Zombieland / Zombieland (2009/88/USA/Komedie, Horor, Sci-Fi, Dobrodružný) 76%

18.06.2020 15:45
JEDNOU VĚTOU
„To nerozchodíš...“

OBSAH
Akční komedie Zombieland společnosti Columbia Pictures vypráví příběh dvou mužů, kteří se snaží přežít ve světě, ovládaném zombies. Columbus (Jesse Eisenberg) je obrovský zbabělec – ale jak se ukazuje, pokud máte hrůzu z toho, že vás sežerou zombies, dokáže vás strach udržet naživu. Tallahassee (Woody Harrelson) je drsňácký zabiják zombie, který je motivován touhou získat poslední čokoládovou tyčinku na světě. Když spojí své síly s Wichitou (Emma Stone) a Little Rock (Abigail Breslin), které také objevily vlastní způsoby, jak přežít nadvládu zombie, budou muset zjistit, co je horší: spoléhat se jeden na druhého nebo se nechat přemoci zombies.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Dobrá ujeťárna v době, kdy si myslím, že mě nemůže překvapit už naprosto nic. Najednou ejhle a vznikne Zombieland, tisícekrát omýlený téma, který už nemůže být úspěšný jinak, než komediální formou. A tady se to povedlo hodně slušně. Možná jsem se nebavil tak jako u Soumraku mrtvých, ale zato film byl natočen originálně a zajímavě a tím se to vcelku schopně vyrovnává. I když asi tenhle film nezkouknu snad tisíckrát jako Soumrak, na to prostě nemá. Hlavně teda kvůli hudbě, která v tomhle filmu není skoro vůbec? Na druhou stranu ale obsahuje Billa Murraye a nejvtipnější a nejparadoxnější scénu, kterou jsem za hodně dlouhou dobu viděl. Zombieland je příjemný závan do průměrnosti současných filmů, který ukáže, že originalita stále existuje a může to být klidně tisíckrát omýlené téma. (Malarkey) 4*

Skvělá zábava s nadhledem. Ať se dívám, jak chci, Zombieland mě příjemně potěšil a představil Rubena Fleischera jako příjemného hračičku, co umí najít správný poměr akce, krve a netrapného humoru. Samozřejmě tomu hodně pomohl Woody Harrelson a další (Jesse mi přijde jako náhrada za Antona Yelchina vizuálně a Emmě Stone to moc sluší), včetně Billa Murrayeho... jeho účast je totiž naprosto skvělá a překvapivě decentní a současně nechutně zábavná. Velmi mě potěšilo efektní použití (i úvodních) titulků s pravidly v obraze a celkový post-apo nádech s dostatkem humoru. Doufám, že se na podobnou jízdu brzy zase vydám...a znovu bude stopáž přesně akorát:) (Djkoma) 4*

Slávu provolávající zámořské ohlasy sice chápu, ale odmítám se k nim přidat. Zombieland totiž jede tak na půl plynu, i když by s klidem mohl 85 minut tlačit pedál skrz podlahu. Nápady ze soudku černohumorného tvůrci vysypou během úvodních titulků, aby se pak hodinu víceméně nic nedělo, dojelo se k B. M. a pak do zábavního parku. Sem tam se vzpomene popkultura (Facebook, herci, filmy), občas se přeladí do videoherního módu (jízda na horské dráze je datadisk Painkillera), ale opravdu málokdy se vynoří něco opravdu kulervoucího, co bych nevypustil z hlavy navěky a chtěl si kvůli tomu snímek pouštět znovu… na to mi vlastně stačí trailer. PS: Woody Harrelson patří k absolutně nej frajerům roku, o tom žádná. (Isherwood) 2*

VELKÁ RECENZE
Tenhle film nás má na lopatě. A navíc si to plně uvědomuje. Ne že by měl debutující Ruben Fleischer tolik sebevědomí, ale jednoduše točí to, co ho baví. Zombie apokalypsa je sice plná krví zbrocených sexbomb, které vytrhávají slezinu z těl kancelářských tlouštíků (aneb "jsi k nakousnutí" naruby), ale větší pohodu, než tady jste už dlouho nezažili.
Rychle totiž pochopíte, že hrdinové si zombie apokalypsu vyloženě užívají. Alespoň to platí pro Columbuse a Tallahasseeho, a než vás to napadne - maminky je měly rády - postavy mají jména podle států a okresů odkud pocházejí. Columbus díky zombíkům konečně našel smysl života (=přežít a rozmnožit se, na světě určitě přežila spousta sexy holek a on má teď statisticky větší šanci), Tallahassee pro změnu může střílet a likvidovat co se mu zlíbí, s radostí tříletého kluka mlátícího do báboviček na pískovišti. Jinak je to ale pohodář a když mu slíbíte krémový piškot, půjde s vámi na kraj světa.
Možná to zní až příliš absurdně, ale Fleischer představuje postavy tak nenuceně, že byste hnedle vzali krumpáč a šli jim pomoct. Stačí pár Columbusových pravidel a nebudete potřebovat ani kulomet, ani zombie repelent. Stačí mít pořádné plíce, nestydět se urazit hlavu záchodovým prkénkem nejlepšímu kámošovi a vždycky se zamykat na záchodě. Plus mínus dalších třicet pouček, které rozseká na maděru nikoliv armáda mozkožroutů, nýbrž příchod dvou akčních sester - Wichity a Little Rock, které místo nábojů používají přebytečné IQ. Sečtěte to dohromady, přihoďte milostné kroužení a nějaké to popichování, a protiapokalyptická jednotka je na světě. A to prosím během patnácti minut. Tenhle film totiž vatu zapomněl na podlaze střižny, takže uhání dopředu jako Hummer s ukousnutou ručkou a vypitou brzdovou kapalinou. Je to prostě a jednoduše horská jízda. Za pár milionů dolarů, s herci na které byste si nevsadili a přetížením nápadů, které způsobuje nikoliv zatmění, ale osvícení.
Dojmy z žánrového vyvážení téhle taškařice jsou přirozeně zcela subjektivní, ale jako typický zástupce generace, která viděla všechno od Romerových pomalochodců, přes Boyleovy atlety či Snyderův revival, až po indie pokusy o jiný pohled na celou problematiku (Fido), se odvážím tvrdit, že... Zombieland je zombie film pro všechny. Když nahlédnu za roh eRkového ratingu bez kterého bychom se neobešli (ty gejzíry krve ve zpomalovačkách působí tak umělecky!), je Zombieland rozkošnou roadtripovou komedií, která jde fandům na ruku, ale spolehlivě pobaví i neználky, pletoucí si jednotlivé nemrtvé, neznajíc, co žerou, jak je zabít a co jim pouštět za hudbu, aby se shlukovali u reprobeden a nevšímali si vaší maličkosti. Určitě namítnete, že totéž mohu tvrdit o Soumraku mrtvých, ale Wrightova verze je místy až příliš ostrovní a hlavně se zasekává při řazení vyšších stupňů. Zombieland možná není tak promyšlený, ale o to víc sází na první signální a sympatické charaktery.
Se stopáží 88 minut si Fleischer může dovolit rychlé střídání, málo řečí okolo a navíc má v kapse tajný trumf s iniciály B.M. Nebudu to tu rozpitvávat, o to se určitě postarají ostatní v komentářích. Ještě důležitější než tohle desetiminutové cameo je ovšem fakt, že se film o tasené eso nijak neopírá. Pilíře tvoří naše základní skupinka, která má karty rozdané tak skvěle, že by měl někdo pozlatit jak scenáristy, tak castingové experty. Woody Harrelson má letos asi zaplaceno u samotného ďábla, protože si za poslední dekádu nevzpomínám na herce, kterému by se podobným způsobem podařilo oprášit image. Vděčná rolička v 2012, velmi slibně vypadající Messenger, úletový Defendor, ale hlavně postava nejvíc cool chlapa, co planetě zbyl, Marlboro kovboje se zálibou ve sladkostech, zbraních a filmech. Nevím, co vedlo Woodyho kroky a jak to všechno stihnul, ale v záři jeho comebacku mizí většina výtek. Zombieland je jeho film, jakkoliv se má divák identifikovat spíš s nerdovským jelimanem Jessem Eisenbergem, který přežil první útok hlavně proto, že a) nemá holku, b) nemá kamarády, c) nežije s rodiči, takže má zdaleka nejlepší šanci, že ho nikdo nesežere ve spánku apod.
Eisenberg zároveň slouží jako důkaz neuvěřitelné síly celého konceptu. Zprvu otravný a přemoudřelý geek, jehož šance byste proti přesilovce nemrtvých odhadli na mizivé, se postupem času mění v sympaťáka, který sbalí holku, nabrousí charakter a zastřelí... no však uvidíte. Ukníkanost a chrtovitost Michaela Cery, se kterou se obvykle nikdo identifikovat nechce, tu rychle mizí pod tlakem dobře napsaných dialogů a vy si říkáte, že i ta k nepoznání zmalovaná Emma Stone (její obličej jako by někdo pár minut máčel v krému na boty), by mohla být hodná záchrany, zvlášť když má sestru, která místo rozumování o vegetariánech a skleníkovém efektu raději absolvuje sniperské lekce u Tallahasseeho. Jako by v tomhle filmu někdo zapomněl, že hrdinové mají mít své temné stránky a že uprostřed musí trčet jako varovný prst nějaké to morální dilema. Nic takového tu není - ZAPLAŤPANBŮ - a drobná zaváhání stejně vyústí ve velké činy. Ve finále se totiž horská jízda graduje horskou jízdou a vy si už nebudete připadat jako v zábavním parku jen v přeneseném slova smyslu.
Zombieland je jako vaše oblíbená atrakce. Tak akorát dlouhá a zábavná, aby vás nepřestala nudit během jízdy, návyková natolik, abyste si šli stoupnout znovu do fronty a naleštěná tak, že závidíte chlápkovi, co ji postavil a jezdí na ní, když zavřou park. Je to neuvěřitelná zábava, který ve svých pravidlech skrývá důležité poselství. Takže až vám příště zaklepe na dveře nemrtvá sousedka, mějte prkénko po ruce, brokovnici pod polštářem a nejvěrnější tenisky hned vedle botníku. Tam venku na vás nečeká bolestivá smrt, ale velké dobrodružství. A to je fakt úleva...

O FILMU
Woody Harrelson se před nedávnem podílel na oscarovém snímku Tahle země není pro starý, který získal Oscara v kategorii Nejlepší film. A teď na tuto roli navazuje rolí ve filmu s názvem Zombieland? Herec sám říká, že ho zaujal scénář. „Pohybuje se na pomezí černé komedie a zombie hororu. To není snadné - musíte ve filmu zachovat určitou dávku reality, jinak se z něj stane fraška, ale to má zase další háčky.“ Kromě toho tu má možnost nakopat zadek zombies. Co víc by si mohl herec přát?
„Vždycky jsem Zombieland považoval za něco jako Půlnoční běh se zombies,“ svěřuje se Ruben Fleischer, režisér filmu. „Stejně jako zmíněný film i tenhle spadá do několika různých žánrů. V první řadě je to komedie, road movie. Pochopitelně má v sobě hororové prvky a máme tu i jistou romantiku. Ta různorodost se mi zamlouvala a chtěl jsem celý film držet při zemi a trefit přesně ten správný tón.“
Zombieland vznikl jako původní scénář Paula Wernicka a Rhetta Reese. „Všechny především zaujal scénář,“ vysvětluje Fleischer. „Je hrozně působivý. A Rhett a Paul s námi dokonale spolupracovali, a přitom - a to na nich obdivuji - zůstali věrní své původní vizi.“
„Připomíná mi to trochu věci, o které jsme se pokoušeli v seriálu Na zdraví,“ říká Harrelson. „Pokud nějaký vtip nefunguje, tak vymyslí něco jiného - jen tak, na místě, během natáčení, dokáží vymyslet nějaký nový, vtipný dialog.“
„Seděli jsme hned na několika židlích,“ popisuje Reese. „Především na té producentské - měli jsme před sebou vizi celého filmu a snažili jsme se zajistit, aby výsledek byl takový, jaký jsme si představovali.“
„Mnohokrát ale bylo potřeba dialogy upravit a pak se z nás zase stávali scenáristé,“ navazuje na to Wernick. „Země se vám pod nohama mění a vy musíte zareagovat. Dívat se na celou realizaci filmu byl skvělý zážitek - svým způsobem to pro nás bylo něco jako filmová škola.“
Harrelson hraje muže jménem Tallahassee, drsňáka, který nikomu nic nedaruje a je připravený zlikvidovat každou zombie, která se mu postaví do cesty za poslední čokoládovou tyčinkou na světě. „Když jsem scénář četl, byl Woody Harrelson prvním, koho jsem si v té roli představil,“ říká Fleischer. „Viděl jsem v Tallahasseem prvky z jeho postavy v Takových normálních zabijácích, ale s patřičnou nadsázkou.“
„Když jsem dostal scénář a přečetl si ho, líbilo se mi na Tallahasseem to, že je to člověk, který víceméně o všechno přišel, takže už nemá co ztratit, a následkem toho se se zombies rozhodně nemazlí,“ prozrazuje Harrelson. „A po setkání s Rubenem jsem se na tomhle filmu rozhodně chtěl podílet.“
„Všichni jsme zhruba v době, kdy jsme film začínali obsazovat, viděli Tahle země není pro starý,“vzpomíná si Gavin Polone, „a Woody tam byl ohromný. Byl od začátku naší první volbou.“
„Tallahassee je dětinský, impulzivní,“soudí scenárista a vedoucí výroby Rhett Reese. „Dávalo dokonalý smysl, že jeho největším snem je čokoládová tyčinka: je to metafora minulosti, střípek jeho bývalého života, něco, k čemu se upíná - všichni se upínáme k věcem z našeho dětství, ale pro něj jde o něco z doby před apokalypsou. Navíc tyčinky vydrží v regálech poměrně dlouho čerstvé.“
Pro roli Columba měl Fleischer také vytipovaného konkrétního herce. „Existuje spousta talentovaných mladých herců, o kterých jsme uvažovali, ale Jesse Eisenberg byl vždycky mým favoritem,“ říká režisér. „Líbil se mi ve filmu Roger Dodger a když jsem se s ním sešel, zjistil jsem, že má výtečný smysl pro humor a je velice citlivý. Je neuvěřitelně zábavný a dokáže vám řečí těla vsugerovat dojem, že je tím největším zoufalcem na světě. Byl ztělesněním Columba.“
„Ta postava se mi moc líbila,“ říká Eisenberg. „Rozhodně jsem dokázal chápat Columbovu obsesivní kompulzivitu - je to člověk, který si nedokáže nic užít. Byl napsaný velice lidsky a těšil jsem se na to, že budu hledat rovnováhu mezi jeho lidskou stránkou a humorem, který z jeho chování nutně vyplývá.“
 „Líbil se mi scénář a jeho smysl pro humor,“ pokračuje. „Když jsem se se scenáristy sešel, řekl mi Rhett, že Columba napsali podle něj. A od prvního potřesení rukou to bylo naprosto jasně poznat.“
„Je to trochu trapas,“ připouští scenárista a vedoucí výroby Rhett Reese, „ale ano, jsem Columbus. Strávil jsem život tím, že se takřka konstantně bojím toho nebo tamtoho. Bylo zábavné sledovat Jesse, jak si s tím poradí on.“
Společnost Columbovi a Tallahasseemu na jejich pouti za přežitím dělají Wichita, kterou si zahrála Emma Stone, a Little Rock v podání Abigail Breslin. „Existuje jen velice málo krásných mladých hereček, které mají dostatek komediálního citu a zručnosti, aby dokázaly zprostředkovat všechny aspekty povahy postavy, kterou v našem filmu Emma stvořila,“ soudí režisér Fleischer. „Svoje komediální nadání prokázala už ve filmech jako Superbad a Domácí mazlíček, ale postava Wichity není nutně komediální. Je to femme fatale, klasická sexy, drsná dívka. Na Emmě je úžasné to, že to všechno dokáže zahrát a ještě navíc to obohatit o humor.“
„Tenhle scénář se dost lišil od všech, které jsem kdy četla,“ soudí Stone. „V minulosti už zombie komedie vznikly, ale tohle nebyla rozhodně žádná satira. Zombies jsou velice děsivé a postavy filmu vážně ohrožují. Rozhodně nejsou k smíchu, ale všichni čtyři hlavní hrdinové v sobě jistý humor mají. Upřímnost a vtip tohohle filmu mě přesvědčily o tom, že bych se dokázala vcítit do pocitů a myšlení člověka, který v tomhle postapokalyptickém světě musí žít. A to byl dost velký důvod na to, abych se na tom filmu chtěla podílet. Líbilo se mi, že je zábavný, ale není to výslovně groteska, a je děsivý, ale přitom to není film, ze kterého byste měli noční můry. Daří se mu najít mezi tím rovnováhu a být svůj. Je to komplexní film o zombies. Tušili jste, že by se něco takového dalo natočit?“
V případě Little Rock, Wichitiny spolubojovnice, měl režisér velice jasnou představu. „Když jsem si scénář četl, říkal jsem si, že by se pro tuhle roli výtečně hodila Abigail Breslin, ale ta by něco takového nikdy točit nechtěla, takže prostě budeme hledat někoho, kdo se jí podobá,“ vzpomíná Fleischer. „A takhle to šlo poměrně dlouho. A pak najednou se o film začala zajímat a já zjistil, že v našem zombie filmu hrají dva herci, nominovaní na Oscara.“
„Opravdu jsem tenhle film chtěla točit, protože je naprosto jiný než cokoliv, na čem jsem pracovala,“ vysvětluje herečka. „Little Rock je velice energická postava a mě moc bavilo natáčení všech těch akčních scén. Musela jsem se naučit střílet z pistolí, což jsem nikdy nedělala, a když jsme natáčeli v zábavním parku, tak jsem se v přestávkách mohla vozit na spoustě atrakcí. Byla to ohromná zábava.“
Breslin do role vnesla všechno to, v co režisér doufal. Velice dobře zapadla mezi ostatní herce, kteří na její talent pějí jen chválu. „Abby je třináct,“ míní Woody Harrelson, „a já bych v tom věku nikdy nedokázal zahrát to, co ona. Měla tam jednu scénu, ve které pláče, a dokázala to v každém záběru. Vzlykat. A dokonce i když nebyla přímo v záběru, když se točil detail někoho jiného, přesto do toho dávala naprosto všechno a plakala naprosto stejně přesvědčivě, aby tím pomohla ostatním hercům. Je úžasná a je s ní velká zábava.“
„Fascinující bylo sledovat vztah mezi Emmou a Abigail,“ soudí Wernick. „Pozvolna se proměňovaly v jedinou bytost - Emmagail,“ dodává Reese. „Opravdu šokující ale bylo to, že třináctiletá a dvacetiletá herečka - lidé, které byste mohli považovat za nedospělé nebo naivní - působily dojmem zkušených veteránů.“
Vedení projektu se ujal Ruben Fleischer, pro kterého jde o režijní debut. „Nikdy jsem z toho nebyl nijak neklidný,“ říká producent Gavin Polone. „Pracoval jsem s celou řadou debutujících režisérů a byl jsem přesvědčený o tom, že Ruben je schopen film zvládnout.“
„Ruben má úžasné oko a skvělý smysl pro komedii,“ míní Reese. „Je to báječný člověk, který se ani v nejmenším nesnaží prosazovat svoje ego. Když se všechno daří, nikdy se netváří, že je to jeho zásluha - vždycky chválu přenechá těm, se kterými spolupracuje.“
Fleischer říká, že možnost natočit Zombieland byla velice vzrušující. „Pro mě jako pro debutujícího režiséra bylo všechno naprosto nové, každá scéna. Během mého prvního dne jsme zabíjeli zombie a krátce nato natáčeli v obrovském domě. Každý den tu byly nové zážitky. Ale podstata je pořád stejná: začínáte se scénářem a přemýšlíte o tom, jak byste si ho asi představovali, ale teprve když máte k dispozici herce, výtvarníka, kameramana - teprve pak vše doopravdy ožije, teprve jejich zásluhou to vypadá úžasně.“
Velice záhy v průběhu příprav začal Fleischer pracovat také na podobě filmu a na velice důležitých zombies. „Než jsem začal pracovat na tomhle filmu, byl jediným zombie filmem, který jsem kdy viděl, snímek 28 dní poté,“přiznává režisér. „Tehdy jsem nebyl žádným velkým příznivcem podobných filmů, ale jakmile jsem začal s přípravami, pustil jsem se do studia a všechny klasické filmy zhlédl, abych si byl jistý, že jim neudělám ostudu. Mám k fanouškům toho žánru velký respekt a chtěl jsem se ujistit, že se jim náš film bude líbit.“
V průběhu psaní scénáře bylo rozhodnuto, že ve filmu nezazní vysvětlení toho, co způsobilo, že lidstvo podlehlo zombies. „Jde o postapokalyptický svět,“ říká Fleischer. „Nejde o lidi, obklopené hrozbou zombies. Náš příběh se zabývá osudy lidí ve světě, v němž je mnohem více zombies než lidí, a chtěli jsme vyprávět příběh několika z těchto přežívajících.“
S tímto předpokladem začal výtvarník Maher Ahmad tvořit svět, v němž postavy žijí. „Ruben a scenáristé rozhodli, že se celý příběh odehrává jen několik měsíců poté, co se z lidstva staly zombies, takže se pohybujeme spíše po opuštěných místech než po výslovně zničených. Nesetkáváme se s bortícími se budovami nebo záplavou vegetace. Snažíme se tu o zprostředkování strachu z opuštěnosti a z toho, že nevíte, co se nachází za rohem.“
Co se podoby zombies samotných týče, jedním z klíčových rozhodnutí bylo, že zombies samotné nebudou legrační, ale naopak budou kontrastovat lehkovážnějšímu tónu, který nastavují hlavní hrdinové. Aby toho bylo dosaženo, rozhodl se Fleischer ignorovat staré a opotřebované zombies ve prospěch modernějšího pojetí. „Klasické a tradiční zombie vznikají z nemrtvých,“ vysvětluje režisér. „Chtěl jsem, aby se náš příběh co nejvíc blížil realitě, takže jsme rozhodli, že v našem případě půjde o skutečnou nemoc, která zmutovala a šíří se podobně jako nákaza.“
Fleischer, odborník na masky Tony Gardner a Gardnerův tým se informovali o infekčních chorobách a o jejich projevech v extrémních fázích nemocí. „Chtěli jsme ukázat, že jde o nakažené lidi,“ objasňuje další z maskérů, Stephen Prouty. „Jsou stále živí, ale sužuje je horečka, takže jsou neustále zpocení, krvácejí ze všech tělních otvorů a teče z nich černá tekutina, podobná žluči.“
Navzdory jejich stavu chtěl Fleischer, aby si jeho zombies zachovali také smysl pro jistou individualitu. „Místo toho, aby na sobě měli všichni manažerské obleky nebo džíny a trička, jsem se pokusil o to, aby jejich oblečení odpovídalo tomu, kým před nákazou byli. Některé zombies mají oblečení pracovníků fastfoodů, jiné mají farmářské oblečení, podle toho, jak do příběhu zapadají. V jednom případě, v zábavním parku v L. A., jsme si s tím užili spoustu legrace, ale obecně jsem chtěl, aby bylo vždycky jasně poznat, jaká ta osoba byla, než se proměnila v zombie.“
Tato transformace se týkala stovek statistů, kterých bylo nejvíce právě ve zmíněných scénách v zábavním parku. Maskérnou prošla více než stovka zombies. To, kolik času v ní strávily, záleželo na tom, jak zásadně se ve filmu projevovaly a co ve scéně dělaly. „Složitější masky, které zahrnují prostetiku, zabraly kolem hodiny a půl,“vysvětluje Prouty. „Pak jsme tu měli střední stupeň - v tom případě to trvalo asi třicet minut. Šlo spíše o makeup a drobné doplňky - lepkavá tekutina, zkažené zuby a kontaktní čočky. Ti, kteří se pohybovali daleko v pozadí, si vystačili s trochou umělého potu, krve a slizu kolem úst. V takovém případě se to zvládlo za čtvrt hodiny.“
Natáčení začalo v Georgii, kde tvůrci filmu objevili dokonalý zábavní park, který vyhovoval jejich potřebám. „Už jsem v Georgii dvakrát natáčel a mám dobré zkušenosti s tamními štáby, i když šlo o mnohem skromnější projekty,“ míní Fleischer. „Skvělé na tom, že jsme nenatáčeli v Los Angeles, bylo to, že jsou lidé opravdu nadšení z toho, že mají možnost se podílet na natáčení filmu. V L. A. by nás nikdy žádný majitel domu, jaký ve filmu máme, nenechal u sebe doma natáčet. Tady šlo všechno mnohem snáz.“
Nejprve se natáčela sekvence v parku Pacific Playland, která slouží jako vyvrcholení celého filmu. Vlastně to byl Fleischer, který navrhl, aby finální souboj probíhal v zábavním parku. „Jakmile to Ruben navrhl, stalo se to najednou pilířem celého filmu,“ říká Reese. „Stal se z toho pro nás takový nepopsaný list, co se psaní akčních scén týče, a to s Paulem máme hodně rádi.“
Proč zábavní park? „Je to tak trochu splněné přání,“ vysvětluje Fleischer. „Jde o místo, které Little Rock jako malá zbožňovala, a v postapokalyptickém světě, ve kterém můžete dělat cokoliv a vydat se, kamkoliv se vám zachce, chce Wichita svojí sestře pomoci zavzpomínat na hezké chvíle z dětství.“
Jakmile se tvůrci shodli na tom, kde budou scény z Pacific Playland natáčet, začali scenáristé upravovat scénář pro konkrétní lokaci. „Procházeli jsme se parkem - Michael Bonvillain, náš kameraman, Maher Ahmad, výtvarník, a George Aguilar, vedoucí pomocného štábu a koordinátor kaskadérů. Našli jsme nějakou zajímavou atrakci a říkali si, že by bylo fajn, kdyby Woody nebo Jesse dělali tohle nebo tamto.“
Ačkoliv by se mohlo zdát, že natáčet konec filmu jako první je pro herce nevýhodou, Harrelson podotýká, že tomu bylo právě naopak. „Pomohlo mi to zlepšit svůj výkon,“ říká. „Protože jsme natáčeli akci, netočili jsme žádné hlubokomyslnosti - takže jsme před klapkou měli jen pár vteřin na reakci. Pomohlo mi to uvědomit si, jak moje postava uvažuje, a současně nás to sblížilo jako tým.“
„Lidé v parku s námi ohromně spolupracovali - snažili se opravdu ze všech sil, abychom měli všechno, co jsme potřebovali,“ říká Fleischer. „V průběhu celého natáčení se v záběrech z filmu ukrývají za atrakcemi lidé, kteří je obsluhují, a kteří s námi pracovali po nocích, aby nám pomohli natočit záběry, které jsme potřebovali.“
Fleischer se také svěřuje o tom, jak úžasným zážitkem pro něj jako pro debutujícího režiséra bylo pracovat s tak talentovaným štábem. „Nechci, aby to vyznělo namyšleně - nakonec, jde o komedii - ale díky těm báječným lidem jsme natočili mnohem lepší film, než bývá u komedií obvyklé. Každý Michaelův záběr mě ohromil - neustále posouvá laťku. A Maherovy návrhy jsou úžasné - od základů vymyslel a postavil obchod s potravinami, což je ohromující, ale opravdu mi vyrazil dech scénou, v níž se Columbus a Tallahassee poprvé potkávají na dálnici. Měli jsme tam 75 aut a 30 vraků a loď...ten rozsah zničení a zkázy byl ohromný. Cítím se poctěn tím, že jsem s těmi lidmi měl možnost spolupracovat.“
Poslední den natáčení probíhal v Los Angeles před legendárním Chinese Theatre v Hollywoodu, kde se čtveřice přeživších setkává s tlupou zombies ze západního pobřeží. Hollywood Boulevard byl ve tři hodiny ráno uzavřen, aby mohli filmaři obvykle rušnou turistickou atrakci přeměnit ve scénu plnou postapokalyptické zkázy a rozkladu. Jak se noc měnila v den, přibývalo přihlížejících, kteří sledovali, jak se herci snaží vypořádat s hrozbou, proti které tu stojí, a odjíždějí pryč ve žlutém Humvee. Takový konec natáčení se nevidí každý den.

DABING
V českém znění: Zdeněk Mahdal - Woody Harrelson (Tallahassee), Radek Škvor - Jesse Eisenberg (Columbus), Nikola Votočková - Emma Stone (Wichita), Rozita Erbanová - Abigail Breslin (Little Rock), Petr Oliva - Bill Murray (sám sebe), Kristina Jelínková - Amber Heard (406), Jan Maxián, Jiří Schwarz, Libor Terš, Tomáš Borůvka (titulky)
Překlad: Ivan Němeček
Dialogy: Janka Unruhová
Zvuk: Filip Mošner
Produkce: Evelyna Vrbová
Režie: Alice Hurychová
Vyrobil: LS Productions dabing v roce 2009

Premiéra ČR: 3.12.2009 Falcon
Premiéra USA: 2.10.2009 Columbia/Sony
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 12.4.2010 (DVD) Bontonfilm
Poprvé na DVD: 12.4.2010 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 12.4.2010 Bontonfilm

Tržby v ČR - Kč 1 424 403
Tržby celkem - $ 20 751
Návštěvnost v ČR 20 751
Náklady (Rozpočet) - $ 23 600 000

REMAKE / POKRAČOVÁNÍ FILMU
Zombieland gastonrolinc.webnode.cz/news/a001/
Komedie / Horor, USA, 2009
Režie: Ruben Fleischer, Hrají: Jesse Eisenberg, Woody Harrelson

Zombieland: Rána jistoty gastonrolinc.webnode.cz/news/a0300/
Akční / Komedie, USA, 2019
Režie: Ruben Fleischer, Hrají: Jesse Eisenberg, Woody Harrelson
 
Tvůrci a herci
Ruben Fleischer (Režie), Gavin Polone (Produkce), David Sardy (Hudba), Michael Bonvillain (Kamera), Alan Baumgarten (Střih), John Papsidera (Casting), Maher Ahmad (Scénografie), Magali Guidasci (Kostýmy), Kami Asgar (Zvuk), Sean McCormack (Zvuk), Susan Ransom (Masky), Rhett Reese, Paul Wernick (Scénář), Jesse Eisenberg (Herec), Woody Harrelson (Herec), Emma Stone (Herec), Abigail Breslin (Herec), Amber Heard (Herec), Bill Murray (Herec), Derek Graf (Herec), Jacob G. Akins (Herec), Hunter Aldridge (Herec), Elle Alexander (Herec), Michael August (Herec), Melanie Booth (Herec), Daniel Burnley (Herec), Chris Burns (Herec), Dalton Cole (Herec), Blaise Corrigan (Herec), Ernest Dancy (Herec), Anthony J. Davis (Herec), Travis Grant (Herec), Robert Hatch (Herec), John C. Reilly (Herec), Barry Hopkins (Herec), Steve Warren (Herec), Victory Van Tuyl (Herec), Jannette Sepwa (Herec)
 
2009/88/USA/Komedie, Horor, Sci-Fi, Dobrodružný
 
Zajímavost k filmu
- Keď Columbus (Jesse Eisenberg) kráča po opustenej diaľnici, prechádza okolo minivanu, ktorý má na zadnom okne nálepku 99X. 99X bola alternatívna rozhlasová stanica v Atlante, ktorá bola veľmi obľúbená v polovici 90. rokov.
- Scenár bol uvedený v čiernej listine roku 2007 v zozname Najobľúbenejších nevyužitých scenárov roka.
- Jediné meno, ktoré zostalo rovnaké ako v scenári, je Wichita. Columbus (Jesse Eisenberg) bol pôvodne Flagstaff, Tallahassee (Woody Harrelson) Albuquerque a Little Rock (Abigail Breslin) bola Stillwater.
- Do role Tallahassee bol zvažovaný Kirk Ward. Ten sa napokon objavil o 4 roky neskôr v TV filme Zombieland (2013).
- Tallahassee (Woody Harrelson) hovorí, ako veľmi miluje Billa Murraya. Vo filme Kingpin (1996) hrali obaja vzájomných nepriateľov.
- Celosvětová premiéra proběhla 25. září 2009 na Austinském FF.
- Hlavní hrdinové ve filmu použijí auta Hummer H2, Cadillac Escalade, GMC Yukon XL Denali, BMW 650i a Saab 9-5.
- Melodie, kterou hraje Tallahassee (Woody Harrelson) v obchodě na banjo, je začátek skladby "Dueling Banjos", která zazněla ve filmu Vysvobození (1972).
- Závěrečnými titulky snímek nekončí, po jejich skončení následuje ještě kratká scéna s Billem Murrayem a Tallahasseem (Woody Harrelson).
- Columbus (Jesse Eisenberg) ve filmu používá zbraň IGA Coach 12 Gauge Shotgun. V titulcích na začátku filmu má muž v obleku zbraň Norinco Type 84 ráže 5.56x45mm.  Wichita (Emma Stone) nepoužije ani jednou svou zbraň Walther PPK ráže .380 ACP a nikdo nepoužije zbraň Benelli M4 Super 90 ráže 12 gauge, kterou našli Tallahassee (Woody Harrelson) a Columbus (Jesse Eisenberg) v tašce na zadním sedadle auta.
- V celém filmu promluví pouze 7 postav.
- Columbus (Jesse Eisenberg) a Little Rock (Abigail Breslin) v kině sledují film Krotitelé duchů (1984), ve kterém hrál Bill Murray hlavní roli.
- Ve scéně, kdy Jesse Eisenberg hraje na počítači, je možné na jeho obrazovce spatřit jednu z nejpopulárnějších MMORPG her World of Warcraft.
- Ve filmu Takoví normální zabijáci (1994) použije postava Roberta Downey Jr. výraz "zombieland". V témže filmu hrál hlavní roli Woody Harrelson.
-Stejné hledání Twinkies na konci civilizace bylo v jednom díle seriálu Griffinovi (od r. 1999), konkrétně v desátém díle první série "Tě prásk".
-Jediná postava ve filmu, kterou vidíme jako člověka i jako zombie, je sousedka ze čtyřistašestky.
- Woody Harrelson byl jednou v Columbusu zatčen, tehdy však ještě nebyl slavný.
- Když Columbus a Tallahassee jdou po ukradení Escalade po městě, tank v pozadí je britský Chieftain.
- U Wichity se zase uvažovalo nad Evan Rachel Wood a Megan Fox, ale obě dvě herečky roli odmítly.
- Jamie Bell byl původně zvažován pro roli Columba. Dalším adeptem byl Taylor Lautner, nemohl ale roli vzít kvůli jiným závazkům.
 
Odkazy