Moucha / The Fly (1986/95/USA/Horor, Sci-Fi, Drama) 78%

30.09.2018 23:14
JEDNOU VĚTOU
„Člověk-moucha jako výsledek genového bádání.“

OBSAH
Seth Brundle je mladý ambiciózní vědec, který se zabývá teleportováním lidí na dálku prostřednictvím takzvaných telepodů. Jako správný vědec zkouší své objevy sám na sobě. Vše jde dobře až do okamžiku, kdy jeho pozornosti unikne jen jediná maličkost: do telepodu se společně s ním dostane moucha a při procesu teleportování dojde ke smíchání DNA obou účastníků pokusu. A tak začíná pomalý proces Sethovy proměny v mouchu. Seth hledá usilovně protilék, bude mít však na to dostatek času?(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Velmi nezvyklá variace na téma nezdařeného vědeckého experimentu. Použitá forma osobního rozpadu člověka jak po duševní, tak i fyzické stránce skýtá příležitost hlavně pro herecké umění. Jeff Goldblum je přesvědčivý jak v úvodu, kdy hraje vědce zapáleného pro své životní dílo, stejně tak jako později, kdy si s ním vyhrál tým maskérů vyhrál do posledního detailu. Typické muší tiky spojené s nezaměnitelným pohledem jeho černých očí tvoří působivou hereckou kreaci. Na protější straně nutno uznat, že Geena Davis nikdy nebyla extra herečka, ale zde překvapivě ze sebe dostává více než jsme u ní byli zvyklí, což potěší. Jenomže jako celek je Moucha dosti mimo. Jakkoliv je totiž myšlenkově působivá a hluboká – obětovat všechno pro dosažení osobních cílů, je scénář až příliš beztvarý a celkově v něm nedojde k jedinému pořádnému zvratu. A Cronenberg – ač je režisérem, který „zoomuje“ hledáčkem kamery tam, kde by jiný použil střih, jaksi nedokázal řádně skloubit osobní drama s hororem, či jaké emoce měla vlastně ona kreatura budit? I když nutno uznat, že jeho cameo na porodním sále mělo cosi do sebe a můj žaludek občas zaprotestoval. (Isherwood) 3*

Znovu projevil silnou vášnivost, znovu šokoval nekorektními scénami, znovu ho zajímali duševní stavy člověka v krizových situacích. Stačí jeden genetický kolaps a na kult je zaděláno. Režisérský úchyl David Cronenberg posílá svého hrdinu, ambiciózního vědce Jeffa Goldbluma k teleportaci pomocí dvou speciálních kabin. Punčochy sličné novinářky Geeny Davis přemístil bez újmy, s opicí to ovšem bylo lehce brutálnější, pokus na sobě samém už vyjde. Jen se při přenosu dovnitř dostala i moucha. Začne to ostrými chlupy na lopatce, končí odpadáváním důležitých částí těla. Výsledkem je dokonalá (vnímám ji tak i dnes) práce maskérů, kteří se na drastickém přerodu vyřádili. Nespočet scén rafinovaných a lahůdkových. Palec nahoru. (castor) 4*

Očekával jsem hodně a dostal úplně něco jiného. Jeff Goldblum je castingový zázrak a na roli vědce se hodí neskutečně. Geena Davis je příjemná přítelkyně hlavní postavy, která se rozhodně zdokumentovat jeho proměnu, která bude čím dál více krvavá a nechutná. Rozhodně to není film pro lidi, co milují snímky s myšákem Stuartem littlem a všimli si, že tady hraje jejich oblíbená maminka. Cronenberg je zvláštní člověk. Jeho filmy nemají úchvatné výdělky, ale rozhodně je točí s láskou a předem daným záměrem. Moucha je jeden z nejvydařenějších snímků, v kterém neteče krev skoro z nikoho kromě hlavní postavy (jestli to tedy byla krev). Lezoucího Jeffa v nejlepší scéně filmu nelze přehlédnout a i po tolika letech mi tato scéna přijde naprosto nadčasová. Pokračování této klasiky neměla nikdy vzniknout a jen se bojím doby, kdy se začnou remake-ovat filmy jako je Moucha, které se během let staly ikonami. (Djkoma) 4*

VELKÁ RECENZE
Jeff Goldblum je jeden z těch herců, které si člověk prostě zapamatuje. Jeho herecký projev je natolik jedinečný a natolik skvělý, že prostě stojí za to. Osobně ho mám rád snad v každém filmu, ve kterém hrál a prostě se na něj rád dívám. Vlastně si myslím, že dotáhl herecká gesta k dokonalosti. Jeho herectví je možná divadelní, ale přesto si myslím, že je to jeden z nejzajímavějších herců, které Hollywood stvořil, možná taky proto, že začínal filmovat v New Yorku.
David Cronenberg si zase umí skvěle vybrat herce, stejně jako si skvěle umí vybrat látku, kterou hodlá převést na plátno. Jeho filmy jsou děsivé a „Moucha“ si jednoznačně zaslouží být mezi 101 nejlepšími horory. Je to především proto, že transformace, která je zde poukázána, je skutečně příšerná. Je to především proto, že se soustředíme na samotnou proměnu, kterou prožíváme od počátku až do konce. Navíc na pozadí mileneckého trojúhelníku, což činí všechno komplikovanějším a ještě hrůznějším, protože je to mnohem blíže realitě.
„Moucha“ není novou látkou na filmovém plátně, poprvé byla zfilmována v roce 1958 a jednu z hlavních rolí sehrál Vincent Price. Ale musím říct, že Cronenbergeova „Moucha“ je mnohem znepokojivější. Všechno začíná stejně jako jiné příběhy o „šílených vědcích“. Je tu skvělý vynález, který není úplně dokonalý, ale když se zdá, že ano, tak ho vědec vyzkouší sám na sobě. A ono se něco zvrtne. V tomhle případě se člověk teleportuje spolu s mouchou a přijme část její DNA. I když se nejdřív zdá, že je všechno v pořádku a on vlastně jen nabral na síle, změna je mnohem komplexnější a navíc neodvratná. V tomhle směru se vyřádili především maskéři.
Masky ve filmu jsou prostě úžasné. Přeměna člověka v mouchu se ukázala jako velmi vhodnou pro ztvárnění. Cronenberg chtěl, abychom mohli sledovat jednotlivé fáze, a ty jsou skutečně omračující. Jeff Goldblum se mění k nepoznání, chvílemi připomíná Sloního muže. Je hnusný a odporný, stejně jako byla hnusná a odporná Mláďata v předchozím Cronenbergově filmu, který jsme tu recenzovali. Ale přeměna není jen fyzická, má i svou psychickou podobu a také ta je dotažená k dokonalosti. Cronenberg je v tomhle ohledu génius a dokáže zachytit takovou psychickou přeměnu, kterou by nikdo jiný nedokázal. Navíc nikdo jiný jako Cronenberg by nedokázal být tak odvážný a názorný v zobrazování hnusného a nechutné.
Cronenbergovy filmy nejsou pro večerní dívání se s přítelkyní, která chce romantický film. Z tohohle se jí může zvednout žaludek. Ale právě díky tomu je „Moucha“ jedním z nejlepších hororů, pro mě jednoznačně. Staví se zde na skvělých hereckých výkonech, kdy Jeff je geniální a Gena Davis se k němu dokonale hodí. Tihle dva si padli do noty, a i když jejich láska nekončí šťastně, pořád mezi nimi funguje dokonalá chemie.
Film nemá happy end a ani ho mít nemůže. To, co nám „Moucha“ v závěru předvádí je skutečně odporné. I když se zdá, že v některých momentech Cornenberg upřednostňuje nenázornost, pak na nás vytasí takový naturalismus, až se z toho člověku zvedá kufr. Je to jen dobře. Takhle to totiž má být. Když vás kousne radioaktivní pavouk, nejspíš se z vás nestane Spider-Man, ale prostě umřete. Když se omylem teleportujete s mouchou, taky nečekejte, že se vám poštěstí získání superschopnosti létat. Finále tohohle filmu nám nádherně ukazuje, jak daleko přeměna může zajít. Nic pěkného.

PODROBNÝ POPIS FILMU
Seth Brundle, geniální a samotářský vědec se seznámí s novinářkou Veronicou Quaife na večírku pořádaném společností Bartok Science Industries, která zároveň dotuje jeho výzkum. Seth vezme Veronicu do skladiště, které mu slouží jako laboratoř i domov a ukáže jí svůj projekt, jenž má změnit svět: sadu „telepodů“ - teleportů, které umožňují přenést předměty z jednoho podu do druhého. Teleporty fungují na principu atomárního rozkladu a syntézy daného objektu. Veronice chvíli trvá, než jí dojde, o jaký převratný vynález se jedná. Hodlá jej zveřejnit, ale vědec je proti, jeho dílo ještě není hotové, nedokáže transportovat organickou hmotu a živá stvoření. Veronica souhlasí, že zdokumentuje Brundlovu práci. První pokus s přenosem paviána se nezdaří, řídící počítač v cílovém podu stvoří jen krvavou masu.
Charismatický fyzik Veronicu přitahuje a tak s ním naváže vztah. Její soukromí však stále narušuje Stathis Borans, její bývalý arogantní partner a šéfredaktor časopisu Particle. Seth experimentuje dál, teleportuje část syrového bifteku a pak jej osmaží. Veronica jej ochutná a porovná s neteleportovanou částí. Jeho chuť je velmi umělá, ale je to pokrok. Nakonec Brundle dosáhne svého cíle a podaří se mu poslat z jednoho telepodu do druhého dalšího paviána, který se zdá být v pořádku. To však musí potvrdit několikatýdenní testy. Seth navrhne Veronice romantický večer a ona souhlasí. Když ale nalezne na stole poštu - velkou obálku s časopisem Particle, na jehož titulní straně je vyobrazen Brundle, je jí jasné, že Borans se pokouší o další podraz. Omluví se Sethovi a jde si to se svým bývalým milencem vyřídit.
Stathis Borans nejprve Brundleovi nepřikládal důležitost, ale když zaregistroval zápal své bývalé přítelkyně, prověřil si ho. Musí uznat, že je to ve svém oboru velká kapacita, měl dokonce blízko k Nobelově ceně za fyziku. Chce zveřejnit kusé zprávy o Sethově projektu, ale Veronica trvá na tom, že jen ona zná veškeré detaily. Nakonec dojdou ke kompromisu.
Mezitím si Brundle v laboratoři není jist, jestli jej Veronica nechce opustit a vrátit se k Boransovi. Posílen alkoholem se rozhodne teleportovat sám sebe, aniž by počkal na výsledky testů paviána. Do telepodu se však dostane obyčejná domácí moucha a počítač neví, jak naložit se dvěma různými tvory v jednom telepodu. Rozhodne se pro fúzi – sloučení v jeden organismus – Brundlouchu (angl. Brundlefly). Brundle vyleze ze druhého teleportu zdánlivě v pořádku. Záhy si však uvědomí velký nárůst síly, výdrže a sexuální potence. Věří, že proces přenesení jej očistil a vylepšil jeho tělo. Zanedlouho se však u něj začnou projevovat násilnické sklony a Veronica jej upozorňuje, že se něco nepodařilo, čemuž vědec odmítá uvěřit. Uvědomí si pravdu poté, co si před koupelnovým zrcadlem odtrhne nehet na ruce. Zkontroluje záznamy počítače a zjistí, že došlo ke sloučení na molekulárně-genetické úrovni.
Během několika dalších týdnů se Brundle stále více přeměňuje, odpadávají mu části těla (zuby, uši) a jeho vzhled stále méně připomíná člověka. Přijme fakt, že se stal Brundlouchou a začne demonstrovat specifika mouchy, např. lezení po zdech a po stropě a vyzvracení silných enzymů do jídla k jeho rozpuštění. Veronica vše natáčí na kameru. Brundloucha si uvědomuje své slábnoucí lidské aspekty a naopak sílící primitivní instinkty hmyzu, které přestává ovládat. Aby je oslabila a získala více lidských elementů, instaluje v laboratoři třetí telepod k přenosu dvou lidí.
Veronica s hrůzou zjišťuje, že je se Sethem těhotná a není si jista, jestli se to stalo před nebo po jeho teleportaci. Rozhodne se pro potrat a Borans ji doprovází v noci ke svému známému doktorovi, jenž jej má provést. Brundloucha vnikne do místnosti a unese Veronicu. Prosí ji, aby si dítě nechala, ale Veronica má strach, že porodí mutanta. Borans vnikne s puškou do Sethovy laboratoře, aby zachránil Veronicu, ale je vážně zraněn Brundlouchou, která mu vyzvrací korozivní enzymy na levou ruku a pravou nohu. Chystá se vyzvracet dávku enzymů na jeho tělo, když jej zastaví Veronica.
Brundloucha jí pak odhalí svůj poslední zoufalý plán, teleportuje sebe a Veronicu s nenarozeným dítětem, čímž dojde ke sloučení všech do jedné entity. Vyděšená Veronica se vehementně brání a přitom odtrhne Brundlouše spodní čelist. Brundloucha se definitivně transformuje do hmyzí podoby, uvězní Veronicu v telepodu č. 1 a sama vleze do telepodu č. 2. Stathis Borans se dokáže vzchopit natolik, že odstřelí kabel od telepodu, v němž se nachází Veronica a osvobodí ji. Brundloucha to zaregistruje a rozbije silné sklo svého telepodu. Nestihne však včas vylézt a počítač provede přenos Brundlouchy s částí teleportu. Z cílového telepodu se s námahou vyplazí stvůra obsahující mix Brundlouchy a teleportu a tiše žádá Veronicu, aby ukončila její trápení, přikládá si Boransovu pušku k hlavě. Zdrcená Veronica to odmítá, ale nakonec zmáčkne spoušť a stvůru zabije.

Postavy a obsazení
• Jeff Goldblum - Seth Brundle / samotářský vědec, fyzik, jenž uvedl do praxe teleportaci
• Geena Davisová - Veronica Quaife / novinářka, redaktorka časopisu Particle
• John Getz - Stathis Borans / bývalý partner Veronicy a zároveň její nadřízený, šéfredaktor časopisu Particle
• Joy Boushel - Tawny
• David Cronenberg - gynekolog
• Michael Copeman - druhý muž v baru
• Leslie Carlson - dr. Cheevers
• George Chuvalo - Marky
• André Lazare - sestra
• Shawn Hewitt - Clerk

Ocenění
Academy Awards
1987 - Makeup

British Academy of Film and Television Arts (BAFTA)
1988 - Masky (nominace)
1988 - Vizuální efekty (nominace)

New York Film Critics Circle
1986 - Jeff Goldblum (Nejlepší herec) (nominace)

The Saturn Awards
2021 - Nejlepší DVD nebo Blu-ray kolekce (nominace)
2006 - Nejlepší vydání klasického filmu na DVD (nominace)
1987 - Nejlepší horor
1987 - Jeff Goldblum (Nejlepší herec)
1987 - Chris Walas (Nejlepší masky)
1987 - David Cronenberg (Nejlepší režie) (nominace)
1987 - Geena Davis (Nejlepší herečka) (nominace)
1987 - Howard Shore (Nejlepší hudba) (nominace)

Avoriaz International Fantastic Film Festival
1987 - David Cronenberg (Zvláštní cena poroty)

DABING
V českém znění: Libor Hruška - Jeff Goldblum (Seth Brundle), Sabina Laurinová - Geena Davis (Veronica Quaifeová), Jiří Štěpnička - John Getz (Stathis Borans), Jana Mařasová, Jan Hanžlík, Jaroslav Horák, Jitka Morávková, Zdeněk Hess, Lenka Morávková, Richard Honzovič (titulky) a další
Překlad: Rostislav Černý
Zvuk: Leoš Martínek
Dramaturgie: Ladislav Kadlec
Dialogy: Hana Kubová
Režie českého znění: Zdeněk Hruška
Vyrobila: Tvůrčí skupina Aleny Poledňákové a Vladimíra Tišnovského, Česká televize 1994

Premiéra ČR: 1.9.2006 Bontonfilm
Premiéra USA: 15.8.1986 20th Century Fox
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 1.6.2001 (DVD) Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby celkem - $ 60 600 000
Náklady (Rozpočet) - $ 15 000 000

FILMY V SÉRII
Moucha gastonrolinc.webnode.cz/news/a0-047/
Drama / Horor, USA / Velká Británie, 1986
Režie: David Cronenberg, Hrají: Jeff Goldblum, Geena Davis

Moucha II gastonrolinc.webnode.cz/news/a0-048/
Drama / Horor, USA, 1989
Režie: Chris Walas, Hrají: Eric Stoltz, Daphne Zuniga
 
Tvůrci a herci
David Cronenberg (Režie), Stuart Cornfeld (Produkce), Howard Shore (Hudba), Mark Irwin (Kamera), Ronald Sanders (Střih), Deirdre Bowen (Casting), Carol Spier (Scénografie), Denise Cronenberg (Kostýmy), David Evans (Zvuk), Bryan Day (Zvuk), David Evans (Masky), David Cronenberg (Scénář), Jeff Goldblum (Herec), Geena Davis (Herec), John Getz (Herec), David Cronenberg (Herec)
 
1986/95/USA/Horor, Sci-Fi, Drama
 
Zajímavost k filmu
- Na základě filmu byla natočena také opera. Premiéru měla roku 2008 v Paříži. Režie se ujal David Cronenberg, hudbu složil Howard Shore, který s režisérem několikrát spolupracoval.
- Přestože jde o remake stejnojmenného snímku z roku 1958, zachovává pouze základní ideu vědce, jehož organismus se sloučí s mouchou domácí.
- Muzikál od tvorcov filmu na rovnaký námet sa hrá dodnes.
- Keď Martin Scorsese videl prvé filmy Davida Cronenberga, vyžiadal si v tejto snímke malé cameo.
- Scéna kdy se Seth (Jeff Goldblum) mění ve svém bytě v mouchu a začne lézt po stěnách, se natáčela ve studiu, kde zabírala upevněná kamera točící se pokoj spolu s pečlivě přilepeným vybavením příbytku.
- Film je inspirován stejnojmennou povídkou od George Langelaana.
- Chris Walas a Stephan Dupuis získali za Mouchu Oscara v kategorii nejlepší masky. Tvůrci pracovali s latexem, barvami a umělým slizem.
- David Cronenberg si zahrál porodníka.
- Následující scény byly nakonec z filmu vystřiženy:
* Brundle se pokusí teleportovat kočku, která se ale promění ve zmutovanou potvoru, již ubije k smrti trubkou
*scéna, ve které Brundle šplhá po stěně budovy a z těla mu vyleze hmyz
*alternativní konec, kdy se Veronice zdá další sen o nenarozeném dítěti, tentokrát o dítěti s křídly motýla.
- Insipirací pro tvar telepodu byl pro Davida Cronenbergamotorový cylindr jeho motocyklu Ducati 450 Desmo. Trávící šťávy Brundelmouchy byly ve skutečnosti směsí medu, vajíček a mléka.
- Proměna Jeffa Goldbluma v mouchu v pozdější fázi trvala téměř pět hodin.
- Designéři společnosti Chris Walas studovali kvůli vzhledu Brundelmouchy odbornou literaturu. Konečná podoba Brundelmouchy je hodně zdeformovaná a asymetrická, což odráží pohled Davida Cronenbera, který chtěl, aby to nebyla jen velká moucha, ale doslovné sloučení člověka a hmyzu kombinující elementy obou stvoření.
- Když se k režii dostal David Cronenberg, přepsal většinu scénáře Charlese Edwarda Pogua. Změnit tak postavy (a jejich jména), dialogy a většinu děje. Klíčová myšlenka z původního scénáře – sloučení člověka a hmyzu a detaily přeměny – zůstala zachována.
- Původně měl režírovat Tim Burton.
- Role Setha Brundela byla nabídnuta Michaelu Keatonovi, ale ten odmítnul.
- Věta „Jsem brouk, kterému se zdálo, že je člověk a miloval to, ale pak sen skončil a hmyz se probral“) je odkazem na román Proměna od Franze Kafky, kde se muž probudí ze špatného snu a zjistí, že se proměnil v brouka.
- Dialog, který vedou Seth a Ronnie u kávy v restauraci byl napsál jen z půlky. Zbytek byl dopsán noc před natáčením.
 
Odkazy