Zdrojový kód / Source Code (2011/89/USA/Mysteriózní, Sci-Fi, Thriller) 79% -Originál DVD-
02.03.2018 16:52
JEDNOU VĚTOU
„Bomba ve vlaku vybuchne za osm minut...“
OBSAH
Když se kapitán Colter Stevens (Jake Gyllenhaal) probudí v sedadle příměstského vlaku, netuší, kde se tam vzal. Naproti němu sedí Christina (Michelle Monaghan). Colter ji vidí poprvé v životě, ale Christina ho očividně dobře zná. Colter Stevens zjišťuje, že se probudil v těle jiného člověka. Než se stihne z nastalé situace vzpamatovat, je vlak rozmetán silným výbuchem. V zápětí se Colter se objeví v podivném bunkru izolovaném od okolního světa. Přes obrazovku k němu mluví důstojnice Goodwin (Vera Farminga) a požaduje informace o všem, co právě viděl. Kapitán Colter Stevens se stal součástí náročné mise, jejímž cílem je odhalení útočníka, který má na svědomí výbuch vlaku, v němž se Colter ještě před chvílí nalézal. Atentátník plánuje mnohem větší výbuch přímo v srdci Chicaga a jeho dopadením tak může Colter zachránit tisíce životů. Tato vládní mise je založena na experimentu nazvaném Zdrojový kód, který Colterovi umožňuje na chvíli existovat v paralelní realitě - v těle Seana v chicagském příměstském vlaku. Seanovu identitu může využívat pouze osm minut, má tedy právě osm minut na odhalení bombového útočníka. Zdrojový kód zvládá poslat Coltera do stejného časového úseku vícekrát. Získává tak více času, ale situace se mu může snadno vymknout z rukou…(oficiální text distributora)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Našláplý úvod s přelety nad městem a předzvěstí věcí obrovských (boží soundtrack!) téměř vrací mysl do devadesátek, už chybí jen ten John McClane. A i když ta nostalgie postupně ubývá na vrub současného look&feelu, nikdy doopravdy nezmizí. Samozřejmě nechybí nějaké to ale: Duncan Jones má k dispozici látku na jednu krátkou povídku. A ví to moc dobře. A snaží se ze všech sil, aby to nešlo prohlédnout. Past zvaná pointa nakonec předčasně sklapne a ke slovu se zákonitě dostává materiál, která musí naplnit kvóty hollywoodských "thrillerů s dojezdem" (a hlavně kvóty stopáže celovečerních filmů). Na moment zamrzí, že ten potenciál nešel mnohem výš, ale nakonec to vůbec není takový problém. Jones totiž netlačí na pilu a plynule přeřazuje na mód "upřímného thrilleru", kde působí něuvěřitelně sebejistě. A baví s velkou grácií. Výsledkem je příjemný "rychlý film", který zbytečně neopakuje, netáhne se, a říká jen to podstatné - a i když to podstatné už zaznělo v jiných filmech a nic zásadně nového se tu neodehrává, slovy hudebních znalců prostě "šlape jako máloco". Slabší, ale velmi radostné čtyři za tenhle mírně nedomrlý, ale po všech stránkách velesympatický zážitek. Gyllenhall by s přehledem utáhl roli Bournea (prosím prosím). (kOCOUR) 4*
Na Hromnice o osm minut více - s tím, že Gyllenhaal nehlásí počasí, ale stopy vedoucí k odhalení zločince, A.MacDowell vystřídala B.Monaghan a sviště terorista se špinavou bombou.. Co mise v paralelní realitě, to v podstatě jiný žánr (od katastrofického přes akční thriller a absurdní komedii až po melodram), tápání objektu experimentu v kabině ala 12 opic a hollywoodským sladidlem lehce dochucené existenciální poselství Carpe diem. Po Moonu Duncan Jones opět ukázal, že se umí vytasit velmi slušnou formou a diváka donutí použít hlavu takovým způsobem, že se mu po čase nezavaří a ani nedojde k jejímu svévolnému klimbání. Pro ty, jimž se přesto zachoval mozek podobně jako motor stodvacítky s prasklým chladičem, nabízím klíč z kuchyně Red Dwarf, jenž může sloužit k pochopení základní premisy snímku: HOLLY: „Máš základní rozměry, ne? Délku, šířku, hloubku a čas. V pátém rozměru je paralelní skutečnost. Dvě těla, která sdílejí stejný prostor, ale jeden o druhém neví.“ RIMMER: „To je jako moji rodiče v posteli..“ (Gilmour93) 4*
Zdrojový kód je složitý obsahem, ale jednoduchý myšlenkou. A všechno ostatní v něm perfektně funguje. Režisér Duncan Jones se asi našel ve sci-fi filmech a díky tomuto se pro mě stal žhavě sledovaným. Jake Gyllenhaal předvádí s Verou Farmiga perfektní výkon. Do toho jim hraje výborná hudba a probíhá perfektní příběh, který by se dal popsat v pár větách. To všechno opravdu perfektně funguje a já se u toho skvěle bavil. A ten konec? To je óda na typický americký konec jak vyšitá. No a co...Každý film má něco a tenhle si zaslouží pozornost už jenom tím, že dokázal v 93 minutách vměstnat nápad na stránku a vyždímat ho nejlíp, jak to jen mohlo jít. (Malarkey) 4*
VELKÁ RECENZE
Zrychlený tep, přiblblý úsměv, nastupující deprese z toho, že už běží závěrečné titulky. Když koukáte na parádní film, většinou nemáte čas cokoliv řešit. Zkušenější řízkové mohou štábu v poslední třetině fandit, aby "se to nepodělalo", ale ostatní prostě jedou - oči přibité na plátně, zadek zaklíněný v sedadle, popcorn i kola netknuté, protože na ně ruce zapomněly. Zdrojový kód je přesně z těch filmů, které vás vsáknou jak houba - vizuálem, nápaditostí, promyšlenou konstrukcí, která se propadá do vrstev podobně jako Počátek nebo Sucker Punch. Rovnou prozradím, že má blíž Nolanově konstruktu a místo videoklipových orgií s úctou a skromností vzpomíná spíš na Hitchcocka - to ostatně poznáte už z prvních tónů soundtracku. Chrise Bacona jsem si dodnes nijak výrazně nevšiml, ale teď ho mám v merku, jakkoliv jeho aranžmá bere to nejlepší z Hitchových filmů a zalévá to jemným elektrem (takže výsledek má zatraceně blízko k Výplatě od Johna Powella), má ten kluk zjevně talent. Zdrojový kód ale není o výpůjčkách a vykrádačkách. Smeknutí Hitchcockovu dílu je pro Duncana Jonese jen odrazovým můstkem ke sci-fi, která skrývá své karty jako pokerový profík.
Jake Gyllenhaal je bojový pilot, který se zničehonic ocitne ve vlaku, zjistí, že má tvář i peněženku úplně cizího člověka a než se stačí rozkoukat a zavolat stodvanáctku, stane se z něj žhavá koule - vlak spolu s ním a další stovkou lidí vybouchne. Kdo viděl ukázky, ten má trochu náskok, všichni ostatní se budou zmateně rozhlížet. Pokud vám minimum informací o ději vyhovuje a rádi si hrajete na detektivy, nemusíte se bát číst dál - v téhle recenzi to nejcennější rozhodně rozebírat nebudeme, ale pár týdnů po premiéře bychom si určitě našli čas na malou pitvu toho, co se ve filmu vlastně děje, protože pár lidí by to nemuselo pobrat. A to rozhodně není výtka nebo snad potvrzení obav, že Jones podobně jako v Měsíci bude hrát na filozofičtější notu. Zdrojový kód je hrozně chytrá, ale zároveň popová sci-fi. Mluvil někdo v souvislostí s ní o Matrixu? Je blíž než jste si asi ochotni přiznat. Žádné kung-fu, ani stylově oblečení agenti, ale dost akce a dynamiky, aby to udrželo v sále fanoušky Tonyho Scotta. Ten by pravděpodobně nedokázal rozpočet podobného filmu stlačit pod sto milionů. Jonesův film stál třetinu a přesto vypadá fantasticky, aniž byste si kdykoliv připadali o cokoliv ochuzeni.
Když jsem kdysi v novinkách slušně řečeno poslal do háje Neilla Blomkampa, byla to chyba, za kterou si dodnes sypu popel na hlavu (ale jen proto, že to čtenáře-pamětníky pořád ještě baví). Podobně na tom budou ti, kdo Duncana Jonese považovali "jen" za syna Davida Bowieho. Způsob jakým Jones tenhle film drží pohromadě a ždíme z Gyllenhaala velké drama je dechberoucí a předem fackuje všechny možné logické lapsy a scenáristická zaváhání. Prostě to funguje, protože vám někdo přesvědčivě řekl, že to má fungovat. Velmi záhadná mechanika, díky které se může hlavní hrdina probourat do jiného světa a provádět tam něco jako někdo jiný, je zároveň tak lákavá, že se do ní budete chtít bořit jako do čerstvě napadaného prašanu. A přitom to vůbec nejlepší si Jones nechává na konec. Zadní vrátka? Ne... tohle je úplně jiné měřítko! Jen doufám, že geniality Zdrojového kódu se nechytne nějaký trouba a nezničí všechny ty nápady seriálovou verzí. Byla by to věčná škoda, protože právě tenhle film je ukázkou toho, že vysokou školu filmařiny můžete v Hollywoodu praktikovat i mimo sezónu a s rozpočtem podobajícím se spíš seriálovým pilotům.
Zdrojový kód je film, který začíná výbuchem, ale řadí se právě k těm hardcore sci-fi peckám, které výbuchy k upoutání divákovy pozornosti nepotřebují. Myšlenky a nápady staví na sebe jako cihly a výsledná stavba je dostatečně silná, aby podepřela fantaskní mechanismus cesty do neznáma i limity Gyllenhaalova herectví. Zapomeňte na Prince z Persie - tohle je ten kluk z Donnieho Darka nebo Mariňáka - z očí mu sálá odhodlání a z pusy padají všechna správná slova, která zachrání svět, sbalí Michelle Monaghan a duševně rozloží i ten nejzarputilejší zelený mozek. Jestli lze blockbusterovou sci-fi á la Transformers přirovnat k alkoholu, který vás za cenu příjemných pocitů zbaví milionů mozkových buněk, bylo by příjemné si myslet, že filmy jako Zdrojový kód vám ztracený intelekt vrátí zpátky. Nebo alespoň přimějí ten zbytek mozkového kmene pracovat na plné obrátky. Nedávní Správci osudu se pokoušeli o něco podobného, ale až Duncan Jones šlápnul do pedálů a jel až na krev.
V případě skřípajících scénářů většinou nadáváme scenáristům a režiséra se otcovsky zastáváme. Proč v tomhle případě tedy neodlévám do zlata Bena Ripleyho, který Zdrojový kód napsal? Protože po úvodním nakopnutí zápletky (velmi chytrém, máš naše sympatie, Bene), začíná být jasné, že je film mnohem spíš o timingu a brilantní kombinaci celkem obyčejných motivů a dějů. Je úchvatné sledovat, jak Jones v podstatě ze čtyř postav a jejich průhledných charakterů nenápadně uplete bič, který v závěru zapráská tak, že to vžene slzy dojetí do očí.
Je tohle nový Matrix? Nerad bych dělal unáhlené názory a podporoval už tak solidní hype, přitékající z amerických, případně i slovenských luhů a hájů, ale myslím si, že Zdrojový kód je přesně ten mix chytré a efektní žánrové filmařiny, kterou potřebujeme před letní sezónou plnou comicsů a titulů s nebezpečně vysokými číslovkami. Jako důkaz toho, že dobré nápady nevymřely a že se pořád ještě najdou producenti, kteří jim dají šanci. Matrix i Zdrojový kód mají mimochodem podobný myšlenkový ocas, za který lze zaháknout celé další trilogie. Zatímco Wachowští podlehli dolarovému diktátu a natočili další dva (vynikající) filmy, v případě Kódu nás vlažné reakce v pokladnách kin pravděpodobně od dalších pokusů ve stejném myšlenkovém vesmíru odstřihnou. A možná je to dobře. Takhle výjimečná konstelace totiž přichází jen jednou za pár let.
DABING
V českém znění: Filip Jančík - Jake Gyllenhaal (Colter Stevens), Jolana Smyčková - Michelle Monaghan (Christina Warrenová), Tereza Bebarová - Vera Farmiga (Colleen Goodwinová), Martin Zahálka - Jeffrey Wright (Dr. Rutledge), Petr Burian - Michael Arden (Derek Frost), Filip Švarc - Russell Peters (Max Denoff), Zbyšek Horák, Pavel Vondrák, Veronika Veselá, Antonín Navrátil, Zbyšek Pantůček, Mirka Součková, Ivo Novák, Ludvík Král, Daniela Bartáková a další
Překlad: Martin Gust
Zvuk: Michal Vašica
Produkce: Leoš Lanči
Dialogy a režie: Veronika Veselá
Vyrobila: Tvůrčí skupina Josefa Petráska 2011
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 21.4.2011 H.C.E
Premiéra USA: 1.4.2011 Summit Entertainment
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD:
Poprvé na DVD: 26.8.2011 H.C.E.
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
Tržby v ČR - Kč 3 745 641
Tržby celkem - $ 147 332 697
Návštěvnost v ČR 33 253
Náklady (Rozpočet) - $ 32 000 000
„Bomba ve vlaku vybuchne za osm minut...“
OBSAH
Když se kapitán Colter Stevens (Jake Gyllenhaal) probudí v sedadle příměstského vlaku, netuší, kde se tam vzal. Naproti němu sedí Christina (Michelle Monaghan). Colter ji vidí poprvé v životě, ale Christina ho očividně dobře zná. Colter Stevens zjišťuje, že se probudil v těle jiného člověka. Než se stihne z nastalé situace vzpamatovat, je vlak rozmetán silným výbuchem. V zápětí se Colter se objeví v podivném bunkru izolovaném od okolního světa. Přes obrazovku k němu mluví důstojnice Goodwin (Vera Farminga) a požaduje informace o všem, co právě viděl. Kapitán Colter Stevens se stal součástí náročné mise, jejímž cílem je odhalení útočníka, který má na svědomí výbuch vlaku, v němž se Colter ještě před chvílí nalézal. Atentátník plánuje mnohem větší výbuch přímo v srdci Chicaga a jeho dopadením tak může Colter zachránit tisíce životů. Tato vládní mise je založena na experimentu nazvaném Zdrojový kód, který Colterovi umožňuje na chvíli existovat v paralelní realitě - v těle Seana v chicagském příměstském vlaku. Seanovu identitu může využívat pouze osm minut, má tedy právě osm minut na odhalení bombového útočníka. Zdrojový kód zvládá poslat Coltera do stejného časového úseku vícekrát. Získává tak více času, ale situace se mu může snadno vymknout z rukou…(oficiální text distributora)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Našláplý úvod s přelety nad městem a předzvěstí věcí obrovských (boží soundtrack!) téměř vrací mysl do devadesátek, už chybí jen ten John McClane. A i když ta nostalgie postupně ubývá na vrub současného look&feelu, nikdy doopravdy nezmizí. Samozřejmě nechybí nějaké to ale: Duncan Jones má k dispozici látku na jednu krátkou povídku. A ví to moc dobře. A snaží se ze všech sil, aby to nešlo prohlédnout. Past zvaná pointa nakonec předčasně sklapne a ke slovu se zákonitě dostává materiál, která musí naplnit kvóty hollywoodských "thrillerů s dojezdem" (a hlavně kvóty stopáže celovečerních filmů). Na moment zamrzí, že ten potenciál nešel mnohem výš, ale nakonec to vůbec není takový problém. Jones totiž netlačí na pilu a plynule přeřazuje na mód "upřímného thrilleru", kde působí něuvěřitelně sebejistě. A baví s velkou grácií. Výsledkem je příjemný "rychlý film", který zbytečně neopakuje, netáhne se, a říká jen to podstatné - a i když to podstatné už zaznělo v jiných filmech a nic zásadně nového se tu neodehrává, slovy hudebních znalců prostě "šlape jako máloco". Slabší, ale velmi radostné čtyři za tenhle mírně nedomrlý, ale po všech stránkách velesympatický zážitek. Gyllenhall by s přehledem utáhl roli Bournea (prosím prosím). (kOCOUR) 4*
Na Hromnice o osm minut více - s tím, že Gyllenhaal nehlásí počasí, ale stopy vedoucí k odhalení zločince, A.MacDowell vystřídala B.Monaghan a sviště terorista se špinavou bombou.. Co mise v paralelní realitě, to v podstatě jiný žánr (od katastrofického přes akční thriller a absurdní komedii až po melodram), tápání objektu experimentu v kabině ala 12 opic a hollywoodským sladidlem lehce dochucené existenciální poselství Carpe diem. Po Moonu Duncan Jones opět ukázal, že se umí vytasit velmi slušnou formou a diváka donutí použít hlavu takovým způsobem, že se mu po čase nezavaří a ani nedojde k jejímu svévolnému klimbání. Pro ty, jimž se přesto zachoval mozek podobně jako motor stodvacítky s prasklým chladičem, nabízím klíč z kuchyně Red Dwarf, jenž může sloužit k pochopení základní premisy snímku: HOLLY: „Máš základní rozměry, ne? Délku, šířku, hloubku a čas. V pátém rozměru je paralelní skutečnost. Dvě těla, která sdílejí stejný prostor, ale jeden o druhém neví.“ RIMMER: „To je jako moji rodiče v posteli..“ (Gilmour93) 4*
Zdrojový kód je složitý obsahem, ale jednoduchý myšlenkou. A všechno ostatní v něm perfektně funguje. Režisér Duncan Jones se asi našel ve sci-fi filmech a díky tomuto se pro mě stal žhavě sledovaným. Jake Gyllenhaal předvádí s Verou Farmiga perfektní výkon. Do toho jim hraje výborná hudba a probíhá perfektní příběh, který by se dal popsat v pár větách. To všechno opravdu perfektně funguje a já se u toho skvěle bavil. A ten konec? To je óda na typický americký konec jak vyšitá. No a co...Každý film má něco a tenhle si zaslouží pozornost už jenom tím, že dokázal v 93 minutách vměstnat nápad na stránku a vyždímat ho nejlíp, jak to jen mohlo jít. (Malarkey) 4*
VELKÁ RECENZE
Zrychlený tep, přiblblý úsměv, nastupující deprese z toho, že už běží závěrečné titulky. Když koukáte na parádní film, většinou nemáte čas cokoliv řešit. Zkušenější řízkové mohou štábu v poslední třetině fandit, aby "se to nepodělalo", ale ostatní prostě jedou - oči přibité na plátně, zadek zaklíněný v sedadle, popcorn i kola netknuté, protože na ně ruce zapomněly. Zdrojový kód je přesně z těch filmů, které vás vsáknou jak houba - vizuálem, nápaditostí, promyšlenou konstrukcí, která se propadá do vrstev podobně jako Počátek nebo Sucker Punch. Rovnou prozradím, že má blíž Nolanově konstruktu a místo videoklipových orgií s úctou a skromností vzpomíná spíš na Hitchcocka - to ostatně poznáte už z prvních tónů soundtracku. Chrise Bacona jsem si dodnes nijak výrazně nevšiml, ale teď ho mám v merku, jakkoliv jeho aranžmá bere to nejlepší z Hitchových filmů a zalévá to jemným elektrem (takže výsledek má zatraceně blízko k Výplatě od Johna Powella), má ten kluk zjevně talent. Zdrojový kód ale není o výpůjčkách a vykrádačkách. Smeknutí Hitchcockovu dílu je pro Duncana Jonese jen odrazovým můstkem ke sci-fi, která skrývá své karty jako pokerový profík.
Jake Gyllenhaal je bojový pilot, který se zničehonic ocitne ve vlaku, zjistí, že má tvář i peněženku úplně cizího člověka a než se stačí rozkoukat a zavolat stodvanáctku, stane se z něj žhavá koule - vlak spolu s ním a další stovkou lidí vybouchne. Kdo viděl ukázky, ten má trochu náskok, všichni ostatní se budou zmateně rozhlížet. Pokud vám minimum informací o ději vyhovuje a rádi si hrajete na detektivy, nemusíte se bát číst dál - v téhle recenzi to nejcennější rozhodně rozebírat nebudeme, ale pár týdnů po premiéře bychom si určitě našli čas na malou pitvu toho, co se ve filmu vlastně děje, protože pár lidí by to nemuselo pobrat. A to rozhodně není výtka nebo snad potvrzení obav, že Jones podobně jako v Měsíci bude hrát na filozofičtější notu. Zdrojový kód je hrozně chytrá, ale zároveň popová sci-fi. Mluvil někdo v souvislostí s ní o Matrixu? Je blíž než jste si asi ochotni přiznat. Žádné kung-fu, ani stylově oblečení agenti, ale dost akce a dynamiky, aby to udrželo v sále fanoušky Tonyho Scotta. Ten by pravděpodobně nedokázal rozpočet podobného filmu stlačit pod sto milionů. Jonesův film stál třetinu a přesto vypadá fantasticky, aniž byste si kdykoliv připadali o cokoliv ochuzeni.
Když jsem kdysi v novinkách slušně řečeno poslal do háje Neilla Blomkampa, byla to chyba, za kterou si dodnes sypu popel na hlavu (ale jen proto, že to čtenáře-pamětníky pořád ještě baví). Podobně na tom budou ti, kdo Duncana Jonese považovali "jen" za syna Davida Bowieho. Způsob jakým Jones tenhle film drží pohromadě a ždíme z Gyllenhaala velké drama je dechberoucí a předem fackuje všechny možné logické lapsy a scenáristická zaváhání. Prostě to funguje, protože vám někdo přesvědčivě řekl, že to má fungovat. Velmi záhadná mechanika, díky které se může hlavní hrdina probourat do jiného světa a provádět tam něco jako někdo jiný, je zároveň tak lákavá, že se do ní budete chtít bořit jako do čerstvě napadaného prašanu. A přitom to vůbec nejlepší si Jones nechává na konec. Zadní vrátka? Ne... tohle je úplně jiné měřítko! Jen doufám, že geniality Zdrojového kódu se nechytne nějaký trouba a nezničí všechny ty nápady seriálovou verzí. Byla by to věčná škoda, protože právě tenhle film je ukázkou toho, že vysokou školu filmařiny můžete v Hollywoodu praktikovat i mimo sezónu a s rozpočtem podobajícím se spíš seriálovým pilotům.
Zdrojový kód je film, který začíná výbuchem, ale řadí se právě k těm hardcore sci-fi peckám, které výbuchy k upoutání divákovy pozornosti nepotřebují. Myšlenky a nápady staví na sebe jako cihly a výsledná stavba je dostatečně silná, aby podepřela fantaskní mechanismus cesty do neznáma i limity Gyllenhaalova herectví. Zapomeňte na Prince z Persie - tohle je ten kluk z Donnieho Darka nebo Mariňáka - z očí mu sálá odhodlání a z pusy padají všechna správná slova, která zachrání svět, sbalí Michelle Monaghan a duševně rozloží i ten nejzarputilejší zelený mozek. Jestli lze blockbusterovou sci-fi á la Transformers přirovnat k alkoholu, který vás za cenu příjemných pocitů zbaví milionů mozkových buněk, bylo by příjemné si myslet, že filmy jako Zdrojový kód vám ztracený intelekt vrátí zpátky. Nebo alespoň přimějí ten zbytek mozkového kmene pracovat na plné obrátky. Nedávní Správci osudu se pokoušeli o něco podobného, ale až Duncan Jones šlápnul do pedálů a jel až na krev.
V případě skřípajících scénářů většinou nadáváme scenáristům a režiséra se otcovsky zastáváme. Proč v tomhle případě tedy neodlévám do zlata Bena Ripleyho, který Zdrojový kód napsal? Protože po úvodním nakopnutí zápletky (velmi chytrém, máš naše sympatie, Bene), začíná být jasné, že je film mnohem spíš o timingu a brilantní kombinaci celkem obyčejných motivů a dějů. Je úchvatné sledovat, jak Jones v podstatě ze čtyř postav a jejich průhledných charakterů nenápadně uplete bič, který v závěru zapráská tak, že to vžene slzy dojetí do očí.
Je tohle nový Matrix? Nerad bych dělal unáhlené názory a podporoval už tak solidní hype, přitékající z amerických, případně i slovenských luhů a hájů, ale myslím si, že Zdrojový kód je přesně ten mix chytré a efektní žánrové filmařiny, kterou potřebujeme před letní sezónou plnou comicsů a titulů s nebezpečně vysokými číslovkami. Jako důkaz toho, že dobré nápady nevymřely a že se pořád ještě najdou producenti, kteří jim dají šanci. Matrix i Zdrojový kód mají mimochodem podobný myšlenkový ocas, za který lze zaháknout celé další trilogie. Zatímco Wachowští podlehli dolarovému diktátu a natočili další dva (vynikající) filmy, v případě Kódu nás vlažné reakce v pokladnách kin pravděpodobně od dalších pokusů ve stejném myšlenkovém vesmíru odstřihnou. A možná je to dobře. Takhle výjimečná konstelace totiž přichází jen jednou za pár let.
DABING
V českém znění: Filip Jančík - Jake Gyllenhaal (Colter Stevens), Jolana Smyčková - Michelle Monaghan (Christina Warrenová), Tereza Bebarová - Vera Farmiga (Colleen Goodwinová), Martin Zahálka - Jeffrey Wright (Dr. Rutledge), Petr Burian - Michael Arden (Derek Frost), Filip Švarc - Russell Peters (Max Denoff), Zbyšek Horák, Pavel Vondrák, Veronika Veselá, Antonín Navrátil, Zbyšek Pantůček, Mirka Součková, Ivo Novák, Ludvík Král, Daniela Bartáková a další
Překlad: Martin Gust
Zvuk: Michal Vašica
Produkce: Leoš Lanči
Dialogy a režie: Veronika Veselá
Vyrobila: Tvůrčí skupina Josefa Petráska 2011
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 21.4.2011 H.C.E
Premiéra USA: 1.4.2011 Summit Entertainment
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD:
Poprvé na DVD: 26.8.2011 H.C.E.
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
Tržby v ČR - Kč 3 745 641
Tržby celkem - $ 147 332 697
Návštěvnost v ČR 33 253
Náklady (Rozpočet) - $ 32 000 000
Tvůrci a herci
Duncan Jones (Režie), Mark Gordon (Produkce), Philippe Rousselet (Produkce), Jordan Wynn (Produkce), Chris Bacon (Hudba), Don Burgess (Kamera), Paul Hirsch (Střih), John Papsidera (Casting), Barry Chusid (Scénografie), Renée April (Kostýmy), Tom Bellfort (Zvuk), Branden Spencer (Zvuk), Kathy Kelso (Masky), Ben Ripley (Scénář), Jake Gyllenhaal (Herec), Michelle Monaghan (Herec), Vera Farmiga (Herec), Jeffrey Wright (Herec), Michael Arden (Herec), Russell Peters (Herec), Albert Kwan (Herec), James A. Woods (Herec), Scott Bakula (Herec), Cas Anvar (Herec), Anne Day-Jones (Herec)
2011/89/USA/Mysteriózní, Sci-Fi, Thriller
Zajímavost k filmu
- Russell Peters, ktorý vo filme hrá stand-up komika Maxa Denoffa, vykonáva rovnaké povolanie aj v reálnom živote.
- Pri prvom predstavení scenára Bena Ripleyho sa ho predstavitelia štúdia spýtali „či je blázon?“
- Autorem předlohy je Ben Ripley.
- Hodinky, které Colter (Jake Gyllenhaal) nosí ve filmu, jsou Victorinox Swiss Army Chrono Classic XLS MT 241300. Jejich cena je v USA cca 10 000 Kč, u nás se prodávají za dvojnásobek.
- Colterův otec (Scott Bakula) pronese na začátku telefonního rozhovoru: "Oh boy", což je fráze jeho představitele ze seriálu Quantum Leap (od r. 1989), z nějž si autoři snímku vypůjčili několik prvků, a to např. propůjčení těla jiné osoby nebo zpětné napravení chyb.
- Mapa tras vlaků vyvěšená uvnitř vagónu je opravdovou mapou chicagské hromadné dopravy. Pouze barvy tras byly změněny.
- Aby Jake Gyllenhaal prožíval při natáčení každou "misi" ve vlaku odlišně, pouštěl mu režisér Duncan Jones do sluchátka pokaždé jiné skladby.
- Vera Farmiga natočila svou roli za 10 dní. Hlavním důvodem byl fakt, že současně s přijetím role ve filmu se dozvěděla o svém těhotenství.
- Žádná „mise“ ve skutečnosti netrvala osm minut.
- Jako telefonní vyzvánění hraje Christině „The one and only“ od skupiny Chesney Hawkes, kterou Duncan Jones použil i ve svém předešlém filmu Moon, kde je píseň vyzváněním budíku hlavního hrdiny.
- Russell Peters, ktorý vo filme hrá stand-up komika Maxa Denoffa, vykonáva rovnaké povolanie aj v reálnom živote.
- Pri prvom predstavení scenára Bena Ripleyho sa ho predstavitelia štúdia spýtali „či je blázon?“
- Autorem předlohy je Ben Ripley.
- Hodinky, které Colter (Jake Gyllenhaal) nosí ve filmu, jsou Victorinox Swiss Army Chrono Classic XLS MT 241300. Jejich cena je v USA cca 10 000 Kč, u nás se prodávají za dvojnásobek.
- Colterův otec (Scott Bakula) pronese na začátku telefonního rozhovoru: "Oh boy", což je fráze jeho představitele ze seriálu Quantum Leap (od r. 1989), z nějž si autoři snímku vypůjčili několik prvků, a to např. propůjčení těla jiné osoby nebo zpětné napravení chyb.
- Mapa tras vlaků vyvěšená uvnitř vagónu je opravdovou mapou chicagské hromadné dopravy. Pouze barvy tras byly změněny.
- Aby Jake Gyllenhaal prožíval při natáčení každou "misi" ve vlaku odlišně, pouštěl mu režisér Duncan Jones do sluchátka pokaždé jiné skladby.
- Vera Farmiga natočila svou roli za 10 dní. Hlavním důvodem byl fakt, že současně s přijetím role ve filmu se dozvěděla o svém těhotenství.
- Žádná „mise“ ve skutečnosti netrvala osm minut.
- Jako telefonní vyzvánění hraje Christině „The one and only“ od skupiny Chesney Hawkes, kterou Duncan Jones použil i ve svém předešlém filmu Moon, kde je píseň vyzváněním budíku hlavního hrdiny.
Odkazy