Francouzská spojka / The French Connection (1971/99/USA/Akční, Krimi, Drama, Thriller) 84%

30.09.2018 23:14
JEDNOU VĚTOU
„Gene Hackman na stopě nebezpečné bandy pašeráků narkotik!“

OBSAH
Dvojice detektivů bojuje proti obchodu s drogami, Jimmy Doyle, přezdívaný Pepek a jeho parťák Buddy Russo. Při své práci v Brooklynu se dostanou na stopu připravovaného obchodu, při němž jde o velké množství heroinu, ale velký případ nedopadne tak, jak by si přáli.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Jeden ze základních kamenů klasické kriminálky je dokonalou ukázkou režijního mistrovství, které dokáže i po pár desítkách let zprostředkovat jedinečný divácký zážitek z filmu, který má jednoduchý a schematický děj a jenž stojí na všech základních klišé, které kriminální žánr poskytuje. William Friedkin režíruje v rychlém tempu a nejsilnější momenty vytváří z naprostých banalit jako je třeba obyčejné pobíhání po chodníku při sledování podezřelé osoby. Pro náročnější následně připravil fantastickou automobilovou honičku s nadzemkou. Dvojice detektivů v podání Gena Hackmana a Roye Scheidera se skvěle doplňuje nejenom povahově, ale i herecky. Francouzská spojka dokonale naplňuje představy o rčení, že v jednoduchosti se často skrývá ta největší krása. (Isherwood) 5*

Název, téma a doba jasně připomíná vrchol francouzské kriminální kinematografie. To ale do momentu, než se spustí začátek filmu, protože pak už se rozjíždí naprosto dokonalá americky dynamická atmosféra, která od samotné první vteřiny nepoleví až do samotného konce. Osobně musím říct, že snad nikdy jsem se nesetkal s lepší a napjatější špionážní kriminálkou, než právě v případě Francouzské spojky. Když Gene Hackman špicloval ksindly z Francie například v metru, měl jsem doslova zatajený dech. No a to Vám nemusím vykládat, jak mně bylo, když nastartoval Pontiaca LeMans a rozjela se jedna z nejhezčích filmových honiček, co jsem kdy viděl. To byl dokonalý filmařský adrenalin. Takové momenty dnešním filmům strašně chybí...stejně tak i špinavost New Yorku. Ta ponurá atmosféra, kde očekáváte neřáda za každým rohem, to je prostě nářez. Navíc po skončení filmu jsem jenom tupě zíral do titulků, protože ten závěr, ten je prostě depka jako svině. Klobouk dolů Amíci. Tohle se Vám sakra povedlo. (Malarkey) 5*

Realistický neo-noirový thriller, na kterém lze výborně zkoumat evropské vlivy na Nový Hollywood. Stejně jako Godard v U konce s dechem nebo Costa-Gavras v Z (dva filmy zmíněné v režisérově audiokomentáři), také Friedkin uplatňuje dokumentárně veristický styl. Kamera budí dojem, že nezná trajektorii postav a musí spontánně reagovat na to, co se před ní odehrává. Vzdálenost kamery od postav a její pozice někdy věrně kopíruje způsob, jakým jsou tajně sledované podezřelé osoby (scéna v autobazaru). Mnohé scény jsou snímány z ruky a pouze s přirozeným osvětlením. Většina z nich se natáčela s kontaktním zvukem v reálných lokacích, často přímo na ulicích za plného provozu (což částečně platí i pro slavnou sebevražednou honičku) a bez zvláštního povolení. Věrnost reálným událostem, z nichž film vychází, šla tak daleko, že tvůrci použili skutečný heroin (a ve filmu ukazují tehdy používaný test jeho kvality) nebo policejní autodílnu, ve které se běžně demontovaly podezřelé vozy. K věrohodnosti přispívá také rozvolněná struktura vyprávění - čekací a sledovací prodlevy mezi akcí a reakcí jsou mnohem delší, než je zvykem v konvenčních kriminálkách, úspěch může záležet na náhodě, nebo se taky nikdy nemusí dostavit (tyhle prvky si o mnoho let později přisvojil srovnatelně realistický seriál The Wire). Výsledkem je procedurální dokudrama napěchované autentickou energií, díky níž vzniká dojem téměř fyzické časoprostorové blízkosti. Sázka na syrovost přitom nijak neumenšuje symbolické kvality vyprávění, které v souladu s dobovou skepsí není postavené na zřetelné opozici absolutního dobra a zla. Doyle možná má obdivuhodné detektivní instinkty, ale také je to frustrovaný rasistický zmetek, který si štvavým honem za zločinci kompenzuje, že zatímco on s kelímkem hnědé břečky mrzne na ulici, mocní sedí v teple a pohodlí luxusní restaurace. Nedostižitelný Charnier je oproti tomu uhlazený, zdvořilý a rozvážný a jeho chladná racionalita v něčem předznamenává nástup nového typu zloduchů, kteří jsou jen o trochu chamtivější než společnost, ve které žijí. Nestačí tedy, aby dobro bylo stejně nekompromisní jako zlo. Musí být ještě horší. Žádný film nevyjadřuje lépe oxymorón "špatné dobro". 85% (Matty) 4*

VELKÁ RECENZE
Dva newyorští detektivové z protinarkotického oddělení Jimmy Doyle, přezdívaný Pepek námořník a jeho parťák Buddy Russo si po službě zaskočí do baru na skleničku. Tady si Doyle všimne několika podezřelých mužů, mezi nimiž je podle jeho instinktu překupník drog. Rozhodne se ho sledovat a časně ráno jedou za jeho vozem. Podezřelý muž se zastaví u jednoho domu a odnese dovnitř malý kufřík, o kterém je detektiv přesvědčen, že obsahoval heroin. Potom si v zapadlé ulici přesedne do otlučeného starého auta a odjede do chudinské čtvrti, kde je majitelem malého krámku. Detektivové zjistí, že jde o jednou trestaného Salvatora Bocu, přezdívaného Sal.
Vzápětí zjistí od svého informátora, že do New Yorku má dorazit velká zásilka heroinu. Do obchodu má být zapleten také bohatý finančník Weinstock, ale šéf oddělení odmítne povolit jeho preventivní zatčení, protože mazaný boháč se dokázal zatím z každého obvinění vykroutit. Do města přijíždí francouzský televizní hlasatel Deveraux s přepychovým lincolnem. Odposlechem Salova telefonu se Doyle a Russo dozví o jeho schůzce s nějakým cizincem. Doylovi se sice podaří zjistit jeho jméno, Alan Charnier, ale muž si všimne, že je sledován. Sal a Weinstock si ověří, že velká zásilka, kterou se chystají koupit je velmi čistý heroin, Weinstock však váhá, protože tuší, že Sal je sledován policií. Také Charnier si je vědom sledování a jeho společník Nicoli mu slíbí, že se o dotěrného policistu postará.
Pokusí se Doyla zastřelit, jenže mine a detektiv ho po dlouhé riskantní honičce newyorskými ulicemi dostihne a zastřelí. Mezitím jeho parťák sleduje Sala, který si vyzvedne přepychový Deverauxův lincoln a nechá ho odstavený ve jedné zapadlé uličce. Detektivové ho sledují a jsou přesvědčeni, že zásilka je ukryta ve voze, využijí záminky, kdy se vůz pokusí ukrást parta mladíků a odvezou ho policejní dílny, kde ho rozeberou a v podlaze objeví ukrytý náklad heroinu. Vrátí vůz majiteli a připraví se na velký zátah. Ten však zdaleka nevyjde tak, jak policie čekala.
Ceněná klasika ukazující jak se to má správně dělat. Dramatická struna je našponovaná nejen dialogy, ale i obrazem. Honička auta s nadzemkou se stala vrcholem snímku a zároveň učebnicovým příkladem a inspirací pro mnohé další tvůrce. Mistrovský herecký výkon Gena Hackmana dodal své postavě neústupného a tvrdého policajta až šílený ďábelský výraz. Skoro to vypadá na přímou autenticitu vzhledem k postupům a snímání. Příběh je dle skutečné události, což je opravdu neuvěřitelné. Pouze jedna scéna má být údajně vymyšlená. Atmosféra snímku vyráží dech. Dokáže držet napětí po celou stopáž. Rozhodně se jedná o to nejlepší na poli krimithrilleru, jaké ve své době vzniklo.

Postavy a obsazení
• Gene Hackman - Jimmy 'Pepek' Doyle
• Fernando Rey - Alain Charnier
• Roy Scheider - Buddy Russo
• Tony Lo Bianco - Sal Boca
• Marcel Bozzuffi - Pierre Nicoli
• Fréderic de Pasquale - Devereaux
• Bill Hickman - Muldering
• Al Fann - informátor
• Darby Lloyd Rains - striptérka
• Jean Luisi - tajný
• Ann Rebbot - Marie Charnierová
• Harold Gary - Weinstock
• Arlene Farber - Angie Bocaová
• Eddie Egan - Simonson
• André Ernotte - La Valle

Ocenění
Academy Awards
1972 - Nejlepší film
1972 - William Friedkin (Režie)
1972 - Gene Hackman (Hlavní herec)
1972 - Ernest Tidyman (Adaptovaný scénář)
1972 - Střih
1972 - Roy Scheider (Vedlejší herec) (nominace)
1972 - Owen Roizman (Kamera) (nominace)
1972 - Mix zvuku (nominace)

Golden Globes
1972 - Nejlepší film - drama
1972 - Gene Hackman (Nejlepší herec - drama)
1972 - William Friedkin (Nejlepší režie)
1972 - Ernest Tidyman (Nejlepší scénář) (nominace)

British Academy of Film and Television Arts (BAFTA)
1973 - Gene Hackman (Nejlepší herec v hlavní roli)
1973 - Nejlepší střih
1973 - Nejlepší film (nominace)
1973 - William Friedkin (Nejlepší režie) (nominace)
1973 - Soundtrack (nominace)

New York Film Critics Circle
1971 - Gene Hackman (Nejlepší herec)
1971 - Nejlepší film (nominace)

DABING
1.DABING (ČST)
V českém znění: Zdeněk Hradilák - Gene Hackman (Jimmy Doyle), Jiří Ornest - Roy Scheider (Buddy Russo), Jiří Adamíra - Fernando Rey (Alain Charnier), Rostislav Kuba - Tony Lo Bianco (Salvatore Boca), Alfred Strejček - Fréderic de Pasquale (Henri Devereaux), Jan Teplý - Bill Hickman (Mulderig), Ilja Prachař - Harold Gary (Weinstock), Zuzana Skalická - Ann Rebbot (Marie Charnierová), Karel Richter - Eddie Egan (Walter Simonson), Václav Knop - André Ernotte (La Valle), Bořivoj Navrátil - Marcel Bozzuffi (Pierre Nicoli), Ljuba Krbová - Arlene Farber (Angie), Miroslav Středa - Pat McDermott (chemik), Oldřich Vlach - Robert Weil (licitátor), Vlastimil Zavřel - Sonny Grosso (Klein), Svatopluk Skopal - Al Fann (informátor), Zdeněk Jelínek - Irving Abrahams (policejní mechanik), Vladimír Fišer (vypravěč), Jaroslav Kepka (seržant), Ivan Richter (průvodčí), Jakub Štěpán (černoušek), Ladislav Županič (novinář), Pavel Rímský (černoch s nožem), Petr Pospíchal (několik štěků), Miroslav Saic (několik štěků) a další...
Dramaturgie: Boris Adamec
Zvuk: Zdeněk Hrubý
Střih: Marta Strangmüllerová
Hudební spolupráce: Jiří Svoboda
Asistent režie: Zdeněk Štěpán
Vedoucí výroby: Marie Poštolková
Překlad: Jiří Lexa
České dialogy: Věra Pokojová
Režie českého znění: Jarmila Beránková
Vyrobila: Hlavní redakce pořadů ze zahraničí ČST Praha 1986

2.DABING (Nova)
V českém znění: Jaromír Meduna - Gene Hackman (Jimmy Doyle), Zdeněk Mahdal - Roy Scheider (Buddy Russo), Alois Švehlík - Fernando Rey (Alain Charnier), Jiří Plachý - Bill Hickman (Bill Mulderig), Antonín Navrátil - Tony Lo Bianco (Salvatore Boca), Pavel Robin, Miroslav Saic - Eddie Egan (Walter Simonson), Lucie Svobodová, Jiří Kvasnička - Al Fann (informátor) + Burt Richards (licitátor) + (více rolí), Jaroslav Sypal, Petr Svoboda - Fréderic de Pasquale (Henri Devereaux) + (titulky), Petr Popelka, Bohumil Švarc ml. - Eric Jones (malý chlapec Eric) a další...
Překlad: Pavel Strnad
Dialogy: Jana Walterová
Zvuk: Martin Václavík
Produkce a režie č. znění: Petr Jan Svoboda
Připravila: Agentura Erasmus
Vyrobila: ČNTS Nova 1994

3.DABING (Nova, DVD)
V českém znění: Boris Rösner - Gene Hackman (Jimmy Doyle), Vladislav Beneš - Roy Scheider ((Buddy Russo), Jiří Štěpnička - Fernando Rey (Alain Charnier), Pavel Soukup - Fréderic de Pasquale (Henri Devereaux), Luděk Čtvrtlík, Libor Terš - Tony Lo Bianco (Sal Boca), Vladimír Kudla (titulky), Vladimír Čech - Irving Abrahams (automechanik Irving), Regina Řandová - Ann Rebbot (Marie Charnierová), Miroslav Středa - Bill Hickman (Bill Mulderig), Filip Švarc (dealer) + (zloděj aut), Marek Libert ("střihoun" / informátor) + Patrick McDermott (chemik Howard), Karel Chromík - Eddie Egan (Walter Simonson), Oskar Gottlieb, Karel Richter - Harold Gary (Joel Weinstock), Otto Rošetzký, Zbyšek Pantůček, Lucie Kožinová, Klára Vodenková - Arlene Farber (Angie Bocaová), Tereza Chudobová, Sylva Sequensová
Překlad: Dagmar Krejčí
Zvuk: Michal Beringer
Produkce: Tomáš Svoboda, Ivana Prejdová
Úprava a režie českého znění: Michal Pavlík
Vyrobila: Česká Produkční 2000, a. s. pro CET 21, spol. s r.o. v roce 2000

Premiéra ČR: 6.7.2008 (Karlovy Vary International Film Festival)
Premiéra USA: 1.12.2008 Bontonfilm
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 25.5.2009 (DVD) Bontonfilm
Premiéra v půjčovnách Blu-ray: 1.12.2008 Bontonfilm
Poprvé na DVD: 1.4.2002 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 1.12.2008 Bontonfilm

Tržby celkem - $ 75 000 000
Náklady (Rozpočet) - $ 1 800 000

FILMY NA SPOLEČNÉM DVD
Francouzská spojka gastonrolinc.webnode.cz/news/a0-049/
Akční / Drama, USA, 1971
Režie: William Friedkin, Hrají: Gene Hackman, Fernando Rey

Francouzská spojka 2 gastonrolinc.webnode.cz/news/a0-050/
Akční / Krimi, USA, 1975
Režie: John Frankenheimer, Hrají: Gene Hackman, Fernando Rey
 
Tvůrci a herci
William Friedkin (Režie), Philip D'Antoni (Produkce), Don Ellis (Hudba), Owen Roizman (Kamera), Gerald B. Greenberg (Střih), Robert Weiner (Casting), Ben Kasazkow (Scénografie), Joseph Fretwell III (Kostýmy), Christopher Newman (Zvuk), Theodore Soderberg (Zvuk), Irving Buchman (Masky), Howard Hawks (Scénář), Robin Moore (kniha) (Předloha), Gene Hackman (Herec), Fernando Rey (Herec), Roy Scheider (Herec), Tony Lo Bianco (Herec), Marcel Bozzuffi (Herec), Bill Hickman (Herec), Benny Marino (Herec), William Coke (Herec), Irving Abrahams (Herec)
 
1971/99/USA/Akční, Krimi, Drama, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Dva týdnu dní před premiérou se našlo v zaparkovaném voze v New Yorku 105 kilo heroinu ,pro film to byla obrovská reklama. (Zdroj: kniha Slavná světová filmová klasika).
- Jimmy (Gene Hackman) v automobilové honičce v metru řídí auto Pontiac Lemans.
- Velmi zvláštní výstřel na konci filmu popsal režisér v dokumentu BBC slovy: "Nic neznamená, i když by mohl." V režisérově biografii "Hurricane Billy: The Stormy Life and Films of William Friedkin" z roku 1990 je situace upřesněna slovy: "If they're talking about what something means in a movie, usually you've got a movie that people will want to see. And that's why I put the gunshot at the end of The French Connection."
- Legendární automobilová honička, jako ostatně 99 % filmu, je natočena v New Yorku, konrétně Brooklynu.
- Williama Friedkin ve svém komentáři na DVD uvedl, že během scény, kde Weinstock (Harold Gary) testuje čistotu heroinu, byl použit skutečný heroin a ne mouka či kukuřičný škrob nebo jiné běžně používané náhrady.
- Vůz metra číslo 4572 použitý při honičce byl po natáčení filmu zrekonstruován a nadále používán. V důsledku stárnutí byl v roce 2009 vyřazen z provozu a umístěn v muzeu dopravy města New York.
- Filmové vozidlo určené k pašování nese značku 18 LU 13, reálné vozidlo neslo značku 18 LU 75. Poslední dvojčíslí Francouzských značek značí okrsky - 13 je Marsei, 75 je Paříž.
- Traduje se, že slaměný klobouk hozený za zadní okno v dané době v New Yorku značil tajné policisty ve službě.
- Ve scéně, kdy právě vyložené auto odjíždí z přístavu, je možné si v pozadí všimnout rozestavěné první z věží Světového obchodního centra.
- Gene Hackman natočil některé automobilové scény sám, nicméně ty nebezpečné za něj převzal kaskadér Bill Hickman a kamery se v tu dobu na zadním sedadle vozu ujal režisér filmu William Friedkin - údajně z toho důvodu, že ostatní kameramani již byli ženatí a měli děti.
- Některé scény byly natáčeny zcela bez povolení a vědomí místních úřadů. Jedná se o pronásledování ve stanici metra na Time Square, dopravní zácpa na Brooklynském mostě nebo automobilová honička.
- Velká část filmu je natočena na kamery Arriflex.
 
Odkazy