Fantastická čtyřka / Fantastic Four (2015/94/USA/Akční, Fantasy, Sci-Fi) 45%

09.09.2018 14:17
JEDNOU VĚTOU
„Změna se blíží!"

OBSAH
Ben, Sue, Johnny a Reed jsou obyčejní mladí outsideři, kteří mají sklony k bádání a překonávání hranic známého světa. Jedním z jejich cílů je i rozlousknutí problému interdimenzionálního cestování. Jakmile mají dojem, že tento úkol zvládli, vydají se na nebezpečnou cestu do alternativního vesmíru. Během pokusu a cesty do nepoznaného prostoru je potká nečekaná proměna. Po návratu se jim šokujícím způsobem změní nejen fyzická podoba ale především schopnosti. A tak se ze Sue stane Invisible Woman, která umí vytvářet silová pole, Johnny jako Human Torch dokáže kdykoliv vzplanout a změnit se v hořící pochodeň, Reed neboli Mr. Fantastic dokáže téměř neomezeně natahovat své tělo a z Bena se stane Thing, kamenný obr obdařený nadlidskou silou. Po počátečním šoku se dokáží spojit v tým, který se učí nečekaně získané schopnosti ovládat a využívat. A brzy se ukáže, že je budou opravdu naléhavě potřebovat při záchraně Země před silným nepřítelem.(CinemArt)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Docela mě překvapilo zdejší dost negativní hodnocení. Já jsem na Fantastické čtyřce neviděl nic horšího oproti třeba poslednímu filmu Avengers. To, že je příběh hloupej jak pět let děravý gatě, mě vůbec nepřekvapuje. V podstatě je na tom podobně snad každá druhá Marvelovka (nebo DC Comics, ono je to prašť jako uhoď), která se současně točí. Musím ale říct, že se mi líbilo zpodobnění jiných dimenzí a planet. Bylo vidět, že nějakej digitální morous si nad tím v tomhle filmu vysloveně vyhrál. Ani s herci jsem neměl úplně problém. Miles Teller mě poslední dobou třeba vysloveně baví. To, že je tenhle film zbytečnej netřeba zmiňovat. Ale to je podle mě skoro každá současná komiksárna, která točí pořád to samý dokola. Tři hvězdy jsou akorát. Dostal jsem superhrdiny, dostal jsem krásný barevný digitální svět a dostal jsem průměrného záporáka, kterej má svoje světlejší chvilky. Takže vlastně všecko, co tyto filmy můžou nabídnout. Na víc se totiž málokdy zmůžou. (Malarkey) 3*

Jsem velice rád, že jsem se vyhnul artovému gang bangu ve čtyřech. Představa, že kouřím Hooperovi, lížu koule Weirovi, honím Cuarónovi a jsem nucen strkat dildo mezi roztažené půlky Hazanaviciuse, byla opravdu trochu růžová. Rozhodl jsem se, že se zachráním. Jedinou možností bylo v kině vyhledat film, kterému předchází špatné přijetí u kritiky. A podle negativních ohlasů to byla právě tahle comicsárna. Kurva, to nebyl až tak špatný film! Smůlu měl v tom, že měl jen devadesát minut na to, aby do sebe naskládal přehršel atraktivních diváckých atributů. Přitom se mu to optimálně nepovedlo. Film je jimi přecpaný, něco se smrklo na překotně kratší úseky, takže divák nemá šanci s filmem tolik souznít, rozjezd je zbytečně zdlouhavý, dostavuje se občasná inklinace ke sterilnímu zážitku. První půlka nepřináší moc vzruchu, nic závratného se nedělo, film stagnoval, druhá půle je dynamická. Získaných schopností u Bena, Sue, Johnnyho a Reeda si divák také zrovna moc neužije. Jejich schopnostem je věnován jen asi pětiminutový úsek a tím to hasne. Zvláštní bylo, že postavy ve filmu nebyly pojmenovány podle svých schopností. Reed, co natáhne tělo jako harmoniku, je pořád Reedem, nikoliv Mr. Fantastic, platí to i u Bena, který je kamenným obrem se super silou, i u globálně hořlavého Johnnyho. Největší záhadou pro mě bylo to, jak se Sue dostala ke své schopnosti vytvářet silová pole, když na Planetě Nula, ani s ostatními nebyla. Nevím, jestli mně to uniklo, ale je fakt, že se zde vyskytují scény, které nemají ideální návaznost, nebo naopak některým scénám chybí podstata. A jak parta přišla k názvu Fantastická čtyřka, to přijde až v samotném závěru filmu. Jak se první půlka filmu nepatřičně, nevzrušivě a neakčně vlekla, druhá je poměrně uspěchaná. Režisér chce za těch druhých 45. minut stihnout až moc. Do této fáze se toho hodně nakupí - rozbroje vědeckého týmu, Reed je od zbytku týmu dobrovolně odtržen, místo jeho pobytu je neznámé, v souvislosti s jejich schopnostmi se vyrojí otázka, co s nimi, čtyři "postižení" by rádi vrátili zpětný chod, aby byli zase jako dřív a tak dále. Finále filmu spočívá v tom, že se Čtyřkou má nevyřízené účty mozek projektu, který byl na Planetě Nula ponechán výpravou napospas osudu. Domněnka, že zemřel, se ukáže jako mylná. Vědec prodělal mutaci, stal se mocným, říká si Doom a hrozí Zemi nemilosrdným zánikem. Z druhé poloviny filmu je cítit uspěchanost. Nechybí ji však temný ráz a akčně dynamické tempo. Ve výsledku je film poměrně nevyrovnaný, kvalita triků není na špičkové úrovni, ale ani není nijak extra rušivá, temný odstín příběhu dodal zajímavé ponuré pojetí, kterou tahle filmová verze vládne. Režisér Josh Trank se od filmu distancoval, hned tak nebude připuštěn k velkorozpočtovému natáčení. Pro mě to naopak byla záchrana, že dál brakově žiji a nemusím šukat artové buzny. Film tak hrozný není. Měl jsem to nastavené tak, že jsem od námětu a následného zpracování nečekal umělecky sofistikované dílo. Když k tomuto filmu přistoupíte podobně, docela si ho užijete. Úplně normální comics. 60% (kingik) 3*

Origin jak víno, který se s příznivým přijetím publika nemohl setkat. Má v sobě totiž tolik samostatných filmů, že jako celek zůstává téměř neuchopitelný. V prvním plánu se jede po objevování cest k jiným světům, ve druhém pak po objevování sebe sama, když chcete uspět ve svém oboru a okolnosti vám nejsou zcela příznivě nakloněné. A v plánu třetím se promítne vojenské dilema a koneckonců i očekávaná rovina akčního komiksu. Nacpat tohle všechno do jednoho blockbusteru by chtělo tři hodiny a i tehdy by to nebylo snadné. Josh Trank se to pokouší zvládnout v devadesáti minutách, což je sice naprostá bláhovost, ale je mi takovým bojem s větrnými mlýny zároveň hrozně sympatický. I protože věděl, kudy vést cestu diváka k postavám - tedy primárně skrz klukovský šarm Milese Tellera a detaily na oči Kate Mary. Proto je škoda, že zrod ikonického záporáka vyznívá zcela do prázdna a nešponuje tak hlad na případné (byť jakkoli nepravděpodobné) pokračování. (novoten) 4*

VELKÁ RECENZE
Když ze 169 amerických recenzentů pochválí film jen patnáct a průměrné hodnocení od kritiků je 3.4, člověk tak nějak instinktivně očekává, že mu v kině pustí něco jako Kameňák 3 kombinovaný s operací tlustého střeva bez umrtvení. Můžu vás uklidnit, Fantastická čtyřka není takový průšvih, abyste po závěrečných titulcích začali volat doktora a do kina příště vyrazili v pěti lidech, abyste si vzájemně mohli krýt záda. K dobrému filmu má však bohužel taky hodně daleko.
O tom, kdo může za to, že se nová Fantastická čtyřka nepovedla, můžeme polemizovat hodně dlouho a nejspíš k ničemu nedojdeme. Faktem zůstává, že Josh Trank neměl nad filmem plnou kontrolu a jestli to bylo kvůli tomu, že se na place sjížděl vším, co mu přišlo pod ruku, nebo mu do toho kecali lidi bez talentu, ale z vyšší platové třídy, je nakonec celkem jedno. Výsledkem je tak jako tak zoufale unylá nuda, u níž ovšem my jako Středoevropané, původním comicsem téměř nezasaženi, máme jednu velkou výhodu: Nemusíme si brát osobně, že záporák Doctor Doom vypadá jako kašpar, že došlo k několika zásadním změnám u hlavních charakterů a že film podle mnohých znalců nemá s comicsovou Fantastickou čtyřkou moc společného.
Pořád nám tu ale zůstává dost nepovedený film. Předchozí pokus přivést nejslavnější comicsovou rodinu na plátno nedopadl zrovna dobře a oba kousky od Tima Story patří k horším adaptacím, prostor pro vydařený restart tu tedy byl - naneštěstí to, co dostaneme v kinech, asi uspokojí málokoho. Snad jen děti, protože nová Fantastická čtyřka svou stavbou připomíná filmy z doby, kdy začínali X-Meni a poprvé se objevil Raimiho Spider-Man. Je to jednoduché a nekomplikované. Dobro je dobré, zlo špatné, na konci přijde bitka, v níž zlo prohraje. A hlavní hrdinové jsou chytří, takže i děti, co mají ve škole trojky z tělocviku, můžou odcházet z kina s pocitem, že vítězství na fyzikální olympiádě by mohlo být ideální předpoklad k tomu, aby jednou zachránily svět.
Komplexnější postavy jako Magneto tu nejsou. Všechno je černobílé a jasně dané. Nic proti tomu, DC chce být temné, Marvel rodinný, X-Meni trošku dospělejší, tak proč by se tu neuživila jedna série, která by byla svižná a jednoduchá? Tohle ovšem svižné není. A ani zábavné. Fantastická čtyřka má něco málo přes hodinu a půl, trvá jí však dobrých pětačtyřicet minut, než se v ní začne něco dít. Do té doby se představují postavy, které představení vlastně vůbec nepotřebují, protože všichni čtyři hrdinové jsou mladí, sympatičtí, očividně velmi chytří a trošku divní. A vlastně skoro stejní. Jejich vědecké bádání není zrovna strhující. Prostě se tu budoucí superhrdinové motají kolem jednoho divného stroje a občas vyhodí proud ve městě. A může být hůř.
Jakmile se totiž Fantastická čtyřka začne tvářit jako blockbuster, jde všechno do háje. Doctor Doom a jeho rozstřelování mozků sice naznačí, že Trank chtěl původně skládat poctu Davidu Cronenbergovi, ale nakonec dostaneme jen několik trikově mizerných a režijně nenápaditých bitek na planetě, kde nic není, jen na ní bublá jakási zelená břečka.
Proč je padouch padouch? Proč chce zničit svět a jak to vlastně dělá? A proč to celé sakra vypadá jako pilot k seriálu, na který bych asi stejně nekoukal, protože tu nelze najít nic výjimečného? Není to vyloženě směšné jako třeba druhý Ghost Rider, ale na konci, když dojde na povinné slibování sequelu, budete nejspíš přemýšlet, co na tomhle stálo těch sto dvacet míčů a jestli to teda jako bylo všechno. Bohužel bylo.
Z Fantastické čtyřky je cítit potenciál. Ty postavy můžou být zajímavé a v předloze i jsou, ale tady se nic z toho nepovedlo prodat. Opakuji, že odmítám řešit, kdo za to může. Faktem zůstává, že Fantastická čtyřka se tváří jako ten typ comicsového filmu, který by měl být pro všechny. Postrádá však osobitost X-Menů, nadhled a tempo Avengers, atmosféru DC filmů a vlastně všechno, co potřebuje film, aby si ho diváci pamatovali. Jonah Hex nebo Batman a Robin jsou samozřejmě mnohem zrůdnější, ale to asi jako pochvala neobstojí. A ani by nemělo.
Fantastická čtyřka je promarněná šance a ačkoliv by sequel s trošku jiným přístupem nejspíš fungovat mohl, jako fanda zábavných filmů bych se spíš přikláněl k řešení, které zvolilo Sony u Spider-Mana, tedy šoupnout Fantastic Four do světa filmového Marvelu a tvářit se, že tam byli od začátku. Žádné sequely, žádné restarty, prostě ukrást trošku slávy Avengers a doufat, že diváci na tenhle omyl časem zapomenou. Vzhledem k nezajímavosti celého filmu je pravděpodobné, že se to stane velmi rychle.

O FILMU
Fantastická čtyřka je moderním pojetím původní a nejdéle vydávané marvelovské komiksové série o týmu superhrdinů. Příběh filmu se soustředí na čtyři mladé outsidery, kteří se teleportují do jiného, nebezpečného světa, jenž šokujícím způsobem změní jejich fyzickou podobu. Běh jejich životů se tak neodvolatelně zvrátí. Musí se naučit, jak využít svých nových schopností a společně zachránit Zemi před bývalým přítelem, který se proměnil v nepřítele.
Příběh se odehrává v současnosti v New Yorku a soustředí se na členy Čtyřky ještě předtím, než se z nich stal tým - na období, kdy byli čtyřmi mladými idealistickými dobrodruhy, kteří udělají riskantní skok do neznáma.
Fantastická čtyřka se zaměřuje na lidské drama hlavních hrdinů, kteří zprvu nevnímají své nové fyzické schopnosti jako výhody, ale jako znepokojivé, ne-li nezvladatelné, výzvy.
Stejně jako většina moderních vynálezců a géniů i Reed Richards má skromný původ. Ve věku 12 let tráví celé hodiny v garáži své matky na předměstí Oyster Bay na Long Islandu.
Právě tam mladý vynálezce sestaví unikátní přístroj ze součástek, které našel na vrakovišti, jež vlastní rodina jeho spolužáka, Bena Grimma. Zařízení stolní velikosti “kymatický stroj na přepravu hmoty” dokáže přepravit objekty z jednoho místa na druhé.
O čtyři roky později, během středoškolské vědecké soutěže zaujme Reedův vynález Dr. Franklina Storma, děkana Baxterova institutu. Tato instituce slouží jako škola a zároveň jako think tank zaměřený na vývoj nejlepších nápadů středoškolských a vysokoškolských studentů.
Dr. Storm pozve mladého vizionáře, aby se přidal k jeho elitní skupině geniálních studentů. Reed se tedy odstěhuje do New Yorku a zapojí se do Baxterova programu, kde pomáhá vyvíjet model interdimenzionálního stroje, který pohání průlomová technologie, jíž sám vymyslel.
Jednou v noci se Reed rozhodne zařízení vyzkoušet na lidech. Požádá svého kamaráda z dětství, Bena Grimma, spolu se synem Dr. Storma, Johnny Stormem a s dalším studentem Baxterova institutu, Victorem von Doomem, aby spolu odcestovali do jiné dimenze, která se podobá prehistorické Zemi - kdy byla planeta plná přírodních energetických zdrojů, které představují neomezený potenciál pro ty, kdo by je ovládali.
Bohužel se mise “astronautů amatérů” nevydaří, dojde k explozi. Reed, Johnny a Ben jsou vážně zranění, stejně jako Sue Stormová, studentka z Baxteru a adoptivní dcera Dr. Storma, která se náhodou zdržela v laboratoři. Victor je nezvěstný.
Následkem incidentu na Baxteru vláda rychle odvelí čtyři mladé lidi do přísně tajného zařízení, známého jako Oblast 57, kde jsou v průběhu tří let stabilizováni, vyšetřeni a podrobeni analýze.
Reed, Johnny, Sue a Ben začnou vykazovat jedinečné fyzické schopnosti: Reed dokáže téměř neomezeně natahovat své tělo do mimořádných tvarů; Johnny dokáže kdykoliv vzplanout a změnit se v hořící pochodeň; Sue se dokáže stát neviditelnou a vytvářet silová pole; a z Bena se stane kamenný obr obdařený nadlidskou silou.
Zatímco političtí a vojensko-průmysloví pohlaváři z Washingtonu D. C. situaci vyhodnotí a pokusí se těchto fantastických schopností využít, musí se tito čtyři mladí lidé spojit a naučit se nečekaně získané schopnosti ovládat i využívat. Budou je totiž potřebovat při záchraně Země před tajemnou a mocnou sílou.
Fantastická čtyřka má zaslouženou pozici v úctyhodné historii komiksů společnosti Marvel. Vytvořili ji legendární Stan Lee a Jack Kirby. 1. díl Fantastické čtyřky debutoval v listopadu 1961. Vznik prvního průkopnického marvelovského týmu superhrdinů vnesl do komiksové tvorby humor, zahájil marvelovskou éru a předstihl tak další ikonické marvelovské postavy jako Spider-Man, Neuvěřitelný Hulk a X-Men. V tomto již historickém tvůrčím období na počátku 60. let byli Lee a Kirby inspirováni panikou z hrozby atomové bomby, která byla součástí ducha doby studené války. Spekulativní účinky radiace z atomových bomb se staly předlohou pro nadlidské schopnosti, kterými jejich ikoničtí hrdinové oplývají.
Příběhy Fantastické čtyřky jsou o postavách, které nemusely nosit masky, a které se mezi sebou častokrát střetly. Komiksy bývaly často zasazeny do skutečného světa, aby se s nimi čtenáři mohli ztotožnit, to platí ještě více o Čtyřce.
Moderní pojetí Ultimate Fantastic Four, 60ti dílná komiksová série, která byla publikována v roce 2004, se zaměřilo na původ Čtyřky. Spolu s různými příběhy a motivy z originálních komiksů Fantastické čtyřky, právě série Ultimate se stala předlohou filmového děje nového snímku Fantastická čtyřka.
Před nástupem internetu mnoho začínajících mladých filmařů odstartovalo svou kariéru tvorbou videoklipů a reklam. Ale v poslední době vzešly nové talenty ze školy “Udělej si sám”, z krátkých videí na YouTube a Vine.
Josh Trank, mladý, nadějný filmař z Los Angeles v roce 2007 natočil krátké video Stabbing at Leia’s inspirované Hvězdnými válkami, které se stalo internetovou senzací a během několika týdnů získalo miliony zhlédnutí.
Chytrý nápad a realismus videa upoutal pozornost vedoucích pracovníků Twentieth Century Fox. Studio Tranka brzy najalo, aby u nich natočil svůj celovečerní debut Kronika, napínavý příběh o třech mladých mužích, kteří objeví tajemnou podzemní sílu, která je obdaří schopnostmi mimo lidské chápání, ale zároveň posílí temné stránky jejich charakterů. Film se točil ve stylu domácího videa a stal se celosvětovým hitem a senzací mezi kritiky. Kronika dala vzniknout realistickému tónu a stylu, který později ovlivnil Fantastickou čtyřku.
V té době mělo studio Fox ve vývoji nové zpracování Fantastické čtyřky. S podobnými tématy zobrazenými v Trankově superhrdiny inspirované Kronice a s režisérovou zálibou v klasických marvelovských komiksech, studioví manažeři věděli, že našli toho pravého režiséra, který by dokázal prvnímu týmu marvelovských superhrdinů vdechnout novou, vzrušující vizi.
Trank patří do generace, která vyrůstala na komiksech a na filmových adaptacích komiksů, které spojoval poutavý temný tón. Právě ten inspiroval jeho koncept nové Fantastické čtyřky.
Vstoupil do projektu s jedním cílem: “Musí to být film, jaký bych chtěl vidět jako divák,” říká. “Něco nového, co se nebojí zpochybnit, jak se to má dělat.” Zaprvé chtěl ukázat původ Čtyřky, jejich mládí než se stanou týmem. Neméně důležitá byla i jeho snaha o realistický a emocionální tón. “Jejich nadpřirozené schopnosti odpovídají komiksům, ale namísto toho, abych se na ně díval jako na supersílu, je prezentuji jako výzvu, která se jim stává překážkou pro zpětné začlenění do společnosti,” vysvětluje Trank.
Trank umístil příběh a postavy do rozmanitého světa, který odráží náš dnešní svět. Tento záměr se projevil v obsazení, v příběhu, tónu a v designu filmu. Příběh se odehrává ještě předtím, než se tým proslavil po celém světě… Nenosí spandexové uniformy a ještě nepřijali přezdívky Mister Fantastic, Invisible Woman, Human Torch a Thing.
S Trankem na palubě, 20th Century Fox požádalo Simona Kinberga, aby k filmu napsal scénář a ujal se produkce. Kinberg v roce 2010 produkoval snímek X-Men: První třída a napsal i produkoval X-Men: Budoucí minulost. Tento celoživotní fanoušek komiksů byl ideálním partnerem pro spolupráci s Trankem na Fantastické čtyřce.
Kinberg říká, že to byl právě Trank, který mu umožnil nahlédnout do projektu. “Josh měl jasnou představu o tónu a stylu filmu a to způsobem, který je odlišný od předchozích filmů a vlastně od všech filmů v tomto žánru. Joshovým cílem bylo natočit realistický příběh o dospívání.”
Trank dodává, že jediná věc, kterou na Fantastické čtyřce vždycky miloval, byla, že nikdy nebyli superhrdinové. “Byli badatelé a dobrodruzi,” poznamenává. “Byli na nejlepší cestě to někam dotáhnout, vrhali se do nebezpečí na jiných planetách či v jiných dimenzích. Mnoho z jejich zápasů je symbolických, ne nepodobných běžným zápasům, kterými prochází každý mladý člověk.”
Kinberg přiznává, že i když je Trank o deset let mladší, oba byli ovlivněni snímky jako E.T., Blízká setkání třetího druhu, Star Wars a Terminátor. Společný vkus jim nesporně pomohl ovlivnit jak tón filmu a tak i rozhodnutí následovat více praktický přístup k filmové tvorbě a nespoléhat se zcela na vizuální efekty.
Kinberg se přidal k produkčnímu týmu, který byl zodpovědný i za jiné klíčové marvelovské adaptace společnosti 20th Century Fox, patří sem: producent Hutch Parker, který produkoval X-Men: Budoucí minulost a Wolverine, Gregory Goodman, který produkoval X-Men: První třída a Matthew Vaughn, spisovatel a režisér X-Men: První třída.
Parker, bývalý šéf výroby ve 20th Century Fox pomáhal vývoji série X-Men během svého dlouhého působení ve studiu. “Na Fantastické čtyřce se mi opravdu líbila Joshova vize,” říká Parker. “Josh má velmi konkrétní představu o tom, co dělá tento komiks jiný a to vyzařuje skrze každý aspekt filmu. Chtěl udělat něco, co ještě nebylo provedeno. Chtěl, aby jeho Fantastická čtyřka měla náskok, ale zůstala srozumitelná. Vnímáme to jako cestu hrdiny, nebo v tomto případě, cestu čtyř hrdinů.”
V souladu s touto myšlenkou se Kinberg rozhodl nechat napsat scénář, který by transformaci Čtyřky nepřijal jako velký dar, ale jako ztrátu kontroly nad jejich těly. “Mělo by to působit, jako když by skuteční lidé náhle podstoupili šokující fyzické změny,” vysvětluje. “Fyzicky vás to promění, což ovlivňuje každý aspekt vašeho života.”
“Když vidíte jejich reakce, když si poprvé uvědomí své nové schopnosti, nepovažujete to za trik nebo hru,” dodává Parker. “Například Johnny trpí strachem, že ho oheň pohltí.”
Kinberg zmapoval, kde by tyto postavy mohly být za 10, 20 a 30 let. “To mě přinutilo klást si otázky, jako: jak se budou vyvíjet a co z nich bude. Členové Čtyřky nejsou v závěru superhrdinové. Nejsou veřejně známí. Ohledně svých nově nabytých schopnosti jsou spíše nesví. Nemají krycí jména nebo kostýmy. Tento druh příběhu dává prostor nuancím, postavám a lidskosti.”
Zatímco Fantastická čtyřka byla svou atmosférou, obsazením a designem převedena do současnosti, v mnohém nese ikonický punc komiksové předlohy. Film obsahuje několik ikonických míst Fantastické čtyřky jako je Baxter Building, New Yorkské sídlo Baxterova institutu, kde Dr. Franklin Storm předsedá třídě největších mozků v hodinách fyzikálních, technologických a biologických věd. “Ale hlavní věc, kterou jsme z originálu Kirbyho a Lee zachovali, je představa, že si jsou tak trochu náhradní rodinou,” poznamenává Kinberg. “Tento komiks vydržel být tolik let populární, díky své rodinné dynamice. To je podstata, kterou jsme vzali z původních komiksů, spolu s některými zábavnými motivy, dobrodružstvími a optimismem.”
“Jestli má Fantastická čtyřka nějaké sdělení,” vysvětluje Trank, “pak je to procházet životem společně se vším, co nám přinese a dostat se na druhý konec, aniž bychom jeden druhého opustili.”
Filmaři hledali herce, kteří by ztělesnili postavy zakořeněné v současné realitě a v sociálních zvyklostech. “Opravdu jsme chtěli velké, dramatické herce,” říká Kinberg. “Charakterní herce. Je to způsob, jakým jsme přistupovali i k obsazení X-Menů.”
Po nehodě, která je transformuje, se mezi Čtyřkou vytvoří jedinečné pouto a porozumění, že si budou vždy navzájem pomáhat. Členové Čtyřky si uvědomí, že jsou nejsilnější, pokud pracují společně. To se stalo nedílnou součástí při obsazování herců, kteří měli být přesvědčiví při navazování kontaktu a měli se umět vypořádat jeden s druhým - jako členové rodiny.
V čele týmu stojí geniální Reed Richards. Od dětství bylo snem tohoto mladého vynálezce vytvořit teleportační stroj. O několik let později se mu jeho přání splní, když v Baxterově institutu vyrobí stroj pro interdimenzionální cestování, tzv. kvantovou bránu. Ale testovací mise skončí neúspěchem a zanechá Reeda a jeho přátele s novými neobvyklými schopnostmi. Sám Reed je schopen natáhnout své končetiny do neuvěřitelné délky a vzít na sebe jinou podobu.
“Reed Richards je jedním z velkých mozků ve světě komiksů,” poukazuje Kinberg. “Co dělá Reeda zajímavým, je to, že je etický člověk, ale protože chce testovat hranice vědy, občas zajde příliš daleko. Reed, kterého jsme vytvořili, je nekonečně zvědavý, rád objevuje nové, raději mluví o vědě než o osobních věcech. Reed je natolik soustředěný na svou práci, že obvykle není schopný navázat kontakt se zbytkem světa. Ale když ho naváže, dojde k tomu většinou zábavným a někdy i hluboce pohrouženým způsobem.”
Miles Teller, jedna z hollywoodských nejrychleji rostoucích hvězd, čerstvě oslavil úspěch ve snímku Whiplash, dále v kritiky oslavovaném nezávislém snímku Kouzlo přítomného okamžiku a v roli Petera ve snímku Divergent, ve Fantastické čtyřce ztvárnil Reeda Richardse, jednoho z nejdůležitějších hrdinů ve světě marvelovských superhrdinů.
“Miles je ztělesněním inteligence, kterou potřebujete pro postavu Reeda, ale i rošťáctví,” vysvětluje Kinberg. “Má svou temnější stránku,” dodává Hutch Parker. “Miles dokáže být zlomyslně zábavný a to ví každý, kdo s ním strávil nějaký čas, ale najdete u něj také zdrženlivost, kterou jsme u něj ještě nikdy předtím neviděli. Jeho výkon je ve své podstatě bohatší a slibuje něco nepředvídatelného.“
Teller říká, že si rychle uvědomil, jak oblíbená a populární Čtyřka byla. “Vím, že to je pro spoustu lidí jejich nejoblíbenější komiks, protože jsou to první superhrdinové, kteří mají skutečně problémy. Jsou z nich všech nejlidštější.”
Teller zdůrazňuje, že film zobrazuje Reeda jako mladého muže a ne legendární postavu, kterou se nakonec stane. “Hraji hrdinu, kterého každý zná z určité fáze jeho života a já jsem ho musel vzít zpátky do doby před dvaceti lety,” říká Teller. “To, co se mi na Reedovi líbí, je jeho zaměření a jeho nadprůměrná inteligence. Myslím si, že být nejchytřejším člověkem ve skupině, je velkým přínosem. To mu dává velkou sílu. Ale když jste tak chytrý, existuje jen málo lidí, kteří vám mohou rozumět a tak jsem rád hrál někoho trochu více uzavřeného do sebe. Nesnaží se být skvělým klukem. Jediné po čem touží, je vyrobit kvantovou bránu. To ho pohání; je opravdovým průkopníkem.”
Vzhledem k tomu, že Richardsova schopnost prodloužit své končetiny, byla vytvořena pomocí CGI, Teller poznamenává, že to byla Trankova režie během natáčení, která mu pomohla představit si a předvést tyto abnormální pohyby. Trank na Tellera a ostatní herce mluvil přes mikrofon v průběhu VFX scén, aby jim popsal akci nebo prostředí, které bylo později vytvořeno pomocí CGI. “Pro herce je nejdůležitější specifičnost,” říká Teller. “Když děláte tyto abstraktní věci, které nejsou v reálném životě možné, nemůžete se na ně připravit. Takže pro mě je nejdůležitější, abych si je dokázal vizuálně představit.”
Další člen týmu, Johnny Storm, je mladé eso, hledač dobrodružství, který nechce mít nic společného s vědním programem svého otce, Dr. Storma. Ale když se dostane do potíží kvůli nehodě v pouličním závodě, jeho otec trvá na tom, aby se zapojil do Baxterova institutu. A tak se Johnny stane neochotným účastníkem nejnovějšího projektu v ústavu. Po zpackané misi se Johnny promění v létající ohnivou kouli. Na rozdíl od ostatních se ale Johnny dokáže celkem rychle přizpůsobit nové situaci a vychutnat si své nové schopnosti.
Trank má pro Johnyho pochopení, jelikož tak trochu trpí “syndromem ředitelského synka”. “Dr. Storm, ředitel Baxterova institutu, je velmi chytrý muž, ale Johnny s ním má problém, protože se jeho otec mnohem více věnuje ostatním studentům kolem, než Johnnymu. Takže je tu zášť a Johnny nechce jít v jeho šlépějích. I když má vysoké I.Q. a nadšení, raději by se jen bavil a dělal, co chce.”
Kinberg dodává: “Všechno, co se stane před a po Johnnyho transformaci v lidskou pochodeň jen maskuje touhu mladého muže získat pozornost svého otce. Je to kluk, který vyrůstal s otcem, který byl rodičem spoustě jiných studentů, a v jistém ohledu mu chyběla soustředěnost, aby byl rodičem svého vlastního syna. Takže se svému otci vzdálil.
Kinberg pokračuje: “V některých ohledech je Johnny ten nejzábavnější, nejživější a nejdivočejší ze všech čtyř; je ten, kým by většina lidí chtěla být. Pouhá představa člověka, který dokáže vzplanout a letět, je pro mnohé přitažlivá. Ale on je zároveň i miláček žen a trochu namyšlený. Všechny tyto věci spolupůsobí a Johny je mezi Čtyřkou považován za ‘filmovou hvězdu’. Je skvělé, že jsme našli Michaela B. Jordana, který tuto roli s přehledem zvládá.”
Filmaři také poukazují, že právě Jordan dal své postavě zásadní hloubku. “Michael má v sobě domýšlivost a showmanství; to vše zvládá. Ale je tu také jeho lidská stránka a zranitelnost, která jeho postavě dává další rozměr,” podotýká Kinberg.
Jordan vzpomíná, že myšlenka hrát Johnnyho Storma ho napadla hned poté, co dokončil práci na Kronice. “Josh tehdy řekl ‘chystám se na Fantastickou čtyřku,’ vzpomíná Jordan. “Prohodil jsem něco jako ‘Jo, měl bys me obsadit jako Johnnyho’ a pak jsme se tomu zasmáli a už jsme o tom nemluvili. Za několik měsíců mi zavolal a řekl: ‘Víš, myslím, že by to mohlo klapnout.’”
Jordan konstatuje, že mít možnost zahrát si postavu s nadpřirozenými schopnostmi v Kronice bylo něco jako “předkrm” před Fantastickou čtyřkou. “Chtěl jsem se do této postavy, která již nějakou dobu existovala, vrhnout s plným nasazením. Realistická linie Fantastické čtyřky se mi líbila, protože pro ni máte pochopení; a záleží vám na protagonistech. Pro mě je Johnny Storm ten pravý. Je charismatický a má vášeň pro život. Je optimistický a chce, aby ho ostatní brali vážně, ale také dokáže být veselý, takže v jeho charakteru najdete rovnováhu.”
Tento snímek je také o dospívání a o cestě za sebepoznáním. Čtyřka musí dospět a zabývat se svými novými schopnostmi. “Johnny se na to dívá jako na velkou příležitost konečně najít smysl svého života,” dodává Jordan. “Pro Johnnyho, který je závislý na adrenalinu, se to stává jeho posláním.”
Johnnyho nevlastní sestra Sue Stormová byla jako sirotek z Kosova adoptována do rodiny Dr. Franklina Storma. Pracuje v Baxterově institutu, kde se z ní stal specialista na rozpoznávání vzorců. Dokáže vidět vzorce ve všem a v každém. V důsledku její přítomnosti během katastrofické události, Sue rovněž získává nové schopnosti. Stává se neviditelnou a využívá svých nových schopností, aby vytvářela silná silová pole.
Aby ctili dědictví této bystré komiksové hrdinky, filmaři hledali inteligentní, silnou i záhadnou představitelku. “Všichni jsme velkými fanoušky Domku z karet a jméno Kate Mary nám přišlo na mysl jako první,” vzpomíná Kinberg. “Vnáší do role Sue vážnost, která je pro ni důležitá. Sue se cítí nesvá kvůli své kráse. Vnímá ji jako nevýhodu. Takže jsme chtěli někoho, kdo by byl impozantní, inteligentní a silný - možná ještě víc než kluci. V jistých ohledech je nejvyspělejší z celé Čtyřky.”
Mara vzpomíná: “Byla jsem z postavy Sue nadšená ještě víc, když jsem uslyšela Joshovo pojetí. Opravdu mě zajímají filmy, které pracují s realitou, proto se mi tolik líbila Kronika. “Josh mě filmovým příběhem okamžitě nadchl.” Mara také naznačuje, že Sue je introvertní člověk, takže schopnost stát se neviditelnou jde ruku v ruce s touto vlastností.
Poté, co ji Dr. Storm adoptoval, bylo zcela zřejmé, že je Sue nadané dítě. “Má schopnost rozpoznávat vzorce,” vysvětluje Mara. “Je velmi chytrá a pracuje po boku svého otce, k němuž si vytvořila silnou vazbu.”
Mara dále konstatuje, že vztah mezi Sue a Johnym je typický vztah mezi sestrou a bratrem. Vzpomíná, že si s oběma kolegy, Reg E. Catheym, který ztvárnil Dr. Storma a s Michaelem B. Jordanem okamžitě padli do noty, jelikož měli společné vazby na televizní seriály Domek z karet nebo The Wire.
Stejně jako její kolegové ani Sue není zprvu ze svých nových schopností nadšená. “Tím, že je získala, si připadá, jako bez ruky,” říká Mara. “Josh chtěl, aby bylo jasné, že to, co Sue může dělat se svými schopnostmi, pro ni není snadné. Je to vyčerpávající, psychicky i fyzicky. Je to jako by jí její schopnost být neviditelná nebo používat silová pole připomínala maratonský běh nebo jako by měla vydržet nelidsky dlouhou dobu se zatajeným dechem. Je to jen další věc, díky které získáte pocit, že i když má Sue tento zvláštní dar, je stále člověkem. Sue se necítí normální a přeje si, aby se věci vrátily do původního stavu. Se schopnostmi, které nedokáže ovládat, zažívá poprvé pocit hrůzy a izolace.”
Čtvrtým členem rodícího se týmu je Ben Grimm, který žije se svou matkou a staršími bratry v malé domácnosti, kde provozují i rodinný business - Grimmovo vrakoviště. Ben se nečekaně spřátelí s intelektuálem a vynálezcem ze sousedství, Reedem Richardsem, když Reeda přistihne, jak krade díly pro svůj poslední výtvor z Benova rodinného smetiště. O několik let později, poté, co Reed požádá Bena, aby se připojil k jeho nešťastné teleportační misi na Baxterově institutu, se Ben promění v super silnou, šest stop, osm palců a tisíc liber velkou bytost, jejíž tělo je pokryto kameny. Ben je díky tomu odolný vůči jakékoliv fyzické újmě.
Jamie Bell, jehož kariéra byla zahájena hlavní rolí v britském dramatu Billy Elliott, byl vybrán, aby ztvárnil tuto houževnatou postavu. Proces, který vedl k obsazení Bella, začal představou herce, který není ani velký ani krutý, ale který by mohl hrát postavu outsidera se spoustou potlačené energie, frustrace a hněvu, který se naplno projeví, když se promění v monstrum. “Josh sleduje na postavách jejich vnitřní kvality, které tvoří strukturu charakteru, smysl pro klidnou sílu, morální odvahu, loajálnost; odlišné vlastnosti, které Jamie Bell dokáže krásně tlumočit,” poznamenává Parker.
Kinberg dodává: “Jamie je velmi laskavý a lidský a jakmile se transformuje, je to všechno o hlasu a pohybu očí, protože to je CG postava. Jamie vyjadřuje lidskost a vlídnost výhradně svýma očima. Je to něco, čeho si vždy všimnete pokaždé, když se podíváte na jeho tvář a to navzdory skutečnosti, že to pochází z tohoto masivního stvoření.”
Bell říká, že na film kývl po dvouhodinovém telefonickém hovoru, během kterého mu Trank představil celý film od úvodní scény po závěrečné titulky. “Takový je Josh jako filmař. Je velmi konkrétní. Má opravdu dobrý vkus a upřímně se snaží dělat něco jiného a to je obdivuhodné. Je to obrovská zodpovědnost. Jakmile jsem zavěsil telefon, měl jsem pocit, že jsem Fantastickou čtyřku již viděl - ten film se mi líbil. Co je na tom skvělé je, že to nepůsobí jako film plný super hrdinů, přestože je. Má všechno, co by měl film o superhrdinech mít, ale přitom vám to připadá jako zkušenost čtyř jedinců, kteří společně zažijí něco šíleného, spojí síly a najdou jeden druhého. To bylo opravdu srdcem tohoto filmu a bylo mi to blízké.”
Bell popisuje Bena Grimma jako “někoho, kdo v tomto okamžiku svého života neví, co bude dělat dál. Nemá mnoho vyhlídek. Je zcela průměrný. Jediná věc, díky které vyniká je, že je starostlivý. Dělá si starosti o své přátele i sám o sebe. Ben má také problémy se svými sourozenci, kteří ho neustále popichují, a on se jim snaží dokázat své schopnosti. Když je zastrašován, sám má potřebu zastrašovat. Ale myslím, že v jádru je to milý kluk.”
Ben se spřátelí s Reedem Richardsem a nakonec je povolán k účasti na misi na palubě Reedova přístroje tzv. kvantové brány v Baxterově institutu. Fyzická proměna zasáhne Bena nejvíce ze všech, zcela změní jeho lidskou podobu na obřího kamenného tvora. “Myslím, že Ben se musí vypořádat s nejhorším,” říká Bell. “Jeho postižení je totiž nejhorší ze všech - je z něj doslova skála s očima. Ben je tak vzdálen lidské podobě; stane se někým zcela jiným. Všechny tito mladí lidé v tomto okamžiku cítí, že jsou sami; nemají nic společného; jejich životy jsou v troskách; a nyní musí žít za těchto děsivých podmínek.”
Aby zvládl ztělesnit transformovaného Bena Grimma, Bell se především soustředil na mladého muže uvnitř kamenného pláště a ne na to, čím se stal. “Vnímal jsem to, jako že to je stále devatenáctiletý kluk, který se ocitl v pasti. Má stejné uvažování, jaké měl před svou transformací, takže je tam uvnitř pořád člověk. Mé myšlenky a pocity během hereckého výkonu nejsou: ‘Jsem teď tahle obrovská věc.’ Jen se snažím přemýšlet jako mladý muž, který je v pasti.”
Kromě ztvárnění Benova duševního stavu po jeho transformaci, musel Bell vzít v úvahu obrovu výšku šesti stop a váhu tisíce liber. Říká: “Tělesnost této role spočívá v jejích pohybech.”
Aby získal správnou výšku, musel Bell odehrát své scény nejen ve speciálním obleku, ale i s nohama připevněnýma ke speciálním chůdám, které mu přidaly dalších 30 cm. “Chůze na chůdách nebyla snadná,” prozrazuje Bell, “ale byly velmi užitečné. Mít na place pár centimetrů navíc změní vaše uvažování v této roli. Mám tím na mysli, že jste zastrašující.”
Bell také úzce spolupracoval s uznávaným choreografem Terry Notarym. Pohybový expert pro snímání metodou motion capture sám působil jako herec a trénoval ostatní herce ve filmech jako Úsvit planety opic, Hobbit a Avatar.
I když Bell v digitálně transformované podobě Bena Grimma nebyl k poznání, pro Tranka bylo důležité, aby nuance Benova charakteru patrné zůstaly. “Jamie a já jsme se snažili prvních pár dní během příprav přijít na to, jaké jsou vnitřní procesy této postavy a jaký druh osoby Ben je,” vzpomíná Notary. “Pro Joshe bylo důležité, že jsme se dokázali s kamenným tvorem identifikovat jako s člověkem, jako s někým, kdo je uvězněn v krunýři.”
“Jeho velikost měla velký vliv na jeho pohyb,” vysvětluje Notary. “Musíte si představit, že spouštíte své těžiště dolů a přenesete svoji váhu přes nohy do země. To opravdu dává této postavě pocit objemnosti a hmotnosti.”
Se čtyřmi hlavními herci na palubě se filmaři Fantastické čtyřky zaměřily na obsazení postavy Victora von Dooma, klíčového antagonisty v 50tileté historii komiksu. Victor je tak velkou kultovní postavou, že se spekuluje, že právě on byl částečnou vizuální předlohou pro Darth Vadera z Hvězdných válek George Lucase.
Victor se stal jedním z nejznámějších marvelovských darebáků všech dob. V Trankově aktualizovaném příběhu je tato postava brilantní, ale temperamentní počítačový vědec, kterého Dr. Storm láká, aby se vrátil zpět do Baxterova institutu a připojil se k Reedu Richardsovi a jeho týmu vědců během dokončovacích prací na kvantové bráně, technologii, na které Victor v institutu neúspěšně pracoval celých deset let, než všeho zanechal.
Kinberg vnesl do osobního příběhu této postavy mnoho detailů. “Victor byl na Baxteru jeden z prvních studentů Dr. Storma,” vysvětluje. “Je ukázkovým příkladem nadějného studenta, jehož kariéra se nevydařila. Býval problémovým dítětem, přišel o své rodiče, ale disponuje nadprůměrným IQ. Dr. Storm našel Victora v sirotčinci a přivedl ho do New Yorku, aby mohl využít jeho genialitu v prospěšných projektech. Ale zlomená část Victorova charakteru, která se nikdy nezahojila, se nepřestane bouřit. Pracoval na své vlastní verzi kvantové brány, ale nikdy ji zcela nedokončil a jeho problémy se sebekontrolou nakonec převáží. Victorův mozek je až příliš velký pro tento svět.”
Trank říká, že je Victor pronásledován svým temným dětstvím. “Je to něco, přes co se nedokáže přenést. Když se s ním setkáme jako s mladým chlapcem, je životem poražený, protože nikdy opravdu nenašel sám sebe, po tom všem, co se s ním jako s dítětem stalo. Takže když Dr. Storm Victora osloví a žádá jej, aby se vrátil na Baxter a zapojil se do nového projektu, je to proto, že mu na něm záleží. Victor však nedokáže překonat své odcizení nebo anarchistické tendence.
Kinberg vzpomíná, že obsazení této role bylo nejnáročnější. “Myslím, že je nejtěžší obsadit darebáky, protože pokud vyberete špatně, mohou působit mazaně a falešně. Victor, o kterém jsme od začátku diskutovali, měl jemné nuance, byl to zlomený člověk a přesto opravdu silný i děsivý.”
Na seznamu měli na prvním místě anglického herce Tobyho Kebbella, který se nedávno objevil v roli intrikující opice Kobyho v letním filmovém hitu z roku 2014, Úsvit planety opic. “Toby je báječný herec a do role Victora přinesl jistý druh tajemnosti,” říká Kinberg. “Myslím, že je důležité, že byl Victor ve své roli přesvědčivý.”
Kebbell o své zlomyslné postavě říká: “Victor je někdo, kdo má velmi vysoký intelekt, ale velmi nízkou toleranci vůči lidské chamtivosti.” Když se Victor přidá k Reedovi, Johnnymu a Benovi jako pokusný lidský subjekt na první misi kvantové brány, stane se obětí stejné nehody, díky níž ostatní získají neuvěřitelné schopnosti. V průběhu incidentu zůstane Victor pozadu - v alternativní dimenzi a přežije jen díky tomu, že je schopen využít energii této dimenze, což ho učiní super silným.
Ale 3 roky strávené v Oblasti 57 se mírně podepsaly na jeho psychickém stavu a v kombinaci s jeho hněvem i vzpurnou povahou se z něj stává smrtící síla. “Victor vidí v získání těchto nových schopností velkou příležitost,” vysvětluje Kebbell. “Na rozdíl od Čtyřky on si svých schopností užívá; nejsou pro něj trápením. To je vlastně to nejlepší, co se mu kdy mohlo stát. Ale nikdo jiný to tak nevidí. Každý vnímá Victora jako poškozeného, zatímco on si myslí, že to, co dělá, je pro dobro lidstva, a to je podstatou zla.”
Michael Buster, jazykový poradce a učitel dialektů, který nedávno využil své znalosti, když připravil evropské herce Chiwetel Ejiofor a Michaela Fassbendera pro jejich role v oscarovém snímku 12 let v řetězech, konzultoval s britskými herci Jamie Bellem a Toby Kebbellem, aby zajistil, že jejich přízvuky budou odpovídat jejich postavám. Buster pomohl Bellovi proměnit jeho přízvuk v mladého muže, který pochází z Oyster Bay na Long Islandu v New Yorku. Buster konstatuje, že studoval hlasy a hlasové modulace takových rodáků z Long Islandu jako jsou Billy Joel a Jerry Seinfeld, aby se na práci připravil. Kebbell se musel stát americkým mladíkem, i když pochází z některé ze zemí východní Evropy, takže mu Buster pomohl vytvořit kombinovaný americko-východoevropský slovanský přízvuk. “Vlastně jsme našli jednoho Maďara, který měl perfektní hlas a ten se stal inspirací pro postavu Victora,” říká.
Dr. Franklina Storma, učitele Victora a Čtyřky, ztělesnil uznávaný herec Reg E. Cathey. Kromě své práce jako šéf Baxterova institutu, je Dr. Storm také biologickým otcem Johnnyho Storma a adoptivním otcem Sue Stormové.
Divadelní veterán Cathey říká, že se začal o tento film zajímat v momentě, když se dozvěděl, že je děj filmu poháněn důkladně propracovanými postavami, stejně jako velkolepou podívanou. “Byl jsem naprosto zaujatý lidskými prvky příběhu,” prohlašuje. “Je to v podstatě rodinný příběh. Každý ze Čtyřky se snaží najít své místo na světě. Je to mýtické. Jsou skupinou lidí, mezi kterými se vyvine zvláštní pouto, a pak jsou svědky toho, jak je zničeno. Bez ohledu na to, jak pružný je Reed a kolik energie se skrývá v silových polích Sue, bez ohledu na to, jak nezničitelný je Ben a jak ohnivý je Johnny nebo jak tragický osud postihne Victora, každá z těchto duší je mnohem silnější než jejich super schopnosti.”
Uznávaný herec a dramatik Tim Blake Nelson, který se proslavil jako Delmar O'Donnell ve filmu bratrů Coenových Bratříčku, kde jsi?, hraje politicky angažovaného předsedu správní rady Baxterova institutu, který je zároveň prostředníkem pro získávání financí z vládních i soukromých zdrojů. Zatímco cílem Dr. Storma je vědecký pokrok, agenda předsedy správní rady je více řízena korporátní politikou. Prohnané politické zvíře chce najít komerční využití pro vynálezy studentů z Baxteru a uspokojit tak požadavky investorů. To má často za následek nutnost zapojit do vývoje i vysoce postavené členy z bohatého vojenskoprůmyslového vládního komplexu.
Nelson vysvětluje: “Moje postava má hlídat, na co jsou finanční prostředky vynakládány a stará se o to, aby byly vynaloženy tím správným způsobem. Jakmile se čtyři mladí lidé transformují, stává se spojkou mezi Baxterem a vládou, a má za úkol ohlídat, jak jsou mladí superhrdinové využíváni pro vojenské účely.”
Kinberg poznamenává, že: “Pokud Dr. Storm představuje naději a sny a touhy, pak předseda správní rady reprezentuje firemní chamtivost, malost myšlení, zabíjení snů nebo jejich zúročení a proměnu v produkt. Je to velmi moderní postava.” Jak se na něj zvyšuje tlak vlády a sponzorů, temnější a zlověstnější část jeho charakteru nabírá na významu.

Ocenění:
Razzies
2015 - Nejhorší film
2015 - Josh Trank (Nejhorší režisér)
2015 - Nejhorší Prequel, Remake, Rip-off nebo Sequel.
2015 - Jamie Bell, Kate Mara, Michael B. Jordan, Miles Teller (Nejhorší kombinace k vidění) (nominace)
2015 - Jeremy Slater, Josh Trank, Simon Kinberg (Nejhorší scénář) (nominace)

Ocenění:
Razzies
2015 - Nejhorší film
2015 - Josh Trank (Nejhorší režisér)
2015 - Nejhorší Prequel, Remake, Rip-off nebo Sequel
2015 - Jamie Bell, Kate Mara, Michael B. Jordan, Miles Teller (Nejhorší kombinace k vidění) (nominace)
2015 - Jeremy Slater, Josh Trank, Simon Kinberg (Nejhorší scénář) (nominace)

DABING
1.DABING (Kino)
V českém znění: Jan Maxián - Miles Teller (Reed Richards / Mr. Fantastic), Jiří Krejčí - Michael B. Jordan (Johnny Storm / The Human Torch), Michal Holán - Jamie Bell (Ben Grimm / The Thing), Terezie Taberyová - Kate Mara (Sue Stormová / Invisible Woman), Oldřich Hajlich - Toby Kebbell (Victor Domashev / Dr. Doom), Pavel Vondra - Reg E. Cathey (Dr. Storm), Jan Szymik - Tim Blake Nelson (Dr. Allen), Mikuláš Převrátil - Owen Judge (malý Reed Richards), Matěj Převrátil - Evan Hannemann (mladý Ben Grimm), Petr Neskusil - Chet Hanks (Jimmy Grimm), Alice Šnirychová - Mary-Pat Green (paní Grimmová), Tomáš Borůvka - Dan Castellaneta (pan Kenny), Jiří Ployhar - Tim Heidecker (pan Richards), Roman Hájek, Ludvík Král, Martina Šťastná, Ladislav Županič, Martina Bucková, Tomáš Hospodský, Petr Hrach
Překlad: Zbyněk Ryba
Dialogy: Jana Dotlačilová
Produkce: Evelyna Vrbová
Zvuk: Lukáš Polifka
Výsledný mix: Deluxe London
Režie: Alice Hurychová
Pro 20th Century Fox vyrobila LS Productions - 2015

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 13.8.2015 CinemArt
Premiéra USA: 8.7.2015 20th Century Fox
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 16.12.2015 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 16.12.2015 Bontonfilm

Tržby v ČR - Kč 3 931 514
Tržby celkem - $ 167 977 596
Návštěvnost v ČR 30 113
Náklady (Rozpočet) - $ 120 000 000

FILMY V SÉRII
Fantastická čtyřka gastonrolinc.webnode.cz/news/a0282/
Akční / Sci-Fi, USA / Německo, 2005
Režie: Tim Story, Hrají: Ioan Gruffudd, Jessica Alba

Fantastická čtyřka: Silver Surfer gastonrolinc.webnode.cz/news/a0280/
Akční / Sci-Fi, USA / Německo, 2007
Režie: Tim Story, Hrají: Jessica Alba, Ioan Gruffudd

Fantastická čtyřka gastonrolinc.webnode.cz/news/a0274/
Sci-Fi / Dobrodružný, USA, 2015
Režie: Josh Trank, Hrají: Miles Teller, Kate Mara
 
Tvůrci a herci
Josh Trank (Režie), Gregory Goodman (Produkce), Simon Kinberg (Produkce), Robert Kulzer (Produkce), Hutch Parker (Produkce), Matthew Vaughn (Produkce), Marco Beltramim (Hudba), Philip Glass (Hudba), Matthew Jensen (Kamera), Elliot Greenberg (Střih), Stephen E. Rivkin (Střih), Ronna Kress (Casting), Molly Hughes (Scénografie), Chris Seagers (Scénografie), George L. Little (Kostýmy), Paul Massey (Zvuk), Kimberley Spiteri (Nasky), Dennis Liddiard (Masky), Simon Kinberg (Scénář), Jeremy Slater (Scénář), Josh Trank (Scénář), Miles Teller (Herec), Kate Mara (Herec), Michael B. Jordan (Herec), Jamie Bell (Herec), Toby Kebbell (Herec), Reg E. Cathey (Herec), Tim Blake Nelson (Herec), Mary Rachel Dudley (Herec), Han Soto (Herec), Marco St. John (Herec), Don Yesso (Herec), Anthony Reynolds (Herec), Dan Castellaneta (Herec), Tim Heidecker (Herec), Wayne Pére (Herec), Lance E. Nichols (Herec), Christopher Heskey (Herec), Deneen Tyler (Herec), Jim Gleason (Herec), Kesha Bullard (Herec)
 
2015/94/USA/Akční, Fantasy, Sci-Fi
 
Zajímavost k filmu
- Johnny Storm (Michael B. Jordan) skončil v nemocnici Judith Trankové, která nese jméno Joshovy nevlastní matky, komičky Judy Tollové, jež zemřela na rakovinu kůže.
- Ben Grimm (Jamie Bell) se narodil 14. března 1986. Jako The Thing měří 2,03 metrů, váží 2,47 tuny a zabil 55 lidí.
- Režisér Josh Trank získal skladatele Philipa Glasse poté, co mu poslal svůj předchozí celovečerní snímek Kronika (2012). První slova, která pak Glass Trankovi řekl do telefonu, byla: "Právě jsem viděl váš film a je velmi filozofický."
- V původním scénáři z roku 2012 od Jeremyho Slatera vystupují také Galactus, který nevypadá jako vesmírný mrak ze Vzestupu Stříbrného surfaře (2007), Mole Man a obří Moloid. Pak také robot H.E.R.B.I.E. a létající Fantasticar, jež nakonec z filmu vystřihli.
- Jonathan Storm (Michael B. Jordan) je v původním komiksu blonďatý běloch s modrýma očima. Stan Lee považuje změnu oproti své předloze – obsazení Afroameričana – za Trankův dobrý nápad.
- Film stál 120 milionů $ (přes 2,96 miliardy Kč) a za první víkend vydělal pouhých 25,7 milionů $ (skoro 635 milionů Kč).
- Režisér Josh Trank se během natáčení málem porval s Milesem Tellerem, jehož si prosadil do role Reeda Richardse.
- Když se natáčelo v New Orleans, režisér Josh Trank nechal několik svých malých psů v tamějším pronajatém domě. Ti způsobili škodu za 100 tisíc $, v přepočtu 2,45 milionu Kč.
- Režisér Josh Trank napsal – a rychle vymazal – na Twitter: „Před rokem jsem měl fantastickou verzi filmu. A obdržela by skvělé recenze. Pravděpodobně ji nikdy neuvidíte.“ Svým Tweetem z 6. srpna 2015 snížil tržby asi o 5–10 milionů $, v přepočtu 123,5–247,1 milionů Kč.
- Zájem o roli Bena Grimma měli herci Terry Crews a Christian Cooke, nakonec ji ztvárnil herec Jamie Bell.
- Natáčení probíhalo v Baton Rouge v USA.
- O roli doktora Dooma se ucházeli Sam Riley, Eddie Redmayne, Toby Kebbell, Domhnall Gleeson a Jack Huston. Z uvedené čtveřice byl nakonec definitivně vybrán Toby Kebbell.
- Jedná se již o čtvrté filmové zpracování komiksu.
- Premiéra filmu proběhla 54 let po uvedení prvního původního komiksu.
- O roli Reeda Richardse se ucházeli Miles Teller, Kit Harington, Anton Yelchin a Jack O'Connell.
- Konkurzom na rolu Susan Storm okrem Kate Mary, ktorá nakoniec postavu stvárnila, prešli aj Saoirse Ronan, Allison Williams či Margot Robbie.
 
Odkazy