Vřískot / Scream (1996/111/USA/Horor, Mysteriózní, Thriller, Krimi) 74%

25.09.2018 09:41
JEDNOU VĚTOU
„Neotvírejte dveře, nezvedejte telefon a hlavně za žádných okolností nevřískejte!"

OBSAH
Poklidné městečko v Kalifornii by prožilo další líný a ospalý den, ovšem studentka Casey Beckerová se svým spoluobčanům poněkud nedobrovolně postará o děsivé rozptýlení. Stává se totiž první obětí vraždícího maniaka, která byla nejdříve přinucena hrát s ním po telefonu šílenou hru, díky které přišel o život její přítel a posléze i ona sama. Na řadě je teď další středoškolačka Sidney Prescottová. Její matka byla před rokem zavražděna podobně jednajícím šílencem, a přestože Sidney svědčila proti údajnému vrahovi své matky, televizní reportérka Gale Wheatersová je přesvědčena, že jde o stejného zabijáka. Je tedy muž, který čeká v cele smrti na vykonání rozsudku nevinen? Podaří se nakonec zjistit totožnost vraha - který vraždí po vzoru scén z oblíbených hororů - dříve, nežli zamorduje Sidney? Na tyto otázky vám už dá odpověď pouze snímek sám...(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Po telefonu můžete objednat stůl v restauraci, nadat tchýni, mít bezpečný sex za dlouhé peníze a nebo taky verbální předehru před vlastním rozkucháním.. První důkaz talentu scénáristy Kevina Williamsona, jenž tuze rád nechává študentíky s cedulkou na palci u nohy vychladnout v márnicích, s láskou opečovala nyní už legenda hororového žánru Wes Craven a pochopitelně si přihřála polívčičku i zábavnými odkazy na své předchozí snímky (zabití televizí ala 'Shocker', či školní uklízeč Fred v červeno-černém pruhovaném svetříku). Vřískotu se musí nechat, že zdařile katapultoval žánr teenage vyvražďovaček do komerčních sfér, několikanásobně navýšil prodeje masky Ghostface, vzbudil zájem o obrazy Edvarda Muncha a v neposlední řadě nachystal živnou půdu pro budoucí tvůrce parodií. Ostatně, ten bubák s nožíkem se občas choval, jako by už byl na place u bratří Wayansů.. (Gilmour93) 4*

„Ty poslouchej, ty malá bestie, ještě jednou zavěs a vykuchám tě jako rybu, rozumíš?!“ První z Vřískotů bude mít dvacetileté výročí, takže ideální příležitost si ten úžasný feeling z druhé poloviny devadesátých let znovu vychutnat. Tedy alespoň u prvních dvou pokračování, kdy fungoval spolehlivě. Wes Craven natočil poctu žánru (a o necelé dva roky později ji zopakoval) plnou odkazů a stylových hlášek pro znalé. Mate diváka (tipů na vraha je překvapivě víc než u druhého pokračování), vrací se ke svým předchozím látkám (Volal jste mě? - Tebe ne, Frede!) a pro tehdejší diváctvo byl zatraceně atraktivní. Začalo to promyšlenými telefonáty, skončilo velkým ostrým nožem. Když se vrah v hororu řídí hororovými pravidly, postavy o oněch pravidlech neustále klábosí, připomínají je, z filmu se stává jakási „parodie na druhou“ a v mnohém vystupuje právě proti pravidlům. A kdo ví, co se stalo kupříkladu v Elm Street, může očekávat ještě silnější zážitek. Craven si se svým týmem dělá, co chce, v rozporu s očekáváním odkrouhne hlavní hereckou hvězdu hned v úvodu a přichystá mnohem víc dramaturgických naschválů. Kladem jsou i svižné dialogy. Příběh je naopak prostý, ovšem děj tu není tím hlavním. Poklidným městečkem Woodsboro to otřáslo už před rokem. Někdo znásilnil a zavraždil matku dospívající studentky. Těsně před ročním výročím vrah udeří znovu. A zase. Město je na nohou, všude jsou média, policie, nechybí novinářka Gale Weathers, která píše knihu o rok staré vraždě. A nebude jediná, komu půjde o zdraví. Potěší, že maskovaný zabiják je obyčejný člověk, chybující, místy nemotorný. Prostě „lidský“. Když už by někomu vadilo to kloubení komediálních a hororových prvků, nemůže jednoduše ignorovat, že Craven v polovině devadesátých let odstartoval další hororovou vlnu. A to se počítá!! (castor) 4*

Jeden ze zakládajících snímků žánru "teenage-horor" a zároveň asi jeho nejkvalitnější zástupce. Neve Campbell tady předvádí svůj dosavadní herecký vrchol a taky ostatní herci mile překvapují. Stejně tak je milým překvapením scénář, jenž sice staví na mnoha hororových klišé, ale zároveň si z nich v mnoha ohledech dělá osobitou legraci, což dodává tomuhle snímku i mírný humorný podtón. Ale fakt jen mírný, jde přece jenom o horor, kde není úmyslem diváka rozesmát, ale vystrašit. (Radyo) 4*

V.I.M. FILMU
Wes Craven byl skutečný hororový bůh a svět hororu živil svými nápady dlouho a vydatně. Občas ale zaslechnete, že jeho filmy jsou spíš „důležité“ než „dobré“ a u některých cítíte spíš všeobecný „respekt“ než „oblibu“. Málokterý Wesův zářez tenhle paradox ztělesňuje tak jako Vřískot. Ačkoliv jde o popkulturní fenomén, kdy masku masového vraha tvarovanou podle slavného Munchova obrazu identifikují snad i africké děti, přijetí tohohle parodického slasheru, natož jeho dvou pokračování, nebylo nikdy jednoznačné. U jedničky bývá nejčastější reakce „ok, fajn, ale čekal jsem víc“, u dvojky „to bylo trochu moc“ a u trojky „fakt už ne“. A čtyřku si nikdo moc nepamatuje.
Někteří jdou ještě dál a tvrdí, že Craven Vřískotem zasadil slasherům poslední ránu z milosti, kdy po jeho metapodívané už tento subžánr nešlo dál brát vážně a v podstatě musel celý kapitulovat. Tenhle odstín hororu jako by s Vřískotem ztratil váhu a byl odsouzený už jen k sebeparodování. (Tak horké to nakonec nebylo, seriózně míněné slashery se sem tam objeví i dnes, ale je pravda, že vliv Vřískotu tímhle směrem byl značný.)
Craven tedy neměl zrovna na růžích ustláno, jak se podle většiny nekrologů zdá, proto není zase tak nemístné si připomenout, že Vřískot je vážně super. A svým způsobem jsou super i jeho pokračování, která víc a víc pracovala s metahumorem a sebeuvědoměním.
Wes byl v tomhle jako ne poprvé napřed, a co dnes vídáme natolik všudypřítomně, až to začíná být otravné, nabídl v době, kdy to ještě bylo svěží a do značné míry originální. A jako každý první v řadě si mohl ve Vřískotu dovolit určitou čistotu, jednoduchost oné myšlenky „hororu, v němž hrdinové sledují horory“ a znají jejich pravidla, takže jsou schopni komentovat dění. Dnes už možná působí samotné provedení poněkud nesofistikovaně a samozřejmě, navíc Craven jako by svému námětu propadl a spíš, než aby ho promyšleně budoval, s ním blbne. Svoje kouzlo ale tahle podívaná pořád má.
Určitá ztráta pevné půdy pod nohama možná není nepravdivá a u pokračování už se dojmu utržení ze řetězu sotva zbavíme, ale na druhou stranu – co jiného je první Elm Street, když ne totéž: Kupa nápadů a blbnutí se silným námětem, který by mohl být propracován hlouběji, ale tvůrci se spokojili s efektivností jednoduchosti a přímočarostí? Vřískot si nehraje na metaumění jako Halloweeny Roba Zombieho, jde prostě o zábavné hříčky a očekávat něco víc jim škodí.
Navíc se tu těží z extrémně sympatických postav. Takovou veličinu samozřejmě nejde nějak změřit, ale jakmile si tuhle partu oblíbíte, hned pro vás bude snadnější naladit se na všechna její dobrodružství. Důležité je, že tu postavy nejsou jen maso na odpis, ale mají charisma a charakter, co utáhne čtyři filmy.
Lacinost neustále přehnanějších zvratů, hrdinové neschopní pořídit si pistoli... to vše je součástí žánrového blbnutí, jímž Craven zparodoval to, co zčásti vybudoval. Na někoho bude nedotažený, na někoho přetažený, ale určitě nejde jen o prázdný popkulturní fenomén. Přinejmenším v případě jedničky naopak jde o skutečnou pecku.

VELKÁ RECENZE
V momentě, kdy Wes Craven natočil sedmou „Novou noční můru“, skvěle tak zakončil sérii, která se rozjela také díky němu. Ale to ještě nikdo nevěděl, že před sebou má film, který ukáže, že v sobě má ještě tolik síly, až je to neuvěřitelné, a natočí film natolik přelomový, což o „Vřískotu“ rozhodně platí. Je to pocta žánru, je to parodie na žánr a zároveň je to jeden z nejlepších a nejstrašidelnějších hororů, jaké byly v 90. letech natočeny.
Jaký je tvůj nejoblíbenější horor? „Halloween“. Co má na sobě údržbář ve škole? Samozřejmě svetr a klobouk, které jsou tolik typické pro Freddyho Kruegera. Co se zrovna promítá v obrazovce, když se dostaneme do videopůjčovny? Scéna oživení monstra z filmu „Frankenstein“. A o čem se ve „Vřískotu“ sakra pořád mluví? No přece o hororech! Pořád se o nich mluví, rozebírají se a dokonce jsou i stanovena pravidla, jak je možné horor přežít. A oběti je stejně porušují.
První scéna filmu je do jisté míry ikonická. Setkáváme se zde s Drew Barrymore a koho by napadlo, že tahle hvězda už v první scéně zemře? Co se tím Craven snaží říct? Pravděpodobně to, že v tomhle filmu se může stát nejspíš cokoli. Ono se skutečně cokoli stát může. Pokud si myslíme, že vrah je něco nadpozemského, tak to ani omylem. Pěkně to schytává a nám je jasně dáno najevo, že je to osoba z masa a kostí, která si na sebe jen natáhla halloweenskou masku a ta z něj dělá něco nadpřirozeného. Masku si může navléknout v podstatě kdokoli. O tomhle „Vřískot“ také je. Kdo je vlastně vrahem? Paranoia je zde velmi silná a navíc je ještě spojena se skutečností, že hlavní hrdinka v podání Neve Campbell má trauma ze smrti své matky, která byla zabita přesně před rokem. Navíc si není jistá, že pomohla do vězení tomu pravému.
Nejistota je úžasným kořením filmu, což je navíc spojeno i s tím, že jsou zde probírány a do jisté míry popírány pravidla žánru. Navíc v parádní scéně, kde je na obrazovce zastavena scéna, kdy Mike Myers pozvedává nůž, aby zabil svou další oběť. Sledování „Halloweenu“ je opět ikonické, neboť se jedná opět o jeden z mezníků žánru, který dal vzniknout dalším filmům, kde jsou vyvražďování teenageři. „Vřískot“ tak chápe žánr jako velmi silný, ale přesto v něm vidí klišovitost, z které je možné si utahovat a kterou lze pojmout jinak. A scéna, kde se Randy, už sám, dívá na závěr „Halloweenu“ je skutečně skvělá. Randy své oblíbenkyni Jamie Lee Curtis říká, aby se podívala za sebe, a sám za sebou přitom má vraha, který ho ovšem nezabije. Opět nečekané. Následuje další velmi klišovitá scéna, kdy se díváme na „přímý přenos“ s třicetivteřinovým zpomalením.
„Vřískot“ představoval mezník žánru také proto, že po jeho úspěchu následovaly další filmy, které se na něm přiživovaly, ať už různé parodie, anebo filmy jako Tajemství loňského léta se scénářem také od Kevina Williamsona. Přesto „Vřískot“ v tomhle ohledu zůstal nepřekonán, a to včetně svých pokračování, která staví na stejném principu, ale originál prostě nedokážou překonat.
Proč film zařadit mezi 101 nejlepších hororů všech dob:
Děsivá atmosféra filmu, kdy vlastně nevíme, co se stane, kdo bude další obětí, a co si budeme povídat, ani není na první pohled jasné, kdo to všechno dělá. A to i přesto, že to je ve filmu v podstatě již na počátku řečeno. Nebo aspoň naznačeno. Humor je kořením filmu, prostě k němu patří a je dokladem toho, že horor má ještě možnosti, kam se může posunout.
Proč film nezařadit mezi 101 nejlepších hororů všech dob:
Já vlastně nemám důvod jej vyjmout ze 101 nejlepších hororů. Prostě si jen pamatujte, že sex, chlast a „Hned jsem zpátky“, jsou věci, které se v hororu nepromíjejí. A sakra, kde najdete lepší odkazy na horory než právě ve filmu, který se jim klaní a jiným se vysmívá?

DABING
1. DABING (VHS, DVD, Prima)
V českém znění: Tereza Chudobová - Neve Campbell (Sidney Prescottová), Filip Jančík - David Arquette (Dewey Riley), Hana Krtičková - Courteney Cox (Gale Weathersová), Pavel Vondra - Matthew Lillard (Stuart), Martin Sobotka - Skeet Ulrich (Billy Loomis), Miroslava Součková - Rose McGowan (Tatum Rileyová), Jan Dolanský - Jamie Kennedy (Randy), Jaroslav Kaňkovský - Henry Winkler (ředitel Himbry), Helena Brabcová - Drew Barrymore (Casey Beckerová), Ivan Jurka - W. Earl Brown (Kenny), Radka Malá, Tomáš Juřička, Dana Černá, Radek Bár, Michal Michálek, Bohuslav Kalva (titulky)
Spolupracovali: Radka Lehká, Olina Smíšková, Zdeněk Franc, Jana Kovaříková
Překlad: Silvie Čapková
Zvuk: Miloš Sommer
Režie: Karolína Průšová
Vyrobil: Bontonfilms 1997

2. DABING (ČT)
V českém znění: Adéla Pristášová - Neve Campbell (Sidney Prescottová), Saša Rašilov - David Arquette (Dewey Riley), Pavla Rychlá - Courteney Cox (Gale Weathersová), David Novotný - Matthew Lillard (Stuart), Michal Jagelka - Skeet Ulrich (Billy Loomis), Vladimíra Včelná - Rose McGowan (Tatum Rileyová), Jan Maxián - Jamie Kennedy (Randy), Václav Knop - Henry Winkler (ředitel Himbry), Lucie Vondráčková - Drew Barrymore (Casey Beckerová), Vlastimil Zavřel - Earl W. Brown (Kenny), Miloš Hlavica - Joseph Whipp (šerif Burke), Marek Vašut - Roger Jackson (hlas v telefonu)
Překlad: Pavel Medek
Zvuk: Zdeněk Dušek
Dramaturgie: Michael Málek
Střih: Ivana Kratochvílová
Hudební spolupráce: Eva Javůrková
Asistentka režie: Hana Somolová
Vedoucí produkce: Jan Mostecký
Dialogy a režie: Elmar Kloss
Vyrobila: Tvůrčí skupina Aleny Poledňákové a Vladimíra Tišnovského, Česká televize 2001

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 3.7.1997 Bontonfilm
Premiéra USA: 18.12.1996 Dimension Films
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.1.1998 (VHS) Bonton Home Video, 12.10.2005 (DVD) H.C.E.
Poprvé na VHS: 1.1.1998 Bonton Home Video
Poprvé na DVD: 26.9.2005 SPI Film
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 5 608 173
Tržby celkem - $ 140 041 405
Návštěvnost v ČR 33 363
Náklady (Rozpočet) - $ 15 000 000

FILMY V SÉRII
Vřískot gastonrolinc.webnode.cz/news/vriskot-scream/
Horor / Mysteriózní, USA, 1996
Režie: Wes Craven, Hrají: Neve Campbell, Courteney Cox

Vřískot 2 gastonrolinc.webnode.cz/news/vriskot-scream1/
Horor / Mysteriózní, USA, 1997
Režie: Wes Craven, Hrají: Neve Campbell, Courteney Cox

Vřískot 3 gastonrolinc.webnode.cz/news/vriskot-scream2/
Horor / Mysteriózní, USA, 2000
Režie: Wes Craven, Hrají: Neve Campbell, Courteney Cox

Vřískot 4 (Originál) gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/vriskot-scream3/
Horor / Mysteriózní, USA, 2011
Režie: Wes Craven, Hrají: Neve Campbell, Courteney Cox
 
Vřískot gastonrolinc.cms.webnode.cz/news/vriskot-scream-2022-114-usa-horor-thriller-62/
USA, Horor / Thriller 2022
Režie: Matt Bettinelli-Olpin, Tyler Gillett, Hrají: Neve Campbell, Courteney Cox
 
Tvůrci a herci
Wes Craven (Režie), Cathy Konrad (Produkce), Cary Woods (Produkce), Marco Beltrami (Hudba), Mark Irwin (Kamera), Patrick Lussier (Střih), Lisa Beach (Casting), Bruce Alan Miller (Scénografie), Cynthia Bergstrom (Kostýmy), Richard Bryce Goodman (Zvuk), Carol Schwartz (Masky), Kevin Williamson (Scénář), Neve Campbell (Herec), Courteney Cox (Herec), David Arquette (Herec), Skeet Ulrich (Herec), Rose McGowan (Herec), Matthew Lillard (Herec), Jamie Kennedy (Herec), Drew Barrymore (Herec), W. Earl Brown (Herec), Kevin Patrick Walls (Herec), Liev Schreiber (Herec), Linda Blair (Herec), Henry Winkler (Herec), Wes Craven (Herec), Lawrence Hecht (Herec), David Booth (Herec)
 
1996/111/USA/Horor, Mysteriózní, Thriller, Krimi
 
Zajímavost k filmu
- Stuart Macher (Matthew Lillard) hodinky značky Casio AMW320D.
- Telefon, kterým mluví Casey Becker (Drew Barrymore) s vrahem, je ten samý, který později zvedne Sidney Prescott (Neve Campbell).
- Film byl volně inspirován 5 dní trvajícím vražedným řáděním takzvaného Gainesvilleského rozparovače, který během svého obzvlášť brutálního vraždění používal masku.
- Meno Lindy Blair sa nenachádza v záverečných titulkoch.
- Drew Barrymore (Casey Becker) a Roger Jackson (vrah po telefone) sa spolu nikdy nestretli.
- Jedná se o jediný díl série, kde se neobjeví žádný černoch.
- Ve filmu se v roli novinářky mihne hvězda filmu Vymítač ďábla (1973) Linda Blair.
- Roli Billyho Loomise odmítl Joaquin Phoenix.  
- V televizi je možné vidět film Halloween (1978). Ve filmu Halloween H20 (1998) je vidět v televizi Vřískot 2 (1997).
- David Arquette, představitel policisty Deweyho, je ve skutečnosti o něco mladší než Skeet Ulrich, Matthew Liliard a Jamie Kennedy, kteří hrají středoškoláky.
- Zálohou do role Randyho byl Breckin Meyer.
- Neve Campbell si neustále sahá na vlasy, a to až 40krát za film. Poté, co na to byla fanoušky upozorněna, prohlásila, že si na to bude do smrti dávat pozor.
- Kevin Patrick Walls, který hrál přítele Casey Beckerové (Drew Barrymore), získal tuto maličkou roli jako útěchu po neúspěšném konkurzu na roli Billyho Loomise.
- Roztleskávačku na školních toaletách si zahrála přítelkyně Skeeta Ulricha, který hrál Billyho.
- David Arquette měl původně hrát Billyho, ale zamiloval si postavu strážníka Deweyho. Ten byl v původním scénáři popsán jako urostlý a ne příliš bystrý chlapík.
- Dům, kde bydlí Tatum (Rose McGowan), se nachází přímo naproti domu, který byl použit k natáčení filmu Ani stín podezření (1943). Dům z úvodní scény s Casey (Drew Barrymore) je zase v sousedství domu z natáčení filmu Cujo, vzteklý pes (1983).
- V úvodu, kdy vrah prorazí hlavu sklem okna a Casey (Drew Barrymore) ho praští telefonem do obličeje, má na sobě kostým vraha režisér Wes Craven.
- Kostým vraha měl ve většině scén na sobě kaskadér. Skeet Ulrich trval na tom, že si chce aslepoň jednou roli vraha v kostýmu zkusit. Vyhověno mu nakonec bylo při natáčení scény, kdy se Randy (Jamie Kennedy) sám dívá na televizi netušíc, že vrah stojí přímo za ním.
- Časopis Empire zařadil film v žebříčku nejlepších filmů všech dob na 482 místo.
- Zabijácká róba měla být původně bílá. Režisér ji změnil nakonec na černou, protože se obával, že bude až příliš připomínat háv Ku Klux Klanu.
 
Odkazy