Vejška / Vejška (2014/75/Česko/Komedie) 55% -Originál DVD-

21.11.2023 04:32
JEDNOU VĚTOU
„Kultovní film Gympl pokračuje."

OBSAH
Petr Kocourek (Tomáš Vorel jr.) se hlásí na katedru grafiky na UMPRUM, kam přijímají jen pár vyvolených. Už jednou ho nevzali a profesor Slanina (Jakub Kohák) je nekompromisní. Na školu se hlásí i krásná Julie (Eva Josefíková), do které se Kocourek bezhlavě zamiluje. Michal Kolman (Jiří Mádl) studuje VŠE, ale místo přednášek a seminářů ho zajímají jen spolužačky a rychlá auta. Zkoušky a zápočty řeší podvodem nebo úplatkem či pomocí svého vlivného otce (Jan Kraus). Kocourkova matka (Zuzana Bydžovská) se dávno vzdala představy, že její syn bude studovat něco pořádného, zatímco paní Kolmanová (Ivana Chýlková) svého synka neustále vydržuje a hýčká. Oba kluky spojuje už od gymplu ilegální malování graffiti. Na pražských střechách, nádražích a v podchodech zažívají divoká dobrodružství. Při jedné noční honičce je Kocourek dopaden... Hudba a rap DJ Mika Trafika a Vladimira 518, strohé herectví, dynamická kamera, tajemná noční zákoutí – to vše dává Praze autentickou podobu. (A-Company CZ)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Nemůžu si pomoct, ale po shlédnutí Vejšky mi nebylo úplně nejlíp. To u Gymplu jsem se kolikrát i zasmál a na konci si řekl, že to byla docela dobrá komedie. Tady tohle už jako komedii považovat nemůžu, když teda nepřijmu ten klasickej Sklepní humor. Ve filmu se totiž objeví věčně nalitá matka, fotr, co má pod palcem půlku papalášů z Prahy nebo holka, co šuká za prachy...a pro prachy. Takový ty tři klasický motivy, ze kterých normálnímu člověku dobře nebude. No a do toho zní depresivní rap Vladimira 518 a příběh, kterej vlastně pořádně ani příběhem není, což není u takového filmu vysloveně na škodu. Mádl a Kraus každopádně ti nejlepší z filmu. Kraus by mohl točit klidně i víc... (Malarkey) 3*

Některé věci se stanou, ale už se s nimi vůbec nepracuje. Ač mohly být pro další vývoj děje, pokud o něčem takovém můžeme hovořit, zajímavé. Námět postrádá jakýkoliv posun do nějakých zajímavých vod. Jeden se prodírá vysokou ekonomickou, druhý sní o umění, oba to dál táhne k nočním dobrodružstvím se sprejem pod bundou. Pryč jsou přihloupé kousky o panicích, kteří chtějí poprvé souložit. Vorel starší se pokouší o jakousi generační výpověď, ač i v ní všichni zasunují docela často. Jenže do toho rve i hodně dost pitomého humoru, takže ani on sám nevěděl, co vlastně točí. Nějaký společensko-kritický rozměr by látce docela slušel. Jenže Mádl jen balí kočky ze školy, podvádí při zkouškách, fetuje, chlastá, balamutí všechny okolo, včetně movitého fotra. Vorel mladší pije neperlivou vodu, nefetuje a asi to chce někam dotáhnout. A hlavně se zabouchl do zkažené studentské femme fatale s tváří Evy Josefíkové. Celé je to takový kalkul, ale za to velmi solidně natočený a z poloviny i velmi slušně zahraný. Ostatně je patrný ten rozdíl: na jedné straně dokonale přidrzlý spratek Mádl, výborná alkoholička Zuzana Bydžovská nebo Jan Kraus, který nemusí moc měnit ze svého moderátorského umu, páč jeho překvapení, že už nejde kdekoho podmáznout, je výtečné. A na straně druhé je to smutné herecké přihrávání vedlejších postav (policajtů, pedagogů i samotného Vorla mladšího, ze kterého herec nikdy nebude). Kromě těla Evy Josefíkové potěší i docela sympatické výlety noční Prahou s rapem v pozadí. Vejška není ucelená, Vejška ale není na české poměry vůbec špatná, jak jsem původně očekával. Takže vlastně spokojenost!! (castor) 3*

Jak skloubit pokus o generační výpověď a pouze ziskem motivované pokračování komerčně úspěšného filmu? No dost těžko, zvláště když vypovídá spíš jen o generaci Pasty, než o současné generaci Y. Záměr byl nejspíš natočit cosi jako celovečerní hrané Kmeny (asociace toho, že se na vzniku tak výrazně podílel Vladimír 518) věnované subkultuře graffiti, výsledkem je spíš ale křeč. Tomáš Vorel st. zůstává až příliš tendenční, klouže po povrchu, ani jednou nenabídne jakýkoliv hlubší ponor, zřejmě touží natočit jedno ze společensko-kritických děl, ale zabíjí to výrazným konformním přístupem (ostatně jako sám Pasta zabil graffiti svou institucionalizací), který mi vadil už u jeho předešlých děl (ten happyend byl jak vystřižený z úplně jiného filmu). Dost dráždí také ono přepálené karikování (policisté byli ještě navíc i špatně zahraní - Marhoul a paní policistka ve scéně na stanici etc.), které sráželo už i Gympl (přepáleně zkarikovaný učitelský sbor, chování zbohatlíků atd.). Je mi to vlastně líto, většina zúčastněných jsou lidé, kterých si vážím (sám Tomáš Vorel st., Vladimír 518, David Vávra a všichni ostatní kmenoví herci divadla Sklep, Petr Čtvrtníček, Zuzana Bydžovská, na půl doby i Kraus a Mádl ...), svým způsobem tu ale Vorel starší funguje jako Tomáš Magnusek, dá dohromady neuvěřitelnou partu dobrých herců a lidí a natočí s nimi neuvěřitelný shit. Co se týče formy, nejstrašnější jsou ty příšerné postsynchrony, které sráží výsledný dojem hodně dolů, stejně jako neherectví Tomáše Vorla mladšího a Filipa Vorla (jeho postava je vůbec vystižením tvůrčího zmaru scenáristických snah). Naopak dokonalá je hudba, Planeta Praha nejvíc...a to normálně tenhle žánr vůbec neposlouchám. Vejška je prostě úplně zbytečný projekt. Kdo chce vidět generační výpověď, ať si pustí třeba britské Misfits (Radek99) 2*

VELKÁ RECENZE
Gympl přišel do kin před sedmi lety, tedy v době, kdy kulminovala přílivová vlna českých teenagerských komedií o snowboarďácích, rafťácích a jiných frajerských panicích, co chtějí zasunout. Vorel se ovšem v prvé řadě pokoušel o generační výpověď a zamontoval do toho nějaký ten rap a humor z okruhu studentů a učitelů. Ačkoliv jsem z toho osobně nebyl bůhvíjak odvařený, většině mých vrstevníků se Vorel trefil do vkusu a Gympl považuje hodně mých známých za specifickou kultovku.
Zdá se proto logické, že se Vorel rozhodl ukázat, co je u oblíbených hrdinů nového a jak dospěli. Ale to budete muset jít na jiný film, Vejška vám na tyhle otázky neodpoví. Je to totiž Gympl přes kopírák, jen mají všichni více vrásek a svlékají se tam jiné holky. Ačkoliv filmy dělí sedm let, ve světě gymplu uplynul asi rok, maximálně dva. Za tu dobu se nezměnilo prakticky nic, jen ono školní prostředí a tím i název filmu. Vorel mladší i Mádl jsou stále ti stejní arogantní floutci, kteří nevědí, co s životem. Zatímco ten první tím vším tak nějak proplouvá s věčně otráveným výrazem, toho druhého stále vydržuje fotřík, takže si může užívat koksu a štětek. Mádl i tentokrát táhne celý film, ale nemá tolik prostoru jako v prvním díle, což ani není moc na škodu, protože hraje nesnesitelného idiota.
Není sám. Prakticky všechny postavy jsou karikaturami, které by v reálném světě nemohly existovat. Vorel jakoby se nemohl rozhodnout, zda bude Vejška nadsazenou sklepáckou etudou, v níž se můžou deklamovat dialogy jako z Kouře (znáte to: „Startky? Jsou móc dobrý.“), nebo sociálně-kritickou moralitkou. Nejraději by byla obojím, není ani jedním.
Zaprvé zde není ani jeden vtip. Čímž nemyslím, že by to bylo plné nepovedených vtipů, ale zkrátka zde není ani pokus o nějaký humor. Všechno jsou strašlivě banální a neustále se opakující situace ze života dvou znuděných chcípáků. Je to zkrátka krapet úsměvná a krapet trapná představa takřka padesátiletého Vorla o životě a problémech dnešní mládeže, jejíž život vypadá zhruba takto: v noci jdou sprejovat pod viadukt, pak se je snaží chytit policajti, přes den se flákají, večer zapaří a zafetují, aby šli další večer zase malovat. A tak pořád dokola, furt a furt, dokud se teda v posledních deseti minutách nestane víc, než ve zbytku předchozího děje. Film by tak potřeboval alespoň o dvacet minut navíc, aby nepůsobil jako halabala seslátané scénky.
Společensko-kritický rozměr Vejšky, to je taky bžunda. Kromě výkřiků o tý naší zasraný zemi je tu dále postava Krausova zkorumpovaného podnikatele, který si stýská, že už to není jako ve zlatých devadesátých, kdy šlo každého podmáznout. Celé to je asi tak analytické a chytré jako příspěvek s nejvíce souhlasnými hlasy v diskuzi na Novinkách. Na druhou stranu to není tak strašlivě blbé jako dřívější Vorlův pokus o soudobou satiru Ulovit miliardáře.
Vejška je nepovedenou snahou o generační výpověď, kterou ovšem vytvořil člověk o generaci starší. Což by nevadilo, kdyby nebyl úplně mimo mísu. Vorel dokázal zachytit raně kapitalistický esprit Česka, ale od té doby už uplynulo v řece mnoho vody. Co fungovalo před čtvrtstoletím v Kouři nebo v Pražské pětce, se v současnosti přežilo. Celé poselství Vejšky pak prakticky v jediné písni shrne Vladimír 518: „Jsme děti prázdnoty, děti barů a clubů.“

PODROBNÝ POPIS FILMU
Kamarádi Petr Kocourek a Michal Kolman se po nocích věnují tvorbě ilegálních graffiti. Musejí utíkat před policií. Petrovi se povede rychlonohého ochránce spravedlnosti setřást až v hospodě, kde se nenápadně vmísí mezi hosty. Přilepí se tam na něj zhulený zrzoun, z něhož se vyklube spolužák z gymnázia.  Petr stále ještě bydlí s mladším bratrem a s matkou, která je alkoholička. Ráno jde na UMPRUM na konzultaci k profesoru Slaninovi. Talentovaného mladíka loni na vysněný grafický obor nevzali, ale letos se na zkoušky hlásí znovu. Nechce nic ponechat náhodě. Slaninovi se líbí jeho práce, ovlivněné letitou writerskou praxí. Doporučí ovšem mladíkovi hodiny klasické figurální kresby.  Na chodbě školy Petra zaujme dívka Julie, která má u Slaniny konzultaci po něm. Pozve ji do kavárny. Sám nekouří ani nepije, protože se nechce podobat svým rodičům. Osloví ho tu Michalův prachatý otec, jenž si všimne jeho společnice. Ve skutečnosti nemá synova kamaráda rád, protože je přesvědčen, že Michala kdysi vyhodili z gymnázia kvůli němu.  Michal studuje Vysokou školu ekonomickou jen díky otcovu zásahu na patřičných místech. Víc než o studium se ovšem zajímá o auta a o hezké spolužačky, jež velmi lehkomyslně střídá.  Petr a Michal zjistí, že řezník, který je chtěl angažovat na pomalování rolety svého krámu, jim nehodlá za práci zaplatit. V noci mu za trest roletu posprejují.  Petr pracuje jako prodavač v obchodě se spreji. Náhodou tam přijde Julie. Znovu spolu vyrazí do kavárny. Dobře si rozumějí a začnou spolu chodit.  Michal sbalí na přednášce profesora Kalouse další hezkou spolužačku. Užije si s ní sex ve svém luxusním autě. Dívka si přivydělává tancem u tyče v nočním klubu. Domluví s jeho šéfem, že by mu Michal s Petrem mohli vyzdobit stěny nějakými malbami. Majitel požaduje plameňáky a Petr dobrý kšeft rozhořčeně odmítne. Pohádá se s bezskrupoulózním Michalem, který nebere streetart zdaleka tak striktně.  Petr pozve Julii na noc k sobě, ovšem rozdychtěné milence ruší mladíkova opilá matka.  Na hodině figurální malby Slanina pochválí Petra.  Michal se pokouší z otce vyrazit nové auto. Pohádá se s ním, ale matka se za něj jako obvykle přimluví, a tak synáček dosáhne svého.  Petr a Julie vyrazí do hospody s profesorem. Petr nepije a mrzí ho, že opilá dívka nakonec odjede taxíkem s rovněž podnapilým Slaninou.  Michal platí spolužákovi za seminární práce i za další podvody při studiu. Vezme Petra, Julii a svou další přítelkyni Darinu novým autem na diskotéku. Darina klidně přizná, že s Michalem chodí jen kvůli jeho penězům. Když bohatý kamarád koupí sobě a dívkám kokain, odejde Petr znechuceně domů.  Ráno se Julie probudí v posteli s Darinou a Michalem. Vůbec si nevzpomíná, co v noci dělala. Ví, že se Petr o její nevěře nesmí dozvědět. Michal je stejného názoru.  Petr odmítne vzít v noci mladšího bratra „do terénu“. Vyčte Michalovi, že koupil Julii drogy.  Julie a Petr se jdou podívat na UMPRUM na klauzury. V noci dvojici při milování zase vyruší opilá Kocourková. Petr toho má dost: rozhodne se, že si s Julií pronajmou byt. Přítelkyně slíbí, že si najde brigádu.  Michal úspěšně složí zkoušku u obávaného profesora Servíta, který všechny studenty nelítostně vyhazuje. Povede se mu to ovšem jen díky naslouchátku, jehož prostřednictvím mu napovídá ze skript spolužák, ukrytý na školním záchodě. Michal sbalí na chodbě přihlouplou spolužačku Gábinu.  Michal a Petr pracují přes den na legálním graffiti se studenty z UMPRUM. Dostanou peníze za to, že dají do pořádku pomalovanou dodávku (jejíž řidič neví, že původní malby jsou jejich dílem z předchozí noci). Petr si tak vydělá na kauci za pronájem nového bytu.  Michal se bezohledně rozejde s Gábinou. Petr a Julie mu to mají za zlé. Přijmou však jeho nabídku bydlet v jednom z bytů, který pronajímá pan Kolman. Kamarád jim s otcem dojedná slušnou slevu nájemného.  Petr se odstěhuje z domova. V noci s Michalem vezmou věčně zhuleného zrzouna do akce. Překvapí je však policie. Petr už má dost věčného utíkání a skončí na policejní stanici. Protože byl zadržen už podruhé, čeká ho soud.  Provinilec je odsouzen k pěti měsícům domácího vězení a ke třiadvaceti tisícům pokuty.  Petr a Julie upořádají v novém bytě „kolaudační“ mejdan pro kamarády. Sousedi si stěžují na porušování nočního klidu Kolmanovi. Julie však Michalova rozzlobeného otce šaramantně uklidní.  Při přijímačkách Julie přesvědčí Petra, aby si navzájem vyměnili kresby. Chce mu tak pomoct.  Michal se pokusil podplatit neúplatného profesora Kalouse. Má být vyhozen ze školy. Starý Kolman je přesvědčen, že to opět vyřídí přes protekci a korupci. Jenomže tentokrát mu nepomůže ani prorektor, který je jeho kamarádem. Otec se tedy rozhodne dostat syna na jinou školu.  Julie je na UMPRUM přijata, Petr skončí těsně „pod čarou“. Má podezření, že přítelkyně uspěla díky tomu, že se vyspala se Slaninou. Dívka se urazí, uteče z bytu a vrátí se domů až v noci zhulená.  Slanina řekne Petrovi, že nebyl přijat kvůli nedostatkům ve figurální malbě (práce byla však dílem Julie). Příště už mu to prý určitě vyjde. Profesor s Julií nic neměl. Sežene talentovanému mladíkovi zakázku u firmy AVG. Petr, který nosí kvůli trestu elektronický náramek, do projektu přibere Michala. Výsledkem je zdařilá velká reklama na domovním štítu.  Petr a Julie pozvou paní Kocourkovou na večeři do svého bytu. Protože mladšího syna právě chytila policie při writingu, matka má záminku se opít.  Kolman oznámí šokované manželce, že odchází od rodiny. Zamiloval se do Julie. Michalovi a jeho matce tak skončí bezstarostné časy.  Když Petr zjistí, co se stalo, popere se se starým Kolmanem. Není mu to však nic platné; ziskuchtivá Julie se k němu nevrátí. Mladík se ze žalu opije a poruší podmínku trestu. Zadrží ho policie a skončí ve vězení.  Ve věznici Petra navštíví Michal a matka s bratrem. Řeknou mu, že Kolman se chce s Julií oženit. Paní Kolmanová se zhroutila a Michal odjíždí studovat do Anglie.  V Čechách však nezůstane ani Petr: dostal pozvání do New Yorku od AVG. Po propuštění z vězení bez lítosti opouští Prahu. Nechává tam opileckou matku a bratra, který se nyní intenzivně věnuje streetartu.  Zrzoun si jako vždycky užívá drogového opojení.  Julie dostane od obstarožního snoubence drahý prstýnek.  Michal se na anglické univerzitě rychle zorientuje a úspěšně balí novou spolužačku.  Před Petrem se otevírá nová kapitola jeho života...

O FILMU
Režisér Tomáš Vorel se po šesti letech vrátil k hrdinům své úspěšné komedie Gympl novou komedií Vejška.  Bývalí spolužáci Petr Kocourek a Michal Kolman dospěli a v souladu s názvem se potýkají s požadavky vysokoškolského studia. Zatímco Michal zvládá VŠE díky úplatkům, podvodům a protekci svého bohatého a vlivného otce, Petr (který už nepije ani nehulí) může o studiu grafiky na UMPRUM jen snít. Hlásí se na školu už podruhé a pokouší se spojit náročné požadavky přijímaček se svým dávným koníčkem, graffiti. Nelegální streetart je tím hlavním, co ho ještě spojuje s amorálním, požitkářským Michalem: oba kamarádi stále ještě nacházejí společnou řeč při nočních writerských potulkách, často končících honičkou s policií. Petrovi ovšem nezkomplikuje život jen potyčka se zákonem, ale i dívka Julie, která se stejně jako její nový přítel chce dostat na UMPRUM.  Do vyprávění opět vstupují i postavy dospělých, Michalovi rodiče, Petrova alkoholická matka, ale také férový profesor Slanina, který má pochopení pro Petrovy rebelské nálady.  Protože film Gympl se nesetkal v komunitě tvůrců graffiti s jednoznačně pozitivním ohlasem, rozhodl se Tomáš Vorel tentokrát ve jménu větší autenticity spolupracovat přímo s osobnostmi z reálné streetartové scény. Na scénáři Vejšky se tak režisér podílel spolu se známým streetartistou Pastou Onerem (který na natáčení Gymplu působil i jako poradce nebo autor graffiti). Hudbu k Vejšce složil Mike Trafik, který působí také jako producent rapové skupiny PSH. Člen této skupiny, Vladimir 518, je autorem rapu k filmu.  Tomáš Vorel stál i za kamerou snímku, který se obrací k mladšímu publiku nejen svým tématem a vypravěčskou optikou, ale i dynamickým rytmem. Vejška využívá v rámci širokoúhlého obrazu nestandardní pražské exteriéry, na něž hrdinové umisťují své výtvory.  V hereckém obsazení ani tentokrát nechybějí režisérův syn Tomáš Vorel jr. a Jiří Mádl. V rámci „kamarádského“ castingu se ve filmu objevují v drobných rolích známí herci (např. David Vávra, Václav Marhoul nebo Petr Čtvrtníček).

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 23.1.2014 A-Company CZ
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 5.11.2014 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: -
Poprvé na VOD: 10.12.2014 Bontonfilm

Tržby v ČR - Kč 19 906 118
Návštěvnost v ČR 157 182
Náklady (Rozpočet) - $ 23 000 000

FILMY V SÉRII
Gympl gastonrolinc.webnode.cz/news/146/
Česko, Komedie / Drama, 2007
Režie: Tomáš Vorel st., Hrají: Tomáš Vorel ml., Jiří Mádl

Vejška gastonrolinc.webnode.cz/news/aaa202/
Česko, Komedie, 2014
Režie: Tomáš Vorel st., Hrají: Tomáš Vorel ml., Jiří Mádl
 
Tvůrci a herci
Tomáš Vorel st. (Režie), Miloslav Šmídmajer (Produkce), Mike Trafik (Hudba), Vladimir 518 (Hudba), Tomáš Vorel st. (Kamera), Šimon Hájek (Střih), - (Casting), Tomáš Vorel (Scénografie), Pasta Oner (Scénografie), Dagmar Pomajbiková (Kostýmy), Jakub Jurásek (Zvuk), Veronika Riehs (Masky), Pasta Oner (Scénář), Tomáš Vorel st. (Režie) (Scénář), Tomáš Vorel ml. (Herec), Jiří Mádl (Herec), Eva Podzimková (Herec), Zuzana Bydžovská (Herec), Jan Kraus (Herec), Ivana Chýlková (Herec), Filip Vorel (Herec), Lukáš Cína (Herec), Jakub Kohák (Herec), David Vávra (Herec), Tomáš Vorel st. (Herec), Jan Slovák (Herec), Petr Čtvrtníček (Herec), Radomil Uhlíř (Herec), Tomáš Vaněk (Herec), Martina Bezoušková (Herec), Nicola Votavová (Herec), Tereza Beranová (Herec), Marie Kružíková (Herec), Lucie Slováková (Herec), Sabina Skalická (Herec), Lenka Vopelková (Herec), Jakub Štáfek (Herec), Jiří Maria Sieber (Herec), Pasta Oner (Herec), Rostislav Pastorek (Herec), Jiří Fero Burda (Herec), Jiří Čermák (Herec), Václav Marhoul (Herec), Romana Brožková (Herec), Jan Holík (Herec), Zdeněk Klusák (Herec), Stanislava Fišárková (Herec), Mike Trafik (Herec), Vladimir 518 (Herec), Roman Michalčík (Herec), Petr Vopelka (Herec), Martin Müller (Herec), Matěj Štrunc (Herec), Bára Fišerová (Herec), David Klíma (Herec), Mirek Jamrtal (Herec), Karel Grunt (Herec), Pavel Sarnovský (Herec), Robin Lánský (Herec), Martin Hojer (Herec), DJ Brainythug (Herec), DJ Kolack (Herec), Damián Vrbický (Herec), Jan Zelenka (Herec), Miloslav Šmídmajer (Herec), Jiří Pelikán (Herec), Zeb One (Herec), Only 82 (Herec), Oipse (Herec), Khefy (Herec), Bros
 
2014/75/Česko/Komedie
 
Zajímavost k filmu
- Julie (Eva Podzimková) ve filmu používá telefon iPhone 4S.
- Všechny policejní hlídky ve filmu používají jeden automobil Škoda Octavia Combi druhé generace s registrační značkou 2AP 5397. Vůz je pouze filmařskou napodobeninou, skutečná policejní auta nemají maják na nosiči, ale je přichycený přímo na střechu a vnější kliky a zpětná zrcátka nejsou stříbrně lakovaná, ale v barvě černého plastu. Stejný vůz se pak objevil i ve filmu Život je život (2015).
- Zlého profesora Servíta, u kterého Kolman (Jiří Mádl) díky sofistikovanému podvodu jako jediný složil zkoušku, ztvárnil sám Tomáš Vorel st.
- Ve filmu dělá Petr Kocourek (Tomáš Vorel ml.) hasicím přístrojem graffiti na stěnu ve vestibulu metra Smíchovské nádraží. Po natáčení bylo graffiti umyto, ale zůstaly po něm masivní fleky.
- Při hodině kresby na UMPRUMu na stojanu Julie (Eva Josefíková) objevuje tag "Pasta", na dalším pak "Oner". Tagy odkazují na spoluautora scénáře a graffiti tvůrce Pasta Onera.
- Scény z přijímacího řízení a hodin kresby se natáčeli na pražské Akademii výtvarných umění a komparz tvořili studenti a studentky AVU. Konkrétně se natáčelo v ateliéru Milana Knížáka a v ateliéru Tomáše Vaňka.
- Eva Josefíková byla nucena během natáčení jedné ze scén kreslit levou rukou, přestože je pravačka, aby kamera mohla přes rameno točit, co nakreslila.
- Na oficiálním filmovém plakátu je u kolonky Rap uvedeno chybné jméno interpreta Vladimir 158, namísto Vladimir 518.
- Václav Marhoul hrál již ve třetím filmu Tomáše Vorla staršího policistu. První byl film Gympl (2007), druhým pak Ulovit miliardáře (2009).
- Kokain byl při natáčení rekvizitáři nahrazen hroznovým cukrem.
- Režisér Tomáš Vorel chtěl Vladimira 518 už pro film Gympl (2007). Tehdy ho odmítl, a proto se ho bál u Vejšky znovu oslovit. Díky smluvené schůzce přes Pastu, spoluautora scénáře, ale na novou spolupráci kývl.
- Ve Vejšce zazní tři skladby od Vladimira 518. "Děti prázdnoty" a "Planeta Praha" už existovaly, skladbu "Zdrhej" zkomponoval Vladimir 518 přímo pro film.
- Jako profesora ekonomie si režisér Vorel přál Václava Klause a profesora UMPRUM Milana Knížáka, ale ti hrát nechtěli. Profesora na VŠE tak hraje David Vávra a profesora na katedře grafiky Jakub Kohák.
- Když filmaři v květnu dotočili v klubu Lávka u Karlova mostu, přišly dva dny nato povodně a polovina filmových lokací se ocitla pod vodou.
- Zřejmě nejdražší scéna filmu vznikla hned na první záběr a jednalo se o zdemolování limuzíny Lancia herečkou Ivanou Chýlkovou.
- Manželov Kolmanovcov hrajú skutoční životní partneri Ivana Chýlková a Jan Kraus.
- Natáčení probíhalo v pronajaté vile v Čerčanech a v době povodní na Novotného lávce. Filmovalo se také na Vysoké škole ekonomické v Praze, především v tzv. "Rajské budově".
- Film byl natáčen z poloviny v noci, na což Jiří Mádl málem doplatil ztrátou svobody. Policie totiž ve tmě přehlédla štáb a Mádla chtěla zatknout za poškozování cizího majetku.
- Na väčšinu nebezpečných scén mali herci dalbérov a kaskadérov. Avšak Jiří Mádl (Michal Kolman) si svoje "šoférske" scény - aj tie nebezpečné - odšoféroval všetky sám.
- Scéna, kde do seba vrazia dve autá - jedno pribrzdí, keď Michal Kolman (Jiří Mádl) prebehne tesne popred neho, druhé to už neubrzdí - je zložená z ôsmych záberov a stála 200-tisíc českých korún.
 
Odkazy
 

Hrají:

Tomáš Vorel ml., Jiří Mádl, Eva Podzimková, Zuzana Bydžovská, Jan Kraus, Ivana Chýlková, Filip Vorel, Lukáš Cína, Jakub Kohák, David Vávra, Tomáš Vorel st., Jan Slovák, Petr Čtvrtníček, Radomil Uhlíř, Tomáš Vaněk, Martina Bezoušková, Nicola Votavová, Tereza Beranová, Marie Kružíková, Lucie Slováková, Sabina Skalická, Lenka Vopelková, Jakub Štáfek, Jiří Maria Sieber, Pasta Oner, Rostislav Pastorek, Jiří Fero Burda, Jiří Čermák, Václav Marhoul, Romana Brožková, Jan Holík, Zdeněk Klusák, Stanislava Fišárková, Mike Trafik, Vladimir 518, Roman Michalčík, Petr Vopelka, Martin Müller, Matěj Štrunc, Bára Fišerová, David Klíma, Mirek Jamrtal, Karel Grunt, Pavel Sarnovský, Robin Lánský, Martin Hojer, DJ Brainythug, DJ Kolack, Damián Vrbický, Jan Zelenka, Miloslav Šmídmajer, Jiří Pelikán, Zeb One, Only 82, Oipse, Khefy, Bros