Let Fénixe / Flight of the Phoenix (2004/113/USA/Akční, Dobrodružný, Drama, Thriller) 59%

21.03.2019 08:33
JEDNOU VĚTOU
„A povstali z popela...“

OBSAH
LET FÉNIXE je akční dobrodružný film, ve kterém se skupina trosečníků ocitne po letecké katastrofě v poušti Gobi, bez šance na záchranu. Tváří v tvář pustině, s omezenými zásobami jídla a vody, ohroženi útoky pašeráků, si všichni uvědomí, že jedinou nadějí je dokázat "nemožné": k tomu, aby se dostali z pouště, musí z vraku postavit nové letadlo. Když byli pilot nákladního letadla Frank Towns a jeho spolupilot AJ odveleni do pánve Tan sag v Mongolsku, aby evakuovali personál skončené badatelské expedice, netušili, že tato "rutinní" operace vyústí v boj na život a na smrt - a v neuvěřitelné znovuzrození.
LET FÉNIXE zahájil svou cestu na velké plátno v roce 1996, kdy producent William Aldrich navrhl společnosti Twentieth Century Fox, aby společně natočili remake filmu "Let Fénixe," který roku 1965 natočil Williamův otec Robert. O rok později Fox a Aldrich uzavřeli smlouvu na nový film LET FÉNIXE. Aldrich pak na projektu pracoval s různými scénáristy několik let.
Producent John Davis se připojil později. Během práce na filmu Za nepřátelskou linií, který Davis produkoval, se zmínil režisérovi Johnu Mooreovi, že Fox, Aldrich a Davis pracují na nové verzi Letu Fénixe. Moore, který o sobě tvrdí, že je "klinicky posedlý" letadly, Davisovi řekl, že by se režie filmu rád ujal. "Tento projekt skutečně odpovídal mému zájmu o letadla," říká Moore, "ale důležitější je, že je to skvělý lidský příběh. Hrdinové ze sebe musí vydat v nejhorších životních okamžicích úplně všechno. Mají nářadí a zkušenosti ke konstrukci Fénixe, ale pokud by neměli naději, Fénix by nikdy nevzlétl."
Moore byl pro LET FÉNIXE skvělou volbou. "John se na mnohé věci dívá jinak než většina filmařů," říká Davis. "Má svůj vlastní vyprávěcí jazyk, svůj vlastní svěží styl natáčení. Kamera jakoby byla jeho prodlouženou rukou." "John má při natáčení unikátní oko," dodává producent Wyck Godfrey. "Nesmírně rád přivádí diváky na neznámá místa."(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Ta podobnost s původním filmem je tu bohužel spíše jen tak mimochodem a naprosto nevyužitá. Škoda, že remake musí automaticky přijít se zničením původního konceptu, který měl smysl a přinést jen pár herců v podivných rolích, kteří ten film nějak zmáknout. Slušné obsazení je tu pak v podstatě k ničemu, protože od první do poslední minuty není divák výrazně překvapen (ano, občas někdo z ničeho nic odejde se projít do nekonečné pouště). Naštěstí Giovanni Ribisi ví, jak zahrát namyšleného inženýra, kterému dělá dobře vláda nad "mentálně slabšími" a tak vedle Dennise Quaida určitě potěší. Výsledek je přesně ten průměr, který divák očekává, než samotný film začne. Odhadnutelné a obyčejné, ale ujde to. Druhé shlédnutí si neumím příliš představit... (Djkoma) 3*

70%ní nedobrovolná Old Spice testovací jízda, jejíž původní verzi jsem neviděl, ale přesto se nemůžu nezeptat - proč je tam vůbec ženská? Nic ve zlém, Mirando, ale tvoje postava nemá nejmenší důvod být žena:) No, to je jedno. Herci v hlavních rolích si odehráli svoje jasně vyprofilované postavy, z nichž žádná neprodělá nějaký překvapivý vývoj, kameraman dokázal natočit několik skutečně velmi působivých záběrů a animátoři dali dohromady jednu z nejlepších havárií letadla jakou jsem kdy viděl (samozřejmě že havárie letadla je vždycky tragédie, myslel jsem to jako hold realistickému vzhledu animace;)). Ale, a to pro mě osobně hlavně, Marco Beltrami složil další ze svých dunivých hudebních doprovodů, a tentokrát to ještě ozvláštnil orientálními motivy a rozpáleným sluncem, rozpáleným pískem, no rozpáleným úplně vším;) Škoda, že doprovodný obrazový materiál tu atmosféru udržet nedokáže:P To, co je nad padesát aka průměr, dávám za árijského zakrslíka Giovanniho Ribisi a za hudbu. (Gemini) 4*

Úvodních pět minut filmu (vynikající kamera) je jenom taková oťukávačka, seznamování s hlavními hrdiny apod. Poté přijde to nejdůležitější a to kolize, která je úchvatně natočená. Typický Moorův akční styl režie. Rychlé střihy, dynamické záběry, rychlá a ostře konturovaná kamera přelétá ze strany na stranu. To je ale vše co film nabízí. Technicky efektně natočené, námětově solidní, scénáristicky a herecky vcelku nezvládnuté. (Kaka) 3*

VELKÁ RECENZE
Ne každý Fénix povstane z popela. Přestože nejsem žádným velkým čtenářem, když jsem byl mladší, dostala se mi do rukou kniha s dobrodružným názvem "Jen já jediná jsem přežila". Ve své době byla docela úspěšná a popisovala útrapy jisté ženy, která jako jediná přežila pád soukromého letadla kdesi v divočině, načež se musela vlastními silami pokusit dostat zpět do civilizace. Dnes už docela klišovitý motiv, na nějž už bylo napsáno i natočeno iks knižních respektive filmových variací. Jednou z nich je i snímek z roku 1965 Roberta Aldriche Let Fénixe. O 30 let později se Aldrichův syn William, jen tak mimochodem filmový producent, rozhodl, že natočí remake snímku svého otce. A tak se stalo.
Příběh vychází ze stejného scénáře, změn doznaly jen nepodstatné situační a personální detaily, což ve výsledném efektu znamená to, že starodávný Fairchild kapitána Townse neztroskotá na Sahaře, ale v mongolské poušti Gobi (točilo se ale stejně v Africe) a až na hlavního hrdinu jsou pozměněná jména ostatních členů posádky. Vše samozřejmě zasazeno do současnosti. Ale přeci jen, aniž bych chtěl kohokoliv podceňovat, předpokládám, že originál viděl málokdo, tak alespoň pár slov pro osvětlení základní kostry děje; pokud vůbec u snímků podobného charakteru můžeme o něčem jako je děj hovořit.
Frank Towns, v podání charismatického Dennise Quaida, je protřelý pilot a neohrožený kapitán, který se spolu se svým parťákem AJ nechává najímat na rutinní přepravní zakázky. Další "rutinou" v pořadí má být odvoz víceméně nepotřebného nářadí a zařízení z ropného vrutu kdesi uprostřed Mongolska, spolu s partou obyčejných nespolehlivých dělníků v čele s jistou Kelly (Miranda Otto), která celý tento neúspěšný projekt nadšenecky vedla. Ta sice stále věří, že v poušti ropa je, nicméně firma má svá pravidla, a tak se musí pakovat. Následuje obří písečná bouře, sebevědomé rozhodnutí kapitána Townse k jejímu průletu, pád letadla a řešení otázky, co dál. Až na dva nešťastníky přežijí všichni, a tak tu máme narýsováno jedenáct postav, včetně úspěšného byznysmena, který se snaží dovolat pomoci mobilem, jenomže v poušti není signál. Je tu také fyzicky velice zdatný maratonec, který navrhuje, že se vydá přes 300 mil pouští pro pomoc. Jenomže následuje anatomicko-fyzikální vysvětlení, na jehož konci je pouští bloudící černoch odsouzený na smrt. Shodou okolností se ale na palubu dostal i podivínský letecký designer (Giovanni Ribisi), který úplnou náhodou navrhuje pro jistou společnost prototypy letadel, a tak je nasnadě řešení v podobě postavení nového letadla ze zbytků toho starého. Jenomže...
Nejsem sice zrovna znalcem aviatiky ani meteorologem, ale už proces samotného ztroskotání letadla mi přijde poněkud nereálný. Vše je sice moc pěkně počítačově vyvedeno a pokud Vám nevadí trocha akce, snad se Vám to bude i líbit, ale už ze začátku to zřetelně vypovídá o povaze filmu. Hollywoodštější už to ani být nemůže. Při akčních scénách to sice někdy může být ku prospěchu věci, ale v tom ostatním hodně peněz a tým počítačových mágů nestačí. Navíc akce je v celém filmu asi dva a půl. Díry a některé nelogičnosti ve scénáři tak ruku v ruce s nulovou invenčností při vymýšlení hlavních charakterů nezachrání ani to nejlepší herecké obsazení. Tedy ne, že by bylo nějaké závratné.
pic
Zmiňovaný Quaid, celkem zbytečná postava Mirandy Otto plus další vesměs doplňkové postavy z řad "bezejmenných" herců. Postavy jsou už od začátku dost ploché a po celou délku filmu se chovají přesně tak, jak byste od nich čekali, což je podle mě zásadní problém snímku. U filmů jako je tento by ale právě to mělo být tím podstatným. Jedinou výjimku, a pro mě osobně jediný důvod, proč jsem se na film dodíval do konce, je postava Giovanni Ribisiho - Elliott. Sice se "díky" scénáři nedozvíte, kde se vzal ani proč se vzal, ale alespoň víte, že jej nikdo z dalších členů posádky nemá rád. Proč? To si také budete muset domyslet sami. U něj jako u jediného by se snad dalo zpozorovat jakýsi psychologický vývoj (pokud tedy nepočítám vzplanutí vzájemných sympatií mezi Frankem a Kelly, které je ale jasné všem už od chvíle, kdy si řeknou své první ahoj, a to i přesto, že nezní zpočátku nijak přívětivě). Z původně klidného podivína se stává zfašizovaný (určitě tomu nahrává i blonďatý přeliv) s prominutím magor, který je schopen jít za svým cílem jak se říká přes mrtvoly (a to i doslova). I když ani to není vývoj v pravém slova smyslu, jako spíš takové vybarvení se. Svým herectvím a lehce psychopatickým výrazem mě zaujal už kdysi v jednom z dílů Akt X, většina jej ale bude znát hlavně jako ztvárnitele Phoebiného ujetého bratra Franka z populárního sitcomu Přátelé. I v Letu Fénixe je Ribisi skvělý a celý snímek svým výkonem drží nad vodou.
Skoro dvě hodiny tak budete bez jakéhokoliv zájmu a napětí, skoro bych řekl až znuděně, sledovat partu lidí, jak se kdesi v poušti snaží dokázat, že nejsou zas až tak neschopní a zachránit si život. S předstihem si u toho dopředu, většinou úspěšně, budete přemítat to, co se asi tak na plátně/obrazovce v následujících chvílích odehraje. Občas se někdo pohádá, pak se zase usmíří, občas se někdo urazí, občas taky někdo zemře,... Nic co by Vás zvedlo ze židle nebo alespoň trochu překvapilo. Všichni si prostě kdesi v poušti živoří, jak kdyby beztak podobně jako vy věděli, že stejně nakonec všechno dobře dopadne. V jednom momentě mi to dokonce připomnělo kultovní Úsvit mrtvých, kdy se všichni sešli v supermarketu a snažili se poslední dny svého života alespoň nějak užít. Ačkoli tyhlety dva snímky nelze srovnávat (kvalitativně rozhodně ne), určitá paralela by se najít dala.
Pokud tedy nejste vyhranění filmový fajnšmekři ani ortodoxní odpůrci všeho, cokoliv vznikne v Hollywoodu a nehodláte se zatěžovat otázkami kde se vzaly na palubě letadla, převážejícího v podstatě odpad, golfové hole nebo několik galonů pitné vody anebo jak je možné, že člověk, který spadne z písečné duny asi deset metrů od letadla nenajde cestu zpět (já vím, vždyť byla písečná bouře), snad by se Vám snímek Johna Moorea mohl i líbit. Pravděpodobnější ale je, že Vás nechá zcela chladným a brzy už si ani nebudete pamatovat, že jste něco podobného viděli.
Málem bych zapomněl na hudební složku, která je pro změnu jednou z těch lepších stránek věci. Pochvalu zaslouží orientální melodie v rytmu bubnů, které v kombinaci s povedenými kamerovými záběry a žhnoucím sluncem způsobí, že si alespoň na pár vteřin budete připadat jako na poušti. Uslyšíte ale i osvěžují OutKast (Hey Ya) a některé další, populární interprety. Hudba sice film nezachrání, ale i tak, bod k dobru.

DABING
1. DABING DVD
V českém znění: Vladislav Beneš - Dennis Quaid (Frank Towns), Libor Hruška - Tyrese Gibson (A.J.), Libor Terš - Hugh Laurie (Ian), Filip Švarc - Giovanni Ribisi (Elliott), Dagmar Čárová - Miranda Otto (Kelly), Pavel Rímský, Tomáš Racek, Tomáš Juřička, Zdeněk Mahdal, Bohdan Tůma a další

2. DABING
V českém znění: Jiří Štěpnička - Dennis Quaid (Frank Towns), Lukáš Hlavica - Tyrese Gibson (A.J.), Petra Hanžlíková - Miranda Otto (Kelly), Martin Stránský - Hugh Laurie (Ian), Ladislav Cigánek - Giovanni Ribisi (Elliott), Jan Maxián - Jared Padalecki (John Davis), Bohdan Tůma - Sticky Fingaz (Jeremy), Ernesto Čekan - Jacob Vargas (Sammi), Jan Szymik - Scott Michael Campbell (James Liddle), Jiří Hromada - Kevork Malikyan (Rady), Zbyšek Horák - Tony Curran (Alex Rodney), Pavel Soukup, Daniel Dítě
Překlad: Vladimír Fuksa
Zvuk: Petr Donev
Dramaturgie: Petr Anderle
Produkce: Jaroslav Richtr, Jana Janoušková, Markéta Stegbauerová
Dialogy: Klára Motyčková
Režie: Daniel Dítě
Vyrobilo: Studio S Pro Alfa CZ a.s. pro FTV Prima spol. s.r.o. 2008

Premiéra ČR: 10.2.2005
Premiéra USA: 17.12.2004 20th Century Fox
Premiéra Kanada: 17.12.2004
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 12.7.2005 (VHS) Bontonfilm
Poprvé na VHS: 12.7.2005 Bontonfilm
Poprvé na DVD: 1.7.2005 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby celkem - $ 34 500 000
Náklady (Rozpočet) - $ 75 000 000

REMAKE / POKRAČOVÁNÍ FILMU
Let Fénixe gastonrolinc.webnode.cz/news/a0-0247/
Dobrodružný / Drama, USA, 1965
Režie: Robert Aldrich, Hrají: James Stewart, Richard Attenborough

Let Fénixe gastonrolinc.webnode.cz/news/a0-0248/
Akční / Dobrodružný, USA, 2004
Režie: John Moore, Hrají: Dennis Quaid, Tyrese Gibson
 
Tvůrci a herci
John Moore (Režie), Wyck Godfrey (Produkce), John Davis (Produkce), William Aldrich (Produkce), Alex Blum (Produkce), Marco Beltrami (Hudba), Brendan Galvin (Kamera), Don Zimmerman (Střih), Deborah Aquila (Casting), Tricia Wood (Casting), Patrick Lumb (Scénografie), George L. Little (Kostýmy), Jay Wilkinson (Zvuk), Beverley House (Masky), Scott Frank (Scénář), Lukas Heller (původní scénář), Edward Burns (Scénář), Dennis Quaid (Herec), Tyrese Gibson (Herec), Giovanni Ribisi (Herec), Miranda Otto (Herec), Tony Curran (Herec), Sticky Fingaz (Herec), Hugh Laurie (Herec), Kevork Malikyan (Herec), Jared Padalecki (Herec), Jacob Vargas (Herec), Martin Hindy (Herec), Anthony Brandon Wong (Herec), Bob Brown (Herec), Scott Michael Campbell (Herec)
 
2004/113/USA/Akční, Dobrodružný, Drama, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Hugh Laurie ztratil při natáčení scény tohoto filmu v poušti Gobi snubní prsten. Konkrétně se to stalo při natáčení scény, když s ostatními pasažéry havarovali letadlem.
- V původní verzi filmu se neobjevila postava Mirandy Otto.
- Do Namibie byly dopraveny celkem tři trupy letadla C-119. S jedním z nich se potopil trajekt, který součásti převážel a všechny části musely být pracně vyzdviženy na pevninu.
- Hugh Laurie se při nátáčení filmu ucházel o hlavní roli v seriálu Dr. House (od r. 2004). Jelikož ale nemohl být na castingu, nahrál v hotelovém pokoji v Namíbii na video několik replik a poslal je do studia.
- John Moore vybíral místo natáčení ze tří lokací. Před Austrálií a Marokem nakonec zvítězila Namíbia. Kvůli místnímu pouštnímu prostředí však bylo častěji třeba čistit přístoje nebo dokonce náročně tvořit duny.
- Natráčení doprovázalo mnoho nehod. Od potopení trajektu, přes převrácený vůz Jareda Padaleckiho, natržení boku letadla C-119G couvajícím kamionem a v neposlední řadě i zranení kameramana a jeho zástupce při nepovedené scéně s laminátovým modelem, který narazil do přístřešku kameramanů.
- Původní film se odehrával na Sahaře, tento snímek se však odehrává v poušti Gobi v Asii.
- Phoenix ve filmu nelétal. Jednalo se o rádiem řízený model.
 
Odkazy