Zmizení / Prisoners (2013/153/USA/Thriller, Krimi, Drama, Psychologický) 85%

27.02.2018 08:35
JEDNOU VĚTOU
„Každá vteřina má cenu života.“

OBSAH
Silné téma, vynikající scénář plný zvratů a životní herecké výkony poskládaly dohromady thriller o pátrání po dvou zmizelých děvčatech, který je napínavý až k nesnesení. Keller Dover (Hugh Jackman) čelí asi nejhorší noční můře každého rodiče, jeho šestiletá dcera Anna a její kamarádka Joy jednoho večera na Díkuvzdání zmizí. Jejich hledání nebere konce, hodiny se vlečnou a dívky jsou stále pohřešovány. Do objektu zájmu se při pátrání dostane zchátralý karavan, který parkoval před jejich domem a u kterého si dívky naposledy hrály. K případu je povolán detektiv Loki (Jake Gyllenhaal), který zatýká řidiče karavanu, retardovaného Alexe Jonese (Paul Dano), ale pro nedostatek důkazů je Jones po nějaké době propuštěn. Oficiální pátrání sice stále pokračuje, ale Dover se cítí bezradný, jeho strach se mísí se vztekem a zlobou. Bere spravedlnost do svých rukou a bez ohledu na následky se rozhodne vyslechnout jediné pojítko k případu sám, po svém a bez rukaviček.(Bontonfilm CZ)


FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Naprosto skvělý film. Boží atmosférická práce, která pracuje s postavami, s počasím, s náladami. Prostě kompletně rozebírá situaci a samotné role do jednotlivých detailů. Tak to mám rád a přesně toto se mně dostává z americké produkce tak jednou za dva roky, jestli vůbec. První takovýto poctivý film, který jsem viděl byl Sedm. Přesně i nad tím vším jsem dost přemýšlel během sledování tohoto filmu. Mrzí mě ale, že mu pořád nemůžu dát plný počet. Byly tam místa, u kterých bych potřeboval bližší vysvětlení. A myslím si, že by na tom vysvětlení víc minut nepřibylo. Už tak byl dost dlouhý a jestli bude delší o deset minut, to už bych nejspíš ustál. Každopádně Hugh Jackman a Jack Gyllenhaal zahráli famózně. Oba se do role tak vžili, že jsem viděl i ty jednotlivé nuance, které se od normálních hereckých výkonů maximálně odlišují. Z Hugha se stává troska a Jack zařazuje rychlostní stupeň u tikání v obličeji minutu co minutu k výslednému závěru. Skvělý film a poctivá filmařina. Kéž by takových bylo víc. (Malarkey) 4*

Nedávno, když jsem prožíval jedno z těch trpělivých odpolední, rozhodl jsem se pozorovat šukání šneků. Začalo to dvouhodinovým sprintem na osmdesát cenťáků, kdy ten nadrženější honil toho chudáka, kterého ten den zrovna bolela hlava. Kanec byl ale rychlejší, u pankejtu jej po strhujícím běhu dostihl a začal z něj asi tak hodinu vášnivě strhávat ulitu, protože dostal chuť na misionáře. Když zjistil, že ji má přirostlou, nevrle to vzdal, a vrhl se na to pěkně po šnečím. Dalo mu to ovšem fušku, než toho druhého ukecal, aby nedělal drahoty jako slečinka a postavil se na ocas. Po další hodině ho zlomil a oba se do toho s lascivně vyvalenýma očima na šťopkách naprudko dali. Ten nadrženec ovšem jen tak frajeřil a sliboval, za další dvě hodiny pouze dvakrát prudce a freneticky přirazil, oběť dlouze a táhle hekla, znechuceně zatáhla bulvy a odplazila se hledat nějakého pořádného obšousta, co by ji dorazil. Seběhlo se to všechno tak strašně rychle, že mi u toho porostly nehty snad jen o tři milimetry. To po téhle zabijácké nudě jsem se probral s třídenním strništěm a vlasy po pás, přičemž vím jistě, že jsem to pouštěl hladce oholen a plešat! Takže ti z vás, kteří xmrti rádi štrykují třímetrové, růžové šály nebo milují kontinuálně sledovat, jak jim v obýváku roste fíkus, ať si to tady klidně nadhodnocují, avšak já to strhující tempo a přiblblou pointu prostě nedával, a tak to s klidným svědomím odstřelím, i když Volverín konečně prokázal, že když zrovna nemá adamantiovou pedikůru, je z něj docela slušný ochotník. Škoda, že si k tomu herectví vybral zrovna takovouhle užvaněnou sračku. (Verbal) 1*

Přesně ten typ filmu, který všechny trumfy vytáhne v první třetině, aby je pak už jen marně ředil a rozpačitě promíchával. Těšil jsem se na pomalý psychologický krimi thriller, ten se ale postupem času rozpadne do jednostrunné litanie, ze které vyčnívá výtečná Deakinsova kamera a postava Jakea Gyllenhaala, která na rozdíl od ostatních má tu výhodu, že se o ní v podstatě nic nedozvíte (tím je alespoň trochu tajemná). Film podstatně selhává i jako detektivka, když informace dávkuje velmi neefektivně a nedokáže ospravedlnit nadměrnou délku (na jedno odhalení připadá nesmyslné množství repetitivních a zjitřených dialogů bez hlubšího smyslu). Hudba, kamera a některé "mimodějové" režijní momenty z toho však dělají solidní záležitost. (Marigold) 3*

VELKÁ RECENZE
Hugh Jackman je Wolverine. Což je sice fajn, ale nejspíš ho to možná i trošku štve. Zahrát si šestkrát (a za rok zase) jednoho z nejoblíbenějších comicsových hrdinů znamená sice víceméně okamžitý vstup mezi největší herecké celebrity, ale on sám by nejspíš radši chodil na Oscary než mezi fanboye na Comic-Con. A detektivka Zmizení, na níž si vylámala zuby elita Hollywoodu, by s tím mohla něco udělat.
V zámořských kinech už Jackman řádí pár týdnů a celkem hlasitě se v souvislosti s jeho novinkou mluví o Oscarech a Zmizení je přirovnávané i k Argu. To taky nešlo do kin během klasické oscarové sezóny a nakonec si jeho tvůrci odnesli toho nejcennějšího plešouna. Je ještě brzy uvažovat, jaké šance tahle mrazivá kriminálka u akademiků bude mít, ale bylo by asi velké překvapení, kdyby její název nezazněl párkrát alespoň mezi nominovanými. Předpoklady k tomu rozhodně má.
Příběh není na první pohled nijak zvlášť zajímavý. Jednoduše se ztratí dvě malé holky, jejich rodiče se z toho složí a policie neví, co má dělat. A tak se tatík Keller Dover rozhodne vzít spravedlnost do svých rukou a vyslechnout podezřelého, mladého kluka s IQ na úrovni desetiletého dítěte, sám. Otázka je, kam až bude ochotný zajít, co pro pravdu obětuje a hlavně, jestli je jeho rukojmí skutečně mužem, který ví, kde je jeho malá dcera. Detektiv Loki totiž během svého pátrání zjišťuje, že celá situace možná není tak jednoduchá.
Režisér Dennis Villeneuve, jehož jméno asi znají jen návštěvníci filmových festivalů (ve Varech se promítala třeba jeho Polytechnika) se ukázal pro Zmizení jako hodně dobrá volba a popravdě si absolutně nedovedu představit, jak by film dopadl, kdyby ho točil třeba původně plánovaný Antoine Fuqua. Respektive představit si to dovedu, ale moc nechci. Villeneuve dokáže během několika okamžiků diváky přesvědčit, že tenhle film se odehrává ve skutečné Americe, ne v té klasické filmové. Jsme na jakémsi americkém předměstí, kde jsou deset let stará zasviněná auta, pořád prší a je hnusně a víceméně všichni jsou tu realisticky oškliví. Během pár minut začnete mít nejspíš pocit, že tenhle příběh by se klidně mohl stát ve vedlejším městě. Žádné syté barvy, jen šeď, realita a zablácený přelom roku, kdy se sympaticky chladný podzim začíná měnit v hnusnou zimu. Pokud koukáte na severské detektivky, které se v poslední době dostávají i do našich televizí, budete tu jako doma.
Villeneuve ale krom atmosféry sám jako režisér absolutně neexhibuje a dává stoprocentní prostor scénáři a hercům. Začněme tím prvním. Zmizení je psychologický thriller, kde dojde na klasické pátrání a na hrdiny, kteří se každý po svém vyrovnávají s extrémní situací, ať už jde o zmizení dcery, nebo fakt, že mají v domě u topení připoutaného jejího možného únosce. Vedle toho ale detektiv Loki stále hledá únosce a odhaluje jednu bizarnost za druhou, jen aby to nakonec do sebe všechno krásně zapadlo. Odhalit KDO není pro znalce filmových klišé nijak zvlášť obtížné. Ale PROČ a JAK je vyloženě lahůdkové.
No a teď k těm hercům. Režisér svým odtažitým stylem a absencí nějakého machrování s kamerou dává vyniknout každému, kdo mu vleze před kameru, ať už je to minimalisticky hrající Paul Dano nebo Terrence Howard, jehož se vyplatí ve vypjatějších scénách sledovat, i když ho obvykle režisér zastrčí trošku do pozadí. Nejvíc prostoru pochopitelně dostává Hugh Jackman a jeho Keller Dover je navíc i nejvděčnější postava. Tatíka, který je odhodlaný udělat cokoliv, aby našel svou holčičku i člověka propadajícího se postupně až na úplné dno, kde začne toužit po odplatě, mu jednoduše budete žrát od začátku do konce. Ale přesto musím říct, že Jake Gyllenhaal si ve většině svých scén film doslova krade pro sebe. Jeho policajt není úplně klasický a spíš byste ho považovali za člověka, jenž strávil třetinu života za katrem. A i když jde o strážce zákona, celou dobu na něm je vidět, že by nejradši vyšel ven a všechen ten lidský odpad rozstřílel na kusy. Scéna, kdy jde vyslechnout podezřelého chlapíka, co skutečně vypadá jako někdo, kdo ve sklepě przní malá štěňátka, je vyloženě boží. Stejně jako Gyllenhaalův výraz „dej mi důvod a já ti rozbiju hlavu o zeď“.
Zmizení je skvělá psychologická detektivka, u které si jako diváci dost možná sáhnete na dno. 160 minut je sakra velká darda, zvlášť, když Villeneuve nehodlá divákům nic ulehčovat tím, že by se pokoušel o videoklipový styl nebo rychlé střihy. Jde o to temný, drsný, pomalý a hutný příběh, na nějž se kouká někdy dost nepříjemně a kde se chvílemi zdánlivě nic neděje. Ale po odchodu z kina budete mít stejně pocit, že si musíte dát pořádného panáka. Sakra dobrá práce, která v člověku rezonuje ještě dlouho po závěrečných titulcích.

Ocenění:
Academy Awards
2014 - Roger Deakins (Kamera) (nominace)

Toronto IFF
2013 - Denis Villeneuve (Cena diváků pro nejlepší film) (nominace)

DABING
1.DABING (DVD)
V českém znění: Zdeněk Mahdal - Hugh Jackman (Keller Dover), Michal Michálek - Jake Gyllenhaal (detektiv Loki), Jakub Saic - Terrence Howard (Franklin Birch), Petra Hanžlíková - Maria Bello (Grace Doverová), Klára Sochorová - Viola Davis (Nancy Birchová), Radana Herrmannová - Melissa Leo (Holly Jonesová), Radek Škvor - Dylan Minnette (Ralph Dover) + Paul Dano (Alex Jones), Petr Lněnička - David Dastmalchian (Bob Taylor), Tomáš Juřička - Len Cariou (Otec Patrick Dunn), Libor Hruška - Wayne Duvall (Kapitán Richard O'Malley), Veronika Mudrová - Zoe Borde (Eliza Birchová), Eliška Sochorová, Natálie Mudrová
Překlad: Lidmila Hrůzová
Produkce: Markéta Kratochvílová
Zvuk: Josef Mašek
Mix zvuku: Matěj Večeřa
Dialogy a režie: Veronika Veselá
Pro Bontonfilm vyrobila Tvůrčí skupina Markéty Kratochvílové, Studio Budíkov v roce 2013

2.DABING (Prima)
V českém znění: Alexej Pyško - Hugh Jackman (Keller Dover), Marek Holý - Jake Gyllenhaal (detektiv Loki), Pavel Vondra - Terrence Howard (Franklin Birch), Hana Ševčíková - Maria Bello (Grace Doverová), Milena Steinmasslová - Melissa Leo (Holly Jonesová), Nela Boudová - Viola Davis (Nancy Birchová), Michal Holán - Paul Dano (Alex Jones), Pavel Rímský - Wayne Duvall (Kapitán Richard O'Malley), Daniel Krejčík - David Dastmalchian (Bob Taylor), Ivan Jiřík - Robert C. Treveiler (forenzní Rich), Drahomíra Kočová - Sandra Ellis Lafferty (paní Millandová), Petr Pelzer - Len Cariou (otec Patrick Dunn), Václav Matějovský - Dylan Minnette (Ralph Dover), Johana Sládková - Erin Gerasimovich (Anna Doverová), Marianna Jurková - Kyla-Drew (Joy Birchová), Kateřina Březinová, Týna Průchová, Lukáš Král, Klára Jandová, Martin Hruška
Překlad: Petr Hnilo
Dialogy: Jitka Tošilová
Zvuk: Pavel Balcar
Produkce: Mirka Monsportová
Vedoucí výroby: Jana Janoušková
Vedoucí dramaturg: Daniel Košťál
Šéfproducent: Jaroslav Richtr
Režie: Kateřina Březinová
Ve studiu S Pro Alfa CZ a.s. vyrobila FTV Prima spol. s.r.o. v roce 2015

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOS
Premiéra ČR: 10.10.2013 Bontonfilm
Premiéra USA: 20.9.2013 Warner Bros. US
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 12.2.2014 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 12.2.2014 Bontonfilm

Tržby v ČR - Kč 3 137 077
Tržby celkem - $ 122 126 687
Návštěvnost v ČR - 23 446
Náklady (Rozpočet) - $ 46 000 000
 
Tvůrci a herci
Denis Villeneuve (Režie), Kira Davis (Produkce), Broderick Johnson (Produkce), Adam Kolbrenner (Produkce), Andrew A. Kosove (Produkce), Jóhann Jóhannsson (Hudba), Roger Deakins (Kamera), Joel Cox (Střih), Gary Roach (Střih), Kerry Barden (Casting), Paul Schnee (Casting), Patrice Vermette (Scénografie), Renée April (Kostýmy), Alan Robert Murray (Zvuk), Amber Crowe (Masky), Aaron Guzikowski (Scénář), Jake Gyllenhaal (Herec), Hugh Jackman (Herec), Paul Dano (Herec), Maria Bello (Herec), Melissa Leo (Herec), Viola Davis (Herec), Terrence Howard (Herec), Lana Yoo (Herec), Len Cariou (Herec), David Dastmalchian (Herec), Dylan Minnette (Herec), Zoë Soul (Herec), Wayne Duvall (Herec), Katrina Despain (Herec)
 
2013/153/USA/Thriller, Krimi, Drama, Psychologický
 
Zajímavost k filmu
- Detektiv Loki (Jake Gyllenhaal) neměl ve scénáři křestní jméno, tak si ho vymyslel jeho představitel.
- Sám herec Jake Gyllenhaal vymyslel oční tik, který má jeho postava ve filmu. „Byl jsem s režisérem na večeři a řekl jsem mu, že si myslím, že by měla mít moje postava nějaký fyzický tik. Jeho prvotní reakce nebyla moc pozitivní, protože režiséry takové nápady vždycky hned vyděsí.“
- Detektiv Loki (Jake Gyllenhaal) má na malíčku levé ruky zlatý prsten s vyrytým znakem svobodných zednářů.
- Maria Bello ztvárňující Grace, matku jedné ze zmizelých dcer, navrhla, že bude po dobu celého filmu hrát ve stejném oblečení a nebude si téměř mýt vlasy, aby znázornila, že se pro Grace se únosem její dcery zastavil čas a vše ztratilo smysl.
- Hugh Jackman kvůli roli otce unesené dcery studoval skutečné případy zmizelých dětí a projevy nedostatku spánku, aby získal lepší vhled do toho, čím jejich rodiče procházejí.
- Denis Villeneuve se s Jakem Gyllenhaalem původně sešel kvůli filmu Enemy (2013). S jejich spoluprací byl natolik spokojen, že se později rozhodl nabídnout mu i roli detektiva Lokiho v tomto snímku.
- Zvláštní tik v obličeji detektiva Lokiho (Jake Gyllenhaal) má svědčit o jeho nadprůměrně vysoké inteligenci.
- Detektiv Loki má mimo jiné tetování na krku, které si speciálně vyžádal jeho představitel Jake Gyllenhaal a má odkazovat na jeho problematickou minulost.
- Jake Gyllenhaal zhlédl během přípravy na roli detektiva Lokiho záběry policejních výslechů v celkové délce cca 100 hodin. Scéna trvala kolem 3 minut.
- Celé jméno detektiva Lokiho (Jake Gyllenhaal) je David Wayne Loki.
- Hugh Jackman hraje v tomto filmu roli otce unesené dívky. Už dříve dostal podobnou roli ve filmu Pevné pouto (2009), kterou ale odmítl. Tuto roli nakonec získal Mark Wahlberg, který byl původně obsazen i do hlavní role ve Zmizení, ale nezahrál si v něm.
- Matka Alexe Jonese (Paul Dano) se jmenuje Holly Jones (Melissa Leo). Stejně se jmenovala dívka, která byla v roce 2003 unesena a zavražděna v Torontu.
 
Odkazy