zjistí, jaké nebezpečí ho čeká, ale neváhá. Touží zachránit Elizabeth a dostane se na loď Davy Jonese, ale ten o něj nestojí. Chce na sto let duši Jacka Sparrowa, který se může zachránit pouze tím, že se vykoupí stovkou jiných duší. Jack proto odplouvá do Tortugy, kde nabírá posádku - duše. Přihlásí se i Norrington, který se zde setká s Elizabeth. Jsou sledováni Beckettovým špehem. Will zatím zůstává na lodi Davy Jonese. Tam potká svého otce a vysvětlí mu, proč je na lodi. Mezitím se Elizabeth společně s Norringtonem nalodí na palubu Černé perly. Jackův záhadný kompas ukazuje směr toho, po čem člověk touží, ale v jeho rukách nefunguje. Chce proto po Elizabeth, aby si přála truhlu se srdcem Davy Jonese. Tím zachrání Willa. Elizabeth vezme kompas - a loď vyplouvá.

O FILMU
Když před třemi lety přivedli producent Jerry Bruckheimer a režisér Gore Verbinski za pomoci úžasných herců a špičkového štábu na plátna kin velkolepé dobrodružství Piráti z Karibiku - Prokletí Černé perly, vrátili tím do popředí diváckého zájmu dlouho opomíjený žánr. Jako inspirace jim posloužila stejnojmenná atrakce z Disneylandu, která vznikla v roce 1967 a brzy se stala nedílnou součástí americké popkultury. Film se stal obrovským celosvětovým hitem a jen v Americe vydělal přes 305 milionů dolarů (po celém světě pak 653 milionů dolarů). Byl také nominován na pět Oscarů, mezi nimiž nechyběla nominace na ocenění pro nejlepšího herce - Johnnyho Deppa.
„Všechno, s čím jsme přišli v prvním dílu, je ve druhém ještě zdůrazněno,“ říká Jerry Bruckheimer. „A samozřejmě máme stejný tvůrčí tým. Gore je jednoduše brilantní režisér se skvělým smyslem pro humor a výborným okem na vizuály. Často to bývá tak, že režiséři s citem pro silné výtvarné pojetí nejsou dobří vypravěči, protože se až příliš zabývají tím, jak film vypadá. Ale Gore má oboje - jak vizuální cit, tak vypravěčské schopnosti s talentem pro poutavé vykreslení postav.“
„Johnny, Orlando i Keira jsou zpět,“ pokračuje producent. „A přibyla k nim spousta zajímavých nových tváří. Vrátí se samozřejmě i Černá perla, které bude tentokrát dělat společnost tajemná loď Bludný Holanďan, jejíž palubu okupuje velmi zajímavá skupina námořníku pod velením Davyho Jonese.“
Celosvětový zájem o „Piráty“ byl obrovský a Jerry Bruckheimer se s Gorem Verbinskim a společností Walt Disney Pictures rozhodl, že dychtivé publikum potěší hned dvakrát. Z praktického i ekonomického hlediska bylo rozumné natočit obě pokračování najednou, což filmařům umožnilo plně využít prostředí, scén a čím dál tím vytíženějších herců. „Doufali jsme, že Prokletí Černé perly oslaví úspěch, abychom mohli natočit další pokračování,“ podotýká Bruckheimer. „A až uvidíte druhý a třetí díl, určitě si všimnete, že vycházíme z toho, co jsme začali v oné úvodní kapitole. Je to regulérní trilogie.“
„Zatímco u prvního dílu byla fontánou nápadů ta atrakce, u druhého a třetího dílu jsme se už jen vraceli v původnímu filmu,“ říká scénárista Terry Rossio.
Truhla mrtvého muže se noří hlouběji do pirátské mytologie - kromě velkého pokladu nás tentokrát čeká i kraken, legendární mořské monstrum, o jehož existenci kolují mezi piráty historky již od 12. století. „Když začnete přemýšlet o moři, uvědomíte si, že se k němu váže spousta různých nadpřirozených historek a mýtů. Nikdo však tyhle mýty nezapracoval do žádného většího filmu o pirátech nebo nějakého jiného dobrodružství s podobnou tématikou, takže jsme měli k dispozici široké spektrum rozličných legend, které jsme mohli do děje zapracovat,“ říká druhý scénárista Ted Elliott.
Jedním z hlavních taháků původního filmu byl neodolatelný herecký chameleon Johnny Depp v roli Jacka Sparrowa - pověrčivého kapitána pirátů s pochybnou morálkou i hygienickými návyky, který se stal filmovým antihrdinou pro nové století. „Nedokážu pochopit, jak se zrovna takové postavě podařilo získat si u diváků tak velkou oblibu. Stále mi to připadá šokující. Dostal jsem příležitost s touhle postavou něco udělat a měl jsem docela slušnou představu o tom, kým Sparrow je a jaký by měl být. Spousta lidí mě považovala za blázna. Ale já jsem se do toho vrhnul s velkým přesvědčením a díky tomu jsem mu dokázal vdechnout takovou osobnost. Mým cílem bylo zahrát Jacka tak, aby imponoval malým dětem i otrlým intelektuálům z řad dospělých,“ říká herec.
Orlando Bloom i Keira Knightley, v jejichž začínajících kariérách hráli první Piráti z Karibiku zásadní roli, se rádi vrátili na plátno v rolích mladých milenců Willa Turnera a Elizabeth Swann. „Chtěl jsem, aby se Will tentokrát profiloval trochu méně jako ten seriózní a čestný mladý muž - chtěl jsem ukázat jeho temnější stránky. V druhém dílu je jeho postava hnána kupředu zejména obavami o osud jeho otce Štrumpla Billa, který hrál důležitou roli i v původním filmu - přestože se po celou dobu neobjevil na plátně. Will chce svého otce osvobodit od prokletí, které jej uvěznilo na palubě lodi BLUDNÝ HOLANĎAN s Davym Jonesem a zbytkem jeho děsivé posádky. Zároveň chce ale udržet nad vodou svůj poněkud napjatý vztah s Elizabeth,“ říká Bloom.
„Na tomto filmu je fajn, že se postavy nějak vyvinuly, posunuly určitým směrem,“ říká Knightley. „Když se s Elizabeth setkáváme na začátku příběhu, zrovna se chystá provdat za Willa. Plány jim ale překazí lord Cutler Beckett, který se snaží vymýtit pirátství. Do jeho sítí se zapletou i oba mladí milenci - Willa chce uvěznit za to, že je pirát, a Elizabeth za pomoc při útěku kapitána Jacka Sparrowa.“
Na plátno se vrací také Jack Davenport v roli Jamese Norringtona, britského námořního důstojníka, který prohrál v souboji o Elizabeth s Willem Turnerem a stále se mu nedaří dostat na kobylku Jacku Sparrowovi. „Jack Davenport je tak skvělý herec, že jsme ho zkrátka museli mít,“ říká Bruckheimer. „Výborně se s ním pracuje a na plátně vykreslil skvělou postavu, která je tentokrát zajímavější, hlubší a významně ovlivňuje příběh. Jack je důležitou součástí druhého i třetího dílu.“
K novým postavám patří Davy Jones - napůl člověk a napůl mořský tvor - v podání Billa Nighyho, chladný, vypočítavý a nemilosrdný superzáporňák lord Cutler Beckett, kterého ztvárnil Tom Hollander; či již zmíněný Štruple Bill Turner, jehož si zahrál Stellan Skarsgard.
Přestože bylo natáčení Prokletí Černé perly mimořádně velkou záležitostí, gigantická produkce druhého a třetího dílu jej překonala na všech frontách. Samotné natáčení trvalo déle než rok, v jehož průběhu filmaři a herci neustále cestovali z jednoho místa na druhé. Přípravy začaly v červnu 2004 a už tehdy filmaři věděli, že k realizaci scénářů Teda Elliotta a Terryho Rossia nebude stačit jeden ostrov, na němž vznikl první díl. „Už během prvních setkání s Jerrym, Gorem, Tedem a Terrym začínalo být jasné, do jak velké logistické operace se pouštíme,“ vzpomíná unit production manager Doug Merrifield, který pracoval na stejné pozici i při natáčení Prokletí Černé perly. „Věděli jsme, že tentokrát to nebude pouze St. Vincent, ale hned několik různých ostrovů. A že budeme potřebovat víc lodí. Začínalo být jasné, že to bude tak trochu road movie… jen s tím rozdílem, že našimi silnicemi budou nekonečné vodní hladiny mezi různými natáčecími lokacemi. Začátkem léta 2004 jsme začali znovu křižovat Karibik a hledat ostrovy, na kterých bychom mohli natáčet.“
Natáčení filmu nicméně začalo ve studiu a několika exteriérech v Los Angeles. První klapka padla 28. února 2005 a přestože byly úvodní scény (sklad rumu na Černé perle a vnitřní prostory vězení Port Royal) poměrně skromné, brzy se dostalo i na mnohem velkolepější výtvarné kreace, v nichž se odrazila nekonečná vizuální vynalézavost hlavního výtvarníka Ricka Heinrichse. Kromě spousty bohatě vyšperkovaných interiérů a exteriérů navrhnul celou flotilu nových lodí, mezi něž patřila nově navržená a přestavěná Černá perla, která byla plně uzpůsobena k plavbě na moři, detailní a hrůzyplná loď Davyho Jonese Bludný Holanďan a elegantní britská obchodní loď z 18. století Edinburgh Trader. Heinrichs se svým týmem vytvořil obrovské množství různých prostředí a věcí - od masivních mokřin, vybudovaných ve studiu v Burbanku, až po malou, ale zajímavou truhlu mrtvého muže.
Heinrichsovi se na filmu líbilo, že i navzdory svému ukotvení v historii není svázán tím, že by se odehrával v nějakém konkrétním období. „Jedním z faktorů, podle nichž se rozhoduji, jestli přijmu nabídku k práci na nějakém projektu, je v případě historického filmu to, zdali dostanu možnost přinést do něj něco vlastního nebo budu nucen dodržet absolutní historickou věrnost. Představa práce na filmu, v němž se režisér snaží co nejpřesněji převyprávět historická fakta, mě totiž příliš neláká. Na Pirátech a práci s Gorem se mi nejvíce líbí to, že historie tvoří pouze určité dějové pozadí - dává nám představu o tom, kde a kdy se to všechno odehrává. Ale my máme možnost tyhle reálie vzít, kompletně je obrátit naruby a vytvořit z nich něco nového, což je velice vzrušující,“ říká výtvarník.
Středobodem výtvarné stránky filmu byly modely lodí. „Měli jsme špičkový tým. Někteří lidé, s nimiž jsme tentokrát spolupracovali, už dříve pracovali na filmech, ve kterých hrály lodě zásadní roli - například Master & Commander: Odvrácená strana světa. Hodně nám pomohly také vizuální efekty. Modely všech lodí byly převedeny do digitální podoby, což velmi zjednodušilo komunikaci mezi architektem a inženýry - ti nám vždycky řekli, jestli by taková loď byla stabilní a nepřevrhla se, jestli by vydržela takové rychlosti a všechny ty nepříznivé vlivy, kterým bývají lodě vystaveny. Náročné bylo dosáhnout určitého vzhledu a zároveň zajistit, aby byla loď opravdu použitelná. Musely být finančně dostupné, musely plavat na vodě a v neposlední řadě musely dobře vypadat,“ vysvětluje Heinrichs. Největším husarským kouskem byla výstavba obří lodi Bludný Holanďan, která je dlouhá 51 metrů a váží 420 tun.
První vzdálenou lokaci, na kterou se produkce vydala, byl ostrov St. Vincent, který už všichni dobře znali z natáčení prvního filmu. Vzhledem k tomu, že tento ostrov není frekventovanou turistickou destinací, musela produkce počítat s mnoha logistickými omezeními - mezi jinými i s tím, že tamější letiště nedokáže pojmout větší letadlo než dvoumotorovou vnitrostátní linku. Stíhačka s produkcí proto musela přistát na nedalekém ostrově Santa Lucia, odkud se pak filmaři dvě hodiny plavili na St. Vincent.
Mezitím na místo putovalo obrovské množství techniky a materiálu. Při přepravě produkce využila letecké i vodní dopravy a celá operace byla tak rozsáhlá, že místy připomínala přípravy na válečné tažení. Z Los Angeles, Velké Británie a spousty dalších míst se na St. Vincent přemístilo přes 300 členů štábu, který poté ještě výrazně rozšířili místní obyvatelé, kteří byli do různých oddělení najati jako pomocné síly. Vzhledem k tomu, že na ostrově nejsou žádná velká letoviska, byli jen lidé ze štábu rozeseti ve 43 různých hotelech, hostincích a bytech v celé západní oblasti ostrova. Vzhledem k tomu, že při natáčení prvního dílu strávili na ostrově téměř 2 měsíce, bylo to pro mnohé z nich jako návrat domů.
Do Karibiku se pod vedením Boone Narr a Marka Hardena z firmy Animals for Hollywood vypravila také spousta filmových zvířat. Mimo jiné mezi ně patřily dvě malpy kapucínské, dva papoušci ara, tucet koz, tři prasata, dva bílí koně, dva tažní koně, tři tucty slepic, šest krav a čtrnáct havranů.
Dalším místem, které se ukázalo být vhodným pro účely natáčení, byl ostrov Dominica. Ten Verbinskiho okouzlil tak, že se rozhodl natočit většinu suchozemských scén právě na něm. „Vybrali jsme si Dominicu jako hlavní natáčecí místo, protože je krásná a téměř netknutá,“ říká Bruckheimer. „Má velice klikaté pobřeží, takže se tam nedostanou výletní lodě, což efektivně zabraňuje tomu, aby se ten ostrov stal přehnaně rozvinutým. Tentokrát diváci neuvidí ty samé krajiny, džungle a hory jako v ostatních filmech. Dominica je jedním z nejmalebnějších míst na celém světě, ale filmaři ji dosud neobjevili.“
Dominica ve filmu ztvárňuje dvě hlavní prostředí: komicky hrůzyplný domorodý ostrov a další ostrov Isla Cruces, které nemají žádnou reálnou předlohu. Spousta akčních sekvencí se odehrává právě na těchto místech, což znamenalo, že herce a kaskadéry čekaly různé krkolomné kousky uprostřed náročného prostředí a v intenzivním vedru.
Z Dominicy se produkce přesunula na Exumas, což je jeden z nejjižnějších bahamských ostrovů. Poté následovala krátká přestávka, během níž se herci vrátili domů, a na začátku srpna začala další část natáčení v Los Angeles. Po několika týdnech práce na spektakulární úvodně scéně třetího dílu herci v půlce září znovu nasedli do stíhačky a vydali se na čtvrtou a poslední natáčecí lokaci, kterou byl Grand Bahama Island.
Nároky, které Jerry Bruckheimer a Gore Verbinski tentokrát kladli na slavné trikové studio ILM, vyžadovaly, aby jeho špičkoví tvůrci zvedli laťku ještě o kousek výše než u prvního dílu - Truhla mrtvého muže vyžadovala třikrát více efektových záběrů než Prokletí černé perly. „Gore má skvělý cit pro práci s vizuály a také chápe celou věc z technického hlediska,“ říká vedoucí vizuálních efektů John Knoll, který zastal stejnou pozici u prvního filmu a tentokrát si vzal na výpomoc kolegu z ILM Billa George. „Přichází s velmi silnými názory na to, jak chce jednotlivé věci dělat. Tenhle film není pouze recyklací toho předchozího. Gore a scénáristé přišli s mnoha skutečně skvělými a neotřelými nápady.“ Knoll a George se snažili dát Verbinskimu tvůrčí volnost - chtěli, aby se při natáčení nemusel zabývat přemýšlením o tom, jak budou později do scén přidány digitální efekty. „Mám velkou důvěru v náš tým a věděl jsem, že tyhle věci dokážeme udělat - a že ve chvíli, kdy budeme potřebovat přidat za živé herce digitální postavy, dokážeme to i bez modrého pozadí.“

Ocenění:
Academy Awards
2007 - Vizuální efekty
2007 - Výprava (nominace)
2007 - Mix zvuku (nominace)
2007 - Střih zvuku (nominace)

Golden Globes
2007 - Johnny Depp (Nejlepší herec - komedie nebo muzikál) (nominace)

BAFTA
2007 - Vizuální efekty
2007 - Zvuk (nominace)
2007 - Kostýmy (nominace)
2007 - Masky (nominace)
2007 - Výprava (nominace)

DABING
V českém znění: Saša Rašilov - Johnny Depp (Jack Sparow), Michal Jagelka - Orlando Bloom (Will Turner), Kateřina Lojdová - Keira Knightley (Elizabeth Swannová), Aleš Procházka - Jack Davenport (Norrington), Jaromír Meduna - Kevin R. McNally (Gibbs), Jaroslav Kaňkovský - Bill Nighy (Davy Jones), Miroslav Táborský - Tom Hollander (lord Beckett), Ladislav Županič - Jonathan Pryce (guvernér Swann), Jiří Plachý - Stellan Skarsgard (Štruple Bill), Roman Hájek - Mackenzie Crook (Ragetti), Miroslav Saic - Lee Arenberg (Pintel), Zuzana Skalická - Naomie Harris (Tia Dalma), Pavel Rímský - Geoffrey Rush (Barbossa), Jan Szymik - David Schofield (Mercer), Bohdan Tůma - Martin Klebba (Marty), Ernesto Čekan - San Shella (Leech), Jaroslav Horák - Alex Norton (kapitán Bellamy), Petr Gelnar, Tomáš Racek, Zbyšek Pantůček, Dalimil Klapka, Otmar Brancuzský, Martin Zahálka, Svatopluk Schuller, Libor Terš (titulky)
Překlad: Petr Fantys
Výsledný mix: Shepperton Studios Londýn
Vedoucí výroby: Leoš Lanči
Produkce: Stanislav Wszolek
Dialogy a režie: Jan Pecha
Vyrobilo: AW Studio Praha 2006

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 3.8.2006
Premiéra USA: 7.7.2006 Buena Vista Pictures US
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 11.12.2006 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 17.2.2010 Bontonfilm

Tržby v ČR - Kč 59 004 831
Tržby celkem - $ 1 066 179 725
Návštěvnost v ČR 578 716
Náklady (Rozpočet) - $ 200 000 000
 
FILMY V SÉRII
Piráti z Karibiku: Prokletí Černé perly (Blu-ray) gastonrolinc.webnode.cz/news/pirati-z-karibiku/
Dobrodružný / Akční, USA, 2003
Režie: Gore Verbinski, Hrají: Johnny Depp, Geoffrey Rush

Piráti z Karibiku: Truhla mrtvého muže gastonrolinc.webnode.cz/news/pirati-z-karibiku1/
Dobrodružný / Akční, USA, 2006
Režie: Gore Verbinski, Hrají: Johnny Depp, Orlando Bloom

Piráti z Karibiku: Na konci světa gastonrolinc.webnode.cz/news/pirati-z-karibiku2/
Dobrodružný / Akční, USA, 2007
Režie: Gore Verbinski, Hrají: Johnny Depp, Orlando Bloom

Piráti z Karibiku: Na vlnách podivna (Originál) gastonrolinc.webnode.cz/news/pirati-z-karibiku3/
Dobrodružný / Akční, USA, 2011
Režie: Rob Marshall, Hrají: Johnny Depp, Penélope Cruz

Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta (Blu-ray) gastonrolinc.webnode.cz/news/a229/
Akční / Dobrodružný, USA, 2017
Režie: Joachim Ronning, Espen Sandberg, Hrají: Johnny Depp, Javier Bardem
 
Tvůrci a herci
Gore Verbinski (Režie), Jerry Bruckheimer (Produkce), Hans Zimmer (Hudba), Dariusz Wolski (Kamera), Stephen E. Rivkin (Střih), Craig Wood (Střih), Denise Chamian (Casting), Rick Heinrichs (Scénografie), Penny Rose (Kostýmy), Christopher Boyes (Zvuk), Joel Harlow (Masky), Ted Elliott (Scénář), Terry Rossio (Scénář), Johnny Depp (Herec), Orlando Bloom (Herec), Keira Knightley (Herec), Jack Davenport (Herec), Bill Nighy (Herec), Jonathan Pryce (Herec), Mackenzie Crook (Herec), Stellan Skarsgard (Herec), Tom Hollander (Herec), Naomie Harris (Herec), David Bailie (Herec), Max Baker (Herec), Robbie Gee (Herec), Barry McEvoy (Herec), Geoffrey Rush (Herec), Lee Arenberg (Herec), Martin Klebba (Herec), Reggie Lee (Herec), Alex Norton (Herec), San Shella (Herec), Sammi Hanratty (Herec), Kevin McNally (Herec), David Schofield (Herec), Vanessa Branch (Herec), Luke de Woolfson (Herec), James S. Levine (Herec), Jonathan Kite (Herec), Jim Cody Williams (Herec), Ron Bottitta (Herec), Patrick Hume (Herec), Nicolas Read (Herec), Peter Donald Badalamenti II (Herec), Steve Speirs (Herec), Derrick O'Connor (Herec)
 
2006/150/USA/Dobrodružný, Akční, Fantasy, Komedie
 
Zajímavost k filmu
- Tvář Davyho Jonese (Bill Nighy) vznikla samozřejmě celá na počítači, ale textura, která byla použita jako jeho kůže, vznikla oskenováním hrnku špinavého od kávy.
- V Číně je promítání tohoto dílu série cenzurou zakázáno kvůli zobrazení kanibalismu.
- Aby studio Disney ušetřilo peníze, natočilo Truhlu mrtvého muže dohromady s dalším dílem Piráti z Karibiku: Na konci světa (2007).
- Na filmu se podílel i Tim Burton, navrhl vzhled několika členů posádky Bludného Holanďana. (Palvinie)
- Johnny Depp za film utržil tehdy rekordní honorář 74 miliónů amerických dolarů. Stejnou částku utržil i Tom Cruise za Mission: Impossible II (2000), ten byl ale zároveň i producentem filmu.
- Aby pri natáčaní scény bozkávania medzi Elizabeth Swann (Keira Knightley) a Jackom Sparrowom (Johnny Depp) získali skutočne prekvapenú reakciu Orlanda Blooma (Will Turner), rozhodli sa mu ju vystrihnúť z jeho scenára.
- Spočiatku chceli scenáristi Ted Elliott a Terry Rossio koncipovať členov posádky "Bludného Holanďana" ako duchov, čo režisér zamietol. Rovnako dopadol návrh, podľa ktorého mal mať jeden z členov posádky korytnačí pancier.
- Mnoho rekvizít z filmu Prekliatie Čiernej perly (2003) bolo použitých aj v tomto pokračovaní.
- Bill Nighy (Davy Jones) musel počas celého natáčania nosiť "teplákovú súpravu", ktorá zaznamenávala jeho pohyby, aby uľahčila prácu animátorom zo spoločnosti Light and Magic.
- Stellan Skarsgard (Bill Turner) strávil v príprave na svoju rolu štyri hodiny v maskérni.
- Animátori pre reálnejšie zobrazenie členov posádky Bludného Holanďana sledovali viaceré dokumenty a štúdie týkajúce sa pohybov morských sasaniek a obdobných morských živočíchov.
- Počas natáčania sa často striedali prívalové dažde a vysoké teploty, čo sťažovalo hercom prácu, pretože aj napriek týmto výkyvom museli stále nosiť to isté oblečenie.
- Tohle je první film, který začínal novým logem (znělkou) studia Disney. Nová počítačem generovaná znělka nahradila původní modro-bílou siluetu.
- Během natáčení musel být celý tým evakuován z Los Angeles kvůli hurikánu Wilma.
- Režisér neřekl před natáčením hercům, co se bude dít s klecí z kostí. Chtěl totiž vidět jejich přirozené reakce, když se začala houpat ze strany na stranu.
- Scénu mezi Jackem a Elizabeth na lodi, kde je Jack připoután, navrhla Keira Knightley po přečtení scénáře.
- Loď představující obchodní škuner Edinburg Trader si "zahrála" i ve filmu Vzpoura na Bounty z roku 1962.
- Obří kolo vážilo 1800 liber (přes 816 kg) a bylo 18 stop (cca pět a půl metru) vysoké.
- Aby se Gore Verbinski vyhnul historickým chybám, pro stropní světlík si nechal dovézt německé sklo z 18. století.
- Při natáčení ohrožovali štáb skuteční piráti, kvůli kterým muselo být natáčení pozastaveno. Odcizili peníze na výplatu herců, notebooky, pasy, šeky ale např. i natáčecí zařízení.
 
Odkazy