Gympl / Gympl (2007/110/Česko/Komedie, Drama) 62% -Originál DVD-

27.08.2023 14:12
JEDNOU VĚTOU
„Komedie o studentech, učitelích, rodičích a graffiti.“

OBSAH
V prvním plánu jde o příběh party studentů gymnázia, kteří se věnují malování graffiti. Na pozadí se ale odkrývají problémy mladé generace, konflikt mezi konformitou a naprostou svobodou, odpovědností a životem okamžiku, konflikt mezi školou, která je odcizená realitě, a studenty, kteří chtějí dělat skutečné věci. Hlavními hrdiny je dvojice gymnazistů Petr a Pavla, jejich učitele Tomáše a jeho ženy Aleny. Divák se dostává ze zaběhlých školních paravidel do temného nočního reje, kde sprejeři žijí svůj vysněný život. Nespoutaná svoboda, ignorance všech pravidel, i hip-hopová muzika dokresluje dramatický, téměř dobrodružný příběh. Unavené, stereotypní město před námi ožívá nepoznanou atmosférou.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Po delší době jsem opět podpořil Českou kinematografii tím, že jsem se odhodlal vydat do Prahy a v pohodlí kina shlédnout film, ze kterého jsem měl strach a hlavně z hudby, kterou připravil přední představitel hiphopu v Čechách, tedy Wich. Já jako odpůrce tohoto hudebního stylu měl co dělat, abych v kině vůbec vydržel a neutek s brekem na záchod uklidnit své pocuchané nervy. Gympl je překvapivě povedená tragikomedie, kde jsem se občas zasmál, ale z té dramatičtější stránky jsem potěšen zas tak nebyl. Gympl je totiž film těžce o ničem, jde v něm akorát ukázat život několika málo lidí na gymplu, kteří si ve volném čase užívají života trochu jinak a akčněji než je zdrávo. Musím ale řícít, že pan režisér tu atmosféru zvládnul na výbornou, možnu mu k tomu dopomohl jeho syn, který herecky roste s jeho filmy a špatný herec z něj rozhodně není. Stejnak ale nedokáže něco co Jirka Mádl zvládá naprosto bravurně, zahrát cokoliv jakkoliv tak důvěryhodně až se divákovo oko zapotí. Koneckonců jsem rád, že jsem se na Gympl vydal. Dlouho jsem neviděl povedený český film jako je tento. Nebýt muziky, kterou osobně nesnášim a holek, který pořádně nevěděj co hrajou a jsou filmu spíš na obtíž možná bych ještě trochu přilepšil. Takhle je to povedená komedie, s řadou výborných herců, která po delší době v naší zemi má co nabídnout. Jenže se nemohu zbavit dojmu, že je cílená jen pro určitou skupinu lidí, kterou já nejsem. --- Nezajímá je literatura, nezajímá je nic. Válku na ně ! (Malarkey) 4*

Jsem přesvědčen, že Tomáš Vorel nestudoval gympl. Určitě ne dnešní gympl, ale jeho představa jak to a si vypadá je velmi zajímavá a zvláštní. Všechny klišé jdou ruku v ruce se zaujetím tvůrců, kteří se snaží spojovat jejich vyznění v něco nového a nečekaného a to se jim daří. Nevyhneme se sprostým žákům gymplu, kteří pro sprosté slovo opravdu nemusejí ani pohnout prstem. Ani tupí učitelé, kteří buzerují a jsou buzerování tu nejsou výjimkou a to ani nemluvím o evergreenu od dob Samotářů, minimálně jednoho stále zhuleného studenta. Nadsazenost je silně patrná, ale nepřekáží. Jen doufám, že to nikdo nebude brát jako pohled do skutečného života. Dostane se na řadu i policejní akce, v které se většina diváků opravdu pobaví u drsných slov padající na odznak Policie České republiky, která také nejde zrovna daleko pro pár facek a kravatu kolem krku (a tím nemyslím dárek pro lepší vzhled zločince...). Na jednu stranu trapné, ale přesto zábavné. Herecky skvěle obsazené, ale přesto to není přehlídka geniálních výkonů. Gympl je film mnoha tváří, který dává každé skupině diváckého obecenstva něco. Trochu sexu, trochu hulení, nějakého teplouše, "něžného" pana třídního, drzou lehkou holku co ráda ukáže svá hezká prsa, nějakou tu citlivku co se zamiluje do hlavní postavy, hlavní postavu, která je ze všech nejtvrdší a tak dále. Přehlídka klišé končí a nejde neříct, že jde o jednu z nejlepších teenagerských komedii široko daleko. V ČR bezkonkurenční vrchol, který se bude líbit, ale jinak nevyrovnané a zábavné shlédnutí několik známých a neznámých hereckých výkonů v koláži ze života studentů gymnázia. Snowboardáci a raftáci atd jen tiše mohou závidět, alespoň nějakou kvalitu, kterou proti nim Gympl rozhodně má. Po delší době, jdu na dvě, protože mezi špatnými českými filmy je Gympl jen o něco méně špatný... Nejsem drzí, jen upřímný. (Djkoma) 3*

Vorla mám rád a jsem spokojený, že mu vyšel i projekt, který já jsem osobně od počátku považoval za absolutní nesmysl. Jenže kupodivu se tahle sonda do života sučasných teenagerů nenechala zastavit ani režisérovou nerozhodností, zda být autentický, nebo zda se poddat typické sklepácké stylizaci naprostého přehrávání. Mádl je perfektní a naprosto přesvědčivý, Vorel jr. sice poloviční, přesto slušný. Staří kozáci tak na půl, třeba Holubová, Bydžovská, Schmitzer, Matonoha, ty bych označil za opravdu výborné, Hanák a sklepáčtí boys jedou zase na vlnách Kouře... prostě se to neslučuje. Vorel pracuje s polo-karikaturou, místy bych řekl, že Gympl sakramenstky odpovídá (i zvoleným jazykem, i hereckými polohami), jindy zase sklouzavá do prvoplánové snahy "být o všem, ať to stojí, co to stojí" (ta sebezraňovací epizoda je vážně na přesdržku). Gympl fakticky není dokonalý, ale místy je výtečně natočený, místy výtečně sehraný a místy mrazí. Na mnoha místech rozesmívá, leckde i za cenu křeče. Fakt je, že jsem se 105 minut dobře bavil Vorlovou perspektivou současné mládeže, která není ani příliš dospělácká, ani příliš dětinská. Je... no prostě vorlovská. A to říká vše. 70% (Marigold) 4*

VELKÁ RECENZE
Pokud by měl být tento film Tomáše Vorla staršího chápán jako sociologická sonda do života dnešní mládeže, zřejmě by z toho generaci jejích rodičů dobře nebylo. Řada věcí tu je sice oproti skutečnosti nadsazena, jedno je ale zřejmé, doba se změnila! Také na gymnáziích, která byla kdysi určena především pro elitní studenty, dnes získávají znalosti hlavně mladí lidé, kteří často o nějaké vzdělávání ani příliš nestojí. Zajímají je totiž jiné věci.
Na tomto gymplu se rozhodně divák nudit nebude. Již jeho pedagogické osazenstvo stojí za to. Na druhou stranu, kdo z nás by nechtěl mít tak pohodového učitele, jakým je Tomáš v podání Tomáše Matonohy, který si dokonce se svými studenty tyká? Škola jde však úplně mimo ústřední hrdiny, kterými jsou septimán Petr Kocourek (Tomáš Vorel ml.) a jeho spolužák Michal Kolman (Jiří Mádl). Mnohem více je totiž zajímají holky, lehké drogy a hlavně graffiti. Pro odpůrce tohoto výtvarného projevu bude zřejmě lepší, když návštěvu kina vynechají, mohl by se o ně pokoušet srdeční kolaps! Podobně jako se to děje policistům, kteří se s nimi dostanou do řady konfliktů.
Na filmu je sympatické, že se snaží vnímat život takový, jaký je. Nikdo to nemá lehké – dospělí ani studenti. Příznivci komedií Cesta do hlubin študákovy duše a Škola základ života si jen povzdychnou, kam ten svět spěje, jak moc je vše jiné. Gympl ale není možné brát prvoplánově jako komedii a člověka po jeho skončení napadne, co vůbec znamenají pro dnešní generaci slova jako láska nebo přátelství. Nejsou to již opravdu jen slova? Slabinou filmu je možná fakt, že se snaží řešit moc věcí najednou. Dotýká se i problematiky kupování vzdělání nebo nedostatečnosti učitelských platů. Některé scény pak působí jako vytržené z kontextu.
Gympl si jistě své fanoušky, zvláště mezi mladými, najde. Vždyť je svým způsobem projevem generační vzpoury, která je vlastní všem mladým, kteří ještě slyší Šrámkův „stříbrný vítr“. Byla by ale velká škoda, kdyby zapadl jen jako kaleidoskop na sebe více či méně navazujících humorných scén. Ona to totiž zase až taková legrace není!

PODROBNÝ POPIS FILMU
Sprejer Petr Kocourek v noci jen tak tak uteče před vlčákem, puštěným vzteklým hlídačem. Ředitelka Mirka se před gymnáziem zlobí na žáky kvůli kouření. Petr od ní dostane ředitelskou důtku za neomluvené hodiny. Když mu ředitelka vyčítá, že je drzý, komentuje to svou obvyklou frází: není drzý, je jen upřímný. Studenti se s různými výmluvami trousí do hodiny třídního Toma, jemuž tykají. Petr při vyučování pokreslí papír s ředitelskou důtkou tak, jako si jindy zkouší sprejerské nápady na lavici. Ve sborovně řeší učitelé obvyklé problémy s kouřením žáků, s nepořádkem ve škole a s absencemi. Podle češtináře Karla jsou studenti líná verbež. Fyzikář Milan zase navrhuje instalovat kamery. Ale ředitelka nemá peníze ani na vymalování. Petr se baví se spolužákem Michalem Kolmanem o graffiti. Vezme ho domů, kde bydlí s uštvanou matkou, která popíjí vodku, a s malým bráchou Maxem. Michal, jehož otec je bohatý podnikatel, se netají údivem nad kamarádovým starým počítačem, na němž Petr zkouší návrhy na graffiti. Chce být také sprejerem a vymyslí si přezdívku Cool M. Petr vezme kamaráda k "legální" zdi a ukazuje mu základní grify. Večer v klubu se dohodnou s dalšími sprejery na akci. Při cestě domů naskočí Petr na zadní nárazník tramvaje, zatímco jeho dívka Pavla a Michal se svou dívkou Klárou jsou na zadní plošině. Petr se pak líbá s Pavlou v přístavu, ale ona mu nedovolí sundat jí kalhoty. Fyzikář zkouší Michala, který nic neví. Pak se rozzlobí na Petra a Pavlu, protože se v lavici baví, a vyhodí je za dveře. Dvojice se tam chce políbit, ale vyruší ji zvonění. Pan Kolman čeká na syna před školou a vzteká se kvůli zpoždění. Málem srazí autem školního inspektora. Ten se pak zlobí na ředitelku. Bazíruje na maličkostech a radí jí, aby raději dala přepsat špatně vedené třídnice. Michal jde v noci s Petrem a s dalšími writery. Vniknou do depa metra a sprejují vagon. Nováček hlídá. Druhý den čekají Petr s Michalem, Pavlou a Klárou na příjezd "jejich" pomalovaného vagonu a vyfotí se před ním. Michal pak odvážně stojí za jízdy mezi vagony. Zevnitř ho vidí vyděšená ředitelka, ale dělá jakoby nic neviděla. Ve sborovně se zase vedou řeči o líných a hloupých studentech. Tom při hodině pouští diapozitivy s prehistorickými jeskynními malbami. Dohaduje se s Petrem o graffiti, o vandalství a o ničení soukromého majetku. Navrhne mladíkovi, aby o graffiti napsal seminární práci. Školník objeví na zdi sprostý nápis o ředitelce. Parta se večer vydá z hospody za Tomem, který žije sám. Popíjejí tam. Petr musí vyprovodit Pavlu a Klára se před učitelem nahá sprchuje. Tom navrhne, aby místo vymalování žáci sami pomalovali šatny. - Při hodině češtiny studenti bzučí a učitel se domnívá, že je to nějaký transformátor. Přivolá fyzikáře a ředitelku, ale ti nic neslyší. Šéfka pak kolegovi naznačí, že by měl myslet na důchod. Žáci pomalují nejen šatny, ale i chodby. Tomovi se to na rozdíl od ředitelky líbí. Petr s Michalem dělají v noci ze střechy na boční zdi svůj nápis RHS, ale vidí je policisté. Následuje divoká honička po střechách. Kluci uniknou, ale hlídka později chytí Petra na ulici. Jeden policista ho srazí obuškem. Následuje tvrdý výslech na policejní stanici. Při hodině se Tom ptá studentů na jejich motivaci, proč chodí na gymnázium. Přijde ředitelka na hospitaci. Ta potom vytýká kolegovi, jemuž ovšem jinak nadbíhá, tykání s žáky a další věci. Petr přizná Michalovi, že z něj policajti vymlátili pravdu. Pavla se později na mladíka urazí. Petr musí doma slíbit matce, že už nebude v noci chodit ven. Při návštěvě Památníku písemnictví začne třída na češtináře zase bzučet. Starý muž se rozčílí a zkolabuje. Když ho odváží sanitka, Michal konstatuje: "Konečně jsme toho hajzla dostali." Vadí to jen Pavle. Dívka si doma šije model. Otec ji jako obvykle psychicky deptá a hádá se kvůli ní s manželkou. Pavla se pálí na ruce zapalovačem. Při cestě z klubu navrhne opilý Michal výpravu na komín. Jedou s Petrem a Klárou taxíkem, který řídí fyzikář. Přivydělává si tak, ale odmítne Michalovo velkopanské dýško. Michal, který předtím dostal ránu elektrickým proudem, vzdá stoupání na komín. Klára vyleze nahoru s Petrem, ale tady dostane ze strachu a z opilosti hysterický záchvat. Mladík se s ní na ochozu pomiluje. Matka čeká v noci na syna a zlobí se na něj. Ředitelka má hodinu angličtiny. Je vidět, že je přeučená ruštinářka. Do třídy vejde inspektor na hospitaci. Ředitelce se udělá zle a musí pryč. Vztekle volá napřed paní Kocourkové, která prodává v pekárně, a pak panu Kolmanovi, kvůli absencím jejich synů. Tom ji později uklidňuje. Ona ho v hysterickém záchvatu obejme, což vidí inspektor. Petr dostane úřední obsílku a hlásí se na veřejně prospěšné práce. Na mejdanu u věčně zhuleného studenta se Petr pomiluje s Pavlou. Michal se o to marně pokouší s Klárou, která si pak vleze k Pavle do vany a náhodou se prořekne, že se vyspala s Petrem. Dívka udělá mladíkovi scénu a odejde. Ráno za svítání se v přístavu pálí cigaretou. Tom si při třídních schůzkách stěžuje na absence. Pavlin otec se na něj osopí. Petrově mamince profesor řekne, že syn má výtvarný talent. Kolman si dohodne schůzku s ředitelkou. Cestou domů vidí paní Kocourková u každého graffiti Petra. Doma mu prohledá pokoj a najde spreje. Pohádá se se synem a nepustí ho ven. On však sleze dolů po hromosvodu. Jde za Michalem. Mají schůzku s Tomem, který chce vidět jejich akci. Učitel hlídá a oni sprejují pod kyvadlem na Letné. Jenže přijedou policisté. Následuje honička, při níž tentokrát chytí Michala. Petra zachrání tělocvikář, který sem chodí jako homosexuál vysedávat na lavičkách. Michal na stanici vyhrožuje policistům vlivem svého otce. Klára se v kabinetu nabízí zamilovanému Tomovi. Ředitelka to vidí a je z toho nešťastná. Otec udělá doma Pavle velkou scénu. Dívka se sbalí a odejde za Tomem. Ten ji u sebe nechá. Při komisionální zkoušce přimhouří matikářka nad Petrem díky Tomovi oko. Michal však dorazí pozdě. Fyzikář odjíždí s manželkou matikářkou a s dítětem na chatu. Student má být vyloučen ze školy. Vybije si vztek na menším žákovi a na školníkovi. Jeho otec doma tak zuří, až dostane záchvat. Pan Kolman ve vinárně navrhne ředitelce řešení. Jeho firma bude školu sponzorovat. Ovšem obmění se učitelský sbor, Michal tam zůstane a naopak bude vyhozen jeho "svůdce" Petr a všude se nainstalují kamery. Petr se až teď dozví od Kláry o Pavle. Při konferenci dá proměněná ředitelka hlasovat o Petrově vyloučení; většina pedagogů je pro. Pak dá Tomovi výpověď za to, že nezvládl žáky a že si začal s Klárou. Učitel si však s dívkou začne až teď. Petr jde za Pavlou k Tomovi. Milenci se obejmou. Večer vyrážejí Petr a Michal s dalšími sprejery do akce. Tentokrát dělají graffiti na vlaku. Spolu pak prchají před ostrahou.

Ocenění:
Český lev
2007 - Zuzana Bydžovská (Nejlepší vedlejší herečka)

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 27.9.2007 Falcon
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 24.03.2008 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 46 804 110
Návštěvnost v ČR 507 104
 
FILMY V SÉRII
Gympl gastonrolinc.webnode.cz/news/146/
Česko, Komedie / Drama, 2007
Režie: Tomáš Vorel st., Hrají: Tomáš Vorel ml., Jiří Mádl

Vejška gastonrolinc.webnode.cz/news/aaa202/
Česko, Komedie, 2014
Režie: Tomáš Vorel st., Hrají: Tomáš Vorel ml., Jiří Mádl
 
Tvůrci a herci
Tomáš Vorel st. (Režie), Tomáš Vorel st. (Produkce), Wich (Hudba), Patrik "Rytmus" Vrbovský (Hudba), Indy (Hudba), Marek Jícha (Kamera), Filip Issa (Střih), Tomáš Vorel st. (Střih), Petr Fořt (Scénografie), Iveta Trmalová (Kostýmy), Jiří Melcher (Zvuk), Veronika Riehs (Masky), Tomáš Houška (Scénář), Tomáš Vorel st. (Scénář), Tomáš Houška (kniha) (Předloha), Tomáš Vorel ml. (Herec), Jiří Mádl (Herec), Eva Holubová (Herec), Tomáš Matonoha (Herec), Jiří Schmitzer (Herec), Milan Šteindler (Herec), Martin Zbrožek (Herec), Tomáš Vorel st. (Herec), Zuzana Bydžovská (Herec), Tomáš Hanák (Herec), Lenka Jurošková (Herec), Martina Procházková (Herec), Filip Vorel (Herec), Ondřej Trojan (Herec), Václav Marhoul (Herec), Jan Kraus (Herec), Ivana Chýlková (Herec), Pavel Telička (Herec), Tomáš Vaněk (Herec), Radek Bruna (Herec), Radomil Uhlíř (Herec), Martin Kotouč (Herec), Oliver Šteindler (Herec), Lenka Horáková (Herec), Kamila Kikinčuková (Herec), Daniel Sidon (Herec), Jitka Jirsová (Herec), Pasta Oner (Herec), Anna Hanáková (Herec), Filip Müller (Herec)
 
2007/110/Česko/Komedie, Drama
 
Zajímavost k filmu
- Falošným pracovným názvom filmu bolo slovo Lempl.
- Jiří Mádl se kvůli natáčení musel naučit kouřit.
- K natočení pokračování Vejška (2014) se režisér Tomáš Vorel rozhodl, přestože se přiznal, že nemá rád filmová pokračování a všechny ty - jeho slovy - „dvojky a trojky".
- Film se stal nejčastěji legálně stahovaným filmem roku 2007.
- Teprve po 7 letech od uvedení do kin se snímek dostal do programového vysílání České televize, která je hlavním partnerem a zároveň i producentem filmu.
- Skupina, která hraje a rappuje na koncertu, na kterém jsou Michal (Jiří Mádl) a Koucourek (Tomáš Vorel ml.), je pražská rapová skupina Supercrooo. Skladba, kterou hrají, se jmenuje "Půlzní hajzl" z alba Toxic Funk.
- Ani pět let od premiéry filmu se Gympl nedočkal uvedení na televizních obrazovkách. Jednou se již do vysílání chystal, avšak ani „vypípaná“ verze vedení České televize neuspokojila, takže titul z programu nakonec stáhla.
- Pavel Nosek, který spolupracoval na filmu, byl v mládí skutečným writerem.
- Byt, ve kterém se natáčely scény u Petra (Tomáš Vorel Jr.) doma, patřil alkoholikovi. Natáčení proto popsali herci i režisér jako „příšerné“.
- Režisér musel napsat cenzurovaný scénář otci Lenky Jurouškové a vystříhat scény, kde byla obnažená.
- Ve scéně, kdy hrdinové lezou do metra větrací šachtou, používají otvor, který dříve využívali i skuteční sprejeři. V dnešní době je však již cesta pro kamerový systém a pohybová čidla nepoužitelný.
- Texty na záchodech byl originál. Štáb je nemusel přidávat, jejich autory byli sami studenti.
- Písnička, kterou hraje Tomáš (Tomáš Matonoha) na kytaru, je jeho vlastní, kterou složil na vysoké škole.
- Zatímco Jiří Mádl ve filmu balil Lenku, ve skutečnosti „balila“ Lenka Jirku.
- Jan Kraus si na filmovém telefonu vyřizoval i soukromé záležitosti, a to i při natáčení.
- Ve chvíli, kdy se v Nuslích natáčela scéna, v níž se celá parta na zastávce rozhodovala jít na komín, křičela na herce z okna neznámá žena, „ať se uklidní“.
- Zatímco kameraman chtěl ve filmu výrazné barvy, odborný poradce filmu a představitel české streetart scény Pasta si přál barvy pastové.
- Tomáš Hanák ve skutečnosti proti graffity bojuje.
- Obraz „We Are The Working Class“ a další, které visí u Petra (Tomáš Vorel Jr.) v pokoji, patřily Pastovy, odbornému poradci filmu.
- Světovou premiéru si film odbyl na Fresh Film Festu.
 
Odkazy
 

Hrají:

Tomáš Vorel ml., Jiří Mádl, Eva Holubová, Tomáš Matonoha, Martina Procházková, Lenka Haluzová, Zuzana Bydžovská, Max Kušiak, Tomáš Hanák, Jan Kraus, Ivana Chýlková, Jiří Schmitzer, Milan Šteindler, Martin Zbrožek, Veronika Teplá, Lenka Horáková, Pavel Telička, Marie Ludvíková, Tomáš Vorel st., Kamila Kikinčuková, Filip Vorel, Tomáš Vaněk, Daniel Sidon, Pasta Oner, Masker, Filip Maryško, Ondřej Trojan, Václav Marhoul, Radomil Uhlíř, Petr Bozděch, Radek Bruna, Zdeněk Stadtherr, Jaroslav Pšenička, Milan Kovář, František Loukota, Petr Čuda, Věra Ferdová, Romana Brožková, Jan Vosmik, Tomáš Peteráč, Miloš Leksa, Antonín Stříbrný, Miroslav Šedlbauer, Stanislav Huml, Jana Boučková, Iveta Trmalová, Vladan Martinec, Michaela Doláková, Karolína Zdeňková, Mary Angiolillo, Barbora Kopová, Daniela Valešová, Nikotýn, Martina Skalická, Libor Balabán, Matěj Balabán, Pavel Nosek, Tomáš Temr, Antonín Neubert, Miluše Staňková, Martin Kotouč, Štefan Oršoš, Jason King, Robert Nový, Dariusz Jakubowicz, Tomáš Houška, Gabriela Benešová, Ludmila Dvořáková, Lada Rulcová, Ludmila Tachovská, Adam Kulhavý, Ondřej Landák, Kryštof Haničinec, Simona Binterová, Matěj Bort, Anna Fišerová, Jitka Jirsová, Anna Hanáková, Rosalie Hanáková, Tereza Heincová, Petra Hejduková, Ondřej Hejna, Johana Hubičková, Michaela Podhajská, Silvestr Rovný, Štěpán Řezáč, Oliver Šteindler, Matěj Trojan, Veronika Vycpálková, Marta Yunyk, Simona Vavrušová, Lucie Pudilová, Laura Stavařová, Petra Vaníková, Kristýna Vaníková, Filip Müller