Petr Pan / Peter Pan (2003/105/USA, Velká Británie/Dobrodružný, Rodinný, Akční, Fantasy) 63%

01.12.2022 03:54
JEDNOU VĚTOU
„Výprava do Země-Nezemě, kde žije chlapec, který nechce vyrůst, a jeho nepřítel, zlý kapitán Hook, který má místo ruky hák.“

OBSAH
Ve starém domě uprostřed Londýna vypráví malá Wendy Darling každou noc svým bratrům kouzelné pohádky o šermířských soubojích, úžasných dobrodružstvích a hrůzostrašném kapitánovi Hookovi. Děti se ale samy stanou hrdiny ještě daleko většího dobrodružství, když do jejich pokoje jedné noci vlétne Petr Pan a zavede je skrze rozzářenou noční oblohu až do kouzelné Země Nezemě. Wendy a její bratři si začínají spolu s Petrem Panem a Ztracenými chlapci užívat nový život, ve kterém neplatí žádná pravidla dospělých. Během dobrodružných střetů s nebezpečnými piráty, zákeřnými mořskými pannami, obrovským krokodýlem a hrůzným kapitánem Hookem poznávají, co v nich ve skutečnosti je. Konflikt Petra Pana a kapitána Hooka se mezitím blíží k rozhodujícímu souboji.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Byla jsem docela zvědavá, jak dopadne hraná verze populární knížky, zvláště po hodně slabé animované verzi. Dalším lákadlem pro mě byl můj velký oblíbenec Jason Isaacs v roli Kapitána Hooka. Ten mě, jak je u něj dobrým zvykem, rozhodně nezklamal, se samotným filmem je to už trochu horší. Je totiž točen výhradně pro děti, a tak si ho dospělí příliš neužijou. Navíc je tu na dětský film celkem dlouhá stopáž a poměrně dost scén, ve kterých někdo někoho zabije a nikdo pomalu ani nehne brvou. Ve filmu pro děti, bych to rozhodně nečekala. Dalším nedostatkem jsou triky, které i přesto, že měl film obrovský rozpočet (100 milionů dolarů) a tvořili je lidé z ILM, rozhodně nenadchnou. Výprava snímku je krásně pohádková (bez debat kýčovitá) a několik scén je opravdu zábavných a na diváka dýchá příjemná atmosféra. Je tu ale také spousta hluchých míst a ústřední dvojice dětských herců nepředvádí nic zvláštního. Typově jsou sice role Wendy a Petra Pana dobře obsazené, jejich představitelé se však zmůžou jen na sladké úsměvy. Alespoň, že ten Jason Isaacs je pořád tak skvělý coby záporák. - **1/2 (KevSpa) 3*

Zrůdné mořské panny hypnotizují Wendy a lákají ji do své moci. Žárlivá víla organizuje dívčinu popravu. Malí potomci hrdých anglických kolonizátorů prosí na kolenou o milost, ale jsou odsouzeni k smrti utopením. Zvoněnka je vyhnána Petrem, a ve snaze odčinit svou zradu, vypije smrtící jed. Wendy, toužící po obdivu, kolaboruje s piráty. Hook je tvrdý a nelítostný. Zpomalený záběr na zlomeného a poraženého Petra Pana, bezmocně padajícího pod nemilosrdným úderem kapitánova háku, dokáže vzbudit zájem a obavy i u pokročilého diváka. To, že malí hrdinové nemají téměř nic zadarmo, a musí opravdu bojovat se skutečným, i když trochu pomateným nepřítelem, je jednou z hlavních deviz této akční, nedisneyovské (místy temné, místy obskurně barevné, ale vcelku zaručeně definitivní) verze klasiky dětské fantasy. Tenhle Petr Pan nikdy nemoralizuje. I když důraz na nelehkost přijmutí vlastního dospívání, a s ním spojené zodpovědnosti by mohl k moralitám svádět, předloha ani tvůrci filmu nic takového nedopustí. Tak jako bývají nekompromisní děti, i tento film je nekompromisní. Ctí svého malého diváka - nemanipuluje s ním jako s blbečkem, není politicky korektní agitkou, a nebojí se opravdového zabíjení ani opravdové lásky. Erotické jiskření (zmíněné zde HoneyBunny), stejně jako neustálá, záměrná oscilace mezi infantilností a osudovou dramatičností, a silná, přitom však nijak křečovitá emocionalita, zajišťují zatím poslednímu zpracování příběhu J.M.Barrieho výsadní postavení mezi dětskými filmy. (Mr.Apache) 5*

Pohádkově pohádkový příběh. Zatím nejlepší zpracování létajícího kluka ze Země Nezemě, jaký jsem viděla. Když děti vzlétly k londýnské, mrazivé obloze, jen tak v pyžamech, tak jsem se otřásla a říkala jsem si, že to musí zákonitě odležet přinejmenším s chřipkou v posteli. Ale je krásné vnímat tu fantazii ve všech směrech. Tikající krokouš, který se mermomocí snažil dostat ke zbytku Hooka, když už jeho ruku s hodinkami měl, nebo zrádné mořské panny, či romantický tanec lesních víl ... Řeknu vám, nesnažte se v žádném případě naštvat vílu! Žárlivá víla je učiněná pohroma. Je schopná použít prach, lest, cokoliv, aby se vám pomstila. Jenom ještě malá prosbička - prosím, nepřestávejte na ně věřit, díky. Sice jsou to potvůrky nevyzpytatelné, ale věrné. A když na ně věřit přestanete, tak pokaždé nějaká umře! Jinak triky sice nic moc extra, ale házím to za hlavu. Užila jsem si to. (Ainy) 4*

VELKÁ RECENZE
Největši problém téhle překvapivě nedisneyovské podívané spoléhající na inteligenci i toho dětského diváka je její nevyrovnanost, kdy se film potácí mezi poučenou postmoderní podívanou (ten film moc dobře ví o pohádkách, které předcházaly a jak skončily, odkazuje na ně a zmiňuje se o nich) cílenou na dospělé publikum znalé pravidel vyprávění a zákonnitostí pohádek se všim tím psychoanalytickým přistupem, jenž se na ně dá aplikovat, a na dětského diváka, jemuž jsou určeny kýčovité výjevy s nepovedenými digitálními triky a slapstickové, obstojně vypointované sekvence.
Jason Isaac, jak je v petropanovských adaptacích zvykem, zde hraje postavu otce i Hooka, a v obou připadech jde o předtím nevídané uchopení postavy (zatímco otec je stylizován jako jednorozměrná postavička, Hook je trojrozměrná postava s emocemi a pochybami a divák si k němu vytvoří i určitý, nejenom záporný vztah). To stejné se dá napsat i o ostatních postavách, předevšim o Peteru Panovi a Wendy, mezi nimiž to jiskří a chemie je nepřehlédnutelná, jejich věk a pojetí některých scén dají vzpomenout, že o autorovi pohádky J.M.Barriem se šuškalo, že byl pedofil.
Jenže film, který si je vědom toho, že Peter Pan je přiběhem o sexuálním probuzení a dospívání a který má spoustu zcizovacích prvků ve vyprávění a vypravěč je dokonce oslovován a je mu řečeno, že umře, má nevyrovnané pojetí fikčního světa Země Nezemě (když už kýčovitost, tak pořádnou a i s přepísklými a nepovedenými, lacinými triky, když už temnotu, tak nekaširovanou a původní) a přepálenou stopáž, i když slušné tempo. A hlavně ve zvoleném přistupu (dětský svět plný infantilního humoru a stylizace postav do jednorozměrných figurek a kýčovité výpravy, ten dospělý plný temnoty, nejednoznačnosti a emocí, s dvousmyslnými narážkami a znepokojujícími sekvencemi) jsou tvůrci nedůslední.

PODROBNÝ POPIS FILMU
Wendy Darlingová je romantická dívka s velkou fantazií a ještě větší touhou po dobrodružství. Chtěla by napsat knihu o pirátech a svým bratrům Johnovi a Michaelovi po večerech vypráví příběhy o Peteru Panovi. Její sny občas komplikují život nejen jí samotné, ale i jejím blízkým. Jednoho večera se u ní v pokoji objeví Peter Pan s vílou Zvoněnkou. Hledají chlapcův vzpurný stín, který tu zůstal po předchozí noci, kdy Peter za oknem poslouchal dívčino vyprávění. Dívka mu utržený stín znovu přišije a Peter ji na oplátku vypráví o Ztracených chlapcích a přemluví ji, aby s ním odešla do Země-Nezemě plné dobrodružství, kde neplatí žádná pravidla dospělých.
V Zemi-Nezemi se dívka stane svědkem útoku kapitána Hooka na Ztracené chlapce a sama se málem stane obětí chlapců, kterým žárlivá Zvoněnka namluvila, že je pták, kterého mají sestřelit. Její bratři padnou do rukou Hooka, který je společně s indiánskou princeznou uvězní v jeskyni zaplavované vodou, ale Peter Pan je osvobodí, i když je poté nucen svést se zuřícím Hookem souboj na život a na smrt. Ten naštěstí přeruší krokodýl, který kdysi kapitánovi ukousl ruku. Wendy žije s bratry v kouzelné zemi, ale začíná se jí stýskat po domově a rodičích. Na rozdíl od Petera, který odejít do normálního světa odmítá, mnozí z chlapců by s Wendy odešli rádi. Do cesty se jim však postaví Hook. který je zajme. Nic netušícímu Peterovi zachrání život Zvoněnka, která se místo něj obětuje a vypije jed určený jemu. Peter s pomocí ostatních chlapců vílu dokáže oživit a potom spěchá na pomoc Wendy, kterou chce Hook shodit z prkna jen proto, aby oslabil jeho schopnost létat, závislou na šťastných myšlenkách. Čeká ho rozhodující souboj, ve kterém je Hook ochoten použít i těch nejpodlejších podrazů, aby nad Peterem zvítězil.

O FILMU
Představte si svět, jaký jste ještě nikdy neviděli. Svět, ve kterém je každý den novým dobrodružstvím, kde nikdy nevyrostete nebo nezestárnete. Takový je svět Petra Pana - řinčící meče, vratká paluba lodi Jolly Roger, vzrušení z létání ... a kouzelná síla skrytého polibku.
Tento příběh o dobrodružství, objevování a snech se těší přízni publika po celém světě již od chvíle, kdy byl před 100 lety poprvé představen jako divadelní hra. Klasická kniha J. M. Barrieho o chlapci, který nikdy nevyrostl a dívce, jejíž rodina jí brání v tom, aby také navždy zůstala dítětem, získala v průběhu doby mnoho různých podob, avšak nikdy nebyla plně převedena na filmové plátno.
"Kniha je úžasná - velmi obsáhlá a plná skvělých postav a nádherných okamžiků. Máte pocit, že J. M. Barrie do ní vložil úplně všechno, co ho kdy napadlo," říká P. J. Hogan, který je režisérem i scénáristou nového filmového zpracování. "K tomuto filmu mě přitahoval zejména fakt, že nebyl dosud nikdy natočen. Ano, ve skutečnosti už film o Petru Panovi vznikl, ale nikdy nebyl zfilmován celý příběh. Byla zde spousta skvělých míst, která ještě na stříbrné plátno nikdo nepřevedl."
Poté, co se stal Hogan režisérem filmu, zcela přepsal předchozí pracovní verzi scénáře Michaela Goldenberga (Kontakt). Jeho důvěrný vztah k literární předloze dal scénáři úplně nový rozměr. "Připadá mi, jako by měl P. J. celý scénář i knihu v nějakém duševním kapesním počítači, který může vždycky vytáhnout," říká Olivia Williams, která hraje paní Darlingovou. "Ve filmu snad není ani jedna fráze, která by zároveň nebyla v Barrieho knize. Připadá mi úžasné, jak přirozený a moderní film se podařilo natočit podle 100 let starého příběhu."
Hoganova dokonalá znalost předlohy a scénáře se ukázala být velmi praktickou také během natáčení. Občas totiž došlo k situacím, kdy se scénu, která fungovala na papíře, nedařilo uspokojivým způsobem zfilmovat. "Když jsme narazili na scénu, kterou se nám nedařilo natočit, P. J. se pokaždé vrátil zpět ke knize," říká Jason Isaacs, který se během příprav na dvojroli kapitána Hooka a pana Darlinga také ponořil do Barrieho knih. "Kdyby dnes Barrie žil a měl k dispozici hollywoodské studio, natočil byl přesně takový film jako P. J."
Roli tety Millicent ušil Hogan na tělo herečce Lynn Redgrave. "Teta Millicent v knižní předloze není, ale do příběhu dokonale zapadá. Je velmi romantická a zábavná."
"Petr Pan není pouze pohádka o jednom dětském dobrodružství a hrátkách s vílami," zdůrazňuje producentka Lucy Fisher. "Přestože je kniha zcela přístupná dětem, má v sobě zároveň velkou hloubku a tajemno. To je podle mě důvodem, proč se jí podařilo udržet přízeň čtenářů i po tolika letech. Právě ty příběhy, ve kterých jsou lidé postaveni tváří v tvář strachu a procházejí hrůznými chvilkami, zůstávají v jejich myslích nejdéle."
Podle producentky byla úloha Wendy vždycky přinejmenším natolik důležitá jako úloha Petra. "Hra se jmenuje Petr Pan, ale kniha má název Petr Pan a Wendy, protože to jsou ve skutečnosti dva příběhy," říká Fisher. "Petr je bezesporu hlavní hvězdou, ale je to právě Wendy, jejímž pohledem celý příběh sledujeme. Spolu s ní vylétáme oknem na noční oblohu a vracíme se zpět."
Filmaři se shodli na tom, že pokud chtějí, aby měl jejich Petr Pan úspěch, musí Wendyiny výlety do kouzelné země zpracovat věrohodným způsobem. "Od samotného začátku bylo jedním z našich největších cílů vzbudit v publiku dojem, že je Země Nezemě skutečná, že se diváci vydávají do zhmotnělé podoby fantastického světa," říká producent Douglas Wick. "Věděli jsme, že se současnou technologií dokážeme ztvárnit tuto zvláštní realitu tak, jak to ještě donedávna nebylo možné."
"Petr Pan je kluk, kterého nikdo neomezuje a plní se mu každé dětské přání. Může létat, svádět šermířské souboje, zabíjet piráty... jsou to sny, které mají všechny děti, a jemu se vždycky splní," říká mladý americký herec Jeremy Sumpter, který je vůbec prvním chlapcem, který kdy Petra Pana ve velkém snímku hrál.
"Petr Pan se často objevuje jako kreslený hrdina a v divadelních hrách je většinou obsazován herečkami," vysvětluje režisér Hogan. "V němé filmové verzi jej hrála žena a ve filmu Hook mu bylo 40 let. A nyní se do nejúžasnější role, která kdy byla pro dětského herce stvořena, konečně dostává také kluk. Jeremy je Petr Pan. Je divoký, sebejistý i legrační - a bylo těžké najít mladého herce, který by měl všechny tyto vlastnosti. Hledal jsem dvanáctiletého Errola Flynna, což bylo docela těžké, protože v tomto věku děti ještě často hledají své vlastní já a nemají příliš sebedůvěry. Hledali jsme dlouho. Ale když Jeremy vešel do dveří, věděl jsem, že jsme ho našli."
Hogan dodržel zažitou tradici a obsadil do role zlotřilého kapitána Hooka i pana Darlinga stejného herce. "Hook je velmi nebezpečný muž. V ostatních adaptacích byl k smíchu, ale Barrie napsal knihu pro děti i dospělé, v jejímž středu stojí hrůzu nahánějící postava. Není žádným překvapením, že tato stvůra, která je ztělesněním těch nejhrůznějších věcí, s nimiž se člověk během svého dětství setká, vypadá podobně jako tatínek Wendy," říká Jason Isaacs, který ve filmu dvojroli ztvárnil.
Přestože oba vzbuzují strach, jsou také velmi bojácní. "Pan Darling je zcela ovládán tetou Millicent, která mu říká, co si o něm bude každý myslet a jak jej bude každý soudit," vysvětluje Isaacs. "Hook má strach z toho, že se mu nikdy nepodaří naplnit svůj osud. Měl by být vládcem Sedmi moří a vzbuzovat u svých mužů respekt. Ale tento malý chlapec se jej stále odmítá bát."
Hledání mladé herečky pro roli Wendy se ukázalo být nejtěžším úkolem celého castingu. Z několika stovek dětských adeptek, které přišly na konkurzy ve Spojených státech, Velké Británii a Austrálii, filmaři nakonec vybrali Rachel Hurd-Wood - dívku z britského hrabství Surrey, která nikdy předtím nehrála žádnou filmovou, televizní ani divadelní roli.
Podle Isaacse, který si s Rachel zahrál ve spoustě scén, u ní byla absence hereckých zkušeností výhodou. "Neměla žádné hvězdné portfolio, za které by se mohla skrýt," říká herec. "Musela se do role dokonale vžít, jinak by to nedokázala. Právě proto je její výkon tak věrohodný."
Rachel si během natáčení vyzkoušela spoustu věcí od šermování až po létání, o kterých do té doby ani nesnila. Ke své první herecké zkušenosti měla pouze jedinou výhradu: "Brečet není moc fajn. Nemůžete si ani povídat s přáteli, protože by vás rozptylovali, takže je to dost těžké a únavné. Celý jeden den jsem strávila brečením a druhý den jsem byla tak vysušená, že bych si klidně mohla zlomit ruku a nevytlačila bych ani slzu."
"J. M. Barrie napsal Petra Pana v době, která je pro mě fascinující," říká režisér P. J. Hogan. "Když jsem si začal prohlížet výtvarné umění z tohoto období, velmi jsem si oblíbil jeho romantický styl, zvláště pak co se týče děl Johna Williama Waterhouse a Sira Edwarda Coley Burne-Jonese. Barvy jsou velmi jasné, z lidí jako by vyzařovalo světlo. Říkal jsem si: ,Tohle jsou malby, na které se díval i J. M. Barrie, takové obrazy vídal na výstavách.'"
"Když mluvím o tom, že film působí romanticky, nemyslím tím přesný význam tohoto slova," pokračuje Hogan. "Jde spíše o to, že všechno je velkolepé, barvy jsou jasnější a teplejší, všechno je velmi bohaté."
Aby dokázal dát filmu vizuální tón, který si představoval, sestavil Hogan tým předních grafických umělců. Ještě předtím však položil základy vizuálního pojetí vypracováním knihy obrazů, kterými názorně vyjádřil své představy.
"P. J. má velmi konkrétní představu o tom, jak má být příběh odvyprávěn," vysvětluje producent Patrick McCormick. "Jeho referenční kniha se zabývala každým detailem příběhu - londýnskými uličkami, Zemí Nezemí, scénami v oblacích. Všechno, co je v tomto filmu, jsme vytvořili. Nikdy nenastal okamžik, kdy bychom si řekli ,tohle bychom mohli natočit tam' nebo ,postavit takovou scénu bude hračka.' Všechno bylo uměle vytvořeno, aby to dokonale zapadlo do konceptu a celkové nálady filmu."
Původně filmaři zvažovali, že by snímek natočili ve skutečných exteriérech, tedy v džungli, na palubě lodi, na moři a v ulicích Londýna. Protože se ale značná část příběhu odehrávala v noci a herecké obsazení sestávalo převážně z dětí, jejichž pracovní rozvrh byl omezen striktními zákony na ochranu dětských práv, bylo od tohoto záměru upuštěno. Natáčení bylo nakonec zrealizováno ve studiu Warner Roadshow, které se nachází na Zlatém pobřeží v australském Queenslandu. Jedinou výjimkou byla scéna v londýnských uličkách, které filmaři postavili v exteriéru - zde musel nakonec hlavní štáb přece jen jedno noční natáčení uskutečnit.
Díky Hoganově pečlivé přípravě grafických podkladů se mohl jeho filmový tým pustit do práce bez zbytečného otálení. "Referenční knihu, která byla po dobu natáčení naší biblí, musel P. J. dávat dohromady nejméně rok," říká hlavní výtvarník Roger Ford. "Nechal se inspirovat malbami a ilustracemi z knih, které se shodovaly s jeho představami o tom, jak by měl film vypadat. Když nemáte po ruce podobný materiál, často docela dlouho trvá, než pochopíte režisérovu vizi. Nikdy předtím jsem nepracoval s režisérem, který by věnoval přípravě filmu takové úsilí ještě před sestavením štábu."
"Petr Pan je snem každého výtvarníka," pokračuje Ford. "Je to několik filmů v jednom. Londýn v době vlády Edwarda VII, pirátská loď, tropická džungle, starověký hrad s draky, který stojí na vodě - každé z těchto prostředí by mohlo být základem samostatného filmu. Základní myšlenkou bylo začít na úrovni reality a poté neustále zveličovat přirozené věci, aby se dostaly na úroveň magie - najít největší extrémy, které se vyskytují v reálném světě, a posunout je ještě o kousek dál. Ve skutečném lese se nikdy nesetkáte s tak pestrou kombinací rostlin a obyvatelstva jako v tom našem. A nikdy nemáte jistotu, zda se to opravdu stalo nebo to byl pouhý sen."
Během století, které uplynulo od premiéry Petra Pana na pódiu jednoho z londýnských divadel, došlo k tak výraznému technologickému pokroku, že některé ze současných možností by tehdy zněly jako pouhé sci-fi. Ani před dvaceti lety, kdy Lucy Fisher získala práva k Petru Panovi, by nemohl být natočen film, který by zobrazoval fantastické prvky příběhu tak působivým způsobem, jak si autoři této moderní adaptace představovali.
"Práce na podobném filmu je velmi náročná, protože trikové sekvence se neodehrávají ve zcela fantastické říši," říká Scott Farrar ze studia ILM, které si filmaři vybrali pro zpracování digitálních efektů. "Všechno v tomto filmu je založeno na skutečném světě, pouze je to větší, barevnější a více vzrušující. P. J. chtěl, aby byl tento film zpracován v ,malířském' stylu, což jsme považovali za hlavní podnět. Od začátku jsem věděl, že má rád výrazné barvy."
Farrar a jeho tým kouzelníků z ILM se do práce pustili se záměrem vytvořit svět, ve kterém by se zrcadlily neomezené schopnosti dětské fantazie. "Uvědomili jsme si, že děti si tyto fantastické obrazy budou pamatovat ještě dlouhou dobu, což pro nás bylo velmi motivující," říká Farrar.
Farrarovy odborné zkušenost byly velmi důležité u scén se Zvoněnkou. "Nejdříve jsem zastával názor, že Zvoněnka by měla být vzhledem ke komplikovaným scénám s létáním plně digitální postavou," vzpomíná Farrar. "I tak jsme ale potřebovali herečku, která by byla její reálnou předlohou."
"Pak ale P. J. objevil Ludivine Sagnier, která byla naprosto skvělá. Umí pracovat s mimikou a vyjadřovat emoce jako herci v dobách němého filmu. Nakonec tedy Ludivine ve filmu skutečně hraje, zejména pak v detailních záběrech. Pokud ve scéně létá nebo provádí jiné náročné věci, je to její digitální dvojnice. Ve všech ostatních scénách jde ale o skutečnou Ludivine," dodává Farrar. V mnoha scénách je Zvoněnka také kombinací digitálního těla a skutečné hlavy herečky.

Ocenění:
The Saturn Awards
2004 - Jeremy Sumpter (Nejlepší mladistvý herecký výkon)
2004 - Nejlepší fantasy (nominace)
2004 - Rachel Hurd-Wood (Nejlepší mladistvý herecký výkon) (nominace)
2004 - Janet Patterson (Nejlepší kostýmy) (nominace)

DABING
V českém znění: Vojtěch Rohlíček - Jeremy Sumpter (Petr Pan), Anna Beránková - Rachel Hurd-Wood (Wendy Darlingová), Jan Tyl - Harry Newell (John Darling), Robin Pařík - Freddie Popplewell (Michael Darling), Vladislav Beneš - Jason Isaacs (Pan Darling / Kapitán Hook), Simona Postlerová - Olivia Williams (Paní Darlingová), Petr Pelzer - Richard Briers (Smee), Jarmila Švehlová - Saffron Burrows (Wendy Darlingová st. / Vypravěčka), Růžena Merunková - Lynn Redgrave (teta Millicent), Radka Stupková - Ludivine Sagnier (Zvoněnka), Viola Zinková - Kerry Walker (slečna Fulsomová), Bohuslav Kalva - Geoffrey Palmer (Sir Edward Quiller Couch + více rolí), Martin Kolár - Dan Wylie (Alf Mason), Jaroslav Kaňkovský - Bruce Spence (Cookson), Jiří Zavřel - Frank Gallacher (Alsation Fogarty), Zbyšek Pantůček - Septimus Canon (Nudlák), Bohdan Tůma - Don Battee (černošský pirát), Robert Hájek, Radovan Vaculík, Pavel Dytrt, Pavel Kříž, Jan Battěk, Jan Kohout, Zuzana Schulzová, Michal Hoffbauer, Viktorie Taberyová, Rozita Erbanová, Tomáš Lipský, Marie Hásková a Tomáš Tintěra (hlas papouška)
Překlad: Lenka Pospíchalová
Dialogy: Janka Tintěrová
Hudební spolupráce: Zbyšek Pantůček
Produkce: Evelyna Vrbová
Zvuk: Martin Jílek
Mix zvuku: Shepperton Studios
Režie českého znění: Tomáš Tintěra
Vyrobila: LS Productions dabing 2003

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 15.4.2004
Premiéra USA: 25.12.2003 Universal Pictures US
Premiéra Velká Británie: 24.12.2003
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 5.10.2004 (DVD) Bontonfilm
Premiéra v půjčovnách Blu-ray: 11.8.2008 Bontonfilm
Poprvé na DVD: 1.9.2004 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 11.8.2008 Bontonfilm

Tržby celkem - $ 122 000 000
Náklady (Rozpočet) - $ 130 000 000
 
FILMY V SÉRII
Hook gastonrolinc.webnode.cz/news/0166/
USA, Rodinný / Dobrodružný / Komedie, 1991
Režie: Steven Spielberg, Hrají: Dustin Hoffman, Robin Williams

Petr Pan gastonrolinc.webnode.cz/news/0201/
USA / Velká Británie, Dobrodružný / Rodinný / Akční, 2003
Režie: P.J. Hogan, Hrají: Jason Isaacs, Jeremy Sumpter

Pan gastonrolinc.webnode.cz/news/0202/
USA / Velká Británie, Fantasy / Dobrodružný, 2015
Režie: Joe Wright, Hrají: Levi Miller, Hugh Jackman

Peter Pan a Wendy gastonrolinc.webnode.cz/news/aaa204/
USA, Dobrodružný / Rodinný / Fantasy, 2023
Režie: David Lowery, Hrají: Alexander Molony, Ever Anderson
 
Tvůrci a herci
P.J. Hogan (Režie), Lucy Fisher (Produkce), Patrick McCormick (Produkce), Douglas Wick (Produkce), James Newton Howard (Hudba), Donald McAlpine (Kamera), Garth Craven (Střih), Michael Kahn (Střih), Kerry Barden (Casting), Antoinette Boulat (Casting), Deborah Maxwell Dion (Casting), Billy Hopkins (Casting), Suzanne Smith (Casting), Roger Ford (Scénografie), Janet Patterson (Kostýmy), P.J. Hogan (Scénář), Michael Goldenberg (Scénář), J.M. Barrie (divadelní hra) (Scénář), Jason Isaacs (Herec), Jeremy Sumpter (Herec), Rachel Hurd-Wood (Herec), Lynn Redgrave (Herec), Richard Briers (Herec), Olivia Williams (Herec), Geoffrey Palmer (Herec), Harry Newell (Herec), Freddie Popplewell (Herec), Ludivine Sagnier (Herec), Harry Eden (Herec), George MacKay (Herec), Carsen Gray (Herec), Tory Mussett (Herec), Saffron Burrows (Herec), Mathew Waters (Herec), Don Battée (Herec), Dan Wyllie (Herec), Frank Whitten (Herec)
 
2003/105/USA, Velká Británie/Dobrodružný, Rodinný, Akční, Fantasy
 
Zajímavost k filmu
- Ak si vo filme všimnete posteľ Wendy (Rachel Hurd-Wood), na poličke uvidíte hračku, ktorá sa podobá na kapitána Hooka (Jason Isaacs).
- Jeremy Sumpter (Peter Pan) povedal: „Keď som videl Rachel (Wendy Darling) druhýkrát, hneď som sa do nej zamiloval. Snažil som sa na ňu zapôsobiť, tak som na trampolíne skákal ako najvyššie sa dalo a skoro som sa zabil. Je to skvelá malá herečka a bude z nej veľká hviezda."
- Po natočení Petrovej (Jeremy Sumpter) a Wendinej (Rachel Hurd-Wood) prvej pusy Jeremy povedal: „Chcel som viac. Chcel som ju bozkávať každý deň."
- Keď vo filme Peter Pan (Jeremy Sumpter) leží na palube pirátskej lodi a Hook (Jason Isaacs) sa ho chystá zabiť, jeho oči sa naozaj rozsvietia načerveno presne tak, ako to Wendy (Rachel Hurd-Wood) na začiatku rozprávala bratom.
- Okno v detskej izbe muselo byť 4-krát zväčšené, aby sa Jeremy Sumpter (Peter Pan) neudrel do hlavy, počas natáčania totiž vyrástol o 20 cm.
- Psík Nana sa v skutočnosti volá Rebela a pochádza z Tasmánie.
- Počas šermiarskych súbojov prišiel Jeremy Sumpter (Peter Pan) takmer o hlavu.
- Ve chvíli, kdy se režisér filmu P.J. Hogan rozhodl, že roli ztvární Jeremy Sumpter, 6. června 2002 nakreslil obrázek a Jeremyho se zeptal, co na obrázku je. Když Sumpter odpověděl, že Peter Pan, režisér na to odvětil: Ne, to je Jeremy Sumpter, ta role je tvoje.“ Rok poté, 6. června 2003, kdy se Sumpterova tvár objevila na plakátech, Hogan mladému herci obrázek daroval.
- Režísér P.J. Hogan nedovolil představitelům podívat se na natočené scény, protože měl strach, že by to mělo vliv na jejich výkon.
- Během natáčení měli Jeremy i Rachel denně alespon 3 hodiny vyučování.
- Jediná scéna, která se nebyla natočena ve studiu, ale v otevřeném prostoru, je scéna z ůvodu v londýnských ulicích.
- Režisér P.J. Hogan pozval představitele hlavních rolí ještě před začátkem natáčení do „džungle" na speciální zkoušku, aby se mezi sebou lépe poznali. Ludivivne, představitelka Zvoněnky, popsala zkušenost slovy: „PJ nás všechny odvedl do džungle. To, co se tam dělá, sice nazývá zkouškou, ale my jsme se hlavně s Jeremym honili po lesích a hráli si, abychom se doopravdy poznali, protože jsme věděli, že během natáčení na place spolu moc času nestrávíme."
- Natáčení trvalo přibližně 12 měsíců.
- Veškeré pohyby Zvoněnčiných (Ludivine Sagnier) křídel je počítačová grafika.
- Jen ta místa na Černé vlajce, na nichž se odehrávají filmové scény, jsou skutečná. Zbytek vizuálně zpracovala společnost ILM.
- Filmový "polibek" byl pro Rachel Hurd-Wood a Jeremy Sumpter jejich prvním.
- Navlékání Jasona Isaacse do kostýmu kapitána Hooka trvalo každý den 90 minut.
- Na návrhu Zvoněnčina (Ludivine Sagnier) kostýmu se podílela i samotná Ludivine Sagnier a Janet Patterson. Každý den pak zabralo jeho oblékání 55 minut.
- Film je věnovaný Dodimu Al Fayedovi, synovi egyptského podnikatele Mohameda Al Fayeda.
- Jméno Rachel Hurd-Wood se neobjevuje na žádném filmovém plakátu. Důvodem je fakt, že není v seznamu hlavních rolí, přestože její postava jednou z ústředních je.
 
Odkazy