Old Boy / Oldeuboi (2003/120/Jižní Korea/Drama, Mysteriózní, Krimi, Thriller, Historický) 82% -Originál DVD-

20.05.2022 04:57
JEDNOU VĚTOU
„Poté, co byl unesen a uvězněn na patnáct let, je Oh Dae-Su propuštěn, jen aby zjistil, že musí najít svého věznitele za pět dní."

OBSAH
Únos Dae-sua se odehraje rovnou před jeho domem, kde dosud poklidně žil se svou rodinou. Kdesi v podivném domácím vězení se dozví z televize, že jeho žena byla mezitím brutálně zavražděna a on že je z vraždy podezírán. V tmavé místnosti stráví patnáct let, než se jednoho dne stejně nečekaně probudí na svobodě. Od té chvíle se upne na pomstu neznámému vězniteli. S pomocí mladé Mido jej najde, jenže dotyčný muž ho postupně usvědčí z dávné viny. Spletité drama je plné napětí a tajemnosti, ale podle slov režiséra je především úvahou o pomstě a o touze, kterou každý zažije, ale málokdo uskuteční, protože společnost ji zatracuje jakožto negativní a zkázonosnou.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
„Směj se a svět se bude smát s tebou. Plač a budeš plakat sám“ Oldboy býval v době svého vzniku (a většinou lidmi, kteří jej neviděli) přirovnáván k Pulp Fiction a úplně zcestné přirovnání to není. Minimálně v rovině „dopadové“. Přímočarý příběh, brutální násilí, černý humor. Napoprvé zábava od začátku do konce, ve které se budete jenom občas ztrácet. Napodruhé zábava, nad kterou budete hodně přemýšlet a ke které se možná ještě někdy vrátíte, ale už jenom a právě kvůli té zábavě. Jedním slovem kult. Oldboy je samozřejmě komplikovanějším filmem než Pulp Fiction, nese obecně poplatnější myšlenku (resp. nese nějakou myšlenku), má pevnou dramatickou kostru, na jejímž konci čeká kýžená katarze, která (a to především) není dílem náhody, ale dosazením posledního dílku do pečlivě promyšlené skládačky. 90% (Matty) 5*

Další zajímavý korejský počin, který potěší nejednoho obdivovatele filmové tvorby asijského světa. Zápletka filmu, která vychází postupem času na povrch je zvláštní a opravdu od začátku neodhadovatelná. Uvěznění na 15náct let do vězení v 7 a půltém patře bez jediného slova moc nepotěší. Herecký výkon hlavní role oldboye je výborný stejně tak jako většiny ostatních herců, až na fakt, že jsou všichni asiaté, což pro mě v pár okamžicích bylo trochu problematické a jejich jména mi opravdu nedávali potřebný přehled(nebylo to tak hrozné, ale postěžuji si ...). Závěrečné rozuzlení, které trvá asi 30 minut a pak snad pochopíte všechno je dosti nečekané. Hudba a vizuální stránka je perfektně zvládnutá. Skvělá atmosféra podržená silnou hlavní postavou a motivem pomsty dává filmu silný příběh, který prakticky nemá chybu. Uvažuji nad počtem hvězdiček, ale raději si nechám rezervu a třeba po dalším shlédnutí zvednu své hodnocení. (Djkoma) 5*

Tarantino na obalu tvrdí, že to je Tarantinovějští než všecky jeho filmy. Z toho jsem trošku měl obavy, protože jeho jako režiséra zrovna příšli v lásce nemám. Jenže jsem si neuvědomil, že Korejci nejsou Tarantino a že jejich filmy za to většinou stojí, včetně Oldboye, který je prostě pomstou numero uno, která se nakonec zvrhne tak zvláštně, že ten konec mi docela zásadně zkazil celkový dojem z filmu, přitom celou dobu se na to tak suprově kouká, svižně, zajímavě se zaujetím a hlavně jak to nakonec dopadne. Já teda čekal jasný konec, i když to jsem asi neměl čekat, protože to překvapení nebylo ohledně konce vůbec malé. (Malarkey) 4*

VELKÁ RECENZE
Už jsem asi přesycen stále lineárním dějem amerických filmů a proto vyhledávám spíše snímky v produkci jiných zemí. Ty totiž, pokud se chtějí prosadit, musí přijít s originální myšlenkou, způsobem zpracování a skvělým hereckým výkonem. Sice se povede skloubit dohromady tyto tři základní aspekty (samozřejmě dobrá kamera je také důležitá), ale u tohoto snímku jsem našel všechno jak má být. Originální zápletka, kde opravdu po pěti minutách filmu netušíte jak se děj vyvine (dokonce to vlastně netušíte ani jak to dopadne i když už na plátně běží závěrečné titulky). Děj se prostě skládá z tolika obrazových a dějových střípků, které ale kupodivu dávají obraz uhlazeného snímku. (Některé drastické scény jsou opravdu velmi nechutné a zvláště zubaři si asi říkají, že způsob trhání zubů v tomto filmu by byl asi docela velkou úsporu pro naše zadlužené pojišťovny.
Takže mi nezbývá, než popřát hluboký divácký zážitek, který vám tento film zcela jistě poskytne.
Asijská kinematografie je pro nás mnohdy značně nepochopitelná, díváme se na ni jako na raritu, kterou bychom v podmínkách západního světa natočili zcela jinak. V úvodu Old Boye má český divák jasné tušení, že i v tomto případě půjde o typického reprezentanta zmíněné kategorie, kdy se stěží chápe děj a odhaduje smysl dialogů. Jenže chyba lávky!  
Ve druhém dějství se pointa příběhu začíná zřetelně vynořovat na povrch, ale ne zas tak moc viditelně, aby se totiž mohlo v závěru konat bezprecedentní poznání pravdy. A že taková pravda zabolí. Old Boy má vskutku neotřelý scénář a spolu s takřka tarantinovským provedením se jedná o mimořádné dílko Korejské produkce.  
Mám-li něco snímku vytknout, pak to bude asi jeho pohled na násilí. Jasně, že ve filmu založeném na pomstě, nebudou fyzické kontakty končit u laskavého pohlazení či přátelského poplácání. Otázkou je, zda míra naturalismu není už trochu přehnaná. Právě drastické akční scény dle mého film trochu zbytečně vrací zpět, blíže škatulky hloupých krváků.  
Nicméně celkový dojem je jednoznačně kladný a komu nevadí tolik představa pojídání živé chobotnice, či stříhání vlastního jazyka nůžkami, nebude odcházet z projekce zklamán. A komu to vadí, tak nezoufejte - už na příští rok se plánuje americký remake a to by v tom byl čert, aby byl ještě šílenější. Jedno je už teď ale jisté, narozdíl od jiných asijských originálů to tvůrci remaku nebudou mít snadné, Old Boy nasadil laťku pořádně vysoko na stojany.

O FILMU
Ve filmu se jeho myšlenky dozvídáme prostřednictvím monologů mimo obraz. Snaha o racionalizaci jeho chování vytváří až přízračnou, temnou atmosféru snímku, vyvažovanou černým humorem a excesivní hudbou a střihem. Díky bezprostřednosti hlavního hrdiny s ním jsme nuceni sympatizovat, sdílet s ním jeho osobní peklo. Zpočátku je oprávněně pomstychtivý, v průběhu filmu je ale jeho obraz čím dál temnější. Old Boy diváky baví a zároveň analyzuje lidskou bolest. Film současně mísí nejrůznější žánry.
K tomu režisér v Cannes dodal: "Díky pokroku na trhu s DVD a další digitální technikou je tu více možností, aby se člověk díval na film víckrát. Dělal jsem ten film proto, aby se na něj lidé dívali vícekrát a objevili pokaždé něco nového."
Old Boy je v některých pasážích extrémně násilný, především ve scéně vyříznutí jazyka. Režisér podotýká, že "i když snímali záběr na úrovni očí a rukou, takže jazyk není vidět, přesto někteří diváci panikařili." Korejské filmy, které poslední dobou zažívají velký úspěch u evropských diváků, jsou většinou velice kruté /viz například Ostrov Kim Ki-duka/. "V Koreji je zakázáno nosit zbraň, takže je takřka nemožné někoho přímo zastřelit. Proto si myslím, že je to tak častý motiv korejských filmů ... Já pistoli ve filmech moc nepoužívám, jiné druhy násilí mi připadají víc "lidské", ale západní divák to může vnímat odlišně, může se mu to zdát moc "přímé"."
Hudba odpovídá agresivitě a tempu filmu, střídá řadu stylů od valčíku přes tango až k technu. Svou útočností představuje valící se nezadržitelný čas vzpomínek, na způsob filmů Sergia Leoneho, korespondující s obsahem.
Old Boy je adaptací japonského osmidílného manga komiksu, který napsal Tsuchiya Garon v roce 1997. Výkonný producent filmu a ředitel distribuční společnosti Show East, Dong-Joo Kim, koupil práva na adaptaci komiksu - stála měsíčně 11 000 euro. Původní nápad natočit tento komiks však neměl Park Chan-wook, ale jiný korejský režisér - Joon-ho Bong, autor výrazného filmu minulého roku, Vzpomínky na vraždu. Chan-wook k tomu dodal: "Líbí se mi japonská manga, ale nejsem žádný zvláštní fanda. Ke čtení mi ho doporučil Joon-ho Bong a četl jsem ho, aniž jsem pomýšlel na zfilmování. Ale když za mnou přišel producent s tím komiksem, začal jsem se na to dívat jinak. Když mám ty dva výsledky porovnat, oba přistupují k pomstě odlišně. Společnými prvky jsou: soukromé vězení a příběh člověka, který prošel peklem, které z něj udělalo jiného člověka ..."
Asijská kinematografie je pro nás mnohdy značně nepochopitelná, díváme se na ni jako na raritu, kterou bychom v podmínkách západního světa natočili zcela jinak. V úvodu Old Boye má český divák jasné tušení, že i v tomto případě půjde o typického reprezentanta zmíněné kategorie, kdy se stěží chápe děj a odhaduje smysl dialogů. Jenže chyba lávky!  
Ve druhém dějství se pointa příběhu začíná zřetelně vynořovat na povrch, ale ne zas tak moc viditelně, aby se totiž mohlo v závěru konat bezprecedentní poznání pravdy. A že taková pravda zabolí. Old Boy má vskutku neotřelý scénář a spolu s takřka tarantinovským provedením se jedná o mimořádné dílko Korejské produkce.  
Mám-li něco snímku vytknout, pak to bude asi jeho pohled na násilí. Jasně, že ve filmu založeném na pomstě, nebudou fyzické kontakty končit u laskavého pohlazení či přátelského poplácání. Otázkou je, zda míra naturalismu není už trochu přehnaná. Právě drastické akční scény dle mého film trochu zbytečně vrací zpět, blíže škatulky hloupých krváků.  
Nicméně celkový dojem je jednoznačně kladný a komu nevadí tolik představa pojídání živé chobotnice, či stříhání vlastního jazyka nůžkami, nebude odcházet z projekce zklamán. A komu to vadí, tak nezoufejte - už na příští rok se plánuje americký remake a to by v tom byl čert, aby byl ještě šílenější. Jedno je už teď ale jisté, narozdíl od jiných asijských originálů to tvůrci remaku nebudou mít snadné, Old Boy nasadil laťku pořádně vysoko na stojany.

Ocenění:
European Film Awards
2004 - Chan-wook Park (Cena pro mimoevropský film) (nominace)

Cannes IFF
2004 - Chan-wook Park (Velká cena)
2004 - Chan-wook Park (Zlatá palma) (nominace)

Hong Kong Film Awards
2004 - Nejlepší film z východní Ásie

DABING
V českém znění: Pavel Vondra - Min-sik Choi (Dae-su Oh), Jitka Moučková - Hye-jeong Kang (Mi-do), Saša Rašilov - Ji-tae Yu (Woo-jin Lee) + Yeon-suk Ahn (mladý Woo-jin), Antonín Navrátil - Dae-han Ji (No Joo-hwan) + ? (taxikář), Jaromír Meduna (muž ve školní knihovně), Filip Švarc - Dal-su Oh (Park Cheol-woong) + ? (policista), Miriam Chytilová (žena ve výtahu) + (slečna Kim), Bohdan Tůma - Il-han Oo (mladý Joo-hwan) + ? (hlasatel v televizi) + (titulky), Jaroslava Brousková (hlas v televizní reklamě), Petr Burian - Tae-kyung Oh (mladý Dae-su) + ? (policista), Martin Zahálka (bezdomovec) + (televizní hlasatel - mimo obraz), Vanda Hybnerová - Seung-Shin Lee (Yoo Hyung-ja) + ? (bývalá spolužačka), René Slováčková - Jin-seo Yoon (Lee Soo-ah) + ? (žena v zubní ordinaci), Zdeněk Maryška - Byeong-ok Kim (Mr. Han), Ivo Novák - Kwang-rok Oh (sebevrah) a další
Překlad: Marta Bušková
Zvuk: Jiří Peřina
Produkce: Jana Trefná
Dialogy a režie českého znění: Jiří Kodeš
Vyrobila: společnost SDI Media 2006

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 5.5.2005
Premiéra USA: 25.3.2005
Premiéra Jižní Korea: 21.11.2003
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 4.10.2006 Filmhouse
Poprvé na Blu-ray: 27.04.2016 Magic Box

Tržby v ČR - Kč 943 336
Tržby celkem - $ 15 000 000
Návštěvnost v ČR 11 146
Náklady (Rozpočet) - $ 3 000 000
 
FILMY V SÉRII
Old Boy (Originál) gastonrolinc.webnode.cz/news/a1102/
Jižní Korea, Drama / Mysteriózní, 2003
Režie: Chan-wook Park, Hrají: Min-shik Choi, Ji-tae Yoo
 
Nebohá paní Pomsta (Originál) gastonrolinc.webnode.cz/news/a0-0227/
Drama / Krimi, Jižní Korea, 2005
Režie: Chan-wook Park, Hrají: Young-ae Lee, Min-sik Choi

Oldboy gastonrolinc.webnode.cz/news/a1102/
Thriller / Akční, USA, 2013
Režie: Spike Lee, Hrají: Josh Brolin, Elizabeth Olsen
 
Tvůrci a herci
Chan-wook Park (Režie), Dong-Joo Kim (Produkce), Yeong-wook Jo (Hudba), Chung-hoon Chung (Kamera), Sang-beom Kim (Střih), - (Casting), Seong-hie Ryu (Scénografie), Sang-gyeong Jo (Kostýmy), Chan-wook Park (Scénář), Jo-yoon Hwang (Scénář), Min-sik Choi (Herec), Ji-tae Yoo (Herec), Hye-jung Kang (Herec), Dal-soo Oh (Herec), Byung-ok Kim (Herec), Jin-seo Yoon (Herec), Kwang-rok Oh (Herec), Su-hyeon Kim (Herec), Myeong-sin Park (Herec), Dae-yeon Lee (Herec), Dae-han Ji (Herec)
 
2003/120/Jižní Korea/Drama, Mysteriózní, Krimi, Thriller, Historický
 
Zajímavost k filmu
- Oh Dae-su (Choi Min-sik) nosí hodinky značky Montblanc.
- V snímke môžeme nájsť odkazy na viaceré známe filmy, ako napr. na film V koži Johna Malkovicha (1999), historickú snímku Gróf Monte Christo (2002) či King Kong (1933).
- V Južnej Kórei prebiehalo natáčanie v dvoch najväčších mestách tohto štátu, a to v Soule a Busane.
- Film získal okrem iných aj cenu diváckej verejnosti na filmovom festivale vo švédskom Štokholme.
- Závěrečná scéna ve sněhu se natáčela na Novém Zélandu.
- Quentin Tarantino o snímku prohlásil: "Ten film je tarantinovštější, než cokoliv, co jsem kdy natočil já sám."
- Snímek debutoval (15. - 17. 4. 2005) v USA na 27 plátnech s úvodním výdělkem 85 351 dolarů. Celková tržba se vyšplhala na 707 391 dolarů.
- V roce 2004 vyhrál režisér Chan-wook Park Velkou cenu poroty na Filmovém festivalu v Cannes. Dalších 5 ocenění snímek získal na jihokorejských Grand Bell Awards.
- Předlohou filmu byl japonský manga komiks Oldboy od Minegičiho Nobuakiho a Tsučiju Garona.
- Old Boy je druhý v tzv. vengeance trilogii reiséra Chan-wook Parka po Sympathy for Mr. Vengeance (2002). Sérii uzavírá Sympathy for Lady Vengeance (2005).
- Min-sik Choi trénoval intenzivně po dobu šesti týdnů, aby se dostal do formy a mohl tak ve filmu hrát většinu akrobatických prvků. Zhubl při tom přes 10 kg.
- Pro scénu v sushi baru byly zkonzumovány celkem čtyři živé chobotnice. Scéna vyvolala mimo Asii kontroverzní reakce, nicméně v Korei jde o oblíbenou pochoutku. Je však obvyklé ji před pozřením nařezat. Když pak film dostal cenu v Cannes, poděkoval režisér kromě štábu a hercům také těmto chobotnicím.
- Mr Han má v celém filmu pouze jednu repliku.
- Scéna na policejní stanici s opilým Dae-su Oh byla poslední, která se natáčela. Velká část této scény byla pak improvizací.
- Stejně tak bylo spontánní bušení hlavou Dae-su Oha, aby zastavil Mi-do ve čtení jeho diáře.
- Název restaurace, kde pracuje Mido je "Mediterranean", ale režisér chtěl, aby se jmenovala "Akira" jako pocta režisérovi Kurosawa. Byl však nakonec ponechán původní název restaurace, pod jakým je provozována.
- Choi Min Sik je budhista a musel po snězení chobotnic modlit.
- Během scény v internetové kavárně hraje kompars populární hru Counter Strike.
- Spoiler: Bitka v chodbě byla natáčena po tři dny. Vše probíhalo reálně, speciální efekty byly použity jen při bodnutí Oh Dae Sa do zad a na drobnou úpravu některých útoků.
 
Odkazy