Purpurové řeky 2: Andělé apokalypsy / Purpurové řeky 2: Andělé apokalypsy (2004/100/Francie, Itálie, Velká Británie/Thriller) 58% -Originál DVD-

30.09.2018 10:09
JEDNOU VĚTOU
„Ještě temnější, ještě záhadnější…“

OBSAH
Komisař Niemans se vrací vyřešit mystické vraždy! Mrtvola muže zaživa zazděného v klášteře v Lotrinsku je pro komisaře Niemanse výzvou i posláním odhalit záhadu kruté a neobvyklé vraždy. Esoterické znaky vyryté kolem oběti naznačují zvláštní vražedný rituál. Komisař Niemans společně s policistou Redou (svým bývalým žákem) si musí k vyšetřování pozvat specialistku na náboženské rituály. Policista Reda objeví u kostela polomrtvého dvojníka Krista, který má apokalyptické vize o příchodu andělů, kteří zničí celý svět. Kdo jsou Andělé Apokalypsy? Vyšetřování komplikuje stále se zvyšující počet vražd. Vždy když dojde k záhadnému zmizení oběti, jsou stopy smazány podivuhodnou nadpřirozenou schopností mnichů kláštera, kteří jsou pod diktátem Otce Vincenta vázáni přísahou mlčení. Vyšetřování je pro komisaře Niemanse a policistu Redu naprosto záhadou až do chvíle, kdy zjistí, že jména i profese obětí se shodují se jmény apoštolů. Dojde opravdu ke dvanácti vraždám podle počtu apoštolů?(H.C.E.)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Na obale píšou: "Ještě temnější, ještě záhadnější." Jenže jak se dalo čekat, druhý díl se nedokáže ani v nejmenším případě vyrovnat s jedničkou a objevují se v něm už nesmyslnosti prvního kalibru. Ačkoliv je akčnější a efektivnější, ztrácí to tu svoji originální a působivou atmosféru. Příběh se snaží, co mu síly stačí, ale je to málo. Apokalypsa se tedy nekoná, teda ona by se konala, ale Jean Reno jí zastaví. K tomu mu dopomáhá mladý Benoît Magimel, ze kterého se vyloupl vcelku solidní herec. Jen je škoda, že to muselo dopadnout tak, jak to nakonec dopadlo. Dalo se to víceméně čekat. Syndrom druhých dílů je nezničitelný i když bych řekl, že se s takovýmto tématem dalo docela slušně poprat, autoři to klasicky odflákli. Takhle je to dle mého, krapet podprůměrný thriller, který ztrácí patřičnou originalitu jako jeho první díl. (Malarkey) 3*

Převeliká mystická legrace na téma konečný konec světa, která se snaží bezúspěšně papouškovat všemožné flagelantské thrillery, se kterými se roztrhl v dnešní pre-apokalyptické epoše pytel. Jakás takás atmosféra by tam snad na rozjezdu byla, ale když se ten pseudo-biblický kolos dá do pohybu, začne být mimoděk směšný. Velmi éteričtí andělé apokalypsy, kteří připomínají nadopované shaolinské mnichy, zmatená odbornice na symboly, která se očividně lépe vyzná v kosmetice, beznadějně neslaný nemastný Jean Reno a akční manekýn Magimel... to je skutečně sousto. Do toho řídká zápletka o bandě kolíků, co si hrají na apoštoly a o bandě kolíků, co si z pofidérních důvodů usmysleli zinscenovat Zjevení sv. Jana. Samozřejmě nesmí chybět mužný přednes Christophera Lee, jehož postava sice nemá valnou motivaci, ale být tam musí. Jakés takés efektíky režie Oliviera Dahana se beznadějně rozmazávají ve zmatečném celku a dadaisticky útržkovitých dialozích, které musel scénárista deklamovat z absinthové lázně. Každopádně je to paradoxně celkem zábavné a v některých chvílích by tomu člověk i uvěřil temnou atmosféru. Bohužel v závěru už tomu věříte jen nelíčenou blbost, která je jako jediná nepředstíraná. Hlavně že film vykrádá to nejkvalitnější z hollywoodské provenience, bohužel však rozřesenýma rukama řadového šmatáka z Montmarteru. Milý Francouzi, u vás ta Amerika prostě ne a ne nastat. Sv. Jene, vidíš to? (Marigold) 2*

Trocha toho mysteriózna (tajemný mnišský řád, klášter, podzemní chodby...) dodávala první polovině děje šmrnc, který by film vytáhl i na 4 hvězdy, kdyby to stíhal udýchat až do konce. Jenže podobně, jako Magimel neudýchal svou předlouhou honičku (ne, nehledejte v tom žádný dvojsmysl), tak i scénáři došel ve druhé půli dech, a to tak, že dosti. Z dejme tomu zajímavé myšlenky se nakonec vyvinula řadová krimoška a když už dech docházel i Renovi, bylo jasné, že hvězdu udělím maximálně třikrát a dost. Je to škoda, protože po podobně dobře rozjeté a nedotažené jedničce se nakonec i dvojka rozplizla tak nějak došeda... (Radyo) 3*

VELKÁ RECENZE
Snímek „Purpurové řeky“ je velmi dobrým filmem a je to jeden z velmi povedených thrillerů, možná rovnou temných thrillerů, které jsou ale přitom dostatečně akční a dostatečně přístupné, aby se dostaly k širšímu obecenstvu. To se nakonec i povedlo a z filmu se stal hit. Logicky se dalo očekávat, že nezůstane u jednoho kusu. Ale v tomhle případě opět platí, že méně je více. „Purpurové řeky 2: Andělé apokalypsy“ rozhodně nejsou hodným nástupcem prvního snímku.
Problém je už v tom, že se nepodařilo získat pro roli Vincenta Cassela, což je prostě škoda, protože Reno a Cassel si v prvním filmu sedli. Důvody pro Casselovu neúčast nejsou známy. A tak získal Pierre Niemans nového parťáka v podobě kapitána Redy (Benoît Magimel). Společně pak musejí řešit případ, který má nějakou spojitost s církví a možná ještě s nějakými tajemnými mystérii.
Co si budeme povídat, to napětí z toho, co na policisty čeká, jak tajemné to bude, je asi největší devizou. Tohle rozplétání děje a tajemna funguje pořád, ale není to prostě už tak napínavé, nemá to takový dril jako v prvním filmu, kde jste napětím místy skoro nedýchali. Problém je také v tom, že u některých scén prostě budete mít pocit, že se opakují a že se jedná pouze o kopírování prvního filmu v naději, že jednou uvařený recept bude stejně dobrý i podruhé.
Skoro to ale vypadá, že tentokrát se vařilo z trochu jiných surovin. Nemyslím si, že scénář by byl až tak špatný, samotný základ je docela dobrý a skutečně mohl být pořádně mysteriózní, ale problém bych viděl v tom, že je to nezvládnuté režisérsky. Olivier Dahan se soustředil na jednotlivé scény, ale nikoli na celek. Scéna úprku mnicha a jeho pronásledování Redou je akční, rychlá – zkopírovaná z prvního filmu – ale do celku prostě nezapadá. Je to jen úlitba divákovi, snaha mu dát to, co by mělo být zábavné.
„Purpurové řeky 2: Andělé apokalypsy“ nejsou adekvátním pokračováním prvního filmu, protože jsem celou dobu měl pocit, že si tvůrci navlékli boty těch, kdo natočili první film, ale nedošlo jim, že jsou na ně přece jen příliš velké. Není to úplně špatný film, jsou zde momenty, které vás dovedou strhnout, ale jsou to jen momenty, nikoli film jako celek, což je v případě kriminálního thrilleru rozhodně škoda.

O FILMU
Purpurové řeky podruhé
Díky filmu Purpurové řeky z roku 2000 ve Francii úspěšně zdomácněl typicky americký žánr: temný thriller, v němž se od případu vraždy odvíjí spletitá a tajuplná zápletka, řetězící sérii dalších zločinů. Pod režijním vedením Mathieu Kassovitze v něm Jean Reno ztvárnil roli komisaře Niemanse, který spolu s mladým kolegou Kerkerianem odhaloval zločinné podhoubí univerzity v odlehlém alpském městečku. Myšlenka pokračovat v Niemansových dobrodružstvích dalším filmem se zrodila již ke konci natáčení původního snímku Purpurové řeky. Zejména Jean Reno si svého hrdinu velmi oblíbil: "V té době jsem měl radost ze spolupráce s Vincentem Casselem a Mathieu Kassovitzem. Ale ne že bych pomýšlel druhý díl, to mě tehdy vůbec nenapadlo. To Vincent v posledních dnech natáčení přišel nápadem zopakovat si práci v našem tandemu." Ale když pokračování skutečně začalo vznikat, Vincenta Cassela vystřídal v roli mladého parťáka Benoît Magimel.
Úspěch prvního filmu inspiroval producenta Alaina Goldmana k natočení celé trilogie: "Rád bych vytvořil podobnou sérii, jaká se zrodila na základě filmu Vetřelec. Čtyři snímky, čtyři různé vize téhož světa. Ridley Scott, James Cameron, David Fincher a Jean-Pierre Jeunet nabídli každý vlastní verzi, postavenou na společné bázi." Také prostřednictvím Purpurových řek chtěl Goldman nabídnout několika tvůrcům, aby jejich příběh interpretovali za pomoci vlastní imaginace. Přitom se měli držet jednoduchých pravidel: zápletka musí začínat vyšetřováním dvou různých případů, které se posléze propojí, hlavním hrdinou musí být komisař Niemans, atmosféra by měla být plná mystiky a temného nebezpečí. (Zatímco druhý díl už vstupuje do kin, třetí díl s pracovním názvem Les Rivieres pourpres 3 - les armes de l´ombre je teprve ve fázi příprav. Režírovat by jej měl Florent Emilio Siri.)
Nový příběh, staronoví hrdinové
O scénář Purpurových řek 2 se nejprve pokusil duchovní otec prvního filmu, autor románové předlohy Jean-Christophe Grangé. Po několika měsících však oznámil, že nemá žádný vhodný námět na dané téma. Na festivalu v Cannes se o tom producent Alain Goldman zmínil před Lucem Bessonem. Besson se mu za několik dnů ozval znovu a vyprávěl mu příběh, který se Goldmanovi velice zamlouval. Tak Bessonovi připadla role scenáristy a posléze - prostřednictvím jeho společnosti EuropaCorp. - také distributora hotového filmu.
Jean Reno o svém hrdinovi říká: "Niemans si v sobě nese část utrpení, kterého je denně svědkem. I když je odhodlán bojovat proti zlu, ví, že nad ním nikdy nemůže zvítězit, nanejvýš může zmírnit jeho následky. Při své práci se často setkává s nejtemnějšími stránkami života a je jimi poznamenán. Čím dál tím víc. Myslím, že tak je tomu u všech policajtů. Člověk si nemůže s odvrácenou stranou světa zahrávat beztrestně. V tomto novém příběhu se postava Niemanse dále vyvíjí. Tváří v tvář událostem získává ještě větší odstup, je ironičtější. A také změnil účes!"
Po boku komisaře Niemanse se tentokrát objeví jeho někdejší žák z policejní školy, mladý kapitán Reda. Jeho představitelem se stal Benoît Magimel: "Samozřejmě jsem viděl původní Purpurové řeky a jsem jejich velkým fanouškem. Když mi Olivier Dahan nabídl roli v pokračování, byl jsem nadšený. Snažili jsme se pro mou postavu najít výraz, který by jej odlišil od mého předchůdce Vincenta Cassela. Sám jsem si pro svého hrdinu vymyslel jméno. Snažil jsem se, aby se Reda tak trochu podobal Niemansovi v jeho začátcích," říká Magimel a dodává: "Je to mladý polda, třicátník, a už kapitán, což napovídá, že má velký talent. Strávil jsem dva měsíce odbornou přípravou, abych dokázal věrohodně zahrát policistu. Dokonce jsem byl na několika výjezdech s pařížskou policií."
O svém hereckém partnerovi Benoît Magimel říká: "Pracovat s vynikajícím kolegou je vždycky snadné. Jean Reno je velkorysý, jako každý opravdu velký herec. Instinktivně jsme si byli velmi blízcí. Ihned jsme se dokázali sehrát, nechat prostor tomu druhému, když bylo potřeba, a zároveň se jeden o druhého moci opřít."
Režijní pojetí
Scénář Luca Bessona nabízel jako východisko velmi silné prvky, například paralelu mezi jednotlivými obětmi vražd a biblickými apoštoly. Režisér Olivier Dahan vyjádřil přání si jej upravit - přizpůsobit svému stylu a rytmu. Zápletka se v jeho pojetí stala ještě temnější a film se žánrově posunul směrem k akčnímu thrilleru. Působivost atmosféry podpořil i výběr neobvyklých exteriérů a dějové motivy na hranici nadpřirozena. Benoît Magimel komentuje: "Je to thriller s fantasticko-esoterickými prvky. Vyšetřování dvou jednoduchých případů nás postupně vtahuje do spletité sítě hrozivých událostí. Přibližujeme se k branám pekla; s každou novou informací tajuplná atmosféra houstne a příběh se ubírá stále temnějším směrem. Ve hře jsou síly, jež nás přesahují, v hmotném i duchovním slova smyslu. Je to vzrušující směs reality a nadpřirozených jevů."
Olivier Dahan, už vzhledem k tomu, že původní profesí je výtvarník, usiloval především o vizuální působivost jednotlivých scén. "Olivierova vize je dosti odlišná od přístupu Mathieu Kassovitze, i když moje postava se nezměnila," říká Jean Reno. "Každý z nich vidí svět jiným způsobem. Mým úkolem je oživit Niemanse v obou těchto světech. S Olivierem jsme nepotřebovali mnoho slov, abychom si porozuměli. Podle jeho pokynů jsem pouze dolaďoval detaily."
Benoît Magimel, který s Dahanem již v minulosti spolupracoval, dodává: "S Olivierem jsme měli tu výhodu, že jsme navzájem dobře znali své silné i slabé stránky. Sešli jsme se znovu po šesti letech a každý z nás ve své profesi od té doby pokročil. Na tomto filmu jsme měli jedno společné: byli jsme nováčky ve světě, který tu existoval již před naším příchodem."

DABING
1.DABING (DVD, TV Barrandov)
V českém znění: Daniel Dítě - Jean Reno (komisař Pierre Niemans), Aleš Zbořil - Benoît Magimel (Reda), Jana Štvrtecká - Camille Natta (Marie), Zdeněk Bureš - Serge Riaboukine (otec Vincent), Miloslav Mejzlík - Christopher Lee (Heinrich von Garten), Karel Janský - André Penvern (otec Dominik) + Jean-François Gallotte (manažér supermarketu), Petr Jančařík - Frédéric Maranber (mistr), Vladimír Hauser - David Saracino (druhý Redův kolega) + Christophe Lavalle (pracovník na Maginotově linii), Jan Kolařík - Francis Renaud (první Redův kolega), Sylva Talpová - Gabrielle Lazure (Filipova manželka), Jiří Brož - Victor Garrivier (hlídač), Josef Jurásek - Thierry Liagre (barman), Jan Grygar - Eriq Ebouaney (druhý policista, titulky), Petr Štěpán, Erika Kubálková, David Kaloč, Eva Novotná, Tomáš Sagher a další
Překlad: Jana Glombíčková
Dialogy: Klára Sochorová
Režie českého znění: Jindřich Stožický
Vyrobilo: Studio Ebbi 2005

2.DABING (Nova)
V českém znění: Jiří Plachý - Jean Reno (komisař Pierre Niemans), Michal Jagelka - Benoît Magimel (Reda), Dana Černá - Camille Natta (Marie), Ludvík Král - Augustin Legrand (Ježíš) + (titulky), Pavel Šrom - Serge Riaboukine (otec Vincent), Karel Richter - Christopher Lee (Heinrich von Garten), Bohdan Tůma, Svatopluk Schuller, René Slováčková, Václav Mareš - Jean-François Gallotte (manažér supermarketu), Jana Páleníčková - Mylene Jampanoi (Pénélope), Libor Terš - Jo Prestia (Emilio) + Thierry Liagre (barman), Bohuslav Kalva - André Penvern (otec Dominik), Radka Stupková, Radovan Vaculík, Jan Maxián, Lucie Kožinová - Gabrielle Lazure (Filipova manželka), Jan Rimbala
Překlad: Helena Pešková
Zvuk: Tomáš Říha
Produkce: Martin Kot, Veronika Dvořáková
Dialogy a režie: Martin Těšitel
Vyrobila: Cet 21 s.r.o. ve studiu Audiotech v roce 2007

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 21.10.200
Premiéra Francie: 18.2.2004     
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.3.2005 (VHS) Bontonfilm, 1.3.2005 (DVD) Bontonfilm
Poprvé na VHS: 1.3.2005 Bontonfilm
Poprvé na DVD: 17.02.2005 SPI Film
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 5 288 136
Tržby celkem - $ 55 800 000
Návštěvnost v ČR 47 177
Náklady (Rozpočet) - $ 21 000 000

REMAKE / POKRAČOVÁNÍ FILMU
Purpurové řeky gastonrolinc.webnode.cz/news/a0-029/
Krimi / Mysteriózní, Francie, 2000
Režie: Mathieu Kassovitz, Hrají: Jean Reno, Vincent Cassel

Purpurové řeky 2: Andělé apokalypsy (Originál) gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/a0-030/
Thriller / Krimi, Francie / Itálie, 2004
Režie: Olivier Dahan, Hrají: Jean Reno, Benoît Magimel
 
Tvůrci a herci
Olivier Dahan (Režie), Alain Goldman (Produkce), Frankii Elliott (Hudba), Colin Towns (Hudba), Alex Lamarque (Kamera), Richard Marizy (Střih), Olivier Carbone (Casting), Olivier Raoux (Scénografie), Chattoune (Kostýmy), Pascal Villard (Zvuk), Karina Gruais (Masky), Luc Besson (Scénář), Jean-Christophe Grangé (kniha) (Předloha), Jean Reno (Herec), Benoît Magimel (Herec), Camille Natta (Herec), Christopher Lee (Herec), Gabrielle Lazure (Herec), Francis Renaud (Herec), Cyril Raffaelli (Herec), Michaël Abiteboul (Herec), Eriq Ebouaney (Herec), Jo Prestia (Herec), Johnny Hallyday (Herec), David Saracino (Herec), Mylene Jampanoi (Herec), Augustin Legrand (Herec), Olivier Brocheriou (Herec), André Penvern (Herec), Jean-François Gallotte (Herec), Enrico Di Giovanni (Herec), Idit Cebula (Herec), Gilles Treton (Herec), Victor Garrivier (Herec), Thierry Liagre (Herec)
 
2004/100/Francie, Itálie, Velká Británie/Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Amfetamin, který ve filmu je popsán jako "necítíš bolest, máš obrovskou sílu a jen slepě posloucháš" a poté ho komisař Niemans (Jean Reno) a kapitán Reda (Benoît Magimel) vypijí, aby se dostali ze zatopené Maginotovi linie, je pravděpodobně (S)-metamfetamin, tedy pervitin, s dalším amfetaminem. Tato látka se používala ve 2. světové válce hlavně u posádek tanků a letadel na obou stranách jako povzbuzující prostředek a k potlačení únavy, nikoliv ke zvýšení schopností a bezmyšlenkovitému poslouchání.
- Christopher Lee přijal roli Heinricha von Gartena hlavně proto, že chtěl pracovat s Jeanem Renem.
- Na DVD se v bonusech nachází vystřižená scéna z nočního klubu a mimo jiné také zajímavá ukázka, jak se tvořily mrtvoly.
- Na evropské poměry nákladný snímek (30 milionů euro) vydělal v Itálii během úvodního víkendu (26.-28.3. 2004) 1,5 mil. euro a celkově si z této přímořské krajiny odnesl 4 mil. .
- I když má film 100 minut, ve Francii se promítala jeho o 3 minuty kratší verze. Švýcarští diváci byly dokonce ochuzeni o 13 minut
- Scenárista Luc Besson se po finančním neúspěchu historického velkofilmu Johanka z Arku (1999), který režíroval, věnuje už jen psaní scénářů a produkování.
 
Odkazy