Vyproštění / Extraction (2020/117/USA/Akční, Drama, Dobrodružný, Thriller) 72%

01.12.2020 09:20

OBSAH
Neohrožený žoldák se pouští do nejnebezpečnější mise kariéry. Má zločineckému bossovi zachránit uneseného syna.(Netflix Czech)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Nevím, ale asi je to dneska moderní točit akčňáky s dobrými herci, ale bez emocí. Přitom Chris Hemsworth je normálně hroznej srandičkář. Potvrdil to už v Thorovi. Věřím, že kdyby dostal trošku prostor, a jenom to tam nekosil jako Robocop, mohla by se z toho stát akční pecka desetiletí. Takhle průměr s jednou mega luxusní honičkou vprostřed filmu, kde si kamera dělala, co chtěla, a já zíral s otevřenou pusou. (Malarkey) 3*

Škoda té snahy o chvilkové dojímací dialogy, protože jinak by tenhle akční výlet v Indii byl hodně luxusní, ale jak se ve filmu začne předvádět akce, stojí to za to. Hlavně střelba má mnoho prostoru, v závěsu bojové umění, ale užijeme si honičku a souboj na nože, takže pokud hledáš solidní akční pokuk, tak Vyproštění by mělo tvou touhu ukojit. (Enšpígl) 3*

Na sofistikovanější scenář sere pes, to neřeším, ale tohle je jen systematické dvouhodinové vyprazdňování bezedných zásobníků bez jakkýchkoliv emocí. A ta zde tak opěvovaná 15-ti minutová scéna "na jeden záběr"? S šikovným použitím střihů (chvilkové makrodetaily přímo do ksichtu) a nepostřehnutelných prolínaček můžete tak třeba zaplácnout celou stopáž (Sam Mendes by mohl vyprávět), ale je to samozřejmě jenom iluze, ikdyž to vypadá cool, jasně. Takže nic nového pod sluncem, jenom prozívaný kus, na který si za čtvrt roku už nikdo nevzpomene. (Lima) 2*

VELKÁ RECENZE
I přes stále trvající karanténu a absenci nových snímků v kinech má občas filmový fanoušek důvod k radosti. Stále tu jsou streamovací služby, které tu a tam uvedou nějakou novinku ze své produkce. Před dvěma dny jednu takovou vypustil do oběhu Netflix. Akční novinka Vyproštění je na službě předplatitelům k dispozici od 24. dubna a slibovala od začátku akční nářez, jaký na Netflixu ani v kinech už nějakou dobu nebyl. A pokud vám zrovna tenhle žánr něco říká, měli byste rozhodně zpozornět.
Tyler Rake (Chris Hemsworth) je zlomený válečný veterán, který se živí jako žoldák pro zámožné. Po poslední akci už je nějakou dobu mimo službu když dostane úkol, který nikdo z jeho kolegů vzít nechtěl. Vůdce podsvětí v Bangladéši unesl náctiletého syna svému indickému konkurentovi, který je v současnosti za mřížemi. Nebezpečnou misi tak zařizuje jeho pravá ruka Saju (Randeep Hooda). Tayler a jeho tým se mají vydat do Dháky, syna vysvobodit ze zajetí únosců a dopravit zpět do Indie. Ani jeden z členů týmu ovšem neví, že jejich plán nikdy vyjít neměl...
Je zatraceně fajn vidět, že se Netflix nebojí financovat i nákladnější akčňáky. Vyproštění, které si pod produkční dohled vzali bratři Russovi zodpovědní za poslední Avengers, je totiž přesně něčím, po čem je teď hlad. Ono kvalitní akční filmy jsou v posledních letech docela žádaným zbožím, jen málokterý ovšem dovede naplnit očekávání. Tady debutující kaskadér Sam Hargrave sliboval poměrně nekompromisní akci, hutnou atmosféru a Chrise Hemswortha jako sympatického zabijáka, který si jako neúnavný lovecký pes jde za svým. A přesně to taky splnil.
Pokud totiž v něčem tahle novinka vyniká, tak je to akce. Ta tu hraje prim a pokaždé, když na ni dojde, stojí to za to. Režisér společně s kameramanem Newtonem Thomasem Sigelem totiž servírují hodně sympaticky nasnímané akční sekvence, kterým nechybí nápaditost a zajímavost. Ba co více, díky hravé kameře divák nikdy neztratí přehled o probíhající akci a může si tak naplno užít onu hromadu nápadů a surovosti, se kterou film operuje.
Když pak dojde na kontaktní souboje, film těží hlavně z parádní choreografie. Inspirace filmy jako John Wick je znatelná, nicméně v tomhle případně rozhodně ne na škodu. Chris Hemsworth je v roli za historií strhaného sympaťáka, kterého byste rozhodně nechtěli potkat a stát mu v cestě. Padouchy si podává jak na běžícím páse, každá rána bolí a film si toho je zatraceně vědom. Funguje to na výbornou a akce je díky tomu hlavní devízou celého filmu.
Kde film naopak trochu ztrácí je příběhová stránka. Samotný nosný příběh Vyproštění je variací na stokrát viděné, kterou svým způsobem ozvláštňují jen exotické lokace a neokoukané tváře. Dějové zvraty příliš nepřekvapí a hlavní hrdina se svými traumaty je také poměrně přímočaré opisování ze šablon. Jistě, sympatické obsazení dost věci zachraňuje, faktem ale je, že je film v tomto ohledu poměrně tuctovou záležitostí. Navíc, některé dějové zvraty jsou znatelné od první minuty a jejich šokující hodnota se tak nakonec nedostaví.
I když bych to ovšem chtěl mít filmu za zlé, tyhle nedostatky prostě ani zdaleka nepředčí všechno to pozitivní co film nabídne. Trocha umělosti, protahované vážné sekvence které trochu narušují tempo i výrazné opisování od žánrové konkurence prostě nezastíní jinak solidní, surový a výtečně natočený akční nářez s parádní atmosférou ve kterém si to Chris Hemsworth hodně dává.
Nakonec je to tedy hlavně o tom, jak moc kladný máte vztah k akčním filmům. Vyproštění je nápaditý a moderní akční film, ve kterém je znatelná velká porce dobře odvedeného řemesla a jasná inspirace v tom nejlepším co žánr za posledních dvacet let nabídl. Legendární kousek který bude bořit žebříčky z toho sice není díky slabší příběhové stránce, vydařený akční snímek ke kterému se rádi vrátíte ovšem ano.

DABING
V českém znění: Jan Maxián - Chris Hemsworth (Tyler Rake), Matěj Havelka - Rudhraksh Jaiswal (Ovi Mahajan), Martin Sobotka - Randeep Hooda (Saju), Kristýna Skružná - Golshifteh Farahani (Nik Khanová), Martin Zahálka - David Harbour (Gaspar), Jan Battěk - Shivam Vichare (Sachin), Václav Rašilov - Adam Bessa (Yaz Kahn), Robin Pařík - Piyush Khati (Arjun), Daniel Krejčík - Sumeet Thakur (Kalam), Miroslav Hanuš - Wayne Blair (Koen), Zdeněk Podhůrský, Gustav Bubník, Marek Lambora, Daniel Rchichev, Linda Křišťálová, Radovan Vaculík, Svatopluk Schuller
Překlad: Jan Vieweg
Dialogy: Petra Hamouda
Produkce: Markéta Watzková
Zvuk: Pavel Balcar
Režie: Lucie Petra Svobodová
Pro Netflix vyrobilo S Pro Alfa CZ a.s. - 2020

Premiéra ČR: -
Premiéra USA: 24.4. 2020 (internet)
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: -
Poprvé na Blu-ray: -
Premiéra na VOD: 24.4.2020 Netflix

Tvůrci a herci
Sam Hargrave (Režie), Chris Hemsworth (Produkce), Eric Gitter (Produkce), Peter Schwerin (Produkce), Mike Larocca (Produkce), Anthony Russo (Produkce), Joe Russo (Produkce), Alex Belcher (Hudba), Henry Jackman (Hudba), Newton Thomas Sigel (Kamera), Stan Salfas (Střih), Sarah Finn (Casting), Philip Ivey (Scénografie), Bojana Nikitovič (Kostýmy), Mark Binder (Zvuk), Guntis Sics (Zvuk), Daniel Lawson Johnston (Masky), Joe Russo (Scénář), Chris Hemsworth (Herec), Golshifteh Farahani (Herec), Rudhraksh Jaiswal (Herec), David Harbour (Herec), Derek Luke (Herec), Pankaj Tripathi (Herec), Randeep Hooda (Herec), Marc Donato (Herec), Geetanjali Thapa (Herec), Chris Jai Alex (Herec), Hays Wellford (Herec), Rayna Campbell (Herec), Patrick Newall (Herec), Prashant Narayanan (Herec), Bhagwan Tiwari (Herec), Adam Bessa (Herec), Priyanshu Painyuli (Herec), Neha Mahajan (Herec), Sam Hargrave (Herec),

2020/117/USA/Akční, Drama, Dobrodružný, Thriller

Zajímavost k filmu
- Tyler Rake (Chris Hemsworth) ve filmu používá bojové umění Muay Thai. Samotný Chris Hemsworth toto bojové umění ovládá a pravidelně trénuje. (Yoshitsune)
- Hlavní zbraní Tylera Rakea (Chris Hemsworth) je puška BCM CQB-11 s dalšími prvky tovární výbavy BCMGunfighter Mod 0 Stock, přídavnou svislou přední rukojetí, holografickým kolimátorem a zvětšovacím modulem 3x Magnifier, laserovým zaměřovačem Steiner Offset Tactical Aiming Laser a tlumičem. Jako poboční zbraň nosí Glock 17 a ve filmu ho můžeme vidět i s granátometem M79.
- Saju (Randeep Hooda) používá samopal s integrovaným tlumičem Heckler & Koch MP5SD a pistoli Heckler & Koch HK45. Nik Khan (Golshifteh Farahani) má útočnou pušku FN SCAR-H vybavenou puškohledem Trijicon VCOG 1-6X a dvojnožkou Harris.
- Postavu Pankajem Tripathi si měl původně zahrát Manoj Bajpayee.
- Dítě ve vzpomínkách na pláži je skutečný syn producenta a herce Chrise Hemswortha.
- Akční scéna bez jediného střihu začínající ve 35. minutě filmu trvá přesně 11 minut a 30 sekund.