Spider-Man 3 / Spider-Man 3 (2007/129/USA/Akční, Dobrodružný, Fantasy) 62%

25.09.2018 12:20
JEDNOU VĚTOU
„Ta největší bitva na něj teprve čeká."

OBSAH
Pavoučí muž se vrací potřetí, opět s Tobeym Maguirem v hlavní roli. Tentokrát však nebojuje jen s padouchy, ale také se svým temným a agresivním „druhým já“: Dokáže se mu ubránit a získat zpět Mary Jane, kterou tolik miluje? Režie se ujal Sam Raimi.Ve třetím pokračování dobrodružství slavného komiksového hrdiny se „pavoučí muž“, pod jehož maskou se ukrývá plachý student Peter Parker, zamilovaný do své spolužačky Mary Jane (Kirsten Dunstová), pouští do boje nejen s nebezpečnými padouchy, ale i se svým temným a agresivním „druhým já“. Jeho láska sice získala angažmá na Broadwayi v muzikálu Vzpomínky na Manhattan, ale kritika její výkon strhala. Peter ovšem nemá čas ji utěšovat. Musí do akce a díky různým nedorozuměním se mu jeho dívka začne vzdalovat. Někdejší přítel Harry, který Petera neprávem viní ze smrti svého otce, ho napadne, ale skončí v nemocnici s těžkým zraněním. Peter se také dozvídá pravdu o vrahovi svého strýce a začíná ho stále víc ovládat temná síla, měnící jeho červenomodrý kostým v černý. Dokáže se jí ubránit a získat zpět tu, kterou tolik miluje? V režii Sama Raimiho v titulní roli opět Tobey Maguire.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Závěr...Doufám tedy, že závěr jedné velké komixové trilogie, která započala velký humbuk okolo komixových postav a točení filmů s nimy. Příběh sice už není to co v předchozích dílech, ale i tak jsou akční scény skvělé a spolu se Sandmanem a černým mimozemským symbiontem dokazují, že po akční stránce je trojka naprostý vrchol, ale po stránce vztahů a všeobecného klidu?...je to ucelená nuda. Proč tedy 3 hvězdy? Hlavně díky charismatickým postavám a díky tomu, že tvůrci dokázali do trojky vecpat dva nepřítele a celkově zkloubit dva příběhy v jedno. Na to, že je to třetí díl je to i tak dobré a dá se na to bez potíží podívat, jen nechápu jedno...kam se poděl ten astronomický rozpočet... (Malarkey) 2*

Toto léto bude pravděpodobně plné největšího počtu trháků za posledních 10 let. Tři třetí díly. První je tu a mé pocity jsou rozhodně zvláštní. Od začátku je poznat, že film nesplní neskutečně velká očekávání a v pár okamžicích se dostává na vlnu sebeparodie ala Terminátor 3. Nikdy jsem netušil, že si řeknu "Ten Tobey je tak směšný..." a budu se u toho poměrně kysele tvářit. Sam Raimi vytvořil jeden film, který má dvě tváře. Jedna je akční, která svou mohutností dokáže uspokojit milovníky Spidermana a akčních filmů obecně. Tou druhou je romanticko psychologická linie Petera Parkera, jeho přítelkyně a několika jemu blízkých osob. Lze spojit dvě tváře v jednu? Zkráceně: Velmi těžko.To co se Raimimu dařilo ve dvojce se mu ve trojce prostě nepovedlo. Akční scény jsou velmi dobré, hlavně ta první je neskutečně agresivní, rychlá a připomíná závěr matrixovské trilogie. Za ty peníze všichni očekávali takovouhle akční jízdu.Jenže... do těchto pasáží velmi často a docela neohrabaně vstupují problémy všech postav a chvílemi zbytečné scény o ničem, které slouží jako poučování (nejmladšího) publika. Bohužel se tak Spiderman nedokázal zbavit mentorských postav (např. May Parker), které poučují, vychovávají a zbytečně brzdí film a postav zbytečných (Gwen Stacy- ztělesněná zbytečnost, kterou spidey zachrání před jeřábem, aby ihned na jeřáb zapomněl a utekl).Je to smutné, ale je tomu tak. Spidey se simbiontem je jiný, to rozhodně.Jeho temnost a agresivita jsou patrné, ale dohánět tuto změnu do extrémů a 10 minut ji ukazovat, aby to "konečně ten blbý divák pochopil" je naprosto zbytečné! V celém snímku je tak bohužel zbytečností až příliš a někdy má divák chuť najít si scénáristu co tohle vymyslel.Nejlepší na celém filmu tak pro mě zůstávají záporáci. Sandman je úžasný (jen zbytečně scénáristé ukazují jeho motivaci a staví ne/vědomky diváka před dilema je dobré krást pro svou dceru a přitom někoho zabít? Je to dobrá omluva?). Harry Osborn se dokázal dostat ze stínu svého otce a jeho postava působí ve výsledku a vzhledem ke všem třem dílům nejvyrovnaněji a velmi promyšleně. Venom není ve stavu bez spidermana moc dlouho jak by si zasloužil, ale rozhodně je to důvod proč chtít vidět film znovu. Možná jsem hodně kritizoval a mohl bych více (americké vlajky jsme se přeci taky dočkali), ale nechci. Protože pro mě Spiderman 3 byl zábavný film, v kterém jsem se nenudil natolik, abych ho nenáviděl a opovrhoval jím. Dal mi co jsem chtěl, ale ani já nedokážu přehlédnout jeho nedostatky, kterých je víc než bych čekal. Spiderman 3 tak není tím čím se tvářil před premiérou. Má dvě tváře, kvůli kterým je plný kompromisů. Nechce, aby ani jedna jeho strana vyhrála a proto se snaží najít kompromis, ale jak všichni dobře víme, málo který kompromis dosáhne kvalit nekompromisního veledíla. Jindy bych asi dal 3*, ale dnes cítím, že musím Spideyho podržet a dát mu slabší 4*. (Djkoma) 4*

Po geniální dvojce se Raimi a) dal k nějaké sektě vyznávající všeobecnou lásku a pochopení, b) na drogy, c) prostě zbláznil. Jak jinak si vysvětlit ty citové hyperboly, ve kterých Peter tancuje na ulici v dokonalém kvádru, či dostává od tetičky ty nejkýčovitější ‚rady do života‘. Všechno je tak nadsazené, že to prostě NEMŮŽE být myšleno vážně a Raimi si jednoduše dělá z diváka víc jak dvě hodiny absolutní prdel. Uznávám, vstřebat se to dá opravdu těžko. Na druhou stranu tak ale opravdový problém vidím v nedotažených postavách, kde zvláště záporákům chybí pořádná motivace (jinak Sandman i Venom parádní) a vlastně chybí absolutně všem. Taktéž škoda některých odfláknutých triků v akčních sekvencích, kde to v kontrastu s dokonalým Sandmanovým zrozením vypadá hodně blbě. V součtu dost nevyrovnaná jízda, která ale ani na vteřinu nenudí, i když jsem se občas přistihnul, že zírám s hubou dokořán a nebylo to jenom na tu nabušenou akci. Teď za čtyři, ať nežeru, s tím, že někdy časem si to musím dát znova, abych si to fakt srovnal. (Isherwood) 4*

VELKÁ RECENZE
S velkou silou přichází velká zodpovědnost. A s velkými ambicemi přicházejí velké problémy. Natočil si Sam Raimi King Konga nebo Titanic? Odpověď na tuto otázku leží někde mezi následujícími řádky. Třetímu Spider-Manovi rozhodně nikdo neupře snahu. Mamutí rozpočet se do dvouapůlhodinového filmu rozpustil jako hrst písku v pouštní duně, takže nečekejte něco obrovitánského. Všeho je víc, ale jinak si Spidey pořád drží svůj rošťácký image. Ve světle temnější zápletky však vystupuje na povrch řada věcí, které měly raději zůstat skryty. Nový Spider-Man je zkrátka rozpolcená osobnost, což nikomu hodnocení neusnadní.
Ale nebudeme alibisticky chodit kolem horké kaše a pustíme se do pavoučího kámoše hezky zostra. Žádná zbytečná pieta plynoucí z toho, že má zrovna teď plnou hlavu problémů s Mary Jane a musí honit staré hříchy a nové nepřátele. Sam Raimi mu jako scenárista nic nedaruje a hned v úvodu naznačí, že jakkoliv pracně zbudovanou idylku může rozbít jediný odražený kamínek. V našem případě se však nevinný kus štěrku mění v pořádný šutr, protože Raimi-scenárista a Raimi-režisér nejedou po úplně stejných kolejích a levá ruka mnohdy neví, co dělá ta pravá. Největším průšvihem filmu je tak paradoxně jeho největší jistota - Sam Raimi. A někdy je hodně složité určit, který z nich, zda scenárista nebo režisér, je posedlý zákeřným symbiontem.
První půlhodinka vám totiž na čele vykouzlí tolik vrásek, že byste mezi ně mohli sázet brambory. Když Mary Jane zazpívá na Broadwayi, ještě netušíte, že je to jedna z mnoha hudebních vložek a když se ani po půlhodině průměrné vysvětlovací vaty nic neděje, začnete kontrolovat hodinky, jestli vám neukazují špatně. Mohl se do nich dostat písek nebo tak něco. Nikdy nevíte. Všechno je ale v nejlepším comicsovém pořádku - Raimi postupuje přesně podle předlohy a staví na šachovnici všechny dostupné figurky. Symbiont, Sandman, Mary Jane, Harry Osborn, Venom. Není jich příliš? JE jich příliš. Ale Raimi nemá čas, aby si všimnul své prapůvodní chyby. Když ho tenkrát Avi Arad "ukecal", aby do filmu přidal ještě Venoma, přijal to s nadšením comicsového fandy a těšil se, jak se všichni před kamerou sejdou v kruhu rodinném. Ve filmu to ale funguje o poznání hůře, protože celuloid není papír a ani všechny chechtáky z bankovního sejfu jménem Sony vám nezaručí vyváženou podívanou.
Potíž je především v tom, že film selhává souběžně hned na dvou frontách. Tou první je nosná zápletka Petera Parkera a Mary Jane, ve které Tobey Maguire nachází své herecké limity a nedokáže skrz hradbu mnohoznačných replik dostatečně načrtnout přerod své postavy ze slušňáka v drsňáka. Ulíznuté vlásky a černočerné sako od Versaceho z vás udělají "hovádko" jenom na povrchu, ale když dojde na skutečné emoce a chyby, kterých se pod jejich tlakem náš hrdina dopustí, začne film ztrácet pevnou půdu pod nohama. Maguire se ne a ne vymáčknout tím správným způsobem - zdá se dokonce, že mnohem intenzivnější chemie panuje mezi ním a Jamesem Francem. Kirsten Dunst si musí vystačit sama, když se ocitne uprostřed bitevní vřavy. I přes nezpochybnitelnou eleganci v každém okamžiku však ve finále prohrává s Harrym o tři délky Goblinova hoverboardu.
Ale není v tom sama, protože jestli se v romantické linii aktéři vymačkávají příliš pomalu, v té záporácké bychom si pro změnu zasloužili nějaké ty zpomalovačky. Pořídit si hned triptych superhajzlů byla chyba. Nepředělat jejich životopisy tak, aby sedly na míru stříbrnému plátnu byla VELKÁ chyba. Vítězem je opět Harry Osborn, protože Goblinovy osudy jsou dostatečně známé a motivaci není nutné budovat cihlu po cihle. Krátkou sirku vyfasoval jednoznačně Sandman, na kterém se plně ukazuje Raimiho neochota cokoliv měnit. Možná si opravdu měl ten scénář nechat upravit, protože... a teď si to přiznejme... Spider-Man je naivním comicsem. Je plný šílených vědců, prvoplánových zvratů a černobílých motivací. Sandman byl dobrák, který kradl, aby měl na léky pro svou dcerku. A když konečně utekl z vězení, aby se s ní zas viděl, dohnali ho policisté až přes plot testovacího střediska s urychlovačem částic. Prostě jste na poli a uprostřed pole je díra. A milý Thomas Haden Church do ní jako že omylem spadne. Scenáristická rafinovanost si vzala dovolenou, řekněte "wow".
Tisickrát se můžete ohánět tím, že takhle to v comicsu je a že by na to člověk měl brát ohledy. Tohle všechno beru, ostatně v jedničce a ve dvojce proti tomu nelze říct ani popel. U trojky však mhouření očí nepomáhá, protože podobná klišé tu rostou jako houby po dešti. Jakmile na chvíli opustíte Sandmana, řešíte vzestup a pád Eddieho Brocka a pak zase přeskočíte k Harrymu nebo vztahu Petera a Mary Jane. Útočí na vás tisíce podnětů, ale mezi všemi vystupuje marná Raimiho snaha namlátit dvacet let comicsové historie do jednoho filmu. Rozumně to funguje pouze v případě Venoma, k čemuž hodně přispívá civilní Topher Grace, přehrávající VŠECHNY ostatní herce. Minimálně o třídu. Navíc když už Venom přijde na scénu, je přesně takový jak jste si ho představovali a věřte, že to není jen "Spidey se zubama". Má obrovské svaly a zřejmě by Petera přetrhnul vejpůl, kdyby si nemyslel, že by to bylo až příliš rychle a snadné řešení.
Když nad tím teď uvažuji, Topher Grace ten film zachraňuje... krade ho Raimimu z ruky, ale zároveň funguje jako tmelící hmota. Bez něj by vám všechny ty linie prošly vašima rukama jako jemný písek a ztratily se někde v neznámu. Sam Raimi se nestihne ohlédnout, aby si uvědomil, že všechny hřebíky zatloukl napřeskáčku a tak nějak křivě. Přílišná vášeň, kterou svému kladivu propůjčil, začne být kontraproduktivní zejména ve chvílích, kdy se snaží jednotlivé linie propojovat. Musí skákat z místa na místo a tak některé z postav opustíme v kritických okamžicích a můžeme se tisíckrát vztekat, že jsme s nimi chtěli zůstat. Ne, strýček Raimi se teď musí věnovat někomu jinému, když budete hodní, zase Gwen Stacy uvidíte. A nebo taky ne. Tahle postava je ve filmu vůbec dokonale zbytečná. Jako hnací motor Peterovy mentální přeměny nefunguje a je na plátně příliš krátce, než abyste se do ní zamilovali. A navíc je příliš inteligentní. Nešťastná kombinace. :)
Vy se ale stejně budete bavit. A nikdo na světě vám to nebude vyčítat. Raimi možná natočil nevyvážený a dějově velmi, velmi labilní podívanou, ale to v žádném případě neznamená, že by tohle byl konec Spider-Mana. Je to jen odbočka na pomalejší silnici, s většími hrboly, ale starými dobrými patníky. Jejich přítomnost zajišťuje jednoduchý fakt: Sam Raimi je dítě. Dítě, které nezná míru a je občas příliš sobecké, ale zároveň dítě, které si umí hrát a je tak roztomilé, že vám to vyrazí dech. Spider-Man 3 se tak nikdy ani nepokusí být vážně míněným, seriózním comicsem, ale... ono by to stejně neprošlo. Ve chvíli kdy Peter s Mary Jane odpočívají na pavučině mezi stromy a v pozadí "nenápadně" spadne meteorit, musíte se pousmát. Důležité je, zda je to pousmání smířlivé nebo pohrdavé. V tom prvním případě má u vás film šanci na úspěch, v tom druhém to můžete rovnou zabalit. Pokud jste dvojce dávali podezřívavou šedesátku, pravděpodobně se trojce vysmějete, nebo z ní naštvaně odejdete. Raimi si totiž nebere žádné servítky a jeho hudební koláž "Peter se nám zkazil" a nebo další hudební číslo v baru, patří k záležitostem, které vyžadují notnou dávku tolerance. A přesto z filmu trčí jako zdvižené prostředníčky a zásadně narušují jeho strukturu.
Okolní děj není tak dobře semknutý (jako ve dvojce), aby si Raimi mohl tyhle "klukoviny" dovolit beztrestně a nemyslete si, že s vážnějšími podtóny ubylo romantických klišé a podpásových vtípků. Jsou tu pořád a samy o sobě fungují dokonale. Často však překážejí nějakému vyššímu principu. Proto se laškujícímu Bruci Campbellovi podaří takřka zničit vyznění romantického dramatu mezi Peterem a Mary Jane, proto Raimiho oldschoolové snímání vyrobí ze Sandmanových útrap s dcerou dokonalou selanku a proto se hláškám "Něco tu nehraje, ale asi to bude dobrý, klidně ten SMRTÍCÍ urychlovač částic spusťte" na první reflex zasmějete, aby vám pak bylo líto, že taková legrácka film jako celek automaticky shazuje o jedno patro níž. Při vší té inflaci to už totiž nepůsobí jako ojedinělý a dobře promyšlený vtípek.
A to je škoda. Sam-hračička nám sice všechno bohatě vynahrazuje při akčních scénách, ve kterých mohou vzduchem létat nejen hrdinové, ale také miliony dolarů a nadšené superlativy, ale na všem tom kočkování nám tentokrát film nestojí. Kromě endorfinů chtěl Raimi rozdávat i emoce, jenže to je práce pro lepšího scénáristu a... dospělejšího režiséra. Zůstává tu spousta okamžiků, kdy jsem ze srdce rád, že Raimi ještě nedospěl a pak je tu spousta těch, při kterých mě to nevýslovně mrzí. Jedna část jeho osobnosti si ten scénář napsala, aniž by si uvědomila, že ta druhá ho nikdy nemůže natočit. Je to film Sama Raimiho, ale není mu ušitý na míru, což zní velmi, velmi paradoxně, ale až naběhnou závěrečné titulky, všechno to pochopíte. Zůstane vám v hlavě sympatický letní blockbuster... víc než solidní adaptace comicsu... a zatím nejslabší filmové zpracování Spider-Mana. Abych parafrázoval jednu z postav - Pochopil jsem tě, Same. Ale neodpustím ti to.
P.S. Dabing je neředěné peklo. Brockova zpověď v kostele, která už v traileru působí jako vrchol, je v lokálním podání vlažná jako libovolný výjev z Rodinných pout. Výlety do kin s titulkovanou kopií by měla hradit zdravotní pojišťovna. :)

PODROBNÝ POPIS FILMU
Peter Parker plánuje požádat Mary Jane Watsonovou o ruku, která právě odehraje svůj broadwayský muzikálový debut. Na schůzce v Central Parku spolu sledují meteorický roj. Malý meteorit spadne nedaleko nich a na Zemi se tak dostane mimozemský černý symbiont.
Ve stejné době utíká z vězení Flint Marko. Když se snaží schovat před policií, spadne do experimentálního urychlovače částic, který smíchá jeho částice s okolním pískem. Tím se z něj stane Sandman.
Harry Osborn již ví, že Peter Parker je Spider-Man, kterého viní za smrt svého otce. Pokusí se ho napadnout, ale poraní si hlavu a ztratí krátkodobou paměť.
V době festivalu oslavujícím Spider-Mana vyloupí Sandman transportní bankovní vůz. Spider-Man tomu nedokáže zabránit, navíc později zjistí, že vrahem strýčka Bena Parkera byl právě Flint Marko a původní pachatel, který již zemřel, byl jen komplicem. Peter tak začne plánovat pomstu. Ve spánku se s ním ale spojí černý symbiont, který jej sledoval domů. Po probuzení mladík zjistí, že jeho oblek Spider-Mana je černý a že vzrostly jeho schopnosti. Symbiont však také posiluje arogantní a nenávistnou Peterovu stránku.
Při své pomstě se střetne se Sandmanem a zjistí, že jeho slabinou je voda. Tím ho porazí.
Kariéra Mary Jane kvůli nelichotivým recenzím stagnuje, avšak Peter je zahleděn jen sám do sebe, proto dívka hledá pochopení u Harryho. Poté, co se Harry uzdraví ze ztráty paměti, zmanipuluje Mary Jane, aby se s Peterem rozešla. Ta poté začne chodit s Harrym, čímž dosáhl svého cíle pokořit Petera.
Spider-Man se kvůli tomu rozzuří a díky symbiontem posílenému hněvu se pomstí Harrymu v nelítostném souboji. Peter také v novinách oznámí, že jeho rival, fotograf Eddie Brock, falšoval fotografie, na kterých ukazoval Spider-Mana jako zločince. Kvůli tomu Brocka vyhodí z práce. Mezitím se Sandman zotaví z boje se Spider-Manem.
Peter se snaží, aby Mary Jane žárlila, a tak pozve kamarádku Gwen Stacyovou do klubu, kde jeho bývalá přítelkyně pracuje. Když si to Gwen uvědomí, odejde, zatímco Peter a Mary Jane se pohádají. Parker se poté popere s vyhazovači a nešťastně udeří i Mary Jane. Tím zjistí, že symbiont přebírá vládu nad tělem. Chce se ho zbavit, což učiní v kostele díky zvuku zvonů. Symbiont se poté spojí s Eddiem Brockem, který se ve stejné době modlí v kostele za Peterovu smrt. Tím se z Brocka stane Venom, který poté vyhledá Sandmana a nabídne mu spolupráci proti Spider-Manovi.
Sandman a Venom zajmou Mary Jane. Peter požádá o pomoc Harryho, který odmítne, a tak se ji vydá zachránit sám. Harry se mezitím od svého sluhy dozví, že jeho otec se skutečně snažil Petera zabít a čepel, která ho probodla, patřila k jeho kluzáku. Peter svádí boj se svými nepřáteli, a když už se blíží porážka a smrt Spider-Mana, tak mu pomůže Harry. Společně zachrání Mary Jane a dokážou porazit i Sandmana. Když dochází na konečný souboj se samotným symbiontem, tak je Harry smrtelně raněn, neboť se obětoval pro Petera, kterého se Venom pokusil zabít. Peter nakonec dokáže zvítězit a symbiont společně s Eddiem Brockem zemřou. Po boji řekne Flint Marko Peterovi, že smrt strýčka Bena byla nehoda a že sháněl peníze pouze na léčbu své nemocné dceři. Peter mu odpustí. Nakonec umírá v náručí Petera a Mary Jane i samotný Harry, který řekne Peterovi, že bude vždycky jeho přítelem.

O FILMU
Film Spider-Man 3 je nejnovějším přírůstkem v jedné z nejúspěšnějších sérií v historii kinematografie. První dva díly vydělaly po celém světě dohromady přes 1,6 miliardy dolarů.
Tentokrát se dočkáme nejen nových dobrodružství populárního hrdiny v červenomodrém obleku, ale také zakončení několika dějových linií, které se proplétaly prvními dvěma díly. „Srdcem těchto filmů byla vždycky hloubka jednotlivých postav a jejich vzájemně propojené životy. Peterova láska k Mary Jane Watson a jeho přátelství s Harrym Osbornem bylo pokaždé nejvydatnější součástí jednotlivých příběhů,“ říká režisér Sam Raimi.
„Když jsme připravovali třetí díl, zeptali jsme se sami sebe: ‚Co by se tenhle mladý muž měl ještě v životě naučit?‘“ říká Raimi. „Postavili jsme ho do situací, v nichž byl přinucen vypořádat se s nedostatky ve svém charakteru - připravili jsme mu překážky, se kterými by si dříve nedokázal poradit. Ty ho buď mohly srazit na kolena nebo z nějak udělat heroického člověka, který by tyhle věci uměl překonat.“
Na začátku tohoto pokračování se Peterovi tak daří, že mu úspěch pomalu začíná stoupat do hlavy. A když se pak na jeho skútr přisaje zvláštní černá hmota, naberou věci rychlý spád. Hmota přeleze na Peterův spider-manovský oblek a promění jej z klasické červenomodré na leskle černou barvu. Oblek pak začne měnit i Petera, který se stane silnějším a rychlejších než kdy předtím. Bohužel však posouvá do popředí také temné stránky jeho osobnosti, které se marně snaží držet na uzdě.
„Když jsem četl scénář, byl jsem opravdu nadšen z toho odlišného směru, kterým se Peter Parker, ostatní postavy a dějové linie začaly ubírat,“ říká Tobey Maguire, který se znovu představí v roli Petera Parkera. „Pustili jsme se do spousty nových věcí, pojali jsme ten příběh neotřelým způsobem, aniž bychom narušili návaznost na předchozí díly.“
Kirsten Dunst se už podruhé vrátila do role Mary Jane Watson, do níž je Peter stále zamilovaný. Změny v jeho chování si však začnou na jejich vzájemném vztahu vybírat daň. „Mary přijde o práci právě ve chvíli, kdy se Spider-Man těší největší slávě, takže s ní Peter není tak často, jak by si přála. Má pocit, že ji odsunul na vedlejší kolej, a jejich vztah se začíná rozpadat,“ vysvětluje herečka.
Dunst tentokrát dostala mimo jiné možnost uplatnit své pěvecké nadání, která se jí naskytla již u dramatu Lepší společnost z roku 2001. „Pěvecké scény jsem si hodně užila,“ podotýká herečka. „Zpěv byl nahraný předem - děsila jsem se představy, že bych měla zpívat živě - a před kamerou jsem pak scházela v lodičkách a dlouhých šatech schody na Broadwayi, pod nimiž se následně odehrálo taneční číslo.“
Dalším veteránem této filmové série je James Franco v roli Harryho Osborna. „Harryho dějová linie navazuje na konec předchozího dílu, kdy odhalil příšernou pravdu o svém otci a kamarádovi - bohužel se tehdy nedozvěděl všechno. Harry je ztrápená duše. Celý svůj život zasvětil otci a když o něj pak přišel, zbylo mu na světě jediné - pomstít ho.“
Myšlenky na pomstu vůči Peterovi, který je podle něj zodpovědný za tuto velkou životní ztrátu, Harryho zcela pohlcují. Nakonec najde tajnou komnatu svého otce, kde objeví všechno potřebné k tomu, aby se mohl stát novým Goblinem.
„Harryho musí vyřešit jednoduchou, ale závažnou otázku: Jak moc má rád své přátele?“ říká Franco. „Pokud přijme skutečnost, že má rád Petera a M.J., musí zároveň přijmout také to, že jeho celý dosavadní život byl jen jedna velká lež - žil pouze pro nenávist a zbožňoval zlého člověka, kterého poslouchal na slovo.“
Spider-Man 3 samozřejmě nezůstal nic dlužen ani v oblasti dechberoucích akčních sekvencí, které fanoušci po předchozích dvou dílech dychtivě očekávali. Tentokrát se Spider-Man bude muset vypořádat se dvěma klasickými padouchy: Sandmanem a Venomem.
„Komiksy od Marvelu - a především pak ty o Spider-Manovi - vždycky nabízely celou plejádu zajímavých padouchů,“ říká Raimi. „Pracovalo na nich tolik úžasných výtvarníků a autorů… Vybrat si z nich a pak na těch dvou vystavět příběh byla hračka.“
Thomas Haden Church si zahrál Flinta Marko - muže, který je stále pronásledován chybami, jež učinil v minulosti. Když se připlete k nepovedenému fyzikálnímu experimentu, smísí se jeho DNA s pískem a stane se z něj Sandman - padouch, jenž dokáže kdykoliv změnit tvar, velikost a podobu. „Dokáže se přizpůsobit svému okolí. Může být vysoký 5, 10 nebo klidně 25 metrů. Umí zformovat obří písečné pěsti, kladiva nebo kyje. Může se proměnit v písečné tornádo nebo popadat na zem jako déšť. Je tak nenávistný a hrůzyplný, jak jen může padouch být,“ říká Church.
„Flint Marko je samotář s hodně temnou minulostí,“ pokračuje herec. „Hodně jsem přemýšlel o Lonu Chaneym, Jr. a těch postavách, kterými se nejvíc proslavil - každá z nich měla v očích velký smutek a rebelantskou povahu.“
„Jak o sobě Flint sám říká, není špatným člověkem,“ říká Church. „Jen se v životě několikrát špatně rozhodl. Tíží ho pocit obrovské viny za něco, co se stalo v jeho minulosti, i za to, co se děje zrovna teď. Ví, že permanentně páchá nějaké zločiny, ale přitom vidí sám sebe jako poctivého a čestného člověka. Dělá to, co považuje za nutné. Žádný z padouchů v této sérii není úplně černobílý.“
Church se na tuto roli připravoval déle než rok. Díky tvrdému tréninkovému režimu a dietě přibral před natáčením přes 10 kg svaloviny. „V komiksu byl Sandman hodně velký svalovec - vypadal trochu jako wrestlingový zápasník,“ říká herec. „V případě filmu jsme se rozhodli pro mírně střídmější postavu. Náš Sandman působí spíš jako pouliční rváč, trochu jako Terry Malloy z filmu V přístavu.“
Topher Grace si zahrál Eddieho Brocka, který se v průběhu děje promění ve Spider-Manova úhlavního nepřítele Venoma. „Když jsme se spolu o tom filmu bavili poprvé, Sam se mě zeptal, jestli vím, co to znamená ‚arcipadouch‘. Myslel jsem, že je to zkrátka velký padouch, ale Sam mi vysvětlil, že ve skutečnosti je to postava, která má stejné schopnosti a možnosti jako hlavní hrdina, ale využívá je k tomu, aby páchala zlo,“ říká Grace. „Sam vynaložil velké úsilí, aby z něj udělal postavu, která se Spider-Manovi vyrovná a zároveň je jeho přesným opakem.“
„Eddie Brock, z nějž se později stane Venom, je Peterovi velmi podobný. Oba pracují na stejném místě, snaží se o stejnou věc, v životech obou z nich hraje roli stejná žena… rozdíl je v tom, že Eddie nemá žádnou sebedůvěru. Dá se říct, že Eddie je tím, co by bylo z Petera, kdyby ho nevychovala teta May a strýček Ben,“ pokračuje herec.
„Myšlenka přivést Venoma na stříbrné plátno byla vzrušující. Je to postava, která má svůj původ v samotném Peterovi,“ vysvětluje producent Grant Curtis. „Když Spider-Man nosí černý oblek, začne ten oblek absorbovat jeho schopnosti. No a když se ho pak Peter zbaví, látka se přemístí na Eddieho Brocka, který není zdaleka tak dobrým člověkem. Poté Brocka, jenž se cítí za všech okolností odstrkován, promění na Venoma. Venom sdílí se Spider-Manem některé vlastnosti a chce ztropit nějakou paseku.“
„Venom je pro Spider-Mana jedním z nejtěžších protivníků,“ podotýká Avi Arad, který u filmu zastal roli vedoucího výroby. „Venom Spider-Mana zná: ví, jak se cítí, zná jeho přednosti i slabá místa. A to z něj činí nejsilnějšího protivníka.“
Další postavou, která se ve Spider-Manovi 3 objeví poprvé, je oblíbená Gwen Stacy. Na stránkách komiksu se s ní čtenáři poprvé setkali v prosinci 1965 v sešitu The Amazing Spider-Man #3. Tehdy se stala Spider-Manovou první láskou.
Ve filmu je Gwen krásná spolužačka, která se naopak zamiluje do Spider-Mana. Její přítomnost vnese nový prvek do Peterova vztahu s jeho opravdovou láskou Mary Jane. O Gwen se zajímá také Eddie Brock, který si plete její přátelskost s intimní náklonností.
Gwen ve filmu ztvárnila Bryce Dallas Howard, která podotýká, že navzdory rozdílům mezi komiksovou a filmovou postavou měla možnost čerpat ze stránek sešitů inspiraci. „V tom komiksu je mezi nimi velmi silný vztah, což jsem brala jako základ,“ říká herečka. „Gwen je sice jen vedlejší postava, ale v jejích scénách s Peterem je cítit určitý skrytý podtón. Není pro něj jen nějakým rozptýlením. Kdyby byly věci jinak, mohla by pro něj být dobrou partnerkou. Její otec je policejní kapitán, takže je zvyklá na to, že někdo z jejích blízkých každý den riskuje život. Na té komiksové postavě jsem mohla docela dobře stavět.“
Film se pochopitelně neobešel bez trikových kouzelníků ze společnosti Sony Pictures Imageworks. Za práci na vizuálních efektech v prvním Spider-Manovi byl tým nominován na Oscara, kterého si později odnesl za druhý díl. Supervizor vizuálních efektů Scott Stokdyk tentokrát dohlížel na více než 200 animátorů a výtvarníků.
„Z hlediska logistiky a rozsahu je Spider-Man 3 z celé trilogie zdaleka největší,“ říká producentka Laura Ziskin. „Chtěli jsme naplnit všechna očekávání diváků a zároveň jim přinést nové a vzrušující zážitky. Sam tentokrát opravdu výrazně pozvedl celkovou úroveň, zejména v oblastech akčních sekvencí a vizuálních efektů, které se týkají především Sandmana a Venoma. Je to gigantický film, na němž pracuje přes 1 000 lidí.“
Během natáčení se Raimi snažil zachytit co nejvíce akce v reálu. „Pokud je to bezpečné a jen trochu možné, jsem rád, když se akce odehraje přímo před kamerou,“ říká režisér. „Vizuální efekty jsou skvělý nástroj k vytváření kousků, které jsou nad rámec lidských schopností, ale pokud to v lidských silách je, tak se to snažíme udělat ve skutečnosti.“
Tým talentovaných kaskadérů byl připraven, ale pozadu nezůstali ani herci. Filmaře překvapila především Bryce Dallas Howard, která se ochotně pustila do všeho, co si filmaři vymysleli. K jejím nejtěžším sekvencím patřila ta, v níž narazí do budovy rameno jeřábu, všechno zdemoluje a způsobí, že se patro pod Gwen zřítí. Gwen se snaží něčeho chytit, ale nakonec stejně spadne do závratné hloubky a zachrání jí až Spider-Man.
Poté, co natočila několik částí sekvence ve studiu v Los Angeles, se produkce přesunula na newyorskou 6. avenue, kde na herečku čekal ještě luxusnější zážitek - průlet nad městem ve Spider-Manově náručí. „Na těch filmech je skvělé to, že díky nim můžete zažít tyhle neuvěřitelné věci, které by vás v reálu nikdy nepotkaly,“ říká herečka. „Věděla jsem, že je to stoprocentně bezpečné, protože Sam a ti lidi, kteří připravují kaskadérské kousky, herce opravdu pečlivě chrání. Proto jsem se snažila zkusit si co nejvíc věcí - je to skvělá adrenalinová zábava!“
S nemenším nasazením šel do natáčení také Thomas Haden Church. Pokud nepočítáme Maguireho, bylo natáčení nejbrutálnější právě pro něj. Ať už byl vrhán dva metry do výšky, aby mohl přistát „na hubu“ do bláta, naháněn (a chycen) psy, házen na koleje nebo vrhán obličejem proti plexisklu, byl pokaždé pevně odhodlán jít dál.
Klíčovou roli při zajišťování toho, aby byly scény zároveň zcela bezpečné a hodně velkolepé, hráli vedoucí speciálních efektů John R. Frazier (který se stejným způsobem podílel i na prvních dvou dílech) a pomocný režisér Dan Bradley (který tuto pozici zastal u Spider-Mana 2). „Práce se Samem je jako vrátit se zpátky do školy,“ říká Frazier. „Je to sled těch momentů, v nichž si říkáte: ‚No, tohle bude opravdu, opravdu těžké, ale zároveň hodně zábavné‘. U filmu, jako je tenhle, pro mě není nijak výjimečné, že jeho přípravou strávím devět měsíců - pracuji na něm od prvních přípravných prací a poté v průběhu celé produkce.“
Vzhledem k tomu, jak důležitou roli hraje ve filmu Sandman, bylo nezbytné věnovat velké úsilí přípravě speciálních efektů, které souvisejí s pískem. Úkolem vymyslet, jak bude Sandman vypadat, byl jako první pověřen návrhář kostýmů James Acheson.
První, co musel Acheson společně s filmaři vyřešit, bylo nalezení vhodného druhu písku. Nejdříve společně zkoumali několik různých vzorků z celého světa, ale postupem času se ukázalo, že dovoz písku by byl jednak docela drahý a jeho váha by navíc v některých scénách mohla ohrozit bezpečí herců a kaskadérů. Nakonec se rozhodli nahradit písek kukuřičnými vřeteny, která vypadají stejně, ale mají poloviční hmotnost.
Stejně tak dal všem oddělením zabrat také Venom. „Pro Sama a Jamese bylo důležité, aby kostým působil opravdu ostře a agresivně, jako ty výhonky, které se místy plazí po jeho tváři,“ říká odborník na speciální kostýmy Shownee Smith, jehož společnost Frontline Design pod vedením Achesona všechny speciální kostýmy vyrobila.
Před natáčením scén, v nichž se Brock mění ve Venoma, musel Grace strávit hodinu oblékáním kostýmu, vážícího mezi 50 a 65 kilogramy. Další čtyři a půl hodiny si pak pobyl v maskérně, kde na něj byly naneseny a nasazeny další věci včetně speciálních zubů, které měly u této postavy vytvořit iluzi větších a hrozivějších úst. Na obličej mu připevnili monofil, s nímž pak mohli různě pohybovat a deformovat jej.
„Během natáčení těchto scén jsem si v jenom okamžiku pomyslel: ‚K čemu jsem se to proboha propůjčil?!‘“ směje se Grace. „Celého mě polévali černým slizem, připevňovali mi na obličej háky, za které tahali lidé s dlouhými tyčemi, jedni nahoru, druzí dolů… no, když vidíte, jak Venom trpí v bolestech, tak to ani moc nehraju.“
Ve filmu samozřejmě nemohl chybět ani klasický Spider-Manův kostým. Ať se už jednalo o obvyklou červenomodrou verzi nebo jeho novou černou podobu, nebyla jeho výroba žádná legrace - sestrojit jediný kus zabralo 200 člověkohodin, přičemž k natáčení jich bylo třeba celkem 40. Pouhá výroba červenomodré verze tedy zabrala celkem 8 000 člověkohodin.
Jedním z lidí, kteří byli zodpovědní za převedení Raimiho vizí na stříbrné plátno, byl hlavní výtvarník J. Michael Riva. Riva je hrdý především na obří scénu staveniště, která byla kulisou pro závěrečný velkolepý souboj. „Vytvořit scénu staveniště nezní moc náročně, ale pokud máte na návrh i výstavbu pouhých osm týdnů, je to skoro nemožné,“ říká výtvarník. „Použili jsme přes 20 tun oceli, na scéně pracovalo ve dne v noci 100 svářečů a 200 tesařů. Ale společně se nám to podařilo!“
Výroba scény nakonec trvala šest týdnů a filmaři při ní využili tuny oceli ze zrušeného stavebního projektu. Herci a lidé ze štábu vyjížděli do vyšších pater ve skutečném stavebním výtahu. Silné osvětlení a energetické nároky produkce si vyžádaly instalaci labyrintu elektrického vedení, který byl umístěn 25 metrů nad scénou a skládal se ze 6,5 kilometru kabelů. V době, kdy bylo studio připraveno k natáčení, byl jeho odběr přibližně 21 000 ampérů, což je napětí, s nímž by si vystačilo 200 domácností.
Velmi specifickou úlohu měl u filmu George Stevens, který dostal stejně jako u Spider-Mana 2 na starost upletení všech pavučin. Pro nezapomenutelnou scénu na začátku filmu, v níž Peter s M.J. prožívají romantický večer v obrovské pavučině pod hvězdnou oblohou, Stevens vybudoval síť o rozměrech 8 x 10 metrů. „Pokud počítám i tu dobu, kterou jsme tomu věnovali před začátkem samotného budování sítě, tak jsme na ní pracovali celkem přes dva měsíce,“ říká Stevens.
„Publikum si vždycky potrpí na nové věci, čeká na to, že mu připravíme úplně nový zážitek,“ říká režisér Sam Raimi. „V případě vizuálních efektů to znamená, že se buď spolehnete na existující technologie a použijete je novými způsoby nebo zkrátka vyvinete nové. Pokaždé se ptáte sami sebe: ‚Co jsem ještě neviděl?‘ No a pokud jste ještě něco neviděli, pravděpodobně neexistuje technologie, která by to dokázala vykouzlit. U Spider-Mana 3 jsme byli téměř ve všech případech odkázaní na vlastní vývoj.“
Pro vedoucího vizuálních efektů Scotta Stokdyka obnášela příprava tohoto filmu dva roky práce na vývoji technologií. Jakkoliv náročné bylo ztvárnění Sandmana pro oddělení speciálních efektů, největší kus práce čekal na Stokdykův tým. „Existující technologie umožňovala pracovat s tisíci zrnky písku v jednom okamžiku. Abychom však dokázali Sandmana animovat tak, jak si představoval Sam, potřebovali jsme jich ovládat ne tisíce, ale miliardy. Software, který naši lidé vyvinuli, vyžadoval 10 člověkolet práce,“ vzpomíná producent Grant Curtis.
Stokdyk se se svým týmem připravoval sledováním toho, jak se písek chová ve skutečném světě. „Jednou z prvních věcí, které jsme podnikli, bylo natáčení písku se Samem a kameramanem Billem Popem,“ říká Stokdyk. „Natáčeli jsme všechno, co jsme mohli potenciálně potřebovat - písek vyhozený do vzduchu, hozený proti modrému plátnu, hozený proti černému plátnu. Vedoucí speciálních efektů John Frazier ho vysypal ze vzduchu na kaskadéra. Natočili jsme prostě všechno, co jsme si dokázali představit ve filmu.“
Po analýze záběrů začali o písku přemýšlet jiným způsobem. „Písek je jedinečný v tom, že se někdy chová jako pevná látka - často vidíte letět jednotlivá zrnka - a někdy jako tekutina - představte si třeba přelévající se duny,“ pokračuje Stokdyk. „Věděli jsme, že obrovské množství těch jednotlivých částeček bude docela problém - nejen z technického, ale i z výtvarného hlediska.“
„Máme postavu, která něco prožívá, ale je to v podstatě jen hromada písku,“ říká Stokdyk. „Pokud se nám podařilo dát dohromady tolik zrnek, aby to v lidech vyvolalo nějaký pocit, pak se nám to povedlo.“
Výtvarníci byly nakonec se svým výtvorem velmi spokojení. „U prvních dvou dílů odvedli Sony Pictures Imageworks pořádný kus práce, ale u Spider-Mana 3 úplně změnili průmyslové standardy,“ dodává Curtis.

Ocenění:
BAFTA
2008 - Vizuální efekty (nominace)

DABING
V českém znění: Jan Maxián - Tobey Maguire (Peter Parker / Spider-Man), Nikola Votočková - Kirsten Dunst (Mary Jane Watsonová), Filip Švarc - James Franco (Harry Osborn / New Goblin), Michal Dlouhý - Topher Grace (Eddie Brock / Venom), Hana Ševčíková - Bryce Dallas Howard (Gwen Stacyová), Pavel Šrom - Thomas Haden Church (Flint Marko / Sandman), Jiří Plachý - J.K. Simmons (J. Jonah Jameson), Dalimil Klapka - James Cromwell (kapitán Stacy), Zbyšek Pantůček - Dylan Baker (Dr. Connors), Hana Talpová - Rosemary Harris (May Parkerová), Pavel Soukup - Bruce Campbell (šéf v restauraci), Dana Batulková - Elizabeth Banks (Betty Brantová), Jiří Hromada - Bill Nunn (Joseph 'Robbie' Robertson), Jaromír Meduna - Cliff Robertson (Ben Parker) + Elja Baskin (pan Ditkovitch), Pavel Vondra - Steve Valentine (fotograf) + Michael Papajohn (Dennis Carradine), Tereza Chudobová - Mageina Tovah (Ursula), Bohuslav Kalva - John Paxton (sluha Bernard), Vladimír Fišer - Gregg Daniel (detektiv Geretz) + Stan Lee (Muž na Times Square), Miriam Chytilová - Theresa Russell (Emma Marková), Tomáš Borůvka - Ted Raimi (Hoffman), Jan Vlasák - Willem Dafoe (Green Goblin / Norman Osborn), Jitka Moučková, Svatopluk Schuller, Bedřich Šetena, Tomáš Juřička, Johana Krtičková, Jarmila Švehlová, Hana Krtičková, Štěpán Krtička, Robin Pařík, David Štěpán
Překlad: Zbyněk Ryba
Produkce: Evelyna Vrbová
Zvuk: Martin Jílek
Mix zvuku: Shepperton Studios
Dialogy: Magda Landsmannová
Režie: Alice Hurychová
Vyrobila: LS Productions 2007

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 3.5.2007 Falcon
Premiéra USA: 4.5.2007 Columbia/Sony
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 24.9.2007 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 24.9.2007 Bontonfilm

Tržby v ČR - Kč 19 620 826
Tržby celkem - $ 890 871 626
Návštěvnost v ČR 203 595
Náklady (Rozpočet) - $ 258 000 000

FILMY V SÉRII
Spider-Man gastonrolinc.webnode.cz/news/spider-man-spider-man/
Akční / Dobrodružný, USA, 2002
Režie: Sam Raimi, Hrají: Tobey Maguire, Willem Dafoe

Spider-Man 2 gastonrolinc.webnode.cz/news/spider-man-spider-man1/
Akční / Fantasy, USA, 2004
Režie: Sam Raimi, Hrají: Tobey Maguire, Kirsten Dunst

Spider-Man 3 gastonrolinc.webnode.cz/news/spider-man-spider-man2/
Akční / Dobrodružný, USA, 2007
Režie: Sam Raimi, Hrají: Tobey Maguire, Kirsten Dunst

Amazing Spider-Man gastonrolinc.webnode.cz/news/a74/
Akční / Dobrodružný, USA, 2012
Režie: Marc Webb, Hrají: Andrew Garfield, Emma Stone

Amazing Spider-Man 2 gastonrolinc.webnode.cz/news/a75/
Akční / Dobrodružný, USA, 2014
Režie: Marc Webb, Hrají: Andrew Garfield, Emma Stone
 
Tvůrci a herci
Sam Raimi (Režie), Avi Arad (Produkce), Grant Curtis (Produkce), Laura Ziskin (Produkce), Danny Elfman (Hudba), Bill Pope (Kamera), Bob Murawski (Střih), Kathy Driscoll (Casting), Francine Maisler (Casting), Neil Spisak (Scénografie), J. Michael Riva (Scénografie), James Acheson (Kostýmy), Katina Le Kerr (Kostýmy), Susan Dudeck (Zvuk), Paul N.J. Ottosson (Zvuk), Joseph Geisinger (Zvuk), Luisa Abel (Masky), Vivian Baker (Masky), Sam Raimi (Scénář), Ivan Raimi (Scénář), Alvin Sargent (Scénář), Tobey Maguire (Herec), Kirsten Dunst (Herec), Thomas Haden Church (Herec), James Franco (Herec), Dylan Baker (Herec), Elizabeth Banks (Herec), Topher Grace (Herec), Bryce Dallas Howard (Herec), Theresa Russell (Herec), Bill Nunn (Herec), James Cromwell (Herec), J.K. Simmons (Herec), Cliff Robertson (Herec), Ted Raimi (Herec), Perla Haney-Jardine (Herec), Rosemary Harris (Herec), Willem Dafoe (Herec), Joe Manganiello (Herec), Tim Maculan (Herec), Bruce Campbell (Herec), Elya Baskin (Herec), Mageina Tovah (Herec), Stan Lee (Herec), Michael Papajohn (Herec), Reynaldo Gallegos (Herec), Lucy Gordon (Herec), Nick Poltoranin (Herec), Halla (Herec), Arick Salmea (Herec), Ksen Shims (Herec), Brenna Roth (Herec), Natalie McNeil (Herec), Becky Ann Baker (Herec), Natalie Jones (Herec), Evelyn Vaccaro (Herec), Tony Besson (Herec), Carolyn Neff (Herec), Irina Costa (Herec), Crystal Marie Denha (Herec), Gregg Daniel (Herec)
 
2007/129/USA/Akční, Dobrodružný, Fantasy
 
Zajímavost k filmu
- V původním komiksu si Spider-man černý symbiant přinesl z jiné dimenze, kde s ostatnímy hrdiny od Marvelu prožil mnohé dobrodružství, která popisuje komiksová série "Tajné války superhrdinů".
- Režisér Sam Raimi zamýšlel natočit čtvrté pokračování, ze kterého však nakonec sešlo. Při jednom z rozhovorů řekl, že dle plánů se měla coby jedna z postav objevit Black Cat, kterou měla ztvárnit Anne Hathaway.
- Jedná se první film o Spider-Manovi, který nezískal alespoň nominaci na Oscara.
- Tvůrci uvažovali nad rozdělením filmu na dvé části. Jedním z důvodů, proč tak neučinili, byl také fakt, že nenašli vhodné míst, kde by části navazovaly.
- Film stál i s propagací takřka 350 milionů dolarů, tedy tisíckrát víc než Raimiho první velký film Lesní duch (1981).
- V bare sa objaví aj William Dafoe, ktorý zomrel v Spider-Man jednotke.
- Datum vydání bylo známo již před uvedením druhého dílu.
- Producent filmu Grant Curtis se ve filmu objeví jako jeden z policistů v autě, které přepadne Sandman.
- Thomas Haden Church prozradil, že si zlomil tři článku u prstu při natáčení scény souboje se Spider-Manem v metru.
- Fotografie Mary Jane u Petera na stolku je fotografie, kterou Peter pořídil na prohlídce v prvním díle.
- Cameo: Spolutvůrce Spider-Mana Stan Lee se objeví jako muž, který Peterovi říká, že jeden člověk může něco změnit.
- V přípravě na roli nabral Topher Grace 10 kg svalové hmoty.
- Návrhář speciálních efektů Scott Stokdyk vytvořil pro závěrečnou scénu miniaturu mrakodrapu v měřítku 1:16. Krom úspory času také vypadalo poškození mrakodrapu realističtěji.
- Topher Grace v kostýmu Venoma vůbec nepil, jelikož nemohl použít toaletu.
- Postava jménem Ditkovitch je nápadně podobná jménu spoluzakladatele Spidermana, Stevu Ditkovi.
- Poté, co Peter řekne panu Ditkovitchovi, že zaplatí nájem, až spraví dveře a jde do bytu, v knihovně jde vidět kniha „The Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde“, která rovněž pojednává o rozdvojené osobnosti.
- Holčička, která prodává Jamesonovi fotoaparát za 100 dolarů, je dcera Sama Raimiho Emma.
- V komiksu zjistí Reed Richards, jeden ze členů Fantastické čtyřky, že je černá hmota symbiont. Jelikož jsou ale postavy z Fantastické čtyřky majetkem 20th Century Fox, byl to dr. Curt Connors, který objevil tuto vlastnost.
- Píseň, kterou Mary Jane zpívá ke konci filmu, je ta samá, kterou zpívala Virginia Grey ve filmu Tarzan's New York Adventure.
 
Odkazy
 

Hrají:

Tobey Maguire, Kirsten Dunst, Thomas Haden Church, James Franco, Dylan Baker, Elizabeth Banks, Topher Grace, Bryce Dallas Howard, Theresa Russell, Bill Nunn, James Cromwell, J.K. Simmons, Cliff Robertson, Ted Raimi, Perla Haney-Jardine, Rosemary Harris, Willem Dafoe, Joe Manganiello, Tim Maculan, Bruce Campbell, Elya Baskin, Mageina Tovah, Stan Lee, Michael Papajohn, Reynaldo Gallegos, Lucy Gordon, Nick Poltoranin, Halla, Arick Salmea, Ksen Shims, Brenna Roth, Natalie McNeil, Becky Ann Baker, Natalie Jones, Evelyn Vaccaro, Tony Besson, Carolyn Neff, Irina Costa, Crystal Marie Denha, Gregg Daniel, Toni Wynne, Robert Myers, Jen Oda, Dan Callahan, Timothy Patrick Quill, Mark Kubr, Marc Vann, Frank Anello, Claudia Katz Minnick, April Parker-Jones, Edward Padilla, John Paxton, Pierangeli Llinas, Andre B. Blake, Brittany Krall, Nick Vlassopoulos, Emily Eckes