Kniha džunglí / The Jungle Book (2016/105/USA/Dobrodružný, Drama, Rodinný, Fantasy) 81%

20.09.2018 10:22
JEDNOU VĚTOU
„Výpravný dobrodružný příběh o Mauglím, lidském mláděti vychovaném vlčí smečkou."

OBSAH
Hrdinou filmu je chlapec Mauglí (nováček Neel Sethi), člověčí mládě vychované v džungli vlčí smečkou. Do džungle však přichází hrozivý tygr Šér Chán, jenž si nese jizvy způsobené člověkem. Šér Chán chce zničit vše, co vnímá jako ohrožení a Mauglí cítí, že již v džungli není vítán. A tak opouští svůj domov a vydává se na dobrodružnou cestu plnou poznání. Provází ho přísný mentor, pardál Baghíra, a veselý medvěd Balú. Cestou džunglí se Mauglí setká se zvířaty, které to s ním nemyslí vždy dobře. Patří mezi ně krajta Ká, jejíž svůdný hlas a pronikavý pohled hypnotizují člověčí mládě, a marnivý král Ludvík, který se snaží Mauglího přemluvit, aby mu prozradil tajemství překrásného, leč smrtonosného Rudého květu: ohně.(Falcon)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Přiznávám, že na první pohled jsem měl chuť film vypnout. Nějak se mi těžce dostávalo pod kůži, že zvířata v reálném nekresleném světě mluví a ještě k tomu anglicky. Po asi deseti minutách a sérií pěkných záběrů jsem si ale řekl, že vydržím a uvidím, co se z toho vyloupne. Vždyť samotná knížka od Rudyarda Kiplinga měla hodně chytrý příběh. No a on se z toho nakonec vyloupnul jeden z digitálně nejkrásnějších filmů, co jsem snad kdy vůbec viděl. Tak krásné záběry na džungli asi nikdy neuvidíte. To možná tím digitálem. Ale kouká se na to tak krásně, že Vám po shlédnutí bude okamžitě jasné, že lepší zpracování Kiplingovy knihy už v životě neuvidíte. (Malarkey) 4*

Člověk sleduje tenhle technologický zázrak a v mysli mu létá myšlenka, že "Budoucnost je teď" a ujištění, jaký obrovský skok vpřed filmaři udělali ve vývoji CGI animací a trikových prostředků za posledních 20 let, o tom se filmařům v "předjurském" období mnoha desetiletí mohlo jenom zdát. Tohle je bezesporu vrchol technických možností současného Hollywoodu a čichám čichám nějaké technické Oscary. A to prosím píšu jako divák, který nemá vůbec v oblibě digitální omalovánky, kterých je dnes ve filmech přecpáno a upřednostňuje manuálně vyráběné triky. Jenže tady vám do oči nebijou žádné digi orgie, které by působily nepatřičně, vše vypadá tak uvěřitelně a živě, až oči přechází. Když si uvědomím, že veškeré přírodní prostředí vznikalo v počítači, tak mi to prostě hlava nebere. Zážitek navíc umocňuje i báječná knižní předloha, a pokud její příběh naučil aspoň pár dětských diváků k lásce ke zvířatům, měl tenhle film smysl. (Lima) 5*

Nevím proč, ale tak nějak jsem čekal něco úplně jiného. Ano, reálnost počítačové animace je velmi povedená, ale ač je to místy hodně příjemné, nezdravě často jsem pokukoval po hodinkách. Nejsem fanouškem na jistotu vznikajících rodinných disneyovek posledních let, z jejich spojení se jménem Tima Burtona mi navíc spolehlivě naskakuje kopřivka. Tady nicméně jdeme krapet jinou cestou, ale pořád je to předělávka klasického animáku, která nechce experimentovat a ani si nikoho proti sobě poštvat. Osobně vítám, že na kameru nevybaflo žádné zvířátko, které by prdělo, slintalo nebo zkoušelo gagy za každou cenu. (castor) 3*

VELKÁ RECENZE
Proč se těšit na novou Knihu džunglí? Tuhle otázku si někdy před rokem položil asi každý. Těch důvodů moc nebylo. Měla to být další rodinná disneyovka. Proč ne, tohle studio je umí, ale na MovieZone mají čtenáři radši trošku jiný žánr. Režii dostal na starost Jon Favreau. OK, jako herec je to sympaťák, právě on vrátil Roberta Downeyho Jr. zpátky do první ligy a nebýt něho, možná by dnes comicsový žánr nebyl tam, kde je, že by však šlo o extra zajímavého filmaře, to se říct nedá. A pak tu máme samotnou předlohu. Tu zná snad každý, kdo má za sebou čtyři třídy základky a filmových verzí už taky vznikla hromada, takže proč koukat na další? Důvodů k těšení zkrátka jsme zkrátka moc neměli a ani první upoutávky s průměrnými triky na tom nic nezměnily. Výsledek je ale příjemnější, než byste možná čekali.
Sám jsem pár filmových zpracování Kiplingova románu viděl, knížku jako takovou jsem však v ruce nikdy nedržel, takže nemůžu srovnávat, jak moc se Favreau drží předlohy a kde jde vlastním směrem. Na druhou stranu ono je to asi celkem fuk, Disney totiž nechtěl další adaptaci knížky, ale moderní předělávku klasického animáku, který příští rok oslaví padesátiny a bohužel už dost zestárnul. Žádné velké experimenty v příběhu nečekejte. I tady je kluk Mauglí, jenž vyrůstal v džungli mezi vlky a na něhož dohlížel moudrý černý panter Baghíra. I tentokrát dorazí tygr Šér Chán, jenž by rád hlavního hrdinu sežral. A i v téhle verzi se objeví dobrácky vyzevlený medvěd Balú. Všichni se chovají tak, jak čekáte a Favreau v tomhle směru s ničím neexperimentuje. Takže kdo se těší na to, že Balú v půlce Mauglího zradí a prodá ho za kýbl medu Šér Chánovi a ten bude poslední čtvrhodinu žrát jeho vnitřnosti, toho čeká zklamání. Tady se hraje na jistotu.
Favreau pochopil, že se po něm nechce nic moc nového a i když tu pár odlišností oproti animované verzi je, pořád jde o velký a výpravný film pro prcky i jejich rodiče. A jako takový funguje výtečně. Režisérovi se daří střídat pohodové momenty plné nezřízeného blbnutí v džungli se scénami, při nichž se děcka budou asi trochu bát. Zároveň dovede výborně pracovat s hrdiny, takže i když je od začátku jasné kdo bude zloduch, kdo hodný a kdo má hláškovat, funguje to skvěle. Každý ze zvířecích hrdinů výtečně plní svoji roli a navíc jsou všichni na plátně tak akorát dlouho na to, aby se neokoukali a nezačali otravovat. Osobně oceňuji i to, že nedorazí žádné zvířátko, které by se chovalo jako dement a tím se pokoušelo dělat legraci. K těmhle podpásovkám tu nikdo nesníží. Napětí střídá humor, efektní honičku po džungli pohodová písnička (jako že fakt pohodová!), akční scénu blbnutí se včelami a celou dobu se na to dobře kouká.
Ale nejen kvůli hrdinům, tempu a příjemné atmosféře. Hlavně i proto, že je na co koukat. Kniha džunglí vypadá naprosto nádherně. Ani jednou jsem si nepomyslel, že by byly triky nedodělané, odfláknuté nebo jednoduše špatné. Tohle je první liga a vypadá to úchvatně, když si na plátně povídá pár zvířat, i když se po něm probíhá gigantické stádo buvolů. Ale nejde samozřejmě jen o zvířata, dech bere i samotné prostředí džungle. Favreau se nepokoušel dělat ho za každou cenu realistické, takže jsou tu výraznější a sytější barvy a celé to občas vypadá skoro jako avatarovská Pandora. Jsme konec konců v příběhu pro děti, tak proč ne? Jo a když jsme u těch dětí – celovečerně debutující Neel Sethi odvedl velmi dobrou práci na to, že většinu scén musí odehrát s digitálními zvířaty. Kniha džunglí je po technické stránce naprostá lahůdka.
Rád bych řekl, že to je i lahůdka po stránce režijní, naneštěstí Favreau, ačkoliv jde nejspíš o jeho dosud nejlepší film, si pár slabších chvil vybral. Celá pasáž s gigaopičákem je zbytečně dlouhá a ne zrovna zábavná, ale jde o jediné místo, kde se Kniha džunglí zadrhne a rozhodně to není zaškobrtnutí tak zásadní, že by vám znechutilo zbytek téhle jinak výtečně fungující rodinné podívané.
Disney prostě chtěl dobrý a pokud možno skvěle vypadající film, který osloví všechny generace stejně jako před půl stoletím animák. A to taky od Favreaua dostal. Možná nejste cílovka, ale i tak vás tu čeká prvotřídně zmáknuté řemeslo, bezchybný vizuál a sympatičtí hrdinové. Upřímně – co víc byste měli od rodinné disneyovky chtít?
p.s.: Viděl jsem dabovanou verzi. A byl jsem absolutně spokojený.

O FILMU
Film na motivy nestárnoucího díla Rudyarda Kiplinga Kniha džunglí se inspiruje klasickým filmem společnosti Disney, ale přistupuje k němu svým specifickým způsobem. „Snažíme se zohledňovat mýtičtější prvky Kiplingovy předlohy,“ říká režisér Jon Favreau, „ale necháváme prostor pro to, co si pamatujeme z filmu z roku 1967 a snažíme se tedy zachovat kouzlo, které tento snímek společnosti Disney obsahoval.“
Tvůrci filmu při jeho tvorbě uplatnili nejmodernější technologie, aby příběh měli možnost vyprávět soudobým a poutavým způsobem, který v sobě spojuje živé herecké výkony s ohromujícím, počítačově generovaným prostředím a výjimečnými fotorealistickými zvířaty, jež výtvarníci filmu stylizovali tak, aby aspekty vyprávění podtrhli. „Kniha džunglí je obecným příběhem o dospívání, který oslovuje každého,“ míní producent Brigham Taylor. „Walt tento příběh vypravoval prostřednictvím klasické ruční animace, a my nyní máme možnosti, jak těmto postavám skutečně vdechnout život, vytvořit je zcela fotorealistické a uvěřitelným a věrohodným způsobem do jejich prostředí zasadit skutečného živého chlapce. Možnosti docílit něčeho takového s dnešními technologiemi prostě nešlo odolat.“
Podle Favreaua je nejdůležitější ze všeho příběh. „Myslím, že filmy musí divákům nabízet emocionální zážitek,“ soudí režisér. „Velkolepá podívaná nic neznamená, pokud divákům na postavách filmu nezáleží. Každý příběh potřebuje lidskost, emoce a postavy, které procházejí vývojem, ale také humor - to vše prezentované způsobem, který nijak nenarušuje zbytek filmu. Dočkáme se tak scén, při kterých si budete nervozitou kousat nehty a přemýšlet, jak asi ten chlapec skončí.“
Postavy a příběhy Knihy džunglí dokázaly během své existence oslovit fanoušky po celém světě. Anglický spisovatel Rudyard Kipling, narozený v Bombaji, svou lásku k Indii vyjevil v této knize z roku 1894, aby na její oblibu navázal o rok později dílem Druhá kniha džunglí. Ačkoliv jsou tyto knihy obecně považovány za dětskou literaturu, jejich příběhy plné krásných míst a mluvících zvířat si dokázaly získat pozornost nejen dětí, ale i dospělých, a často byly pro čtenáře jejich vůbec prvním seznámením s Indií. Kipling, který tyto knihy napsal ve Vermontu, kde zakládal rodinu, vydal i další následné knihy a sbírky povídek, aby se nakonec ve svých 32 letech stal nejlépe placeným spisovatelem na světě. V roce 1907 obdržel Nobelovu cenu za literaturu.
„Kiplingovy příběhy se drží mýtického vypravěčského stylu Josepha Campbella 'hrdina s tisícem tváří',“ prohlašuje režisér Jon Favreau. „Rodí se nový hrdina - mladý chlapec, který dospívá v prostředí džungle, plném archetypálních postav. Pro mě jako pro režiséra je to velice tvůrčí námět.“
Kiplingovy příběhy se za 12 desetiletí od své publikace dočkaly hned několika adaptací. Animovaný snímek společnosti Walt Disney Animation Studios Kniha džunglí v režii Wolfganga Reithermana byl v nemalé míře přepracován poté, co měl Walt Disney pocit, že prvotní verze scénáře, které zachovávaly temnější vyznění Kiplingových příběhů, jsou příliš vážné. Film měl premiéru 18. října 1967, rok po Disneyho smrti, a stal se zbožňovanou klasikou. Jeho hudební složka, tvořená památnými písněmi jako The Bare Necessities Terryho Gilkysona či I Wanna Be Like You bratrů Shermanových, má své fanoušky dodnes. Snímek Kniha džunglí byl poté do kin uveden ještě dvakrát a k dispozici byl také na videokazetách, DVD a Blu-ray discích, získal si fanoušky všech generací a zajistil Mauglímu a jeho zvířecím přátelům i nepřátelům pevné místo v srdcích diváků celého světa.
„Pouto mezi Mauglím a Balůem na mě jako na malého chlapce velice zapůsobilo,“ říká Favreau. „Připomnělo mi můj vlastní vztah s mým dědečkem, který tvořil velkou součást mého života. Moc se mi líbilo, že je Mauglí rošťák, který má pořád nějaké potíže. Není standardním, slušně vychovaným chlapcem. Ta velká divoká zvířata ho neděsí, vlastně se mezi nimi cítí jako doma. Je velice houževnatý, ale po citové stránce také velice zranitelný, zejména pokud jde o Balůa.“
„Klasická animovaná verze Knihy džunglí od společnosti Disney v sobě měla něco zábavného,“ pokračuje Favreau. „Zbožňoval jsem v ní hudbu a vzpomínám si, že se mi o postavách filmu zdály velice živé sny. Mezi scény, které na mě po vizuální stránce udělaly velký dojem - a které se snažím v naší verzi znovu oživit - jsou ty, v nichž Mauglí pluje po řece na Balůově břiše, krajta Ká s jejíma uhrančivýma očima a majestátnost pochodujících slonů.“
Stejně jako v případě Favreaua se i producent Brigham Taylor k Mauglího příběhu dostal v dětství prostřednictvím zmíněné animované klasiky. „Dávno předtím, než jsem měl vůbec ponětí o Kiplingově díle, jsem viděl animovaný film od Disneyho. Stejně jako na většinu dětí na mě jeho úžasné postavy a splněný sen života v džungli udělaly obrovský dojem. Kniha džunglí je nyní zásadním a obecným příběhem, jehož čas po technologické stránce konečně nadešel a my ho jsme schopni poprvé v historii odvyprávět v takové podobě, jak si ho Kipling skutečně představoval: skutečný chlapec ve skutečné džungli ve společnosti skutečných zvířat, kterým shodou okolností rozumí.“
Tvůrci filmu neměli v plánu natočit záběr po záběru kompletní remake animované verze, ani se nechtěli stoprocentně vrátit ke Kiplingově verzi. Najít pro tuto verzi to pravé pojetí bylo pro ně velice důležité. Favreauova adaptace Knihy džunglí se inspiruje oblíbenou animovanou klasikou společnosti Disney, ale zachovává současně dopad a mytologii, které jsou vlastní původním příběhům Rudyarda Kiplinga. „Jsme věrní postavám animovaného filmu,“ říká Taylor. „A v jiných ohledech jsme převzali něco z realismu a vyznění Kiplingových příběhů. Snažíme se přiklánět k interpretaci postav takové, jakou známe z animované verze, ale provádíme různé změny, které dávají v naší verzi větší smysl.“
„Neustále jsme se vraceli k základní představě Mauglího coby chlapce, vychovávaného v džungli, který je nucen ji opustit kvůli hrozbě velkého zákeřného nepřítele - tygra Šér Chána,“ popisuje Favreau. „Máme tu Mauglího, který vede spokojený a bezstarostný život, ale do džungle tak docela nezapadá, protože je člověk. Ačkoliv ho vychovali vlci a žil v džungli, postrádá fyzické předpoklady pro přežití v takovém prostředí. Džungle je sice krásná a někteří její obyvatelé jsou přátelští, ale současně se jedná o velice nebezpečné místo.“
„Kiplingem se inspirujeme v tom ohledu, že se jedná o prostředí, kde vám skutečně hrozí nebezpečí,“ pokračuje režisér. „Pro dítě tam není bezpečno. Převzali jsme základní strukturu příběhu animované verze, ale učinili jsme tak způsobem, díky kterému chápete, že v příběhu jde o mnohé. Pohráváme si s atmosférou podstatně větších rizik, ve které není jednoznačně dáno, že přežijete.“
„Jedná se o příběh o dospívání dítěte, které se snaží přijít na to, jaká je jeho role,“ dodává Taylor. „Je to skutečné dobrodružství, v sázce je mnohé, ale současně se jedná o film, který je vřelý a lidský. Takovou kombinaci je těžké nalézt, ale Jonovi se to vše podařilo dokonale vystihnout.“
Podle Favreaua je právě tato rovnováha tím, co oslovuje diváky všech generací. „Jako rodič jsem ohromně vděčný, pokud se objeví film, na který mohu vzít své děti, ale který současně nepodceňuje jejich inteligenci. Děti jsou schopné sledovat velice sofistikované příběhy. Waltovým snem vždy bylo spojovat rodiny dohromady, ale ne nutně tím nejočividnějším nebo nejpředvídatelnějším způsobem.“
„Pokud jste fanouškem filmů společnosti Disney, všimnete si v naší verzi drobností, které skládají poklonu odkazu tohoto filmu,“ pokračuje režisér. „Pokud jste dítětem, které vidí Knihu džunglí poprvé, může se vám stát, že při jeho sledování ohromením zapomenete jíst popcorn. Bude to skutečně zábavná podívaná.“
„Když myslím na Disneyho odkaz, přemýšlím především o Waltově původním snu,“ říká režisér Jon Favreau. „Dílo Walta Disneyho ovlivnilo mou tvorbu. Postupy, které používal, byly ve své době považovány za vrchol filmové technologie. Byl prvním, kdo pevně spojil zvukovou stopu s obrazem, takže chování postav dokonale ladilo s hudebním doprovodem - to bylo něco, co tehdy diváky naprosto ohromilo. Disney se pohyboval na technologickém vrcholu.“
Aby tvůrci filmu zachovali Disneyho oddanost technologiím, snažili se přijít na způsob, jakým by diváky co nejvíce vtáhli do světa, který ve své verzi tohoto příběhu stvořili. „Položili jsme si otázku, jak bychom mohli takový svět stvořit?“ říká Favreau. „Ptali jsme se sami sebe, jak můžeme tyhle technologie a výrazové prostředky uplatnit tak, abychom naplno využili jejich potenciál. V ideálním případě jsme toužili po tom, aby diváci zapomněli, že se jedná o technologie - prostě by uvěřili, že to, co sledují, je skutečné.“
Tvůrci filmu dali dohromady tým expertů, kteří se podíleli na filmech jako Pi a jeho život, Gravitace či Avatar. Vedoucí týmu vizuálních efektů Rob Legato se na tomto filmu začal podílet velice záhy po zahájení přípravných prací, aby navrhl pracovní postupy, systémy a prostředky pro vizuální efekty, při jejichž realizaci by uplatnil ta nejmodernější filmová kouzla, která by režisérovi filmu umožnila posunout hranice toho, čeho je na filmovém plátně možno dosáhnout. „Jedná se o fotorealistický film, vycházející ze skutečného světa,“ míní Legato. „Na tom je cosi velice zajímavého.“
„Používáme to nejlepší z procesů fotorealistické animace, technik motion-capture i klasického hraného filmu, a tohle všechno následně kombinujeme způsobem, který dosud nikdo nepoužil,“ vysvětluje Favreau. „Zjistili jsme, že můžeme použít ty nejmodernější technologie, abychom vytvořili něco, co divákům bude připadat jako naprosto realistické a přirozené.“
„Pokud chcete, aby vše působilo uvěřitelně, musí ve vašem světě platit skutečné fyzikální zákony,“ pokračuje režisér. „Mauglí i základní grafické návrhy jsou velice realistické, ale při tvorbě džungle jsme do značné míry popustili uzdu fantazii. Podobně jako v případě Disneylandů jsme si uvědomili, že pokud zvířata vytvoříme poněkud větší, než doopravdy jsou, pomůže nám to zdůraznit, jak zranitelně se ten malý chlapec v džungli cítí. Každý kousek záběru je vyplněný pozoruhodnými detaily. Máme tu překrásné a svěží prostředí džungle a výtvarné vedení a kameru, které odkazují na původní záběry z animovaných filmů.“
Legatův tým vizuálních efektů spolupracoval s animačním týmem Andyho Jonese a celou spolupráci oba týmy zahájily důkladným studiem podkladových materiálů. „Základem naší reality jsou záběry divokých zvířat v co nejlepším světle,“ říká Jones. „Poté vycházíme také ze skutečných referenčních fotografií zvířat. Následně jsme na základě hereckých výkonů dabérů zvířecích postav některé prvky poněkud doladili, ale nikdy ne tolik, aby naše zvířata působila přehnaně stylizovaně.“
Tvůrci filmu využili k zachycení hereckých výkonů zvířat nejnovějších technologií počítačové grafiky. „Každé zvíře má ojedinělé citové projevy,“ říká Favreau. „Tygr vyjadřuje hněv naprosto jinak, než je tomu v případě vlka nebo medvěda.“
Místo aby se tvůrčí tým pokoušel počítačové prvky džungle zasazovat do záběrů džungle skutečné, rozhodl se vytvořit celou džungli takřka kompletně digitálně. „Zjistili jsme, že můžeme některé prvky nadsadit a rozšířit, například měřítko,“ popisuje Favreau. „Můžeme vzít porost z indických džunglí a některé barevné tóny zvýraznit. Ale vše vychází ze skutečnosti.“
„Diváci budou schopni vnímat velkolepost indické džungle,“ dodává Legato. „Budou moci tuto exotickou krajinu okusit na vlastní kůži. To je jedním z důvodů, proč jsou návštěvy kina tak zábavné - spatříte místa, která jste dosud neviděli. Zažijete je. Projdete se po nich.“
Takový postup si vyžadoval pečlivé plánování a rozsáhlé previzualizační přípravy, zejména s ohledem na to, že lidský hrdina filmu, Mauglí, se prostředí, ve kterém se ocitá dotýká a interaguje s ním. Výtvarníci vybudovali reálné dekorace - přičemž vytvořili jen to, co bylo pro potřeby daného záběru nezbytně nutné - a ty následně zasadili do počítačově generovaného prostředí. „Mohli jsme se podívat na monitory a spatřit na nich virtuální dekorace, které jsme už měli vytvořené, i to, jak dokonale do celkového prostředí zapadají,“ míní Favreau. „Když jsme se podívali na monitor se Simulcamem, měli jsme možnost vidět kompletní záběr. Mohli jsme kamerou pohnout a podívat se do dálky - byly vidět každá hora a každý strom, které tam měly být.“
Podle režiséra bylo každé rozhodnutí učiněno s ohledem na divácký zážitek. „Diváci se s námi musí vypravit na divokou jízdu. Touží po vzrušení, dobrodružství, smíchu. A touží po emocích. Snažil jsem se natočit film, jaký bych já sám chtěl vidět.“

Ocenění:
Academy Awards
2017 - Vizuální efekty

BAFTA
2017 - Vizuální efekty

Florida Film Critics Circle Awards
2016 - Nejlepší vizuální efekty (nominace)

DABING
V českém znění: Matěj Převrátil - Neel Sethi (Mauglí), Miroslav Hanuš - Bill Murray (Balú), Miloslav Mejzlík - Ben Kingsley (Baghíra), Marek Vašut - Idris Elba (Šér Chán), Radka Přibyslavská - Lupita Nyong'o (Rákša), Jitka Moučková - Scarlett Johansson (Ká), Lukáš Hlavica - Giancarlo Esposito (Akela), Jiří Plachý - Christopher Walken (král Ludvík), Miroslav Táborský - Garry Shandling (Ikky), Martin Dejdar - Dee Bradley Baker (Pásovec), Otakar Brousek ml. - Allan Trautman (Páv), Dalibor Gondík - Sam Raimi (Veverka), Jan Vondráček - Jon Favreau (Fred), Anna Novotná - Brighton Rose (Gray), Tomáš Bartůněk - Russell Peters (nosorožec Rocky), Martin Zahálka, Mikuláš Převrátil, Vít Řiha, Jan Köhler, Vincent Navrátil, Adam Mišík, Matěj Havránek, David Štěpán, Jindřich Žampa, Sebastian Vopěnka, Martina Šťastná, David Voráček, Otto Rošetzký, Pavel Tesař
Zpívají: Matěj Převrátil - Neel Sethi (Mauglí), Miroslav Hanuš - Bill Murray (Balú), Richard Tesařík - Christopher Walken (král Ludvík)
Překlad: Vojtěch Kostiha
Texty písní: Pavel Cmíral, Olga Walló
Produkce: Adéla Bláhová, Kateřina Jindrová Zítková, Klára Sedlmajerová
Zvuk: Guillermo Teillier
Asistent režie: Marek Hrazdil
Hudební režie: Ondřej Izdný
Dialogy a režie: Vladimír Žďánský
Kreativní dohled nad českou verzí: Maciej Eyman
Výsledný mix: Shepperton International
Producent české verze: Disney Character Voices International, Inc.
České znění vyrobilo Studio Virtual® v roce 2016

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 21.4.2016 Falcon
Premiéra USA: 15.4.2016 Walt Disney US
Premiéra Velká Británie: 15.4.2016 Walt Disney Studios Motion Pictures
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 9.11.2016 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 7.09.2016 Magic Box

Tržby v ČR - Kč 33 373 720
Tržby celkem - $ 966 550 600
Návštěvnost v ČR 289 173
Náklady (Rozpočet) - $ 175 000 000

FILMY V SÉRII
Nová Kniha džunglí gastonrolinc.webnode.cz/news/a85/
Rodinný / Dobrodružný, USA, 1994
Režie: Stephen Sommers, Hrají: Jason Scott Lee, Cary Elwes

Druhá kniha džunglí Rudyarda Kyplinga - Mauglí a Balú gastonrolinc.webnode.cz/news/a86/
Dobrodružný / Komedie, USA, 1997
Režie: Dee McLachlan, Hrají: Gulshan Grover, Jamie Williams

Kniha džunglí gastonrolinc.webnode.cz/news/a87/
Dobrodružný / Drama, USA / Velká Británie, 2016
Režie: Jon Favreau, Hrají: Neel Sethi, Bill Murray
 
Tvůrci a herci
Jon Favreau (Režie), Brigham Taylor (Produkce), John Debney (Hudba), Bill Pope (Kamera), Adam Gerstel (Střih), Mark Livolsi (Střih), Sarah Finn (Casting), Christopher Glass (Scénografie), Laura Jean Shannon (Kostýmy), Justin Marks (Scénář), Rudyard Kipling (kniha) (Předloha), Neel Sethi (Herec), Bill Murray (Herec), Ben Kingsley (Herec), Idris Elba (Herec), Lupita Nyong'o (Herec), Scarlett Johansson (Herec), Giancarlo Esposito (Herec), Christopher Walken (Herec), Garry Shandling (Herec), Jon Favreau (Herec), Sam Raimi (Herec), Russell Peters (Herec), Jamie Dornan (Herec), Allan Trautman (Herec), Dee Bradley Baker (Herec)
 
2016/105/USA/Dobrodružný, Drama, Rodinný, Fantasy
 
Zajímavost k filmu
- Ide o jeden z trojice filmov od Walta Disneyho z roku 2016, v ktorom Idris Elba prepožičal svoj hlas niektorej postave. Okrem Knihy džungle to boli aj snímky Zootopia a Finding Dory.
- Aj keď sú všetky zvieratá vo filme pôvodom indické, jediný herec, ktorý im prepožičal hlas a má svoje korene práve v tejto oblasti bol Ben Kingsley, potomok anglo-indického rodu.
- Tvorcovia vytvorili celé prostredie, v ktorom sa film odohráva, použitím počítačovej animácie. Ako vzor im slúžili zábery odľahlých džungľových oblastí Indie.
- Film mal v Indii premiéru 8.4.2016, týždeň pred premiérou v amerických kinách. Tvorcovia tým chceli vzdať poctu tejto krajine, ako miestu, kde sa príbeh filmu odohráva.
- Nosorožec, který se ve filmu objeví, se jmenuje Rocky. Tato postava měla vystupovat už v původní animované Knize džunglí (1967), konkrétně ve scéně se supy, ale nakonec se do filmu nedostala.
- Scarlett Johansson byla v 8 měsíci těhotenství, když namluvila hada Kaa.
- V Knize džunglí z roku 1967 je král Louie orangutan. V tomto filmu je král vyobrazen jako gigantopithecus, předchůdce orangutana, u něhož se věří, že kdysi obýval část Indie. Tato změna byla plánovaná nejen proto, že orangutani původně pocházejí z Indie, ale také aby film působil více fantazijně.
- Bratr Billa Murraye, Brian Doyle Murray, namluvil medvěda Balúa v adaptaci The Jungle Book Mowgli's Story (1998). Nyní stejnou postavu ztvárnil jeho bratr Bill.
- V původním animovaném filmu Kniha džunglí (1967) i knize byla postava krajty Ká samec, což se nyní změnilo, jelikož mu hlas poprvé propůjčila žena. Tou je Scarlett Johansson.
 
Odkazy