Robin Hood / Robin Hood (2010/135/USA, Velká Británie/Akční, Drama, Dobrodružný, Historický) 68% -Blu-ray-

29.07.2018 13:11
JEDNOU VĚTOU
„Kdo by neznal klasický příběh o zbojníkovi Robinu Hoodovi. Tentokrát v syrovějším aranžmá, kdy nejdříve poznáme jeho pravou identitu a celý jeho příběh bude nejen o bojích v Sherwoodu, ale za celou Anglii."

OBSAH
Britské ostrovy nebyly ve 13. století optimálním místem k životu. Už tak chudá země ještě financovala ambiciózní křížové výpravy svého krále Richarda. V řadách jeho vojsk hájil problematickou čest Anglické koruny i bezejmenný lučištník Robin (Russell Crowe). Ten se stane očitým svědkem smrti krále při obléhání francouzského hradu a spolu s několika kumpány se rozhodne na vlastní pěst dostat se po letech trmácení světem co nejrychleji domů, do Anglie. Ocitá se v hrabství Nottingham, které ovládá bezskrupulózní šerif (Matthew Mcfadyen). Málokdo se mu dokáže vzepřít, jednou z výjimek je Lady Marion (Cate Blanchett), která spravuje panství svého tchána (Max von Sydow), zatímco její muž bojuje za krále. Situace se ještě zhorší po Richardově smrti, když na trůn nastoupí slabý král Jan s dvorním našeptávačem Gisbornem (Mark Strong), který tajně osnuje francouzskou invazi do země. Ve chvíli nejvyšší nouze ale přichází doba hrdinů. Hrdinů jako je Robin. Muž, který se pokusí naplnit prázdné pojmy jako právo, spravedlnost a národní hrdost.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Když se spojí Ridley a Russell, je na kvalitu zaděláno. Stejně tak u tohoto filmu, kde plno diváků schazují film hlavně kvůli tomu, že není podle historie. A který historický film je podle historie, to už neodpoví. Většina to asi nebude. Nicméně je Robin Hood výborně zpracovaná legenda, na kterou se pohlíží z naprosto jiného úhlu, než by všichni čekali. Hrdinné akce, kde bohatý vokradou a chudejm naložej se tu konat nebudou, ale přesto to bude mít grády, výbornou muziku a perfektní herecké výkony. Průser ale přichází, když si po filmu uvědomím, že Russell nebyl ta nejvýraznější tvář filmu. Ale co na tom, vždyť film nemá dělat jenom jeden herec, ale celá legie herců. Proto tam taky jsou. Samotný film má všecko, co správný historický film má mít. Má výbornou středověkou atmosféru Anglie 11. století. Hrady, vesnice a ta středověká atmosféra je tu naprosto parádní. O to více potěší fakt, že si Ridley dal záležet na dobové hudbě, a to se mu pak ve filmu nádherně vrací. Dále se mi ale líbil i samotný příběh, kterým mě na dvě hodiny dokázali zaujmout. Ještě aby ne, je o Robinovi. Dělo se hodně, a mělo to spád. A to je přecijen to nejdůležitější. Akce už byla trošičku slabší. Spíše hlavně proto, že jsem nečekal špatnou akci. Občas ale kameramanovi ruka ustřelila, bohůžel. Stát se to ale může, rozhodně filmu nebudu křivdit. Já jsem si ho v kině nádherně užil a to je to nejdůležitější. (Malarkey) 5*

Přiznám se, že jsem Ridleymu nevěřil, ale on to dokázal. Sám jsem si dal jablko na hlavu a on mi ho s noblesou ustřelil... Vrcholné dílo ne, chyby tam jsou, ale rozhodně sakra dobrý kus filmařiny (konečně zase) s pocitem skutečných herců, skutečného komparzu, skutečného a fungujícího světa (atmosféra, hudba, prostředí nemá chybu). Příběhová linie je možná zbytečně kostrbatá, ale právě atmosféra ruku v ruce s každým filmem úžasnější Cate Blanchett a sympaticky srdečný Russell Crowe si diváka omotá kolem prstu. Ani zbytek herců nepokulhává za zmíněnou dvojicí (snad jen Oscar Isaac je víc Španěl než Jan Bezzemek:)). Lehce překroucenou historii vem čert, tohle je prostě zábava, na kterou nelze koukat jako na pouhý akční film, ale exkurz do jednoho zajímavého pohledu na legendu. Kdyby se Ridley nenechal občas zlákat moderními kamerovými finesami, mohlo to být ještě lepší. PS: Robin Hood dokazuje, že film o svobodě vždycky nemusí být plný patosu. Uf. PPS: úvodní i konečné titulky moc hezké. (Djkoma) 4*

Ridley, ty syčáku takhle s náma vyjebat :-), ale v pohodě ........ když navalíš druhej díl. Za tohle pojetí legendy si Ridley zaslouží pět hvězdiček, pusu a kilo kedluben navrch. Nicméně pojetí je jedna věc a zpracování věc druhá a tím ťukám na bolavej zoubek filmu. Přišlo mě to takový ležérní na jedný straně nádherně udělaný Nottingham a život v něm, na druhý straně naprosto špatně udělaný bitevní scény, což je u Ridleyho skoro až neuvěřitelný, nepřehledný, nevypovídající, chladný a bez emocí. Jediná bitva která v sobě měla vitamíny, byla ta první lesní, kde po sobě poprvé hodí očkem Strong a Crowe. Většina filmu je věnována kecání a to dopadlo stejně jako ty bitvy, mluví všichni, ale nikdo nemá pořádně co říct, z tohoto pohledu film jistě osloví naše poslance. Naštěstí film disponuje velmi slušnou hereckou ekipou, která zvedá akcie filmu celkem vysoko. Není to překvapivě Russell Crowe kdo film táhne, Květula měla pravdu, když mě před týdnem říkala, že Russell začíná ztrácet na charismatu, ale Mark Strong, ten když se objeví tak slunce strachy zapadne. Druhá velká hvězda filmu je Max von Sydow. Jeho "bojová" scéna nepostrádala to, co zbytek filmu ano, emoce, ale skutečným hereckým bonbónkem je Cate Blanchett, ta hraje takovým způsobem, že se za odměnu může se mnou vyspat. (Enšpígl) 3*

VELKÁ RECENZE
Je jedno, jestli se mu říká Robin Hood, Robin Loxley (či Locksley) nebo Robin Longstride. Mýtus o dobrodruhovi, který bohatým bral a chudým dával, bude v lidech rezonovat i v dobách sporů o třinácté důchody a milionářskou daň. Ta zbojnická historka je věčná a navěky inspirující – a i když se vyprávěla tisíckrát, lidé se naučili ji aktualizovat tak, aby zvládla obstát v jakémkoli čase a v libovolném prostoru.
Tápající studio Universal poslední měsíce výrazně zatlačilo na ověřené značky a nosné série. Proto se vrátil na plátno Robin Hood, přizpůsobený aktuální vlně modernizovaných interpretací, které jsou drsnější, serióznější a vlastně i ambicióznější. Režisér Ridley Scott tak sejmul z oblíbené povídačky pozlátko „zábavného dobrodružství s poučením“ a představil slovutného hrdinu v hrubším podání. Jenže to samo o sobě nijak zajímavé není. I když Temný rytíř definitivně odpálil honbu za přitvrzeným realismem, málokdo dokáže tohohle zemitého přístupu opravdu využít ve svůj prospěch. Jde spíš o módní trend, který automaticky nenese kvalitu…
U Scotta je situace o to zapeklitější, že materiál v mžiku připomíná Gladiátora a Království nebeské. A rozhodně ne v dobrém slova smyslu – spíš jako by se studio rozhodlo v rámci úsporných opatření naservírovat vystřižené scény z obou hrdinských fláků, ve kterých sledujeme zcela standardní a dost ošuntělé zrození hrdiny. Původně se jmenoval Robin Longstride, z dost nevěrohodného důvodu pak „povýšil“ na Robina Loxleyho, aby ho přitom na plakátech zdobilo jméno Robin Hood, jež ve filmu kupodivu ani jednou nepadne. „Proč“ a „jakým způsobem k tomu došel“, to jsou dvě otázky, které se hlavou míhají vlastně po celou stopáž, ať už jde o jméno, nebo o náhle nabytou hrdinskou slávu. Scottův nový velkofilm je totiž splichtěnou rutinou, která si z povinnosti odškrtává klasické ingredience historických filmů, ale vnitřní smysl a „motor“ jí bez ustání uniká.
Někdo se bude odvolávat na to, že nový přístup přináší nové zážitky. Že se neokoukané uchopení legendy prostě cení. Jenže takhle se legenda v podstatě jen osekala a nic podnětného k ní nepřibylo (chudák šerif z Nottinghamu to odskákal nejvíc). Film je přitom fakticky prequelem, takže dovoluje domyslet před klasickou story dvě nové hodiny nosného příběhu. Jenže tyhle novoty by šlo klidně smrsknout zpátky do obvyklé úvodní půlhodinky ve stylu „syn se vrací domů a za bukem už čekají zlotřilci“. Z Robina Longstridea se prostě zdlouhavě stává slavný rebel, kterážto proměna je lemována nudnými politickými kejklemi, úsměvným filozofováním o svobodě člověka, plus zcela nelogickou linií o invazi francouzských vojsk, jíž zastavil zrovna hrdinný Robin. Jednoduše řečeno, „ten nový a dosud neslyšený příběh“ se rovná jedné bitvě a mnoha minutám odzívané hlušiny.
Většinu filmu vlastně jen sledujeme pupkatého Russella Crowea, kterak projíždí na koni mezi kedlubnami. Po tuctovém akčním prologu se Robin sice na moment zastaví na anglickém dvoře, snad aby přičichl k vysoké politice, která ho na samém konci filmu vtáhne zpět do hry, jenže pak už jen spravuje jedno panství jako Robin Loxley, toká s lady Marianou a poslouchá moudra slepého starce (žánrově přesný Max von Sydow je vedle záporáka Marka Stronga jediným světlým bodem v hereckém souhvězdí). Gladiátor Maximus se chtěl pomstít za rodinu. Costnerův Robin zase toužil ztrestat proradného šerifa. Nejnovější Robin se naproti tomu jen poflakuje a přemýšlí co znamená nápis na rukojeti jeho meče. O to víc je nevěrohodný jeho náhlý obrat k filozofujícímu vůdci, který se pere v přední linii za svobodu. K jeho akceptování by film potřeboval tak hodinku navíc – jenže po jejím přidání by šlo v kině už o zdraví, protože i 140 minut je silně přepálených.
Rozčarování ze Scottova Hooda není o nějakém sporu s tradičním čtením mýtu. Je sice nedůstojné vidět Malého Johna nebo Willa Scarletta, známé hrdiny našeho dětství, vylíčené jako trapné postavičky, které akorát popíjejí a souloží… ale tyhle „prkotiny“ o síle filmu samotného nerozhodují. Kdyby Robinova intimní dramata měla nějakou hloubku, kdyby v politické rovině šlo nalézt napětí, kdyby akce nabídla cokoliv nad úrovní scottovské rutiny, pak by se dalo smířit s odstavením oblíbených vedlejších postav, i s reinterpretací zbojnických historek ve válku mezi Francií a Anglií. Jenže nic z toho se neděje – Robin jen popojíždí sem a tam a až v závěru se nechá zcela překvapivě zlákat do velké dějepisné hry. Není přitom jasné, čím se spustilo to silné státnické vnuknutí, kde se v něm vzal druhý William Wallace s náběhem na Nobelovu cenu míru, stejně tak není zřejmé, proč za ním jako za bezvýznamným Loxleym jdou angličtí vojáci (když poblíž jsou baroni a samozřejmě i samotný král).
Zmatenost se však nesluší připisovat scenáristovi Brianu Helgelandovi. Fakt, že se koncepce filmu několikrát měnila a že se drasticky sahalo do scénáře, je příliš evidentní. Mnohé scény přímo vyřvávají přesvědčení  „tak to nějak polepíme dohromady, zafinancujeme pár hereckých hvězd a drahé kostýmy, přidáme nový historicko-pacifistický rozměr, a oni nám to sežerou“. Oni by možná i sežrali - pokud by celý Robin Hood tak moc nepřipomínal audiovizuálně tuctový a co do obsahu překotně slátaný produkt, který Ridley Scott točil sotva na neutrál. A protože podobné nasazení vykazuje i Russell Crowe a Cate Blanchett se sem zatoulala snad z úplně jiného filmu, hledají se pozitiva dost těžko.
Doufání, že do filmu najednou naskočí Kevin Costner a za zvuků slavných hudebních motivů Michaela Kamena začne rubat šerifovy pohůnky, není projevem staromilství nebo konzervativních představ o „jediném správném Hoodovi“. Je to spíš lítost, že jsme nedostali další podívanou, která by v rámci svého žánru – klidně i poněkud hrubějšího – aspirovala na status klasiky.
P.S.: Ten lesní gang prcků přišel z Hostelu 2?

O PRODUKCI
Odvážné příběhy Robina Hooda byly po desetiletí součástí anglické literatury. Jak to stručně vyjádřil profesor J. C. Holt, historik období anglického středověku: „Jsou zástupy možných Robinů Hoodů. Dokonce i ten nejpravděpodobnější je však jen stínem za soumraku“. Přesto tento typický příběh přežil a byl předáván z generace na generaci, byť trochu pozměňován, protože každá doba ke svému vyvíjejícímu se vzoru něco připojila. „Co začalo jako ústně předávaná legenda“, prohlašuje Holt, „skončilo jako scénář.“
Příběhy Robina Hooda patří mezi nejstarší anglickou ústně dochovanou historii, táhnoucí se daleko zpátky do období 9. století s pověstmi o Robinovi, až k písemným zaznamenané formě balad z 15. až 16. století jako je A Gest of Robyn Hode, Robin Hood and the Curtal Friar a Robin and the Monk. Avšak pokud víme, není žádný Robin, kterého bychom mohli považovat za jediný a autentický vzor. Teorie překypovaly možnostmi, od návrhů, že příjmení Robehod se často dávalo psancům po domněnky, že „Robin Hood“ je běžné označení používané zloději, a legenda přetrvávala.
Hrdina se také dočkal bohatého dědictví na obrazovce a na plátně. Robin byl ztvárněn ve více než 30 pozoruhodných filmů a televizních zpracování, od adaptace Ivanhoe z roku 1913, přes filmy s Douglasem Fairbanksem (Robin Hood, 1922), Errolem Flynnem (Dobrodružství Robina Hooda, 1938), Seanem Connerym a Audrey Hepburn (Robin a Marian, 1976) a Kevinem Costnerem (Král zbojníků Robin Hood, 1991), až k oblíbeným televizním seriálům jako je Robin Hood (1953) Patricka Troughtona, Robin ze Sherwoodu (1984) a nedávný Robin Hood (2006).
Avšak přes veškerou svou oblíbenost se Robinův příběh na plátně rozvíjí jen minimálně, filmové zpracování stále podstrkuje téhož zlého šerifa z Nottinghamu, zákeřného Guye z Gisburnu a dámu v nesnázích Lady Marion. Robin tak byl nevyhnutelně zobrazován buď jako vykořeněný šlechtic, nebo, a to je pravděpodobnější, jako ušlechtilý lotr, který po zásluze obírá bohaté a dává chudým.
Během natáčení filmu Sira Ridley Scotta Americký Gangster se producen Brian Grazer obrátil na Russella Crowea s nabídkou role v novém filmu Robin Hood. Grazer se těšil na práci s hercem, se kterým již dvakrát úspěšně spolupracoval - na filmu Čistá duše, který Croweovi vynesl nominaci na Oskara, a Těžká váha. V příběhu o Robinovi se tvůrci snažili o jedinečné zpracování letité legendy: původní příběh vypravuje o obyčejném lučištníkovi z armády krále Richarda, který se změní v legendu známou jako Robin Hood. Na pozadí křížových výprav dává toto akční dobrodružství historický rámec pozdějším činům, které byly v dalších verzích příběhu upravovány.
Grazer se rozhodl, že realizaci a produkci projektu bude zajišťovat společnost Universal Pictures a Imagine Entertainment, společnost patřící jemu a držiteli ceny Akademie Ronu Howardovi. „Filmy o hrdinech mě inspirují“, prohlašuje producent. „Příběh Robina Hooda na mě působí zejména proto, že je o muži, který nemá nic než spravedlnost v srdci, své schopnosti a odhodlání
„V tomto filmu ukazujeme, kdo je šerif z Nottinghamu, Lady Marion a její tchán, jaký je život baronů v jižní části Anglie a jak byla Anglie v té době ovládána“, pokračuje Grazer. „Na konci filmu také zjistíte, kdo vlastně je Robin. Konec tohoto filmu je začátkem pro ty tucty filmů, které již byly natočeny.“
Australského herce zaujala možnost přepracování dávné legendy, osud legendárního psance ho zajímal. „Byl jsem velmi nadšený“, říká Crowe. „Robin Hood mě zaujal už jako dítě. Byl jsem velkým fanouškem různých ztvárnění, které jsem viděl, když jsem vyrůstal. Je to jakési univerzální spojení s Robinem Hoodem, co je vlastně jádrem celého příběhu: někde tam venku je někdo, komu záleží na tom, aby urovnal nespravedlnost. A to je to, na co lidé u Robina reagují.“
Crowe roli přijal, měl však jednu námitku. „Řekl jsem, že natočím Robina Hooda jedině jako nové, neotřelé pojetí“, dodal. „Je to jeden z nejdéle přežívajících příběhů v anglickém jazyce. Je potřeba k němu přistupovat s náležitým respektem.“
Crowe a Grazer obrátili svou pozornost k jedinému tvůrci, který mohl zvládnout takový film: Ridley Scott. „Musí to být režisér, která má obrovský záběr“, poznamenal Grazer, „někdo, kdo dá filmu autenticitu, věrohodnost, kdo se zajímá o prostředí, politické a historické události té doby. Ridley je tímhle vším uchvácený. Pokud bychom chtěli natočit tento film, musel by to být Robin Hood ve verzi Gladiátora. Chtěl jsem pochopit, jak krutá byla ta doba a vizuálně ztvárnit ty nejzajímavější a nejnapínavější okamžiky. A to dokáže jen Ridley.“
Spolupráce Scotta a Crowea se datuje už od jejich veleúspěšného několika Oscary ověnčeného Gladiátora, filmu, který změnil očekávání diváků od historického eposu. Mezi jejich další společná díla patří Dobrý ročník, Americký gangster a Labyrint lží. Když Crowe a Grazer předložili tento nápad režisérovi, nadšeně souhlasil.
Scott se dlouhé roky zajímá o historii a ve svém posledním velkofilmu Království nebeské se zaměřil na pád Jeruzaléma 12 let před předčasnou smrtí krále Richarda I. „Mám rád velkofilmy“, říká Scott. „Začal jsem s filmem Soupeři, následoval římský epos a teď jsem se vrátil zase do doby středověku.“
Scott vnesl do Robina Hooda jiskru. Tvůrci filmu sdíleli společnou vizi: rozhodli se ukázat, jak se prostý člověk může stát zastáncem lidu, a hledali odpověď na otázku vyprávěním příběhu se všemi historickými souvislostmi. Grazer upřesňuje: „Chtěli jsme pojmout politická a historická fakta té doby: Anglie byla na dně, ohrožovaná jak občanskou válkou, tak i Francií, v rukách neschopného krále Johna. A na pozadí toho všem můžeme objevit původní příběh o Robinu Hoodovi.“
Aby se naplnily představy Scotta, Grazera a Crowea, obrátili se na scénáristu Briana Helgelanda, který za svoji předchozí spolupráci s Croweem na filmu L.A. Přísně tajné získal Oskara. Poté, co mu Scott zavolal a požádal ho, aby připravil pro film scénář, Helgeland věděl, že nejzajímavějším na celém filmu pro něj bude „polidštění legendy“.
Scénárista vysvětluje: „Ridley chtěl představit verzi Robina Hooda ještě předtím, než se z něj stal mýtus. Legendu zná každý, očividně jde o zveličování skutečné události. Mýtus má své kořeny v útisku a myšlenkou je představa, že kdykoliv je nutné potlačit tyranii, povstane muž a postará se, aby prostý lid netrpěl. V anglické historii to byl vždy psanec, který byl dosazen do této pozice. To, co Ridley chtěl, byla představa, že mohlo jít o skutečnou událost, ze které vznikla legenda o Robinu Hoodovi.“
Příběh představuje lučištníka Robina Longstridea jako pěšáka v armádě krále Richarda, který se vrací ze třetí křížové výpravy do Svaté země. Podle historických záznamů Richard během obléhání francouzského hradu utrpěl na krku zranění způsobené šípem a brzy poté zemřel. Jeho matku Eleanor jeho smrt velmi zasáhla a na trůn nastoupil Richardův mladší bratr princ John.
Helgelandův příběh začíná okamžikem Richardovy smrti a představuje Robina, prožívajícího neklidné dětství za mořem, jak využívá příležitosti k návratu do rodné Anglie, kterou neviděl od svých pěti let. Po vylodění se na pobřeží Robin zjistí, že země je stižená bídou a ztratila mnoho mužů Richardovým zběsilým verbováním do válek. Na obzoru je strašák francouzské invaze a Richardův neschopný bratr klidně nechává svůj lid trpět, zatímco si plní pokladnice.
Pro tvůrce filmu bylo hlavní ukázat zničenou anglickou ekonomiku a bezútěšnost celé země. Chtěli ukázat, jak se Robinův příjezd domů prolíná s vysokými daněmi krále Johna: obyvatelé musí platit daně, které přesahují jejich možnosti, nemají dostatek jídla, oděvů a mnohdy jim schází i přístřeší. Robinův odpor proti vládnoucí třídě neznamená jen brát bohatým a vracet to zpět lidem z Nottinghamu, ale má také inspirovat jeho krajany k tomu, aby vzali svůj osud do svých rukou.
Scott poznamenává: „Všichni mluví o tom, že Robin Hood bere bohatým a dává chudým, ale nám připadalo vhodnější ukázat na to, že lid je na pokraji hladomoru a král se o to nestará.“
Klíčem k Helgelandovu příběhu je vytvoření Magny Charty, významné listiny podepsané v Runnymede v roce 1215 po povstání anglických baronů proti králi Johnovi. V mnoha směrech je toto okamžik, který vymezuje vytvoření Anglie, osvobození jejího anglosaského obyvatelstva od kruté vlády normanských králů.
Aby se dobře připravil na svou roli, přečetl Russel Crowe více než 30 knih o Robinu Hoodovi a o období z konce 12. a počátku 13. století. „Robin už jako pětiletý je svědkem smrti“, vypráví Crowe. „Pak je zanechán v klášteře templářů ve Francii. Jeho opatrovníci Loxley a Marshal se vydají na křížovou výpravu a když se po několika letech pro Robina vrátí, chlapec je pryč. Celá ta doba pro něj byla velice zlá, zažil špatné zacházení a odešel jen s tím jediným, co mu zůstalo, a to byl otcův kyrys. Představte si malé dítě, jak vleče kus brnění patřící dospělému muži.“
Když se Crowe začátkem roku 2009 setkal při slavnostní události v Sydney s Cate Blanchett, uvědomil si, že právě ona by byla tou správnou Marion. Také režisér Scott s touto myšlenkou souhlasil. Cate Blanchett, kterou nabídka role Marion velmi potěšila, se neobávala nového zpracování starodávného příběhu.
Jak se upravoval scénář, vyvíjela se i role Marion. Nynější pojetí role Marion je v ostrém kontrastu s již dříve ztvárněnými rolemi, zde Marion není slabou a křehkou ženou čekající na muže, který by určoval její osud. Helgeland vysvětluje Marionin vývoj takto: „Tehdy platil zákon, který pravil, že majetek ovdovělé šlechtičny, která neměla syna, připadl koruně. Jestliže Marion nebude mít dědice nebo manžela, přijde o své statky. Takže vztah Robina a Marion, který rozhodně není láskou na první pohled, což je pro legendu typickým znakem, je mnohem víc jakýmsi obchodem výhodným pro oba. A teprve z tohoto obchodnického začátku se postupem času začne vyvíjet bližší vztah.“
Eileen Atkins v roli Eleanor z Akvitánie, vdovy po králi Jindřichu II. a stárnoucí matky Richarda a Johna (Jana) a jedné z nejkrutějších žen, poodhaluje její charakter: „Je smutné, že Eleanor očividně nemá ráda Johna, který jí oprávněně vyčítá, že jí záleží pouze na Richardovi. Ona se přitom velmi snaží rozšířit území Anglie, udržet již získaná území, ale na prostý lid zapomíná. Je to žena velmi moudrá, ale hlavně obratná manipulátorka.“
Jednou z Eleanořiných loutek je i Isabella z Angouleme, kterou hraje mladá francouzská herečka Léa Seydoux, známá z filmu Hanebný parchanti. Eleanor nejprve Isabellou pohrdá jako Johnovou ne příliš dobře utajovanou milenkou. Isabella se nakonec provdá za budoucího krále Anglie a rychle si uvědomí, že jediný způsob, jak se udržet na trůnu, je sloužit své tchýni.
Legendu o Robinu Hoodovi provází také příběh jeho mužů, v tomto případě bandy chlápků rozčarovaných životem pod nově pomazaným králem Johnem. Kevin Durand v roli Malého Johna je Robinovou pravou rukou, Scott Grimes hraje Willa Scarleta, nejmladšího z Robinových mužů a Alan Doyle potulného zpěváka Allana A'Daylea. „Alan je folkový zpěvák, nikdy ve filmu nehrál,“ říká Russell Crow, „Je z Newfoundlandu a umí hrát na loutnu. Řekl jsem Ridleymu, že jestli má být ve filmu chlápek hrající trubadúra, měl by to být někdo, kdo umí na loutnu.“
Žádný Robin Hood by nebyl úplný bez bratra Tucka, obtloustlého muže v hábitu, který dává přednost medovině a ženským před nudným kázáním, které s sebou přináší poslání venkovského opata. Role bratra Tucka se zhostil Mark Addy.
Vedle Robina, Marion a zbojnické bandy se ve filmu objeví Sir William Marshal a Sir Walter Loxley. Tito muži vyrůstají jako přátelé Thomase Longstridea, autora Lesního zákona a popraveného otce malého Robina. Aby uchránili malého Robina před nebezpečím, odvezou ho Marshal a Loxley z Anglie. Zanechají chlapce ve francouzském klášteře a sami se připojí ke třetí křížové výpravě, po jejímž skončení se chtějí pro chlapce vrátit. „Tito dva muži zanechají malého Robina dlouhé tři roky v cizí péči, odejdou do války, a když se vrátí, je chlapec pryč“, vypráví Crowe. „Předpokládají, že je mrtvý. A tak za celých pětatřicet či čtyřicet let není chvilky, kdy by je nepronásledovaly výčitky. Je zajímavé sledovat, jak životy obou mužů ovlivňuje pocit viny. Ve skutečnosti když Sir Walter uslyší znovu jméno Robin Longstride, napadne ho jako první, že ho někdo přišel zabít… pomstít jeho selhání.“
Když se Robin s oběma muži opět setká, Sir Walter se ho snaží smířit s osudem. „Je to zajímavý vztah“, říká Crow. „Robin si nepamatuje nic od okamžiku, kdy byl jeho otec zabit. Ví, že byl svým otcem milován, ale nerozumí tomu, proč se to změnilo a Sir Walter se mu to snaží vysvětlit tak, že vše, co Robin potřebuje vědět, nosí v sobě.“
Přestože se Sir Walter Loxley raduje z Robinova návratu, truchlí také pro svého syna, Marionina manžela Roberta, který ve Francii zemřel. Po smrti svého manžela se mezi Marion a jejím tchánem Sirem Walterem vytvoří pevný vztah. „Ona o něj pečuje a on je jejím rádcem, nahrazuje jí otce,“ vysvětluje Cate Blanchett.
Zatímco většina věří, že Robinova prvotní odplata náleží šerifovi z Nottinghamu, tvůrci určili jiného darebáka, starého přítele krále Johna, Sira Godfreye, kterého si zahrál Mark Strong. Godfrey, muž zodpovědný za smrt Roberta Loxleyho, používá svůj vliv na nového krále, aby zradil Anglli francouzskému králi Filipovi. „Na postavě Godfreye je zajímavé to, že působí na tolika úrovních“, říká Strong. „Je přítelem Johna, takže je velmi blízko moci. Ale je také zrádce. V každém příběhu je vždy někdo dobrý a někdo špatný. Godfreymu náleží Robinova pomsta, on je ten muž, kterého budeme s chutí nenávidět.“
Do rolí synů královny Eleanor byli obsazeni Danny Huston coby král Richard Lví srdce a Oscar Isaac jako Richardův mladší bratr John, který po smrti svého bratra převezme trůn. „Princ John je představen jako požitkářský chlípník. Nikdo od něj nic neočekává, on ví, že se od něj nic neočekává, a tak se na oplátku nesnaží ani nic nabídnout a tráví většinu času se svou francouzskou milenkou“, říká Strong.
Matthew Macfayden, který se proslavil svou rolí pana Darcyho ve filmu Pýcha a předsudek, hraje typického lotra, šerifa z Nottinghamu. Cate Blanchett coby Lady Marion k jeho roli říká: „To, co je na tomto pojetí šerifa z Nottinghamu tak zajímavé, je, že ti slabí jsou často ti nejhorší, protože právě na ně se nejvíc útočí, to oni bývají nejvíc kompromitováni. Ve filmu je okamžik, který Matthew brilantně sehrál, kde náhle říká „Jsem Angličan! Ne, jsem Francouz!“ a je připraven přiklonit se na tu či onu stranu. Jsou to slabí lidé, kterých bychom se měli nejvíc obávat.“
Jeden ze Scottových dlouholetých partnerů, filmový architekt Arthur Max, byl pověřen herkulovským úkolem vybudování středověké Anglie - vytvoření co nejpřesnější podoby života ve vesnicích a městech, stejně jako majestátnosti hradů.
Jedním z nejdůležitějších exteriérů byla vytvoření vesnice Nottingham s více než 50 budovami, která byla postavena na Hampton Estate, blízko Guildfordu v Surry. V této lokalitě byl také borový les, potok a bažina, což Scottovi skýtalo dobré možnosti pro natáčení. „Náš základní požadavek byl krásná krajina“, říká Max. „Při hledání lokality jsme měli opravdu štěstí“.
Většina vesnických staveb byly přístřešky z nepálených cihel a jílu, z proutí, s doškovou či šindelovou střechou. Krom toho byl postaven i mlýn s funkčním mlýnským kolem a několik zbořených bran. Jak Max vysvětlil, některé ze staveb byly postaveny pouze proto, aby mohly být vypáleny. V době středověku byl oheň strašlivou pohromou. „Samozřejmě ne všechny, jen některé. Museli jsme být velice opatrní, protože tyto stavby byly postaveny mezi starými duby, velmi vzácnými, ale samozřejmě jsme měli oheň pod kontrolou.“ Většina těchto záběrů se natáčela v Bourne Woods poblíž Farnhamu v Surrey.
Arthur Max vybudoval francouzský hrad a vzdálený anglický tábor pro úvodní filmovou scénu ve stejném exteriéru. „Rozhodli jsme se, že postavíme hrad raději blízko studia, kde je nádherná krajina. Mnoha hradů z tohoto období je nyní obklopeno městy, a my jsme se rozhodli pro hrad stojící osamoceně.“
Shepperton Studios postavilo požadované repliky částí Londýna, zejména londýnský Tower z konce 12. a začátku 13. století. V Shepperton Studios vznikl během několika měsíců působivý středověký Londýn. Další část londýnského Toweru, Royal Duck, byl postaven ve Virginia Water v Surrey. Vnitřní část Toweru byla vybudována v interiérech studia, stejně jako Peper Harow, sídlo rodiny Loxley.
Vytvoření světa pozdního středověku byl poměrně ambiciózní úkol pro celý filmový tým. Režisér Scott se rozhodl pro použití více kamer, aby uchránil herce ve velmi těžkých, nepohodlných kostýmech opakovaných záběrů, které by je vyčerpávaly.
V polovině natáčení se produkce přemístila do Walesu a do Freshwater Beach v západním Pembrokeshire, kde se natáčely bojové scény, kdy Francouzi pod velením krále Filipa vpadnou na anglickou půdu. Toto se samozřejmě neobešlo bez problémů, produkce čelila mnoha potížím při vylodění francouzské armády na návětrné straně pobřeží Pembrokeshiru. Během prvních dnů natáčení byly tak obrovské vlny a moře se vzdouvalo tak, že i ostřílení námořníci měli mořskou nemoc. Proto se musel poblíž Pembroke postavit přenosný přístav, aby mohly být natočeny potřebné záběry.
Herci ztvárňující Robinovi muže však prožívali při natáčení bojových scén hotové útrapy. „Při natáčení ve Walesu jsem byl každý den hrůzou bez sebe“, směje se Scott Grimes, který hraje Willa Scarleta. „Víc jak stovka koní vedle sebe cválala po břehu a my neměli potuchy, kde jsou kamery. Bylo to, jako kdybychom byli ve válce. Celý ten záběr byl neuvěřitelný.“
Také herec ztvárňující vražedného Godfreye má svůj díl na bitevním poli. Poté, co zradí svého přítele z dětství krále Johna a přikloní se na stranu Francouzů, musí se v konečném boji utkat s Robinem.
Russell Crowe ochotně podstoupil náročný fyzický trénink, aby zvládl střelbu ze starého luku. Postupem času se stal naprosto skvělým lukostřelcem, a to i přesto, že měl na sobě těžkou drátěnou košili. „Russell k Robinu Hoodovi přistupoval naprosto stejně jako u filmu L.A. Přísně tajné. Chtěl působit co nejvěrohodněji. Například chtěl, aby jeho luk se co nejvíce podobal těm původním. A chtěl vědět, jak se používaly“, komentoval Croweovo úsilí o co největší autentičnost Helgeland.
Veterán akčních filmů Mark Strong neměl se štítem a mečem problém, ale strávil mnoho času tréninkem v sedle koně ohánějící se těžkou zbraní. „Najednou si uvědomíte, jak neuvěřitelně těžká je drátěná košile a brnění. Tihle chlápci se sotva mohli hnout, anebo měli nadlidskou sílu“, říká herec.
Kevin Durand popisuje výcvikový tábor, který zřídil Scott pro herce, aby se dostali do vrcholné kondice a mohli zde trénovat s kaskadéry: „V Austrálii jsme měli tréninkový tábor a bylo to hlavně kvůli naší kondici, abychom byli fit. Všichni jsme měli speciální dietu a každý den cvičební program skládající se z kardio tréninku a posilování.“
Kostýmy pro film vytvářela Janty Yates, držitelka ceny Akademie, která s Ridley Scottem spolupracovala již dříve. Její kostýmy ještě zdůraznily autentické pojetí příběhu, a namísto tradičního pojetí ukazuje hrdinu více jako muže ve válce. Crowe se ukáže nejprve jako lučištník v armádě krále Richarda v kožených kalhotách a vrstveným kyrysem chránícím hruď.
Kostýmy se ukázaly být věrohodné i funkční, Mark Strong k tomu připomíná: „Každý detail by pečlivě zkontrolován. Drátěná košile chránila před zásahem mečem a při její váze je zřejmé, že muži, kteří drátěné košile nosili, museli být velmi silní.“
V Robinu Hoodovi Yatesová opět navázala na úspěšnou spolupráci s Ridley Scottem. „Je to víceméně stejný časový rámec jako v Království nebeském, ale tam se vytvářely pouze vojenské kostýmy, s výjimkou několika oděvů pro krále a šlechtu. Tady se nabízí širší možnosti, je zde více různých postav.“

Ocenění:
The Saturn Awards
2011 - Nejlepší akční/dobrodružný film (nominace)
2011 - Nejlepší kostýmy (nominace)
2011 - Nejlepší speciální DVD vydání (nominace)

DABING
V českém znění: Jiří Schwarz - Russell Crowe (Robin Longstride), Simona Postlerová - Cate Blanchett (Marion Loxleyová), Jan Pohan - Max von Sydow (Sir Walter Loxley), Zdeněk Hruška - Oscar Isaac (Princ Jan), Pavel Vondra - Mark Strong (Godfrey), Jiří Štěpnička - William Hurt (William Marshal), Tomáš Karger - Kevin Durand (Malý John), Ivo Novák - Scott Grimes (Will Scarlet), Tomáš Juřička - Mark Addy (Tuck), Zdeněk Mahdal - Douglas Hodge (Sir Robert Loxley), Vladimír Čech - Danny Huston (Král Richard Lví srdce), Ladislav Cigánek - Alan Doyle (Allan A'Dayle), Antonín Navrátil - Matthew Macfadyen (Šerif z Nottinghamu), Jana Hermachová - Eileen Atkins (Eleanor Akvitánská), Ivana Korolová - Léa Seydoux (Isabella z Angouleme), Michal Holán - Jonathan Zaccai (Filip Francouzský), Rudolf Kubík - Luke Evans (Šerifův Zločinec), Daniel Rous - Simon McBurney (otec Tancred) + Thomas Arnold (Kapitán na lodi), Bohdan Tůma, Nikola Votočková, Oldřich Hajlich, Roman Hajlich, Vladimír Fišer (úvodní komentář), Zbyšek Horák (titulky míst a titulky) a další
Překlad: Šárka Bartesová
Jazykový poradce: Jana Nikolovová
Zvuk: Jiří Götz a Antonín Němec
Produkce: Leoš Lanči
Dialogy a režie: Jiří Balcárek
Vyrobila: Tvůrčí skupina Josefa Petráska 2010

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 13.5.2010 Bontonfilm
Premiéra USA: 14.5.2010 Universal Pictures US
Premiéra Velká Británie: 12.5.2010
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 13.9.2010 (DVD) Bontonfilm
Poprvé na DVD: 13.9.2010 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 13.9.2010 Bontonfilm

Tržby v ČR - Kč 12 072 037
Tržby celkem - $ 321 669 741
Návštěvnost v ČR 110 856
Náklady (Rozpočet) - $ 200 000 000

BONUSY (Blu-ray)
• Režisérské poznámky (HD): Tvůrčí proces při natáčení klíčových scén
• Umělecké ztvárnění Nottinghamu (HD): Výroba a návrhy kostýmů

ROZLIŠENÍ Blu-ray
16:9 / 1920x1080p (FULL HD) / 2.35:1
česky DD 5.1 / anglicky DD 5.1 / maďarsky DD 5.1 / polsky DD 5.1 / portugalsky DD 5.1 / rusky DD 5.1 / thajsky DD 5.1 / turecky DD 5.1 / španělsky DD 5.1
české, anglické, chorvatské, maďarské, polské, rumunské, řecké, slovinské, španělské, thajské, turecké
 
FILMY V SÉRII
Robin Hood: Král zbojníků gastonrolinc.webnode.cz/news/a084/
Akční / Dobrodružný, USA, 1991
Režie: Kevin Reynolds, Hrají: Kevin Costner, Morgan Freeman

Robin Hood gastonrolinc.webnode.cz/news/a085/
Akční / Historický / Romantický / Drama, Velká Británie / USA, 1991
Režie: John Irvin, Hrají: Patrick Bergin, Jürgen Prochnow

Robin Hood: Za Sherwoodským lesem (TV film) gastonrolinc.webnode.cz/news/a086/
Dobrodružný / Akční, Kanada, 2009
Režie: Peter DeLuise, Hrají: Robin Dunne, Erica Durance

Robin Hood gastonrolinc.webnode.cz/news/a087/
Akční / Drama, USA / Velká Británie, 2010
Režie: Ridley Scott, Hrají: Russell Crowe, Cate Blanchett

Robin Hood gastonrolinc.webnode.cz/news/robin-hood-robin-hood-2018-117-usa-akcni-dobrodruzny-46/
Akční / Dobrodružný, USA, 2018
Režie: Otto Bathurst, Hrají: Taron Egerton, Jamie Foxx
 
Tvůrci a herci
Ridley Scott (Režie), Brian Grazer (Produkce), Ridley Scott (Produkce), Russell Crowe (Produkce), Marc Streitenfeld (Hudba), John Mathieson (Kamera), Pietro Scalia (Střih), Jina Jay (Casting), Arthur Max (Scénografie), Janty Yates (Kostýmy), Tony Dawe (Zvuk), David Giammarco (Zvuk), Craig S. Jaeger (Zvuk), Paul Massey (Zvuk), Paul Engelen (Masky), Brian Helgeland (Scénář), Russell Crowe (Herec), Cate Blanchett (Herec), Max von Sydow (Herec), William Hurt (Herec), Mark Strong (Herec), Oscar Isaac (Herec), Danny Huston (Herec), Eileen Atkins (Herec), Mark Addy (Herec), Matthew MacFadyen (Herec), Kevin Durand (Herec), Scott Grimes (Herec), Douglas Hodge (Herec), Léa Seydoux (Herec), Robert Pugh (Herec), Gerard McSorley (Herec), Bronson Webb (Herec), Denis Ménochet (Herec), Luke Evans (Herec), Steve Evets (Herec), Jonathan Zaccai (Herec), Ruby Bentall (Herec), Simon McBurney (Herec), Arthur Darvill (Herec), Jessica Raine (Herec), Ned Dennehy (Herec), Pip Carter (Herec), Mark Lewis Jones (Herec), Andy Callaghan (Herec), Velibor Topic (Herec), Jamie Beamish (Herec), Abraham Belaga (Herec)
 
2010/135/USA, Velká Británie/Akční, Drama, Dobrodružný, Historický
 
Zajímavost k filmu
- V slovenskom znení prepožičal Robinovi Hoodovi (Russell Crowe) svoj hlas Dušan Szabo. Nebola to však jeho prvá dabingová skúsenosť s touto postavou. Už v minulosti totiž nadaboval Robina Hooda (Errol Flynn) vo filme Dobrodružstvá Robina Hooda (1938).
- Podľa režiséra Ridleyho Scotta bol jediný predošlý film o Robinovi Hoodovi, ktorý za niečo stál, komédia Bláznivý príbeh Robina Hooda (1993).
- Pred začiatkom filmovania držal Russell Crowe (Robin Hood) radikálnu diétu. Chcel umlčať kritiku na jeho adresu, že je na túto rolu už príliš starý.
- Podle legend byl kušířem, který vystřelil smrtící šipku, Pierre Basile. Zraněný Richard (Danny Huston) mu odpustil a dle kronik se za něj dokonce zaručil finančně. Bohužel poté, co 6. 4. 1199 Richard zemřel, byl v návalu vzteku jeho příkaz ignorován a Pierre Basile byl nejprve zaživa stažen z kůže a poté byl oběšen.
- Jméno „Robin Hood“ zazní ve filmu pouze jednou, a to v samém závěru.
- Russell Crowe coby Robin Hood vystřelí v celém filmu celkem 15 šípů. Zaostává tedy za Costnerovým Hoodem z filmu Robin Hood: Král zbojníků (1991) o jeden jediný šíp.
- Baranidlo, ktoré sa používalo počas natáčania dostalo prezývku "Rosie" a stálo 60 000 libier. Na konci natáčania ho darovali škótskej charite Clanranald Trust.
- Za stvárnenie Robina Hooda dostal Russell Crowe honorár vo výške 20 miliónov amerických dolárov.
- Russell Crowe si ve filmu zahrál jen pod podmínkou, že Robina Hooda představí v novém, neotřelém pojetí. Pro roli Robina Hooda také podstoupil náročný fyzický trénink, aby zvládl střelbu ze starého luku.
- Tvůrci si hráli s myšlenkou, že by z šerifa udělali kladnou a z Hooda zápornou postavu.
- Crowe chtěl původně roli Robina Hooda odehrát s dlouhými vlasy, a tak je nestříhal. Během natáčení Labyrintu lží a Na odstřel proto nosil příčesek, aby své dlouhé vlasy skryl. Krátce před začátkem natáčení se však nakonec rozhodl k jejich ostříhání.
- Eileen Atkins nahradila Vanessu Redgrave.
- Hudbu složil Marc Streitenfeld a byla to tak jeho čtvrtá spolupráce s Ridley Scottem (předchozími jsou Dobrý ročník, Labyrint lží, Americký gangster).
- Jednoho ze tří hlavních spolubojovníků (merry men) Robina Hooda si zahrál Alan Doyle, který spolu s Russellem Crowem zakládali jejich kapelu TOFOG (The Ordinary Fear Of God).
- Ridley Scott spolupracoval s Russellom Crowom už po piatykrát.
- Russell Crowe ako prípravu na úlohu prečítal viac než 30 kníh o známom zbojníkovi a o období z konca 12. a začiatku 13. storočia.
- Premiéra a další propagační akce, které byly plánované v Londýně a Nottinghamu, musely být kvůli dopravním problémům způsobeným erupcí islandské sopky Eyjafjallajökull přesunuty do Los Angeles.
- Film byl vybrán jako zahajovací snímek filmového festivalu v Cannes. Promítnut byl mimo soutěž v první den festivalu 12. května.
- Russell Crowe odmietal nosiť pančucháče, pretože v dobe Robina Hooda neexistovali.
- Uvažovalo se nad tím, že Russell Crowe ztvární nejen Robina Hooda, ale i jeho nemesis, šerifa z Notinghamu. Nakonec z toho ale sešlo.
 
Odkazy
 

Hrají:

Russell Crowe, Cate Blanchett, Max von Sydow, William Hurt, Mark Strong, Oscar Isaac, Danny Huston, Eileen Atkins, Mark Addy, Matthew Macfadyen, Kevin Durand, Scott Grimes, Douglas Hodge, Léa Seydoux, Robert Pugh, Gerard McSorley, Bronson Webb, Denis Ménochet, Luke Evans, Steve Evets, Jonathan Zaccaï, Ruby Bentall, Simon McBurney, Arthur Darvill, Jessica Raine, Ned Dennehy, Pip Carter, Mark Lewis Jones, Andy Callaghan, Velibor Topic, Jamie Beamish, Abraham Belaga, Ralph Ineson, Giannina Facio-Scott, Ciaran Flynn, Kerry Ingram, Stuart Martin, Lasco Atkins, Denise Gough, Richard Riddell, Lisa Millett, Samuel Dupuy, Jason Beeston, Michael Koltes, David Terry, Zuriel De Peslouan, Alan Doyle, Stephen Armourae, Teresa Mahoney, Nicky Bell, James Burrows, Tim Daish, Tom Blyth, Nicholas Crum, Andrea Ware, Douglas Bunn, David Bertrand, Roy Holder