Desperado / Desperado (1995/104/USA, Mexiko/Akční, Thriller, Krimi) 80%

05.08.2018 09:20
JEDNOU VĚTOU
„Krvelačný mstitel s kytarovým pouzdrem plným pistolí."

OBSAH
Kdysi byl nejlepším Mariachim (kytarista a zpěvák) na americko-mexické hranici. Jednoho dne ale omylem zkřížil zájmy místní narkomafie a byl donucen bojovat o svůj život. V litém střetnutí zabili překupníci jeho krásnou dívku a zmrzačili mu ruku. V pouzdře na kytaru teď proto nosí úctyhodnou sbírku střelných zbraní a jediným smyslem jeho života se stala pomsta. poslední z překupníků (všichni ostatní už odpykali svůj omyl smrti) jménem Bucho je stejně mocný jako nemilosrdný a dříve než nastane chvíle konečného účtování, musí se Mariachi doslova prostřílet zástupy jeho krvelačných poskoků.DESPERADA natočil mladý americký režisér hispánského původu Robert Rodriguez jako pokračování svého poloamatérského snímku EL MARIACHI. Filmový nadšenec Rodriguez vyrobil první díl za sedm tisíc dolarů, které získal jako pokusný pacient při testování nových nevyzkoušených léků. Do hlavních rolí obsadil své přátele a příbuzné. Sám režíroval, stál za kamerou a nakonec i stříhal. Hotový film o potulném zpěvákovi, který je omylem považován za nájemného vraha a dostane se tak do konfliktu s místní narkomafií, padl do oka lidem ze společnosti Columbia, která jej uvedla do širší distribuce. Kritika pěla ódy na stylovou vytříbenost poloamatérského díla a diváci se výborně bavili. Rodriguez se stal hýčkaným dítětem Hollywoodu. Pokračování EL MARIACHIHO s Antoniem Banderasem v hlavní roli bylo natáčeno už v plně profesionálních podmínkách, stálo tisíckrát víc než první díl a na festivalu v Cannes vzbudilo nadšení v řadách novinářů i diváků.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Cancion del Mariachi, ole. Přesně takový je rytmus filmu. Jedna přestřelka střídá druhou, černým humorem by se daly tapetovat márnice. Steve Buscemi a Danny Trejo se tu sice jen mihnou, ale předvedou skvělé věci. Salmita opět září jako žhavé mexické slunce, ale divácky nejvděčnější role náleží Campovi, Quinnovi, Cristosovi (to je ten, co si kvůli němu jeden mladej už nezatancuje) a hlavně Quentinu Tarantinovi, jehož podání vtipu "o ptákovi a sklenici" je geniální a neopakovatelný. Jen bych se přimlouval, aby ho už NIKDY, NIKDY, ale opravdu NIKDY nedaboval Petr Rychlý, kterej ten vtip ve svojí verzi dabingu opět neskutečným způsobem zbodal!!!!!! Cuba Libre :) P.S. V Českým Krumlově na Starým městě je dobrá diskoška jménem Tarasco Bar. (Gemini) 4*

Stalo se přesně to, čeho jsem se obával. Desperado je totiž klasická, nesmyslně natočená blbost připomínající jatka, která má pár naprosto perfektních scén, jako například ta s Quntinem Tarantinem, ale tak 70 procent filmu se u něj prostě hrozně nudím a čekám, co Desperado svede dál. Tohle mě hrozně štve. Vím, že Rodriguez s Tarantinem mají hrozně rádi filmy a neberu jím to. Dokáží natočit scény, které se mi z hlavy nesmažou, scény, které napětím donutí diváka nedejchat a nedivil bych se, kdyby v světě zaznamenali případ člověka, který se u Desperada udusil. Jenže na to měl z celkového času tak 20-25 minut. Zbytek mi přišel jak nastavovaná kaše. Každopádně jsem rád, že jsem Desperada nakonec viděl. Můžu si totiž konečně odškrtnout další film, který má na hrudi napsáno...kultovní. (Malarkey) 3*

Přepálená a šmrncovní klasika, která je remakem i pokračováním původní látky, kterak potulný kytarista s tajemným pouzdrem za pár tisíc dolarů ožil díky Robertu Rodriguezovi, kterého zdobí nespočet nápadů. V baru mezitím jistý gringo s ksichtem Steva Buscemiho vypráví o pistolníkovi, který vybílil lokál i s barmanem. Startuje komicky stylizovaná akční pohádka, kterak charismatický Antonio Banderas pročistí vzduch i počet ostrých hochů jednoho narkobarona, v knihkupectví rozvášní skvostnou a tělesně velmi dobře disponovanou Salmu Hayek, naštve nájemného vrhače nožů Dannyho Treja a potěší několik generací diváků. Protože uvolněný Desperado baví i po dvaceti letech. (castor) 4*

V.I.M FILMU
K málokterému filmu mám tak osobní vztah jako k Desperadu. Běží-li v televizi, nevynechám, pořádáme-li filmovou párty, nadhazuji akčního Banderase do éteru jako prvního v řadě. Rodriguez nezamilovaný do modrého plátna, s mrňavým rozpočtem a chtíčem natočit za něj co největší biják, je mi mnohem sympatičtější než dnešní Rodriguez snažící se ukojit filmové touhy svých ratolestí a sázející mezi zmatené diváky Lávovku se Žraločákem. Tenkrát mu to zkrátka šlapalo – a Desperado z dnešního pohledu překvapuje svou nadměrnou režijní vyspělostí, kterou jsem u Rodrigueze už nikdy potom nezaznamenal. Tahle oldschoolová stylová řežba má všechno, co by mít měla a navíc spoustu dalších malých překvapení, které jsou už jen takovým bonbónkem po dobře vykonané práci (ano, mám na mysli třeba Tarantinův bránicový dloubák s hospodskou sázkou).
Nervózně roztěkaný Banderas, který nechce zabíjet, ale musí, se v nesnesitelném horku bezejmenné mexické díry stylizuje do nekompromisního kazatele spravedlnosti, jež má za úkol vyčistit svět od špíny a naučit jednoho malého kluka na kytaru. Jak prosté, jak elegantní, jak funkční. V jednoduchosti je krása, v Banderasovi tuna charismatu, ve scénáři švih a styl. Přidejte svůdně nevinnou Salmu Hayek, Dannyho Treja coby elegantního vrhače nožů, spoustu perfektní muziky a nejlepší barovou přestřelku v historii kinematografie – nemůžete sáhnout vedle. Zamačkávám hořkou slzu při vzpomínce na Tenkrát v Mexiku; Co se to sakra stalo? Rodriguez jako by ztratil soudnost, nápaditost a lehkou režijní ruku, kterou dosud ve vyprávění o Mariachim vládnul a zmršil, co se dalo. Podivná zápletka, dvacet hlavních postav, armáda… wtf? No nic, dost zoufalého sténání: Teď si připomínáme Desperado, které bezpochyby napsalo kus filmové historie a z mého pohledu si V.I.M. titul zaslouží jako máloco. Hobluj, Antonio!

OLDIES FILMU
Původně jste si na tomto místě měli přečíst o traileru, určeném pro kina, nepodařilo se nám ho však sehnat a tak vezměte zavděk alespoň tímto stylovým nářezem. Proč je stylový, poznáte záhy: Desperado je na ploše této půldruhé minuty prezentováno jako totální akční peklo, ve kterém hrdina nemá čas ani zajít si na záchod. Protivníci padají jako domečky z karet, popř. ladně poletují vzduchem v explozi jisker, mezi výbuchy náš hrdina dobije energii žhavým polibkem se Salmou Hayek... a jede se dál. Za totální absence zvuků (kromě úvodního dialogu a pár výstřelů), jen za doprovodu trochu rozverné bubnově-trubkové hříčky, která jako by vypadla z jazzového klubu letní romantické komedie. A i když se na to ze začátku kouká slušně, po chvíli ty tuny efektního střílení bez patřičného zasazení do filmu přestanou být zábavné. Hudba vůbec nekoresponduje se střihem a spot tak postrádá kýžený náboj akčního blockbusteru, do kterého se snaží stylizovat. Nebýt prvního a posledního monologu, jeden by si myslel, že kouká na hudební video... Což je vlastně pravda. Jde však o hudební video, které vás nemá šanci urazit a pro jednou si vaši pozornost určitě zaslouží. Let’s play!

VELKÁ RECENZE
Jednoho dne se v baru Tarrasco v mexickém městečku Santa Cecilia objeví muž jménem Buscemi. Dá si pivo a vypráví příběh z baru, kde se zastavil před nedávnem. Vypráví o velkém Mexičanovi, který hledal někoho jménem Bucho a když barman a hosté vytáhli zbraně, všechny je postřílel. Mexičan si říká El Mariachi (Muzikant) a je Buscemiho přítel. Muži mafiána Bucha mu zastřelili milenku a jemu zmrzačili ruku. Od té chvíle se mstí. Brzy se samozřejmě objeví i v baru Tarrasco. Následuje další krvavá přestřelka, při níž El Mariachi postřílí všechny v baru a je na ulici raněn posledním z mužů, když v poslední chvíli strhne k zemi krásnou dívku.
Carolina, majitelka místního knihkupectví, mstitele ošetří, zatímco Buchovi zabijáci už ho hledají. Místo něj však zabijí zabijáka Navajose, který byl také najat na vraždu El Mariachiho. Když Bucho pochopí, kde se mstitel skrývá, pošle do knihkupctví své zabijáky, aby ho zabili i s Carolinou. Dvojice si prostřílí cestu na svobodu a uprchne. Mstitel zavolá na pomoc své přátele, Campu a Quina. Blíží se závěrečné účtování.
Desperada natočil mladý americký režisér hispánského původu Robert Rodriguez jako pokračování svého poloamatérského snímku El Mariarchi. Filmový nadšenec Rodriguez vyrobil první díl za sedm tisíc dolarů, které získal jako pokusný pacient při testování nových nevyzkoušených léků. Do hlavních rolí obsadil své přátele a příbuzné. Sám režíroval, stál za kamerou a nakonec i stříhal. Hotový film o potulném zpěvákovi, který je omylem považován za nájemného vraha a dostane se tak do konfliktu s místní narkomafií, padl do oka lidem ze společnosti Columbia, která jej uvedla do širší distribuce. Kritika pěla ódy na stylovou vytříbenost poloamatérského díla a diváci se výborně bavili. Rodriguez se stal hýčkaným dítětem Hollywoodu. Pokračování El Mariarchiho s Antoniem Banderasem v hlavní roli bylo natáčeno už v plně profesionálních podmínkách, stálo tisíckrát víc než první díl.
Drsný a nekompromisní moderní spaghetti western ze současnosti a je vidět, že Robert Rodriguez plně věděl co dělá. V té době poměrně neznámí Antonio Banderas se tu předvedl velice dobře a ukázal v čem tkví jeho síla. Rychlý střih a tempo dodává na agresivitě vizuálního vyznění celého konceptu a vytváří tak dílo vskutku pozoruhodné. Přestřelky vytvářejí doslova tzv. krvavý balet, jaký známe od Johna Woo. Hlášky jsou trefné a přesně načasované. Takový film z mexického prostředí tu do doby svého uvedení opravdu ještě nebyl. Úspěch byl tedy určitě předpokládaný.

DABING
1.DABING (VHS, Markíza, Cinemax)
V českém znění: Jan Šťastný - Antonio Banderas (El Mariachi), Yvetta Blanarovičová - Salma Hayek (Carolina), Libor Hruška - Joaquim de Almeida (Bucho), Saša Rašilov - Steve Buscemi (Buscemi), Zdeněk Mahdal - Quentin Tarantino (poslíček), Bedřich Šetena - Cheech Marin (barman), Bohdan Tůma, Radovan Vaculík, Josef Carda, Karel Soukup, Vladimír Kudla, Pavel Markovský (titulky), Petra Kempná a další
Překlad: Ivana Husáková
Zvuk: El Bělohrado
Dialogy a režie českého znění: Zdeněk Podhůrský
Vyrobila: Tvůrčí Skupina Josefa Petráska, Studio Budíkov pro Bonton Home Video 1996

2.DABING (ČT, Nova)
V českém znění: Jan Šťastný - Antonio Banderas (El Mariachi), Kristina Jelínková - Salma Hayek (Carolina), Jiří Schwarz - Joaquim de Almeida (Bucho), Petr Rychlý - Quentin Tarantino (poslíček), Jan Schánilec - Cheech Marin (barman), David Novotný - Steve Buscemi (Buscemi), Luděk Čtvrtlík - Carlos Gómez (Butchův pomocník), Vojtěch Kotek - Abraham Verdusco (chlapec), Bohdan Tůma - Tito Larriva (Tavo), Milan Slepička - Mike Moroff (Shrugg) + (doktor v nemocnici), Zdeněk Dolanský - Gerardo Moscoso (farář), Marcel Rošetzký, Leoš Juráček, Jaroslav Vlach, Jiří Ployhar, Jitka Nerudová, Milada Čechová, Vladimír Fišer (Titulky)
Překlad: Josef Konáš
Dialogy: Boris Adamec
Dramaturgie: Ladislav Kadlec
Zvuk: Zdeněk Dušek
Střihová spolupráce: Ivana Kratochvílová
Asistentka režie: Hana Somolová
Vedoucí produkce: Jiřina Finková
Režie: Aleš Sobotka
Vyrobila: Tvůrčí skupina Aleny Poledňákové a Vladimíra Ťišnovského, Česká Televize 2001

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 23.11.1995 Falcon
Premiéra USA: 25.8.1995 Columbia/Sony
Premiéra Mexiko: 17.11.1995
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 29.4.1996 (VHS) Bonton Home Video
Poprvé na DVD: 1.5.2000 Bonton Home Entertainment
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 2 414 505
Tržby celkem - $ 58 000 000
Návštěvnost v ČR 70 830
Náklady (Rozpočet) - $ 7 000 000

FILMY V SÉRII
El Mariachi gastonrolinc.webnode.cz/news/a0164/
Akční / Thriller, USA, 1992
Režie: Robert Rodriguez, Hrají: Carlos Gallardo, Consuelo Gómez

Desperado gastonrolinc.webnode.cz/news/a0165/
Akční / Thriller, USA / Mexiko, 1995
Režie: Robert Rodriguez, Hrají: Antonio Banderas, Salma Hayek

Tenkrát v Mexiku gastonrolinc.webnode.cz/news/a0166/
Akční / Krimi, USA, 2003
Režie: Robert Rodriguez, Hrají: Antonio Banderas, Salma Hayek
 
Tvůrci a herci
Robert Rodriguez (Režie), Bill Borden (Produkce), Robert Rodriguez (Produkce), Los Lobos (Hudba), Guillermo Navarro (Kamera), Robert Rodriguez (Střih), - (Casting), Cecilia Montiel (Scénografie), Graciela Mazón (Kostýmy), Dean Beville (Zvuk), Sergio Reyes (Zvuk), B. Tennyson Sebastian III (Zvuk), Ermahn Ospina (Masky), Robert Rodriguez (Scénář), Antonio Banderas (Herec), Salma Hayek (Herec), Joaquim de Almeida (Herec), Cheech Marin (Herec), Steve Buscemi (Herec), Carlos Gómez (Herec), Quentin Tarantino (Herec), Tito Larriva (Herec), Danny Trejo (Herec), Carlos Gallardo (Herec), Albert Michel Jr. (Herec), Peter Marquardt (Herec), Consuelo Gómez (Herec), Tommy Nix (Herec), Reinol Martinez (Herec), Enrique Iglesias (Herec), Angel Aviles (Herec), Mike Moroff (Herec)
 
1995/104/USA, Mexiko/Akční, Thriller, Krimi
 
Zajímavost k filmu
- Ve filmu si narkobarona zahrál Joaquim de Almeida, který podobnou roli ztvárnil i ve filmu Rychle a zběsile 5 (2011).
- Snímek měl akutní nedostatek herců, jelikož většině známějším tvářím se nechtělo jet natáčet do Mexika. Nebylo tedy ojedinělé, že režisér Robert Rodriguez obsazoval civilisty z městečka, kde se zrovna natáčelo.
- Jistá německá firma se nechala filmem inspirovat a vyrobila pouzdra na kytary, určené k přenášení zbraní. Zákazník si sám může zvolit, jaké typy zbraní jeho pouzdro pojme.
- Průměrná délka záběru je 2,3 vteřiny.
- Jennifer Lopez usilovala o roli Caroliny.
- Los Lobos, který pomohl s přípravou hudby, je vidět v úvodní scéně v baru.
- Julia Raul byl obsazen do role Bucha, ale kvůli zhoršujícímu se zdraví musel odstoupit.
- Postava Steva Buscemiho se jmenuje Buscemi, protože byla od začátku psána pro něj.
- V celém filmu hrají pouze dva kaskadéři - střídali kostýmy a dávali pozor, aby jim nebylo v záběrech vidět do tváří.
- Carlos Gallardo, představitel Mariachiho (1992), zde hraje Campu.
- Studio chtělo aby Carolina byla blondýna a Salmu Hayek odmítalo. Rodriguez je ale nakonec přemluvil.
- Součástí Mariachiho arzenálu je i "rozkroková pistole", kterou používá postava Sexy Stroj ve filmu Od soumraku do úsvitu (1996).
- Steve Buscemi měl dostal zaplaceno jen za šest dní, což byl také důvod, proč nechal jeho postavu Robert Rodriguez zemřít tak brzy.
- Počet mrtvých ve filmu je 80.
 
Odkazy