Výplata / Paycheck (2003/110/USA, Kanada/Sci-Fi, Thriller, Akční, Mysteriózní) 69%

02.03.2018 17:01
JEDNOU VĚTOU
„Pamatuj si budoucnost..."

OBSAH
Počítačový expert Jennings pracoval tři roky na tajném projektu, po jehož dokončení mu měla být vamazána paměť a vydána odměna ve výši 90 milionů dolarů. Místo toho se ovšem dozvídá, že ještě před vymazáním paměti se své výplaty vzdal a místo ní si nechal vydat několik zdánlivě bezcených věcí. Náhle je unesen a vyslýchán ohledně své projektu, ze nějž si však samozřejmě nic nepamatuje.  Na čem to pracoval a v jaké společnosti? Dostane se tomu na kloub? A budou mu k něčemu ty "bezcenné" věci?To zjístíte ve filmu Paycheck, který je natočen podle povídky od světoznámého spisovatele Philipa K. Dicka. Podle novel tohoto autora jsou také natočeny např. filmy Blade Runner a Minority Report.

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Tvorba Johna Woo se vždycky nesla ve znamení ohlušujících výbuchů, ultrazpomalených záběrů na kráčející hrdiny a zálibě (přímo fetiši) v ručních zbraních, zabíraných ještě zpomaleněji. K tomu všemu dostal Woo ve Výplatě vrchovatě prostoru a jako bonus všechen svůj rukopis narouboval na zajímavý příběh. Jeho jednotlivé detaily sice není radno zkoumat z příliš velké blízkosti (hrozí řada fatálních otázek), ale jako poslepovaný a vratký celek na rychlé zhlédnutí funguje perfektně. Woo se vyžívá ve svých tradičních explozivních trademarcích, k tomu přidává samoúčelnou, ale nápaditou automobilovou honičku ze staré školy, ultrarychlé kamerové nájezdy, bullet-time, spoustu hi-tech hračiček a malých roztomilých nápadů a k tomu nechá hrát téměř geniálního Powella. Místy jsem této kombinaci přišel minimálně velice na chuť. Jistě si pár lidí bude stěžovat na určité až televizní momenty, ale Woo takhle dřív prostě točil, ten styl mu sedí a neviděl bych to tudíž jako obrovský zádrhel. Co bych jako zádrhel viděl, je prkenná, přehrávající a špatně nalíčená Uma Thurman, po Kill Bill neúprosně zaškatulkovaná spolu se svým pohledem do žluté teplákové soupravy, odkud ji už jen tak něco nevytáhne. Na druhou stranu, jestli mi připadal Ben Affleck nemotorný a prkenný v Daredevilovi, o to větší mám radost z jeho role ve Výplatě. Vládne slušnou fyzičkou, s tyčí mu to solidně odsýpá a občas předvede i nějakou vypečenější akční lahůdku. A to nemluvím o tom, že herecky dospěl od všech svých filmů minimálně o třídu. Podtrženo a sečteno, forma občas hodně přebíjí obsah, ale jinak jde o slušné řemeslo a film, za který se John Woo rozhodně nemusí stydět. (kOCOUR) 3*

Je vidět, že když je k dispozici zajímavá předloha (opět díky Philipe K. Dicku) a scenář, který jí nezprasí, jde to i i bez holubic. Jinými slovy, Paycheck nenese žádné znaky předchozích opusů Mistra Woo a tempo filmu tím rozhodně netrpí. Affleck podává překvapivě solidní výkon, oproti tomu Uma Thurman je tu velmi nevýrazná, na roli podobného typu se nehodí, ale to je těžký, po její silné ženě v Kill Bill se na ní budu pokaždé dívat už jinýma očima. (Lima) 4*

Obrovskou výhodou Výplaty je, že John Woo umí točit akční filmy. Její obrovskou nevýhodou je, že není čistě akční film, ale poslepovaný pokus o "chytré" sci-fi drama s hrou na "co bude v budoucnosti". Pokud si tedy z pomyslné účtenky Johna Woo odečtu výborně provedené akční scény, pár hezkých ohníčků a nápaditých choreografií, šklebí se na mě scénář děravý jako ementál, který si s logikou užil leda v hodinovém hotelu. Když na obrazovce má co explodovat, co uhánět, co svítit jako silvesrovská rachejtle, je Výplata velice zábavná. Jenže ono se v tom filmu bohužel i mluví a odvíjí se děj, který není ani náhodou komplexní, ani náhodou překvapivý a ani náhodou domyšlený. Navíc jeho větší část vleče do finále nevýrazný fešák Affleck, jehož inženýr Jennings si může o charismatu a šťávě takového Johna Andertona leda nechat zdát. Příběhem se plouží nepřesvědčivě, ve vyhrocených scénách působí vyloženě škrobeně... V podstatě jsem tedy zapomněl, že Výplata chtěla pracovat s napínavým thrillerem, protože struna rychle praskne a zbyde celkem slušná akční hoblovačka woovských kvalit. Nechybí bílá holubice. Chybí jen holubičí lehkost. 50% (Marigold) 2*

VELKÁ RECENZE
Předem ještě upozorním, že se nejedná o plnohodnotnou recenzi. Zabývám se téměř výhradně dějovou stránkou filmu, při jejímž osvětlení jsem si dovolil lehké spoilery. Pokud máte chuť něco se o filmu dozvědět, předkládám nejen popisy, ale i své dojmy, pocity, úsudky a varování.
Výplatu už pár dnů můžete vidět i u nás a pokud jste na ní ještě nebyli, určitě byste chtěli vědět, na co se máte připravit. Osobně jsem byl na počátku filmu celkem v pozitivní náladě, což se ovšem pomalu s postupem času a “děje” měnilo. Jaká je zápletka? Vcelku futuristická a připomíná Johnyho Mnemonicka. Ben Affleck, profi programátor i technik, hraje špinavou hru se svými zaměstnavateli, ale protože mu vždy po takové prácičce vymažou paměť, nedělá si s tím žádné starosti. Jako správný fanda si nahraje všechny promeškané zápasy baseballu, které si nemůže zapamatovat, mrkne na svůj účet, kde mu přibude velice pěkná sumička a pak si užívá života plnými doušky. To znamená, že chodí na vytříbené párty v kvádru, za které by se nestyděl ani prezident, a když je možnost, útočí přímočaře na každou vhodnou laňku.
To vše se změní, když mu nabídnou osmimístnou sumičku za tříletou díru v paměti. Samozřejmě jako správný kapitalista po chvilce váhání tento úkol přijme. Do této chvíle film vypadá solidně, rozjíždí se zápletka, nevíte pořádně, co se děje, a příběh vnímáte očima hrdiny. To znamená, že celé tři roky přeskočíte i vy. Najednou vidíte, jak Ben zmateně stojí a uslyší, že práce je hotova a může jít domů. Tak by to mohlo také skončit a každý by byl šťastný. Ovšem vše se změní, když zjistí, že místo miliardáře je z něj pořád ten samý běžný zbohatlík jako předtím. A během těchto chvil máte pmožnost poznat, jak se dá zničit dobře vypadající film totální chybou, kterou ovšem ze scénáře nijak nesmažete. Určitě nevyzradím příliš, když napíšu, že ty tři roky vyvíjel stroj, který umožňuje vidět do budoucnosti.
Co to znamená? Že celý film vás nemůže nic překvapit, protože hrdina už všechno dopředu viděl, připravil se na to a jen jako v tupé počítačové adventuře používá jeden předmět za druhým na záchranu života, protože jednoduše věděl, co ho čeká. Tím pádem je kompletně celý děj jen o sledování bezduchých honiček (navíc se tentokrát John Woo moc nevyznamenal), stříleček, létání těl po dopadu granátu, sledování Umy Thurman, která jako doktorka(!) létá pomalu jak v KillBillovi, kope, střílí, bouchá pěstmi a všechny tyto aktivity zvládá lépe než příslušník jednotky Delta Force. A bohužel i tyto akční scény postrádají originalitu. Uma je neskutečně obratná, štěstí se na ní sype snad i ze země, každý ozbrojený voják je jen figurína na odstřel, a když už má dojít k něčemu trošku  nečekanému, tak je to tak triviální, až si postesknete po originálních béčkových filmech. A když se dá téměř vše předpokládat, tak je o nudný akční film postaráno. A co myslíte, dočkáte se happy-endu? Tady vás nechám nedočkavé, abyste si konec museli zjistit sami, pokud budete chtít film spatřit. Závěr totiž tak jednoznačný není, proto ve vás alespoň nějaký zájem vyvolá.
Shrnuto a podtrženo, průměrný akční film bez jakýchkoliv momentů překvapení, děj zničený základní myšlenkou, postavy jednající naprosto nekorektně ke svému povolání a schopnostem a vůbec, škoda mluvit. Po technické stránce je film dobrý, slušný rozpočet zbytečně promrhaný nebyl a chvílemi je aspoň na co se dívat. Film je tedy jedním slovem průměr. Půjčete si to na videu, tam vás ty peníze nebudou tak bolet.

O FILMU
Nápaditá směs reality a futuristické vize tvoří svět naplněný exotickou technologií, kdy lze například vymazat lidskou paměť, nebo sestrojit stroj na počasí a cigarety, které nevydávají kouř. Režisér John Woo vytvořil velmi zajímavý akční thriller na základě slavných sci-fi vizí a futuristického obrazu světa zítřka spisovatele Philipa K. Dicka a dotvořil je vlastními stylizovanými a choreograficky pojatými scénami.
Woo ovšem není prvním režisérem, kterého Dickovy vize inspirovaly. Byl to například film Blade runner a filmové hity Total recall a Minority report. Dick napsal v letech 1952 - 1982 na 30 novel a 100 povídek.
Dick je ve skutečnosti imaginativním vynálezcem manipulace s lidskou pamětí a způsobu jak zneužít technologii a tím ohrozit lidstvo. Právě to byly motivy, které přivedly režiséra Woo k natočení filmu Výplata.
"Jsem velkým obdivovatelem Philipa K. Dicka, a zvláště mám rád jeho provokativní myšlenky o pojetí morálky, které obsahuje povídka Výplata," říká Woo. "Jeho hrdinové jsou velmi lidští, pevně spojeni s realitou a nejsou to supermani, jako to bývá v mnohých science fiction."
Woo si na Dickově předloze zvláště cenil protagonisty Michaela Jenningse, člověka, který je mnohoznačně vtahován do etického dilema, protože si uvědomuje tragické důsledky své práce a navzdory nebezpečí, které mu hrozí, rozhodne se k hrdinské akci.
Pro nositele Oscara Bena Afflecka, představitele Jenningse, byla role v tomto filmu režírovaném Johnem Woo přitažlivou výzvou a také ho lákala postava, kterou autor Dean Georgaris podle Dickovy předlohy vytvořil.
"Scénář byl velmi vynalézavý, zajímavý, složitý a dobře napsaný," říká Affleck. "Když zkombinujete vysoce zajímavý zdroj Dickovy literatury science fiction, (jejíž kvality už potvrdily mnohé filmy), s mistrovským vizuálním uměním režiséra Johna Woo, máte před sebou neobyčejně zajímavý projekt."
Affleck popisuje svou postavu jako brilantního inženýra, který je schopen práce v oblasti nejsložitější technologie, protože je v této sféře skutečným geniem, ale současně je to člověk který neztratil své morální zásady a cit - což je ukázáno na jeho vztahu k Rachel.
"Ačkoli je Jennings své práci cele oddán, v tom, jak flirtuje s Rachel, poznáme, jak zranitelný člověk to ve skutečnosti je," říká Affleck. "Když se s ním potkáváme poprvé, vidíme v něm mimořádného genia, který vydělává neuvěřitelné sumy peněz. Pak ho ale vidíme, když začíná uvažovat o své práci a jak na něj nároky stoupají, už to není o penězích, je to o tom, že se snaží objevit sama sebe a posoudit to, co vytvořil."
Afflecka velmi těšilo, že může představovat postavu, která projde tak dramatickými charakterovými změnami. "Není to ani superagent, ani superšpión ani superman." Říká herec. "Je to inženýr, člověk, který užívá svůj mozek aby se dobral těžiště problémů a odtud se snaží dopátrat podstaty vlastního života."
Affleck cítil, že příběh klade zajímavé, velice etické otázky. "Co vlastně znamená žít dobrým životem? Je opravdu tak důležité pamatovat si i ty nejmenší detaily? A jestliže bychom se mohli naučit jak kontrolovat svou budoucnost, kde by byl ten bod, kdy bychom se mohli snažit něco změnit?"
Na opačné straně Jenningsova morálního dilema stojí muž, který mu z počátku nabízí jako výplatu šek ohromné výše, je to milionářský podnikatel Jimmy Rethrick (Aaron Eckhart), který předvádí jakýsi tanec, který má zakrýt zlodušské rysy jeho charakteru.
"Rethrick a Jennings byli parťáci, kteří chtěli prostřednictvím technologie zachránit svět," vysvětluje Eckhart. "Avšak během času se Rethrickovy ideály změnily ve prospěch jeho osobních ambicí a moci. Nyní chce technologii použít k tomu, aby změnil svět. Stal se z něho machiavelistický antihrdina. Je přesvědčen, že přístroj, který jeho společnost vyvinula, přináší poselství, které naprosto rozhodujícím způsobem změní svět."
Producent Terence Chang přirovnává Rethricka k dřívějším padouchům ve filmech Johna Woo, byli to vesměs obyčejní chlapíci a na první pohled nebyli zlí. "Proto jsme chtěli mít Eckharta v této roli," vysvětluje Chang. "Je schopný zahrát charismatickou postavu, která z počátku stojí na správné straně, ale postupně se změní ve zloducha."
Když k tomu dojde, zdá se, že Jennings bude schopen žít bez jakýchkoli pocitů. To se však změní setkáním s Rachel (Uma Thurmanová), jejíž roli John Woo účelově zvýraznil jako klíčovou postavu a katalyzátor příběhu.
"Uma má nevtíravou inteligenci a je přitom velmi nápadná - obojí je pro charakter Rachel důležité," říká Woo.
Vytvořil postavu Rachel nejen jako Jennigsovu vynikající kolegyni, ale také inteligentní partnerku, která mu dokáže být nápomocná, když Jennings prchá před svými pronásledovateli.
Thurmanová vidí svou postavu jako důležitou osobu, která může pomoci Jenningsovi na jeho cestě k sebepoznání. Poé jeho tříleté práci na vynálezu a současně jejich tříletém vztahu - je ona jediným klíčem k jeho minulosti. "Musí najít mne, aby se dozvěděl, co se s ním vlastně stalo a kým ve skutečnosti je," vysvětluje Thurmanová a dodává, že se jí zdály velice zajímavé scény, kdy Jennings si na ni nedokáže vzpomenout, je zcela zmaten a neví, že ona je ta žena, kterou miloval.
Postavu Shortyho, jediného Jenningsova přítele a současně profesionálního manažéra ve světe, kde špičkový inženýr potřebuje svého reprezentanta jako nějaká hollywoodská hvězda, hraje Paul Giamati.
"Shorty je typ mateřského, citlivého a vnímavého člověka," říká Giamati. "Pro Jenningse reprezentuje realitu a v zásadě je jeho spojením s minulostí i jeho ukotvením v současnosti."
Další negativní postavou filmu je Rethrickův asistent Wolfe, jehož představuje Colm Feore. Právě on se chce jednou pro vždy Jenningse zbavit. "Můj hrdina pracuje pro Rethricka a dělá ty věci, s nimiž si Rethrick nechce špinit ruce," vysvětluje Feore. "Wolfe a vládní agenti, kteří pronásledují Jenningse, obracejí pozornost k sekvencím jeho pronásledování a musím říci, že to byly skutečně scény natočené v duchu akcí režiséra Woo - tyto scény jsou jako balet. Při nich se člověku až zastavuje srdce."
Při pronásledování Jenningse provázejí Wolfa dva vládní agenti, řízeni státním návladním. Joe Morton hraje agenta FBI Dodge a Michael C. Hall představuje agenta Kleina - oba mají za úkol za každou cenu polapit Jenningse. "Soutěžíme o to, kdo se dříve zmocní všemocného stroje," říká Morton. "Do čí rukou padne, do rukou dobra, či zla."
Hall souhlasí, a dodává, že oba agenti začínají postupně chápat, že bojují za vládu, která se nechala zkorumpovat. "Oba agenti jsou rozčarováni, když si uvědomí, proti komu vlastně bojují. Vzniká tu velmi zajímavé dilema."
Oba jsou nepřetržitě v záběru kinetické kamery režiséra Woo. "Ještě nikdy jsem nepracoval na filmu, kde by byla kamera v neustálém pohybu, jako zde," poznamenává Hall.

O PRODUKCI
Režisér John Woo a producent Terence Chang dali na tomto filmu dohromady své nejspolehlivější spolupracovníky. Patří mezi ně kameraman L. Kimball, ASC, odborník pro koordinaci zbraní Rock Galotti a kaskadéři Gregg a Brian Smrzovi. Producenti John Davis a Michael Hackett pak rozhodli, aby se filmového zpracování komplikovaného příběhu spisovatele Philipa K. Dicka ujal scenárista Dean Georgaris. "Bylo nutné zaangažovat scenáristu, který dokáže interpretovat mnohostrannost Dickovy povídky a má současně smysl pro její vizualizaci ve filmu," říká producent Davis.
Také producent Hackett se o scénáři pochvalně vyjadřuje: Dean G. Vytvořil skvělý scénář, v němž měl režisér Woo možnost vytvořit senzační sekvence."
Natáčelo se v kanadském Vancouveru, který představoval město Seattle a pokud šlo o čtyřměsíční práci v ateliérech, poskytlo potřebný prostor Filmové studio ve Vancouveru. Poprvé spolupracoval režisér s výtvarníkem Williamem Sandellem, který se podílel např. na filmu Master & Commander. Sandell byl nadšen tím, jak režisér dokázal ve filmu spojit do jediného rámce akční scény s milostnými.
"John má schopnost vytvořit i z té nejmenší scény skvost," říká Sandell, který s celým týmem ilustrátorů a výtvarníků postavil modely budoucích prostředí, v nichž se filmový příběh odehrával. Připadl jim také těžký úkol, vybudovat ve třech týdnech pod ohromným cirkusovým stanem stovky metrů tunelů a chodeb, v nichž se odehrávalo pronásledování Jenningse v areálu metra.
Kameraman Jeffrey Kimball, s nímž Woo již spolupracoval na Mission impossible 2, potvrdil, že způsob natáčení režiséra Woo je charakteristický tím, že kamera je neustále v pohybu a není vždy snadné vyhovět režisérově vizi. Problém spočívá hlavně v nasvícení scény, kdy kamera zabírá velmi široké panorama a vše musí být dostatečně osvětleno.

DABING
1.DABING
V českém znění: Saša Rašilov - Ben Affleck (Michael Jennings), Monika Žáková - Uma Thurman (Rachel Porterová), Tomáš Juřička - Aaron Eckhart (James Rethrick), Otmar Brancuzský - Paul Giamatti (Shorty), Luděk Čtvrtlík - Joe Morton (agent Dodge), Otakar Brousek ml. - Colm Feore (Wolfe), Miroslava Součková - Ivana Milicevic (Maya-Rachel), Bohdan Tůma - Michael C. Hall (agent Klein), Vlasta Žehrová - Kathryn Morris (Rita Dunne), Helena Dytrtová, Bohuslav Kalva - Peter Friedman (státní návladní Brown), Michaela Klenková-Frkalová, Ludvík Král, Jan Szymik, Jaroslav Horák, Tomáš Lipský, Marek Hrazdil, Zbyšek Pantůček, Matěj Štěpán
Překlad: Eva Watson-Jones
Režie českého znění: Jan Pecha
Vyrobilo: Studio Virtual

2.DABING (FilmBox )
V českém znění: Filip Švarc - Ben Affleck (Michael Jennings), Simona Postlerová - Uma Thurman (Rachel Porterová), Svatopluk Schuller - Aaron Eckhart (James Rethrick), Ladislav Cigánek - Paul Giamatti (Shorty), Ludvík Král, Oldřich Hajlich, Jiří Valšuba, Bohdan Tůma, Nikola Votočková, Robert Hájek, Robin Pařík, Dagmar Čárová, Roman Hajlich, Kristýna Skružná, Radovan Vaculík, Klára Jandová, Linda Křišťálová a další
Překlad: Ondřej Novák
Zvuk: Daniel Němec
Produkce: Lenka Klasnová
Vedoucí výrobního štábu: Leoš Lanči
Dialogy a režie: Robin Pařík
Vyrobila: Médea Promotion Dabing, člen skupiny Médea Group pro SPI International v roce 2019

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 18.3.2004
Premiéra USA: 18.3.2004
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.8.2004 Universal (VHS)
Poprvé na DVD: 1.8.2004 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 1 339 091
Návštěvnost v ČR - 11 730
Náklady (Rozpočet) - $ 60 000 000
 
Tvůrci a herci
John Woo (Režie), Terence Chang (Produkce), John Davis (Produkce), Michael Hackett (Produkce), John Woo (Produkce), John Powell (Hudba), Jeffrey L. Kimball (Kamera), Christopher Rouse (Střih), Kevin Stitt (Střih), Mindy Marin (Casting), William Sandell (Scénografie), Erica Edell Phillips (Kostýmy), Per Hallberg (Zvuk), Monique Venier (Kostýmy), Emanuela Daus (Kostýmy), Dean Georgaris (Scénář), Philip Kindred Dick (kniha) (Předloha), Ben Affleck (Herec), Uma Thurman (Herec), Aaron Eckhart (Herec), Paul Giamatti (Herec), Joe Morton (Herec), Colm Feore (Herec), Michael C. Hall (Herec), Kathryn Morris (Herec), Ivana Milicevic (Herec), Fulvio Cecere (Herec), John Cassini (Herec), Claudette Mink (Herec), Michelle Harrison (Herec), Catherine Lough Haggquist (Herec), Krista Allen (Herec), Chelah Horsdal (Herec), Emily Holmes (Herec), Aaron Douglas (Herec), Ryan Robbins (Herec), Barclay Hope (Herec), Serge Houde (Herec), Kendall Cross (Herec), Peter Friedman (Herec), Peter Shinkoda (Herec), Brad Kelly (Herec), David Lewis (Herec)
 
2003/110/USA, Kanada/Sci-Fi, Thriller, Akční, Mysteriózní
 
Zajímavost k filmu
- Za vývoj holo-monitoru získal Jennings (Ben Affleck) dne 22. prosince 2004 526 000 amerických dolarů a 19 centů.
- Všichni 3 hlavní herci, co se ve filmu sešli, hráli některou z postav ve filmech o Batmanovi. Aaron Eckhart Harvey Denta ve snímku Temný rytíř (2008), Uma Thurman Poison Ivy v titulu Batman a Robin (1997) a Ben Affleck Bruce Waynea/Batmana ve filmu Batman vs Superman (2015).
- V knižnej predlohe je súčasťou stroja času aj mechanické rameno, s ktorým možno manipulovať v minulosti. Toto rameno sa však vo filme neobjavilo.
- Ve zdánlivě náhodné číselné sekvenci na začátku se objeví jména všech členů štábu a všech předmětů z obálky.
- Michael Jennings navrhoval holo-monitor od 19. října 2004 do 22. prosince 2004. Jeho hlavní projekt pak končil v červnu 2007.
- 20 předmětů, které Michael vytáhne z obálky jsou – sluneční brýle, balíček cigaret, lístek na autobus, diamantový prsten, sponka, lísteček z cukroví, klíček údržbáře, zapalovač, sprej na vlasy, krabička zápalek, propustka do Allcomu, klíč k BMW, zrcadlo, známka, kuličková ložiska, klíč, půldolar, křížovka, kulka a hodinky.
- V originální předloze Paycheck od Philipa K. Dicka si Jennings pošle naprosto jiné předměty, kterých je navíc jen 7. Byly to – šifrovací klíč, útržek jízdenky, stvrzenka k balíčku, kousek drátu, polovina pokrového žetonu, kousek zeleného oblečení a lístek na autobus.
- Původně měla být Affleckova postava fanouškem New York Mets, ale Ben je ve skutečnosti velký fanda Boston Red Sox. Tak John Woo zaměnil tyto týmy ve scénáři.
- Michaela Jenningse měl hrát původně Matt Damon, ale nakonec byl odmítnut, protože tato role je velmi podobná roli, kterou hrál v The Bourne Identity.
- Debut v celovečerním filmu pro Michaela C. Halla.
- Motorka, na které jede Ben Affleck, je BMW R1150 R Roadster.
 
Odkazy