Leon / Léon (1994/110/Francie/Thriller, Krimi, Drama) 80% -Blu-ray-

23.09.2018 13:28
JEDNOU VĚTOU
„Neobyčejný milostný příběh profesionálního vraha a mladé dívky."

OBSAH
Strhující thriller o dvanáctileté dívce, která osudově zasáhne do života stárnoucího profesionálního zabijáka. Neobyčejný milostný příběh profesionálního vraha a mladé dívky. Leon je nájemný vrah, člověk, kterého nedokáže nic zastavit před splněním úlohy. Do jeho života vstoupí 12-letá Mathilda. Rodina nevinné Mathildy byla vyvražděná zkorumpovaným policajtem a ona se rozhodla pro krutou pomstu.(oficiální text distributora)


FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Na Leona si vždy vzpomenu když koukám na film s Jeanem Reno. Dost možná je to největší role, protože právě tady se zamiluje do mladičké Natalii Portman a ta nájemnému vrahovi bez citů dokáže udělat v hlavě pořádný zmatek. Herecky je to zvládnuté na výbornou a určitě už je to i legenda, protože takovýto film se nezapomíná. Nastartoval Portmanové kariéru, byl tak trochu revoluční, už svým příběhem, dokázal že Jean Reno je frajer a hlavně ukázal jaký je Luc Besson umělec natočit něco tak originálního tak citově a zajímavě. Dokázal vlastně takřka nemožné. Každopádně na pět hvězdiček to u mě není. Mám ten film rád, ale plný počet tomu nedám ani na poprvé, a ani na podruhé. (Malarkey) 4*

Výjimečné spojení výborný herců, talentovaného režiséra s americko-evropským stylem a tématiky, které by se kdejaký scénárista obával. Luc Besson však ne a jeho Leon se řadí vedle (spíše před:)) Magickou hlubinu i Brutální Nikitu, z které hlavní postava prakticky "pochází". Trojlístek Portman-Reno-Oldman vévodí snímku v každé vteřině stejně jako skvěle napsaný scénář, který nejen prohlubuje samotné postavy do dostatečné hloubky, ale také dodává příběhu na ojedinělosti a preciznosti. Leon totiž není v podstatě ani extra akční snímek (vždyť akčních scén tam je jak prstů na jedné ruce), ale drama o postavách a jejich potřebách. Všichni zúčastnění (ještě Eric Serra a jeho hudba:)) si zaslouží velkou pochvalu za film, který přežije všechny své protagonisty. (Djkoma) 5*

S úsporným rozpočtem natočil (dnes ve Francii „mírně“ ignorovaný) Luc Besson psychologicky poutavý thriller, ve kterém vymodeloval prototyp „nové“ filmařské dvojice – předčasně dospělá dvanáctiletá dívka a modelový typ nájemného vraha. Pojí je prázdnota duše i života. Leonovi, milovníkovi květin a klasických muzikálů, propůjčil své charisma toho času Bessonův dvorní herec Jean Reno. Ten vytvořil bezkonkurenční dvojici s neuvěřitelně vyzrálou Natalii Portman, až tomu nejde věřit, že šlo o její filmový debut!! (castor) 4*

GOLDIE FILMU
Luc Besson, toť známé režisérské jméno. Pravda, příliš opravdu kvalitních, zásadních či kultovních klasik nenatočil, v poslední době to s ním jde spíše z kopce, přesto však na svém kontě má i pár filmů, k nimž stojí za to se vracet. Bessonovým nejlepším snímkem, na čemž se shodneme asi všichni (v úvahu přichází snad ještě Pátý element), je bezpochyby Leon. Francouzské kriminální drama laškující i s žánrem thrilleru zaujme snad každého, kdo jej spatří. Legendární mafiánský hrdina, legendární a netradiční filmová dvojice, ale i legendární film sám o sobě. Jednoho z diváky nejoceňovanějších snímků posledních let, pokud ne všech dob, si musíme vážit především proto, že ukázal, jak se dá v jistém ohledu brakovitý námět uchopit, aby byl výsledek kvalitní.
Francouzský režisér Luc Besson, jenž měl být původně mořským biologem, debutoval již v osmdesátých letech minulého století. Nutno říci, že miláčkem kritiky se nestal, což mělo za následek jejich vzájemný chladný vztah. V devadesátých letech se už ale blýskalo na lepší časy. Úspěšná Brutální Nikita byla jen předzvěstí Leonova sukcesu. Toho si kritika naopak zamilovala. A to nebyl rok 1994 jen tak ledajaký. Do kin přicházela jedna pecka za druhou, pokud se zaměřím jen na ty opravdu nejúspěšnější filmy, musím jmenovat díla jako Vykoupení z věznice Shawshank, Forrest Gump, Pulp Fiction: Historky z podsvětí či Lví král. Vedle takových snímků nezapadnul, ale zazářil. To se musí kvitovat s povděkem.
Výhodou Leona je, že vás už z principu nemůže nudit. Příběh působí, ač je ve své podstatě založený na neinovativní hlavní postavě osamělého nájemného zabijáka, velice atraktivně, a to především díky Bessonovi, který se chopil scénáře i režie. Každou chvíli se navíc něco děje. A také další aspekty filmu, mezi něž patří určitě i ono pověstné zakázané ovoce v podobě nesourodého milostného, i když platonického vztahu, mají na celkovém vyznění lví podíl. Do hlavní role obsadil Besson svého dvorního herce Jeana Rena, přestože chtěl původně dát přednost někomu známějšímu. Mladou dívku Mathildu si pak bravurně vystřihla Natalie Portman, pro niž to byl zároveň filmový debut. Historek o tom, jak její konzervativní rodiče nechtěli natáčení dovolit či jak ona sama měla problém například s kouřením své postavy, jste slyšeli zajisté dost. Výkon Natalie Portman byl natolik podmanivý, že se dodnes Leon vnímá také jako film, díky němuž se proslavila a dostala do diváckého povědomí.
I když byla postava nájemného zabijáka, který se osamělý protlouká životem, ve filmech v době natočení Leona poměrně častou, pravou Bessonovou inspirací se stal muž, jehož jednou sám spatřil. Ihned si k němu dotvořil příběh a dal mu prostor ve svém snímku. O tom, jak moc se skutečnosti přiblížil, se můžeme jen dohadovat. Je to však naprosto podružné. Důležité je, že nakonec vznikl kvalitní film. Leon je navíc ještě rozšířením další Renovy postavy – Viktora čističe z Bessonovy Brutální Nikity. Nápad dát takovému hrdinovi prostor a udělat z něj hlavní postavu, se nakonec ukázal více než dobrým. Leon je často vnímán jako Renova nejlepší a nejoblíbenější figura. Nadto je přínosné zamyslet se nad faktem, že v podstatě sledujeme zápornou postavu, které ale fandíme, neboť se nejedná o postavu plochou, ale komplexní, lidskou. A svými činy nás Leon neustále přesvědčuje o tom, že je to ve skrytu duše hodný muž, což teď zní malinko klišovitě.
A teď konečně k ději samému. Mathilda je dvanáctiletá Newyorčanka, která žije s rodinou včetně malého bratra ve skromném bytě. Otec prodává drogy a bohužel se zaplete se zkorumpovaným policistou Stansfieldem (Gary Oldman). Ten se jednoho dne přijde pomstít a vyvraždí celou Mathildinu rodinu. Krutému činu unikne právě Mathilda. Měla štěstí, v inkriminovaném čase byla zrovna nakupovat. V době největší nouze, neboť zabijáci jsou stále v jejich bytě, se schová v příbytku souseda. Ten není nadšený, ale při pohledu na ni, malou dívku, se mu jí zželí a pomůže jí. Ti dva se stanou jednou z nejneobvyklejších filmových dvojic. Bydlí spolu, Mathilda zjišťuje, že její soused Leon je vlastně profesionálním vrahem, a sama kuje plán pomsty. Zamiluje se do něj, ale Besson naštěstí nepřekročí míru dobrého vkusu. Vztah obou postav je rozvíjen i na jiných rovinách. Mathilda učí Leona, co to znamená mít rád. On jí supluje otce. Jejich společným symbolem se stává kytka, o niž se Leon tak obětavě stará. A malým bonbónkem pro všechny filmové fandy je i jméno, pod nímž Mathilda sebe a Leona zapíše v hotelu. MacGuffin. Odkaz na samého Hitchcocka?
Snímek Leon není jen thrillerem plným krve, netradičním milostným dramatem, gangsterkou. Je to také dílo prodchnuté jemnou ironií, humorem, silnou nadsázkou. Film, který ve výsledku působí jako příjemný kříženec mezi Hollywoodem a starou Evropou. Znovu chválit všechny ústřední herce, režii, scénář, hudbu či kameru už asi nemá smysl. Leon je našlapaný a přitom citlivě podaný. Bude vám po něm smutno, ale přesto budete mít blažený pocit na duši.

V.I.M. FILMU
Francouzská lahůdka by mohla alespoň na chvíli rozčeřit jindy výhradně hollywoodskou produkci téhle rubriky (i když jsme se nedávno podívali do Číny nebo do Čech). Bylo by asi troufalé předpokládat, že někdo Leona nezná, ale já se přesto chci tímhle článkem ujistit. Znáte to... nová generace fanoušků nahrazuje tu původní a tak je docela dobře možné, že zelenáči si Jeana Rena pamatují jenom z Wasabi nebo Purpurových řek. A to by byla obrovská chyba, kterou je nutné co nejdříve napravit. Leon totiž drží v celosvětovém měřítku řadu nej... je to nejlepší film Luca Bessona, nejkultovnější role Natalie Portman a snímek, který se dost možná pyšní nejlepší evropskou přestřelkou všech dob. Finální peklo zůstalo dodnes nepřekonáno a slabší povahy by si k jeho sledování měly přibalit ručník, protože se budou potit blahem.
Leon je ale především o emocích, geniálních postavách a hereckých výkonech. Ty předcházejí sprškám olova a přibijí vás do sedaček. Chladnokrevný ale citlivý Jean Reno, skrz naskrz zkažený Gary Oldman a skoro až zvrhle nevinná Natalie Portman. Tahle trojka z vás na dvě hodinky (rozhodně si pořiďte Director's Cut) vysaje to nejlepší a pak vám to dvojnásobně vrátí. A proto budeme Bessona navždy uznávat a nezmění to ani rostoucí počet idiotsky se tvářících scénářů, které plodí jako na běžícím páse. Svojí genialitu dokázal už před dvanácti lety a kdykoliv vidím Leona "v akci", musím si povzdechnout, že takové filmy už se netočí. Ale ony se vlastně netočily nikdy. To jenom tenkrát... tenkrát to všechno zacvaklo do sebe. Buďte rádi, že jste u toho mohli být. Je to kus historie, který se neopakuje a jeden z důkazů toho, že i v Evropě lze natočit akční, herecky vyvážený, scenáristicky silný a po všech stránkách (skoro) bezchybný film. Za necelých dvacet milionů dolarů.

VELKÁ RECENZE
Profesionální zabiják, který nestřílí na ženy a děti, psychopatický policista, který střílí na každého, dvanáctiletá dívka, která by chtěla střílet na onoho policistu a kytka. To jsou hlavní figury na šachovnici úspěšného francouzského filmu. Odehrává se v New Yorku, kde v italské čtvrti žije osamělým životem stárnoucí profesionální vrah Leon. Stará se pouze o svou kytku, pije mléko a stýká se jen s mafiánským restauratérem Tonym, který mu obstarává zakázky. Jeho život se ovšem změní v okamžiku, kdy se seznámí s dvanáctiletou Mathildou, která žije v sousedství. Dívka jako jediná přežije pouze náhodou masakr své rodiny, kterou vyvraždil psychopatický policista z protidrogového oddělení Stansfield, protože mu dívčin otec ukradl část ze zásilky drog.
Leon neochotně slíbí, že se o dívku postará, ale odmítne naučit ji zabijáckému řemeslu. Dívka totiž chce pomstít svého čtyřletého bratříčka, kterého jediného je jí z celé zabité rodiny líto. Mezi podivnou dvojicí vzniká neobvyklý vztah. Zatímco dívka se učí střílet, pere a uklízí, Leon se učí číst, psát a také mít rád a nemyslet jen na sebe. Mathilda náhodou vyslechne rozhovor Stansfielda s kolegou a sleduje vraha svého bratříčka až na ministerstvo spravedlnosti. Pronikne dokonce až do jeho kanceláře, ale je odhalena. Leon, který našel její vzkaz, zabije několik policistů a dívenku si odvede. Stansfield však zjistí, kdo je Leon, obklíčí jeho byt i dům a zmocní se Mathildy.
Té se podaří nic netušícího Leona varovat. Začíná rozhodující střetnutí, ve kterém Leon likviduje jednoho Stansfieldova muže po druhém. Podaří se mu zachránit dívku a umožnit jí útěk, sám je však raněn. Stansfield povolá posily.
Impozantní dílo, které je v director's cut ještě impozantnější. Atmosféra souběžná s autenticitou lidského přístupu v konfrontaci cesty zločinu je v takovémto uchopení hodně odvážná, ale ve své podstatě zásadní. Příběh je jednoduchý, avšak velmi dobře ve svém záměru zpracovaný. Postavu Leona Luc Besson převzal ze svého snímku ‘Brutální Nikita´, kde se jmenoval Victor, honosně ji rozvinul a charismatický Jean Reno si roli stejně honosně zopakoval. Leon se živí jako tzv. čistič, ale stále v sobě ukrývá lidskost, což se ukáže ve chvíli, kdy do jeho života vstoupí dívenka Mathilda. Mladinká začínající Natalie Portman prokázala herecký talent a je dobře, že jí dal Besson šanci. Její debut je prostě skvělý. Reno a Portman tak ztvárnili dvojici, která se hodně těžko bude překonávat. Chemie mezi nimi prostě funguje každou vteřinou ať se děje co se děje. A když se proti nim postaví Gary Oldmen, vznikne z toho hotový filmový koncert. Není divu, že Besson Ol

Ocenění:
César Awards
1995 - Nejlepší film (nominace)
1995 - Luc Besson (Nejlepší režie) (nominace)
1995 - Jean Reno (Nejlepší herec) (nominace)
1995 - Eric Serra (Nejlepší hudba) (nominace)
1995 - Nejlepší zvuk (nominace)
1995 - Thierry Arbogast (Nejlepší kamera) (nominace)
1995 - Nejlepší střih (nominace)

Ocenění:
César Awards
1995 - Nejlepší film
1995 - Luc Besson (Nejlepší režie)
1995 - Jean Reno (Nejlepší herec)
1995 - Eric Serra (Nejlepší hudba)
1995 - Nejlepší zvuk
1995 - Thierry Arbogast (Nejlepší kamera)
1995 - Nejlepší střih

DABING
1.DABING (VHS, DVD, TV, Blu-ray)
V českém znění: Miloš Vávra - Jean Reno (Leon), Klára Šumanová - Natalie Portman (Mathilda), Alexej Pyško - Gary Oldman (Stansfield), Martin Kolár - Frank Senger (Tlusťoch), Jana Páleníčková - Elizabert Regen (Mathildina sestra), Miroslava Součková - Ellen Greene (Mathildina matka), Bohdan Tůma - Peter Appel (Malky), Petr Štěpánek - Danny Aiello (Tony), Roman Hájek - Michael Badalucco (Mathildin otec), Filip Švarc - Abdul Hassan Sharif (taxikář), Karel Richter - George Martin (recepční), Viola Zinková - Betty Miller (ředitelka sirotčince) + Jessie Keosian (stará dáma), Pavel Pípal - Keith A. Glascoe (Benny), Radovan Vaculík, Lucie Kožinová, Marek Libert, Michal Suchánek, Jaroslav Horák a Jan Přeučil (titulky)
Překlad: Hana Janovská
Zvuk: Antonín Kravka AK Studio
Úprava dialogů: Eva Svobodová
Režie: Petr Tichý
Vyrobilo: Studio Auvit pro Intersonic 1996

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 3.8.1995 Intersonic
Premiéra USA: 18.12.1994
Premiéra Francie: 14.9.1994
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 20.10.2009 Vapet Production
Poprvé na Blu-ray: 4.10.2017

Tržby celkem - $ 46 100 000
Náklady (Rozpočet) - $ 16 000 000

BONUSY (Blu-ray)
• Ne

ROZLIŠENÍ Blu-ray
16:9 / 1920x1080p (FULL HD) / 2.39:1
český DTS-HD Master Audio 5.1, český DTS-HD Master Audio 2.0, anglický DTS-HD Master Audio 5.1
české

FILMY V SÉRII
Brutální Nikita gastonrolinc.webnode.cz/news/a205/
Akční / Thriller, Francie / Itálie, 1990
Režie: Luc Besson, Hrají: Anne Parillaud, Tchéky Karyo

Zabiják gastonrolinc.webnode.cz/news/a206/
Akční / Romantický / Krimi / Thriller / USA, 1993
Režie: John Badham, Hrají: Bridget Fonda, Gabriel Byrne

Leon gastonrolinc.webnode.cz/news/a207/
Drama / Krimi, Francie, 1994
Režie: Luc Besson, Hrají: Jean Reno, Gary Oldman
 
Výbušnej koktejl gastonrolinc.cms.webnode.cz/news/vybusnej-koktejl-gunpowder-milkshake-2021-114-francie-usa-akcni-krimi-thriller-51/
Francie / USA, Akční / Krimi, 2021
Režie: Navot Papushado, Hrají: Karen Gillan, Chloe Coleman
 
Tvůrci a herci
Luc Besson (Režie), Patrice Ledoux (Produkce), Eric Serra (Hudba), Thierry Arbogast (Kamera), Sylvie Landra (Střih), Todd Thaler (Casting), Dan Weil (Scénografie), Magali Guidasci (Kostýmy), Pierre Excoffier (Zvuk), Genevieve Peyralade (Masky), Luc Besson (Scénář), Jean Reno (Herec), Natalie Portman (Herec), Gary Oldman (Herec), Danny Aiello (Herec), Michael Badalucco (Herec), Ellen Greene (Herec), Elizabeth Regen (Herec), Frank Senger (Herec), George Martin (Herec), Jean-Hugues Anglade (Herec), Maiwenn (Herec), Samy Naceri (Herec), Jessie Keosian (Herec), Robert LaSardo (Herec), Stuart Rudin (Herec), Fred Fischer (Herec), Marc Andréoni (Herec), Geoffrey Bateman (Herec), Joseph Malerba (Herec)
 
1994/110/Francie/Thriller, Krimi, Drama
 
Zajímavost k filmu
- Při konkurzu na film si Natalie změnila příjmení Herschlag na dívčí jméno své babičky Portman. Málem odešla z castingu s nepořízenou, ale nakonec rozhodl sám režisér Besson a obsadil ji do hlavní role Mathildy.
- Film se natáčel nedlouho po tragické smrti Brandona Lee ve filmu Vrána (1994), který zahynul při natáčení záběru, kdy je postřelen. Proto, hlavně kvůli velkému strachu rodičů Natalie Portman, zkoušel bezpečnost zbraní před každým záběrem s mladičkou herečkou sám režisér Luc Besson.
- Český lev 1995 za Zahraniční film.
- Léon (Jean Reno) je de facto rozšírenou verziou pôvodnej postavy Victora - čističa z Bessonovho predchádzajúceho filmového projektu Nikita (1990). Režisér sa mu tu rozhodol venovať samostatný priestor.
- O viac ako 20 minút dlhšia pôvodná režisérska verzia obsahuje scény, v ktorých je patrný vzrast sexuálneho napätia vo vzťahu medzi Léonom (Jean Reno) a Mathildou (Natalie Portman) i miery jej angažovanosti v brutálnych akciách. Pod nátlakom filmového priemyslu bola táto verzia revidovaná do mainstreamovejšej podoby, s ktorou sa mali možnosť oboznámiť aj diváci v kinách.
- V prvej verzii scenára mal hlavný hrdina meno Leone Montana, čím sa mal zvýrazniť jeho taliansky pôvod. Napokon sa to však do finálneho textu nedostalo.
- Mathilda  (Natalie Portman) zapíše Leona (Jean Reno) a seba v hoteli pod menom MacGuffin. Je to tiež filmový termín vymyslený Alfredom Hitchcockom a znamená nejakú banálnu vec, ktorá nemá iný význam vo filme, len posunie dej dopredu.
- Inspiraci pro postavu Leona (Jean Reno) našel Besson v mohutném muži, kterého v parném létě uviděl v dlouhém kabátě a s obrovskou brašnou vyčkávat v temném průchodu. Okamžitě ho prý napadlo, že šlo o zabijáka.
- I když Besson napsal roli Leona Jeanu Renovi na tělo, pokoušel se místo něj původně obsadit známější herce jako Roberta De Nira, Al Pacina nebo Mela Gibsona. Když se ale s každým z nich sešel, zjistil, že i když všichni o roli zájem měli, těžko by se jí věnovali naplno. Nakonec se tedy ještě rád vrátil k Renovi.
- Proti obsazení Natalie Portman do role Mathildy zpočátku silně protestovali její konzervativní rodiče. Nezamlouvalo se jim, že se má podle scénáře jejich jedenáctiletá dcera zamilovat do staršího muže a učit se od něj zabíjet. Režisér Besson ale zvítězil, když úzkostné rodiče přesvědčil, aby dceru nechali scénář aspoň přečíst - ta se pro roli nadchla a u rodičů žadonila tak vytrvale, až je přesvědčila.
 
Odkazy