Zabiják & bodyguard / The Hitman's Bodyguard ( 20117/118/USA/Akční, Komedie) 75%

06.03.2018 19:03
JEDNOU VĚTOU
„Nejlepší bodyguard na světě dostane nového klienta, nájemného vraha, který musí svědčit u Mezinárodního soudního dvora."

OBSAH
U mezinárodního soudního dvora v Haagu je souzen běloruský diktátor Dukhovich. Kvůli tomu, že se část svědků ztratila a druhou část svědků se obhajobě podařilo znevěrohodnit, hrozí, že bude propuštěn. Jediným možným řešením je předvolat před soud jako svědka nájemného zabijáka, Daria Kincaida. Ten je držen v britském vězení Interpolem. Jeho převozem je pověřena agentka Interpolu, Amelia Rousselová. Rousselová však netuší, že zástupce velitelky Interpolu spolupracuje s Dukhovichem a že ho plně informuje o podmínkách převozu Kincaida. Vzápětí poté, co konvoj s Kincaidem vyrazí z vězení, dojde k útoku na kolonu skupinou útočníků s automatickými zbraněmi a trhavinami. Kincaidovi a Rousselové se jen tak tak podaří z místa uniknout do jednoho z tajných bytů Interpolu. Zbytek eskortní jednotky je zavražděn. Rousselová má štěstí, sám Kincaid totiž chce u soudu vypovídat. Dohodl se s úřady, že za jeho svědectví bude z vězení propuštěna jeho žena Sonja, kterou neskutečně miluje. Díky tomu Kincaid nehodlá utéct a chce se sám k soudu dostavit. Rousselové je jasné, že útočníci museli mít dostatek informací o převozu vězně přímo od někoho z Interpolu. Proto Rousselová kontaktuje svého bývalého přítele, Michaela Bryce, a požádá ho o pomoc. Michael je bývalým majitelem jedné z nejlepších bezpečnostních agentur světa. Bohužel při poslední akci přišel o klienta a Michaelova agentura vzápětí zkrachovala. První setkání Michaela a Kincaida skončí rvačkou a vzájemným ohrožováním zbraněmi. Nakonec však oba pochopí, že spolu musejí vycházet. Je na čase. Dukhovichovi lidé dostali od zástupce velitelky Interpolu tip na místo, kde se Michael s Kincaidem skrývají. K bytu míří také zásahová jednotka Interpolu, kterou tam poslala rozezlená ředitelka poté, co se od Rousselové dozvěděla, že Kincaida teď hlídá člověk bez jakékoliv příslušnosti k policii. Michaelovi s Kincaidem se podaří z bytu dostat a ubránit se. Následně se oba vydají na cestu do Haagu. V patách jsou jim neustále Dukhovichovi lidé. Michael s Kincaidem se jich naštěstí vždy zbaví. Nakonec se pomocí trajektu dostanou do Holandska. Tady se ubytují v Michaelově bytě. Nervózní Dukhovich se začal bát, že se Kincaid skutečně k soudu dostaví, a přikazuje svým lidem, aby spustili plán B. Přesto se Dukhovichovi lidé stále snaží dostat ke Kincaidovi a zabít ho... (TV Prima)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Dlouho se mi nestalo, abych měl pocit, že po shlédnutí filmu jsem viděl dvě kvalitou naprosto rozdílné poloviny akční komedie. Nadšení z nové akční komedie z kraje postupně klesalo, když jsem pozoroval příběh odehrávající se v Londýně, který není ani moc vtipný a dvojka Samuel L. Jackson a Ryan Reynolds se ne a ne naladit na správnou buddy vlnu. Trvalo to dlouho a chvíli jsem měl i pocit, že film nevydržím dokoukat. Třeba Salma Hayek je tu tak strašně nevtipná a v roli mi tak příšerně neseděla, že trapnosti nasazovala korunu. Jenže po hodině filmu se stalo něco neuvěřitelného. Film se přesunul do Amsterdamu a nejenom, že rozjel naprosto úžasnou akční smršť, ale dokonce začal i docela dost bavit. Samuel se tu s Ryanem vysloveně našli a začali proti sobě drtit jednu hlášku za druhou. Z druhé poloviny jsem nakonec byl tak nadšený, že jsem si pár scén musel pustit znova. Jak je sakra možné, že jeden film může vyvolat až tolik rozdílných emocí? (Malarkey) 4*

Kdybych mi bylo dvanáct a film bych viděl v sobotu večer na Nově, byl bych nadšen. Jenomže dvanáct mi už dávno není a film jsem viděl v kině. Shane Black, který zásadně ovlivnil podobu moderních buddy movies, pochopil, že pokud chcete filmy jako Smrtonosná zbraň točit dneska, nesmíte se/je brát vážně (viz třetí Iron Man nebo Správní chlapi). Náběhy k sebereflexi jsou sice i v Zabijákovi a bodyguardovi (i když hranice mezi „je to hrozně debilní, vy to víte a my víme, že to víte“ a prostým „je to hrozně debilní“ je někdy hodně tenká), ale film s nimi pracuje hrozně nedůsledně. Vedle takřka parodických scén (za Michaelem probíhá apokalypsa, zatímco on nerušeně pokračuje ve svém monologu) jsou zde momenty prosté nadsázky, které mají být dojemné nebo, v horším případě, vypovídat o pseudofiktivních válečných zločinech (linie s Dukovičem mi vzhledem ke kontextu přišla dost nevkusná). Stejnou krizí identity trpí i postavy. Občas se chovají jako osoby poučené žánrovými klišé, ale v řadě jiných ohledů jen předvídatelně následují konvence a dělají hloupé chyby. Vyprávění zas a znovu ztrácí spád vinou neúspěšné snahy zlidštit oba hrdiny pomocí jejich vztahu s drahou polovičkou a víceméně seriózního vysvětlování toho, jak se z nich stali lidé, kterými jsou (naprosto mimo je svým velevážným tónem třeba flashback s Dariovou první vraždou). Tohle neustálé vztahově-poradenské mudrování, dokonce i v okamžicích, kdy hrdiny znatelně tlačí čas, není obratně zakomponované do probíhající akce a jen natahuje stopáž – hlavní dějová linie se jakoby zastaví, aby se pánové mohli nimrat ve svých pocitech a trochu si zafňukat. Tempo je tak notně nevyrovnané a film se zdá být mnohem delším. Úroveň hodně zvedají dlouhé akční sekvence v Amsterdamu a Haagu, které jsou sice strašlivě sestříhané a vyprávění nikam neposunou (tedy kromě toho, že se postavy přesunou z jednoho místa na druhé), ale mají patřičný drajv a vtip. Pak ovšem přichází nezvládnutý (trikově, scenáristicky, herecky) závěrečný akt, který v podstatě popírá předchozích sto minut (vše se nakonec vyřeší úplně jiným způsobem, než k němuž příběh celou dobu směřoval) a celý film míří strmě do háje. Zabiják & bodyguard by mohla být výborná high-concept akce s dvojicí charismatických herců (z nichž filmu skutečně kraluje Jackson) a devadesátkovým feelingem, jenomže to by nesměla svou béčkovou přepálenost tak neobratně obhajovat a dodávat si na důležitosti způsobem, který zabíjí veškerou zábavu. 50% (Matty) 2*

Tvrdit, že Reynolds je schopný herec, je stejný nesmysl, jako kdybyste řekli, že je Salma náctiletá šereda nordického typu, ale naštěstí je tu jeden mothafucka element, který tu nevyrovnanou buddy movie drožku táhne koňskou silou. Vysvětlí mi někdo, jak to ten důchodce dělá, že je pořád ve stejné formě, jako když snídal Big Kahuna burgery?! Scény jako „Láska na první pohled za doprovodu Lionela Richieho“ (La Cucaracha Jackson při ní hází neuvěřitelné pohledy) či bitka v železářství dávají trochu zapomenout na pomalejší rozjezd, levně vypadající digiprotlak a pro zvolený styl poněkud nemístnou povahu teroru diktátora Oldmana (zabití dítěte, kamion v davu). Tím mísením nyní docela citlivých témat a ujeté nadsázky kola Hughesova povozu kapánek zaskřípala.. Apropo, kdyby to Whitney nepřeháněla s kokainem, mohl nyní čela hitparád okupovat hit „I will always hate you“.. (Gilmour93) 3*

VELKÁ RECENZE
Já mám z toho filmu vlastně upřímnou radost. Pořád se nadává na to, jak superhrdinové zastínili klasické akční filmy, a do velké míry je to pravda. Buddy movies pomalu vyklízejí pole a bude to jen horší, Zabijáka a bodyguarda tudíž můžeme považovat za malé zjevení. Jak dobře víte z trailerů, studio Lionsgate nám posílá akční výplach, v němž musí Ryan Reynolds a Samuel L. Jackson pořešit zlého diktátora Garyho Oldmana. A je to přesně tak přímočaré a zběsilé, jak nejspíš doufáte.
Hned zkraje bych rád zdůraznil, že tenhle film vážně nekope první ligu. Scénář je sbírkou tisíckrát ověřených zákrut a zvratů, postavy ani záporák nemají potenciál na 5 sequelů a soustavně je vidět, že se rozpočet škrtil na maximum. Zkuste si vzpomenout, jak vypadá třeba sedmdesátimilionový Pád Bílého domu nebo Deadpool s cenovkou 58 mega. Máte to? Zabiják a bodyguard je laciná sranda za 30 milionů, což znamená, že se tu nekonají žádné vizuální orgie.
Celý vizuál je prostě dost šmucík, a když už se objeví nějaký větší trik, docela to bolí. Režírující Patrick Hughes (Expendables 3) ale dobře pochopil, na co má prachy a na co ne, takže digitální berličky minimalizoval a jede poctivou kaskadérskou práci. V první půlce ještě Zabiják a bodyguard trochu drhne, protože se musí představit kupa postav (hlavní hrdinové, jejich lásky, agenti, záporáci...) a buduje se pozadí celého příběhu. Jakmile se však z Londýna zamíří do Holandska a Reynolds se dá dohromady s Jacksonem, Hughes do toho začne docela přísně šlapat.
Už na začátku překvapí, že se nešetří hláškami ani pěkně krvavou akcí. A s přibývajícím časem je atrakcí čím dál tím víc, až si začnete říkat, že to je na tak malý biják úctyhodná kanonáda. Hlavně Jackson tu kosí běloruské padouchy jako na běžícím páse a samozřejmě je u toho strašně boží. Že to není nářez jako od Camerona, Abramse nebo McQuarrieho? Pravda. I s pár miliony ale jdou vykouzlit solidní bitky, přestřelky a naháněčky, a přesně na tom se Hughes vyblbnul nejvíc.
Někoho možná bude štvát Reynolds, jenž hraje Jacksonův upjatý protipól (jinak by ta dynamika nefungovala), nebo minimum prostoru pro Oldmana. Řada věcí šla určitě zvládnout lépe, dokud ale film servíruje energickou a hlavně fungující zábavu, leccos mu odpustíte. K tomu všemu je tu potom ještě drsná Selma Hayek, stylová hudební stránka (zdrhá se třeba u Black Betty) a honička s lodí, která by se málem neztratila v bondovce. Na srpnové béčko je toho prostě spousta, tak se nebojte vypnout mozek a užít si trochu toho akční řádění s Jacksonem v prvotřídní formě.

1.DABING (DVD)
V českém znění: Marek Holý - Ryan Reynolds (Michael Bryce), Alexej Pyško - Gary Oldman (Vladislav Dukhovič), Tomáš Juřička - Samuel L. Jackson (Darius Kincaid), Helena Dvořáková - Elodie Yung (Amelia Rousselová), Zdeněk Podhůrský - Richard E. Grant (Seifert), Jiří Schwarz - Joaquim de Almeida (Jean Foucher), Regina Řandová - Salma Hayek (Sonia Kincaidová), Petra Jindrová - Tine Joustra (Renata Casoria), Zuzana Slavíková - Georgie Glen (Soudkyně), Ivo Novák - Bradley John (Reportér), Marek Libert - Barry Atsma (Moreno), Petr Neskusil - Rod Hallett (Asimov), Jan Szymik - Michael Gor (Livitin), Petr Gelnar - Jurij Kolokolnikov (Ivan), Adéla Kubačáková - Kirsty Mitchell (Harrová), Martin Kubačák - Mounir Margoum (Velitel), Ludvík Král - Sam Hazeldine (Garrett), Jakub Saic, Ivo Hrbáč
Překlad: Milan Stejskal
Zvuk: David Pavlíček
Produkce: Miroslav Vitvar
Vedoucí výrobního štábu: Zdeněk Mahdal
Dialogy a režie: Veronika Veselá
Vyrobila: Tvůrčí skupina Josefa Petráska ve studiu Pro-Time 2017

2.DABING (Prima)
V českém znění: Filip Jančík - Ryan Reynolds (Michael Bryce), Alexej Pyško - Gary Oldman (Vladislav Dukhovič), Tomáš Juřička - Samuel L. Jackson (Darius Kincaid), Tereza Bebarová - Elodie Yung (Amelia Rousselová), Zdeněk Podhůrský - Richard E. Grant (Seifert), Jiří Schwarz - Joaquim de Almeida (Jean Foucher), Dana Černá - Salma Hayek (Sonia Kincaidová), Ludvík Král, Jakub Saic, Marek Libert, Jan Szymik, Oldřich Hajlich, Dagmar Čárová, Ivo Novák, Petra Hobzová, Radek Hoppe, Tereza Chudobová a další
Překlad: Milan Stejskal
Zvuk: Jan Neskusil
Produkce: Karolína Bělohlávková, Leoš Lanči
Vedoucí výroby: Kateřina Malá
Vedoucí dramaturg: Daniel Košťál
Šéfproducent: Jaroslav Richtr
Dialogy a režie: Veronika Veselá
Ve studiu Médea Promotion Dabing, člen skupiny Médea Group vyrobila FTV Prima spol. s.r.o. v roce 2018

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 17.8.2017 Vertical Ent.
Premiéra USA: 18.8.2017 Lionsgate US
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 17.1.2018 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 17.1.2018 Magic Box

Tržby v ČR - Kč 9 130 428
Tržby celkem - $ 176 586 701
Návštěvnost v ČR 63 704
Náklady (Rozpočet) - $ 30 000 000
 
Tvůrci a herci
Patrick Hughes (Režie), David Ellison (Produkce), Mark Gill (Produkce), Dana Goldberg (Produkce), Matthew O'Toole (Produkce), John Thompson (Produkce), Les Weldon (Produkce), Atli Örvarsson (Hudba), Jules O'Loughlin (Kamera), Jake Roberts (Střih), Elaine Grainger (Casting), Marianne Stanicheva (Casting), Russell De Rozario (Scénografie), Stephanie Collie (Kostýmy), Dominic Gibbs (Zvuk), Antoin Cox (Zvuk), Nicky Knowles (Masky), Tom O'Connor (Scénář), Ryan Reynolds (Herec), Samuel L. Jackson (Herec), Gary Oldman (Herec), Elodie Yung (Herec), Salma Hayek (Herec), Richard Price (Herec), Richard E. Grant (Herec), Rod Hallett (Herec), Jurij Kolokolnikov (Herec), Noortje Herlaar (Herec), Georgie Glen (Herec), Barry Atsma (Herec), Kirsty Mitchell (Herec), Sam Hazeldine (Herec), Joaquim de Almeida (Herec), Alan McKenna (Herec), Joséphine de La Baume (Herec), Ori Pfeffer (Herec), Justin Pearson (Herec), Owen Davis (Herec), Abbey Hoes (Herec), Nicolas de Pruyssenaere (Herec), Mounir Margoum (Herec), Chris Wilson (Herec), Tsuwayuki Saotome (Herec), Tine Joustra (Herec)
 
20117/118/USA/Akční, Komedie
 
Zajímavost k filmu
- Pieseň "Nobody Gets Out Alive", ktorú v jednej scéne v aute spieva Darius Kincaid (Samuel L. Jackson) Michaelovi Bryceovi (Ryan Reynolds), znie aj ako posledná pieseň počas záverečných titulkov. Herec túto skladbu pre film skutočne napísal aj naspieval.
- Ryan Reynolds (Michael Bryce), Elodie Yung (Amelia Roussel), Samuel L. Jackson (Darius Kincaid), Richard E. Grant (Seifert) a Gary Oldman (Vladislav Dukhovich) - títo všetci si už zahrali komixové postavy. Reynolds vo filmoch Green Lantern (2011) a Deadpool (2016), Yung v Netflix sérií Daredevil (2015), Jackson v sérii filmov od Marvelu, Grant vo filme Logan (2017) a Oldman v Nolanovej trilógií o Temnom Rytierovi.
- Samuel L. Jackson (Darius Kincaid) za celý film použije 122 sprostých slov.
Po titulkoch nasleduje krátka scénka z natáčania.
- Kinoplagát, kde nesie Michael Bryce (Ryan Reynolds) v náručí Dariusa Kincaida (Samuel L. Jackson) paroduje obdobný plagát z filmu Osobný strážca z roku 1992, kde má naopak v náručí Frank Farmer (Kevin Costner) speváčku Rachel Marron (Whitney Houston).
- Film měl původně režírovat Jeff Wadlow, ale musel pracovat na dokončování snímku The True Memoirs of an International Assassin (2016).
- Spoiler: Keď Bryce (Ryan Reynolds) prenasleduje Kincaida (Samuel L. Jackson) v Amsterdame, je v pozadí vidieť chlapíka oblečeného ako Logan zo série X-men.
 
Odkazy