Rafťáci / Rafťáci (2006/104/Česko/Komedie) 53% -Originál DVD-

17.01.2024 04:43
JEDNOU VĚTOU
„Hledám roštěnku. Zn: na pokusy. Aneb: Je těžké přijít o panictví, když se vám smůla lepí na paty.“"

OBSAH
Letní teenagerovská komedie režiséra Karla Janáka s Vojtou Kotkem a Jirkou Mádlem v hlavních rolích. Každý z nás si vzpomíná na noční můru dospívajícího teenagera, kterou je dovolená s rodiči. A když se tato noční můra stane skutečností jen díky nešťastné souhře náhod, je to opravdu k vzteku. Dany s Filipem se ale nevzdávají ani v této situaci. Celovečerní film Rafťáci je plný smíchu, napětí a trapasů z nečekaných situací. Poslední dovolená s rodiči, při které kluci zažívají akce, u kterých by rodiče vůbec být neměli. Když Dany slíbil Filipovi, že mu pomůže sbalit holku, netušil, kolik překážek se jim postaví do cesty. Přestože se postupně musejí vyrovnat s přítomností Danyho rodičů, malého brášky Honzíka, přísného instruktora Bořka, objevení dívčího vodáckého kurzu nakonec nabídne nepřeberně možností, jak dosáhnout cíle Filipovy touhy. Co všechno se dá na vodě zažít? Koupání, nuda, peřeje, únava, láska, zklamání či opilost. Rafťáci jsou komedií pro mládež, teenagery, ale svoje si v něm najde i generace jejich rodičů, kterým se po bezstarostnosti prvních lásek už jen stýská.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Rafťáci nejsou zas tak špatným filmem až na to, že v zápletce je tzv. na oko stejný se Snowboarďáky. Celý film při sledování srovnáváte s ním ale nakonec zjistíte, že i když je zápletkově totožný dá se ze scénáře ještě něco vytlouct. Ač se ve filmu objevilo plno známých herců neherců (D. Hašek) nejvíce se mi z herců co měli ve filmu jen pár vět líbil Čtvrtníček, který mě po dvou větách s jeho nechápavě blbým ksichtem dokázal rozesmál :o) Akorát tvůrci mohli opustit trochu reklamy (Sprite, kterého tam bylo až nenápadně hodně a internetový portál Seznam) (Malarkey) 3*

Myslel jsem si, že Snowboardáky nic netrumfne, ale opět jsem se spletl. Karel Janák se pro mě stal jen tím panákem vzadu, který točí dokola to samé, aby ze stejných dětí jako předtím dostal aspon nějaké spropitné. Nedivil bych se, kdyby jeho třetí film měl opět stejné obsazení, možná zase hromadu holek v malých podprsenkách a plavkách (to aby vynikli jejich malá prsa), možná k nim přidá další jednu vyhaslou hvězdičku českého filmového nebe a hromadu prcičkových vtipů a trapasů. Kotek a Mádl to už nezvládaj a trapný Kotkovy kecy o panictví Mádla a jeho snaze mu pomoct, která se změní ve snahu užít si s tou, která se Mádlovi líbí nejvíc... Sakra, tohle je představa o dnešní mládeži nebo kde žijem? Chcete ukazovat tohle všechno, ale nechcete aby tohle vaše děti dělali? Karlíku Janáku doufám, že tvoje děti se podle tvých filmů chovají a určitě jsi za to rád. (Djkoma) 1*

Oceňuji, že na rozdíl od filmu Panic je nanic se zde neobnažují pouze ženy starší šedesáti let, ale jinak toho není mnoho, co by stálo za pochvalu. Kotel s Pádlem hrají mizerně, výborně se tudíž doplňují, jdouc ruku v ruce s režií. Ta doplácí na svou snahu působit „übercool“ a vyvolává spíše lítost, než efekt spadlé tlamy. Lítost nad tím, kterak se chlapec z Čech chtěl vyrovnat svým americkým vzorům, leč nevyrovnal. Pravda, nedá se říct, že bych se nudil a cítil tak trapně jako u předcházejících Snowboarďáků, jednou jsem se dokonce i uchechtl, ale člověk by čekal výraznější posun kupředu. Navíc mě neskutečným způsobem iritovala, když pominu spoustu, spoustu jiných věcí, jakási zvrácená „filozofie“ Rafťáků i většiny ostatních teenagerských komedií: osoby starší třiceti let jsou zabedněná paka, která nic nechápou a zaslouží si být leda tak zesměšňováni + všechny dívky se chovají jako pitomé slepice a jako takové mohou „sloužit“ k jedinému účelu. Překvapuje, mě, že k druhému problému, typickému opravdu pro všechny dosavadní české teen komedie, se zatím hlasitěji nevyjádřily zdejší feministky. Asi to nepovažují za problém hodný komentáře, kdo by ostatně bral vážně názor prezentovaný zábavou natolik pokleslého charakteru. 40% (Matty) 2*

VELKÁ RECENZE
Karel Janák odkryl (dočasnou?) zlatou žílu českého filmu a jako takový si zaslouží být tím jediným teenagerským kopáčem, který vyrve z půdy nějakou tu blyštivou hroudu. Proč mu to nepřát, když mu nikdo předem nerozehřál kamna, na nichž se teď s velkou pompou povaluje. Stejně tak se ale nabízí otázka, proč to Jánakovi žrát i podruhé, proč znovu investovat do srandovních eskapád dvojice Kotek – Mádl a proč se opět zabývat tím, jestli duo nadrženců dostatečně efektně zasune. Většina z vás si během měsíců mezi zmrzlými Snowboarďáky a navlhlými Rafťáky už pravděpodobně našla své odpovědi a tahle recenze nemá ambice na nich něco měnit. Chce jen osahat vodu a pak popřát šťastnou plavbu Janákovým mariňákům.
Tak aby bylo jasno: Publikum blažené ze Snowboarďáků se bude ráchat ve vodě se stejnou vděčností, s jakou se válelo v předloňských závějích. Režisér, scenárista a dnes i producent Karel Janák vyměnil pramálo součástek, tak aby znovu ukojil diváctvo, které jej „vyrobilo“, a při tom co nejvíce využil možnosti, jež se mu snesly před kameru po ohromném finančním ohlasu. Rafťáci sebou už nevláčí balvan televizní série a sporého rozpočtu na hranici životaschopnosti, i proto září zejména ve vizuálních parametrech – na velkém plátně se mohou Snowboarďákům pošklebovat hlavně za kameru, i jako majitel celkově svižnějšího obrazového podání.
Janák režijně přitvrzuje, Macharáčkovi, Comovi a dalším zapomenutým existencím přeposílá jeden plácanec po zadku za druhým (avšak znáte to o tom jednookém), aniž by při tom sám zvládl plně přetáhnout moji důvěru, hlavně v souvislosti s natáčeným "Ritchie-flickem" Ro(c)kem podvraťáků. Fascinuje mě hlavně Janákova neschopnost vyplodit v součinnosti se střihačem Adamem Dvořákem dostatečně dynamickou akční pasáž, kteroužto trvale a v podstatě i vychytrale kamufluje dělením obrazovky na více segmentů. Navozuje se zdání rychlé moderní podívané, to ale uniká, jakmile se musí kombinovat celé záběry a pod Bártovo skřehotání nesmyslně vpalovat destrukční orgie se zničenými čluny, podmáčenými stany a jinými mozkovými úlety.
Podobně jako bláznivé demolice je i ústřední linie duševně (znovu) neskonale primitivní - pitvat se v ní by bylo stejně zbytečné jako vyslat šéfkuchaře hotelu Hilton na degustační výlet po asijských bistrech. I tam se jednoduše nažerete za pár korun a v zájmu vlastního žaludku raději nepátráte po původu masa a rozbředlé tatarky. Hrozí ti stravovací trauma, neohlížej se! Rafťáci jsou totéž ve světle žluté barvě jejich říčního plavidla, a to i při zapojení rodičovské linie, v níž Oldřich Navrátil dotírá na rozeklané manželství Milana Šteindlera a Veroniky Freimanové. I tam se hledá klid na zasunutí, i tam se vrchní scenárista a jeho pážata spokojí s triviálním a skrz na skrz pubertálním příběhem, na který se navěšují humorné scénky. V nich je Janák tradičně nejsilnější, zvlášť pokud mu minutáž dovolí krkolomně konstruovat trapné situace, jejichž komplikovanost se blahodárně odráží na bránicích většiny publika – ať už přemítáme o scénce ve sprše, na seně nebo o znásilnění na záchodcích, lze Janákovi adresovat řádek červených puntíků za cit pro výsostně humorné natahování skečů i jejich správně načasované doklepnutí.
Nejen díky těmhle gejzírům komediálního umu se ti náročnější z nás nemusí cítit v kině nepříjemně, ačkoliv se na vedlejších sedadlech budou vyskytovat individua hýkající u každého „pouzdra“ a „pinďoura“, který vypadne z Mádlovy nebo Kotkovy kušny. Málokdy se sice rádoby „trendy slovník“ omladiny podaří nasměrovat tak, aby sebou soudný člověk začal mlátit smíchy o zem, díky přirozeností mladého dvojhvězdí se ovšem stejně tak daří šlapat mimo bažinu trapnosti, českým filmům tak důvěrně známou i z mnohem ambicióznějších počinů (Jak se krotí krokodýli nebo jazyk programátorů z Cesty z města).
Přiznejme si to: bez Kotka s Mádlem by si mohl Janák sbalit Dana Bártu, Miroslava Chyšku i svoje filmařská fidlátka a jít se do kouta vyplakat, protože momenty bez ústřední dvojky, mnohonásobně bližší crazy komedii nežli teenagerskému filmu, postrádají onen ostrovtip a scenáristickou jiskru. Samozřejmě i zde se může těžit z exkluzivní a neselhávající herecké opory, jelikož Šteindler, Freimanová, Duchoslav a tím více i Oldřich Navrátil zvládají uhrát i scénky „na hraně“ bez pitvoření. Mezery v projevu ostatně vylézají až z pod plavek holčin, u nichž casting evidentně nehledal věrohodnou dikci, ale ty správné výškové rozdíly v oblasti hrudníku a ideální parametry okolo pánve. A je to poznat...
Buď jsem si vzal do kina džíny mladšího bráchy nebo dané fyzické požadavky správně dešifrovaly i moje hormony, kterým se i při kritickém průzkumu díla filmového občas přitížilo. Ano, toho dne bylo v kině poněkud těsno, ku chvále castingové agentury. Znásilnění mladičkým plagiátem Jennifer Connelly! V co víc v rámci přístupné erotiky doufat? :-) Jenže jedna věc je nepublikovat v zájmu partnerského smíru myšlenky, které mi pobíhaly mozkovnou při letmém setkání s dvojicí filmových hrdinek, druhou demence, s níž Janák nakládá se svými krasavicemi. Skutečně, scéna v níž Kotek smluví Mádlovi rande, aby se už za dvacet sekund sundávala podprsenka, mocně přesáhla zdravou míru žánrové nadsázky a přelila se v sériovou výrobu kurviček (nepohoršujte se, i Word akceptoval :-). „Ahoj, jmenuju se Filip a chci si s tebou dát rande.“ „Jasně, moje jméno je Sylvie/Radka/Klára/Marie, ničeho se neboj a naper mi ho tam...“ Ehm, cože? Bohudík to v reálu takhle nefunguje. Pro Janákem dost možná frustrované panice bohužel. Rafťáci snad mají být dílem o skutečných lidech, nepletu-li se? Každopádně na plátně z tohohle přístupu nečiší zábava ani zmíněná nadsázka, nýbrž pouhá bezradnost, jak dotlačit pár do postele, jak ukázat další prsní dublérku, či jak si odškrtnout další vtipnou scénu (naštěstí opravdu vtipnou).
Nechci teď řešit vliv na mládež. Nedokážu posoudit, jestli si dvanáctileté holky budou opravdu myslet, že se láska projevuje do dvou minut roztaženýma nohama. Jen mě Janákova bezuzdná debilizace holek, potažmo modelek, potažmo štěrbin, nutí přemýšlet o autorském puzení, které mladou režisérskou hvězdu nutí veletupě (ne)sledovat souložení dvou mládežníků. Úvahy nad tvůrčím naplněnín navíc podtrhuje výraznější záměna sexu za lásku, tak aby se „prohlídka pouzdra“ mohla znovu natočit jako romantické milovaní. Jedna věc je laškovat, druhá vydávat dva letmé pohledy za silné milostné pouto. Následně, když nechá Janák Oldřicha Navrátila se slizkým úsměvem plácat dívenky po zadečcích, skutečně to zavání kompenzací vlastních sexuálních choutek. Přeci jenom, detailem na promoklé plavky se v tuhle chvíli baví víc dospělí šéfové než naši mladí nabuzenci krčící se ve stanu. Nic ve zlém – tuším, že Karel Janák není úchyl, ale jednoduše číšník obsluhující mladá lačná očka - zdá se mi jen, že pinkl si užíval víc než samotní hosté. :-)
Kritických slůvek ze mě nevylétlo po málu, nad rozčarováním však převažuje rezervovaná akceptace, která souvisí s domácí konkurencí (americký ekvivalent Rafťáků by slízl jen pět bodíků) a hlavně nadmíru snadným trávením všech vodáckých kotrmelců. Neřehtal jsem se, ale dokážu si představit stejnou vodní túru podruhé. A to se u filmů s českou SPZkou nestává častěji než jednou za pět šest let. Rafťáci jsou pohodovou jednohubkou, z níž nečouhají hlášky až do vedlejšího sálu, ovšem ani nenaplněné ambice. Pozici jediného likvidátora sympatií v nich představuje pouze proklínaný product placement, jenž navzdory názorům pánů Janáka a Kotka nesouvisí ani tak s komerční či uměleckou povahou díla, jako spíš s ochotou nechat si za úplatu svůj film pokazit. Implantovat humorné scénky se Seznamem, tedy psem-vyhledávačem, típat švenky na logu Dominátora, mazlit se s Kinder Bueno, potápět se v hajzlíku značky TOI TOI i neustále zdůrazňovat, že žízeň zahání Sprite, může pouze ničit složitě vyráběnou zábavu. A daří se. Díkybohu tohle reklamní pásmo nasírá spíš přímo v kině než při sumarizaci celkových dojmů. Proto ona očekávaná hitovost není tak úplně nezasloužená...

PODROBNÝ POPIS FILMU
Filip Kaštan doufá, že v pokojíku ochotné Marcelky konečně přijde o panictví, zatímco jeho kamarád Dany na zahradě uklidňuje hlídacího psa. Jenže v místnosti vypukne požár, a tak z akce opět sejde. Terapeut poradí Danyho rodičům, kterým to v posteli moc neklape, aby se „vrátili ke kořenům“. Maminka Blanka a otec Pavel přemlouvají babičku, aby si vzala na týden „postrach rodiny“ malého Honzíka. Ten jí však strčí do kremrole párek a tak z hlídání nic není. Filip a Dany hledají v garáži gumový člun, čímž probudí ráznou Filipovu matku. Navíc se dostaví ovázaná Marcelka s rodiči. Následuje trest: Filip musí odjet pracovat k moravskému strýci na statek. Mladíkovi se podaří přimět řidiče linkového autobusu, aby mu zastavil. Dorazí do kempu, kde už na něj čeká Dany. Kluci se záhy seznámí se světáckým a hamižným řidičem vodáckého autobusu Turkem. Dany s hrůzou zjistí, že v kempu jsou i rodiče s bráškou (ti se totiž kdysi na vodě poznali). Otec přizná synovi pravdu a klukům nezbude než vzít Honzíka k sobě do stanu. Rodiče ovšem stejně nenaleznou klid: hned ráno se k nim vetře jejich dávný kamarád Bořek, tělocvikář každým coulem, který vede dívčí vodácký kurz. Honzík brzy začne se svými alotrii, a tak se kluci proberou i se stanem ve vodě. Zato se díky tomu seznámí s Bořkovými dívkami. Filip se hned zakouká do hezké Kláry. Večer v dalším kempu organizuje Bořek s Turkem vodácký křest dívek. Mladíci se k nim rádi přidají. Druhý den jim však na vodě nestačí. Uplatí Turka, aby je svezl autobusem. Bořek neustále překáží Danyho rodičům. Bláža musí navíc dělat různé protiakce, aby manžel zapomněl na své podnikání a věnoval se jí. Na pouti Honzík spustí hasičské vodní dělo. Ráno jsou kluci ve sprchách. Bráška tajně zamění cedulky Dámy a Páni, z čehož vznikne značné pozdvižení. Bořek požádá mladíky, aby vzali do raftu jeho dceru Vendulu, která záměrně zničila jeho obstarožní kajak, na němž musela jet. Dany dává bratříčkovi do pití prášky na zklidnění. Když se z láhve napije Vendula, usíná. Bořek organizuje noční bojovku. Dany dohodí kamarádovi blondýnku Martinu. Dvojice se chystá milovat v krmelci se senem. Filip má přitom strach, aby se zase něco nepokazilo. Vyruší ho telefonát od matky (mladík usilovně předstírá, že je u strýce) a vše se opět zvrtne v katastrofu. Martina je celá potlučená. Zatímco ráno dívky cvičí, kluci tajně prohlížejí jejich stany: chtějí odhadnout, kterou z nich by Filip získal nejsnadněji. V jednom stanu najdou pouta a zásoby kondomů. Rodiče si kvůli samotě vyrazí na kolech na Kašperk. Jenže Bořek se tam vydá s děvčaty autobusem pod záminkou další bojovky. A mladíci s Honzíkem tam jedou na kolech za nimi. Na hradě se Bořek (zamilovaný do Bláži) vnucuje rodičům a ti před ním hledají úkryt na stráni, kde se kdysi poprvé milovali. Teď si to chtějí zopakovat. Z úkrytu je pozorují holky při plnění úkolu a s nimi i Filip, který se vnucuje domnělé krásce s pouty, Darje. Způsobí však dívce těžkou alergii „sexuálním feromonem“, zakoupeným od Turka. Mezitím na hradě zničí skutečná dívka s pouty Radka vzácnou Bořkovu trubku (na budíčky). Vedoucí ze „zločinu“ podezírá Danyho a honí ho. Chlapce se však na toaletách zmocní Radka, spoutá ho a začne si s ním užívat. Mladík zaklíněný pod záchodovými dveřmi přitom musí konverzovat s překvapenou matkou (kterou s otcem na stráni vyrušil Honzík). Dívka dosáhne svého a zmizí. Na toaletu postupně dorazí mnoho lidí, včetně opuchlé Darji a Filipa, který se tu opět notně ztrapní. V kempu se Bláža konečně zbaví neodbytného Bořka, na něhož Pavel začíná žárlit: dá mu do pití Honzíkovy zklidňovací prášky. Synek přiváže k Turkovu autobusu motorový člun i raft. Nic netušící Turek odjede a o kus dál dojde na silnici k výbuchu… Kluci už toho mají dost. Odvezou nezdárné dítě k Filipově úplně sklerotické babičce na blízkou venkovskou usedlost. Stará paní později kluka (jehož považuje za vnoučka Filípka) zpacifikuje koňskými dávkami rybího tuku. Filip a Dany řádí na bratrancově motorové čtyřkolce. Způsobí přitom kalamitu, na niž doplatí hasiči, cvičící u řeky pokládání norné stěny. V noci mladíci pozorují koupající se nahé dívky. Nemají na čem jet a jsou v depresi. Na vrakovišti však dostanou nápad. Druhý den se na řece objeví na jakémsi voru, jemuž dominuje šasi z trabanta. Způsobí ovšem další kalamitu a musejí prchat na gumovém člunu, v němž se s nimi ocitne i Danyho otec. Sjedou divoké peřeje. Otec je ve svém živlu. Mezitím přivolaná Filipova matka, která zjistila, že ji syn podvedl (nic netušící strýc totiž za ní přijel do Prahy), najde u babičky Honzíka místo Filípka. Kluci se večer vypraví na hasičský bál, kam dorazí i dívky. Ty se zbavily Bořka, jenž vymyslel další noční bojovku, ale spadl přitom ze srázu a uvízl v divočině. - Dany si dělá zálusk na Kláru, kterou si však „zabral“ samolibý Turek. Filip se ocitne na pódiu, kde ho obtesává posedlý hasič sekyrkami. Později se chlapec schová před rozkuráženou matkou pod stolem s tombolou. Dany jde za Klárou, ale místo ní najde na místě domluvené schůzky Vendulu, která o něj stojí a kterou tam dívka poslala místo sebe. Klára se před Turkem schová taky pod stůl, a tak se setká s Filipem. Dvojice se konečně domluví. U výčepu, kde notně popíjí Filipova matka, dojde ke rvačce mezi hasiči a Turkem. Bitka se rozšíří po celém lokále. A vypukne i požár. V hasičské zbrojnici jsou tak při poplachu v nejlepším vyrušeni Danyho rodiče, kteří se konečně „vrátili ke kořenům“. Ve vřavě Klára odvede Filipa do Turkova autobusu a mladík se tu šťastně zbaví svého „prokletí“. Ráno pokorný Honzík přinese spokojeným rodičům do stanu snídani. Slibuje, že už bude hodný, jen aby nemusel k Filipově babičce. Hasiči organizují velkou záchrannou akci. Pomocí žebříku, na nějž se vydá hasič Dominik Hašek, sundávají vystrašeného Bořka, který uvízl na skále. Ze stanu ho spokojeně pozoruje Vendula s Danym. Filip vidí probouzející se matku ve člunu vedle spícího Turka. Zamilovaná čtveřice vyráží na voru s trabantem. Na kánoích jedou zbývající členky kurzu. A Filipova matka je pronásleduje na gumovém člunu.

Ocenění:
Český lev
2006 - Divácky nejúspěšnější český film

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 9.03.2006
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 2.10.2006 (DVD) Magix Box
Poprvé na DVD: 2.10.2006 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 66 381 212
Návštěvnost v ČR 692 447

FILMY V SÉRII
Snowboarďáci (Originál) gastonrolinc.webnode.cz/news/aaa237/
Česko, Komedie / Sportovní, 2004
Režie: Karel Janák, Hrají: Vojtěch Kotek, Jiří Mádl

Rafťáci (Originál) gastonrolinc.webnode.cz/news/aaa259/
Česko, Komedie, 2006
Režie: Karel Janák, Hrají: Vojtěch Kotek, Jiří Mádl
 
Tvůrci a herci
Karel Janák (Režie), Adam Dvořák (Produkce), Miroslav Chyška (Hudba), Martin Šácha (Kamera), Adam Dvořák (Střih), Pavel Ramplé (Scénografie), Kateřina Coufalíková (Kostýmy), Roman Čapek (Zvuk), Jana Dopitová (Masky), Tomáš Holeček (Scénář), Jan Prušinovský (Scénář), Karel Janák (Scénář), Rudolf Merkner (Scénář), Vojtěch Kotek (Herec), Jiří Mádl (Herec), Milan Šteindler (Herec), Veronika Freimanová (Herec), Oldřich Navrátil (Herec), Pavla Tomicová (Herec), Jan Antonín Duchoslav (Herec), Andrea Kerestešová (Herec), Matyáš Valenta (Herec), Eliška Křenková (Herec), Běla Šarayová (Herec), Veronika Kubařová (Herec), Tereza Voříšková (Herec), Jiřina Jirásková (Herec), Petr Čtvrtníček (Herec), Jiří Helekal (Herec), Olga Schmidtová (Herec), Pavel Nový (Herec), Boris Hybner (Herec), Radka Pavlovčinová (Herec), Viola Černodrinská (Herec), Sandra Černodrinská (Herec), Hana Baroňová (Herec), Jana Škopánová (Herec), Zuzana Volavá (Herec), Šárka Vaculíková (Herec), Pavel Štoll (Herec), Libor Bouček (Herec), Petr Chajda (Herec), Jiří Ployhar ml. (Herec), Dominik Hašek (Herec), Martin Dolenský (Herec), Hynek Schneider (Herec), Andrea Elsnerová (Herec), Olga Michálková (Herec), Břetislav Farský (Herec), Jiří Čermák (Herec), Petr Procházka (Herec), Kateřina Sedláková (Herec), Petr Drozda (Herec), Jiří Kraus (Herec), Ladislav Lahoda (Herec), Pavel Myslík (Herec), Pavel Vokoun (Herec), Václav Drahotínský (Herec)
 
2006/104/Česko/Komedie
 
Zajímavost k filmu
- Ve scéně, kde malý Honzík (Matyáš Valenta) dává Vendule (Eliška Křenková) na raftu napít z láhve, Vendula chvíli pije, při střihu pádluje, pak zase pije a v zápětí zase pádluje.
- Malou roli si ve filmu střihl i slavný český hokejový brankář Dominik Hašek. V závěru filmu hraje záchranáře, šplhajícího po žebříku na skálu.
- Slovenka Andrea Kerestešová v době vzmiku filmu ještě vůbec neovládala češtinu, proto ji v roli Kláry při postsynchronech nadabovala Andrea Elsnerová.
- Hlavním sponzorem filmu byla společnost Gumotex, a. s. Břeclav, která mimo jiné vyrábí i rafty. Slavnostní premiéra filmu se proto konala v břeclavském kině Koruna.
- Petr Procházka se ve filmu objevil po 27leté herecké pauze.
- Při natáčení filmu se spolu seznámili Karel Janák a Veronika Kubařová (Darja), a započal tak jejich dlouholetý vztah.
- Domnělý hrad Kašperk, na který se rodiče vydávají na kole, je ve skutečnosti hrad Loket. Kašperk najdeme na Šumavě, byl založen roku 1356 Karlem IV. k ochraně zlatých dolů. Naopak Loket leží v chráněné krajinné oblasti Slavkovský les, založen byl ve 13. století na místě starého slovanského hradiště. Vzdušnou čarou jsou od sebe přibližně 130 km.
- Filmovalo se na řece Ohře, u Svatošských skal, na hradu Loket, Rožmberku nad Vltavou, v Praze a vesnici Rájov.
- Scénář byl hotov na konci března 2005, premiéra filmu proběhla na začátku téhož měsíce o rok později.
- Natáčelo se od 1. července do 15. srpna 2005.
- Film navštívilo v kinech 694 595 diváků a vydělal 66 456 401 Kč.
- Celkem se štáb pohyboval mezi sedmdesáti lokacemi. Scény na vodě se natáčely na Vltavě v úseku od Českého Krumlova k Českým Budějovicím.
- Celé natáčení trvalo pouhých 40 dní.
- Pro snímání akčních sekvencí v rozbouřené vodě vyrobili filmaři speciální konstrukci na raft. Na ni pak zavěsili kameru, jejíž pohyb se tak stabilizoval.
- Ačkoli na plátně se zdá být letní idylka, sluníčko, mráčky a voda přímo lákající ke koupání, ve skutečnosti mnohdy žádné horko nebylo a voda měla často jen deset stupňů.
- Když Milan Šteindler uviděl peřeje, kterými měl na raftu projet, nevěřil svým očím. "Všichni se ale tvářili tak samozřejmě, že mi bylo blbý říct, že zase takovej vodák nejsem..." vysvětluje herec.
- Andrea Kerestéšová v roli Kláry měla na některé choulostivější scény dublérku.
- Letní komedie stála produkci 30 milionů českých korun a už během prvního víkendu (9. – 12.3.) promítání vydělala v českých kinech rekord s 103 320 diváky. Rafťáci tak překonali pět let starý úspěch Tmavomodrého světa (84 066 návštěvníků) a zároveň byly od roku 1989 prvním českým filmem s návštěvností větší než 100 000 diváků za první víkend. Na první příčce se udrželi měsíc a za tu dobu je vidělo 457 808 lidí.
- Režisér Karel Janák nebyl spokojený s produkcí svého debutu – Snowboarďáci (2004), a proto si jeho volné pokračování vyrobil ve vlastní režii se stejným štábem. Rovněž marketing byl masívnější, kromě soundtracku se do obchodů dostaly také výrobky s logem filmu.
- Karel Janák má za sebou kromě studia režie také titul inženýra z jaderné fyziky. Po škole začal pracovat nejprve v reklamě a je autorem oceňovaných televizních trailerů pro Novu (Indiana Jones, Titanic). Získal za ně ocenění Gold Promax Europe (2002 a 2004) a Silver Promax Europe (2003), které jsou nejvyšší metou pro tvůrce televizních upoutávek. Jeho filmový debut před dvěma lety se zařadil mezi nejnavštěvovanější filmy v českých kinech s počtem více než 550 000 diváků.
- Role Turka, kterou nakonec získal Jan Antonín Duchoslav, měla původně připadnout Jiřímu Langmajerovi, jenž si zahrál již ve Snowboarďácích (2004). Nakonec ji však kvůli zaneprázdněnosti nemohl přijmout.
- Během natáčení se Vojta Kotek sblížil s Terezou Voříškovou.
 
Odkazy
 

Hrají:

Vojtěch Kotek, Jiří Mádl, Milan Šteindler, Veronika Freimanová, Oldřich Navrátil, Pavla Tomicová, Jan Antonín Duchoslav, Andrea Růžičková, Matyáš Valenta, Eliška Křenková, Běla Šarayová, Veronika Khek Kubařová, Tereza Ramba, Jiřina Jirásková, Petr Čtvrtníček, Jiří Helekal, Olga Schmidtová, Pavel Nový, Boris Hybner, Radka Pavlovčinová, Viola Černodrinská, Sandra Černodrinská, Hana Baroňová, Jana Škopánová, Zuzana Volavá, Šárka Krausová, Pavel Štoll, Libor Bouček, Petr Chajda, Jiří Ployhar ml., Dominik Hašek, Martin Dolenský, Hynek Schneider, Andrea Elsnerová, Olga Michálková, Břetislav Farský, Jiří Čermák, Petr Procházka, Kateřina Pechová, Petr Drozda, Jiří Kraus, Ladislav Lahoda, Pavel Myslík, Pavel Vokoun, Václav Drahotínský, Zdeněk Dolejš