Jeníček a Mařenka: Lovci čarodějnic / Hansel & Gretel: Witch Hunters (2013/87/USA, Německo/Fantasy, Dobrodružný, Akční, Horor) 67%

28.09.2018 13:39
JEDNOU VĚTOU
„Pomsta je sladší než perník."

OBSAH
Jestli jste jako malí tuhle klasickou pohádku neslyšeli, tvůrci vám ji v průběhu úvodních titulků pro jistotu odvyprávějí. Pak už se ale jde na věc. Ocitáme se v typickém středověkém městečku, které sužují obvyklé dobové problémy, včetně únosů místních dětí, jež prý mají na svědomí čarodějnice obývající okolní hluboké lesy. Zdejší ochránce zákona (Peter Stormare) sice tvrdí, že na to stačí sám, ale očividně si lže do kapsy. Starosta proto pozve na záchrannou misi dvě celebrity, legendární lovce čarodějnic Jeníčka a Mařenku. Sourozenci se pustí po stopách únosců s vervou sobě vlastní a jejich práce brzy začne přinášet výsledky. Bohužel jiné, než jaké by si přáli. Zjistí totiž, že proti nim stojí síly mnohokrát mocnější než všechno, čemu museli doposud čelit. Navzdory Jeníčkově cukrovce (jako malý se jednou přejedl perníkem, chudák!) a Mařenčinu kostlivci ve skříni, o němž se nesluší mluvit, se pustí do boje proti mocné přesile, ale zda se i tentokrát dočkají šťastného konce, je ve hvězdách.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Brutální, bláznivá, efektivní, zábavná jednohubka. Na druhou stranu je to takový ten jednoduchý film, co je naprosto o ničem. Příběh má nulovou vypovídající hodnotu a celé je to vytvořeno z jednoho naprosto prostého důvodu - aby diváka zabavil. To se mu daří. Ještě aby ne, když v hlavní roli má Jeremyho Rennera, v roli Jeníčka, co si píchá Inzulín, protože ho v mládí čarodějnice vycpala sladkostmi a on teď je rád, že vůbec žije a na druhé straně Gemmu Arterton, která je od dob Prince z Persie zase neuvěřitelně sexy, za což samozřejmě může i latex, ale také i její kůl hlášky a celková přinasranost a vostrost jak Mařenky, tak Jeníčka. Každopádně zábava na 87 minut naprosto optimální. (Malarkey) 3*

Kdyby to bylo jen o Mařence jak v latexu loví čaroděje, určitě by to bylo lepší, ale co na plat i ženský si hold musej užít a tak musím chtě - nechtě překousknout přítomnost Jeníčka. Nebudu však tentokrát za škarohlíka, ty honičky s čarodejnicema po lesích byly fajn, mít ty jejich košťata, tak střihám neblaze proslulou Open Card nasedám na koště a dávám pápá všem pražské MHD. Jinak jsem měl ale ve filmu celkem bordel, čarodejnice tam lítali tak rychle, že není v možnostech lidského oka cokoli vidět, do toho ještě střihovej chaos, kdy se člověk nestačí uprdnout a už je v tý gemrnaský vesnici, za chvíli zase u ježibaby, dialogy dodala asi americká střední škola pro nenadaný, ale co to je hold současná kinematografie, vyzkoušet možnosti pc, nechat pubertální děti producentů ať vymyslí do filmu vtipy, dát tomu krásný barvy a pak už jen stát s kasičkou před kinem a počítat dukátky, jooooo umění si žádá své. (Enšpígl) 3*

Stydlivý cukrovkář Jan a jeho kurvující sestra Marie se kdysi vstupem do víkendové chaty Willyho Wonky stali lovci čarodějnic a nyní jsou, považte, mediálními hvězdami své éry.. Chaoticky zrežírované, podivně sestřihané, s akutním nedostatkem humoru, či naopak temné atmosféry. Byť úvodní animované titulky, či zašlápnutí ploštice čeledi Stormare mělo své nepopíratelné kouzlo, čekal jsem od toho bláznivého Nora něco mnohem radikálnějšího, co by mi nestáčelo myšlenky jen na to, jak Famke vymést pavučiny v její čarodějnické komůrce. Přesto vše: „K Wirkolovi vchodem, k Sommersovi zády!“ (Gilmour93) 3*

VELKÁ RECENZE
Obávám se, že lehkonohé akční filmy jsou na vymření. Producenti je ušťouchali do jarních slotů, dávají na ně čím dál tím méně peněz, a když už se nějaký jakž takž povede, stejně ho američtí kritici - pro jistotu - raději utlučou holí. Je to dvojnásob smutné v době, kdy bez pestrobarevného latexu a rentgenového zraku už pomalu nemůžete vyjít na ulici, natož se promenádovat po stříbrném plátně. I Jeníček a Mařenka jsou trochu prvoplánově komiksoví - velké bouchačky, kožené ohozy a odjištěná hláška v puse, čekající na ten správný komediální timing. Stejně tak je v nich ale hodně oldschoolového, možná až archaického… prostě toho, co je podle některých třeba utlouct stařeckou holí.
Béčkovou hloupost a prvoplánové gagy ovšem dneska najdeme napříč spektrem, klidně i ve filmech za dvě stovky milionů. Jeníček a Mařenka ovšem dementní scénář, místy chtěně padající do nefalšované parodie (pokud vám nepřijde vtipné, že Jeníček trpí cukrovkou, protože se v dětství předávkoval perníkem, můžete z kina rovnou odejít, než vás odvezou bradou vzhůru a nohama napřed), popohánějí kupředu sviňským krokem. Devadesátiminutová stopáž a víceméně debutující režisér jsou lékem na mnohé bolesti, v tomhle případě především na chřadnoucí tempo, které často odhaluje anorektičnost zápletky. Tady vás ale už stylové 3D titulky nakopnou tak silně, že s nadzvukovým třeskem v zádech proletíte perníkovou chaloupkou a zastavíte se až o první vykuchanou čarodějnici. A i když budete celí zaflákaní od krve, budete se usmívat od ucha k uchu.
Tommy Wirkola si zatím ohříval spíš indie polívčičku (vyvražďovačka s rozmrzlým wermachtem). Vyšší rozpočet mu prospěl a producentská klepeta neublížila, k čemuž jistě přispěl i fakt, že si film mohl sám napsat. Nahláškované dialogy se tak nepletou akčním scénám pod nohy, ale naopak skvěle podtrhují další a další krájení čarodějnic. Vysvětlovaček netřeba, protože děj kličkuje kupředu jako starší pecky Guye Ritchieho a logiku tu nahrazují šikovně poskládané náhody, které v závěru nabývají absurdních rozměrů. Vám stačí vědět, že Jeníček je cukrovkář a introvert, zatímco Mařenka je holka krev a mlíko (korzet a digitální triky dělají s výstřihem Gemmy Arterton hotové divy), která si nenechá nic líbit. Všechno a všichni ostatní dává smysl jen pokud někdo střílí, flambuje nebo čaruje. Wirkola tuší, že jeho děj, bezradně se točící v kruhu, se nesmí ani na vteřinu zastavit, protože by se divák probral ze slastného omámení a začal přemýšlet nad souvislostmi.
Místo toho režisér dál vrší akční scény a těží z vynikajícího obsazení (Peter Stormare jako šerif ťulpas, Famke Janssen jako vrchní čarodějnice), ve kterém jindy nadsamčí Jeremy Renner náhle tahá za nejkratší provázek. Vlastně si mezi jednotlivými konfrontacemi skoro uvědomíte, že Jeníčkovi a Mařence to likvidování čarodějnic zas tak moc nejde a kdyby nebyli po potterovsku chráněni proti kletbám, pravděpodobně by jejich pohádka dlouhého pokračování neměla. To všechno jsou ale jen drobné trhliny na velkém akčním kolotoči, jehož lhostejný přístup k fyzikálním zákonům a sekvenční logice je mi mnohem sympatičtější, než přemýšlivější snaha o humorizaci slavných pohádek v Gilliamových Bratrech Grimmových.
Na Wirkolovi je zkrátka poznat nadšení do práce. Dojí 3D rozměr, aniž by to působilo rušivě, umí dát drajv akčním scénám, a i když mu občas ujede ruka ve střižně, jedná se o klopýtnutí, které nevede k držkopádu, ale pouze k jemnému zavrávorání. Mozek tahle akční smaženice nechala u dveří, ale srdce má na dlani. Možná to není její srdce, ale sval vytržený z hrudního koše nějaké čarodějnice, ale darovanému orgánu na zuby nekoukej. A i když bych zrovna nežádal sequel (další tlačení na pilu by mohlo vést k úmrtí pacienta), mám celkem radost ze solidního řemesla a postav, které si užívají samy sebe. Jeníček a Mařenka je splachovací zábava, ale do záchodu určitě nepatří. Víc takových nadšenců za kamery, ať už vyrůstali na pohádkách nebo filmech se Slyem a Arnoldem. Ideálně samozřejmě na obojím.
P.S. Na fóru s trollem a svěcením kulometů je vidět, že k rozesmátí publika stačí málo. Jmenovitě trocha fištrónu a jeden pár koulí. Spousta scenáristických starousedlíků bohužel během let přišla o obojí. Wirkola snad časem zvládne i práci s logikou a nenechá slavné sourozence "bloudit" v těsném okolí míst, kde vyrůstali, staré psy ale novým kouskům nenaučíš. Wirkola je naštěstí důkazem toho, že z každého náhradníka se nemusí nutně vyklubat Skip Woods.

O FILMU
Legendární pohádka se mění - z temného příběhu se stává zábavnou akční podívanou s rychlým spádem, prohnanou, zlověstnou, moderní, vzrušující - a výsledkem je ztřeštěné akční hororové dobrodružství Jeníček a Mařenka - Lovci čarodějnic. Příběh začíná 15 let poté, co sourozenci Jeníček a Mařenka utekli čarodějnici , která navždy změnila jejich životy … a poskytla jim chuť krve. Nyní dospěli v tvrdošíjné skvěle vytrénované lovce, kteří jsou stoprocentně rozhodnutí sledovat a zničit čarodějnice ve všech tmavých lesích - odhodlaní k odplatě. Ale jakmile se začne blížit neblaze proslulý „krvavý“ úplněk a malé dřevěné městečko začne čelit noční můře v podobě únosů nevinných dětí, Jeníček a Mařenka stanou tváří v tvář zlu horšímu než představuje jakákoliv čarodějnice, kterou kdy lovili - ďáblu, který by mohl být klíčem k tajemství jejich děsivé minulosti.
Děti na celém světě se při poslechu klasické pohádky o Jeníčkovi a Mařence chvějí strachy. Bratr a sestra se ztratí v lese, kde jsou chyceni nemilosrdnou čarodějnicí, která peče a jí děti. Pohádka končí, když dvojice čarodějnici její kanibalistické choutky překazí ... ale co se s nimi stane potom? To se odvážil domyslet scénárista a režisér filmu Jeníček a Mařenka - Lovci čarodějnic Tommy Wirkola, který se s touto otázkou popral v celém jejím strašidelném, legračním i napínavém rozsahu. Sourozence potkáváme už jako dospělé nemilosrdné lovce pronásledující v lesích čarodějnice a film se ze starodávného mýtu mění na epické moderní akční dobrodružství.
Wirkola, který se dostal do povědomí diváků akční zombie komedií Mrtvý sníh natočenou v jeho rodném Norsku, čekal celý život na příležitost znovu prozkoumat pohádku, která ho pronásledovala už jako malého chlapce. Nikdy ze sebe nesetřásl její dopad - přetrvávající obraz hladových, odporných, strašlivých čarodějnic číhajících na nevinné lidské oběti. Jednoho dne si začal představovat scénář o tom, kde jsou asi nejznámější sourozenci z lidových vyprávění teď. A napadla ho vize Jeníčka a Mařenky jako dospělých a bitvami zocelených strážců klidu téměř nadpřirozeného druhu.
„Příběhem Jeníčka a Mařenky jsem žil odmalička,” přibližuje Wirkola, „dobře si z dětství pamatuji, jak temná a děsivá ta pohádka je, a tak mě vždycky zajímalo, co se stane, když ti dva vyrostou. Mají za sebou svou temnou minulost a tu neutuchající nenávist k čarodějnicím. Takže když jsem o tom přemýšlel, přišlo mi logické, že jsou předurčeni k tomu, stát se největšími lovci čarodějnic.”
Wirkola okamžitě vycítil možnost vytvořit divokou podívanou, plnou humoru a akce, podívanou pro publikum 21. století, které na původní pohádce vyrostlo. Když začal psát scénář, rozhodl se zůstat věrný duchu původní německé lidové legendy, kterou jako první v roce 1812 sepsali nesmrtelní bratři Grimmové, ale kromě toho už nekladl své představivosti žádné limity.
„Chtěl jsem zachovat atmosféru původní pohádky, ale chtěl jsem to také okořenit vším, co mám ve filmech nejraději - komedií, horrorem a rychlými akcemi,” shrnuje Wirkola svůj záměr. „To fluidum strachu a hrůzy je v původní pohádce stále přítomno, ale já jsem jej vyzdvihl a zároveň jsem přidal humor. A ten příběh je také o skutečně silném poutu mezi bratrem a sestrou - o způsobu, jakým jsou Jeníček a Mařenka nuceni držet spolu, ať to stojí, co to stojí, když společně čelí zlu.”
Když Wirkola nadhodil svůj nápad producentům Willu Ferrellovi, Adamu McKay, Kevinu Messickovi a Chrisi Henchymu, byli okamžitě okouzleni. „Jeho návrh přesně odpovídal tomu,co si představíte pod takovým názvem,” vybavuje si Messick. „Jeníček a Mařenka dospěli s jednoznačným postojem k čarodějnicím. Nyní jsou nájemnými lovci, takže pokud vaše město sužuje epidemie čarodějnic a když se ztrácejí děti, zavolejte Jeníčka a Mařenku.”
Jako fanoušek vizuálně intenzivní a směle hravé kinematografie začal Wirkola tvořit svou originální vizi světa dospělého Jeníčka a Mařenky - světa, který si udržuje svůj nadčasový vzhled a dojem středověké pověsti, který ale splývá s drsnou, nemilosrdnou akcí, po které touží současný divák. „Chtěli jsme vzbudit pocit, že se děj může odehrávat před 300 lety, ale zároveň je to vše ukázáno v moderním duchu - akce, postavy i výzbroj,” vysvětluje Wirkola. „Byla to zábava, vytvořit klasický svět tak, aby působil svěže. Vzali jsme věci, které jste už viděli ve všech typech pohádek a potom jsme každé z nich dali trochu nový nečekaný vývoj.”
Messick uvádí, že úžasné je na tomto filmu to, že „je natočený tak, že si při jeho sledování neřeknete ‘Jsem ve Francii v 50. letech 18. století nebo tak nějak.’ Říkáte si, ‘Jsem ve skutečném světě pohádek.’”
A to je přesně to, o co Wirkolovi šlo: pohádkový svět žijící takovou rychlostí a tak zběsile, že to zaujme diváka 21. století. „Doufám, že Jeníček a Mařenka: Lovci čarodějnic dají publiku něco, co se vymyká obyčejnosti, že je zaujme nespoutanou energií, která neuvidíte v každém akčním filmu,” zakončuje Wirkola. „A ze všeho nejvíc jsem chtěl, aby to bylo vzrušující a zábavné.”
Aby mohl přivést Jeníčka a Mařenku do centra moderní akce, potřeboval Tommy Wirkola najít dvě silné osobnosti,které zvládnou přenést tyto postavy z legendy do skutečného života. Jeho hledání někoho, kdo představuje současný ideál toho, jak asi Jeníček s Mařenkou mohou vypadat - když dospívání prožili sněním o strašlivé pomstě a odplatě hnusným čarodějnicím - vedla ke spojení Jeremyho Rennera, který byl nominován na Oscara za skvěle zahranou akční roli bombového experta ve válce v Íráku ve filmu Smrt čeká všude a vycházející britskou hereckou hvězdu Gemmu Arterton, která zaujala svým půvabem, když rozšířila kultovní okruh Bond Girls v Quantum of Solace.
Renner nemohl odolat legraci, kterou scénář nabízel. „Když jsem scénář četl, pomyslel jsem si, že to nemůže být pravda, něco takového ještě nikdy nikdo neudělal. Byla to úžasná myšlenka se silným potenciálem,” říká. „Moc se mi líbí, že scénář, který Tommy napsal, nechává postavám hodně prostoru a říkal jsem si, že by bylo skvělé zabývat se tím ohromujícím poutem mezi bratrem a sestrou v prostředí fantastického světa.”
Renner posléze zjistil, že ho zcela pohltilo to, co se stalo Jeníčkovou základní filozofií. „Prošel si s Mařenkou obrovskou tragédií,” vykládá Renner. „Nemají rodiče, čarodějnice se pokusila je sníst a to, co si z toho Jeníček odnesl, je, že musíte vzít svůj osobní hněv a bolest a udělat s nimi něco dobrého.” Tato filozofie předznamenala Jeníčkův suchý humor a devastující způsob zacházení se zbraněmi, které používá k zabíjení čarodějnic. Pro Rennera znamenala přípravu na zatím nejintenzivnější akční scény v jeho herecké kariéře.
„Ve filmu je spousta skutečně náročných akcí,” vyvsětluje Renner. „Jednou z věcí, kterými se tento film odlišuje, je, že zatímco hrdinové většinou vyhrají všechny bitvy, Jeníček a Mařenka dostanou několikrát kopanec do zadku. V jistém smyslu jsme tak museli čelit porážkám každý den! Ale samozřejmě jsme si to užili. Tommy tomu celému dal neuvěřitelnou náladu, byla to směsice vážných chvil i humoru, a podle mého názoru právě tohle dává celému filmu projev reálného dobrodružství.”
Také Arterton je nadšená zvraty celého příběhu. „Miluji původní pohádku a tenhle příběh se od ní odpichuje,” říká. „S Jeníčkem a Mařenkou se setkáváme už jako se slavnými nájemnými lovci čarodějnic. Je to ale také čas, kdy se začínají zajímat o to, kdo jsou a proč se ty strašné věci staly zrovna jim - což je dostává do velmi napínavých situací.”
Uprostřed všudypřítomného napětí bavila Arterton dynamika vztahu mezi bratrem a sestrou, která je vždy v srdci jakékoliv akce, bez ohledu na to, o jak extrémní věc jde. „Je úžasné poznávat ten sourozenecký vztah,” říká Arterton. „Jeníček a Mařenka jsou svázaní tím nezlomitelným poutem, ale zároveň jsou každý jiný. Ona je mozkem operací, on představuje svaly. On je vtipálek a šoumen. Ona pozoruje, vyhodnocuje, a je to právě ona, kdo se snaží skutečně pochopit čarodějnictví. Oba musejí maximálně využívat své silné stránky.”
Mezi Rennerem a Arterton na scéně vznikl skutečně dobrý vztah, který pomohl k tomu, aby jejich sourozenecká blízkost - a rivalita - působila věrohodně. Arterton o Rennerovi říká: „Jeremy je v akci naprosto úžasný, ale zároveň se projevuje hodně citlivě, když je to potřeba. Přináší do jejich vztahu hodně legrace.”
Renner to Arterton vrací: „Gemma je skutečný klenot. Měli jsme štěstí, že jsme ji objevili, protože kromě toho, že si jsme podobní, dala postavě Mařenky nádhernou hloubku.”
Renner s Arterton při tréninku úzce spolupracovali s koordinátorem kaskadérů (který je zároveň pomocným režisérem) Davidem Leitchem. Způsoby, jakými jejich postavy bojují, jsou směsicí stylů moderních akčních komedií a bojů ze starých pohádek. Leitch poznamenává: „Akce v tomto filmu jsou tvrdé, rychlé a především zábavné. Miluji ten způsob Jackieho Chana, hybrid komedie a akce. Co se týká našeho akčního stylu, Tommy nám nechal naprosto volnou ruku, takže jsme přemýšleli nad tím, jaký styl bude konkrétní postavu nejlépe charakterizovat.”
Jak Jeníček, tak Mařenka ukazují každý svou osobnost prostřednictvím svého jedinečného bojového stylu. „Jeníček je ten typ kluka, který víc střílí než míří,”vysvětluje Leitch, „zatímco Mařenka víc plánuje.”
Přestože byla ochotná zkusit cokoliv, nebyla Arterton ten typ, který si dělá co chce bez ohledu na pravidla. „Když jsme začínali, říkala ‘Vážně si nepřipadám jako drsná holka.’ Ale makala na sobě a tu sílu získala,” říká Leitch. Arterton se do tréninku pustila s plnou vervou. „Přicházela jsem jako první a dost intenzivně jsem pracovala s týmem kaskadérů,” vysvětluje představitelka Mařenky. „Bylo to skvělé, protože to mi dalo kvalitní základy a díky tomu jsem se cítila v akčních scénách daleko jistější. Je toho tolik, čím Mařenka prochází!”
Wirkolovi tato dvojice perfektně sedla do jeho temné, ale živé představy o filmu: „Jeremy v sobě má přirozenou mužskou vůdčí schopnost, která dokáže táhnout akční film, ale má v sobě i temnou stránku a určitou nepředvídatelnost, což miluji. Když se k nám přidala Gemma, napojila se na něj okamžitě, ale zároveň jasně ukázala, že dokáže být stejně zábavná a schopná. Chtěl jsem, aby Mařenka kolem sebe kopala stejně jako Jeníček. Oba si své role maximálně užili.”
Producent Kevin Messick dodává: „Jeremy je stejný typ jako Han Solo. Takový skvělý herec ztvárňující Jeníčka v jeho světě fantazie filmu hodně pomáhá. A Gemma skvěle udržuje tu sestro - bratrskou rovnováhu, která mezi nimi je. Je velmi sexy a drsná, ale vtáhne vás do jejich sourozeneckého vztahu. Mají mezi sebou ten zvláštní vztah lásky-a-nenávisti dvou lidí, kteří společně prošli během dospívání neuvěřitelně tvrdou zkouškou - jen jejich utrpením byla čarodějnice.”
Jednou z největších hrozeb pro Jeníčka a Mařenku představuje Muriel, podobu měnící mrcha, kterou hraje bývalá Bond Girl a hvězda série X-Men Famke Janssen. „Muriel vládne všem šíleným čarodějnicím,” vysvětluje Janssen, která se během filmu promění z okouzlující krasavice s havraními vlasy v rozkládající se stvoření,z kterého divákům tuhne v žilách krev. „A jde doslova po Mařenčině srdci.”
Přestože by se dalo pochopit, že se Muriel chová mstivě k známým lovcům čarodějnic, ona se chová stejně trýznivě i ke všem ostatním bez rozdílu. „Nechovám se strašně jen k Jeníčkovi a Mařence. Chovám se příšerně ke všem ostatním čarodějnicím, dokonce i ke svým věrným poskokům,” dodává Janssen.
Zatímco čarodějnice číhají ve stínu, jeden z nejhorších mizerů světa Jeníčka a Mařenky je dokonale lidský: Berringer, mocichtivý šerif Augsburgu, kterého ztvárnil Peter Stormare, z plátna známý svými postavami lumpů. Sám o filmu říká: „Jednou z myšlenek tohoto filmu je, že člověk může být stejně nebezpečný jako duchové a skřeti, a to přesně vyjadřuje moje postava.”
Přátelštější tvář města představuje Ben, druh pohádkového fanouška, který je zblázněný do Jeníčka a Mařenky jako do rockových hvězd své říše. Bena hraje mladý americký herec Thomas Mann. Gemma Arterton o něm říká: „Přináší mezi všechna ta šílená jatka pořádnou dávku komedie.”
Šance vytvořit pro Jeníčka a Mařenku kompletně nový svět představovala pro Tommyho Wirkolu jednu z největších výzev. Během jeho vytváření skutečně popustil uzdu své fantazii a představivosti. Řídil se jediným neporušitelným pravidlem: „Všechno musí vypadat a působit jako pohádka. Potřebovali jsme bohaté, syté barvy, které vás dostanou - zeleň lesů, rudou krev a čerň čarodějnic,” říká k tomu Wirkola.
Všechny běžné prvky tradiční pohádky byly přepracovány tak, aby se propojily s moderními akcemi a efekty. „Všechno byla jasná volba,” poznamenává producent Kevin Messick. „Tommy a jeho tým znovu vytvořili každý prvek Jeníčka a Mařenky.”
Pro umocnění adrenalinového zážitku se Wirkola rozhodl natočit film ve 3D. „Když děláte film, jako je tento, pak chcete publikum skutečně vtáhnout do děje, a to 3D plně umožňuje,” vysvětluje Wirkola. „3D ukazuje všechno tak jasně, že máte pocit, jako když jste skutečně v té pohádkové zemi.”
Tým vedený trikovým specialistou Mikem Elizaldem, zakladatelem proslulé trikové společnosti Spectral Motion, navrhl postavu trolla Edwarda a pomohl přivést k životu čarodějnice. Wirkola potom přivedl berlínské trikové studio Twilight Creations, aby vytvořilo kamenný kruh čarodějnic. Skutečným zážitkem bylo pozorovat herce, když se jejich postavy vrhaly do akčních scén. „Každý z herců se najednou stal svou postavou,” říká Elizalde. „Herci tomu dali ten správný náboj.”
Pro Wirkolu bylo velmi důležité, aby čarodějnice ve scénách pronásledování doopravdy, vztekle a divoce létaly. „Vždy jsem cítil, že čarodějnice musejí mít košťata, ale chtěl jsem je použít úplně novým způsobem, takže se z nich stala rychlokošťata,” říká Wirkola, který na těchto záběrech spolupracoval s trikovým specialistou Jonem Farhartem a s pomocí drátů a green screen nechali čarodějnice křižovat les.
Se zhmotněním Wirkolových představ do reality mu pomáhal výtvarník Stephen Scott, který také pracoval na filmech Guillerma del Tora Hellboy a Hellboy 2: Zlatá armáda. Stejně jako Wirkola byl i Scott nadšený možností vytvořit tak rozmanité scény, jakými jsou chaloupky, jeskyně a podzemní síně. „Nikdy jsem nepotkal nikoho, kdo by měl tak bohatou představivost, jakou má Stephen,” podotýká producent Messick.
Scott byl nadšený možností stavět scény v Německu, v krajině, která inspirovala vznik Jeníčka a Mařenky. Strašidelná přírodní scenérie, temný, panenský les ... prostředí plné zkroucených větví, které po vás sahají, jako by vás chtěly chytit. „Našli jsme lesy se středověkou atmosférou a také se stromy působícími dost zlověstně,” vysvětluje Scott.
Scott a jeho tým se bavili i nad stavbou Murielina doupěte (které září umírajícími uhlíky dětských duší), sladké, ale zlovolné Perníkové chaloupky i scény, kterou nazvali “kamenný kruh” - scény, která se objeví v dramatickém závěru.
Jednou z Wirkolových nejoblíbenějších scén se stala Perníková chaloupka. „Každý má svou vlastní představu o tom, jak ta chaloupka vypadá,” říká režisér. „Důležité ale bylo, že musela vypadat tak lákavě, aby děti zahnaly své obavy.”
„Poprvé jsme ji viděli ve svitu měsíce,” pokračuje Scott, „se vší tou lepkavou, rozpouštějící se čokoládou, perníkem na stěnách a lesklými cukrátky. Ale chaloupka má také svou skrytou tvář, protože uvnitř je perníková baba a ta chaloupka a čarodějnice jsou jedna jako druhá - ďábelská a ohavná díla.”
Asi nejambicióznější scénou je kamenný kruh, kde se odehrává odvážná záchrana uprostřed krvežíznivých čarodějnic. Té scény se účastní stovky komparzistů a členů štábu, četné kamery, jeřáby a potoky krve. „Miluji velké akční finále,” říká Wirkola. „Je to legrační směsice čarodějnic, kulometů a osobních soubojů.”
O zábavu se také postaraly filmové kostýmy navržené Marlene Stewart, která kompletně od základů navrhla a vytvořila skoro 100 kostýmů. Chtěla, aby Jeníček s Mařenkou vypadali, jako když patří do pohádkového světa, ale aby zároveň působili jako ostřílení drsní úspěšní lovci z jakéhokoliv období. Jejich kostýmy vypadají, že jsou vytvořeny z tradičních materiálů, kůže a lnu, ale není na nich nic starobylého. „Tradiční prostředky jsme použili, ale trochu jsme je pro naše potřeby zdrsnili,” vysvětluje Stewart.
Herci se shodují, že jim jejich kostýmy poskytly další inspiraci. Gemma Arterton k tomu říká: „Všichni byli do jejích kostýmů úplně zbláznění. Můj kostým byl tak trochu chlapecký a zároveň velmi sexy. Marlene odvedla velký kus práce - upřímně, klidně bych nosila svůj kostým v běžném životě, byl prostě úžasný.”
Oblečení Jeníčka a Mařenky je sice nadčasové, ale arzenál zbraní, které používají při lovech čarodějnic, je stejně smrtící jako cokoliv používané dnes. Simon Boucherie, návrhář zbraní z Berlína, s Wirkolou spolupracoval na všech zbraních použitých ve filmu. Co se týká výzbroje, měl Wirkola jakousi svéráznou představu retro futuristických zbraní a luků, které vycházejí ze staletími osvědčených stylů, ale přesto disponují moderní palební silou. „Měli jsme zásadu, že všechny zbraně musejí vypadat, jako kdyby si je sami ručně vytvořili,” vysvětluje. „Se všemi těmi bláznivými nápady na to, jak by zbraně mohly vypadat, jsme si užili spoustu zábavy.”
Wirkola také udělal z volby zbraní obou sourozenců osobní záležitost: „Jeníček je chlapík, který vpadne dovnitř a pokusí se všechny postřílet naslepo, zatímco Mařenka má blíž k jemné přesnosti, takže má dvojitou kuši, která přesně odpovídá charakteru její postavy a zároveň pracuje tak, jak Mařenka potřebuje.”
Od výzbroje k efektním akcím - tato neuctivá směsice fantastična a hrůzy se stala vůdčím principem snímku Jeníček a Mařenka: Lovci čarodějnic. Vše shrnuje Tommy Wirkola: „Ve filmu je spousta akce, ale pro nás bylo stejně důležité ukázat dobrodružství a legraci s tím spojené. Pořád je to pohádka, ale jaksi … velmi intenzivní.”

DABING
1.DABING (DVD)
V českém znění: Libor Bouček - Jeremy Renner (Jeníček), Jitka Moučková - Gemma Arterton (Mařenka), Irena Máchová - Pihla Viitala (Mina), Petr Neskusil - Thomas Mann (Ben), Kateřina Lojdová - Famke Janssen (Muriel), Ludvík Král - Thomas Scharff (otec), Libor Terš - Zoe Bell (čarodějka), Jakub Saic - Jeppe Beck Laursen (stopař William), Svatopluk Schuller - Christian Rubeck (stopař Jonathan), Martin Zahálka - Vegar Hoel (hajný), Jiří Knot - Fritz Roth (mlékař), Dana Pešková - Kathrin Kühnel (Adrianna), Jakub Nemčok - Cedric Eich (malý Jeníček), Anna Nemčoková - Alea Sophia Boudodimos (malá Mařenka), Libor Hruška - Peter Stormare (Šerif Berringer), Zdeněk Podhůrský - (naštvaný vesničan), Bohuslav Kalva, Antonín Navrátil - Rainer Bock (Starosta Engleman), Zdeněk Mahdal - Bjorn Sundquist (Jackson), Zbyšek Horák (titulky)
Překlad: Robert Hájek
Zvuk: David Pavlíček
Produkce: Leoš Lanči
Dialogy a režie: Jiří Balcárek
Vyrobila: Tvůrčí skupina Josefa Petráska ve studiu Pro-Time 2013

2.DABING (Prima)
V českém znění: Marek Libert - Jeremy Renner (Jeníček), Antonie Talacková - Gemma Arterton (Mařenka), Jolana Smyčková - Pihla Viitala (Mina), Petr Neskusil - Thomas Mann (Ben), Kateřina Brožová - Famke Janssen (Muriel), Martin Sobotka - Thomas Scharff (otec), Jan Köhler - Cedric Eich (malý Jeníček), Anna Nemčoková - Alea Sophia Boudodimos (malá Mařenka), Pavel Šrom - Peter Stormare (Šerif Berringer), René Slováčková, Dana Pešková, Zdeněk Mahdal, Libor Terš, Jakub Saic - Rainer Bock (starosta Engleman), Milan Slepička, Bohdan Tůma (titulky)
Překlad: Robert Hájek
Zvuk: Jan Neskusil
Dramaturgie: Hana Pernicová
Produkce: Kristýna Smetanová
Vedoucí výroby: Marie Přívratská
Vedoucí dramaturg: Daniel Košťál
Šéfproducent: Jaroslav Richtr
Dialogy a režie: Jiří Balcárek
Vyrobilo: Médea Promotion Dabing, člen skupiny Médea Group pro FTV Prima s.r.o. 2015

Premiéra ČR: 28.2.2013 Bontonfilm
Premiéra USA: 25.01.2013 Paramount Pictures
Premiéra Německo: 28.2.2013
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 26.6.2013 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 26.6.2013 Magic Box

Tržby v ČR - Kč 15 394 501
Tržby celkem - $ 226 349 749
Návštěvnost v ČR 102 035
Náklady (Rozpočet) - $ 50 000 000

FILMY NA SPOLEČNÉM DVD
Jeníček a Mařenka: Lovci čarodějnic gastonrolinc.webnode.cz/news/a0-011/
Fantasy / Dobrodružný, USA / Německo, 2013
Režie: Tommy Wirkola, Hrají: Jeremy Renner, Gemma Arterton

Jeníček a Mařenka: Soumrak čarodějnic gastonrolinc.webnode.cz/news/a0-012/
Akční / Dobrodružný, USA, 2013
Režie: David DeCoteau, Hrají: Booboo Stewart, Fivel Stewart
 
Tvůrci a herci
Tommy Wirkola (Režie), Will Ferrell (Produkce), Beau Flynn (Produkce), Adam McKay (Produkce), Atli Örvarsson (Hudba), Michael Bonvillain (Kamera), Jim Page (Střih), Deborah Aquila (Casting), Jennifer L. Smith (Casting), Tricia Wood (Casting), Stephen Scott (Scénografie), Marlene Stewart (Kostýmy), Karen Baker Landers (Zvuk), Mac Ruth (Zvuk), Mike Elizalde (Masky), Tamar Aviv (Masky), Dante Harper (Scénář), Tommy Wirkola (Scénář), Jeremy Renner (Herec), Gemma Arterton (Herec), Famke Janssen (Herec), Pihla Viitala (Herec), Derek Mears (Herec), Ingrid Bolso Berdal (Herec), Joanna Kulig (Herec), Thomas Mann (Herec), Peter Stormare (Herec), Bjorn Sundquist (Herec), Rainer Bock (Herec), Thomas Scharff (Herec), Cedric Eich (Herec), Alea Sophia Boudodimos (Herec), Sebastian Hülk (Herec), Vegar Hoel (Herec), Stig Frode Henriksen (Herec), Zoë Bell (Herec), Robin Atkin Downes (Herec), Friedrich Heine (Herec), Stephanie Corneliussen (Herec), Fritz Roth (Herec), Tommy Wirkola (Herec), Jeppe Beck Laursen (Herec), Monique Ganderton (Herec), Alessija Lause (Herec), Vera Nova (Herec), Matthias Ziesing (Herec), Kathrin Kühnel (Herec), Lucy Ella von Scheele (Herec), Noah Wiechers (Herec)
 
2013/87/USA, Německo/Fantasy, Dobrodružný, Akční, Horor
 
Zajímavost k filmu
- Jeremy Renner (Janíčko) robil všetky kaskadérske scény prakticky sám.
- Gemma Arterton (Marienka) si vymkla členok, keď v jednej zo scén bežala cez les.
- Hlavní hrdinovia absolvovali kvôli filmu mesačný výcvik s cieľom pripraviť ich na zbrane a boj.
- Natáčanie trvalo 3 mesiace.
- Miesto natáčania vyberal výtvarník Stephen Scoot, ktorý hľadal "stredoveký les" bez zásahu človeka.
- Retro-futuristický steampunkový štýl zbraní a techniky navrhol a vlastnoručne vyrobil dizajnér Simon Boucherie spolu s Wirkolom.
- Tvorcovia čerpali inšpiráciu od ranných hororových komédii Sama Raimiho ako Armáda temnôt (1992).
- Pôvodne chcel režisér tento film natočiť ako krátky v austrálskom štúdiu. Nakoniec ho však po úspešnom horore Dead Snow (2009) naverbovali do Hollywodu.
- Práce na pokračování filmu byly ohlášeny ještě během uvádění filmu v kinech.
- Marlene Stewart k filmu navrhla téměř 100 kostýmů.
- Ve filmu má Jeníček (Jeremy Renner) cukrovku jako důsledek toho, co prožil v perníkové chaloupce jako dítě. Původně měla mít zdravotní problémy také Mařenka (Gemma Arterton) a to s příjmem potravy, způsobené traumatem z dětství. To však bylo z finální verze filmu zcela vystřiženo.
- Režisér Tommy Wirkola ve filmu ztvárnil roli jednoho ze zástupců šerifa Berringera (Peter Stormare).
- Gemma Arterton zlomila Famke Jenssen při natáčení bojové scény několik žeber. Famke poté svoje zranění před Gemmou zamlčela.
- Film nebol premietaný kritikom pred jeho distribúciou.
- Středověká vesnice, ve které se odehrává část filmu, skutečně existovala v německé oblasti Augsburg v Bavorsku. Údajně ji opravdu nechali vyhořet až do základů.
- Natáčení začalo v březnu roku 2011 ve městě Braunschweig v Německu ve filmových studiích Potsdam Babelsberg. Záběry skal objevující se cca v čase 37:50 byly točeny z unikátního kamenného mostu v Baste v Saském Švýcarsku nedaleko od českých hranic.
- Film se měl objevit v kinech už v roce 2012, ale kvůli konkurenčním projektům byl přesunut až na rok 2013.
- Tvůrci původně do role Gretel zvažovali obsazení Diane Kruger , Evy Green a Noomi Rapace. Postavu nakonec ztvárnila Gemma Arterton.
- Famke Janssen v rozhovoru v Cannes řekla, že hlavní roli čarodějnice Muriel přijala, protože musela splácet své hypotéky.
 
Odkazy