Vyměřený čas / In Time (2011/105/USA/Sci-Fi, Thriller, Akční, Krimi) 76% -Blu-ray-

02.03.2018 17:12
JEDNOU VĚTOU
„Žij navěky. Nebo to aspoň zkus."

OBSAH
Představte si, že můžete žít jen do 25 let. Pak zemřete. Pokud nevyděláte, neukradnete nebo nezdědíte nějaký čas navíc. Děj filmu akčního scifi thrilleru Vyměřený čas v hlavní roli s Justinem Timberlakem (Kamarád taky rád, Zkažená úča, The Social Network) se odehrává v blízké budoucnosti, v době, kdy peníze neznamenají vůbec nic. Platí se časem.Will Salas (Justin Timberlake) má na svých životních hodinách zřídkakdy víc než 24 hodin. Žije z minuty na minutu v chudé zóně Dayton a jenom tvrdá práce v továrně mu každý den poskytne další den života. Stejnému osudu čelí i jeho matka Rachel (Olivia Wilde) a spousta dalších lidí v tomto zapadákově. Místní gangy jsou navíc vždy připraveny kohokoliv okrást, byť jen o pár hodin, a klidně tím ukončit jeho život. Jednoho dne Will pomůže před jedním z těchto gangů uniknout bohatému Henrymu (Matt Bomer). Henry za to Willovi daruje celé století času a sám se rozhodne svůj nekonečný život skončit. Will je následně obviněn z jeho vraždy a nezbývá mu nic jiného, než dokázat svoji nevinu. Vydává se na útěk do nejbohatší zóny v New Greenwich, kde na rozdíl od Daytonu nikdo nikam nespěchá. Čas je luxus, který si tu mohou dovolit všichni, protože budou žít stovky ba dokonce tisíce let. V New Greenwich je ale zároveň někdo, kdo Willa přitahuje. Sylvia (Amanda Seyfried) je dcera mimořádně bohatého Philippa Weise (Vincent Kartheiser), která se ve chvíli, kdy Willa přicházejí zatknout strážci času, stává ideálním rukojmím. Vysoká hra o změnu pravidel nespravedlivého světa může začít.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Naprosto boží sci-fi. Ze začátku jsem si teda přišel jak debil, ale po pár minutách jsem se do toho okamžitě dostal. Justin Timberlake mi opět ukázal, že dokáže být skvělý herec. A to i přesto, že jsem ho jako hudebníka nesnášel. Nicméně si vybral naprosto skvělý nápad, který zfilmoval právě Andrew Niccol. Tak zajímavý nápad jsem popravdě ve sci-fi hodně dlouho neviděl. A přitom ten nápad skrývá klasickej pohled a la Robin Hood. Nicméně i to zpracování toho světa, hudba, akce...to všechno si pozornost zaslouží. (Malarkey) 5*

Niccol značně updatoval faustovský motiv a přihodil jánošikovského hrdinu, jenž kdovíkde získal schopnosti (fyzická zdatnost, hraní pokeru na úrovni Jamese Bonda, suverénní střelba ze zbraní a řízení aut, za jejichž volantem pravděpodobně sedí poprvé v životě), s nimiž nyní kdovíproč bojuje za beztřídní společnost. Jeho motivace je vinou odbytého vykreslení postav a podmínek, v nichž žijí, velice nepřesvědčivá. Prostě tak jedná, protože nám skrze něj režisér/scenárista/producent potřebuje sdělit pár tezí. Podnět k diskuzi to není špatný, ale k témuž postačí přečtení synopse filmu, případně zhlédnutí traileru. Zklamává-li Vyměřený čas jako „film s myšlenkou“, o moc lépe nefunguje ani coby akční thriller. Niccol nedokázal svá sdělení hladce zapracovat do žánrových schémat, pročež postavy, jimž neustále utíká čas, co chvíli vedou umrtvující „sit and deliver“ dialogy. Willův cíl zůstává dlouho nejasný, jeho jednání postrádá logiku, což lze bohužel vztáhnout na celý film (až příliš snadno napadnutelný je již samotné přečerpávání času, nad nímž například spící člověk nemá žádnou kontrolu). Také ostatní postavy dělají rozhodnutí, jež se od nich vzhledem k pravidlům žánru očekávají, nikoli rozhodnutí, jež by v kontextu děje dávala smysl. Nakonec mne na tahle ambiciózní americká žánrovka více než nesevřeným vyprávěním bavila tím, co častěji oceňuji u filmů evropských – kamerou (Roger Deakins), jež odlišnou kombinací světla a barev odděluje jednotlivé třídy a strohou výtvarnou stránkou (Alex McDowell), kdy například „policejní“ auta představují milý návrat k dystopickým sci-fi někdy ze 70. let. Celkově ale... škoda času. Apendix: Ne, že by se mi to nelíbilo, nicméně nechápu, proč je Amanda Seyfried po celý film oděná do šatů na soaré (když běhat, pak, samozřejmě, v lodičkách s vysokými podpatky). 50% (Matty) 2*

Krásné v detailech, ale celek je trochu nejistý...podrobněji: Jako by můj velký oblíbenec Andrew Niccol neměl sám dostatek času, aby zaoblil všechny ostré hrany fikčního světa a jeho vnitřní logiku. Byl jsem doposud zvyklý na uhlazenost jeho děl s až děsivými detaily, které se v In Time částečně opakují a částečně jsou ponechány na "vůli diváka". Když však pominu tyto detaily jako odčerpávání času, tak mi zůstává velmi zábavný (tempem, atraktivitou světa i humorem!) film, který s ničím neztrácí zbytečně čas. Fascinující je rozhodně forma (kamera, výtvarné pojetí), které je u Niccola vždy decentní, ale prakticky bezchybné. Příklad barva peněz? Zelená. Ve filmu představuje hodiny, kterou jsou "peněženkou času" a stejně tak jsou zelené i hodnoty "časových uložišť". K tomu přidejte rozdílnost jednotlivých zón, architektonicky i barevností a hned vidím několik důvodů, proč film vidět znovu. A to ještě neřeším všechny ty časové odkazy (Greenwich=GMT), ekonomickou metaforu, absurdní "lidské" situace a cameo Rachel "S1m0ne" Roberts. Jak koukám na hodinky, tak už tady píšu moc dlouho, takže jedno oko zavírám, druhé přivírám a přestože skoro nevidím na klávesnici, dopisu komentář, dávám lehce nadhodnocených 5* a jdu si 4 minuty luhovat černý čaj (hlavně, že to včera byly tři minuty). PS: zásadní postřeh, všimli jste si, že všechny (!) důležité postavy filmu mají modré oči?:-) Kam až dokáže zajít autor při barevném sladění... PPS: Amanda je velmi sexy, nejen v té úžasné podprsence... (Djkoma) 5*

VELKÁ RECENZE
Proč to neříct rovnou, Andrewa Niccola máme v redakci rádi. Točí chytré a vizuálně podmanivé filmy, zvládá humor i hutnější atmosféru a kameru zapíná jen tehdy, když chce vyprávět příběh s přesahem. Mrzí nás na něm vlastně jen to, že si s každým svým projektem dává řádně na čas, a proto jsme od něj nic neviděli celých šest let.
Čekání na jeho čtvrtý film je každopádně u konce, a i tentokrát to víceméně stálo za to. Niccol se totiž rozhodl okomentovat věčnou pravdu „bohatí budou bohatí a chudí budou chudí“, za níž se vrháme do fiktivní blízké budoucnosti. V té se lidé rodí jen v zónách, které velmi přesně odpovídají finančním možnostem jeho rodičů, a především pak se zeleným počítadlem na levé ruce. Tahle třinácticiferná vychytávka má na sobě nastavený jeden rok, který se vám začne odpočítávat ve chvíli, kdy dosáhnete pětadvaceti let. Přestanete sice stárnout, ale na druhou stranu si musíte začít dávat bacha, aby vám váš čas nedošel. Je to totiž jediné existující platidlo, s nímž se musíte naučit operovat. Vyděláváte ho, utrácíte, předáváte svým bližním… Zároveň ho ale můžete i prohrát, nebo jednoduše přijít do kontaktu s lidmi, kteří z vás se zbraní v ruce vysají každičkou životadárnou vteřinku.
V téhle neveselé realitě přežívá i karetně zdatný dělník Will Salas, který jednoho dne narazí na pána se stoletím na paži. S takovým množstvím času se podle Willa dají dělat velké věci, a jeho slova nabývají reálných obrysů v momentě, kdy se tahle garance dlouhého života stane jeho majetkem. S čerstvou křivdou v srdci a s úmyslem položit na lopatky třídu boháčů, jež vysává čas z poctivých chuďasů, se Will vydává do vyšší společnosti. Podaří se mu otřást systémem, než mu šlápne na krk „časová policie“? A je něco takového vůbec možné?
Jak určitě uznáte, zápletka Vyměřeného času zní skvěle. Na jedné straně je tu myšlenkově nosné prostředí, které přímo vybízí k přemítání nad fungováním společnosti. A na té druhé máte ďábelské využití konceptu hollywoodského blockbusteru, podle kterého musí hrdinové vždycky závodit s časem. Tady čas doslova ubývá a dochází neustále, což nutí Willa i ostatní hrdiny s poloprázdným ciferníkem ke stálé ostražitosti. A diváka k zatajování dechu pokaždé, když má někdo posledních deset vteřin k tomu, aby si svoji existenci prodloužil o dalších pár hodin...
Niccol takové situace pochopitelně tlačí co nejvíc do popředí a pravidelně z nich ždíme zatraceně cool momenty. Justinu Timberlakeovi (jenž opět dokazuje, že na seznamu nových hereckých nadějí není omylem) se tak dostává hodně prostoru k tomu, aby se frajersky transformoval do borce bondovských rozměrů. Luxusní káry, krásné ženy, nekonečná zásoba hlášek… Tím vším Vyměřený čas směřuje do škatulky odlehčenější thrillerové podívané, v níž ale pořád hraje prim Niccolovo kroužení kolem velkých otázek. A více či méně přímých odpovědí na ně.
Hloubání a filosofování tak má ve filmu svoji přesně vymezenou roli, Niccol ale bohužel stejně brilantně nepodchytil ostatní aspekty svojí novinky. Především ti z vás, kteří čekají menší akční orgie, by mohli být zklamaní. Tahle složka filmu sice oplývá výtečnými řemeslnými parametry. S měřítkem a četností už to ale taková sláva není. Stručně řečeno, moc akce se ve filmu nedočkáte, a když už se objeví, není to nic velkého. Obvykle jen někdo někoho nahání a střelba přichází na řadu až když není zbytí.
Neradi to budete Niccolovi odpouštět hlavně v závěru filmu, jemuž by nějaké menší inferno vyloženě sedělo. Vyměřený čas ale i v těch nejvypjatějších chvílích raději sází na postavy, kterým věnuje možná až příliš času. Niccol si samozřejmě sehnal ty správné mladé herce (Amanda Seyfried, Cillian Murphy, Vincent Kartheiser…), ze kterých ždíme dostatečně kvalitní výkony. Jeho úctyhodná práce však ve výsledku nešlape na sto procent, protože řada dějových linek to nedotáhne k nějakému uspokojivému konci (např. celé stepování kolem Willova mrtvého otce nemá ve filmu valný smysl). Zamrzí to hlavně u Murphyho Správce času, jehož pouť filmem mohla být daleko interesantnější. Naopak nejúčelnějším Niccolovým kouskem naopak zůstává vyhnání Alexe Pettyfera ze škatulky „rádoby sympatický hlavní hrdina“. Naštvaný hajzl s bouchačkou mu jde od ruky daleko lépe.
Vyměřený čas tak přesvědčuje dobrým využitím herců a úspornou režií, člověk ale od Niccola přeci jen čekal o maličko víc. Scénář obsahuje až příliš logických lapsů na to, abyste nad ním mohli stoprocentně jásat (vykrást banku je tu snad nejlehčí věc na světě). Nastavené měřítko filmu bezezbytku funguje jen do poslední třetiny, ve které to přeci jen chtělo přitvrdit. A co se týče atmosféry a vizuálního zpracování, nebylo by od věci přidat na sci-fi feelingu, který tu (byť záměrně) stojí až příliš v pozadí.
Dá se tedy říct, že Niccolův citelně autorský comeback neunikl spoustě větších či menších chybiček. I přes pár utahanějších scén mu ale nechybí slušné tempo, řada zapamatování hodných momentů, funkční romantická linka a především solidní přesah, který z něj dělá jeden z nejzajímavějších filmů roku. Jste schopni častěji přemýšlet, než počítat vystřílené nábojnice? Tak to máte zábavu na příští čtvrtek jasnou.

O FILMU
Ať už otevřete jakýkoliv časopis nebo noviny, zapnete televizi, surfujte po internetu či jdete do kina, nemůžete přehlédnout, že naše kultura je skrze media otevřeně a důvtipně masírována kultem mládí.
Kosmetický a zdravotnický průmysl každoročně utratí miliardy dolarů při hledání způsobu jak zastavit proces stárnutí. Snaží se uspokojit zákazníky, kteří jsou ochotni utratit za věčné mládí neustále narůstající částky, které by v menší zemi vymazaly státní dluh. Zatím co hranice vědy nikdy nebyly tak blízko řešení v boji s tímto složitým procesem, jeden muž možná nalezl způsob jak udržet lidské bytosti naživu alespoň na papíře.
Andrew Niccol a jeho schopnost dát nečekaným způsobem dohromady velkolepé akční scény, standardní situace i skvělé nápady je ukázána ve fantaskním, ale rozpoznatelném světě. „Vyměřený čas je akční thriller.“ poukazuje Niccol. „Myslím, že se to lidem takto bude líbit. Za pozornost stojí kaskadérské kousky, bitky, honičky v autech a samozřejmě za vidění stojí Amanda Seyfried a její schopnost brilantně ovládat zbraně. Na druhou stranu si myslím, že publikum ocení některé nápady a témata, která jsme objevili, protože tento film nám sděluje něco o naší touze zůstat mladý. Tím, že ve skutečnosti gen stárnutí nelze vypnout, nám tento film umožňuje zajít až do extrémů v touze nezestárnout.“
Niccol , původem z Nového Zélandu piloval své dovednosti režírováním reklam v Londýně. Do Hollywoodu přijel až s trhákem Gattaca, pod kterým je podepsán jako scénárista a režisér. Následující rok napsal Truman show, která mu získala nominaci na Oscara za nejlepší scénář napsaný přímo pro filmové plátno. Jeho schopnost, dát dohromady výrazné a nové nápady korespondovala s producentem Ericem Newmanem. „Jako všechna jeho díla mě i tento scénář velmi okouzlil a já se ocitl ve světě, který on vytvořil,“ vzpomíná Newman. „I když se jedná o podobenství se sociálním podtextem, je tento film s rychle se měnícím a brilantním dějem neuvěřitelně zábavný.“
Hlavní producent Andrew Z. Davis se nemohl dočkat, až bude pracovat na filmu, který je zároveň skvělou jízdou i odrazem společnosti: „Vyměřený čas má odezvu. Příběh majetných a nemajetných se týká každého a o tom je v podstatě náš příběh. A je v němž zároveň akce, romantika a politické poselství. Jako v každém dobrém thrilleru tam musí být tikající hodiny, ať už čekáte na odpálení bomby či záchranu rukojmího. V tomto filmu je čas ten skvělý diskriminátor.“
Hlavní producent Kristel Laiblin byla zaujata režisérovou komplikovaností a jásala nad jeho vypravěčstvím: „Je jedinečný v tom, jak vypráví příběh hospodárně a působivě. Svět našeho hrdiny utíká rychle a nikdo neplýtvá časem. Na opačné straně je zase svět bohatých, kde jen stěží uvidíte někoho, komu čas vypršel. Můžete trávit čas, jak chcete, ať už hraním například karet tam, kde by je nikdo jiný nehrál. Jsou to dva úplně odlišné světy a Niccol je oba vylíčil barvitě na pár stránkách.“
Hlavní producentka filmu Amy Israel, která v té době pracovala v New Regency Production, si spolu s kolegy přesně pamatuje okamžik, kdy Niccol předložil tento projekt. Po přečtení řekla: „Ten scénář je originální, má nápad a je to působivý emotivní příběh. Odehrává se ve světě ne až tak odlišném od našeho světa, je to sice trochu jiná realita, kde čas je měnou a každý se rodí se zabudovanými tělesnými hodinami do zápěstí. V dvaceti pěti letech, kdy čelní mozkový lalok a tělo jsou již považovány za zcela vyzrálé, začnou tyto hodiny odpočítávat jeden rok života, který vám zbývá. Buď jste se narodili do času a nelámete si s tím hlavu nebo začnete pracovat na svém životě, a to doslova.“
Will Salas je hrdinou příběhu. Žije v nejchudší oblasti, jinými slovy časovém pásmu, jménem Dayton. Zřídkakdy je na jeho tělesných hodinách víc jak 24 hodin a práce v továrně mu umožní další den života. Tomuto osudu čelí i jeho matka Rachel a spousta dalších lidí v tomto zapadákově. Daleko od tohoto opuštěného zapadákova to hýří barvami, hudbou, rychlostí, neodkladností a zločinem. Gangy nazývané Minute Men jsou vždy připraveni ukrást čas a tím ukončit něčí život výměnou za pár hodin, což je pro ně hračka.
Will jednoho dne pomůže bohatému vetřelci Henrymu uniknout před partou Minute Men, která má v úmyslu ho okrást o čas. Henry za to Willovi daruje celé století času. Protože čas je měnou a to velmi pečlivě sledovanou, pohyb tak vysoké částky v omezené zóně vyplaší úřad nazvaný Timekeepers. Kromě toho je Will falešně obviněn z vraždy, což spustí jeho pronásledování veteránem z Timekeepers Leonem.
Bez jakéhokoliv plánu (kromě toho, že se mu povedlo uniknout před Timekeepers), se rozhodne Will strávit svůj čas v té nejbohatší zóně v New Greenwich. Na rozdíl od Daytonu tam nic a nikdo nespěchá. Čas je luxus, který si mohou dovolit všichni obyvatelé a někteří z nich budou žít stovky ba dokonce i tisíce let. Na druhou stranu tato relativní nesmrtelnost něco stojí a všichni se bojí krádeže a zranění. „Chudí umírají a bohatí neumí žít,“ poznamenává Will. Přijde brzy na to, že aby mohlo pár lidí žít, tak musí mnoho z nich zemřít a misky vah bohatých chudých jsou vyrovnány. Možná by mohl využít svého času v něčí prospěch?
V New Greenwich je však někdo, kdo Willa přitahuje a to je Sylvia, dcera mimořádně bohatého Philippa Weise. Tu si Will vezme jako rukojmí, když se ho strážci času pokusí zatknout. To co začíná jako boj se zákonem, se postupně mění ve vysokou hru o změnu pravidel ne až tak úplně báječného světa s dvěma milenci na útěku v hledáčku.
Producent Eric Newman upozorňuje s jakou rychlostí Niccol představil nový svět ve scénáři. „Největší výzvou tohoto filmu je, jak ten svět prodáme.“ vysvětluje Newman. „Andrew to zvládnul na prvních třech stránkách. Will Salas se vzbudí, vejde do pokoje a tam stojí 25. letá žena a on pozdraví svou matku. Zatímco mu počítač odměřuje čas, matka mu poskytne svých 30 minut na oběd. Pochopíte ihned, že Will má 22 hodin (tedy pokud nebude schopen získat víc času). Přestože vypadají stejně staří, byla to právě jeho matka, kdo mu dal čas na koupi slušného oběda.“

O OBSAZENÍ
Najít pro film herce, kterým je 25 a i na to vypadají, zní jako lehký úkol, ale tenhle případ to nebyl. I když navenek ty postavy vypadají na 25, uvnitř jsou starší. Některým je 30, 50, 60 a některým dokonce přes sto let a z jejich hraní to musí být patrné bez přikrášlení make-upem, použití efektů a CGI.
„Všichni herci museli vypadat na 25, protože v tomto příběhu je gen stárnutí prostě vypnut,“ podává bližší vysvětlení Niccol. Tento konkrétní věk nebyl vybrán svévolně. „Je to věk, kdy jsme zcela zralí a to proto, že náš čelní mozkový lalok je plně vyvinut,“ dodává. „Je to část mozku, která kontroluje impulsy a nezodpovědné chování. Půjčovny aut tohle vědí moc dobře a auta lidem pod 25 let nepůjčují. Ve filmu jsou postavy, kterým je chronologicky 100 let, takže jsem musel hledat lidi duševně staré. Jenom několik mladých herců umí zahrát důchodce v pětadvacetiletém těle.“
Jedním z herců toužícím hrát „starou duši“ byl Justin Timberlake. Justinova cesta k úspěchu pomohla přesvědčit filmaře, že on je tím pravým pro roli Willa. „Mám rád Justinovu pracovní morálku a to, že ji promítá do postavy Willa Salase,“ dodává Niccol. „To, že si Justin zahrál Willa, byla trefa do černého. Will vstane, jde do práce jako každý den a když ne, tak zemře. Myslím, že Justin od té doby, kdy ve 12 letech začal pracovat, neměl den volna. Není vyloučeno, že z něj bude úspěšný akční hrdina, neboť na cokoli šáhne, je to trhák.“
Eric Newman dodává: „Justin je dospělý už od 17, kdy se stal hvězdou. Měl nekonvenční dětství a to si s sebou nese. S Willem jsou na tom stejně, protože v tomhle světě dětství neexistuje. Narodíte se s hodinami na zápěstí a trávíte prvních 24 hodin života čekáním na to, až začnou tikat. Když konečně začnou, máte míň než rok na to, abyste pochopili, že zápasíte jen s vlastní morálkou. Justin postupně pracoval usilovněji než kdokoliv z nás a to se také odráží na jeho herectví. Myslím, že to oba, Will i Justin, vnímají podobně. Buď pracuj, nebo zemři.“
Timberlake, dlouholetý fanoušek akčních filmů, se chopil příležitosti zahrát si postavu, jejíž hrdinství je založeno na skutečnosti. „Když jsem byl kluk, tak moje oblíbené akční filmy byly Rambo: První krev, Uprchlík a Smrtonosná past.“ říká Timberlake. „Jediná věc, která se mi na těch filmech líbila, bylo, že ti protagonisté byli normální lidé čelící neobyčejným situacím za mimořádných okolností.“
Jeho hrdinské skutky jsou spoutány lehce se vracejícím činitelem. „Will dospěl a neměl v podstatě nic,“ poznamenává Timberlake. „Vstane, jde do práce, aby zůstal naživu. Prostřednictvím série událostí se rozhodne, že takhle to dál prostě nejde a snaží se věci změnit.“
„Will vyrůstá v Daytonu, což je něco jako ghetto. Je ironií, že den je obsažen v jeho samotném názvu, protože většině občanů, zbývá už ten jediný den. Život ze dne na den má v Daytonu spád. Lidé nemají čas se procházet, takže neustále běží a při běhu také nepřetržitě jí a pijí. Nemají čas ani jak šetřit, tak ani plýtvat. Vše je horečné a živé a tak nějak i určitým způsobem krásné. Když jste přitlačeni ke zdi a nemáte na výběr, tak si prostě připomenete, že ho prostě musíte takhle žít, abyste přežili.“
Timberlake pěje chválu na Amandu Seyfried, která ztvárnila Sylvii, jeho zprvu neochotnou spolupachatelku. „Jsou lidé, kteří to vidí podobně jako Will. Ke konci dne chce prostě jen spravedlnost. Díky Sylvii, Will objevuje, že bojovat se dá i za něco lepšího. Je to tak trochu pohádka o Robinu Hoodovi, když se dají dohromady a jako jakýkoliv pár čelící obtížným situacím se do sebe zamilují. To, že jsme pracovali s Amandou společně, bylo skvělé. Mám pocit, že nás něco mezi těmi dvěma postavami úplně polapilo.“
Sylvie se stane tím, kdo inspiruje Willa k boji, což ze začátku nevypadá. Rodící se temná strana Sylvie byla Amandinou předností: „Na Amandě se mi líbí, jak je něžná i břitká současně. Myslím, že diváci neměli až takovou příležitost vidět její ostrost ve filmu.“ k tomu říká Andrew Z. Davis.
,,Sylvie je ptáček lapen ve zlaté kleci,“ komentuje Amy Israel, „je plná pochybností a zároveň ví, že věci nejsou přesně tak, jak by měly být. Je však lapena v systému kvůli otci a okolnostem a touží po něčem větším a je i ochotná nést riziko. Avšak v New Greenwitch nikdo neriskuje.“
„Sylvie se děsí každého dne,“ odhaluje Amanda Seyfried. „Chce zažít nějaké dobrodružství, ale ve světě, kde se snažíte svůj život jen chránit, na opravdový život nezbývá čas. Každý má tělesné strážce. Nepijí ani nekouří, je to prý světské a jedí jen velmi málo. Sylvia prostě není stvořená pro tento styl života. Když jí Will unese, chce už žit jiným životem.“
Willovy první kroky na půdě nebohatší časové zóny jsou působivé. Viditelně tam nepatří, ale něčím je nezaměnitelně atraktivní minimálně pro Sylvii. Seyfried pokračuje: „Přichází do New Greenwitch a dovnitř vstupuje někdo větší než normální chlap. Jakmile dorazí do Daytonu, všichni prchají, protože bojují s časem. Všichni se pohybují velmi rychle, ale je v tom cítit vzrušení a zároveň je to osvobozující, neboť žijí ze dne na den. Jsou propojeni a je jen tady a teď.“
Je to změna prostředí, která signalizuje pro oba bod zlomu. Timberlake namítá: „První půlka filmu je čistě Willova parketa, po půlce se rozhodne, za co bojuje a tím pádem má větší důvod. Druhá část filmu je postavena na Sylvii. Ona má času dost a podceňuje Willovy hodnoty. Jedna věc je nic nemít a snažit se bojovat za spravedlnost, na druhou stranu si možná ten kdo má dost, uvědomí, že určitou část má neprávem. Ta pokora a přijetí jí transformují.“
Kromě své cesty k Sylvii, byla Seyfried okouzlena mnoha dalšími věcmi, které zaujaly i Justinovu představivost ve světě vytvořeném Niccolem. „Andrew je prostě jedinečný a já toho chtěla být součástí. Je to tak odlišné a zároveň tak podobné našemu stylu života. A proto to má šťávu. Musím přiznat, že mít možnost držet zbraň a nakopat někomu zadek, znělo taky zatraceně dobře.“
Sylvia a Will bojují o život. Snaží se získat dost času, aby přežili další den a zároveň utekli před Timekeepers, kteří se snaží dopadnout dvojku uprchlíků. „Díky Timekeepers ten systém funguje a ti ve skutečnosti vlastní čas,“ dodává Niccol. „Náš hlavní protivník Leon není žádný mizera. Je to jen byrokrat a úředník, který není oddán ani chudým ani bohatým. Je pouze věrný minutám a vteřinám.“
Leon není bohatý. Má stálou práci a podařilo se mu v ní zůstat dostatečně dlouho. Vlastně už 35 let přesluhuje. Věří systému, protože musí. Will je Leonův pravý opak. Je ještě dost mladý na to, aby nevěřil v lepší zítřky a nerozuměl Leonovu pojetí, kterého se on sám drží mnoho let. Leon je teď dost starý na to, aby dobře věděl a věřil (nebo musel věřit), že buď pracujete pro systém nebo budete odstraněn.
Do role Leona obsadili filmaři další “starou duši“ a to Cilliana Murphyho. Murphy uznává specifika té postavy. „Je to polda, který udržuje ten systém v chodu.“ Zároveň však nachází hlubší stránku Leona více přesvědčenou hrát: „Na té postavě je geniální ten rozpor, protože jsou vlastně z toho samého ghetta, Willova rodiště. Někde v hloubce ví, že je to zkorumpovaný systém a on se ho jen rozhodl přijmout a vykonávat. Je to velmi aktivní a soustředěná postava, která se neustále pohybuje dopředu. Myslím, že je potlačen celou svou minulostí. Na psaní postav Willa a Leona se mi líbilo, že jsou jeden druhého odvrácenou stranou. Každý si prošel něčím jiným. Je to cesta, kterou si vybral a uzavřel tak všechny své pochybnosti a otázky ohledně systému. Snažil se je vytěsnit se svého života. Je to jako při klasickém pronásledování, lovit a být loven, které je krásně zachyceno ve Smrtonosné pasti. Pouto sílí tak, čím déle a více se pronásledují.“ Murphy dodává: „Nejen Leon si uvědomuje, že je na stejné straně jako Will, ale je to i tím, že kdysi znal Willova otce. Myslím, že postupně začnou respektovat jeden druhého.“

DABING
V českém znění: Filip Jančík - Cillian Murphy (Raymond Leon), Martin Preiss - Justin Timberlake (Will Salas), Jitka Ježková - Amanda Seyfried (Sylvia Weis), Irena Máchová - Olivia Wilde (Rachel Salas), Zdeněk Hruška - Alex Pettyfer (Fortis), Libor Bouček - Collins Pennie (Jaeger), Michal Michálek - Vincent Kartheiser (Philippe Weis), Filip Čapka, Tomáš Racek, Braňo Holiček, Petr Vágner, Marek Libert - Ethan Peck (Constantin), Roman Štabrňák, Vojtěch Rohlíček, Ivo Hrbáč a další.
Překlad: Petr Finkous
Zvuk: Martin Václavík
Produkce: Petr Skarke
Dialogy a režie: Vladimír Žďánský
Vyrobila: Společnost SDI Media v roce 2011

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 3.11.2011 Bontonfilm
Premiéra USA: 28.10.2011 20th Century Fox
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 29.2.2012 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 29.2.2012 Bontonfilm

Tržby v ČR - Kč 6 313 475
Tržby celkem - $ 173 930 596
Návštěvnost v ČR 51 744
Náklady (Rozpočet) - $ 40 000 000

BONUSY (Blu-ray)
• Lze-li koupit věrnost, lze koupit i zradu
• Strip Poker
• Nikdo, komu zbývají tři minuty života, je nepromrhá tancem
• Hodiny nikdo nepotřebuje
• Nedělej stejnou chybu jako otec
MINUTY
• Podívejte se na dosud neuveřejněné tajné dokumentární záběry z neodkladného boje o přežití ve futuristickém světě, kde se každá vteřina počítá.

ROZLIŠENÍ Blu-ray
16:9 / 1920x1080p (FULL HD) / 2.35:1
česky Dolby Digital 5.1, anglicky DTS-HD Master Audio 5.1, francouzsky DTS 5.1, maďarsky Dolby Digital 5.1, německy DTS 5.1, portugalsky Dolby Digital 5.1, rusky DTS 5.1, thajsky Dolby Digital 5.1, turecky Dolby Digital 5.1, ukrajinsky Dolby Digital 5.1, španělsky DTS 5.1
anglické pro nesly., arabské, české, čínské tradiční, čínské, dánské, estonské, finské, francouzské, holandské, chorvatské, indonéské, korejské, litevské, lotyšské, maďarské, malajské, německé, norské, portugalské, ruské, slovinské, španělské, švédské, thajské, turecké, ukrajinské, vietnamské
 
Tvůrci a herci
Andrew Niccol (Režie), Marc Abrahaml (Produkce), Eric Newmanl (Produkce), Andrew Niccol (Produkce), Craig Armstrong (Hudba), Roger Deakins (Kamera), Zach Staenberg (Střih), Denise Chamian (Casting), Alex McDowell (Scénografie), Colleen Atwood (Kostýmy), Michael Babcock (Zvuk), Richard King (Zvuk), Andrew Niccol (Scénář), Justin Timberlake (Herec), Amanda Seyfried (Herec), Cillian Murphy (Herec), Alex Pettyfer (Herec), Olivia Wilde (Herec), Johnny Galecki (Herec), Vincent Kartheiser (Herec), Aaron Perilo (Herec), Nick Lashaway (Herec), Matt Bomer (Herec), Yaya Alafia (Herec), Toby Hemingway (Herec), Melissa Ordway (Herec), Ethan Peck (Herec), Adam Jamal Craig (Herec), Bella Heathcote (Herec), Kris Lemche (Herec), Sterling Sulieman (Herec), Rachel Roberts (Herec), Jessica Parker Kennedy (Herec), Matt O'Leary (Herec), Collins Pennie (Herec), Cathy Baron (Herec), Zuleyka Silver (Herec), Emma Fitzpatrick (Herec), La Monde Byrd (Herec), Sloane Avery (Herec), Jesse Lee Soffer (Herec), William Peltz (Herec), Kristopher Higgins (Herec), Laura Ashley Samuels (Herec), Christian Madsen (Herec), Monique Ganderton (Herec), Korrina Rico (Herec), Christiann Castellanos (Herec)
 
2011/105/USA/Sci-Fi, Thriller, Akční, Krimi
 
Zajímavost k filmu
- V príbehu filmu sa dajú nájsť paralely a motívy s predchádzajúcim filmom režiséra - Gattaca (1997). Obe snímky sa zaoberajú vrodenou nerovnosťou v spoločnosti, hlavný hrdina sa snaží prekonať túto priepasť a nakoniec je sledovaný políciou kvôli podozreniu z vraždy.
- Názov geta Greenwich odkazuje na skutočné časové pásmo používané na Zemi - Greenwichský poludník.
- Mnohé postavy sú pomenované podľa skutočných modelov značkových hodiniek Fortis, Vacheron-Constantine, Jaeger-LeCoultre, Hamilton, Tag-Heuer Carrera či Patek-Philippe.
- V závěru roku 2012 se jednalo o 22. nejvýdělečnější snímek s tématikou blízké budoucnosti, 19. nejvýdělečnější snímek v žánru sci-fi a konečně 1 738. nejvýdělečnější snímek se zohledněním inflace.
- Zbrane, ktoré používajú strážcovia pri zastavovaní Willa (Justin Timberlake) sú STEYR AUG Bull-Pup Assault Rifle.
- Natáčení choulostivých scén okomentovala Amanda Seyfried slovy: „Justin byl opravdu super. Přišel na plac po tom, když dotočil snímek Kamarád taky rád (2011), kde měl sex prakticky každý den. Dá se říci, že byl ve formě."
- Pokiaľ vezmeme do úvahy, že šálka kávy stojí vo filme 5 minút času a v súčasnej Amerike to býva najčastejšie okolo troch dolárov, rozpočet filmu by činil približne 7890 rokov. Ukradnutý milión rokov potom predstavuje vyše 315 biliónov dolárov.
- Natáčalo sa v Los Angeles (scény z Daytonu) a v Malibu (scény z Greenwichu).
- Tvorcovia filmu čelili žalobe za plagiátorstvo zo strany spisovateľa Harlana Elisona, ktorý tvrdí, že film je založený na jeho ocenenej poviedke „Repent, Harlequin!“ z roku 1965. Súčasťou žaloby bol príkaz na zrušenie filmu. Po jeho zhliadnutí však žalobu odvolal.
- Ve scéně kdy si Will (Justin Timberlake) kupuje Jaguar XK-E je možné spatřit také Mercedes-Benz 300 SL, Studebaker Avanti nebo Citroën DS 23.
- Minuteman Fortis (Alex Pettyfer) jezdí v Cadillacu Seville, strážci času používají Dodge Challenger a Dodge Ramcharger (scéna na mostě), velké černé limuzíny vycházejí z Lincolnu Continental.
- Většina použitých vozidel ve skutečnosti pochází ze 70. a 80. let 20. století - některé byly vzhledově mírně upraveny, u všech byl nahrazen zvuk motoru za jiný - "futurističtější".
 
Odkazy