Amazing Spider-Man 2 / The Amazing Spider-Man 2 (2014/142/USA/Akční, Dobrodružný, Fantasy) 63%
20.09.2018 09:32
Zajímavost k filmu
- Okrem New Yorku, kde prebiehala väčšia časť natáčania, pracovali filmári aj v kalifornskom Los Angeles.
- Snímka vyšla aj pod označením The Amazing Spider-Man 2: Rise of Electro či falošným názvom London Calling.
- V izbe Petera Parkera (Andrew Garfield) visí nad posteľou plagát k filmu Zväčšenina (1966).
- Scéna, kde Peter Parker (Andrew Garfield) a Harry Osborn (Dane DeHaan) hází po vodě žabky, se podobá známé scéně s házením žabek z filmu Kronika (2012), kde ztvárnil Dane DeHaan hlavní roli.
- Film je zaštítěn společností Sony, napříč snímkem se tedy vyskytuje hned několik telefonů Xperia od Sony Mobile. Jeden ze starších modelů vlastní sám Peter Parker (Andrew Garfield), při scéně na Times Square si zase lze všimnout reklamy na mobil a tablet s označením Z na elektronickém billboardu.
- Ve scéně, kdy Harry Osborn (Dane DeHaan) vstupuje do zvláštního sektoru v budově Oscorp, je v pozadí slyšet skladba od Hanse Zimmera, která se objevila již ve hře "Crysis 2" při úvodní scéně, na níž Zimmer rovněž pracoval.
- Kým v prvom filme (2012) používal Peter Parker (Andrew Garfield) internetový prehliadač Bing, tentoraz presedlal na Googlu.
- Přestože má film v názvu slovo Amazing, vzhled jednotlivých padouchů je inspirován komiksem "Ultimate Spider-Man", který se odehrává v alternativním vesmíru.
- Ve 24. minutě filmu vidíme, že Peter Parker (Andrew Garfield) má v pokoji plakát k dokumentu Dogtown and Z-Boys (2001).
JEDNOU VĚTOU
„Peter Parker nezná úžasnější pocit než se prohánět mezi mrakodrapy."
OBSAH
Být Spider-Manem (Andrew Garfield) je skvělé. Peter Parker nezná úžasnější pocit než se prohánět mezi mrakodrapy, být skutečným hrdinou a trávit čas s Gwen (Emma Stone). Být Spider-Manem ale má také svou cenu: jedině Spider-Man je schopen ochránit ostatní Newyorčany před pozoruhodnými padouchy, kteří město ohrožují. Když se na scéně objevuje Electro (Jamie Foxx), je Peter nucen čelit nepříteli, který je mnohem silnější než on sám. A když se vrací i jeho starý přítel Harry Osborn (Dane DeHaan), uvědomuje si Peter, že všechny jeho nepřátele něco spojuje: společnost OsCorp.(Falcon)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Už u prvního dílu jsem si říkal, že Amazing Spiderman je neuvěřitelná zbytečnost. Na druhou stranu je tenhle Spiderman daleko bližší komiksu jako takovému a o to více je snad i zajímavější. Pravda, že na oba filmy jsem šel s nelibostí, ale na konci jsem byl vždy naplno uspokojen. Horší je u dvojky snad jen to, že je tu více momentů, u kterých zažijete dejavu oproti prvnímu. Hlavně tedy cokoliv s mladým Osbornem. Každopádně fakt, že tvůrci vsadili všechno na herce mě donutil k filmu usednout a přes dvě hodiny se kochat. Andrew Garfield je totiž fajn a Emma Stone s Felicity Jones jsou pro změnu super. Takže ať chcete nebo ne, zlobit se na tenhle restart prostě nemůžete. (Malarkey) 4*
Jednička si ujížděla na hormonech, dvojka už přijímá fakt, že musí postavu něčemu zásadnějšímu vystavit (smrt, zodpovědnost, samota) a nějak ji rozvíjet a problematizovat. Bohužel se dostavuje syndrom mlácení prázdné slámy s výrazem sedláka, kterému pomřel skot. Ta klišé a milostné zvraty jsou natolik pitomé, že i nonšalantní Webb ztrácí grácii a celé to připomíná slabé moralistní momenty Raimiho trilogie. Zároveň pokračuje určitá nesoudržnost mezi pubertálně odpoutanými eskapádami v oblacích a celkem drsnými momenty (úvodní scéna bezmála nolanovsky kontaktní a dunivá) / snahou komplexněji motivovat padouchy. Není to nic, v čem by Spidey vynikal, takže přesně, jak už zde zaznělo - akce výtečná, nápaditá, spojnice mezi tím krapet jalové. Pořád nic, co by mě uráželo, ale už nic, co bych sledoval se zvýšenou pozorností a náklonností. (Marigold) 3*
Tohle blbnutí mezi mrakodrapy v novém podání mi sedlo. Jednička neměla žádný přesah ani scény, ze kterých bych sedal na zadek, ale v rámci žánru (který dvakrát nemusím) velmi potěšila. Svou přirozeností i lidštějším uchopením. Dvojka pokračuje v nastavené laťce, kterak outsider upínající pavučiny k mrakodrapům New Yorku stahuje trenky gaunerům a se střídavou péčí se stará o srdce své milé. Možná tím, že byl tenhle restart vtipnější, romantičtější a celkově víc blížící se mladšímu publiku než Raimiho trilogie, přitáhl diváctvo za nějakých 750 milionů dolarů. Mě osobně těší také to, že je hrdinou, který se řeže s protivníky téměř ze své váhové kategorie a že se u toho tím pádem nehroutí baráky a nepadají mosty. Jen škoda, že Jamie Foxx a Paul Giamatti jsou tu spíš za hňupy než za skutečně děsivé protivníky. Mdlou se ukazuje i linie s démonickým Harry Osbornem (stále zajímavější Dane DeHaan), i ono milé tokání z jedničky mezi Gwen a Peterem je pryč, jejich dějová linka se neubírá zrovna zajímavým směrem. Naštěstí je jinak vše výborně nasnímané a přehledné, tvůrci umožní divákům (po zastavení scény) si vše pečlivě prohlédnout a všimnout si nejrůznějších detailů. O Andrew Garfieldovi znovu platí, že se do role hodí lépe než jeho tak trochu divný předchůdce Tobey Maguire, tudíž se na tohohle chlapíka bydlícího v dělnickém Queensu můžeme těšit i potřetí. Pokud má u mě jednička nějakých 75%, tady musím lehce stáhnout, ale pořád je to na čtyři hvězdy!! (castor) 4*
VELKÁ RECENZE
Captain America 2 ukázal, jak mohou comisy růst s diváky. Byl vážnější, dospělejší a temnější a nikdo ho nemohl obviňovat z toho, že jde o podívanou pro děcka nebo teenagery. A byl sakra dobrý. Pokud ovšem vyrazíte do kina na Amazing Spider-Man 2 s očekáváním podobného zážitku, máte smůlu. Máte sakra velkou smůlu, protože tenhle film jde se vztyčenou hlavou svou vlastní cestou. A buď půjdete s ním, nebo ne.
První díl dal jasně najevo, že tady se cílí na mladší publikum, které ocení hláškujícího superhrdinu, jenž v civilu řeší teenagerské problémy s první láskou, školou, nedostatkem peněz a podobně. Vyrazit do kina s tím, že to celé najedou bude mnohem vážnější a že se místo jednoduchých ale víceméně funkčních hlášek a blbnutí mezi mrakodrapy dočkáme osudové podívané reflektující aktuální reálné hrozby světa roku 2014, by bylo naivnější než věřit Vladimíru Putinovi. Druhý Spidey totiž pokračuje ve stylu, jaký nastavila jednička. Se vším dobrým a špatným, takže jestli se vám z prvního filmu a jeho naivnějšího přístupu zvedal váš divácký kufr, dvojku rovnou ignorujte. Pokud vás Webbův styl bavil, budete spokojeni, a jestliže je vám to jedno, čtěte dál.
Co se velkoleposti týče, Webb Marvelu, X-Menům nebo DC konkurovat jednoduše nemůže. Nemá tolik postav, které by si mohly velkolepě dávat po hubě, mytologii si teprve buduje a Spider-Man byl vždycky hrdina, jenž se rval s protivníky z nižší váhové kategorie (Doc Ock nebo Green Goblin by ve světě Avengers vydrželi asi tak čtvrt souboje s Hulkem), takže opět sází hodně na civilní rovinu. Potíž tkví v tom, že díky předchozí Raimiho trilogii už některé věci vidíme podruhé a že Peter Parker v novém Spideym vlastně není moc zajímavý hrdina. Pátrání po odkazu tatíka-vědce zůstalo trestuhodně odfláknuté, stejně tak dějová linka s Harry Osbornem, vztah s Emmou Stone se vyvíjí velice podivným a ne příliš zajímavým směrem a v osobní rovině funguje pořádně snad jen ve scénách s tetou May, které občas rupnou nervy a vypadá to, že je jediná, koho občas semele skutečný svět, v němž se musí pracovat, kupovat jídlo a prát slipy. Jinak ale Parker vyjeveně chodí, rozchází se a schází se se svou holkou a člověka to moc nezajímá. Všechno už jsme tu v předchozích Spider-Manech párkrát měli a obvykle v trochu zajímavější podobě. No a někdy dostává celkem na frak i logika (celá scéna s tajnou laboratoří, která najednou nikoho moc nezajímá, je jen vrchol ledovce).
Webb ovšem sbírá body v akčních scénách. A těch bodů není málo. Úvodní bitka v letadle trošku připomíná akce agenta Bournea, vyloženě lahůdkové jsou však až momenty, v nichž své protivníky mlátí Spidey. Všechno je nádherně přehledné, skvěle sestříhané a režisér dokáže v ten správný okamžik všechno zastavit a nechá diváka, aby si vychutnal ty nejzajímavější detaily. Krom toho Electro je sice jako charakter naprosto nevýrazný, ale při rvačkách působí jeho schopnosti velice efektně a souboj na Times Square působí skutečně lahůdkově. Jen epileptici by si u ní možná měli dát bacha. Navíc se tu povedlo i 3D a zkrátka je na co koukat, když se to řeže.
Ale když ne, tak je to podstatně horší. 142 minut je na podobný film s příběhem, který ničím nepřekvapuje, zkrátka moc. A věci nepomáhá ani fakt, že Jamie Foxx a Paul Giamatti hrají spíš směšné idioty než záporáky, kteří by působili alespoň trošku děsivě. Ten první chce zničit New York, protože mu lidi nepopřáli k narozeninám, a druhý vytáhl z paty takový ruský přízvuk, že jednoduše není možné brát ho vážně. Ano, je to součást hry, ta hra je ovšem evidentně blbá. Nehledě na fakt, že Garfield toho herecky taky moc nepředvede a roztomilá Emma Stone to sama neutáhne.
Druhý Spider-Man zkrátka pokračuje ve stylu, jaký vytyčil v prvním filmu, a jak to tak vypadá, žádná změna nás nečeká. To by v kinech muselo jít o sakra velký propadák. Potěší, že se Webb v akčních scénách pořádně zlepšil (z jedničky si beze srandy nevzpomínám ani na jednu), dokud se ovšem bude zuby nehty držet v kolejích, které před pár lety vyjel svou trilogií Sam Raimi, tak její stín nikdy překročit nemůže. Konec dvojky sice naznačuje, že se tu otevírají dveře k trošku osobitějšímu a možná i dospělejšímu přístupu, je ale otázkou, jestli těmi dveřmi chce někdo projít. Obávám se, že se toho nedočkáme. A vzhledem k tomu, co Webb tentokrát předvádí v akčních sekvencích, je to docela škoda. Hlavně za ně nakonec dávám bod navíc.
PODROBNÝ POPIS FILMU
Peter Parker coby Spider-Man chrání New York před zločinci, zároveň však chodí se Gwen Stacyovou, která o jeho identitě maskovaného hrdiny ví. Pavoučí muž pronásleduje muže, který zběsile ujíždí v dodávce a ničí město. Porazí ho a zároveň zachrání Maxe Dillona, který je shodou okolností opodál. Max pracuje jako elektrikář ve velké technologické firmě Oscorp. Jednoho dne chce opravit elektrické vedení v budově společnosti, jenže je proudem zasažen a spadne mezi elektrické paúhoře, kteří ho pokoušou. Stane se z něj Electro, který dokáže ovládat elektřinu, z níž získává sílu.
Ve stejné době zemře majitel Oscorpu Norman Osborn a společnost převezme jeho syn Harry, dávný kamarád Petera Parkera. Spider-Man absolvuje souboj s Electrem, kterého porazí, a ten je odvezen do vězení. Peter se zastaví za Harrym a ten mu oznámí, že umírá na stejnou nemoc, jako jeho otec. Harry si myslí, že Spider-Manova krev, ovlivněná geneticky modifikovaným pavoukem, jenž ho kousl, by ho mohla vyléčit a po Peterovi, který prodal několik jeho fotek do novin, chce, aby ho přivolal. Peter se po chvíli váhání skutečně za Harrym vrátí v kostýmu Spider-Mana a vysvětlí mu, že jeho krev by ho pravděpodobně zabila. Harry se rozzuří a Spider-Man odejde.
Peter chce také zjistit více o svém otci Richardovi, který působil jako vědec v Oscorpu a před lety zemřel při nehodě. Od své tety May zjistí nějaké podrobnosti a díky nim najde tajnou stanici metra, která sloužila jako otcova laboratoř. V ní se skrýval před Normanem Osbornem a společností Oscorp, protože zjistil, že jeho projekt genetického inženýrství chtějí využít pro vojenské účely. Harry osvobodí Electra, aby mu pomohl chytit Spider-Mana, a následně si aplikuje jed geneticky modifikovaných pavouků, který ho promění do podoby goblina. Zároveň najde oblek a vybavení, které sestavil jeho otec.
Electro se utká ve městě se Spider-Manem, který ho ale definitivně porazí. Na kluzáku dorazí i šílený Harry, který díky přítomnosti Gwen odhalí Spider-Manovu identitu. Peter jej však rovněž dokáže porazit, ale Gwen při souboji zemře. Harry je zatčen a umístěn do vězení.
O FILMU
„Být Peterem Parkerem je těžké, ale je skvělé být Spider-Manem,“ říká Andrew Garfield, který se do této role vrací ve filmu The Amazing Spider-Man 2 poté, co byla v roce 2012 nastartována nová kapitola příběhů tohoto superhrdiny ve snímku The Amazing Spider-Man, celosvětovém hitu, který utržil přes 750 milionů dolarů. „Coby Peter Parker řeší naprosto stejné problémy, jaké řešíme i my ostatní - problémy s dívkami, s penězi. Ale když si oblékne kostým, je to pro něj obrovská úleva. Je schopen se nadechnout. Spider-Man vždy ví, co je v danou chvíli správné - je ztělesněním nadšení a hrdinství a touhy zachraňovat druhé. Užívá si to a baví ho to, a je na něm znát jistá hravost.“
„Chtěli jsme, aby tenhle film byl hravější, zábavnější,“ říká režisér Marc Webb, který se opět ujal vedení celého projektu. Zachytit přirozený důvtip Petera Parkera - zejména v roli Spider-Mana - bylo jedním z klíčových cílů filmu, které Webb toužil naplnit. „Stačí se podívat na comicsy a hned to vidíte - jeho průpovídky, jeho zábavnost či veselou náladu. To patří mezi důvody, proč mají lidé Spider-Mana tak rádi - a rozhodně to patří mezi důvody, proč ho mám tak rád já sám.“
Ale na Petera rozhodně nečeká jenom samá zábava. Jeho touha po tom, aby občany New Yorku udržoval v bezpečí, ho zavede přímo do samého jádra nejmocnější a nejdůležitější společnosti v New Yorku: OsCorpu. Společnost, která kdysi zaměstnávala Peterova otce a sehrála roli ve zmizení Peterových rodičů, je - jak se zdá - příčinou toho, že se objevují další a další noví Spider-Manovi nepřátelé. Všichni jsou vybaveni pokročilými technologiemi a schopnostmi. „Spider-Manovi ani Peterovi ještě nikdy nešlo o tolik jako v tomto filmu,“ míní producent Matt Tolmach. „V případě Spider-Mana proto, že je nucen čelit nepřátelům, kteří se proti němu spojili - a všichni z nich nějakým způsobem souvisí s OsCorpem - a v případě Petera proto, že rozhodnutí, která činí, a sliby, které se pokouší splnit, mají skutečné důsledky.“
„V tomto filmu je jasné, že Spider-Mana opravdu baví být Spider-Manem,“ říká producent Avi Arad. „Stejně jako v ostatních filmech s tímto hrdinou život hrdiny komplikuje situaci Peterovi Parkerovi. Objevuje nového zásadního protivníka a tím je OsCorp. Jeho život, život jeho otce, Harryho život a všichni padouši, to vše je s OsCorpem úzce spjato. Jak se Peter ocitá tváří v tvář této všemocné organizaci, začíná mu jít skutečně o vše.“
„OsCorp byl vybudován s jediným cílem - udržet Normana Osborna při životě,“ popisuje Webb. „Trpí strašlivou nemocí a bohatství, kterým jeho společnost disponuje, bylo použito k založení oddělení speciálních projektů - šílených řešení velice prostého problému. Ale Norman Osborn není etickým člověkem a v oddělení speciálních projektů existuje spousta ukrytých, temných a nebezpečných věcí, v jejichž případě by si opravdu nikdo z nás nepřál, aby kdy spatřily světlo světa.“
Pokud jde o Electra a Green Goblina - dva z nepřátel, se kterými se Spider-Man utká - neliší se od sebe jen různou motivací toho, proč jdou Spider-Manovi po krku, ale v jistých ohledech se dokonce domnívají, že bojují každý s docela jinou osobou. „Máme tu dvě postavy, jedna nenávidí Spider-Mana, druhá Petera Parkera,“ říká jeden ze scenáristů, Alex Kurtzman. „Chtějí zabít stejnou osobu, ale z různých důvodů. Proto nakonec spojí své síly - pohánějí je stejné emoce.“
„Peter Parker se jako obvykle pokouší najít rovnováhu mezi životem mladého muže, přítele a superhrdiny - snaží se o to, aby všechny tyhle složky nějak fungovaly. Myslí si, že je všechny může mít. Ale podstatou života je nutnost činit rozhodnutí a kompromisy,“ říká Tolmach. „To je klíčovým prvkem všech příběhů o Spider-Manovi. Tohle dilema je navždy jeho. A v tomto filmu Petera okolnosti přinutí učinit velká rozhodnutí, která nejsou vždy nutně pod jeho kontrolou.“
Ačkoliv Peter slíbil Gweninu umírajícímu otci, že bude Gwen chránit a držet se od ní stranu, je jasné, že mezi Peterem a Gwen existuje romantické pouto hlubší, než jakékoliv sliby. Jednoduše řečeno si jsou souzeni, intelektuálně i citově. „Gwen by měla prožívat úžasné období svého života - dokončila školu s výtečným prospěchem, chystá se do Columbie, dostala nabídku studia v Oxfordu - ale současně se snaží vyrovnat se ztrátou otce a snaží se přijít na to, jak si poradit s chlapcem, který si toho naložil opravdu poměrně hodně,“ říká Emma Stone, která se vrací v roli Gwen Stacyové. „Moc mě těší, že diváci konečně vidí Gwenin příběh - je tak zajímavý a vzrušující po herecké stránce.“
Do role Petera Parkera se vrací Andrew Garfield, držitel ceny BAFTA, který svou rolí ve filmu The Amazing Spider-Man vytvořil zcela novou vizi této filmové postavy. Producent Avi Arad prohlašuje, že se jedná o poměrně komplikovanou roli. Spider-Man je schopen tolika věcí, které Peter Parker nemůže dělat, ale podstatou této postavy je vždy Peter. „Stan Lee a Steve Ditko vytvořili úžasně komplexní postavu - herec v podstatě hraje dvě role, Petera Parkera a Spider-Mana,“ míní Arad. „Ale Andrew to zvládá - je to ten nejlepší herec, jakého jsem za dlouhé roky poznal. Má v sobě veškerou potřebnou lidskost, dokáže vytvářet konflikt i drama, je dokonce schopen zahrát i všechny kaskadérské scény, které ho necháme hrát. Je to úžasný mladík. Kromě toho má smysl pro humor slovní i fyzický, což je skutečnou podstatou Spider-Mana.“
Garfield se k této roli toužil vrátit z řady důvodů - v neposlední řadě i proto, že je Spider-Manovým obrovským fanouškem. „Vím, jak důležité je být fanouškem. Vím, co Spider-Man pro děti může znamenat - ale i pro ty, kteří už dětmi nejsou,“ říká. „Pro kohokoliv, kdo se s tou postavou setká, kdo ji má rád, je ohromně uspokojující, je-li zpracována správně. Bez ohledu na to, jaké problémy ve svém životě řešíte, Spider-Man je přítomen jako důkaz, že je můžete vyřešit - protože Petera Parkera potkávají všechny problémy, které dospívajícího člověka potkávají, a je schopen je vyřešit. Podává vám pomocnou ruku a ujišťuje vás, že všechno dobře dopadne.“
Garfield vnímá Spider-Mana jako vzor ochránce slabších. „Má přehnaně rozvinutý smysl pro zodpovědnost a nutkání být hrdinou, ale současně má také hluboce zakořeněný smysl pro spravedlnost,“ vysvětluje Garfield. „To není něco, co byste se mohli naučit - s tím se musíte narodit.“
Prohlašuje také, že tvůrci filmu ve druhém dílu postavu více rozvíjejí a odkazují tím na její původní charakterizaci z comicsů. „Peter Parker je nešikovný smolař, ale Spider-Man dokáže každého přechytračit. Je to šibal,“ míní Garfield. „Jednou ze základních vlastností šibala je to, že dokáží obrátit slabiny svých nepřátel proti nim samotným - než aby rozdávali rány a kopance, přijdou na způsob, jakým se jejich protivník vytrestá sám.“
Garfield byl nadšený z možnosti znovu spolupracovat s Emmou Stone, která se vrací do své role Gwen Stacyové. „Stále před ní musíte být ve střehu a musíte být na svou roli dokonale připraveni, pokud s ní chcete udržet krok,“ soudí Garfield. „Dokáže se vypořádat s jakoukoliv výzvou, kterou před ni postavíte. Je to ta nejtalentovanější herečka, jakou znám.“
Stone mu tento kompliment oplácí: „Než jsme začali s natáčením prvního dílu, moc jsem z jeho díla neznala. Ale teď už to vím: dokáže toho opravdu hodně,“ říká. „Je mi ctí spolupracovat s takovým hercem. Učím se toho od něj skutečně hodně - je neuvěřitelně dokonale připravený, pečlivý a skutečně odvážný, to vše současně. Je schopen své postavě dodat ohromnou hloubku.“ „Gwen je ohromně silná žena, velice silná postava,“ říká Tolmach. „Nečeká, až se Peter Parker rozhodne, jestli s ním může chodit. Její sny jsou důležité naprosto stejně, jako ty Peterovy.“
Stone říká, že Gwen vidí svůj vztah s Peterem velice odlišně než on sám - dívá se na něj očima svébytně se rozhodující osoby. Gwen je žena, která je odhodlána činit vlastní rozhodnutí a necítí potřebu být někým ochraňována, dokonce ani Spider-Manem. „Peter přísahal, že se bude od Gwen držet dál - a ona to ví - ale sama by s ním přesto poměrně ráda byla,“ vysvětluje Stone. „Nejde jen o to, že se milují. Její otec zemřel, ale díky tomu si začala velice intenzivně uvědomovat tok času - skutečnost, že vše pomíjí. Peter je v této záležitosti poněkud rozpolcenější a v průběhu filmu mezi oběma panuje poměrně velké napětí.“
Jak říká režisér Webb, současně ale vnímáte, že se v jejich vztahu blíží jisté problémy. „Gwen chce začít žít vlastní život,“ vysvětluje režisér. „Má šanci jít studovat do Anglie. Bude z ní lékařka, bude zachraňovat životy. Její život je plný obrovských možností. Peter chce, aby naplnila své sny - má z nich radost - ale nemůže ji nechat jít, protože ji miluje a je tím, kým je - je k její duši vázaný poutem, kterým k sobě mohou být vázáni jen zamilovaní teenageři.“
Proti tomuto milostnému příběhu samozřejmě stojí Spider-Manova přísaha, že bude chránit obyvatele New Yorku. Jak ve filmu The Amazing Spider-Man 2 nabírá na obrátkách jeho zatím největší bitva, bylo pro tvůrce filmu důležité postavit mu do cesty tu nejtěžší překážku, se kterou se zatím musel vypořádat. Současně ale toužili po padouchovi, který by měl v příbězích o Spider-Manovi tradici: tragickou postavu, v jistých ohledech dokonce sympatickou, která ale učiní špatná rozhodnutí a ocitne se na straně zla a tváří v tvář Spider-Manovi.
„Padouši jsou ve světě Marvelu také obětmi okolností. Řeší svoje problémy a strasti tím, že dělají špatné věci, a tak se stávají padouchy,“ vysvětluje Arad. „Ačkoliv mají své běžné problémy jako všichni ostatní, na rozdíl od Spider-Mana nejsou schopni rozlišit mezi dobrem a zlem. Electro je ideálním příkladem. Max Dillon je někdo, komu se v životě moc nedařilo, není to padouch - je vám ho líto. Je to člověk, kterého celý život všichni ignorovali. Ale když se z něj stane Electro, touží za každou cenu po tom, aby se o něm svět dozvěděl. Padouch Electro si na lidstvu vybíjí svou frustraci a zlost, zejména pak na Spider-Manovi. Každý dobrý skutek je po zásluze potrestán.“
„Spider-Man je nejviditelnějším obyvatelem New Yorku - takže ho postavíte proti Maxovi Dillonovi, který je takřka doslova neviditelný,“ vysvětluje Kurtzman. „Prohlašuje, že by chtěl, aby o něm všichni věděli, tak jako vědí o Spider-Manovi. Sní o něm - dokonce se na základě jednoho setkání domnívá, že jsou nejlepšími přáteli. Chce jen být uznávaný za to, co opravdu umí - a po tom toužíme všichni.“
Max byl kdysi Spider-Manovým největším fanouškem, ale coby Electro se stává jeho největším nepřítelem. „Nikdo si nepamatuje, jak se jmenuje, nikoho nezajímá, jestli přijde do práce, nemá rodinu, nikoho, na kom by mu záleželo nebo komu by záleželo na něm,“ pokračuje Arad. „Má jediný vzor, myslí na jediného přítele, a tím je Spider-Man. Ale když si špatně vyloží jeden ze Spider-Manových činů, má pocit, že ho Spider-Man zradil. Všechno se mu zhroutí. A stane se z něj Electro. Max žil v temnotách, nikým nepovšimnutý. Jako Electro chce všechny připravit o to, na čem jim záleží, aby věděli, jaké to je žít jeho život. A to je zkrátka ideální padouch.“
V zásadní roli Harryho Osborna se představuje Dane DeHaan, který zaujal diváky svými pozoruhodnými výkony ve filmech jako Kronika, Země bez zákona, Zbav se svých miláčků či Za borovicovým hájem.
V tomto zpracování zmíněné postavy je Harry Peterovým dávno ztraceným přítelem. „Jejich otcové byli partnery - ale když nastaly mezi Normanem Osbornem a Richardem Parkerem rozpory a Richard zmizel, byli od sebe Peter s Harrym odtrženi. Už velice dlouho spolu neměli možnost hovořit - až nyní,“ vysvětluje DeHaan.
Po několika letech v internátní škole je Harry povolán zpátky do New Yorku - ke smrtelné posteli svého otce. „Myslí si, že mu otec řekne, že ho miluje, a že se s ním chce rozloučit, ale namísto toho se odehraje něco docela jiného. Harry zjišťuje, že má stejnou chorobu, která zabíjí jeho otce, a ten mu v podstatě řekne, aby se s tím nějak vyrovnal,“ pokračuje DeHaan. „Tehdy se do Harryho života vrací znovu Peter,“ říká DeHaan. „Stále si oba pamatují vřelé přátelství, které je jako děti spojovalo.“
Z Harryho vyrostl velice odlišný člověk než z Petera. „Přistupoval jsem k tomu tak, že jsem Harryho pojal jako protekční dítě, jako jakéhosi hipstera,“ popisuje DeHaan. „Jde o velice specifický typ člověka - a to i co se týče vzhledu. Harry se upíná k majetku, protože je tím jediným, co se nebojí dávat najevo - může takovýto materialistický přístup využívat k tomu, aby ukrýval to, co se odehrává v jeho nitru. Marc k tomu přistupoval s velkým zaujetím a poté, co si moje nápady vyslechl, mě vedl po specifické cestě, aby mi pomohl Harrymu vdechnout život.“
Na této cestě se z privilegovaného boháčského synka stává nejhrozivější padouch v New Yorku. Když Harry přebírá vedení společnosti OsCorp, ujímá se - stejně jako jeho otec před ním - taktéž rozsáhlých prostředků, které by mu mohly zachránit život. Poté, co v oddělení speciálních projektů objeví tajné doupě OsCorpu, uvěří tomu, že je Spider-Manova krev je odpovědí na všechny jeho modlitby - a tato víra se změní v posedlost, která Harryho posléze přivede k proměně v Green Goblina.
„Harry Osborn představuje pro Petera Parkera / Spider-Mana ojedinělý a klasický konflikt,“ říká Arad. „Harry byl jeho nejlepší přítel, a stejně jako v případě Electra se z něj následkem okolností stává nepřítel, který se rozhodne Spider-Mana zničit. Nejhorší ze všeho je, že Spider-Man cítí potřebu svému příteli pomoci a zabránit mu v tom, aby se stal takovým sebedestruktivním padouchem.“
Jak se ve filmu The Amazing Spider-Man 2 začínají Spider-Manovi nepřátelé spolčovat, připojuje se k nim také ruský gangster Alexej Sycevič. Toho Spider-Man na začátku filmu porazil a poslal za mříže, ovšem Sycevič se vrací v podobě mechanizovaného vynálezu společnosti OsCorp - Rhina.
Když Paul Giamatti dospíval, byl shodou okolností Rhino jeho nejoblíbenější postavou ze světa společnosti Marvel. „Je prostě ztělesněním síly a jako malé dítě takové věci zbožňujete,“ říká herec, když popisuje, čím ho tato postava zaujala. „Můžete zničit úplně cokoliv, probourat se zdí. Rhino se neustále tvářil úžasně naštvaně a vypadal výtečně.“
Giamatti byl do role obsazen na základě svého vystoupení v noční talk show Conana O'Briena v roce 2011. „Conan se mě v legraci zeptal, koho bych si chtěl zahrát, pokud bych dostal nabídku nějaké role ve filmu se Spider-Manem, a já odpověděl, že Rhina,“ vypráví Giamatti. „Marc Webb to zřejmě viděl, a když se chystali natáčet pokračování, setkal jsem se s ním a on se mě zeptal, jestli bych vážně chtěl hrát Rhina. Byla to velice zvláštní věc - cítím se, jako by mi bylo zase sedm!“
„Koncept toho, že tu máme k dispozici postavu, která se vyvíjí, je velice zajímavý, a v každém z filmů se Spider-Manův kostým od toho předchozího odlišoval,“ říká kostymérka Deborah L. Scott, držitelka Oscara, která pro film The Amazing Spider-Man 2 navrhla svůj první kostým Spider-Mana.
V případě tohoto filmu se Marc Webb rozhodl přejít v případě Spider-Manovy podoby k tradičnějšímu vzhledu. „V prvním filmu jsem k jeho kostýmu přistupoval velice realisticky - jako bychom přemýšleli o tom, jak by si asi takový chlapec svůj kostým vyrobil,“ říká Webb. „Používali jsme materiály a návrhy, ke kterým by měl přístup mladík z Queensu. Například oční čočky - byly doslova vyrobené ze slunečních brýlí, protože by je měl po ruce. Tentokrát jsme se chtěli více přiblížit tomu, co známe z comicsu - na povědomé vlídné a ikonické prvky, které dělají Spider-Mana tím, kým je. A opět, oči jsou toho nezanedbatelnou součástí - tentokrát jsou velké a přátelské. Když lidé s naším hrdinou v kostýmu hovoří, cítí jisté bezpečí a jistotu, jisté pouto - a myslím, že v mnoha ohledech vychází právě z jeho očí.“
Pod Webbovým vedením se Scott při svých přípravách zaměřila na specifické comicsy. „Drželi jsme se opravdu poměrně věrně předlohy, tedy původních comicsů,“ pokračuje Scott. „A poté jsme to vše vzali a pokusili se to aplikovat na techniky a věci, které máme k dispozici v současnosti, a vytvořili stylovější, působivější verzi celého kostýmu.“
„Zejména oční díly byly pro Marca a ostatní tvůrce filmu velice klíčovým prvkem,“ říká Scott. Nyní jsou bílé a větší, než byly v předchozím filmu, a jsou vyrobeny z velice moderního plastu se skutečnými čočkami, kterými je skrz ně vidět. „Jejich tvar je velice ikonický,“ říká. „Další věcí, která pro mě byla velice důležitá, bylo přesné vystižení specifických odstínů modré a červené barvy,“ popisuje Scott. Spider-Manův nový kostým obsahuje tmavší modrou než v předchozím filmu, a vpředu i vzadu je vyzdoben komplexním vzorem.
„Vytvořili jsme množství vrstev tiskových efektů, které jsme nejprve navrhli v počítači, poté zvýraznili vzor, vše v několika vrstvách vytiskli, a snažili jsme se, abychom vše dodrželi s maximální možnou přesností,“ vysvětluje Scott.
Při práci na vzhledu Electra se Marc Webb rozhodl vydat odlišným směrem, než jakým je tato postava zobrazena v comicsu. Jeho masku vytvořila společnost KNB EFX Group, zabývající se výrobou speciálních efektů, a společnost Sony Pictures Imageworks poté doplnila vizuální efekty, které Electrovi vdechly život. Práce na návrhu vedl Greg Nicotero z KNB EFX Group a oscarový maskér speciálních efektů Howard Berger poté vše ještě před natáčením finalizoval a následně se na filmu podílel jako maskér jak Jamieho Foxxe, tak i jeho dvojníka pro natáčení kaskadérských scén.
Aby bylo možné celou masku vytvořit, podstoupil Foxx v KNB proces výroby série odlitků jednotlivých částí těla a také jejich oscanování, na základě kterých byly vytvořeny modely pro tvorbu trojrozměrných soch. Následně za jejich pomoci výtvarníci zkoušeli několik potenciálních možností, jak k efektům, souvisejícím s touto postavou, obecně přistupovat, a řídili se instrukcemi od Webba. „Nakonec jsme vyrobili celkem 21 jednotlivých silikonových prvků, které jsme na Jamieho a jeho dvojníka Claye Fontenota každý den museli nalepit,“ říká Berger. „Bylo to poměrně náročné, ale chtěli jsme, aby jeho filmová pokožka působila přesně tím správným dojmem.“
Electro má na světélkující modré pokožce viditelné žíly, které působí dojmem, že jimi nekoluje krev, ale spíše elektřina, zatímco oči mu bíle světélkují. Klíčovým prvkem návrhu Electra bylo pro Bergera ujistit se, že celá maska nijak neomezí herecké výkony Jamieho Foxxe, se kterým společnost KNB spolupracovala už na filmech Nespoutaný Django a Ray. „Chtěl jsem zajistit, aby byl Jamie schopen dělat vše, co se od něj vyžadovalo, a že jeho herecký výkon nebude nijak omezován,“ popisuje Berger. „Všechno jsme vytvořili natolik tenké, že pokud se například Jamie zamračil, bylo skutečně viditelné nakrabacení kůže na čele. Ačkoliv se jedná o modrého člověka s bizarními kontaktními čočkami, podíváte se na něj a víte, že je to Jamie.“
Na základě Webbových instrukcí také Berger úzce spolupracoval s vedoucím vizuálních efektů společnosti Sony Pictures Imageworks Jerome Chenem, jehož práce spočívala v obohacení výsledné Electrovy podoby o elektrické efekty. „Studovali jsme tvorbu bouřkové oblačnosti a vznik blesků, které se v ní objevují,“ vysvětluje Webb. „Výsledkem jsou efekty, které působí magicky a étericky. Myslím, že jde o velice provokativní styl.“
„Marc od samého začátku zdůrazňoval, že Electro musí doslova zářit,“ říká Chen. „Na základě těchto instrukci jsme začali studovat fotografie a videa bouřkových mraků. Skoro náhodou jsme narazili na obrázek lebky, ke které byla připevněna svítilna - takže zářila v podstatě zevnitř. A tím jsme se začali zabývat - elektřina není pouze na povrchu jeho pokožky, ale skutečně ho prostupuje - stala se pro něj krví. Je to elektrická bytost, obalená svaly. Elektřina se nachází pod jeho pokožkou a její záře skrz ni prostupuje navenek.“
Inspiraci pro takové efekty hledal tým vizuálních efektů Sony Pictures Imageworks na obloze. „Jak nám Marc navrhl, studovali jsme noční záběry bouřek,“ říká vedoucí digitálních efektů David Alexander Smith. „Během takových bouřek nad sebou vidíte převážně mraky, ale občas se rozzáří celá obloha, nebo se mezi mraky někde objeví blesk. A tím jsme se inspirovali. Zkombinovali jsme tuto podobu s lidskou nervovou sítí - ta se stala naší interní sítí osvětlení, která přenáší elektrické výboje. Takže začíná na Electrově čele - tam probíhá elektrická bouře - a poté se vše šíří po jeho těle. Je to skutečně pozoruhodný vzhled, a pokud ho zkombinujete s hereckým výkonem Jamieho Foxxe, je výsledkem opravdu výjimečná filmová postava.“
Postavy a obsazení
• Andrew Garfield - Peter Parker / Spider-Man
• Emma Stone - Gwen Stacyová
• Jamie Foxx - Max Dillon / Electro
• Dane DeHaan - Harry Osborn / Green Goblin
• Colm Feore - Donald Menken
• Felicity Jones - Felicia Hardyová
• Paul Giamatti - Alexej Sycevič / Rhino (v originále Aleksei Sytsevich)
• Sally Field - May Parkerová
• Embeth Davidtz - Mary Parkerová
• Campbell Scott - Richard Parker
• Marton Csokas - doktor Ashley Kafka
• Louis Cancelmi - muž v obleku
• Max Charles - mladý Peter Parker
Ocenění
The Saturn Awards
2015 - Nejlepší film podle komiksu (nominace)
DABING
V českém znění: Matouš Ruml - Andrew Garfield (Peter Parker / Spider-Man), Kateřina Peřinová - Emma Stone (Gwen Stacyová), Lukáš Hlavica - Jamie Foxx (Max Dillon / Elektro), Petr Neskusil - Dane DeHaan (Harry Osborn / Goblin), Bohdan Tůma - Paul Giamatti (Aleksei / Rhino), Martina Hudečková - Sally Field (teta May), Jiří Schwarz - Denis Leary (George Stacy), Regina Řandová - Kari Coleman (Helen Stacyová), Lucie Svobodová - Embeth Davidtz (Mary Parkerová), Jakub Saic - Campbell Scott (Richard Parker), Tomáš Juřička - Marton Csokas (Dr. Kafka), Václav Knop - Colm Feore (Donald Menken), Miloš Vávra - Chris Cooper (Norman Osborn), Daniel Krejčík - Charlie DePew (Philip Stacy), Pavel Tesař - B.J. Novak (Smythe), Jana Páleníčková - Felicity Jones (Felicia), Vilém Udatný - Louis Cancelmi (muž v černém obleku), Otto Rošetzký - J.D. Walsh (Dr. Jallings), Bohuslav Kalva - Michael Massee (Gustav Fiers), Ladislav Cigánek - Cal McCrystal (ředitel Conway), Jaroslav Horák - James Colby (velitel policistů), Ladislav Novák - Tug Coker (pilot), René Slováčková, Roman Hájek, Zbyšek Horák, Radana Herrmannová, Ludvík Král, Jan Köhler, Jindřich Žampa, Martina Bucková, Tomáš Hospodský, Petr Hrach, Kateřina Langerová, Martin Svejštil
Překlad: Jakub Racek
Produkce: Evelyna Vrbová
Zvuk: Filip Mošner, Roman Čadek
Výsledný mix: Shepperton International
Dialogy a režie: Ladislav K.J. Novák
Vyrobilo studio LS Productions - 2014
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 24.4.2014 Falcon
Premiéra USA: 2.5.2014 Columbia Pictures US
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 5.11.2014 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 3.9.2014 Bontonfilm
Tržby v ČR - Kč 11 731 276
Tržby celkem - $ 708 982 323
Návštěvnost v ČR 88 169
Náklady (Rozpočet) - $ 200 000 000
„Peter Parker nezná úžasnější pocit než se prohánět mezi mrakodrapy."
OBSAH
Být Spider-Manem (Andrew Garfield) je skvělé. Peter Parker nezná úžasnější pocit než se prohánět mezi mrakodrapy, být skutečným hrdinou a trávit čas s Gwen (Emma Stone). Být Spider-Manem ale má také svou cenu: jedině Spider-Man je schopen ochránit ostatní Newyorčany před pozoruhodnými padouchy, kteří město ohrožují. Když se na scéně objevuje Electro (Jamie Foxx), je Peter nucen čelit nepříteli, který je mnohem silnější než on sám. A když se vrací i jeho starý přítel Harry Osborn (Dane DeHaan), uvědomuje si Peter, že všechny jeho nepřátele něco spojuje: společnost OsCorp.(Falcon)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Už u prvního dílu jsem si říkal, že Amazing Spiderman je neuvěřitelná zbytečnost. Na druhou stranu je tenhle Spiderman daleko bližší komiksu jako takovému a o to více je snad i zajímavější. Pravda, že na oba filmy jsem šel s nelibostí, ale na konci jsem byl vždy naplno uspokojen. Horší je u dvojky snad jen to, že je tu více momentů, u kterých zažijete dejavu oproti prvnímu. Hlavně tedy cokoliv s mladým Osbornem. Každopádně fakt, že tvůrci vsadili všechno na herce mě donutil k filmu usednout a přes dvě hodiny se kochat. Andrew Garfield je totiž fajn a Emma Stone s Felicity Jones jsou pro změnu super. Takže ať chcete nebo ne, zlobit se na tenhle restart prostě nemůžete. (Malarkey) 4*
Jednička si ujížděla na hormonech, dvojka už přijímá fakt, že musí postavu něčemu zásadnějšímu vystavit (smrt, zodpovědnost, samota) a nějak ji rozvíjet a problematizovat. Bohužel se dostavuje syndrom mlácení prázdné slámy s výrazem sedláka, kterému pomřel skot. Ta klišé a milostné zvraty jsou natolik pitomé, že i nonšalantní Webb ztrácí grácii a celé to připomíná slabé moralistní momenty Raimiho trilogie. Zároveň pokračuje určitá nesoudržnost mezi pubertálně odpoutanými eskapádami v oblacích a celkem drsnými momenty (úvodní scéna bezmála nolanovsky kontaktní a dunivá) / snahou komplexněji motivovat padouchy. Není to nic, v čem by Spidey vynikal, takže přesně, jak už zde zaznělo - akce výtečná, nápaditá, spojnice mezi tím krapet jalové. Pořád nic, co by mě uráželo, ale už nic, co bych sledoval se zvýšenou pozorností a náklonností. (Marigold) 3*
Tohle blbnutí mezi mrakodrapy v novém podání mi sedlo. Jednička neměla žádný přesah ani scény, ze kterých bych sedal na zadek, ale v rámci žánru (který dvakrát nemusím) velmi potěšila. Svou přirozeností i lidštějším uchopením. Dvojka pokračuje v nastavené laťce, kterak outsider upínající pavučiny k mrakodrapům New Yorku stahuje trenky gaunerům a se střídavou péčí se stará o srdce své milé. Možná tím, že byl tenhle restart vtipnější, romantičtější a celkově víc blížící se mladšímu publiku než Raimiho trilogie, přitáhl diváctvo za nějakých 750 milionů dolarů. Mě osobně těší také to, že je hrdinou, který se řeže s protivníky téměř ze své váhové kategorie a že se u toho tím pádem nehroutí baráky a nepadají mosty. Jen škoda, že Jamie Foxx a Paul Giamatti jsou tu spíš za hňupy než za skutečně děsivé protivníky. Mdlou se ukazuje i linie s démonickým Harry Osbornem (stále zajímavější Dane DeHaan), i ono milé tokání z jedničky mezi Gwen a Peterem je pryč, jejich dějová linka se neubírá zrovna zajímavým směrem. Naštěstí je jinak vše výborně nasnímané a přehledné, tvůrci umožní divákům (po zastavení scény) si vše pečlivě prohlédnout a všimnout si nejrůznějších detailů. O Andrew Garfieldovi znovu platí, že se do role hodí lépe než jeho tak trochu divný předchůdce Tobey Maguire, tudíž se na tohohle chlapíka bydlícího v dělnickém Queensu můžeme těšit i potřetí. Pokud má u mě jednička nějakých 75%, tady musím lehce stáhnout, ale pořád je to na čtyři hvězdy!! (castor) 4*
VELKÁ RECENZE
Captain America 2 ukázal, jak mohou comisy růst s diváky. Byl vážnější, dospělejší a temnější a nikdo ho nemohl obviňovat z toho, že jde o podívanou pro děcka nebo teenagery. A byl sakra dobrý. Pokud ovšem vyrazíte do kina na Amazing Spider-Man 2 s očekáváním podobného zážitku, máte smůlu. Máte sakra velkou smůlu, protože tenhle film jde se vztyčenou hlavou svou vlastní cestou. A buď půjdete s ním, nebo ne.
První díl dal jasně najevo, že tady se cílí na mladší publikum, které ocení hláškujícího superhrdinu, jenž v civilu řeší teenagerské problémy s první láskou, školou, nedostatkem peněz a podobně. Vyrazit do kina s tím, že to celé najedou bude mnohem vážnější a že se místo jednoduchých ale víceméně funkčních hlášek a blbnutí mezi mrakodrapy dočkáme osudové podívané reflektující aktuální reálné hrozby světa roku 2014, by bylo naivnější než věřit Vladimíru Putinovi. Druhý Spidey totiž pokračuje ve stylu, jaký nastavila jednička. Se vším dobrým a špatným, takže jestli se vám z prvního filmu a jeho naivnějšího přístupu zvedal váš divácký kufr, dvojku rovnou ignorujte. Pokud vás Webbův styl bavil, budete spokojeni, a jestliže je vám to jedno, čtěte dál.
Co se velkoleposti týče, Webb Marvelu, X-Menům nebo DC konkurovat jednoduše nemůže. Nemá tolik postav, které by si mohly velkolepě dávat po hubě, mytologii si teprve buduje a Spider-Man byl vždycky hrdina, jenž se rval s protivníky z nižší váhové kategorie (Doc Ock nebo Green Goblin by ve světě Avengers vydrželi asi tak čtvrt souboje s Hulkem), takže opět sází hodně na civilní rovinu. Potíž tkví v tom, že díky předchozí Raimiho trilogii už některé věci vidíme podruhé a že Peter Parker v novém Spideym vlastně není moc zajímavý hrdina. Pátrání po odkazu tatíka-vědce zůstalo trestuhodně odfláknuté, stejně tak dějová linka s Harry Osbornem, vztah s Emmou Stone se vyvíjí velice podivným a ne příliš zajímavým směrem a v osobní rovině funguje pořádně snad jen ve scénách s tetou May, které občas rupnou nervy a vypadá to, že je jediná, koho občas semele skutečný svět, v němž se musí pracovat, kupovat jídlo a prát slipy. Jinak ale Parker vyjeveně chodí, rozchází se a schází se se svou holkou a člověka to moc nezajímá. Všechno už jsme tu v předchozích Spider-Manech párkrát měli a obvykle v trochu zajímavější podobě. No a někdy dostává celkem na frak i logika (celá scéna s tajnou laboratoří, která najednou nikoho moc nezajímá, je jen vrchol ledovce).
Webb ovšem sbírá body v akčních scénách. A těch bodů není málo. Úvodní bitka v letadle trošku připomíná akce agenta Bournea, vyloženě lahůdkové jsou však až momenty, v nichž své protivníky mlátí Spidey. Všechno je nádherně přehledné, skvěle sestříhané a režisér dokáže v ten správný okamžik všechno zastavit a nechá diváka, aby si vychutnal ty nejzajímavější detaily. Krom toho Electro je sice jako charakter naprosto nevýrazný, ale při rvačkách působí jeho schopnosti velice efektně a souboj na Times Square působí skutečně lahůdkově. Jen epileptici by si u ní možná měli dát bacha. Navíc se tu povedlo i 3D a zkrátka je na co koukat, když se to řeže.
Ale když ne, tak je to podstatně horší. 142 minut je na podobný film s příběhem, který ničím nepřekvapuje, zkrátka moc. A věci nepomáhá ani fakt, že Jamie Foxx a Paul Giamatti hrají spíš směšné idioty než záporáky, kteří by působili alespoň trošku děsivě. Ten první chce zničit New York, protože mu lidi nepopřáli k narozeninám, a druhý vytáhl z paty takový ruský přízvuk, že jednoduše není možné brát ho vážně. Ano, je to součást hry, ta hra je ovšem evidentně blbá. Nehledě na fakt, že Garfield toho herecky taky moc nepředvede a roztomilá Emma Stone to sama neutáhne.
Druhý Spider-Man zkrátka pokračuje ve stylu, jaký vytyčil v prvním filmu, a jak to tak vypadá, žádná změna nás nečeká. To by v kinech muselo jít o sakra velký propadák. Potěší, že se Webb v akčních scénách pořádně zlepšil (z jedničky si beze srandy nevzpomínám ani na jednu), dokud se ovšem bude zuby nehty držet v kolejích, které před pár lety vyjel svou trilogií Sam Raimi, tak její stín nikdy překročit nemůže. Konec dvojky sice naznačuje, že se tu otevírají dveře k trošku osobitějšímu a možná i dospělejšímu přístupu, je ale otázkou, jestli těmi dveřmi chce někdo projít. Obávám se, že se toho nedočkáme. A vzhledem k tomu, co Webb tentokrát předvádí v akčních sekvencích, je to docela škoda. Hlavně za ně nakonec dávám bod navíc.
PODROBNÝ POPIS FILMU
Peter Parker coby Spider-Man chrání New York před zločinci, zároveň však chodí se Gwen Stacyovou, která o jeho identitě maskovaného hrdiny ví. Pavoučí muž pronásleduje muže, který zběsile ujíždí v dodávce a ničí město. Porazí ho a zároveň zachrání Maxe Dillona, který je shodou okolností opodál. Max pracuje jako elektrikář ve velké technologické firmě Oscorp. Jednoho dne chce opravit elektrické vedení v budově společnosti, jenže je proudem zasažen a spadne mezi elektrické paúhoře, kteří ho pokoušou. Stane se z něj Electro, který dokáže ovládat elektřinu, z níž získává sílu.
Ve stejné době zemře majitel Oscorpu Norman Osborn a společnost převezme jeho syn Harry, dávný kamarád Petera Parkera. Spider-Man absolvuje souboj s Electrem, kterého porazí, a ten je odvezen do vězení. Peter se zastaví za Harrym a ten mu oznámí, že umírá na stejnou nemoc, jako jeho otec. Harry si myslí, že Spider-Manova krev, ovlivněná geneticky modifikovaným pavoukem, jenž ho kousl, by ho mohla vyléčit a po Peterovi, který prodal několik jeho fotek do novin, chce, aby ho přivolal. Peter se po chvíli váhání skutečně za Harrym vrátí v kostýmu Spider-Mana a vysvětlí mu, že jeho krev by ho pravděpodobně zabila. Harry se rozzuří a Spider-Man odejde.
Peter chce také zjistit více o svém otci Richardovi, který působil jako vědec v Oscorpu a před lety zemřel při nehodě. Od své tety May zjistí nějaké podrobnosti a díky nim najde tajnou stanici metra, která sloužila jako otcova laboratoř. V ní se skrýval před Normanem Osbornem a společností Oscorp, protože zjistil, že jeho projekt genetického inženýrství chtějí využít pro vojenské účely. Harry osvobodí Electra, aby mu pomohl chytit Spider-Mana, a následně si aplikuje jed geneticky modifikovaných pavouků, který ho promění do podoby goblina. Zároveň najde oblek a vybavení, které sestavil jeho otec.
Electro se utká ve městě se Spider-Manem, který ho ale definitivně porazí. Na kluzáku dorazí i šílený Harry, který díky přítomnosti Gwen odhalí Spider-Manovu identitu. Peter jej však rovněž dokáže porazit, ale Gwen při souboji zemře. Harry je zatčen a umístěn do vězení.
O FILMU
„Být Peterem Parkerem je těžké, ale je skvělé být Spider-Manem,“ říká Andrew Garfield, který se do této role vrací ve filmu The Amazing Spider-Man 2 poté, co byla v roce 2012 nastartována nová kapitola příběhů tohoto superhrdiny ve snímku The Amazing Spider-Man, celosvětovém hitu, který utržil přes 750 milionů dolarů. „Coby Peter Parker řeší naprosto stejné problémy, jaké řešíme i my ostatní - problémy s dívkami, s penězi. Ale když si oblékne kostým, je to pro něj obrovská úleva. Je schopen se nadechnout. Spider-Man vždy ví, co je v danou chvíli správné - je ztělesněním nadšení a hrdinství a touhy zachraňovat druhé. Užívá si to a baví ho to, a je na něm znát jistá hravost.“
„Chtěli jsme, aby tenhle film byl hravější, zábavnější,“ říká režisér Marc Webb, který se opět ujal vedení celého projektu. Zachytit přirozený důvtip Petera Parkera - zejména v roli Spider-Mana - bylo jedním z klíčových cílů filmu, které Webb toužil naplnit. „Stačí se podívat na comicsy a hned to vidíte - jeho průpovídky, jeho zábavnost či veselou náladu. To patří mezi důvody, proč mají lidé Spider-Mana tak rádi - a rozhodně to patří mezi důvody, proč ho mám tak rád já sám.“
Ale na Petera rozhodně nečeká jenom samá zábava. Jeho touha po tom, aby občany New Yorku udržoval v bezpečí, ho zavede přímo do samého jádra nejmocnější a nejdůležitější společnosti v New Yorku: OsCorpu. Společnost, která kdysi zaměstnávala Peterova otce a sehrála roli ve zmizení Peterových rodičů, je - jak se zdá - příčinou toho, že se objevují další a další noví Spider-Manovi nepřátelé. Všichni jsou vybaveni pokročilými technologiemi a schopnostmi. „Spider-Manovi ani Peterovi ještě nikdy nešlo o tolik jako v tomto filmu,“ míní producent Matt Tolmach. „V případě Spider-Mana proto, že je nucen čelit nepřátelům, kteří se proti němu spojili - a všichni z nich nějakým způsobem souvisí s OsCorpem - a v případě Petera proto, že rozhodnutí, která činí, a sliby, které se pokouší splnit, mají skutečné důsledky.“
„V tomto filmu je jasné, že Spider-Mana opravdu baví být Spider-Manem,“ říká producent Avi Arad. „Stejně jako v ostatních filmech s tímto hrdinou život hrdiny komplikuje situaci Peterovi Parkerovi. Objevuje nového zásadního protivníka a tím je OsCorp. Jeho život, život jeho otce, Harryho život a všichni padouši, to vše je s OsCorpem úzce spjato. Jak se Peter ocitá tváří v tvář této všemocné organizaci, začíná mu jít skutečně o vše.“
„OsCorp byl vybudován s jediným cílem - udržet Normana Osborna při životě,“ popisuje Webb. „Trpí strašlivou nemocí a bohatství, kterým jeho společnost disponuje, bylo použito k založení oddělení speciálních projektů - šílených řešení velice prostého problému. Ale Norman Osborn není etickým člověkem a v oddělení speciálních projektů existuje spousta ukrytých, temných a nebezpečných věcí, v jejichž případě by si opravdu nikdo z nás nepřál, aby kdy spatřily světlo světa.“
Pokud jde o Electra a Green Goblina - dva z nepřátel, se kterými se Spider-Man utká - neliší se od sebe jen různou motivací toho, proč jdou Spider-Manovi po krku, ale v jistých ohledech se dokonce domnívají, že bojují každý s docela jinou osobou. „Máme tu dvě postavy, jedna nenávidí Spider-Mana, druhá Petera Parkera,“ říká jeden ze scenáristů, Alex Kurtzman. „Chtějí zabít stejnou osobu, ale z různých důvodů. Proto nakonec spojí své síly - pohánějí je stejné emoce.“
„Peter Parker se jako obvykle pokouší najít rovnováhu mezi životem mladého muže, přítele a superhrdiny - snaží se o to, aby všechny tyhle složky nějak fungovaly. Myslí si, že je všechny může mít. Ale podstatou života je nutnost činit rozhodnutí a kompromisy,“ říká Tolmach. „To je klíčovým prvkem všech příběhů o Spider-Manovi. Tohle dilema je navždy jeho. A v tomto filmu Petera okolnosti přinutí učinit velká rozhodnutí, která nejsou vždy nutně pod jeho kontrolou.“
Ačkoliv Peter slíbil Gweninu umírajícímu otci, že bude Gwen chránit a držet se od ní stranu, je jasné, že mezi Peterem a Gwen existuje romantické pouto hlubší, než jakékoliv sliby. Jednoduše řečeno si jsou souzeni, intelektuálně i citově. „Gwen by měla prožívat úžasné období svého života - dokončila školu s výtečným prospěchem, chystá se do Columbie, dostala nabídku studia v Oxfordu - ale současně se snaží vyrovnat se ztrátou otce a snaží se přijít na to, jak si poradit s chlapcem, který si toho naložil opravdu poměrně hodně,“ říká Emma Stone, která se vrací v roli Gwen Stacyové. „Moc mě těší, že diváci konečně vidí Gwenin příběh - je tak zajímavý a vzrušující po herecké stránce.“
Do role Petera Parkera se vrací Andrew Garfield, držitel ceny BAFTA, který svou rolí ve filmu The Amazing Spider-Man vytvořil zcela novou vizi této filmové postavy. Producent Avi Arad prohlašuje, že se jedná o poměrně komplikovanou roli. Spider-Man je schopen tolika věcí, které Peter Parker nemůže dělat, ale podstatou této postavy je vždy Peter. „Stan Lee a Steve Ditko vytvořili úžasně komplexní postavu - herec v podstatě hraje dvě role, Petera Parkera a Spider-Mana,“ míní Arad. „Ale Andrew to zvládá - je to ten nejlepší herec, jakého jsem za dlouhé roky poznal. Má v sobě veškerou potřebnou lidskost, dokáže vytvářet konflikt i drama, je dokonce schopen zahrát i všechny kaskadérské scény, které ho necháme hrát. Je to úžasný mladík. Kromě toho má smysl pro humor slovní i fyzický, což je skutečnou podstatou Spider-Mana.“
Garfield se k této roli toužil vrátit z řady důvodů - v neposlední řadě i proto, že je Spider-Manovým obrovským fanouškem. „Vím, jak důležité je být fanouškem. Vím, co Spider-Man pro děti může znamenat - ale i pro ty, kteří už dětmi nejsou,“ říká. „Pro kohokoliv, kdo se s tou postavou setká, kdo ji má rád, je ohromně uspokojující, je-li zpracována správně. Bez ohledu na to, jaké problémy ve svém životě řešíte, Spider-Man je přítomen jako důkaz, že je můžete vyřešit - protože Petera Parkera potkávají všechny problémy, které dospívajícího člověka potkávají, a je schopen je vyřešit. Podává vám pomocnou ruku a ujišťuje vás, že všechno dobře dopadne.“
Garfield vnímá Spider-Mana jako vzor ochránce slabších. „Má přehnaně rozvinutý smysl pro zodpovědnost a nutkání být hrdinou, ale současně má také hluboce zakořeněný smysl pro spravedlnost,“ vysvětluje Garfield. „To není něco, co byste se mohli naučit - s tím se musíte narodit.“
Prohlašuje také, že tvůrci filmu ve druhém dílu postavu více rozvíjejí a odkazují tím na její původní charakterizaci z comicsů. „Peter Parker je nešikovný smolař, ale Spider-Man dokáže každého přechytračit. Je to šibal,“ míní Garfield. „Jednou ze základních vlastností šibala je to, že dokáží obrátit slabiny svých nepřátel proti nim samotným - než aby rozdávali rány a kopance, přijdou na způsob, jakým se jejich protivník vytrestá sám.“
Garfield byl nadšený z možnosti znovu spolupracovat s Emmou Stone, která se vrací do své role Gwen Stacyové. „Stále před ní musíte být ve střehu a musíte být na svou roli dokonale připraveni, pokud s ní chcete udržet krok,“ soudí Garfield. „Dokáže se vypořádat s jakoukoliv výzvou, kterou před ni postavíte. Je to ta nejtalentovanější herečka, jakou znám.“
Stone mu tento kompliment oplácí: „Než jsme začali s natáčením prvního dílu, moc jsem z jeho díla neznala. Ale teď už to vím: dokáže toho opravdu hodně,“ říká. „Je mi ctí spolupracovat s takovým hercem. Učím se toho od něj skutečně hodně - je neuvěřitelně dokonale připravený, pečlivý a skutečně odvážný, to vše současně. Je schopen své postavě dodat ohromnou hloubku.“ „Gwen je ohromně silná žena, velice silná postava,“ říká Tolmach. „Nečeká, až se Peter Parker rozhodne, jestli s ním může chodit. Její sny jsou důležité naprosto stejně, jako ty Peterovy.“
Stone říká, že Gwen vidí svůj vztah s Peterem velice odlišně než on sám - dívá se na něj očima svébytně se rozhodující osoby. Gwen je žena, která je odhodlána činit vlastní rozhodnutí a necítí potřebu být někým ochraňována, dokonce ani Spider-Manem. „Peter přísahal, že se bude od Gwen držet dál - a ona to ví - ale sama by s ním přesto poměrně ráda byla,“ vysvětluje Stone. „Nejde jen o to, že se milují. Její otec zemřel, ale díky tomu si začala velice intenzivně uvědomovat tok času - skutečnost, že vše pomíjí. Peter je v této záležitosti poněkud rozpolcenější a v průběhu filmu mezi oběma panuje poměrně velké napětí.“
Jak říká režisér Webb, současně ale vnímáte, že se v jejich vztahu blíží jisté problémy. „Gwen chce začít žít vlastní život,“ vysvětluje režisér. „Má šanci jít studovat do Anglie. Bude z ní lékařka, bude zachraňovat životy. Její život je plný obrovských možností. Peter chce, aby naplnila své sny - má z nich radost - ale nemůže ji nechat jít, protože ji miluje a je tím, kým je - je k její duši vázaný poutem, kterým k sobě mohou být vázáni jen zamilovaní teenageři.“
Proti tomuto milostnému příběhu samozřejmě stojí Spider-Manova přísaha, že bude chránit obyvatele New Yorku. Jak ve filmu The Amazing Spider-Man 2 nabírá na obrátkách jeho zatím největší bitva, bylo pro tvůrce filmu důležité postavit mu do cesty tu nejtěžší překážku, se kterou se zatím musel vypořádat. Současně ale toužili po padouchovi, který by měl v příbězích o Spider-Manovi tradici: tragickou postavu, v jistých ohledech dokonce sympatickou, která ale učiní špatná rozhodnutí a ocitne se na straně zla a tváří v tvář Spider-Manovi.
„Padouši jsou ve světě Marvelu také obětmi okolností. Řeší svoje problémy a strasti tím, že dělají špatné věci, a tak se stávají padouchy,“ vysvětluje Arad. „Ačkoliv mají své běžné problémy jako všichni ostatní, na rozdíl od Spider-Mana nejsou schopni rozlišit mezi dobrem a zlem. Electro je ideálním příkladem. Max Dillon je někdo, komu se v životě moc nedařilo, není to padouch - je vám ho líto. Je to člověk, kterého celý život všichni ignorovali. Ale když se z něj stane Electro, touží za každou cenu po tom, aby se o něm svět dozvěděl. Padouch Electro si na lidstvu vybíjí svou frustraci a zlost, zejména pak na Spider-Manovi. Každý dobrý skutek je po zásluze potrestán.“
„Spider-Man je nejviditelnějším obyvatelem New Yorku - takže ho postavíte proti Maxovi Dillonovi, který je takřka doslova neviditelný,“ vysvětluje Kurtzman. „Prohlašuje, že by chtěl, aby o něm všichni věděli, tak jako vědí o Spider-Manovi. Sní o něm - dokonce se na základě jednoho setkání domnívá, že jsou nejlepšími přáteli. Chce jen být uznávaný za to, co opravdu umí - a po tom toužíme všichni.“
Max byl kdysi Spider-Manovým největším fanouškem, ale coby Electro se stává jeho největším nepřítelem. „Nikdo si nepamatuje, jak se jmenuje, nikoho nezajímá, jestli přijde do práce, nemá rodinu, nikoho, na kom by mu záleželo nebo komu by záleželo na něm,“ pokračuje Arad. „Má jediný vzor, myslí na jediného přítele, a tím je Spider-Man. Ale když si špatně vyloží jeden ze Spider-Manových činů, má pocit, že ho Spider-Man zradil. Všechno se mu zhroutí. A stane se z něj Electro. Max žil v temnotách, nikým nepovšimnutý. Jako Electro chce všechny připravit o to, na čem jim záleží, aby věděli, jaké to je žít jeho život. A to je zkrátka ideální padouch.“
V zásadní roli Harryho Osborna se představuje Dane DeHaan, který zaujal diváky svými pozoruhodnými výkony ve filmech jako Kronika, Země bez zákona, Zbav se svých miláčků či Za borovicovým hájem.
V tomto zpracování zmíněné postavy je Harry Peterovým dávno ztraceným přítelem. „Jejich otcové byli partnery - ale když nastaly mezi Normanem Osbornem a Richardem Parkerem rozpory a Richard zmizel, byli od sebe Peter s Harrym odtrženi. Už velice dlouho spolu neměli možnost hovořit - až nyní,“ vysvětluje DeHaan.
Po několika letech v internátní škole je Harry povolán zpátky do New Yorku - ke smrtelné posteli svého otce. „Myslí si, že mu otec řekne, že ho miluje, a že se s ním chce rozloučit, ale namísto toho se odehraje něco docela jiného. Harry zjišťuje, že má stejnou chorobu, která zabíjí jeho otce, a ten mu v podstatě řekne, aby se s tím nějak vyrovnal,“ pokračuje DeHaan. „Tehdy se do Harryho života vrací znovu Peter,“ říká DeHaan. „Stále si oba pamatují vřelé přátelství, které je jako děti spojovalo.“
Z Harryho vyrostl velice odlišný člověk než z Petera. „Přistupoval jsem k tomu tak, že jsem Harryho pojal jako protekční dítě, jako jakéhosi hipstera,“ popisuje DeHaan. „Jde o velice specifický typ člověka - a to i co se týče vzhledu. Harry se upíná k majetku, protože je tím jediným, co se nebojí dávat najevo - může takovýto materialistický přístup využívat k tomu, aby ukrýval to, co se odehrává v jeho nitru. Marc k tomu přistupoval s velkým zaujetím a poté, co si moje nápady vyslechl, mě vedl po specifické cestě, aby mi pomohl Harrymu vdechnout život.“
Na této cestě se z privilegovaného boháčského synka stává nejhrozivější padouch v New Yorku. Když Harry přebírá vedení společnosti OsCorp, ujímá se - stejně jako jeho otec před ním - taktéž rozsáhlých prostředků, které by mu mohly zachránit život. Poté, co v oddělení speciálních projektů objeví tajné doupě OsCorpu, uvěří tomu, že je Spider-Manova krev je odpovědí na všechny jeho modlitby - a tato víra se změní v posedlost, která Harryho posléze přivede k proměně v Green Goblina.
„Harry Osborn představuje pro Petera Parkera / Spider-Mana ojedinělý a klasický konflikt,“ říká Arad. „Harry byl jeho nejlepší přítel, a stejně jako v případě Electra se z něj následkem okolností stává nepřítel, který se rozhodne Spider-Mana zničit. Nejhorší ze všeho je, že Spider-Man cítí potřebu svému příteli pomoci a zabránit mu v tom, aby se stal takovým sebedestruktivním padouchem.“
Jak se ve filmu The Amazing Spider-Man 2 začínají Spider-Manovi nepřátelé spolčovat, připojuje se k nim také ruský gangster Alexej Sycevič. Toho Spider-Man na začátku filmu porazil a poslal za mříže, ovšem Sycevič se vrací v podobě mechanizovaného vynálezu společnosti OsCorp - Rhina.
Když Paul Giamatti dospíval, byl shodou okolností Rhino jeho nejoblíbenější postavou ze světa společnosti Marvel. „Je prostě ztělesněním síly a jako malé dítě takové věci zbožňujete,“ říká herec, když popisuje, čím ho tato postava zaujala. „Můžete zničit úplně cokoliv, probourat se zdí. Rhino se neustále tvářil úžasně naštvaně a vypadal výtečně.“
Giamatti byl do role obsazen na základě svého vystoupení v noční talk show Conana O'Briena v roce 2011. „Conan se mě v legraci zeptal, koho bych si chtěl zahrát, pokud bych dostal nabídku nějaké role ve filmu se Spider-Manem, a já odpověděl, že Rhina,“ vypráví Giamatti. „Marc Webb to zřejmě viděl, a když se chystali natáčet pokračování, setkal jsem se s ním a on se mě zeptal, jestli bych vážně chtěl hrát Rhina. Byla to velice zvláštní věc - cítím se, jako by mi bylo zase sedm!“
„Koncept toho, že tu máme k dispozici postavu, která se vyvíjí, je velice zajímavý, a v každém z filmů se Spider-Manův kostým od toho předchozího odlišoval,“ říká kostymérka Deborah L. Scott, držitelka Oscara, která pro film The Amazing Spider-Man 2 navrhla svůj první kostým Spider-Mana.
V případě tohoto filmu se Marc Webb rozhodl přejít v případě Spider-Manovy podoby k tradičnějšímu vzhledu. „V prvním filmu jsem k jeho kostýmu přistupoval velice realisticky - jako bychom přemýšleli o tom, jak by si asi takový chlapec svůj kostým vyrobil,“ říká Webb. „Používali jsme materiály a návrhy, ke kterým by měl přístup mladík z Queensu. Například oční čočky - byly doslova vyrobené ze slunečních brýlí, protože by je měl po ruce. Tentokrát jsme se chtěli více přiblížit tomu, co známe z comicsu - na povědomé vlídné a ikonické prvky, které dělají Spider-Mana tím, kým je. A opět, oči jsou toho nezanedbatelnou součástí - tentokrát jsou velké a přátelské. Když lidé s naším hrdinou v kostýmu hovoří, cítí jisté bezpečí a jistotu, jisté pouto - a myslím, že v mnoha ohledech vychází právě z jeho očí.“
Pod Webbovým vedením se Scott při svých přípravách zaměřila na specifické comicsy. „Drželi jsme se opravdu poměrně věrně předlohy, tedy původních comicsů,“ pokračuje Scott. „A poté jsme to vše vzali a pokusili se to aplikovat na techniky a věci, které máme k dispozici v současnosti, a vytvořili stylovější, působivější verzi celého kostýmu.“
„Zejména oční díly byly pro Marca a ostatní tvůrce filmu velice klíčovým prvkem,“ říká Scott. Nyní jsou bílé a větší, než byly v předchozím filmu, a jsou vyrobeny z velice moderního plastu se skutečnými čočkami, kterými je skrz ně vidět. „Jejich tvar je velice ikonický,“ říká. „Další věcí, která pro mě byla velice důležitá, bylo přesné vystižení specifických odstínů modré a červené barvy,“ popisuje Scott. Spider-Manův nový kostým obsahuje tmavší modrou než v předchozím filmu, a vpředu i vzadu je vyzdoben komplexním vzorem.
„Vytvořili jsme množství vrstev tiskových efektů, které jsme nejprve navrhli v počítači, poté zvýraznili vzor, vše v několika vrstvách vytiskli, a snažili jsme se, abychom vše dodrželi s maximální možnou přesností,“ vysvětluje Scott.
Při práci na vzhledu Electra se Marc Webb rozhodl vydat odlišným směrem, než jakým je tato postava zobrazena v comicsu. Jeho masku vytvořila společnost KNB EFX Group, zabývající se výrobou speciálních efektů, a společnost Sony Pictures Imageworks poté doplnila vizuální efekty, které Electrovi vdechly život. Práce na návrhu vedl Greg Nicotero z KNB EFX Group a oscarový maskér speciálních efektů Howard Berger poté vše ještě před natáčením finalizoval a následně se na filmu podílel jako maskér jak Jamieho Foxxe, tak i jeho dvojníka pro natáčení kaskadérských scén.
Aby bylo možné celou masku vytvořit, podstoupil Foxx v KNB proces výroby série odlitků jednotlivých částí těla a také jejich oscanování, na základě kterých byly vytvořeny modely pro tvorbu trojrozměrných soch. Následně za jejich pomoci výtvarníci zkoušeli několik potenciálních možností, jak k efektům, souvisejícím s touto postavou, obecně přistupovat, a řídili se instrukcemi od Webba. „Nakonec jsme vyrobili celkem 21 jednotlivých silikonových prvků, které jsme na Jamieho a jeho dvojníka Claye Fontenota každý den museli nalepit,“ říká Berger. „Bylo to poměrně náročné, ale chtěli jsme, aby jeho filmová pokožka působila přesně tím správným dojmem.“
Electro má na světélkující modré pokožce viditelné žíly, které působí dojmem, že jimi nekoluje krev, ale spíše elektřina, zatímco oči mu bíle světélkují. Klíčovým prvkem návrhu Electra bylo pro Bergera ujistit se, že celá maska nijak neomezí herecké výkony Jamieho Foxxe, se kterým společnost KNB spolupracovala už na filmech Nespoutaný Django a Ray. „Chtěl jsem zajistit, aby byl Jamie schopen dělat vše, co se od něj vyžadovalo, a že jeho herecký výkon nebude nijak omezován,“ popisuje Berger. „Všechno jsme vytvořili natolik tenké, že pokud se například Jamie zamračil, bylo skutečně viditelné nakrabacení kůže na čele. Ačkoliv se jedná o modrého člověka s bizarními kontaktními čočkami, podíváte se na něj a víte, že je to Jamie.“
Na základě Webbových instrukcí také Berger úzce spolupracoval s vedoucím vizuálních efektů společnosti Sony Pictures Imageworks Jerome Chenem, jehož práce spočívala v obohacení výsledné Electrovy podoby o elektrické efekty. „Studovali jsme tvorbu bouřkové oblačnosti a vznik blesků, které se v ní objevují,“ vysvětluje Webb. „Výsledkem jsou efekty, které působí magicky a étericky. Myslím, že jde o velice provokativní styl.“
„Marc od samého začátku zdůrazňoval, že Electro musí doslova zářit,“ říká Chen. „Na základě těchto instrukci jsme začali studovat fotografie a videa bouřkových mraků. Skoro náhodou jsme narazili na obrázek lebky, ke které byla připevněna svítilna - takže zářila v podstatě zevnitř. A tím jsme se začali zabývat - elektřina není pouze na povrchu jeho pokožky, ale skutečně ho prostupuje - stala se pro něj krví. Je to elektrická bytost, obalená svaly. Elektřina se nachází pod jeho pokožkou a její záře skrz ni prostupuje navenek.“
Inspiraci pro takové efekty hledal tým vizuálních efektů Sony Pictures Imageworks na obloze. „Jak nám Marc navrhl, studovali jsme noční záběry bouřek,“ říká vedoucí digitálních efektů David Alexander Smith. „Během takových bouřek nad sebou vidíte převážně mraky, ale občas se rozzáří celá obloha, nebo se mezi mraky někde objeví blesk. A tím jsme se inspirovali. Zkombinovali jsme tuto podobu s lidskou nervovou sítí - ta se stala naší interní sítí osvětlení, která přenáší elektrické výboje. Takže začíná na Electrově čele - tam probíhá elektrická bouře - a poté se vše šíří po jeho těle. Je to skutečně pozoruhodný vzhled, a pokud ho zkombinujete s hereckým výkonem Jamieho Foxxe, je výsledkem opravdu výjimečná filmová postava.“
Postavy a obsazení
• Andrew Garfield - Peter Parker / Spider-Man
• Emma Stone - Gwen Stacyová
• Jamie Foxx - Max Dillon / Electro
• Dane DeHaan - Harry Osborn / Green Goblin
• Colm Feore - Donald Menken
• Felicity Jones - Felicia Hardyová
• Paul Giamatti - Alexej Sycevič / Rhino (v originále Aleksei Sytsevich)
• Sally Field - May Parkerová
• Embeth Davidtz - Mary Parkerová
• Campbell Scott - Richard Parker
• Marton Csokas - doktor Ashley Kafka
• Louis Cancelmi - muž v obleku
• Max Charles - mladý Peter Parker
Ocenění
The Saturn Awards
2015 - Nejlepší film podle komiksu (nominace)
DABING
V českém znění: Matouš Ruml - Andrew Garfield (Peter Parker / Spider-Man), Kateřina Peřinová - Emma Stone (Gwen Stacyová), Lukáš Hlavica - Jamie Foxx (Max Dillon / Elektro), Petr Neskusil - Dane DeHaan (Harry Osborn / Goblin), Bohdan Tůma - Paul Giamatti (Aleksei / Rhino), Martina Hudečková - Sally Field (teta May), Jiří Schwarz - Denis Leary (George Stacy), Regina Řandová - Kari Coleman (Helen Stacyová), Lucie Svobodová - Embeth Davidtz (Mary Parkerová), Jakub Saic - Campbell Scott (Richard Parker), Tomáš Juřička - Marton Csokas (Dr. Kafka), Václav Knop - Colm Feore (Donald Menken), Miloš Vávra - Chris Cooper (Norman Osborn), Daniel Krejčík - Charlie DePew (Philip Stacy), Pavel Tesař - B.J. Novak (Smythe), Jana Páleníčková - Felicity Jones (Felicia), Vilém Udatný - Louis Cancelmi (muž v černém obleku), Otto Rošetzký - J.D. Walsh (Dr. Jallings), Bohuslav Kalva - Michael Massee (Gustav Fiers), Ladislav Cigánek - Cal McCrystal (ředitel Conway), Jaroslav Horák - James Colby (velitel policistů), Ladislav Novák - Tug Coker (pilot), René Slováčková, Roman Hájek, Zbyšek Horák, Radana Herrmannová, Ludvík Král, Jan Köhler, Jindřich Žampa, Martina Bucková, Tomáš Hospodský, Petr Hrach, Kateřina Langerová, Martin Svejštil
Překlad: Jakub Racek
Produkce: Evelyna Vrbová
Zvuk: Filip Mošner, Roman Čadek
Výsledný mix: Shepperton International
Dialogy a režie: Ladislav K.J. Novák
Vyrobilo studio LS Productions - 2014
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 24.4.2014 Falcon
Premiéra USA: 2.5.2014 Columbia Pictures US
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 5.11.2014 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 3.9.2014 Bontonfilm
Tržby v ČR - Kč 11 731 276
Tržby celkem - $ 708 982 323
Návštěvnost v ČR 88 169
Náklady (Rozpočet) - $ 200 000 000
FILMY V SÉRII
Spider-Man gastonrolinc.webnode.cz/news/spider-man-spider-man/
Akční / Dobrodružný, USA, 2002
Režie: Sam Raimi, Hrají: Tobey Maguire, Willem Dafoe
Spider-Man 2 gastonrolinc.webnode.cz/news/spider-man-spider-man1/
Akční / Fantasy, USA, 2004
Režie: Sam Raimi, Hrají: Tobey Maguire, Kirsten Dunst
Spider-Man 3 gastonrolinc.webnode.cz/news/spider-man-spider-man2/
Akční / Dobrodružný, USA, 2007
Režie: Sam Raimi, Hrají: Tobey Maguire, Kirsten Dunst
Amazing Spider-Man gastonrolinc.webnode.cz/news/a74/
Akční / Dobrodružný, USA, 2012
Režie: Marc Webb, Hrají: Andrew Garfield, Emma Stone
Amazing Spider-Man 2 gastonrolinc.webnode.cz/news/a75/
Akční / Dobrodružný, USA, 2014
Režie: Marc Webb, Hrají: Andrew Garfield, Emma Stone
Spider-Man gastonrolinc.webnode.cz/news/spider-man-spider-man/
Akční / Dobrodružný, USA, 2002
Režie: Sam Raimi, Hrají: Tobey Maguire, Willem Dafoe
Spider-Man 2 gastonrolinc.webnode.cz/news/spider-man-spider-man1/
Akční / Fantasy, USA, 2004
Režie: Sam Raimi, Hrají: Tobey Maguire, Kirsten Dunst
Spider-Man 3 gastonrolinc.webnode.cz/news/spider-man-spider-man2/
Akční / Dobrodružný, USA, 2007
Režie: Sam Raimi, Hrají: Tobey Maguire, Kirsten Dunst
Amazing Spider-Man gastonrolinc.webnode.cz/news/a74/
Akční / Dobrodružný, USA, 2012
Režie: Marc Webb, Hrají: Andrew Garfield, Emma Stone
Amazing Spider-Man 2 gastonrolinc.webnode.cz/news/a75/
Akční / Dobrodružný, USA, 2014
Režie: Marc Webb, Hrají: Andrew Garfield, Emma Stone
Tvůrci a herci
Marc Webb (Režie), Laura Ziskin (Produkce), Avi Arad (Produkce), Matthew Tolmach (Produkce), Heavy Young Heathens (Hudba), James Horner (Hudba), John Schwartzman (Kamera), Alan Edward Bell (Střih), Michael McCusker (Střih), Pietro Scalia (Střih), Francine Maisler (Casting), J. Michael Riva (Scénografie), Kym Barrett (Kostýmy), Eric A. Norris (Zvuk), Addison Teague (Zvuk),Ed Novick (Zvuk), Vincent Schicchi (Masky), John Caglione Jr. (Masky),Alex Kurtzman (Scénář), Roberto Orci (Scénář), Jeff Pinkner (Scénář), Andrew Garfield (Herec), Emma Stone (Herec), Felicity Jones (Herec), Jamie Foxx (Herec), Sarah Gadon (Herec), Paul Giamatti (Herec), Dane DeHaan (Herec), Sally Field (Herec), Martin Sheen (Herec), Chris Zylka (Herec), Marton Csokas (Herec), Denis Leary (Herec), Chris Cooper (Herec), B. J. Novak (Herec), Colm Feore (Herec), Stan Lee (Herec), Lucas Till (Herec), Aidy Bryant (Herec), Jamie Lynn Concepcion (Herec), Max Charles (Herec), Evie Paller (Herec), James Colby (Herec), Louis Cancelmi (Herec), Dario Barosso (Herec)
2014/142/USA/Akční, Dobrodružný, Fantasy
- Okrem New Yorku, kde prebiehala väčšia časť natáčania, pracovali filmári aj v kalifornskom Los Angeles.
- Snímka vyšla aj pod označením The Amazing Spider-Man 2: Rise of Electro či falošným názvom London Calling.
- V izbe Petera Parkera (Andrew Garfield) visí nad posteľou plagát k filmu Zväčšenina (1966).
- Scéna, kde Peter Parker (Andrew Garfield) a Harry Osborn (Dane DeHaan) hází po vodě žabky, se podobá známé scéně s házením žabek z filmu Kronika (2012), kde ztvárnil Dane DeHaan hlavní roli.
- Film je zaštítěn společností Sony, napříč snímkem se tedy vyskytuje hned několik telefonů Xperia od Sony Mobile. Jeden ze starších modelů vlastní sám Peter Parker (Andrew Garfield), při scéně na Times Square si zase lze všimnout reklamy na mobil a tablet s označením Z na elektronickém billboardu.
- Ve scéně, kdy Harry Osborn (Dane DeHaan) vstupuje do zvláštního sektoru v budově Oscorp, je v pozadí slyšet skladba od Hanse Zimmera, která se objevila již ve hře "Crysis 2" při úvodní scéně, na níž Zimmer rovněž pracoval.
- Kým v prvom filme (2012) používal Peter Parker (Andrew Garfield) internetový prehliadač Bing, tentoraz presedlal na Googlu.
- Přestože má film v názvu slovo Amazing, vzhled jednotlivých padouchů je inspirován komiksem "Ultimate Spider-Man", který se odehrává v alternativním vesmíru.
- Ve 24. minutě filmu vidíme, že Peter Parker (Andrew Garfield) má v pokoji plakát k dokumentu Dogtown and Z-Boys (2001).
Odkazy
Hrají:
Andrew Garfield, Emma Stone, Jamie Foxx, Dane DeHaan, Colm Feore, Felicity Jones, Paul Giamatti, Sally Field, Marton Csokas, Louis Cancelmi, Max Charles, Sarah Gadon, Martin Sheen, Chris Zylka, Denis Leary, Chris Cooper, B. J. Novak, Stan Lee, Lucas Till, Aidy Bryant, Jamie Lynn Concepcion, Evie Paller, James Colby, Dario Barosso, Kari Coleman, Doris McCarthy, Cris Williams, Charlie DePew, Bill Heck, Darren Whitfield, Steven Hauck, Kirrilee Berger, J.D. Walsh, Raymond Mamrak, Brian McElhaney, Daniel Gerroll, Sean Buttimer, Elwaldo Baptiste, Jorge Vega, Tanner Flood, Lynn Marocola, Reginald L. Barnes, Tug Coker, Drew Moore, Rikki-lee Millbank, Paul Urcioli, Anslem Richardson, Teddy Coluca, Jonathan Braylock