Žena v okně / The Woman in the Window (2021/101/USA/Krimi, Drama, Mysteriózní, Thriller) 53%

01.08.2021 14:23
JEDNOU VĚTOU
„Vidět znamená věřit."

OBSAH
Kvůli agorafobii se drží doma, ale posedlost novými sousedy jí nedá spát – psycholožka, co se snaží vyřešit brutální zločin, který na vlastní oči viděla z okna. (Netflix)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Na tento film jsem se vychystal jeden den po práci, začal vařit kafe, zapnul jej a než se uvaří kafe, tak jsem se ven šel podívat na zahradu, jak mi rostou papričky. Jenže jsem se zasekl se sousedkou a film mezitím skončil. Tak jsem si ho pustil znova, po hodině jsem si uvědomil, že ho vůbec nevnímám a k úctě k tématu si jej pustil znova. Jenže jak jsem správně tušil, jediné dobré na filmu je Amy Adams. Nevím, co se to v Hollywoodu stalo, že poslední dobou točí scénáristicky špatné filmy a herci v nich předvádí skvělé výkony. Námět je fajn, ale od začátku jsem měl pocit, jak když je film v nějakém psychedelickém rauši. Nedávalo to logiku, bylo to takové divácky neatraktivní, taky to na blížícím se závěru bylo hrozně znát. Chtěl jsem dát právě k úctě k Amy tři hvězdy, ale nakonec jsem usoudil, že v dnešní době herecký výkon není všechno. Bohužel. (Malarkey) 2*

Ambiciózní Joe Wright mě poslední roky solidně zklamává. Chlapík je docela puntičkář, který rád experimentuje, jenže tím, že leccos podřizuje formální stránce a že kdejakou příležitost využívá k dynamičtějšímu ozvláštnění děje, může někoho otrávit. Mnoho sterilního a prázdného zůstalo po Anně Karenině i Nejtemnější hodině. I tady měl před kamerou spoustu talentu, ovšem výsledek je chaotický a (zbytečně) ambiciózní. Nespolehlivá hlavní hrdinka a vražda v protějším domě. Psycholožka Amy Adams se totiž bojí opustit domov, přitom přijímat návštěvy ve své „bezpečné zóně“ dokáže. Třeba novou sousedku Julianne Moore, která najednou mizí a hlavní postava přestává důvěřovat své vlastní pomíchané mysli. Potěší paranoidní atmosféra umocněná kulisami obřího domu, méně pak nevyužití herci ve vedlejších rolích. Každopádně je cosi špatně, když po půl hodině sám sebe nachytám, že dění na plátně moc nevnímám. (castor) 3*

Průměrný paranoidní thriller, u kterého jsem velmi rychle odhadl, jak dopadne a dokoukal ho hlavně proto, abych si to potvrdil. Dějově ani atmosférou to nestrhlo, vizuální pentličky fajn a Amy Adams se sice snaží, ale chtělo by to sympatičtější hlavní postavu a zbytek zajímavého castingu má zcela minimální prostor. (choze) 2 *

VELKÁ RECENZE
Každou chvíli to někdo zkusí. Alfred Hitchcock, zřejmě nejzajímavější vypravěč z éry před Novým Hollywoodem, nepřestává inspirovat ani čtyři dekády po smrti. Snaha o aktualizaci jeho děl obvykle dopadá přinejlepším průměrně, jak ukázala třeba loňská Rebeka. V případě Okna do dvora, jednoho z Hitchcockových nejčistších thrillerů, navíc existuje vcelku vydařené převyprávění v podobě Disturbie. Jakmile se však před třemi lety objevil knižní bestseller Žena v okně, který slavnou látku vcelku zjevně využil, bylo jasné, že se blíží další nechtěné zprznění klasiky.
Filmovou Ženu v okně začala chystat společnost Fox 2000, odnož „těch velkých“ Foxů, zaměřená na nezávislé a menší filmy. Po akvizici mateřské firmy Disneym byla společnost zrušena, a tak se posledním snímkem dvoutisícovkových Foxů stalo tohle nedotažené a rozklížené dramátko. Škoda.
Přitom na papíře asi vše vypadalo krásně. Na režijní sesli se podařilo najmout Joe Wrighta, pro někoho zbožňovaného stylaře, pro mě spíše otravného kýčaře. Titulní roli získala Amy Adams, pro níž se tak jedná o další z mnoha účastí na ambiciózních, avšak nešťastných projektech – ani tentokrát se toho Oscara nedočká, i když se tuze snaží. Když si k tomu přidáte ještě Julianne Moore, Garyho Oldmana, Jennifer Jason Leigh či Anthony Mackieho, vypadá to na hodně silnou sestavu, že?
Jenže všechny hvězdy se ve svých vedlejších rolích jen mihnou a dostanou prostor ve skromné výši jedné až dvou scén. Zato Amy Adams v podstatě nesleze z plátna a ani nevyjde z doma, v němž se téměř celý film odehrává. Hraje psycholožku, která trpí agorafobií, takže nemůže vyjít ze svého domu. Rodině jen volá, permanentně se opíjí a kouká na staré filmy; ano, včetně Okna do dvora, jež se objeví hned v úvodu snímku. Očekávatelné pomrknutí však zároveň trefně vystihuje úmornou doslovnost, k níž film v klíčových momentech zbytečně utíká.
Psycholožka uvězněná ve svém domě tedy sleduje rodinu, která se čerstvě nastěhovala do protějšího domu. Postupně se setká s jejími jednotlivými členy a začne být přesvědčena, že došlo k tragickému zločinu. Její denní menu v podobě vína a prášků však úsudek zrovna nezbystřuje, a tak si divák nemůže být jist, nakolik lze jejímu vypravěčskému pohledu věřit. Paranoidní atmosféra umocněná nehostinnými kulisami poněkud děsivého domu je největší devizou filmu, přestože formálně nenabízí nic překvapivého.
Čas plyne a my se po polovině dozvíme jeden twist, krátce před koncem ukvapenou vysvětlovačku s druhým zvratem, a nakonec velmi divoké finále, které vypadá jako z jiného filmu. Nepřekvapí, že produkční kvality si Netflix (po odkoupení snímku od Foxů, tedy Disneyho) standardně pohlídal – koneckonců o hudbu se staral Danny Elfman a o kameru Bruno Delbonnel (Amélie z Montmartru, Nejtemnější hodina).
Problémem je tak, jako už tradičně, scénář, snažící se nejen aktualizovat Hitchcocka skrze moderní hrdinku, ale i pracovat se zvládáním traumatu, pár psychiatrickými diagnózami a špetkou sociálního přesahu. Prostě spousta ambicí, ale nic z toho – to už od Netflixu známe. Přitom už před téměř dvěma roky prý nebyly výsledky testovacích projekcí nic extra, a tak Wright strávil několik dnů dotáčkami. Inu, málo.
Místo téhle novinky se raději podívejte buď na Hitchcockův originál, anebo ještě starší noirovku stejného jména (u nás v překladu Žena za výlohou) od Fritze Langa. Anebo v zásadě cokoli jiného – Žena v okně sice vyloženě neuráží, ale zároveň nenabízí ani žádné důvody, proč by s ní měl člověk trávit (či ztrácet) čas.

DABING
1.DABING (Netflix)
V českém znění: Tereza Bebarová - Amy Adams (Anna Fox), Viktor Dvořák - Wyatt Russell (David), Matěj Havelka - Fred Hechinger (Ethan Russell), Aleš Procházka - Gary Oldman (Alistair Russell), Dagmar Čárová - Julianne Moore (Jane 1 / Kate), Pavel Vondra - Brian Tyree Henry (Little), Pavel Šrom - Tracy Letts (Dr. Landy), Filip Švarc - Anthony Mackie (Ed), Petra Hobzová - Jeanine Serralles (Norelliová), Martina Kechnerová - Haven Paschall (Shelly), Petra Tišnovská - Jennifer Jason Leigh (Jane 2), René Slováčková - Anna Cameron (Alex), Petr Gelnar, Martin Zahálka, Ladislav Cigánek a další
Překlad: Barbora Knobová
Produkce: Zdena Sirotková
Zvuk: Milan Blažek
Mix: Lukáš Moudrý
Dialogy a režie: Michal Michálek
Pro Netflix vyrobilo Studio Beep ve studiu babidabi - 2020

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOS
Premiéra ČR: -
Premiéra USA: 14.5.2021
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: -
Poprvé na Blu-ray: -
Poprve na VOD: 14.5.2021 Netflix

Náklady (Rozpočet) - $ 40 000 000
 
Tvůrci a herci
Joe Wright (Režie), Eli Bush (Produkce), Anthony Katagas (Produkce), Scott Rudin (Produkce), Danny Elfman (Hudba), Bruno Delbonnel (Kamera), Valerio Bonelli (Střih), Ellen Chenoweth (Casting), Kevin Thompson (Scénografie), Albert Wolsky (Kostýmy), Craig Berkey (Zvuk), Paul Cotterell (Zvuk), Joanna McCarthy (Masky), Tracy Letts (Scénář), A.J. Finn (kniha) (Předloha), Amy Adams (Herec), Fred Hechinger (Herec), Gary Oldman (Herec), Julianne Moore (Herec), Jennifer Jason Leigh (Herec), Wyatt Russell (Herec), Brian Tyree Henry (Herec), Jeanine Serralles (Herec), Anthony Mackie (Herec), Mariah Bozeman (Herec), Liza Colón-Zayas (Herec)
 
2021/101/USA/Krimi, Drama, Mysteriózní, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Natáčení probíhalo od 6. srpna do 30. října 2018 v New York City.
- Založeno na příběhu bestsellerové knihy „Žena v okně“ od spisovatele A.J. Finna.
- Úvodná scéna, kde hlavná postava uteká dole schodmi s červeným dáždnikom, sa natáčala 38 krát.
- V úvode filmu je vidieť scénu s Jamesom Stewartom z filmu Okno do dvora (1954), s ktorým má film viacero spoločných prvkov.
- Ethan (Fred Hechinger) si požičia od Anny (Amy Adams) DVD s filmom Plynové lampy (1944).
- Anna (Amy Adams) pozerá pred spaním filmy Temná pasáž (1947), Laura (1944), Rozdvojená duša (1945).
 
Odkazy