Zápisky o skandálu / Notes on a Scandal (2006/87/Velká Británie/Drama, Thriller, Psychologický) 78%

30.01.2022 15:47
JEDNOU VĚTOU
„Podlehnout vášni může být nebezpečné."

OBSAH
V centru příběhu filmu Zápisky o skandálu jsou dvě ženy, které se díky svým touhám a nečekané zradě ocitnou ve velmi vyhrocené situaci. Celý příběh je i se svými zvraty zaznamenán v deníku Barbary Covett (Judi Dench), despotické a samotářské učitelky na chátrající londýnské střední škole, která své třídě vládne železnou rukou. Žije sama s kočkou Portií, bez přátel nebo lidí, kterým by se mohla s čímkoliv svěřit. V jejím osamělém světě však dojde k zásadní změně v okamžiku, kdy se ve škole setká s novou učitelkou Shebou Hart (Cate Blanchett). Sheba se zdá být přesně tou spřízněnou duší a věrným přítelem, jakého Barbara vždycky hledala. Když se ale ukáže, že má Sheba vášnivý vztah s jedním ze svých mladých studentů (Andrew Simpson), změní se jejich vzájemné přátelství v naprostou nevraživost. Zatímco Barbara vyhrožuje, že odhalí Shebaino tajemství jejímu manželovi (Bill Nighy) i zbytku světa, začínají se dostávat do popředí její vlastní tajemství a temné posedlosti. Podvody a klamy, okolo nichž jsou vystavěny životy obou žen, pomalu vyplouvají na povrch. Ve filmu z produkce společností Fox Searchlight Pictures a DNA Films se představí dvě přední světové herečky a držitelky Oscara Judi Dench a Cate Blanchett. Na tuto cenu byly obě nominovány i díky tomuto snímku. Zápisky o skandálu produkovali Scott Rudin a Robert Fox, kteří nedávno přivedli na stříbrné plátno také oblíbenou knihu Michaela Cunninghama Hodiny.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Překrásná Cate Blanchett a herecká třída Judi Dench v jednom filmu. No a jelikož je Cate opravdu krásná, tak bylo nesmírně napínavé sledovat právě její postavu. Vím, že je to herecký duet dvou výrazných hereček, ale Cate to tu tak ovládla, že mi ji na konci filmu bylo líto. Hodně líto. Cate vlastně ovládla celý film. Kdybyste tedy nevěděli, proč jsem si film tak užil, tak vězte, že to bylo kvůli Cate. Je třeba něco víc dodat? (Malarkey) 4*

Příběh o dvou ženách. Natolik rozdílných, že se dokážou doplnit a cítit se jako dvě přítelkyně. To vše se změní se skandálem, který způsobí jedna z nich. Další drama, které využívá myšlenky, jak krutý dokáže být člověk (tentokrát ještě lépe přímo žena), když dostane do rukou moc. S mocí se z lidí stávají netvoři, kteří jsou schopni čehokoliv. Vcelku klasická zápletka, která těží z hereckého obsazení, v kterém exceluje na plné čáře Judi Dench a poráží všechny ostatní postavy, včetně své oběti, Cate Blanchett. Ta ať se snaží sebe líp, nedokáže být jiná než ve všech svých ostatních filmech a to mě na ni stále vadí. Judi Dench naopak dokáže dokonale využít nejen svého věku (kdo by to do té "babičky" řekl...), ale i hereckých zkušeností a celý film působí autoritativně nejen jako učitelka na žáky, ale také na diváka, který z ní cítí charizma silné ženy s mocí. Vedle těchto klíčových hereček je tu další faktor a to hudba. Možná to je přehnané, ale Zápisky o skandálu jsou skoro jako muzikál, hudba tu netichne snad ani na jedinou vteřinu. Ať kamera sleduje pevnou a tichou tvář Julie Dench nebo intenzivní prožitek Cate Blanchett s jejím mladým milence, neustále hraje úžasná hudba, která vystihuje pocity, emoce a v podstatě je součásti děje samotného. Nebýt hudby, šel bych na 3*, protože je to příliš známých klišé, ale hudba dokázala filmu darovat emoce ještě působivější, než by dokázali nejlepší herci. Už se těším na soundtrack. (Djkoma) 4*

Naprosto pohlcující příběh o dvou rozdílných ženách, vás rozseká na sračky. Za herecký výkon Cate Blanchett a Judi Dench bych těmto ženám dal snad k dispozici i náš prezidentský úřad. Obě své postavy zahrály tak, že se mnou mlátily emoce od jedné zdi ke druhé. Ještě bych rád upozornil na postavu manžela Cate Blanchett, kterou zahrál naprosto fantasticky Bill Nighy. Opravdu jeho chování jak manžela, tak jako chlapa mě bylo strašně sympatické. V sympatiích však nakonec vyhrála Cate Blanchett protože byla strašně sexy, ježiši ta byla sexy. Proč něco takovýho neučí v realu ? No, ty moje učitelky to bylo něco, třeba němčinářka - bradavice přes celej nos. To ve Vás sexuální choutky zadusí na 100let. Tak tedy tohle jsou moje zápisky o filmu, o vynikajícím dramatu od kterého se nehnete snad ani po skončení , o skvělých hercích a o mé němčinářce.Naprosto pohlcující příběh o dvou rozdílných ženách, vás rozseká na sračky. Za herecký výkon Cate Blanchett a Judi Dench bych těmto ženám dal snad k dispozici i náš prezidentský úřad. Obě své postavy zahrály tak, že se mnou mlátily emoce od jedné zdi ke druhé. Ještě bych rád upozornil na postavu manžela Cate Blanchett, kterou zahrál naprosto fantasticky Bill Nighy. Opravdu jeho chování jak manžela, tak jako chlapa mě bylo strašně sympatické. V sympatiích však nakonec vyhrála Cate Blanchett protože byla strašně sexy, ježiši ta byla sexy. Proč něco takovýho neučí v realu ? No, ty moje učitelky to bylo něco, třeba němčinářka - bradavice přes celej nos. To ve Vás sexuální choutky zadusí na 100let. Tak tedy tohle jsou moje zápisky o filmu, o vynikajícím dramatu od kterého se nehnete snad ani po skončení , o skvělých hercích a o mé němčinářce. (Enšpígl) 4*

VELKÁ RECENZE
Zatrpklá Barbara Covettová je učitelkou před penzí na škole pro chudší žáky. Stará panna Barbara sice umí udržet ve třídě pořádek, ale zároveň pohrdá jak žáky, tak svými kolegy. Nemá žádné přátele a společnost jí doma dělá jen její kočka Portia. Je skrytá lesbička a své myšlenky si zapisuje do deníku. Na školu přichází nová učitelka výtvarné výchovy Sheba Hartová, která je středního věku. Sheba žáky nezvládá. Při rvačce patnáctiletého Stevea Connollyho, který brání Shebu před nařčením spolužáka, jí Barbara přijde na pomoc. Obě ženy se skamarádí. Sheba pozve Barbaru k sobě domů na nedělní oběd. Barbara zjistí, že Sheba je provdaná za staršího právníka Richarda a má dceru Polly a syna Bena, který trpí Downovým syndromem. Rodina Barbaru překvapí svou bezprostředností. Sheba se Barbaře svěří s tím, že manželství a děti tak docela nesplnily její očekávání v životě. Proto si po deseti letech vyčerpávající péče o nemocného syna našla práci. Barbara dojde k závěru, že jsou se Shebou duchovně propojené... Jednou však Barbara nachytá Shebu se žákem Stevem při sexu. Je v šoku a zavolá jí, že o nich ví. Sheba jí vypráví, že ve Steveovi objevila výtvarný talent a soukromě ho vyučovala kreslení. A v šedi manželství jí lichotilo, že o ni někdo usiluje. Sheba očekává, že Barbara vše oznámí ve škole. Barbara se však rozhodne využít situace ve svůj prospěch...
Nic ve škole neřekne, ale Sheba jí musí slíbit, že poměr ukončí. Sheba to ale nedokáže. Jednou jí Steve řekne, že poměr s ní byl jen zábava. Barbara Shebě odpustí a ještě víc si ji k sobě připoutá. Barbara musí dát utratit svou kočku a chce, aby s ní Sheba šla k veterináři. Ta však odjíždí s rodinou na představení svého syna. Barbara to neunese, a když ji navštíví kolega učitel Brian Bangs, který se do Sheby zamiloval, záměrně mu prozradí Shebino tajemství. Uražený Brian to oznámí Steveově matce a ta si to přijde s Shebou vyřídit domů. Skandál se provalí a začnou se o něj zajímat média.
Ach, ty výchovné ústavy, tam se panečku děje věcí. Chodí tam studenti, profesoři, vyučuje se tam, občas se někdo popere a někdy, když si vyberete opravdu dobře, můžete sbalit i svoji profesorku výtvarky. Jen pozor na její postarší, lesbickou kamarádku, která k vašemu objektu cítí mnohem více než dává najevo. Nejen, že z toho bude problém na veřejnosti, ale tahle dáma totiž umí pěkně zatopit pod kotlem, obzvlášť, pokud ji hodně vytočíte a jí pak rupnou nervy.  
Něco takového se stalo v příběhu Skandálních zápisků, filmu režiséra snímku Iris, Richarda Eyrea. Ústředním tématem není samotný vztah mezi učitelem a žákem. Ten je pouze roznětkou pro rozhoření střelného prachu, který jednoho dne udělá velkou neplechu. Příběh se zaměřuje na Shebu Hart, ztvárněnou Cate Blanchett, a vývin jejího vztahu se starou kolegyní Barbarou (Judi Dench). Barbara je do sebe uzavřená žena bez přátel, hledající hodnou duši, s níž by si mohla promluvit a prožít zbytek svého života. Má ale problém v tom, že své vášně vůči stejnému pohlaví neumí moc ovládat. Pakliže se jí dostane odmítnutí, stává se z ní nevypočitatelná mrcha, schopná ničit vše, na čem druhému člověku záleží. A je jedno jestli je to rodina či kariéra.  
Za léta plná nenaplněných citů už se však naučila čekat a nyní se jí naskytla příležitost pro stvoření skvělého plánu. Bude Shebě přítelkyní, důvěrnicí a bez výrazného přičinění získá vše co bude chtít. Využije slabší milostné chvilky své kamarádky, slíbí jí svou loajalitu a neprozrazení tajemství, aby ho v případě urážky své osoby mohla v pustit do éteru a ublížit, pokud možno všem. Scénář o pomstě není žádnou novinkou a je to jeden z těch případů, kdy musíte neoriginalitu schovat za vizuální stránku a využít všech es, která máte v rukávu. Richard Eyre ví, jak na to.  
Jeho režijní vedení je úžasné. Přesně ví, kdy má přitlačit a vrazit do záběru potřebnou dávku emoční síly, ví, kdy potřebuje z herců dostat maximum a má vše pod kontrolou. Nestrhne se sice žádná vizuálně uvolněná jízda, ovšem kamera není statická, střih v některých chvílích oplývá rychlou kadencí a jednotlivé obrazy mají emoční síly na rozdávání. Ve filmu je několik scén, z nichž sálá dusná atmosféra a zážitek se stává čím dál intenzivnějším. Nejvypjatější scénou je odhalení Barbařina skutečného záměru, kdy Sheba objeví její zápisky v diáři. Pro diváka to sice není žádný objev, jelikož celý snímek je doprovázen voice-overem Judi Dench, v němž se od začátku dozvídáme její pravé názory, narozdíl od plátna, kde úřaduje pouze její faleš, ale to nebrání v prožitku šoku, jaký Blanchett interpretuje.  
Famózně se povedlo obsazení rolí, do nichž si režisér vybral zlaté kousky dnešní kinematografie. S Judi Dench pracoval již na Iris, takže věděl do čeho jde a herečka, dnes nejznámější díky roli M v posledních pěti bondovkám, se mu odvděčuje za svěřenou důvěru gargantuovským (jednou jsem to někde napsat musel) výkonem. Dokáže skvěle ukázat chladnokrevnost i bolest své postavy a do poslední chvíle nechává diváka na půli cesty mezi nenávistí nebo litováním nad její postavou. Zaslouženě byla herečka nominována na Oscara, ale jak již víme, neúspěšně. Ve svém výkonu nezůstává své starší kolegyni nic dlužná ani stále více obsazovaná Cate Blanchett. Ta musela zprostředkovat skrz plátno několik vrstev svého charakteru. Přes uvolněnou, leč uvnitř sklíčenou matku rodiny, přes vášnivou milenku, až po zoufalou ženu, snažící se vymanit z problémů, které si sama přichystala vlastní nezodpovědností a hloupostí.  
Eyre dokázal herecký ansámbl využít naplno. Uplatnil své vedení herců, dokázal jejich kreace vtisknout silně na natáčený materiál a pomocí svého umu dokázal vytvořit jedno z nejosobitějších a nejsilnějších dramat za poslední měsíce. Dobrým pomocníkem mu v tom byla i působivá hudba, s jejímiž temnými tóny se dala fantasticky gradovat atmosféra celého snímku. Eyre toho dokázal využít na jedničku, stejně jako ve zbytku snímku.  
Zápisky o skandálu mají sílu vtáhnout do promítaného obrazu. Přes hodinu a půl drží diváka v absolutním transu, nedutajícího a čekajícího na dobře vypointovaný závěr. V porovnání s tímto dramatem odchází spousta jeho vojensky, politicky či lidsky laděných konkurentů se svěšenou hlavou.

O FILMU
Když se v roce 2001 objevil na pultech román Zoë Heller What Was She Thinking: Notes On a Scandal, který s vyrovnaným poměrem černého humoru a realismu vyprávěl napínavý příběh o samotě a posedlosti, setkal se s nadšeným přijetím ze strany čtenářské obce i literární kritiky. Práva na její filmové zpracování promptně zakoupili přední producenti Scott Rudin a Robert Fox, kteří nedávno přivedli na stříbrné plátno také oblíbenou knihu Michaela Cunninghama Hodiny. Krátce poté Rudin zkontaktoval předního dramatika a scénáristu Patricka Marbera, aby se zhostil adaptace do podoby filmového scénáře.
Když Rudin s Foxem oslovili uznávaného divadelního a filmového režiséra Richarda Eyrea s nabídkou, aby se u připravovaného filmu zhostil režijní úlohy, měl už knihu přečtenou. Její příběh považoval za zábavný, dojemný a nádherně zpracovaný, což byla přesně ta kombinace, která jej z pohledu filmového tvůrce zajímá. „Vnímal jsem to jako příběh o přátelství a sexuálním poblouznění. Je to příběh o dvou posedlostech, o dvou ženách, sevřených v klepetech jejich sebedestruktivních, nekontrolovatelných vášní.“
Marbera čekal nelehký úkol - román je napsán formou velmi subjektivních deníkových zápisků z pera Barbary Covett, které pomaličku odhalují hloubku jejích klamných iluzí a manipulací se Shebou Hart. Filmaři však neměli sebemenší pochyby, že je Marber v tomto případě tím nejpovolanějším - nedávno se dostal do popředí zájmu jako autor divadelní hry Na dotek, která získala spoustu různých ocenění, a scénárista pozdější filmové adaptace.
Marber musel nalézt způsob, jak přetvořit literární příběh Zoë Heller do mnohem dynamičtější, bezprostřednější a filmovější podoby.
„Psaní tohoto scénáře bylo velice náročné, ale hodně mi pomohl Scott Rudin, který mi asistoval u všech jeho pracovních verzí,“ přiznává Marber. „Ten román je tak bohatý a rozsáhlý, že šlo hlavně o to najít způsob, jak to všechno natěsnat do filmu s normální stopáží.“
„Doufám, že se tomu filmu podaří přinést nějaké svědectví o té moderní osamělosti, o tom specifickém druhu beznaděje, kterou může člověk pocítit i v milionovém městě. Myslím, že občas tyhle chmury přepadnou každého člověka,“ říká scénárista.
Na hotovém scénáři Eyrea zaujala Marberova schopnost posunout příběh z formy Barbařiných osobních zápisků do roviny realistických scén. „Bylo skvělé, jak se mu dařilo zachovat to, že je příběh vyprávěn z pohledu Barbary a zároveň omezit na minimum její monology, čímž se vyhnul syndromu neúnavného vypravěče.“
„Doufám, že lidem bude tenhle film připadat vtipný, a místy také děsivý, šokující a smutný,“ říká Eyre. „Na té falešné Barbařině představě, že ji bude ke Shebě poutat vášnivé a celoživotní přátelství, je něco komického i děsivě lidského. A její náklonnost vůči Shebě je analogická ke Shebině náklonnosti ke Stevenovi, jejímu žákovi. Tyhle dvě ženy úplně ztratily kontrolu nad sebou samými - stejně jako kdokoliv z nás, koho ovládne láska.“
Po vydání románu Zoë Heller What Was She Thinking: Notes on a Scandal se Barbara Covett stala jednou z nejvíce fascinujících zaujatých vypravěček současné literatury. Filmaři věděli od začátku, že pro ztvárnění natolik komplexní role budou potřebovat vynikající herečku, která se řadí k současné špičce. Tehdy producent Scott Rudin oslovil oscarovou Judi Dench.
Dench byla zpočátku Barbařiným jedovatým jazykem a její temnou, pošramocenou duší trochu zaskočená, nemluvě o jejím manipulativním vztahu k Shebě Hart. „Je to opravdu šokující příběh, ale zároveň to byla také velká kreativní výzva, která mě velice přitahovala. Ta možnost zkusit si něco, co snad ani nemohlo být vzdálenější mým dosavadním rolím, byla hodně vzrušující.“
„Znala jsem několik lidí, kteří byli jako ona,“ říká herečka. „Je to velmi, velmi osamělá žena, která zoufale touží po nějaké náklonnosti nebo přátelství. Myslím, že na světě existuje spousta takových lidí, kteří byli celí život sami a sní o přátelství. Když si ale Barbara začne vynucovat náklonnost Sheby vydíráním, začne to být zlé.“
Pro roli Sheby potřebovali filmaři najít prvotřídní herečku, která by dokázala věrohodně ztvárnit choulostivá setkání s Barbarou a Stevenem. Její představitelkou se nakonec stala Cate Blanchett, která získala Oscara za roli ve filmu Letec a na dalšího byla nominována za roli ve filmu Královna Alžběta. Knižní předloha herečce učarovala už při prvním setkání. „Je to neskutečně čtivá záležitost,“ říká Blanchett. „Celý příběh vypráví Barbara ze svého úhlu pohledu, takže pro scénáristu Patricka Marbera i mě jako představitelku Sheby bylo nejtěžším úkolem Shebu osvobodit od toho jediného rozměru, který jí dává perspektiva Barbary, a umožnit jí žít a dýchat samostatně. Myslím, že nakonec ve filmu obě ženy nastavují zrcadla sobě navzájem.“
„U postavy, která překračuje morální hranice tak jako Sheba, musíte jít hodně do hloubky, musíte přesně pochopit, kým je,“ vysvětluje Blanchett. „V tom románu je docela hodně věcí, které mě dost zasáhly a u kterých doufám, že se mi je podařilo přenést do filmu. Sheba je mladá žena, která se vdala za staršího muže a má pocit, že si hrozně zkrátila mládí. Nyní se cítí bezradná a nevidí v ničem žádný smysl. Je připravena učinit ve svém životě nějakou radikální změnu a její první rebelií je tenhle vztah s 15letým klukem. Dá se říct, že se snaží znovu najít to ztracené mládí. Nezvládá normálně fungovat ve světě dospělých. A částí její cesty za poznáním je přijetí skutečnosti, že její současná situace je pouze vyústěním rozhodnutí, která v životě učinila.“
V případě Sheby je velkou ironií, že ji Barbara považuje za velmi privilegovanou a šťastnou ženu a tento domnělý sociální status jí velice závidí. „Z pohledu Barbary má Sheba dar být šťastně vdaná a obklopená lidmi, kteří ji zbožňují - jenže Sheba se cítí úplně stejně ztracená a izolovaná jako ona,“ říká herečka.
Přestože Blanchett chápala, proč a jak se Sheba ocitla v oné krkolomné milostné situaci, i tak jí přišlo hodně náročné ztvárnit její zakázané touhy. „Identifikace s touhle postavou byla asi nejtěžší v mé kariéře,“ přiznává herečka. „Dokážu pochopit, že má někdo vztah s mnohem mladším mužem, ale když se podívám na 15letého kluka, vidím dítě. Ale myslím, že je tím překvapená i ona sama. Rozhodně si nějak cíleně nevybrala dítě.“
Eyrea nejvíce oslovily scény se Stevenem v podání mladého Andrewa Simpsona, v nichž Blanchett předvádí choulostivé kličkování na pomezí přitažlivosti a strachu. „Myslím, že jejich společné scény jsou velmi, velmi silné a působí zcela uvěřitelně, protože nejde jen o to, že máte na place dva skvělé herce, ale také o její úžasnou schopnost vyjádřit tu rozpačitost a zajistit, že to bude vyznívat intimně a pravdivě bez jakéhokoliv zromantizování,“ říká Eyre.
Když Sheba podlehne svým tužbám a naváže romantický vztah se svým studentem Stevenem Connellym, nejenže tím přiměje Barbaru, aby rozpoutala své machinace, ale také zradí svého manžela - postaršího profesora a věrného partnera v podání Billa Nighyho.
Nighy podotýká, že v době, kdy jej filmaři oslovili, už bylo téměř nemožné nabídku nepřijmout. „Judi Dench i Cate Blanchett už byly obsazené a navíc jsem věděl, že Richard Eyre bude režírovat, Scott Rudin s Robertem Foxem produkovat a Chris Menges to celé bude natáčet - takže to byla jasná věc, v tak vybrané společnosti se člověk neocitne každý den!“
Po přečtení románu Zoë Heller začalo Nighyho provokativní téma knihy zajímat ještě více. „Je obecně známo, že sex z nás všech dělá blázny. Tedy, alespoň doufám, že se to týká všech a ne jenom mě!“ shrnuje Nighy se smíchem své dojmy.
Eyremu učaroval především Nighyho výkon v roli zraněného manžela. „Znám Billa jako přítele a herce už 25 let. Pokaždé jsem mu záviděl, jak dokáže zahrát tu nejtěžší věc takovým způsobem, že to ve výsledku vypadá naprosto jednoduše. Působí úplně spontánně, jako kdyby jej všechna ta slova a činy napadaly až v tom okamžiku, kdy se publikum a kamera dívá,“ říká Eyre.
Jablkem sváru se ve vztahu mezi Barbarou a Shebou stane jeden ze Shebyiných studentů, jehož náklonnost k půvabné učitelce vyústí až v plnohodnotný sexuální poměr. Role Stevena, přidrzlého a bláznivě zamilovaného teenagera, který se ocitne v jádru mnohem větší aféry, než si dokáže představit, vyžadovala herce s výjimečnými schopnostmi. V rámci hledání neokoukaného tváře filmaři uspořádali celou řadu velkých konkurzů. Štěstí je potkalo až v Irsku, kde narazili na mladého Andrewa Simpsona z Donegalu, který se v minulosti objevil ve filmu Píseň za chudého chlapce.
„Věděli jsme, že Andrew bude mít jednu z nejnáročnějších úloh ve filmu,“ říká Eyre. „Ale on byl tak nesmírně pečlivý, dobromyslný, inteligentní a talentovaný, že jsme mu věřili.“
„Od chvíle, kdy jsem ho poznala, byl Andrew pozoruhodně klidný a dokonale cílevědomý. V roli Stevena se mu daří balancovat na hranici mezi nevinností a dospělostí způsobem, která nedává publiku sebemenší šanci z toho jednoduše vyklouznout,“ dodává Blanchett.
Sám Simpson svou postavu popisuje jako „docela troufalou a taky trochu nebezpečnou. Steven je opravdu docela obyčejný školák, který má zálusk na svou učitelku - jenže na rozdíl od ostatních je připraven zajít mnohem dál než jen k flirtování. Jakmile na jeho náznaky Sheba zareaguje, snaží se z toho vytěžit maximum.“
Při převodu látky na stříbrné plátno chtěl Eyre zachytit jedinečný tón příběhu, který ve svém pohledu na životní křižovatky, kde se setkávají posedlost s osamělostí, kombinuje jízlivý humor s chladnou lidskostí. Film vznikal především v Eastbourne, historickém nábřežním městě poblíž Londýna. Úlohy kameramana se zhostil oscarový Chris Menges.
„Chris je velmi nadaný, lidský a inteligentní kameraman,“ říká Eyre. „A navíc ho zajímají lidi. Myslím, že v osvětlení v podstatě nemá konkurenci a na plátně dokáže nevídaným způsobem rozzářit lidský obličej, což bylo u tohoto filmu velice důležité,“ říká Eyre.
„Před začátkem natáčení jsme s Chrisem diskutovali o tom, jak bychom měli k filmu přistupovat. Každé rozhodnutí, které jsme učinili, směřovalo k tomu, aby ten pečlivě sestavený a přesný scénář působil spontánně - aby herecké projevy vypadaly jako náhodní lidé v náhodných situacích,“ říká Eyre. „Většina záběrů vznikla pomocí ruční kamery. Během těch let, kdy Chris pracoval jako dokumentarista, tuhle techniku dokonale ovládnul: kamera se stala jakousi nástavbou jeho oka. I ve chvílích, kdy herci nebyli v pohybu, například když seděli u stolu, neustále s kamerou pohyboval, aby záběru dodal určitou nervozitu.“
Eyre ke spolupráci na filmu přizval také svého dlouholetého kolegu Tima Hatleyho, který se v minulosti podílel na několika jeho divadelních produkcích a pracoval také na filmové adaptaci hry Na dotek. Přestože je u filmu spíše výjimkou, aby se výtvarník věnoval zároveň kostýmům i návrhům scén, Hatleymu to umožnilo dokonale sladit všechny výtvarné prvky. „Z divadla jsem zvyklý navrhovat zároveň kostýmy i dekorace scén, takže mi přijde docela přirozené uvažovat o prostředích a postavách, které je obývají, jako o téměř stejné věci. Když jsem si byl v souvislosti s tímto filmem například prohlížet různé školy, zkoumal jsem zároveň budovy i to, co nosí učitelé - bral jsem to všechno jako součást celkového vzhledu.“
Při návrhu Shebyina domova bylo nejdůležitějším prvkem její samostatně stojící studio, ve kterém dojde k osudovému milostnému vzplanutí - a to i přesto, že leží pouhých několik metrů od domu, ve kterém je Shebyin milující manžel a rodina. „Studio jsme vytvořili z přestavěné kůlny,“ říká Hatley. „Jeho správné umístění bylo velmi důležité, protože muselo zároveň poskytovat dostatek soukromí na to, aby se mohlo stát určitým hnízdečkem lásky, a zároveň být tak blízko domu, aby to vždycky obnášelo nějaké riziko.“
Další důležitou lokací byla škola St. George, kde se dramatický příběh Barbary a Sheby začíná odvíjet. „Pro ztvárnění St. George jsme našli velkou všeobecnou střední školu, která byla už docela zchátralá a mísila v sobě viktoriánskou architekturu s modernějšími prvky,“ říká Hatley. „Měla také místnost pro výuku uměleckých předmětů, kterou tvořila dočasná stavba mimo hlavní budovu - co byl náznak toho, že umění mělo v osnovách vždycky nejnižší prioritu.“
Na svých scénách Hatley úzce spolupracoval s Chrisem Mengesem. „Menges rád pracuje na malém prostoru, který má výhodu v tom, že působí intenzivně a intimně. Proto jsme se po celou dobu domlouvali na velikosti jednotlivých scén a řešili, jestli v nich bude fungovat lépe přirozené nebo umělé osvětlení. Mým úkolem bylo dostat do záběru co nejvíce informací o postavách, aniž bych tím nějak překážel v práci Mengesovi.“

Ocenění:
Dallas-Fort Worth Film Critics Association Awards
2006 - Cate Blanchett (Nejlepší ženský herecký výkon ve vedlejší roli)

Evening Standard British Film Awards
2006 - Judi Dench (Nejlepší ženský herecký výkon v hlavní roli)

Academy Awards
2007 - Judi Dench (Hlavní herečka) (nominace)
2007 - Cate Blanchett (Vedlejší herečka) (nominace)
2007 - Patrick Marber (Adaptovaný scénář) (nominace)
2007 - Philip Glass (Hudba) (nominace)

Golden Globes
2007 - Judi Dench (Nejlepší herečka - drama)
2007 - Cate Blanchett (Nejlepší herečka ve vedlejší roli)
2007 - Patrick Marber (Nejlepší scénář)

BAFTA
2007 - Judi Dench (Nejlepší herečka v hlavní roli) (nominace)
2007 - Patrick Marber (Adaptovaný scénář) (nominace)
2007 - Výjimečný britský film (nominace)

New York Film Critics Circle
2006 - Judi Dench (Nejlepší herečka) (nominace)

Florida Film Critics Circle Awards
2006 - Cate Blanchett (Nejlepší vedlejší herečka)

British Independent Film Awards
2007 - Judi Dench (Nejlepší herečka)
2007 - Patrick Marber (Nejlepší scénář)
2007 - Nejlepší britský nezávislý film (nominace)
2007 - Cate Blanchett (Nejlepší vedlejší herec či herečka) (nominace)

Chicago Film Critics Association Awards
2006 - Patrick Marber (Nejlepší adaptovaný scénář) (nominace)
2006 - Judi Dench (Nejlepší ženský herecký výkon v hlavní roli) (nominace)
2006 - Cate Blanchett (Nejlepší ženský herecký výkon ve vedlejší roli) (nominace)
2006 - Phillip Glass (Nejlepší skladatel) (nominace)

London Film Critics Circle Awards
2007 - Judi Dench (Nejlepší ženský herecký výkon v hlavní roli) (nominace)
2007 - Bill Nighy (Nejlepší mužský herecký výkon ve vedlejší roli) (nominace)
2007 - Judi Dench (Nejlepší britská herečka) (nominace)

Oklahoma Film Critics Circle Awards
2006 - Cate Blanchett (Nejlepší ženský herecký výkon ve vedlejší roli)

Online Film Critics Awards
2006 - Cate Blanchett (Nejlepší ženský herecký výkon ve vedlejší roli) (nominace)
2006 - Judi Dench (Nejlepší ženský herecký výkon v hlavní roli) (nominace)
2006 - Phillip Glass (Nejlepší skladatel) (nominace)

Phoenix Film Critics Society Awards
2006 - Cate Blanchett (Nejlepší ženský herecký výkon ve vedlejší roli) (nominace)

Screen Actors Guild Awards
2007 - Judi Dench (Nejlepší ženský herecký výkon v hlavní roli) (nominace)
2007 - Cate Blanchett (Nejlepší ženský herecký výkon ve vedlejší roli) (nominace)

Toronto Film Critics Association Awards
2006 - Cate Blanchett (Nejlepší ženský herecký výkon ve vedlejší roli)

DABING
1.DABING
V českém znění: Zdena Hadrbolcová – Judi Dench (Barbara Covettová), Simona Postlerová – Cate Blanchett (Sheba Hartová), Jan Vlasák – Bill Nighy (Richard Hart), Radek Škvor - Andrew Simpson (Steven Connolly), Luděk Čtvrtlík - Michael Maloney (Sandy Pabblem), Radana Herrmannová, Lucie Kožinová, Petra Tišnovská, Jiří Hromada, Inka Šecová, Jana Hermachová, Jiří Valšuba, Anna Suchánková, David Štěpán, Robin Pařík, Matěj Štěpán, Filip Majer, Vladimír Fišer (titulky) a další
Překlad: Martin Gust
Zvuk: Guillermo Teillier
Produkce: Marek Hrazdil
Dialogy a režie: Ladislav K.J. Novák
Vyrobilo: Studio Virtual 2007

2.DABING
V českém znění: Hana Talpová – Judi Dench (Barbara Covettová), Simona Postlerová – Cate Blanchett (Sheba Hartová), Jaroslav Kaňkovský – Bill Nighy (Richard Hart), Jan Cina - Andrew Simpson (Steven Connolly), Antonín Navrátil - Michael Maloney (Sandy Pabblem), Vladimíra Včelná - Anne-Marie Duff (Annabel), Jiří Balcárek - Philip Davis (Brian Bangs), René Slováčková - Derbhle Crotty (paní Connollyová), Kateřina Velebová - Juno Temple (Polly Hartová), Daniela Bartáková - Julia McKenzie (Marjorie), Radovan Vaculík, Klára Kuklová, Lucie Kožinová, Nikola Votočková, Tomáš Juřička, Veronika Gajerová, Ivo Hrbáč, David Štěpán, Oldřich Hajlich, Tomáš Materna, Jan Rimbala, Kristýna Valová, Jiří Valšuba (titulky) a další
Překlad: Tomáš Studený
Zvuk: Milan Blažek
Produkce: Markéta Stegbauerová, Jana Janoušková
Vedoucí dramaturg: Lucie Donátová
Šéfproducent: Jaroslav Richtr
Dialogy a režie: Zuzana Taberyová
Vyrobilo: Studio S Pro Alfa CZ a.s. pro FTV Prima spol. s.r.o. 2010

Premiéra ČR: 5.4.2007 Bontonfilm
Premiéra USA: 26.1.2007
Premiéra Velká Británie: 2.2.2007 20th Century Fox UK
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 16.7.2007 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 860 776
Tržby celkem - $ 49 752 391
Náklady (Rozpočet) - $ 15 000 000

FILMY NA SPOLEČNÉM DVD
Zápisky o skandálu gastonrolinc.cms.webnode.cz/news/zapisky-o-skandalu-notes-on-a-scandal-2006-87-velka-britanie-drama-thriller-psychologicky-78/
Drama / Thriller, Velká Británie, 2006
Režie: Richard Eyre, Hrají: Cate Blanchett, Judi Dench

Trhliny gastonrolinc.cms.webnode.cz/news/trhliny-cracks-2009-100-velka-britanie-irsko-drama-thriller-70/
Drama / Thriller, Velká Británie / Irsko, 2009
Režie: Jordan Scott, Hrají: Eva Green, Juno Temple
 
Tvůrci a herci
Richard Eyre (Režie), Robert Fox (Produkce), Scott Rudin (Produkce), Philip Glass (Hudba), Chris Menges (Kamera), John Bloom (Střih), Shaheen Baig (Casting), Maggie Lunn (Casting), Tim Hatley (Scénografie), Tim Hatley (Kostýmy), James Mather (Zvuk), Michael Prestwood Smith (Zvuk), Maralyn Sherman (Masky), Patrick Marber (Scénář), Zoe Heller (kniha) (Předloha), Cate Blanchett (Herec), Judi Dench (Herec), Tom Georgeson (Herec), Alice Bird (Herec), Bill Nighy (Herec), Joanna Scanlan (Herec), Andrew Simpson (Herec), Juno Temple (Herec), Stephen Kennedy (Herec), Anne-Marie Duff (Herec), Phil Davis (Herec), Benedict Taylor (Herec), Julia McKenzie (Herec), Adrian Scarborough (Herec), Jill Baker (Herec), Michael Maloney (Herec), Emma Kennedy (Herec), Tameka Empson (Herec)
 
2006/87/Velká Británie/Drama, Thriller, Psychologický
 
Zajímavost k filmu
- Románová predloha Zoë Hellerovej sa dostala do užšieho výberu na Bookerovu cenu (britská obdoba Pulitzerovej ceny) za rok 2003.
- Drama distributora Fox Searchlight debutovalo (22. – 25. 12. 2006) vydělalo v USA celkově 17,5 milionu dolarů.
- Snímek získal čtyři nominace na Oscara, kromě hereček měli naději i scénárista a autor hudby. Další tří nepřeměněné nominace si odnesli tvůrci i ze Zlatých globů.
- Režisér Richard Eyre získal na filmovém festivalu v Berlíně Teddy Audience Award.
- V Mexiku některá média a propagační materiály uváděli Zápisky o skandálu jako film Billa Nighyho, i když on ve snímku pouze hraje. Obyčejně se takto snímky označují jménem režiséra.
- Zápisky o skandálu vznikly podle knihy „What Was She Thinking: Notes on a Scandal“ od Zoe Heller. Ve světě nepříliš známá autorka má na kontě ještě scénář k filmu Twenty-One (r. Don Boyd) z roku 1991.
- Knižní předlohu filmu - "Zápisky o skandálu" od Zoe Hellerové - u nás vydalo v roce 2006 nakladatelství BB art.
- V tomto filmu se sešly tři herečky, které hrály královnu Alžbětu - Cate Blanchett, Judi Dench a Anne-Marie Duff. Cate v Královně Alžbětě (1998), Judi v Zamilovaném Shakespearovi (1998) a Anne-Marie v seriálu The Virgin Queen (2005).
 
Odkazy: