Pacific Rim - Útok na Zemi / Pacific Rim (2013/132/USA/Sci-Fi, Akční, Dobrodružný) 63%

22.07.2018 10:38
JEDNOU VĚTOU
„Bojuj nebo zemři."

OBSAH
V blízké budoucnosti, několik let poté, co se uprostřed Tichého oceánu otevře pět mil hluboká trhlina, která náš svět spojí s „Protisvětem“ (The Anteverse), říší obrovských nestvůr, začnou útočit obří příšery na velká pobřežní města jako Los Angeles nebo Tokio, a lidstvo se snaží s problémem nějak vypořádat. K obraně lidstva nakonec budou vyvinuty na dálku řízení roboti.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Fikání pacek, to se moc nerýmuje. A bohužel totéž platí i pro sekvenci "Guillermo Del Toro kaiju eiga style 2013" (a ne, ani když za to přidáte "jou, madafaka", nebude to znít cool). Možná za to částečně mohou příliš velká očekávání, ale od Del Tora jsem i v takovémto subžánru čekal přece jen něco smysluplnějšího než Transformers 6 - Útok Dinobotů Z Hlubin Za Tmy A V Dešti. Je nesporně cosi působivého na bitkách stometrových mechů s monstry z jiných dimenzí, zvlášť když se při tom (mimo jiné) používá tanker místo meče. Ale když vám je o dvacet minut později odhaleno, že mech ve skutečnosti má dva meče přímo zabudované v pažích, je to podobně trapné, jako když se ve čtyřce Harryho Pottera dozvíte, že kouzlit se dá i bez hulákání pseudolatiny;) A i když pominu, že mi neustálé bezproblémové likvidování dost trapně bojujících Jaegerů přišlo poněkud zoufalé (což je u mecha filmu docela problém), je tu ten droboučký zádrhel, že by to sakra chtělo ještě něco okolo, co by nesestávalo z drsných keců USMC kamenných ksichtů, pohledů asijského raněného štěněte (pravda, roztomilého), dvojice nesnesitelných nerdů a do zblbnutí opakované Jaeger fanfáry. Pacific Rim si ukousl příliš velké sousto, a brutální tlak studia na to, aby už se s tím Del Toro přestal za větší a větší peníze s*át a konečně se něco dalo do kin, je skutečně hodně znát. Nejvíc (krom mečů) asi v momentě, kdy se schyluje k závěrečné konfrontaci na jednom konci města, vědátoři na tom druhém zahlásí, že mají dvě minuty než "mozek odumře" (což už tou dobou byla pravda i u mě), pak si warrioři řeší svoje osobní problémy a žvaní o odpovědnosti za osud lidstva, a za nějakých sedm osm minut jste zpátky u vědátorů, kteří se stále chystají vydat do hlubin stvůrákovy duše:P Idris Elba to prostě sám všechno zachránit nemůže - rozhodně ne bez zlatého brnění a kontaktních čoček, obřího meče a přilby s gigantickými rohy:)) Takže bohužel, dobré mecha akce budeme i nadále sledovat pouze v anime podobě. (Gemini) 3*

Nejdřív jsem si pro sebe po shlédnutí tohodle filmu řekl, že se jedná o totální průměr. Pak jsem ale šel ještě s jednou hvězdičkou dolů, přišlo mi tam hodně míst, kde jsem nad logičností nechápavě kroutil hlavou. Pacific Rim je blockbuster jek vyšitý, což o to. Já mu to za zlé nemám, dokonce se mi líbila i kamera a digitální efekty, se kterými Guillermo del Toro se svým štábem pracoval. Ale ať mi nikdo nevysvětluje, a teď budu spoilerovat, že ti nejlepší bojovníci v těch robotech jsou bratři, kteří se shodou okolností na rutinní akci v moři dostanou do spárů jedný příšery, která jednoho okamžitě sejme. Stejně tak mě pak fascinovalo, jak ten jeden bratr po deseti letech dostal nabídku zase jednoho toho robota řídit a je branej jako neuvěřitelnej borec, což mu samozřejmě zbylí kolegové vůbec nevěří. Do toho mě tady ani jeden herec naplno nepřesvědčil, abych si ho ve filmu oblíbil, což je dost zásadní problém, protože Guillermo dává na sílu dialogů, které v tomhle ohledu vůbec nefungují. Jedinej, kdo za to stojí, je Charlie Day jako pošuk doktor. Zbytek není ani vtipný, ani zajímavý a ten vztah mezi divákem tam prostě není, což je asi zásadní kámen úrazu tohoto filmu. On není úplně zlý, ale ztroskotal na průměrných hercích a hodně nevýrazném scénáři, který si usnadňuje tak moc věcí, až je to děsně znát. (Malarkey) 2*

Godzilla meets Transformers. Prozatím nejupřímnější z letošních letních blockbusterů, který si na nic nehraje a přímočaře, bez narativních kliček a významových přesahů, dává velmi zřetelný obsah pojmu „high concept“ (Monstra! Roboti! Velcí!). (S ohledem na předpokládanou merchandisingovou smršť by zvláštní rozbor zasloužila ve filmu přítomná fetišizace techniky - postavy opakovaně žasnou nad sílou a velikostí robotů, jejichž designem se kamera v dlouhých záběrech opájí... v něčem to připomíná prezentaci dinosaurů v Jurském parku.) Zápletka poskládaná z oblíbených scifistických a militantních motivů (Země v ohrožení, sdílení myšlenek, klony, mužská rivalita, nejlepší obrana je útok) nás usazuje do již známých diváckých pozic. Nechce se po nás více, než abychom trochu tupě a zcela pohodlně sledovali modifikované verze Top Gunu, Monstra, Dne nezávislosti nebo Hellboye (pro fajnšmekry je tady pak bonus v podobě bladerunnerovsky neo-noirového vizuálu Hong-Kongu a dost nepatřičného odkazu ke slavné „nosní“ scéně z Čínské čtvrti). Zrovna u filmu, který dává již svou marketingovou kampaní velmi jasně najevo, oč v něm půjde (a že v něm o moc víc nepůjde), mi absence originality nepřišla jako překážka ve vychutnání si čiré zábavy. Předvídatelnost dějových zákrut a omezení lidského elementu (zpřítomněného vyjma Elby zaměnitelnými a necharismatickými hezouny) na nezbytné minimum – jaegerovský koncept ostatně stojí na „transformaci“ lidí v mnohatunovou ocelovou příšeru (čili obdoba kooperativního hraní akčních her) – vyklízejí prostor vizuálně-viscerální akční jízdě. Zápasy těžké váhy jsou v rámci možností přehledné a různorodé, hlavně ale obrovské. Zhmotněný sen hráče videoher a čtenáře komiksů. Guillermo del Toro si ve velkém měřítku hraje jako malý kluk. Zejména díky jeho obrazotvornosti a smyslovému prožitku, který souhra neskutečného vizuálu a rockového soundtracku dokázala vyvolat, mne film bavil. Neintelektuálně, ale intenzivně. (Matty) 4*

VELKÁ RECENZE
Guillermo Del Toro ukazuje Hollywoodu zač je toho okovaná pěst o rozměrech rodinného domku. Může vás vůbec podobný snímek plně uspokojit, když máte desetipatrová očekávání? Není to snadné, ale Del Toro to dokázal. Chce se mi napsat svým způsobem, ale to by právě nebyla tak úplně pravda. Ještě než začneme Pacific Rim rozebírat, tak se přiznám, že mám slabost pro velké roboty, ať už animované nebo ty od Hasbr... pardon od Baye. Ne do té míry, abych si je nechal vytetovat nebo je nedejbože sbíral, ale na soubojích těch kovových titánů je opravdu něco z naplněných klukovských fantazií, a kdo si to předem odpírá a argumentuje, že z toho už vyrostl, pro toho jsou tu vždycky íránská rodinná dramata, kterých je léto díky Varům a LFŠ docela plné. Dá se tedy říct, že jsem se na Pacific Rim těšil a hlavně jsem byl vděčný, že po dlouhých letech hollywoodského koketování s celovečerní adaptací Neon Genesis Evangelion konečně přišel někdo schopný a natočil si megarobotickou řež, která se japonskými vzory pouze inspiruje. Škody tak vzniknou výhradně na kulisách a nikoliv na kulturním dědictví.
Del Torovi se ostatně povedlo kaiju a roboty vpašovat už do druhého Hellboye, i když obojí bylo podstatně skromnějších rozměrů. Jeho bezbřehá fantazie, pečlivá práce se svěřenými dolary a hlavně žánrová flexibilita dávaly tušit, že svěřit mu bezmála dvě stovky milionů na sci-fi o tom, jak se lidstvo profackovalo z apokalypsy, není úplně špatný nápad. A ukázky to jen potvrzovaly. Fandové Del Tora si ovšem z jejich šikovného střihu odnesou nesprávný pocit toho, že jejich mistr konečně získal prostředky na to, aby se na plátně vyrežíroval z podstaty. Podobný scénář je ale snad až příliš optimistický a v očích producentů málo mainstreamový. Stačí si vzpomenout na druhého Hellboye - zlatí roboti, kung-fu elfové, příšery, mluvící nacista se záchodovou mísou na hlavě. Splněný sen komiksových geeků, který se ovšem horko těžko zaplatil. Ne, Pacific Rim nabízí Del Tora jako vychovaného vlčáka ze cvičáku, kterému producenti namlátili do hlavy, že tenhle film se musí NĚJAK zaplatit, jinak bude mít problém nikoliv planeta, ale minimálně hlavouni ve Warner Bros.
Příznaky tohohle mírného přizdisráčství ovšem v úvodu nikterak nepostřehnete. Ještě před úvodními titulky se rozeběhne zrychlená expozice, v níž projedete prvními dny, týdny a měsíci války s kaiju jako nůž máslem. Spousta informací, spousta obrazových dat a reportážních záběrů z celé Zeměkoule, mozaika, která se skládá dohromady za chodu a vrcholí první velkou konfrontací kaiju, příšeř z jiné dimenze, které se derou na náš svět skrz podmořskou škvíru, a jaegerů, obřích kovových lovců, které postavily pozemské armády, když konvenční zbraně selhaly (o důvodech se tu moc nemluví, takže si internetoví konspirátoři budou moci vymyslet své vlastní). Všechno vypadá skvěle, ačkoliv se většina akce odehrává v noci, souboj je dokonale přehledný, u robotů i příšer je přímo hmatatelné zdání hmoty, protože se pohybují rozvážně (nikoliv neohrabaně) a např. robotickým nápřahům notně pomáhá technika ve formě přídavných raket, speciálních tlumičů atd. všechno jsou to hezké technické detaily servírované v neuvěřitelně epické omáčce, ze které budete v extázi. Del Toro vždycky postaví robota nebo příšeru vedle objektu o jasně daných rozměrech, takže vždycky můžete žasnout nad velikostí toho, co se před vašima očima odehrává.
Projekce nebyla v IMAXu, ale je jasné, že největší plátno tomuhle filmu hodně přidá. Vy se totiž budete chtít nechat pohltit. Během podobných duelů totiž přestává existovat nejen okolní svět, přestává existovat okolní film! Del Toro a jeho klukovská hravost tu jedou na plné obrátky a nenechají se vyrušit. Souboje ovšem zabírají "jen" čtvrtinu stopáže a po skončení toho prvního vám dojde, že s titulkem "o pět let později" vlastně přeskakujeme všechno to skvělé. Vzpomínáte si na dvacítku robotů na plakátech? O spoustě z nich se film jenom zmíní, triumfy a neúspěchy první války s kaiju se tu pouze referují, protože teď stojíme přímo uprostřed druhé vlny útoků. Kaiju jsou větší a něco chystají. Dokázali se na útoky jaegerů adaptovat, a proto vlády všech zemí program stoply a místo toho budují nedobytnou zeď (která je nedobytná asi tak jako je Titanik nepotopitelný). Ze všech robotů zůstali jen čtyři exempláře - čínský, ruský, australský a jeden vyřazený starší typ, který čeká renovace ze zbytků prostředků, které generálu Pentecostovi ještě zbyly. Situace je mizerná, ale nikoliv zoufalá.
Tahle fáze snímku je tím, co vás pravděpodobně odkloní od nadšeneckých desítkových hodnocení. Úvodní fascinace rychle vyprchává a těžiště snímku se odklání od Del Torových hraček, tj. příšer a robotů, aby se mohlo soustředit na postavy. Máme tu černošského generála, který je trochu jako černoští policejní šéfové ze seriálů osmdesátých let. Máme tu mladou Japonku, která se chce pomstít, protože ji pronásledují démoni minulosti. Máme tu vyhaslého pilota s traumatem z první vlny, který se vrací do akce v renovovaném robotovi, jehož zastaralost se ukáže být taktickou výhodou (tohle snad někdo opsal z šestého Rychle a zběsile). Máme tu dvojici roztržitých, ale geniálních vědců. A překupníka s kradenými orgány. A tak dále, a tak dále. Trochu to vypadá, že seznam postav a jejich charakteristik si vynutili producenti a nikoliv režisér se scenáristou, protože klišé je na podlaze stejně jako smrtícího kaiju slizu. Del Toro to naštěstí zachraňuje výborným obsazením (dokonce i otazník jménem Charlie Hunnam se celkem snaží) a jemnou stylizací jak z osmdesátých let, která naštěstí ve většině případů působí chtěně a nikoliv jako přešlap. Ostatně s odstupem času ten film opravdu víc a víc připomíná Emmerichův Den nezávislosti - styl jakým stereotypizuje postavy a nakládá s nimi jen coby s hybateli děje, potřebnými součástkami, které přenesou data a umetou cestičku strojům a příšerám.
Jenže Emmerich ve svých filmech věnuje postavám prostor. Ačkoliv je konstruuje s pomocí podobně ohraných prostředků, mnohem víc používá humor a snaží se s nimi dostat divákovi pod kůži. Na něco takového ovšem Del Toro nemá čas. A možná ani náladu. Jeho mysl je příliš zaměstnána budováním světa zalidněného kovovými obry a slizem z jiné galaxie. Musí řešit miliony proměnných a ne nějaké emoce, které si tam přece každý zvládne dosadit sám. Pro herce je to škoda, protože se rázem ocitají na mělčině a nemají z čeho uplést další vrstvy pro své charaktery, aby zakryli jejich poněkud ubíjející průhlednost. Ne každý má tak vděčně sepsané cameo jako Ron Perlman a jakkoliv je Pentecost Idrise Elby majestátní na pohled, jeho hereckých schopností je na něj skoro až škoda. Hláška o mělčině ovšem neplatí jen pro postavy. Celý koncept budí dojem, že by mu nejlépe bylo v seriálu nebo pečlivě promyšlené trilogii. To ovšem dnešní producenti nemohou riskovat. Jejich zásahy jsou patrné nejen na dějové struktuře, ale i na geografickém umístění snímku - celá jeho půlka se odehrává v Hong Kongu. Je to chytrá volba, moderní město plné mrakodrapů a neonů je přirozenou náhradou za americká věžáková panoramata, ale hlavně tu jde o peníze. Pacific Rim musí spasit Asie, nikoliv Evropa a Amerika - proto je v obsazení klíčová postava herečky Rinko Kikuchi, proto tu máme čínská trojčata a jejich vlastního robota.
Americké předprodeje naznačují, že na tom něco bude. A zároveň dokládají, že producenti Del Torovi na tuhle odvážnou myšlenku kývli, ovšem jen pod podmínkou, že se celý koncept trochu zmainstreamuje. Proto ty hlášky o Del Torovi, který se proměnil v Emmericha, ovšem nikoliv bez negativních vedlejších účinků. Spousta lidí bude dějovou plochost Pacific Rim přirovnávat k syndromu vizionářských režisérů, kteří náhle dostali příliš peněz. Jenže tohle není King Kong Petera Jacksona, kdy se novozélandský génius opravdu rozvášnil a natočil si trochu sobeckým kočičkopejskovský guláš. Tady jsme svědky matného závoje skrz který probleskuje Del Torova vášeň, skrz který se derou jeho trademarky na povrch. Z technického hlediska je film dokonalý, dechberoucí a zcela pohlcující. Jeho srdíčko je jen mírně utlumeno drogistickým mixem od hollywoodských kravaťáků. Je to trochu jako koukat na to nejlepší z Del Tora skrz 3D brýle. Ubude trochu jasu, občas vás to bude tlačit, ale zvyknete si. A jakmile jaegeři uštědří první direkt šmejdům z jiné galaxie, zapomenete na všechno kolem a možná dokonce začnete slzet.
P.S. Některé scény aspirují dokonce na post uvolňovačů všech svěračů (tedy nikoliv pouze čelistí), jenže to by musel Ramin Djawadi nabídnout víc než pár kytar a vykrádačku hlavního motivu z Iron Mana. Ten je proti jaegerům asi to, co je pindík z šachového setu proti Dolphu Lundgrenovi. My chtěli chorály a nějakou tu immediate music. Tohle je podraz!

Ocenění:
BAFTA
2014 - Vizuální efekty (nominace)

DABING
V českém znění: Ondřej Brzobohatý - Charlie Hunnam (Raleigh Becket), Lukáš Hlavica - Idris Elba (Stacker Pentecost), Michal Holán - Charlie Day (Dr. Newton Geiszler), Ivana Korolová - Rinko Kikuchi (Mako Mori), Pavel Šrom - Max Martini (Herc Hansen), Ludvík Král - Clifton Collins Jr. (Ops Tendo Choi), Jaromír Meduna - Ron Perlman (Hannibal Chau), Pavel Tesař - Burn Gorman (Gottlieb), Svatopluk Schuller - Diego Klattenhoff (Yancy Becket), Marek Libert - Robert Kazinsky (Chuck Hansen), Ladislav Cigánek - Robin Thomas (zástupce USA), Zbyšek Horák - Brian Frank (námořník), Bohuslav Kalva - David Fox (děda s hledačkou kovů), Jakub Nemčok - Jake Goodman (vnuk), Otto Rošetzký - Milton Barnes (McTighe), Bohdan Tůma - Joe Pingue (kapitán Merrit), Roman Hájek, Petra Jindrová, Lucie Kožinová, René Slováčková, Ladislav Novák, Regina Řandová, Martina Bucková, Tomáš Hospodský, Petr Hrach, Kateřina Langerová, Martin Svejštil
Překlad: Jakub Racek
Produkce: Evelyna Vrbová
Zvuk: Filip Mošner
Výsledný mix: DeLane Lea Studios
Dialogy a režie: Ladislav K.J. Novák
Vyrobilo studio LS Productions - 2013

Premiéra ČR: 11.7.2013 Warner Bros. CZ
Premiéra USA: 12.7.2013 Warner Bros. US
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 13.11.2013 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 13.11.2013 Magic Box

Tržby v ČR - Kč 10 466 255
Tržby celkem - $ 411 002 906
Návštěvnost v ČR 67 269
Náklady (Rozpočet) - $ 180 000 000

REMAKE / POKRAČOVÁNÍ FILMU
Pacific Rim - Útok na Zemi gastonrolinc.webnode.cz/news/a06/
Sci-Fi / Akční, USA, 2013
Režie: Guillermo del Toro, Hrají: Charlie Hunnam, Idris Elba

Pacific Rim: Povstání gastonrolinc.webnode.cz/news/a05/
Akční / Sci-Fi, USA / Velká Británie, 2018
Režie: Steven S. DeKnight, Hrají: John Boyega, Scott Eastwood

Tvůrci a herci
Guillermo del Toro (Režie), Mary Parent (Produkce), Jon Jashni (Produkce), Thomas Tull (Produkce), Guillermo del Toro (Produkce), Ramin Djawadi (Hudba), Guillermo Navarro (Kamera), John Gilroy (Střih), Peter Amundson (Střih), Margery Simkin (Casting), Andrew Neskoromny (Scénografie), Carol Spier (Scénografie), Kate Hawley (Kostýmy), Scott Martin Gershin (Zvuk), Glen Gauthier (Zvuk), Colin Penman (Masky), Patricia Keighran (Masky), Travis Beacham (Scénář), Guillermo del Toro (Scénář), Charlie Hunnam (Herec), Idris Elba (Herec), Rinko Kikuči (Herec), Charlie Day (Herec), Max Martini (Herec), Robert Kazinsky (Herec), Clifton Collins Jr. (Herec), Robert Maillet (Herec), Diego Klattenhoff (Herec), Ron Perlman (Herec), Burn Gorman (Herec), Heather Doerksen (Herec), Santiago Segura (Herec), Larry Joe Campbell (Herec), Robin Thomas (Herec), Mana Ašida (Herec), Jake Goodman (Herec), Joshua Peace (Herec), Matthew G. Taylor (Herec), Clara Wong (Herec), Eoin O'Brien (Herec)

2013/132/USA/Sci-Fi, Akční, Dobrodružný
 
Zajímavost k filmu
-  Když je malá Mako (Mana Ashida) v uličce, každý předmět je namontován na stejný hydraulický systém. Kdykoli obří obluda udělá krok, všechno se odrazí nebo se otřese společně, včetně kaluží.
- V Maďarsku se nemohli zmínit o názvu hlavního robota Gipsy Danger. Jméno bylo považováno za urážlivé proti cikánskému obyvatelstvu, které tvoří v zemi velkou skupinu. V samotném filmu se jméno volně používá, ale je ponecháno v angličtině. To funguje, protože je to odkaz na typ motoru letounu, nikoliv na dotyčné osoby.
- V září 2013 byl Pacific Rim prohlášen za tehdy nejvýdělečnější hraný film, který má nový příběh a není žádnou adaptací ani sequelem.
- Jako rozšiřující materiál k filmu vyšla také bojová videohra pro Xbox 360 a mobilní telefony.
- Del Toro z konečné verze filmu odstranil zhruba hodinu záběrů, které se převážně týkaly lidských postav a jejich charakterizace. Odůvodnil to tím, že nechce, aby se Pacific Rim tvářil jako nějaké drama, zaměřující se dominantně na osudy jednotlivých lidí, a že chce mít vyvážený poměr akčních a dialogových scén. Vydání rozšířené verze filmu s vystřiženými scénami v plánu nemá.
- Scénárista Travis Beacham přišel na zápletku Pacific Rimu v roce 2007, kdy se šel projít po pláži poblíž Santa Monica Pier. Tehdy si představil, jak v mlze mezi opuštěnými pouťovými atrakcemi bojuje obří robot s obřím monstrem. Dvacetipětistránkový koncept scénáře prodal studiu Legendary v roce 2010.
- V roce 2018 dochází k vydání šestidílné komiksové série „Pacific Rim: Aftermath“, která navazuje na dění filmu, a zároveň slouží jako jakýsi prequel k jeho pokračování, Pacific Rim: Povstání (2018).
- Travis Beacham a Guillermo Del Toro začali pracovat na sequelu ještě v době, kdy jim ho studio oficiálně neschválilo, a měli připravený ambiciózní projekt v podobě animovaného seriálu a mnohadílné komiksové řady, pomocí nichž chtěli děje obou filmů propojit. Anime světlo světa nakonec nikdy nespatřilo, a z komiksu s názvem „Tales from the Drift“ nakonec zbyla jen limitovaná čtyřdílná minisérie, která vyšla v roce 2016 (hlavními postavami byla posádka japonského Jaegera jménem Tacit Ronin, který se v párvteřinovém cameu objeví v prologu filmu).
- Striker Eureka měl být podle původní verze scénáře „hlavním“ Jaegerem filmu, ale Del Torovi se jeho celkový vzhled zdál příliš chladný a arogantní. Proto nakonec zvolil jako prominentního Jaegera více „sympaticky“ působícího Gipsy Dangera.
- Každý z Jaegerů má „na míru šitý“ vzhled a pohyby v souladu se zemí svého původu. Například čínský Crimson Typhoon má svou texturou připomínat lakované dřevo, a pohyby zase středověkého asijského válečníka. Australský Striker Eureka se pohybuje jako hráč amerického fotbalu; americký Gipsy Danger zase jako zápasník MMA. Gipsyho staromódní design má inspiraci v kovbojovi z Divokého západu.
- Siluety všech Kaiju ve filmu mají vzdáleně humanoidní tvar. Del Toro totiž z nostalgických důvodů chtěl, aby monstra vypadala tak, že by je bylo reálné ztvárnit technikou suitmation (tedy pomocí herce v kostýmu). Nejvýrazněji je to vidět u Knifeheada (Kaiju, který bojuje s první verzí Gipsy Dangera), ten má svým designem člověka v kostýmu vysloveně připomínat.
- Del Toro se vyjádřil, že by ho velmi lákalo udělat crossover Pacific Rimu s Godzillou. V plánu to však nikdy oficiálně nebylo, studio Legendary prohlásilo, že Pacific Rim součástí Monsterverse není a že zvěsti o crossoveru jsou pouze a jen osobním snem režiséra.
- Producent filmu se jmenuje Thomas Tull, jedna ulice ve filmu se jmenuje Tull street.
- Kožatec (anglicky Leatherback) – samčí Kaiju, jenž se pohybuje stejně jako gorila nížinná – dostal své kódové označení po želvě, které se říká kožatka velká (leatherback sea turtle).
- Mori (Rinko Kikuči) znamená v latině „zemřít“ a japonštině „les“. (Zdroj: surnames.behindthename.com)
- Film je venovaný pamiatke "pánom monštier" Rayovi Harryhausenovi a Iširó Hondovi.
- Hollywoodský debut 7leté herečky Mana Ashida, která ztvárnila malou Mako Mori. (Zdroj: tokyohive.com)
- Počas záverečných titulkov hrá skladba "Drift" od Blake Perlman, dcéry Rona Perlmana, ktorý vo filme stvárnil Hannibala Chaua.
- Názov filmu sa objaví až v osemnástej minúte.
- Gipsy Danger – americký Jaeger na nukleární pohon – je pojmenován po řadovém čtyřválcovém leteckém motoru nazvaným „de Havilland Gipsy“ z roku 1927.
 
Odkazy